Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#32940 - 10/05/2004 11:49 Tilgivelse?
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Cafe

Måske ved andre det, men for mig er der lige dukket en ny dimension op ved Gud. Vi får at vide at vi skal tilgive, men man kan være udsat for utilgivelige oplevelser, overfald, overgreb, røveri, voldtægt, mishandling - listen er lang.

Og så står man der som kristen med sine patenter.

Helt oprigtigt hader og afskyer man vedkommende...og oven i dette skal man så tilgive!. Man bliver jo helt skizofren, uærlig overfor både Gud og sig selv.

I lignelsen om den gældbundne tjener siger Jesus at vi skal tilgive for selv at modtage tilgivelse! Men vedkommende opsøgte den forurettede og bad om tilgivelse!.

Hvor tit sker det?

Hvor ofte er det ikke at gerningsmanden er fuldstændig ligeglad, og bare fortsætter med at skade andre?

Her er vi ikke bundet til at tilgive!

Gud er ikke kun nådig, han er også hellig og retfærdig. Gud er også Lov. Gud vredes over uretfærdigheden!. Og vredes man over uretfærdigheden, er man i Guds hellighed. Min præst anbefalede mig at læse Salme 94, mange af salmerne er jo råb til Gud om hævn.

Det har vi også ret til, når vi er blevet udsat for uretfærdighed.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#32941 - 10/05/2004 12:19 Re: Tilgivelse? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli, du skriver "Og vredes man over uretfærdigheden, er man i Guds hellighed. Min præst anbefalede mig at læse Salme 94, mange af salmerne er jo råb til Gud om hævn.

Det har vi også ret til, når vi er blevet udsat for uretfærdighed."

Ja, enig, det tror jeg også. Vi må bare ikke tage os selv til rette.

Og når vi råber til Gud, så har vi jo også overladt dommen til ham, hvis retfærdighed vi kan stole trygt på!

Tilgivelse kan så let gøres til noget, der skal ske med vores følelser - og ja - der sker jo sådan set også, hvis vi formår virkelig at lægge sagen fra os - over i Guds hænder, og lade den ligge der. Så er vi befriet for selvødelæggende hævntanker.

"Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere ... " Jeg forstår det sådan, at når vi har lagt sagen fra os - over på Guds store skrivebord - så skal vi også bestræbe os på at give helt slip på den og lade være med at sende rykkere .. (vi har intet løfte om hurtig sagsbehandling! ) - kan hænde at Herren tøver med sin domsafsigelse ..

Ef 4,26: Bliv blot vrede, men synd ikke. Lad ikke solen gå ned over jeres vrede.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#32942 - 10/05/2004 12:30 Re: Tilgivelse? [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Nu taler jeg ikke om en mindre forurettethed, men overgreb der ødelægger et menneske, og så er det jo ikke let at slippe og tilgive. Det er faktisk umuligt, men så er det en velsignelse, at vide at Gud også vredes over krænkelse og uretfærdighed og er med en, også når vi hader. Fra Salme 94 "Herre, du hævnens Gud, træd frem i glans; stå op, du jordens dommer, øv gengæld mod de hovmodige".

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær