Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#33418 - 18/05/2004 21:00 Vor Herre bevar's!
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Jeg er kommet til at tænke på, hvad der ligger i udtrykket: "Vor Herre bevar's!"

Da min farmor lå på hospitalet, og blev behandlet for kræft, fortalte hun, hvordan det slog hende, at der var mennesker på den afdelig, som selv havde fået kræft, som brugte udtrykket: Det vil jeg kraftedme ikke finde mig i og "Vor Herre bevar's!"
Den første af de to eder, sådan som hun opfattede det, chokerede hende, for hvordan kunne mennesker der var ramt af den sygdom bede om, at den måtte æde dem op?. Det var jo det, de var i behandling for!
Samtidig, så måtte hun da mene, at de i allerhøjeste grad havde brug for Herrens beskyttelse i det, de stod midt i!
Hun var en from dame - tag ikke fejl af det, og hun udnyttede enhver anledning til at snakke med de mennesker, som hun var sammen med, og også om det, de dér sagde.
Hun snakkede også lige ud med dem om, at det de gjorde, det var at bande, og at de faktisk nedbad Guds vrede over sig ved at sige, som de gjorde.
Nogle lo af hende, andre var målløse over, at det betød det, for det havde de aldrig tænkt over!
Hvad mener I, er det at bande at sige sådan ?
- og er der måske forskel på de to eder?
Har min farmor forstået det rigtigt, eller overfortolket - hvad mener I?

Mange vil måske hævde, at man med disse sætninger blot ønsker at tage afstand fra noget, måske endda vise sin afsky, og at det bare er en almindelig talemåde.

Andre hævder måske, at det er en bøn til Gud om, at han vil bevare os fx mod alt ondt!

Hvad siger I?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#33419 - 19/05/2004 00:14 Re: Vor Herre bevar's! [Re: ærten]
ærten
Bruger

Mange bruger noget, som nogle kalder erstatningseder.
F. eks: For hulen ( For helvede)
For Søren: ( for Satan)
Hvordan ligger det med det? Er det OK?
Får man også her, hvad man nævner?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#33420 - 19/05/2004 09:29 Re: Vor Herre bevar's! [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ært!

I Fadervor beder vi om, at Guds navn må være/blive helligt, og hvis vi tankeløst misbruger det, kan det miste noget af sin hellighed for os.

Når nogen siger vorherrebevars eller gudhjælpemig eller lignende, så er det jo helt uden tanke på indholdet af udtrykkene. Jeg mener, vi bør bestræbe os på at være opmærksomme på, hvilke ord vi bruger.

For jeg tror at ord har en virkning, indadtil og udadtil, også selv om den der siger dem ikke ved, hvad han/hun siger og ikke mener noget ondt med det.

Hvis jeg kommer rottegift i æblekagen i stedet for sukker, har det også en uønsket virkning, selv om jeg bare tog fejl af poserne, og det slet ikke var med vilje!

Der står noget mere om emnet i svarpanelet: http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=267
Og her:
http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=75

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#33421 - 21/05/2004 22:20 Hvem er vor Herre? [Re: ærten]
ærten
Bruger

Vi er kommet til at diskutere lidt her hjemme om, hvem "Vor Herre" egentlig er.

Hvad mener man i almindelig daglig tale med "VOR HERRE" ?

Vi taler om " Vor Herre Jesus Kristus", men vi taler også om Herren, som skabte o.s.v.

Er han Gud eller Jesus?

Mener man Gud eller Jesus, når man siger Vor Herre?

Hvad mener du?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær