0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#33639 - 25/05/2004 22:15
korrektion!!!
[Re: Vandrer i lyset]
|
Bruger
Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
|
Jeg kom til at skrive:
"For os religiøse er vores virkelighedsopfattelse forstyrrede, fordi det vi tror på for os er sandt"
Men det jeg mente var:
For os religiøse er vores virkelighedopfattelse IKKE forstyrrede....
|
|
Til toppen
|
|
|
#33640 - 25/05/2004 22:19
Re: korrektion!!!
|
Bruger
Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
|
"Man kunne jo tilsvarende påstå at ateisters manglende anerkendelse af Guds eksistens var udtryk for en forstyrret virkelighedsopfattelse."
Lige præcis!
Det bliver uvægerligt påstand mod påstand, og kan derfor som sådan ikke rigtig bruges i en argumentation mod religiøsitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33641 - 25/05/2004 23:51
Re: psykose
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Hej Vandre i Lyset du skriver bl.a.
For os religiøse er vores virkelighedsopfattelse forstyrrede, fordi det vi tror på for os er sandt. Men for ikkereligiøse er vi tilsyneladende forskruede oven i hovedet.
Hvilket er et af kerneområderne i debatten mellem troende og tvivlerne. Når du læser netdoktor, psyknet, netpsykiater e-psyk eller en af de mange hjemmesider med interesse for psykiatri og psykologi falder man hurtigt over psykosebegrebet. Du har ganske ret, hvis man betragter religiøsitet med rent psykiatriske psykosedefinerende briller er religiøsitet det samme som psykose. Psykotikeren (og den religiøse) er begge offer for vrangforestillinger (tror på ting, der ikke kan efterprøves) er offer for hallucinationer (kan tale med gud) har tankeforstyrrelser (beder til en ikke eksisterende guddom)
Der hvor man dog har skellet, er tilfølelsen til definitionen, for at være psykotisk skal opfattelsen være kulturfjern og den kan ikke deles med andre (der er trods alt en religiøs person eller to i hver by)
Når alt dette så er skrevet har de religiøse et forklaringsproblem, hvis de tvivlende og ateisterne skal tage dem alvorligt må de kunne fortælle på hvilke områder religiøsiteten er præcist adskildt fra psykosen ud over antallet af tilhængere, der logiske modargument: 1.000.000.000 fluer kan ikke tage fejl - æd - er svært gendriveligt.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33642 - 26/05/2004 12:28
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
|
der logiske modargument: 1.000.000.000 fluer kan ikke tage fejl - æd - er svært gendriveligt.
Cencuren tog desværre pointen i dette argument, jeg prøver at reformulere til:
1.ooo.000.ooo fluer kan ikke tage fejl - indtag fæcalier.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33643 - 26/05/2004 13:00
[Re: Cuco]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Cuco skrev: >Va> "Man kunne jo tilsvarende påstå at ateisters manglende anerkendelse af Guds eksistens var udtryk for en forstyrret virkelighedsopfattelse."
Cu> Lige præcis!
Det bliver uvægerligt påstand mod påstand, og kan derfor som sådan ikke rigtig bruges i en argumentation mod religiøsitet.
Ved påstand mod påstand kan man jo prøve at referere til den eksterne virkelighed (fx regner det? gå udenfor og se efter). Hvis man påstår, der er en gud, men ikke kan/vil demonstrere det, svarer det til at hævde det regner, men ikke kan/vil gå udenfor for at tjekke.
Givet andre indicier, fx at solen skinner ind gennem vinduet, at man ikke hører regn på taget osv., kan vi ateister jvf. dit argument lægge os roligt til hvile om aftenen i visheden om, at der ikke er nogen gud.
Men det var nok ikke det, du tænkte på?
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#33644 - 26/05/2004 13:32
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
|
Den eksterne virkelighed er i princippet ikke mere virkelig end den interne virkelighed, idet vores hjerner ikke er i stand til at skelne mellem de to (derfor dine drømme er så livagtige).
Og hvad angår dit regn eksempel mener jeg du stiller det hele lidt for simpelt op. Jeg ville nok også hellere sammenligne Jesus med solskin end med regn, men det er jo rent subjektivt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33645 - 26/05/2004 16:52
Cirkelslutninger
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Du har ganske ret, hvis man betragter religiøsitet med rent psykiatriske psykosedefinerende briller er religiøsitet det samme som psykose. Psykotikeren (og den religiøse) er begge offer for vrangforestillinger (tror på ting, der ikke kan efterprøves) er offer for hallucinationer (kan tale med gud) har tankeforstyrrelser (beder til en ikke eksisterende guddom)
Bag denne psykiatriske definition ligger ofte en flot cirkelslutning:
1. Religiøsitet er det samme som en psykose, fordi religiøses oplevelser er vrangforestillinger, hallucinationer og tankeforstyrelser.
2. Hvorfor er den religiøses oplevelser vrangforestillinger, hallucinationer og tankeforstyrelser?
3. Fordi de religiøse oplevelser er et resultat af en psykose.
Pointe: Hvor er beviserne for, at religøse oplevelser altid er vrangforestilligner, hallucinationer og tankeforstyrrelser? Hvor er beviserne for, at religiøse tror på ting, der ikke kan efterprøves, at religiøse ikke kan tale med Gud, og at religiøse tilbeder en ikke-eksisterende Guddom?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33646 - 26/05/2004 19:21
Re: Cirkelslutninger
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Kjære Theo
Er man slut med at kunne læse indenad i dine kredse. Prøv at læs teksen i mit indlæg højt for dig selv, hold evt. en pause efter hver sætning, og prøv at læse hele indlæget.
Din logiske evne kunne godt trænge til et effektivt "brush up". Jeg pointerer netop at religiøsitet og psykose tilsyneladende har lighedspunkter, men alligevel er forskellige idet psykose pr. definition ikke er udelukket, når det drejer sig om veletablerede kulturelle sammenhænge.
Jeg vil gerne undervise dig, men som ét engelsk ordsprog siger: "I may teach you, but you can only learn by yourselve".
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33647 - 26/05/2004 19:24
|
Bruger
|
Jeg talte ikke om din slutning, men om hvad der ofte ligger bag sådanne slutninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33648 - 26/05/2004 20:06
|
Bruger
|
Hello Theo
Jeg talte ikke om din slutning, men om hvad der ofte ligger bag sådanne slutninger.
Jeg er hamrende ligeglad med dine generalliseringer, og bortforklaringer, når du har erkendt at du endnu engang har "glemt" at se på helheden i en argumentation, kunne du i det mindste erkende din fejl, du ville kunne få mere respekt derved.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33649 - 28/05/2004 00:29
Re: 1.000.000.000 fluer
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg er ikke til hensigt at blande mig i debatten her på anden måde end ved at give enhver ret, som siger at fluer (uanset antal) ikke kan tage fejl (uanset hvad fluerne foretager sig).
Det er nemlig min faste overbevisning, at fluer opfylder deres bestemmelse til punkt og prikke og altså i alle henseender gør, hvad fluer skal gøre.
Jeg tror, at ene af alle Guds skabninger fik mennesket, som blev skabt til at leve i frihed i paradiset, muligheden for at tage fejl.
Og det gjorde vi så: Syndefaldet. Og dermed var det slut med friheden. Men ikke med fejltagelserne, desværre ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#33650 - 28/05/2004 14:11
Re: fejl
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Khristina
Jeg tror, at ene af alle Guds skabninger fik mennesket, som blev skabt til at leve i frihed i paradiset, muligheden for at tage fejl.
Enhver skabning har på et eller andet niveau en form for vilje. Menneskene begår alle fejl, ligesom ethvert dyr fejler.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33651 - 28/05/2004 20:11
|
Bruger
|
Når alt dette så er skrevet har de religiøse et forklaringsproblem, hvis de tvivlende og ateisterne skal tage dem alvorligt må de kunne fortælle på hvilke områder religiøsiteten er præcist adskildt fra psykosen
Jeg savner et religiøst modspil til denne forespørgsel.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33652 - 28/05/2004 20:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Xenofanes skriver: Enhver skabning har på et eller andet niveau en form for vilje. Menneskene begår alle fejl, ligesom ethvert dyr fejler. Ethvert dyr? Mener du virkelig det? Det synes jeg er et interessant synspunkt  Kunne du ikke uddybe det lidt? Mener du fejler i den forstand, at det kunne have handlet anderledes end det rent faktisk gjorde? Hvis du bare mener fejler forstået sådan, at det gjorde noget, som ikke tjente til dets eget bedste, så er jeg enig med dig, og så er det jo knap så interessant. De udtværede insekter, som jeg af og til har besvær med at få fjernet med fiberkluden, befinder sig naturligvis på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, når de kolliderer med min forrude. De skulle hellere have valgt en anden flyverute. Er det det du mener med, at de på et eller andet niveau har en form for vilje? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33653 - 28/05/2004 21:37
|
Bruger
|
Hej Kristina
De udtværede insekter, som jeg af og til har besvær med at få fjernet med fiberkluden, befinder sig naturligvis på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, når de kolliderer med min forrude. De skulle hellere have valgt en anden flyverute. Er det det du mener med, at de på et eller andet niveau har en form for vilje?
Hvis vi formoder, at der er en eller anden mening med vores tilværelse, det være sig amøbes så som menneskeheden, må vi i mellemtiden til vi erkender/opdager den højere mening anvende tiden til at raffinere vores art ved udvikling, forfinelse og uddannelse, ligesom det er vigtigt, at vi bevarer vores arvemasse intakt til senre generationer.
Det er ikke muligt på et givet tidspunkt at vide hvor vi skal gå hen og hvad der er den mest hensigtsmæssige aktivitet. Dyrene begår de samme fejl som vi menesker, ikke blot ved at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt (ex. insekterne på forruden), men også ved at finde sig i tæmning, ex. får køerne vores beskyttelse i stalden, men betaler prisen ved at yde mælk og kød.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33654 - 28/05/2004 23:06
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Xenofonas
En psykose er kendetegnet ved flere ting, men nok det mest udpræget er en lukken af for omverden...man kan simpelthen ikke "nå" vedkommende. Vedkommende befinder sig i en osteklokke ( i overført betydning) - befinder sig helt og aldeles i sin egen verden. Følelserne tager over, hvoraf de mest udpræget er hhv. ekstrem angst og/eller aggression som er diffus, dvs. ikke på nogen måde relaterer til situationen.
Der er lige så stor lighed mellem religiøsitet og psykose som mellem religiøsitet og et lårbensbrud.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#33655 - 28/05/2004 23:48
|
Bruger
|
Eftersom eksistensen af Gud og Guds åndelige natur kan verificeres, så adskiller religion sig meget fra psykoser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33656 - 30/05/2004 06:57
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli
En psykose er kendetegnet ved flere ting, men nok det mest udpræget er en lukken af for omverden...
Nej det passer ikke. Der er ganske enkelte, der er helt lukket af for den rigtige verden, ligesom enkelte religiøse bliver så hengivne at de arbejder for deres guddom døgnet rundt eller tager i kloster. Bå de religiøse og psykotiske har en solid overbevisning om deres egen verdens korrekthed, der er uimodtagelig for argumenter.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33657 - 30/05/2004 06:59
|
Bruger
|
Eftersom eksistensen af Gud og Guds åndelige natur kan verificeres, så adskiller religion sig meget fra psykoser.
Forkert. Det er kun de ekstremt religiøse af en enkelt eller to udvalgte religioner, der deler dett bizzare synspunkt. Det er kun de indviede (psykotiske) der opnår denne afklaring (psykose).
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33658 - 30/05/2004 10:50
|
Bruger
|
Hej igen
Følelserne tager over, hvoraf de mest udpræget er hhv. ekstrem angst og/eller aggression som er diffus, dvs. ikke på nogen måde relaterer til situationen.
Det gælder da også med religionen. Mange er så bange for at dø, at de tyr til en religion, der lover evigt liv eller utallige reinkarnationer. Religiøsitet er også forbundet med svære aggressioner. Der er startet utallige krige i religionens navn, ligesom hele folkeslag er blevet udrydet med præsternes fromme velsignelse.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33659 - 30/05/2004 14:50
|
Bruger
|
Ajita: "Eftersom eksistensen af Gud og Guds åndelige natur kan verificeres, så adskiller religion sig meget fra psykoser."
Xeno: "Forkert. Det er kun de ekstremt religiøse af en enkelt eller to udvalgte religioner, der deler dett bizzare synspunkt."
Både kristne, muslimer og jøder mener, at vi kan opleve Gud, dvs. verificere hans eksistens. Desuden er det lige meget, hvor mange, der deler synspunktet. Hvis man har erkendt Guds eksistens, så ved man, at man ikke lever i en illusion - uanset hvad andre siger.
"Det er kun de indviede (psykotiske) der opnår denne afklaring (psykose)."
Du mangler at bevise, de er psykotiske. Det er en tom påstand. Det kan også lige så godt være folk med et irreligiøst livssyn, der er psykotiske. Så jeg synes ikke rigtigt, du har noget argument. Kun en masse tomme påstande, som du ikke kan underbygge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33660 - 30/05/2004 17:10
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Theological:
Både kristne, muslimer og jøder mener, at vi kan opleve Gud, dvs. verificere hans eksistens. Desuden er det lige meget, hvor mange, der deler synspunktet. Hvis man har erkendt Guds eksistens, så ved man, at man ikke lever i en illusion - uanset hvad andre siger.
Jamen, det er netop der, ateister har lidt svært ved at følge verifikationen. Hare Krishne har 'erkendt' en gud, der giver sjælene op til 8.400.000 reinkarnationer. Kristne har 'erkendt' én genfødsel (genopstandelse) på dommens dag. Muslimer får belønning i form af 70 jomfruer, hvis de er faldne i en hellig krig.
Men de har alle erkendt Guds eksistens. Så hvis gud er den ægte? Medmindre der er flere guder!
For Theological er Jesus bare en af flere guruer (gælder vist også for muslimer, jeg erkender at jeg ikke véd så meget om det, ret mig, hvis jeg tager fejl). For kristne er Jesus den eneste og sande frelser for menneskehedens lidelser.
De kan alle opleve Guds eksistens, men deres guder er forskellige. Deres guder optræder på forskellig vis. Så hvis "illusion - uanset hvad andre siger." er den rigtige?
Det er sådanne spørgsmål der gør, at man som ateist har svært ved et erkende Gudens eksistens. Der er for mange 'erkendte guders eksistens'.
Hvilken gud skal man erkende?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#33661 - 30/05/2004 17:33
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
"Bå de religiøse og psykotiske har en solid overbevisning om deres egen verdens korrekthed, der er uimodtagelig for argumenter" Og her adskiller de sig i bund og grund ikke fra den øvrige menneskehed. At mennesker ikke har samme verdensbillede som dig gør dem ikke psykotiske.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#33662 - 30/05/2004 18:01
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
Nå, nu har jeg fundet de nøjagtige definitioner:
Psykose: "Sindssygdom; psykisk forstyrrelse af alvorlig art, som kendetegnes ved besynderlige, virkelighedsfremmede tanker og reaktioner, hallucinationer, alm. desorientering og mgl. sammenhæng mellem følelses- og tankeliv; de vigtigste typer af psykose er skizofreni, manio-depressiv psykose, depression og paranoia; jf. psykotisk udvikling" Psykologisk-pædagogisk ordbog.
Kender efterhånden en del kristne, hvoraf kun en enkelt har haft diagnosen psykose - men det er altså ikke fordi vedkommende er kristen!
Mange er så bange for at dø, at de tyr til en religion, der lover evigt liv eller utallige reinkarnationer.
Hvem er de "mange"? Jeg ved ikke hvem der fx bliver kristen fordi de er bange for at dø? Jeg har aldrig kendt nogen....det var bestemt ikke døden der optog mit verdensbillede, da jeg var i starten af 20érne. Jeg kom selv til tro ved at høre Bibelen, og ved at få klarlagt nogle områder, hvor jeg helt klart har været udsat for vranglære. Faktisk havde jeg altid opfattet Gud (som jeg iøvrigt for det meste ikke troede på) som en underlig fjern størrelse. Jeg havde da hørt om Jesus og korsfæstelsen, men også at Jesus var faret til himmels... - ja-tak, men jeg var jo her på jorden, og?
Men så mødte jeg nogle kristne, der havde en tro på Gud SOM EN DEL AF DERES HVERDAG Og blev selvfølgelig nysgerrig. Mit drive var sådan set min nysgerrighed - og ikke fordi "Manden med leen" bankede på.
Religiøsitet er også forbundet med svære aggressioner
Næ, man bliver ikke specielt aggressiv af at være religiøs, se på Mother Teresa, Dalai Lama, Paven, Johannes Møllehave - eller hvad med Grundtvig, Rosenius, Brorson....jeg kender heller ikke nogen i min kirke, der er ekstremt aggressive. IM, LM, Methodisterne, Frelsens Hær, pinsevennerne osv osv er jo heller ikke ligefrem kendte for at starte krige...eller som du skriver "forbundet med svære aggressioner".
Så er jeg selvfølgelig godt klar over at der findes kristne i USA, der åbenbart ikke har læst ordentlig i deres bibel, der går ud og bomber abort-klinikker...ligesom der findes fundamentalistiske muslimer, der slår folk ihjel i Allahs navn. Men hvor mange taler vi om? Promiller!!
Men det skyldes jo ikke religionen, men mennesker der ofte bliver udnyttet pga. bla. manglende boglig viden og/ eller sociale forhold.
Derudover må man vel sige at de der på vore breddegrader til dato har dræbt flest mennesker ikke kendetegnes ved speciel religiøsitet - der blev dræbt flest under Stalin. Her i DK er det vel heller ikke kirkerne, der laver ballade på gader og stræder, derimod HAerne, de autonome osv.
Nej, MAGTmennesker er aggressive, og de misbruger religionen til at opnå deres mål - magt!
Mkh Malli
Ændret af malli (30/05/2004 18:23)
|
|
Til toppen
|
|
|
#33663 - 30/05/2004 18:41
[Re: Jerry]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jerry, som skriver: Der er for mange 'erkendte guders eksistens'. Hvilken gud skal man erkende?
Godt spørgsmål! - (som man plejer at sige, når man ikke ved hvad man skal svare).
Jeg vil alligevel forsøge at komme med et bud.
Jeg vil først sige, hvad jeg ikke bygger på:
Ikke hvad jeg er opdraget til at tro på.
(jeg er opdraget til at tro, at ingen kan vide noget om noget udover hvad vi kan se og høre her i denne verden og at det derfor ikke er værd at beskæftige sig med.
Ikke hvad jeg synes lyder rimeligt og fornuftigt.
(kristendommen er på enhver måde urimelig)
Ikke på hvad der kunne trøste en bange sjæl. (Jeg var nemlig aldrig bange, og ikke spor søgende, men levede - inden jeg blev kristen - et godt og trygt liv.
Ikke hvad jeg har oplevet.
(jeg har oplevet meget forskelligt, og andre fornuftige og ufornuftige mennesker har
oplevet meget andet forskelligt - incl. diverse mirakler m.m.m. - alt i modstrid med hinanden.)
Ikke hvad nogle andre siger.
(både fornuftige og andre folk siger så meget forskelligt)
Altså:
Vi kan vi intet vide om Gud - ikke engang om han overhovedet findes.
Men så kan vi alligevel vide noget om Gud, af følgende grund:
Det er nemlig ikke til at komme uden om Jesus af Nazaret.
Jeg kan i hvert fald ikke komme uden om ham.
Han levede og døde her i denne verden for ikke så længe siden (et par tusind år er til at overse, synes jeg).
Hans liv og død og opstandelse og himmelfart, som hans venner har oplevet, og hans ord som de har lyttet til, har gjort et så uudsletteligt indtryk på dem, at de har skrevet det ned. Geografisk og historisk er det hele mere velbevidnet end Platons skrifter og Cæsars gallerkrige.
Så kunne man forestille sig, at Jesus var en svindler. Eller en tryllekunstner. Eller en person, der var forstyrret i hovedet og burde have været indlagt på psykiatrisk ..
Efter en omhyggelig gennemgang af disse muligheder, efter at have læst i Bibelen, og en hel masse andet, og efter at have været med i kristne fællesskaber både her og i det fjerne, er jeg nået frem til, at han må være den, han selv siger han er: Guds søn, som i sin grænseløse kærlighed lod sig føde i denne faldne verden for at frelse os døden, fra den fortabelse vi er født til.
Nøgleordene er tillid og kærlighed. Jeg har fået tillid til, at Jesus ikke lyver, at det han siger om Gud, om sig selv, om livet og døden, om synd og nåde og tilgivelse, er sandt.
Den tillid er blevet så stærk, at den er kommet til at udvirke, at hele mit liv er fyldt med overstrømmende, grænseløs taknemmelighed og glæde (også når jeg er dybt fortvivlet!).
Nu er jeg godt klar over, at her hopper kæden af - enhver fornuftig ateist må tage sig til hovedet.
Men det kan jeg nok ikke gøre noget ved, desværre ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33664 - 30/05/2004 18:54
Aggressioner
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Malli skrev: [...] Ma>Derudover må man vel sige at de der på vore breddegrader til dato har dræbt flest >mennesker ikke kendetegnes ved speciel religiøsitet - der blev dræbt flest under Stalin. >Her i DK er det vel heller ikke kirkerne, der laver ballade på gader og stræder, derimod >HAerne, de autonome osv.Enig. Som jeg viste her, har yderliggående dyreværnsforkæmpere benyttet sig af bomber og vold, og de er ateistisk-inspirerede. Jeg tror snarere, at denne opførsel skyldes en fanatisk tilslutning til en ideologi, den værende religiøs, filosofisk eller politisk. Og lige så vel som teister både kan være fanatiske og ikke-fanatiske, kan ateister også være det. Det kan være fristende at pege på konflikter som dem i Nordirland eller i Mellemøsten som værende `religiøse konflikter'. Men er der alvorligt nogen, der tror på, at disse konflikter ville blive løst, hvis alle de involverede blev ateister i morgen? Disse konflikter skyldes snarere politiske uenigheder og nedarvet had, hvor religion blot er blevet en bekvem måde at adskille `dem' fra `os'. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33665 - 30/05/2004 20:14
Re: Aggressioner
[Re: Andreas]
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Intet har forårsaget så megen vold og mord i de 19ende og 20ende århundreder som ateisme. Under evolutionslærens banner myrdede Hitler, Stalin og Mao tæt ved 200 millioner mennesker, og under samme banner mosede de europæiske kolonialister ud og udryddede eller underlagde sig de lavere racer, der alligevel var forudbestemt til at bukke under i kampen for overlevelsen.
For nu bare at nævne et par enkelte eksempler.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#33666 - 31/05/2004 02:15
|
Bruger
|
Café, Lad os et øjeblik forestille os, at Xenos stempling af al religiøsitet som psykose har hold i virkeligheden. Ifølge en meningsmåling fra 1998 svarede 21% "Ja" til spørgsmålet "Tror De at beretningen om Jesu opstandelse fra de døde er historisk sandfærdig?" Som hjemmesiden også gør opmærksom på, kan disse meningsmålinger godt være vildledende, da mange med kristendom ikke mener andet end en moralsk livførelse. Men spørgsmålet om Jesu opstandelse skiller disse ud, og burde under alle omstændigheder falde ind under Xenos opfattelse af "vrangforestillinger". ;-) 21%. Det er lige over en femtedel af alle danskere. En femtedel, der ifølge Xeno er psykotiske. Det er over fem gange så mange, som det samme år enten led eller døde af kræft. Ufatteligt, at landet ikke er gået fallit. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33667 - 31/05/2004 04:48
|
Bruger
|
Hvis man studerer en af de mange profesionelle hjemmesider om psykiatri eksempelvis: Psyknet kan man her finde den videnskabelige opfattelse af psykose De definerer psykose som:
Man kan også sige, at et menneske, som har en psykose, ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed. Evnen til at afgøre, hvad der er realitet, er forsvundet.
Jeg har svært ved at se skellet til religiom.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33668 - 31/05/2004 04:50
|
Bruger
|
Kristina skrev
Nu er jeg godt klar over, at her hopper kæden af - enhver fornuftig ateist må tage sig til hovedet.
Det er ikke helt galt.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33669 - 31/05/2004 04:59
|
Bruger
|
Lad os et øjeblik forestille os, at Xenos stempling af al religiøsitet som psykose har hold i virkeligheden
Prøv venligst at læse mine indlæg, som de er skrevet, jeg stempler ikke, men kan ikke se forskellen.
spørgsmålet om Jesu opstandelse skiller disse ud, og burde under alle omstændigheder falde ind under Xenos opfattelse af "vrangforestillinger
Det er rigtigt.
En femtedel, der ifølge Xeno er psykotiske
Prøv at argumentere med forskelle på psykose og religion i stedet for at anvende simple tal. En psykose er ikke alt eller intet, der er glidende overgange og mange har dele af psykotiske symptomer, udet det dominerer hverdagen. Eksempelvis mener jeg at have læst at 2% af amerikanerne formoder at de på et tidspunkt er blevet bortført af en UFO (kan desværre ikke huske referencen).
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33670 - 31/05/2004 05:02
[Re: Leif Asmark]
|
Bruger
|
Under evolutionslærens banner myrdede Hitler, Stalin og Mao
Hitler var nu efter al sandsynlighed katolik. Soldaterne i hans hære bar bælter med indskriften "Gott ist mit uns" og der var feltpræster i alle divisioner. Spaniernes og Portugesernes udrydelse af mellemamerikas indianere var forudgået af et tilbund om at skifte til katolicismen. Afrikas kolonisering og oprettelse af slaveriet var ligeledes under kristendommens venlige tilsyn.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33671 - 31/05/2004 05:05
|
Bruger
|
Hej Malli
At mennesker ikke har samme verdensbillede som dig gør dem ikke psykotiske
Naturligvis ikke, men jeg spørger til forskellen mellem religion og psykose, og den han ingen kunne vise.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33672 - 31/05/2004 09:28
|
Bruger
|
Xeno:
Hvis man studerer en af de mange profesionelle hjemmesider om psykiatri eksempelvis: Psyknet kan man her finde den videnskabelige opfattelse af psykose De definerer psykose som:
"Man kan også sige, at et menneske, som har en psykose, ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed. Evnen til at afgøre, hvad der er realitet, er forsvundet."
Jeg har svært ved at se skellet til religiom.
Ja, det har DU. Fordi du ikke har verificeret Guds eksistens. Desuden tror jeg, du må skelne mellem folk, der mener, de har en rationel begrundet tro på Gud, og så dem der sentimentalt og ubegrundet tror på Gud; altså mellem rationel og blind tro.
Som jeg ser det, så er materialister/naturalister psykotiske, fordi de er i fundamental illusion om, hvordan verden hænger sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33673 - 31/05/2004 09:34
[Re: Jerry]
|
Bruger
|
Jerry: "De kan alle opleve Guds eksistens, men deres guder er forskellige. Deres guder optræder på forskellig vis. Så hvis "illusion - uanset hvad andre siger." er den rigtige?"
Det eneste du er berettiget til at konkludere er, at de beskriver Gud på forskellige måder, nogle gange modstridende. Det betyder dog ikke, at Gud ikke findes. Vedisk religion siger, at Gud åbenbarer sig i forskellig grad for forskellige folk - i overenstemmelse med deres overgivelse til Ham. Ydermere kan det være, at nogle kun har mere eller mindre ret i deres opfattelse af Gud. Disse ting gør, at beskrivelserne af Gud kan være forskellige i de forskellige religioner. Men det betyder ikke, Gud ikke findes. Tværtimod bør de mange vidnesbyrd om en Almægtig Skaber forlede os til at tro, at der virkeligt må være noget om sagen - og undersøge det nærmere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33674 - 31/05/2004 09:39
|
Bruger
|
Ja, og også abort er et ateistisk-inspireret program!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33675 - 31/05/2004 11:27
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
Hitler var nu efter al sandsynlighed katolik
Tjaa, det var vist en blandingsting, han var jo meget inspirereret af tidligere tiders gudeformer, med "det rene menneske", så i bund og grund bar hans ideer mere præg af de græske gudeformer end katoliscismen. Hitler levede i synd med Eva Braun, hvilket jo er way out of line for en fuldbåren katolik. Hans "arbejdsprogram" med udryddelse af alle andre racer end den ariske var ikke katolsk. Ikke engang jøder der konverterede til katoliscimen blev skånet!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#33676 - 31/05/2004 13:23
|
Bruger
|
Som jeg ser det, så er materialister/naturalister psykotiske, fordi de er i fundamental illusion om, hvordan verden hænger sammen.
Det gælder vel også de der har en sentimental og ubegrundet tro på guderne?
Du bruger begrebet illusion forkert. En illusion er en forkert opevelse af en sansning, hvor man er bevidst at ens sans er forkert eller narret, som ved en tryllekunstner, der betegnes som illusionist.
Det korrekte ord i denne sammenhæng er en hallucination, hvor man tror, at det man oplever er korrekt trods manglende rod i virkeligheden. Eksempelvis: religiøse mennesker snakken med helgene eller guderne. De skizofrene, der hører stemmer, alkoholikerne der se de berømte lyserøde elefanter.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33677 - 31/05/2004 13:28
Re: Psykose
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Prøv venligst at læse mine indlæg, som de er skrevet, jeg stempler ikke, men kan >ikke se forskellen.Beklager, men dine formuleringer gav mig et andet indtryk. Du startede med at påstå, at "de religiøse [har] et forklaringsproblem", og at hvis de skal tages alvorligt, "må de kunne fortælle på hvilke områder religiøsiteten er præcist adskildt fra psykosen ud over antallet af tilhængere", hvilket du senere fulgte op med: "Jeg savner et religiøst modspil til denne forespørgsel." Dette efterlader én med det klare indtryk, at dine spørgsmål er retoriske, snarere end interesserede. Men nuvel, lad os kigge på dit indlæg. Du mente, at vi burde ignorere psykologers praksis, der siger, at "for at være psykotisk skal opfattelsen være kulturfjern og den kan ikke deles med andre", fordi mange mennesker godt kan tage fejl. Men hermed roder du tingene sammen - det drejer sig ikke om, hvorvidt nogen tager fejl, men om de er psykotiske. Nogle ateister mener, at Jorden er blevet besøgt af rumvæsner, og at Bibelens mirakler beretter om primitive menneskers møde med en avanceret teknologi. Nogle tror, at Vatikanet hemmeligholder dokumenter, som ville ødelægge kristendommen, hvis de kom frem. Og nogle er overbeviste om, at 11. september var forårsaget af en hemmelig amerikansk organisation, der forsøger at gøre USA til et teokrati. Jeg mener at disse ateister tager fejl, men jeg tror ikke, at de derfor lider af psykoser. Netop på grund af tilhængernes antal og deres evne til at kommunikere deres opfattelser til hinanden. [...] AP>>En femtedel, der ifølge Xeno er psykotiske
Xe>Prøv at argumentere med forskelle på psykose og religion i stedet for at anvende >simple tal.Hvorfor det? Ord er vores tjenere, ikke vores herskere. Hvis man benytter sig af en definition af psykose, der er så bred, at over en femtedel af alle danskere falder ind under den, burde man sige til sig selv, at der måtte være noget galt et eller andet sted. Ligesom forskerne, der `fandt ud af', at humlebien var for tung til at kunne flyve, burde have set på den elegant flyvende humlebi og tænkt, at der nok var noget galt med deres udregninger. Xe>En psykose er ikke alt eller intet, der er glidende overgange og mange har dele af >psykotiske symptomer, udet det dominerer hverdagen.NetPsykiater, som du selv støttede dig til, anbefaler, at psykotiske mennesker skal have behandling: "Hvis man bliver psykotisk, er det vigtigt at man hurtigst muligt får behandling. Det er derfor en god ide at man går til læge hvis man selv er opmærksom på at man er på vej til at blive psykotisk." NetPsykiaterAt over en femtedel af Danmarks befolkning befinder sig i en tilstand, hvor det er "vigtigt at man hurtigst muligt får behandling" er noget, som ville få mig til at sige, at man må have begået en fejl et eller andet sted `i mellemregningerne'. Xe>Eksempelvis mener jeg at have læst at 2% af amerikanerne formoder at de på et >tidspunkt er blevet bortført af en UFO (kan desværre ikke huske referencen).Bliver de anset for værende psykotiske? Og hvordan kan de 2% sammenlignes med 21%? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33678 - 31/05/2004 13:49
|
Bruger
|
Hej Andreas
det drejer sig ikke om, hvorvidt nogen tager fejl, men om de er psykotiske.
Det er nok der, hver vores verden skilles ad. Psykose er nu en gang ikke alt eller intet. En lille historie:
Et almindeligt ungt menneske føler, at livet ikke har den fulde mening, efter at have snakke med forældre og venner er der fortsat manglende fornemmelse for livets mening. Han studerer herefter bibelen, og via den lokale præst fatter han tillid til bebelens ord. Han bliver grebet deraf og begynder at læse systematisk. Skolen og vennerne siger ham ikke mere, og over nogle måneder føler han at han står i reel kontakt med Jesus. Han isolerer sig yderligere, forlader kun sit værelse, når han skal spise eller pleje sin personlige hygiejne. Efter sammenligning af forskellige skriftsteder inspireret af Bibel-Koden, kan har således direkte kommunikere med sine guder, og han får den besked fra guderne, at han skal drage til det hellige land for at genopleve den sidste vandring, og dermed påny at frelse menneskeheden. Han drager afsted og påbegynder i Jerusalem vandringen mod Golgata. Historien ender med en indlæggelse på psykiatrisk afdeling.
Morale: Jeg tror en religiøs, en tvivler og en ateist vil kunne følge med historien, den er ganske banal og velkendt, der hvor vandene skiller er: på hvilket tidspunkt kan vi med sikkerhed sige at den unge mand blev sindssyg. Mit personlige bud er da han oplever den personlige kontakt med sine guder, men mon ikke andre vil lidt længere frem i historien?.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33679 - 31/05/2004 13:55
|
Bruger
|
Hej Malli.
Ikke engang jøder der konverterede til katoliscimen blev skånet!
Det er stort set rigtigt med nogle underliger undtagelser. Den læge, der behandlede hans mor mod cancer fik trods sin jødiske oprindelse et "rent arisk" pas. Hitlers personlige kok var jødinde, men samtidig den eneske der kunne lave de helt rigtige vegetarretter til Hitler. Hitler selv ville ikke indgå oficielt ægteskab med nogen af sine fire elskerinder (Fire efter hinanden ikke samtidig), idet han var bange for svigtende tilslutning af sine kvindelige vælgere.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33680 - 31/05/2004 14:09
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
Først må jeg lige korrigere dig, der er ikke tale om "guder" i kristendom - men én tre-enig Gud.
Mht det andet fortæller det jo ikke andet end om en ensom gut, der afskærer sig fra sine omgivelser. Det er vel ikke stort anderledes end andre unge mennesker der isolerer sig med PC-spil og dermed mister al social liv. Bibelen lærer os altså ikke at leve på øde øer, men at indgå i fællesskaber samt at tage del i samfundslivet. Ovenikøbet understreger Luther senere vigtigheden af at passe sine daglige gøremål, være gode samfundsborgere osv. Aå er jeg da godt klar over at der findes sekter der lever fuldstændig isolerede fra omverden....og at unge med problemer måske kan føle sig tiltrukket af disse, og dermed forværre sine problemer. Vi bliver jo skabt som sociale mennesker, så derfor må der være noget andet i vejen siden et menneske fuldstændig isolerer sig. Den langt overvejende kristenhed er faktisk sunde og raske....har arbejde, et hjem og familie sideløbende med deres kirkegang og fællesskab i menigheden.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#33681 - 31/05/2004 14:16
|
Bruger
|
Hej Malli
Den langt overvejende kristenhed er faktisk sunde og raske....har arbejde, et hjem og familie sideløbende med deres kirkegang og fællesskab i menigheden.
Det tvivler jeg ikke på, men engang imellem får mine tendenser til provokation frit løb. Sagerne forstås nogle gange bedst, når tingene bliver sat på spidsen.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33682 - 31/05/2004 14:16
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hitler levede i synd med Eva Braun, hvilket jo er way out of line for en fuldbåren katolik.
Nu er det jo ikke just sjældent forekommende, at katolikker har en seksuel opførsel, der ikke helt er som præsten prædiker.
Hans "arbejdsprogram" med udryddelse af alle andre racer end den ariske var ikke katolsk.
Derfor kan Hitler jo godt have været katolsk.
Ikke engang jøder der konverterede til katoliscimen blev skånet!
Hvilket jo skyldtes deres syn på jøder som en biologisk race og ikke som et religiøst trossamfund. Man kan ikke konvertere til en anden race.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33683 - 31/05/2004 14:23
|
Bruger
|
Aå er jeg da godt klar over at der findes sekter der lever fuldstændig isolerede fra omverden....og at unge med problemer måske kan føle sig tiltrukket af disse, og dermed forværre sine problemer.
Det er meget muligt, at den unge mand i eksemplet havde problemer allerede inden han blev grebet af religionen, men det besvarer jo sådan set ikke spørgsmålet om, hvordan man kan skelne mellem en sådan syg person og så en rask person, der blot er stærkt troende. Hvor den syge hallucinerer får den raske angiveligt åbenbaringer. Men, hvordan kan man skelne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33684 - 31/05/2004 15:10
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Jeg tror en religiøs, en tvivler og en ateist vil kunne følge med historien, den er >ganske banal og velkendt, der hvor vandene skiller er: på hvilket tidspunkt kan vi med >sikkerhed sige at den unge mand blev sindssyg. Mit personlige bud er da han oplever >den personlige kontakt med sine guder, men mon ikke andre vil lidt længere frem i >historien?.Har du skiftet mening? Før sagde du, at blot det at tro på Jesu genopstandelse var en vrangforestilling, der karakteriserede psykosen. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33685 - 31/05/2004 15:44
|
Bruger
|
Hej Andreas Du er dygtig med klippe klistreteknik:
Har du skiftet mening? Før sagde du, at blot det at tro på Jesu genopstandelse var en vrangforestilling, der karakteriserede psykosen.
Jeg har tidligere i denne tråd kommenteret at den bogstavelige tro på den historisk sandfærdige genopstandelse falder inden for mit begreb om vrangforestillinger. Psykose er bl.a karakteriseret af vrangforestillinger, og følges nok en del af vejen med religiøsiteten. Ateist siger i et andet indlæg, at forskelen på religiøse hallucinationer og psykotiske hallucinationer blot er semantisk, når det er religiøse hallucinationer kaldes det for åbenbaringer.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33686 - 31/05/2004 15:56
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver
"Nu er det jo ikke just sjældent forekommende, at katolikker har en seksuel opførsel, der ikke helt er som præsten prædiker."
Ja, det er da sandt, og jeg skriver ikke dette for at modsige dig her, og heller ikke fordi jeg har til hensigt at deltage i debatten om hverken katolikker eller sex.
Jeg har bare lyst til at sige, at jeg ser dit argument som et skoleeksempel på en argumentationform, som let kan afspore en samtale.
Jeg synes at vi skal prøve at skelne mellem fx. katolicismens lære og nogle katolikkers opførsel ligesom vi skal skelne mellem et lands love og nogle af borgernes adfærd. Lovene kan være gode, eller dårlige, men hvis de ikke overholdes, er det ikke nødvendigvis fordi de er kritisable. Det kunne tænkes, at de i sig selv var gode nok, men at det kneb med den udøvende magts kapacitet eller vilje til at sørge for, at de blev overholdt.
Kristendommen er gennem tiderne blevet anklaget for mangt og meget, som slet ikke er kristen adfærd, men tværtimod i høj grad i modstrid med læren, eller bevidst eller ubevidst misbrug af den.
F.eks. korstogene. Men bliver ikke kristen af at fare frem med magt for at omvende fjender og anderledes troende, heller ikke selv om man har et kors på uniformen. Lige så lidt som man bliver en bil af at stå i en garage ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33687 - 31/05/2004 16:02
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
Sig mig hvad er din intention her på Jesus-net? Er det at fortælle os at vi er psykotiske og lider af vrangforestillinger blot fordi vi er kristne?.
Ved du hvad, sådan en gang nedgørende og respektløst ævl gider jeg ikke bruge min tid på!
Slut herfra.
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#33688 - 31/05/2004 17:29
|
Bruger
|
Hej Kristina!
jeg ser dit argument som et skoleeksempel på en argumentationform, som let kan afspore en samtale.
Hvordan dog det? Malli brugte Hitlers 'syndige' sexliv som argument for, at Hitler nok ikke var katolik. Da er det skam fuldt legalt at pege på, at det at være katolik ikke udelukker et sådant 'syndigt' sexliv - og at Mallis argument derfor ikke holder.
Jeg synes at vi skal prøve at skelne mellem fx. katolicismens lære og nogle katolikkers opførsel ...
Det mener du ikke at jeg gjorde i det indlæg du svarede på?
Kristendommen er gennem tiderne blevet anklaget for mangt og meget, som slet ikke er kristen adfærd, men tværtimod i høj grad i modstrid med læren, eller bevidst eller ubevidst misbrug af den.
Kristendommen er "gennem tiderne" blevet udlagt så forskelligt, at man ikke kan tale om dens lære i bestemt ental. Kristendom må siges at være en fællesbetegnelse for mange vidt forskellige lærer. Den kristne lære du tilslutter dig er blot én af dem. At du så betragter den som den eneste sande udlægning af teksten ændrer intet - det gør tilhængerne af alle de andre retninger jo også.
F.eks. korstogene. Men bliver ikke kristen af at fare frem med magt for at omvende fjender og anderledes troende, heller ikke selv om man har et kors på uniformen. Lige så lidt som man bliver en bil af at stå i en garage ..
Der er vel heller ingen, der påstår, at man bliver kristen af at drage på korstog - at korstog altså skulle være definerende for, hvorvidt man var kristen eller ej. Det er vist en stråmand, du her angriber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33689 - 31/05/2004 18:07
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Jeg har tidligere i denne tråd kommenteret at den bogstavelige tro på den >historisk sandfærdige genopstandelse falder inden for mit begreb om vrangforestillinger.Ja, og som jeg forklarede, er der gode grunde til, at dit "begreb om vrangforestillinger" ikke deles af psykiatere. Så nu lader du til at ændre mening med bagudvirkende kraft og påstår, at det er åbenbaringen, der karakteriserer psykosen. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33690 - 31/05/2004 18:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver: Malli brugte Hitlers 'syndige' sexliv som argument for, at Hitler nok ikke var katolik. Da er det skam fuldt legalt at pege på, at det at være katolik ikke udelukker et sådant 'syndigt' sexliv - og at Mallis argument derfor ikke holder.
OK Ateist, så må du undskylde, Hitlers sexliv beviser ganske rigtigt ikke noget som helst om hans eventuelle kristne tro. At han ikke var kristen fremgår af andre kilder, som der allerede er gjort rede for her i tråden. Han beskæftigede sig i øvrigt en del med det okkulte og havde bl.a. en astrolog som rådgiver.
Kristendommen er "gennem tiderne" blevet udlagt så forskelligt, at man ikke kan tale om dens lære i bestemt ental. Kristendom må siges at være en fællesbetegnelse for mange vidt forskellige lærer.
Der er ganske rigtigt variationer i tolkningen, men vidt forskellige lærer er der bestemt ikke tale om. Alle kristne i hele verden har Bibelen, og dermed Jesus Kristus, som trosgrundlag, og ingen benægter Jesu befalinger om næstekærlighed, om al elske vores fjender, og gøre godt imod dem der forfølger os.
Der er vel heller ingen, der påstår, at man bliver kristen af at drage på korstog - at korstog altså skulle være definerende for, hvorvidt man var kristen eller ej. Det er vist en stråmand, du her angriber.
Nej, det var desværre ingen stråmand, men det var ikke svar på noget i dit indlæg, kun et hjertesuk fordi så mange angriber kristendommen på grund af korstogene og de mange andre forbrydelser, som er gjort af formentlig kristne mennesker. Jeg fik åbenbart ikke forklaret mig tydeligt nok i mit indlæg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33691 - 31/05/2004 18:56
|
Bruger
|
A: Kristendommen er "gennem tiderne" blevet udlagt så forskelligt, at man ikke kan tale om dens lære i bestemt ental. Kristendom må siges at være en fællesbetegnelse for mange vidt forskellige lærer.
K: Der er ganske rigtigt variationer i tolkningen, men vidt forskellige lærer er der bestemt ikke tale om.
Det er vist en debat i sig selv, at fastslå, hvad der blot er "variationer" og hvad der er "en ny lære"
Jeg ser så store forskelle, at jeg kun kan betragte det som forskellige lærer.
Alle kristne i hele verden har Bibelen, og dermed Jesus Kristus, som trosgrundlag, og ingen benægter Jesu befalinger om næstekærlighed, om al elske vores fjender, og gøre godt imod dem der forfølger os.
Alle kristne har ganske rigtigt "Bibelen" som trosgrundlag. Hos nogle retning begrænser "Bibelen" sig dog primært til NT mens andre retninger lægger stor vægt på GT. Nogle kristne retninger har sågar deres egen 'oversættelse' af teksterne. Nogle kristne mener den skal tolkes bogstaveligt mens andre ser dem som billedsprog.
Alle kristne har ganske rigtigt Jesus som trosgrundlag men ikke alle kristne ser/har set ham som guddommelig.
Alle kristne går nok ind for næstekærlighed, men der er vist ikke enighed om, hvem 'næsten' er. Eller, hvorvidt det er kærligt at tugte den man elsker.
Det er muligt, at alle kristne går ind for at elske deres fjender men det er vist ikke alle, der elsker Guds fjender. At der så er et påfaldende sammenfald er nok blot tilfældigt.
Der er formentlig en del af ovenstående, som du ikke anerkender som kristendom. Men det koger vel blot ned til, at du mener at dem, der er uenige med dig mht. tekstens udlægning, må have misforstået noget. Men de siger sikkert det samme om dig.
Nej, det var desværre ingen stråmand, ..., kun et hjertesuk fordi så mange angriber kristendommen på grund af korstogene og de mange andre forbrydelser, som er gjort af formentlig kristne mennesker.
Selvom de "angriber kristendommen på grund af korstogene", så hævder de vel ikke, at det at drage på korstog er det, der definerer en kristen? Det nævnes vel blot som et eksempel på, hvad teksten også kan bruges til at retfærdiggøre?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33692 - 31/05/2004 19:32
|
Bruger
|
kaffe Andreas skrev:
Så nu lader du til at ændre mening med bagudvirkende kraft og påstår, at det er åbenbaringen, der karakteriserer psykosen.
Nej det passer ikke, men jeg er enig i Ateist's syntese med at religiøse personer ynder at kalde deres psykoser for åbenbaringer. Der er dog fortsat flere krav til psykose, der kan læses på de web-sider jeg har citeret, og netpsykiater som har fundet nåde for Andreas's øjne.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33693 - 31/05/2004 19:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver:
Alle kristne har ganske rigtigt Jesus som trosgrundlag men ikke alle kristne ser/har set ham som guddommelig. Jo! Alle kristne anser Jesus som Guds søn, som guddommelig. Alle kristne kirker er enige om dette - det er helt fundamentalt. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33695 - 31/05/2004 20:58
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] AP>>Så nu lader du til at ændre mening med bagudvirkende kraft og påstår, at det er >>åbenbaringen, der karakteriserer psykosen.
Xe>Nej det passer ikke, men jeg er enig i Ateist's syntese med at religiøse personer >ynder at kalde deres psykoser for åbenbaringer.Du holder altså stadig fast i, at kristne, der tror på Jesu opstandelse, lider af vrangforestillinger? Kan du så ikke gå tibage og adressere mine pointer i dette indlæg? Xe>Der er dog fortsat flere krav til psykose, der kan læses på de web-sider jeg har >citeret, og netpsykiater som har fundet nåde for Andreas's øjne.Hvor kommer dette "fundet nåde for Andreas's øjne" fra? Hvad er disse "flere krav"? Opfylder kristendommen dem? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33696 - 31/05/2004 21:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du nævner en del folk, der ikke tror på Jesu guddommelighed, det er der ganske rigtigt mange, der ikke gør, men de er da vist heller ikke med i nogen kristen kirke ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33697 - 31/05/2004 21:34
|
Bruger
|
Ateist, du nævner en del folk, der ikke tror på Jesu guddommelighed, det er der ganske rigtigt mange, der ikke gør, men de er da vist heller ikke med i nogen kristen kirke ..
Det havde jeg på fornemmelsen du ville sige - at du ikke ville regne dem for kristne fordi de har en anden tro på disse ting end du har.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33698 - 31/05/2004 22:19
|
Bruger
|
"Det gælder vel også de der har en sentimental og ubegrundet tro på guderne?" Ja, muligvis. Under alle omstændigheder må man skelne mellem grader af psykoser, og jeg ved ikke, om det giver mening at sige, at man er psykotiske i det omfang, man er i illusion omkring verdens indretning? "Du bruger begrebet illusion forkert. En illusion er en forkert opevelse af en sansning, hvor man er bevidst at ens sans er forkert eller narret, som ved en tryllekunstner, der betegnes som illusionist." Det er sandelig ikke den eneste form for illusion, der findes. Illusion bliver også defineret som at acceptere noget som værende på en bestemt måde, men som ikke er på denne bestemte måde. Det vil en simpel søgning på google under [illusion definition] vise, Fx: http://dict.die.net/illusion/http://www.thefreedictionary.com/Illusionhttp://www.webster-dictionary.org/definition/illusionJeg vil sige, at hvis man ikke kan se sin hallucination for det, den er, så er man under illusion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33699 - 31/05/2004 22:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hvis ordet "kristen" skal have nogen mening overhovedet, så må det vel betyde en person som bekender sig som kristen og er med i en kristen kirke, eller et kristent trossamfund, og Bibelen er alle kristnes trosgrundlag.
Eller hvordan ville du selv definere ordet "kristendom"?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33700 - 31/05/2004 22:41
|
Bruger
|
Hvis ordet "kristen" skal have nogen mening overhovedet, så må det vel betyde en person som bekender sig som kristen og er med i en kristen kirke, eller et kristent trossamfund, og Bibelen er alle kristnes trosgrundlag.
Eller hvordan ville du selv definere ordet "kristendom"?
