Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#33326 - 15/05/2004 12:16 Var Lilit Adams første kone?
Anonym
Anonym

Hej!
Jeg interesserer mig meget for religion, og læser en del om de forskellige grene indenfor kristendom på nettet. For en lille uges tid siden læser jeg på www.ateist.dk, at Eva ikke skulle have været Adams første kone! På en eller anden måde har de fundet Lilit, i Es. 34, 14, en dæmon, og påstår, at hun skulle have været Adams første, inden Eva. De bruger en forklaring, ved at Adam siger om Eva: "Nu er det kød af mit kød, blod af mit blod...". Min overbevisning for han valg af ord på dette tidspunkt er, at næste gang der kommer et menneske, skal han ikke skabes på denne måde.
...Og nu kommer spørgsmålet: Hvordan kommer Lilit ind i billedet? Er der andre steder i bibelen hun er nævnt?
For mig er det svært at se, hvor bindeleddet mellem Adam og Lilit er....for mig at se, er det bare endnu et forsøg på at gøre folk forvirrede. Jeg kan godt lide at undersøge sådan nogle ting, og indtil videre er jeg kun blevet bekræftet i, at kristendommen taler sandhed. Det irriterer mig, at Lilit ikke kan findes andre steder, for jeg vil rigtig gerne have malet denne påståelse til jorden.
Vil/kan du hjælpe mig med det?
Hilsen Fiskeren.

Ændret af Netmissionæren (18/05/2004 15:06)

Til toppen 
#33327 - 20/05/2004 15:14 Re: Var Lilit Adams første kone?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej fisker

Lilit hører hjemme i nogle gamle hebraiske legende-fortællinger, som ikke har noget med Bibelen at gøre. Hun er senere blevet en slags ikon i nogle feministiske kredse, fordi hun ifølge det jødiske savn gjorde oprør imod Adam.

En begrundelse for at der skulle have været en kvinde før Eva skulle angiveligt være verset fra 1. Mosebog 2,22-23: "Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam, byggede han en kvinde og førte hende til Adam. v23 Da sagde Adam: »Nu er det ben af mine ben og kød af mit kød. Hun skal kaldes kvinde, for af manden er hun taget.«"

Det er dog en yderst tynd begrundelse. For det første så tænker Adam her sandsynligvis snarere på alle dyrene, der jo netop ikke lignede ham, og for det andet, så kalder han jo netop Eva for kvinde, hvilket tydeligvis er noget nyt for Adam.

Lilit-myten hører hjemme i gammel jødisk folketro og har ingen forbindelse til Bibelens skabelsesberetning.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær