Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#33723 - 26/05/2004 15:16 Quaestion...
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej.

Efter at have læst noget af pædofili-debatten ovre på ateist.org, så er der noget, der undrer mig. Den ene part (de ateister, der energisk deltager i debatten) insinuerer, at HK-folk (Ajita, Gothari) burde skamme sig, og at deres religion er ond. Men samtidig mener ateister jo, at moral er relativt, og at der derfor ikke er nogle objektive moralske værdier, hvilket betyder, at begreber som godt og ondt objektivt set er meningsløse. Derfor virker det inkonsistent af ateisterne at insinuere, at pædofili er forkert (objektivt; ikke bare noget, de synes), og at HK er en ond religion, for ateisterne kan jo - fordi de er moralske relativister - ikke vide, at pædofili er ondt og moralsk negativt, hvilket de netop lader til at ville pådutte Ajita og Gothari.

Men ateisterne insinuerer måske ikke, at pædofili er forkert, men at det blot er noget, som de synes? Hvis det blot er noget, de synes, så falder deres argument (baseret på pædofili) mod HK til jorden...

(Nu er jeg ikke selv HK'er... Det eneste, jeg undrer mig over, er ateisternes inkonsistens, som jeg har forklaret her...)

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33724 - 26/05/2004 15:48 Re: Quaestion... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland

Hej Philip

Jeg tror faktisk du har misforstaaet noget her.

Selvom jeg mener moral er relativ, betyder det saa sandelig ikke at alle forskellige normer for moral er rigtige for mig, og saa sandelig slet ikke Krishna moral inden for aegteskaber med boern/smaa piger.

Jeg har aldrig paastaaet at relativ moral er et gode, det ser vi jo tydeligt her, men det er et faktum, at saadan forholder verden sig altsaa, den absolutte moral findes ikke.

Ellen

Til toppen 
#33725 - 26/05/2004 16:18 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle.

Du skriver:

Selvom jeg mener moral er relativ, betyder det saa sandelig ikke at alle forskellige normer for moral er rigtige for mig, og saa sandelig slet ikke Krishna moral inden for aegteskaber med boern/smaa piger.

Nej, men så er det jo din subjektive holdning, og så er din kritik af HK's seksualmoral objektivt set meningsløs og uholdbar...

Jeg har aldrig paastaaet at relativ moral er et gode, det ser vi jo tydeligt her, men det er et faktum, at saadan forholder verden sig altsaa, den absolutte moral findes ikke.

Om verden faktisk forholder sig sådan tvivler jeg på. Ikke kun jeg, men også tilsyneladende nogle religionsfagfolk er overbevist om, at der er nogle moralske værdier, som går igen alle steder:

"Du må ikke slå ihjel" og "Du må ikke lyve" er eksempler på etiske grundregler, som alle normale mennesker er enige om. Der forekommer at være noget selvindlysende ved dem. (Esben Andreasen og Allan Poulsen, red., Religion og kultur - en grundbog, Systime, 2002, 1. udgave, 1. oplag, s. 239)

Desuden er den moralske relativisme selv-falsificerende, idet den selv koger ned til absolutte moralske værdier som f.eks. "Man bør aldrig sige aldrig" og "Man bør absolut ikke tro på absolutte moralske værdier."

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33726 - 26/05/2004 18:58 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Sted: København

Efter at have læst noget af pædofili-debatten ovre på ateist.org, så er der noget, der undrer mig. Den ene part (de ateister, der energisk deltager i debatten) ...

Nu er en af de mest energiske altså erklæret teist, men lad nu det ligge.

Jeg har ikke selv deltaget i debatten, men føler mig alligevel berørt af denne udtalelse som ateistisk moral.
Specielt da jeg faktisk mener at et krav om at ældre mænd har sex med mindreårige piger, er forkasteligt.

... insinuerer, at HK-folk (Ajita, Gothari) burde skamme sig, og at deres religion er ond.

Hvor mange af dem har brugt ordet ond?
Ikke at de bør afholde sig fra det, men det forekommer mig, at du allerede her begynder at tolke din egen opfattelse af tingene ind i deres udsagn. Derfor ordet "insinuerer", eller...?

Men samtidig mener ateister jo, at ...

Pas på med at generalisere mht., hvad ateister mener!
Det eneste vi er enige om er jo, at der ikke findes guder.

... moral er relativt, og at der derfor ikke er nogle objektive moralske værdier, hvilket betyder, at begreber som godt og ondt objektivt set er meningsløse.

Ja, de er objektivt set meningsløse i den ret bogstavelige forstand, at ordene ikke henviser til noget udenfor subjekter.
Men, hvor mange af de nævnte ateister har hævdet andet?

Hvis ikke de har hævdet andet, er der jo ikke nogen grund til dit indledende "men".

Derfor virker det inkonsistent af ateisterne at insinuere, at pædofili er forkert (objektivt; ikke bare noget, de synes), ...

Har de givet udtryk for at det er objektivt forkert?
Eller dækker dit "insinuere" over, at det er noget du selv tolker ind i deres udsagn?

... og at HK er en ond religion, for ateisterne kan jo - fordi de er moralske relativister - ikke vide, at pædofili er ondt og moralsk negativt, hvilket de netop lader til at ville pådutte Ajita og Gothari.

Nu er det altså ikke alle ateister, der er moralske relativister.

Personligt mener jeg at al moral i sidste ende bunder i subjektive præferencer, der antageligt bygger på objektive (medfødte, statistiske etc.) forhold i et eller andet omfang.
Netop derfor kan jeg vide, at pædofili er "moralsk negativt". Kriteriet er jo, hvorvidt jeg føler det er tilfældet eller ej - og det føler jeg. Ergo er det efter min opfattelse "moralsk negativt".

Det er da kun såfremt jeg ikke kan stole på min egen holdning til tingene, at jeg ikke kan vide, hvorvidt det er "moralsk negativt" eller ej.

Men ateisterne insinuerer måske ikke, at pædofili er forkert, men at det blot er noget, som de synes? Hvis det blot er noget, de synes, så falder deres argument (baseret på pædofili) mod HK til jorden...

Hvordan dog det?
Hvis de hævder at de synes pædofili er forkert, og deres argument er, at de rent faktisk synes pædofili er forkert, så synes jeg nu det hænger meget godt sammen.

(Nu er jeg ikke selv HK'er... Det eneste, jeg undrer mig over, er ateisternes inkonsistens, som jeg har forklaret her...)

Inkonsistensen er, for mig at se, udelukkende noget du selv har tolket ind i tingene ved at insistere på at moral er noget objektivt.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#33727 - 26/05/2004 19:09 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

... så er det jo din subjektive holdning, og så er din kritik af HK's seksualmoral objektivt set meningsløs og uholdbar...

Al moral er da i sidste ende subjektiv.
Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet.

Om verden faktisk forholder sig sådan [at den absolutte moral ikke findes] tvivler jeg på. Ikke kun jeg, men også tilsyneladende nogle religionsfagfolk er overbevist om, at der er nogle moralske værdier, som går igen alle steder:

"Du må ikke slå ihjel" og "Du må ikke lyve" er eksempler på etiske grundregler, som alle normale mennesker er enige om. Der forekommer at være noget selvindlysende ved dem. (Esben Andreasen og Allan Poulsen, red., Religion og kultur - en grundbog, Systime, 2002, 1. udgave, 1. oplag, s. 239)

Det "selvindlysende" bunder vel i, at vi alle er mennesker og at vores samfund alle dybest set er underlagt de samme forhold.

Iøvrigt mener jeg ikke at de to eksempler er helt så almene, som de her gøres til.

Forbudet mod at slå ihjel er jo langt fra absolut (bortset måske fra hos de mest fanatiske pacifister). Alle samfund har nok regler for hvem, hvordan og hvornår man må slå andre ihjel, men det er ikke de samme regler overalt (der er fx dødsstraf i USA men ikke i Danmark og der er fri abort i Danmark men ikke i Polen).

Det samme gør sig gældende for forbudet mod at lyve.

Desuden er den moralske relativisme selv-falsificerende, idet den selv koger ned til absolutte moralske værdier som f.eks. "Man bør aldrig sige aldrig" og "Man bør absolut ikke tro på absolutte moralske værdier."

Kan du demonstrere dette eller skal vi blot tage dit ord for det?

Hvis du kan demonstrere det, så gør det samme sig vel gældende for Guds moralkodeks? Den eneste forskel er jo, at han supplerer med et "Fordi jeg siger det!" og samtidig er den største bølle i skolegården.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#33728 - 26/05/2004 19:36 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
"Netop derfor kan jeg vide, at pædofili er "moralsk negativt". Kriteriet er jo, hvorvidt jeg føler det er tilfældet eller ej - og det føler jeg. Ergo er det efter min opfattelse "moralsk negativt".

Problemet er, at du ikke underkaster denne følelse en intelligent overvejelse. Holdninger og meninger kan ændres, og hvis du med din intelligens kan forstå, at intet er objektivt set rigtigt og forkert, så bør du ændre din indstilling. Dette inkluderer også din følelsesmæssige indstilling, da denne er en del af din holdning. Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand. Du følger altså en falsk moralfilosofi, hvilket du selv påstår at vide. Dette gør det ekstremt svært at tage dine moralske udsagn alvorligt.

Tænk hvis jeg fx vidste, at intet objektivt set var rigtigt eller forkert, men alligevel hidsede mig op over abort eller kødspisning. Det ville jo være komplet tåbeligt. Man kan ikke retfærdiggøre sin moral med henvisning til, at "sådan føler jeg det bare!"

Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre. Fx ved at kalde dem navne som er krænkende. Og det er netop, hvad ateisterne har gjort i denne debat. Men det FØLER du måske ikke er forkasteligt? Det er ok at svine andre personer og deres moral til, selv om man ved, at ens egen moral ikke er bedre eller mere sand end deres?

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#33729 - 26/05/2004 20:09 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Ateist:

"Al moral er da i sidste ende subjektiv.
Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet."

Men Guds moralske love gælder for alle. Det er forskellen. De eksisterer som objektiv sandhed. Det gør dine ikke.

Til toppen 
#33730 - 26/05/2004 20:11 Re: guds love [Re: Ajita]
Xenofanes
Bruger

Reg.: 20/03/2004

Men Guds moralske love gælder for alle.

Hvornår har dine guder materialiseret sig i skrevne love? Fik du en god video af begivenheden?

Xenofanes

Til toppen 
#33731 - 26/05/2004 20:30 Re: guds love [Re: Xenofanes]
Ajita
Bruger

Hvornår har dine guder materialiseret sig i skrevne love? Fik du en god video af begivenheden?

Alle kan, via åndelig videnskab, erkende sandheden om Guds evige love, som de er nedfældet i de vediske skrifter.

Til toppen 
#33732 - 26/05/2004 21:12 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Efter at have læst noget af pædofili-debatten ovre på ateist.org, så er der noget, der undrer mig. Den ene part (de ateister, der energisk deltager i debatten) insinuerer, at HK-folk (Ajita, Gothari) burde skamme sig, og at deres religion er ond.

Hvor mange af dem har brugt ordet ond?
Ikke at de bør afholde sig fra det, men det forekommer mig, at du allerede her begynder at tolke din egen opfattelse af tingene ind i deres udsagn. Derfor ordet "insinuerer", eller...?

Jeg har heller ikke set "ordet" ondt i nogle af indlæggene derovre endnu, og derfor det selvfølgelig til en vis grad tolkning fra min side af; men nogle (hvis ikke mange) af indlæggene bærer helt klart præg af negativitet samtidig med, at de har et tilsnit af ikke-subjektivitet. Tag f.eks. dette indlæg. I dét er der negativitets-udsagn som "Først foregår alt svineriet i Krishnas navn" og "Det er dog utroligt, hvor langt ud demagogien kan drive et menneske." I disse udsagn bruger forfatteren ikke udtrykket "jeg synes, at" eller "jeg mener, at" men skriver som om, at han ved (dvs. at det ikke er noget, som han blot synes), at det er "svineri" og at Theological er "langt ud[e]". På den måde får indlægget en effekt, som om det er mere end subjektivt, og det er indirekte misinformation, hvis det blot er noget, som forfatteren mener eller synes. For hvis det blot er noget, som forfatteren mener eller synes, hvorfor kan han så bare ikke skrive det? Hvorfor undlader han mon at bruge udtrykket "jeg synes, at" eller "jeg mener, at"? Hvis det er blot er og bliver noget, man synes, hvorfor så absolut skrive som om det er noget man ved og derfor kan pådutte andre? Det er suspekt... Hvis det er noget, man synes og ikke ved, så bør man skrive synes, hvis ikke det skal være misvisende...

Men samtidig mener ateister jo, at ...

Pas på med at generalisere mht., hvad ateister mener!

Okay, sorry...

Derfor virker det inkonsistent af ateisterne at insinuere, at pædofili er forkert (objektivt; ikke bare noget, de synes), ...

Har de givet udtryk for at det er objektivt forkert?
Eller dækker dit "insinuere" over, at det er noget du selv tolker ind i deres udsagn?

De har ikke direkte givet udtryk for det, men indirekte har de på en måde gjort det, eftersom det er noget, som de vil pådutte og bruge som gyldig argumentation mod HK. Og argumentation kan per definition kun være gyldigt, hvis det er objektivt. Derfor falder ateisternes argumentation til jorden, så snart de indrømmer, at det er noget, som de blot synes... Og det virker det ikke som om, at de indrømmer, at det er noget som de blot synes. Tag f.eks. dette indlæg. Der ikke noget med "jeg synes" eller "jeg mener," men påstande som "Hvor langt ud kan man komme, når man skal forsvare en religion" og "Der er kun et ord for det: VOLDTÆGT." Ved at undgå at bruge ordene "synes" og "mener" (samt bruge store bogstaver) giver forfatteren et indtryk af, at han ved og ikke blot synes, at pædofili og voldtægt er forkert, og at han således har et gyldigt argument mod HK... Derfor bruger jeg ordet "insinuerer," fordi at insinuere er vel at sige noget uden at sige det direkte, men blot at få det til at ligge latent, så det ikke kommer på tale...

... og at HK er en ond religion, for ateisterne kan jo - fordi de er moralske relativister - ikke vide, at pædofili er ondt og moralsk negativt, hvilket de netop lader til at ville pådutte Ajita og Gothari.

Nu er det altså ikke alle ateister, der er moralske relativister.

Personligt mener jeg at al moral i sidste ende bunder i subjektive præferencer, der antageligt bygger på objektive (medfødte, statistiske etc.) forhold i et eller andet omfang.
Netop derfor kan jeg vide, at pædofili er "moralsk negativt". Kriteriet er jo, hvorvidt jeg føler det er tilfældet eller ej - og det føler jeg. Ergo er det efter min opfattelse "moralsk negativt".

Her har Theological vist allerede svaret for mig:

[...]

Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand. Du følger altså en falsk moralfilosofi, hvilket du selv påstår at vide. Dette gør det ekstremt svært at tage dine moralske udsagn alvorligt.

Tænk hvis jeg fx vidste, at intet objektivt set var rigtigt eller forkert, men alligevel hidsede mig op over abort eller kødspisning. Det ville jo være komplet tåbeligt. Man kan ikke retfærdiggøre sin moral med henvisning til, at "sådan føler jeg det bare!"

Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre. Fx ved at kalde dem navne som er krænkende. Og det er netop, hvad ateisterne har gjort i denne debat.

[...](Her.)

Gyldig argumentation er objektiv argumentation: Argumentation, som alle bør acceptere. Og ateisternes argumentation er derfor ugyldig, hvis den blot er deres egen holdning, hvorfor andre ikke bør acceptere den; således falder deres sag til jorden... Alle og enhver kan jo bare sige til dem:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"... Det er vel også derfor, at udtrykkene "jeg synes" og "jeg mener" bliver undgået...

Hvordan dog det?

Se ovenfor.

Hvis de hævder at de synes pædofili er forkert, og deres argument er, at de rent faktisk synes pædofili er forkert, så synes jeg nu det hænger meget godt sammen.

Ja, på den måde kan den siges at hænge sammen, men er den gyldig? Nej, for den er baseret på deres subjektive holdning, til hvilken alle og enhver bare kan sige:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

Inkonsistensen er, for mig at se, udelukkende noget du selv har tolket ind i tingene ved at insistere på at moral er noget objektivt.

Jeg mener ikke, at jeg selv blot har tolket inkonsistensen ind i det. Ateisterne bruger nemlig deres argumentation som om den var gyldig, hvilket den kun kan være, hvis den er objektiv...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33733 - 26/05/2004 21:34 Re: guds love [Re: Ajita]
Xenofanes
Bruger

Alle kan, via åndelig videnskab, erkende sandheden om Guds evige love, som de er nedfældet i de vediske skrifter.

Vrøvl

Xenofanes

Til toppen 
#33734 - 26/05/2004 21:39 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist

... så er det jo din subjektive holdning, og så er din kritik af HK's seksualmoral objektivt set meningsløs og uholdbar...

Al moral er da i sidste ende subjektiv.

Den moralske subjektivisme kan reduceres til påstanden "man bør ikke tro på objektive moralske værdier," der selv udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi. Således er den selv-falsificerende.

Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet.

Nej, for Gud er den absolutte og ultimative Standard for moral; hans morallov er baseret på hans objektivt gode og ultimativt retfærdige natur. Ja, han kan faktisk selv kun handle i overensstemmelse med sin egen gode og retfærdige natur; Gud kan f.eks. ikke lyve (Hebr. 6,18).

Om verden faktisk forholder sig sådan [at den absolutte moral ikke findes] tvivler jeg på. Ikke kun jeg, men også tilsyneladende nogle religionsfagfolk er overbevist om, at der er nogle moralske værdier, som går igen alle steder:

Det "selvindlysende" bunder vel i, at vi alle er mennesker og at vores samfund alle dybest set er underlagt de samme forhold.

Hvorfor bunder det lige netop det og ikke i noget andet?

Iøvrigt mener jeg ikke at de to eksempler er helt så almene, som de her gøres til.

Forbudet mod at slå ihjel er jo langt fra absolut (bortset måske fra hos de mest fanatiske pacifister). Alle samfund har nok regler for hvem, hvordan og hvornår man må slå andre ihjel, men det er ikke de samme regler overalt (der er fx dødsstraf i USA men ikke i Danmark og der er fri abort i Danmark men ikke i Polen).

Nej, dødsstraf har noget at gøre med, at der hersker en almen moralsk værdi, der hedder retfærdighed. Forbudet "Du må ikke slå ihjel" betyder jo, at man ikke må slå ihjel uden at kunne retfærdiggøre det. Når dødsstraf foretages, så er de jo fordi, at det i diskussionen i retsalen er lykkes anklageren (eller hvem det nu er) at retfærdiggøre sin sag over for dommeren og juryen.

Mht. Abort, så hersker den moralske værdi "Du må ikke slå ihjel" stadig. Dem, der er for abort, hævder så vidt jeg ved ikke, at man godt må slå mennesker ihjel; de hævder snarere, at fostrene ikke er mennesker (personer) og derfor godt må dræbes...

Det samme gør sig gældende for forbudet mod at lyve.

Hvordan det?

Kan du demonstrere dette eller skal vi blot tage dit ord for det?

Moralske påstande er jo "bør"-påstande: De foreskriver god opførsel. Den moralske relativisme påstår, at der ingen absolutte moralske værdier, og konsekvent, at man derfor ikke bør tro på sådanne værdier; relativismen udgiver sig selv for at være en absolut moralsk værdi, og falsificerer dermed sig selv.

Hvis du kan demonstrere det, så gør det samme sig vel gældende for Guds moralkodeks?

Nej, for han er objektiv og desuden alvidende, hvorfor han også ved, hvad der objektivt er godt og ondt.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33735 - 26/05/2004 21:52 Re: guds love [Re: Xenofanes]
Ajita
Bruger

Ajita:
"Alle kan, via åndelig videnskab, erkende sandheden om Guds evige love, som de er nedfældet i de vediske skrifter."

Xeno:
"Vrøvl"

Du siger, min påstand er usand. Kan du bevise, den er usand?

Til toppen 
#33736 - 26/05/2004 22:12 beviser [Re: Ajita]
Xenofanes
Bruger

Kjære Theo

Det føles underligt at skulle belære en moden mand som dig i de elementære regler for debattering, men da det åbentbart er nødvendigt, må jeg tage byrden på mine smalle skuldre. Første regel:

1. Den der fremsæter en påstand har bevisbyrden derfor. Når du så udtaler følgende:

Alle kan, via åndelig videnskab, erkende sandheden om Guds evige love, som de er nedfældet i de vediske skrifter

ja så er det dig og kun dig der har bevis byrden. Tal din sag, giv en anden skylden og kom videre med dit liv. Jeg venter tålmodigt på dit argument.

Xenofanes

Til toppen 
#33737 - 26/05/2004 22:16 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Xenofanes
Bruger

Hej Philip

Du anvender mange bibelcitater og dogmatiske udlægninger. Et enkelt drillespørgsmål: Du omtaler hele tiden din gud som "han", kunne det være en kvinde? eller noget helt andet

Xenofanes

Til toppen 
#33738 - 26/05/2004 22:29 Re: Quaestion... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej

Ja det er da min subjektive holdning, helt klart, har aldrig paastaaet andet, men mange deler jo heldigvis min holdning her med mig, fx det danske samfund.

Nej min kritik er da ikke meningsloes, holdninger/moral er aldrig meningsloese, selvom de er subjektive, og er der mange med samme holdninger/moral ja saa bliver det jo vaerdigrundlaget i et samfund.

Moralvaerdier som: Du maa ikke stjaele, slaa ihjel er gode vaerdier, vaerdier som vi heldigvis er et kaempe flertal der gaar ind for, netop for at beskytte hinanden, og saerligt beskytter disse vaerdier jo de svage i samfundet, ligesaavel som det ikke er tilladt en voksen person at have sex med et barn, denne lov er jo til for at beskytte den svage part, nemlig barnet.

Ellen

E

Til toppen 
#33739 - 26/05/2004 22:33 Re: Quaestion... [Re: Xenofanes]
Philip
Bruger

Hej Xenofanes.

Du anvender mange bibelcitater og dogmatiske udlægninger.

Men det er der vel ikke noget i vejen for, når det er den Gud, jeg tror på.

Et enkelt drillespørgsmål: Du omtaler hele tiden din gud som "han", kunne det være en kvinde? eller noget helt andet

Når vi kristne bruger den personlige reference "Han" eller "Herren" om Gud, så er det ikke i biologisk forstand, for Gud er Ånd (Joh. 4,24). Det er snarere, fordi Gud er personlig og bestemmer over os ligesom f.eks. en konge er herre og bestemmer over sit folk. Man gider som regel ikke bruge udtrykket "Den" om Gud, da det lyder lidt upersonligt. Man bruger udtrykkene "Han" og "Herren," fordi de virker personlige og autoritative. Mere er der skam ikke det...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33740 - 26/05/2004 22:37 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Ja det er da min subjektive holdning, helt klart, har aldrig paastaaet andet, men mange deler jo heldigvis min holdning her med mig, fx det danske samfund.

Og jo flere der er enige med dig, jo mere ret har du, eller hvad?

Nej min kritik er da ikke meningsloes, holdninger/moral er aldrig meningsloese, selvom de er subjektive, og er der mange med samme holdninger/moral ja saa bliver det jo vaerdigrundlaget i et samfund.

1) Hvis moral er relativt, så er din påstand om, at din seksualmoral er bedre end andres falsk.

2) Er det sandt, noget samfunds værdigrundlag kan være bedre eller dårligere andre samfunds værdigrundlag?

Til toppen 
#33741 - 26/05/2004 22:38 Re: Quaestion... [Re: Xenofanes]
nelle
Bruger

Hej

Det har jeg ogsaa taenkt en del over, hvorfor soeren omtales gud som han? det kan jo akkurat ligesaa vaere en hun, hvis der nu fandtes en gud.

Taenk hvis gud hun nu er sort, saa er der mange der faar noget at taenke over, tror jeg.

Ellen

Til toppen 
#33742 - 26/05/2004 22:40 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle.

Du skriver:

Hvis din kritik er baseret udelukkende på din og andres subjektive (ikke-vidende og ikke-objektive) holdninger, så er den objektivt set meningsløs, hvad enten du/I vil det eller ej...

Moralvaerdier som: Du maa ikke stjaele, slaa ihjel er gode vaerdier, vaerdier som vi heldigvis er et kaempe flertal der gaar ind for, netop for at beskytte hinanden, og saerligt beskytter disse vaerdier jo de svage i samfundet, ligesaavel som det ikke er tilladt en voksen person at have sex med et barn, denne lov er jo til for at beskytte den svage part, nemlig barnet.

Ja ja, men moral giver kun objektiv mening, når der refereres til en absolut Standard... Hvis det udelukkende er baseret på subjektivitet (ikke-objektivitet), så er det objektivt set meningsløst...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33743 - 26/05/2004 22:43 Re: beviser [Re: Xenofanes]
Ajita
Bruger

Vi har vist haft dette oppe at vende før: Fordi du endnu ikke har forstået beviset for den sætning, jeg fremsatte, så følger det ikke, at du er berettiget til at kalde den vrøvl (vrøvl = usand). Det er et argumentum ad ignorantum. Og kunne vi så ikke godt komme tilbage til trådens emne?

Til toppen 
#33744 - 26/05/2004 22:47 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Xenofanes
Bruger

Hej Philip

Hvilket er det obligatoriske modargument som teister aaaaaltid kommer med, måske skulle vi starte endnu en tråd med dette tema, for jeg har så svært ved at forstå jer troende. Hvad i al verden er dt der driver jer til at forlade al sund fornuft, al eftertænksomhed al logik og falde ned på jeres grædende knæ for en symbolik, hvor der ikke er evidns, logik, bevis for?

Er der dødsangst, er det kravet om mening for jeres liv - hvad er det, jeg kan ikke forstå det. Som skeptiker har jeg været hos jer i et par måneder, og sjosker nok snart videre i min søgen, men jeg kan ikke forstå jer, selv om jeg gerne ville.

Xenofanes

Til toppen 
#33745 - 26/05/2004 22:49 Re: Quaestion... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej

Hvorfor saa ikke ogsaa bruge HUN, det er maaske ikke saa autoritativt? ordet han skulle da ikke gerne vikre mere autoritativt end hun i vore dage.

Ellen

Til toppen 
#33746 - 26/05/2004 22:50 Re: Quaestion... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Jamen saa kald du det bare det, egentlig ligegyldigt for mig.

Ellen

Til toppen 
#33747 - 26/05/2004 22:52 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Hej Philip!

Jeg har heller ikke set "ordet" ondt i nogle af indlæggene derovre endnu, og derfor det selvfølgelig til en vis grad tolkning fra min side af;

Men når du gengiver ord som fx "svineri", "overgreb" og "voldtægt" med "ondt" så gør du ordvalget mere lig dit eget og dermed også springet til dit eget standpunkt mindre end det egl. er.
Jeg siger bestemt ikke at det er bevidst, men det er en konsekvens af din tolkning.

men nogle (hvis ikke mange) af indlæggene bærer helt klart præg af negativitet samtidig med, at de har et tilsnit af ikke-subjektivitet.

Jeg fornemmer helt klart også en høj grad af "negativitet" men den nævnte "ikke-subjektivitet" kan jeg ikke få øje på (se nedenfor!).

Tag f.eks. dette indlæg. I dét er der negativitets-udsagn som "Først foregår alt svineriet i Krishnas navn" og "Det er dog utroligt, hvor langt ud demagogien kan drive et menneske." I disse udsagn bruger forfatteren ikke udtrykket "jeg synes, at" eller "jeg mener, at" men skriver som om, at han ved (dvs. at det ikke er noget, som han blot synes), at det er "svineri" og at Theological er "langt ud[e]".

Jeg kunne sagtens selv have fundet på at betegne det svineri uden at skrive "jeg synes" eller "jeg mener, at".
Mit - og flertallets tror jeg - udgangspunkt er nemlig, at moral er noget subjektivt, hvorfor det altså ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på dette i hver sætning man ytrer. Det er underforstået.

Samtidig er den holdning de tilkendegiver jo også den fremherskende her i landet, hvorfor det får et semi-objektivt præg. Det betyder ikke, at den er objektiv, men det bliver dog en fælles referenceramme.

På den måde får indlægget en effekt, som om det er mere end subjektivt, og det er indirekte misinformation, hvis det blot er noget, som forfatteren mener eller synes.

Det er ikke misinformation, med mindre folk har forsøgt at give indtryk af andet end tingenes rette sammenhæng.
Som jeg ser det, er der blot visse ting, der er underforstået - hvorfor du og andre tilsyneladende misforstår pga. jeres anderledes referenceramme.

Det er suspekt... Hvis det er noget, man synes og ikke ved, så bør man skrive synes, hvis ikke det skal være misvisende...

Det er ikke hverken suspekt eller misvisende men blot anderledes end dit verdensbillede - og derfor tilsyneladende uforståeligt for dig.

Det burde det nu ikke være, for det er altså blevet forklaret igen og igen.

Jeg forstår derimod stadigvæk ikke, hvorfor din kristne moral skulle være objektiv.
Den er jo blot Guds subjektive holdning.
Hvori består det objektive?

A: Har de givet udtryk for at det er objektivt forkert?

P: De har ikke direkte givet udtryk for det, men indirekte har de på en måde gjort det, eftersom det er noget, som de vil pådutte og bruge som gyldig argumentation mod HK.

Det er da gyldig argumentation imod HK.
De argumenterer for, at (de synes) HK er utiltalende fordi HK står for noget (de synes er) utiltalende.

Og argumentation kan per definition kun være gyldigt, hvis det er objektivt.

Det er ikke rigtigt.

Hvis jeg går ind at se en film, og du beder mig argumentere for min handling, så er "jeg har lyst" da et udemærket argument.

Og, hvis jeg bagefter siger til dig, at "den film er god" så ved du jo også udemærket godt, at det jeg mener er: "Jeg synes den film er god" - ikke at den objektivt set er god.

Ved at undgå at bruge ordene "synes" og "mener" (samt bruge store bogstaver) giver forfatteren et indtryk af, at han ved og ikke blot synes, at pædofili og voldtægt er forkert, og at han således har et gyldigt argument mod HK... Derfor bruger jeg ordet "insinuerer," fordi at insinuere er vel at sige noget uden at sige det direkte, men blot at få det til at ligge latent, så det ikke kommer på tale...

At insinuere er ganske rigtigt at sige noget uden at sige det direkte men det hører også med, at det er fordi det er suspekt at sige det direkte.
Det er der imidlertid ikke tale om, når jeg og andre ikke siger "jeg synes"/"jeg mener" - da er det ikke suspekt, det er blot ikke relevant at nævne, da det er underforstået.

A: Personligt mener jeg at al moral i sidste ende bunder i subjektive præferencer, der antageligt bygger på objektive (medfødte, statistiske etc.) forhold i et eller andet omfang.

P: Her har Theological vist allerede svaret for mig:

Måske, men jeg debatterer ikke med Theo.

Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, ...

De er ikke falske - de er blot subjektive udsagn.

... og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand.

Nej!
Iflg. mit verdensbillede er de subjektive udsagn, der ikke siger noget om verdens objektive tilstand. De er derfor sande, såfremt jeg er ærlig omkring min holdning og usande såfremt jeg er uærlig.
Hvis jeg siger: "(Jeg synes) sex med mindreårige piger er forkasteligt" så er det således et sandt udsagn.

Du følger altså en falsk moralfilosofi, hvilket du selv påstår at vide.

Det har jeg aldrig påstået.
Jeg har i det hele taget ikke talt om moralfilosofi (etik) men blot om moral.
Og jeg mener på ingen måde at min moral er falsk - den er blot subjektiv. Subjektiv er altså ikke dss. som falsk.

Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre.

Tjah, det er så din subjektive holdning.

Gyldig argumentation er objektiv argumentation: Argumentation, som alle bør acceptere.

Ja, ideelt set, og hvis man udtaler sig om den objektive virkelighed.

Og ateisternes argumentation er derfor ugyldig, hvis den blot er deres egen holdning, ...

Da ikke når det er noget normativt, der diskuteres.

Alle og enhver kan jo bare sige til dem:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

Det gør de skam også.

Det er vel også derfor, at udtrykkene "jeg synes" og "jeg mener" bliver undgået...

Nej!
De bliver ikke undgået, de bliver udeladt.

A: Hvis de hævder at de synes pædofili er forkert, og deres argument er, at de rent faktisk synes pædofili er forkert, så synes jeg nu det hænger meget godt sammen.

P: Ja, på den måde kan den siges at hænge sammen, ...

Så er vi da enige så langt.

... men er den gyldig? Nej, for den er baseret på deres subjektive holdning, til hvilken alle og enhver bare kan sige:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

Og, det har du hermed gjort.

Jeg mener ikke, at jeg selv blot har tolket inkonsistensen ind i det. Ateisterne bruger nemlig deres argumentation som om den var gyldig, hvilket den kun kan være, hvis den er objektiv...

Da ikke, når de udtaler sig normativt.

Til toppen 
#33748 - 26/05/2004 22:52 Re: beviser [Re: Ajita]
Xenofanes
Bruger

Og kunne vi så ikke godt komme tilbage til trådens emne?

Hellere end gerne: tager du og andre HKére afstand fra seksuel samkvem med piger under den kriminelle lavalder i henhold tilden danske lovgivning?

Xenofanes

Til toppen 
#33749 - 26/05/2004 22:52 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Saa skal du jo lige bevise foerst der eksisterer en gud, det kan du ikke vel, derfor har dit udsagn ikke nogen vaerdi med hensyn til absolut moral og love,.

Ellen

Til toppen 
#33750 - 26/05/2004 23:04 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Ja ja, men moral giver kun objektiv mening, når der refereres til en absolut Standard... Hvis det udelukkende er baseret på subjektivitet (ikke-objektivitet), så er det objektivt set meningsløst...

Det bliver da først meningsløst, når I forsøger at gøre noget subjektivt til noget objektivt.

Til toppen 
#33751 - 26/05/2004 23:04 Re: beviser [Re: Xenofanes]
Ajita
Bruger

Hellere end gerne: tager du og andre HKére afstand fra seksuel samkvem med piger under den kriminelle lavalder i henhold tilden danske lovgivning?

Som sagt er ISKCON instrueret af Prabhupada om, at vi skal overholde den lovgivning, der gælder i det land, vi befinder os i. Så i Danmark tager ISKCON Danmark afstand fra, at ISKCON-medlemmer har seksuelt samkvem med piger under den kriminelle lavalder, samtidig med at vi tager afstand fra al sex uden for ægteskab og med andet formål end at få børn og opdrage disse til at elske Gud. Sex er ikke for fornøjelsens skyld, men for at glæde Gud ved at give Ham barn, der elsker Ham.

Til toppen 
#33752 - 26/05/2004 23:37 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Den moralske subjektivisme kan reduceres til påstanden "man bør ikke tro på objektive moralske værdier," der selv udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi. Således er den selv-falsificerende.

Moralsk subjektivisme er vel ikke en normativ påstand?
Som jeg ser det kan den reduceres til påstanden "der findes ikke objektive moralske værdier". Det er et normativt set neutralt udsagn om verdens indretning.
Dermed er moralsk subjektivisme ikke selv-falsificerende men en logisk konsekvens af virkeligheden.

A: Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet.

P: Nej, for Gud er den absolutte og ultimative Standard for moral; hans morallov er baseret på hans objektivt gode og ultimativt retfærdige natur.

Hvordan er hans natur objektivt god?
Hvis vi for argumentets skyld antager at han eksisterer, så mener jeg faktisk han har gjort mange onde gerninger.

Og hvad vil god overhovedet sige?
"Sådan som Gud er"? Eller "I overensstemmelse med Guds ønsker"?
I så fald er Gud jo blot god fordi du definerer ordet "god" sådan.
- God er sådan som Gud er
- Gud er sådan som Gud er
- Gud er god
Ren cirkelslutning.

Ja, han kan faktisk selv kun handle i overensstemmelse med sin egen gode og retfærdige natur; Gud kan f.eks. ikke lyve (Hebr. 6,18).

Beklager, men jeg accepterer ikke Bibelcitater som argumenter.

Om det er dig eller Bibelen, der postulerer noget, er underordnet - det er stadigvæk blot et postulat.

A: Det "selvindlysende" bunder vel i, at vi alle er mennesker og at vores samfund alle dybest set er underlagt de samme forhold.

P: Hvorfor bunder det lige netop det og ikke i noget andet?

Det er vel ikke så underligt, hvis mennesker med samme natur viser sig at have nogenlunde samme præferencer?
Eller at menneskelige samfund stillet overfor de samme problemstillinger også fra tid til anden finder frem til nogenlunde samme løsninger (her: samme regler)?

Nej, dødsstraf har noget at gøre med, at der hersker en almen moralsk værdi, der hedder retfærdighed.

Det har da i høj grad også at gøre med at slå ihjel.

Forbudet "Du må ikke slå ihjel" betyder jo, at man ikke må slå ihjel uden at kunne retfærdiggøre det.

Men så er forbudet jo heller ikke absolut - så skal man blot kunne retfærdiggøre det.
Og mon ikke de fleste mordere kan retfærdiggøre sin handling.

Hvad der tæller som retfærdiggørelse er iøvrigt forskellig fra kultur til kultur, hvorfor forbudet altså ikke er så ens, som du lagde op til.

Når dødsstraf foretages, så er de jo fordi, at det i diskussionen i retsalen er lykkes anklageren (eller hvem det nu er) at retfærdiggøre sin sag over for dommeren og juryen.

Og fordi det i USA anses for moralsk forsvarligt at slå dømte mordere ihjel - noget, der anses for moralsk forkasteligt i Europa.

Mht. Abort, så hersker den moralske værdi "Du må ikke slå ihjel" stadig. Dem, der er for abort, hævder så vidt jeg ved ikke, at man godt må slå mennesker ihjel; de hævder snarere, at fostrene ikke er mennesker (personer) og derfor godt må dræbes...

I bund og grund blot en strid om ord.

A: Det samme gør sig gældende for forbudet mod at lyve.

P: Hvordan det?

Visse løgne ("hvide" løgne om folks udseende fx) er accepterede i vores kultur.

I andre kulturer (blandt romaerne, så vidt jeg ved - og vist også blandt visse grupper af muslimer) er det tilladt at lyve overfor fremmede/vantro men ikke overfor medlemmerne af samme kultur.
Det vil de færreste danskere betragte som moralsk opførsel.

P: Desuden er den moralske relativisme selv-falsificerende, idet den selv koger ned til absolutte moralske værdier som f.eks. "Man bør aldrig sige aldrig" og "Man bør absolut ikke tro på absolutte moralske værdier."

A: Kan du demonstrere dette eller skal vi blot tage dit ord for det?

P: Moralske påstande er jo "bør"-påstande: De foreskriver god opførsel. Den moralske relativisme påstår, at der ingen absolutte moralske værdier, og konsekvent, at man derfor ikke bør tro på sådanne værdier

At der ikke er absolutte værdier er ikke det samme som at man ikke bør tro på sådanne værdier.
Du har altså selv suppleret med en præmis om, at man ikke skal tro på noget, der ikke eksisterer. Så er det jo klart, at det bliver normativt.

relativismen udgiver sig selv for at være en absolut moralsk værdi, og falsificerer dermed sig selv.

Afvisningen af absolutte værdiers eksistens er altså ikke i sig selv en "moralsk værdi".

A: Hvis du kan demonstrere det, så gør det samme sig vel gældende for Guds moralkodeks?

P: Nej, for han er objektiv og desuden alvidende, hvorfor han også ved, hvad der objektivt er godt og ondt.

Hvis Gud "ved, hvad der objektivt er godt og ondt", så er godt og ondt vel noget, der eksisterer udenfor Gud?

Hvis ikke det eksisterer udenfor Gud, så er det altså Guds subjektive holdning vi taler om.

Til toppen 
#33753 - 27/05/2004 00:02 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

Jeg kunne sagtens selv have fundet på at betegne det svineri uden at skrive "jeg synes" eller "jeg mener, at".
Mit - og flertallets tror jeg - udgangspunkt er nemlig, at moral er noget subjektivt, hvorfor det altså ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på dette i hver sætning man ytrer. Det er underforstået.

Okay. Det kan jeg godt acceptere, og dog føler jeg, at det stadig kun er mest korrekt at skrive eller på anden måde bemærke, at det er ens holdning, som man giver udtryk for...

Samtidig er den holdning de tilkendegiver jo også den fremherskende her i landet, hvorfor det får et semi-objektivt præg.

Helt klart! Det er jeg enig i...

Det betyder ikke, at den er objektiv, men det bliver dog en fælles referenceramme.

Ja, men det er netop - for mig at se - det, der får argumentationen til at virke objektiv, selvom den egentlig så ikke er det...

Jeg forstår derimod stadigvæk ikke, hvorfor din kristne moral skulle være objektiv.

Fordi Gud er den Højeste. Der er ingen højere. Han er objektiv og retfærdig i sin natur; som jeg skrev i eksemplet: Han kan ikke lyve (Hebr. 6,18). Og når han er alvidende, så ved Han også, hvad der objektivt set er godt og ondt...

A: Har de givet udtryk for at det er objektivt forkert?

P: De har ikke direkte givet udtryk for det, men indirekte har de på en måde gjort det, eftersom det er noget, som de vil pådutte og bruge som gyldig argumentation mod HK.

A: Det er da gyldig argumentation imod HK.

Kun subjektivt gyldig, ikke objektivt gyldig...

De argumenterer for, at (de synes) HK er utiltalende fordi HK står for noget (de synes er) utiltalende.

Men problemet med argumentation er, at HK så bare kan sige:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

Og argumentation kan per definition kun være gyldigt, hvis det er objektivt.

Det er ikke rigtigt.

Hvis jeg går ind at se en film, og du beder mig argumentere for min handling, så er "jeg har lyst" da et udemærket argument.

Nej, du argumentere netop ikke for det. At se film er en subjektiv fritidsinteresse, som netop ikke kræver nogen objektiv retfærdiggørelse som i etiske diskussioner; så når du siger "jeg har lyst," så fortæller det mig blot noget din om smag, at du f.eks. godt kan lide action-film (hvis det altså nu var action-film, som du gik ind og så)... I etiske og filosofiske diskussioner (som denne, hvor man vil pådutte hinanden noget) er det noget andet... I fritidsinteresser pådutter man ikke hinanden noget, for der gør man jo, hvad man har lyst til...

A: Personligt mener jeg at al moral i sidste ende bunder i subjektive præferencer, der antageligt bygger på objektive (medfødte, statistiske etc.) forhold i et eller andet omfang.

P: Her har Theological vist allerede svaret for mig:

Måske, men jeg debatterer ikke med Theo.

Hvorfor ikke? Hvis du mener, at han opfører sig dårligt og forkert i sin debatstil, så kan du vel gøre ordstyreren opmærksom på det...

Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, ...

De er ikke falske - de er blot subjektive udsagn.

Hvis de er subjektive, så siger de absolut intet om den objektive virkelighed, og så er de så godt som objektivt falske...

... og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand.

Nej!
Iflg. mit verdensbillede er de subjektive udsagn, der ikke siger noget om verdens objektive tilstand. De er derfor sande, såfremt jeg er ærlig omkring min holdning og usande såfremt jeg er uærlig.

De er så kun subjektivt sande. Objektivt set er de ligegyldige, og jeg tror, at det er det, der er Jens' pointe...

Og jeg mener på ingen måde at min moral er falsk - den er blot subjektiv. Subjektiv er altså ikke dss. som falsk.

Objektivt set er det så godt som falskt; det er i hvert fald ligegyldigt...

Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre.

Tjah, det er så din subjektive holdning.

Så kan Theo vel spørge dig:"Ville du så selv bryde dig om, at andre fremførte deres holdning på bekostning af din? - Gør du mod andre, som du vil have, at de skal gøre mod dig?"

Gyldig argumentation er objektiv argumentation: Argumentation, som alle bør acceptere.

Ja, ideelt set, og hvis man udtaler sig om den objektive virkelighed.

Og gør ateisterne så det? Nej, vel...

Og ateisternes argumentation er derfor ugyldig, hvis den blot er deres egen holdning, ...

Da ikke når det er noget normativt, der diskuteres.

Nej, at det er normativt, gør ikke argumentation ugyldig, men det gør subjektiviteten... Det må du jo næsten være enig i, for du erkender jo, at:

Alle og enhver kan jo bare sige til dem:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

Det gør de skam også.

... men er den gyldig? Nej, for den er baseret på deres subjektive holdning, til hvilken alle og enhver bare kan sige:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

Og, det har du hermed gjort.

Hvad har jeg hermed gjort? Sagt at pædofili er i orden?! Det mener jeg skam ikke...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33754 - 27/05/2004 00:08 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle...

Hvorfor saa ikke ogsaa bruge HUN, det er maaske ikke saa autoritativt? ordet han skulle da ikke gerne vikre mere autoritativt end hun i vore dage.

Sikke en bagatel... Det er jo bare tradition... For mig at se er det småligt at hænge sig i sådan noget... Kristne kvinder - nu til dags i hvert fald - hænger sig - for mig at se - ikke i sådan noget...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33755 - 27/05/2004 00:49 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

Moralsk subjektivisme er vel ikke en normativ påstand?

Enhver moralanskuelse foreskriver noget, eftersom moral af natur er foreskrivende... Og hvis den moralske subjektivisme ikke er foreskrivende, så afføder den i hvert fald sætningen "man bør ikke tro på objektive moralske værdier" som en selv-falsificerende konsekvens... Og når anskuelser (hvadenten det er moralanskuelser eller andre slags anskuelser) afføder selv-falsificerende konsekvenser, så kan de ikke være sande, for det sande medfører ikke selv-falsifikationer... Det sande har ikke absurde konsekvenser...

A: Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet.

P: Nej, for Gud er den absolutte og ultimative Standard for moral; hans morallov er baseret på hans objektivt gode og ultimativt retfærdige natur.

Hvordan er hans natur objektivt god?

Fordi han er sandheden (Joh. 14,6) og lever objektivt godt, eftersom sandhed er objektivt (her).

Desuden implicerer idéen om det uperfekte det perfekte, for man kan ikke vide, at noget er uperfekt, hvis man ikke ved, at noget er perfekt, så man kan foretage sammenligningen. Og Gud er netop den Perfekte, som man sammenligner med.
Hvis Guds morallov blot var hans subjektive holdning, så ville han ikke være perfekt, som Bibelen siger, at han er (5 Mos. 32,4).

Hvis vi for argumentets skyld antager at han eksisterer, så mener jeg faktisk han har gjort mange onde gerninger.

Hvem siger, at de ikke er retfærdige? Når Gud er fuldstændig retfærdig, så må han have en retfærdig grund til alt, hvad han gør...

Og hvad vil god overhovedet sige?

God er at leve i overensstemmelse med Guds karakter = syndfri. I Bjergprædikenen (Matt. 5-7) forklares der, hvad der er syndigt... "Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!" (Matt. 5,48).

"Sådan som Gud er"? Eller "I overensstemmelse med Guds ønsker"?
- Gud er god
Ren cirkelslutning.

Nej, Gud er god, for Han er den Perfekte, med hvilken vi ud fra sammeligning ved, at noget er uperfekt...

Ja, han kan faktisk selv kun handle i overensstemmelse med sin egen gode og retfærdige natur; Gud kan f.eks. ikke lyve (Hebr. 6,18).

Beklager, men jeg accepterer ikke Bibelcitater som argumenter.

Men snakkede vi ikke om min tro... Jeg tror på Bibelen og jeg tror på den Gud, som har åbenbaret sig i Bibelen...

A: Det "selvindlysende" bunder vel i, at vi alle er mennesker og at vores samfund alle dybest set er underlagt de samme forhold.

P: Hvorfor bunder det lige netop det og ikke i noget andet?

Det er vel ikke så underligt, hvis mennesker med samme natur viser sig at have nogenlunde samme præferencer?

Ja, men hvor kommer den natur så fra?...

Eller at menneskelige samfund stillet overfor de samme problemstillinger også fra tid til anden finder frem til nogenlunde samme løsninger (her: samme regler)?

Nok også det...

P: Desuden er den moralske relativisme selv-falsificerende, idet den selv koger ned til absolutte moralske værdier som f.eks. "Man bør aldrig sige aldrig" og "Man bør absolut ikke tro på absolutte moralske værdier."

A: Kan du demonstrere dette eller skal vi blot tage dit ord for det?

P: Moralske påstande er jo "bør"-påstande: De foreskriver god opførsel. Den moralske relativisme påstår, at der ingen absolutte moralske værdier, og konsekvent, at man derfor ikke bør tro på sådanne værdier

At der ikke er absolutte værdier er ikke det samme som at man ikke bør tro på sådanne værdier.

En moralanskuelse er en foreskrivende anskuelse. Moralsk relativisme foreskriver dermed, at man ikke bør tro på absolutte værdier... Og hvis relativismen blot epistemologisk, så er sætningerne "Man bør aldrig sige aldrig" og "Man bør absolut ikke tro på absolutte moralske værdier" i hvert fald selv-falsificerende konsekvenser heraf...

A: Hvis du kan demonstrere det, så gør det samme sig vel gældende for Guds moralkodeks?

P: Nej, for han er objektiv og desuden alvidende, hvorfor han også ved, hvad der objektivt er godt og ondt.

Hvis Gud "ved, hvad der objektivt er godt og ondt", så er godt og ondt vel noget, der eksisterer udenfor Gud?

Næh, det objektivt gode eksisterer inden i Gud, og Gud ved, hvad der er ondt, eftersom det onde er en mangel på noget godt, som burde være...

Hvis ikke det eksisterer udenfor Gud, så er det altså Guds subjektive holdning vi taler om.

Nej, for Gud er af natur objektivt god...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33756 - 27/05/2004 07:22 Re: Quaestion... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

Jeg er heller ikke en kristen kvinde:-)) saa det er nok derfor, og egentlig er det jo ikke en bagatel.

Ellen

Til toppen 
#33757 - 27/05/2004 10:47 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Hej Nelle.

Du skriver:

... egentlig er det jo ikke en bagatel.

Hvorfor er det ikke en bagatel?... Når kristne kvinder ikke hænger sig i, at "Han" eller "Herren" bliver brugt om Gud, så kan jeg ærlig talt ikke se, hvorfor du ikke også bare kan gøre det... At det ikke er en bagatel, tror jeg derfor snarere, har noget med dig at gøre og ikke kvinder i al almindelighed...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33758 - 27/05/2004 10:48 Re: Quaestion... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Sted: København S

Enhver moralanskuelse foreskriver noget, eftersom moral af natur er foreskrivende... Og hvis den moralske subjektivisme ikke er foreskrivende, så afføder den i hvert fald sætningen "man bør ikke tro på objektive moralske værdier" som en selv-falsificerende konsekvens... Og når anskuelser (hvadenten det er moralanskuelser eller andre slags anskuelser) afføder selv-falsificerende konsekvenser, så kan de ikke være sande, for det sande medfører ikke selv-falsifikationer... Det sande har ikke absurde konsekvenser...

Nu blander du moral og ontologi sammen. Den moralske relativist tror ikke på eksistensen af en objektiv moral.

Det følger ikke deraf at moralsk relativisme uafvendeligt leder frem til den normative påstand "Man bør ikke tro på objektive moralske værdier".

Dermed ikke sagt at der ikke eksisterer individer med den holdning.

Men kan du ikke forklare hvorfor den påstand er selvfalsificerende?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#33759 - 27/05/2004 11:17 Re: Quaestion... [Re: Xenofanes]
Philip
Bruger

Hej Xenofanes.

Du skriver:

Hvilket er det obligatoriske modargument som teister aaaaaltid kommer med, måske skulle vi starte endnu en tråd med dette tema, for jeg har så svært ved at forstå jer troende. Hvad i al verden er dt der driver jer til at forlade al sund fornuft, al eftertænksomhed al logik og falde ned på jeres grædende knæ for en symbolik, hvor der ikke er evidns, logik, bevis for?

Der er skam gode logiske grunde til at tro, at Gud eksisterer, og når man har oplevet Gud og oplevet, at hans skrevne Ord (Bibelen) virkede levende, så er der alt mulig grund til det...

Er der dødsangst, er det kravet om mening for jeres liv - hvad er det, jeg kan ikke forstå det.

Det er meget forskelligt fra person til person... Men du har da ret i, at livet uden Gud er objektivt meningsløst; der er ingen objektive moralske værdier, ja, faktisk er der ikke nogen fornuftig grund til at være fornuftig, hvis man tror på et irrationelt tilfældighedsunivers... Og derfor er det også sært, at mange skeptikere og ikke-kristne roser sig selv med at være rationelle; der er nemlig ingen basis for, at man bør være rationel, hvis man blot er et tilfældigt produkt i et irrationelt univers... Videnskaben (som gerne skulle være rationel) er endda undermineret, hvis den ikke antager et rationelt univers, eftersom et irrationelt univers ikke kan rationelt beskrives og forstås... Mange af videnskabens grundlæggere troede også på Gud, f.eks. Roger Bacon (1220-1292), Nicolaus Copernicus (1473-1543), Galileo Galilei (1564-1642), Isaac Newton (1642-1727) og William Kelvin (1824-1907)... Også nogle af historiens største tænkere troede på Gud, f.eks. Thomas Aquinas (1225-1274), Blaise Pascal (1623-1662), René Descartes (1596-1650), Gottfried Leibniz (1646-1716), John Locke (1632-1704) og Søren Kierkegaard (1813-1855)... Jeg tror næppe, at man kan påstå, at det intellektuel ladhed og mangel, der fik disse kloge mænd til at tro på Gud...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33760 - 27/05/2004 11:56 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: Moralsk subjektivisme er vel ikke en normativ påstand?

P: Enhver moralanskuelse foreskriver noget, eftersom moral af natur er foreskrivende... Og hvis den moralske subjektivisme ikke er foreskrivende, så afføder den i hvert fald sætningen "man bør ikke tro på objektive moralske værdier" som en selv-falsificerende konsekvens...

Argumentet ser for mig ud til at være:
1) der findes ikke objektive moralske værdier
2) man bør ikke tro på noget, der ikke findes
3) "man bør derfor ikke tro på objektive moralske værdier."
For mig at se er det pkt. 1, der definerer "moralsk subjektivisme", der derfor ikke i sig selv er normativ.

Pkt. 2, der er det normative element, er et supplement og ikke en nødvendig del af moralsk subjektivisme.

Jeg er enig i pkt. 2 men det er min subjektive holdning og det har ingen relevans for sandheden af pkt. 1.
Og mit personlige standpunkt er ikke selv-falsificerende, da det jo retteligt lyder: "jeg synes ikke man bør tro på objektive moralske værdier".

A: Hvordan er hans [Guds] natur objektivt god?

P: Fordi han er sandheden (Joh. 14,6) og lever objektivt godt, eftersom sandhed er objektivt (her).

Nu tæller bibelcitater altså ikke som et gyldigt argument!

Men, hvad vil det overhovedet sige, at han er "sandheden"?
I mine øjne et meningsløst udsagn, da "sandheden" blot er summen af sande udsagn - ikke en eksisterende entitet.

Og, selv hvis vi accepterer at han er "sandheden", hvorfor er sandhed så objektivt godt?
Kan du rationelt argumentere for det, eller er det blot noget du synes?

Som jeg ser det, så har en evt. eksisterende gud en holdning, og jeg har en anden.
Den eneste forskel er, sådan set, at han er stærkere end jeg er.

Desuden implicerer idéen om det uperfekte det perfekte, for man kan ikke vide, at noget er uperfekt, hvis man ikke ved, at noget er perfekt, så man kan foretage sammenligningen.

Hvem snakker også om perfekt og uperfekt?
Her forsøger du jo at snige dine absolutte begreber ind, hvor de ikke hører hjemme.

Og, hvorfor er det gode perfekt mens det onde er uperfekt?
Perfektion afhænger helt og holdent af den skala man måler med.
Hvis man udnævner ondskab til formålet, så er det jo omvendt - da vil det onde være perfekt mens det gode er uperfekt.
Hvis du vil bevæge dig ud af denne (i mine øjne uholdbare) vej, så er du altså nødt til rationelt at begrunde dit valg af skala.

Hvis Guds morallov blot var hans subjektive holdning, så ville han ikke være perfekt, som Bibelen siger, at han er (5 Mos. 32,4).

Hvis det er tilfældet, så er Gud åbenbart ikke perfekt!

Men, hvorfor er det egl. uperfekt at have en subjektiv holdning?

A: Hvis vi for argumentets skyld antager at han eksisterer, så mener jeg faktisk han har gjort mange onde gerninger.

P: Hvem siger, at de ikke er retfærdige? Når Gud er fuldstændig retfærdig, så må han have en retfærdig grund til alt, hvad han gør...

1) Gud er fuldstændig retfærdig
2) Derfor er Gud retfærdig
Kan du ikke selv se, at det ikke er noget argument - det er blot en påstand/præmis.

Iøvrigt er det mig, der siger, at det ikke er retfærdigt - vurderet ud fra min subjektive retfærdighedsskala.

A: Og hvad vil god overhovedet sige?

P: God er at leve i overensstemmelse med Guds karakter = syndfri.

Altså, det jeg kaldte "sådan som Gud er".

A: "Sådan som Gud er"? Eller "I overensstemmelse med Guds ønsker"?
- Gud er god
Ren cirkelslutning.

P: Nej, Gud er god, for Han er den Perfekte, med hvilken vi ud fra sammeligning ved, at noget er uperfekt...

Hvilket er det samme som at sige, at Gud er god, for han er god.
Et intetsigende udsagn!
Det fortæller os intet om hverken Guds natur eller begrebet "god" - det fortæller os blot at du definerer "god" som sådan som Gud er.

P: Ja, han kan faktisk selv kun handle i overensstemmelse med sin egen gode og retfærdige natur; Gud kan f.eks. ikke lyve (Hebr. 6,18).

A: Beklager, men jeg accepterer ikke Bibelcitater som argumenter.

P: Men snakkede vi ikke om min tro... Jeg tror på Bibelen og jeg tror på den Gud, som har åbenbaret sig i Bibelen...

Nej, vi taler ikke om din tro - vi taler om objektiv vs. subjektiv moral.
Du forsøger at angribe den subjektive moral rationelt og så må du holde dig til de rationelle argumenter - også når talen falder på den såkaldt objektive moral.

Hvis det udarter til at kaste med skriftsteder, så står jeg af - da bliver det ligegyldigt i mine øjne.

A: Det er vel ikke så underligt, hvis mennesker med samme natur viser sig at have nogenlunde samme præferencer?

P: Ja, men hvor kommer den natur så fra?...

Det er et interessant spørgsmål, men en lidt anden diskussion.

A: Eller at menneskelige samfund stillet overfor de samme problemstillinger også fra tid til anden finder frem til nogenlunde samme løsninger (her: samme regler)?

P: Nok også det...

Igen lidt enighed - hvad skal det ikke ende med?

Moralsk relativisme foreskriver ..., at man ikke bør tro på absolutte værdier...

Jeg er ikke enig (se ovenfor!).

Til toppen 
#33761 - 27/05/2004 15:12 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Okay. Det kan jeg godt acceptere, og dog føler jeg, at det stadig kun er mest korrekt at skrive eller på anden måde bemærke, at det er ens holdning, som man giver udtryk for...

Det er normalt overflødigt og vil jo fuldstændig ødelægge sproget.
Vi kræver jo heller ikke at I kristne indleder hver sætning om Gud etc. med "jeg tror" - vi ved nemlig godt det blot er noget I tror.

A: Det betyder ikke, at den er objektiv, men det bliver dog en fælles referenceramme.

P: Ja, men det er netop - for mig at se - det, der får argumentationen til at virke objektiv, selvom den egentlig så ikke er det...

Og?
Vil du foreslå at vi afskaffer den fælles referenceramme?

A: Jeg forstår derimod stadigvæk ikke, hvorfor din kristne moral skulle være objektiv.

P: Fordi Gud er den Højeste. Der er ingen højere. Han er objektiv og retfærdig i sin natur; som jeg skrev i eksemplet: Han kan ikke lyve (Hebr. 6,18).

Selv hvis vi accepterer at et almægtigt væsen ikke kan lyve, så mangler du jo stadigvæk at præsentere en rationel demonstration af, at løgn er ondt.

Og når han er alvidende, så ved Han også, hvad der objektivt set er godt og ondt...

Da kun, hvis der er noget objektivt at vide.
I mine øjne giver det ingen mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende.

A: De argumenterer for, at (de synes) HK er utiltalende fordi HK står for noget (de synes er) utiltalende.

P: Men problemet med argumentation er, at HK så bare kan sige:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

Det er jo også, hvad de gør.
Sådan er det, når vi snakker holdninger.

A: Hvis jeg går ind at se en film, og du beder mig argumentere for min handling, så er "jeg har lyst" da et udemærket argument.

P: Nej, du argumentere netop ikke for det. At se film er en subjektiv fritidsinteresse, som netop ikke kræver nogen objektiv retfærdiggørelse som i etiske diskussioner; så når du siger "jeg har lyst," så fortæller det mig blot noget din om smag, at du f.eks. godt kan lide action-film (hvis det altså nu var action-film, som du gik ind og så)...

Men moral er jo også en subjektiv "interesse".
At noget er "forkert" siger dybest set blot noget om din/Guds smag.

I etiske og filosofiske diskussioner (som denne, hvor man vil pådutte hinanden noget) er det noget andet...

Jeg vil ikke pådutte dig min moral - jeg påpeger bare, at moral er noget subjektivt.
Nøjagtigt ligesom jeg ikke vil pådutte dig min smag i film - jeg skal imidlertid gerne påpege, at filmsmag er noget subjektivt.

P: Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, ...

A: De er ikke falske - de er blot subjektive udsagn.

P: Hvis de er subjektive, så siger de absolut intet om den objektive virkelighed, og så er de så godt som objektivt falske...

"så godt som objektivt falske"??
Hvis de intet siger om den objektive virkelighed, så er de da i den henseende hverken sande eller falske.

P: ... og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand.

A: Nej!

P: De er så kun subjektivt sande.

De er da "objektivt" sande, såfremt jeg mener det jeg siger at jeg mener.

Objektivt set er de ligegyldige, og jeg tror, at det er det, der er Jens' pointe...

Subjektive holdninger er skam ikke "objektivt set ... ligegyldige" da de i høj grad påvirker folks opfattelser af virkeligheden og folks ageren i samme.
De har altså en meget "objektiv" effekt.

P: Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre.

A: Tjah, det er så din subjektive holdning.

P: Så kan Theo vel spørge dig:"Ville du så selv bryde dig om, at andre fremførte deres holdning på bekostning af din? - Gør du mod andre, som du vil have, at de skal gøre mod dig?"

Folk tillader sig faktisk at have en anden holdning end jeg - og det accepterer jeg skam fuldt ud.
Hvor vil du hen med det?

P: Gyldig argumentation er objektiv argumentation: Argumentation, som alle bør acceptere.

A: Ja, ideelt set, og hvis man udtaler sig om den objektive virkelighed.

P: Og gør ateisterne så det? Nej, vel...

Det gør ingen - hverken teister eller ateister.
De moralske subjektivister har allerede erkendt dette mens I andre endnu mangler at erkende det.
Indtil da er I henvist til at tale om en objektiv moral, der ikke findes.

Nu udtaler moralske relativister sig vel heller ikke om "den objektive virkelighed"s objektive moralske beskaffenhed men om, hvad de personligt mener om "den objektive virkelighed". Dermed falder dit krav om "objektiv argumentation" til jorden.

P: ... men er den gyldig? Nej, for den er baseret på deres subjektive holdning, til hvilken alle og enhver bare kan sige:"Det er jo blot jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

A: Og, det har du hermed gjort.

P: Hvad har jeg hermed gjort? Sagt at pædofili er i orden?! Det mener jeg skam ikke...

Jeg skrev skam heller ikke, at du havde sagt, at pædofili var i orden.

Til toppen 
#33762 - 27/05/2004 16:04 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Ateist-Lars:

"At noget er "forkert" siger dybest set blot noget om din/Guds smag."

Hvis din moral kun er din egen smag, og hvis den derfor ikke er mere sand end andres moralske smag, hvorfor har du så så travlt med at fortælle os andre, hvad din moralske smag er. Du siger jo selv, at du ikke er ude på at pådutte os din moral. Hvorfor skal vi så høre på dine moralske meninger? Du er endda villig til at gå så langt som til at anmelde og straffe andre for deres gerninger, hvis de ikke stemmer overens med dine subjektive præferencer, som du ved ikke er mere sande end deres.

"Hej! Jeg ved godt, at min moralske holdning ikke er mere sand eller falsk end din, og at din moralske holdning er lige så berettiget som min. Men alligevel vil jeg anmelde dig og få dig straffet, fordi jeg føler for det!"

Hvis det ikke er højst besynderligt at tænke sådan, hvad er det så?

Til toppen 
#33763 - 27/05/2004 19:41 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

Det er normalt overflødigt og vil jo fuldstændig ødelægge sproget.

Hvorfor ville det ødelægge sproget? Man kunne jo blot indledningsvis i sin kritik af f.eks. HK skrive, at den er baseret på ens subjektive holdning, at pædofili er forkert... Så behøver man ikke skrive det i resten af sit indlæg...

Vi kræver jo heller ikke at I kristne indleder hver sætning om Gud etc. med "jeg tror" - vi ved nemlig godt det blot er noget I tror.

Nej, men det er så heller ikke det samme som når man energisk fremstormer med kritik mod en religion og samtidig undlader at bemærke, at kritikken er udelukkende subjektiv og ikke har noget hold i virkeligheden... Og desuden er der forskel på at have en subjektiv mening og på at være overbevist om, at noget er objektivt sandt og faktisk er tilfældet...

A: Det betyder ikke, at den er objektiv, men det bliver dog en fælles referenceramme.

P: Ja, men det er netop - for mig at se - det, der får argumentationen til at virke objektiv, selvom den egentlig så ikke er det...

Og?
Vil du foreslå at vi afskaffer den fælles referenceramme?

Næh, men man kunne jo blot indledningsvis lige give en enkel bemærkning om, at f.eks. ens kritik af HK er baseret på ens subjektive holdning...

Og når han er alvidende, så ved Han også, hvad der objektivt set er godt og ondt...

Da kun, hvis der er noget objektivt at vide.
I mine øjne giver det ingen mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende.

Det virker bare kontrafaktisk, eftersom den moralske side er noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med; for mig at se er det snarere et tegn på, at moral er en virkelig del af virkeligheden og ikke bare vores forestilling... Moralitet er noget, der er blevet puttet på os af noget andet; det er ikke os selv, der har opfundet det...

A: De argumenterer for, at (de synes) HK er utiltalende fordi HK står for noget (de synes er) utiltalende.

P: Men problemet med argumentation er, at HK så bare kan sige:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

Det er jo også, hvad de gør.

Men så er etiske debatter jo strengt taget ligegyldige, for hver part kan så blot sige til de andre:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

A: Hvis jeg går ind at se en film, og du beder mig argumentere for min handling, så er "jeg har lyst" da et udemærket argument.

P: Nej, du argumentere netop ikke for det. At se film er en subjektiv fritidsinteresse, som netop ikke kræver nogen objektiv retfærdiggørelse som i etiske diskussioner; så når du siger "jeg har lyst," så fortæller det mig blot noget din om smag, at du f.eks. godt kan lide action-film (hvis det altså nu var action-film, som du gik ind og så)...

Men moral er jo også en subjektiv "interesse".

Det tvivler jeg stærkt på (se ovenfor).

At noget er "forkert" siger dybest set blot noget om din/Guds smag.

Nej, det er dig, der tror det. Du er forkert på den. Den Gud, jeg tilbeder, er objektivt god...

I etiske og filosofiske diskussioner (som denne, hvor man vil pådutte hinanden noget) er det noget andet...

Jeg vil ikke pådutte dig min moral - jeg påpeger bare, at moral er noget subjektivt.

Okay, men det er jo netop hvad man gør i en diskussion som pædofili-debatten på ateist.org. Den ene part har jo så travlt med at finde citater og dunke HK'erne i hovedet:"Jeres leder, Prabhupada, er pædofil!" Hvis ikke motivet er at pådutte eller på anden påvirke HK'erne, så kan jeg ikke se, hvorfor der bliver gjort så meget ud af det...

P: Hvis der ingen objektiv moral findes, så er alle normative sætninger falske, ...

A: De er ikke falske - de er blot subjektive udsagn.

P: Hvis de er subjektive, så siger de absolut intet om den objektive virkelighed, og så er de så godt som objektivt falske...

"så godt som objektivt falske"??
Hvis de intet siger om den objektive virkelighed, så er de da i den henseende hverken sande eller falske.

Nej, jeg siger blot, at når de er subjektivt sande, så er de objektivt set ligeså ligegyldige som objektivt falske udsagn...

P: ... og din påstand om, at pædofili er forkert er altså i følge dit eget verdensbillede objektivt usand.

A: Nej!

P: De er så kun subjektivt sande.

De er da "objektivt" sande, såfremt jeg mener det jeg siger at jeg mener.

Nej, det er objektivt sandt, at du siger, hvad du mener, men derved bliver selve det, som du mener, ikke objektivt sandt. Din subjektive mening kan ikke pludselig blive objektivt sand bare, fordi du fremfører den...

Objektivt set er de ligegyldige, og jeg tror, at det er det, der er Jens' pointe...

Subjektive holdninger er skam ikke "objektivt set ... ligegyldige" da de i høj grad påvirker folks opfattelser af virkeligheden og folks ageren i samme.

Jeg siger ikke, at de subjektive holdninger ikke influerer på folks handlinger og i den forstand er ligegyldige. Næh, jeg siger, at de er ligegyldige, fordi de ikke er objektivt sande og ikke har nogen objektiv sandhedsværdi, og derfor ikke er tvingende argumenter i f.eks. en etisk diskussion om HK og pædofili...

P: Hvis du ved, at din moralske holdning ikke er objektivt bedre end andres, så finder jeg det yderst forkasteligt, at du prøver at fremme din egen moral på bekostning af andre.

A: Tjah, det er så din subjektive holdning.

P: Så kan Theo vel spørge dig:"Ville du så selv bryde dig om, at andre fremførte deres holdning på bekostning af din? - Gør du mod andre, som du vil have, at de skal gøre mod dig?"

Folk tillader sig faktisk at have en anden holdning end jeg - og det accepterer jeg skam fuldt ud.

Okay, du accepterer altså fuldt ud, at en bølle kommer en og banker dig og - som "argument" (ifølge dig) for sin voldelige handling - siger:"Det havde jeg lyst til..." Ligesom du i eksemplet "argumenterede" til mig, da du gik ind for at se filmen... Eller tager jeg fejl: Du accepterer det ikke fuldt ud?

P: Gyldig argumentation er objektiv argumentation: Argumentation, som alle bør acceptere.

A: Ja, ideelt set, og hvis man udtaler sig om den objektive virkelighed.

P: Og gør ateisterne så det? Nej, vel...

Det gør ingen - hverken teister eller ateister.
De moralske subjektivister har allerede erkendt dette mens I andre endnu mangler at erkende det.
Indtil da er I henvist til at tale om en objektiv moral, der ikke findes.

Du påstår, at det er et faktum, at der ikke findes nogen objektiv moral? Og det på trods af, at vi rent faktisk ikke kan slippe af med vores moralske side...

Nu udtaler moralske relativister sig vel heller ikke om "den objektive virkelighed"s objektive moralske beskaffenhed men om, hvad de personligt mener om "den objektive virkelighed". Dermed falder dit krav om "objektiv argumentation" til jorden.

Hvorfor det? En diskussion om HK og pædofili bevæger sig ingen vegne, hvis ikke én af parterne kan argumentere objektivt, hvorfor alle til hver en tid bare kan sige til de andre:"Det bare jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33764 - 27/05/2004 19:44 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
Philip
Bruger

Hej Theological.

Du skriver:

"Hej! Jeg ved godt, at min moralske holdning ikke er mere sand eller falsk end din, og at din moralske holdning er lige så berettiget som min. Men alligevel vil jeg anmelde dig og få dig straffet, fordi jeg føler for det!"

Ja, jeg kan heller ikke se det fornuftige i det...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33765 - 27/05/2004 19:46 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

Det bliver da først meningsløst, når I forsøger at gøre noget subjektivt til noget objektivt.

Hvem påstår, at vi gør det? Og kan vedkommende bevise det?

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33766 - 27/05/2004 20:21 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: Moralsk subjektivisme er vel ikke en normativ påstand?

P: Enhver moralanskuelse foreskriver noget, eftersom moral af natur er foreskrivende... Og hvis den moralske subjektivisme ikke er foreskrivende, så afføder den i hvert fald sætningen "man bør ikke tro på objektive moralske værdier" som en selv-falsificerende konsekvens...

Argumentet ser for mig ud til at være:

For mig at er det mere punkt 3, der definerer moralsk subjektivisme, eftersom enhver det moralske er noget foreskrivende...

A: Hvordan er hans [Guds] natur objektivt god?

P: Fordi han er sandheden (Joh. 14,6) og lever objektivt godt, eftersom sandhed er objektivt (her).

Nu tæller bibelcitater altså ikke som et gyldigt argument!

Jo, for vi snakker om Bibelens Gud, gør vi ikk'?...

Men, hvad vil det overhovedet sige, at han er "sandheden"?

Det er forklaret her.

Og, selv hvis vi accepterer at han er "sandheden", hvorfor er sandhed så objektivt godt?

Fordi han ved det, og er alvidende...

Som jeg ser det, så har en evt. eksisterende gud en holdning, og jeg har en anden.

Hvorfor det? Hvorfor skulle det ikke forholde sig anderledes? Det kunne jo være, at Han har ret, og du tager fejl...

Desuden implicerer idéen om det uperfekte det perfekte, for man kan ikke vide, at noget er uperfekt, hvis man ikke ved, at noget er perfekt, så man kan foretage sammenligningen.

Hvem snakker også om perfekt og uperfekt?
Her forsøger du jo at snige dine absolutte begreber ind, hvor de ikke hører hjemme.

Jo, for jeg snakker om, at Gud er moralsk perfekt...

Og, hvorfor er det gode perfekt mens det onde er uperfekt?

Fordi et onde for et menneske er f.eks. at have et stor sår i en arm. Personen mangler noget af sin arm, og den har således et mangel; hvorimod den - hvis der ikke var noget sår - ville være mangelfri, hvilket perfekt er per definition...

Hvis det er tilfældet, så er Gud åbenbart ikke perfekt!

Hvorfor det? Hvis du siger, at Gud ikke er perfekt, så er det ikke Bibelens Gud, du snakker om, men blot en stråmand...

Men, hvorfor er det egl. uperfekt at have en subjektiv holdning?

Det er ikke uperfekt, at have en holdning til noget, men det er uperfekt kun at have holdningen og mangle objektiv viden om dette noget...

A: Hvis vi for argumentets skyld antager at han eksisterer, så mener jeg faktisk han har gjort mange onde gerninger.

P: Hvem siger, at de ikke er retfærdige? Når Gud er fuldstændig retfærdig, så må han have en retfærdig grund til alt, hvad han gør...

Kan du ikke selv se, at det ikke er noget argument - det er blot en påstand/præmis.

Nej, jeg siger, at hvis Gud er retfærdig, så må Han have en retfærdig grund til sine handlinger... Argumentet er sådan her:

1. Hvis Bibelens Gud er retfærdig, så har Han en retfærdig grund til sine handlinger.
2. Bibelens Gud er retfærdig.
3. Derfor har Bibelens Gud et retfærdig grund til sine handlinger.

Iøvrigt er det mig, der siger, at det ikke er retfærdigt - vurderet ud fra min subjektive retfærdighedsskala.

Og fordi den er subjektiv, så holder den ikke vand som objektiv argumentation mod Guds objektive retfærdighed...

A: "Sådan som Gud er"? Eller "I overensstemmelse med Guds ønsker"?
- Gud er god
Ren cirkelslutning.

P: Nej, Gud er god, for Han er den Perfekte, med hvilken vi ud fra sammeligning ved, at noget er uperfekt...

Hvilket er det samme som at sige, at Gud er god, for han er god.

Nej, Bibelens Gud er god, fordi Bibelen siger det...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33767 - 27/05/2004 20:41 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: I mine øjne giver det ingen mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende.

P: Det virker bare kontrafaktisk, eftersom den moralske side er noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med; for mig at se er det snarere et tegn på, at moral er en virkelig del af virkeligheden og ikke bare vores forestilling...

Drømme er også "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".
Det betyder bare ikke, at drømme er virkelighed.

Subjektivitet er selvfølgelig en del af virkeligheden i den forstand at det findes i vores hjerner som mønstre, biokemiske reaktioner etc. Men det gør det ikke til en del af den eksterne (set i forhold til det enkelte menneske) virkelighed.

Og, at alle menneskehjernerner har visse fællestræk undrer mig ikke det mindste.

Moralitet er noget, der er blevet puttet på os af noget andet;

Jeg benægter skam ikke, at vi (med enkelte undtagelser) har en medfødt trang til/sans for moralitet.
Det siger noget om os - ikke om eksistensen af en hypotetisk "objektiv moral".

A: Det er jo også, hvad de gør.

P: Men så er etiske debatter jo strengt taget ligegyldige, for hver part kan så blot sige til de andre:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

Det er der skam også respektløse mennesker, der siger.

Men indimellem lykkes det nu alligevel at flytte andres holdninger. Man kan jo fx påvirke folk ved at påpege inkonsistens i deres moral.

Jeg tror helt klart også der er en tendens til at folk i et vist omfang retter ind efter den fremherskende moralopfattelse i den gruppe de tilhører. I et eller andet omfang er folk altså lydhøre og modtagelige for andres holdninger.

Debatterne er dermed ikke ligegyldige. Pga. emnets subjektive natur foregår de blot ikke udelukkende på et rationelt grundlag. Der er i ligeså høj grad tale om appel til følelser osv.

Og, "objektiv moral" kommer jo ikke til at eksistere, blot for at vores etiske debatter ikke skal være ligegyldige.

A: At noget er "forkert" siger dybest set blot noget om din/Guds smag.

P: Nej, det er dig, der tror det. Du er forkert på den. Den Gud, jeg tilbeder, er objektivt god...

Det hævder du nok, men du har endnu ikke redegjort tilfredsstillende for, hvad du baserer dette postulat på.
Et par bibelcitater er alt, hvad det er blevet til - vi har ingen rationelle argumenter set.

Jeg har derimod vist, at der blot er tale om en tom cirkelstlutning.

Okay, men det er jo netop hvad man gør i en diskussion som pædofili-debatten på ateist.org. Den ene part har jo så travlt med at finde citater og dunke HK'erne i hovedet:"Jeres leder, Prabhupada, er pædofil!" Hvis ikke motivet er at pådutte eller på anden påvirke HK'erne, så kan jeg ikke se, hvorfor der bliver gjort så meget ud af det...

Jeg tvivler stærkt på, at de involverede har noget håb om at påvirke HK'erne. Det er nok noget andet, der motiverer dem.

det er objektivt sandt, at du siger, hvad du mener, men derved bliver selve det, som du mener, ikke objektivt sandt. Din subjektive mening kan ikke pludselig blive objektivt sand bare, fordi du fremfører den...

Jeg har heller aldrig hævdet at det jeg mener bliver objektivt sandt. Tværtimod har jeg brugt en hel del spalteplads på at fortælle dig, at det ikke er objektivt sandt. Du kan forhåbentlig ikke stadigvæk være i tvivl om den sag?

Sætningen "jeg synes ..." er sand, hvis jeg virkelig synes det jeg hævder at synes.
Det betyder ikke at mit synspunkt bliver til nogen objektiv sandhed, men sætningen er sand.
Og, dermed er den ikke noget problem for den moralske subjektivitet.

A: Subjektive holdninger er skam ikke "objektivt set ... ligegyldige" da de i høj grad påvirker folks opfattelser af virkeligheden og folks ageren i samme.

P: Jeg siger ikke, at de subjektive holdninger ikke influerer på folks handlinger og i den forstand er ligegyldige. Næh, jeg siger, at de er ligegyldige, fordi de ikke er objektivt sande og ikke har nogen objektiv sandhedsværdi, og derfor ikke er tvingende argumenter i f.eks. en etisk diskussion om HK og pædofili...

Hvis de subjektive holdninger har en reel indflydelse på folks ageren, så er subjektive holdninger altså ikke ligegyldige.

Hvorvidt de så har en "objektiv sandhedsværdi" finder jeg af mindre betydning.

A: Folk tillader sig faktisk at have en anden holdning end jeg - og det accepterer jeg skam fuldt ud.

P: Okay, du accepterer altså fuldt ud, at en bølle kommer en og banker dig og - som "argument" (ifølge dig) for sin voldelige handling - siger:"Det havde jeg lyst til..." Ligesom du i eksemplet "argumenterede" til mig, da du gik ind for at se filmen... Eller tager jeg fejl: Du accepterer det ikke fuldt ud?

Jeg accepterer fuldt ud at "en bølle" har en anden holdning til voldsanvendelse end jeg. Jeg finder det da beklageligt, men jeg accepterer at vi er uenige.

Jeg accepterer derimod ikke, at han handler voldeligt imod mig eller andre - uanset hans argument. Det strider imod, hvad jeg finder ret og rimeligt. De strider heldigvis også imod, hvad det danske samfund finder ret og rimeligt.

Du påstår, at det er et faktum, at der ikke findes nogen objektiv moral? Og det på trods af, at vi rent faktisk ikke kan slippe af med vores moralske side...

At vi har en "moralsk side" siger udelukkende noget om os - ikke om moralens objektive natur.

En diskussion om HK og pædofili bevæger sig ingen vegne, hvis ikke én af parterne kan argumentere objektivt, hvorfor alle til hver en tid bare kan sige til de andre:"Det bare jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

Virkeligheden er nu engang uafhængig af, hvorvidt den kan bruges til at "bevæge" en diskussion eller ej.

At det formentlig ville være praktisk, hvis ens moral var objektivt rigtig, gør det ikke sandt.

Til toppen 
#33768 - 27/05/2004 20:45 ORDSTYRER: Flyttet tråd [Re: Philip]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Denne diskussion, der startede som et svar på dette indlæg, har fået sin egen tråd.

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
#33769 - 27/05/2004 20:50 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ajita
Bruger

Ajita:

Hvis det ikke er højst besynderligt at tænke sådan, hvad er det så?"

Philip:
Ja, jeg kan heller ikke se det fornuftige i det...

Hvad så med den her:
Hej! Jeg ved godt, at min moralske holdning ikke er mere sand eller falsk end din, og at din moralske holdning er lige så berettiget som min. Men alligevel synes jeg, at den er.

Kan man vide, at A ikke er moralsk bedre eller dårligere end B, og alligevel synes, at A er moralsk bedre eller dårligere end B?

Ændret af Theological (27/05/2004 20:51)

Til toppen 
#33770 - 28/05/2004 00:54 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Ateist:
"Al moral er da i sidste ende subjektiv.
Selv hvis Gud findes er din religiøse moral også subjektiv - da er det blot Gud, der er subjektet."

Ajita:
"Men Guds moralske love gælder for alle. Det er forskellen. De eksisterer som objektiv sandhed. Det gør dine ikke."

Ellen:
"Saa skal du jo lige bevise foerst der eksisterer en gud, det kan du ikke vel, derfor har dit udsagn ikke nogen vaerdi med hensyn til absolut moral og love,."

Nej, det skal jeg ikke først bevise, for som du kan se, så argumenterer Ateist-Lars og jeg ud fra hypostesen "selv hvis Gud findes."

Til toppen 
#33771 - 28/05/2004 08:03 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Ajita/Theo

Hvorfor mener du, der findes en objektiv absolut moral?

Ellen

Til toppen 
#33772 - 28/05/2004 09:57 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Hej Jens

Hvem er det du citerer her?

Hej! Jeg ved godt, at min moralske holdning ikke er mere sand eller falsk end din, og at din moralske holdning er lige så berettiget som min. Men alligevel synes jeg, at den er.

Om en holdning er berettiget eller ej, behøver ikke at have indflydelse på om man er enig i den.

Nogle mennesker mener at abort er det samme som mord. Derfor mener de ikke at abort skal være tilladt.

Jeg er uenig, idet jeg ikke mener at abort er mord, men jeg mener ikke at min holdning er mere berettiget end deres. Til gengæld så er det MIN holdning, og derfor kan jeg vælge at handle ud fra den eller lade være.

Derfor vælger jeg at diskutere med abortmodstandere.

Men kan du forklare mig hvorfor det skulle være interessant at diskutere moral hvis der kun findes en korrekt moral? Så kan vi jo bare slå op i Vedaerne og finde ud af om det er tilladt at f.eks lave menneskekloner, og enhver diskussion vil jo være irationel, fordi der findes kun en frygtelig sandhed?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#33773 - 28/05/2004 12:45 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: I mine øjne giver det ingen mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende.

P: Det virker bare kontrafaktisk, eftersom den moralske side er noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med; for mig at se er det snarere et tegn på, at moral er en virkelig del af virkeligheden og ikke bare vores forestilling...

Drømme er også "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".

Dette er en svag analogi, for vi har virkelig drømme, men drømmenes indhold er ikke virkeligt, og moral er ikke ligesom drømmenes indhold, men derimod virkeligt ligesom drømmene virkelig forekommer. Moral er der hele tiden, det er drømme ikke. Og desuden er moral i langt højere grad en del af vores hverdag end drømme er. Moral er noget, der trænger sig langt mere på end drømme gør; drømme bestemmer ikke ens praktiske handlinger og etiske valg, som den moralske side gør, næh, drømme siger blot noget om vores underbevidsthed... Jeg kan ikke se, hvorfor moral skulle være udelukkende subjektivitet, som drømme er det...

Moralitet er noget, der er blevet puttet på os af noget andet;

Jeg benægter skam ikke, at vi (med enkelte undtagelser) har en medfødt trang til/sans for moralitet.

Hvorfor ikke?

A: Det er jo også, hvad de gør.

P: Men så er etiske debatter jo strengt taget ligegyldige, for hver part kan så blot sige til de andre:"So what? Det er jo bare jeres holdning..."

Det er der skam også respektløse mennesker, der siger.

Ja, og? Kan vi vide, at respektløshed er ondt og respekt godt, hvis vi ikke tror på objektive moralske værdier? Nej... Så hvad skal det til for at kalde folk respektløse, hvis man alligevel godt ved, at ens holdning hverken er bedre eller dårligere end deres?...?...?...

Debatterne er dermed ikke ligegyldige. Pga. emnets subjektive natur foregår de blot ikke udelukkende på et rationelt grundlag. Der er i ligeså høj grad tale om appel til følelser osv.

Hvis der ingen objektivitet er i debatterne, og alle har ret, så er debatterne per definition udelukkende irrationelle og objektivt set ligegyldige... Så er de ikke længere debatter, men snarere blot samtaler, hvor man presser, smigrer eller på anden subjektiv (irrationel) måde påvirker modparten til at give efter...

A: At noget er "forkert" siger dybest set blot noget om din/Guds smag.

P: Nej, det er dig, der tror det. Du er forkert på den. Den Gud, jeg tilbeder, er objektivt god...

Det hævder du nok, men du har endnu ikke redegjort tilfredsstillende for, hvad du baserer dette postulat på.
Et par bibelcitater er alt, hvad det er blevet til - vi har ingen rationelle argumenter set.

Jo, hvis vi snakker om Bibelens Gud, så er det. Hvis ikke vi snakker om Bibelens Gud, så er det selvfølgelig ikke...

Jeg har derimod vist, at der blot er tale om en tom cirkelstlutning.

Det er ikke cirkulært at sige, at den Gud, som Bibelen fortæller om, er retfærdig, fordi Bibelen bl.a. fortæller det om Ham... Så kan man vælge om man vil tro Bibelen eller ej...

Jeg tvivler stærkt på, at de involverede har noget håb om at påvirke HK'erne. Det er nok noget andet, der motiverer dem.

Okay, de ønsker altså ikke at påvirke HK'erne; hvad er det da så der motiverer dem, så energiske og aggresive som de er?

Og, dermed er den ikke noget problem for den moralske subjektivitet.

Jo, for den får aldrig gyldighed som objektiv argumentation; alle kan jo bare sige til dig:"Det er din holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

A: Subjektive holdninger er skam ikke "objektivt set ... ligegyldige" da de i høj grad påvirker folks opfattelser af virkeligheden og folks ageren i samme.

P: Jeg siger ikke, at de subjektive holdninger ikke influerer på folks handlinger og i den forstand er ligegyldige. Næh, jeg siger, at de er ligegyldige, fordi de ikke er objektivt sande og ikke har nogen objektiv sandhedsværdi, og derfor ikke er tvingende argumenter i f.eks. en etisk diskussion om HK og pædofili...

Hvis de subjektive holdninger har en reel indflydelse på folks ageren, så er subjektive holdninger altså ikke ligegyldige.

Objektivt set er de ligegyldige, for de har ingen objektiv gyldighed...

Hvorvidt de så har en "objektiv sandhedsværdi" finder jeg af mindre betydning.

Måske, men det gør sandhedsfanatikere ikke...

A: Folk tillader sig faktisk at have en anden holdning end jeg - og det accepterer jeg skam fuldt ud.

P: Okay, du accepterer altså fuldt ud, at en bølle kommer en og banker dig og - som "argument" (ifølge dig) for sin voldelige handling - siger:"Det havde jeg lyst til..." Ligesom du i eksemplet "argumenterede" til mig, da du gik ind for at se filmen... Eller tager jeg fejl: Du accepterer det ikke fuldt ud?

Jeg accepterer fuldt ud at "en bølle" har en anden holdning til voldsanvendelse end jeg. Jeg finder det da beklageligt, men jeg accepterer at vi er uenige.

Jeg accepterer derimod ikke, at han handler voldeligt imod mig eller andre - uanset hans argument. Det strider imod, hvad jeg finder ret og rimeligt.

Men samtidig mener du jo, at alle objektivt set har ret... Og du ville heller ikke pådutte andre din moral, ville du?

At vi har en "moralsk side" siger udelukkende noget om os - ikke om moralens objektive natur.

Hvorfor ikke? Hvordan kan du vide, at det ikke siger noget om moralens objektive natur, hvis ikke det har sagt noget om moralens objektive natur? Hvis ikke du kender til moralens objektive natur, hvordan kan du så foretage denne sammeligning?...

En diskussion om HK og pædofili bevæger sig ingen vegne, hvis ikke én af parterne kan argumentere objektivt, hvorfor alle til hver en tid bare kan sige til de andre:"Det bare jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

Virkeligheden er nu engang uafhængig af, hvorvidt den kan bruges til at "bevæge" en diskussion eller ej.

Og?

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33774 - 28/05/2004 12:53 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
Philip
Bruger

Hej Theological.

Du skriver:

Ajita: "Hej! Jeg ved godt, at min moralske holdning ikke er mere sand eller falsk end din, og at din moralske holdning er lige så berettiget som min. Men alligevel vil jeg anmelde dig og få dig straffet, fordi jeg føler for det!"

Philip: Ja, jeg kan heller ikke se det fornuftige i det...

Hvad så med den her:

Kan man vide, at A ikke er moralsk bedre eller dårligere end B, og alligevel synes, at A er moralsk bedre eller dårligere end B?

Der må jeg sige, at det da er fair nok, at have en holdning, men man kan ikke fremføre den som om den var ligeså gyldig som et objektivt argument, hvilket - for mig at se - er blevet forsøgt (eller gjort) på energisk og agressiv vis i pædofili-debatten ovre ateist.org... Med dine ord: "Man kan ikke retfærdiggøre sin moral [som objektivt gyldigt argument imod andre] med henvisning til, at "sådan føler jeg det bare!"" (Her).

Guds fred,
Philip

Ændret af Philip (28/05/2004 13:02)

Til toppen 
#33775 - 28/05/2004 12:57 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Philip
Bruger

Hej Søren.

Du skriver:

Nu blander du moral og ontologi sammen. Den moralske relativist tror ikke på eksistensen af en objektiv moral.

Det følger ikke deraf at moralsk relativisme uafvendeligt leder frem til den normative påstand "Man bør ikke tro på objektive moralske værdier".

Dermed ikke sagt at der ikke eksisterer individer med den holdning.

Men kan du ikke forklare hvorfor den påstand er selvfalsificerende?

Påstanden "Man bør ikke tro på objektive moralske værdier" er selv-falsificerende (eller i det mindste selv-gendrivende), hvis den selv udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi. Og hvis den ikke udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi, så har den ingen objektiv gyldighed...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33776 - 28/05/2004 13:16 Re: Quaestion... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Og hvis den ikke udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi, så har den ingen objektiv gyldighed...

Hvorfor er den så et problem for en moralsk relativist?

Hvorfor mener du overhovedet at påstanden følger af moralsk relativisme?

/Søren

Til toppen 
#33777 - 28/05/2004 13:23 Re: Quaestion... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Hej Philip

Når du kommer med en moralsk dom så er den altså endelig? Det er altid den objektivt, og absolut korrekte dom.

Men hvorfor diskuterer du så moral? du kender jo allerede den absolutte sandhed?

Hvis du ikke mener at du altid og i alle situationer kender den absolut objektive korrekte dom, så må du jo starte enhver udtalelse med ord som - ifølge min overbevisning om hvad der den mest korrekte absolut objektive sande moral så vil jeg mene, indtil jeg muligvis indser at jeg i virkeligheden kan have misforstået den store lovgivers himmelske lov, at ...

Hvis ikke du gør det, så narrer du jo dem du snakker med, idet du ikke er 100% sikker på at din moral er den korrekte!

/Søren

Til toppen 
#33778 - 28/05/2004 16:43 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Philip
Bruger

Hej Søren.

Du skriver:

Men hvorfor diskuterer du så moral?

Denne diskussion er ikke en diskussion, hvor jeg sidder og nedfælder moralske domme; vi diskuterer ikke moral i sig selv. Næh, det er en diskussion om moralske diskussioner (som f.eks. pædofili-debatten på ateist.org), vi i denne tråd har gang i. Det, som jeg (og Ajita) så hævder (og illustrerer), er, at hvis der ingen objektive moralske værdier er, så er al moral per definition og principielt indiskubelt (og dermed objektivt set meningsløst og uinteressant), eftersom alle så har ret, og at det derfor er inkonsistent af en moralsk relativist (subjektivist) at fremføre sin argumentation som om den var objektivt gyldig (hvilket forekommer mig at have været forsøgt [eller gjort] i pædofili-debatten på ateist.org)...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33779 - 28/05/2004 16:47 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Philip
Bruger

Hej Søren.

Du skriver:

Og hvis den ikke udgiver sig for at være en objektiv moralsk værdi, så har den ingen objektiv gyldighed...

Hvorfor er den så et problem for en moralsk relativist?

Hvorfor mener du overhovedet at påstanden følger af moralsk relativisme?

Fordi en moralsk (eller moral-) anskuelse er en foreskrivende anskuelse, der foreskriver, hvordan man bør opføre sig, og derfor foreskriver den moralske relativisme, at man ikke bør tro på absolutte moralske værdier...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33780 - 28/05/2004 17:41 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Philip skrev:
Ph> Det, som jeg (og Ajita) så hævder (og illustrerer), er, at hvis der ingen objektive moralske værdier er, så er al moral per definition og principielt indiskubelt (og dermed objektivt set meningsløst og uinteressant), eftersom alle så har ret, og at det derfor er inkonsistent af en moralsk relativist (subjektivist) at fremføre sin argumentation som om den var objektivt gyldig (hvilket forekommer mig at have været forsøgt [eller gjort] i pædofili-debatten på ateist.org)...

Det handler ikke om at "fremføre sin argumentation som om den var objektivt gyldig", hvilket ganske rigtigt ville være inkonsistent. Det handler om, at moralske "absolutister" som dig og Theological (indtil I har bevist, at jeres gud eksisterer og synes som I, er I relativister) ikke fatter, at vi andre netop ikke påkalder os en objektiv sandhed. Jeg gentager det lige: vi påkalder os ikke en objektiv sandhed.

Men du vil vel ikke afvise, at man kan blive klogere? At der er aspekter af moralen, man ikke havde tænkt over? At der var faktuel viden, man ikke besad, da man dannede sig sin mening, og som ændrer éns mening, når man bliver bekendt med den?

Det er en rigtig god grund til at debattere moral. Fx var det udbredt blandt kristne i det 19. århundrede (som jo if. dig må have vedkendt sig en absolut moral), at mene, at negre ikke talte med som mennesker. At der var ét adfærdskodeks over for dem, og et andet overfor hvide mennesker. Da man efter mange strabadser fandt ud af, at der ikke var videnskabelig basis for denne opfattelse, skiftede denne moralske vurdering sig langsomt ud, og i dag anser selv kristne det for comme il faut at behandle negre som hvide. Mener du, at denne oprindelige (og, hvis man anvender din logik på datidens kristne, absolutte) moralske dom stadig skulle gælde? Er det så svært at se, at moral afhænger af konteksten i en uhyrlig grad? Og hvis ikke, hvorfor følger du så ikke en gammeltestamentelig moral?

-Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#33781 - 28/05/2004 22:48 Re: Quaestion... [Re: Zaphod]
Ajita
Bruger

Philip skrev:
Ph> Det, som jeg (og Ajita) så hævder (og illustrerer), er, at hvis der ingen objektive moralske værdier er, så er al moral per definition og principielt indiskubelt (og dermed objektivt set meningsløst og uinteressant), eftersom alle så har ret, og at det derfor er inkonsistent af en moralsk relativist (subjektivist) at fremføre sin argumentation som om den var objektivt gyldig (hvilket forekommer mig at have været forsøgt [eller gjort] i pædofili-debatten på ateist.org)...

Zaphod:
"Det handler ikke om at "fremføre sin argumentation som om den var objektivt gyldig", hvilket ganske rigtigt ville være inkonsistent."

OK! Så du mener altså, at alle normative sætninger fremsat af moralske relativister på ateist.org og herinde imod den vediske moral ikke er objektiv gyldig?

"Jeg gentager det lige: vi påkalder os ikke en objektiv sandhed."

Påkalder du dig heller ikke den objektive sandhed, at du ikke påkalder dig en objektiv sandhed?

"Men du vil vel ikke afvise, at man kan blive klogere? At der er aspekter af moralen, man ikke havde tænkt over? At der var faktuel viden, man ikke besad, da man dannede sig sin mening, og som ændrer éns mening, når man bliver bekendt med den?"

Hvis alle moralske domme er objektivt ugyldige, så kan man logisk set ikke komme fra nogen som helst faktuel viden til en moralfilosofi uden at være inkonsistent. Der er slet ingen grund til at beskæftige sig med moral overhovedet.

Til toppen 
#33782 - 29/05/2004 08:49 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Kongstad:
"Om en holdning er berettiget eller ej, behøver ikke at have indflydelse på om man er enig i den."

Hvis du påstår, at man objektivt set ikke bør følge din moral i stedet for min, så er det meget underligt, at du argumenterer for, man bør følge din moral i stedet for min, og at min holdning dårlig. Du er endda villig til at anmelde folk og straffe dem, selv om de ikke bør følge din moralske overbevisning, og selv om deres moralske overbevisning er lige så god som din.

"Nogle mennesker mener at abort er det samme som mord. Derfor mener de ikke at abort skal være tilladt.

Jeg er uenig, idet jeg ikke mener at abort er mord, men jeg mener ikke at min holdning er mere berettiget end deres. Til gengæld så er det MIN holdning, og derfor kan jeg vælge at handle ud fra den eller lade være."

Hvorfor skulle du vælge at handle på din moralske holdning, når du ikke bør være moralsk, og når du ved, at alle normative sætninger er falske, fordi der objektivt set intet moralsk eksisterer? Du prøver at trække en filosofi ned over hovedet på folk, som du ved er falsk.

"Derfor vælger jeg at diskutere med abortmodstandere."

Hvilket viser, at du er inkonsistent! Du følger ikke virkelgheden, som du selv ser den.

"Men kan du forklare mig hvorfor det skulle være interessant at diskutere moral hvis der kun findes en korrekt moral? Så kan vi jo bare slå op i Vedaerne og finde ud af om det er tilladt at f.eks lave menneskekloner, og enhver diskussion vil jo være irationel, fordi der findes kun en frygtelig sandhed?"

Jeg synes, vi skal blive færdig med debatten om ateisme og moral, før vi tager hul på teisme og moral.

Til toppen 
#33783 - 29/05/2004 08:52 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Ellen:
"Hvorfor mener du, der findes en objektiv absolut moral?"

1) Fordi jeg mener, der er gode rationelle grunde til det, hvilket både jeg og Philip har vist på dette forum mange gange.

2) Fordi jeg har fået ovenstående konfirmeret ved at praktisere bhakti-yoga-videnskaben.

Til toppen 
#33784 - 29/05/2004 09:54 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Philip!

A: Drømme er også "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".

P: Dette er en svag analogi, for vi har virkelig drømme, men drømmenes indhold er ikke virkeligt, og moral er ikke ligesom drømmenes indhold, men derimod virkeligt ligesom drømmene virkelig forekommer. Moral er der hele tiden, det er drømme ikke.

Det er ikke en svag analogi men derimod et klokkeklart eksempel på "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med" - netop det du talte om.
Der er altså blot tale om, at dit argument ikke var fyldestgørende.

Jeg kan ikke se, hvorfor moral skulle være udelukkende subjektivitet, som drømme er det...

Så kan du måske forklare mig, hvordan det skulle kunne være noget objektivt?

Godt/ondt er egenskaber ved en handling, tanke, person etc. Når vi taler om moral som noget "objektivt" taler vi altså om objektive egenskaber ved noget - og ikke om en selvstændig ekistens (ligesom faven rød er en egenskab og ikke en selvstændig eksistens).

Når du siger, at godt/ondt eksisterer i Gud, så er det altså ikke ovenstående egenskaber du udtaler dig om. De er jo egenskaber ved den pågældende handling/tanke/ting og eksisterer derfor ikke adskilt fra denne handling/tanke/ting.

Det du mener kan så være, at målestokken findes i Gud. Min påstand er så, at der også findes en sådan målestok i alle mennesker. Og, hvis Guds målestok er objektiv, så er min det også - og hvis min målestok er subjektiv, så er Guds det også. Når du påstår at Guds holdninger er objektive mens mine er subjektive, så mener jeg faktisk du bruger to forskellige definitioner af ordene alt afhængig af, om du taler om mig eller om Gud.
Du kan tale om, at Gud taler med større vægt end jeg men vores holdninger må for mig at se være nøjagtigt lige objektive/subjektive.

Hvis ikke, hvordan definerer du så
- "objektiv"?
- "subjektiv"?
- "holdning"?

A: Jeg benægter skam ikke, at vi (med enkelte undtagelser) har en medfødt trang til/sans for moralitet.

P: Hvorfor ikke?

Tjah, udsagnet: "mennesker har en medfødt trang til moralitet" siger altså noget om... mennesker.
Det siger derimod intet om hvorfor mennesker er sådan.
På samme måde som "mennesker har 5 fingre" også siger noget om mennesker uden at sige noget om hvorfor mennesker er sådan.

Enhver konklusion om "hvorfor" vil kræve at blive særskilt begrundet.

A: Det er der skam også respektløse mennesker, der siger.

P: Ja, og? Kan vi vide, at respektløshed er ondt og respekt godt, hvis vi ikke tror på objektive moralske værdier? Nej... Så hvad skal det til for at kalde folk respektløse, hvis man alligevel godt ved, at ens holdning hverken er bedre eller dårligere end deres?...?...?...

Jeg tog overhovedet ikke stilling til om respektløshed var godt eller ondt - jeg påpegede blot at et udsagn som dit eksempel ville være respektløst.

Personligt finder jeg respektløse mennesker usympatiske, men det er blot mit eget subjektive synspunkt.

A: Debatterne er dermed ikke ligegyldige. Pga. emnets subjektive natur foregår de blot ikke udelukkende på et rationelt grundlag. Der er i ligeså høj grad tale om appel til følelser osv.

P: Hvis der ingen objektivitet er i debatterne, og alle har ret, så er debatterne per definition udelukkende irrationelle og objektivt set ligegyldige... Så er de ikke længere debatter, men snarere blot samtaler, hvor man presser, smigrer eller på anden subjektiv (irrationel) måde påvirker modparten til at give efter...

Så lad os kalde dem samtaler i stedet, hvis du synes.
Og, hvad så?

A: Det hævder du nok, men du har endnu ikke redegjort tilfredsstillende for, hvad du baserer dette postulat på.

P: Jo, hvis vi snakker om Bibelens Gud, så er det. Hvis ikke vi snakker om Bibelens Gud, så er det selvfølgelig ikke...

Uanset, hvad, så er opremsning af bibelcitater aldrig et rationelt argument - det er dogmatik.

A: Jeg har derimod vist, at der blot er tale om en tom cirkelstlutning.

P: Det er ikke cirkulært at sige, at den Gud, som Bibelen fortæller om, er retfærdig, fordi Bibelen bl.a. fortæller det om Ham... Så kan man vælge om man vil tro Bibelen eller ej...

Du argumenterer jo ikke for, hvorfor Gud er god - du (og Bibelen) postulerer det blot.

Og, når du indimellem alligevel forsøger at argumentere for det, så kan argumentationen koges ned til:
1) Gud er god
2) derfor er Gud god
Ikke en gyldig argumentation.

Dit 'rationelle' angreb på subjektiv moral degenererer altså til en appel til tro på Bibelen.
Eller?

A: Jeg tvivler stærkt på, at de involverede har noget håb om at påvirke HK'erne. Det er nok noget andet, der motiverer dem.

P: Okay, de ønsker altså ikke at påvirke HK'erne; hvad er det da så der motiverer dem, så energiske og aggresive som de er?

Det må du da virkelig spørge dem om.

A: Og, dermed er den ikke noget problem for den moralske subjektivitet.

P: Jo, for den får aldrig gyldighed som objektiv argumentation; alle kan jo bare sige til dig:"Det er din holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

Dit argument var, at moralsk subjektivitet var selv-falsificerende. Det var den ikke.

Nu taler du så om hvad konsekvenserne af moralsk subjetivitet er, men det er et helt andet - og i og for sig irrelevant - spørgsmål.

Lad os holde os til emnet.
Hvis du stadigvæk mener at moralsk subjektivisme er selvf-falsificerende, så demonstrer det!
Ellers må du acceptere, at det er den ikke.

A: Jeg accepterer fuldt ud at "en bølle" har en anden holdning til voldsanvendelse end jeg. Jeg finder det da beklageligt, men jeg accepterer at vi er uenige.

Jeg accepterer derimod ikke, at han handler voldeligt imod mig eller andre - uanset hans argument. Det strider imod, hvad jeg finder ret og rimeligt.

P: Men samtidig mener du jo, at alle objektivt set har ret...

Nej, nej, nej!
Jeg siger ikke at "alle objektivt set har ret" - jeg siger at ingen objektivt set har ret.
For mig er det altså nonsens at snakke om at have objektivt ret i et moralsk spørgsmål.

Og du ville heller ikke pådutte andre din moral, ville du?

Jeg kræver skam heller ikke at han skal anlægge mit syn på voldsanvendelse.
Jeg kræver blot at han skal straffes for sit overgreb. Jeg synes nemlig det skal have en konsekvens.
Heldigvis synes flertallet det samme.

P: En diskussion om HK og pædofili bevæger sig ingen vegne, hvis ikke én af parterne kan argumentere objektivt, hvorfor alle til hver en tid bare kan sige til de andre:"Det bare jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

A: Virkeligheden er nu engang uafhængig af, hvorvidt den kan bruges til at "bevæge" en diskussion eller ej.

P: Og?

Du (og Theo) gør temmelig meget ud af at beskrive konsekvenserne af moralsk subjektivisme.
Jeg gjorde her opmærksom på, at det er hamrende irrelevant for diskussionen af, hvorvidt der eksisterer en objektiv moral eller ej.
Betyder dit "og?" at du er enig eller uenig?

Til toppen 
#33785 - 29/05/2004 10:37 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: Argumentet ser for mig ud til at være:

P: For mig at er det mere punkt 3, der definerer moralsk subjektivisme, eftersom enhver det moralske er noget foreskrivende...

Så er det jo slet ikke det samme vi taler om for jeg mener faktisk ikke at moralsk subjektivisme er noget foreskrivende.
For mig er moralsk subjektivisme dss. som pkt.1 - en erkendelse af, at der ikke findes objektive moralske værdier.
Enhver moral vil dermed i sagens natur være subjektiv, hvorfor der er tale om "moralsk subjektivisme".

Pkt. 2 og dermed pkt. 3 falder ind under sådanne subjektive udsagn og er ikke objektivt sande.

A: Nu tæller bibelcitater altså ikke som et gyldigt argument!

P: Jo, for vi snakker om Bibelens Gud, gør vi ikk'?...

Nej, vi taler om den 'objektive' gud, som angiveligt ligger til grund for den objektive moral.

Hvilke egenskaber en sådan 'objektiv' gud har må du 'objektivt' demonstrere.
Da du hævder, at han er objektivt god så må du også demonstrere det for mig på en 'objektiv' vis - ikke ved udvalgte passager fra en tilfældig bog.

A: Men, hvad vil det overhovedet sige, at han er "sandheden"?

P: Det er forklaret her.

Nu ville det jo være rart om du selv argumenterede din sag.

Og den side du linker til forklarer ikke, hvad det vil sige at Gud er "sandheden" i bestemt ental.
Siden beskæftiger sig med, hvad det vil sige at et udsagn er sandt.
Sandhed er en egenskab ved et udsagn: Hvorvidt det er i overensstemmelse med virkeligheden eller ej.
Min påstand var da også, at "sandheden" blot er fællesbetegnelsen for mængden af alle sande udsagn.
Definerer du Gud som "mængden af alle sande udsagn"?

Hvis ikke, hvad vil det så sige, at Gud er "sandheden"?

Fordi han ved det, og er alvidende...

Altså: Fordi!
Det er altså ikke noget der kan udledes rationelt - det er blot dogmatik.

Der er forbavsende meget dogmatik involveret i snakken om "objektiv moral".
Hvori består det tvingende efterhånden i argumenter ud fra "objektiv moral"?
Hvis en subjektiv moralsk subjektiv debat er præget af "fordi jeg synes", så må en objektiv moralsk debat vist være præget af "fordi min bog siger det".
Jeg har svært ved at se det sidste skulle være kvalitativt bedre.

A: Som jeg ser det, så har en evt. eksisterende gud en holdning, og jeg har en anden.

P: Hvorfor det? Hvorfor skulle det ikke forholde sig anderledes? Det kunne jo være, at Han har ret, og du tager fejl...

Hvordan vil du afgøre, hvem der har ret?
Spørge Gud?
Hvis det er det eneste kriterium vi kan anlægge, så har Gud ret alene fordi Gud siger det.
Altså lige netop fordi han "er stærkere end jeg er".

A: hvorfor er det gode perfekt mens det onde er uperfekt?

P: Fordi et onde for et menneske er f.eks. at have et stor sår i en arm. Personen mangler noget af sin arm, og den har således et mangel; hvorimod den - hvis der ikke var noget sår - ville være mangelfri, hvilket perfekt er per definition...

Ja, det pågældende menneske ville sikkert synes det var "et onde".
Men, hvorfor er det objektivt set et onde?

Hvorfor det? Hvis du siger, at Gud ikke er perfekt, så er det ikke Bibelens Gud, du snakker om, men blot en stråmand...

Det er skam ingen stråmand - jeg har aldrig sagt at jeg talte om Biblens gud.
Jeg taler om en evt. 'objektiv' gud, som ligger til grund for en evt. "objektiv moral".
Hvilke egenskaber en sådan 'objektiv' gud har vil jeg lade dig om (på rationel vis!) at demonstrere.

A: Men, hvorfor er det egl. uperfekt at have en subjektiv holdning?

P: Det er ikke uperfekt, at have en holdning til noget, men det er uperfekt kun at have holdningen og mangle objektiv viden om dette noget...

Da kun hvis der er en "objektiv viden" at have.
Er det uperfekt ikke at kunne lave en firkantet cirkel?
Hvis ikke, så er det vel heller ikke uperfekt ikke at kunne udtale sig objektivt om det, der udelukkende er subjektivt?

A: Så

P: Nej, jeg siger, at hvis Gud er retfærdig, så må Han have en retfærdig grund til sine handlinger...

Du sagde ikke "hvis Gud er retfærdig", du sagde "Når Gud er fuldstændig retfærdig"
Og, dermed er argumentet også som jeg beskrev det.

Argumentet er sådan her:

1. Hvis Bibelens Gud er retfærdig, så har Han en retfærdig grund til sine handlinger.

Pkt. 2 og 3 svarer til den argumentation jeg beskrev.

Og, pkt. 1 ændrer intet - det er pkt. 2, der gør det til en påstand. Du påviser ikke, at Gud er retfærdig - du postulerer det blot.

A: Hvilket er det samme som at sige, at Gud er god, for han er god.

P: Nej, Bibelens Gud er god, fordi Bibelen siger det...

Det er stadigvæk blot det samme postulat.
Om det er dig eller Bibelen, der postulerer det, er fuldstændig ligegyligt i mine øjne.
Faktum er, at dit 'ratonelle' angreb på moralsk subjektivisme blot er en tom appel om at tro på Bibelen.

Til toppen 
#33786 - 29/05/2004 12:01 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: Drømme er også "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".

P: Dette er en svag analogi, for vi har virkelig drømme, men drømmenes indhold er ikke virkeligt, og moral er ikke ligesom drømmenes indhold, men derimod virkeligt ligesom drømmene virkelig forekommer. Moral er der hele tiden, det er drømme ikke.

Det er ikke en svag analogi men derimod et klokkeklart eksempel på "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med" - netop det du talte om.

Jo, det er en svag analogi, for der er alt for få ligheder mellem drømme og moral. Drømme oplever man af og til, og de er blot et produkt af ens underbevidsthed. Moral er der hele tiden, og det er en fundamental side af ens personlighed; man er skabt moralsk. Man er ikke skabt med drømme; det er blot ens sind, der producerer dem. Drømme er bare noget 'virtual reality' - det er moral netop ikke...

Den absolut eneste væsentlige lighed mellem drømme og moral er, at vi ikke kan slippe af med dem... Derfor er det en svag analogi... Drømme og moral er alt for forskellige...

Jeg kan ikke se, hvorfor moral skulle være udelukkende subjektivitet, som drømme er det...

Så kan du måske forklare mig, hvordan det skulle kunne være noget objektivt?

Fordi moral ikke blot er noget 'virtual reality,' men virkeligt. Vi er skabt moralske - og der er noget objektivt virkeligt, der har puttet det på os, og - for mig at se - kan det kun være noget moralsk... Derfor virker det uplausibelt at synke moral ned til noget subjektivt...

Det du mener kan så være, at målestokken findes i Gud.

Guds karakter er målestokken... Gud er udelukkende god, og ved, hvad der er ondt, fordi han er alvidende...

Min påstand er så, at der også findes en sådan målestok i alle mennesker. Og, hvis Guds målestok er objektiv, så er min det også - og hvis min målestok er subjektiv, så er Guds det også.

Nej, for du er et subjekt, mens Gud er et objekt. Derfor er din målestok subjektiv, mens Guds er objektiv...

Du kan tale om, at Gud taler med større vægt end jeg men vores holdninger må for mig at se være nøjagtigt lige objektive/subjektive.

- "objektiv"?
- "subjektiv"?
- "holdning"?

Objektiv = som gælder for alle.
Subjektiv = som gælder for en selv.
En holdning er en mening, men hvis ens mening er i overensstemmelse med det objektive, så kan meningen i den forstand siges at være objektiv...

A: Debatterne er dermed ikke ligegyldige. Pga. emnets subjektive natur foregår de blot ikke udelukkende på et rationelt grundlag. Der er i ligeså høj grad tale om appel til følelser osv.

P: Hvis der ingen objektivitet er i debatterne, og alle har ret, så er debatterne per definition udelukkende irrationelle og objektivt set ligegyldige... Så er de ikke længere debatter, men snarere blot samtaler, hvor man presser, smigrer eller på anden subjektiv (irrationel) måde påvirker modparten til at give efter...

Så lad os kalde dem samtaler i stedet, hvis du synes.
Og, hvad så?

Ja, samtalerne er jo irrationelle, når de udelukkende er subjektive... Folk står bare og råber hver sin subjektive holdning i hovedet på hinanden uden at argumentere objektivt for det...

A: Og, dermed er den ikke noget problem for den moralske subjektivitet.

P: Jo, for den får aldrig gyldighed som objektiv argumentation; alle kan jo bare sige til dig:"Det er din holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"

Dit argument var, at moralsk subjektivitet var selv-falsificerende. Det var den ikke.

Næh da, lige her snakkede vi om sætningen "jeg synes" var sand... Og hvis den blot udtrykte din udelukkende subjektive holdning, så ville den stadig aldrig nå op på højderne af objektiv argumentation... For at mig se er den moralske subjektivisme selv-falsificerende (se mit svar til Kongstad)...

A: Jeg accepterer fuldt ud at "en bølle" har en anden holdning til voldsanvendelse end jeg. Jeg finder det da beklageligt, men jeg accepterer at vi er uenige.

P: Men samtidig mener du jo, at alle objektivt set har ret...

Nej, nej, nej!
Jeg siger ikke at "alle objektivt set har ret" - jeg siger at ingen objektivt set har ret.

Okay, det er sådan set underordnet om alle har ret, eller ingen har ret, for i hvert tilfælde er alle holdninger objektivt set lige. Og derved er det stadig objektivt set totalt meningsløst og ufornuftigt at hidse sig op over hinandens opførsel, og forlange andre straffet for noget, de har gjort mod en. Især når man godt ved, at ens egen holdning hverken er bedre eller dårligere end deres...

Og du ville heller ikke pådutte andre din moral, ville du?

Jeg kræver skam heller ikke at han skal anlægge mit syn på voldsanvendelse.
Jeg kræver blot at han skal straffes for sit overgreb. Jeg synes nemlig det skal have en konsekvens.

Og som vi så lige før, så er det komplet irrationelt og absurd, når du samtidig har det synspunkt, at hans (bøllens) moralske holdning hverken er bedre eller dårligere end din egen...

P: En diskussion om HK og pædofili bevæger sig ingen vegne, hvis ikke én af parterne kan argumentere objektivt, hvorfor alle til hver en tid bare kan sige til de andre:"Det bare jeres holdning. Vi behøver ikke acceptere den. Øv bøv!"...

A: Virkeligheden er nu engang uafhængig af, hvorvidt den kan bruges til at "bevæge" en diskussion eller ej.

P: Og?

Du (og Theo) gør temmelig meget ud af at beskrive konsekvenserne af moralsk subjektivisme.

Hvilket nu er meget relevant for en diskussion vedr. om moralske subjektivisme er sandt eller ej. For hvis subjektivismen har absurde konsekvenser, så tyder det på, at der er noget i vejen med den...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33787 - 29/05/2004 12:28 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: Argumentet ser for mig ud til at være:

P: For mig at er det mere punkt 3, der definerer moralsk subjektivisme, eftersom enhver det moralske er noget foreskrivende...

Så er det jo slet ikke det samme vi taler om for jeg mener faktisk ikke at moralsk subjektivisme er noget foreskrivende.

Når noget er moralsk, så er det foreskrivende, og hvis en subjektivisme ikke er foreskrivende, så er den ikke moralsk...

A: Nu tæller bibelcitater altså ikke som et gyldigt argument!

P: Jo, for vi snakker om Bibelens Gud, gør vi ikk'?...

Nej, vi taler om den 'objektive' gud, som angiveligt ligger til grund for den objektive moral.

Da du hævder, at han er objektivt god så må du også demonstrere det for mig på en 'objektiv' vis - ikke ved udvalgte passager fra en tilfældig bog.

Gud er et objekt, og derfor er Guds moral objektiv...

A: Men, hvad vil det overhovedet sige, at han er "sandheden"?

P: Det er forklaret her.

Nu ville det jo være rart om du selv argumenterede din sag.

Og den side du linker til forklarer ikke, hvad det vil sige at Gud er "sandheden" i bestemt ental.

Har jeg sagt, at Gud er Sandheden som om det blot var noget grammatisk? Nej...

Siden beskæftiger sig med, hvad det vil sige at et udsagn er sandt.

Nej, den forklarer også, hvad det vil sige, at Gud er Sandheden; bare rul længere ned med musen...

A: Som jeg ser det, så har en evt. eksisterende gud en holdning, og jeg har en anden.

P: Hvorfor det? Hvorfor skulle det ikke forholde sig anderledes? Det kunne jo være, at Han har ret, og du tager fejl...

Hvordan vil du afgøre, hvem der har ret?
Spørge Gud?
Hvis det er det eneste kriterium vi kan anlægge, så har Gud ret alene fordi Gud siger det.

Nej, for Gud er et Objekt og er derfor objektiv...

A: Men, hvorfor er det egl. uperfekt at have en subjektiv holdning?

P: Det er ikke uperfekt, at have en holdning til noget, men det er uperfekt kun at have holdningen og mangle objektiv viden om dette noget...

Da kun hvis der er en "objektiv viden" at have.
Er det uperfekt ikke at kunne lave en firkantet cirkel?

Nu findes en firkantet cirkel hverken som objektiv viden eller realitet, eftersom en firkantet cirkel per definition er umulig. En cirkel er jo per definition netop ikke kantet...

Argumentet er sådan her:

Pkt. 2 og 3 svarer til den argumentation jeg beskrev.

Pkt. 1 er det hypotetiske udsagn, der bekræftes i pkt. 2, og derfor er Gud, som er et Objekt, objektiv retfærdig...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33788 - 29/05/2004 12:38 Re: Quaestion... [Re: Zaphod]
Philip
Bruger

Hej Zaphod.

Du skriver:

Philip skrev:

[...]

Men du vil vel ikke afvise, at man kan blive klogere? At der er aspekter af moralen, man ikke havde tænkt over? At der var faktuel viden, man ikke besad, da man dannede sig sin mening, og som ændrer éns mening, når man bliver bekendt med den?

Man kan ikke fra udelukkende subjektive moralske diskussioner få objektiv faktuel viden om, hvad der er godt og ondt (hvis det er det, du mener), og især ikke, hvis man mener, at moral udelukkende er subjektivt...

Mener du, at denne oprindelige (og, hvis man anvender din logik på datidens kristne, absolutte) moralske dom stadig skulle gælde?

Jeg siger ikke, at de kristnes moral er absolut, men at den moral, der er åbenbaret af Gud i Bibelen, er absolut. Dem, der underlagde sig negrene, har ikke haft Bibelsk belæg for det, eftersom der slet ikke er det. Der er der desuden rigtig mange negre, der kristne i f.eks. USA og Afrika...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33789 - 29/05/2004 14:33 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: Det er ikke en svag analogi men derimod et klokkeklart eksempel på "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med" - netop det du talte om.

P: Jo, det er en svag analogi, for der er alt for få ligheder mellem drømme og moral. Drømme oplever man af og til, og de er blot et produkt af ens underbevidsthed. Moral er der hele tiden, og det er en fundamental side af ens personlighed; man er skabt moralsk. Man er ikke skabt med drømme; det er blot ens sind, der producerer dem. Drømme er bare noget 'virtual reality' - det er moral netop ikke...

Du skrev:
Det [at det ikke giver mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende] virker bare kontrafaktisk, eftersom den moralske side er noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med; for mig at se er det snarere et tegn på, at moral er en virkelig del af virkeligheden og ikke bare vores forestilling...

Dit argument for, at noget skulle være "en virkelig del af virkeligheden" var altså udelukkende at det var noget "vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".
Jeg kom med et andet eksempel, der lever 100% op til dette, nemlig vores 'drømmende side'.
Hvis ikke du vil have at drømme skal være faktisk eksisterende, så må du altså ændre dit kriterium. Det er kriteriet, der er problematisk - ikke mit eksempel.

P: Jeg kan ikke se, hvorfor moral skulle være udelukkende subjektivitet, som drømme er det...

A: Så kan du måske forklare mig, hvordan det skulle kunne være noget objektivt?

P: Fordi moral ikke blot er noget 'virtual reality,' men virkeligt.

Cirkelslutning:
1) For at noget er virkeligt skal det være objektivt
2) Moral er virkeligt
3) Moral er objektivt
Med andre ord: Moral er objektivt fordi moral er objektivt.

Jeg personligt mener også at subjektive ting er virkelige - de eksisterer blot udelukkende inde i subjekterne i form af holdninger.

Alternativt (dvs. hvis "virkeligt" defineres, så subjektive ting udelukkes), så mener jeg ikke at moral er virkeligt.

Vi er skabt moralske - og der er noget objektivt virkeligt, der har puttet det på os...

Påstår du.

A: Det du mener kan så være, at målestokken findes i Gud.

P: Guds karakter er målestokken...

Så uanset, hvad Gud gør er det pr. definition godt?

Deraf følger, at hvis Gud flåede skindet af et spædbarn blot for at glædes over dets ufattelige lidelser, så ville det pr. definition være en god handling.

Det er bare ikke det jeg forstår ved godt!!!

Gud er udelukkende god, og ved, hvad der er ondt, fordi han er alvidende...

Ja, Gud er god, hvis "god" er defineret som: sådan som Gud er.
Det er jo ren cirkelslutning.

A: Min påstand er så, at der også findes en sådan målestok i alle mennesker. Og, hvis Guds målestok er objektiv, så er min det også - og hvis min målestok er subjektiv, så er Guds det også.

P: Nej, for du er et subjekt, mens Gud er et objekt. Derfor er din målestok subjektiv, mens Guds er objektiv...

Jeg er skam både objekt og subjekt.
Ligesom en evt. eksisterende gud også må være både objekt og subjekt.

Og, da jeg er et objekt, så følger der vel af dit udsagn, at så er min målestok objektiv?
Så er alle menneskers målestokke objektive - til trods for at de i et vist omfang er direkte modstridende.

A: Du kan tale om, at Gud taler med større vægt end jeg men vores holdninger må for mig at se være nøjagtigt lige objektive/subjektive.

- "objektiv"?
- "subjektiv"?
- "holdning"?