"Kristendom" er vel i bund og grund enhver lære, der siger at Jesus var den messias, der nævnes i GT.
Der er så nogle kristne retninger, der har så godt som taget patent på den korrekte udlægning. Det gør dem dog ikke nødvendigvis mere "kristne". De arianske og nestorianske kristne tabte blot, som flere andre kristne retninger, magtkampen mod de katolske og ortodokse kristne. Det gør dem dog ikke mindre kristne - blot marginaliserede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33701 - 01/06/2004 01:08
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Ofte er det også de samme processer der aktiveres.
Jeg ser imidlertid at der er en klar forskel på Mystikkerne og de sygeligt psykotiske, som ikke selv har kontrol over de kræfter de oplever. Imellem dem, kan vi finde alle grader af psykoselignende tilstande.
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#33702 - 01/06/2004 08:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli, du skriver til Zenofanes sådan en gang nedgørende og respektløst ævl gider jeg ikke bruge min tid på! Næ, såmænd. Men skal vi ikke bare sammen glæde os over, at Zenofanes ikke er praktiserende psykiater, men, som han har skrevet i sin profil, en vred ung mand? Når nogen har brug for at afreagere deres vrede, så er Café Thomas da et godt og ufarligt sted at gøre det, synes jeg ... tilgivelse er jo vores speciale her!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33703 - 02/06/2004 16:21
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Theological
Det eneste du er berettiget til at konkludere er, at de beskriver Gud på forskellige måder, nogle gange modstridende. Det betyder dog ikke, at Gud ikke findes. Vedisk religion siger, at Gud åbenbarer sig i forskellig grad for forskellige folk - i overenstemmelse med deres overgivelse til Ham.
Er din forestilling om Gud ikke så præcis, at den kan siges at være i modstrid med andres (præcise) forestillinger om Gud. Hvilken forestilling er så den rigtige?
Eksempel: Fundamentalistiske kristne og fundamentalistiske muslimer har forestillinger om Gud, der er så modsætningsfyldte, og forestillinger om konsekvenserne af en "forkert" måde at tro på denne Gud, der er så forfærdelige, at det efterlader os med et ægte dilemma: Hvilken Gud skal vi tro på?
Men det betyder ikke, Gud ikke findes. Tværtimod bør de mange vidnesbyrd om en Almægtig Skaber forlede os til at tro, at der virkeligt må være noget om sagen - og undersøge det nærmere.
Mange har undersøgt det nærmere og er kommet til meget forskellige opfattelser. Hvad kan vi konkludere ud fra det?
matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#33704 - 03/06/2004 08:32
[Re: matthias]
|
Bruger
|
AKD: "Det eneste du er berettiget til at konkludere er, at de beskriver Gud på forskellige måder, nogle gange modstridende. Det betyder dog ikke, at Gud ikke findes. Vedisk religion siger, at Gud åbenbarer sig i forskellig grad for forskellige folk - i overenstemmelse med deres overgivelse til Ham."
Matthias: "Er din forestilling om Gud ikke så præcis, at den kan siges at være i modstrid med andres (præcise) forestillinger om Gud."
Jo, men betyder ikke, at det ikke er den samme Gud, vi tilbeder.
"Hvilken forestilling er så den rigtige?"
Jeg vil påstå, den vediske beskrivelse!
"Eksempel: Fundamentalistiske kristne og fundamentalistiske muslimer har forestillinger om Gud, der er så modsætningsfyldte, og forestillinger om konsekvenserne af en "forkert" måde at tro på denne Gud, der er så forfærdelige, at det efterlader os med et ægte dilemma: Hvilken Gud skal vi tro på?"
Det kan stadig være den samme Gud, de tilbeder. Hvordan man indhenter viden om Gud er jo et interessant epistemologisk spørgsmål, men jeg ved ikke, om vi skal tage det her.
AKD: "Men det betyder ikke, Gud ikke findes. Tværtimod bør de mange vidnesbyrd om en Almægtig Skaber forlede os til at tro, at der virkeligt må være noget om sagen - og undersøge det nærmere."
Matthias: "Mange har undersøgt det nærmere og er kommet til meget forskellige opfattelser. Hvad kan vi konkludere ud fra det?"
At det er svært at indhente viden om. Ikke at Gud derfor ikke findes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33705 - 07/06/2004 20:34
|
Bruger
|
Det er sandelig ikke den eneste form for illusion
Du har da en underlig form for argumentation, du tager et dansk begreb som illusion og sætter det ind i en engelsk database, og vips er en illusion noget helt andet. Har du prøvet at sætte det gode dansek ord "fart" ind i samme database - og hvad fandt du? (fart er det engelske udtryk for prutteri)
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33706 - 07/06/2004 20:44
|
Bruger
|
Illusion er ikke et dansk begreb, og det er jeg sikker på, du godt ved. Du tvinger mig til at gnide salt i såret:
Nudansk Ordbog, Politikens Forlag, 15. udgave, 10. oplag, 1992 siger:
Illusion: "Blændværk" og "forestilling på et uvirkeligt grundlag."
I Nudansk Ordbog står din definition af "illision" slet ikke. Sorry! Du tog fejl!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33707 - 17/06/2004 18:50
Re: Aggressioner (og historisk misfortolkning)
|
Anonym
Anonym
|
Det du skriver er en fuldstændig misforståelse af darwinismens forbindelse til de grusomme handlinger, som du nævner! Hvis jeg følger din logik, så skal jeg begynde at kritisere religionerne pga. de tåber, der i religionens navn har udført de værste absurditeter imod menneskeheden. Det vil du sikkert - med rette - frabede dig. Hvorfor skal du så ikke selv lave den samme skelnen, som du forlanger at andre skal lave i forhold til dig og det forhold at du er religiøs og dermed deler anskuelse med folk, der har begået voldsomme grusomheder?
I øvrigt så ved enhver, der har et reflekteret forhold til historien, at grusomheder og umenneskelighed altid har eksisteret uagtet ideologiske strømninger og at det derfor kan forekomme temmeligt naivt at sige, at et bestemt livssyn er årsagen til grusomheder. I øvrigt kan jeg fortælle dig, at nazismen også forsøgte at underbygge deres påstande ved at henvise til, at det 3. rige var en del af Guds plan! Der findes også nazister der er religiøse og har kirker, hvilket jeg aldrig ville bruge som en indvending mod de ting, som du står for. Jeg vil blot minde dig om, at du her er ude i et ærinde, hvor du tænker alt for meget de facto.
Der til kommer, at hvis vi tager din egen ideologi alvorligt, så var ofrene for de diktatorer, som du nævner indledningsvist selv skyld i deres lidelse. Børn på 4 år blev adskildt fra deres forældre, de skulle se deres søskende dø af sult eller rådne op. Deres forældre blev dræbt for øjnene af dem, og efter års lidelse bukkede de også selv under. Alt dette skete mens din almøgtige Gud sad og skrev data ind på regnemaskinen indtil enhver overtrædelse som disse (i mine øjne uskyldige) børn havde slæbt med sig ind i livet. Dette har du selv på religion.dk hævdet var en løsning på det ondes problem!!!! Du ville dog ikke svare mig på, hvad det rosværdige i Guds handlinger var i denne henseende, og du ville heller ikke give svar på, om jeres Gud kan tilgive, hvilket han øjensynligt ikke kan, hvis han i sin almagt har brugt holocaust til at få regnskabet til at gå op.
Kunne I da ikke i det mindste være kristne og tro på en nådig Gud og slå ud med armene og sige, at I ikke kan svare på, hvorfor Gud i sin almagt tillader lidelse???
|
|
Til toppen
|
|
|
#33708 - 21/06/2004 17:37
ORDSTYRER: Flyttet tråd
|
Bruger
|
Café, Mit svar til dette indlæg har fået sin egen tråd. mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#33709 - 23/06/2004 11:11
[Re: ]
|
Bruger
|
jensen:
Det du skriver er en fuldstændig misforståelse af darwinismens forbindelse til de grusomme handlinger, som du nævner! Hvis jeg følger din logik, så skal jeg begynde at kritisere religionerne pga. de tåber, der i religionens navn har udført de værste absurditeter imod menneskeheden.
Nej! Forskellen er, at når folk har begået forbrydelser i religionens navn (den religion der er givet af Gud), så har de forbrudt sig mod religionen, mens folk der har begået forbrydelser i ateismens navn simpelthen bare har fulgt den logiske konsekvens af ateismen, nemlig at der intet objektivt moralsk rigtigt og forkert, godt og ondt findes i verden, og at man derfor i princippet kan gøre, hvad man vil - uden at skulle stå til ansvar. Derfor er ateismen også skyld i, at religion er blevet misbrugt. Ateismen er således roden til alt ondskab i verden.
jensen: "Der til kommer, at hvis vi tager din egen ideologi alvorligt, så var ofrene for de diktatorer, som du nævner indledningsvist selv skyld i deres lidelse."
Ja, men hvad har det med sagen at gøre?
jensen: "Du ville dog ikke svare mig på, hvad det rosværdige i Guds handlinger var i denne henseende,..."
Jo, det har vi besvaret. Se nedenstående link.
"...og du ville heller ikke give svar på, om jeres Gud kan tilgive, hvilket han øjensynligt ikke kan, hvis han i sin almagt har brugt holocaust til at få regnskabet til at gå op."
Jo, Gud kan godt tilgive.
"Kunne I da ikke i det mindste være kristne og tro på en nådig Gud og slå ud med armene og sige, at I ikke kan svare på, hvorfor Gud i sin almagt tillader lidelse???"
Det har vi som sagt gjort her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33710 - 24/06/2004 20:03
|
Anonym
Anonym
|
Dit indlæg bygger på en lang række antagelser, som ikke kan bevises. Du hænger stadig tilbage i den naive diskurs, hvor du tror, at darwinisme eller socialdarwinisme er handlingsforeskrivende og at de eneste mulige handlinger den åbner op for er de stærkes kamp mod de svage. Det er aldrig lykkedes at vise, at det følger logisk af at Gud ikke eksisterer, at alt er tilladt. Det er blot endnu et af de hellige dogmer.
I øvrigt er det heller ikke rigtigt, at de religiøs der begår forbrydelser handler imod religionen. Der er talrige eksempler på religioner, der med deres påståede Guds velsignelse har udført de mest absurde handlinger. Du kunne tænde dit tv og danne dig et indtryk af dette en dag. De som påstår at Gud er fundamentet for en absolut moral formår nemlig heller ikke at vise logiske sammenhæng mellem denne meta-etik og så de normative etiske retningslinier som foreskrives af førstnævnte. Vi har fx. set, at du påstår at du kan etablere et absolut fundament for moralen i Gud. Samtidig er du parat til at accepetere, at piger skal giftes, når de er 14 og at ateister skal tildeles bøder eller fængselsstraf, hvis de vedkender sig det, som de betragter som sandheden. Det er og bliver mere simpelt at forestille sig, at der findes moralske sandheder som absolutte størrelser, men at disse findes uafhængigt af Gud. Denne antagelse påstår mindre end andres antagelser om, at Gud eksisterer, og den kan give de samme retningslinier.
Du har som sagt ikke givet noget svar på det ondes problem, og den tekst som dit link henviser til er blevet tilbagevist bl.a. her på siden, så hvis du vil noget i den henseende, så må du tilbagevise den kritik af jeres forfejlede filosofi, som er blevet rettet imod jer.
Det er en mærkelig antaglese at mennesket kun står til ansvar, hvis Gud findes. Hvad kan en sådan antagelse begrundes i? Måske en glemsel af menneskets værd, en glemsel af værdien af det som findes lige nu og her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33711 - 28/06/2004 14:34
|
Bruger
|
jensen:
Dit indlæg bygger på en lang række antagelser, som ikke kan bevises. Du hænger stadig tilbage i den naive diskurs, hvor du tror, at darwinisme eller socialdarwinisme er handlingsforeskrivende og at de eneste mulige handlinger den åbner op for er de stærkes kamp mod de svage. Det er aldrig lykkedes at vise, at det følger logisk af at Gud ikke eksisterer, at alt er tilladt. Det er blot endnu et af de hellige dogmer.
Jeg tror, du har misforstået mig. Jeg sagde ikke, at darwinismen eller ateismen var handlingsforeskrivende. Jeg sagde netop, at den ikke var det. Hvis der ingen Gud er, så er der intet, man bør gøre eller ikke bør gøre. Man kan gøre, hvad man kan slippe afsted med. Der er intet moralsk rigtigt eller forkert.
I øvrigt er det heller ikke rigtigt, at de religiøs der begår forbrydelser handler imod religionen. Der er talrige eksempler på religioner, der med deres påståede Guds velsignelse har udført de mest absurde handlinger. Du kunne tænde dit tv og danne dig et indtryk af dette en dag.
Du argumenterer imod en stråmand. Jeg skrev:
Nej! Forskellen er, at når folk har begået forbrydelser i religionens navn (den religion der er givet af Gud), så har de forbrudt sig mod religionen, ...
Gud er algod, og tillader derfor ikke onde gerninger. Derfor er enhver gerning begået imod Guds vilje en ond gerning. Så det er umuligt at begå onde gerninger, som er religiøse, hvis vi definerer religiøse gerninger som gerninger, der er i overenstemmelse med Guds vilje.
De som påstår at Gud er fundamentet for en absolut moral formår nemlig heller ikke at vise logiske sammenhæng mellem denne meta-etik og så de normative etiske retningslinier som foreskrives af førstnævnte. Vi har fx. set, at du påstår at du kan etablere et absolut fundament for moralen i Gud. Samtidig er du parat til at accepetere, at piger skal giftes, når de er 14 og at ateister skal tildeles bøder eller fængselsstraf, hvis de vedkender sig det, som de betragter som sandheden.
Jeg har i mange fora vist sammenhængen mellem min meta-etik og disse narmative etisk retningslinjer. Herinde er snakken slet ikke faldet på det endnu.
Det er og bliver mere simpelt at forestille sig, at der findes moralske sandheder som absolutte størrelser, men at disse findes uafhængigt af Gud. Denne antagelse påstår mindre end andres antagelser om, at Gud eksisterer, og den kan give de samme retningslinier.
Men problemet er, at den ikke stemmer overens med, hvad vi kan observere omkring virkeligheden, nemlig at moralske retningslinjer altid kommer fra personer. Derfor er det en irrationel antagelse.
Du har som sagt ikke givet noget svar på det ondes problem, og den tekst som dit link henviser til er blevet tilbagevist bl.a. her på siden, så hvis du vil noget i den henseende, så må du tilbagevise den kritik af jeres forfejlede filosofi, som er blevet rettet imod jer.
Jeg ser ingen tilbagevisning.
Det er en mærkelig antaglese at mennesket kun står til ansvar, hvis Gud findes. Hvad kan en sådan antagelse begrundes i? Måske en glemsel af menneskets værd, en glemsel af værdien af det som findes lige nu og her.
Hvordan kan mennesket objektivt set være noget værd, hvis der ingen Gud er?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33712 - 29/06/2004 20:51
|
Anonym
Anonym
|
"Jeg tror, du har misforstået mig. Jeg sagde ikke, at darwinismen eller ateismen var handlingsforeskrivende. Jeg sagde netop, at den ikke var det. Hvis der ingen Gud er, så er der intet, man bør gøre eller ikke bør gøre. Man kan gøre, hvad man kan slippe afsted med. Der er intet moralsk rigtigt eller forkert." Det jeg mente var, at darwinismen ikke har nogle moralske konsekvenser overhovedet for den, som tænker sig om! Den beviser ikke, at Gud ikke eksisterer, den beviser ikke, at moral ikke eksisterer! Den er kun en beretning som (hvis man tror på den) fortæller om den historie, som naturlivet indtil videre har gennemgået. At du er tilbøjelig til at se enhver darwinist som Ateist må stå for egen regning, lige så vel som når du karakteriserer en agnostiker som mig som ateist. Hvorfra ved du, at moral "altid" foreskrives af en autoritet, en person? Kan du nævne et eksempel på dette ud over den cirkelslutning det er at hævde, at Gud er det eksempel, hvor ud fra du konkluderer det? Hvis Gud engang har foreskrevet moral, hvordan kan vi så konkludere, at moral altid er ledsaget en personlig autoritet? Er det ikke en noget grov induktion at foretage?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33713 - 29/06/2004 23:12
Gud, darwinisme og etik
|
Bruger
|
Hej Jensen, "Det jeg mente var, at darwinismen ikke har nogle moralske konsekvenser overhovedet for den, som tænker sig om! Den beviser ikke, at Gud ikke eksisterer, den beviser ikke, at moral ikke eksisterer!"Faktisk er dette præcist hvad nogle af dens fortalere påstår at den gør: "Jo mere man forstår evolutionens betydning, jo mere bliver man skubbet væk fra den agnostiske position og mod ateisme." (Richard Dawkins, zoolog og professor for Public Understanding of Science)
"Naturalistisk udvikling har klare konsekvenser, som Charles Darwin udemærket forstod. 1) Der eksisterer ingen guder, der er værd at have; 2) der eksisterer intet liv efter døden; 3) der eksisterer intet ultimativt fundament for etik; 4) der eksisterer ingen ultimativ mening med livet; og 5) menneskets frie vilje er ikke-eksisterende." (William Provine, biologiprofesser ved Cornell University) Jeg er enig i, at disse påstande er det rene sludder, men jeg kan egentlig godt forstå, at folk som Ajita kan få et andet indtryk. Disse personer taler med videnskabens autoritet, og det videnskabelige samfund har ikke kritiseret dem for deres udtalelser (på den anden side er det ikke svært at finde fordømmelser, når andre bruger videnskaben til uretmæssigt at yde støtte til religion). Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33714 - 30/06/2004 19:00
Re: Gud, darwinisme og etik
|
Anonym
Anonym
|
Det glæder mig, at du forstår, at det citat som de gengiver her ikke har noget som helst med virkeligheden at gøre. Det er der andre, der kunne lære meget af at spekulere lidt længere over.
Man bør nok gøre sig klart, at evolutionsteorien nok kan tilbagevise konkrete udsagn fra de religiøse skrifter, fx. at arterne er blevet skabt som individulle størrelser, at verden blev til for 6000 til 8000 år siden og at menneskets historie heller ikke er længere end dette. Men den kan ikke bevise, at der ikke findes nogen Gud, altså en anden Gud end den, der bliver præsenteret i de fleste af de religiøse skrifter, som vi kender. Det ville være rart, hvis Ajita ville overveje rimeligheden af disse synspunkter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33715 - 03/07/2004 19:32
|
Bruger
|
Hej jensen,
"Det ville være rart, hvis Ajita ville overveje rimeligheden af disse synspunkter."
Hvorfor er det kun Ajita, som skal overveje dette? Hvorfor ikke Provine, hvis foredrag blev givet i anledning af en mindedag til ære for Darwin? Eller Dawkins, der af alt i verden er professor for offentlighedens videnskabsforståelse?
Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33716 - 03/07/2004 22:02
|
Anonym
Anonym
|
Nu skulle der jo nødig opstå en børnehaveklasse-stemning her i debatten. Hvorfor er det kun Per, der ikke må lege med skovlen, når Palle godt må?
Grunden til at jeg specifikt nævner Ajita er, at han står som repræsentant for de synspunter, som vi talte om herinde. Derfor nævnte jeg ikke personer, som ikke er en del af dette forum. I øvrigt kom dine kommentarer som en forlængelse af en debat imellem Ajita og jeg om dette emne, så derfor fandt jeg det meget naturligt at nævne ham.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33717 - 08/07/2004 12:02
|
Bruger
|
jensen: Det jeg mente var, at darwinismen ikke har nogle moralske konsekvenser overhovedet for den, som tænker sig om! Den beviser ikke, at Gud ikke eksisterer, den beviser ikke, at moral ikke eksisterer! Den er kun en beretning som (hvis man tror på den) fortæller om den historie, som naturlivet indtil videre har gennemgået. At du er tilbøjelig til at se enhver darwinist som Ateist må stå for egen regning, lige så vel som når du karakteriserer en agnostiker som mig som ateist.
Jeg synes, du selv lagde op til at tale om Darwinisme som et irreligiøst livssyn:
jensen: Du hænger stadig tilbage i den naive diskurs, hvor du tror, at darwinisme eller socialdarwinisme er handlingsforeskrivende og at de eneste mulige handlinger den åbner op for er de stærkes kamp mod de svage. Det er aldrig lykkedes at vise, at det følger logisk af at Gud ikke eksisterer, at alt er tilladt. Det er blot endnu et af de hellige dogmer.
jensen: Hvorfra ved du, at moral "altid" foreskrives af en autoritet, en person? Kan du nævne et eksempel på dette ud over den cirkelslutning det er at hævde, at Gud er det eksempel, hvor ud fra du konkluderer det? Hvis Gud engang har foreskrevet moral, hvordan kan vi så konkludere, at moral altid er ledsaget en personlig autoritet? Er det ikke en noget grov induktion at foretage?
Jeg tror, du debatterer den egen misforståelse. Jeg ved ikke, hvorfor du taler om denne cirkelslutning; om at Gud engang har forskrevet moral, og at jeg derfor tror, at al moral er foreskrevet af en autoritet. Jeg må kategorisere det som et stråmandsargument.
Vores erfaring fortæller os, at det kun er personer, der fastsætter moralske retningslinjer. Der er så vidt jeg er informeret intet tilfælde, hvor en ting har fastsat dem. Derimod kan alle med det samme nævne et hav af tilfælde, hvor personer har fastsat moralske retningslinjer. Fx er det personer der står bag den danske lovgivning, og det er personer, der står bag alle andre landes lovgivninger. Det er personer, der har fastsat de moralske retningslinjer på arbejdspladser etc. etc. Så vi har absolut ingen grund til at tro, at nogle typer moral er fastsat af upersonlig ting, eller tilfældigvis er indbygget i universet. Vi har grund til at tro, at der er en person bag. Og en person der kan fastsætte moralske retningslinjer for andre, må have en vis grad af autoritet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33718 - 08/07/2004 19:37
|
Anonym
Anonym
|
Du overser fuldstændigt pointen.
Du nævner personer som eksempler på autoriteter, fordi de i enkelte tilfælde er i stand til at lovgive, og dermed har magt over andre mennesker. Javel. Dermed følger jo på ingen måde, at de er moralske autoriteter! Vi har ikke set, at moral altid er afhængig af en autoritet, og at en autoritet altid er en person. Vi har derimod set, at nogle personer udkaster love, og om de er moralsk forsvarlige eller ej er en helt anden diskussion.
Spørgsmålet er altså ikke besvaret!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33719 - 08/07/2004 20:13
Personer fastsætter moral
|
Bruger
|
jensen: Du nævner personer som eksempler på autoriteter, fordi de i enkelte tilfælde er i stand til at lovgive, og dermed har magt over andre mennesker. Javel. Dermed følger jo på ingen måde, at de er moralske autoriteter! Vi har ikke set, at moral altid er afhængig af en autoritet, og at en autoritet altid er en person. Vi har derimod set, at nogle personer udkaster love, og om de er moralsk forsvarlige eller ej er en helt anden diskussion.
Om de er moralsk forsvarlige eller ej er ligegyldigt. Vi har kun erfaring med, at personer fastsætter moralske retningslinjer - hvad end disse så foreskriver. Så moral er fastsat af personer, og jo mere man kan fastsætte moralske retningslinjer for andre, jo større en autoritet er man; jo mere magt har man. Vi har derfor overhovedet intet empirisk belæg for at tro, at moral ikke kommer fra en magtfuld person, mens vi har masser af belæg for at tro, at det kommer fra en magtfuld person. Jeg kan derfor ikke se, hvordan i alverden man kan tro, at der kan eksistere absolut moral, hvis der ikke eksisterer en absolut person? Hvad er det rationelle i en sådan tro?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33720 - 08/07/2004 20:21
Re: Personer fastsætter moral
|
Anonym
Anonym
|
"Vi har derfor overhovedet intet empirisk belæg for at tro, at moral ikke kommer fra en magtfuld person, mens vi har masser af belæg for at tro, at det kommer fra en magtfuld person. Jeg kan derfor ikke se, hvordan i alverden man kan tro, at der kan eksistere absolut moral, hvis der ikke eksisterer en absolut person? Hvad er det rationelle i en sådan tro?"
Det rationelle i en sådan tankegang er, at man skelner mellem, hvad folk hævder er sandt, og hvad der kunne tænkes at være sandt. Det rationelle i den er, at forholde sig til, at selvom noget er lov skik eller vane, så er der intet der viser, at dette er moralsk rigtigt. Man skelner altså mellem, hvad der er praksis, og hvad der kunne tænkes at være moralsk rigtigt eller forkert. Dette er fuldstændigt nødvendigt for overhovedet at kunne stille spørgsmålet om, hvorvidt autoriteterne er moralsk forsvarlige.
For at en person kan være grundlag for en absolut moral, som du jo mener at Gud er, så er der altså tale om, at han ikke blot må have en autoritet, der tillader han at udkaste retningslinier men at han også må være i besiddelse af en eller anden mystisk magt, der gør, at de ting som han foreskriver også er moralsk rigtige. At det sidste gør sig gældende kan du ikke bevise eller begrunde ved henvisning til at personer der har magt er autoriteter i juridisk forstand, når det ikke deraf følger, at de er autoriteter i moralsk forstand!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33721 - 09/07/2004 08:29
|
Bruger
|
jensen: Det rationelle i en sådan tankegang er, at man skelner mellem, hvad folk hævder er sandt, og hvad der kunne tænkes at være sandt. Det rationelle i den er, at forholde sig til, at selvom noget er lov skik eller vane, så er der intet der viser, at dette er moralsk rigtigt. Man skelner altså mellem, hvad der er praksis, og hvad der kunne tænkes at være moralsk rigtigt eller forkert. Dette er fuldstændigt nødvendigt for overhovedet at kunne stille spørgsmålet om, hvorvidt autoriteterne er moralsk forsvarlige.
Jeg tror, du debatterer din egen misforståelse. Det er ikke relevant, om personen er moralsk forsvarlig eller ej. Pointen er, at vi kun har erfaring med, at personer fastsætter moral - om denne moral så foreskriver, at vi alle skal være søde og rare ved hinanden, eller at vi skal dræbe små ufødte babyer, det er irrelevant. Personer fastsætter moral. Ting fastsætter ikke moral. Empirien har dømt. Vi har derfor ingen grund til at tro, at moral kan være fastsat af noget, der ikke er en person - eller at den fir evigt har fløjet rundt i universet. HVIS der er en moral, så må vi antage, at den er fastsat af en person. Ellers bygger vi ikke vores slutninger på, hvad vi kan observere i virkeligheden. DET er pointen.
jensen: For at en person kan være grundlag for en absolut moral, som du jo mener at Gud er, så er der altså tale om, at han ikke blot må have en autoritet, der tillader han at udkaste retningslinier men at han også må være i besiddelse af en eller anden mystisk magt, der gør, at de ting som han foreskriver også er moralsk rigtige.
Gud bestemmer selv, hvad der er moralsk rigtigt, fordi Han er ophavet til al moral og etik. At være moralsk vil derfor ultimativt sige at gøre Guds vilje, og fordi Gud er algod, så er alt, der stemmer overens med Guds vilje godt.
jensen: At det sidste gør sig gældende kan du ikke bevise eller begrunde ved henvisning til at personer der har magt er autoriteter i juridisk forstand, når det ikke deraf følger, at de er autoriteter i moralsk forstand!
Det har jeg da heller ikke tænkt mig at forsøge på! Vi er vel ikke ude i en stråmand igen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33722 - 09/07/2004 18:48
|
Anonym
Anonym
|
Du burde måske forholde sig til de himmelråbende problemer ved din egen anskuelse i stedet for at blive hængende i din platte tale om stråmænd.
Lad os endnu engang betragte den fejl, som ligger i det ræsonnement. Du forstår at nogle mennesker, der har autoritet også kan udstede love, som andre har pligt til at følge. Du forstår også, at dette ikke betyder, at deres love er moralsk forsvarlige endsige, at deres lovgivning er moralsk forpligtende. Aha! Derfra slutter du så, at vi altid ser moral opstå som et resultat af en persons dom.
"Pointen er, at vi kun har erfaring med, at personer fastsætter moral - om denne moral så foreskriver, at vi alle skal være søde og rare ved hinanden, eller at vi skal dræbe små ufødte babyer, det er irrelevant. Personer fastsætter moral. Ting fastsætter ikke moral. Empirien har dømt."
Vil du som udgangspunkt acceptere påstanden om, at hvad som helst der er foreskrevet af en person er moral? I så fald, så tror jeg du bør sætte dig grundigere ind i moralsk tænkning. Desuden har din påstand om at empirien har dømt intet med virkeligheden at gøre. For det første, så har vi som allerede kun set, at personer udkaster lovgivning, ikke moral! For det andet så er det i udgangspunket forkert at tage for givet, at den menneskelige virkelighed er den eneste, særligt når vi diskuterer moral. Det er også umiddelbart ubegrundet, at tro at de samme lovmæssigheder gør sig gældende i himmelen og på jorden, hvis jeg må bruge den formulering. Moral er ikke et spørgsmål om, hvad der er tilfældet men om, hvad der burde være tilfældet (dermed ikke være sagt, at der ikke kan være overensstemmelse mellem disse to).
"Gud bestemmer selv, hvad der er moralsk rigtigt, fordi Han er ophavet til al moral og etik."
Påstanden kan ikke begrundes! Hitler havde en enorm magt og han og naziledelsen kunne udkaste en hel masse regler, men vil du virkelig kalde det for moral? Hitler var milevidt fra at være moralsk forsvarlig til trods for sin store magt. At Gud så som en absolut magt skulle have en absolut autoritet kan naturligvis ikke vises med henvisning til en analogi, der ikke engang selv indeholder de kendsgerninger, som man ønsker at overføre på Gud.
Ville alt hvad Gud bestemte være moralsk forsvarligt? Ville du dræbe din mor, hvis Gud sagde du skulle (og nu ikke noget tale om, at Gud aldrig ville byde dig at gøre det. Den undskyldning kan ikke bruges, når påstanden er, at der kun er et kriterie for moral, nemlig magt). Hvilke kriterier kan Gud opstille moral ud fra? Er det gode godt, fordi Gud vil det, eller vil Gud det gode, fordi det er godt?
|
|
Til toppen
|
|
|
|