0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#33540 - 25/05/2004 14:21
Har ateisterne ikke bevisbyrden?
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Ofte erklærer ateister, at bevisbyrden hviler på teisterne, da det er dem, der fremsætter påstanden om Guds eksistens. Det er da også sandt, at enhver der fremsætter en påstand eller et argument skal underbygge dette, og de fleste teister løfter da også med glæde denne bevisbyrde, fx ved at fremhæve, at den kompleksitet, orden og logik der findes i naturen peger i retning af en Intelligent Designer. Ateister har længe forgæves forsøgt at modargumentere teisternes konklusion, men interessant nok viser sig det sig nu, at førende ateistiske evolutionister offentligt indrømmer, at naturens indretning ofte ligner design.
"Darwinian theorists have long acknowledged that biological organisms “appear” to be designed. Oxford zoologist Richard Dawkins, a leading Darwinian spokesperson, has admitted, “Biology is the study of complicated things that give the appearance of having been designed for a purpose.”2 Statements like this echo throughout the biological literature. Francis Crick, Nobel laureate and co-discoverer of the structure of DNA, writes, “Biologists must constantly keep in mind that what they see was not designed, but rather evolved.”3"
[Mine fremhævelser]
[Fra www.designinference.com]
Måske står vi overfor et nyt videnskabeligt paradigmeskift. Eftersom empirisk observation underbygger teisternes påstand om en Intelligent Designer, hviler bevisbyrden nu på ateisternes skuldre. Det interessante i denne henseende er, om ateisterne i fremtiden vil kunne løfte denne bevisbyrde ved at fremlægge videnskabelig, empirisk dokumentation, der kan usandsynliggøre teisternes "design inference."?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33541 - 25/05/2004 15:22
Evolution, ikke ateisme.
[Re: Ajita]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Theological skrev: [...] Th> men interessant nok viser sig det sig nu, at førende ateistiske evolutionister offentligt indrømmer, at naturens indretning ofte ligner design.
Der er nu næppe tale om nogen indrømmelse. Det er evolutionisternes generelle påstand, at design ikke kræver anden designer end de rå naturkræfter, en slags "learning by doing" eller "trial and error", hvoraf naturlig selektion er den bedst kendte.
Jeg bliver åbenbart nødt til at gentage (for 1000ne gang), at evolutionister ikke er ensbetydende med ateister.
[...]
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#33542 - 25/05/2004 17:23
Re: Har ateisterne ikke bevisbyrden?
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Ofte erklærer ateister, at bevisbyrden hviler på teisterne, da det er dem, der fremsætter påstanden om Guds eksistens. Det er da også sandt, at enhver der fremsætter en påstand eller et argument skal underbygge dette, og de fleste teister løfter da også med glæde denne bevisbyrde, fx ved at fremhæve, at den kompleksitet, orden og logik der findes i naturen peger i retning af en Intelligent Designer.
Hvorfor er kompleksitet orden og logik tegn på en designer? du må vist komme med et bedre argument end det!
Hvorfor citerer du ikke Dakins direkte, men gennem en kreationistisk kilde? Hvad fortsætter Dawkins med at skrive i det afsnit du har citeret fra? Kommer han med argumenter for hvorfor biologien tilsyneladende ser ud til at være designet?
Ved du det, eller efteraber du bare bevidstløs de dårlige argumenter du læser på tilfældige hjemmesider?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#33543 - 28/05/2004 01:17
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
"Hvorfor er kompleksitet orden og logik tegn på en designer?"
Kan du nævne et objekt, hvis kompleksitet, orden og logik overgår hvad dyr og mennesker kan præstere, og som du kender den direkte årsag til? Hvis du ikke kan det, hvordan kan ideen om, at der ikke er intelligens bag sådanne objekter så være rationel?
"Hvorfor citerer du ikke Dakins direkte, men gennem en kreationistisk kilde?"
Hvorfor ikke?
"Hvad fortsætter Dawkins med at skrive i det afsnit du har citeret fra?"
Hvilken relevans har det for det specifikke citat?
"Kommer han med argumenter for hvorfor biologien tilsyneladende ser ud til at være designet?"
Pointen er, at han ikke kan vise, at den ikke er designet - han og andre evolutionister forsøger at arbejde på at vise, hvordan man kan trin for trin kan komme frem til den enorme kompleksitet etc., der er i mange biologiske systemer uden at appellere til en designer. Det vil de gøre ved at vise, hvordan man ved trin med sandsynligheder på mindre end 10 i tolvte gradvist kan komme til det endelige resultat (Da Dembski var i Danmark sagde han, at Dawkins m.fl indrømmer, at når sandsynligheden for at et givent biologisk system er udviklet uden intelligent styring er mere end 10 i tolvte (ved ikke hvordan jeg skal skrive det på pc), så har evolutionisterne et problem.)
Jeg håber, jeg udtrykte ovenstående klart nok. Ellers kan det være, at Andreas, der også hørte foredragene, og som har forstand på dette emne, kan hjælpe mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33544 - 28/05/2004 01:27
Re: Evolution, ikke ateisme.
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
"Der er nu næppe tale om nogen indrømmelse. Det er evolutionisternes generelle påstand, at design ikke kræver anden designer end de rå naturkræfter, en slags "learning by doing" eller "trial and error", hvoraf naturlig selektion er den bedst kendte."
Kan du ikke lige underrette mig, når de engang har indsamlet overbevisende bevisførelse for det?
"Jeg bliver åbenbart nødt til at gentage (for 1000ne gang), at evolutionister ikke er ensbetydende med ateister."
Hvorfor, hvem har da sagt det modsatte?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33545 - 28/05/2004 02:31
Dawkins
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Jeg både ejer og har læst Dawkins' "The Blind Watchmaker", og jeg kan stå inde for, at citatet repræsenterer hans holdning. Her er et indlæg med citater fra en diskussion på et andet forum, hvor jeg blev beskyldt for at citere ham ude af kontekst (de er alle på engelske, men jeg skal gerne oversætte, hvis man spørger pænt). Hvad angår, om man må citere nogen, som er uenig med en på andre områder, har jeg nogle passende ord her. Potenser angives sædvanligvis med en lille hat: 10^12. Et par punkter: - Dawkins udregner tallet i kapitel 6 i "The Blind Watchmaker", og kalder det "the spontaneous generation probability" (SGP). - Jeg er ikke sikker på, at det er 10^12. Dawkins siger "1 in 100 billion billion" (p. 146), der, alt afhængigt af, om det er britiske eller amerikanske "billions", er henholdsvis 10^20 og 10^14. - Når jeg ovenfor siger "udregner", mener jeg det i den bredest mulige forstand. Dawkins påpeger det indlysende, at hvis intelligent liv skal opstå én gang, må dets sandsynlighed ikke overstige antallet af tilgængelige planeter, hvorefter han slynger tallet 100 billion billion ud. Længere er den ikke. Hans pointe var den fornuftige, at når man tilegner noget til tilfældighed, er det begrænset, hvor lille sandsynligheden må være. En dejlig afveksling fra de sædvanlige påstande om, at siden alle udfald er lige sandsynlige, kan man ikke sige, at noget (f.eks. livets naturlige oprindelse) er for usandsynligt. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33546 - 28/05/2004 10:09
|
Bruger
|
Kan du nævne et objekt, hvis kompleksitet, orden og logik overgår hvad dyr og mennesker kan præstere, og som du kender den direkte årsag til? Hvis du ikke kan det, hvordan kan ideen om, at der ikke er intelligens bag sådanne objekter så være rationel?
Aha, du er tilhænger af God of the Gaps. Hvis ikke vi ved hvordan noget hænger sammen, så er det gud der har lavet det.
Borstet fra det, er vejrsystemer enormt komplekse, og så vidt jeg ved kan vi mennesker endnu ikke lave en orkan, eller en tyfon?
Biologiske strukturer er bliver jo til stadighed lavet af andre biologiske strukturer, så de opfylder ikke dine betingelser. Solsystemet er også både komplekst ordnet og logisk, men der har vi nogle ret gode antagelser.
Men lad os sige at der virkelig var et godt eksempel, hvordan udleder du at der står en intelligens bag?
Med hensyn til Dawkins så fortæller han ganske rigtigt at mange ting ser designede ud, men hele bogen er et argument for at selv om ting ser designede ud, så behøver de ikke at være designede.
Du har selv så travlt med skose folk som laver fejlslutningen at blot fordi de ikke har set beviser på eksistensen af en gud, så kan der ikke eksistere en gud, men så hopper du selv ned i præcis samme fejl. Fordi noget tilsyneladende ser skabt ud, så behøver det ikke være skabt.
Der er således ikke noget paradigmeskift på vej, det skete for lang tid siden, hvor videnskabsmænd, som troede at verden var skabt fandt ud af at når man kigger nærmere på tingene, så kan man se at der fandtes bedre forklaringer en "Gud gjorde det".
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#33547 - 28/05/2004 10:15
Re: Dawkins
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Hej Andreas
Jeg både ejer og har læst Dawkins' "The Blind Watchmaker", og jeg kan stå inde for, at citatet repræsenterer hans holdning.
Jeg tvivler ikke på citatet, jeg har selv læst bogen, men Jens fortsætter med at siger:
Måske står vi overfor et nyt videnskabeligt paradigmeskift. Eftersom empirisk observation underbygger teisternes påstand om en Intelligent Designer, hviler bevisbyrden nu på ateisternes skuldre.
Hvis Jens havde gjort sig den ulejlighed at læse det han citerede fra ville han vide at hele bogen er et argument for at selv om ting SER designede ud behøver de ikke at VÆRE det.
Han bruger Dawkins citatet som et argument for at hans påstand er underbygget, mens hele meningen med bogen er det modsatte.
Om Dawkins har ret eller ej er en anden diskussion, men brugt på den måde er citatet præcis lige så uærligt som det famøse Darwin øje citat.
Jeg er ikke helt klar over hvor du vil hen med snakken om sandsynligheder?
/Søren
Ændret af kongstad (28/05/2004 10:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#33549 - 28/05/2004 12:09
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>Hvis Jens havde gjort sig den ulejlighed at læse det han citerede fra ville han vide >at hele bogen er et argument for at selv om ting SER designede ud behøver de ikke at >VÆRE det.Udfra Ajitas indlæg er det tydeligt, at Dawkins anser designet for at være en illusion. Havde han fået det til at se ud, som om Dawkins mente, at designet var virkeligt ville der have været noget at komme efter. Darwinister henviser ofte til lighederne mellem tetrapodernes lemmer og Richard Owens påstand, at disse ikke giver funktionel mening. Men Owen brugte dette som et argument for en skabelse over guddommelige arketyper (se her). Betyder det, at darwinister ikke må henvise til Owens analyse? [...] SK>Jeg er ikke helt klar over hvor du vil hen med snakken om sandsynligheder?Ajita nævnte Dawkins' sandsynlighedskrav og spurgte, om jeg ikke kunne hjælpe med nogle detaljer. Så det gjorde jeg. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33550 - 28/05/2004 13:15
|
Bruger
|
Der er vi så uenige i tolkningen af Jens indlæg.
Den eneste måde jeg kan få hans samlede indlæg til at give mening er ved at forstå det sådan at han skriver at ateisterne har bevisbyrden, fordi blandt andet ateister "indrømmer" at nogen ting ser designede ud.
Hvis ikke det er hans pointe så kan jeg ikke se hvorfor ateisterne har nogen som helst bevisbyrde. Men det kan Jens måske forklare.
Dawkins viser jo netop at Paleys (og Jens) gamle argument ikke holder, så hvordan Jens mener at det på magisk vis betyder at ateister har bevisbyrden kan jeg ikke forstå.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33551 - 28/05/2004 13:16
|
Bruger
|
Theological skrev: >Za> Der er nu næppe tale om nogen indrømmelse. Det er evolutionisternes generelle påstand, at design ikke kræver anden designer end de rå naturkræfter, en slags "learning by doing" eller "trial and error", hvoraf naturlig selektion er den bedst kendte.
Th> Kan du ikke lige underrette mig, når de engang har indsamlet overbevisende bevisførelse for det?Så du godkender altså, at det ikke er en indrømmelse? Hvad angår bevisførelsen, kan du tjekke dette indlæg, hvor man kan se dig løbe tudende bort med halen mellem benene, da du blev konfronteret med beviserne. >Za> Jeg bliver åbenbart nødt til at gentage (for 1000ne gang), at evolutionister ikke er ensbetydende med ateister.
Th> Hvorfor, hvem har da sagt det modsatte? Du har selv udtalt dig på en måde, hvor du overser teistiske evolutionister, her fx:
Theological: Ofte erklærer ateister, at bevisbyrden hviler på teisterne, da det er dem, der fremsætter påstanden om Guds eksistens. Det er da også sandt, at enhver der fremsætter en påstand eller et argument skal underbygge dette, og de fleste teister løfter da også med glæde denne bevisbyrde, fx ved at fremhæve, at den kompleksitet, orden og logik der findes i naturen peger i retning af en Intelligent Designer. Ateister har længe forgæves forsøgt at modargumentere teisternes konklusion,...
Uanset hvad, du påstår er det altså ikke alle teister, der ser på verden som du. Så kan du selvfølgelig køre en "No true Scotsman" på dem, det plejer du at være god til...
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#33552 - 28/05/2004 14:25
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>Den eneste måde jeg kan få hans samlede indlæg til at give mening er ved at >forstå det sådan at han skriver at ateisterne har bevisbyrden, fordi blandt andet >ateister "indrømmer" at nogen ting ser designede ud.Ja, sådan læser det jeg det også. Og at "nogen ting ser designede ud" er fuldt ud i overensstemmelse med, hvad Dawkins skriver. [...] SK>Dawkins viser jo netop at Paleys (og Jens) gamle argument ikke holder, så >hvordan Jens mener at det på magisk vis betyder at ateister har bevisbyrden kan jeg >ikke forstå.Jeg kan ikke se det mystiske. Afrika og Sydamerika ser ud som om de engang har hængt sammen. Mange skandinaviske egne ser ud som om de er blevet dannet ved at en gletcher gled hen over dem. Månen ser ud som om den er blevet ramt af adskillige meteorer. I alle disse tilfælde mener vi, at beskrivelserne virkelig reflekterer, hvad der sket: Afrika og Sydamerika har hængt sammen, månen er blevet ramt af meteorer, og vi har haft en istid. Det er naturligt, at hvis nogen kommer og siger, at eksempelvis månebombardementet kun er `tilsyneladende' og at månen aldrig er blevet ramt, er bevisbyrden på vedkommende skuldre. Det må det op til personen at fremlægge en alternativ forklaring, der ikke blot forklarer det `tilsyneladende bombardement' lige så godt, men bedre, end den umiddelbare forklaring. Du mener angiveligt, at Dawkins har fremsat en sådan forklaring hvad angår det `tilsyneladende design'. Fint. I så fald kan du fremlægge hans argumenter som svar på Ajitas åbningsindlæg og vise, at darwinismen sagtens kan bære bevisbyrden på sine skuldre. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33553 - 28/05/2004 14:45
|
Bruger
|
Du mener angiveligt, at Dawkins har fremsat en sådan forklaring hvad angår det `tilsyneladende design'. Fint. I så fald kan du fremlægge hans argumenter som svar på Ajitas åbningsindlæg og vise, at darwinismen sagtens kan bære bevisbyrden på sine skuldre.
Er det ikke det vi har diskuteret?
Er det ikke Dawkins hensigt med "the Blind Watchmaker" at vise at det kun er tilsyneldadende at ting er designet?
Hvis Jens har læst bogen, så kan han jo selv forklare hvorfor han er uenig med Dawkins, hvis ikke, så må det være hans opgave at checke med de kilder han selv refererer.
Bemærk at jeg ikke påstår at Dawkins har ret, det er en helt anden diskussion, men det undrer mig at at Jens henviser til en bog som netop prøver at vise at designarguimentet er noget vrøvl, og derefter gentager sit design argument!
Og sp har jeg endda slet ikke taget hul på hele diskussionen om hvorledes man udfra eksistensen af design kan udlede guds eksistens, en ikke helt uvæsentlig detalje, som Jens slet ikke kommer ind på. Hvorfor skifter bevisbyrden for eksistensen af gud på magisk vis fordi "noget ser designet ud"?
Hvad vi kan bruge dine eksempler til ved jeg ikke? Var det åbenlyst for de første jæger/samler samfund at skandinavien var formet af gletchere? Kunne Galilei se at det måtte være kratere på månen? Så Cook på sine landkort og indså at Afrika og Europa hang sammen?
Nej - Først med viden om de processer vi beskriver blev det "åbenlyst".
Beviset for at jordskorpen bevæger sig er ikke "at det ser ud som om at Afrika og Europa har hængt sammen".
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33554 - 28/05/2004 15:36
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>Bemærk at jeg ikke påstår at Dawkins har ret, det er en helt anden diskussion, >men det undrer mig at at Jens henviser til en bog som netop prøver at vise at >designarguimentet er noget vrøvl, og derefter gentager sit design argument!Jeg læser ikke Ajitas åbningsindlæg som handlende om designargument, så meget som bevisbyrden (dette er ovenikøbet med i overskriften!). For mig fremstår det som om han allerede ser designkonklusionen som værende fornuftig (jf. citaterne fra Dawkins og Crick), og at det nu må være op til dem, der mener noget andet, at argumentere deres sag. Så kan man beklage sig over, at han ikke selv går i detaljer med Dawkins forslag. Det vil være et for stort arbejde at arbejde sig igennem en hel bog, og hvis man nøjes med et par eksempler, kan man altid blive beskyldt for ikke at udvælge de rigtige. Så virker det meget fornuftigt at overlade det til dem, der mener, at Dawkins har argumenteret vel for sin sag, at udvælge de argumenter de føler for. Jeg ville ikke selv have formuleret indlægget, som Ajita gjorde det, og man kan altid finde skønhedsfejl (sammenblandingen af ateister og evolutionister, såvel som af en designer med Gud), men jeg kan gå ind for hovedkernen i det, som jeg ikke mener, at nogle af de nuværende indlæg har besvaret. [...] SK>Var det åbenlyst for de første jæger/samler samfund at skandinavien var formet af >gletchere? Kunne Galilei se at det måtte være kratere på månen? Så Cook på sine >landkort og indså at Afrika og Europa hang sammen? Nej - Først med viden om de >processer vi beskriver blev det "åbenlyst".Faktisk er jeg ret sikker på, at Galilei mente, at det måtte være kratere på månen. Dette var en af hans argumenter mod ptolemæikerne, der sagde, at himmelrummets legemer måtte være perfekte. Men de andre eksempler skyldes ikke, at personerne ikke drog slutningen fra `det tilsyneladende' til `det faktuelle', men at de slet ikke kunne se `det tilsyneladende'. Alfred Wegner, der var den første til at gøre opmærksom på, at Afrika og Sydamerika `tilsyneladende' havde hængt sammen, konkluderede også, at dette faktisk var tilfældet, på trods af at kendskabet til de tektoniske plader først kom senere. Og plejer man ikke at sige, at fælles afstamning er et faktum, selvom der er usikkerhed mht. hvilke processer der forårsagede det? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33555 - 28/05/2004 16:10
|
Bruger
|
Hej Andreas
Jeg læser ikke Ajitas åbningsindlæg som handlende om designargument, så meget som bevisbyrden (dette er ovenikøbet med i overskriften!). For mig fremstår det som om han allerede ser designkonklusionen som værende fornuftig (jf. citaterne fra Dawkins og Crick), og at det nu må være op til dem, der mener noget andet, at argumentere deres sag.
Vi er helt enige om at hans indlæg handler om bevisbyrden. Men hvordan kan Jens flytte bevisbyrden for eksistensen af gud blot ved at påpege at to personer (hvoraf den ene er ateist, jeg ved ikke med Crick), giver ham ret i at nogle ting ser designede ud?
Det er ikke en gang et halvt argument!
Selv hvis alle var enige om at der findes ting i naturen som må være lavet af en intelligens, så beviser det stadig ikke at der er en gud.
Det er jo også en af fejlene ved Paleys oprindelige argument med uret. Hvis man kan slutte fra uret til en menneskelig urmager, hvordan kan man så slutte fra f.eks et blad til en gud?
Men Jens kommer ikke en gang så langt. Han har to citater hvor det ene er fra indledningen en bog hvis formål blandt andet er at vise at det der tilsyneladende er designet ikke nødvendigvis er det, og ud fra det mener han at have flyttet bevisbyrden for eksistensen af en omnipotent omniscient entitet væk fra sig selv?
Så du har ret. Det handler ikke om designargumentet, der er faktisk ikke nogen argumenter. Jens kilder siger det modsatte af hvad han tilsyneladende selv mener. (her tillader jeg mig at bruge de originale kilder, og ikke Jens henvisninger til kilderne gennem sekundære kilder)
Så selv om vi kan diskutere designargumentet og Dawkins bog, så komme Jens ikke så langt. Han mener blot at fordi der er to mennesker som giver ham ret i at nogen ting kan se designede ud, så behøver Jens ikke at bevise eksistensen af den omnipotente omnisciente entitet, som han missionerer for.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33557 - 01/06/2004 10:41
|
Bruger
|
Det er en af ankerne. Den anden anke er selvfølgelig at det er en fejlslutning at slutte sig til eksistense af inteligente designere, og sepcielt een intelligent designer, fordi man synes at noget ser "designet ud".
En tredje anke er at Jens slet ikke argumenterer, men citerer fra en sekundær kilde, uden at forholde sig til at hans citater blot er indledningen til afvisning af Jens argument.
Det er præcis lige så uærligt som det berømte øjecitat fra Darwin som kreationister af en eller anden grund er så glade for.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33558 - 01/06/2004 13:39
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: SK>Det er en af ankerne. Den anden anke er selvfølgelig at det er en fejlslutning at >slutte sig til eksistense af inteligente designere, og sepcielt een intelligent designer, >fordi man synes at noget ser "designet ud".Selvfølgelig er det ikke det, af grunde allerede forklaret her. SK>En tredje anke er at Jens slet ikke argumenterer, men citerer fra en sekundær >kilde,Den må jeg huske, næste gang nogen benytter sig af en Talk.Origins-artikel, der er baseret på materialer, de ikke selv har læst. ;-) Og hvad så, om Ajita ikke personligt har læst Dawkins' bog. Hvis nu jeg, der har læst den, fremsatte det præcist samme argument, ville denne anke så falde bort? Betyder det, at argumentets gyldighed afhænger af personen, der fremsætter det? SK>uden at forholde sig til at hans citater blot er indledningen til afvisning af Jens >argument. Det er præcis lige så uærligt som det berømte øjecitat fra Darwin som >kreationister af en eller anden grund er så glade for.Det famøse Darwin-citat er vildledende, fordi det giver én det indtryk, at Darwin anså øjets oprindelse som et problem for hans teori, hvilket de efterfølgende afsnit modbeviser. Dette er ikke tilfældet for Dawkins-citatet: Dawkins mener virkelig, at levende ting ser designede ud. At Dawkins selv mener at kunne forklare dette uden brug af design, er i denne sammenhæng irrelevant. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33559 - 01/06/2004 14:02
|
Bruger
|
Hej Andreas
Hvis vi et øjeblik vender tilbage til starten af diskussionen, så lød mit spørgsmål til Jens netop om han vidste hvad bogen han indirekte citerer fra handlede om, eller bare det afsnit han citerede fra.
Det der er mit problem med Jens citat ikke at han har taget det fra Dembskis hjemmeside!
Jeg synes Jens brug af citatet er uærligt fordi han bruger det til et skinargument for eksistensen af gud, selv om det selv samme citat er en del af en større enhed, hvor forfatteren netop argumenterer mod guddommelig indgriben.
Jeg tror ikke Jens har læst bogen, og tvivler på at han har læst noget som helst originalt af Dawkins. Af Jens andre udtalelser omkring biologi er det tydeligt at han ikke har særlig stor viden på området.
Mit svar til ham var derfor en udfordring til ham, hvis formål var dels at få ham til at formulere sit argument i stedet for blot at fægte med armene, samt at høre hvad hans indvendinger var imod Dawkins argumenter. Vi venter dog stadig på at Jens formulerer et argument for hvorfor ateister pludselig har "fået bevisbyrden" blot fordi Dawkins har udtalt en sætning.
Hvis du brugte Dawkins citatet som eneste begrundelse for at det pludselig er ateister som skal modbevise gud, i stedet for dem der påstår at han eksisterer, så ville jeg også gå dig på klingen med hvad du mener om det Dawkins har skrevet i resten af bogen, hvor han blandt andet omtaler Paleys argument, som måske er det Jens har forsøgt at replikere, med mindre held end Paley oprindelig havde! Men da Jens, tilsyneladende, ikke har læst bogen, og ikke har nogen argumenter, så er der jo ikke så meget at diskutere. Jeg vil derfor stoppe her, og vente på at Jens får tid til at formulere hvad det egentlig er han mener!
Venlig hilsen Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33560 - 01/06/2004 14:23
|
Bruger
|
Andreas skrev: [...] >SK>Dawkins viser jo netop at Paleys (og Jens) gamle argument ikke holder, så hvordan Jens mener at det på magisk vis betyder at ateister har bevisbyrden kan jeg ikke forstå.
An> Jeg kan ikke se det mystiske.
Vi har været igennem denne her før, men du skal ikke få lov at snige den igennem. Først og fremmest: I alle dine analogier henviser man til allerede accepterede eller i princippet uafhængigt demonstrérbare mekanismer. Dette er (også if. IDerne selv) ikke tilfældet med ID. Ergo fejler sammenligningen pga. designerens transcendente natur.
Dernæst: logikken er omvendt.
1) Ting, der er designet, har (ofte) kvaliteten A 2) Denne flagel har kvaliteten A 3) Derfor er A designet
Slutningen, IDer laver hedder 1 til 2. Man kan kun slutte den anden vej, og det forudsætter endda, at man udelader "ofte" i 1). Spørgsmålet er også, om der er en kategori-fejl her. Kan "A" overhovedet defineres objektivt? Forudsætter det ikke en designer, hvilket leder til en cirkelslutning? [...]
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#33561 - 01/06/2004 16:27
Fænomener og deres årsager
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: [...] Za>Først og fremmest: I alle dine analogier henviser man til allerede accepterede >eller i princippet uafhængigt demonstrérbare mekanismer.Ja, og som jeg har sagt ved tidligere lejligheder, er kendskabet til et fænomens mekanisme ikke nødvendigt for at erkende dets virkelighed. Wegner så ligheden mellem Afrika og Sydamerikas kyster som et tegn på, at de havde hængt sammen, også selvom han ikke kendte til mekanismen, der havde adskilt dem. Og med evolutionsteorien har vi et glimrende eksempel på, at der blandt evolutionister er enighed om, at alle organismer har udviklet sig fra en fælles forfader, selvom man endnu ikke er enige om, hvordan dette er gået til. Ateist.org har en fin artikel fra Talk.Origins-arkivet her. [...] Za>Dernæst: logikken er omvendt. > >1) Ting, der er designet, har (ofte) kvaliteten A >2) Denne flagel har kvaliteten A >3) Derfor er A designet > >Slutningen, IDer laver hedder 1 til 2.For det første, kan du ikke prøve at forholde dig til mig som individ, i stedet for at lægge mine ord i munden på en hel gruppe af "IDer[e]"? Jeg siger heller ikke, at "darwinister blander et fænomens virkelighed sammen med dets mekanisme", blot fordi jeg mener, at du gør det. For det andet kan jeg slet ikke genkende mit argument i det, du ovenfor skitserer. Hvis jeg skulle opstille dette i et skema, ville det snarere så således ud: Observation 1: Levende væsner består af komplekse, maskinlignende strukturer. Observation 2: Intelligente designere skaber komplekse, maskinlignende strukturer. Konklusion: Levende væsner er et resultat af intelligent design. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33562 - 02/06/2004 11:11
Re: Fænomener og deres årsager
|
Bruger
|
Andreas skrev: >Za> Først og fremmest: I alle dine analogier henviser man til allerede accepterede eller i princippet uafhængigt demonstrérbare mekanismer.
An> Ja, og som jeg har sagt ved tidligere lejligheder, er kendskabet til et fænomens mekanisme ikke nødvendigt for at erkende dets virkelighed.
Nej. Men fysikkens love udelukker ikke på forhånd, at kontinenter bevæger sig af sig selv eller at liv udvikler sig af sig selv. Tværtom har fysikkens love tilladt utroligt mange ting at ske af sig selv, helt fra universets tidligste udvikling, inkl. dannelsen af galakser og planeter, til vejret den dag i dag.
Alle dine analogier fejler grundlæggende fordi ingen af dem inkorporerer en transcendent designer. Kan du nævne én eneste accepteret videnskabelig teori, der har måttet inkludere en sådan?
Dette er kernen. Ikke hvor mange eksempler du kan remse op på, at blinde høns også finder korn. I sidste ende har du selvfølgelig ret i, at inspirationen er ligegyldig, empirien må afgøre det. Men indtil du fremviser dette, tillader jeg mig at have den teoretiske inspirationskritik som paladsvagt.
>Za> Dernæst: logikken er omvendt.
1) Ting, der er designet, har (ofte) kvaliteten A 2) Denne flagel har kvaliteten A 3) Derfor er A designet
Slutningen, IDer laver hedder 1 til 2.
An> For det første, kan du ikke prøve at forholde dig til mig som individ, i stedet for at lægge mine ord i munden på en hel gruppe af "IDer[e]"? Jeg siger heller ikke, at "darwinister blander et fænomens virkelighed sammen med dets mekanisme", blot fordi jeg mener, at du gør det.
1) Jeg mener rent faktisk, at min beskrivelse passer på mange af de IDere, hvis argumenter jeg er bekendt med. 2) Du generaliserer rask væk hen over alle darwinister, og bruger tilmed to forskellige darwinisters indbyrdes modstridende udsagn som en art "bevis" for, at de ikke selv ved, hvad de vil. For min skyld kan vi gerne skære den slags væk.
An>For det andet kan jeg slet ikke genkende mit argument i det, du ovenfor skitserer. Hvis jeg skulle opstille dette i et skema, ville det snarere så således ud:
Observation 1: Levende væsner består af komplekse, maskinlignende strukturer. Observation 2: Intelligente designere skaber komplekse, maskinlignende strukturer. Konklusion: Levende væsner er et resultat af intelligent design.
Det er det samme som det, jeg skriver... Tillad mig at omformulere og sig til, hvis du mener, min omformulering gør dig uret:
O1: Levende væsner består af A O2: ID skaber A K: Levende væsner er resultat af en ID
Denne konklusion holder udelukkende, hvis det lyder
O2: Kun ID skaber A
Uden "kun" står du i den situation, jeg beskrev ovenfor. Lad mig illustrere:
O1: "De sataniske vers" er en roman O2: Kvinder skriver romaner K: "De sataniske vers" er skrevet af en kvinde.
Get my drift?
Dette er grunden til, at dit argument er "begging the question". Det er jo præcis ET's påstand, at ET skaber komplekse, maskinlignende strukturer. Derfor skal du fx påvise den reviderede udgave af O2: Kun ID skaber A Dette gøres ved 1) At påvise, at der er noget, der kvalificerer som en ID 2) At påvise, at IDen rent faktisk kan designe liv 3) At påvise, at alle andre muligheder ikke duer.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#33563 - 02/06/2004 12:02
|
Bruger
|
O1: Levende væsner består af A O2: ID skaber A K: Levende væsner er resultat af en ID
Jeg ville formulere det således:
Observation: Levende væsner består af A Observation: Vi har ikke erfaring med, at A kan opstå af andet end ID Konklusion: Derfor har vi god grund til at tro, at A er opstået af ID.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33564 - 02/06/2004 12:56
|
Bruger
|
Theological skrev: >Za> O1: Levende væsner består af A O2: ID skaber A K: Levende væsner er resultat af en ID
Th> Jeg ville formulere det således:
Observation[1, Za]: Levende væsner består af A Observation[2]: Vi har ikke erfaring med, at A kan opstå af andet end ID Konklusion: Derfor har vi god grund til at tro, at A er opstået af ID.
1) Det gør ikke logikken bedre 2) Jeg gentager lige mig selv fra det tidligere indlæg. O[2] i din formulering er "begging the question," da evolutionsteorien netop påstår, at livet er udviklet således. Ergo er din præmis (O[2]) en del af debatten.
Desuden er jeg ikke sikker på, at det (O[2]) er rigtigt. Hvis du kan definere "A", som det relaterer sig til liv, skal jeg forsøge at give dig et modeksempel.
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#33565 - 02/06/2004 15:18
Hvor ligger bevisbyrden?
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: [...] Za>Alle dine analogier fejler grundlæggende fordi ingen af dem inkorporerer en >transcendent designer.Jf. mit tidligere indlæg, påstår jeg ikke at have fundet en "transcendent designer", lige så lidt som arkæologer gør, når de påstår, at flintøkser er designede. For øvrigt kan jeg ikke undgå at bemærke, at igennem denne diskussion er målet hele tiden blevet flyttet. Først var påstanden, at man ikke kunne bruge "det ser designet ud", til at understøtte, at det også var designet. Da jeg besvarede dette, kom du til og påstod, at mine analogier ikke galdt, da man i alle tilfælde kendte til mekanismen bag. Da jeg så tilbageviste dette, var problemet den transcendente designer. Hvis det i det mindste blev anderkendt, at jeg havde besvaret det oprindelige argument, kunne det gå an. Men i stedet bliver jeg hele tiden mistænkeliggjort for at `snige noget igennem', fordi jeg ikke forudser, hvor målet næste gang vil blive flyttet hen. [...] Za>Det er det samme som det, jeg skriver... Tillad mig at omformulere og sig til, hvis >du mener, min omformulering gør dig uret: > >O1: Levende væsner består af A >O2: ID skaber A >K: Levende væsner er resultat af en IDJa, du har ret, dette er faktisk mig argument. Undskyld. Za>Denne konklusion holder udelukkende, hvis det lyder > >O2: Kun ID skaber AIngenlunde. At bevise et universelt negativ er praktisk umuligt, og ingen teori forventes at modbevise alle tænkelige og utænkelige alternativer. Designkonklusionen er foreløbig, og der er altid den risiko, at nye opdagelser vil vise sig at udfordre den. Men dette gælder for alle videnskabelige teorier. Za>Uden "kun" står du i den situation, jeg beskrev ovenfor. Lad mig illustrere: > >O1: "De sataniske vers" er en roman >O2: Kvinder skriver romaner >K: "De sataniske vers" er skrevet af en kvinde.Dette argument er demonstrativt forkert, idet det ignorerer den velkendte observation: O3: Mænd skriver romaner. Det er i princippet muligt, at der eksisterer en tilsvarende observation af naturlige processer skabende komplekse, maskinlignende strukturer, men denne må demonstreres, før muligheden kan tages alvorligt. Og så er vi tilbage ved pointen i åbningsindlægget: Bolden ligger på naturalisternes banehalvdel. [...] Za>Dette er grunden til, at dit argument er "begging the question". Det er jo præcis >ET's påstand, at ET skaber komplekse, maskinlignende strukturer.Selvfølgelig. Og det er ungjordskreationismens påstand, at alle `grundtyper' overlevede på en ark i løbet af en ét år lang global oversvømmelse. Hvorfor skulle jeg tage en nøgen "påstand" alvorlig? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33566 - 02/06/2004 15:20
|
Bruger
|
Ajita:
"Observation[1, Za]: Levende væsner består af A
Observation[2]: Vi har ikke erfaring med, at A kan opstå af andet end ID
Konklusion: Derfor har vi god grund til at tro, at A er opstået af ID."
Zaphod:
"1) Det gør ikke logikken bedre"
Jo, det vil jeg mene, den gør. Det er en induktiv slutning - videnskaben bygger på induktion.
Zaphod:
"2) Jeg gentager lige mig selv fra det tidligere indlæg. O[2] i din formulering er "begging the question," da evolutionsteorien netop påstår, at livet er udviklet således. Ergo er din præmis (O[2]) en del af debatten."
Det er ikke nok, at evolutionsteorien påstår det, så længe den ikke kan demonstrere det. Indtil det er demonstreret, at den høje grad af kompleksitet, orden og logik, vi finder i biologiske systemer kan opstå uden intelligent styring, så må vi støtte os til vores nuværende erfaring; nemlig at den kun opstår ved intelligent styring.
"Desuden er jeg ikke sikker på, at det (O[2]) er rigtigt. Hvis du kan definere "A", som det relaterer sig til liv, skal jeg forsøge at give dig et modeksempel."
A er den høje grad af kompleksitet, orden er logik, der findes i mange biologiske strukturer. Dembski kalder det "specified complexity."
Selv Dawkins indrømmer, at meget i naturen ligner design, og hverken han eller andre evolutionister har formået at vise, det ikke er design. Rationel tankegang tvinger os derfor til at konkludere, at det er mest fornuftigt at antage, det er design, fordi denne tese er den eneste af de to, der er underbygget af empiri.
Ændret af Theological (02/06/2004 15:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#33567 - 02/06/2004 15:40
Re: Hvor ligger bevisbyrden?
|
Bruger
Sted: København
|
Zaphod: O1: Levende væsner består af A O2: ID skaber A K: Levende væsner er resultat af en ID
Andreas: Ja, du har ret, dette er faktisk mig argument.
Argumentet kunne vel også, mere korrekt, formuleres som: O1: Levende væsner består af A O2: Menneskelige designere skaber A K: Levende væsner er resultat af en menneskelig designer.
Vi har ikke erfaring med andre ID'er end menneskelige designere og ergo må livet være designet af et menneske. Q.E.D.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33568 - 02/06/2004 15:45
|
Bruger
|
Selv hvis du har ret i dette Jens, hvad har det så med ateister at gøre?
Hvorfor skulle bevisbyrden pludselig vendes på hovedet hvis man fandt design i naturen?
Hvilket induktivt bevis tillader dig at slutte
1. Kun mennesker er observeret lave A 2. Vi ser A i naturen 3. Derfor findes der en omnipotent, omniscient gud
? /Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33569 - 02/06/2004 15:49
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
"Vi har ikke erfaring med andre ID'er end menneskelige designere og ergo må livet være designet af et menneske."
Edderkopper designer spind, fugle designer reder - osv. Der er mange slags designere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33570 - 02/06/2004 15:54
|
Bruger
|
Og mutationer ændrer organismers opførsel, og eller udseende, derfor fungerer mutationer også som designere.
Ergo hvis du ser design i naturen så kan det skyldes mennesker, dyr, guder, aliens, mutationer eller...
Men hvad var lige din pointe med påvisningen af design?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33571 - 02/06/2004 15:56
|
Bruger
|
"Selv hvis du har ret i dette Jens, hvad har det så med ateister at gøre?
Hvorfor skulle bevisbyrden pludselig vendes på hovedet hvis man fandt design i naturen?
Hvilket induktivt bevis tillader dig at slutte
1. Kun mennesker er observeret lave A 2. Vi ser A i naturen 3. Derfor findes der en omnipotent, omniscient gud"
Hvis vi nu kun diskuterer ID-teori, så vil jeg stille mig tilfreds, hvis du bare anerkender, at der er en designer bag naturen.
Snakker vi mit eget syn på sagen, så vil jeg mene, at hvis vi anerkender, at jo mere "specified complexity," vi finder i et givent objekt, jo mere intelligens må der være bag det, så ender vi med valget mellem 1) en uendelig række designere, eller 2) en første designer. Jeg mener, løsning 1 er ulogisk, og derfor konkluderer jeg, at der må være en første designer. Denne kan logisk set ikke være begrænset af noget, og så er vi ved en allestedsnærværende, almægtig Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33572 - 02/06/2004 15:59
|
Bruger
|
"Og mutationer ændrer organismers opførsel, og eller udseende, derfor fungerer mutationer også som designere."
Men kan du vise, at disse mutationer kan designe de ekstremt komplekse, maskinlignende strukturer, vi finder i fx celler?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33573 - 02/06/2004 16:00
|
Bruger
|
Kan du vise at der findes en designer ud over mennesket som kan gøre det?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33574 - 02/06/2004 16:11
|
Bruger
|
Forøvrigt kender jeg ikke til nogen maskiner som ligner strukturer i celler.
Det tætteste skulle være nanoteknologi, men selv ikke her er det lykkedes os at lave reproducerende maskiner endnu.
Selv hvis vi en dag skulle udvikle teknologi som ligner strukturer vi ser i celler, så er det mere nærliggende at antage sammenfaldet skyldes at mennesket er inspirereret af naturen, end at naturen er fremstillet af noget der ligner mennesket!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33575 - 02/06/2004 17:08
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: [...] At>Argumentet kunne vel også, mere korrekt, formuleres som: >O1: Levende væsner består af A >O2: Menneskelige designere skaber A >K: Levende væsner er resultat af en menneskelig designer.Jeg kan ikke se, at dette er "mere korrekt". Hvordan yder tilføjelsen af menneskelighed noget til argumentet? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33576 - 02/06/2004 17:29
|
Bruger
|
Hvad er dit argument for at der skulle være en designer bag naturen.
Dembski har prøvet at lave en definition af noget han kalder specifik kompleksitet, men der er intet der tyder på at hans definition er internt konsistent, og endnu mindre der tyder på at SK har nogen relevans for bilogien.
At noget ser designet ud er ikke nok indicium til at antage at det er designet, specielt ikke når vi ikke kan se nogen spor på selve designprocessen. Hvordan er livet designet? hvilken teknologi er anvendt?
Vi har fundet stenbrud ved pyramiderne, ovne til at brænde lertøj, og stenflis fra produktionen af stenøkser, men ikke nogen spor på designet af liv.
Helt op til forrige århundrede årelod man syge mennesker, fordi det det var åbenlyst at det hjalp. Man vidste ikke hvorfor det hjalp, men man var sikker på at det gjorde.
Men fordi nogle biologiske strukturer har nogen egenskaber tilfælles med ting som mennesker har konstrueret, så må de nødvendigvis være designet?
Nej jeg kan ikke give dig ret i at der må være en designer. Det er muligt der er, men det er ikke nok indicium at "noget ser designet ud"
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33577 - 02/06/2004 17:40
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg kan ikke se, at dette er "mere korrekt".
Det er mere korrekt fordi det mere præcist udtrykker de faktiske forhold: menneskelige ID'ere er de eneste ID'ere vi har kendskab til.
Hvordan yder tilføjelsen af menneskelighed noget til argumentet?
Jo klarere det fremgår, hvad vores erfaringer er, desto klarere fremgår det også, hvad vi kan tillade os at slutte deraf. Dermed bliver det så også klarere, hvorvidt der i argumentet er udeladt nogle præmisser eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33578 - 02/06/2004 19:00
|
Bruger
|
"Hvad er dit argument for at der skulle være en designer bag naturen."
Det har jeg opstillet!
"Dembski har prøvet at lave en definition af noget han kalder specifik kompleksitet, men der er intet der tyder på at hans definition er internt konsistent, og endnu mindre der tyder på at SK har nogen relevans for bilogien."
Hvis du har problemer med den, så må du bringe dem på banen!
"At noget ser designet ud er ikke nok indicium til at antage at det er designet,..."
Det gør videnskabsfolk hele tiden. Nu nævner selv nogle eksempler: "Vi har fundet stenbrud ved pyramiderne, ovne til at brænde lertøj, og stenflis fra produktionen af stenøkser,..."
"...specielt ikke når vi ikke kan se nogen spor på selve designprocessen. Hvordan er livet designet? hvilken teknologi er anvendt?"
Jeg synes, det spørgsmål er sekundært.
"Vi har fundet stenbrud ved pyramiderne, ovne til at brænde lertøj, og stenflis fra produktionen af stenøkser, men ikke nogen spor på designet af liv."
Er det ikke det, vi diskuterer? Begging the question!
"Helt op til forrige århundrede årelod man syge mennesker, fordi det det var åbenlyst at det hjalp. Man vidste ikke hvorfor det hjalp, men man var sikker på at det gjorde."
Hvad har det med emnet at gøre?
"Men fordi nogle biologiske strukturer har nogen egenskaber tilfælles med ting som mennesker har konstrueret, så må de nødvendigvis være designet?"
Videnskab tager udgangspunkt i induktive slutninger, som ikke er nødvendige, men som alligevel betragtes som værende rationelle. Design-slutningen hviler på et sådant induktivt grundlag.
"Nej jeg kan ikke give dig ret i at der må være en designer. Det er muligt der er, men det er ikke nok indicium at "noget ser designet ud"
Hvis noget ser designet ud, dvs. hvis det væsentlige fællestræk med objekter, vi ved er designede, og hvis vi ikke kan demonstrere, at det ikke skulle være fremkommet uden design, så er design-hypotesen den stærkeste. Den situation er vi i med fx celler kompleksitet, orden og logiske opbygning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33579 - 02/06/2004 20:25
|
Bruger
|
Du kan altså ikke vise, mutationer kan gøre det. Så er det rationelt at antage, at der må være en eller anden designer, der står bag - hvis vi medtager de præmisser, jeg har nævnt andre steder i tråden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33580 - 02/06/2004 20:30
|
Bruger
|
"Forøvrigt kender jeg ikke til nogen maskiner som ligner strukturer i celler."
Der kan vises mange ligheder med hensyn til kompleksitet, orden, logik og formål.
"Selv hvis vi en dag skulle udvikle teknologi som ligner strukturer vi ser i celler, så er det mere nærliggende at antage sammenfaldet skyldes at mennesket er inspirereret af naturen, end at naturen er fremstillet af noget der ligner mennesket!"
Hvorfor er det mere nærliggende, og hvilken betydning har det for teorien om, at naturen er designet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33581 - 02/06/2004 20:45
|
Bruger
|
Kongstad: "Aha, du er tilhænger af God of the Gaps. Hvis ikke vi ved hvordan noget hænger sammen, så er det gud der har lavet det."
Nej, jeg bruger bare almenmenneskelig erfaring som baggrund for mine konklusioner - nemlig at vores erfaring siger os, at alle komplekse frembringelser, som vi kender en direkte årsag til er designede.
"Borstet fra det, er vejrsystemer enormt komplekse, og så vidt jeg ved kan vi mennesker endnu ikke lave en orkan, eller en tyfon?"
Og derfor må vi antage, at der er en højere intelligens, der står bag de love, der styrer dem.
"Biologiske strukturer er bliver jo til stadighed lavet af andre biologiske strukturer, så de opfylder ikke dine betingelser. Solsystemet er også både komplekst ordnet og logisk, men der har vi nogle ret gode antagelser."
Jeg kan ikke følge dig her.
"Men lad os sige at der virkelig var et godt eksempel, hvordan udleder du at der står en intelligens bag?"
Det har jeg vist mange gange.
"Med hensyn til Dawkins så fortæller han ganske rigtigt at mange ting ser designede ud, men hele bogen er et argument for at selv om ting ser designede ud, så behøver de ikke at være designede."
Og hvad så? Han kan ikke demonstrere det, og jeg citerer ham ikke for andet, end at han mener, naturen ser designet ud.
"Du har selv så travlt med skose folk som laver fejlslutningen at blot fordi de ikke har set beviser på eksistensen af en gud, så kan der ikke eksistere en gud, men så hopper du selv ned i præcis samme fejl. Fordi noget tilsyneladende ser skabt ud, så behøver det ikke være skabt."
Jeg siger aldrig, at det nødvendigvis ER sådan - bare at det er mest rationelt.
"Der er således ikke noget paradigmeskift på vej, det skete for lang tid siden, hvor videnskabsmænd, som troede at verden var skabt fandt ud af at når man kigger nærmere på tingene, så kan man se at der fandtes bedre forklaringer en "Gud gjorde det"."
Hvor er den forklaring bedre? Fordi du ikke kan lide ideen om Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33582 - 02/06/2004 21:04
|
Bruger
|
Kunne du overtales til at fremlægge denne bevisførelse, så vi alle kan få glæde af den?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33583 - 02/06/2004 21:10
|
Bruger
|
Café, Her er, hvordan jeg ser det: Når vi erkender menneskers evne til at bygge komplekse, maskinlignende strukturer, forbinder vi det med deres intelligens, ikke deres menneskelighed. Vi forventer også, at en computer med kunstig intelligens vil have denne evne, og hvis vi en dag får kontakt med intelligente væsner fra rummet, vil vi også forvente at de er i stand til dette. At forbinde komplekse, maskinlignende strukturer med et femfingret, opretstående pattedyr med trikromatisk syn og sparsom kropsbehåring virker på mig en smule søgt. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33584 - 02/06/2004 23:32
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Hvis Gud kunne bevises, var sagen jo klar!
I biblen står der: søg og du skal finde.
Kunne det betyde, at Gud er noget, man skal erkende åndeligt?
De, der tror på big bang, søger beviser på det og finder det. De, der søger beviser, der siger, at Gud ikke findes, finder det.
Søg Gud og du skal finde Gud. Glem alt om bevisbyrden! Ingen kan give dig det, du søger. De kan måske vise dig vejen, men det er dig, der skal banke på, og når der bliver åbnet, så er det dig, der skal gå igennem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33585 - 03/06/2004 08:47
|
Bruger
|
"Det er en af ankerne. Den anden anke er selvfølgelig at det er en fejlslutning at slutte sig til eksistense af inteligente designere, og sepcielt een intelligent designer, fordi man synes at noget ser "designet ud"."
Hvis noget ser designet ud, fordi det har ligheder med design, og hvis vi kun ser design, som er forårsaget af designere, og hvis vi ikke kan vise, at det ikke er designet, så har vi god grund til at antage, at det er designet.
"En tredje anke er at Jens slet ikke argumenterer, men citerer fra en sekundær kilde, uden at forholde sig til at hans citater blot er indledningen til afvisning af Jens argument."
Det er irrelevant! Dawkins har sagt, naturen ser designet ud, og det citerer jeg ham for. At han mener noget andet viser, som han ikke kan føre bevis for, viser at han ikke er strengt videnskabelig.
"Det er præcis lige så uærligt som det berømte øjecitat fra Darwin som kreationister af en eller anden grund er så glade for."
Overhovedet ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33586 - 03/06/2004 08:50
|
Bruger
|
"Hvis Jens havde gjort sig den ulejlighed at læse det han citerede fra ville han vide at hele bogen er et argument for at selv om ting SER designede ud behøver de ikke at VÆRE det."
Og hvad så? Jeg hæfter mig ved, at Dawkins indrømmer, naturen ser deisgnet ud.
"Han bruger Dawkins citatet som et argument for at hans påstand er underbygget, mens hele meningen med bogen er det modsatte."
Påstanden er underbygget - også af Dawkins. Desuden kan Dawkins ikke vise, at hans hypotese har hold i virkeligheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33587 - 03/06/2004 09:21
|
Bruger
|
Dawkins viser i bogen at Paleys argument fejler, ligesom dit argument fejler.
Fordi menneskeligt design har en hvis lighed med visse biologiske strukturer, så betyder det ikke at de strukturer er designede.
Dit argument er: 1. Visse ting som er konstrueret af mennesker har egenskab A 2. Visse ting i naturen har egenskab A K: Visse ting i naturen er konstrueret af en omnipotent moniscient gud.
Jeg tror ikke det er nødvendigt at påpege hvor lidt din søgte konklusion har med dine præmisser at gøre
Venlig hilsen
Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33588 - 03/06/2004 09:22
|
Bruger
|
Så du indrømmer at der undladt en hel del præmisser i argumentet?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33589 - 03/06/2004 09:26
|
Bruger
|
"Naturen" har eksisteret i ca 14 mia år.
Livet på Jorden har eksisteret i ca 3 mia år
Mennesket har eksisteret i under en mio år
At mennesket har fremstillet noget som ligner noget vi VED mennesket ikke har fremstillet leder ikke frem til at tro at noget menneskelignende har fremstillet de ting vi ved mennesket ikke har fremstillet.
Kun hvis vi ved at kun noget der ligner mennesket kan fremstille disse ting er konklusionen overhovedet mulig, og det er da også det ID'erne forsøger at vise, men det er ikke lykkedes dem endnu.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33590 - 03/06/2004 09:32
|
Bruger
|
Jeg kan vise at mutationer kan adstedkomme nye funktioner, at de kan øge informationsindholdet i organismen, at de kan øge overlevelseschancen for organismen, at de, sammen med miljøet, kan føre til at en art opdeles i isolerede grupper, som ikke kan formere sig indbyrdes. Jeg kan vise at alle eksisterende arter kan deles ind i indlejrede hierarkier, hvor vi kan se nye egenskaber dukke op i en gren og sprede sig til efterkommerne, men ikke sidegrenene, eller forældregrenene.
Der er derfor ikke noget odiøst til at antage at en kendt mekanisme har fungeret præcis som den gør nu i fortiden, og at den er ophav til den variation vi ser nu.
Omvendt vil jeg gerne bede dig påpege en observation af en ikke menneskelig, men menneskelignende intelligens, som har haft mulighed for at konstruere noget milliarder af år tilbage i tiden.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33591 - 03/06/2004 09:58
|
Bruger
|
"Dembski har prøvet at lave en definition af noget han kalder specifik kompleksitet, men der er intet der tyder på at hans definition er internt konsistent, og endnu mindre der tyder på at SK har nogen relevans for bilogien."
Hvis du har problemer med den, så må du bringe dem på banen!
Da du har startet tråden med henvisning til Dawkins vil jeg egentlig først se dig tilbagevise hans argumenter før jeg vil gøre dig den tjeneste at tilbagevise Dembski for dig.
Prøv selv at læse Dawkins argumenter inden du forkaster dem. Jeg ved det lyder kedeligt, men det er rent faktisk en god måde at opføre sig på.
"Vi har fundet stenbrud ved pyramiderne, ovne til at brænde lertøj, og stenflis fra produktionen af stenøkser, men ikke nogen spor på designet af liv."
Er det ikke det, vi diskuterer? Begging the question!
Øh nej det er ikke begging the question! SK er ikke spor efter konstruktion af liv, men derimod en egenskab som du påstår kun kan opstå¨ved design.
Men du kan ikke vise direkte spor af konstruktøren. Hvor er husene de levede i? Hvor er de fabrikker som blev anvendt konstruktionen? Hvor er de fossile rester af dem der påvirkede livet?
Dit argument 1. Jeg synes en celler ser designet ud 2. nogle ting jeg synes ser designet ud er designede af mennesker ergo er en celle designet af en omnipotent omniscient gud.
Pyramider: 1. Alle spor peger på at pyramiderne er omkring 5.000 år gamle. 2. Vi ved at på det tidspunkt virkede den egyptiske kultur i området. 3. Mundtlige overleveringer fortæller at det var mennesker som byggede pyramiderne. 4. Vi har fundet en del grave i nærheden af pyramiderne, som indeholder mennesker, og som stammer fra samme tidsperiode 5. Der er en del skrifttegn, som vi ved blev anvendt af mennesker i pyramiderne 6. Vi kan se spor af værltøj på stenene der er anvendt i pyramiderne. 7. Vi kan finde de stenbrud hvor stenene til pyramiderne er taget fra, disse viser også spor af mennesklig aktivitet. 8. Pyramiderne er anvendt som gravkamre for mennesker. 9...
Helt op til forrige århundrede årelod man syge mennesker, fordi det det var åbenlyst at det hjalp. Man vidste ikke hvorfor det hjalp, men man var sikker på at det gjorde."
Hvad har det med emnet at gøre?
At noget "tilsyneladende" er sandt gør det ikke sandt. Oprindelig startede åreladning - så vidt jeg ved - fordi man havde en teori om at kroppen indeholdt 4 væske og sygdom skyldtes en ubalance i væskerne. Det ligner vel lidt den vedisk forståelse af kroppen, selv om den vediske nok ikke er så avanceret. Man årelod for at genoprette balancen.
På et tidspunkt fandt man ud af at kroppen var mere kompliceret end som så, og indså at teorien om de fire væske ikke var korrekt. Men da åreladning tilsyneladende hjalp, fortsatte man med at årelade. Først da man begyndte at anvende nye metoder til at vurdere lægemidler indså man at åreladning rent faktisk skader patienterne.
Men argumentet for åreladning er præcis det samme som dit argument for en omnipotent omniscient gud. Selv om du ikke ved hvordan det er foregået, selv om du ikke kan pege på nogen spor, metode artefakter eller noget så insisterer du på at det må være konstrueret - og kun fordi du synes det ligner noget der konstrueret.
"Men fordi nogle biologiske strukturer har nogen egenskaber tilfælles med ting som mennesker har konstrueret, så må de nødvendigvis være designet?"
Videnskab tager udgangspunkt i induktive slutninger, som ikke er nødvendige, men som alligevel betragtes som værende rationelle. Design-slutningen hviler på et sådant induktivt grundlag.
Det er jo en pervertering af den induktive slutning du taler om.
Som det er påpeget andetsteds så slutter du fra menneskers konstruktion til ikke menneskelig konstruktion via induktion?
Der er en del præmisser du glemmer at nævne!
Hvis noget ser designet ud, dvs. hvis det væsentlige fællestræk med objekter, vi ved er designede, og hvis vi ikke kan demonstrere, at det ikke skulle være fremkommet uden design, så er design-hypotesen den stærkeste. Den situation er vi i med fx celler kompleksitet, orden og logiske opbygning.
Sikke noget vrøvk Jens.
At naturlig selektion, mutationer og variation er ophav til ny funktionalitet er faktum, og er observeret gang på gang.
Den stærkeste antagelse er stadig at det er dette som er årsag til den variation vi ser.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33592 - 03/06/2004 14:34
|
Bruger
|
Hvis mutationer kan frembringe designlignende ting, hvorfor så ikke tro, der er en designer bag de love, der styrer mutationer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33594 - 03/06/2004 20:51
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: SK>Så du indrømmer at der undladt en hel del præmisser i argumentet?Indrømmer og indrømmer... Enhver antagelse i et argument er bygget på andre antagelser, som man, enten på grund af enighed om deres sandhed eller ønske om overskuelighed, lader være usagte. Punktet om, at biologiske strukturer minder om maskiner, kan også understøttes med henvisninger til beskrivelser i videnskabelige tidsskrifter, hvor forskere bemærker den slående lighed. Hvilket igen er baseret på antagelsen, at observationerne af strukturerne er korrekte, og at disse forskeres evne til at rapportere er pålidelig. Og så videre og så videre... [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33595 - 04/06/2004 00:10
Re: Er udgangspunktet altid at tro?
|
Bruger
|
Som jeg har påpeget tidligere, bygger videnskab kun sjældent på tvingende argumenter. Videnskab bygger på induktion. Jeg har nu adskillige gange forklaret, hvorfor jeg mener, hypotesen om en Intelligent Designer er stærkere end hypotesen om blind evolution:
Vi kan ikke se, at meget komplekse ting fremkommer uden intelligent styring, og vi kan se, at meget komplekse ting, kan skabes af intelligens. Vi har altså ingen observationer, der støtter 1) hypotesen om, at meget komplekse ting fremkommer uden intelligent styring, men vi har observationer, der understøtter 2), at de er fremkommet ved intelligent styring. Ergo er 2) den bedst underbyggede hypotese. Jeg synes, det er meget simpelt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33596 - 09/06/2004 16:06
Nul-hypotesen
|
Bruger
|
Andreas skrev: [...] An> Det er i princippet muligt, at der eksisterer en tilsvarende observation af naturlige processer skabende komplekse, maskinlignende strukturer, men denne må demonstreres, før muligheden kan tages alvorligt. Og så er vi tilbage ved pointen i åbningsindlægget: Bolden ligger på naturalisternes banehalvdel.
Det er i princippet muligt, at der eksisterer en exceptionelt magtfuld designer, der har haft lyst, tid og evner til at designe alt liv her på jorgen, men denne må demonstreres, før muligheden kan tages alvorligt. Og så er vi tilbage ved pointen: Bolden ligger på teisternes banehalvdel.
-mennesker har ved fødslen intet koncept om guddomme, det er tillært -ingen guddomme er nogensinde blevet påvist med tilstrækkelig overbevisning til at ikke-troende er blevet overbevist (i modsætning til fx kvanteteorien) -intet behov for guddommes nødvendighed er nogensinde blevet påvist i nogen som helst form for videnskabelig teori, inkl. big bang -samtlige guddomme er beskrevet selvmodsigende -religion forklares i det hele taget bedst med naturalistiske virkemidler såsom psykologi, sociologi, mv.
Konklusion: Nul-hypotesen, at der ikke findes guder, er mest overbevisende (foruden at være den mest simple). Naturalismen er den logiske konsekvens.
Observation: Der er liv på jorden. Konklusion: Det er, som alt andet, opstået ad naturalistisk vej.
Observation: Livet ser designet ud. Konklusion1 (ID): Så er der en designer alligevel. Konklusion2 (ET): Livet er stadig opstået naturalistisk.
Andreas, mener du i ramme alvor at der er overbevisende evidens alt i alt inden for alle videnskabens grene imod nul-hypotesen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33597 - 10/06/2004 21:22
Re: Nul-hypotesen
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: [...] Za>Det er i princippet muligt, at der eksisterer en exceptionelt magtfuld designer, der >har haft lyst, tid og evner til at designe alt liv her på jorgen, men denne må >demonstreres, før muligheden kan tages alvorligt. Og så er vi tilbage ved pointen: >Bolden ligger på teisternes banehalvdel.Bortset fra, at komplekse, maskinlignende strukturer netop er, hvad vi forbinder med intelligente designere, som argumenteret for i tidligere indlæg. Za>-mennesker har ved fødslen intet koncept om guddomme, det er tillærtFor det første: Hvem er det nu, der blander design sammen med religion? ID siger ikke, at designeren er en "guddom..". For det andet: Hvorfor er det et negativt træk ved noget, hvis vi ikke har noget koncept om det "ved fødslen"? Rammer dette ikke størstedelen af videnskabelige teorier? Za>-ingen guddomme er nogensinde blevet påvist med tilstrækkelig overbevisning til >at ikke-troende er blevet overbevist (i modsætning til fx kvanteteorien)Nu snakker vi ikke om "guddomme", men om ID. Og dette har faktisk overbevist "ikke-troende" (med mig selv som et forhåndenværende eksempel). Za>-intet behov for guddommes nødvendighed er nogensinde blevet påvist i nogen >som helst form for videnskabelig teori, inkl. big bangIgen, vi snakker om ID, ikke guddomme. Og det afhænger af øjnene, der ser. I mine øjne er der nogle ganske overbevisende tegn, der peger mod intelligent indgriben ved livets oprindelse. Men hvis man benytter mangelen på sådanne tegn til at afvise ethvert nyt tegn, der bliver foreslået, er der ingen risiko for at man ændrer synspunkt på dette område. Dine to sidste punkter lader ikke til at have meget med ID at gøre. [...] Za>Andreas, mener du i ramme alvor at der er overbevisende evidens alt i alt >inden for alle videnskabens grene imod nul-hypotesen?Jeg mener, at ID er tilstrækkeligt understøttet til at man ikke behøver at være godtroende for at acceptere det, men ikke tilstrækkeligt til at man behøver at være dogmatisk for at afvise den. Forskellige mennesker har forskellige krav til forskellige teoriers bevisbyrder. Ingen teori starter i så fuldt udbygget en stand, at hele det videnskabelige samfund betingelsesløst må overgive sig. Der er altid nogle forskere, der ser et potentiale, som andre ikke ser, og som beslutter sig for at udbygge teorien. Nogle gange lykkes det dem, andre gange gør det ikke. Jeg prøver at forklare, hvorfor jeg lægger min jeton ved ID, men hvis andre ikke finder mig overbevisende, vil jeg ikke skubbe konceptet ned i halsen på dem. Jeg har svaret så ærligt jeg kan på dit spørgsmål. Tillad mig nu at stille dig et: IDs nulhypotese (ingen intelligens) er blevet testet indenfor biologien de sidste 150 år. Hvordan vil du teste naturalismens nulhypotese? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33598 - 11/06/2004 11:21
|
Bruger
|
Kongstad:
""Naturen" har eksisteret i ca 14 mia år.
Livet på Jorden har eksisteret i ca 3 mia år
Mennesket har eksisteret i under en mio år"
Den tro kan man have, hvis man på forhånd accepterer evolutionsteorien. Det gør jeg ikke.
"At mennesket har fremstillet noget som ligner noget vi VED mennesket ikke har fremstillet leder ikke frem til at tro at noget menneskelignende har fremstillet de ting vi ved mennesket ikke har fremstillet."
Jeg synes, du sætter det temmeligt forenklet op. Vi ved, at komplekst design kan frembringes af intelligente væsner. Jo mere intelligente, jo mere komplekst kan designet være. Vi har ingen erfaring med, at noget uintelligent kan designe meget komplekse ting. Derfor har vi al mulig god grund til at mene, at hypotesen om, at fx biologiske, maskinlignende strukturer er intelligent designede - af et væsen der er meget mere intelligent end mennesket.
"Kun hvis vi ved at kun noget der ligner mennesket kan fremstille disse ting er konklusionen overhovedet mulig, og det er da også det ID'erne forsøger at vise, men det er ikke lykkedes dem endnu."
Jeg synes ikke, det er konsistent af dig at sætte sådanne regide kriterier op for ID, når du ikke gør det for evolutionsteorien. Du kan ikke forlange, at ID skal kunne bevises uden den mindste form for tvivl, mens det er helt ok, at der er masser af huller i evolutionsteorien. Kriterierne må være ens, og som jeg har vist ovenfor, så mener jeg, der er al mulig god grund til at synes, ID-hypotesen er stærkest.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33599 - 11/06/2004 11:28
|
Bruger
|
Jeg synes ikke, det kan betale sig at debattere med dig, når du fremstiller sådanne stråmænd. Jeg har vist, hvordan mit argument for Intelligent Designer i tidligere indlæg - og det er meget forskellige fra det, du stiller op.
Jeg har endvidere argumenteret for, hvordan jeg mener, man på filosofisk vis kan komme fra en Intelligent Designer til en ubegrænset, trancendent Gud. Men jeg har påpeget, at mit argumentation om denne er adskilt fra mine argumenter omkring ID. Altså, hvad jeg filosofisk set mener, den Intelligente Designer er, det er irrelevant for ID-teorien, der bare taler om, at der må være design på fx komplekse biologiske strukturer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33601 - 11/06/2004 12:55
|
Bruger
|
sko skrev: [...] sko> Der er talrige direkte observationer af at almindelige evolutionære udviklingsveje har skabt nye ting. For eksempel resistens hos bakterier, evnen til at fordøje nylon. Derudover er udviklingsvejen for Krebs cyklussen, som *er* kompleks også bevst se f.eks
Det er vel også derfor, den ad hoc blev taget af Behes tegnebræt: den var demonstreret at have været udviklet evolutionært. Igen demonstreres det, at Behes "argument" er et synspunkt om manglende personling fantasi...
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#33602 - 11/06/2004 14:36
|
Bruger
|
Andreas skrev: [...] An> Igen, vi snakker om ID, ikke guddomme.
Wow, tal om en misforståelse. Jeg troede, at du med "naturalisterne" i dit forrige indlæg hentydede (som du har gjort i, indrømmet, andre sammenhænge) til metafysiske naturalister. Men du mener åbenbart snarere blot darwinister? I så fald kan du bare stryge mine spørgsmål...
[...] An> Tillad mig nu at stille dig et: IDs nulhypotese (ingen intelligens) er blevet testet indenfor biologien de sidste 150 år. Hvordan vil du teste naturalismens nulhypotese?
Hvilken form for naturalisme mener du?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#33603 - 11/06/2004 15:04
|
Bruger
|
"Astrofysikken fortæller os Universets alder."
Det mener jeg ikke, den gør. Den gør måske et forsøg, men jeg finder det ikke acceptabelt som videnskab.
"Paleontologien fortæller os livets og menneskets alder."
Den gør et forsøg, men jeg er meget uenig i din konklusion om, at vi kun har eksisteret i en mio. år. Se fx Leif Asmarks glimrende indlæg i den forbindelse.
"Der er talrige direkte observationer af at almindelige evolutionære udviklingsveje har skabt nye ting. For eksempel resistens hos bakterier, evnen til at fordøje nylon. Derudover er udviklingsvejen for Krebs cyklussen, som *er* kompleks også bevst..."
Selv hvis det skulle være korrekt, så mangler du at vise, at der ikke er intelligens bag. Før du har gjort det, kan du ikke konkludere det, du gerne vil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33604 - 11/06/2004 15:21
|
Bruger
|
"Der er talrige direkte observationer af at almindelige evolutionære udviklingsveje har skabt nye ting. For eksempel resistens hos bakterier, evnen til at fordøje nylon. Derudover er udviklingsvejen for Krebs cyklussen, som *er* kompleks også bevst..."
Selv hvis det skulle være korrekt, så mangler du at vise, at der ikke er intelligens bag. Før du har gjort det, kan du ikke konkludere det, du gerne vil.
Vi kan konkludere at vi kan observere at kompleksitet kan opstå uden menneskelig indgriben. Derudover opstår denne kompleksitet uden at det er lykkedes os at observere intelligent indgriben i processen.
Processorne som forårsager denne udvikling er beskrevet, og observeret, og de fungerer tilsyneladende uden intelligent indgriben.
Vi kan selvfølgelig ikke udelukke intelligent indgriben, men der er ikke nogen grund til at inddrage intelligent indgriben som forklaring når vi kan forklare det uden.
Ockhams ragekniv!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33605 - 11/06/2004 16:09
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: Za>Det er vel også derfor, den ad hoc blev taget af Behes tegnebræt:Kan du ikke uddybe, hvad du mener med at krebscyklen "blev taget af Behes tegnebræt"? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33606 - 11/06/2004 16:17
|
Bruger
|
Café, Med "naturalister" mener jeg dem, der mener, at ting er blevet til udelukkende ved naturlige processer. Dette mener jeg også var tydeligt udfra sætningen "Det er i princippet muligt, at der eksisterer en tilsvarende observation af naturlige processer skabende komplekse, maskinlignende strukturer ...", der fulgte efter min brug af ordet. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33607 - 13/06/2004 13:04
|
Bruger
|
Indenfor naturvidenskab teoretiserer man udelukkende om naturlige processer. Hvis overnaturlige processer kan undersøges naturvidenskabigt, så er de jo netop naturlige.
Den anden definition på naturlige processer, som antitese til intelligent villede processer, er ikke så relevant inden for naturvidenskaben, idet både intelligent villede processer og "tilfældige" jo er underlagt præcis de samme begrænsninger!
Der er ikke to forskellige sæt naturlove. Nogle ID'ere og mange kreationister opererer for eksempel med en perverteret version af termodynamikkens anden hovedsætning hvor de hævder at den forhindrer udviklingen af "orden" uden intelligent indgriben, upåagtet at en intelligent agent lige så lidt kan omgå en "naturlov" som tilfældige processer kan.
Metodisk naturalisme handler om at tilskrive alle virkninger naturlige årsager, ikke overnaturlige.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33608 - 13/06/2004 15:26
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: SK>Den anden definition på naturlige processer, som antitese til intelligent villede >processer, er ikke så relevant inden for naturvidenskaben, idet både intelligent villede >processer og "tilfældige" jo er underlagt præcis de samme begrænsninger!Dette er blot en omformulering af naturalismens påstand: Alting (deriblandt intelligens) kan forklares udelukkende ved naturlige processer. Det, jeg spørger om, er hvordan man kan teste denne påstand (husk på, at ID's angivelige utestbarhed plejer at være grunden til, at teorien stemples som uvidenskabelig). [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33609 - 14/06/2004 00:15
|
Bruger
|
"Indenfor naturvidenskab teoretiserer man udelukkende om naturlige processer. Hvis overnaturlige processer kan undersøges naturvidenskabigt, så er de jo netop naturlige."
Jeg mener ikke, den sprogbrug er gavnlig for debatten. Det man normalt betegner naturvidenskab arbejder kun med den materielle natur, med de fysiske love. Hvis der findes en åndelig natur, så vil den materielle naturvidenskab ikke være tilstrækkelig til at kunne undersøge den. Men dette villle ikke gøre den åndelige natur unaturlig. Man ville evt. kunne have en åndelig naturvidenskab, hvilket vedisk religion påstår er tilfældet.
Naturalisme som filosofisk position position er defineret ved at være troen på, at alt kan reduceres til fysiske love.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33610 - 14/06/2004 00:21
|
Bruger
|
Kongstad skrev: "Den anden definition på naturlige processer, som antitese til intelligent villede processer, er ikke så relevant inden for naturvidenskaben, idet både intelligent villede processer og "tilfældige" jo er underlagt præcis de samme begrænsninger!"
Andreas: "Dette er blot en omformulering af naturalismens påstand: Alting (deriblandt intelligens) kan forklares udelukkende ved naturlige processer. Det, jeg spørger om, er hvordan man kan teste denne påstand (husk på, at ID's angivelige utestbarhed plejer at være grunden til, at teorien stemples som uvidenskabelig)."
Hvordan skulle man kunne teste, at alt kan forklares ved naturlige processer? Hvis man kan vise det via en naturlig proces, er det en cirkelslutning, og hvis man kan vise det via noget andet, er påstanden usand. Ergo kan vi på forhånd afgøre, at det ikke kan bevises, at alt kan forklares ved naturlige processer, fysiske love. Det er en intuitiv værdidom og har derfor INTET med videnskab eller filosofi at gøre. Og derfor er der ingen grund til at acceptere den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33611 - 14/06/2004 00:30
|
Bruger
|
Kongstad: "Vi kan konkludere at vi kan observere at kompleksitet kan opstå uden menneskelig indgriben. Derudover opstår denne kompleksitet uden at det er lykkedes os at observere intelligent indgriben i processen."
1) Jeg kan vælge at tage dit ord for det eller være kritisk. Jeg vælger det sidste, hvilket vil sige, at jeg vil have nogle fakta på bordet, som jeg kan forholde mig til, inden jeg køber denne din påstand.
2) Det kan da godt være, at der er nogle tilfælde, hvor man kan forklare udvikling via naturlige processer, og hvor inddragelse af intelligens derfor er unødvendig. Men der er tilsyneladende masser af områder, hvor man langt fra kan forklare naturens kompleksitet, orden og logik via naturlige processer, og hvor det ser ud til, at hypotesen om intelligens giver en bedre forklaring.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33612 - 14/06/2004 00:57
Cirkelslutning?
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: [...] Aj>Hvordan skulle man kunne teste, at alt kan forklares ved naturlige processer? Hvis >man kan vise det via en naturlig proces, er det en cirkelslutning, og hvis man kan vise >det via noget andet, er påstanden usand.Hvordan hænger det sammen? Hvis nu man bruger sine sanser og sin fornuft til at konkludere, at alt (inklusiv ens sanser og fornuft) kan forklares ud fra naturlige processer, hvori består så det cirkulære? Jeg mener bestemt ikke, at sanserne og fornuften rent faktisk leder til en sådan konklusion, men jeg ser intet rent logisk selvmodsigende i muligheden. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33613 - 14/06/2004 01:59
Re: Cirkelslutning?
|
Bruger
|
AKD: "Hvordan skulle man kunne teste, at alt kan forklares ved naturlige processer? Hvis man kan vise det via en naturlig proces, er det en cirkelslutning, og hvis man kan vise det via noget andet, er påstanden usand."
Andreas: "Hvordan hænger det sammen? Hvis nu man bruger sine sanser og sin fornuft til at konkludere, at alt (inklusiv ens sanser og fornuft) kan forklares ud fra naturlige processer, hvori består så det cirkulære?"
SVAR: Hvis man påstår, at alt kan forklares ved naturlige processer, og underbygger dette med bevisførelse, der bygger på naturlige processer, så har man en cirkelslutning.
Er det ikke tydeligt, det er en cirkelslutning at påstå, at man via logik og sanseerfaring kan bevise disses validitet som epistemologiske redskaber?
Hvis man mener, at vores sanser og fornuft kun fungerer via naturlige processer - og det må man mene, hvis man er naturalist - så kan man ikke bruges disse til at bevise, at alt kan forklares via naturlige processer, eftersom man så bruger naturlige processer til at bevise, at man kun kan indhente viden via naturlige processer.
Det er som at påstå, at man kun kan indhente viden via sanseerfaring, empiri. Men den påstand kan ikke selv bevises via empiri, og hvis den kunne, ville det også være en cirkelslutning. Det er altså en intuitiv værdidom om verdens indretning - ikke videnskab eller filosofi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33614 - 14/06/2004 14:59
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: [...] Aj>Hvis man påstår, at alt kan forklares ved naturlige processer, og underbygger >dette med bevisførelse, der bygger på naturlige processer, så har man en >cirkelslutning.Der er en forskel på at benytte nogle instrumenter, der fungerer ved naturlige processer (hvis dette er tilfældet for fornuften og sanserne), og så at benytte en antagelse, at alt kan forklares ved naturlige processer. Med et elektronmikroskop kan man se atomers sammenhæng, og selve mikroskopet er en samling atomer. Men en person, der undersøgte alt med sit elektronmikroskop og på den baggrund konkluderede, at alt var lavet af atomer, ville ikke af den grund have begået en cirkelslutning. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33615 - 14/06/2004 15:39
|
Bruger
|
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvordan du kommer frem til din konklusion. Umiddelbart står det tydeligt for mig, at jeg ikke kan bevise, at altet udelukkende indeholder materie ved at benytte en metodologi, der pr. def. kun kan studere materie. Jeg mener faktisk, at der er visse problemer i forbindelse med cirkelslutninger, fordi de fører os ud i nogle paradokser. Fx kan vi ikke bevise altet, fordi præmisserne i beviset for altet, nødvendigvis må indeholde noget fra altet. På den anden side, kan vi ikke benægte altets eksistens, da præmisserne i benægtelsen også vil indeholde noget fra altet. Så hvad har vi tilbage?
Med et elektronmikroskop kan man se atomers sammenhæng, og selve mikroskopet er en samling atomer. Men en person, der undersøgte alt med sit elektronmikroskop og på den baggrund konkluderede, at alt var lavet af atomer, ville ikke af den grund have begået en cirkelslutning.
Men hvordan kan man konkludere, at materialismen er sand, når man har gjort brug af materialismen i præmisserne? Man kan ikke bevise materialismen med materialismen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33616 - 14/06/2004 18:54
|
Anonym
Anonym
|
Nu er det citat du bringer snarere et resultat af en reflekteret og nuanceret stillingtagen til problemstillingen om evolution kontra skabelse, end den er en indrømmelse fra evolutionistiske videnskabsmænds side (som du fejlagtigt kalder ateister, fordi du tilsyneladende ikke forstår, at evolutionen ikke udelukker eksistensen af en gud, men blot udelukker, at vi kan tilskrive naive og primitive skabelsesberetninger og fortællinger om altings opståen en positiv sandhedsværdi.)
Som udgangspunkt forstår jeg da godt, at en evolutionsteoretiker kan finde interesse i religiøse forklaringer og jeg kan sagtens forstå, at man før denne teoris fremkomst havde andre teorier om livets opståen. Jeg forstår endda, at man stadig kan undre sig og stille sig spørgende over for den. Hvad jeg imidlertid ikke forstår er, at der er nogle mennesker, der er så opsat på at have ret, at de hele tiden slås om, hvem der har bevisbyrden, og hvem der har fortiet den sande videnskab osv. osv. Svaret er selvfølgelig, at alle har en bevisbyrde! Ateisterne har hverken mere eller mindre bevisbyrde end du har. Det er endnu ikke lykkedes for dig at bevise, at Gud eksisterer, at det er fordelagtigt at lade børn gifte, når de er 14 og at ateister bør modtage bøder eller fængselsstraf i det perfekte vediske samfund, hvis de ytrer sig om, hvad de holder for sandt. Det er heller ikke lykkedes for ateisterne at bevise, at Gud ikke findes. Enhver der har forholdt sig nogenlunde reflekterer til et spørgsmål som det givne vil også have en forståelse for, at svaret nok når alt kommer til alt er principielt umuligt at besvare. Ateisterne kan derimod pege på en række grunde som vi har til ikke at tro på, at gud findes. Fx. det ondes problem, som det ikke er lykkedes nogen at give svar på. Heller ikke din egen bevægelse kan løse dette problem, jeres forsøg endte i en retorisk undvigelsesmanøvre, hvilket jeg allerede har dokumenteret. Men man kunne måske fristes til at spørge, om grunden til at du vil kaste hele byrden på ateisternes skuldre er, at du ikke selv har noget svar, eller at det svar du har forsøgt at give ikke holder for en nærmere undersøgelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33617 - 14/06/2004 22:36
[Re: ]
|
Bruger
|
Så fik vi dit input med i debatten også! Jeg tænkte på, om du ville uddybe, hvorfor du ikke mener, vi har løst "det ondes problem," i en anden tråd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33618 - 15/06/2004 15:36
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: [...] Aj>Umiddelbart står det tydeligt for mig, at jeg ikke kan bevise, at altet udelukkende >indeholder materie ved at benytte en metodologi, der pr. def. kun kan studere materie.Jeg tror vi er på fejlkurs af hinanden. Når jeg i denne diskussion har sagt "alt", har det været med den underforståede betydning "alt, der kan ses", primært livet med dets maskineri, som du nævner i dit første indlæg. Måske vi bør skelne mellem naturalisme, at hele materien kan forklares ved naturlige processer, og materialismen, at materien er alt, der er. I så fald er det mit synspunkt, at naturalismen er en logisk mulighed, også selvom den ved studiet af naturen viser sig at være forkert. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33619 - 15/06/2004 15:57
|
Bruger
|
Andreas: Jeg tror vi er på fejlkurs af hinanden. Når jeg i denne diskussion har sagt "alt", har det været med den underforståede betydning "alt, der kan ses", primært livet med dets maskineri, som du nævner i dit første indlæg. Måske vi bør skelne mellem naturalisme, at hele materien kan forklares ved naturlige processer, og materialismen, at materien er alt, der er. I så fald er det mit synspunkt, at naturalismen er en logisk mulighed, også selvom den ved studiet af naturen viser sig at være forkert.
OK! Men naturalismen er i Politikens Filosofileksikon defineret således: (af lat. naturalis, naturlig). 1. I ontologisk n., bet. også ofte som materialisme. Den opfattelse, at alt, hvad der er til, kan reduceres til udstrakt kausalbestemt natur eller - i en mere moderne formulering - til de kræfter og entiteter, naturvidenskaberne opererer med.
Det er denne definition, jeg har haft i tankerne. Jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne bevise, at naturalismen holder som forklaringsmodel, for man kan ikke bruge naturalistisk metodologi til det, da man så på forhånd har accepteret naturalismen som valid. Eller tager jeg fejl? Man kan ikke bevise empirisme med empiri.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33620 - 15/06/2004 17:28
Måske snarere selv-falsifikation...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej.
Andreas: Jeg tror vi er på fejlkurs af hinanden. Når jeg i denne diskussion har sagt "alt", har det været med den underforståede betydning "alt, der kan ses", primært livet med dets maskineri, som du nævner i dit første indlæg. Måske vi bør skelne mellem naturalisme, at hele materien kan forklares ved naturlige processer, og materialismen, at materien er alt, der er. I så fald er det mit synspunkt, at naturalismen er en logisk mulighed, også selvom den ved studiet af naturen viser sig at være forkert.
Ajita: OK! Men naturalismen er i Politikens Filosofileksikon defineret således: (af lat. naturalis, naturlig). 1. I ontologisk n., bet. også ofte som materialisme. Den opfattelse, at alt, hvad der er til, kan reduceres til udstrakt kausalbestemt natur eller - i en mere moderne formulering - til de kræfter og entiteter, naturvidenskaberne opererer med.
Okay, og "de kræfter og entiteter, naturvidenskaberne opererer med" er vel naturlovene, som er etableret induktivt ud fra empiri. Naturalismen er vel blot den overbevisning, at naturen (det materielle) er 'the whole show', og at alt kan forklares ved naturlove. Men så er naturalismen selv-falsificerende, idet den ikke selv kan forklares ved naturlove. Eller materialismen er selv-falsificerende, idet den selv er en immateriel teori, der siger, at alt er materielt. C.S. Lewis illustrede også - i sin bog Miracles - naturalismens inkonsistens med et eksempel: Hvis alle mine tankeprocesser er determineret udelukkende af atomers og elektroners bevægelse, så har jeg ingen grund til at tro, at mine overbevisninger er sande, og derfor har jeg heller ingen grund til at tro, at naturalismen er sand...
Det er denne definition, jeg har haft i tankerne. Jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne bevise, at naturalismen holder som forklaringsmodel, for man kan ikke bruge naturalistisk metodologi til det, da man så på forhånd har accepteret naturalismen som valid. Eller tager jeg fejl? Man kan ikke bevise empirisme med empiri.
Det mener jeg også. Hvis man i sin erkendelsesmetodologi ubegrundet forudsætter naturalismen og så når til den konklusionen, at naturalismen er sand, ja så er det da en cirkelslutning... 
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#33621 - 15/06/2004 18:23
|
Anonym
Anonym
|
Ajita har bedt mig om at forklare, hvorfor jeg ikke mener, at Hare Krishna har et ordentligt svar på det ondes problem. I stedet for at gentage en lang række pointer gengiver jeg her et anonymt indlæg fra religion.dk, som ikke blot er en fremstilling af, HVAD problemet er, men også redegør for, HVORFOR Hare Krishna ikke har løst det. God fornøjelse. Et af filosofiens og menneskehedens største problemer kan med god ret siges at være det ondes problem. For menneskeheden er det indlysende, hvad problemet med det onde er, hvorimod det måske er mindre kendt, hvad det specifikt filosofiske problem omkring det ondes problem (også kaldet theodiceproblemet) er. Jeg har for nyligt være på www.harekrishna.dk/teodice.htm for at se på deres udlægning af sagen og vil her diskutere denne, samtidig med at jeg vil komme med en række af mine egne pointer i denne diskussion. Hvad er problemet om det ondes eksistens? Ja, det kan stilles forholdsvist kort op, selvom der nok vil findes flere forskellige udlægninger af det. Følgende fremstilling er dog en rimelig udlægning af problemet: 1 Det påstås at Gud er almægtig og fuldkommen kærlig. 2 Der findes ondskab i verden 3 Det følger heraf, at en ud af tre ting må gøre sig gældende, nemlig 1) Gud findes ikke 2) Gud er ikke god 3) Gud er ikke almægtig Hos Hare Krishna har men en lidt anden fremstilling af sagen, der lyder som følger: ”1. Hvis Gud er algod, ønsker Han en verden, hvor lidelse ikke eksisterer. 2. Hvis Gud er almægtig, så har Han magten til at skabe en sådan lidelsesfri verden. 3. Vi ser lidelse i verden. 4. Derfor kan en algod og almægtig Gud ikke eksistere. ” En sådan formulering af problemet bliver dog stærkt problematisk, idet den ikke på samme klare måde skelner mellem de tre mulige udfald af theodiceproblemet. Man kan fx. godt forestille sig, at der findes en gud, som ikke er almægtig, eller at der findes en gud, som ikke er god. Det tager de ikke tilstrækkeligt hensyn til i deres fremstilling af problemet, hvorfor der guds almagt aldrig for alvor drages ind i ræsonnementet. Det er min afgørende indvending mod deres fremstilling, at det nok til en vis grad lykkes dem at belyse, at man kan forestille sig, at gud og ondskab kan eksistere sammen, men at det ikke på nogen måde (fordi de simpelthen overser problemet) svarer på, hvordan almagt og moralsk fuldkommenhed er forenelige med tanken om en almægtig gud. Det vil jeg gerne se et fornuftigt svar på engang. Religiøse mennesker svarer som regel på det ondes problem ved at henvise til menneskets frie vilje, som en forklaring på problemet. Gud var nødt til at skabe os frie, for ellers ville vi være tvunget til at elske ham, og dermed ville det ikke være ægte kærlighed. Med friheden følger så muligheden for at handle ondt. Muligheden for det onde er således en nødvendig del af guds fuldkomne plan, og det er mennesket, der misbruger den frie vilje. For et selvstændigt tænkende menneske kan det kun undre, at denne tanke har overlevet i så mange år. Hvad er det, der går galt? Jo for det første, så overser man – som tidligere nævnt – fuldstændigt guds almagt. Hvordan skulle det være umuligt for gud at skabe et menneske, der var frit og alligevel ikke kunne handle ondt? Ja, umiddelbart lyder det, jeg siger her som en selvmodsigelse, det er jeg godt klar over. Hvordan kan man være fri uden dermed at have en mulighed for at være ond? Det kan man vel, hvis en almægtig gud står bag denne virkelighed. Hvis noget er selvmodsigende, så må det vel være at sige – som fx. Hare Krishna gør det – at en almægtig gud ikke kan skabe et menneske, som er frit og som ikke kan være ondt. Hvordan kan man i det hele taget tale om noget, som en almægtig gud ikke kan? Så længe problemet bevares i hele sin klarhed, så er løsningerne altså mindre umiddelbare. For at illustrere min pointe følger her et citat fra siden: ”Men problemet med dette argument er, at der ingen grund er til at tro, at Gud og ondskab er uforenelige. Når alt kommer til alt, er der ingen eksplicit modsigelse mellem dem. Og hvis ateisten mener, at der er en implicit modsigelse mellem Gud og ondskab, så betyder dette, at ateisten må forudindtage nogle gemte præmisser, der frembringer denne implicitte modsigelse. Men problemet er, at ingen filosof har været i stand til identificere sådanne præmisser. Derfor fejler Det Ondes Problem i forsøget på at bevise en inkonsistens mellem Gud og ondskab.” For at undlade gentagelser, så vil jeg bare bede enhver om at læse dette citat i lyset af de allerede nævnte ting og overveje med sig selv, om der ikke mangler noget i den fremstilling, som jeg har gengivet her. Den frie vilje, synes således ikke at løse problemet. Heller ikke tanken om at ondskab og gud kan eksistere side om side bringer os nærmere et svar! Lad mig i denne sammenhæng komme med et par yderligere bemærkninger, om forholdet mellem bevisførelse, filosofi og dogmatik. Her er Hare Krishna nemlig igen helt galt på den. Det er selvfølgelig svært at sige kort, hvad forskellen er, men det er og bliver klart, at hvis vi skal have en filosofisk begrundelse for noget, så skal vi have en forklaring, som ligger inden for forstandens rammer. Filosofien kan ikke acceptere, at man slæber ting ind ad bagdøren, som der ikke kan gives et logisk argument for, man kan heller ikke uden videre henvise til alle mulige andre erkendelsesformer end de rationelle og empiriske. Filosofi er kendetegnet ved, at den er argumenterende og forholder sig inde for strenge krav til forståelighed og fornuft. Selvom filosofien og religionerne ofte beskæftiger sig med de samme spørgsmål, så er forskellen altså den, at man ikke i filosofi må benytte sig af dogmatik. Man kan således ikke i filosofisk sammenhæng sige bare sige, at noget er rigtigt, fordi gud har sagt det, eller fordi det står i de vediske skrifter. Gør Hare Krishna da det? Måske ikke helt, men de er så tæt på at gøre det, uden at gør det helt klart. Det er højst sandsynligt et argumentationskneb fra forfatterens side, men i virkeligheden ligger det nærmere en fejlslutning. Her vil jeg igen citere: ”Ateisten er ikke i en gunstig position til at afgøre sandsynligheden for, om Gud har tilstrækkelige moralske grunde til at tillade ondskab: Som ateist har man ingen adgang til åndelig viden, hverken gennem hellige visdomsbøger, guruer eller gennem direkte åbenbaring. Ateistens erkendelse begrænser sig derfor til informationer modtaget gennem menneskets defekte sanser, og til det begrænsede menneskelige intellekts behandling af disse informationer, og derfor kan de umuligt afgøre, om den alvidende og suveræne Gud, som ser alt, kan ordne verdens gang, så Hans formål ultimativt set opnås, samtidig med at mennesket bibeholder sin frie vilje til at vælge det onde.” Hvad går der galt her? Jo, her slæbes gud jo bare ind i ræsonnementet uden videre. Vi får ikke nogen yderligere dokumentation for, at den såkaldt direkte åbenbaring er sand, ikke nogle midler ved hjælp af hvilke vi kan skelne sande åndelige skrifter fra falske. Det forudsættes slet og ret her, at gud eksisterer, og at han har åbenbaret sig. Derfor kan det næppe undre nogen, at konklusionen bliver, at gud eksisterer. Man forudsætter at der findes en anden form for virkelighed, men man begrunder ikke denne forudsætning noget sted. Det har altså intet med filosofi at gøre! Hvis vi diskuterer på et filosofisk niveau, så er et argument et argument. Jeg kan ikke bare komme og afvise et godt argument ved henvisning til, at der er fremstillet af en religiøs person. Filosofien er det fælles rationelle, universelle og empiriske udgangspunkt. Taler man om en åndelig viden, så taler vi dogmatik, hvilket i langt de fleste tilfælde – og sikkert også her – er fuldstændig ubegrundet viden, som man af en eller anden grund har indrettet sit liv og sin tankeverden efter. Igen synes problemets løsning vanskelig, hvis vi ikke hopper ud over de rammer, som en rationel diskussion lever inde i. Til sidst prøver Krishna i forlængelse af den forudsatte tro på en karmalov at argumentere for, at om ikke andet, så finder vi retfærdighed engang med tiden, eftersom det nuværende liv tilsyneladende ikke bringer denne. Til et sådant synspunkt kan der også siges mange ting. For det første er det ubegrundet at tro på en karmalov, for det andet, så har tanken urimelige eller i hvert fald lidet indlysende følger. Jeg er fx. nødt til at tro på, at jøderne i udryddelseslejrene selv havde gjort sig fortjent til deres lidelser, at det i den forstand ikke var uretfærdigt. Det lille barn på 4 år, der blev adskilt fra sine forældre, udsultet tortureret og til sidst brændt efter flere års lidelser havde selv gjort sig fortjent til det. Hvordan vover I at sige sådan noget? Hvordan vover I? Jeg forarges over denne snak! Alligevel er det ovennævnte om karmalov et meget godt eksempel på, hvordan religionerne løser deres problem med at gøre gud til det absolutte ved at relativisere alt i forhold til ham. Menneskelig lidelse er fortjent, de menneskelig sanser og den menneskelige erkendelse er begrænset, og hvad ved jeg.... Det som man ikke finder på jorden og i fornuften, men som man alligevel gerne ville finde, det opdigter man i en hinsides verden og hos en gud med en særlig erkendelsesform. Artiklen sluttes af med disse bemærkninger: ”Moralsk Argument for Guds Eksistens: 1. Hvis Gud ikke eksisterer, så eksisterer objektive moralske værdier ikke. 2. Ondskab eksisterer. 3. Derfor eksisterer objektive moralske værdier. 4. Derfor eksisterer Gud. Det Ondes Intellektuelle Problem gør altså ikke eksistensen af Gud usandsynlig. Tværtimod beviser det ondes eksistens Guds eksistens.” Igen er tankegange en værre gang rod. For det første er det umuligt at påvise, at moralske værdier ikke kan findes uden gud. For det andet, så er det da mærkeligt at en fuldkommen gud ikke kan erkendes uafhængigt af det onde, og at han ikke kan skabe et frit menneske uafhængigt af det onde. Hvor almægtig er han så? I denne sammenhæng er kristendommen mere klar, når den siger at gud er lys og i ham er der intet mørke. Det må vel være en logisk kohærent fremstilling af et gudsbegreb, om end de kristne så også får deres at slås med, når de skal forklare det ondes problem. Jeg skal slutteligt og for god ordens skyld henvise til, at jeg har givet link til den artikel, som jeg kritiserer, sådan at enhver læser selv kan vurdere troværdigheden i de ting, som jeg siger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33622 - 15/06/2004 22:37
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: [...] Aj>Men naturalismen er i Politikens Filosofileksikon defineret således: (af lat. naturalis, >naturlig). 1. I ontologisk n., bet. også ofte som materialisme. Den opfattelse, at alt, >hvad der er til, kan reduceres til udstrakt kausalbestemt natur eller - i en mere >moderne formulering - til de kræfter og entiteter, naturvidenskaberne opererer med. > >Det er denne definition, jeg har haft i tankerne.OK. Men i lyset af dit åbningsindlæg og min efterfølgende diskussion med Torben og Søren mener jeg, at det er mere relevant at fokusere på den anden definition - dvs. at alt, hvad vi ser kan forklares ved naturlige processer. De maskiner, vi finder i levende organismer, er netop nogle, alle kan erkende ved hjælp af almindelig empiri. Der er ingen grund til at involvere andre sansemetoder end de fem, vi sædvanligvis opererer med. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33623 - 16/06/2004 00:38
|
Bruger
|
Andreas: "OK. Men i lyset af dit åbningsindlæg og min efterfølgende diskussion med Torben og Søren mener jeg, at det er mere relevant at fokusere på den anden definition - dvs. at alt, hvad vi ser kan forklares ved naturlige processer. De maskiner, vi finder i levende organismer, er netop nogle, alle kan erkende ved hjælp af almindelig empiri. Der er ingen grund til at involvere andre sansemetoder end de fem, vi sædvanligvis opererer med."
Jeg ved snart ikke, om jeg kan finde hoved og hale i snakken. Men vi skal så have fundet ud af, hvad vi mener med naturlige processer. Nogle påstår, de har set genfærd, andre at de ser auraer. Kan disse også forklares ved naturlige processer? Uanset, så er jeg fuldstændig enig med dig i, at vi ikke behøver mere end kroppens 5 sanser for at beskæftige os med de maskiner, vi finder i levende organismer. Min pointe er bare, at man ikke kan bevise empirismen via en empirisk metode.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33624 - 16/06/2004 00:46
Re: Måske snarere selv-falsifikation...
[Re: Philip]
|
Bruger
|
Fornemt! Vi er helt enige  og tak for henvisningen til C.S. Lewis!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33625 - 16/06/2004 00:51
Anden tråd!
|
Bruger
|
Jeg synes ikke, det hører sig til at poste indlæg i en tråd med helt andre emner, end dem som åbningsindlægget i tråden tager op. Derfor giver jeg ikke svar på dette indlæg i denne tråd. Jeg synes endvidere, at indlæggets pointer er så svage, at jeg ikke er bange for at lade det stå ubesvaret hen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33626 - 16/06/2004 10:30
|
Bruger
|
Hej Jens Naturalisme og metodisk naturalisme er to forskellige dyr. Jeg holder mig til at man indenfor naturvidenskaben støtter sig til disse 3 præmisser, som sammen definere metodisk naturalisme:
First, we assume that our memories are not altogether faulty; in other words, that the past is (or was) real. Second, we make an assumption about the future, namely that patterns and principles that have held true in the past will probably continue. These two assumptions together may be considered the single assumption of continuity of phenomena. Most people also assume that there is an external reality, and that our senses give at least a partially accurate indication of it.
Citatet er taget herfra: http://www.talkdesign.org/faqs/naturalism.html
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33627 - 16/06/2004 18:25
Re: Anden tråd!
|
Anonym
Anonym
|
Det undrer mig naturligvis ikke, at du endnu engang undlader at svare. Hvis du virkelig har løsningen på dette store filosofiske problem, så må det vel være din opgave at befri os andre fra den lidelse og vildfarelse vi er i?
Hvad siger du til at tage debatten op i en anden tråd evt. med det indsendte oplæg som udgangspunkt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33628 - 16/06/2004 21:14
|
Bruger
|
Jeg har planlagt at besvare indlægget, men lige nu har jeg så mange andre debatter igang, at det må vente lidt. Jeg vil gerne se, om jeg kan gøre de andre færdige - derefter vil jeg vende tilbage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33629 - 16/06/2004 21:22
|
Anonym
Anonym
|
Ja, den har du brugt mange gange før. Vi glæder os til at se det svar!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33630 - 23/06/2004 11:17
|
Bruger
|
"Da du har startet tråden med henvisning til Dawkins vil jeg egentlig først se dig tilbagevise hans argumenter før jeg vil gøre dig den tjeneste at tilbagevise Dembski for dig."
Jeg har ikke bragt Dawkins´ argumenter på banen - kun hans påstand om, at naturen ser ud til at være designet med et formål. Det, og kun det, forholder jeg mig til.
[Stråmænd snippet]
"At naturlig selektion, mutationer og variation er ophav til ny funktionalitet er faktum, og er observeret gang på gang."
Det mangler du at bevise, og du mangler at bevise, at det kan redegøre for alle forandringer og mekanismer i naturen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33631 - 23/06/2004 11:30
|
Bruger
|
OK Så når Dawkins i den bog du citerer siger at indtrykket af design kommer fra naturlig udvælgelse, hvad er det så for et argument du prøver at lave ud fra Dawkins?
Natural selection is the blind watchmaker, blind because it does not see ahead, does not plan consequences, has no purpose in view. Yet the living results of natural selection overwhelmingly impress us with the appearance of design as if by a master watchmaker, impress us with the illusion of design and planning. The purpose of this book is to resolve this paradox to the satisfaction of the reader, and the purpose of this chapter is further to impress the reader with the power of the illusion of design. We shall look at a particular example and shall conclude that, when it comes to complexity and beauty of design, Paley hardly even began to state the case.
http://www.world-of-dawkins.com/Dawkins/Work/Books/blind.shtml#quotes
Du har vist med dit citat at der findes ateistiske biologer som mener at naturlig udvælgelse kan se ud som design.
Da du ikke er interesseret i hans argumenter, kan jeg ikke se hvordan du vil bruge dette til at understøtte din design hypotese?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#33632 - 09/07/2004 10:27
|
Bruger
|
jensen: Hvad er problemet om det ondes eksistens? Ja, det kan stilles forholdsvist kort op, selvom der nok vil findes flere forskellige udlægninger af det. Følgende fremstilling er dog en rimelig udlægning af problemet:
1 Det påstås at Gud er almægtig og fuldkommen kærlig. 2 Der findes ondskab i verden 3 Det følger heraf, at en ud af tre ting må gøre sig gældende, nemlig
1) Gud findes ikke 2) Gud er ikke god 3) Gud er ikke almægtig
Dette er et pseudoargument, da det udelader en 4. mulighed, nemlig at Gud har tilstrækkelige grunde til at tillade eksistensen af ondskab. Jeg har argumenteret for, at den frie vilje og karmaloven viser, at dette er en mulighed, og jeg mener ikke, du på nogen måde har vist, at det ikke skulle forholde således.
jensen: Religiøse mennesker svarer som regel på det ondes problem ved at henvise til menneskets frie vilje, som en forklaring på problemet. Gud var nødt til at skabe os frie, for ellers ville vi være tvunget til at elske ham, og dermed ville det ikke være ægte kærlighed. Med friheden følger så muligheden for at handle ondt. Muligheden for det onde er således en nødvendig del af guds fuldkomne plan, og det er mennesket, der misbruger den frie vilje. For et selvstændigt tænkende menneske kan det kun undre, at denne tanke har overlevet i så mange år. Hvad er det, der går galt? Jo for det første, så overser man – som tidligere nævnt – fuldstændigt guds almagt. Hvordan skulle det være umuligt for gud at skabe et menneske, der var frit og alligevel ikke kunne handle ondt? Ja, umiddelbart lyder det, jeg siger her som en selvmodsigelse, det er jeg godt klar over. Hvordan kan man være fri uden dermed at have en mulighed for at være ond? Det kan man vel, hvis en almægtig gud står bag denne virkelighed. Hvis noget er selvmodsigende, så må det vel være at sige – som fx. Hare Krishna gør det – at en almægtig gud ikke kan skabe et menneske, som er frit og som ikke kan være ondt. Hvordan kan man i det hele taget tale om noget, som en almægtig gud ikke kan?
Vi siger ikke, at Gud var nødt til det, men at Han valgte det. Jeg kan ikke se, det følger, at Gud er mere barmhjertig, hvis Han undlod at lade os vælge mellem det gode og det onde. Så længe Gud altid giver os muligheden for at opnå den højeste, ubegrænsede lykke, og så længe alle Guds gerninger er til vores bedste, så vil jeg mene, at Gud kan kaldes alkærlig. At Gud kunne have skabt verden på alle mulige andre måder ændrer ikke ved den sag, så vidst jeg kan se.
jensen: Her er Hare Krishna nemlig igen helt galt på den. Det er selvfølgelig svært at sige kort, hvad forskellen er, men det er og bliver klart, at hvis vi skal have en filosofisk begrundelse for noget, så skal vi have en forklaring, som ligger inden for forstandens rammer. Filosofien kan ikke acceptere, at man slæber ting ind ad bagdøren, som der ikke kan gives et logisk argument for, man kan heller ikke uden videre henvise til alle mulige andre erkendelsesformer end de rationelle og empiriske. Filosofi er kendetegnet ved, at den er argumenterende og forholder sig inde for strenge krav til forståelighed og fornuft. Selvom filosofien og religionerne ofte beskæftiger sig med de samme spørgsmål, så er forskellen altså den, at man ikke i filosofi må benytte sig af dogmatik. Man kan således ikke i filosofisk sammenhæng sige bare sige, at noget er rigtigt, fordi gud har sagt det, eller fordi det står i de vediske skrifter. Gør Hare Krishna da det? Måske ikke helt, men de er så tæt på at gøre det, uden at gør det helt klart. Det er højst sandsynligt et argumentationskneb fra forfatterens side, men i virkeligheden ligger det nærmere en fejlslutning.
Er dette ikke bare en gang varm luft? En række beskyldninger uden noget konkret indhold! Filosofien har altid slæbt ting ind ad bagdøren, som der ikke argumenteres for, fx de fleste axiomer. Og hvad er det præcist Krishnabevægelsen slæber ind ad bagdøren? Ja, det kan du heller ikke svare konkret på. Og selvfølgelig kan man da henvise til andre erkendelsesformer end kroppens 5 sanser og logikken, hvorfor skulle man dog ikke kunne det? Filosofi benytter sig ofte af dogmatik, mens jeg ikke kan se, at Krishnabevægelsen gør det. Mon ikke denne gang varme luft er et "argumentationskneb" fra din side?
Tekst fra harekrishna.dk: ”Ateisten er ikke i en gunstig position til at afgøre sandsynligheden for, om Gud har tilstrækkelige moralske grunde til at tillade ondskab: Som ateist har man ingen adgang til åndelig viden, hverken gennem hellige visdomsbøger, guruer eller gennem direkte åbenbaring. Ateistens erkendelse begrænser sig derfor til informationer modtaget gennem menneskets defekte sanser, og til det begrænsede menneskelige intellekts behandling af disse informationer, og derfor kan de umuligt afgøre, om den alvidende og suveræne Gud, som ser alt, kan ordne verdens gang, så Hans formål ultimativt set opnås, samtidig med at mennesket bibeholder sin frie vilje til at vælge det onde.”
jensen: Hvad går der galt her? Jo, her slæbes gud jo bare ind i ræsonnementet uden videre. Vi får ikke nogen yderligere dokumentation for, at den såkaldt direkte åbenbaring er sand, ikke nogle midler ved hjælp af hvilke vi kan skelne sande åndelige skrifter fra falske. Det forudsættes slet og ret her, at gud eksisterer, og at han har åbenbaret sig. Derfor kan det næppe undre nogen, at konklusionen bliver, at gud eksisterer. Man forudsætter at der findes en anden form for virkelighed, men man begrunder ikke denne forudsætning noget sted.
For det første så slæbes Gud ikke bare ind i ræsonnementet. Vi snakker selvfølgelig hypotetisk om Guds eksistens, hellige skrifters og åbenbaringers sandhed i dette tilfælde. Hvis det vil lette forståelsen for dig, så kan jeg lave teksten om således:
Ateisten er ikke i en gunstig position til at afgøre sandsynligheden for, om Gud (hvis Han eksisterer), har tilstrækkelige moralske grunde til at tillade ondskab: Som ateist har man ingen adgang til åndelig viden (hvis denne findes), hverken gennem hellige visdomsbøger, guruer eller gennem direkte åbenbaring (hvis dette er muligt.) Ateistens erkendelse begrænser sig derfor til informationer modtaget gennem menneskets defekte sanser, og til det begrænsede menneskelige intellekts behandling af disse informationer, og derfor kan de umuligt afgøre, om den alvidende og suveræne Gud (hvis denne findes), som ser alt, kan ordne verdens gang, så Hans formål ultimativt set opnås, samtidig med at mennesket bibeholder sin frie vilje til at vælge det onde.”
Konklusionen er altså den samme: Ateisten er ikke i en gunstig position til at afgøre, om Gud eksisterer. Hvad var det forresten din mening var omkring at læse tekster på en måde, så man med vilje undgår at forstå, hvad forfatteren mener?
jensen: Taler man om en åndelig viden, så taler vi dogmatik, hvilket i langt de fleste tilfælde – og sikkert også her – er fuldstændig ubegrundet viden, som man af en eller anden grund har indrettet sit liv og sin tankeverden efter.
Jeg kunne godt tænke mig, at du leverer nogle beviser for dine påstande.
1) Hvorfor taler man dogmatik, når man taler åndelig viden?
2) Hvorfor er Krishnabevægelsens viden "sikkert" ubegrundet?
Er dine påstande andet end "begging the question"? Det er præcis disse påstande, vi diskuterer i vores debat, og derfor kan du ikke på forhånd fastslå, at sådan forholder det sig bare med disse påstande. Du skal enten bevise det, komme med gode, rationelle argumenter for det, eller vise hvordan vi andre kan opnå samme indsigt som dig selv. Kan du leve op til dette?
jensen: Til sidst prøver Krishna i forlængelse af den forudsatte tro på en karmalov at argumentere for, at om ikke andet, så finder vi retfærdighed engang med tiden, eftersom det nuværende liv tilsyneladende ikke bringer denne. Til et sådant synspunkt kan der også siges mange ting. For det første er det ubegrundet at tro på en karmalov, for det andet, så har tanken urimelige eller i hvert fald lidet indlysende følger. Jeg er fx. nødt til at tro på, at jøderne i udryddelseslejrene selv havde gjort sig fortjent til deres lidelser, at det i den forstand ikke var uretfærdigt. Det lille barn på 4 år, der blev adskilt fra sine forældre, udsultet tortureret og til sidst brændt efter flere års lidelser havde selv gjort sig fortjent til det. Hvordan vover I at sige sådan noget? Hvordan vover I? Jeg forarges over denne snak!
Du fremsætter her igen en række påstande, som du ikke argumenterer for. Jeg savner svar på disse spørgsmål:
1) Hvorfor er det ubegrundet at tro på en karmalov?
2) Hvorfor er det lidet indlysende eller urimeligt at antage, at jøderne under 2. Verdenskrig gennem deres egen gerninger i tidligere liv selv bar skylden for deres skæbne? Er det fordi, du ikke kan lide at høre det?
Hvorfor bliver så sentimental? Det er vel en filosofisk debat, vi her fører. Er det din standard, at du i debatter afviser ting, som du ikke kan lide og forarges over? Hvis dette er tilfældet, så bliver det nok meget svært at føre en konstruktiv debat med dig. Og når vi så lægger alle de påstande, som du ikke argumenterer for samt dine stråmænd oven i, så synes jeg, det ser noget sort ud. Jeg føler ligesom, at det ikke rigtigt kan betale sig at debattere videre på et sådant grundlag.
Jeg synes også, du viser, du har fordomme:
Alligevel er det ovennævnte om karmalov et meget godt eksempel på, hvordan religionerne løser deres problem med at gøre gud til det absolutte ved at relativisere alt i forhold til ham. Menneskelig lidelse er fortjent, de menneskelig sanser og den menneskelige erkendelse er begrænset, og hvad ved jeg.... Det som man ikke finder på jorden og i fornuften, men som man alligevel gerne ville finde, det opdigter man i en hinsides verden og hos en gud med en særlig erkendelsesform.
1) Så snart en religion har en løsning på et problem, er det så straks noget, de religiøse har opfundet? Med en sådan debatteknik kan man jo let bilde sig selv ind, at religioner altid tager fejl. Men det er næppe en rationel og objektiv måde at forholde sig til sagen på.
2) Hvor ved du fra, at de religiøse opdigter en hinsides verden? Er det ikke bare en fordom og "begging the question"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33633 - 09/07/2004 19:05
|
Anonym
Anonym
|
"Dette er et pseudoargument, da det udelader en 4. mulighed, nemlig at Gud har tilstrækkelige grunde til at tillade eksistensen af ondskab. Jeg har argumenteret for, at den frie vilje og karmaloven viser, at dette er en mulighed, og jeg mener ikke, du på nogen måde har vist, at det ikke skulle forholde således."'
Hvorfor i al verden skulle man vælge en mindre god løsning, nar man uden videre - hvad der følger direkte af begrebet om almagt - kunne vælge en løsning, der var bedre. Med andre ord, hvorfor tillade lidelse, når man har almagt til at forhindre den? Ville det få konsekvenser som fx. at mennesker mister deres frihed? Nogen vil sige, at det ville det. Hvis man er af den holdning, så kan man ikke længere sige, at Gud er almægtig, idet han altså ikke kan fjerne lidelse uden samtidig at fjerne menneskets frihed. Hvis man derimod hævder, at Gud kan fjerne lidelse uden at det får konsekvenser for menneskets frihed, så er det temmelig svært at se, hvorfor Gud dog ikke fjerner det onde!
I øvrigt en bemærkning om påstanden om, at jeg bliver sentimental, når man taler om jødeforfølgelsen. Den lever jeg gerne med! Jeg ser det ikke som en skavank at tage denne tragiske historie dybt alvorligt. Det er de fleste nok også enige med mig i.
Grunden til at jeg trækker eksemplet ind i teksten er naturligvis ikke, at jeg direkte ønsker at appellere til folks følelser i stedet for deres intellekt, selvom Ajita tidligere har beskyldt mig for noget sådant. Grunden er den, at jeg mener, at man må stille det rimelige krav til en teori, at den kan overføres på virkeligheden uden alt for store vanskeligheder. Her mener jeg fx. at det er vanskeligt at sige til sig selv i sit stille indre, at disse mennesker selv var skyld i deres lidelse, at det i sidste ende var den højere retfærdighed, der skete fyldest og at vi bør prise og ære den Gud, som sørgede for, at retfærdigheden skete fyldest. Nu ved jeg naturligvis ikke, om du selv har børn, men hvis du har eller hvis du kan forholde dig til tanken om at have dem, så ville du måske også selv få lidt vanskeligt ved at sige til dig selv, hvis dette barn blev udpint, udsultet tortureret og en masse andet grimt, at det var den højere retfærdighed, der skete fyldest. Du ville nok også have lidt svært ved at bevare dit synspunkt om, at magtfulde personer foreskriver moral. Der er ikke tale om sentimentalisme i argumentet, idet jeg blot henviser til dele af den virkelighed, som din teori skal være i stand til at beskrive.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33634 - 15/07/2004 10:33
|
Bruger
|
jensen: "Hvorfor i al verden skulle man vælge en mindre god løsning, nar man uden videre - hvad der følger direkte af begrebet om almagt - kunne vælge en løsning, der var bedre. Med andre ord, hvorfor tillade lidelse, når man har almagt til at forhindre den?"
1) Du antager, du ved, hvad der er den bedste løsning - det forekommer mig en smule bizart. Hvordan kan du vide, bedre end Gud, hvad der er godt? Det forekommer specielt underligt, når du ikke engang ved, om Gud er til. For hvordan kan man vide, hvad der er godt og ondt, hvis Gud ikke findes som absolut referencepunkt? (jf. vores debat andetsteds på forummet.)
jensen: "Hvis man derimod hævder, at Gud kan fjerne lidelse uden at det får konsekvenser for menneskets frihed, så er det temmelig svært at se, hvorfor Gud dog ikke fjerner det onde!"
Men hvorfor skulle Gud fjerne de levende væsners frihed, hvis de ikke ønsker at få den fjernet? Og hvorfor skulle Han gøre det overhovedet. Så længe Gud giver ALLE mulighed for at opnå ubegrænset nydelse, og så længe ALLE Hans gerninger er til alles bedste, så er Hans kærlighed ikke begrænset - og der er intet problem med det, du kalder ondskab.
jensen: "I øvrigt en bemærkning om påstanden om, at jeg bliver sentimental, når man taler om jødeforfølgelsen. Den lever jeg gerne med! Jeg ser det ikke som en skavank at tage denne tragiske historie dybt alvorligt. Det er de fleste nok også enige med mig i."
Nå! Er de fleste nok enige med dig i det? Hvis hvis de er, hvilken betydning har det så for dit arguments sandhed? Ingen selvfølgelig! Denne form for retorisk appel til flertal holder ikke i en filosofisk debat. Du skal have lov til at være sentimental og vælge den løsning, der stemmer overens med, hvad du føler, men vil du ikke nok spare mig for sådanne præsentationer?
jensen: "Grunden til at jeg trækker eksemplet ind i teksten er naturligvis ikke, at jeg direkte ønsker at appellere til folks følelser i stedet for deres intellekt, selvom Ajita tidligere har beskyldt mig for noget sådant. Grunden er den, at jeg mener, at man må stille det rimelige krav til en teori, at den kan overføres på virkeligheden uden alt for store vanskeligheder."
Hvilke vanskeligheder er der da ved "teorien"? Du har måske nogle følelsesmæssige vanskeligheder ved at acceptere den, men du har ikke vist, at der er nogle logiske vanskeligheder, eller at den ikke er kan fungere i virkeligheden.
Så hvad er det for vanskeligheder, du taler om - hvis det ikke er dine egne vanskeligheder opgive følelsesbaserede mentale indstillinger og acceptere logisk konsistens i stedet?
jensen: "Her mener jeg fx. at det er vanskeligt at sige til sig selv i sit stille indre, at disse mennesker selv var skyld i deres lidelse, at det i sidste ende var den højere retfærdighed, der skete fyldest og at vi bør prise og ære den Gud, som sørgede for, at retfærdigheden skete fyldest. Nu ved jeg naturligvis ikke, om du selv har børn, men hvis du har eller hvis du kan forholde dig til tanken om at have dem, så ville du måske også selv få lidt vanskeligt ved at sige til dig selv, hvis dette barn blev udpint, udsultet tortureret og en masse andet grimt, at det var den højere retfærdighed, der skete fyldest. Du ville nok også have lidt svært ved at bevare dit synspunkt om, at magtfulde personer foreskriver moral. Der er ikke tale om sentimentalisme i argumentet, idet jeg blot henviser til dele af den virkelighed, som din teori skal være i stand til at beskrive."
Jeg må afvise dette som følelseporno! Jeg ville ikke have det mindste problem. Tværtimod vil det give mig en større indsigt, forståelse og evne til indføling i disse væsner. Jeg ville bedre forstå deres skæbne, og dermed kan jeg også lettere vide, hvad jeg skal gøre for at hjælpe dem.
Ideen giver også mig større viden om, hvad jeg selv gjort forkert, så jeg kan rette op på disse ting og blive et mere kærligt menneske. Dermed må jeg konkludere, at det er fantastisk at vide, at reinkarnation og karma er fakta.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33635 - 15/07/2004 20:11
alle har bevisbyrden
|
Anonym
Anonym
|
”Du antager, du ved, hvad der er den bedste løsning - det forekommer mig en smule bizart. Hvordan kan du vide, bedre end Gud, hvad der er godt? Det forekommer specielt underligt, når du ikke engang ved, om Gud er til. For hvordan kan man vide, hvad der er godt og ondt, hvis Gud ikke findes som absolut referencepunkt? (jf. vores debat andetsteds på forummet.)”
Jeg antager, at den bedste løsning er den, hvor ingen føler smerte og hvor alle er frie. Lad mig uddybe lidt nærmere med en klar forbindelse til dit evindelige argument om Gud som et absolut referencepunkt. Når jeg taler om, at der ikke skal være smerte og lidelse i den perfekte verden, som skulle være mulig for Gud at skabe, hvis han var både almægtig og algod, så taler jeg ikke ud fra en eller anden teori om, at alle i den perfekte verden har nogle bestemte præferencer som fx. at se film, drikke øl, eller hvad ved jeg. Jeg taler ikke om en nydelse af et eller andet bestemt, som skal være det samme for alle og enhver. Man kan måske lidt forenklet tale om nydelse som det slet og ret at have en følelse af velbehag. Hvad der så end måtte skabe denne følelse af velbehag kan i og for sig være helt ligegyldigt, så længe den ikke på nogen måde skaber ulykke for andre. At være i en situation af nydelse er at være i en situation, som man er glad for at være i og som man ønsker at blive ved med at være i, hvorimod det modsatte gør sig gældende med ulykke. Når man således vil tale om Gud som et absolut referencepunkt for, hvad der er godt og ondt, så kunne man i forlængelse af det fornævnte hævde, at kriteriet for at Gud handler fuldkomment er, at alle føler denne lykke.
I øvrigt så har det i en principiel debat om disse ting ingen betydning, om jeg tror på Gud eller ej, idet jeg blot fremstiller teoremer og beskæftiger mig med, hvad der følger begrebslogisk af en bestemt definition. Hvis du mener, at det for nogen betydning for undersøgelsen, så må du gerne begrunde dette, men jeg ser ingen vanskeligheder i det over hovedet. Jeg kan måske gå rundt og tro, at det er i dag is-bilen kommer, mens min kone tror, at det først er i morgen. Det gør dog i sig selv ingen forskel på vores mulighed for at vurdere, hvorvidt den kommer eller ej og vi kan begge to være enige om, hvad disse kriterier er.
Hvad angår vores debat andetsteds så mangler du stadig at give svar på, hvordan og hvorfor det følger, at når Gud siger noget, så er det også morals forsvarligt. Det har din menneske-gud-analogi ikke bevist.
”Men hvorfor skulle Gud fjerne de levende væsners frihed, hvis de ikke ønsker at få den fjernet? Og hvorfor skulle Han gøre det overhovedet. Så længe Gud giver ALLE mulighed for at opnå ubegrænset nydelse, og så længe ALLE Hans gerninger er til alles bedste, så er Hans kærlighed ikke begrænset - og der er intet problem med det, du kalder ondskab.”
Denne mulige indvending mod mit ræsonnement har jeg naturligvis gennemtænkt, og der er endda et svar på den i det indlæg, som du har svaret på, så du må lige læse det igen. For din skyld kan jeg da lige gentage det her:
”Med andre ord, hvorfor tillade lidelse, når man har almagt til at forhindre den? Ville det få konsekvenser som fx. at mennesker mister deres frihed? Nogen vil sige, at det ville det. Hvis man er af den holdning, så kan man ikke længere sige, at Gud er almægtig, idet han altså ikke kan fjerne lidelse uden samtidig at fjerne menneskets frihed.”
Jeg skal på det kraftigste afvise påstanden om, at jeg har appelleret til flertallets mening, når jeg hævder, at de fleste vil have samme følelser som mig, når vi taler om jødeforfølgelsen. Jeg mener ikke, at jeg har brugt den kendsgerning, at folk vil have samme følelser som mig til at bevise, at det så følger, at disse følelser beskriver en virkelighed, der eksisterer uafhængigt af en subjektiv vurdering. Hvad jeg derimod brugte påstanden til var at klargøre, hvorfor jeg ikke fandt det meningsfyldt at bruge så mange sætninger på at redegøre for mit synspunkt. Jeg havde faktisk også troet, at du ville have de samme følelser, og at du ville have en yderligere argumentation i den henseende, men det har du så åbenbart ikke. Der er altså tale om en misforståelse fra din side.
Men for at vende tilbage til tankegangen, så kan man hævde, som fx. Hume gjorde det, at der i en objektiv beskrivelse af en handling, som mange mennesker fx. vil finde lastelig slet ikke behøver at indgå moralske termer. Jeg ser fx. en nazist, der udsætter et lille barn for tortur. Jeg vil være tilbøjelig til ud over at beskrive de faktiske hændelser (hvad der foregår i tid og rum) også at hævde, at der er noget moralsk forkasteligt i den givne situation. Det vil Hume afvise. Min moralske vurdering er i denne situation noget, som jeg selv lægger ind i beskrivelsen, og den hører følgelig slet ikke hjemme i en objektiv beskrivelse. Tja, vil jeg sige. Det forstår jeg for så vidt godt, og jeg har da også tænkt på, om det er en rimelig beskrivelse af virkeligheden. Taler vi om, at en person helt åbenlyst udsætter et andet menneske for tortur, dvs. åbenlyst og fuldt tilgængeligt for den menneskelige erkendelse forsøger at udsætte et andet menneske for ulykke, så ved jeg ikke, hvorvidt man kan tale om den moralske vurdering som værende rent subjektiv.
Følgende kan ikke være et udtømmende svar af principielle grunde, men jeg mener dog alligevel, at følgende måske kan være med til at give dig en forståelse af, hvorfor jeg finder tanken om en karmalov usmagelig. Jeg ved også udmærket godt, at dit svar vil bestå i et krav på en logisk bevisførelse for påstandene, hvilken af principielle grunde ikke kan gives. (Har du i øvrigt overvejet, at der er en hel del påstande, som der af principielle grunde ikke kan føres bevis for, men som vi alligevel regner for sande? Dette kan jeg godt uddybe evt. i en anden tråd, hvis du har interesse i det.) Jeg vil dog ikke påberåbe disse påstande samme autoritet som mange af de førnævnte påstande, som der ikke kan føres bevis for, men blot henvise til, at visse ting kan præsentere sig med en vis klang af at være indlysende, uimodsigelige eller uomgængelige, selvom der ikke kan føres bevis for dem. Disse påstande hører til i denne verden.
Jeg har endnu ikke set nogen dokumentation for en reinkarnation fra en uhildet iagttager, og derfor har jeg vanskeligt ved at se nogen grund til at tro på den. Det forekommer mig også at være en vanskelighed ved teorien, at selv folk, der har søgt meget intenst efter sandheden med et ønske om at komme til erkendelse af den ikke er kommet frem til nogen reinkarnationslære. Når vi i øvrigt taler om de store forbrydelser i det 20. århundrede, så har jeg også svært ved at se, hvilke forgængere, der i så stort antal har gjort sig fortjent til dette onde. Sådan kunne man blive ved.
Efter min bedste vurdering, så må man indgå i en debat som denne med et ønske om at lære at forstå andre mennesker bedre samt at få inspiration i kraft af at stifte bekendtskab med andre synspunkter. For mange inkl. mig selv vil et forum som dette også have en form for ”missionerende” status, idet jeg efter bedste evne argumenterer for, hvad jeg finder rigtigt og prøver at tilbagevise synspunkter, som jeg finder er forfejlede eller forenklede tilgange til verden og sandheden. Jeg tror, at det vil hjælpe dig til at finde en mere omgængelig tone i dine indlæg, hvis du tog disse synspunkter i betragtning.
|
|
Til toppen
|
|
|
|