P: Objektiv = som gælder for alle.
En holdning er en mening, men hvis ens mening er i overensstemmelse med det objektive, så kan meningen i den forstand siges at være objektiv...

Disse definitioner hænger ikke sammen med dit udsagn længere oppe om, at Gud er objektiv fordi han er et objekt.

Hvad vil det iøvrigt sige, at noget "gælder" for alle?
At alle er enige i det? At alle er underlagt det? Eller?

Men uanset, så er jeg ikke enig i dine definitioner.
Jeg mener ikke at en holdning, et udsagn etc. bliver objektiv blot fordi man lader den gælde for alle - eller subjektiv fordi det blot gælder én selv.
For mig vil objektiv sige, at det er uafhængigt af noget subjekt - at det altså også ville være sådan såfremt der ingen subjekter fandtes til at vurdere det.
Subjektiv vil derimod sige, at det er afhængig af et subjekt.

Hvad Gud mener er afhængig af subjektet Gud og dermed subjektivt - uanset, hvor mange han så underlægger denne mening.

A: Så lad os kalde dem samtaler i stedet, hvis du synes.
Og, hvad så?

P: Ja, samtalerne er jo irrationelle, når de udelukkende er subjektive... Folk står bare og råber hver sin subjektive holdning i hovedet på hinanden uden at argumentere objektivt for det...

Altså ligesom når du ikke argumenterer 'objektivt' for din "objektive moral" men blot henviser til, at det står i en bog.

Iøvrigt har Zaphod jo ganske udemærket forklaret, hvorfor det kan give mening at diskutere moral, selvom moral er subjektivt funderet.
En forklaring, som dog vist prellede af.

Men antag nu, at X mener at vejrudsigten er moralsk forkastelig fordi den fører folk til drikkeri, hvilket X betragter som moralsk forkasteligt.
Y kan så vha. rationelle argumenter forklare X, at vejrudsigten altså ikke fører folk til druk.
Derefter mener X så ikke længere at vejrudsigten er moralsk forkasteligt.
Y har ikke påtvunget X sin moral - X mener stadigvæk at druk er moralsk forkasteligt. Y har alligevel, vha. rationelle argumenter, fået X til at justere sin moralkodeks.

Ifølge mine begreber har X og Y haft en meningsfyldt moralsk disksussion.
Hvad du vælger at kalde det (samtale eller hvad ved jeg), vil jeg lade være helt op til dig.

Iøvrigt kan subjektive argumenter godt fremføres uden at råbe.

Næh da, lige her snakkede vi om sætningen "jeg synes" var sand... Og hvis den blot udtrykte din udelukkende subjektive holdning, så ville den stadig aldrig nå op på højderne af objektiv argumentation... For at mig se er den moralske subjektivisme selv-falsificerende (se mit svar til Kongstad)...

Det er jo kun fordi du sniger objektive moralske udsagn ind i din definition af moralsk subjektivisme.
Hvis moralsk subjektivisme blot er erkendelsen af, at der ikke findes nogen objektiv moral, så er den ikke selv-falsificerende.
Du har i hvert fald ikke vist at det er tilfældet.

Nej, nej, nej!

Okay, det er sådan set underordnet om alle har ret, eller ingen har ret, for i hvert tilfælde er alle holdninger objektivt set lige.

Holdningerne er ganske rigtigt "objektivt set lige", men jeg vil alligevel ikke have stående, at jeg mener at "alle objektivt set har ret".
Du skal nemlig ikke ved en senere lejlighed kunne henvise til at jeg jo mener at man godt kan have objektivt ret.

Og derved er det stadig objektivt set totalt meningsløst og ufornuftigt at hidse sig op over hinandens opførsel, og forlange andre straffet for noget, de har gjort mod en.

Objektivt er det måske nok meningsløst.
For den forurettede - og for det samfund han tilhører - giver det imidlertid masser af mening.

Især når man godt ved, at ens egen holdning hverken er bedre eller dårligere end deres...

Nu er det ikke deres holdninger man straffer (ikke i Danmark i hvert fald) - det er deres gerninger.

A: Jeg kræver skam heller ikke at han skal anlægge mit syn på voldsanvendelse.

P: Og som vi så lige før, så er det komplet irrationelt og absurd, når du samtidig har det synspunkt, at hans (bøllens) moralske holdning hverken er bedre eller dårligere end din egen...

Det har vi nu ikke set.
At kræve ham straffet er i god overensstemmelse med min og samfundets holdning.
At agere i overensstemmelse med sin holdning kan jeg ikke se er hverken irrationelt eller absurd.

At have en holdning i det hele taget kan du da godt betegne som irrationelt og absurd, men det er nu engang uløseligt knyttet til det at være menneske.
Ligesom det at have følelser, håb og drømme er det.

A: Du (og Theo) gør temmelig meget ud af at beskrive konsekvenserne af moralsk subjektivisme.

P: Hvilket nu er meget relevant for en diskussion vedr. om moralske subjektivisme er sandt eller ej. For hvis subjektivismen har absurde konsekvenser, så tyder det på, at der er noget i vejen med den...

Helt afhængig af, hvad du mener med "absurd".
Meningsløst og/eller uhensigtsmæssigt er ikke nok til at det ikke er sandt.

Hvis du kan vise, at udsagnet "der findes ingen objektiv moral" er selv-falsificerende kan vi begynde at snakke om det.

Til toppen 
#33790 - 29/05/2004 15:29 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: Så er det jo slet ikke det samme vi taler om for jeg mener faktisk ikke at moralsk subjektivisme er noget foreskrivende.

P: Når noget er moralsk, så er det foreskrivende, og hvis en subjektivisme ikke er foreskrivende, så er den ikke moralsk...

Jeg mener faktisk heller ikke at moralsk subjektivisme i sig selv er moralsk - det er den virkelighed vi lever og er moralske indenfor.
Det er i bund og grund blot afvisningen af påstanden om, at der findes en objektiv moral.
Det foreskrivende er noget folk selv supplerer med.

A: vi taler om den 'objektive' gud, som angiveligt ligger til grund for den objektive moral.

P: Gud er et objekt, og derfor er Guds moral objektiv...

Og, da jeg er et objekt, så følger det altså at min moral er objektiv.

A: Siden beskæftiger sig med, hvad det vil sige at et udsagn er sandt.

P: Nej, den forklarer også, hvad det vil sige, at Gud er Sandheden; bare rul længere ned med musen...

Du har ret - det må jeg have overset, da jeg skimmede teksten.
Noget vi havde undgået, hvis du - som du bør - havde fremdraget det fra artiklen du fandt væsentligt.

A: Og den side du linker til forklarer ikke, hvad det vil sige at Gud er "sandheden" i bestemt ental.

P: Har jeg sagt, at Gud er Sandheden som om det blot var noget grammatisk? Nej...

Det har jeg vel heller ikke antydet.
Men det er et faktum, at du om Gud har brugt ordet "sandheden" på denne måde, hvilket jeg ikke kan få til at give mening.

For det første mener jeg kun at et udsagn kan være sand.
Sidens påstand om at "en person kan, såvel som en fremstilling, være i overensstemmelse med virkeligheden" er for mig at se nonsens.
Personen kan selvfølgelig siges at være "i overensstemmelse" med sig selv, men det er alt eksisterende jo, hvorfor begrebet sandhed i denne betydning blot betyder det samme som eksisterer.
Der står på siden at "en person kan, i sin personlighed og i sine handlinger, være i overensstemmelse med en anden. I denne forstand kan personer siges at være sande, eller udtrykke sandheden". Her sættes sandhed lig det at ligne noget andet, hvilket jeg igen kun kan se som en forvrængning af sandhedsbegrebet.
Ren voldtægt af sproget, der kun tjener ét formål - at retfærdiggøre den påstand, der følger lige efter: "Gud er sandhed, selvom han ikke er i overensstemmelse med noget uden for sig selv."
Denne påstand forsøger siden at retfærdiggøre ved noget snak om at Gud er i overensstemmelse med sig selv. Men da det som nævnt gælder alt, der eksisterer, så siger dette udsagn intet brugbart - det er reelt blot postulatet om at Gud eksisterer.
Endelig forsøger siden sig med at hævde, at Gud, som det eneste, ikke behøver at være i overensstemmelse med noget andet for at være sand. Den putter lige en undtagelse ind i ordets definition for at få påstanden til at passe - ikke noget jeg kan acceptere.

Jeg er stadigvæk af den klare opfattelse, at udsagnet "Gud er sandheden" er nonsens og voldtægt af sproget!

A: Hvordan vil du afgøre, hvem der har ret?
Spørge Gud?

P: Nej, for Gud er et Objekt og er derfor objektiv...

Jeg er altså også et objekt.
En evt. gud er blot et stærkere objekt og derfor er vi tilbage ved "den stærkestes ret".

P: Argumentet er sådan her:

A: Pkt. 2 og 3 svarer til den argumentation jeg beskrev.

P: Pkt. 1 er det hypotetiske udsagn, der bekræftes i pkt. 2, og derfor er Gud, som er et Objekt, objektiv retfærdig..

Du kan kalde pkt. 1 lige hvad du lyster - faktum er, at pkt. 2 blot er en påstand fra din (og Bibelens) side.

Hele din såkaldt "objektive moral" bygger på påstande, cirkelslutninger og tvivlsomme definitioner.
Der ligger ingen rationelle argumenter til grund for den. I bund og grund lyder argumentet blot: Fordi Bibelen siger det.
Det er altså ikke et tvingende argument i nogen rationelt diskussion.

Til toppen 
#33791 - 29/05/2004 15:33 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: Det bliver da først meningsløst, når I forsøger at gøre noget subjektivt til noget objektivt.

P: Hvem påstår, at vi gør det?

Det påstår jeg.

Og kan vedkommende bevise det?

At subjektiv moral eksisterer er et faktum.
Jeg har én og ved derfor at de findes.

I påstår så, at der derudover findes en objektiv moral.
I kan ikke underbygge denne påstand, hvorfor jeg afviser den.

Til toppen 
#33792 - 29/05/2004 22:18 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Det korte af det lange er, at det af de fleste normale mennesker ikke betragtes som værende et tegn på intelligens at leve efter og prædike en filosofi, som man ikke selv betragter som værende objektiv sand, men objektiv falsk. Hvorfor beklager ateister sig over, at religiøse lever efter og prædiker en falsk filosofi, når de også selv gør det? Er det ikke hyklerisk? Hvorfor er det ok at leve efter og prædike en falsk moralfilosofi, når det ikke er ok at leve efter og prædike en falsk religiøs filosofi?

Til toppen 
#33793 - 30/05/2004 00:05 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: Det er ikke en svag analogi men derimod et klokkeklart eksempel på "noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med" - netop det du talte om.

P: Jo, det er en svag analogi, for der er alt for få ligheder mellem drømme og moral. Drømme oplever man af og til, og de er blot et produkt af ens underbevidsthed. Moral er der hele tiden, og det er en fundamental side af ens personlighed; man er skabt moralsk. Man er ikke skabt med drømme; det er blot ens sind, der producerer dem. Drømme er bare noget 'virtual reality' - det er moral netop ikke...

Du skrev:
Det [at det ikke giver mening at holdninger skulle være noget faktisk objektivt eksisterende] virker bare kontrafaktisk, eftersom den moralske side er noget, som vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med; for mig at se er det snarere et tegn på, at moral er en virkelig del af virkeligheden og ikke bare vores forestilling...

Dit argument for, at noget skulle være "en virkelig del af virkeligheden" var altså udelukkende at det var noget "vi ikke har opfundet, men simpelthen ikke kan slippe af med".

Det gør ikke analogien bedre. Når noget drages i analogi til noget andet, så skal der være væsentlige ligheder; og det er da uanset om jeg ikke har nævnt dem alle eller ej. Og med "en virkelig del af virkeligheden" mente jeg, at moral ikke blot var noget 'virtual reality' som drømme var; jeg kunne bare ikke lige finde et udtryk for det før jeg kom på 'virtual reality'. Og drømme opfinder vores underbevidsthed jo; drømme er et produkt af underbevidstheden...

Det, at jeg kom til kun at nævne en egenskab ved en ting, betyder ikke, at der kan drages en plausibel analogi mellem denne ting og en anden ting med hensyn til i hvor høj grad disse ting er en del af virkeligheden. F.eks. noget, som vi ikke har opfundet og heller ikke kan slippe af med i virkeligheden, er solskin. Men deraf vil ingen fornuftig person da hævde, at drømme (et produkt af vores underbevidsted) er en ligeså virkelig del af virkeligheden som solskin... Den, som drager analogien, skal kunne retfærdiggøre den ved at vise, at de ting, der bliver sammenlignet ikke er for forskellige... Når tingene er for forskellige, så er analogien svag og derfor ugyldig...

Vi er skabt moralske - og der er noget objektivt virkeligt, der har puttet det på os...

Påstår du.

Ja, for mig at se er det da et faktum, at vi er skabt moralske... Jeg mente jo netop, at det modsatte virkede kontrafaktisk; at moral kun var ligesom drømme, der blot er et produkt af vores underbevidsthed...

Gud er udelukkende god, og ved, hvad der er ondt, fordi han er alvidende...

Ja, Gud er god, hvis "god" er defineret som: sådan som Gud er.

Men han ved også, hvad der er objektivt godt og er i overensstemmelse med dette...

A: Min påstand er så, at der også findes en sådan målestok i alle mennesker. Og, hvis Guds målestok er objektiv, så er min det også - og hvis min målestok er subjektiv, så er Guds det også.

P: Nej, for du er et subjekt, mens Gud er et objekt. Derfor er din målestok subjektiv, mens Guds er objektiv...

Jeg er skam både objekt og subjekt.

Jeg'et (personligheden) er da et subjekt, der kontrollerer et objekt (kroppen)...

A: Du kan tale om, at Gud taler med større vægt end jeg men vores holdninger må for mig at se være nøjagtigt lige objektive/subjektive.

- "objektiv"?
- "subjektiv"?
- "holdning"?

P: Objektiv = som gælder for alle.

Disse definitioner hænger ikke sammen med dit udsagn længere oppe om, at Gud er objektiv fordi han er et objekt.

Hvorfor ikke? At Guds moralske lov er sand for alle (og gælder dermed for alle) i og med Gud er objekt... Det kan jeg ikke se noget usammenhængende i...

Hvad vil det iøvrigt sige, at noget "gælder" for alle?
At alle er enige i det? At alle er underlagt det? Eller?

At det er objektivt sandt for alle, hvad enten de vil det eller ej...

Men antag nu, at X mener at vejrudsigten er moralsk forkastelig fordi den fører folk til drikkeri, hvilket X betragter som moralsk forkasteligt.
Y kan så vha. rationelle argumenter forklare X, at vejrudsigten altså ikke fører folk til druk.
Y har ikke påtvunget X sin moral - X mener stadigvæk at druk er moralsk forkasteligt. Y har alligevel, vha. rationelle argumenter, fået X til at justere sin moralkodeks.

Dette virker urealistisk... Hvordan kan X mene, at en midlertidig vejrudsigt (en ikke-personlig handling) være moralsk forkastelig? Det eneste, man per definition kan mene er moralsk forkasteligt, er handlinger foretaget af væsner, der er moralsk bevidste... Det er en vejrudsigt jo ikke... Det giver ingen mening, at X skulle mene, at en vejrudsigt var moralsk forkastelig... Jeg kunne forstå, hvis X blot var skuffet over, at en vejrudsigt fik folk til at bryde en moralsk værdi... Men vejrudsigten kan ikke foretage en moralsk handling...

Og når ingen moralsk holdning hverken er bedre eller dårligere end andre, så er moralske diskussioner objektivt set meningsløse...

Nej, nej, nej!

Okay, det er sådan set underordnet om alle har ret, eller ingen har ret, for i hvert tilfælde er alle holdninger objektivt set lige.

Holdningerne er ganske rigtigt "objektivt set lige", men jeg vil alligevel ikke have stående, at jeg mener at "alle objektivt set har ret".

[...]

Og derved er det stadig objektivt set totalt meningsløst og ufornuftigt at hidse sig op over hinandens opførsel, og forlange andre straffet for noget, de har gjort mod en.

Objektivt er det måske nok meningsløst.

Det er objektivt set meningsløst. Hvis alle holdninger objektivt set er lige, så kan der ikke være objektiv mening i at debattere moral.

For den forurettede - og for det samfund han tilhører - giver det imidlertid masser af mening.

Men det er så kun subjektivt...

Især når man godt ved, at ens egen holdning hverken er bedre eller dårligere end deres...

Nu er det ikke deres holdninger man straffer (ikke i Danmark i hvert fald) - det er deres gerninger.

Har jeg skrevet, at det var holdningerne, der blev straffet? Nej... Jeg skrev jo (som du kan se ovenfor):"Og derved er det stadig objektivt set totalt meningsløst og ufornuftigt at hidse sig op over hinandens opførsel, og forlange andre straffet for noget, de har gjort mod en." Jeg skrev ikke, at de skulle straffes for deres holdninger...

A: Jeg kræver skam heller ikke at han skal anlægge mit syn på voldsanvendelse.

P: Og som vi så lige før, så er det komplet irrationelt og absurd, når du samtidig har det synspunkt, at hans (bøllens) moralske holdning hverken er bedre eller dårligere end din egen...

Det har vi nu ikke set.
At kræve ham straffet er i god overensstemmelse med min og samfundets holdning.

Det er kun jeres subjektive holdning, og derfor er det irrationelt (inkonsistent) af jer at kræve en anden person straffet for at have fulgt sin egen holdning, hvis I samtidig godt ved (eller har den overbevisning), at alle holdninger (og dermed alle gerninger i øvrigt) objektivt set er lige.

At agere i overensstemmelse med sin holdning kan jeg ikke se er hverken irrationelt eller absurd.

Hvis man er af den opfattelse, at alle moralske holdninger er lige, så er det inkonsistent af en, at "agere i overensstemmelse med sin holdning" så det går ud over en anden (som det er tilfældet med 'dig og samfundet vs. bøllen'), som også bare har ageret i overensstemmelse med sin egen holdning (hvilken - ifølge dig - hverken er bedre eller dårligere end din egen og samfundets holdning)...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33794 - 30/05/2004 00:15 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: Det bliver da først meningsløst, når I forsøger at gøre noget subjektivt til noget objektivt.

P: Hvem påstår, at vi gør det?

A: Det påstår jeg.

P: Og kan vedkommende bevise det?

At subjektiv moral eksisterer er et faktum.

So what? Det beviser ikke, at noget subjektivt gøres til noget objektivt af andre. Bare fordi du har din egen moral, så betyder det, at der ikke findes en objektiv moral, som du burde følge i stedet for at følge din egen moral...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33795 - 30/05/2004 00:19 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: At subjektiv moral eksisterer er et faktum.

P: So what? Det beviser ikke, at noget subjektivt gøres til noget objektivt af andre. Bare fordi du har din egen moral, så betyder det, at der ikke findes en objektiv moral, som du burde følge i stedet for at følge din egen moral...

Hvis du nu læser hele mit indlæg, så vil du se følgende:

Til toppen 
#33796 - 30/05/2004 00:31 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: vi taler om den 'objektive' gud, som angiveligt ligger til grund for den objektive moral.

P: Gud er et objekt, og derfor er Guds moral objektiv...

Og, da jeg er et objekt, så følger det altså at min moral er objektiv.

Jeg'et er da et subjekt (personligheden), der kontrollerer et objekt (kroppen)...

Sidens påstand om at "en person kan, såvel som en fremstilling, være i overensstemmelse med virkeligheden" er for mig at se nonsens.

Hvorfor det?

Der står på siden at "en person kan, i sin personlighed og i sine handlinger, være i overensstemmelse med en anden. I denne forstand kan personer siges at være sande, eller udtrykke sandheden". Her sættes sandhed lig det at ligne noget andet, hvilket jeg igen kun kan se som en forvrængning af sandhedsbegrebet.

Det kan jeg ikke helt se noget problem i... Jesus er blot i overensstemmelse med Guds objektivt sande og gode moralske karakter... Sandhed er jo overensstemmelse mellem noget referende og det, der referes til:"Sandhed er det, der er i overensstemmelse med det, der henvises til." Jesu syndfrie levemåde viser hen til Guds sande moralske karakter...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33797 - 30/05/2004 00:34 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver:

A: At subjektiv moral eksisterer er et faktum.

P: So what? Det beviser ikke, at noget subjektivt gøres til noget objektivt af andre. Bare fordi du har din egen moral, så betyder det, at der ikke findes en objektiv moral, som du burde følge i stedet for at følge din egen moral...

Hvis du nu læser hele mit indlæg, så vil du se følgende:

Det beviser stadig ikke din anskuelse...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#33798 - 30/05/2004 10:36 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

A: I påstår så, at der derudover findes en objektiv moral.

P: Det beviser stadig ikke din anskuelse...

Det beviser den ikke, men så længe I ikke kan underbygge jeres påstand om eksistensen af en objektiv moral, så er min anskuelse den rationelle anskuelse.

Påstanden om en objektiv moral fremstår blot som en dogmatisk lære.

Til toppen 
#33799 - 30/05/2004 11:21 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Det gør ikke analogien bedre.

Jeg brugte ikke drømme som en analogi - jeg fremdrog drømme som et eksempel på noget andet, der levede fuldt ud op til dit kriterium.
Et kriterium du tilsyneladende godt selv kan se er problematisk. I hvert fald skriver du jo: "Det, at jeg kom til kun at nævne en egenskab ved en ting, ...".

P: Vi er skabt moralske - og der er noget objektivt virkeligt, der har puttet det på os...

A: Påstår du.

P: Ja, for mig at se er det da et faktum, at vi er skabt moralske...

Jamen så er vi jo tilsyneladende helt enige i, at det blot er en påstand fra din side.

P: Gud er udelukkende god, og ved, hvad der er ondt, fordi han er alvidende...

A: Ja, Gud er god, hvis "god" er defineret som: sådan som Gud er.

P: Men han ved også, hvad der er objektivt godt og er i overensstemmelse med dette...

Vi er altså enige om, at påstanden om Guds godhed bygger på en cirkelslutning?

Det sidste du skriver her er jo reelt blot at Gud ved, hvordan han selv er og at han er i overenesstemmelse med, sådan som han selv er.
Tom snak, der intet ændrer ved, at definitionen af god og påstanden om Guds godhed er og bliver en cirkelslutning.

Med mindre selvfølgelig, at du nu vil hævde, at godt/ondt er noget eksternt i forhold til Gud, som Gud kender til og som Gud efterlever.
Men det vil jo være et radikalt brud med dine tidligere påstande.

A: Så uanset, hvad Gud gør er det pr. definition godt?

Deraf følger, at hvis Gud flåede skindet af et spædbarn blot for at glædes over dets ufattelige lidelser, så ville det pr. definition være en god handling.

Det er bare ikke det jeg forstår ved godt!!!

Dette kommenterede du slet ikke.
Betyder det, at du er enig i, at Guds mishandling nødvendigvis ville være en god handling iflg. din definition?

<snip>
Da vi ikke engang er enige om, hvad der er objekter og subjekter så finder jeg det formålsløst at fortsætte denne del af diskussionen.
</snip>

A: Men antag nu, at X mener at vejrudsigten er moralsk forkastelig fordi den fører folk til drikkeri, hvilket X betragter som moralsk forkasteligt.

P: Dette virker urealistisk... Hvordan kan X mene, at en midlertidig vejrudsigt (en ikke-personlig handling) være moralsk forkastelig?

Hvis formuleringen virkelig virker forstyrrende på forståelsen, så kan du jo erstatte "vejrudsigten" med "det at udsende en vejrudsigt" eller evt. "det at medvirke i en vejrudsigt".
Prøv dig lidt frem, jeg er sikker på du nok skal fange pointen.

Det er objektivt set meningsløst. Hvis alle holdninger objektivt set er lige, så kan der ikke være objektiv mening i at debattere moral.

Alt er objektivt meningsløst - mening er, ligesom holdninger, noget subjektivt. Det er for mig at se nonsens at snakke om en "objektiv mening".

Hvis man er af den opfattelse, at alle moralske holdninger er lige, så er det inkonsistent af en, at "agere i overensstemmelse med sin holdning" så det går ud over en anden (som det er tilfældet med 'dig og samfundet vs. bøllen'), som også bare har ageret i overensstemmelse med sin egen holdning (hvilken - ifølge dig - hverken er bedre eller dårligere end din egen og samfundets holdning)...

Det er altså ikke inkonsistent at handle i overensstemmelse med sin holdning - heller ikke selvom man ved at denne er subjektiv.
Når man står overfor et valg, så vælger man selvfølgelig det udfald man foretrækker.
Hvad skulle man ellers gøre - vælge det man synes var ringest?

Og det er ikke rigtigt at voldsmandens holdning ifølge mig "hverken er bedre eller dårligere end [m]in egen og samfundets holdning". Jeg synes tværtimod netop at min holdning er bedre end hans - og det agerer jeg så ud fra.

Det er ligesom når jeg skal vælge film på TV. Jeg ved godt at actionkomedier ikke objektivt set er bedre end kærlighedsdramaer, men jeg foretrækker actionkomedier og derfor vælger jeg dem fremfor kærlighedsdramaerner.
Livet er fuld af valg og i sidste ende vælger vi altså ud fra vores egne præferencer.
Irrationelt og meningsløst? Måske, men livet selv er jo i bund og grund irrationelt og meningsløst.

Til toppen 
#33800 - 30/05/2004 11:34 Re: Quaestion... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Jeg mener faktisk heller ikke at moralsk subjektivisme i sig selv er moralsk - det er den virkelighed vi lever og er moralske indenfor.
Det er i bund og grund blot afvisningen af påstanden om, at der findes en objektiv moral.
Det foreskrivende er noget folk selv supplerer med.

Dette kommenterede du ikke.
Er det fordi du nu er enig i, at afvisningen af objektiv moral ikke i sig selv er foreskrivende?

A: Sidens påstand om at "en person kan, såvel som en fremstilling, være i overensstemmelse med virkeligheden" er for mig at se nonsens.

P: Hvorfor det?

Det forklarer jeg jo i mit indlæg:

Personen kan selvfølgelig siges at være "i overensstemmelse" med sig selv, men det er alt eksisterende jo, hvorfor begrebet sandhed i denne betydning blot betyder det samme som eksisterer.
Ren voldtægt af sproget, der kun tjener ét formål - at retfærdiggøre den påstand, der følger lige efter: "Gud er sandhed, selvom han ikke er i overensstemmelse med noget uden for sig selv."

A: Der står på siden at "en person kan, i sin personlighed og i sine handlinger, være i overensstemmelse med en anden. I denne forstand kan personer siges at være sande, eller udtrykke sandheden". Her sættes sandhed lig det at ligne noget andet, hvilket jeg igen kun kan se som en forvrængning af sandhedsbegrebet.

P: Det kan jeg ikke helt se noget problem i... Jesus er blot i overensstemmelse med Guds objektivt sande og gode moralske karakter...

Ja, og jeg er i overensstemmelse med min moralske karakter og dermed sand.
En sten er faktisk også i overensstemmelse med en stens sande natur og dermed sand.
Alt eksisterende kan jo så siges at være sandt og igen reduceres sandhed blot til eksistens.

Til toppen 
#33801 - 30/05/2004 15:08 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

P: Gud er udelukkende god, og ved, hvad der er ondt, fordi han er alvidende...

A: Ja, Gud er god, hvis "god" er defineret som: sådan som Gud er.

P: Men han ved også, hvad der er objektivt godt og er i overensstemmelse med dette...

Godhed er Guds natur. Al godhed udstrømmer fra Gud. Godhed ER Gud. Gud er selv-evident, og fordi godhed er Guds natur, så er godhed også selv-evident af natur. Og det som er selv-evident skal ikke bevises med henvisning til noget uden for det selv. Når vi taler om noget selv-evident, så er der ikke tale om en cirkelslutning.

A: Så uanset, hvad Gud gør er det pr. definition godt?

Dette kræver jo en definition af godt. Noget er godt hvis det øger levende væsners lykke. Gud er algod, hvilket vil sige, at Hans gerninger er gode for alle, altid. Det er sådan, Gud frivilligt handler, selv om Han har magten til at handle anderledes. Gud vælger simpelthen ikke at handle på en måde, der bevirker, at nogle ikke får forøget deres lykke.

Alt er objektivt meningsløst - mening er, ligesom holdninger, noget subjektivt. Det er for mig at se nonsens at snakke om en "objektiv mening".

Er det også meningsløst, hvis jeg mener, Jorden er rund, eller at 2+2=5?

Det er altså ikke inkonsistent at handle i overensstemmelse med sin holdning - heller ikke selvom man ved at denne er subjektiv.

Du mener ikke, det er inkonsistent at mene, at man kan handle på sin holdning om moral, selv om man ved, den er objektiv falsk?

Til toppen 
#33802 - 30/05/2004 15:13 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Ja, og jeg er i overensstemmelse med min moralske karakter og dermed sand.

Du er ikke i overenstemmelse med din egen moralske karakter, fordi du på én gang mener, at alle moralske domme er lige, og på den anden side mener, at din er bedre end andres. Det er en kontradiktion.

Til toppen 
#33803 - 30/05/2004 15:16 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

"I påstår så, at der derudover findes en objektiv moral.
I kan ikke underbygge denne påstand, hvorfor jeg afviser den."

Fint nok! Men det er ikke det, vi diskuterer. Vi diskuterer, om det er konsistent at være moralsk relativist, samtidig med man er fortaler for sin egen subjektive moral; at man på en og samme tid man mene, at alle moralske domme objektivt set er lige, samtidig med du prøver at få andre til at forstå, at din moral er bedre nd deres.

Til toppen 
#33804 - 30/05/2004 15:19 Re: Quaestion... [Re: Ateist]
Ajita
Bruger

Det beviser den ikke, men så længe I ikke kan underbygge jeres påstand om eksistensen af en objektiv moral, så er min anskuelse den rationelle anskuelse.

Lad os holde os til sagen. Vi diskuterer, om det er rationelt at leve efter og prædike en filosofi, som man ved er usand. For det er det, moralske relativister, der lever efter og prædiker moral gør.

Til toppen 
#33805 - 01/06/2004 10:09 Re: Quaestion... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Du spørger hvorfor man som relativist diskuterer moral. Så vidt jeg kan se er spørgsmålet snarere hvorfor en absolutist diskuterer moral!

Om du diskuterer moral lige nu er ikke så vigtigt da du tidligere har tilkendegivet at det er noget du gør.

Men hvis der kun er en frygtelig sandhed hvorfor diskuterer du den så?

For mig at se er det kun hvis vi erkender at ikke alle har samme moral, at det giver mening at diskutere moral!

/Søren

Til toppen 
#33806 - 01/06/2004 10:17 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Hvis du påstår, at man objektivt set ikke bør følge din moral i stedet for min, så er det meget underligt, at du argumenterer for, man bør følge din moral i stedet for min, og at min holdning dårlig. Du er endda villig til at anmelde folk og straffe dem, selv om de ikke bør følge din moralske overbevisning, og selv om deres moralske overbevisning er lige så god som din.

nu er det sidste gang jeg siger det

JEG SYNES IKKE AT ALLE ANDRES MORALSKE OVERBEVISNING ER LIGE SÅ GOD SOM MIN!

Der er ting jeg synes er afskyeligt, og som jeg ikke vil finde mig i.

At jeg vil anmelde folk skyldes faktisk objektiv moral (som dog ikke er absolut).

Her i landet er det ikke tilladt at f.eks tvinge 9 årige piger til at gifte sig med en meget ældre man, eller at denne mand besvangrer hende når hun er 12-13 år gammel.

Da jeg samtidig synes at det er en afskyelig praksis så vil jeg anmelde, eller på anden måde hindre dette hvis jeg ser det sker.

Jeg ved at du synes at en sådan praksis er rigtig god, og jeg anderkender at du har lov til at føle det sådan.

Men at slutte fra eksistensen af dine afskyelige holdninger til at så BØR man lade dig gøre hvad du har lyst til er blot et eksempel på den naturalistiske fejlslutning.

Jeg mener, og vil forsvare det til min dødsdag at små piger skal beskyttes mod det tyranni du higer efter.

Omvendt vil jeg også forsvare din ret til at have en anden holdning end jeg har, men når valget går imellem at tillade dig at efterleve din moral, og at beskytte små børn mod seksuelle overgreb, så vælger jeg at forsvare børnene!

Venlig hilsen

Søren

Til toppen 
#33807 - 01/06/2004 10:19 Re: Quaestion... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Hej Philip

Du mangler stadig at vise hvordan du kommer fra moralsk relativisme, og til din påstand, samt hvordan du mener at din påstand er selvmodsigende.

/Søren

Til toppen 
#33808 - 01/06/2004 10:57 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Det bliver relevant at diskutere moral, så snart der nogle, der ikke følger den absolutte moral, eller som ikke kender den.

Til toppen 
#33809 - 01/06/2004 11:09 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Hvorfor så diskutere?

Det bliver da udelukkende til en sætning, og en sætning er ikke nogen diskussion!

spørgsmål:
Må man udtage stamceller fra nyfødte og anvende dem på andre individer til behandling?
Svar: Nej!

Der er ikke grund til diskussion hvis du har en absolut moral! Du kan blot udstede moralske domme!

/Søren

Til toppen 
#33810 - 02/06/2004 08:14 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Jo, det er der da. Hvis en person ikke forstår, hvorfor abort skal forbydes, så vil jeg give argumenter, der understøtter den absolutte sandhed om, at abort er moralsk forkert, og jeg vil tilbagebevise min modpart argumenter. Det kaldes en diskussion.

Til toppen 
#33811 - 02/06/2004 09:38 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Jamen du kender jo sandheden, og kan fortælle det til personen. Hvis personen ikke tror på dig kan du jo vise en rigoristisk udledning af sandheden ud fra 1. principper, det er ikke en diskussion, fordi det er ikke en meningsudveksling, men en envejskommunikation.

I diskuterer jo ikke moralen, men du forklarer hvad sandheden er!

/Søren

Til toppen 
#33812 - 02/06/2004 11:55 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Jamen du kender jo sandheden, og kan fortælle det til personen. Hvis personen ikke tror på dig kan du jo vise en rigoristisk udledning af sandheden ud fra 1. principper, det er ikke en diskussion, fordi det er ikke en meningsudveksling, men en envejskommunikation.

I diskuterer jo ikke moralen, men du forklarer hvad sandheden er!

Ja, jeg kan godt give en sådan udledning, men eftersom min modpart ikke nødvendigvis har tilgang til samme viden som jeg, kan denne ikke nødvendigvis forstå, at mine præmisser er sande. Derfor vil diskussionen komme på ind præmissernes sandhedsværdi. Jeg giver mine argumenter for, hvorfor jeg mener, jeg kender den absolutte moral, og hvad den er, og jeg forsøger at afvise min modparts argumenter, hvis de er i modstrid med mine. Min modpart søger at argumentere for, hvorfor hans argumenter er bedre end mine, eller hvorfor han afviser dem. Det hedder en diskussion, og en diskussion er ikke kun en meningsudveksling, hvor A siger: "Jeg tror, at A...," og B siger: "Jeg tror, at B..."

Man kan også diskutere meta-etik, hvilket er det, vi netop gør i denne debat.

Til toppen 
#33813 - 02/06/2004 20:56 Re: Quaestion... [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Kongstad:
"JEG SYNES IKKE AT ALLE ANDRES MORALSKE OVERBEVISNING ER LIGE SÅ GOD SOM MIN!"

Du er tilhænger moralsk relativisme. Fra moralsk relativisme følger, at alle moralske domme objektivt set er lige berettigede. Der er ingen objektiv kvalitativ forskel. Du må altså synes, at alle moralske domme objektivt set er lige berrettigede.

Samtidig siger du, at du subjektivt set synes, de ikke er lige berettigede. Derfor er din subjektive moralfilosofi i modstrid med den objektive virkelighed om moral. Klart inkonsistent - specielt når du selv påstår at vide, at det forholder sig sådan.

Til toppen 
#33814 - 03/06/2004 09:08 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Hej Jens

Jeg er i stand til, til en hvis grad, at skelne mellem mine egne overbevisninger og omverdenen.

Er det objektivt set bedre at kunne lide ost end ikke at kunne lide det? Tja hvis du er strandet på en øde ø, hvor høng har deres fjernlager, så er det måske uheldigt hvis lugten af ost får dig til at kaste op, men i de fleste tilfælde er der ikke noget rigtigt svar på det.

Lige som smag, er din moral noget subjektivt. Jeg kan derfor ikke forstå din påstand om at det skulle være ulogisk at følge sin egen moral, selv om man erkender at der ikke eksisterer nogen objektiv og absolut moral.

Jeg har stadig min egen målestok som jeg måler ting ud fra, og jeg synes derimod at det er ulogisk at bruge andres målestokke end sin egen.

Kald det arrogance, men jeg vil ikke godtage at en person, selv om han skulle være gud og skaber af alt, pr definitioner god. Hvis han finder lyst i at dræbe spædbørn, udløse pest på hele befolkninger, eller nyder de fordømtes lidelser i helvede, så er det forkert ifølge min målestok!

Der skal gode argumenter på bordet for at ændre mit syn på det, og det er ikke nok at et tilfældig stammefolk har skrevet det ned i en bog for et par tusinde år siden!

/Søren

Til toppen 
#33815 - 03/06/2004 12:31 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Theo

Der findes ingen absolut moral, det du kalder absolut moral er din absolutte moral, ikke noedvendigvis min, ergo, din absolutte moral er bare 1 moral blandt mange andre.

Ellen

Til toppen 
#33816 - 03/06/2004 12:37 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Theo

Du forstaar overhovedet ikke hvad vi er et par stykker der forsoeger at forklare dig.
Din moral er ikke absolut, ej heller den sandhed du tror paa.

Ellen

Til toppen 
#33817 - 03/06/2004 14:22 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Ellen:

Der findes ingen absolut moral, det du kalder absolut moral er din absolutte moral, ikke noedvendigvis min, ergo, din absolutte moral er bare 1 moral blandt mange andre.

Man får ikke ret, fordi man gentager sin påstand igen og igen. Vi har nu diskuteret påstanden gennem hele denne tråd, og du har ikke kunnet føre bevis for den.

Til toppen 
#33818 - 03/06/2004 14:29 Hjælp! [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Forum,...

Du forstaar overhovedet ikke hvad vi er et par stykker der forsoeger at forklare dig. Din moral er ikke absolut, ej heller den sandhed du tror paa.

Er der nogle herinde, der kan forklare mig, hvad det er, jeg ikke forstår ved Nelle og de andre moralske relativisters forklaringer?

Til toppen 
#33819 - 03/06/2004 14:34 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Jeg er efterhånden ved at opgive at forklare det for dig!

/Søren

Til toppen 
#33820 - 03/06/2004 14:40 Re: Hjælp! [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Nok fordi der ikke er anden forklaring, end at I er inkonsistente på det moralske område. Det er jeg ikke den eneste, der har konkluderet.

Til toppen 
#33821 - 03/06/2004 15:22 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
kongstad
Bruger

Er vi inkonsistente?

Hvor?

/Søren

Til toppen 
#33822 - 03/06/2004 21:57 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hvem er det der gentager den ene paastand efter den anden? jeg svarer: det er dig.

Ellen

Til toppen 
#33823 - 03/06/2004 22:00 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Proev at laese indlaeggene igen og kom saa tilbage, men jeg har det akkurat som Soeren, jeg opgiver ogsaa snart, ikke fordi, jeg mener jeg har tabt diskussionen, men simpelthen fordi, du ikke forstaar eller vil forstaa hvad vi gentagne gange har forsoegt at forklare dig.

Ellen

Til toppen 
#33824 - 03/06/2004 22:01 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Hvem har ellers konkluderet det?

Ellen

Til toppen 
#33825 - 03/06/2004 22:02 Re: Hjælp! [Re: kongstad]
nelle
Bruger

Hej Soeren

Ja aabenbart

Ellen

Til toppen 
#33826 - 04/06/2004 00:13 Re: Quaestion... [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Hvem er det der gentager den ene paastand efter den anden? jeg svarer: det er dig.

Men mine påstande er underbygget med argumenter. Det er dine som regel ikke. Fx er der ingen argumenter i dit forrige indlæg.

Til toppen 
#33827 - 04/06/2004 00:15 Re: Hjælp! [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Jeg har læst jeres indlæg flere gange, men kan ikke se fornuft i dem. Er der ikke én herinde, der kan hjælpe mig til at se, hvad det er, jeg har misforstået? Jeg prøver at forstå det, men logikken er tilsyneladende uigennemtrængelig!

Ændret af Theological (04/06/2004 00:16)

Til toppen 
#33828 - 04/06/2004 00:18 Re: Hjælp! [Re: nelle]
Ajita
Bruger

Fx Philip! Dette er jo ikke en ny debat. Mange har argumenteret, at ateisme fører til amoral. Det er der intet nyt i.

Til toppen 
#33829 - 04/06/2004 00:20 Re: Hjælp! [Re: kongstad]
Ajita
Bruger

Fordi din moralfilosofi er opbygget af normative sætninger, der går imod, hvad du selv anser for værende objektivt sandt. Du følger altså i følge din egen standard en falsk moralfilosofi.

Til toppen 
#33830 - 04/06/2004 07:43 Re: Quaestion... [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Argumenter i dine indlaeg? maaske du vil goere mig opmaerksom paa alle de argumenter fra din side, jeg har overset.

Ellen

Til toppen 
#33831 - 04/06/2004 07:46 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Nej der er intet nyt i at du og Philip mener at ateisme foerer til amoral, men det bliver det saa sandelig ikke mere sandt af.

Ateister kan jo saa paastaa det modsatte, og det synes jeg faktisk der er flere beviser paa.

Ellen

Til toppen 
#33832 - 04/06/2004 07:48 Re: Hjælp! [Re: Ajita]
nelle
Bruger

Ja logik er jo lige let for alle at gennemskue, det maa vi jo konstatere.

Ellen

Til toppen 
#33833 - 04/06/2004 09:27 ORDSTYRER: Lukket tråd [Re: Philip]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Denne tråd er blevet lukket på grund af dens længde. I er velkommen til at fortsætte diskussionen i nye tråde.

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær