0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32818 - 07/05/2004 18:18
`Junk' DNA viser sig at spille vigtig rolle
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Apropos mine kommentarer i en anden tråd om strukturer, der uden videre er blevet stemplet som ubrugelige, fandt jeg denne nyhedsartikel fra Natures hjemmeside meget passende. Et oversat uddrag: "Hvis du troede, at vi havde undersøgt alle de vigtige dele af vores genom, så tro igen. Forskere undrer sig over en samling mystiske DNA-segmenter, der lader til at være essentielle for overlevelsen af så godt som alle hvirveldyr. Men deres funktion er fuldstændig ukendt.
Segmenterne, navngivet `ultrakonserverede elementer', ligger i de store dele af genomet, der ikke koder for nogle proteiner. Deres tilstedeværelse øger den allerede voksende bevisbunke for, at vigtigheden af disse områder, ofte affærdiget som junk DNA, kunne være meget mere fundamental end der var nogen, der havde troet." Det overraskende er ikke blot, at disse segmenter er blevet konserveret, men at de er 100% identiske i mus og mennesker. De fleste gener kan tolerere mutationer i visse af deres områder (såkaldt neutrale mutationer), men disse fund tyder på, at segmenterne er så specifikke, at de ikke kan tolerere én eneste mutation uden at miste deres funktion. Artiklen foreslår, at de kan styre uundværlige geners aktivitet. Endnu en gang må man stille spørgsmålet: Hvor meget hurtigere ville vi havde fundet disse segmenters funktion, hvis det ikke var blevet antaget, at de var resultatet en af uintelligent evolutionsproces? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32819 - 07/05/2004 20:47
Ang. funktionalitet og Intelligent Design
[Re: Andreas]
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Inden man er for hurtig til at vurdere teorien om Intelligent Design ud fra tilstedeværelsen af tilsyneladende unyttige egenskaber hos levende organismer, skal man gøre sig et par ting klart. For det første er det organiske livsfænomen så utroligt komplekst, at vi med vores små videnskabelige hjerner umuligt kan vurdere, hvorvidt noget er nyttigt eller ej. Vi kan tro, at vi kan, men det er vores indbildskhed. Andreas giver et fint eksempel på dette i ovenstående.
Ud over det er begrebet nytteværdi bredere i Intelligent Design-teorien end i evolutionsteorien. Ifølge den sidste har egenskaber kun nytteværdi, når de bidrager til (eller på et tidspunkt har bidraget til) artens overlevelse. Men ifølge teorien om Intelligent Design behøver en egenskabs nytteværdi ikke at være begrænset til den enkelte art eller organisme, men kan være tiltænkt at gøre nytte hos en anden art eller i en større sammenhæng i hele det økologiske kredsløb uden at den enkelte art selv har direkte gavn af egenskaben.
Et eksempel. Jeg er den lykkelige ejer af en bog, der hedder 'Back to Eden'. Den er skrevet af den kendte amerikanske naturlæge Jethro Kloss og udkom i 1939. I denne 900-siders bog fortæller Jethro Kloss om, bvordan han ved hjælp af en række enkle og naturlige behandlingsmetoder som vegetarisk kostterapi, massager, motion osv. helbredte tusindvis af patienter inklusive fremskredne kræftpatienter. 300 sider af bogen er viet til specifikke behandlinger af bestemte sygdomme, og næsten 200 sider bruger han på gennemgang af forskellige urter og deres medicinske egenskaber.
I bogens indledning skriver han, at der findes ikke en sygdom, som Gud ikke har givet en naturlig helbredelse for, og der findes ikke en plante, som ikke tjener en funktion. Min pointe er ikke at argumentere for, om han har ret eller ej, men at give et eksempel på, at en intelligent skaber kan anbringe egenskaber hos en organisme, der ikke er tiltænkt selve organismen eller arten, men andre organismer, i dette tilfælde planters helbredende egenskaber, der er anbragt der for at gavne mennesker, selv om planterne ikke nødvendigvis har nogen fordel af disse egenskaber.
I diskussionen om organers og egenskabers nytteværdi er det altså vigtigt at have i mente, at teorien om Intelligent Design giver plads til en meget bredere nyttedefinition end en rent ateistisk, evolutionistisk teori gør det.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#32820 - 07/05/2004 21:48
Re: `Junk' DNA viser sig at spille vigtig rolle
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Andreas skrev: Endnu en gang må man stille spørgsmålet: Hvor meget hurtigere ville vi havde fundet disse segmenters funktion, hvis det ikke var blevet antaget, at de var resultatet en af uintelligent evolutionsproces? Interessant artikel. Det er spændende at se livets byggeklodser blive rullet ud og give mening. Begrebet "Junk DNA" er egtl et problem for teorien om naturlig selektion, (også kaldet "darwinismen", når den er hovedtese for teorien om livets udvikling), da store mængder DNA uden mening er spild af resourcer for organismen og burde være bortselekteret (=erstattet af mere effektive arter). Så ud fra den herskende evolutionsteori burde man FORVENTE eller i hver fald være åben for, at der dukker DNA med funktion op!!!!! På dette punkt er der altså ikke noget i dette nye fund, der torpederer noget. Tværtimod er ID og EV her enige i forventningerne. Og faktisk synes det mig, at ID og evolutionsteorien har flere ting fælles end det umiddelbart ser ud til bedømt på debatten her på jesusnet. Begge teorier går ud fra en gammel jord. Denne jord har ændret sig gennem tiden. Ikke med konstant hastighed men til stadighed! Livet er opstået i enkle former, hvorfra der har dannet sig nye livsformer. Disse livsformer ligner hinanden genetisk i et ikke-tilfældigt system: De der senest er adskilt ligner hinanden mest Livsformerne er udviklet efter et kriterium om tilpasning eller perfektion i forhold til miljøet Mennesket er dannet ud fra forhistoriske uddøde arter, der har deres oprindelse i aberne. Og til dit udmærkede spørgsmål: 1) Hvornår ville man kunne have stillet et spørgsmål, der fandt ultrakonservative segmenter før v.h.a. ID? 2) Hvad ville det spørgsmål have været? 3) Er man ikke afhængig af, at genomet først sekventeres og derpå analyseres i en lang række arter, før man kan udtale sig om den mulige værdi af disse sekvenser, let alone FINDE dem? mvh LarsBj PS! Jeg har været fraværende fra debatten et stykke tid og vil nok heller ikke være særlig aktiv i en god tid fremover, men er der læsere af dette, der tænker: NÅ, han gider ikke svare mit indlæg, men skriver til et nyt, det feje/dovne/sjuskede asen, så læg en besked: Jeg kan ikke huske, hvilke udeståender jeg p.t har! Jeg lover dog at følge lidt med her:-) LB
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#32821 - 07/05/2004 21:57
Re: Ang. funktionalitet og Intelligent Design
[Re: Leif Asmark]
|
Bruger
|
Leif skrev: Inden man er for hurtig til at vurdere teorien om Intelligent Design ud fra tilstedeværelsen af tilsyneladende unyttige egenskaber hos levende organismer, skal man gøre sig et par ting klart. For det første er det organiske livsfænomen så utroligt komplekst, at vi med vores små videnskabelige hjerner umuligt kan vurdere, hvorvidt noget er nyttigt eller ej. Vi kan tro, at vi kan, men det er vores indbildskhed. Andreas giver et fint eksempel på dette i ovenstående.
Dette er jeg sjovt nok enig i. Og det er jo et problem for ID: Man skal prøve at gennemskue hvordan en intelligent designer tænker uden at kende til hans/hendes identitet eller uden anden viden om tankegangen end de spor vedkommende i givet fald uden forklaring har udlagt. Med andre ord ligner det tankelæsning for ordblinde.
Men lige i dette tilfælde er ID og EV altså enige om, at når man finder ultrakonserveret DNA, så har det sandsynligvis et formål, som er nyttigt for organismen, og altså bidrager til dens overlevelse.
Jeg glæder mig til at se ID'ere forudsige, at vores temmelig nytteløse blindtarms-appendix er skabt for at være til glæde, undskyld: nytte, for en eller anden streptokok.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#32822 - 08/05/2004 01:51
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Café, LarsBj skrev: [...] LB>Begrebet "Junk DNA" er egtl et problem for teorien om naturlig selektion, (også >kaldet "darwinismen", når den er hovedtese for teorien om livets udvikling), da store >mængder DNA uden mening er spild af resourcer for organismen og burde være >bortselekteret (=erstattet af mere effektive arter).Det bemærkelsesværdige er, at den påståede eksistens af junk DNA oftest er blevet angivet, ikke blot som værende forenelig, men faktisk som bekræftende darwinismen. Vi kan starte med Philip Kitcher: "[D]et mest overbevisende argument [for evolutionsteorien] kommer fra at kigge på DNA. Nulevende organismers genomer er fyldt med junk, stumper og stykker, der er blevet overleveret fra forfædrende organismer. De fleste af dem er blot ubrugelige, men nogle af disse efterladeskaber af fortidigt funktionelt DNA forårsager faktisk skader på deres indehavere." (Kitcher P., 1999, "Should Evolution Be Taught in Schools?", diskussion med Phillip Johnson) Cellebiologen Kenneth Miller benytter også ubrugeligt DNA til at argumentere for evolutionsteorien, og udvider det til et argument mod design: "Fra et designsynspunkt er pseudogener sandelig fejltagelser. Så hvorfor er de dér? Intelligent design kan ikke forklare tilstedeværelsen af et ufunktionelt pseudogen, medmindre teorien vil tillade, at designeren begik alvorlige fejl, ladende millioner af DNA-baser gå til spilde med junk og sludder. Evolution, på den anden side, kan let forklare dem. Pseudogener er intet andet end tilfældige eksperimenter udi genduplikationer, der slog fejl, og som forbliver i genomet som evolutionære efterladenskaber ..." (Miller K.R., 1994, "Life's Grand Design", Technology Review 97(2):24-32) I en talk.origins-artikel fremstiller Dr. Theobald, biokemiker, ovenikøbet junk DNA som en af evolutionsteoriens forudsigelser: "Med den seneste sekvensering af det menneskelige genom, har vi fundet ud af, at mindre end 2% af DNA'et i det menneskelige genom bliver brugt til at lave proteiner (International Human Genome Sequencing Consortium 2001, p. 900). Så meget som 45% af vores genom består af transposoner, der ikke udfører nogen funktion for den enkelte (bortset fra at forsårsage en stor del af de genetiske sygdomme og kræftsygdomme) (Deininger and Batzer 1999; Ostertag and Kazazian 2001). ... Meget energi bruges på dette overskydende DNA; alle disse molekylære eksempler har dog også overbevisende forklaringer, baseret på evolutionære historier. .. Idet evolutionen ikke har nogen evne til at se frem i tiden og ikke kan planlægge fremtidige funktion, ville det være ekstremt besynderligt, hvis biologiske molekylære systemer var effektivt designede." (Theobald D.L., "29+ Evidences for Macroevolution", Prediction 3.6) Dawkins benytter teorien om selvisk DNA til at forklare fænomenet: "[G]ivet eksistensen af cellulære fabrikker, beregnet på at kopiere og splejse DNA, er kun forventeligt, at den naturlige udvælgelse ville favorisere DNA-varianter, der er i stand til at udnytte omstændighederne til deres egen fordel. ... Enhver DNA-variant, hvis egenskaber gør, at det oftere bliver kopieret, vil automatisk blive mere almindelig i verden." (Dawkins R., 1999, "The Extended Phenotype: The Long Reach of the Gene", Oxford University Press: NY, pp. 158-9) Dette er det frustrerende ved at diskutere darwinisme: Uanset hvor meget dens fortalere har argumenteret for, at et bestemt fund støtter deres teori, kan de altid skifte tolkning, hvis tingene viser sig at være det stik modsatte, så darwinismen ikke alene også er foreneligt med dette, men at den faktisk kræver det. [...] LB>Og faktisk synes det mig, at ID og evolutionsteorien har flere ting fælles end det >umiddelbart ser ud til bedømt på debatten her på jesusnet.De ting du nævner er kun forenelige med ID, ikke påkrævet. Der findes også ID-tilhængere, der afviser en gammel Jord og fælles afstamning. Men hvis du mener, at ID og evolutionsteori leder til identiske forventninger m.h.t. naturens indretning, hvorfor skulle man så vælge evolution over ID? [...] LB>Og til dit udmærkede spørgsmål: >1) Hvornår ville man kunne have stillet et spørgsmål, der fandt ultrakonservative >segmenter før v.h.a. ID?>2) Hvad ville det spørgsmål have været? Nu sagde jeg ikke noget om et "spørgsmål". Min pointe er, at der nok ville have været en større motivation for at finde disse segmenters funktion, havde man haft et mere teleologisk perspektiv. LB>3) Er man ikke afhængig af, at genomet først sekventeres og derpå analyseres i en >lang række arter, før man kan udtale sig om den mulige værdi af disse sekvenser, let >alone FINDE dem?Jo, men man må prioritere, hvad man vil bruge mest energi på. Nogle forskere mente, at det var spild af tid og penge blot at sekvensere de `ubrugelige segmenter'. [...] LarsBj skrev: [...] LB>Jeg glæder mig til at se ID'ere forudsige, at vores temmelig nytteløse blindtarms- >appendix er skabt for at være til glæde, undskyld: nytte, for en eller anden streptokok.Blindtarmen kan da ikke være nytteløs! Dette ville jo være "spild af resourcer for organismen og burde være bortselekteret", ikke? ;-) Here's the deal: Hvis det er tilfældet, at menneskets blindtarms udformning ikke giver mening i forhold til dens funktion, vil jeg gladeligt indrømme, at den ikke er designet. Vil fundet af dens funktion tilsvarende få dig til at afvise, at den har udviklet sig ved uintelligente processer? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32823 - 08/05/2004 07:41
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Hej LarsBr
Jeg glæder mig til at se ID'ere forudsige, at vores temmelig nytteløse blindtarms-appendix er skabt for at være til glæde, undskyld: nytte, for en eller anden streptokok.
Det gør jeg også, streptococcer kan ikke leve i tarmene, og er ikke årsag til appendicitis.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32824 - 08/05/2004 09:03
procentproblemer:
|
Bruger
|
Nature: That is a surprising similarity: gene sequences in mouse and man for example are on average only 85% similar.
Andreas: Det overraskende er ikke blot, at disse segmenter er blevet konserveret, men at de er 100% identiske i mus og mennesker.
Hvordan bliver 85% til 100% ?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32825 - 08/05/2004 09:08
|
Bruger
|
Hej Leif.
Jeg er den lykkelige ejer af en bog, der hedder 'Back to Eden'. Den er skrevet af den kendte amerikanske naturlæge Jethro Kloss og udkom i 1939. I denne 900-siders bog fortæller Jethro Kloss om, bvordan han ved hjælp af en række enkle og naturlige behandlingsmetoder som vegetarisk kostterapi, massager, motion osv. helbredte tusindvis af patienter inklusive fremskredne kræftpatienter.
Jeg formoder, at grunden til, at hans bog ikke har vundet indpas i den lægevidenskabelige sammenhæng er, at lægerne hellere vil spises sammen med industrien i den kemiske industri?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32826 - 08/05/2004 13:13
Re: procentproblemer:
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: Xe> Nature: > That is a surprising similarity: gene sequences in mouse and man for example are on > average only 85% similar. > > Andreas: > Det overraskende er ikke blot, at disse segmenter er blevet konserveret, men at de er > 100% identiske i mus og mennesker. > >Hvordan bliver 85% til 100% ?Ved at artiklen bliver læst ordentligt: "They found more than 480 ultraconserved regions that are completely identical across the three species. That is a surprising similarity: gene sequences in mouse and man for example are on average only 85% similar. ... But ultraconserved segments are particularly unusual because they are 100% identical in man and mouse." [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32827 - 08/05/2004 15:04
|
Bruger
|
Ja, det ville ikke se godt ud for Novos børsnoteringer, hvis alle kendte til den slags.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#32828 - 08/05/2004 19:28
|
Bruger
|
Ja, det ville ikke se godt ud for Novos børsnoteringer, hvis alle kendte til den slags.
Jeg håber, det var fortvivlet ironi. Efter min viden er lægestanden forpligtet til bl.a. at udvise økonomisk tilbageholdendes i de lægelige orsdinationer. Det er noget billigere at henvise til en 65 år gammel bog med madopskrifter end at ordinere medicin. Problemer er vel sagtens at kogebogens effektivitet er på placeboniveau.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32829 - 08/05/2004 19:31
Re: procentproblemer:
|
Bruger
|
Hej Andreas
Ved at artiklen bliver læst ordentligt:
Yep, der var jeg for hurtig. Jeg har fået en vane med at stoppe med læsningen af et indlæg, når den første meningsforstyrrende fejl fremkommer. Jeg undskylder, hvis jeg har en relevant kommentar kommer den senere.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32831 - 08/05/2004 21:06
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Jeg håber, det var fortvivlet ironi. Efter min viden er lægestanden forpligtet til bl.a. at udvise økonomisk tilbageholdendes i de lægelige orsdinationer. Det er noget billigere at henvise til en 65 år gammel bog med madopskrifter end at ordinere medicin. Problemer er vel sagtens at kogebogens effektivitet er på placeboniveau.
Eller måske er problemet snarere, at lægerne ikke modtager gaver, gratisrejser, middage m.m. ved at henvise deres patienter til en gammel bog i stedet for til de produkter, som produceres af private virksomheder.
Læs evt. her, her og her. Se DR´s profilen om emnet her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32832 - 08/05/2004 21:27
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Eller måske er problemet snarere, at lægerne ikke modtager gaver, gratisrejser, middage m.m. ved at henvise deres patienter til en gammel bog i stedet for til de produkter, som produceres af private virksomheder.
Der er ingen sinde ført dokumentation for dine påstande. Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på sundhedsstyrelsens hjemmeside , men der skulle de etiske regler for sundhedspersonale i DK være fastlagt.
Henvisningen til en gammel kogebog står ved magt, den har ikke haft dokumenteret effekt ud over plaeboniveau.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32833 - 08/05/2004 21:31
|
Bruger
|
<Jeg håber, det var fortvivlet ironi.>
Så bliver du skuffet. Faktisk mener jeg det fuldstændigt alvorligt, men jeg forsøgte også at få det til at se ud som en morsomhed. Bortset fra det er det ikke emnet i denne tråd, så selv om jeg da gerne vil diskutere dette også, bruger jeg for øjeblikket mine kræfter på evolutionslæren. Så ikke mere om vort uduelige lægesystem fra mig i denne omgang.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#32834 - 08/05/2004 21:55
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
I de links jeg henviste til er der masser af vidnesbyrd. Hvad hjælper etiske regler, når de ikke overholdes!
Tråden handler i øvrigt om noget helt andet, så derfor er dette de sidste ord om dette emne fra mig.
Ændret af Theological (08/05/2004 22:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32835 - 09/05/2004 15:17
Re: Ang. tråens indhold
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Det kan du så passende sige til Leif, han gav selv bolden op her. Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32836 - 09/05/2004 15:19
|
Bruger
|
Bortset fra det er det ikke emnet i denne tråd
Det var dig selv der begyndte en noget forsinket anmeldelse af en 65 år gammel kogebog. Når du selv beder om det så får du det også.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32837 - 09/05/2004 19:05
|
Bruger
|
Hej Andreas, Jeg er enig med dig i det umulige i at diskutere darwismen, og jeg holder mig også oftest ude af den slags. Jeg mener man skal være konkret og diskutere den mest sandsynlige udviklingsvej for de enkelte organismer, og se på hvilke mekanismer der evt kan forklare det, hvis det giver mening, dvs at der er mulighed for at vurdere om en given mekanisme har været til stede. Det kræver efter min mening at stamtræet i hvert fald skal være til stede i de tilfælde hvor det er tilbageskuende. NS kan selvfølgelig diskuteres eksperimentelt ved vurdering af genfrekvenser o.l. osv.
MHT mit argument om Junk-DNA, tror jeg jeg bøjer mig for Dawkins og det selviske gen. Man kan ikke vide, om der er en funktion i dette DNA, for at udelukke funktioner er det sværeste at argumentere for her i verden. Og er der en funktion der siger: kopier mig, så er den jo svær at finde ud over det faktum, at det er til stede.
Kitcher og Miller er ude på dybt vand, mens Theobald taler om transposomer som en slags parasitter, og det giver jo god mening, sådan rent evolutionært og.........øh.....darwinistisk.
Mht til at "vælge" evolution frem for ID vil jeg fremføre at ID er en evolutionsteori med en designer som mekanisme, mens den traditionelle EV-teori anvender lutter naturalistiske argumenter. Jeg synes ikke, jeg behøver at anvende andet end naturlige mekanismer for at forklare verden, så derfor!
Jeg kan ikke se at folk med forventning om at en designer/skaber (altså med et teleologisk perspektiv) har større motivation for at løse junk-dna gåden end andre. Gåden er da lige stor, og udfrodringen i at finde forklaringen vel lige stor - pånær at ID-forskere måske vil sige, at det var rumvæsener fra planeten EXPROBOTNIXCZ, der morede sig. Hvorfor tror du det er blevet forsinket? Man har jo først lige nu fundet det DNA i mange forskellige arter?
Blindtarmens (appendixs) funktion? Relikte organer kan godt have "en funktion". Spørgsmålet er om den oprindelige funktion er væk og at organet er reduceret i størrelse. Blindtarmens oprindelige funktion er væk, og efter min mening er den på vej væk fra vor organisme. Vore øremuskler er også "temmelig nytteløse" og er også relikter, ligesom vore visdomstænder og til en vis grad lilletå. Men helt at afskrive en-eller-anden-funktion vil da være tåbeligt. Især da jeg ved, du har et immunsystemsargument, jeg ikke kan gennemskue om blindtarmen :-) Jeg aner virkelig ikke om denne (perifere) funktion er kritisk for os eller bare en raritet. I øvrigt er det nok næppe blindtarmen men vel snarere dens lymfeknuder der har den funktion, eller hvad?.
Jeg mener altså, at blindtarmen er på vej mod en bortselektion, men jeg mener ikke, at et "nytteløst" organ forsvinder på en studs. Men da junk-dna har været her så længe, er det mærkeligt og imod i hvert fald mine forventninger om selektion at det ikke skulle have en eller anden funktion.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32838 - 09/05/2004 20:04
Re: Appendix vermiformis
|
Bruger
|
En enkelt google søgning på funktionen af blindtarmen med dens latinske betegnelse appendix vermiformis og funktion, afslørede bl.a følgende Der synes at være en beskeden form for lymfatisk aktivitet i bl.a blindtarmen med kvantitativt næppe nogen betydende funktion. Der har da heller ej været publiceret nogen videnskabelig undersøgelse der støttede dette synspunkt. Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32839 - 10/05/2004 02:31
|
Bruger
|
Café, Ja, jeg er godt bekendt med din modvilje mod at blie kaldt for "darwinist". Men at forkaste denne til fordel for en vagt defineret "evolutionsteori" lader til at forværre problemet, ikke formindske det. Hvis "naturlig udvælgelse" er svært at diskutere, fordi det er foreneligt med modstridende data, vil det at diskutere "naturlig udvælgelse + alle mulige andre mekanismer" være som at sømme syltetøj fast til væggen. Dette gør også, at man ikke kan teste evolutionsteorien på baggrund af funktionalitet. Hvis en struktur er dårligt konstrueret, hører vi, "Se hvor blinde de naturlige processer er". Men hvis en struktur er godt konstrueret, er det, "Se hvor kraftige de naturlige processer er". Teorien har ingen kontakt med observationerne. ID, på den anden side, kan blive testet af strukturers funktionalitet. Er en struktur dårligt konstrueret, ligger konklusionen for mig lige for: Den er ikke designet. Men hvis den er godt konstrueret, ligger der nogle interessante muligheder åbne... Jeg tror, du blander to forskellige ting sammen: At opdage, at noget har en funktion, og at opdage, hvad funktionen er. I øjeblikket har vi gode grunde til at tro, at disse segmenter tjener en funktion (de er 100% konververede mellem arterne), men vi ved endnu ikke hvilken. Opdagelsen af denne konservation (og dermed også funktionalitet) skyldes at vi har fået disse segmenter sekvenseret. Før dette, var der bare tale om nogle områder af genomet, der ikke resulterede i proteiner. Det er min holdning, at ID ville have givet forskere større motivation i at få disse tilsyneladende ubrugelige områder sekvenseret. Nu, hvor vi ved, at de har en funktion, er evolutionister naturligvis også interesserede i at finde den. Men jeg kan ikke se, at deres teori gav dem nogen grund til at forvente en funktion til at starte med. Du nævner en del andre strukturer, der også menes at være "temmelig nytteløse", men besvarer aldrig mit spørgsmål om blindtarmen: Vil fundet af dens funktion tilsvarende få dig til at afvise, at den har udviklet sig ved uintelligente processer? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32840 - 13/05/2004 23:45
|
Bruger
|
Jeg erstatter ikke darwinisme med evolutionsteori. Det er inkommensurable størrelser. Evolutionslæren består som bekendt af mange teorier, hvoraf Naturlig Selektion er een.
Mener du at ALLE dårligt konsruerede strukturer er naturlige, men omvendt tør du ikke påstå, at ALLE godt konstruerede strukturer er designede (af et eller anden intelligent væsen)?
Det e rmuligt, jeg har blandet mulig funktion og vished om funktion sammen i min formulering, selv jeg nu tror, jeg kan skelne, men hvad er pointen?
Hvorfor tror du junk DNA ville være sekventeret (jeg kan ikke lide den vist nok korrekte form med s'erne) hurtigere? Jeg har ikke fulgt med i detaljerne, men har man da sprunget disse områder over i HUGO o.l. projekter?
Nej jeg vil ikke ændre min opfattelse af blindtarmen og dens ormeformede vedhæng. Blindtamren er et relikt organ betragtet som tarm, og det med eller uden en eller anden funktion, som vel i det væsentligste er knyttet til det lymfoide væv i appendix, og som sådan et resultat af en proces, der har formindsket størrelse og betydning. Junk DNA fylder derimod så meget, at der simpelt hen må være en grund, hvis man skal kunne anvende evolutionære betragtninger.
mvh
LarsBj
Ændret af LarsBj (13/05/2004 23:57)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32841 - 14/05/2004 00:17
|
Bruger
|
Café, LarsBj skrev: LB>Jeg erstatter ikke darwinisme med evolutionsteori. Det er inkommensurable >størrelser. Evolutionslæren består som bekendt af mange teorier, hvoraf Naturlig >Selektion er een.Darwinismen er den påstand, at den naturlige udvælgelse har været den primære årsag bag oprindelsen af biologisk kompleksitet. Hvis du mener, at den naturlige udvælgelse ikke har været den primære årsag, forkaster du darwinismen. Men jeg synes, at du fokuserer på en mindre fodfejl, og ignorerer min vigtigere pointe om, at du ved at åbne døren for yderligere mekanismer kun forværrer situationen mht. testbarhed. LB>Mener du at ALLE dårligt konsruerede strukturer er naturlige, men omvendt tør du >ikke påstå, at ALLE godt konstruerede strukturer er designede (af et eller anden >intelligent væsen)?Jeg mener, at hvis en struktur er dårligt konstrueret, er den ikke designet. Hvordan den så er blevet til, må være op til yderligere undersøgelser - modbevis af det ene er ikke bevis af det andet, husker du nok. ;-) Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor jeg skal have "tør ... ikke påstå" stukket i munden, men mine designkonklusioner er baseret på en ikke formaliseret metode, baseret på, i hvor høj grad strukturen udviser træk, som vi kender fra designede strukturer. Hvornår design er berettiget, må afgøres ud fra en case-by-case analyse. LB>Det e rmuligt, jeg har blandet mulig funktion og vished om funktion sammen i min >formulering, selv jeg nu tror, jeg kan skelne, men hvad er pointen?Som jeg skrev: "Det er min holdning, at ID ville have givet forskere større motivation i at få disse tilsyneladende ubrugelige områder sekvenseret. Nu, hvor vi ved, at de har en funktion, er evolutionister naturligvis også interesserede i at finde den. Men jeg kan ikke se, at deres teori gav dem nogen grund til at forvente en funktion til at starte med." LB>Hvorfor tror du junk DNA ville være sekventeret (jeg kan ikke lide den vist nok >korrekte form med s'erne) hurtigere? Jeg har ikke fulgt med i detaljerne, men har man >da sprunget disse områder over i HUGO o.l. projekter?Jeg har heller ikke fulgt særligt godt med, men jeg tvivler på, at de har bare har startet fra en ende af. De har nok udvist større interesse for nogle områder end andre, og jeg kan ikke forestille mig, at områder med, hvad der menes at være nytteløst sludder, rangerer særligt højt på dét punkt. LB>Nej jeg vil ikke ændre min opfattelse af blindtarmen og dens ormeformede >vedhæng.Så på dette punkt er ID altså mere testbar end evolutionsteorien (hvordan denne så er defineret)? [...] LB>Junk DNA fylder derimod så meget, at der simpelt hen må være en grund, hvis man >skal kunne anvende evolutionære betragtninger.Har du helt glemt din tidligere udtrykte accept af Dawkins' og Theobalds evolutionære betragtninger, der er udemærket forenelige med eksistensen af junk DNA? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32842 - 14/05/2004 10:37
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Undskyld jeg blander mig, men der er en ting jeg ikke helt forstår, måske kan du hjælpe mig Andreas? Du skriver:
Jeg mener, at hvis en struktur er dårligt konstrueret, er den ikke designet. Hvordan den så er blevet til, må være op til yderligere undersøgelser - modbevis af det ene er ikke bevis af det andet, husker du nok. ;-)
Jeg troede at du anvendte Dembski og Behes metoder til at detektere design?
Hvorfor er det faktum at noget er dårligt konstrueret et tegn på at det ikke er designet? Den stol jeg sidder på nu har to indstillinger for selve sædet. På den ene skærer kanten sig ind i mine lår, og på den anden peger sædet så meget ned af at jeg må spænde for ikke at falde på gulvet.
Den er dårligt konstrueret, ergo er den ikke designet?
Du har selv nævnt et eksempel med at ramklodser ikke altid virker i alle maskiner selv om de er designede.
Hvordan vil du argumentere for din påstand ovenfor?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#32843 - 14/05/2004 12:14
"Sekventere"
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
LarsBj skrev: La> ...sekventeret (jeg kan ikke lide den vist nok korrekte form med s'erne)...
Sekventeret må være den korrekte form, analogt til frekvens -> frekventere
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#32844 - 14/05/2004 13:17
Re: "Sekventere"
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: [...] Za>Sekventeret må være den korrekte form, analogt til >frekvens -> frekventereTja, Fremmedordbogen nævner "sekvensere", men siger ikke noget om "sekventere". At "frekventere" staves med t, kunne skyldes, at vi på dansk har "frekvent", mens vi ikke har nogen "sekvent". Men jeg ser ingen grund til at hænge mig i stavemåder; vi ved vel allesammen, hvad hverandre mener. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32845 - 14/05/2004 13:40
Dårligt design
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>Jeg troede at du anvendte Dembski og Behes metoder til at detektere design?De indgår også i mine overvejelser. Men jeg har også andre kriterier, deriblandt `godt design'. Naturen er fyldt med teknologi, som vi med vores intelligens ikke er i stand til at eftergøre. Jeg antager derfor, at designeren er mere intelligent end vi er. Så hvis vi kan se en måde at forbedre en struktur på, må designeren også kunne have set den. Et godt eksempel er hvirveldyrenes øje, hvis nethindeorientering ifølge mange darwinister er et dårligt arrangement. Hvis dette virkelig er tilfældet (og det mener jeg langtfra er blevet vist, darwinisters "nøj, sådan ville jeg ikke have gjort det" inklusiv), er der tale om en elementær brøler, som ikke passer vel med den designer, der konstruerede teknologiske vidundere som flagellen og ribosomet. Denne tilgang til design er ikke engang noget, som jeg har fundet på i mine ID-feberfantasier. Evolutionister siden Darwin, over Gavin de Beer og Ayala, til Gould og Futuyma, har argumenteret for, at hvis noget er dårligt konstrueret, er det ikke designet. Min eneste nyskabelse er at tage argumentet til dets logiske slutning, at hvis eksistensen af `dårligt design' tæller imod design, må dets fraværd ligeldes tælle for. Det er selvfølgeligt muligt, at designeren af uforståelige grunde skulle have designet ting sløset. Men det vil blot betyde, at jeg overser eksempler på design, og dermed undervurderer mit designargument. Af en eller anden grund kan jeg ikke se, at modstandere af design skulle have et problem med dette. :-) [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32846 - 14/05/2004 14:06
Re: Dårligt design
|
Bruger
|
Naturen er fyldt med teknologi, som vi med vores intelligens ikke er i stand til at eftergøre. Jeg antager derfor, at designeren er mere intelligent end vi er. Så hvis vi kan se en måde at forbedre en struktur på, må designeren også kunne have set den.
Jeg antager det er for nemhed skyld du siger "designeren". Der er vel ikke noget som siger at der ikke har eksisteret mange designere af skiftende dygtighed?
Derudover så husker jeg at du tit anvender menneskeligt design som reference, og der findes utallige eksempler på menneskeligt design hvor designeren har kunnet se en måde at forbedre designet på, men ikke har gjort det.
Et godt eksempel er hvirveldyrenes øje, hvis nethindeorientering ifølge mange darwinister er et dårligt arrangement. Hvis dette virkelig er tilfældet (og det mener jeg langtfra er blevet vist, darwinisters "nøj, sådan ville jeg ikke have gjort det" inklusiv), er der tale om en elementær brøler, som ikke passer vel med den designer, der konstruerede teknologiske vidundere som flagellen og ribosomet.
Tja det kunne vel bare være en anden designer, eller øjet kan være udviklet uden en designer, ligesom flagellen og ribosomet kan være.
Denne tilgang til design er ikke engang noget, som jeg har fundet på i mine ID-feberfantasier. Evolutionister siden Darwin, over Gavin de Beer og Ayala, til Gould og Futuyma, har argumenteret for, at hvis noget er dårligt konstrueret, er det ikke designet.
Jeg synes at den type argumenter falder i to kategorier, og at de generelt set er teologiske, og derfor uden for den videnskabelige debat. Det ene er at hvis en eller flere guder har designet noget, må vi antage at det er perfekt.
Det er en invending mod kreationister, der mener at Gud har skabt alt, og at evolutionsteorien derfor er forkert.
Men min forståelse af ID er at (pånær wedge initiativet) så siger ophavsmændende at de kun tror (som i religiøs tro) at designeren er en gud, mens den rent videnskabelige del af teorien ikke gætte om identiteten.
Den anden type argument ovenfor handler netop om at hvis øjet er designet, så er designeren ikke almægtig, da øjet ikke er perfekt, altså et teologisk argument mod gud teorien.
Men dit oprindelige indlæg var ikke en teologisk diskussion, men en videnskabelig, og her må du kunne argumentere for hvorfor alt design i naturen skal være perfekt, når alle erfaringer siger at design kun i sjældne tilfælde er perfekt!
Min eneste nyskabelse er at tage argumentet til dets logiske slutning, at hvis eksistensen af `dårligt design' tæller imod design, må dets fraværd ligeldes tælle for.
Nu bliver jeg forvirret siger du ikke at "godt design" er en af dine kriterier for at erkende design i naturen? Men hvis du kun erkender design i naturen hvis det er "godt design", hvordan kan du så mene at fraværet af "dårligt design" kan tælle for når du specifikt udelader det?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#32847 - 14/05/2004 14:34
|
Bruger
Sted: København
|
Så hvis vi kan se en måde at forbedre en struktur på, må designeren også kunne have set den.
Indimellem får en mindre intelligent person nu ideer som en højt intelligent person ikke havde set.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32848 - 14/05/2004 18:51
|
Bruger
|
Café,
Kongstad skrev:
SK>Jeg antager det er for nemhed skyld du siger "designeren". Der er vel ikke noget
>som siger at der ikke har eksisteret mange designere af skiftende dygtighed?
Min startantagelse er, af forskningsmæssige grunde, at der kun er én designer. Hvis der er et ubegrænset antal designere, er det forgæves at finde et mønster i designet.
SK>Derudover så husker jeg at du tit anvender menneskeligt design som reference, og
>der findes utallige eksempler på menneskeligt design hvor designeren har kunnet se en
>måde at forbedre designet på, men ikke har gjort det.
Du nævner ikke nogle eksempler, så jeg har selv fundet på nogle muligheder:
- Eksempler, hvor en forbedring har krævet materialer eller teknologi, som ville forøge varens pris kraftigt. I dette tilfælde har designeren foretaget en afvejning mellem funktionalitet og pris, som også kan forklares ud fra `designprincipper'.
- Eksempler, hvor en vare bevidst er blevet beskadiget, for at sikre videre efterspørgsel (f.eks. kunne lyspærer sagtens holde i en uendelighed, men det er ikke i lyspærerproducenternes interesse). Igen kan dette fænomen forklares ud fra designprincipper.
[...]
AP>>Evolutionister siden Darwin, over Gavin de Beer og Ayala, til Gould og Futuyma,
>>har argumenteret for, at hvis noget er dårligt konstrueret, er det ikke designet.
SK>Jeg synes at den type argumenter falder i to kategorier, og at de generelt set er
>teologiske, og derfor uden for den videnskabelige debat. Det ene er at hvis en eller
>flere guder har designet noget, må vi antage at det er perfekt. Det er en invending
>mod kreationister, der mener at Gud har skabt alt, og at evolutionsteorien derfor er
>forkert.
