Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#34003 - 02/06/2004 15:17 Forskning i bønner svindel?
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Exposed: conman's role in prayer-power IVF 'miracle'

Jeg poster dette, fordi undersøgelsen vistnok er blevet brugt i forbifarten her på forummet som et ekslempel på, at bønner virker.

At undersøgelsens forfattere opfører sig besynderligt, og at en af dem har en lang kriminel løbebane bag sig, er selvfølgelig ikke et bevis for, at undersøgelsens konklusioner ikke holder, men det virker mistænkeligt.

Hvis det viser sig, at undersøgelsen ikke var redelig, stiller det Journal of Reproductive Medicine (et anerkendt videnskabeligt tidsskrift) i et ret dårligt lys.

matthias

Ændret af matthias (02/06/2004 15:18)

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#34004 - 02/06/2004 17:01 Re: Forskning i bønner svindel? [Re: matthias]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Matthias skrev:

Ma>Exposed: conman's role in prayer-power IVF 'miracle'
>
>Jeg poster dette, fordi undersøgelsen vistnok er blevet brugt i forbifarten her på
>forummet som et ekslempel på, at bønner virker.

Som en af dem, der har brugt netop denne undersøgelse til at argumentere for, "at bønner virker", vil jeg gerne være den første til at give dig ret i, at disse opdagelser kaster nogle ubehagelige skygger ind over dens troværdighed. At undersøgelsens bagmænd har en så blakket fortid er, for at sige det mildt, mistænkeligt. Jeg håber, at forsøget vil blive kulegravet hurtigst muligt, så man kan få vished.

[...]

Ma>Hvis det viser sig, at undersøgelsen ikke var redelig, stiller det Journal of
>Reproductive Medicine (et anerkendt videnskabeligt tidsskrift) i et ret dårligt lys.

Historien har flere eksempler på tidsskrifter, der blev ofre for charlataners mere eller mindre opdigtede resultater, uden at dette har skadet deres omdømme. I den forbindelse er det heller ikke unormalt, at tidsskrifterne udviser meget lidt interesse i at gå i dialog med kritikere, som JPM lader til at gøre.

[...]

PS. hvor har du citatet i din signatur fra? Jeg har ikke kunnet finde det på nettet.

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#34005 - 02/06/2004 23:09 Re: Forskning i bønner svindel? [Re: Andreas]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Andreas

Ja, om ikke andet må man håbe at Journal of Repr. Med. (og andre) bliver klogere og forsigtigere.

Citatet i min signatur tog jeg vistnok fra en artikel på Panda's Thumb. Siden er tilsyneladende nede i øjeblikket, men artiklen opgjorde nogle af ID-troens koryfæers (bl.a. Behes og Dembskis) videnskabelige produktion. Den bekræftede mine anelser.

Hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#34006 - 03/06/2004 20:41 Re: Forskning i bønner svindel? [Re: matthias]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Matthias skrev:

[...]

Ma>Citatet i min signatur tog jeg vistnok fra en artikel på Panda's Thumb. Siden
>er tilsyneladende nede i øjeblikket,

Ja. En jeg kender, der står bag hjemmesiden, har fortalt mig, at der er problemer med strømforsyningen på grund af et stormvejr.

Men mange tak for henvisningen.

[...]

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær