Dagen i dag er en glædens dag. Dagen hvor Gud er ophøjet og menneskers ønske om at være Gud fjernet.
Det er var med stor glæde, at Grosbøl blev fjernet fra sin plan i at føre en hel menighed i fortabelse med sin forkyndelse. At man så samtidig høre andre præster udtale at de vil have svært ved at "forkynde" Guds ord når man ikke kan have plads til udtalelser der kan gå hen mod dem som Grosbøl har. Jeg beder om at Gud må velsigne disse præster så de vil vende tilbage til troen og at troen må være den der er grundlaget for Gudstjenesten og ikke mennesketjenesten. Hvis dem der ønsker mennesketjeneste (ikke troende), vil opsige deres præstegerning, så det er de troende præster der er tilbage, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at den danske folkekirke vil få stor fremgang.
#34242 - 10/06/200423:21Re: Til lykke til IM
[Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kim, jeg er glad for at du ser sådan på det. Ja, lad os forenes i bøn om, at Gud må vende denne fortvivlende folkekirkekrise til velsignelse ved at kaste sit lys ind i mørket og afsløre løgnen, så mange flere får øjnene op for sandheden om Jesus Kristus, vor frelser og herre. Og om os selv.
Jeg synes det ville være meget trist, hvis sagens kerne blev fejet ind under gulvtæppet ved en hurtig tjenestemandssag - her behøves kulegravning, mener jeg, selv om det måske kommer til at koste en del kjoler og kraver ...
hej Steincke ja, det var da bedre end hvis han var blevet. problemet er jo at han ikke simpelthen er blevet smidt ud af folkekirken, som den kirketjener, der troede paa reinkarnation. Moralen er at man ikke maa tro paa reinkarnation i folkekirken, men at man godt maa afvise troen paa en skabende og opretholdende Gud, selvom man kan risikere at miste et job der, hvis man siger det direkte fra en praedikestol to gange i traek. Folkekirken er staid et vranglaerende trossamfund og fortjener ikke navnet evangelisk-luthersk. For redelighedens skyld burde man enten aendre bekendelsesgrundlaget og navnet (Vi lutherske kirker burde faktisk have copyright paa det navn) eller faa rydet op. Et andet problem er jo at denne modsaetning mellem behandlingen af en kirketjener og en praest jo helt oploeser menneskers retssiskerhed i folkekirken, saa ingen ved hvornaar de gaar over stregen og hvornaar de ikke goer. Entene maa man helt og fuldt vende tilbage til Skriften og de evangelisk-lutherske bekendelsesskrifter eller ogsaa maa man officielt opgive dem. Saadan som det ser ud nu er det uhaederligt og retsloest og tilfaeldighedernes spil raader.
... Jeg synes det ville være meget trist, hvis sagens kerne blev fejet ind under gulvtæppet ved en hurtig tjenestemandssag - her behøves kulegravning, mener jeg, selv om det måske kommer til at koste en del kjoler og kraver ...
kristina
Ja mon ikke der behøves en noget mere grundig behandling. Den begrundelse vi har hørt - ihvertfald hvad der blev refereret i radioavisen - er unægtelig en tynd kop te. Det var jo ikke en begrundelse der havde meget med al den debat der har været, men et løsrevet citat fra en prædiken. Et citat der ikke sagde meget andet end at Grosbøl skulle have udtrykt noget som i realiteten nærmest tilkendegiver at spøgsmålet om Guds rige kommer an på den enkelte selv. Det blev sagt med nogle andre ord end sædvanligt, men egentlig ikke væsentligt forskelligt fra hvad man plejer at høre, idet essensen var helt tydelig, nemlig at Guds rige ikke er noget der kan presses ned over hovedet på en, hvis man ikke selv vil. Helt bortset fra at det som sagt var et løsrevet citat fra en prædiken.
Hvis det er hvad biskoppen har kunnet finde i de prædikener hun har læst, så er sagen utrolig pinlig. Hvad med al den snak om gudstro og opstandelse, der har været så meget debat om? Ikke et ord!
Hvis Folkekirkekrisen skal vendes, så skal den vende tilbage til Jesus. Han skal være fundamentet, Han skal være klippen, hovedhjørnestenen. Han skal være hovedet, og er Han ikke det, er det ikke Hans kirke. Staten kan ikke være hovedet, og et menneske kan heller ikke være det (end ikke en Pave... )
Spørger man Jesus inden man giver grønt lys for homoseksuelle vielser?
#34246 - 11/06/200409:21Re: Til lykke til IM
[Re: Carsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carsten, ja, jeg er enig med dig her.
"Spørger man Jesus inden man giver grønt lys for homoseksuelle vielser?"
Ja/nej, afhængigt af hvem "man" er ..
Folkekirken en administrativ organisation, der rummer en del meget forskellige kirker. Mit egen (helt ukvalificerede) vurdering, er, at mellem en fjerdedel og en tredejedel af folkekirkens præster ikke med rette kan siges at tilhøre Guds kirke.
Men de er jo, som alle, kaldet af menighedsrådene og dermed udtryk for sekulariseringen i vores land som helhed - Tidsånden er blevet givet mere indflydelse end Helligånden.
Jeg selv har valgt med opbakning og forbøn og nærvær at støtte de folkekirkelige præster, som jeg kender og med sikkerhed ved tilhører Guds kirke.
Jeg kan klart sige amen, til det du skriver omkring Jesus og os. Til gengæld vil jeg ikke kaste mig over IM som en ulv der ønsker at fortærre. Der er tale om mennesker!!! Nok er der mange ting der burde ændres i folkekirken, men hvad med frikirkerne? Den struktur vi har i at holde møder. (altid lovsang før vi høre ordet som et eks). Hvorfor har vi aldrig nadver før lovsang? Jeg kan blive ved. Vores Gudstjeneste struktur er fastlåst og måske til tider så låste, så vi nogle gange har lovsang, hvor Helligånden ønsker at være nær og vi beder samt høre Guds ord eller vi har lovsang og bøn, hvor der er 5 minuter hvor vi høre Guds ord. Hvem er vi, der kan sige at Helligånden ønsker den mødestruktur vi har? Det vigtigste er, at der sker en forvandling indefra og ikke en forvandling der er udefra kommende. At folkekirken har taget det skridt at fjerne en præst der ikke tror og som kan medføre at andre præster vælger at opsige deres job p.g.a. at de ikke kan indfri de arbejdsopgaver som er dem pålagt, nemmelig at tro på Jesus som Guds Søn der er den eneste vej til frelse. Når dette er sket og kirkerne igen får rigtige præster, de steder hvor der ikke er, så ændres grundlaget for vielse af homoseksuelle. Nu kommer jeg i en frikirke, hvor jeg kan se og høre at Jesus er grundelementet i præsten og hans families liv. Hvis han skulle gå hen og sige at han ikke tror på Gud, vil han miste hvervet få minuter efter det er sagt. Folkekirken er det ikke så nemt, for den er jo en del af staten, men vi må glædes i Herren når der bliver renset som Biblen ønsker det. (Tempel rensningen)
#34248 - 12/06/200409:30Re: Til lykke til IM
[Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver om vores kære, forkætrede, forhadte og helt kiksede folkekirke:
Enten maa man helt og fuldt vende tilbage til Skriften og de evangelisk-lutherske bekendelsesskrifter eller ogsaa maa man officielt opgive dem. Saadan som det ser ud nu er det uhaederligt og retsloest og tilfaeldighedernes spil raader.
Jeg er enig med dig: det er den rene elendighed!
Men: - intet er så slemt, at det ikke kan blive værre .. så jeg bliver hvor jeg er sat indtil den dag, hvor der ikke mere er noget at komme efter ... (og måtte den aldrig komme ..)