Det bemærkelsesværdige er i så fald, at mange af de versioner af argumentet forekommer i materialer, der påstår at være om videnskab, og at de ikke citerer Bibelen (teologiens primære område) eller på andre måder giver udtryk af kun at være rettet mod kreationister. Tag f.eks. Francisco Ayalas homologi-argument fra Encyclopedia Britannicas opslag om evolution: "Fra et helt igennem praktisk perspektiv er det uforståeligt, at en skildpadde skulle svømme, en hest løbe, et menneske skrive og en fugl eller flagermus flyve med strukturer bygget af de samme knogler. En ingeniør kunne i hvert enkelt tilfælde designe noget bedre. Men hvis det godtages, at alle disse skeletter arvede deres strukturer fra en fælles forfader og kun blev modificeret efterhånden som de blev tilpasset forskellige måder at leve på, giver ligheden mellem deres strukturer mening." (Ayala F.J., 1988, "Evolution, The Theory of", i "Encyclopedia Britannica", 15th ed., Chicago, p. 987, som citeret i Nelson P.A., "Jettison the Arguments, or the Rule?". Min oversættelse) Eller hvad med Goulds version af det samme argument: "Evolution ligger blotlagt i de imperfektioner, der viser en historie af afstamning. Hvorfor skulle en rotte løbe, en flagermus flyve, et marsvin svømme og jeg skrive denne artikel med strukturer bygget af de samme knogler, medmindre vi alle arvede dem fra en fælles forfader? En ingeniør, der starter fra bunden, kunne i hver enkelt tilfælde designe bedre strukturer." (Gould S.J., 1983, "Evolution as Fact and Theory", i "Hen's Teeth and Horse's Toes: Further Reflections in Natural History", W. W. Norton: NY, p. 258, oprindelig fremhævelse. Min oversættelse) I ingen af tilfældende siges der noget om kreationisters opfattelse af Gud, og læseren advares ikke om, at diskussionen nu bevæger sig "uden for den videnskabelige debat". I begge tilfælde bruges antagelser om en ingeniørs designevner til at drage konklusioner om den naturlige verden.
[...]
SK>Men dit oprindelige indlæg var ikke en teologisk diskussion, men en videnskabelig,
>og her må du kunne argumentere for hvorfor alt design i naturen skal være perfekt, når
>alle erfaringer siger at design kun i sjældne tilfælde er perfekt!
For det første prøver jeg at undgå ordet "perfekt". At noget er perfekt betyder, at der ikke eksisterer nogen måde, hvorpå det kan forbedres. Dette er et universelt negativ, og kan dermed aldrig demonstreres. I stedet benytter jeg mig af udtrykket `godt design', der løst er karakteriseret ved, at dets træk kan forklares ud fra designkriterier (funktionalitet o.l.), og at der ikke er begået nogen brølere, som selv vi kan genkende.
For det andet har det aldrig være ID's eller min påstand, at alt er designet. Jeg har tidligere beskrevet den nerve, som hos pattedyr forbinder strubehovedet med hjernen gennem en omvej ned omkring hjertet, og hvordan dette aspekt ved pattedyr ikke lader til at være designet.
[...]
SK>Nu bliver jeg forvirret siger du ikke at "godt design" er en af dine kriterier for at
>erkende design i naturen? Men hvis du kun erkender design i naturen hvis det er "godt
>design", hvordan kan du så mene at fraværet af "dårligt design" kan tælle for når
>du specifikt udelader det?
Øhm, hvad snakker du om? Hvornår har jeg "specifikt udelad[t]" dårligt design?
[...]
Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32849 - 14/05/2004 18:57
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Café, Ateist skrev: [...] At>Indimellem får en mindre intelligent person nu ideer som en højt intelligent person >ikke havde set.Så lad mig da omformulere mig: Jeg antager, at designeren er bedre til at designe end vi er. Og at overse elementære ting, som at det at vende en nethinde om kraftigt forbedrer synet, eller at det at fylde genomet op med ubrugelige sekvenser medfører et unødvendigt højt energiforbrug er altså ikke, hvad jeg forbinder med godt design. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32850 - 15/05/2004 00:31
|
Bruger
|
Hej Andreas
eller at det at fylde genomet op med ubrugelige sekvenser medfører et unødvendigt højt energiforbrug er altså ikke, hvad jeg forbinder med godt design.
Det er ganske rigtigt, har du da nu forkastet designteorierne?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32851 - 15/05/2004 00:52
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: AP>>eller at det at fylde genomet op med ubrugelige sekvenser medfører et >>unødvendigt højt energiforbrug er altså ikke, hvad jeg forbinder med godt design.
Xe>Det er ganske rigtigt, har du da nu forkastet designteorierne?Øh, læs det første indlæg i tråden. Der er ikke tale om ubrugelige sekvenser. Pointen er, at hvis de havde været, ville de ikke have været designede. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32852 - 15/05/2004 01:26
|
Bruger
|
Er det virkelgt så megen ordkløveri værd? Hvis vi tager for et faktum, at visse sekvenser i DNA er reproducerbare i stort set alle evolutionære faser, er det vel fordi disse sekvenser er obligatorise i opretholdelsen af livet, ligesom lys er nødvendigt for fotosyntesen.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32853 - 15/05/2004 14:37
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev: Xe>Er det virkelgt så megen ordkløveri værd?Dette er et emne, som Kongstad, Ateist og jeg diskuterer. Hvis du ikke mener, at emnet er vigtigt, skal du være velkommen til at ignorere det. Xe>Hvis vi tager for et faktum, at visse sekvenser i DNA er reproducerbare i stort set >alle evolutionære faser, er det vel fordi disse sekvenser er obligatorise i opretholdelsen >af livet, ligesom lys er nødvendigt for fotosyntesen.Jeg er ikke helt sikker på, hvad du prøver at sige. Hvad mener du med "evolutionære faser"? Men hvis du mener, at disse segmenters konservering (og dermed også funktionalitet) var forventelig, tager du fejl. Som citaterne i et af mine tidligere indlæg viste, har man ikke blot troet, at der var tale om ubrugeligt DNA, men ovenikøbet taget dette til indtægt for darwinismen. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32854 - 16/05/2004 16:16
|
Bruger
|
Hej Andreas Det der undrer mig er din udtalelse:
Jeg mener, at hvis en struktur er dårligt konstrueret, er den ikke designet.
Behe bruger blandt andet sit eget begreb ireducibel kompleksitet som sit designkriterium, mener du at udover dette skal der også indgå en vurdering om emnet er godt konstrueret? Det vil sige at et dårligt konstrueret irreducibelt komplekst organ ikke kan være designet?
I så fald er du uenig med Behe om at IK viser design!
Min startantagelse er, af forskningsmæssige grunde, at der kun er én designer. Hvis der er et ubegrænset antal designere, er det forgæves at finde et mønster i designet.
Men hvis det er din startantagelse, så bliver din insisteren på kun at anderkende det du forstår som gode konstruktioner som design endnu mere kritisk. Så finder du ikke et mønster i det designede, men lægger selv et mønster ned over det, og alt det der ikke passer smider du bort. Det du så studerer er dine egne fordomme omkring det designede.
Med hensyn til eksempler på dårligt design fra menneskehånd, så var for eksempel de første racerbiler dårligt designede, idet de ikke var aorodynamiske. Det betyder ikke at designerne var dumme, og det skyldes heller ikke at de ikke var i stand til at lave dem aorodynamiske, men snarere at de ikke var klar over hvor vigtigt aorodynamikken er.
Design som mennesker laver det er typeisk en evolutionær process, hvor man laver det bedste produkt man kan med de ressourcer og den viden man har på det tidspunkt. Efterhånden udvikles og forfines processen og produktet forædles.
Men selv de eksempler du kommer med viser jo også design som ikke er optimalt under nogen forhold, men hvor det suboptimale skyldes andre omstændigheder.
Min påstand af at det snarere er reglen en undtagelsen omkring ting som er produceret af mennesker at de er dårligt konstrueret på et eller flere punkter.
Hvis du virkelig mener at menneskligt design er målestokken i forhold til intelligent design, så må du forklare hvorfor du på forhånd vil udelukke dårligt konstruerede ting som designede!
Vil du påstå at en Trabant ikke er deisignet?
Jeg kan ikke se at du kan gøre det med mindre du laver nogle antagelser om de designere du prøver at påvise, men så bliver dit argument cirkulært, som jeg beskriver ovenfor.
Det bemærkelsesværdige er i så fald, at mange af de versioner af argumentet forekommer i materialer, der påstår at være om videnskab, og at de ikke citerer Bibelen (teologiens primære område) eller på andre måder giver udtryk af kun at være rettet mod kreationister.
Det er i og for sig diskussionen om dit valg af kriterier for genkendelse af design uvedkommende om andre har lignedne argumenter. Det gør hverken dit eller deres argumenter stærkere. Min holdning er at argumenter om dårlig design ikke kan afvise design, kun guddommelig, eller overmenneskeligt design. Helt trivielt så virker det jo sjovt at to af ID'ernes yndlingseksempler immunsystemet (som jo desværre har vist sig ikke at være IK), og flagellerne ofte er sat over for hindanden, sådan er det blandt andet på grund af de bakterier som anvender Behes "Påhængsmotor" at vi har vores immunsystem. Men det modbeviser selvfølgelig ikke at de er designede, eller at de er designede af den samme, kun at designeren tilsyneladende ikke har haft menneskets bedste for øje. Men da ID ikke beskæftiger sig med denne del er det jo irrelevant.
SK>Men dit oprindelige indlæg var ikke en teologisk diskussion, men en videnskabelig, >og her må du kunne argumentere for hvorfor alt design i naturen skal være perfekt, når >alle erfaringer siger at design kun i sjældne tilfælde er perfekt!
For det første prøver jeg at undgå ordet "perfekt". At noget er perfekt betyder, at der ikke eksisterer nogen måde, hvorpå det kan forbedres.
Jeg anvender ordet perfekt for nemheds skyld, erstat det med "ikke dårligt konstrueret" hvis det er bedre.
SK>Nu bliver jeg forvirret siger du ikke at "godt design" er en af dine kriterier for at >erkende design i naturen? Men hvis du kun erkender design i naturen hvis det er "godt >design", hvordan kan du så mene at fraværet af "dårligt design" kan tælle for når >du specifikt udelader det?
Øhm, hvad snakker du om? Hvornår har jeg "specifikt udelad[t]" dårligt design?
Andreas:
Jeg mener, at hvis en struktur er dårligt konstrueret, er den ikke designet.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#32855 - 17/05/2004 18:50
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>I så fald er du uenig med Behe om at IK viser design!Behes ord er ikke lov. Jeg er ikke enig med alt, hvad han siger, og har før givet udtryk for mine uenigheder. Og hvad så, om jeg ikke er enig med Behe? Dette er vel ikke anderledes, end at du er uenig med Gould og Ayala? [...] SK>Men hvis det er din startantagelse, så bliver din insisteren på kun at anderkende >det du forstår som gode konstruktioner som design endnu mere kritisk. Så finder du >ikke et mønster i det designede, men lægger selv et mønster ned over det, og alt det >der ikke passer smider du bort.Ikke hvis mønstret er uafhængigt af konstruktionens kvalitet. [...] SK>Med hensyn til eksempler på dårligt design fra menneskehånd, så var for eksempel >de første racerbiler dårligt designede, idet de ikke var aorodynamiske. Det betyder ikke >at designerne var dumme, og det skyldes heller ikke at de ikke var i stand til at lave >dem aorodynamiske, men snarere at de ikke var klar over hvor vigtigt aorodynamikken >er.Igen, jeg kræver ikke perfekt design. Vi kan se, at de første racerbiler er dårligt konstruerede, fordi vi har en viden om aerodynamik, som datidens designere ikke havde - i.e. vi er bedre designere. Og hvis vi kan se, hvorledes en biologisk struktur ville kunne forbedres, ville designeren også kunne se det, jf. tidligere indlæg. [...] SK>Men selv de eksempler du kommer med viser jo også design som ikke er optimalt >under nogen forhold, men hvor det suboptimale skyldes andre omstændigheder.Jeg er ikke helt sikker på, hvad du snakker om hér. De eksempler jeg har nævnt (nethinden og junk DNA), er ikke nogen, som jeg mener er suboptimale. Min pointe er, at hvis de er, ville jeg ikke mene, at de var designede. [...] >>SK>Nu bliver jeg forvirret siger du ikke at "godt design" er en af dine kriterier for at >>>erkende design i naturen? Men hvis du kun erkender design i naturen hvis det er >>>"godt design", hvordan kan du så mene at fraværet af "dårligt design" kan tælle for >>>når du specifikt udelader det?
AP>>Øhm, hvad snakker du om? Hvornår har jeg "specifikt udelad[t]" dårligt design?
SK>Andreas: > > Jeg mener, at hvis en struktur er dårligt konstrueret, er den ikke designet.Jeg tror jeg misforstod dig. Jeg troede, at du brugte "dårligt design" som synonym for "dårligt konstrueret" (det har jeg vist selv været slem til, men jeg skal forsøge at være tydeligere). Men jeg forstår stadig ikke dit argument. Kan du ikke uddybe? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32856 - 17/05/2004 20:11
|
Bruger
|
Café, En enkelt kommentar til: Kongstad skrev: [...] SK>Helt trivielt så virker det jo sjovt at to af ID'ernes yndlingseksempler >immunsystemet (som jo desværre har vist sig ikke at være IK), og flagellerne ofte er >sat over for hindanden, sådan er det blandt andet på grund af de bakterier som >anvender Behes "Påhængsmotor" at vi har vores immunsystem.Bakterier er en stor gruppe, hvoraf kun nogle er skadelige for mennesket. Nogle bakterier lever i vores tarmsystem og er nødvendige for os. At andre bakterier lukrerer på det næringsrige miljø, som vores kroppe er, har intet at gøre med flagellen. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32857 - 17/05/2004 23:53
|
Bruger
|
Det gør jeg også, streptococcer kan ikke leve i tarmene, og er ikke årsag til appendicitis.
Pokkers! Streptokokker var en af de bakteriegrupper, jeg kan stave til. Nå men jeg glæder mig da lige så meget til at se ID-folket vise, at den er skabt til at være til glæde for en Klebsiella, Yersinea eller en eller anden pathogen coli.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32858 - 18/05/2004 12:10
|
Bruger
|
Hej Andreas Lad mig uddybe min undren  Sådan jeg har forstået ID, så påstår Behe og Dembski at de har isoleret visse egenskaber ved et system som gør det mest sandsynligt at de er designede. De kalder det lidt forskellilgt, og definerer forskeligt alt efter hvornår man spørger dem, men sådan som jeg forstår det er det begreberne "irreducibel kompleksitet" og "specificeret kompleksitet" som de anvender. Du har selv henvist til f.eks en tekst skrevet af et menneske som specificeret kompleksitet. Sådan som jeg forstår ID argumentet så mener de at have fundet en objektiv "måleenhed" som muliggøre at føre dom omkring et system er designet eller ej. Ydermere nægter de konsekvent at udtale sig om designeren, det de viser er at systemet er designet, men ikke hvem designeren er. Det er i den sammenhæng at det undrer mig at du på forhånd antager 2 ting 1. Der er kun en designer 2. Hvis konstruktionen, eller designet ikke er godt, så er det ikke designet. Min mistanke, som du skal være velkommen til at aflive, er at du går ud over detektionen af design, og antager at din designer er bedre rustet end de designere vi har førstehåndskendskab til, til at undgå konstruktions og designfejl. Ja min fornemmelse er at du antager at der kun findes en designer og denne er en gud? Hvis jeg har bare lidt ret, så må du forklare hvilke objektive kriterier der er for at antage at der kun er en designer, eller at denne skulle kunne undgå fejl. Specielt undrer i den sammenhæng dit argument med at
Min eneste nyskabelse er at tage argumentet til dets logiske slutning, at hvis eksistensen af `dårligt design' tæller imod design, må dets fraværd ligeldes tælle for.
Når du først erklærer at kun det du forstår som godt design kan være design, så kan du ikke bruge fraværet af dårligt design som arument for noget som helst, thi du udelukker bevidst dårligt design som design!
For mig at se støtter du dig nogen gange til de teorier som anvendes til at påvise ID, men forkaster dem når resultatet ikke stemmer overens med dine forventninger til "Designeren".
Men hvis du, som ID fortaler, vil forkaste metoderne når du ikke kan lide resultatet, hvorfor skulle vi andre så overhovedet tro på metoderne overhovedet?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#32859 - 18/05/2004 14:10
|
Bruger
|
Café, Kongstad skrev: [...] SK>Min mistanke, som du skal være velkommen til at aflive, er at du går ud over >detektionen af design, og antager at din designer er bedre rustet end de designere vi >har førstehåndskendskab til, til at undgå konstruktions og designfejl.Hvorfor skulle jeg aflive denne mistanke? Jeg forklarede dette udgangspunkt i mit første indlæg til dig om dårligt design, hvor jeg også anførte grunden til, at jeg antog dette: Naturen er fyldt med teknologi, der langt overstiger vores designevner, og det er derfor logisk at antage, at designeren er bedre udrustet end os på dette område. [...] SK>Hvis jeg har bare lidt ret, så må du forklare hvilke objektive kriterier der er for at >antage at der kun er en designer, eller at denne skulle kunne undgå fejl."Kun én designer": Som jeg allerede har forklaret, antager jeg dette, da det forekommer mig at være det bedste udgangspunkt for forskning. Som jeg også skrev til Fedor, angående et andet emne: Hvor man har fået sine antagelser fra, er ikke nær så vigtigt som at kunne understøtte dem. Friedrich Kerkule antog, at benzen var ringformet, fordi han havde drømt om en slange, der bed sig selv i halen. Men denne antagelse lagde grunden til yderligere forskning inden for biokemi, og så var det ligemeget, hvor den kom fra. "Skulle kunne undgå fejl": Som sagt flere gange, antager jeg ikke perfekt design. Det er muligt, at designeren har begået fejl, som hverken vi eller designeren selv kan se. Min eneste påstand er, at designeren ikke har begået fejl, som selv vi kan se. [...] AP>> Min eneste nyskabelse er at tage argumentet til dets logiske slutning, at hvis >> eksistensen af `dårligt design' tæller imod design, må dets fraværd ligeldes tælle for.Dette er et eksempel på mit eget sløsede sprogbrug, som jeg beklagede i mit sidste indlæg. "Dårligt design" skal i denne sammenhæng læses som "dårligt konstrueret". Dvs. at hvis det, at en struktur er dårligt konstrueret tæller imod design, må det, at den viser sig at være godt konstrueret, ligeledes tælle for. [...] SK>For mig at se støtter du dig nogen gange til de teorier som anvendes til at påvise >ID, men forkaster dem når resultatet ikke stemmer overens med dine forventninger til >"Designeren".Det er værd at bemærke, at denne "forkast[ning]" er fuldstændig hypotetisk. Der er intet, der tyder på, at nogle af de IK-strukturer, Behe beskrev i sin bog, er dårligt konstruerede. Faktisk tillader min tilgang mig at formulere visse forventninger til biologiske strukturer, som kan efterprøves: Hvis jeg finder en struktur, der er IK, specifik kompleks, ligner en maskine og ikke lader til at være dannet af naturlig udvælgelse, kan jeg foreløbigt stemple strukturen som designet og på den baggrund forudsige, at den også vil vise sig at være godt konstrueret - dvs. benytte elegante løsninger og `undgå brølere'. Hvis denne forventning ikke viser sig at holde stik, må jeg forkaste min opfattelse af designeren eller en af mine kriterier for design, med alle de anklager om ad hoc-modifikationer, som dette gør mig åben overfor. Men hvis jeg viser mig at have ret, vil jeg tage det som en yderligere understøttelse af min tilgang. Et spørgsmål: Kan du benytte darwinismen til at forudsige, om en struktur vil vise sig at være godt konstrueret? [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32860 - 18/05/2004 20:21
|
Bruger
Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
|
Blindtarmen kan da ikke være nytteløs! Dette ville jo være "spild af resourcer for organismen og burde være bortselekteret", ikke? ;-)
Jeg mener at have hørt blindtarmens fortsatte eksistens skyldes, at der selekteres mod en kortere blindtarm. Folk der fødes med kortere blindtarm har nemmere ved at få blindtarmsbetændelse og dermed større risiko for at dø tidligt end hvis de havde en længere blindtarm. Folk der fødes helt uden blindtarm har selvsagt ikke nogen risiko for at få blindtarmsbetændelse, men denne phenotype er tilsyneladende meget, meget sjælden og de individer der har været født uden blindtarm er måske døde tidligt af andre årsager (folk døde jo generelt tidligere i gamle dage) uden at give deres gener videre.
Det kan dog være at vi ser en forkortning af blindtarmen nu hvor blindtarmsbetændelse ikke udgør en alvorlig helbredsmæssig risiko, men dette er jo kun gældende for en del af verdens befolkning og den menneskelige genpulje ændres kun langsomt så der går nok mange endnu før end blindtarmen er helt væk, hvis den nogensinde forsvinder.
Mvh Thomas Doktor
|
|
Til toppen
|
|
|
#32861 - 18/05/2004 21:10
[Re: Cuco]
|
Bruger
|
Café, Hej Thomas, og velkommen til Café Thomas. Thomas skrev: [...] Th>Det kan dog være at vi ser en forkortning af blindtarmen nu hvor >blindtarmsbetændelse ikke udgør en alvorlig helbredsmæssig risiko, men dette er jo kun >gældende for en del af verdens befolkning og den menneskelige genpulje ændres kun >langsomt så der går nok mange endnu før end blindtarmen er helt væk, hvis den >nogensinde forsvinder.Dette er netop min pointe. Darwinismen er fuldt forenelig med, at ubrugelige strukturer hænger ved, så fundet, der tyder på en funktion i såkaldt `junk' DNA, kan ikke affærdiges med et "Nå, men det var jo også, hvad vi forventede". [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32863 - 18/05/2004 22:14
[Re: Cuco]
|
Bruger
|
Café, Thomas skrev: Th>Mange tak for velkomsten  Det var så lidt. Du kan se dig om i de andre rum i caféen, eller du kan blive her i biblioteket. Sæt dig med en bog ovre ved pejsen, under de udstoppede T-rex-hoveder (men træk gnistfanget for, mange af bøgerne er førsteudgaver), eller skænk dig et glas chateau du' ursuppe fra baren. Tag dig ikke af mig, jeg sætter bare nogle musefælder op i hjørnerne; de små bæster har udviklet resistens mod giften. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32864 - 28/06/2004 00:17
|
Bruger
|
Her er et forsinket svar til en gammel tråd:
Darwinismen er den påstand, at den naturlige udvælgelse har været den primære årsag bag oprindelsen af biologisk kompleksitet. Hvis du mener, at den naturlige udvælgelse ikke har været den primære årsag, forkaster du darwinismen.
'Forkaster' er nok et FOR stærkt ord; men man accepterer i hvert fald ikke darwinisme som eneste forklaring. (Desuden er darwinisme vel mere end blot og bar naturlig udvælgelse)
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor jeg skal have "tør ... ikke påstå" stukket i munden, men mine designkonklusioner er baseret på en ikke formaliseret metode, baseret på, i hvor høj grad strukturen udviser træk, som vi kender fra designede strukturer. Hvornår design er berettiget, må afgøres ud fra en case-by-case analyse.
Du "tør ikke påstå" af præcis den tilføjelse, du selv kommer med: ID er et ad hoc begreb, man kan anvende efter forgodtbefindende (eller i hvert fald efter meget diffuse regler). DU bestemmer, om DU synes, en struktur er SÅ god til sin funktion, at den kan siges at udvise tegn på desgin. Det er jo ikke nok, at den er "god". Du skal anvende andre træk også (case by case!). Hvis du kunne finde en objektiv metode til at erkende design, ville du have nået langt.
I øvrigt kunne det jo være, at en designer havde anvendt andre regler end perfektionisme for en funktion. Det kunne være, at designeren havde en kunstnerisk åre? Her skal du så have fundet et nyt kriterium, eller???
Som jeg skrev: "Det er min holdning, at ID ville have givet forskere større motivation i at få disse tilsyneladende ubrugelige områder sekvenseret. Nu, hvor vi ved, at de har en funktion, er evolutionister naturligvis også interesserede i at finde den. Men jeg kan ikke se, at deres teori gav dem nogen grund til at forvente en funktion til at starte med."
Jeg mener altså ikke, at sekventeringen har hængt sammen med en holdning til ID eller darwinisme eller andre ismer. Så vidt jeg ved, har man søgt at få alt med. Mener du, at en ID-holdning ville føre til, at man kastede sig over forskning i alt det, der tilsyneladende er meningsløst for at finde designerens fodaftryk?? Hvilke andre tilsyneladende funktionsløse områder skal man da se på? Giver det ikke megen mening ud fra et-hvilket-som-helst standpunkt at søge at få viden om de områder, man ved har en funktion først for at få mere kendskab til for eksempel sygdomme og lignende men også rent grundvidenskabeligt for få at forstå generne bedre?
Så på dette punkt er ID altså mere testbar end evolutionsteorien (hvordan denne så er defineret)?
...
Vil fundet af dens funktion tilsvarende få dig til at afvise, at den har udviklet sig ved uintelligente processer
Evolutions"teorien" er et sæt af teorier og kan som sådan ikke testes, kun modificeres. De enkelte teorier i den kan derimod testes, og jeg er ikke klar over, hvilken af dem du hentyder til.
Som du ved, er der også noget, der hedder køreteori, og den kan heller ikke testes.
Nej, jeg vil kun afvise, at den er udviklet ved uintelligente processer, hvis dens udviklingslinie viser, at der er noget så bizart (f.eks. store spring i populationens fænotyper inden for en generation), at naturlige processer er udelukket. Eller hvis designeren materialiserer sig, og redegør for sit værk, eller hvis designeren lader noget lignende ske foran os.
Har du helt glemt din tidligere udtrykte accept af Dawkins' og Theobalds evolutionære betragtninger, der er udemærket forenelige med eksistensen af junk DNA?
Nej. Er det relevant her?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32865 - 29/06/2004 01:56
|
Bruger
|
Hej Lars,
"Hvis du kunne finde en objektiv metode til at erkende design, ville du have nået langt."
Enhver teori starter med diffuse vurderinger. Darwinismen er 150 år gammel, og den har endnu ikke en formel metode til at undersøge, om to organismer er beslægtede.
"I øvrigt kunne det jo være, at en designer havde anvendt andre regler end perfektionisme for en funktion. Det kunne være, at designeren havde en kunstnerisk åre? Her skal du så have fundet et nyt kriterium, eller???"
Jeg benytter ikke æstetik i mine spekulationer, af to grunde:
1. Hvad der er "god kunst" er der meget delte meninger om, hvor nogle foretrækker brølende kronhjorte og andre fisk i blendere. Hvorimod ingeniører har lettere ved at blive enige om, hvorvidt en bestemt ændring vil forbedre eller forværre en konstruktion. Ved at benytte mig af dette kriterium bevæger jeg mig endnu længere væk fra den objektive metode, du efterspørger.
2. En konstruktion, der ikke tjener noget formål udover æstetik, vil hurtigt blive fjernet af den naturlige udvælgelse.
Det er selvfølgelig muligt, at æstetik har spillet en rolle for designeren, men i så fald vil jeg blot overse eksempler design og dermed fremstille min sag svagere. Hvorfor ID-kritikere skulle være bekymrede over dette, forstår jeg ikke. Men, hvis du mener, at en æstetik-baseret designerkendelse vil være et bedre redskab til at udfordre naturen med, skal du være velkommen til at gøre forsøget. ;-)
"Jeg mener altså ikke, at sekventeringen har hængt sammen med en holdning til ID eller darwinisme eller andre ismer."
Det har jeg heller ikke påstået. Jeg aner ikke, hvilke motivationer genforskerne har haft, men jeg ved, at hvis jeg kunne have bestemt, hvilke områder, der skulle udforskes først, havde jeg kastet mig over det angiveligt `ubrugelige' sekvenser, da disse passer dårligt ind i et designperspektiv.
Andreas: "Så på dette punkt er ID altså mere testbar end evolutionsteorien (hvordan denne så er defineret)?
...
Vil fundet af dens funktion tilsvarende få dig til at afvise, at den har udviklet sig ved uintelligente processer"
Lars: "Evolutions"teorien" er et sæt af teorier og kan som sådan ikke testes, kun modificeres. De enkelte teorier i den kan derimod testes, og jeg er ikke klar over, hvilken af dem du hentyder til."
Hvorfor sætter du "teorien" i gåseøjne? Det var dig selv, der startede med at bruge udtrykket:
"Så ud fra den herskende evolutionsteori burde man FORVENTE eller i hver fald være åben for, at der dukker DNA med funktion op!!!!! På dette punkt er der altså ikke noget i dette nye fund, der torpederer noget. Tværtimod er ID og EV her enige i forventningerne. Og faktisk synes det mig, at ID og evolutionsteorien har flere ting fælles end det umiddelbart ser ud til bedømt på debatten her på jesusnet."
Jeg troede, at du med dette hentydede til naturlig udvælgelse, men det må du vel selv bedst vide?
"Som du ved, er der også noget, der hedder køreteori, og den kan heller ikke testes."
Mener du, at den betydning ordet "teori" har indenfor køreteori svarer til dets betydning i naturvidenskab?
"Nej, jeg vil kun afvise, at den er udviklet ved uintelligente processer, hvis dens udviklingslinie viser, at der er noget så bizart (f.eks. store spring i populationens fænotyper inden for en generation), at naturlige processer er udelukket."
Har du en objektiv metode til at vurdere, hvornår naturlige processer er udelukket? Eller er dette mere en diffus vurdering?
"Eller hvis designeren materialiserer sig, og redegør for sit værk, eller hvis designeren lader noget lignende ske foran os."
Ja, sådan kan man understøtte mange teorier: At rygning forårsager kræft, hvis Gud dukker op og fortæller os, at det forholder sig sådan. At livet opstod ved naturlige processer, hvis en race af rumvæsner, der har overvåget Jorden de sidste mange milliarder år viser os video-optagelser af begivenheden. Så ville vi slippe for selv at dyrke videnskab...
Andreas: "Har du helt glemt din tidligere udtrykte accept af Dawkins' og Theobalds evolutionære betragtninger, der er udemærket forenelige med eksistensen af junk DNA?"
Lars: "Nej. Er det relevant her?"
Ja. Du påstod, at "Junk DNA fylder derimod så meget, at der simpelt hen må være en grund, hvis man skal kunne anvende evolutionære betragtninger." Men som citaterne i dette indlæg viser, er eksistensen af ubrugeligt DNA blevet set som fuldt ud forenelig med og faktisk støttende evolutionære betragtninger.
Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32866 - 25/07/2004 11:51
Målemetode for ID og junk-DNA
|
Bruger
|
Hej Andreas, Jeg mener, det må være vigtigt for designbevægelsen at finde metoder, der gør det muligt at skelne mellem "intelligent design" og "uintelligent design", f.eks mellem pilespidser og naturlige stenskærver, der ligner pilespidser eller mellem genmodificerede individer og vildtyper. Disse metoder skal så være uafhængige af kendskabet til en designer, dvs de skal kunne skelne mellem pilespidser og skærver uden at man kender stenalderens folk eller deres fremstillingsprocesser og identificere genmodificerede individer uden at kende til bioteknologer eller bioteknologiens metoder.
ID er jo netop påstanden om, at intelligente væsener har grebet ind i livets udvikling. Hvis den påstand skal kunne underbygges, skal man have metoder til at måle intelligent design. Til at erkende det.
I et indlæg på skabelse.dk i går opponerede jeg mod din praksis med at kræve modstandere et svar på, HVILKE ting der ville være et tegn på design. Grunden er, at det må da være bevægelsens eget problem at angive, hvornår betingelserne er opfyldt. Hvis du for eksempel spurgte mig om det samme inden for evighedsmaskiner, ville jeg kunne svare, at jeg ville acceptere eksistensen af en evighedsmaskine, hvis der eksisterede en maskine, der ikke tabte sin energi. Tilført og tabt energi kan måles, og man kan føre regnskab med det arbejde, maskinen udfører. Da fysikerne således har opstillet de nødvendige metoder, kan man altså objektivt og teoretisk erkende en evighedsmaskine, selv om man som udgangspunkt ikke tror på, at den kan lade sig gøre. Men hvad angår ID, er jeg i en anden situation. Jeg tror ikke på påstanden, ligesom jeg ikke tror på påstanden om en evighedsmaskine, men jeg aner ikke, hvordan jeg skal kunne måle ID. Hvis ID-bevægelsen vil have mig til at give et kriterie for hvornår jeg accepterer ID i naturen, må de derfor opstille en metode, der kan måle, hvor langt, eller tæt, man er fra kravet. Derfor undrer det mig, når du viger uden om, at dette er et grundlæggende krav til ID-forskning.
Mht Junk-DNA så mener jeg det, jeg skrev, og jeg kan ikke se, der er nogen selvmodsigelse. Jeg mener, at der er en eller anden fornuftig forklaring på, at vi slæber rundt på så meget DNA, der tilsyneladende ikke bliver oversat til RNA eller protein, idet det jo koster energi at kopiere det. Men årsagerne kan være mange, og det er ikke nødvendigvis sådan, at alt dette DNA behøver at have en funktion. Forventningen (ud fra EV) vil være, at meget af det har en funktion, selv om det ikke transkriberes: i kromosomopbygningen, af steriske årsager, indgår i tertiære strukturer, eller regulative årsager; men forklaringen kan være, at i det mindste noget af det er "sværere" at slippe af med end blot at kopiere. Mener du, at al junk-DNA har en funktionel rolle i organsimen?
Evolutionsteorien er ikke en "hypotese" som: "min teori er, at...", men en teoretisk formulering af den biologiske forklaring på livets udvikling. Gåseøjnene skulle fremhæve, at ordet teori har to betydninger, og at det er i betydningen teori = lære, det anvendes i denne forbindelse.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32867 - 28/07/2004 22:58
Re: Målemetode for ID og junk-DNA
|
Bruger
|
Hej Lars, "Jeg mener, det må være vigtigt for designbevægelsen at finde metoder, der gør det muligt at skelne mellem "intelligent design" og "uintelligent design", f.eks mellem pilespidser og naturlige stenskærver, der ligner pilespidser eller mellem genmodificerede individer og vildtyper."Som jeg skrev: "Enhver teori starter med diffuse vurderinger. Darwinismen er 150 år gammel, og den har endnu ikke en formel metode til at undersøge, om to organismer er beslægtede." Blot at gentage din oprindelige påstand besvarer ikke min pointe. Derudover kan tilføjes dette, som jeg skrev på et andet forum: "I så fald vil jeg mene, at denne konklusion [at design ikke kan skelnes fra ikke-design] er lige så ødelæggende for naturalisten som for ID-tilhængeren. Begges teorier er baseret på evnen til at skelne design fra ikke-design, blot fra forskellige sider af hegnet. At konstruere en metode, der kan erkende eller afvise design, må være i begge gruppers interesse. Alligevel lader det kun til at være ID-tilhængerne, der arbejder på det, hvad enten det er Dembskis sandsynlighedsbaserede filter eller Ratzsch's mere intuitive, mens naturalisterne primært bruger tid på at angribe disse forslag. Bemærkelsesværdigt.  " "Disse metoder skal så være uafhængige af kendskabet til en designer, dvs de skal kunne skelne mellem pilespidser og skærver uden at man kender stenalderens folk eller deres fremstillingsprocesser og identificere genmodificerede individer uden at kende til bioteknologer eller bioteknologiens metoder.""I et indlæg på skabelse.dk i går opponerede jeg mod din praksis med at kræve modstandere et svar på, HVILKE ting der ville være et tegn på design."Og, som jeg også forklarede dér, havde du misforstået, hvad jeg sagde. Interesserede kan læse mit indlæg (der også giver svar på mange af de punkter, du rejser nedenfor) her. "Hvis du for eksempel spurgte mig om det samme inden for evighedsmaskiner, ville jeg kunne svare, at jeg ville acceptere eksistensen af en evighedsmaskine, hvis der eksisterede en maskine, der ikke tabte sin energi. Tilført og tabt energi kan måles, og man kan føre regnskab med det arbejde, maskinen udfører. Da fysikerne således har opstillet de nødvendige metoder, kan man altså objektivt og teoretisk erkende en evighedsmaskine, selv om man som udgangspunkt ikke tror på, at den kan lade sig gøre. Men hvad angår ID, er jeg i en anden situation. Jeg tror ikke på påstanden, ligesom jeg ikke tror på påstanden om en evighedsmaskine, men jeg aner ikke, hvordan jeg skal kunne måle ID."Dette er en meget vigtig forskel. Alle har en god forståelse af, hvad en evighedsmaskine er, og har realistiske forventninger til, hvad der ville få dem til at acceptere eksistensen af en. Jeg har derfor ingen problemer med at tage verdens fysikersamfund på deres ord, når de siger, at de ikke har set nogen evighedsmaskiner, ligesom jeg ikke har i sinde at spilde tiden med at prøve at opfinde en. Men med design forholder det sig anderledes. Du giver ganske godt udtryk for de fleste biologers holdning, når du siger, at du ikke aner, hvordan du ville måle ID. Det betyder, at jeg har langt sværere ved at tage det for pålydende, når jeg hører, at der ikke er nogen observationer, der støtter ID. Skyldes dette, at ID ikke er korrekt, eller forskernes blindhed overfor den? Sammenhold dette med, at jeg selv ser spor, der for mig antyder design, så har du forklaringen på, hvorfor jeg forfølger ID. "Hvis ID-bevægelsen vil have mig til at give et kriterie for hvornår jeg accepterer ID i naturen, må de derfor opstille en metode, der kan måle, hvor langt, eller tæt, man er fra kravet."Dette giver ingen mening. En metode til at erkende design indeholder en implicit beskrivelse af, hvad metodens tilhængere ville anderkende som spor på design. "Derfor undrer det mig, når du viger uden om, at dette er et grundlæggende krav til ID-forskning."Jeg viger ikke uden om noget. Jeg tror de fleste, der accepterer ID, har et eller andet kriterium for design, som de mener er blevet opfyldt. Hvad mange darwinister i virkeligheden forlanger, er at deres kriterier bliver opfyldt - og her er udfordringen: De kan/vil ikke fortælle, hvad deres kriterier er. Alle har forskellige krav til en hypotese - ofte afhængigt af, hvilken hypotese der er tale om. Du mener, at de nuværende observationer er tilstrækkelige til at understøtte fælles afstamning - en ungjordskreationist kunne mene, at intet mindre end fossilspor efter hver eneste overgang i hele Jordens historie ville være tilstrækkeligt. Jeg gætter på, at du ikke gør dig de store anstrengelser for at efterkomme dette krav. For snart et år siden lagde du stor vægt på, om ID kunne anspore til forskning, der kunne offentliggøres i den peer-reivewede litteratur. Jeg har taget fat på det problem, og har postet nogle forslag til ID-hypoteser og måder at teste dem, men nu mener du, at design-erkendelsesmetoder er det "grundlæggende krav til ID-forskning". Jeg håber du vil have forståelse for mit indtryk, at dine krav ikke så meget er udtryk for at dybfølt ønske om at forstå ID, men snarere en mængde ringe, som ID-fortalere skal hoppe igennem. Beklager, men jeg er ikke interesseret i den belønning, du trækker gennem manegen. Hvis de nuværende observationer og argumenter ikke overbeviser dig om ID, så fint. Her er, som jeg ser det: Ingen teori gør sin entré med en kraft, der tvinger selv de mest indædte skeptikere til accept. Den må starte med små, tvetydige spor, som kan overbevise en lille skare, som kan arbejde videre med hypotesen og udbygge den, så gradvist flere overbevises om at bruge tid på den. Som nævnt startede Darwin uden nogen formel metode til at erkende, om to organismer havde en fælles forfader (og en sådan metode eksisterer stadig ikke den dag i dag). Vil ID nogensinde få et filter, der med matematisk præcision kan afgøre, om en biologisk struktur er designet? Måske, måske ikke. Men at forlange et sådant af de første, der begynder at udforske hypotesen, er fra min synsvinkel urealistisk. "Mht Junk-DNA så mener jeg det, jeg skrev, og jeg kan ikke se, der er nogen selvmodsigelse. Jeg mener, at der er en eller anden fornuftig forklaring på, at vi slæber rundt på så meget DNA, der tilsyneladende ikke bliver oversat til RNA eller protein, idet det jo koster energi at kopiere det. Men årsagerne kan være mange, og det er ikke nødvendigvis sådan, at alt dette DNA behøver at have en funktion. Forventningen (ud fra EV) vil være, at meget af det har en funktion, selv om det ikke transkriberes: i kromosomopbygningen, af steriske årsager, indgår i tertiære strukturer, eller regulative årsager; men forklaringen kan være, at i det mindste noget af det er "sværere" at slippe af med end blot at kopiere."Hvorledes giver "EV" os denne forventning? Og hvorfor accepterede det biologiske samfund konceptet om ubrugeligt DNA, hvis "EV" lod dem forvente, at det ville have en funktion? "Mener du, at al junk-DNA har en funktionel rolle i organsimen?"Nej, vores genom indeholder åbenlyse pseudogener, såsom det defektive vitamin C-gen. Men det er min forventning at mange flere funktioner vil blive fundet til angiveligt ubrugelige gener. "Evolutionsteorien er ikke en "hypotese" som: "min teori er, at...", men en teoretisk formulering af den biologiske forklaring på livets udvikling. Gåseøjnene skulle fremhæve, at ordet teori har to betydninger, og at det er i betydningen teori = lære, det anvendes i denne forbindelse."OK. Mange tak. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32868 - 29/07/2004 08:52
|
Bruger
|
Som jeg skrev: "Enhver teori starter med diffuse vurderinger. Darwinismen er 150 år gammel, og den har endnu ikke en formel metode til at undersøge, om to organismer er beslægtede."
Hvad med DNA test? Det anvendes endda i faderskabssager.
For fossiler der er så gamle så DNA ikke er bevaret, så er man tvunget til at studere træk ved fossilerne, hvilket selvfølgelig er en mere usikker metode, hvorfor det da også ofte understreges at man ikke med sikkerhed kan sige at A er direkte forfader til B.
Men bemærk forskellen her. ID har endnu ikke påvist et eneste tilfælde af intelligent design i naturen. Her er der ikke tale om en metode med erkendte mangler, men en helt manglende metode.
"I så fald vil jeg mene, at denne konklusion [at design ikke kan skelnes fra ikke-design] er lige så ødelæggende for naturalisten som for ID-tilhængeren. Begges teorier er baseret på evnen til at skelne design fra ikke-design, blot fra forskellige sider af hegnet.
Hvorfor er naturalistens metode baseret på at skelne design fra ikke design?
At konstruere en metode, der kan erkende eller afvise design, må være i begge gruppers interesse. Alligevel lader det kun til at være ID-tilhængerne, der arbejder på det, hvad enten det er Dembskis sandsynlighedsbaserede filter eller Ratzsch's mere intuitive, mens naturalisterne primært bruger tid på at angribe disse forslag. Bemærkelsesværdigt. "
Hvis man kommer med mangelfulde eller direkte forkerte udsagn og disse mangler og fejl påpeges - så er det ikke angreb men helt almindelig kritik. Det er ikke kun ID som udsættes for denne behandling, men er en grundlæggende egenskab ved forskningens om skal sikre at vi kan stole på resultaterne. Hvis nu f.eks Dembski brugte mere tid på at rette fejlene i sine udtalelser og mindre på at brokke sig, så kunne det da være han kunne producere noget der var konsistent.
Dette er en meget vigtig forskel. Alle har en god forståelse af, hvad en evighedsmaskine er, og har realistiske forventninger til, hvad der ville få dem til at acceptere eksistensen af en. Jeg har derfor ingen problemer med at tage verdens fysikersamfund på deres ord, når de siger, at de ikke har set nogen evighedsmaskiner, ligesom jeg ikke har i sinde at spilde tiden med at prøve at opfinde en.
Men med design forholder det sig anderledes. Du giver ganske godt udtryk for de fleste biologers holdning, når du siger, at du ikke aner, hvordan du ville måle ID. Det betyder, at jeg har langt sværere ved at tage det for pålydende, når jeg hører, at der ikke er nogen observationer, der støtter ID. Skyldes dette, at ID ikke er korrekt, eller forskernes blindhed overfor den?
Det betyder vel at alle de tegn som f.eks ID folk har peget på lige så godt kan tolkes som at det er kendte mekanismer der står bag, og ikke de mystiske ukendte designere. Da disse mekanismer er godt dokumenterede må det vel være den mere komplicerede hypotese - at ukendte designere har konstrueret i f.eks de mange forskellige flageller - som umiddelbart må falde?
Her er, som jeg ser det: Ingen teori gør sin entré med en kraft, der tvinger selv de mest indædte skeptikere til accept. Den må starte med små, tvetydige spor, som kan overbevise en lille skare, som kan arbejde videre med hypotesen og udbygge den, så gradvist flere overbevises om at bruge tid på den. Som nævnt startede Darwin uden nogen formel metode til at erkende, om to organismer havde en fælles forfader (og en sådan metode eksisterer stadig ikke den dag i dag). Vil ID nogensinde få et filter, der med matematisk præcision kan afgøre, om en biologisk struktur er designet? Måske, måske ikke. Men at forlange et sådant af de første, der begynder at udforske hypotesen, er fra min synsvinkel urealistisk.
Problemet er bare at mange anvender de fejlbehæftede forsøg som især Dembski har foretaget som argument for design. Selv Dembski har nu erkendt at hans filter kommer med falske positiver. Enhver design konklusion ud fra Dembskis filter er derfor tentativ, det sammenholdt med at der ikke findes et eneste påvist eksempel på design, gør at mange argumenter bygger på rent - fejlbehæftet - hjernespind.
Det er jo Dembskis egen påstand at hans filter er i stand til at erkende design (selv om han har blødt det mere op end sine tidlige udtalelser), så han må være af den holdning at et sådant filter overhovedet er muligt. Det er jo ikke trivielt at dette udsagn er sandt, og det påligger den der kommer med udtalelsen at sandsynliggøre den.
Da Dembski ikke kan fremvise et filter som påviser design, så står sagen fra hans side ret dårligt.
Selv er jeg, eller prøver at være en indædt skeptiker. Det ser jeg som en dyd. Derfor mener jeg også at enhver som påstår at der er spor efter design, selv bør komme med disse spor. Hvis disse spor - som f.eks Behes og Dembskis - beskriver mindre, forklarer mindre, og generelt er så fejlbehæftede som de nu en gang er - så vælger jeg at sætte min lid til velkendte mekanismer, i stedet for at introducere nye ubekendte i ligningen.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#32869 - 30/07/2004 00:09
|
Bruger
|
Hej Andreas,
Jeg mener skam fortsat, at det er vigtigt at publicere forskning i peer-reviewede tidsskrifter. Du skal ikke opfatte dette spørgsmål (om målemetoder) som en fravigelse fra dette krav. Men det hindrer jo ikke, at jeg forsøger at tænke videre og prøve at komme med bud på, hvad der kræves, for at dette (evt.) kan lykkes.
Men det forekommer mig, at du ikke forstår mit indlæg som et spørgsmål, men snarere ser det som et angreb og du svarer temmelig meget ved siden af den tone, jeg havde i hovedet, da jeg skrev (og som selvfølgelig kan være svær at meddele i et indlæg!!!).
Jeg konkluderer, at du ikke mener, det er nødvendigt for ID-bevægelsen at søge at etablere en metode, der kan måle intelligent design.
Hvis det er rigtigt, lader vi det blive ved det.
Resten af dit indlæg kræver så vidt jeg kan se ikke nærmere svar. Noget er overflødigt, noget skriver Kongstad om og noget har jeg skrevet om allerede og jeg vil ikke gentage mig selv.
Mht resten:
Tak for afklaring om din holdning til junk-DNAs funktion. Vi får se, om din forventning holder, og hvad der kan konkluderes af det.
Jeg har ingen ide om, hvad der får andre til at acceptere eller ikke acceptere junk-DNA. Jeg har ikke læst hele debatten, og har prøvet at holde mig til, hvad jeg selv tror.
mvh
LarsBj
Tilføjelse til oprindeligt indlæg:
Det kan godt være, at der ikke i biologien endnu er etableret en "formel metode til at måle, om to organismer er beslægtede" i den forstand, at man har en international standard, men man er af fuld erkendelse for behovet for at kunne måle slægtsskab, og har i de sidste 150 år arbejdet med metoder til at måle slægtsskabet. Kvantitativ kladistik og DNA-fylogenianalyser er de sidste nye metoder, og man kan jo få en numerisk bestemmelse af slægtsskabet med den sidste metode, selv om der ikke er en IUPAC-standard. Man har naturligvis ikke bedre metoder, end teknologien tillader.
Men ID behøver, hvis jeg forstår dig ret, åbenbart ikke tilsvarende metoder til at måle design.
Ændret af LarsBj (30/07/2004 00:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32870 - 30/07/2004 17:51
Erkendelse af design, erkendelse af evolution
|
Bruger
|
Hej Søren, Andreas: "Som jeg skrev: "Enhver teori starter med diffuse vurderinger. Darwinismen er 150 år gammel, og den har endnu ikke en formel metode til at undersøge, om to organismer er beslægtede.""Søren: "Hvad med DNA test? Det anvendes endda i faderskabssager."DNA-tests bruges ikke til at undersøge om to organismer er beslægtede. Man antager, at de er, hvorefter DNA-testen kan afgøre, hvor nært de er beslægtede. "For fossiler der er så gamle så DNA ikke er bevaret, så er man tvunget til at studere træk ved fossilerne, hvilket selvfølgelig er en mere usikker metode, hvorfor det da også ofte understreges at man ikke med sikkerhed kan sige at A er direkte forfader til B."Hvad er metoden her? Studér træk ved fossilerne for at se, om de er beslægtede? Det svarer til at sige, "Studér træk ved levende organismer for at se, om de er designede." Hvis du mener, at forskere har udviklet en formel metode til at undersøge, om to organismer (nulevende eller fossile) er beslægtede, måske du kunne (1) nævne hvem der udviklede den, og hvor den er offentliggjort (årstal, navn på tidsskrift/bog), og (2) henvise til nogle eksempler på, at den er blevet benyttet? Andreas: "I så fald vil jeg mene, at denne konklusion [at design ikke kan skelnes fra ikke-design] er lige så ødelæggende for naturalisten som for ID-tilhængeren. Begges teorier er baseret på evnen til at skelne design fra ikke-design, blot fra forskellige sider af hegnet."Søren: "Hvorfor er naturalistens metode baseret på at skelne design fra ikke design?"Er dette spørgsmål ment alvorligt? Jeg ser det som så selvindlysende, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg skulle understøtte det uden bare at gentage mig selv. Andreas: "At konstruere en metode, der kan erkende eller afvise design, må være i begge gruppers interesse. Alligevel lader det kun til at være ID-tilhængerne, der arbejder på det, hvad enten det er Dembskis sandsynlighedsbaserede filter eller Ratzsch's mere intuitive, mens naturalisterne primært bruger tid på at angribe disse forslag. Bemærkelsesværdigt. "Søren: "Hvis man kommer med mangelfulde eller direkte forkerte udsagn og disse mangler og fejl påpeges - så er det ikke angreb men helt almindelig kritik. Det er ikke kun ID som udsættes for denne behandling, men er en grundlæggende egenskab ved forskningens om skal sikre at vi kan stole på resultaterne. Hvis nu f.eks Dembski brugte mere tid på at rette fejlene i sine udtalelser og mindre på at brokke sig, så kunne det da være han kunne producere noget der var konsistent."Om vi kalder det "angreb" eller "kritik" er vist en strid om ord. Hvad med at tage stilling til resten af min pointe? Andreas (til Lars): "Du giver ganske godt udtryk for de fleste biologers holdning, når du siger, at du ikke aner, hvordan du ville måle ID. Det betyder, at jeg har langt sværere ved at tage det for pålydende, når jeg hører, at der ikke er nogen observationer, der støtter ID. Skyldes dette, at ID ikke er korrekt, eller forskernes blindhed overfor den?"Søren: "Det betyder vel at alle de tegn som f.eks ID folk har peget på lige så godt kan tolkes som at det er kendte mekanismer der står bag, og ikke de mystiske ukendte designere."Mennesket har en fantastisk fantasi, der kan komme med forklaringer på ting, der aldrig har fundet sted. Som Robert Dorit bemærkede i sin anmeldelse af "Darwin's Black Box": Tag mesonychiderne, der mentes at være forfædre til hvaler. I 1994 beskrev Gould hvalens fossilhistorie således: "Fortidens pinlige mangler er blevet erstattet af en overflod af nye fund - og af den sødeste serie af mellemformer en evolutionist nogensinde kunne håbe at finde. Vi har i sandhed mødt fjenden, og han er nu vores." (Gould S.J., 1994, "Hooking Leviathan by Its Past", i "Dinosaur in a Haystack: Reflections in Natural History") Gould (og andre evolutionister) havde ingen problemer med at forestille sig, at naturlige processer havde omdannet mesonychiderne til hvaler. Men i dag menes mesonychider ikke at være blandt hvalens forfædre. At overgangen kunne forestilles at have foregået viste sig at være irrelevant. Eller tag musefælden, som Behe brugte til at anskueliggøre sin definition af irreducerbar kompleksitet. På sin hjemmeside har biologen John McDonald en række illustrationer, der viser, hvordan man kan starte med en enkelt ståltråd, der fungerer som en primitiv musefælde, tilføje nye dele og modificere dem, og få en moderne musefælde. Der er bare ét problem: Musefælden opstod ikke ved at en ståltråd blev modificeret. Den blev konstrueret af en intelligent designer, mere eller mindre i sin nuværende form. Evnen til at forestille sig forstadier til musefælden viser sig at være irrelevant for dens oprindelse. Du nævner "alle de tegn som f.eks ID folk har peget på", så lad os tage den bakterielle flagel, som vi nok godt kan blive enige om falder indenfor denne kategori. Hvad er der ved den, der får dig til at tro, at den er dannet af naturlige processer? Bemærk, at jeg ikke spørger efter hypotetiske scenarier for, hvordan den kunne være opstået (dem kan vi altid kigge på senere). Du forlanger en formel metode til at erkende design. Men hvor er den tilsvarende `evolutionserkendelses-metode'? Andreas: "Her er, som jeg ser det: Ingen teori gør sin entré med en kraft, der tvinger selv de mest indædte skeptikere til accept. Den må starte med små, tvetydige spor, som kan overbevise en lille skare, som kan arbejde videre med hypotesen og udbygge den, så gradvist flere overbevises om at bruge tid på den. Som nævnt startede Darwin uden nogen formel metode til at erkende, om to organismer havde en fælles forfader (og en sådan metode eksisterer stadig ikke den dag i dag). Vil ID nogensinde få et filter, der med matematisk præcision kan afgøre, om en biologisk struktur er designet? Måske, måske ikke. Men at forlange et sådant af de første, der begynder at udforske hypotesen, er fra min synsvinkel urealistisk."Søren: "Problemet er bare at mange anvender de fejlbehæftede forsøg som især Dembski har foretaget som argument for design."Muligvis, men du diskuterer ikke med disse "mange"; du diskuterer med mig, og jeg benytter ikke Dembskis metode som argument for design. Så hvad med at tage stilling til mine pointer? "Selv er jeg, eller prøver at være en indædt skeptiker. Det ser jeg som en dyd. Derfor mener jeg også at enhver som påstår at der er spor efter design, selv bør komme med disse spor."Beklager, men jeg har svært ved at opfatte dig som en "skeptiker"; en skeptiker er én, der er forbeholden, dvs. endnu ikke har truffet en endelig konklusion ang. noget. Og dine indlæg tyder i mine øjne på, at du allerede har konkluderet, at ID er forkert. Det kan godt være, at du ser dig selv som en skeptiker, men det er ikke hvad jeg ser. Andetsteds spurgte jeg dig om, hvad du ville anse som et tegn på design, hvortil du nævnte fundet af et kemisk laboratorium på Mars, indeholdende en journal over, hvordan livet på Jorden blev designet. Så når du efterspørger "spor efter design" er det i virkeligheden et kemisk laboratorium på Mars (eller noget tilsvarende), som du vil have fremvist. "Hvis disse spor - som f.eks Behes og Dembskis - beskriver mindre, forklarer mindre, og generelt er så fejlbehæftede som de nu en gang er - så vælger jeg at sætte min lid til velkendte mekanismer, i stedet for at introducere nye ubekendte i ligningen."Hvis det gør nogen forskel, kan jeg sige, at jeg ikke forventer, at du skal opgive din lid til noget som helst. Jeg er godt klar over, at dette er et tvetydigt emne, og forlanger ikke, at andre skal se tingene som jeg gør. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32871 - 31/07/2004 09:37
Re: Erkendelse af design, erkendelse af evolution
|
Bruger
|
DNA-tests bruges ikke til at undersøge om to organismer er beslægtede. Man antager, at de er, hvorefter DNA-testen kan afgøre, hvor nært de er beslægtede.
Nu tror jeg vi leger lidt med ord her. En faderskabstest undersøger heller ikke om manden er faderen til barnet, man antager bare at et passende sammenfald mellem genmarkører vise at manden er faderen.
Vi har ganske god viden omkring DNA's opbygning og hvordan arvelighede foregår - det er denne viden vi anvender i DNA analyserne.
Benægter du f.eks de analyser som viser vores slægtsskab med aber?
Hvad er metoden her? Studér træk ved fossilerne for at se, om de er beslægtede? Det svarer til at sige, "Studér træk ved levende organismer for at se, om de er designede."
Jeg forstår ikke din pointe her. Om to organismer er beslægtede er vel stort set uafhængigt af om de er designede eller ej.
Derudover hvad betyder det om det er det samme som at sige at mans skal studere træk ved levende organismer for at se om de er designede. Det gør vel ikke automatisk de metoder IDisterne anvender til "gode" metoder.
Søren: "Hvorfor er naturalistens metode baseret på at skelne design fra ikke design?" Er dette spørgsmål ment alvorligt? Jeg ser det som så selvindlysende, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg skulle understøtte det uden bare at gentage mig selv.
Naturalister har da ikke noget problem med at ting kan være designede. Det er vel kun overnaturlige forklaringer som naturalister afviser?
Søren: "Hvis man kommer med mangelfulde eller direkte forkerte udsagn og disse mangler og fejl påpeges - så er det ikke angreb men helt almindelig kritik. Det er ikke kun ID som udsættes for denne behandling, men er en grundlæggende egenskab ved forskningens om skal sikre at vi kan stole på resultaterne. Hvis nu f.eks Dembski brugte mere tid på at rette fejlene i sine udtalelser og mindre på at brokke sig, så kunne det da være han kunne producere noget der var konsistent."
Om vi kalder det "angreb" eller "kritik" er vist en strid om ord. Hvad med at tage stilling til resten af min pointe?
Jeg er uenig i at det er nødvendigt at udvikle en metode til at skelne mellem design og ikke design. Som jeg har sagt til hudløshed tror jeg ikke en gang på at en sådan metode er mulig.
Mennesket har en fantastisk fantasi, der kan komme med forklaringer på ting, der aldrig har fundet sted. Som Robert Dorit bemærkede i sin anmeldelse af "Darwin's Black Box":
Det virker skam fornuftigt nok. Problemet er vel også som oftest at finde ud af gennem hvilken af de mange mulige veje f.eks flagellen er opstået. Mennesket har lavet maskiner som bevæger både gennem vand. Flagellen kan beskrives som en maskine som bevæger bakterien. Din påstand synes at være at siden de begge kan kaldes maskiner, så er de begge "designede".
Min påstand er bare, at når vi ved at der er flere mulige veje at flagellerne kan være opstået uden "intelligent" indgriben, så virker ID hypotesen søgt.
Eller tag musefælden, som Behe brugte til at anskueliggøre sin definition af irreducerbar kompleksitet. På sin hjemmeside har biologen John McDonald en række illustrationer, der viser, hvordan man kan starte med en enkelt ståltråd, der fungerer som en primitiv musefælde, tilføje nye dele og modificere dem, og få en moderne musefælde. Der er bare ét problem: Musefælden opstod ikke ved at en ståltråd blev modificeret. Den blev konstrueret af en intelligent designer, mere eller mindre i sin nuværende form. Evnen til at forestille sig forstadier til musefælden viser sig at være irrelevant for dens oprindelse.
Dårligt eksempel. Behes argument var at musefælden var irreducibel kompleks.
If any one of the components of the mousetrap (the base, hammer, spring, catch, or holding bar) is removed, then the trap does not function. In other words, the simple little mousetrap has no ability to trap a mouse until several separate parts are all assembled. Because the mousetrap is necessarily composed of several parts, it is irreducibly complex.
McDonald viser helt tydeligt at den påstand er forkert. Han siger endda selv
In addition to demonstrating that a mousetrap is not irreducibly complex, I also illustrate another important objection to "irreducible complexity" as evidence for "intelligent design": a part which may be optional at one stage of complexity may later become necessary due to modifications of some of the other parts.
McDonalds argument går på at tilbagevise Behes argument til IK, et argument som lykkes til fulde.
At insinuere at McDonald formål er at kortlægge musefældens opståen vil en mindre mistænksom sjæl en mig opfatte som bevidst vildledning.
Du nævner "alle de tegn som f.eks ID folk har peget på", så lad os tage den bakterielle flagel, som vi nok godt kan blive enige om falder indenfor denne kategori. Hvad er der ved den, der får dig til at tro, at den er dannet af naturlige processer? Bemærk, at jeg ikke spørger efter hypotetiske scenarier for, hvordan den kunne være opstået (dem kan vi altid kigge på senere). Du forlanger en formel metode til at erkende design. Men hvor er den tilsvarende `evolutionserkendelses-metode'?
For det første er det IDisterne der påstår at en sådan metode eksisterer, eller kan konstrueres. Der findes masser af eksempler på at nye strukturer er udviklet gennem evolutionære processer, som f.eks krebs cyklussen som vi har diskuteret før.
Det viser selvfølgelig ikke at flagellen er opstået af lignende vej, men for mig at se er det en nærliggende antagelse. Hvis du mener den ser designet ud så er det også bare en antagelse. Hvis du påstår at den ER designet så er jeg selvfølgelig interesseret i at høre hvordan du er kommet frem til den konklusion.
Jeg kan forstå på dig at du ikke er enig med Dembski og Behes metoder.
Andreas: "Her er, som jeg ser det: Ingen teori gør sin entré med en kraft, der tvinger selv de mest indædte skeptikere til accept. Den må starte med små, tvetydige spor, som kan overbevise en lille skare, som kan arbejde videre med hypotesen og udbygge den, så gradvist flere overbevises om at bruge tid på den.
Søren: "Problemet er bare at mange anvender de fejlbehæftede forsøg som især Dembski har foretaget som argument for design." Muligvis, men du diskuterer ikke med disse "mange"; du diskuterer med mig, og jeg benytter ikke Dembskis metode som argument for design. Så hvad med at tage stilling til mine pointer?
Jeg læste det som du mente ID som hele, og Dembski og Behe er vel to af de mest fremtrædende IDister. Min forståelse af din holdning er at du har en ide til ny grundantagelse at forske ud fra (eller måske en meget gammel vakt til live igen - alt efter hvordan man ser på det). Men hvis du ikke kan vise nytten af din antagelse, så tror jeg ikke det bliver nemt at få den udbredt.
Andetsteds spurgte jeg dig om, hvad du ville anse som et tegn på design, hvortil du nævnte fundet af et kemisk laboratorium på Mars, indeholdende en journal over, hvordan livet på Jorden blev designet. Så når du efterspørger "spor efter design" er det i virkeligheden et kemisk laboratorium på Mars (eller noget tilsvarende), som du vil have fremvist.
Du er glad for det eksempel. Du spurgte hvordan et spor efter design kunne se ud, og jeg kom med et eksempel. Jeg kunne komme med tusind eksempler til, det er kun fantasien der sætter grænsen, men som du selv siger højere oppe, så er det kun begrænset nyttigt at kunne finde mulige historier.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#32872 - 01/08/2004 01:05
Målemetode for ID?
|
Bruger
|
Hej Lars, "Men det forekommer mig, at du ikke forstår mit indlæg som et spørgsmål, men snarere ser det som et angreb og du svarer temmelig meget ved siden af den tone, jeg havde i hovedet, da jeg skrev (og som selvfølgelig kan være svær at meddele i et indlæg!!!)."Jeg læste ikke dit indlæg som et angreb, men som en masse krav, som jeg skulle opfylde for at vinde din anderkendelse. Der var ikke et eneste spørgsmål, men masser af påstande om, hvad ID-fortalere "skal", "må" og hvad "det må være vigtigt" for dem at gøre. "Jeg konkluderer, at du ikke mener, det er nødvendigt for ID-bevægelsen at søge at etablere en metode, der kan måle intelligent design."I så fald har du en ufuldstændig forståelse af min holdning. Hvad det er "nødvendigt for ID-bevægelsen" at gøre, er at gøre ID tiltrækkende overfor en tilstrækkelig andel af det videnskabelige samfund, der (som studerende, professorer og medlemmer af universitetsledelser og bevillingskomitéer) kan gøre ID-forskning praktisk muligt. Om dette involverer en rigid, matematisk designerkendelsesmetode (a la Dembski) eller en mere generel og intuitiv sag for design (a la Darwin) er af sekundær betydning. "Det kan godt være, at der ikke i biologien endnu er etableret en "formel metode til at måle, om to organismer er beslægtede" i den forstand, at man har en international standard, men man er af fuld erkendelse for behovet for at kunne måle slægtsskab, og har i de sidste 150 år arbejdet med metoder til at måle slægtsskabet. Kvantitativ kladistik og DNA-fylogenianalyser er de sidste nye metoder, og man kan jo få en numerisk bestemmelse af slægtsskabet med den sidste metode, selv om der ikke er en IUPAC-standard."Som jeg også sagde til Søren undersøger disse metoder ikke om to organismer er beslægtede, men hvor tæt de er det. Jeg er endnu ikke stødt på en fagartikel eller -bog af en evolutionist, der spørger, "gad vide om disse to organismer er beslægtede?", for derefter at benytte kladistik eller DNA-analyse til at besvare det. Dette er ikke overraskende, idet det slet ikke var sådan Darwin fremsatte sin tese for fælles afstamning. Han gjorde ikke det, der forventes af ID-tilhængere - konstruere en metode til at erkende beslægtethed, for derefter at benytte den på forskellige organismer. I stedet fremlagde han en radikal påstand; at alle livsformer nedstammede fra "en form eller flere". Han viste derefter, hvordan denne antagelse kastede nyt lys over nogle udvalgte fænomener - f.eks. de mange ligheder mellem tetrapodernes lemmer. Dette var tilstrækkeligt til at overbevise nogle forskere, der kunne arbejde videre med hans tese og kaste lys over andre fænomener (eller, som i Huxleys tilfælde, putte den i skoleelevers pensum og derigennem rekruttere mange flere forskere). I starten var det kun fænomener, opdaget af kreationistiske forskere, der blev fortolket, men på et eller andet tidspunkt begyndte Darwins tilhængere at udføre deres egen forskning. Dette begivenhedsforløb indeholder en lektie, som andre end evolutionister kan tage ved lære af. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32873 - 05/08/2004 17:19
Erkendelse af fælles afstamning
|
Bruger
|
Hej Søren, Jeg har delt mit svar til dig op i flere stykker, så folk ikke får `forstoppelse' af for lange indlæg. De næste dele kommer senere. Andreas: "DNA-tests bruges ikke til at undersøge om to organismer er beslægtede. Man antager, at de er, hvorefter DNA-testen kan afgøre, hvor nært de er beslægtede."Søren: "Nu tror jeg vi leger lidt med ord her. En faderskabstest undersøger heller ikke om manden er faderen til barnet, man antager bare at et passende sammenfald mellem genmarkører vise at manden er faderen."Jeg kan ikke se, at der er nogen nævneværdig forskel på de to ting - det er ihvertfald ikke det, jeg sætter spørgsmålstegn ved. Det vigtige er, at hvis en person `dumper' en faderskabstest, betyder det ikke, at han ikke er beslægtet med barnet overhovedet. Som sagt, testen måler, hvor nært to individer er beslægtede, ikke om de er. Det samme gør sig gældende med sammenligninger mellem vores DNA og abernes, der viser sig at være meget tæt på hinanden (tallet ligger vist omkring de 99,5%). Når man sammenligner vores DNA med f.eks. gær, viser der sig dog at være mange flere forskelle. Alligevel anses det for værende lige så sikkert, at mennesker er beslægtet med aber, som at mennesker og aber er beslægtet med gær. DNA-analysen blev blot brugt til at bestemme deres indbyrdes slægtskab. Som sagt har jeg aldrig hørt om nogen, der satte sig for at undersøge, om to organismer delte en fælles forfader (udover ungjordskreationister, men det er jo ikke videnskab  ). Og det regner jeg heller ikke med, at du har, for ellers ville du have henvist til dem. (Og ja, jeg accepterer at både mennesker, aber og gær er beslægtet med hinanden.) Andreas: "Hvad er metoden her? Studér træk ved fossilerne for at se, om de er beslægtede? Det svarer til at sige, "Studér træk ved levende organismer for at se, om de er designede.""Søren: "Jeg forstår ikke din pointe her. Om to organismer er beslægtede er vel stort set uafhængigt af om de er designede eller ej."Enig. Jeg forsøgte bare at illustrere problemerne ved dit svar ved at give et lignende svar, som du nok ikke ville acceptere. Du ville sikkert påpege, at "studér træk ved organismer" ikke siger noget om, hvad man skal kigge efter, eller hvordan man skal reagere, hvis man finder/ikke finder det. Det er ihvertfald de mangler, jeg ser ved dit svar. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32874 - 06/08/2004 21:01
Flagellen
|
Bruger
|
Hej Søren, Dette er anden del af mit svar. Sidste del kommer i morgen. Søren: "Hvorfor er naturalistens metode baseret på at skelne design fra ikke design?"Andreas: "Er dette spørgsmål ment alvorligt? Jeg ser det som så selvindlysende, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg skulle understøtte det uden bare at gentage mig selv."Søren: "Naturalister har da ikke noget problem med at ting kan være designede. Det er vel kun overnaturlige forklaringer som naturalister afviser?"Jeg benytter "naturalister" om dem, der mener, at kun naturlige processer har spillet en rolle i livets historie (før mennesket kom på banen). Beklager forvirringen. "Jeg er uenig i at det er nødvendigt at udvikle en metode til at skelne mellem design og ikke design. Som jeg har sagt til hudløshed tror jeg ikke en gang på at en sådan metode er mulig."OK. Men hvordan afgør du så, hvilke strukturer, der er dannet ved naturlige processer? Andreas: "Mennesket har en fantastisk fantasi, der kan komme med forklaringer på ting, der aldrig har fundet sted. Som Robert Dorit bemærkede i sin anmeldelse af "Darwin's Black Box": "Enhver af os kan komme på adskillige mulige historier om udviklingen af en given biologisk struktur. Men mulighed er nogenlunde det svageste kriterium man kan vurdere en evolutionær hypotese ud fra." ..."Søren: "Det virker skam fornuftigt nok. Problemet er vel også som oftest at finde ud af gennem hvilken af de mange mulige veje f.eks flagellen er opstået. Mennesket har lavet maskiner som bevæger både gennem vand. Flagellen kan beskrives som en maskine som bevæger bakterien. Din påstand synes at være at siden de begge kan kaldes maskiner, så er de begge "designede"."Du lader til at have misforstået Dorits pointe. Problemet er ikke at vælge mellem mange mulige udviklingsveje for flagellen (hvordan lyder de egentlig? Jeg har kun hørt én, hvis fantasien om et pre-flagellart sekretionssystem da tæller). Problemet er, at hvis det eneste man kan sige om sin historie er, at den er mulig, har man ikke særlig meget interessant at sige. Jeg kan ikke se, hvordan dine kommentarer om design har relevans for min pointe. "Min påstand er bare, at når vi ved at der er flere mulige veje at flagellerne kan være opstået uden "intelligent" indgriben, så virker ID hypotesen søgt."Se ovenfor. Hvis ens positions eneste lyspunkt er, at ingen har modbevist den, skal man vare sig for at kalde andres positioner for søgte. "At insinuere at McDonald formål er at kortlægge musefældens opståen vil en mindre mistænksom sjæl en mig opfatte som bevidst vildledning."Jeg forsøger ikke at insinuere noget som helst. Min pointe var klart fremlagt i det jeg skrev: "Mennesket har en fantastisk fantasi, der kan komme med forklaringer på ting, der aldrig har fundet sted. ... Evnen til at forestille sig forstadier til musefælden viser sig at være irrelevant for dens oprindelse." McDonalds triumf over musefælden er en pyrrhussejr: Han viser, at man kan forestille sig udviklingen af en struktur, der ikke har udviklet sig. At man kan forestille sig forstadier til flagellen behøver ikke at være resultatet af andet end den samme forestillingsevne. Andreas: "Du nævner "alle de tegn som f.eks ID folk har peget på", så lad os tage den bakterielle flagel, som vi nok godt kan blive enige om falder indenfor denne kategori. Hvad er der ved den, der får dig til at tro, at den er dannet af naturlige processer? Bemærk, at jeg ikke spørger efter hypotetiske scenarier for, hvordan den kunne være opstået (dem kan vi altid kigge på senere). Du forlanger en formel metode til at erkende design. Men hvor er den tilsvarende `evolutionserkendelses-metode'?"Søren: "For det første er det IDisterne der påstår at en sådan metode eksisterer, eller kan konstrueres."Jeg har ikke påstået, at en sådan metode kan konstrueres, men det har ikke forhindret hverken dig eller Lars i at afkræve mig en. Men lad os droppe kravet om en stringent metode og se, hvordan antagelsen om flagellens evolution så er understøttet: Hvad er der ved den, der får dig til at tro, at den er dannet af naturlige processer? Jeg er ikke interesseret i rekonstruktioner af hypotetiske mellemformer (sådanne kan også konstrueres for musefælden, uden at vi af den grund tror, at de har spillet en rolle i dens opståen). Hvad får dig til at tro, at et sådant scenario overhovedet har nogen rod i virkeligheden? "Der findes masser af eksempler på at nye strukturer er udviklet gennem evolutionære processer, som f.eks krebs cyklussen som vi har diskuteret før."Ja, den har vi diskuteret. Og da jeg fik fat på den artikel du citerede, og prøvede at drage nogle konklusioner fra krebs-cyklussens udvikling, mistede du interessen. "Det viser selvfølgelig ikke at flagellen er opstået af lignende vej, men for mig at se er det en nærliggende antagelse."At flagellen er opstået ved naturlige årsager er en mulighed - lige så vel som det er en mulighed, at rumrejsende fra Alpha Centauri efterlod bakterier med flageller på Jorden. Jeg kan ikke se noget, der gør din mulighed "nærliggende". Som jeg også forklarede, da vi sidste gang diskuterede krebs-cyklussens udvikling, er der ingen grund til at antage, at den samme forklaring er relevant for flagellens oprindelse. Her er, hvordan jeg ser det: Du blander alle biologiske fænomener sammen til en grød, så tegn på evolution for én struktur bliver til et tegn på, at alle biologiske strukturer udviklede sig. Det er derfor, at når jeg spørger, hvad det er ved flagellen, der overbeviser dig om, at den har udviklet sig, kan du ikke svare, men må i stedet henvise til krebs-cyklussen. Og hvis du ikke havde krebs-cyklussen, ville du henvise til noget andet, f.eks. udviklingen af resistens hos bakterier eller melanisme hos birkemålere. Hvis det er tilfældet, at hele naturen kan forklares med en `catch all'-forklaring, er din tilgang perfekt. Men hvis naturen ikke er så simpel; hvis nogle strukturer er designede, mens andre har udviklet sig, vil din tilgang med garanti føre dig på vildspor. Hvilket er grunden til, at jeg ikke bruger den. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32875 - 07/08/2004 08:59
Re: Flagellen
|
Bruger
|
Hej Andreas, Du skrev: "Jeg har ikke påstået, at en sådan metode kan konstrueres, men det har ikke forhindret hverken dig eller Lars i at afkræve mig en"
Det er en misforståelse. Jeg må have formuleret mig klodset. Jeg har ikke "afkrævet" dig en metode! Jeg har forsøgt at "afkræve" dig et svar på, om det er vigtigt for ID som muligt forskningsområde, at der etableres en metode, og du har svaret, efter lidt tovtrækkeri, at du ikke mener, det er en opgave, der har 1. prioritet.
Det synes jeg er uforståelig, når hovedtesen bag ID er (i hvert fald i din udlægning, og det er jo dig, jeg diskuterer med), at visse biologiske strukturer er naturlige og visse designede. Efter min mening bør en videnskab in spe, der baserer sig på en sådan hypotese, gøre, hvad den kan for at kunne skelne i de situationer. Ellers tror jeg, den får svært ved at præstere noget, der kan publiceres i videnskabelige tidsskrifter.
Men hvis du ikke mener, en metode har 1. prioritet, er det jo sådan du vil have det, og det kan jeg jo ikke gøre noget ved.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32876 - 07/08/2004 22:53
Tegn på design
|
Bruger
|
Hej Søren, Dette er sidste del af mit svar til dit indlæg. "Hvis du mener den [flagellen] ser designet ud så er det også bare en antagelse. Hvis du påstår at den ER designet så er jeg selvfølgelig interesseret i at høre hvordan du er kommet frem til den konklusion."At flagellen ser designet ud, er jeg ikke den eneste, der mener: "I højere grad end andre maskiner ligner flagellen en maskine designet af et menneske" (DeRosier, 1998, Cell 93:17). At antage, at den så også er designet, ser jeg ikke som et ulogisk spring. De fleste argumenter for fælles oprindelse går også på "de strukturer ser beslægtede ud". "Jeg kan forstå på dig at du ikke er enig med Dembski og Behes metoder."De har deres tilgang til emnet, jeg har min. Problemet er, at hver gang jeg forsøger at forklare min tilgang, kaster du dig ud i beklagelser over Behe og Dembski, eller påstande om, hvad "ID-tilhængere påstår". Andreas: "Andetsteds spurgte jeg dig om, hvad du ville anse som et tegn på design, hvortil du nævnte fundet af et kemisk laboratorium på Mars, indeholdende en journal over, hvordan livet på Jorden blev designet. Så når du efterspørger "spor efter design" er det i virkeligheden et kemisk laboratorium på Mars (eller noget tilsvarende), som du vil have fremvist."Søren: "Du er glad for det eksempel." Ikke synderligt. Jeg bringer det kun op når du begynder at kræve "tegn på design", for at gøre det klart, hvad det er du forventer dig af et sådant. "Du spurgte hvordan et spor efter design kunne se ud, og jeg kom med et eksempel. Jeg kunne komme med tusind eksempler til, det er kun fantasien der sætter grænsen, men som du selv siger højere oppe, så er det kun begrænset nyttigt at kunne finde mulige historier."Sjovt, at du kan huske det, da du ikke lader til at have taget denne konklusion til dig. Ja, adskillige andre ting kunne nævnes: Hvis Gud kom ned og fortalte dig, at Han havde skabt livet; en sekvens i DNA'et, der lød "Copyright 3,800,000 BC by God"; et videobånd, hvor man så designeren designe noget; etc. Så længe ID-fortalere ikke har fundet dette eller noget lignende, er det klart, hvor irrationelle de er.  Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32877 - 08/08/2004 22:25
|
Bruger
|
Hej Lars, "Jeg har forsøgt at "afkræve" dig et svar på, om det er vigtigt for ID som muligt forskningsområde, at der etableres en metode, og du har svaret, efter lidt tovtrækkeri, at du ikke mener, det er en opgave, der har 1. prioritet."Jeg kan konstatere, at du stadig har en fejlagtig opfattelse af min holdning. At skelne mellem design og ikke-design kræver ikke en stringent metode. Som vi allerede har set, eksisterer der heller ingen stringent metode til at afgøre, om to organismer er beslægtede, hvilket dog ikke forhindrede Darwin i at udtale sig om emnet. Eller vi kan kigge på livets oprindelse: Hvilken metode har forskere benyttet til at vise, at de første livsformer opstod ved naturlige processer? Ingen, men det forhindrer ikke feltet i at være et "muligt forskningsområde". Dette har været min position fra begyndelsen af diskussionen; jeg erindrer ikke noget "tovtrækkeri" om det. Hvis du er interesseret i, hvad det er jeg selv `afkræver ID', kan jeg anbefale dig at læse indlægget "Målemetode for ID?", i særdeleshed det sidste afsnit om Darwin. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32878 - 09/08/2004 11:08
|
Bruger
|
Hej Andreas, Med andre ord mener du, at der allerede nu eksisterer en ikke-stringent metode, der kan skelne mellem intelligent design og design frembragt af naturlige processer? Du mener, det er nok, og derfor har det lav prioritet for dig at etablere en stringent metode? Hvori består den eksisterende metode? Men vil den være nok for at publicere i videnskabelige tidsskrifter i dag?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32879 - 09/08/2004 16:26
Vurdering af design
|
Bruger
|
Hej Lars, "Med andre ord mener du, at der allerede nu eksisterer en ikke-stringent metode, der kan skelne mellem intelligent design og design frembragt af naturlige processer?"Hvis jeg ikke vidste bedre, kunne jeg næsten få den mistanke, at du vil misforstå mig. Jeg har flere gange påpeget, at fælles afstamning og seneste livets oprindelse heller ikke har en "metode", hvilket dog ikke forhindrer dem i at blive anset for værende forskningsværdige områder. Hvordan du kan få dette til, at jeg påstår at have en ID-"metode", er for mig et mysterium. "Men vil den være nok for at publicere i videnskabelige tidsskrifter i dag?"Alting har sin tid. Darwin ventede 20 år, før han mente, at hans teori var så underbygget, at han introducerede den for den brede offentlighed (og han ville sikkert have ventet længere, havde Arthur Wallace ikke været ved at komme ham i forkøbet). PS. Offentliggørelse i "videnskabelige tidsskrifter" er som regel forbundet med peer review - dvs. vurderinger fra folk, der har erfaring med emnet. Hvis det en dag skulle blive relevant, kender du så navnene på 2-3 biologer, der har erfaring med at vurdere, om observationer støtter design? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32880 - 10/08/2004 10:50
Re: Vurdering af design
|
Bruger
|
Andreas skrev: [...] An> Offentliggørelse i "videnskabelige tidsskrifter" er som regel forbundet med peer review - dvs. vurderinger fra folk, der har erfaring med emnet. Hvis det en dag skulle blive relevant, kender du så navnene på 2-3 biologer, der har erfaring med at vurdere, om observationer støtter design?
Skal dette forståes således, at hvis der endelig (!) blev indsendt arbejder til tidsskrifterne, ville de strande på manglende evne til at vurdere bevismaterialet?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#32881 - 10/08/2004 17:07
|
Bruger
|
Hej Andreas, Godt-Godt-OK-OK-Donc-Also: Så mener du IKKE, at der er en metode, det være sig en stringent eller en ikke-stringent.
Forskellen på ID og alle andre naturforklaringsideer, jeg har kendt til fra de sidste hundrede års biologi, er, at ID påberåber sig videnskabelighed, men tilsyneladende ikke besidder en arbejdsmetode. Samtidigt er dens hovedtese, at nogle, men ikke alle, biologiske strukturer er intelligent designede, mens andre, men ikke alle, er naturligt designede. Det er derfor, jeg holder fast i mit spørgsmål, for denne tese kalder om nogen på en systematisk arbejdsmetode.
En måde at etablere en sådan arbejdsmetode ville være at søge at etablere en metode, der kan skelne mellem ID og ikke ID, og jeg foreslog tidligere et par lidt tilfældige eksempler: flintredskaber og gensplejsede organismer som områder at afprøve en metode på. Det kan være, de er for svære, men muligvis findes der mere enkle testeksempler.
Efter vores udvekslinger om dette forekommer det mig, at du mener, at ID som en mulig videnskab kan starte et andet sted end det ovenfor skitserede. Rigtigt? Og hvor?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32882 - 10/08/2004 22:28
|
Bruger
|
Hej Zaphod, "Skal dette forståes således, at hvis der endelig (!) blev indsendt arbejder til tidsskrifterne, ville de strande på manglende evne til at vurdere bevismaterialet?"Det er en reel mulighed. Dette er i øvrigt ikke en eller anden `sammensværgelsesteori', som jeg i min ID-paranoia har brygget sammen. Lignende betænkeligheder blev luftet af en ganske anden herre: "Selv om jeg er fuldstændig overbevist om sandheden af synspunkterne i denne bog ... forventer jeg på ingen måde at overbevise erfarne naturhistorikere, hvis tanker er fyldt med en mængde kendsgerninger, som igennem mange år er blevet betragtet fra et synspunkt, som er direkte modsat mit ... Men jeg ser tillidsfuldt hen til fremtiden - til unge, opvoksende naturhistorikere, som vil være i stand til upartisk at se begge sider af sagen." (Darwin C.R., 1859, "The Origin of Species", pp. 481-2) Men lad os kigge lidt på majoriteten af biologers evner til at agere `peers' for vurdering af en hypotetisk ID-artikel. Jeg har gennem årerne spurgt ID-kritikere, hvad de ville anse som støttende design - svarene kan groft inddeles i "det ved jeg ikke", "noget, som naturlige processer ikke kan producere" eller "et eller andet fantastisk (en åbenbaring fra Gud, rumvæsners designoptegnelser, en besked skjult i DNA'et, etc.)". Hvad angår den første gruppe, er det vist åbenlyst, at de ikke ville være egnede til at peer-reviewe en ID-artikel (ligesom de færreste tidsskrifter nok ville sende en artikel, der vurderede virkningerne af en ny medicin, til review hos én, der ikke anede, hvordan man foretog en sådan vurdering). Hvad angår den anden gruppe, er det ironisk, at en af de mest almindelige anklager mod ID er, at dens fortalere bruger al deres tid på at kritisere de naturalistiske forklaringer (nogle gange fremført af de samme, som kommer med svar nr. 2!). Så hvis en ID-artikel skulle finde noget, som tilfredsstillede denne gruppe, ville den med det samme blive skudt ned for kun at indeholde negative argumenter! Den tredje gruppes krav er i virkeligheden at finde noget så kraftfuldt, at det ville overbevise selv den mest forhærdede kritiker. Men det er meget få teorier (hvis nogen), der gør deres entré med sådanne observationer i ryggen. De ting, som Darwin brugte til at understøtte sin teori, var allerede kendt af datidens kreationister, der også havde forskellige forklaringer på dem. Hvis hans teori var blevet vurderet på, om der havde været en guddommelig åbenbaring ("I begyndelsen skabte jeg himlen og jorden; derefter udviklede arterne sig, som mr. Darwin fortæller. Hilsen Gud.") eller lignende fantastiske observationer, ville den aldrig være kommet ud af starthullerne. Lad os kigge på nogle flere relevante aspekter: For en måned siden henviste Lars til en artikel af Robert Pennock i et videnskabeligt tidsskrift. I abstraktet til denne artikel kan vi læse: "Styret af Discovery Institute's `Wedge strategi' stræber ID-bevægelsen efter at omstyrte evolution og hvad den ser som et skadeligt materialistisk verdenssyn, samt at give den vestlige kultur et teistisk fundament, hvori mennesket vil blive set som værende skabt i Guds billede." (Pennock R.T., 2003, "Creationism and Intelligent Design", Annual Review of Genomics and Human Genetics 4(1):143-63, p. 143) I betragtning af, at artikler som denne vil være det eneste, langt de fleste forskere nogensinde vil læse om ID (og lignende artikler kan findes i andre tidsskrifter), kan vi forvente, at Pennocks opfattelse er noget nær koncensus blandt forskere. Denne forventning understøttes af denne meningsmåling blandt forskere i Ohio, hvor 91% af dem, der svarede, anså selve konceptet om ID for værende religiøst. Om ID-bevægelsen selv har gjort sig fortjent til denne opfattelse, er i denne forbindelse irrelevant. Lad os i stedet se på implikationerne: Lad os forestille os nyligt uddannede forsker "Jens Jensen". Jensen har lige læst "Darwin's Black Box" og er blevet overbevist om design. Han har aldrig hørt om Wedge-dokumentet og selvom han er kristen, har han aldrig følt noget behov for at understøtte dette videnskabeligt (eller også er han ateist og har accepteret Behes forslag om et rumvæsen som designeren). Jensen opstiller en konkret ID-teori, der kommer med nogle forudsigelser, som kan testes. Ikke noget fantastisk, som er fuldkommen umuligt at forene med darwinismen, men dog noget, som ingen andre forskere lader til at have forudsagt. Han udfører forsøget og ser til sin glæde, at hans forudsigelse holder stik. Han har hørt, at problemet med ID er, at det ikke inspirerer til forskning, og skriver glad en artikel, hvori han beskriver forsøget, dets resultater, og hvordan han benyttede ID som en guide. Hvad tror du redaktørerne (eller reviewerne, hvis den når så langt) tænker, når de læser artiklen og ser ID nævnt? I lyset af ovenstående, ville det ikke være helt utænkeligt, hvis det var: "Åh nej, endnu et forsøg på at tvinge religion ind i videnskaben!" Og siden Jensen ikke har skrevet, at dette er hans formål, kan der kun være tale om, at han forsøger at smugle sit forsøg forbi redaktionen: Den trojanske hest i fuld sving! Hvilken skæbne Jensens artikel får, vil jeg overlade til den enkeltes fantasi. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32883 - 11/08/2004 09:55
|
Bruger
|
Nu er det jo en mulighed, at disse peers ville blive overbevist af argumenterne selvom de ikke på forhånd kunne vide, hvilke argumenter, der ville overbevise dem. Næppe heller alle biologer er klar over, at der overhovedet eksisterer sådan noget som en ID bevægelse. Hvad angår alle andre nybrud inden for videnskaberne har man kunnet finde peers, selv til det nyeste nye. Om ikke andet beder tidsskriftet selv én om at foreslå folk, det har jeg da selv oplevet. Som sidste mulighed kan tidsskriftet, som Nature gjorde det for et stykke tid siden, offentliggøre arbejdet med en disclaimer om, at de ikke kunne finde nogen, der kunne efterprøve resultaterne. Dette sker nok ret sjældent  Taget i betragtning at du omvendt ikke har kunnet foreslå et stykke arbejde, der effektivt kunne skelne imellem evolution og ID, varer det (rimeligvist!) nok endnu et stykke tid, før vi får et sådant at se i et tidsskrift. Du forventer vel ikke, at peers'ne skal købe en evt. ID-artikels konklusioner om en almægtig designer, hvis man ikke kan skelne resultaterne fra alm. evolutionsteori, og dit bedste argument er, at protein-komplekserne ligner maskiner? Analogien kunne jo ligeså godt være, at maskiner ligner protein-aggregater, fordi naturen i forvejen har fundet det mest effektive arrangement, hvilket vi så efterfølgende har gen-opdaget... Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#32884 - 11/08/2004 22:44
|
Bruger
|
Hej Lars, "Forskellen på ID og alle andre naturforklaringsideer, jeg har kendt til fra de sidste hundrede års biologi, er, at ID påberåber sig videnskabelighed, men tilsyneladende ikke besidder en arbejdsmetode."Lad os nu lige tage én ting ad gangen. Det, diskussionen hidtil har drejet sig om, er en metode til at adskille design fra ikke-design. Som vi har set, besidder heller ikke evolutionsbiologi eller abiogenese-forskning sådanne metoder, der afstikker deres respektive områder. Så på det område er ID ikke banebrydende. Men dette betyder ikke, at ID ikke har en arbejdsmetode overhovedet. Jeg ser en del forskning, som ID kan inspirere til, hvoraf jeg har nævnt et par forslag her i forumet. Nuvel, denne arbejdsmetode beskæftiger sig ikke med det, du gerne vil have, men som sagt før, er jeg ikke synderligt interesseret i at overbevise dig (eller andre). Indtil videre er jeg blot interesseret i at udarbejde mine private spekulationer og se, hvilke resultater en ID-inspireret eftersøgning giver. Disse resultater kan måske senere bruges til at konstruere en regulær sag for ID, til hvilken tid vi kan se på, om påberåbelsen af "videnskabelighed" er berettiget. "Samtidigt er dens hovedtese, at nogle, men ikke alle, biologiske strukturer er intelligent designede, mens andre, men ikke alle, er naturligt designede. Det er derfor, jeg holder fast i mit spørgsmål, for denne tese kalder om nogen på en systematisk arbejdsmetode."- men påstanden, at alle livsformer er opstået ved naturlige processer, kalder ikke på en lignende systemetiask arbejdsmetode? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32885 - 12/08/2004 13:03
|
Bruger
|
Hej Zaphod, "Nu er det jo en mulighed, at disse peers ville blive overbevist af argumenterne selvom de ikke på forhånd kunne vide, hvilke argumenter, der ville overbevise dem. Næppe heller alle biologer er klar over, at der overhovedet eksisterer sådan noget som en ID bevægelse."Det er selvfølgelig altid en mulighed. Men ville du sende en artikel om en ny medicins virkninger til review hos en person, der ikke anede, hvordan man foretog en sådan vurdering, eller som endda slet ikke vidste, at der eksisterede sådanne ting som dobbelt-blind-forsøg og kontrolgrupper? "Hvad angår alle andre nybrud inden for videnskaberne har man kunnet finde peers, selv til det nyeste nye. Om ikke andet beder tidsskriftet selv én om at foreslå folk, det har jeg da selv oplevet."- hvilket netop var grunden til, at jeg spurgte efter "2-3 biologer, der har erfaring med at vurdere, om observationer støtter design", hvis det en dag skulle blive relevant. Jeg finder det i øvrigt ganske sigende, at selvom både du og Lars har besvaret mit indlæg, har ingen af jer nævnt blot én biolog, der opfylder beskrivelsen. Det er jo altid muligt at finde peers, "selv til det nyeste nye." Undtagen, selvfølgelig, når det ikke er: "Som sidste mulighed kan tidsskriftet, som Nature gjorde det for et stykke tid siden, offentliggøre arbejdet med en disclaimer om, at de ikke kunne finde nogen, der kunne efterprøve resultaterne. Dette sker nok ret sjældent "Nej, vel? Og da slet ikke, når det angår en i sin grundvold religiøs bevægelse, der stræber efter at "omstyrte evolution og hvad den ser som et skadeligt materialistisk verdenssyn, samt at give den vestlige kultur et teistisk fundament". "Taget i betragtning at du omvendt ikke har kunnet foreslå et stykke arbejde, der effektivt kunne skelne imellem evolution og ID, varer det (rimeligvist!) nok endnu et stykke tid, før vi får et sådant at se i et tidsskrift."Jeg har været igennem dette emne med dig flere gange før. Du lod bolden ligge på din egen banehalvdel her og her. Men så vi ikke skal til at genoplive gamle tråde, er her et opkog af mit argument: Problemet er, at næsten uanset hvad vi observerer, vil darwinismen være i stand til at konstruere en `bare sådan'-historie, der kan redegøre for det (og dette er i endnu højere grad tilfældet med de vagere definerede "evolutionsteorier"): Dårlige konstruktioner er tegn på, hvor tankeløs den naturlige udvælgelse er; gode konstruktioner er tegn på, hvor fantastisk den er. Yngelpleje tilskrives sædvanligvis den naturlige udvælgelse, men Steven Pinker har forsøgt at give en evolutionær forklaring på spædbørnsdrab. Både ændringer i den genetiske kode og i de tidligste stadier af fosterudviklingen blev anset for værende umulige, indtil det blev opdaget, at sådanne ændringer måtte have fundet sted. Springvis udvikling, endosymbiose og horisontal genoverførsel mødte alle skarp modstand fra darwinister da de først blev foreslået, men i dag er der ingen, der anser dem for værende uforenelige med darwinismen. Dette er der ikke nødvendigvis noget galt med. Historisk biologi er et tvetydigt emne, og enhver teori må have en del fleksibilitet. Men det giver ingen mening at forlange af ID-fortalere, at de skal finde noget, der er uforeneligt med darwinismen, når det langtfra står klart, hvad der ville være uforeneligt med den. Når teorien er smidig nok til at gøre sig forenelig med enhver realistisk observation, er der kun urealistiske observationer tilovers, hvilket bringer os tilbage til krav om guddommelige åbenbaringer og budskaber i DNAet. Jeg ville kunne forstå anken, hvis artiklen blot omformulerede darwinismens forudsigelser. Men jeg også har hørt dig fremsætte anken på områder, hvor darwinismen er tavs, eller hvor ID-forudsigelser går i stik modsat retning af darwinistiske forudsigelser. Her lader indsigelsen til blot at være, at darwinismen er fleksibel nok til også at kunne indordne disse observationer, hvis de blev foretaget. "Analogien kunne jo ligeså godt være, at maskiner ligner protein-aggregater, fordi naturen i forvejen har fundet det mest effektive arrangement, hvilket vi så efterfølgende har gen-opdaget..."Ja, det er et tvetydigt emne, og til mange observationer kan der foreslås forskellige forklaringer. Men ID er den eneste forklaring, hvis fortalere først skal udelukke alle andre forklaringer. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32886 - 15/08/2004 23:28
|
Bruger
|
Hej Andreas, Forskellen på forestillingen om Intelligent Design og evolutionsteorien er bl.a., at det i sidstnævnte antages, at alt liv nedstammer fra en fælles forfader, og at det derfor ikke er relevant at skulle skelne mellem skabte og naturlige arter. Det drejer sig om at have metoder, der kan skelne mellem forfædre til forskellige arvelinier, og det har man. Endvidere ville, hvis det kom dertil, disse metoder afsløre om hele teorien om fælles forfader er forkert, hvis det ikke kunne lade sig gøre at opstille sådanne arvelinier.
Vi så det jo i en anden tråde, hvor man med nogle af disse metoder kom frem til, at livet på et tidspunkt har udvekslet væsentligt arvemateriale ved horisontal overførsel, hvorved det ikke kunne lade sig gøre at finde en fælles "stamfader".
I førstnævnte drejer det sig derimod netop om at kunne skelne, da man her eksplicit opererer, iflg Behe, med naturlige elementer og skabte/designede elementer. Derved bliver metoden til at skelne meget mere central i begrebsverdenen, og vil være et naturligt sted at starte en videnskabelig udredning.
Men da du tilsyneladende antager det standpunkt, at ID-bevægelsen endnu ikke har formuleret en videnskabeligt holdbar teori, men arbejder med at indsamle iagttagelser, der kan tjene til en eventuel senere videnskabelig formulering af ID-forestillingen, er jeg enig i, at så er det endnu ikke påkrævet at arbejde med udviklingen af denne metode.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32887 - 16/08/2004 02:48
|
Bruger
|
Hej Lars, Da jeg prøvede på at falde i søvn, lå jeg og komponerede svar til dit indlæg (dette sker faktisk oftere, end jeg bryder mig om at indrømme). Så jeg stod op og prøvede at få noget af det ned på skrift, og inden jeg fik set mig om, var jeg færdig. Enhver uklarhed må undskyldes med, at jeg skrev det midt om natten. "Forskellen på forestillingen om Intelligent Design og evolutionsteorien er bl.a., at det i sidstnævnte antages, at alt liv nedstammer fra en fælles forfader, og at det derfor ikke er relevant at skulle skelne mellem skabte og naturlige arter."Faktisk går min skelnen ikke på skabte vs. naturlige arter, men på arter, der er beslægtede vs. arter, der ikke er beslægtede. En naturalistisk forsker vil kunne mene, at livet er opstået flere gange, og at det ikke er alle organismer, der er beslægtede, uden derfor at mene, at nogle organismer er skabte. Men dit svar undrer mig af en anden grund. Du lader til at sige, at fordi alt livs beslægtethed antages, er det ikke nødvendigt at have metoder til at skelne mellem beslægtede og ikke-beslægtede arter. Men hvis dette var tilfældet, skulle ID-fortalere blot sige, at de antog at alle molekylære maskiner er designede, og så ville det (iflg. argumentet) ikke være nødvendigt at formulere en metode til at skelne design fra ikke-design. Jeg tvivler på, at du ville finde en sådan formulering overbevisende. "Det drejer sig om at have metoder, der kan skelne mellem forfædre til forskellige arvelinier, og det har man. Endvidere ville, hvis det kom dertil, disse metoder afsløre om hele teorien om fælles forfader er forkert, hvis det ikke kunne lade sig gøre at opstille sådanne arvelinier."Jeg synes ovenstående formulering er meget vag. Hvad med bare at henvise til den publikation, hvor den angivelige metode er blevet beskrevet og brugt til at afgøre, om to organismer er beslægtede? Jeg har før efterspurgt dette, fra både dig og Søren, men svaret har hver gang været tavshed. Lad mig tilføje, at dette ikke er et forsøg på at spille `paragrafrytter' fra min side. For det første ved vi alle sammen, at hvis jeg påstod, at ID havde en metode til at erkende design, ville det forlanges, at denne metode var blevet benyttet, og helst accepteret af kyndige reviewere. Men hovedpointen er, at dette ikke drejer sig om, hvorvidt nogle personer på et internetforum kan samle nogle kriterier fra evolutionsbiologien, der kan præsenteres som en "metode". Teorien om den fælles forfader blev accepteret som værende videnskabelig på et eller andet tidspunkt i fortiden. Hvis påstanden er, at en metode er nødvendig for at et felt er videnskabeligt, må det være tilfældet, at evolutionsbiologien på dette tidspunkt havde en metode til at afgøre, om to organismer var beslægtede. Så hvor kan man finde denne metode beskrevet? "Vi så det jo i en anden tråde, hvor man med nogle af disse metoder kom frem til, at livet på et tidspunkt har udvekslet væsentligt arvemateriale ved horisontal overførsel, hvorved det ikke kunne lade sig gøre at finde en fælles "stamfader"."Det må vist være denne tråd, du taler om. I så fald var der ikke blot tale om, at man ikke kunne finde den fælles stamfader, men at det slet ikke var nødvendigt at antage, at en sådan havde eksisteret. Men bemærk, at heller ikke disse artikler redegør for en "metode". Der er ingen kvantitative anslag over, hvor meget "horisontal overførsel" der skal have fundet sted, eller hvor mange `rødder' livets træ har. Lad mig pointere, at jeg ikke tvivler på, at fælles afstamning kan erkendes. Det er klart, at man kan tage dataene fra forskellige felter og konstruere en sag for fælles afstamning. Den enkelte person kan så kigge på denne sag og vurdere, om vedkommende finder den overbevisende. (Personligt finder jeg fælles afstamning overbevisende indenfor ihvertfald phyla, men som jeg har antydet med de artikler, jeg citerede i den ovennævnte tråd, har jeg mine tvivl ang. de nederste `grene'.) Men dette skal ikke forveksles med eksistensen af en regulær metode til at afgøre dette spørgsmål. Der er ingen liste med punkter, som man metodisk kan gennemgå; intet diagram, der gennem forskellige spørgsmål leder én til boksen med "beslægtet" eller "ikke beslægtet". Sagen for fælles afstamning er af en mere intuitiv og ustrukturet natur. Dette skal ikke forstås som en kritik, blot et forsøg på at skelne de forskellige ting fra hinanden. "Men da du tilsyneladende antager det standpunkt, at ID-bevægelsen endnu ikke har formuleret en videnskabeligt holdbar teori, men arbejder med at indsamle iagttagelser, der kan tjene til en eventuel senere videnskabelig formulering af ID-forestillingen, er jeg enig i, at så er det endnu ikke påkrævet at arbejde med udviklingen af denne metode."Det var da rart, men da du stadig lader til at mene, at ID på et eller andet tidspunkt må forseslå en metode, kan jeg ikke lade det ligge. Teorien om fælles afstamning bliver anset for videnskabelig, selvom der blot er tale om et intuitivt og ustrukturet argument (og ligeså abiogenese, hvis det en dag når så langt). Jeg kan ikke se noget der udelukker, at ID skulle kunne opbygge sit argument ligeså. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32888 - 22/08/2004 21:08
Metode til vurdering af design
|
Bruger
|
Hej Andreas, Du lader til ideligt at misforstå, hvad jeg spørger om: Jeg spørger, om DU mener, en sådan metode er nødvendig? Og dit svar er nej, ikke?
JEG mener, man vil være nødt til at etablere en metode, eller lidt mere blødt formuleret: et system af eksperimentelle metoder, der kan anvendes, hvis man på et tidspunkt skal arbejde "naturvidenskabeligt" inden for ID.
Inden for biologien har man i de sidste 100 år eller deromkring stort set ikke bestilt andet end at etablere metoder til afgørelse af slægtsskab. Man har, indrømmet, ikke metoder til at påvise, om noget er "skabt". Men det kan jeg heller ikke se som videnskab, og det ligger i hvert fald ikke inden for det, man vil undersøge.
Derimod har man kladistiske og DNA-baserede metoder til opklaring af stamtræer, og de "afslører", om der er en fælles rod (fælles afstamning) eller flere rødder ("simultan opståen"), og det imødekommer behovet for at afklare, om en art nedstammer fra en anden art, eller om de er "skabt" simultant.
Jeg ville finde det uoverbevisende, ja, hvis du antog, at ALLE arter er designede, da der er overvældene dokumentation, der understøtter, at arter opstår ved naturlige processer. Og da du, i lighed med mange andre ID-ister og også mere "ortodokse" kreationister, accepterer denne holdning, ville det jo være et standpunkt, der går imod, hvad du selv tror på.
Men hvis man antager det synspunkt, bare for diskussionens skyld, vil man risikere hurtigt komme derud, at man påstår, at Designeren ER naturkræfterne, og dermed, at ikke en spurv falder til jorden, om hun ikke vil det. Jeg pointerer bare, at der er de to fundamentale forskelle i ID-tanken og tanken om naturlig evolution, at det gør det mere aktuelt at etablere den nu meget diskuterede metode.
Jeg har dog ikke forlangt, at en sådan metode skal opstå fiks og færdig. Jeg mener bare, at det må være nødvendigt for den videnskabelige formulering og udforskningaf ID-påstanden.
Omvendt har jeg sympati for Wolfs synspunkt om, at ID ikke er videnskabelig, og hvis du deler det synspunkt, er vi færdige med denne tråd.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#32889 - 25/08/2004 15:26
|
Bruger
|
Hej Andreas
Du skrev: […] An> Men ville du sende en artikel om en ny medicins virkninger til review hos en person, der ikke anede, hvordan man foretog en sådan vurdering, eller som endda slet ikke vidste, at der eksisterede sådanne ting som dobbelt-blind-forsøg og kontrolgrupper?
Hov-hov. De forsøg, du der nævner findes jo. Hvis jeg kom med en ny videnskabsgren, som jeg hævdede netop var ny, ville jeg forvente, at folk måtte finde deres ben undervejs. Pointen er jo også, at ny viden ikke kan stå i modsætning til gammel (forudsat selvfølgelig tør tro på den gamle ;-)), så om end man så skulle bruge nogle suboptimale redskaber skulle de jo stadig kunne stå distancen.
>Za> Hvad angår alle andre nybrud inden for videnskaberne har man kunnet finde peers, selv til det nyeste nye. Om ikke andet beder tidsskriftet selv én om at foreslå folk, det har jeg da selv oplevet.
An> - hvilket netop var grunden til, at jeg spurgte efter "2-3 biologer, der har erfaring med at vurdere, om observationer støtter design", hvis det en dag skulle blive relevant. Jeg finder det i øvrigt ganske sigende, at selvom både du og Lars har besvaret mit indlæg, har ingen af jer nævnt blot én biolog, der opfylder beskrivelsen.
Det ville jo så i givet fald være dit problem. Hvorfor er det interessant, at hverken Lars eller jeg har nævnt en biolog, der opfylder beskrivelsen?
An> Det er jo altid muligt at finde peers, "selv til det nyeste nye." Undtagen, selvfølgelig, når det ikke er:
>Za> Som sidste mulighed kan tidsskriftet, som Nature gjorde det for et stykke tid siden, offentliggøre arbejdet med en disclaimer om, at de ikke kunne finde nogen, der kunne efterprøve resultaterne. Dette sker nok ret sjældent
An> Nej, vel? Og da slet ikke, når det angår en i sin grundvold religiøs bevægelse, der stræber efter at "omstyrte evolution og hvad den ser som et skadeligt materialistisk verdenssyn, samt at give den vestlige kultur et teistisk fundament".
Hvad mener du?
>Za> Taget i betragtning at du omvendt ikke har kunnet foreslå et stykke arbejde, der effektivt kunne skelne imellem evolution og ID, varer det (rimeligvist!) nok endnu et stykke tid, før vi får et sådant at se i et tidsskrift.
An> Jeg har været igennem dette emne med dig flere gange før. Du lod bolden ligge på din egen banehalvdel her og her. Men så vi ikke skal til at genoplive gamle tråde, er her et opkog af mit argument:
Problemet er, at næsten uanset hvad vi observerer, vil darwinismen være i stand til at konstruere en `bare sådan'-historie, der kan redegøre for det (og dette er i endnu højere grad tilfældet med de vagere definerede "evolutionsteorier"): Dårlige konstruktioner er tegn på, hvor tankeløs den naturlige udvælgelse er; gode konstruktioner er tegn på, hvor fantastisk den er. Yngelpleje tilskrives sædvanligvis den naturlige udvælgelse, men Steven Pinker har forsøgt at give en evolutionær forklaring på spædbørnsdrab.
Det er der vist ikke noget fornuftsstridigt i. Evolutionen tillader både meget tunge og meget lette dyr; man vil tilmed påstå, at begge dele selekteres for positivt. Jeg har før gjort opmærksom på, at din falske dikotomi skyldes, at du ikke tager højde for, at ET tillader varige ”dårlige konstruktioner” i ikke-vitale dele af organismer. Hvis du fx kunne demonstrere, at naturen selekterer for større og større hul mellem de to hjertekamre, ville det da være interessant.
Meget interessant, i øvrigt, at en ID-proponent med et i bedste fald skitseagtigt bud på livets opståen og udvikling (der involverer en fuldstændigt u-underbygget almægtig designer) kalder den førende teori gennem 150 år med tusindvis af publikationer bag sig for en ”bare sådan”-historie.
[…] An> Når teorien er smidig nok til at gøre sig forenelig med enhver realistisk observation, er der kun urealistiske observationer tilovers, hvilket bringer os tilbage til krav om guddommelige åbenbaringer og budskaber i DNAet.
Det er den heller ikke. Det er meget smart at afskrive alle bud på falsifikationer som urealistiske observationer. - jeg har foreslået fundet af et gen i en organisme, der på ingen måde ligner noget andet gen i nogen anden organisme, uanset hvor tæt beslægtet, helst med en foldning, sekundær struktur etc. der var fuldstændigt uset. - ved nærmere eftertanke ville jeg, hvis jeg skulle designe et væsen vha. noget, der ligner kode, skrive i klar kode, som andre ville kunne forstå (alm. i computerbranchen) - jeg ville skrive med så lidt spild som muligt og prøve at lade være med at få det til at ligne pseudogener, kromosomfordoblinger, rearrangementer af hele kromosomstykker etc. (lidt ligesom jeg ikke ville lave jorden, så den så 4,5 mia. år gammel ud, hvis jeg var gud og havde lavet den for 6.000 år siden) - jeg ville ikke tillade processer, der nedbrød mit værk (sygdomme, mutationer etc.) - jeg ville signere det på én eller anden måde I øvrigt har jeg ikke (mig bekendt) talt om guddommelige åbenbaringer af indlysende årsager…
An> Jeg ville kunne forstå anken, hvis artiklen blot omformulerede darwinismens forudsigelser. Men jeg også har hørt dig fremsætte anken på områder, hvor darwinismen er tavs, eller hvor ID-forudsigelser går i stik modsat retning af darwinistiske forudsigelser. Her lader indsigelsen til blot at være, at darwinismen er fleksibel nok til også at kunne indordne disse observationer, hvis de blev foretaget.
Du præsenterer det som om darwinismen er en ideologi, der vil have ting til at passe i forskellige kasser, lidt som om den var en liberal, der VIL have, at privatisering skal være af det gode. For mig at se er det centrale i ET mekanismerne, ikke de konkrete udmøntninger af dem, selv om det selvfølgelig også er spændende. Om livet har ét eller flere udspring er selvfølgelig spændende nok, men hvorfor skulle vore dages ET se det som et problem, hvis forudsigelserne med den nuværende viden er forskellige fra eventuelle fremtidige med et helt andet grundlag? Hvis ET ikke var ” fleksibel nok til også at kunne indordne disse observationer, hvis de blev foretaget”, ville det da virkelig være et problem. Så ville man stå med en teori, der ikke kunne følge med nye observationer…
>Za> Analogien kunne jo ligeså godt være, at maskiner ligner protein-aggregater, fordi naturen i forvejen har fundet det mest effektive arrangement, hvilket vi så efterfølgende har gen-opdaget..."
An> Ja, det er et tvetydigt emne, og til mange observationer kan der foreslås forskellige forklaringer. Men ID er den eneste forklaring, hvis fortalere først skal udelukke alle andre forklaringer.
Det mener jeg som sagt ikke. Jeg kan bare ikke se fascinationsværdien i teorien, hvis den ikke kan hjælpe os til ny forståelse. Du har peget på nogle forskningsområder, du ikke mener, ET ville inspirere dig til, og det er selvfølgelig meget fint, men afhængigt af hvad du finder, lyder det næppe som ny forståelse…
På et tidspunkt foreslog én eller anden, at gravitoner ikke trak, men skubbede, og at de ikke kom fra tætte masser, men fra baggrunden, og at tætte masser skærmede for dem. En teori, der i ét og alt forklarer det samme som ”trækkende” gravitoner. Men hvis man på den ene side per definition ikke kan måle ”skub”gravitonerne, og på den anden side har uafhængige indikationer på ”træk”gravitonernes eksistens, hvorfor så fastholde teorien?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
|