0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#3301 - 03/05/2002 04:48
Kan alle få tungetelen
|
Anonym
Anonym
|
Kan alle få tungetale?
Spørgsmål:
Kan alle få tungetalen til egen opbyggelse og er det rigtig at bede om at få tungetale?
Svar:
Om Åndsgaverne til menigheden skriver Paulus (1 kor 12,7) at de gives til fælles gavn. Selvom vi måske opfatter de mennesker som har fået nådegaver, som særligt udvalgte og betydningsfulde, så er nådegaver givet for at tjene andre. De gives til gavn for menigheden.
Når man kan udfylde en opgave/en plads i menigheden, så er det naturligvis også til glæde for én selv. Det giver en oplevelse af værdi og det har reelt en stor værdi at vi har forskellige ting at bidrage med i fællesskabet. Paulus lægger vægt på at når tungetale tales i menigheden, så skal der være én som kan udlægge det. Ellers skaber det uorden og
forvirring.
Personligt kan tungetale være til opbyggelse (1 kor 14,4) og det er en gave som alle kan bede om at få. Men som alle andre nådegaver er det en gave som man ikke kan gøre krav på eller regne med at få. Paulus skriver i 1. Kor. 14, 1-3 at vi skal stræbe efter åndsgaver (dvs. bede om dem) og det er netop ved at søge Gud og lægge sit liv frem for ham, at vi åbner os for Åndens gaver. Der er for mig heller ingen tvivl om at en menighed, der frimodigt og tålmodigt beder om åndens gaver vil opleve at Gud hører bønnerne. Så må man være åben overfor, hvordan han hører bønnen - for han giver os jo det vi har mest brug for.
Med venlig hilsen Brian Christensen, sognepræst
Ofte spørger vi om vi kan få Tungetalen, hvorfor og hvad skal vi bruge den til da Paulus siger i Første Brev til Korinterne 14.19: Men i en menighedsforsamling vil jeg heller tale fem ord med min forstand, for jeg kan undervise andre, end ti tusinde ord i tunger.
Paulus siger også i Første Brev til Korinterne. Kærligheden ophører aldrig; men hvad enten det er profetiske gaver, de skal engang forsvinde, eller tungetale, den skal forstumme, eller kundskab, den skal forsvinde.
Så kan vi spørge os selv, hvornår skal tungetale forstumme/ stope. Han siger i 10 vers i denne same kapitel. (Men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forsvinde.
Hvornår forsvinder Tungetalen, eller hvornår er det fuldkomne???
Jeg tror at det er kun denne kapitel som kan svare på dette spørsmål, er ikke 100 prosent sikker, men næsten.
Da det Fuldekomne kommer, er det da Jesus Kristus kommer her ned igen, efter sine børn, efter dem så har tro på at at han er sandheden og livet, eller hvad???
Hvis vi så kikker på det siste vers i kapitel 13 og v.13. (Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre; men største af dem er kærligheden.
Det vil sige, at det kan ikke være da vi kommer i Himlen/ eller da Jesus Kristus kommer og henter sine børn.
Fordi hvis du kikker på vers 13 igen, så står det at (Så bliver da tro, håb og Kærligheden.) I Himlen bliver det ikke Håb og heller ikke Tro men Kærligheden bliver i Himlen men ikke tro og håb. Så Himlen kan det ikke være, det håber jeg at alle troende kan være enig med mig i ik`.
Så hvis vi tænker på det. Så er min personlig mening at det kan kun være når Biblen kom. Biblen er fuldkomnen, og det kan næsten ikke være annet.
Med venlig hilsen. En som elsker Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#3302 - 28/05/2002 19:08
Re: Kan alle få tungetelen
|
Anonym
Anonym
|
I 1. Kor. 14:5 siger Paulus at han gerne ser at vi alle taler i tunger. Dette betyder ikke nødvendigvis at alle kan få det. 1. Kor. 12:8-11 fortæller os at der er forskel på hvilke nødegaver hver enkelt bliver givet. Dette behøver dog ikke betyde at ikke alle nådegaver er tilgængelige for enhver. Efter min mening er det ikke helt tydeligt udfra Bibelen om tungetalen er for alle, men den ville i hvert fald gavne alle at have. Uanset hvad man ender op med at mene, er der ingen tvivl om at Paulus og Bibelen generelt opfordrer meget kraftigt til at søge nådegaverne og her også tungetalen. Læs bl.a. 1. Kor 14, Ap.g. 10:44-46 og 19:6. Bibelen ikke bare opfordrer enhver til at søge nådegaverne, og det gælder alle nådegaver, den faktisk befaler det. Så, "JA!" til spørgsmålet om man skal søge tungetalen.
Paulus taler i 1.Kor 14 om at hvis der ikke er en til at tolke tungetalen, skal man tie stille i menigheden. Den der vil tale i tunger kan tale til sig selv og til Gud i vers 28. Derimod står der i vers 15-16 at Paulus når han kommer til menigheden både vil bede i ånden (her underforstået i tunger) og bede med sin forstand og han vil synge i ånden og med sin forstand. Adskillelsen af det uforståelige og det forståelige indikerer meget tydeligt at der her er tale om tungetale, den slags som er uforståelig for andre. Dermed kunne man umiddelbart påstå at Paulus modsiger sig selv, men vi ved jo udmærket godt at Bibelen er Guds ord og derfor kan dette selvfølgelig ikke være tilfældet. Nej, der må kunne findes en fællesnævner for det to udtalelser. Udfra disse to skriftsteder mener jeg at den eneste mulige og efter min mening meget logiske forklaring er at tungetalen i menigheden ikke er tilladt hvis den er adresseret til menigheden, så SKAL den tolkes, men hvis den fra den enkelte troende og ment som en bøn til Gud er den tilladt i menigheden. Sang i ånden er f.x. umulig at udføre uden at andre lægger mærke til det. Derfor må det jo være Bibelskt at tale/synge i tunger også selvom andre er til stede, der skal bare også være sang/bøn som kan forstås af alle, og så skal det foregå under ordnede forhold, hvilket også sker i mange menigheder i Kristi Legeme i dag. Problemet i Korinthermenigheden var jo netop, at de kunne finde på at holde hele gudstjenester udelukkende i tunger, hvilket naturligvis ville skræmme enhver udefrakommende fra vid og sans.
Til indlægget om at tungetalen/ nådegaverne ville ophøre kan jeg slet ikke følge dig i din resonans med hensyn til tro, håb og kærlighed. I Himmelen vil vi leve i fuldkommen kærlighed/ fællesskab med vores himmelske far, der skal der ikke være tungetale, profeti eller helbredelser, fordi alt allerede er fuldkomment. Men hvis vi ser i Ap.G. 2:17 citerer Peter Joels profeti om at Ånden skal udgydes i de sidste tider og unge og gamle skal profetere osv. Hvis Peter levede i de sidste tider, hvad lever vi så i??? Meget nemt... DE SIDSTE TIDER! Det ser vi i øvrigt også i praksis da alle nådegaverne jo udgydes over utallige kristne i dag. Derfor vil Gud udgyde af sin Ånd over os, som Han ønsker for at give os kraft til at vidneom Ham. Jesus udførte også tegn og undere for at verden ville tro på hans vidnesbyrd. På samme måde må vi i dag også søge at blive rige på nådegaver som kan hjælpe Kristi legeme i at forkynde budskabet med kraft. Igennem nådegavernes virke krydret med en mængde bøn er det jo også at vi lader Gud komme til og undlader at vidne i egen kraft. Gud får æren, mens vi må se til i forundring og ydmyghed. Og det er jo det Bibelen taler om. Derfor må vi søge at blive rige på nådegaver.
Nogle ville indvende at tungetalen kan misbruges, og at vi derfor skal holde os fra den. Det er helt rigtig at den kan og ofte er blevet misbrugt, det så vi jo bl.a. i Korinth. Som vi allerede har set er denne holdning dog i direkte modstrid mod hvad Bibelen lærer os. Derudover er det også sådan at selvom Gud udmærket vidste at nådegaverne kunne og også ville blive misbrugt valgte han alligevel at give os dem. Når nu Gud turde give os dem, bør vi så ikke også turde søge og modtage dem?
Med kærlig Jesus hilsen
Radical for Christ Gospel Preacherman
|
|
Til toppen
|
|
|
#3303 - 13/06/2002 15:03
|
Anonym
Anonym
|
Hej Gospelpreacher
Min mor har været til forbøn flere gange, når der er blevet bedt for tungetalen, men hun taler ikke i tunger.
Hun oplever mange andre ting, som at få budskaber og lignende.
Jeg har for ikke så længe siden, været til forbøn sammen med flere andre, hvor der blev bedt for tungetalen, men ingen begyndte at tale i tunger.
Det får mig til at tro, at det ikke er noget vi skal stræbe efter, ikke alle får den nådegave, men så får vi så mange andre værdifulde oplevelser, når Helligånden virker, Gud bestemmer for hver enkelt, og han har en plan med os alle.
Venlig hilsen Lise
|
|
Til toppen
|
|
|
#3304 - 13/06/2002 15:21
|
Anonym
Anonym
|
Kære Lise
Jeg var også selv til et møde faktisk på pinsedag, hvor der blev bedt for at folk måtte modtage tungetalen. Jeg troede heller ikke der var nogen der fik den, indtil jeg et par uger efter lagde mærke til at en af mine venner, som blev bedt for den dag, talte (meget sagte) i tunger mens vi sad og bad. Der var den dag mindst 2, som fik nådegaven, men ingen turde tale højt, hvilket tror jeg er meget normalt for danskere, at man ikke tør skille sig ud. Desuden er tungetalen jo en smule speciel, så man kan måske godt forstå at folk lige skal have tid til at finde ud af hvad det egentlig er de har modtaget.
Man skal selvfølgelig ikke sætte liv og død ind på at få tungetalen, eller nogensomhelst af de andre nådegaver for den sags skyld, men jeg ved at de er en vigtig del af kristenlivet og specielt det at vidne om Gud, så derfor synes jeg at det umiddelbart er mest fornuftigt at søge og ønske dem. Derudover befaler Bibelen dig faktisk, som tidligere nævnt, at stræbe efter nådegaverne. Heribland jo også tungetalen.
kh Elon
|
|
Til toppen
|
|
|
#3305 - 13/06/2002 17:28
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen
Tak for dit svar Elon, det du fortæller, ligner det min mor har fortalt om, netop at det kan pludselig komme helt uventet.
Måske det også sker for nogle af os, som gik op den dag.
For mit vedkommende, så føler jeg at Gud vil bruge mig her på nettet, til at hjælpe dem som er fanget i det okkulte, og jeg ved at det er lykkedes for mig et par gange, og det er jeg meget lykkelig for.
Samtidig benytter jeg mig af hver en chance jeg får, til at advare andre i at beskæftige sig med den okkulte verden.
Jeg har haft det tæt inde på livet, og det gør ondt at se hvor langt et menneske kan komme ud, men der er jo en mening med alt, og var jeg ikke udsat for det, så sad jeg nok ikke her på debatten i dag.
Venlig hilsen Lise
|
|
Til toppen
|
|
|
#3306 - 16/06/2002 23:34
|
Anonym
Anonym
|
Kære Lise
Det lyder spændende. Jeg tror også at netop den okkulte verden er noget som vi kristne tit nedtoner, for pludselig at finde ud af at den er langt mere udbredt end vi egentlig gik og troede. Så Guds fred, kærlighed og kraft være med dig i dit arbejde for Ham.
kh Elon
|
|
Til toppen
|
|
|
#3307 - 17/06/2002 10:01
|
Anonym
Anonym
|
Kære Elon
Ja du kan tro at det okkulte er udbredt i dag, man kan ikke åbne en avis, uden at falde over alverdens tilbud, fra den verden.
Desværre er det jo de svage der falder for deres tilbud, da det er de syge og dem uden selvtillid, tilbudene henvender sig til.
Kommer nogen først i deres net, så er det meget svært at komme ud igen, de bliver hjernevasket.
Jeg har læst om en mor, som havde kræft, og var opgivet af lægerne. Hun gik til en alternativ behandler, som lovede hende helbredelse, men han påstod at hendes mand og børn sendte hende en negativ energi, så dem skulle hun først forlade !
Behandleren ruinerede denne syge kvinde, ( alternativ behandling kan tømme dig for alt hvad du ejer, både penge og dømmekraft ) og hendes familie som elskede hende, kunne intet stille op, men måtte se på, at deres hustru og mor døde ensom, på et lille værelse.
Nogen kan blive besat af dæmoner, da det jo er farlige kræfter de behandlere henvender sig til, men heldigvis, så har vi efterhånden mange, som ved Guds hjælp kan sætte de mennesker fri, i Jesus navn.
Jeg tror også, at Guds mening, med dem som har fået den gave, at kunne helbrede i Jesus navn, det er at de kan hjælpe mennesker væk fra det okkulte, eller hjælpe dem som er syge, til ikke at komme i kløerne på Satan, fordi der er en anden mulighed for at blive rask, som fører dem i Jesus favn, og der er godt at være.
Tak for det du skrev til mig.
Venlig hilsen Lise
|
|
Til toppen
|
|
|
|