0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32945 - 10/05/2004 15:23
Gud bor i temporallappen
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
I denne artikel i Weekendavisen kan man læse om, hvordan stimulering af temporallappen kan give folk oplevelsen af en tilstedeværelse i rummet. Religiøse forsøgspersoner tolker så - ikke overraskende - denne oplevelse i overensstemmelse med deres egen religion. Så, hvis folk beretter om, hvordan de har følt deres foretrukne guddoms nærvær, så bør man måske lige checke, om de står for tæt på en clockradio (eller lider af epilepsi), før man accepterer deres påstand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32946 - 10/05/2004 15:31
Re: Gud bor i temporallappen
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Endnu en grund til ikke at knytte sin kristentro til det man mærker!, men til Guds Ord alene, samt sakramenterne, og skriftemålet hvori vi med sikkerhed ved at Gud er og tildeler os syndernes forladelse.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#32947 - 10/05/2004 15:50
[Re: malli]
|
Bruger
|
Endnu en grund til ikke at knytte sin kristentro til det man mærker!
Enig!
... men til Guds Ord alene, samt sakramenterne, og skriftemålet hvori vi med sikkerhed ved at Gud er og tildeler os syndernes forladelse.
Hvordan ved vi dog det "med sikkerhed"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32948 - 10/05/2004 15:59
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Ja, og andre forsøg har vist, at hvad nogle referer til som "synsindtryk" i virkeligheden er elektriske impulser i andre centre af hjernen. Ved avanceret udstyr har man formået at fremkalde lignende impulser, hvilket har fået forsøgspersonerne til at rapportere om ændrede synsindtryk. PS. Jeg kan se på artiklen, at Dawkins åbenbart er blevet udnævnt til genetiker. Der kan man bare se. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32949 - 10/05/2004 17:24
[Re: Andreas]
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Ved avanceret udstyr har man formået at fremkalde lignende impulser,
Det er såmænd ikke nødvendigt med avanceret udstyr, alle celler besidder en eller anden form for irritabilitet og exitabilitet. Nerveceller reagerer helst på neurotransmittorer eller elektrisk strøm, men der er også andre irritamenter. Prøv at huske tilbage på de glade drengedage, hvor det var næverne og ikke argumenterne, der talte. Et kraftigt slag på øjenæblet kunne og kan ligeledes fremkalde et synsindtryk - af de berømte sol, måne og stjerner.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32950 - 10/05/2004 18:38
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Ja, jeg læste også denne artikel i dag. Jeg har et temmeligt ambivalent forhold til den; skal jeg grine eller græde? Hvis man betragter den ringe logik i artiklen er det svært ikke at trække på smilebåndet. Men når man tænker på, hvor mange uskyldige mennesker, der hopper på argumentationen, så kan man ikke andet end blive skræmt af tanken om de konsekvenser sådanne pseudo-videnskabelige konklusioner kan have.
Hvis Gud findes, og Han vil, at vi skal kunne erkende Ham, så vil det være naturligt, at Han har forsynet os med evnen til at erkende Ham. Denne evne kan være forbundet til den fysiske krop et givent sted i hjernen (fx), og det vil kunne tænkes at kunstig stimulering af dette sted i hjernen vil kunne fremkalde en reaktion, der vil kunne minde om en såkaldt åndelig oplevelse. Ved at påvirke et bestemt sted i hjernen på en bestemt måde kan man også fjerne eller frembringe følelsen sult, men det betyder ikke, at mad i virkeligheden er ikke eksisterer uden for menneskets hjerne. Med andre ord vil det være at forvente, at Gud har placeret et sådant punkt i vores hjerne med et formål, at vi skal kunne erkende Ham. Det er kun via falsk logik, man kan komme frem til, at sådanne forsøg på nogen måde er evidens for, at Gud er et produkt af mennesket og ikke omvendt.
Det virker som om, artiklen mellem linjerne forsøger at sige, at alle teister tror på Gud, udelukkende fordi de har haft visioner og åbenbaringer, og selv om et ægte Gudsbevis absolut er en åbenbaring, så er en sådan ikke en absolut nødvendighed for accepten af Guds eksistens. Artiklen tager ikke i betragtning, at der er mange, der mener, der er gode, rationelle årsager til at antage, Gud er til. Den kompleksitet, orden og logik, som findes i universet peger i retning af en Intelligent Designer. Denne konklusion kan man let komme til uden at inddrage visioner og åbenbaringer.
Jeg kan heller ikke lade være med at prostestere imod overskriften. Gud er bl.a. defineret ved at være den evigt eksisterende årsag til alt. Derfor kan Gud ikke være et forårsaget af kemiske eller elektriske menneskets hjerne. Jeg ved godt, overskriften er retorisk, men alligevel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32951 - 10/05/2004 20:10
Re: Temporallappens sygdom
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Hej Theological
Men når man tænker på, hvor mange uskyldige mennesker, der hopper på argumentationen, så kan man ikke andet end blive skræmt af tanken om de konsekvenser sådanne pseudo-videnskabelige konklusioner kan have.
Med al mulig respekt for dine akademiske grader (hvilke?) har de citerede forskere i artikler overhalet dig med uendeligt antal lysår.
Hvis Gud findes, og Han vil, at vi skal kunne erkende Ham, så vil det være naturligt, at Han har forsynet os med evnen til at erkende Ham.
Så rigtigt, og gud vil ligeldes give bevis for sin eksistens på en måde så alle kan se det og ikke kun de få fundamentalister.
Det er kun via falsk logik, man kan komme frem til, at sådanne forsøg på nogen måde er evidens for, at Gud er et produkt af mennesket og ikke omvendt.
Så kom da med den ægte logik.
selv om et ægte Gudsbevis absolut er en åbenbaring
Eller et anfald af temporallaps epilepsi.
Artiklen tager ikke i betragtning, at der er mange, der mener, der er gode, rationelle årsager til at antage, Gud er til.
Så kom da med et par argumenter der ikke umidelbart lader sig modbevise med henvisning til religiøs sindssyge eller epillepsi eller hjernecancer.
Den kompleksitet, orden og logik, som findes i universet peger i retning af en Intelligent Designer
Mener du, har du argumenter eller kun følelser derfor?
Gud er bl.a. defineret ved at være den evigt eksisterende årsag til alt.
Ligeledes defineret til den evige undskyldning for ikke at slå storehjernen til når man tænker rationelt.
Derfor kan Gud ikke være et forårsaget af kemiske eller elektriske menneskets hjerne.
Der eksisterer næpppe nogle elektriske mennesker, måske en enkelt robot på en fabrik, men næppe mange vil kalde det for et menneske.
Du har selv ansvaret for at skabe dit eget liv, hvis du har en gud eller flere ok. men gider din gud manifestere sig på en overbevisende måde?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32953 - 10/05/2004 21:21
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
|
Sikke dog en vred ung mand!
Med al mulig respekt for dine akademiske grader (hvilke?) har de citerede forskere i artikler overhalet dig med uendeligt antal lysår.
Har du et argument, eller skal vi bare tro det, fordi, DU siger det?
Ajita: Hvis Gud findes, og Han vil, at vi skal kunne erkende Ham, så vil det være naturligt, at Han har forsynet os med evnen til at erkende Ham.
Xeno: Så rigtigt, og gud vil ligeldes give bevis for sin eksistens på en måde så alle kan se det og ikke kun de få fundamentalister.
Du mener, at Gud ville fratage os vores frie vilje til at vælge Ham fra, og påtvinge os Hans tilstedeværelse med en følge, at kærlighed ville være umulig?
Ajita: Det er kun via falsk logik, man kan komme frem til, at sådanne forsøg på nogen måde er evidens for, at Gud er et produkt af mennesket og ikke omvendt.
Xeno: Så kom da med den ægte logik.
Den ægte logik er, at konklusionen om at Gud er skabt i menneskets hjernen ikke følger af undersøgelsen, hvilket forskeren selv indrømmer, men som artiklen påstår, der er gode grunde til at tro.
Ajita: selv om et ægte Gudsbevis absolut er en åbenbaring
Xeno: Eller et anfald af temporallaps epilepsi.
Hvad så med dem, der oplever Gud, men ikke har haft epilepsianfald?
Ajita: Artiklen tager ikke i betragtning, at der er mange, der mener, der er gode, rationelle årsager til at antage, Gud er til.
Xeno: Så kom da med et par argumenter der ikke umidelbart lader sig modbevise med henvisning til religiøs sindssyge eller epillepsi eller hjernecancer.
Designargumentet. Hvilke argumenter lader sig modbevise med henvisninger til epilepsi og hjernecancer?
Ajita: Den kompleksitet, orden og logik, som findes i universet peger i retning af en Intelligent Designer
Xeno: Mener du, har du argumenter eller kun følelser derfor?
Jeg forstår ikke denne sætning.
Ajita: Gud er bl.a. defineret ved at være den evigt eksisterende årsag til alt.
Xeno: Ligeledes defineret til den evige undskyldning for ikke at slå storehjernen til når man tænker rationelt.
Kan du bevise, at teister ikke har slået storehjernen til, når de tænker? Hvilken undersøgelse viser dette?
Ajita: Derfor kan Gud ikke være et forårsaget af kemiske eller elektriske menneskets hjerne.
Xeno: Der eksisterer næppe nogle elektriske mennesker, måske en enkelt robot på en fabrik, men næppe mange vil kalde det for et menneske.
Min sætning skulle lyde: Derfor kan Gud ikke være et forårsaget af kemiske eller elektriske årsager i menneskets hjerne.
Xeno: Du har selv ansvaret for at skabe dit eget liv, hvis du har en gud eller flere ok. men gider din gud manifestere sig på en overbevisende måde?
Ja, til et overbevisende publikum.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32954 - 10/05/2004 21:31
Bevis kræver kvalificeret publikum
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kristina: "Næ, det var nok forkert at skrive "vi". Det forudsætter omvendelse til kristen tro. Så udsagnet var nok "for Christians only"!" Haha! Ja, der skuffer du nok din meddebattør!  Inden for alle typer bevisførelse - specielt de mere komplekse former - kræves der et kvalificeret publikum, når bevisførelsen skal evalueres. Det samme gælder, når vi taler om Gudsbeviser. Man skal være en trænet ekspert - dvs. at man skal have levet op til Guds forventninger, krav og tests - før man kan indhente og evaluere bevisførelse for Gudsbeviser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32955 - 10/05/2004 23:51
Re: Bevis kræver kvalificeret publikum
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Åh Theo - det må være forfærdeligt at være dig - jeg kommer til at fryse dybt ind i både krop og sjæl og ånd af at læse hvad du skriver: - komplexe former - kvalificeret publikum - Guds forventninger - krav - tests - trænet ekspert - indhentning og evaluering af bevisførelse for Gudsbeviser ..  Den handske må jeg lade ligge! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32956 - 11/05/2004 09:02
|
Bruger
|
Hej Ateisten Det ved vi med sikkerhed, når vi er kristne  , (hvilket vel ikke er skudt helt ved siden af når man befinder sig på Jesusnet) og dermed tror på hvad der står skrevet i Bibelen. Du må meget gerne se skriftstedsdokumentation, men jeg har lidt småtravlt lige nu så det må vente. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#32960 - 11/05/2004 14:03
|
Bruger
|
Hej Ateist
Troen defineres som "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses". Troen er en overbevisning, og man kan vel ikke have en overbevisning om noget uden viden - i så fald hvor skulle man så vide det fra??
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#32961 - 11/05/2004 16:44
[Re: malli]
|
Bruger
|
Troen defineres som "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses". Troen er en overbevisning, og man kan vel ikke have en overbevisning om noget uden viden - i så fald hvor skulle man så vide det fra??
Både tro og viden er en overbevisning, men det gør da ikke tro til viden. Viden er en begrundet overbevisning - dvs. noget vi har god grund til at betragte som værende i overensstemmelse med virkeligheden. Tro kan sagtens være en grundløs overbevisning - dvs. noget man egl. ikke har (god) grund til at betragte som værende i overensstemmelse med virkeligheden. Det kan fx blot være et håb, som du også selv er inde på.
Så jo, man kan godt have en overbevisning om noget uden viden - og i så fald ved man det selvsagt ikke. En overbevisning er blot den opfattelse af tingenes tilstand, som en person har 'inden i hovedet' - deri ligger ikke noget udsagn om, hvor godt underbygget denne opfattelse er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32962 - 11/05/2004 18:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, Så jo, man kan godt have en overbevisning om noget uden viden - og i så fald ved man det selvsagt ikke. Næ, det er jo også derfor det hedder tro, og ikke viden - det har jeg prøvet at gøre rede for, så godt jeg kunne. En overbevisning er blot den opfattelse af tingenes tilstand, som en person har 'inden i hovedet' - deri ligger ikke noget udsagn om, hvor godt underbygget denne opfattelse er. Mit udsagn er, at opfattelsen er ikke bare er "inden i hovedet", den er bygget på det fundament, som er Jesus Kristus, og er dermed er så godt underbygget som nogen opfattelse kan være. Et stærkere fundament kan umuligt findes. Vi kommer nok ikke videre, Ateist, jeg kan godt forstå at mine udsagn må forekomme dig forkerte/ulogiske/ubegribelige og temmelig tåbelige. Det kan jeg så ikke gøre noget ved, desværre.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32963 - 11/05/2004 18:39
|
Bruger
|
A: Så jo, man kan godt have en overbevisning om noget uden viden - og i så fald ved man det selvsagt ikke.
K: Næ, det er jo også derfor det hedder tro, og ikke viden - det har jeg prøvet at gøre rede for, så godt jeg kunne.
Det ved jeg, men du og Malli lader ikke til at være helt enige om den sag.
A: En overbevisning er blot den opfattelse af tingenes tilstand, som en person har 'inden i hovedet' - deri ligger ikke noget udsagn om, hvor godt underbygget denne opfattelse er.
K: Mit udsagn er, at opfattelsen er ikke bare er "inden i hovedet", den er bygget på det fundament, som er Jesus Kristus, og er dermed er så godt underbygget som nogen opfattelse kan være. Et stærkere fundament kan umuligt findes.
Dette udsagn er også blot en tro. Som jeg også skrev i et andet indlæg til dig: Du tror, at din tro ... osv. Intet sted i kæden er der noget håndgribeligt at bygge på. Jeg kan derfor ikke se at du bygger på noget fundament men blot på lerfødder.
Vi kommer nok ikke videre, Ateist, jeg kan godt forstå at mine udsagn må forekomme dig forkerte/ulogiske/ubegribelige og temmelig tåbelige.
Det kan jeg så ikke gøre noget ved, desværre.
Det tror jeg heller ikke du kan gøre så meget ved, da det jo er svært at argumentere rationelt for det irrationelle. Men tak fordi du i det mindste prøver.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32964 - 11/05/2004 20:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist - - jeg kan jo åbenbart alligevel ikke lade være med at ripostere  Du skriver: K: Mit udsagn er, at opfattelsen er ikke bare er "inden i hovedet", den er bygget på det fundament, som er Jesus Kristus, og er dermed er så godt underbygget som nogen opfattelse kan være. Et stærkere fundament kan umuligt findes. Ateist: Dette udsagn er også blot en tro. Ja, men kunne du ikke lade være med at skrive " blot en tro" ? Bare for at glæde mig? "Vidende" mennesker, som kun er i stand til rationel tænkning, opererer normalt "blot" med fire dimensioner (l, b og h og tiden). Troende mennesker har også den guddommelige dimension med. Ikke i stedet for de andre fire, men foruden! Jeg kan derfor ikke se at du bygger på noget fundament men blot på lerfødder. Og jeg synes, lige modsat, at du bygger dit hus på sand, og ikke på klippegrund, dvs. du bygger på det forgængelige og ikke på det uforgængelige. Det tror jeg heller ikke du kan gøre så meget ved, da det jo er svært at argumentere rationelt for det irrationelle. Ja, det er svært! Meget svært, faktisk. Nogenlunde som at tale med en blind om farverne, tror jeg .. (Undskyld, ku' ik' la' vær'.  ) Men tak fordi du i det mindste prøver. Selv tak! Det har, trods alt, været tæt på at være en fornøjelse at udveksle indlæg med dig - jeg har faktisk lært meget af det! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32965 - 11/05/2004 22:14
|
Bruger
|
Theo:
Har du et argument, eller skal vi bare tro det, fordi, DU siger det?
Mit argument er bla.a at du er oppe mod en professor overlæge Dr.med. i psykiatri, ansat på Rigshospitalet, medlem af hovedbestyrelsen for Dansk psykiatrisk selskab, annerkendt i såvel nationale som internationale videnskabelige kommiteer, gennem de sidste ti år med særlig interess for hjernens neurokemiske ballancer og uballancer. Det var blot en af de citerede forskere.
Hvilke titler har du?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32966 - 12/05/2004 09:37
|
Bruger
|
Hej Kristina!
jeg kan jo åbenbart alligevel ikke lade være med at ripostere
Jeg kender det kun alt for godt fra mig selv 
A: Dette udsagn er også blot en tro.
K: Ja, men kunne du ikke lade være med at skrive "blot en tro" ? Bare for at glæde mig?
Det kunne jeg selvfølgelig godt, men mine øjne er det altså "blot en tro". For mig er tro langt ringere end viden at bygge på.
"Vidende" mennesker, som kun er i stand til rationel tænkning, opererer normalt "blot" med fire dimensioner (l, b og h og tiden). Troende mennesker har også den guddommelige dimension med. Ikke i stedet for de andre fire, men foruden!
Nu tror jeg ikke, der findes ret mange mennesker, der "kun er i stand til rationel tænkning" - vidende eller ej. Personligt kan jeg da sagtens forestille mig en åndelig dimension. Jeg kan også sagtens nyde fx "Ringenes Herre" selvom historien opererer med en åndelig dimension. Jeg lader det bare ikke farve min opfattelse af virkeligheden - i modsætning, måske, til troende mennesker.
A: Jeg kan derfor ikke se at du bygger på noget fundament men blot på lerfødder.
K: Og jeg synes, lige modsat, at du bygger dit hus på sand, og ikke på klippegrund, dvs. du bygger på det forgængelige og ikke på det uforgængelige.
Det er jeg klar over, at du synes. Men jeg vil til hver en tid hellere bygge på noget virkeligt sand end en ikke-eksisterende klippe.
A: Det tror jeg heller ikke du kan gøre så meget ved, da det jo er svært at argumentere rationelt for det irrationelle.
K: Ja, det er svært! Meget svært, faktisk. Nogenlunde som at tale med en blind om farverne, tror jeg .. (Undskyld, ku' ik' la' vær'. )
Alt forladt!
A: Men tak fordi du i det mindste prøver.
K: Selv tak! Det har, trods alt, været tæt på at være en fornøjelse at udveksle indlæg med dig - jeg har faktisk lært meget af det!
Det glæder mig, at høre, at det "trods alt" har været "tæt på" at være en fornøjelse - så har det jo ikke været helt forgæves 
|
|
Til toppen
|
|
|
#32967 - 12/05/2004 23:12
Autoriteter
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Mit argument er bla.a at du er oppe mod en professor overlæge Dr.med. i psykiatri, >ansat på Rigshospitalet, medlem af hovedbestyrelsen for Dansk psykiatrisk selskab, >annerkendt i såvel nationale som internationale videnskabelige kommiteer, gennem de >sidste ti år med særlig interess for hjernens neurokemiske ballancer og uballancer.Lad os nu lige kigge på, hvilke områder dette giver vedkommende autoritet til at udtale sig inden for. Vedkommendes arbejde angår hjernens neurokemiske processer, og viser, at når et bestemt felt i hjernen påvirkes, oplever 80% af forsøgspersonerne tilstedeværelsen af en anden person, ofte guddommen i vedkommendes religion. Dette er data, og hverken Ajita eller nogen anden har benægtet dem. Men den yderligere tolkning af disse data - at religiøse oplevelser generelt er noget internt - strækker sig udover din overlæges autoritetsfelt. Som jeg viste, kan synsoplevelser fremkaldes på præcis samme måde, men det bliver ikke taget som et gyldigt argument for at synsoplevelser generelt er interne. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32968 - 12/05/2004 23:25
Re: Autoriteter
|
Bruger
|
Som jeg viste, kan synsoplevelser fremkaldes på præcis samme måde, men det bliver ikke taget som et gyldigt argument for at synsoplevelser generelt er interne.
Nu er lysets eksistens jo heller ikke lige så tvivlsom som Guds ditto.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32969 - 13/05/2004 17:54
|
Bruger
|
Jeg er helt enig, og uanset hvad manden er, så er konklusionen om, at Gud bor i hjernen ugyldig - hvilket han indrømmer. Der er ikke mere at diskutere på dette grundlag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32970 - 13/05/2004 18:20
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: AP>>Som jeg viste, kan synsoplevelser fremkaldes på præcis samme måde, men det >>bliver ikke taget som et gyldigt argument for at synsoplevelser generelt er >>interne.
At>Nu er lysets eksistens jo heller ikke lige så tvivlsom som Guds ditto.Muligvis, men det er heller ikke det, der er til diskussion hér. Spørgsmålet er, om man alene udfra, at man kan fremkalde en bevidsthedsoplevelse ved at stimulere visse dele af hjernen, kan konkludere, at denne bevidsthedsoplevelse generelt er intern. Jeg kan ikke se nogen grund til at drage denne slutning, men hvis du har nogle argumenter, vil jeg gerne høre dem. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32971 - 13/05/2004 19:01
|
Bruger
|
Der er ikke mere at diskutere på dette grundlag.
Jo det er der nu, hvils man ellers er en redelig debattør, i dette indlæg skriver du bl.a.
Men når man tænker på, hvor mange uskyldige mennesker, der hopper på argumentationen, så kan man ikke andet end blive skræmt af tanken om de konsekvenser sådanne pseudo-videnskabelige konklusioner kan have.
Når jeg bagefter lister dele af en af forfatternes CV, og beder dig komme med dine kvalifikationer, sker der ikke noget. Har du nogen uddannelse ud over at være debattør i Hare Krisna?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32972 - 13/05/2004 19:06
|
Bruger
|
At: Nu er lysets eksistens jo heller ikke lige så tvivlsom som Guds ditto.
An: Muligvis, men det er heller ikke det, der er til diskussion hér. Spørgsmålet er, om man alene udfra, at man kan fremkalde en bevidsthedsoplevelse ved at stimulere visse dele af hjernen, kan konkludere, at denne bevidsthedsoplevelse generelt er intern.
Jeg kan ikke se nogen grund til at drage denne slutning, men hvis du har nogle argumenter, vil jeg gerne høre dem.
For mig at se er sagens kerne, at man har en gruppe oplevelser, der har savnet en velunderbygget forklaring. Visse grupper har så forklaret oplevelserne vha. ikke-fysiske entiteter, hvis eksistens er yderst tvivlsom. Nu begynder der så at tegne sig konturerne af et rationelt funderet alternativ. Ikke at ideen om en intern kilde til disse oplevelser er ny, men opdagelser som den beskrevne kan hjælpe med at nuancere og underbygge påstanden. Når man ved, hvor oplevelserne dannes kan man bedre begynde at forklare, hvorfor de dannes. Derfor er det interessant.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32973 - 13/05/2004 19:08
|
Bruger
|
Hej Andreas, der skulle lige et par indlæg til inden jeg forstod din pointe. Du skrev:
Spørgsmålet er, om man alene udfra, at man kan fremkalde en bevidsthedsoplevelse ved at stimulere visse dele af hjernen, kan konkludere, at denne bevidsthedsoplevelse generelt er intern.
Jeg kan ikke se nogen grund til at drage denne slutning, men hvis du har nogle argumenter, vil jeg gerne høre dem.
Jeg kan således forstå, at du accepterer at udvalgte magnestimuleringer med mikrotesla i bestemte hjerneområder, kan fremkalde en form for religiøs oplevelse, men at du (naturligvis) ikke samtidig mener, at dette er hele forklaringen på gudsoplevelser.
Det kan jeg fint følge dig i, at 80% får en oplevelse er naturligvis ikke den fulde forklaring på den manglende eksistens af guderne, men det er på den anden side en delforklaring, og et argument for, at vi kan udsættes for sansebedrag og efterfølgende tilskrive det en ikke eksisterende guds tilstedeværelse.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32974 - 13/05/2004 21:07
G-punkt i hjernen
|
Bruger
|
Café, Ateist, jeg kan ikke se det overraskende i opdagelsen. Som du selv nævner, har vi kendt til religiøse sanseoplevelser længe. Alle andre sanseoplevelser, vi kender til, er associeret med et område i hjernen. Det kræver ikke en raketforsker at konkludere, at så har disse religiøse oplevelser, hvad enten de har været forårsaget af Gud eller hjernens egne processer, nok også være associeret med et område i hjernen. Dette forsøg viser, at mistanken var korrekt og slår ovenikøbet dette områdes placering fast. Men at forsøge at lægge dette til grund for et eller andet ateologisk argument kan jeg altså ikke se som andet end forfejlet logik. Beklager. På falderebet, et par spørgsmål og en enkel opfordring: Hvorfor mener du som ateist, at vi mennesker har dette `G-punkt' i hjernen? Mener du, at udviklingen har givet os evnen til at tro, at vi opfatter ting, som i virkeligheden ikke eksisterer? Prøv at overveje konsekvenserne af dette, specielt med henblik på vores tiltro til videnskaben. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32976 - 13/05/2004 22:02
Re: G-punkt i hjernen
|
Bruger
|
Hej Andreas
På falderebet, et par spørgsmål og en enkel opfordring: Hvorfor mener du som ateist, at vi mennesker har dette `G-punkt' i hjernen? Mener du, at udviklingen har givet os evnen til at tro, at vi opfatter ting, som i virkeligheden ikke eksisterer?
Det er nu da ikke så svært. En af grunden til at vi via evolutionen har udviklet så forholdsvis stor hjernemasse er at den giver mennesket den unikke fantasi, empati og forestilligsevne. I hjernen er dr adskillige systemer, der kører parallelt, jeg kan her vævne dopamin / serotonin / GABA / noradremalinakserne tilsyndeladende separate, men hver for sig på sin måde medindflydende den generelle velfungerende person.
Ved nedsat serotonintilbud i synapsespalterne, kan udløses depression, ved ændret dopaminstofskifte får vi Parkinssons syge eller sindssygdom eller begge og GABA forstyrrelser skaber andre lidelser, noradranalinen spiller med ind i depressiviteten. Det er således velkendt, at små udsving i disse systemer kan fremkalde sygdom, og her kan vi tvangsfrit trække paralellen til gudsoplevelrne i temporallapperne.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32977 - 13/05/2004 22:02
|
Bruger
|
Ateist, jeg kan ikke se det overraskende i opdagelsen. Som du selv nævner, har vi kendt til religiøse sanseoplevelser længe. Alle andre sanseoplevelser, vi kender til, er associeret med et område i hjernen. Det kræver ikke en raketforsker at konkludere, at så har disse religiøse oplevelser, hvad enten de har været forårsaget af Gud eller hjernens egne processer, nok også være associeret med et område i hjernen.
Hvem har også betegnet den overraskende? Jeg er personligt ikke overrasket over, at hjernen kan generere religiøse sanseoplevelser. Men derfor er det da alligevel rart at få det videnskabeligt bekræftet.
Dette forsøg viser, at mistanken var korrekt og slår ovenikøbet dette områdes placering fast.
Hvilket er interessant, set med mine øjne. Lokaliseringen af centeret må bestemt være en milepæl i arbejdet med at give en underbygget forklaring på oplevelserne.
Men at forsøge at lægge dette til grund for et eller andet ateologisk argument kan jeg altså ikke se som andet end forfejlet logik. Beklager.
En naturvidenskabelig forklaring på religiøse sanseoplevelser er ikke i sig selv "ateologisk". Men, en sådan naturvidenskabelig forklaring vil i sagens natur mindske behovet for religiøse forklaringer på samme. Nøjagtigt ligesom den naturvidenskabelige forklaring på tordenvejr mindskede behovet for religiøse forklaringer på dette.
centeret her er ikke i sig selv en sådan naturvidenskabelig forklaring, men må da formodes at kunne udgøre et ikke uvæsentligt element heri.
På falderebet, et par spørgsmål og en enkel opfordring: Hvorfor mener du som ateist, at vi mennesker har dette `G-punkt' i hjernen?
Aner det ikke. Men jeg tvivler på at de religiøse sanseoplevelser er det primære formål. Jeg tror ikke vi har et center i hjernen, der er bestemt til stimulering af epileptiske anfald og magnetfelter fra clockradioer. Jeg tror umiddelbart disse religiøse sanseoplevelser er noget abnormt.
Mener du, at udviklingen har givet os evnen til at tro, at vi opfatter ting, som i virkeligheden ikke eksisterer?
Jeg vil ikke udelukke det.
Prøv at overveje konsekvenserne af dette, specielt med henblik på vores tiltro til videnskaben.
Det gør det for mig at se væsentligt at basere viden på objektive fremfor subjektive 'målinger'. Men det ændrer denne opdagelse vel ikke på? Det har jo længe været velkendt at hjernens behandling af sanseindtryk kan bedrage os, at vores fantasi kan løbe af med os, at vores hukommelse ikke er perfekt etc.
For mig at se, er enhver miskreditering af subjektive oplevelser en styrkelse af naturvidenskaben på bekostning af religiøsitet, der vel uden undtagelse bygger på netop subjektive oplevelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32978 - 13/05/2004 22:24
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: AP>>På falderebet, et par spørgsmål og en enkel opfordring: Hvorfor mener du som >>ateist, at vi mennesker har dette `G-punkt' i hjernen? Mener du, at udviklingen har >>givet os evnen til at tro, at vi opfatter ting, som i virkeligheden ikke eksisterer?
Xe>Det er nu da ikke så svært. En af grunden til at vi via evolutionen har udviklet så >forholdsvis stor hjernemasse er at den giver mennesket den unikke fantasi, empati og >forestilligsevne.Jeg spurgte ikke om vores stor hjernemasse, men specifikt om G-punktet. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32979 - 13/05/2004 22:56
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: AP>>Ateist, jeg kan ikke se det overraskende i opdagelsen.[...] At>Hvem har også betegnet den overraskende?Tja, den måde, nyheden blev formidlet her i forumet, tydede på, at den skulle være overraskende for teister. Men måske tager jeg fejl. [...] AP>>Dette forsøg viser, at mistanken var korrekt og slår ovenikøbet dette områdes >>placering fast.
At>Hvilket er interessant, set med mine øjne.Enig. Jeg kan bare ikke finde basis for de argumenter, du benytter det til at fremføre. [...] At>En naturvidenskabelig forklaring på religiøse sanseoplevelser er ikke i sig >selv "ateologisk". Men, en sådan naturvidenskabelig forklaring vil i sagens natur mindske >behovet for religiøse forklaringer på samme.At vise, at en sanseoplevelse er associeret med en bestemt del af kroppen er ikke det samme som et komme med en komplet forklaring på denne sanseoplevelse. På samme måde, som beskrivelser af mine nethinder, synsceller og hjerneprocesser ikke kan udgøre en komplet forklaring på min synsoplevelse af dit indlæg. [...] AP>>På falderebet, et par spørgsmål og en enkel opfordring: Hvorfor mener du som >>ateist, at vi mennesker har dette `G-punkt' i hjernen?
At>Aner det ikke.OK. At>Men jeg tvivler på at de religiøse sanseoplevelser er det primære formål. Jeg tror >ikke vi har et center i hjernen, der er bestemt til stimulering af epileptiske anfald og >magnetfelter fra clockradioer.Jeg tvivler på, centret er "bestemt" til at blive stimuleret af netop disse fænomener. Xenofanes nævnte i et tidligere indlæg, hvordan et kraftigt slag i hovedet kan forårsage synsoplevelser i form af `sol, måne og stjerner'. Men det er nok ikke dette formål, de relevante centre tjener. [...] AP>>Prøv at overveje konsekvenserne af dette, specielt med henblik på vores tiltro til >>videnskaben.
At>Det gør det for mig at se væsentligt at basere viden på objektive fremfor subjektive >'målinger'.Kan du ikke uddybe forskellen mellem "objektive" og "subjektive" oplevelser? Når en person oplever en smerte i sin mave, er der så tale om en objektiv oplevelse? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32980 - 13/05/2004 22:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du skriver:
"For mig at se, er enhver miskreditering af subjektive oplevelser en styrkelse af naturvidenskaben på bekostning af religiøsitet, der vel uden undtagelse bygger på netop subjektive oplevelser."
Ja og amen til det! Det er jeg i hvert fald helt enig med dig i. Religiøsitet bygger - i modsætning til kristendom - på subjektive oplevelser.
Kristendom bygger på noget objektivt, nemlig en person, Jesus Kristus, og handler om hvad han har sagt og gjort for os et ganske bestemt sted, nemlig i Israel, på et ganske bestemt tidspunkt, nemlig for ca. 2000 år siden - og på ingen måde hvad han har (eller ikke har) gjorti os.
Kristendom handler ikke om vores flygtige og varierende tanker og følelser og oplevelser - så ville det sandelig være et sølle fundament at basere sit liv på.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32981 - 13/05/2004 23:09
|
Bruger
|
A: For mig at se, er enhver miskreditering af subjektive oplevelser en styrkelse af naturvidenskaben på bekostning af religiøsitet, der vel uden undtagelse bygger på netop subjektive oplevelser."
K: Ja og amen til det! Det er jeg i hvert fald helt enig med dig i. Religiøsitet bygger - i modsætning til kristendom - på subjektive oplevelser.
Jeg henregner nu også kristendom til religiøsitet. Og kristendommen bygger skam også på subjektive oplevelser (se nedenfor!).
Kristendom bygger på noget objektivt, nemlig en person, Jesus Kristus, og handler om hvad han har sagt og gjort for os et ganske bestemt sted, nemlig i Israel, på et ganske bestemt tidspunkt, nemlig for ca. 2000 år siden - og på ingen måde hvad han har (eller ikke har) gjorti os.
I det citerede hentydede jeg egl. ikke til det religionerne omhandler men måden de religiøse "erkender" det de nu tror på. Al jeres snak om "viden i hjertet" osv. falder derfor ind under de "subjektive oplevelser".
|
|
Til toppen
|
|
|
#32982 - 13/05/2004 23:28
|
Bruger
|
At: Hvem har også betegnet den overraskende?
An: Tja, den måde, nyheden blev formidlet her i forumet, tydede på, at den skulle være overraskende for teister. Men måske tager jeg fejl.
Ja, du tager fejl.
AP: Jeg kan bare ikke finde basis for de argumenter, du benytter det til at fremføre.
Måske du kunne være lidt mere specifik?
At: En naturvidenskabelig forklaring på religiøse sanseoplevelser er ikke i sig selv "ateologisk". Men, en sådan naturvidenskabelig forklaring vil i sagens natur mindske behovet for religiøse forklaringer på samme.
An: At vise, at en sanseoplevelse er associeret med en bestemt del af kroppen er ikke det samme som et komme med en komplet forklaring på denne sanseoplevelse.
Hvorfor jeg også udtrykkeligt skrev: "centeret her er ikke i sig selv en sådan naturvidenskabelig forklaring, men må da formodes at kunne udgøre et ikke uvæsentligt element heri."
At: Men jeg tvivler på at de religiøse sanseoplevelser er det primære formål. Jeg tror ikke vi har et center i hjernen, der er bestemt til stimulering af epileptiske anfald og magnetfelter fra clockradioer.
An: Jeg tvivler på, centret er "bestemt" til at blive stimuleret af netop disse fænomener.
Jamen, så er vi jo helt enige på dette punkt. Hvad er så relevansen af Xenofanes-henvisningen?
AP: Kan du ikke uddybe forskellen mellem "objektive" og "subjektive" oplevelser? Når en person oplever en smerte i sin mave, er der så tale om en objektiv oplevelse?
Jeg har ikke talt om objektive oplevelser. For mig er oplevelse pr. definition noget subjektivt.
Da det altså er dit udtryk, så det er nok bedst du selv uddyber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32983 - 13/05/2004 23:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver:
Al jeres snak om "viden i hjertet" osv. falder derfor ind under de "subjektive oplevelser".
Ja, "viden i hjertet" lyder som en subjektiv oplevelse. Det er heller ikke fundamentet for kristen tro.
Subjektive oplevelser, følelser, tanker forekommer tit - hos nogle meget tit, hos andre næsten aldrig. Vi kan kalde det gode bivirkninger ved at leve et kristent liv, men er sandelig ikke vores grundlag ... Grundlaget er ikke noget internt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32984 - 13/05/2004 23:57
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: [...] AP>>Jeg kan bare ikke finde basis for de argumenter, du benytter det til at fremføre.
At>Måske du kunne være lidt mere specifik?Jeg tænker på din påstand om, at "Oplevelsen af Guds nærvær er noget hjernen kan skabe uafhængigt af, hvorvidt dette nærvær er virkeligt eller ej" på et andet forum. [...] At>>>Men jeg tvivler på at de religiøse sanseoplevelser er det primære formål. Jeg tror >>>ikke vi har et center i hjernen, der er bestemt til stimulering af epileptiske anfald og >>magnetfelter fra clockradioer.
AP>>Jeg tvivler på, centret er "bestemt" til at blive stimuleret af netop disse fænomener.
At>Jamen, så er vi jo helt enige på dette punkt. Hvad er så relevansen af Xenofanes- >henvisningen?Din kommentar kunne let få nogen til at tro, at jeg (eller nogen anden, for den sags skyld) troede, at G-punktets formål var at blive stimuleret af "epileptiske anfald og magnetfelter fra clockradioer." AP>>Kan du ikke uddybe forskellen mellem "objektive" og "subjektive" oplevelser? Når >>en person oplever en smerte i sin mave, er der så tale om en objektiv oplevelse?
At>Jeg har ikke talt om objektive oplevelser. For mig er oplevelse pr. definition noget >subjektivt.Kan du så ikke give et eksempel på en af de "objektive ... 'målinger'", som det er "væsentligt at basere viden på"? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32985 - 14/05/2004 07:40
|
Bruger
|
Hej Andreas
Jeg spurgte ikke om vores stor hjernemasse, men specifikt om G-punktet.
Hvis du havde læst resten af mit indlæg, havde du fået øje på svaret.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32986 - 14/05/2004 10:00
|
Bruger
|
Siger du, at et CV retfærdiggør ugyldige konklusioner?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32987 - 14/05/2004 11:08
|
Bruger
|
Subjektive oplevelser, følelser, tanker forekommer tit - hos nogle meget tit, hos andre næsten aldrig. Vi kan kalde det gode bivirkninger ved at leve et kristent liv, men er sandelig ikke vores grundlag ... Grundlaget er ikke noget internt.
Hvad er da grundlaget? Og, svar nu venligst ikke Jesus. Jesus er hvad I tror på, og det vi taler om her er, hvorfor I så tror på ham.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32988 - 14/05/2004 11:16
|
Bruger
|
Siger du, at et CV retfærdiggør ugyldige konklusioner?
Nej på ingen måde, men jeg betvivler dine kvalifikationer til på ligeværdig måde at diskutere med faguddannede.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32989 - 14/05/2004 11:32
|
Bruger
|
An: Jeg kan bare ikke finde basis for de argumenter, du benytter det til at fremføre.
At: Måske du kunne være lidt mere specifik?
An: Jeg tænker på din påstand om, at "Oplevelsen af Guds nærvær er noget hjernen kan skabe uafhængigt af, hvorvidt dette nærvær er virkeligt eller ej" på et andet forum.
Nå, så du inddrager også mine indlæg på andre fora? Det er selvfølgelig fint nok, men kan du ikke angive, når din kommentar retter sig til sådanne eksterne indlæg? Det gør det lidt lettere for mig.
Mht. min påstand, så synes jeg nu der er fin basis for det. Hvis et magnetfelt kan skabe en sådan oplevelse af Guds nærvær, så er det da "noget hjernen kan skabe uafhængigt af, hvorvidt dette nærvær er virkeligt eller ej". Med mindre da, at du vil argumentere for, at power-knappen på magneten kan få Gud til at komme og gå.
Kan du så ikke give et eksempel på en af de "objektive ... 'målinger'", som det er "væsentligt at basere viden på"?
Et termometer fx.
Det viser temperaturen på en måde der er tilgængelig for alle. Målingens resultat er altså ikke afhængig af subjektet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32990 - 14/05/2004 12:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du må altså undskylde, Ateist, men grundlaget ER faktisk menneskesønnen Jesus! Så jeg kan ikke glæde dig med noget andet svar.
Hvorfor "vi" tror på ham - tja, du må nok spørge hver enkelt. Jeg kan kun svare for mig selv: Jeg kom til tro, fordi jeg, efter at have brugt temmelig lang tid på sagen, anså de foreliggende skriftlige og mundtlige informationer om hans liv og død og opstandelse som værende sandfærdige.
Ikke direkte beviste, men havende en op til vished grænsende sandsynlighed.
Er det en tilstrækkelig nøgtern forklaring mon?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32991 - 14/05/2004 13:12
|
Bruger
|
Du må altså undskylde, Ateist, men grundlaget ER faktisk menneskesønnen Jesus! Så jeg kan ikke glæde dig med noget andet svar.
Da du nedenfor besvarer "hvorfor"-spørgsmålet på anden vis, så antager jeg, at du udemærket godt har forstået, hvad jeg mener. 
Hvorfor "vi" tror på ham - tja, du må nok spørge hver enkelt. Jeg kan kun svare for mig selv: Jeg kom til tro, fordi jeg, efter at have brugt temmelig lang tid på sagen, anså de foreliggende skriftlige og mundtlige informationer om hans liv og død og opstandelse som værende sandfærdige.
Ikke direkte beviste, men havende en op til vished grænsende sandsynlighed.
Var der rationelle grunde til at du anså dem for sande eller var det blot noget du følte?
Nu har du jo tidligere tilkendegivet, at du vil anse kristendommen for sand, med mindre den kan modbevises 100%, så umiddelbart lader det ikke til at din tilgang var rationel.
Hvis det var noget du følte, så må det jo siges at være en subjektiv oplevelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32992 - 14/05/2004 15:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver: Var der rationelle grunde til at du anså dem for sande eller var det blot noget du følte? Det var rationelle grunde. Jeg havde ikke noget ønske om at blive en kristen, tværtimod. Jeg levede et udmærket og tilfredsstillende liv. Min tilgang til stoffet var nysgerrighed og undren. Jeg havde sat mig for, at jeg ville finde ud af, hvordan det dog kunne gå til, at en del velbegavede - og i nogle tilfælde også højtuddannede - og tilsyneladende i øvrigt normalt fungerende - mennesker i fuldt alvor kunne tro på Jesus som Guds søn, som menneskehedens frelser. I løbet af et års tid fandt jeg ud hvorfor: Det var sandt! Det var det, der var årsagen til at de troede det ... Jeg blev klar over det helt gradvist, efterhånden som jeg læste mere og mere og talte med kristne. Jeg begyndte efterhånden også at gå i kirke, at deltage i nadveren og at være med i menighedsfællesskabet. Alt hvad jeg i et langt liv havde været sikker på, smuldrede og lå til sidst i stumper og stykker - så det har været en lang og på mange måder hård proces for mig at blive konfronteret med mine hidtidige vrangforestillinger og komme nogenunde på benene i et helt nyt liv. Nu er jeg så fantastisk glad og taknemmelig for det, der er sket mig, så jeg slet ikke kan give udtryk for det. Så min tilgang til troen var rationel, men min tilstand efter, at jeg indså sandheden, er bestemt ikke mere kun rationel, men fyldt med hele følelsesregisteret af især glæde, taknemmelighed og kærlighed, men også vrede og sorg og fortsat undren, at jeg slet ikke kan give udtryk for det. Men alle disse oplevelser er subjektive følelser, som ikke har det mindste med troens grundlag at gøre. Mit kristne fundament er nemlig ikke noget, der er sket inden i mig. Det har været der hele tiden, uden at jeg troede på det, det er givet til mig og til alle som fæster lid til det: at Jesus er Vejen, Sandheden og Livet. Underligt, ikke?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32993 - 14/05/2004 16:18
|
Bruger
|
A: Var der rationelle grunde til at du anså dem for sande eller var det blot noget du følte?
K: Det var rationelle grunde.
Hvilke? Det gode ved rationelle grunde er jo, at de lader sig formidle til andre.
Var det empirisk underbygget?
Var det logisk? (jeg mener strengt logisk - ikke blot "det virker logisk på mig")
Min tilgang til stoffet var nysgerrighed og undren. Jeg havde sat mig for, at jeg ville finde ud af, hvordan det dog kunne gå til, at en del velbegavede - og i nogle tilfælde også højtuddannede - og tilsyneladende i øvrigt normalt fungerende - mennesker i fuldt alvor kunne tro på Jesus som Guds søn, som menneskehedens frelser.
Ja, den undren kender jeg udemærket.
I løbet af et års tid fandt jeg ud hvorfor: Det var sandt!
Jamen, hvordan fandt du ud af at "det var sandt"?
Det var det, der var årsagen til at de troede det ...
Jeg kan altså dårligt se, hvordan alene det forhold, at noget er sandt, kan være årsag til at folk tror det. Man tror på noget, når man opfatter det som sandt - uafhængigt af, hvorvidt det er sandt eller ej. Der må være en grund til at de opfatter det som sandt.
Så min tilgang til troen var rationel, ...
Ja, det siger du nok, men hvad var det, der overbeviste dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32994 - 14/05/2004 18:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
"Kr. Så min tilgang til troen var rationel, ... At: Ja, det siger du nok, men hvad var det, der overbeviste dig?" Det korte svar er: Bibelen. Det lidt længere svar:Det samlede indhold af beretningerne fra længe før til kort efter Jesu inkarnation, skrifternes mangfoldighed og overensstemmelse med hinanden, de mange profetier, der allerede er gået i opfyldelse, øjenvidneberetninger og øjenvidners bekendtes og efterkommeres beretninger. Troværdige, kompetente teologers forkyndelse og forklaring af teksterne. (Jeg medtager ikke her sakramenterne (dåb og nadver), for det var først efter jeg var kommet til tro, at jeg deltog i nadver og fattede betydningen af min barnedåb. Desuden vil du næppe regne disse ting for rationelle.) Det fyldestgørende svar: Beklager! Det kan jeg ikke levere. Jeg kan simpelt ikke genkalde mig alle aspekterne og alle aha'erne fra mindst et års intensiv beskæftigelse med de bibelske skrifter og den omliggende litteratur, inden jeg kom til tro. Og selv om jeg havde haft en så fantastisk hukommelse - eller havde haft for vane at skrive dagbog - ville jeg alligevel ikke kunne komme med et fyldestgørende svar her i debatten - det ville nemlig fylde mere end Bibelen selv! Men Bibelen kan lånes på biblioteket!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32995 - 14/05/2004 22:02
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: [...] At>Mht. min påstand, så synes jeg nu der er fin basis for det. Hvis et magnetfelt kan >skabe en sådan oplevelse af Guds nærvær, så er det da "noget hjernen kan skabe >uafhængigt af, hvorvidt dette nærvær er virkeligt eller ej".Mener du at hjelmen, der producerede dette magnetfelt, er en del af hjernen? AP>>Kan du så ikke give et eksempel på en af de "objektive ... 'målinger'", som det >>er "væsentligt at basere viden på"?
At>Et termometer fx.Et termometer er i sig selv ikke en måling. Det bliver det først, når en person opserverer det og bemærker dets værdi. Og jeg kan ikke se den store forskel på denne sanseoplevelse og så oplevelsen af smerte i maven. I begge tilfælde er der tale om oplevelser associeret med neurokemiske processer i hjernen, der i princippet kan genskabes ved hjælp af magnetfelter o.lign. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32996 - 15/05/2004 16:26
|
Bruger
|
Mener du at hjelmen, der producerede dette magnetfelt, er en del af hjernen?
Nej da, men jeg mener heller ikke den er Gud.
Så med mindre hjelmen fremmaner Gud, så er oplevelsen af Guds nærvær altså opstået inde i hjernen.
Som konsekvens af påvirkningen fra hjelmen - ikke fordi hjelmen er en del af hjernen.
Og jeg kan ikke se den store forskel på denne sanseoplevelse og så oplevelsen af smerte i maven. I begge tilfælde er der tale om oplevelser associeret med neurokemiske processer i hjernen, der i princippet kan genskabes ved hjælp af magnetfelter o.lign.
Sanseoplevelsen, der følger af at aflæse termometeret er selvfølgelig subjektiv i den forstand, at andre ikke kan se igennem personens øjne.
Men termometerets måling er alligevel objektiv i den forstand, at andre personer, ved at betragte termometeret, kan opnå tilsvarende sanseoplevelser.
Ændret af Ateist (15/05/2004 16:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32998 - 15/05/2004 17:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver: "Interessant at du ikke kommer med eksempler på dine rationelle overvejelser (fx eksempler på de profetier, der efter din mening er blevet opfyldt) men blot gentager, at det skam var rationelle overvejelser."
Jeg mener at have forklaret at det vil være en helt uoverkommelig opgave for mig, som for det første ikke er teolog, og for det andet hverken har tid eller kræfter til at udarbejde en relevant redegørelse, som ville være meget omfattende. Min arbejdskapacitet er stærkt begrænset, da jeg også har andet frivilligt arbejde at se til.
Men jeg har jo tilbudt dig at komme med litteraturhenvisninger om emnet (profetier der er gået i opfyldelse) som ganske rigtigt er interessant. Sig til, hvis du er interesseret!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32999 - 15/05/2004 19:19
|
Bruger
|
A: Interessant at du ikke kommer med eksempler på dine rationelle overvejelser (fx eksempler på de profetier, der efter din mening er blevet opfyldt) men blot gentager, at det skam var rationelle overvejelser.
K: Jeg mener at have forklaret at det vil være en helt uoverkommelig opgave for mig, som for det første ikke er teolog, og for det andet hverken har tid eller kræfter til at udarbejde en relevant redegørelse, som ville være meget omfattende.
Nu skrev jeg jo "eksempler på ...".
|
|
Til toppen
|
|
|
#33000 - 15/05/2004 22:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du beder om eksempler på profetier der er gået i opfyldelse, skriver du. Jeg er imidlertid overbevist om, at du er god til at læse indenad, at du selv kan finde dem, og at du også vil gøre det, hvis du for alvor er interesseret. Selvgjort er velgjort!  Du skrev, at du har læst Bibelen. Hvis du har læst hele bogen, og ikke bare NT, har du ikke kunnet undgå at finde masser af eksempler på profetier, der er gået i opfyldelse. Der er masser krydshenvisninger til de forskellige skriftsteder - de står samlet ved hvert kapitel, hvis du bruger den seneste oversættelse (DO 1993). Åbenbaringsbogens tekster om Jesu genkomst, om verdensdommen og om skabelsen af en ny himmel og en ny jord, er ikke gået i opfyldelse. Ikke endnu. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33001 - 15/05/2004 23:04
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: AP>>Mener du at hjelmen, der producerede dette magnetfelt, er en del af hjernen?
At>Nej da,I så fald er det heller ikke "noget hjernen kan skabe". På samme måde ville det også være forkert, eller i hvert fald vildledende, at sige, at fordi kunstig stimulering af nerver kan forårsage smerter, er smerte "noget hjernen kan skabe uafhængigt af, hvorvidt" denne smerte er virkelig eller ej. [...] At>Så med mindre hjelmen fremmaner Gud, så er oplevelsen af Guds nærvær altså >opstået inde i hjernen.Og...? Kender du til nogen sanseoplevelser, der ikke opstår inde i hjernen? [...] At>Sanseoplevelsen, der følger af at aflæse termometeret er selvfølgelig subjektiv i >den forstand, at andre ikke kan se igennem personens øjne. Men termometerets måling >er alligevel objektiv i den forstand, at andre personer, ved at betragte termometeret, >kan opnå tilsvarende sanseoplevelser.Årsagen er den samme: Neurokemiske processer i hjernen, forårsaget af ydre stimulation. Den eneste forskel er, at det i tilfældet med termometret er muligt selv at forårsage denne stimulation, nemlig ved at rette øjnene mod termometret. I øvrigt, hvis smerte er en subjektiv oplevelse, som vi ikke kan basere vores viden på, hvordan vil du så foreslå, at man efterprøver virkningerne af f.eks. hovedpinepiller? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33002 - 16/05/2004 16:52
|
Bruger
|
Ateist, du beder om eksempler på profetier der er gået i opfyldelse, skriver du.
Jeg er imidlertid overbevist om, at du er god til at læse indenad, at du selv kan finde dem, og at du også vil gøre det, hvis du for alvor er interesseret. Selvgjort er velgjort!
Nu var det opfyldte profetier, der havde overbevist dig, jeg var ude efter, og dem kan jeg altså dårligt selv finde. 
Man lad nu bare det ligge!
|
|
Til toppen
|
|
|
#33003 - 16/05/2004 18:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg forstod godt, at det var det du mente, Ateist, men de bibelcitater, som især taler til mig er sikkert ikke de samme, som du måske kunne bruge til noget, så selv om min selvbiografi er meget interessant, hører den ikke hjemme i vores debatforum. Egentlig fornemmer jeg også, at du - din uvane tro - ville læse teksterne med bibelkritiske briller. Bibelen indeholder ikke noget, som kan overbevise et menneske, der på forhånd har mistillid til dens indhold, og som har et ønske om at undgå at blive overbevist. Så vil den forblive en lukket bog - eller rettere 66 forskellige lukkede bøger. Om den en gang lukkes op også for dig, kan jeg ikke vide, og jeg har ikke mere at tilføje - ud over mine bedste ønsker for din fortsatte kamp (at du må tabe den!) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33004 - 16/05/2004 20:13
|
Bruger
|
Jeg forstod godt, at det var det du mente, Ateist, ...
Var det så ikke lidt ufint at antyde, at jeg var for doven til selv at sætte mig ind i tingene? 
... men de bibelcitater, som især taler til mig er sikkert ikke de samme, som du måske kunne bruge til noget, ...
Hvilket i og for sig blot underbygger min mistanke om at det ikke er en rationel proces, der ligger til grund. Dit udsagn her tyder nemlig ikke på, at bibelcitaterne i sig selv virker overbevisende, men at de i høj grad er afhængige af at modtageren på forhånd besidder en god portion velvilje overfor budskabet, sådan at de kan "tale til" vedkommende.
Egentlig fornemmer jeg også, at du - din uvane tro - ville læse teksterne med bibelkritiske briller.
Jeg ved nu ikke af, at jeg besidder den "uvane" du her beskriver. Mig bekendt er mine briller ikke "bibelkritiske" - blot skeptiske. Og kritisk sans er vel ingen "uvane"?
Bibelen indeholder ikke noget, som kan overbevise et menneske, der på forhånd har mistillid til dens indhold, og som har et ønske om at undgå at blive overbevist. Så vil den forblive en lukket bog - eller rettere 66 forskellige lukkede bøger.
Nej, for Bibelen indeholder ikke rationelle argumenter - blot påstande.
Jeg har nu iøvrigt ikke nogen særlig mistillid til Bibelens indhold. Jeg anlægger i bund og grund den samme tilgang som til andre kilder. Men da Bibelens indhold i høj grad strider mod alt, hvad jeg iøvrigt ved, så er det klart at denne tekst er blandt dem, der vækker min skepticisme. Det er dog ikke blot Bibelen - Vedaerne, Koranen og L. Ron Hobbards værker gør det fx også. De sidste kan vi måske oveni købet blive enige om at forholde os skeptiske til.
Det er heller ikke korrekt, at jeg har et ønske om at undgå at blive overbevist - jeg har blot ikke noget ønske om at blive overbevist. Men at det kan ske, er en risiko jeg er helt villig til at tage. Det du tolker som modvilje mod at blive overbevist må være mit behov for om gode rationelle grunde til at blive overbevist. Det er imidlertid en fejlslutning.
Om den en gang lukkes op også for dig, kan jeg ikke vide, og jeg har ikke mere at tilføje - ud over mine bedste ønsker for din fortsatte kamp (at du må tabe den!)
Jeg kan altså ikke få mig selv til at takke dig for at ønske mig nederlag - til trods for, at det ganske givet er velment.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33005 - 16/05/2004 23:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver: Var det så ikke lidt ufint at antyde, at jeg var for doven til selv at sætte mig ind i tingene? Jo! Men jeg følte mig ikke kaldet til at fremkomme med mere materiale - for selv om min selvbiografi er interessant (for mig selv!), hører den kun hjemme Café Thomas i den udstrækning jeg mener den kan være af almen interesse for sagen. Så jeg røg altså af krogen. "Jeg kan altså ikke få mig selv til at takke dig for at ønske mig nederlag - til trods for, at det ganske givet er velment." Jeg har bestemt heller ikke forventet noget takkebrev - bare det at du vistnok har forstået, at mine ønsker og min bøn er velmente synes jeg er stort!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33006 - 17/05/2004 10:00
|
Bruger
|
Enhver med lidt forstand på logik er kvalificeret til at se, hvordan en så tydelig fejlslutning bliver begået - og fælde dom derefter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33007 - 18/05/2004 18:43
ORDSTYRER: Flyttet tråd
|
Bruger
|
Café, Fedors svar på dette indlæg har fået sin egen tråd. mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#33008 - 18/05/2004 21:41
|
Bruger
|
Enhver med lidt forstand på logik er kvalificeret til at se, hvordan en så tydelig fejlslutning bliver begået - og fælde dom derefter.
Og dømme skraldemanden på hans evner til at tømme skralespande, og den lærde på hans evner til at fremkommer med eftertænksomme udtalelser.
Hvad er dine kvalifikationer?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33009 - 18/05/2004 21:57
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Og dømme skraldemanden på hans evner til at tømme skralespande, og den lærde >på hans evner til at fremkommer med eftertænksomme udtalelser.Dette svarer snarere til, at jeg forventes at følge skraldemandens råd, når jeg skal skifte pakning på vandhanen. Som jeg har vist tidligere, strækker din overlæge sine påstande udover sit autoritetsområde. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33010 - 18/05/2004 22:22
|
Bruger
|
Ja, det gør han. Og jeg accepterer da det meste af den forskning, der er besrekvet i artiklen. Jeg har da ikke noget at indvende imod, at han har fundet et sådant sted i hjernen. Tværtimod, det kan mindst lige så godt tale for eksistensen af Gud som imod. Det jeg har noget imod er, at han drager en logisk fejlslutning, hvis han siger, at det er evidens for, at Gud er et produkt af hjernen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33011 - 19/05/2004 10:17
|
Bruger
|
Hej Andreas
Som jeg har vist tidligere, strækker din overlæge sine påstande udover sit autoritetsområde.
Beklager er jan ikke se evidens for dik konklusion. Desuden er han ikke MIN overlæge.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33012 - 19/05/2004 10:20
|
Bruger
|
Det jeg har noget imod er, at han drager en logisk fejlslutning, hvis han siger, at det er evidens for, at Gud er et produkt af hjernen.
Kan du dokumentere din påstand? hvis en forsøgesperson får en gudsopleelse af at blive stimuleret med magneter i temporallapperne, kan jeg vanskeligt se, at guderne skulle være andet en et sindets illusion.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33013 - 19/05/2004 17:55
|
Bruger
|
Bevisbyrden er på dine og hans påstande. Du skal vise, hvordan du logisk kommer fra resultaterne af hans forskning til den kategoriske dom: Gud er et produkt af menneskets hjerne. Andreas og jeg har givet eksempler, der viser, at der også kunne være andre forklaringer. Dem skal du tilbagebevise, hvis du vil bevise din påstand, om at din og lægen slutning er en logisk nødvendig følge af hans forskning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33014 - 19/05/2004 19:38
|
Bruger
|
Du skal vise, hvordan du logisk kommer fra resultaterne af hans forskning til den kategoriske dom: Gud er et produkt af menneskets hjerne.
Har du overhovetdet læst denne tråd? Det er vist ved ganske solid forslknoing, at man i 80% af tilfældene få en religiøs oplevelse, hvis temporallapen bliver magnetisk stimuleret, dette giver anledning til to hypoteser:
1. Ved stimulering af temporallapen fås en religiøs oplevelse, dette kan tages til indtægt for at religion er beroende på epillepsi, psykose eller magnetisk påvirkning.
2. ved stimulering af temporallappen fås en religiøs oplevelse, dette kan tages til indtægt for, at guderne er magnetiske.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33015 - 19/05/2004 20:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej alle temporal-lapper :-)
Kunne man ikke også medtage en tredje mulighed: At el-stimulering af det meget omtalte punkt helt enkelt bare forstærker forestillinger, som forsøgskaninerne i forvejen rummer?
Principielt på samme måde som en udmattende dehydrerende ørkenvandring kan give hallucinationer om en nærliggende vederkvægende oase?
Det siger ikke noget som helst om, hvorvidt der findes, eller ikke findes, oaser, som ligner hallucinationen, vel?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33016 - 20/05/2004 00:45
|
Bruger
|
På mig virker det mere som om, du ikke har læst, hvad Andreas og jeg har skrevet. Vi savner en forklaring på, hvorfor vi skal acceptere, at det er mest fornuftigt at antage, at denne præmis:
Det er vist ved ganske solid forslknoing, at man i 80% af tilfældene få en religiøs oplevelse, hvis temporallapen bliver magnetisk stimuleret,...
fører til konklusionerne:
1. Ved stimulering af temporallapen fås en religiøs oplevelse, dette kan tages til indtægt for at religion er beroende på epillepsi, psykose eller magnetisk påvirkning.
2. ved stimulering af temporallappen fås en religiøs oplevelse, dette kan tages til indtægt for, at guderne er magnetiske.
Jeg kan ikke få øje på de gemte præmisser, der kan føre os fra resultaterne af hans forskning til disse to konklusioner. Kan du ikke lige skrive dem i dit næste indlæg?
Andreas og jeg har begge argumenteret, at hans forskning lige så godt kan tolkes som om, Gud har skabt dette punkt i menneskets hjerne, som et bindeled mellem åndelig viden og denne verden. Jeg har endvidere skrevet, at bare fordi vi kan manipulere med vores sult via manipulation med hjernen, så følger det ikke, at mad kun eksisterer i vores hovede. Endvidere kender jeg ingen statistik, der viser, at de fleste religiøse er epileptikere, lider af psykoser eller er under magnetisk påvirkning. Men det kan du måske også forklare lidt om i dit næste indlæg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33017 - 20/05/2004 00:46
|
Bruger
|
Her er vi for en gangs skyld helt enige Kristina.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33018 - 20/05/2004 10:51
|
Bruger
|
Har du i det hele taget læst mere end overskriften på den artikel, der ligger til grund for denne tråd? Et enkelt citat:
»Det er et klinisk yderst veldokumenteret faktum, at patienter med epileptisk aktivitet i temporallaperne har tendens til intens religiøsitet,« siger Tom Bolwig, der er professor i psykiatri ved Københavns Universitet.
Andreas og jeg har begge argumenteret, at hans forskning lige så godt kan tolkes som om, Gud har skabt dette punkt i menneskets hjerne, som et bindeled mellem åndelig viden og denne verden.
Naturligvis, når man tager jeres indædte tro in mente, vil dette være en naturlig argumentation, bare ærgerligt at jeres forskellige guder ikke har efterladt tydeligere fingeraftryk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33019 - 20/05/2004 11:45
|
Bruger
|
Har du i det hele taget læst mere end overskriften på den artikel, der ligger til grund for denne tråd?
Ja, jeg har læst hele artiklen.
Xeno citerer artiklen:
»Det er et klinisk yderst veldokumenteret faktum, at patienter med epileptisk aktivitet i temporallaperne har tendens til intens religiøsitet,« siger Tom Bolwig, der er professor i psykiatri ved Københavns Universitet.
Og hvad så spørger jeg? Det besvarer ikke min efterspørgsel fra mit sidste indlæg:
Vi savner en forklaring på, hvorfor vi skal acceptere, at det er mest fornuftigt at antage, at denne præmis:
Det er vist ved ganske solid forslknoing, at man i 80% af tilfældene få en religiøs oplevelse, hvis temporallapen bliver magnetisk stimuleret,...
fører til konklusionerne:
Du skal vise, hvordan man kommer logisk fra præmisset til konklusionerne?
Ajita: "Andreas og jeg har begge argumenteret, at hans forskning lige så godt kan tolkes som om, Gud har skabt dette punkt i menneskets hjerne, som et bindeled mellem åndelig viden og denne verden."
Xeno: "Naturligvis, når man tager jeres indædte tro in mente, vil dette være en naturlig argumentation,..."
Hvorfor er det nødvendigt at tro mere indædt på vores konklusion end på din og lægens? Det er dig, der ikke kan vise, at der skulle være en nødvendig logisk relation mellem den nævnte forskning og de konklusioner, du har opstillet. Det må betyde, at du benytter tro for at forbinde dem.
Xeno: "..., bare ærgerligt at jeres forskellige guder ikke har efterladt tydeligere fingeraftryk."
1) Hvor ved du fra, at det er forskellige guder, vi anerkender? 2) Hvor ved du fra, at Gud ikke har efterladt tydelige "fingeraftryk"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33020 - 20/05/2004 15:25
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
kristina skriver:
"Kunne man ikke også medtage en tredje mulighed: At el-stimulering af det meget omtalte punkt helt enkelt bare forstærker forestillinger, som forsøgskaninerne i forvejen rummer?"
Og Theological svarer:
"Her er vi for en gangs skyld helt enige Kristina."
Hvorfor så dette nye argument:
Ajita: "Andreas og jeg har begge argumenteret, at hans forskning lige så godt kan tolkes som om, Gud har skabt dette punkt i menneskets hjerne, som et bindeled mellem åndelig viden og denne verden."
Så nu spørger jeg: KAN det tolkes, eller SKAL det tolkes som et af Guds intelligente design, dette punkt. Er det en af Gud indbygget 'radiomodtager', som forskere også har adgang til?
Det synes mig, at Theological alligevel ikke er enig med kristina, eller er der noget jeg har misforstået?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#33021 - 20/05/2004 16:04
[Re: Jerry]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jerry
"Undrer mig over, hvor forskelligt verden opleves." Ja, sådan har jeg det også ... med undren konstaterer jeg, at jeg, som er kristen, i denne debat er langt mere i overensstemmelse med jer ateister end med de åndsvidenskabelige Hare Krishna-folk - - og så må jeg oven i købet læse, at Theo er enig med mig. Hvad har jeg dog gjort galt?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33022 - 20/05/2004 16:30
|
Bruger
|
Du skal vise, hvordan man kommer logisk fra præmisset til konklusionerne?
Du viste det selv ganske udmærket i dit sidste indlæg, hvil du ikke vil forstå, er det din egen sag.
Hvorfor er det nødvendigt at tro mere indædt på vores konklusion end på din og lægens?
Fordi Tom Bolwig er en noget bedre og større autoritet på dette felt end en biologistuderende og en vækkelseprædikant fra HK.
1) Hvor ved du fra, at det er forskellige guder, vi anerkender? 2) Hvor ved du fra, at Gud ikke har efterladt tydelige "fingeraftryk"?
Hvis jeg har forståët dine og Andreas's indlæg korrekt er Andreas kristen med hang til indre mission. Du derimod går ind for den vediske tradition komplet med askese, kastesystemer, geocentrisk verdensbillede, børnebrude etc. Jeg kan ikke se ret mange lighedspunkter ud over en tro på jeres kuldetekster der enslydende er nærmest bogstavelig. ad fíngeraftryk: Jeg har endnu ikke set boget argument, der kan holde ret længe, der viser gudernes fingeraftryk i mennesket.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33023 - 20/05/2004 17:52
|
Bruger
|
Ajita: "Du skal vise, hvordan man kommer logisk fra præmisset til konklusionerne?"
Xeno: "Du viste det selv ganske udmærket i dit sidste indlæg, hvil du ikke vil forstå, er det din egen sag."
Nej, jeg har ikke vist det. Jeg har sagt, at DU skal vise det, hvis du ikke vil anklages for at drage fejlslutninger. Det er nu tredje gang, jeg påpeger dette, og du har endnu ikke formået at vise de gemte præmisser, der kan forbinde præmisset til konklusionerne.
Ajita: "Hvorfor er det nødvendigt at tro mere indædt på vores konklusion end på din og lægens?"
Xeno: "Fordi Tom Bolwig er en noget bedre og større autoritet på dette felt end en biologistuderende og en vækkelseprædikant fra HK."
Er Tom Bolwig en bedre logiker - er han så god en logiker, at selv hvis han drager logiske fejlslutninger, så skal vi acceptere hans påstande alligevel, fordi han er professor i psykiatri? Er det det, du prøver at overbevise os om?
Ajita: 1) Hvor ved du fra, at det er forskellige guder, vi anerkender? 2) Hvor ved du fra, at Gud ikke har efterladt tydelige "fingeraftryk"?
Xeno: "Hvis jeg har forståët dine og Andreas's indlæg korrekt er Andreas kristen med hang til indre mission. Du derimod går ind for den vediske tradition komplet med askese, kastesystemer, geocentrisk verdensbillede, børnebrude etc. Jeg kan ikke se ret mange lighedspunkter ud over en tro på jeres kuldetekster der enslydende er nærmest bogstavelig."
Men deraf følger det ikke logisk, at vi anerkender forskellige guder.
Xeno: "ad fíngeraftryk: Jeg har endnu ikke set boget argument, der kan holde ret længe, der viser gudernes fingeraftryk i mennesket."
Så inden et bevis kan accepteres som værende gyldigt og holdbart, så skal det først godkendes af dig? Har du adgang til al den bevisførelse, der findes og nogensinde er blevet fremlagt om Guds eksistens, og er du endvidere kompetent til at evaluere denne bevisførelse, således at du med sikkerhed kan konkludere, at Gud ikke har sat "fingeraftryk" i denne verden? Eller har du adgang til andre metoder, der kan give os den samme sikre viden om dette, som du tilsyneladende besidder. Kan du så ikke lige fremlægge den for forummets medlemmer i dit næste indlæg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33024 - 20/05/2004 17:53
|
Bruger
|
Hej kristina! Du skriver:
Ja, sådan har jeg det også ... med undren konstaterer jeg, at jeg, som er kristen, i denne debat er langt mere i overensstemmelse med jer ateister end med de åndsvidenskabelige Hare Krishna-folk - - og så må jeg oven i købet læse, at Theo er enig med mig.
Jeg kan ikke se, at du har gjort noget galt. Jeg forstår godt, at du undrer dig. Det sker, at selv en blind høne finder et guldkorn. Og at Theological, formentlig ved en fejltagelse, fandt et guldkorn og gav dig ret, bekræfter dette gamle ordsprog.
Du og jeg har en totalt forskellig oplevelse af, hvordan verden opleves.
Jeg fatter ikke din religiøse indstilling, og du fatter ikke min ikke-religiøse indstilling.
Og hva' så? I det demokratiske samfund vi lever i, er der plads til os begge. Du har ingen intentioner om at straffe mig for min overbevisning. Og jeg har heller ikke nogle intentioner om at straffe dig for din indstilling.
Der hvor jeg reagerer, hvor jeg bliver aggressiv, er når religiøse sekter, som fx Krishna-bevægelsen, intolerante som de er, vil presse deres dogmer ned over os og straffe os fordi vi ikke accepterer dem.
Fx deres krav om enten cølibat eller giftermål mellem 23-24-årige mænd med 11-årige præmenstruelle kvinder (læs: pigebørn), som skal befrugtes straks efter deres første menstruation.
Se fx her:
Prabhapuda: Ifølge Vedisk civilisation skal en pige giftes før hun når puberteten. Der er så mange krav om det. Og det er faderens ansvar, eller, hvis faderen er fraværende, de ældre medlemmer eller brødre. Det kaldes kanya-daya. Kanya-daya betyder, at det er pligt. Man kan ikke afslå det.
Her et uddrag af en debat på ateist.org:
"Ellen: Hvem bedoemmer hvornaar en pige paa 13 aar er moden fysisk og psykisk? Goer hun selv? goer faderen? eller goer hendes maaske 20-25 aar aeldre mand?"
Theological: Hvor svært kan det være at konstatere? Der findes psykologer og læger, der kan bestemme sådanne ting.
Psykologer og læger, der bestemmer om en 13-årig pige er moden til samleje med en mand på 20-25 år. Pædofili understøttet af læger og psykologer? Man tør nok spørge, hvem har brug for en psykolog med en sådan påstand!
Eller deres krav om, at ateister skal straffes hvis de argumenterer for deres opfattelse.
Eller deres selvglade opfattelse af, at al anden religion end Krishna-religionen kun er 'underskolereligioner', som kun har en vag opfattelse om Gudens evindelige visdom.
Jeg reagerer også, når Theological hævder, at demokrati er "demoncrazy" og "fjollet" og i stedet ønsker indført et kongedømme, hvor kongen bliver styret af 12 brahmaer.
Og når Theological ønsker mennesker inddelt i kaster. Über- und Undermenchen.
Ja, selv menneskets celler er ifølge Theological inddelt i over- og underceller. Fx er mandens sædcelle en Overcelle, der bruger kvinden som hylster for denne Overcelles udvikling til en MAND, hvis en kvinde, så er det en 'smutter': Kun mænd er acceptable og skal opdrages til at tilbede Krishna.
Jeg har, provokeret af Ajita, Jens, Madsen, Theological + et utal af andre pseudonymer, bevæget mig ind i deres teologiske univers. Og, det må jeg nok sige, fundet en uhyggelig livsfilosofi, og derfor set det som en opgave at afsløre deres intolerance.
Og jeg har konstateret, at Theological ikke mere tør debattere spørgsmålet om ægteskaber med 11-årige pigebørn. Kun en larmende tavshed fra hans side, skønt han selv startede en debat om netop dette emne på ateist.org.
Der er vel nærmest grinagtigt at nævne hans forsøg på at undskylde Prabhupadas 'bevis' for månehoaxen med henvisning til måneafstanden mere end 800.000 miles længere væk end Solen.
Jeg har punkteret hans påstande masser af gange, fx hans påstand om, at moderne videnskab understøttede vedisk videnskab om bakterier, der kunne leve i ild. Hvilket han ynkeligt måtte indrømme ikke var tilfældet.
Eller tag en googler: "Hare krishna og pædofili" og se, hvordan Theological panisk forsøgte at forsvare den udbredte pædofili og anden form for svinsk nedgørelse af de stakkels børn, der blev skilt fra deres forældre og anbragt i slavelejre, der så kunne frigøre forældrene til at skrabe penge sammen til Overguruen Prabhupada og hans nærmeste medarbejdere.
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#33025 - 20/05/2004 17:58
|
Bruger
|
Kristina skrev:
"Kunne man ikke også medtage en tredje mulighed: At el-stimulering af det meget omtalte punkt helt enkelt bare forstærker forestillinger, som forsøgskaninerne i forvejen rummer?"
Jeg svarer, at jeg er enig med hende. Jeg siger ikke, at jeg nødvendigvis tror, det forholder sig sådan, at "el-stimulering af det meget omtalte punkt helt enkelt bare forstærker forestillinger, som forsøgskaninerne i forvejen rummer..." Jeg siger, at det er endnu en mulighed, der invaliderer påstanden om, at konceptet Gud nødvendigvis er frembragt i hjernen. Jo flere modeksempler jeg kan komme med, jo dårligere står den konklusion.
Ændret af Theological (20/05/2004 17:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#33026 - 20/05/2004 19:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jerry, du skriver:
Jeg fatter ikke din religiøse indstilling, og du fatter ikke min ikke-religiøse indstilling.
Det har du nu ikke ret i. Dels betragter jeg ikke kristendommen som en "religiøs indstilling" (sådan én har jeg stadig ikke!) og dels blev jeg først kristen i løbet af år 2000, såeh ..
Du har ingen intentioner om at straffe mig for min overbevisning. Og jeg har heller ikke nogle intentioner om at straffe dig for din indstilling. Nejda, selvfølgelig ikke.
Der hvor jeg reagerer, hvor jeg bliver aggressiv, er når religiøse sekter, som fx Krishna-bevægelsen, intolerante som de er, vil presse deres dogmer ned over os og straffe os fordi vi ikke accepterer dem.
Her vil jeg blot - med et bibelsk udtryk - sige "Frygt ikke!" Hvorfor rette så meget tungt artilleri mod noget så ufarligt? De HK-troende er jo ganske få, de er ikke bevæbnede og kan ikke lave om på straffeloven, som forbyder ægteskaber med børn.
Så hvorfor ikke tage sagen helt afslappet og lade dem være i fred? Der er i hvert fald meget andet i livet, som jeg for mit eget vedkommende er mere optaget af at kæmpe for - og imod.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33027 - 20/05/2004 20:29
|
Bruger
|
Nej, jeg har ikke vist det.
Jo du har du har selv postet at magnetisme påvirker tempotallapperne til en gudsoplevelse, der er ingen anden konklusion end at dine guder påvirker temporallapperne eller at magnetisme er guder.
Er Tom Bolwig en bedre logiker
Tom Bolwig er ganske enkelt bedre vidende end en tilfældig studerende ogh en tilfældig HK-prædikant.
Men deraf følger det ikke logisk, at vi anerkender forskellige guder.
Ja men så spørg da den gode Andreas, om hans gud er den samme som din.
Så inden et bevis kan accepteres som værende gyldigt og holdbart, så skal det først godkendes af dig?
Naturligvis er jeg domer over de indlæg jeg finder lødige, dine har endnu ikke levet op til minimumskravene for et lødigt indlæg. Jeg lagde bl.a. mærke til at du behændigt undgik at kommenter mine udsagn om din (u)gudelige verdensopfattelse. Jeg formoder at du dermed klart vil tage afstand fra at indføre kastesystem, børnebrude og et geocentrisk verdensbllede.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33028 - 20/05/2004 22:43
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] Xe>Hvis jeg har forståët dine og Andreas's indlæg korrekt er Andreas kristen med hang >til indre mission.Jeg ved ikke, hvad dette "hang til" skal betyde, men jeg er ikke, og har aldrig været, medlem af Indre Mission. Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor du bliver ved med at nævne, at jeg er biologistuderende. Jeg har ikke påstået, at mine argumenter om dette emne skal accepteres i kraft af min uddannelse. Dette emne ligger lige så meget udenfor mit område, som det gør for Tom Bolwig. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33029 - 20/05/2004 23:24
|
Bruger
|
Hej Kristina! 'Religiøs indstilling'. O.k. måske forkert udtryk. Bedre med religiøs overbevisning? Nåh, men jeg er da sikker på, at du forstår meningen med mit udtryk.
Hvorfor rette så meget tungt artilleri mod noget så ufarligt?
... som HK.
Tjah, måske er det en overreaktion med en så lille sekt.
Men du skal ikke glemme, at de, selv om de er få, fylder ret så meget i stort set alle fora på internettet. Derfor reagerer jeg på det. Så "Frygt ikke!" var vel også hvad man sagde i 1930'erne om nazismen. Selv et lille frø kan blive til et stort træ.
Hvorfor skal vi "lade dem være i fred", når de ganske ufredeligt invaderer os med deres dogmer.
Mvh Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#33030 - 21/05/2004 02:20
Den virkelige fare?
|
Bruger
|
Café, Jerry skrev: [...] JM>Men du skal ikke glemme, at de [Hare Krishna] , selv om de er få, fylder ret >så meget i stort set alle fora på internettet. Derfor reagerer jeg på det. Så "Frygt >ikke!" var vel også hvad man sagde i 1930'erne om nazismen. Selv et lille frø kan blive >til et stort træ.Godt nok er ord magtfulde, men hvis det bedste eksempel på HK's magtmanifestation er deres tilstedeværelse i diverse internetfora, vil jeg fortsætte med at tage det roligt. Apropos en ideologi, der stemplede grupper som værende undermennesker, og på den baggrund retfærdiggjorde mord på dem: "Jeg mener ikke, at spædbørnsdrab altid er forkert. Jeg mener ikke, at det er plausibelt at tro, at der foregår nogle moralske ændringer i løbet af rejsen gennem livmoderhalsen." Disse ord blev sagt af John Harris, der er medlem af Storbritaniens Human Genetics Commission og etikkommisionen i British Medical Association (BMA), og som har været etisk rådgiver for blandt andet Department of Health. Ifølge ham gælder det etiske forbud mod mord ikke for væsner, der ikke udviser selvbevidsthed og rationel opførsel, deriblandt nyfødte børn. Harris blev kritiseret for sin udtalelse, men rost af formanden for BMA for at "opfordre til debat og konsistent tænkning" (se her). Som hans kollega Peter Singer udtrykker det: "Da hverken en nyfødt baby eller en fisk er en person, er det uretfærdige i at slå sådanne væsner ihjel ikke så stor som det uretfærdige i at slå en slå en person ihjel." (Citeret her) Singer er heller ikke nogen hr-hvem-som-helst: "Singer er ikke en eller anden excentrisk forsker. Han bliver inviteret til at tale ved seminarer og konventioner over hele verden. Han er forhenværende præsident for The International Association of Bioethics. Han er så mainstream, at han skrev opslaget for etik i Encyclopedia Britannica." (Samme artikel som ovenfor) Nazisterne mente, at retarderede og andre handicappede kunne slås ihjel. Singer har argumenteret for, at siden folk i koma eller med Alzheimers ikke er personer, kan de frit slås ihjel eller benyttes som organdonorer eller forsøgspersoner, hvis blot de pårørende giver deres tilladelse. Både Harris og Singer er i øvrigt ateister og mener, at modstand mod deres idéer primært skyldes religiøse opfattelser. Disse mænd begrænser sig ikke til at hidse gemytterne op på internetfora. De sidder i høje positioner, og er dem, der bliver lyttet til, når der træffes beslutninger. Der er ikke tale om "et lille frø" længere; disse tanker har allerede slået rod og er blevet til et fint lille træ. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33031 - 21/05/2004 03:05
Dyreværnsaktivisters terrorangreb
|
Bruger
|
Café, Her er et lille eksperiment: Gå ind i en tilfældig folkeskole- eller gymnasieklasse og spørg hvor mange der støtter Hare Krishna-bevægelsen. Statistisk vil du nok ikke se nogen tilkendegivelser. Spørg nu, hvor mange der er imod brug af dyr i forskning, og der vil sikkert være en del, der rækker hænderne op. Her er nogle fakta: - I 2000 blev 5 medarbejdere på et forskningsinstituts biler udsat for brandbomber af dyreværnsaktivister. Forinden var forskningsinstituttets ansatte blevet udsat for et års chikane, inklusiv dødstrusler. (Kilde)
- I år opgav Cambridge den planlagte opførelse af et neurolaboratorium, der bl.a. skulle have forsket i primater, efter pres fra dyreværnsaktivister. (Kilde)
- I 2002 flyttede Huntingdon Life Sciences, der afprøver medicin på dyr, sin virksomhed fra Storbritannien til USA, efter at direktøren var blevet tævet af tre personer med baseballkøller, mens et medlem af bestyrelsen blev midlertidigt blind, efter at have fået sprøjtet en ætsende væske i øjnene. Uheldigvis er dyreværnsbevægelsen også aktiv i USA, og terroren er fortsat. (Kilde)
- I år anmeldte Chiron Corp, der udvikler medicin mod AIDS og kræft, dyreværnsaktivister for at have foretaget to bombeattentater mod firmaets hovedkvarter, såvel som for generelle chikanerier i form af trusler og vandalisme mod medarbejdere. (Kilde)
Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33032 - 21/05/2004 09:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen, Jerry, du skriver: Men du skal ikke glemme, at de, selv om de er få, fylder ret så meget i stort set alle fora på internettet.
Ja såmænd, men jo mere de modsiges, jo mere fylder de. Ikke ulig ateister og andet godtfolk!
Der er i fin orden at gå efter modspillernes bolde, men mindre velkomment at latterliggøre andre café-gæster - og hvis man føler sig forulempet, er man velkommen til at hidkalde linjevogteren (ordstyreren) som så vil vurdere situationen og formentlig komme springende med flaget.
Men der også forskel på at komme for at deltage i en åben dialog, af interesse eller bare nysgerrighed efter at finde ud af, hvad der rører sig i anderledes troende (undskyld: anderledes tænkende skulle jeg sige ..) eller for at undervise/prædike. Det første er mere velkomment her caféen end det sidste.
"Hvorfor skal vi "lade dem være i fred", når de ganske ufredeligt invaderer os med deres dogmer."
Nej, det er da fint at modsige dem, det har jeg bestemt også i meget høj grad selv gjort - jeg modsiger alle, som tror/ved/mener/tænker noget forkert!!!  - altså også jer ateister!
Men har jeg stor og medfølende forståelse for, hvordan det er at være en ikke-kristen - det har jeg været det meste af mit liv, så jeg ved godt, at man kan ikke gøre for det!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#33033 - 21/05/2004 11:24
Flere eksempler på ateismens fare
|
Bruger
|
Ja, respekten for livet behøver man ikke have, hvis moralsk relativisme er sand, og det har man al grund til at tro, at den er, hvis man ikke tror på Gud. Ateister siger ofte, at religion er årsag til krig, undertrykkelse m.m., og at religion derfor bør afskaffes. Men her et eksempel på, hvilken type undertrykkende livssyn, der kan opstå, hvis man anerkender et ateistisk univers, og den blinde evolution.
According to Harvard law professor Alan Dershowitz, those in 1925 who advocated for evolution included “racists, militarists, and nationalists” who used evolution “to push some pretty horrible programs” including the forced “sterilization of ‘unfit’ and ‘inferior’” people; “the anti-immigration movement” that wanted to bar immigration of people of “inferior racial stock”; and “Jim Crow” laws that evolutionists “rationalized on grounds of the racial inferiority of blacks.”7 Dershowitz goes on to note that the very textbook Scopes taught to high school students, Hunter’s Civic Biology, divided humanity into five races and ranked them in terms of superiority, concluding with “the highest type of all, the Caucasians, represented by the civilized white inhabitants of Europe and America.” Civic Biology also advocated that crime and immorality were inherited and ran in families, and that “these families have become parasitic on society.... If such people were lower animals, we would probably kill them off.... [W]e do have the remedy of separating the sexes in asylums or other places and in various ways preventing intermarriage and the possibilities of perpetuating such a low and degenerate race.”8 The lab book for Hunter’s text, at Problem 160, asks students to use inheritance charts “[t]o determine some means of bettering, physically and mentally, the human race.” What’s more, a “note to teachers” says that “[t]he child is at the receptive age and is emotionally open to the serious lessons here involved.”9 Of course, the scientific community today denounces all such biological racism. Nonetheless, some prominent contemporary Darwinists, like Daniel Dennett, are so assured of the truth of Darwinism that they now embrace a cultural elitism in which anyone who dissents from Darwinian orthodoxy is regarded as culturally substandard and in need of being segregated from the culturally acceptable people who embrace Darwinism. Dennett, for instance, advocates that children be forced to learn that they are “the product of evolution by natural selection” because “our future well-being depends on the education of our descendants."10 Moreover, he advises that parents who stand in the way of such enforced education be quarantined: “Those whose visions dictate that they cannot peacefully coexist with the rest of us we will have to quarantine.”11
Hvis ateisterne mener, religion bør afskaffes, fordi den misbruges, hvad så med troen på evolutionsteorien?
|
|
Til toppen
|
|
|
#33034 - 22/05/2004 00:11
Re: Flere eksempler på ateismens fare
|
Bruger
|
Café, Jeg må hellere pointere, at min mening ikke var at afgøre, om teistiske eller ateistiske religioner er de mest farlige. I stedet var mine indlæg ment som en `virkelighedspille' til selverklærede Civilisationens Beskyttere, der forventer, at vi andre støtter deres korstog mod relativt harmløse grupper, når de selv overser langt større kræfter, der udgør en reel fare mod videnskaben og vores menneskeopfattelse. Grunden til, at jeg nævnte disse tankers ateistiske rødder er, at jeg mener, det kaster lys over, hvorfor de møder så lidt modstand. Forestil jer en kristen sundhedsminister, der gladeligt udtalte, at støtten til abort skyldtes ateistiske moralopfattelser, eller en gruppe kreationister, der brugte dødstrusler og bilbomber til at lukke forskningscentre. I så fald er jeg overbevist om, at der snart ville være mange vrede indlæg her og i lignende fora. Når folk som Jerry `advarer' andre om Hare Krishna-bevægelsens farer, er det ikke så meget udfra bekymring om frihed og demokrati, som et angreb mod denne religion. At det kan gives en patriotisk vinkel er blot en gavnlig sidegevinst. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33035 - 22/05/2004 01:32
|
Bruger
|
"Når folk som Jerry `advarer' andre om Hare Krishna-bevægelsens farer, er det ikke så meget udfra bekymring om frihed og demokrati, som et angreb mod denne religion. At det kan gives en patriotisk vinkel er blot en gavnlig sidegevinst."
Jeg ser det som en misundelse og et had mod Gud. Desuden finder jeg det undergravende for friheden og demokratiet, at Jerry tilsyneladende ikke er villig til at diskutere, hvad frihed er, samt fordele og ulemper ved demokratiet. Præmisserne for hans angreb er derfor opbygget på antagelser, argumenter og definitioner, som han holder skjult i debatten og tager for givet. Jeg vil naturligvis ikke intuitivt godtage disse, da jeg er et filosofisk, skeptisk individ, der stiller spørgsmål ved tingene.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33036 - 22/05/2004 14:11
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: [...] Aj>Desuden finder jeg det undergravende for friheden og demokratiet, at Jerry >tilsyneladende ikke er villig til at diskutere, hvad frihed er, samt fordele og ulemper ved >demokratiet.Jerry er bare en gammel mand, der morer sig med at søge efter hjemmesider og citere dem i internetfora. Jeg tvivler på, at der er nogen risiko for, at han undergraver noget som helst. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33037 - 22/05/2004 14:15
|
Bruger
|
Det tror jeg faktisk, du har ret i.
|
|
Til toppen
|
|
|
#33038 - 22/05/2004 17:03
|
Bruger
|
Theo skriver: Aj>Desuden finder jeg det undergravende for friheden og demokratiet, at Jerry >tilsyneladende ikke er villig til at diskutere, hvad frihed er, samt fordele og ulemper ved >demokratiet.
Andreas skriver: Jerry er bare en gammel mand, der morer sig med at søge efter hjemmesider og citere dem i internetfora. Jeg tvivler på, at der er nogen risiko for, at han undergraver noget som helst.
Jeg har længe lagt mærke til at Theo åbentlyst overskrider netetiketten. På den anden side at se en ordstyrer der snart er lige så grov - det troede jeg ikke at jeg skulle se på dette sted.
Kopi sendt til netmissionæreren.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33039 - 22/05/2004 18:06
ORDSTYRER: Flere eksempler på ateismens fare
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: [...] AP>>Jerry er bare en gammel mand, der morer sig med at søge efter hjemmesider og >>citere dem i internetfora. Jeg tvivler på, at der er nogen risiko for, at han undergraver >>noget som helst.
Xe>Jeg har længe lagt mærke til at Theo åbentlyst overskrider netetiketten.Som ordstyrer er jeg ikke alvidende, og det kan hænde, at jeg overser brud på Netiketten. I så fald er du (og andre) velkomne til at kontakte mig, enten gennem en privat besked eller ved hjælp af "Orienter ordstyreren om dette indlæg"-funktionen, der meget bekvemt er placeret nederst i indlægget. Lad være med at bringe det til torvs i debatten, og da slet ikke som led i et angreb på ordstyreren. Xe>På den anden side at se en ordstyrer der snart er lige så grov - det troede jeg >ikke at jeg skulle se på dette sted.At Jerry er godt op i årene er ikke nogen hemmelighed, og at nævne dette anser jeg ikke for et personangreb, ligesom jeg ikke griber ind som ordstyrer, når nogen omtaler mig som "en tilfældig studerende". [...] mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#33040 - 24/05/2004 12:29
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Jens
Du har tidligere på dette forum spurgt hvordan man kan elske noget man ikke ved eksisterer, kan du ikke forklare mig hvordan man kan hade noget man ikke tror eksisterer?
Jeg er godt klar over at du har din egen definition af ord, f.eks ateisme, men kan du ikke respektere den almene definition i debatter?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#33041 - 24/05/2004 17:27
|
Bruger
|
Café, Jeg har vendt dette med Asbjørn, og vi er nået frem til, at det nok vil være en god idé med en `disclaimer', så der ikke er flere, der misfortolker indlægget. Min kommentar ikke var ment som et angreb på Jerry, men snarere et "lad os nu lige se tingene i det rette perspektiv". Jeg undskylder, hvis nogen har fået et andet indtryk. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#33042 - 24/05/2004 18:15
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Andreas skrev: AP>>> Mener du at hjelmen, der producerede dette magnetfelt, er en del af hjernen?
At>> Nej da,
AP> I så fald er det heller ikke "noget hjernen kan skabe". På samme måde ville det > også være forkert, eller i hvert fald vildledende, at sige, at fordi kunstig > stimulering af nerver kan forårsage smerter, er smerte "noget hjernen kan skabe > uafhængigt af, hvorvidt" denne smerte er virkelig eller ej.
[...] AP> Og...? Kender du til nogen sanseoplevelser, der ikke opstår inde i hjernen?
[...] At>>Sanseoplevelsen, der følger af at aflæse termometeret er selvfølgelig subjektiv i >>den forstand, at andre ikke kan se igennem personens øjne. Men termometerets måling >>er alligevel objektiv i den forstand, at andre personer, ved at betragte termometeret, >>kan opnå tilsvarende sanseoplevelser.
AP> Årsagen er den samme: Neurokemiske processer i hjernen, forårsaget af ydre >stimulation. Den eneste forskel er, at det i tilfældet med termometret er muligt >selv at forårsage denne stimulation, nemlig ved at rette øjnene mod termometret.
>I øvrigt, hvis smerte er en subjektiv oplevelse, som vi ikke kan basere vores viden >på, hvordan vil du så foreslå, at man efterprøver virkningerne af f.eks. >hovedpinepiller?
Men så burde det jo være en smal sag at undersøge, om gud rent faktisk henvender sig til én, når man føler det således: man måler simpelthen magnetfeltet omkring personens hoved. Enten kan man detektere et felt eller også kan man ikke. Hvis man kan, skal man blot finde kilden, så har man gud. Kanon. Hvis ikke man kan, kan ateister tolke det, som om hjernen selv finder på det, og teister kan tolke det, som om gud benytter sig af magi.
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#33043 - 24/05/2004 19:56
|
Bruger
|
Alt forladt.
Jeg gik efter bolden og ikke manden. Tonen kan selv på dette sted være ret så hård, idet der er mange diamentralt modsatte synspunkter, der udveksles.
Nå dette så er sagt, fornemmer jeg en vis enighed mellem dig og Hare Krisna bevægelsen om ikke andet på det kreationistiske område. Jeg har stillet spørgsmålet i en anden tråd, og har indtil nu fået et eneste rungende nej.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#33044 - 24/05/2004 21:13
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
I følge vedaerne ligger viden om Gud dybt i os alle, fordi vi alle har været i den åndelige verden sammen med Gud, men vi vendte os bevidst fra Gud og kom til denne verden, hvor vi kan glemme ham og selv forsøge at indtage Guds plads. Set fra dette synspunkt kan man godt erklære, at en person hader og misunder Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
|