Og: - jeg tror jeg har bibelsk belæg for at mene, at Gud kan bruge selv det uhæderlige og fordærvede menneskeværk til at fremme sin vilje med os syndere ..
Mark 10,27: ... "Jesus så på dem og svarede: »For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, thi alting er muligt for Gud.«"
#34249 - 12/06/200413:10Re: Til lykke til IM
[Re: steincke]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim
Selvfølgelig også et stort tillykke til IM herfra!
Men der er alligevel en skår i glæden, for hvordan kunne Grossbøll sidde i så mange år på den post han (snart) besad? - Og hvorfor reageres der først så kort tid inden manden skal på pension?
Havde kampen ikke handlet om Sandheden, kunne man meget vel sætte spørgsmålstegn ved det rent moralske i en sådan handling - ja, det havde unægtelig vækket harme og forargelse i kristne kredse, eftersom situationen havde udspillet sig alle andre steder end i netop dette regi!
"En mand arbejder trofast og stabilt det meste af et menneskeliv, og bliver "gået" kort før han kan modtage pension"
Man kan jo tydeligt se de løftede øjenbryn for sig.
- "Trofast"? - nej, måske ikke overfor Gud og bekendelsesskrifterne, men "ja" - "trofast" overfor det system, der har ansat ham!
Havde Grossbøll skulket, været fordrukken, stjålet af kassen eller på anden måde udvist forsømmelighed havde han fået sparket langt inden, ja årevis, det skulle komme så vidt.
..Så jo, Grossbøll har også været trofast.
Jamen, har Grossbøll i de år han har fungeret som "lejesvend") i den danske Folkekirke HEMMELIGHOLDT sin manglende tro? Var hans tilforordnede, var ALLE fuldstændig uvidende derom?
Eller hvordan hænger historien sammen?
Og er den enkeltstående?
Vi må virkelig håbe på at sagen giver lejlighed til selvransagelse....og ikke mindst handling !!!, så man ikke atter står med en udtjent embedsmand, der får sparket....kort tid inden pensionsalderen.
Men, nej, jeg mener ikke at det var forkert at Grossbøll blev fyret, Grossbøll var ikke en uvæsentlig årsag til at jeg meldte mig ud af Folkekirken - men hvorfor skulle det komme så vidt, hvorfor har han ikke fået sparket så han kunne nå at sadle om og få mange års glæde af en anden karriere evt. til gartner - eller forfatter?
Jo, Grossbøll er virkelig "en sten i skoen"!
For UANSET hvordan man havde grebet sagen an, vidner Grossbøll-sagen om biskoppers, om Kirkeministeriets INKOMPETANCE !
Mkh Malli
*)Jf Jeremias
Ændret af malli (12/06/200413:22)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#34251 - 12/06/200415:44Re: Til lykke til IM
[Re: kristina]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina
Sandt nok. Ligesom vores lederes inkompetance vidner om vores inkompetance ... vi skulle have valgt nogle andre, skulle vi!
Men jeg tror, at vi rødmende må erkende, at vi har de politikere, som vi har fortjent.
Demokratiet er en problematisk styreform, som jeg da også kun går ind for, fordi alle andre tænkelige styreformer er værre og betydelig farligere ..
Eller også skulle man lade være med at sammenblande politik og tro, som både bibel såvel som Luther foreskriver .
Vist de fleste danere går til stemmeurnerne med den tanke at sikre samfundet socialt og økonomisk, EU og udenrigspolitik osv - vel de færreste tænker at nu skal de stemme om hvordan Guds Ord forkyndes rent og hvordan sakramenterne forvaltes ret.
...og HVEM skulle man i givet fald stemme på, da ingen politikere rigtigt har dette på deres dagsorden som deres "mærkesag"
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Nu kan jeg ikke udtale mig for andre. Det er mig bekendt, at Tove Videbæk fra Kristen Demokraterne, kommer i et kirkesamfund der går ind for kirke og stat adskillelse.