0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32640 - 04/05/2004 01:50
Re: Hvorfor er det ikke alle som bliver helbredt ?
[Re: Jan Sloth]
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej Jan Sloth Den specielle naadegave til at helbrede uddoede med apostlene, men vi kan selvfoelgelig stadig bede Gud om hjaelp. Grunden til at Gud hoerer vores boenner er aldrig vores tro "fdor helbredelsen", men at vi beder i tro paa at Gud hoerer vore boenner for Kristi skyld og ikke for vore gerningers skyld. Hvis man tror man bliver boenhoert fordi man har en stor tro "for" sin helbredelse er man en lovtrael.
Mht. helbredelser, saa er der ikke noget belaeg for at Gud vil helbrede alle paa denne side af dommedag, tvaertimod saa gjorde han det foerst og fremmest for at stadfaeste sine hellige profeter og apostle samt sin egen Soen og deres autoritet saa efter aposteltiden skal vi altsaa ikke betragte det som noget normalt, men heller ikke umuligt, at Gud helbreder direkte. Oftest goer han det dog gennem laegevidenskaben.
Om manglende helbredelser fandt jeg bla. foelgende i biblen: 1. tim 5,23: Drik ikke længere bare vand, men tag lidt vin for din mave, og fordi du så tit er syg. 2. tim 4,20: "Erastos er blevet i Korinth, Trofimos har jeg måttet efterlade syg i Milet."
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32641 - 04/05/2004 09:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jan! Jeg har sakset et svar i svararkivet, som behandler dette emne: http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=490Jeg er ikke enig med dig i det du skriver, Jan. Kristne, bedende, troende mennesker er lige så syge og elendige som alle andre. Vi har intet løfte fra Gud om at vores tro kan gøre os raske og friske - tværtimod må vi imødese trængsler af enhver art - vi lever i en falden verden og deler kår med hele skaberværket, som lider under syndefaldets konsekvenser. Og vi skal dø. I Johannes profeti, Åbenbaringsbogen 21,1-4 står der. Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige: Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. Der har vi kristne noget fantastisk at se frem til, og det hvad enten vi er syge eller raske .. Når du skriver, at vi kan blive raske ved at bede, er det jo rigtigt. Det kan ske, men det er ikke vores bønner, men Guds vilje der udvirker det. Vi skal altid huske at bede "Ske din vilje", som der står i den bøn Jesus har lært os at bede, nemlig Fadervor. Jeg håber for dig, at du vil komme til erkendelse af, at det ikke er manglende tro og bøn, der er årsag til sygdom, og at det må ske, inden du måske en gang selv bliver ramt af uhelbredelig sygdom, for ellers kunne det vel føre til, at du mister din kristne tro? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32642 - 04/05/2004 09:26
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Det kan ske, men det er ikke vores bønner, men Guds vilje der udvirker det.
Hvorfor beder I overhovedet, hvis Gud alligevel gør, som han vil?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32643 - 04/05/2004 11:28
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Jan Sloth Emnet er meget interessant og har altid været det. Forskellige bevægelser op gennem tiderne har haft mange svar og det er ikke sært, at så mange meninger skaber forvirring. For det første så er alle dine påstande om betingelser ikke bibelske, idet Jesus stort set aldrig gjorde det samme, når Han helbredte mennesker på sin vej. Jesus stillede heller ikke alle de betingelser op for helbredelse, som du gør. Nogle spurgte han om de troede Han kunne helbrede og andre blev ikke spurgt. De bad Ham blot om at blive helbredt og det blev de uden betingelser. Du skriver: For at blive helbredt kræves der således tro for at kunne blive helbredt. Citat slut. Svar:Det ville være rart om du kunne henvise til bibelen for at begrunde at der er skriftsmæssig belæg for den påstand. Hvad mener du iøvrigt om de mange stakkels tiggere, prostituerede, blinde og andre, som bestemt ikke havde opbygget en tro, men som blot bad Jesus om hjælp ? Finder du nogensomhelst begrundelse for dine påstande i Jobs bog ? Job, som var højt agtet af Gud blev aldrig bebrejdet en manglende tro eller synd. Paulus, Timotheus og andre havde sygdomme, een blev endda efterladt i Milo på grund af sygdom. Du skriver tilslut: Så er mangel på tro for helbredelse årsagen til at man ikke bliver helbredt, da har man brug for en tid hvor man bygger sin tro op for helbredelse. Når den så er bygget op, så kan man modtage sin helbredelse. Citat slut.  Svar: Jeg måtte lige gnide mine øjne og læse de linier engang til: Hvor i bibelen finder du belæg for den påstand ? mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32644 - 04/05/2004 11:54
|
Bruger
Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#32645 - 04/05/2004 12:01
|
Bruger
|
Som svar til alle jer som modsiger Guds ord om helbredelse, der vil jeg sige at hvis I tror at Gud ikke vil helbrede alle og at sygdom kommer fra Gud, så lad være med at gå til lægen næste gang du bliver syg for ellers modarbejder du Gud.
Tror du at sygdom kommer fra Gud, da bed om at blive meget meget syg, for da må du jo være rigtig meget velsignet.
Kan I ikke høre hvor skøre jeres påstande lyder ?
Naturligvis vil Gud helbrede alle. I efterlyser henvisninger til bibelen om det jeg har sagt om helbredelse. Værsegod her er så henvisningerne:
Mal 3,20: Men for jer, der frygter mit navn, skal retfærdighedens sol stråle frem, under dens vinger er der helbredelse. I skal komme ud og springe omkring som fedekalve;
2 Krøn 7,14: og mit folk, som mit navn er nævnt over, så ydmyger sig og beder og søger mit ansigt og vender om fra deres onde veje, da vil jeg høre dem fra himlen og tilgive deres synd og læge deres land.
Hos 6,1: Lad os vende om til Herren; han har sønderrevet, men han vil helbrede os, han har slået, men han vil læge os.
Sl 41,4: Herren støtter ham på sygelejet, hver gang han ligger syg, gør du ham rask.
Ordsp 3,8: det skal være lægedom for dit legeme, en styrkende drik for din krop.
Ordsp 4,22: for det er livet for den, der har fundet det, lægedom for hele hans legeme.
Es 61,1: Gud Herrens ånd er over mig, fordi Herren har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige og lægedom til dem, hvis hjerte er knust, for at udråbe frigivelse for fanger og løsladelse for lænkede,
5 Mos 11,21: for at både I og jeres børn må leve længe på den jord, som Herren lovede jeres fædre at give dem, ja, så længe himlen hvælver sig over jorden.
Sl 22,31: Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal tjene ham. Der skal forkyndes om Herren for kommende slægter,
Sl 25,13: Han selv skal leve i lykke, og hans afkom skal få landet i arv og eje.
Sl 30,4: Herre, du løftede mig op fra dødsriget, du lod mig leve, jeg gik ikke i graven.
Sl 118,17: Jeg skal ikke dø, men leve og fortælle om Herrens gerninger.
Es 55,3: Vend øret til mig, og kom, hør på mig, så skal I leve! Jeg vil slutte en evig pagt med jer, opfylde de urokkelige løfter til David;
Ez 18,32: Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I leve!
Hos 6,2: Han giver os liv efter to dage, rejser os på den tredje dag, og vi skal leve for Guds ansigt.
Ez 47,12: På begge bredder af strømmen vokser alle slags frugttræer, hvis blade ikke visner, og hvis frugt ikke slipper op; de bærer nye frugter hver måned, for vandet til dem kommer fra helligdommen. Deres frugter tjener til føde, og deres blade til lægedom.
Liv og helbredelse i NT:
Matt 10,8: Helbred syge, opvæk døde, gør spedalspedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet.
Luk 7,7: Derfor regnede jeg mig heller ikke for værdig til at komme selv. Men sig blot et ord og helbred min tjener!
Luk 10,9: Helbred de syge i byen og sig til dem: Guds rige er kommet nær til jer.
Mark 2,17: Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: "De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere."
Jak 5,15: Og troens bøn vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask; og hvis han har begået synder, vil han få tilgivelse for dem.
3 Joh 1,2: Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være rask, ligesom din sjæl har det godt.
Joh 6,57: Ligesom den levende Fader har udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også den, der spiser mig, leve i kraft af mig.
Joh 6,58: Det brød, som er kommet ned fra himlen, er ikke sådan som det, fædrene spiste; de døde, men den, der spiser dette brød, skal leve til evig tid."
Joh 11,25 Jesus sagde til hende: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.
Joh 14,19 Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Jak 5,16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er.
Korsfæstelsen:
Es 53,5: Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt.
2 Kor 13,4 For han blev korsfæstet i magtesløshed, men han lever ved Guds magt, og vi er magtesløse i ham, men for jer skal vi leve sammen med ham ved Guds magt.
1 Pet 2,24 på sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår blev I helbredt.
Synd ikke mere:
3 Mos 18,5 I skal holde mine love og retsregler; det menneske, der følger dem, skal leve ved dem. Jeg er Herren!
5 Mos 4,1 Og nu, Israel, lyt til de love og retsregler, som jeg lærer jer, og følg dem, for at I må leve og komme ind og tage det land i besiddelse, som Herren, jeres fædres Gud, vil give jer.
5 Mos 5,33 I skal vandre ad den vej, Herren jeres Gud har befalet jer, for at I må leve, og det må gå jer godt, og I må få et langt liv i det land, som I skal tage i besiddelse.
5 Mos 8,1 Alt det, jeg i dag befaler dig, skal I omhyggeligt gøre, for at I må leve og blive talrige og komme ind og tage det land i besidbesiddelse, som Herren lovede jeres fædre.
5 Mos 11,21 for at både I og jeres børn må leve længe på den jord, som Herren lovede jeres fædre at give dem, ja, så længe himlen hvælver sig over jorden.
5 Mos 16,20 Retfærdighed alene skal du stræbe efter, for at du må leve og tage det land i besiddelse, som Herren din Gud vil give dig.
5 Mos 30,6 Herren din Gud vil omskære dit og dine efterkommeres hjerte, så du elsker Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl, for at du må leve.
5 Mos 30,16 Hvis du lytter til Herren din Guds befalinger, som jeg giver dig i dag, og elsker Herren din Gud, vandrer ad hans veje og holder hans befalinger og love og retsregler, da skal du leve og blive talrig, og Herren din Gud vil velsigne dig i det land, du skal ind og tage i besiddelse.
5 Mos 30,19 Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve,
5 Mos 30,20 og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved ham! Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem.
Ordsp 4,4 han gav mig denne belæring: Dit hjerte skal holde fast ved mine ord, hold mine bud, så skal du leve.
Ordsp 7,2 Hold mine bud, så skal du leve, min belæring skal være som din øjesten.
Ordsp 9,6 Slip uerfarenheden, så skal I leve, slå ind på den forstandige vej.
Ordsp 15,27 Den, der skaffer sig uretmæssig vinding, styrter sit hus i ulykke, den, der hader bestikkelse, skal leve.
Es 55,3 Vend øret til mig, og kom, hør på mig, så skal I leve! Jeg vil slutte en evig pagt med jer, opfylde de urokkelige løfter til David;
Ez 18,32 Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I leve!
Am 5,4 Dette siger Herren til Israels hus: Søg mig, så skal I leve!
Am 5,6 Søg Herren, så skal I leve...
Am 5,14 Søg det gode og ikke det onde, for at I må leve. Så vil Herren, Hærskarers Gud, være med jer, som I siger.
Den gode bekendelse:
Ordsp 12,18 Uoverlagt tale er som sværdstik, vises tunge er lægedom.
Ordsp 13,17 En upålidelig budbringer styrter i ulykke, et pålideligt sendebud bringer lægedom.
Ordsp 16,24 Liflige ord er flydende honning, sød for sjælen og lægedom for kroppen.
rask som en lille drengs, Joh 5,6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: "Vil du være rask?"
Hebr 12,13 og gå den lige vej på jeres ben, så det lamme ikke vrides af led, men tværtimod bliver helbredt.
Jak 5,16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er.
Beretninger fra Bibelen om helbredelser:
2 Kong 5,10 Elisa sendte et bud ud til ham med den besked: "Gå hen og bad dig syv gange i Jordan, så bliver din krop rask, og du bliver ren."
2 Kong 5,14 Så gik han ned og dyppede sig syv gange i Jordan, som gudsmanden havde sagt, og hans krop blev så og han blev ren.
2 Kong 20,7 Så sagde Esajas, at de skulle tage et figenplaster; de tog et og lagde det på kongens byld, så han kunne blive rask.
Matt 9,18 Mens han talte til dem om dette, kom der en synagogeforstander og kastede sig ned for ham og sagde: "Min datter er lige død. Men kom og læg din hånd på hende, så vil hun leve."
Mark 5,23 og bad ham indtrængende: "Min lille datter ligger for døden. Ville du blot komme og lægge hænderne på hende, så hun kan blive frelst og leve."
Matt 8,8 Men officeren sagde: "Herre, jeg er for ringe til, at du går ind under mit tag. Men sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt.
Matt 8,13 Men til officeren sagde Jesus: "Gå, det skal ske dig, som du troede!" Og hans tjener blev helbredt i samme time.
Matt 12,13 Da sagde han til manden: "Ræk din hånd frem!" Han rakte den frem, og den blev rask igen som den anden.
Matt 15,28 Da sagde Jesus til hende: "Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig, som du vil." Og i samme øjeblik blev hendes datter rask.
Matt 17,18 Og Jesus truede ad dæmonen, og den fór ud af ham, og i samme øjeblik blev drengen rask.
Mark 3,5 Han så rundt på dem med vrede, og bedrøvet over deres forhærdede hjerte sagde han til manden: "Ræk hånden frem!" Han rakte den frem, og hans hånd blev rask igen.
Mark 5,29 Og straks udtørredes kilden til hendes blødninger, og hun mærkede i sin krop, at hun var blevet helbredt for lidelsen.
Mark 5,34 Han sagde til hende: "Datter, din tro har frelst dig. Gå bort med fred, og vær helbredt for din lidelse!"
Mark 8,25 Så lagde han igen hænderne på hans øjne, og nu så han klart, og han var helbredt og kunne skelne alting tydeligt.
Luk 7,7 Derfor regnede jeg mig heller ikke for værdig til at komme selv. Men sig blot et ord og helbred min tjener!
Luk 10,9 Helbred de syge i byen og sig til dem: Guds rige er kommet nær til jer.
Luk 7,10 Og da de, som var sendt ud, vendte tilbage til huset, fandt de tjeneren rask.
Luk 5,15 Men rygtet om ham spredtes mere og mere, og store skarer samledes for at høre ham og for at blive helbredt for deres sygdomme. Luk 6,18 De var kommet for at høre ham og for at blive helbredt for deres sygdomme; også de, der plagedes af urene ånder, blev helbredt.
Luk 7,21 Jesus havde netop helbredt mange mennesker for sygdomme, lidelser og onde ånder, og mange blinde havde han givet synet.
Luk 8,2 og nogle kvinder, der var blevet helbredt for onde ånder og sygdomme. Det var Maria med tilnavnet Magdalene, som syv dæmoner var faret ud af,
Luk 8,47 Da kvinden så, at det ikke var forblevet ubemærket, kom hun skælvende frem, og hun faldt ned for ham og fortalte i hele folkets påhør, hvorfor hun havde rørt ved ham, og hvordan hun straks var blevet helbredt.
Luk 17,15 Men én af dem vendte tilbage, da han så, at han var blevet helbredt. Han priste Gud med høj røst
Joh 5,4 Til tider fór Herrens engel nemlig ned i dammen og bragte vandet i oprør. Den første, der kom ned i vandet, efter at det var brabragt i oprør, blev rask, hvilken sygdom han end led af.
Joh 5,6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: "Vil du være rask?"
Joh 5,9 Straks blev manden rask, og han tog sin båre og gik omkring. Men det var sabbat den dag;
Joh 5,11 Han svarede dem: "Det var ham, som gjorde mig rask, der sagde til mig: Tag din båre og gå."
Joh 5,14 Senere mødte Jesus ham på tempelpladsen og sagde til ham: "Nu er du blevet rask; synd ikke mere, for at der ikke skal ske dig noget værre."
Joh 5,15 Manden gik tilbage og fortalte jøderne, at det var Jesus, der havde gjort ham rask.
ApG 4,10 så skal I alle, ja, hele Israels folk vide, at det er i Jesu Kristi, nazaræerens, navn, ham som I korsfæstede, men som Gud oprejste fra de døde, at denne mand står rask foran jer.
ApG 4,22 og manden, som dette tegn var sket med, så han blev helbredt, var over fyrre år gammel.
ApG 5,16 Også fra byerne i Jerusalems omegn kom der en mængde mennesker med syge og med folk, der var plaget af urene ånder, og de blev alle helbredt.
ApG 8,7 for mange af dem, der var besat af urene ånder, dem fór de ud af med råb og høje skrig, og mange lamme og halte blev helbredt.
ApG 28,9 Efter dette kom også de andre syge på øen og blev helbredt.
Bøn om helbredelse:
Sl 6,3 Vær mig nådig, Herre, for jeg er svag, helbred mig, Herre, for min krop sygner hen...
Sl 41,5 Jeg siger: Herre, vær mig nådig, helbred mig, for jeg har syndet mod dig.
Sl 22,31 Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal tjene ham. Der skal forkyndes om Herren for kommende slægter,
Sl 30,4 Herre, du løftede mig op fra dødsriget, du lod mig leve, jeg gik ikke i graven.
Sl 118,17 Jeg skal ikke dø, men leve og fortælle om Herrens gerninger.
Sl 119,17 Gør vel imod din tjener, så jeg må leve, da vil jeg følge dine ord.
Sl 119,77 Lad din barmhjertighed nå mig, så jeg må leve, for din lov er min opmuntring.
Sl 119,116 Styrk mig efter dit ord, så jeg må leve, gør ikke mit håb til skamme.
Sl 119,144 Dine formaninger er retfærdige i evighed, giv mig indsigt, så jeg kan leve!
Sl 119,175 Gid jeg må leve og lovprise dig, gid dine bud må være mig til hjælp!
Sl 122,6 Bed om fred for Jerusalem: Gid de, som elsker dig, må leve trygt,
Es 38,16 Herre, derved skal man leve, og ved alt dette skal min ånd få liv. Gør mig rask, helbred mig!
Jer 17,14 Helbred mig, Herre, så jeg bliver helbredt, frels mig, så jeg bliver frelst, for du er min lovsang.
Lykkelig den mand, som grunder på Hans lov nat og dag. Han bliver som et træ, plantet ved bække...
(Sl. 1:1-3)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32646 - 04/05/2004 12:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jan - det var rigtignok mange bibelcitater  - klippet helt ud af konteksten. Har du ikke lyst til i stedet at forholde dig til nogle af de kommentarer, du har modtaget til dit indlæg, tænke lidt over dem, og indgå i en debat herom? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32647 - 04/05/2004 15:14
|
Bruger
|
Hej jan Sloth
Som svar til alle jer som modsiger Guds ord om helbredelse, der vil jeg sige at hvis I tror at Gud ikke vil helbrede alle og at sygdom kommer fra Gud, så lad være med at gå til lægen næste gang du bliver syg for ellers modarbejder du Gud.
Tror du at sygdom kommer fra Gud, da bed om at blive meget meget syg, for da må du jo være rigtig meget velsignet.
Kan I ikke høre hvor skøre jeres påstande lyder ?
Gud vil gerne helbreede, nogengang goer han det foer dommedag, nogengange efter, alt efter, hvad der er hans vilje. Paulus' formaning til Timotheus om at drikke vin beviser baade at kristne kan vaere syge, men ogsaa at vi kan benytte og af almindelig menneskelig sundhedsvidenskab.
Du har faktisk ikke leveret nogle skriftsteder,d er siger at alle bliver helbredt, blot nogle, der taler om nogle der er blevet helbredt og saa nogle, der taler om det evige liv. Du har heller ikke bragt nogle skriftsteder der beviser en noedvendig sammenhaneg mellem f.eks. "bekendelse" ikke-synd og helbredelse, blot en masse skriftsteder,d er taler om forskellige ting.
Saa mit spoergsmaal til dig lyder stadig: hvorfor var Timotheus syg og hvorfor opfordrede paulus ham til at drikke vin i stedet for at opbygge sin tro.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32648 - 04/05/2004 22:14
|
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
|
Hej Jan!
Det er lige så mine nakkehårene rejser sig. Beklager at måtte sige det men du er altså for langt ude.
Vi har ikke krav på en pind i forholdet til Gud. Guds gaver får vi alene af Guds nåde. Ikke andet!
I den bøn Jesus selv lærte os, der skal vi bede "Ske din vilje". Når du nu mener, at vi, ved tro, har krav på helbredelse. Undlader du så den bøn?
Jeg er enig i Chemnitz´ betragtninger ang. Job.
Jeg håber som Kristina, aldrig du kommer ud for alvorlig sygdom, der ikke bliver helbredt. Hvad gør du så? Jeg kender mennesker der er indlagt på den lukkede pgra. Herlighedsteologien. De bebrejdelser der følger i kølvandet på økonomisk uføre og sygdom. Det er ganske enkelt horibelt. Ja jeg plejer ellers ikke at være så katagorisk, men dette er vranglære af værste skuffe. Vend om!
Nu skal du forstå mig ret. Jeg VED og TROR på at Gud kan helbrede, selv det mest håbløse tilfælde. Jeg tro også han kan give os velstand. Jeg har en urokkelig tillid til at min Far vil gøre det bedste for mig. Jeg er bestemt ikke altid enig i Hans beslutninger. Men ved bare helt grundlæggende, at Han gør hvad der er bedst for mig. Jeg tror at Han suverænt gør det efter HANS vilje. Ikke min el. din. Uanset hvor tyndslidte vores bukser er efter at have lagt på knæ i bøn.
Tænk alvorligt over dette. Jeg håber og jeg be´r til at du omvender dig.
Hilsen i Herren Helle
"Jesus vandt og jeg har vúndet"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#32649 - 04/05/2004 23:36
|
Bruger
|
Jeg gentager. Det ER Guds vilje at helbrede ALLE. Sygdom tilhører ikke kristne. Jesus har købt os fri for sygdom.
Enhver påstand om det modsatte er en stor gang løgn som kommer ret fra helvede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32650 - 04/05/2004 23:38
|
Bruger
|
Jeg syntes hellere at I burde tro på hvad bibelen siger i stedet for at rykke den i stykker og laves jeres egne lære
|
|
Til toppen
|
|
|
#32651 - 05/05/2004 00:21
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth
Du skriver: Jeg syntes hellere at I burde tro på hvad bibelen siger i stedet for at rykke den i stykker og laves jeres egne lære Citat slut.
Kommentar: Det er din påstand i forhold til mange debatindlæg fra kristne, som kommer fra mange forskellige, men bibeltro kirkesamfund, både folkekirker og karismatiske menigheder og kirkesamfund.
Med hensyn til at lave sin egen lære bør du vel feje for din egen dør først ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32652 - 05/05/2004 01:13
Dommedag Nu
[Re: chemnitz]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Hej Magnus
Du skriver: Gud vil gerne helbreede, nogengang goer han det foer dommedag, nogengange efter
Jeg har mange gange undret mig over, hvorfor så mange venter på Dommedag. Den samme undren kan jeg opleve, når så mange siger Guds Rige kommer snart.
Paulus taler om dommedag på en måde, så han kan bruge det til at true med, ved at få gjort det til noget som kommer, måske noget nært forestående. Bl.a.: Apg. 17, 31. for han har fastsat en dag, da han vil holde dom over hele verden med retfærdighed ved en mand, som han har bestemt dertil
I hvert fald er det underligt, når Jesus f.eks. siger: Joh. 12, 31. Nu fældes der dom over denne verden, nu skal denne verdens fyrste jages ud.
Joh. 12, 36. Tro på lyset, mens I har lyset, så I kan blive lysets børn
Jeg oplever det er noget aktuelt, noget der sker NU! Jeg forstår det som det selv samme NU, vi er en del af sammen mad alle andre i verdenshistorien, hvor vi kan lade os opfylde af Lyset fra Gud. Det er det Lys, som Gud har kaldt Dag. Den Dag, som også kaldes den ydderste Dag, fordi den ikke er det samme som de dage vi regner her, men det Himmelske Lys, hvori vi alle har modtaget alt. Derfor undrer jeg mig over, hvorfor så mange går og venter....!
Selv når et menneske dør fra denne verden, og vi måske tror det er forsent, har det mulighed for at vende sig mod Lyset. Nogen ser først ind i det når de oplever det ikke er slut og de skiller sig fra legemet. Så bliver det Lys, som ér i dem, om end det kan være lille, det som leder dem til Gud, igennem døden til Liv.
Således vil der være mange, som mennesker mente var fortabte, som de i deres egen vildfarelse fordømte, være Levende om end de dør. Kongerne blandt dem alle, er de, som i dette Liv, bringer Lys til Verden og leder de mange til Frelsen.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#32653 - 05/05/2004 03:32
|
Bruger
|
hej Jan Sloth Du skriver:
Jeg gentager. Det ER Guds vilje at helbrede ALLE. Sygdom tilhører ikke kristne. Jesus har købt os fri for sygdom. Enhver påstand om det modsatte er en stor gang løgn som kommer ret fra helvede.
I saa fald maa du kunne imoedegaa de modargumenter, der er blevet bragt frem fra biblen, i stedet for bare at gentagge og bruge store ord. Det bliver ikke mere sandt af at du skriver med store bogstaver og bruger kraftudtryk. Tvaertimod viser det at du ikke vil debatere paa grundlag af biblen, hvor du har din laere fra. Djaevelen kunne jo ogsaa godt slynge en raekke skriftsteder i hovedet paa Jesus, men ville ikke imoedegaa Jesu argumentation ud fra skriften. Dine skriftsteder har intet sagt om at alle bliver helbredt paa denne side af Jesu andet komme, tvaertimod er det blevet modargumenteret ud fra bilben med konkrete skriftsteder der siger det modsatte.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32654 - 05/05/2004 03:38
Re: Dommedag Nu
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Hej vandrer
Herrens dag i det gamle testamente bruges om forskellige tidspunkter, hvor Gud som opfyldelse paa profeti griber saerligt ind med sin vrede og sin naade. Dette kan kaldes dommedag. Den store Herrens dag, den vigtigste i det gamle testamente er for mig at se jesu foerste komme. Her aabenbarede Gud sin vrede over alle verdens synder til alle tider og udgoed den over sin egen soen i vores sted, og her abbenbarede Gud sin naade ved at sende sin soen for at ldie i vort sted og ved i hans opstandelse at erklaere verden for tilgivet. Derfor kan man for mig at se godt sige at det var dommedag, da det var den periode, hvor Gud holdte dom over alle synder og hvor han doemte verden retfaerdig i Kristus. Det var ogsaa ved Jesu foerste komme at Guds rige kom.
Men den dommedag vi venter pa er for mig at se en anden, a mindre betydning end den foerste, men dog den sidste Herrens dag og den eneste af dem vi har foran os og ikke bag os. Derfor mener jeg godt man kan tale om den som dommedag, for det er her Jesu skal doemme levende og doede og give de som her i livet er kommet til tro paa frelsen i ham evigt liv og doemme de som har afvist hans tilgivelse til evig fortabelse.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32655 - 05/05/2004 09:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Magnus, du skriver Men den dommedag vi venter pa er for mig at se en anden, a mindre betydning end den foerste, men dog den sidste Herrens dag og den eneste af dem vi har foran os og ikke bag os. Derfor mener jeg godt man kan tale om den som dommedag, for det er her Jesu skal doemme levende og doede og give de som her i livet er kommet til tro paa frelsen i ham evigt liv og doemme de som har afvist hans tilgivelse til evig fortabelse.. Jeg snublede lige over at du skriver, at den ultimative dommens dag skulle have "mindre betydning end den første". Det er jo dog den, hvor Herren skaber en ny himmel og en ny jord og gør op med al ondskab, jfr. Åb 21,3-4 Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. Den Herrens dag, hvor Jesus åbenbarer sig for alle, hvor alle bøjer knæ for ham, hvor alle høster frugterne af vores tro eller vantro, kærlighed eller had, men ikke længere kan skifte indstilling; den dag, hvor det bliver en lidelse at se ham, Gud, hvis man ikke har villet have med ham at gøre her i verden. Har vi modtaget livet af Guds hånd, men ikke har villet have med ham at gøre her, kommer vi ikke til at se hans kærlige ansigt i evigheden. For har vi ikke ønsket at modtage hans kærlige tilgivelse, rakt os betingelsesløst ved Jesu Kristi lidelse og død for os, forbliver vi under hans vrede .. Er dette ikke den kristne lære? Og anser du den dag, for værende af "mindre betydning"  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32656 - 05/05/2004 11:52
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl
Jeg har ikke sagt min egen mening, men blot hvad bibelen siger om helbredelse. Og man kan umuligt gå fejl: Gud ønsker ikke at nogen af hans kære børn skal være syge.
venlig hilsen Jan
|
|
Til toppen
|
|
|
#32657 - 05/05/2004 11:54
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Vi beder fordi at bibelen siger at vi skal bede for at få fra vores himmelke far. Og beder vi om noget som er Guds vilje, da får vi det hvis man tror det. Og mht til helbredelse er det Guds vilje at helbrede alle, så derfor ved vi at vi får det når vi beder i tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32658 - 05/05/2004 11:56
|
Bruger
|
Summen af Guds ord er sandheden. Og når man tager alle skriftsteder om helbredelse, da vil man finde ud af at det er Guds vilje at alle skal være raske
Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om hvorfor i al verden du går til læge hvis du bliver syg ? Det er jo at modarbejde Gud hvis du tror at Gud ønsker du skal være syg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32659 - 05/05/2004 12:35
Nødvendigheden af bøn
|
Bruger
|
Hej Jan!
Mange tak for svaret.
Vi beder fordi at bibelen siger at vi skal bede for at få fra vores himmelke far. Og beder vi om noget som er Guds vilje, da får vi det hvis man tror det.
Jeg forstår godt, at bøn er for at få.
Det jeg ikke forstår er, hvorfor bøn er nødvendig for at få fra Gud.
Hvis Gud ønsker at I skal have det, så får I det vel under alle omstændigheder - bøn eller ej?
Hvis Gud ikke ønsker at I skal have det, så får I det vel under ingen omstændigheder - bøn eller ej?
De eneste måder jeg kan få nødvendigheden af bøn til at give mening er:
1) at I ved at bede kan få Gud til at ændre mening.
2) at Gud ønsker at I skal tigge før han vil give jer noget.
Da Gud angiveligt er alvidende, så ved han vel allerede inden i beder, hvad jeres ønske er/vil være. Så har han vel allerede bestemst sig før I beder?
Desuden fortryder Gud vel ikke sine beslutninger, hvorfor man vel heller ikke kan forestille sig, at han ændrer mening?
Dermed kan 1) vel ikke være rigtig?
At Gud angiveligt er alkærlig harmonerer dårligt med, at han vil have jer til at tigge.
Dermed kan 2) vel ikke være rigtig?
Men hvori bunder nødvendigheden af bøn så?
Og mht til helbredelse er det Guds vilje at helbrede alle, så derfor ved vi at vi får det når vi beder i tro.
Men, hvis det virkelig er Guds vilje, at helbrede alle, så gør han det vel uanset om I beder eller ej?
At kræve, at I beder før han gør det, han selv ønsker at gøre, gør jo bøn til et formål i sig selv. For Gud at se må det ovenikøbet være et væsentligere formål end at helbrede alle.
Men hvad formål har Gud med at kræve, at I beder ham om at gøre det han selv vil?
Overskrift ændret efterfølgende.
Ændret af Ateist (05/05/2004 12:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32660 - 05/05/2004 13:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jan, du skriver: Summen af Guds ord er sandheden Rigtigt!
Du skriver videre: Og når man tager alle skriftsteder om helbredelse, da vil man finde ud af at det er Guds vilje at alle skal være raske Forkert!
Du spørger så: Jeg kunne godt tænke mig at spørge dig om hvorfor i al verden du går til læge hvis du bliver syg ? Det er jo at modarbejde Gud hvis du tror at Gud ønsker du skal være syg.
Jeg ved ikke, om det er Guds vilje, at jeg er syg, hvis jeg er det. Det kunne være, at der helt enkelt var en, der havde smittet mig! Jeg lever, ligesom du, i en falden verden. Jeg er ikke Gud, og Guds planer er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med mine egne.
Selvfølgelig går jeg til læge, hvis jeg har brug for lægehjælp. Jeg går også til bageren efter brød, hvis jeg er sulten, og jeg forventer ikke at Gud lægger brødet på min tallerken.
I øvrigt har du fået svar på dit spørgsmål. Læs igen hvad vi har skrevet til dig, også det link jeg gav dig som svar på dit første indlæg.
Jeg er ked af, at du stadig ikke vil tænke over de svar, du har fået og gå ind i en debat om indholdet. Det du skriver, er et skoleeksempel på misforstået bibeltolkning.
Kære Jan, jeg håber så meget, at du vil lytte til alle os, som er grundlæggende uenige med dig om, hvad kristendommen er og betyder, inden du prædiker videre ... Der findes sporskifter her i livet - også for dig!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32661 - 05/05/2004 13:30
Re: Nødvendigheden af bøn
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver her (til Jan):
Jeg forstår godt, at bøn er for at få. Det jeg ikke forstår er, hvorfor bøn er nødvendig for at få fra Gud.
Bøn er ikke primært for at få, det er en stor misforståelse. Bøn er fortrolig samtale med Gud - alt hvad der ligger os på sinde må vi udøse for ham, vores nød, vores glæde, vores tak og lovprisning. Det kan også være en bøn om hjælp til at give, f.eks. når vi er i forbøn for andre. Gud har valgt os som sine medarbejdere. Det er så ufatteligt store ord, at jeg vover næsten ikke at skrive dem ..
Bøn kan være et suk til ham midt i hverdagen, eller en overvældet tak for Guds urimelige godhed, eller en bøn om tilgivelse.
Og det er ganske rigtigt slet ikke nødvendigt at bede for at få! Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør, og her i verden er det ikke sådan, at de bedende i det ydre er raskere og rigere og lykkeligere end andre! Men vi har en helt anden rigdom, nemlig at vi ved, hvor vi kan gå hen med vores problemer, og vi er aldrig alene med dem - Gud er med hos os i mørket, lige så vel som i lyset.
Så midt i verdebs elendighed er vi alligevel trygge og glade og gennemstrømmede af Kristi kærlighed, fordi vi lever vores liv i ham!
Gud elsker os alle så højt at det er ham en smerte, at nogen af os lever på stor afstand af ham og ikke ved, at vi behøver fællesskabet med ham, og går til grunde uden. Gud længes efter sine skabninger!
Sådan tror jeg det er. (Men du får nok et helt anderledes svar af Jan.)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32662 - 05/05/2004 13:48
Bare et par tanker
|
Bruger
Reg.: 27/04/2004
|
Kære alle!
Jeg vil bare videregive et par tanker jeg har om dette. Det er så berømt, at sige, at Gud ikke nødvendigvis vil helbrede alle. Jeg må indrømme, at jeg ikke har fundet noget som ligner dette i bibelen, undtagen når mennesker lever i kontinuerlig og bevidst synd, at man ikke lever i Guds kærlighed og ikke VIL tilgive andre mennesker. I evangelierne står der, at Jesus gik omkring og gjorde vel og helbredte alle dem der var overvældet af djævelen, for Gud var med ham. Der står at han gjorde det samme som han så sin himmelske far gøre. Jeg ser ikke et eneste sted, at nogen kom til Jesus med et stort ønske om at blive helbredt, hvor Jesus sagde, "det er ikke min faders vilje at helbrede dig!" eller "du må vente til det bliver din tur!" Nej, han helbredte dem som kom til ham, og han sagde : "din tro har frelst dig!" I sin hjemby står der at han ikke KUNNE gøre nogen undergerninger på grund af deres vantro. Tænk engang, der står ligefrem, at Jesus ikke KUNNE! Så for mig ser det ud som om, at vantro og tvivl virkelig er en hindring for at Jesus helbreder. Måske tro er Guds sprog. Jeg synes også, det virkelig ser ud til, at det virkelig ER Guds vilje at helbrede alle. Nogle steder helbredte Jesus også ALLE. "Han som tilgiver alle dine misgerninger og læger ALLE dine sygdomme!" og der står at der ikke er personsanseelse hos Gud. Jøderne havde en pagt med Gud, at hvis de holdt loven og elskede ham, så ville han ikke tillade at de sygdomme som kom over ægypterne kom over dem. Men det, som for mig er det mest afgørende, er skriftstederne om at Jesus også tog al vor fysiske sygdom på sig på korset, og at vi fik lægedom ved hans sår. At hvis vi alle får frelsen gennem korset, så får vi også alle helbredelsen gennem korset. Gud var interesseret i det hele menneske. Men noget man ikke har HJERTETRO for kan man ikke virkelig tage imod. Vi bliver frelst ved en hjertetro, som Gud giver når vi hører evangeliet. På samme måde, tror jeg Gud vil virke en hjertetro i os, når vi hører at Jesus tog vor svaghed og sygdom, når evangeliet om helbredelse bliver forkyndt. Hører du igen og igen, at det ikke er Guds vilje at helbrede dig, at han kan helbrede, men måske han ikke vil, da er jeg ikke sikker på, at Gud vil virke hjertetroen i os. Han vil kun virke troen i os, når hans sande og rene ord bliver forkyndt.
Kærlig hilsen Jack
|
|
Til toppen
|
|
|
#32663 - 05/05/2004 13:52
Re: Bare et par tanker
[Re: Jack]
|
Bruger
|
og med hensyn til det at bede "ske din vilje", så er det en overgivelsesbøn, men jeg ser ikke nogen steder, når apostlene bad for de syge, at de afsluttede med "ske din vilje". Der står også :"er nogen i blandt jeg syg, skal han kalde menighedens ældste, og de skal bede over ham efter at have salvet ham med olie. Bed for dem som er syge, så vil troens bøn frelse den syge...." Der står ikke nogen steder at vi om dette skal bede om det er Guds vilje. For mig ser det meget mere ud som om, at det virkelig er et løfte Gud giver os. Hvis vi er i tvivl om det er Guds vilje at helbrede os, så har vi måske ikke troen på det, så tvivler vi på om han vil helbrede os. Men Gud ønsker ved sit ord at løfte os op i tro. Jeg kan ikke forstå at man skal gøre Guds ord så indviklet.
Jack
|
|
Til toppen
|
|
|
#32664 - 05/05/2004 13:56
|
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
|
Kære Jan!
Du er fuldstændig galt afmarcheret.
Hvis det skulle være som du siger, så ville der iblandt kristne ikke være nogen der var syge.
Og det har du vel også fundet ud af ikke passer. Vi Guds børn bliver ikke skånet.
Det du så vil påstå, vil sikkert være at de ikke har tro nok. Og at de ikke har bedt nok. Altså faktisk ikke er "nok" kristne.
Men nej min kære Jan, det har intet med sagen at gøre. Vi be´r: "Ske din vilje". Fordi vi har så meget tro, at vi tør lægge alt i Guds hånd, så han kan gøre hvad der er bedst for os.
Du gør dig selv til gud, ved at men at du selv ved bedst. Det er forkert.
Det er ikke den samme Herre vi to har. Min bøn for dig vil stadig være at du omvender dig.
Kærlig hilsen Løwendahl
"Jesus vandt og jeg har vúndet"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#32665 - 05/05/2004 15:16
|
Bruger
|
Bøn er ikke primært for at få, det er en stor misforståelse. Bøn er fortrolig samtale med Gud - alt hvad der ligger os på sinde må vi udøse for ham, vores nød, vores glæde, vores tak og lovprisning. Det kan også være en bøn om hjælp til at give, f.eks. når vi er i forbøn for andre.
Okay, lad os da ikke tale om at "få", hvis det ord virker belastet i dine øjne. Lad os i stedet tale om, hvorvidt bønnen har en effekt.
Mener du ikke at bøn har nogen effekt - udover at den bedende får det bedre rent psykisk?
Hvis du mener bøn har en reel effekt (og, det mener du vel, i og med at du taler om (at få!) "hjælp til at give"), så gælder mine betragtninger om nødvendigheden af bøn stadig. Jeg kan simpelhen ikke forstå, hvorfor bøn skal være nødvendig.
Gud har valgt os som sine medarbejdere. Det er så ufatteligt store ord, at jeg vover næsten ikke at skrive dem ..
Hvori ligger det reelle indhold af jeres "arbejde" i forbindelse med bønnen? Hvad er det i, vha. bønnen, konkret udretter, som Gud behøver/ønsker?
Bøn kan være et suk til ham midt i hverdagen, eller en overvældet tak for Guds urimelige godhed, eller en bøn om tilgivelse.
Men er bønnen nødvendig for at få (!) tilgivelse? Er tilgivelsen en effekt af bønnen. Hvis, hvorfor er bønnen så nødvendig for at få tilgivelse? Gud ved vel, at I søger tilgivelse allerede inden I beder?
Og det er ganske rigtigt slet ikke nødvendigt at bede for at få! Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør, og her i verden er det ikke sådan, at de bedende i det ydre er raskere og rigere og lykkeligere end andre! Men vi har en helt anden rigdom, nemlig at vi ved, hvor vi kan gå hen med vores problemer, og vi er aldrig alene med dem - Gud er med hos os i mørket, lige så vel som i lyset.
Nu bliver jeg lidt forvirret, for her lyder det som om du siger, at bønnen overhovedet ingen effekt har - bortset fra den psykologiske 'trøste-effekt'.
Gud elsker os alle så højt at det er ham en smerte, at nogen af os lever på stor afstand af ham og ikke ved, at vi behøver fællesskabet med ham, og går til grunde uden. Gud længes efter sine skabninger!
Det er åbenbart ikke os alle han længes nok efter, til at han vil give os grund til at tro. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#32666 - 05/05/2004 17:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Ateist, du spørger:
Mener du ikke at bøn har nogen effekt - udover at den bedende får det bedre rent psykisk?
Joda! Når vi beder i Jesu navn er det muligt at sætte himmelens kræfter i bevægelse! Om vi får det bedre psykisk er aldeles underordnet ..
Jeg kan simpelhen ikke forstå, hvorfor bøn skal være nødvendig.
Nødvendig? Vil en kærlig far ikke gerne være sammen med sine børn, og vil hans børn ikke gerne være sammen med deres far? Hvis vi ikke beder og ikke lytter til Guds ord, så kan fællesskabet visne og dø ...
Hvori ligger det reelle indhold af jeres "arbejde" i forbindelse med bønnen? Hvad er det I, vha. bønnen, konkret udretter, som Gud behøver/ønsker?
Gud behøver ingenting. Gud er suveræn. Gud ved hvad vi har brug for inden vi selv ved det. Gud har villet - og skabt - et fællesskab med sine børn. Hvad vi gør - og ikke gør - har derfor indflydelse på både vores eget og vores medskabningers liv og skæbne. Vor Herre - og livgiver og frelser - er Jesus Kristus.
Men er bønnen nødvendig for at få (!) tilgivelse? Er tilgivelsen en effekt af bønnen. Hvis, hvorfor er bønnen så nødvendig for at få tilgivelse? Gud ved vel, at I søger tilgivelse allerede inden I beder?
Der ved jeg ikke, men hvor skal vi ellers gå hen med vores anger, når vi er faldet i?
Når vi bekender vore synder, og beder om tilgivelse, er Gud nådig og retfærdig og tilgiver os. Ikke alle søger vel tilgivelse. Hvis et menneske indretter sig på fortsat at leve i synd, har det heller ingen mening at bede om tilgivelse. At have modtaget Guds nåde og tilgivelse er ikke en fribillet til at synde videre.
Nu bliver jeg lidt forvirret, for her lyder det som om du siger, at bønnen overhovedet ingen effekt har - bortset fra den psykologiske 'trøste-effekt'
Nej, sådan skal det bestemt ikke forstås. Måske kan nogle af de ovenstående bemærkninger forklare, hvordan jeg mener det. Ellers må du spørge igen. Det lyder lidt som om du mener at Gud er en slags psykologisk, menneskeskabt trøstebamse ... Gud er en reel, levende virkelighed! Vi har ikke skabt ham - det forholder sig omvendt!
Det er åbenbart ikke os alle han længes nok efter, til at han vil give os grund til at tro.
Det spørgsmål er jeg oprigtigt ked af; det er et helt relevant og vigtigt spørgsmål, og jeg kan ikke give dig et ordentligt svar.
Jeg kan kun sige, at det er min overbevisning, at absolut intet menneske, der ønsker at tro på Gud, er tvunget til at lade være med det. Og Jesus har givet os det herlige løfte: : Den der kommer til mig, vil jeg aldrig støde bort
Jeg håber at en anden kristen, der har læst dit indlæg, kan besvare dine spørgsmål bedre end jeg formår.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32667 - 05/05/2004 19:57
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth
Du skriver: Jeg har ikke sagt min egen mening, men blot hvad bibelen siger om helbredelse. Og man kan umuligt gå fejl: Gud ønsker ikke at nogen af hans kære børn skal være syge. Citat slut.
Svar: For det første har du i alle dine indlæg fortolket og udlagt skriften i forhold til din egen opfattelse om helbredelse.
For det andet: Gud ønsker ikke ....... NEJ selvfølgelig gør Han ikke det, men det er bevisligt ikke alle der bliver helbredt, selv om der bliver bedt for dem. Når som jeg i mange år har været forbeder for mange så er det en kendsgerning og det skyldes IKKE manglende tro hverken hos den syge eller forbederen. Selv de allermest kendte personer, der er kendt for bøn for syge oplever det samme uforklarlige!
Fornuft og lytten til Helligånden er 2 gode partnere. En kendt kirkeleder blev for flere år siden anmodet om at besøge en ældre syg mand på et hospital. Da han var på vej op i elevatoren sagde han til Gud: Hvad ønsker du Herre jeg skal "? Helligånden fortalte ham kort, at han blot skulle sætte sig ved den ældre mands seng og være stille. Dette gjorde han og lidt efter vågnede manden i sengen, kiggede på kirkelederen og udbrød så:" Hvad er du kommet for?" Kirkelederen fortalte, at han blot var kommet for at sidde hos den syge og bare velsigne ham.
Åh, hvor godt, sagde manden, alle de andre de kommer og hiver i mig og beder om helbredelse og jeg er bare mæt af livet og vil hjem til Gud.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32668 - 05/05/2004 20:14
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skriver:
Den Herrens dag, hvor Jesus åbenbarer sig for alle, hvor alle bøjer knæ for ham, hvor alle høster frugterne af vores tro eller vantro, kærlighed eller had, men ikke længere kan skifte indstilling; den dag, hvor det bliver en lidelse at se ham, Gud, hvis man ikke har villet have med ham at gøre her i verden.
Har vi modtaget livet af Guds hånd, men ikke har villet have med ham at gøre her, kommer vi ikke til at se hans kærlige ansigt i evigheden.
For har vi ikke ønsket at modtage hans kærlige tilgivelse, rakt os betingelsesløst ved Jesu Kristi lidelse og død for os, forbliver vi under hans vrede ..
Er dette ikke den kristne lære? Og anser du den dag, for værende af "mindre betydning"
Jeg anser bestemt ikke denne dag for at avere af mindre betydnign sammenlignet med alle andre dage, men vil holde fast ved at den er af mindre betydning end Herrens foerste komme. Et menneske kan blive frelst uden at vide ret meget om Herrens andet komme, men ikke uden at vide noget om hans foerste komme. Det er troen paa hvad Jesus gjorde ved sit foerste komme, der frelser, hvorfor det ogsaa er tilbage til hans foerste komme kristnes opmaerksomhed er rette mest. Det andet komme og dommedag er saadanset bare konsekvensen af hvordan mennesker har forholdt sig til hans foerste komme. Ydermere er menneskers skaebne allerede endeligt fastlagt ved deres doed. Resten er bare konsekvenser af hvorvidt de var i naadens stand eller vredens stand da de doede. Troen handler jo ikke bare om at have taget imod Gudfs kaerlige haand i al almindelighed, men i at tro at Jesus har baaret vore synder, vor skyld og Guds vrede og at Gud for hans stedfortraedende gernings skyld tilgiver os vore synder. Haabet om vores legemers forloesning udspringer naturligt heraf, men er kun en frugt af troen, ikke troen selv, som er rettet mod hvad Jesus har gjort. I johannesevangeliet kan man jo ogsaa laese at det evige liv er startet, naar mennesker kommer til tro og i de synoptiske evangelier er Guds rige ogsaa startet med Jesu foerste komme, hvor de som tror paa ham er i Guds rige. Det, der sker for troende pa den fremtigie Herrens dag er foerst og fremmest bestemt af Jesu foerste komme, da Jesu stedfotraedende doed er aarsag til vores legemlige forloesning men ikke selv er bestemt af denne.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32669 - 05/05/2004 20:59
|
Bruger
|
A: Mener du ikke at bøn har nogen effekt - udover at den bedende får det bedre rent psykisk?
K: Når vi beder i Jesu navn er det muligt at sætte himmelens kræfter i bevægelse!
Jeg antager, at det man beder om skal være noget Gud også ønsker - altså at man ikke kan opnå en effekt, som Gud ikke ønsker. Korrekt?
Hvorfor er det så overhovedet nødvendigt at bede Gud om det? Hvorfor gør han det ikke blot af sig selv, når nu det er hvad han selv og den bedende ønsker? Hvorfor vente på bønnen?
A: Jeg kan simpelhen ikke forstå, hvorfor bøn skal være nødvendig.
K: Nødvendig? Vil en kærlig far ikke gerne være sammen med sine børn, og vil hans børn ikke gerne være sammen med deres far?
Men en kærlig far kræver ikke af sine børn, at de skal bede om at blive helbredt. En kærlig far påtager sig, af sig selv, at sørge for deres helbredelse.
A: Hvori ligger det reelle indhold af jeres "arbejde" i forbindelse med bønnen? Hvad er det I, vha. bønnen, konkret udretter, som Gud behøver/ønsker?
K: Gud behøver ingenting. Gud er suveræn.
Så forstår jeg vist ikke helt den med at I er hans "medarbejdere". Hvorfor pålægger Gud jer dette "arbejde", hvis ikke der er behov for det?
Gud ved hvad vi har brug for inden vi selv ved det.
Hvorfor venter han så på at I beder om det?
A: Men er bønnen nødvendig for at få (!) tilgivelse? Er tilgivelsen en effekt af bønnen. Hvis, hvorfor er bønnen så nødvendig for at få tilgivelse? Gud ved vel, at I søger tilgivelse allerede inden I beder?
K: Der ved jeg ikke, men hvor skal vi ellers gå hen med vores anger, når vi er faldet i?
Hvis det blot er for, at I skal få afløb for jeres anger, så er der vel netop tale om at I skal få det psykisk bedre? Til trods for dine indledende ord: "Om vi får det bedre psykisk er aldeles underordnet .."
Når vi bekender vore synder, og beder om tilgivelse, er Gud nådig og retfærdig og tilgiver os. Ikke alle søger vel tilgivelse.
Men Gud ved - før mennesket selv - hvorvidt det søger tilgivelse eller ej. Hvorfor så ikke bare tilgive dem, der ønsker det? Hvorfor skal de bede om det?
Det lyder lidt som om du mener at Gud er en slags psykologisk, menneskeskabt trøstebamse ...
Det er faktisk lige nøjagtigt, hvad jeg mener. I denne tråd har jeg dog taget udgangspunkt i, at Gud er virkelig, så jeg kan ikke se relevansen.
A: Det er åbenbart ikke os alle han længes nok efter, til at han vil give os grund til at tro.
K: Det spørgsmål er jeg oprigtigt ked af; det er et helt relevant og vigtigt spørgsmål, og jeg kan ikke give dig et ordentligt svar.
Det var nu mere en konstatering end et spørgsmål. Jeg kan dog kun give dig ret i, at spørgsmålet om, hvorfor det er sådan, må være både relevant og væsentligt for en troende.
Jeg kan kun sige, at det er min overbevisning, at absolut intet menneske, der ønsker at tro på Gud, er tvunget til at lade være med det.
Og, jeg vil så omvendt hævde, at jeg - i hvert fald, som tingene ser ud nu - er ude af stand til at tro. Dermed er jeg vel også "tvunget" til at lade være?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32670 - 05/05/2004 23:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Magnus, ja set på den måde er jeg enig. Det er helt rigtigt, at vi sådan set ikke behøver at skal beskæftige os noget videre med eskatologien .. og da det altså¨var sådan du mente ordet "betydningsfuld" har jeg ingen indvendinger. Jeg forstod ordet anderledes - nemlig som den størst tænkelige begivenhed - skabelsen af en ny himmel og en ny jord ... ganske rigtigt en konsekvens - en forventningernes opfyldelse - det har vi at se frem til. ("Den tid,. den glæde" kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32671 - 06/05/2004 00:00
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Jan. Du synes at mene, at troen nærmest er et "betalingsmiddel" for helbredelsen, fremfor tillid. Tror du ikke nok, får du ikke dit mirakel. Jeg undrer mig også over, at du taler om "at opbygge sin tro" - og først derefter kan man få helbredelse. Troen er jo en gave fra Gud, ikke noget vi selv kan lave eller opbygge. Hvad vil du sige til dem, der tror fuldt og fast på deres helbredelse, men alligevel forbliver syge? Mht. bevidst synd, det lyder jo besnærende enkelt, men det er det ikke. Fx. salmernes forfattere kan ofte klage over, hvorfor det går den fromme så skidt og den ugudelige så godt. Fx. salme 73: "...jeg måtte se de ugudeliges lykke. De lider ingen kvaler..." (v.3-4) og: "Til ingen nytte holdt jeg mit hjerte rent og vaskede i uskyld mine hænder, jeg blev dog ramt dagen lang og tugtet hver morgen." (v.13-14.) Se også Job 21. Spørgsmålet er blevet rejst før, men jeg spørger også: Hvad gør du med Jobs bog, en beretning om en from, troende mands lidelse? Vil Gud helbrede alle, her og nu, mirakuløst, hvad så med de syge, der er nævnt i Paulus´ breve? Du siger, at hvis Gud kan bruge sygdom, så modarbejder man Gud ved at gå til lægen, eller man skal bede om sygdom som en velsignelse. Det er at fordreje tingene fuldstændigt, det er der jo ingen her, der har sagt. Paulus kunne også rose sig af sine trængsler, men han opsøgte dem ikke for deres egen skyld. Men de trængsler, han kom ind i, tog han af Guds hånd. Du siger, at Jesus har båret sygdommene på korset, så vi ikke skal være syge. Han har også båret synderne, men betyder det, at vi kan blive syndfri i dette liv? Nej, vel? Men jo, vi må bede om, hvad vi vil, også helbredelse. Og så er det op til Gud, om han vil helbrede os - ved bøn, medicin eller begge dele - om han vil bruge sygdommen som en del af alt, der virker sammen til gode for hans børn, og give os styrke til at bære den (for det er også et under!  )- eller om han vil helbrede os på opstandelsens morgen! Har du din liste fra bogen "Åndens magt" om Ndifon? Den kunne nemlig godt ligne. Jeg mener, som Kristina, at stederne er taget ud af deres sammenhæng, og ikke alle handler om helbredelse. Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32672 - 06/05/2004 01:28
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Hej Magnus
Jeg forstår din definition af den første og den anden dommedag.
Den første dommedag er omkring de begivenheder der udspillede sig, da Jesus blev slået ihjel, opstod igen og viste sig for disciplene.
Den anden dommedag er omkring de begivenheder som vil udspille sig ved genkomsten, hvordan den så end skal forstås og finde sted.
Begge refererer til vendepunkter for Menneskene, som ligger uden for deres egen evne at kontrollere. Det fremgår, at det ene har fundet sted og det andet kommer at finde sted.
Vi befinder os et sted imellem de to og som sådan, er det for mange noget der er forskudt, i forhold til NUét, i hvert fald for en tid. Begivenhederne kan nærmest virke uvirkelige, når nogen begiver sig ud i en forklaring af, hvad de går ud på. Det er noget, som må gives ovenfra, hvis ikke man forestiller sig det efter bedste evne, eller ved at overtage andres forestillinger.
Nogen hæfter sig ved undere, andre ved synd og straf, nogen ved det ydre og nogen ved det indre. Som da Jesus vandrede i Kødet, er det også meget forskelligt, hvad mennesker får ud af mødet med ham i dag. Men mange søger at få bekræftet, på en eller anden måde, at de har fået del i Guds Nåde.
Men for os i dag, med mennesker omkring os vi holder af: Hvornår og hvordan kan det egentlig afgøres, hvorvidt de var i naadens stand eller vredens stand da de doede.
Hvis de var i en sygdom, eller bare blev revet bort, inden vi fik se og høre fra dem, at de var i nådens stand, hvordan bliver deres videre tilstand så.
Hvad sker der i døden og i tilstanden efter?
Det sker, at de døde viser sig for de levende, f.eks. under deltagelse ved deres begravelse. Det kan både være mennesker vi ved har været troende og mennesker, som medens de levede ikke troede, i hvert fald ikke som dét, de tog afstand fra og som kirken står for.
Kan du fortælle lidt om, hvornår og hvordan de allígevel går til Gud.
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#32673 - 06/05/2004 03:23
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Hej vandrer Du skriver:
Vi befinder os et sted imellem de to og som sådan, er det for mange noget der er forskudt, i forhold til NUét, i hvert fald for en tid. Begivenhederne kan nærmest virke uvirkelige, når nogen begiver sig ud i en forklaring af, hvad de går ud på. Det er noget, som må gives ovenfra, hvis ikke man forestiller sig det efter bedste evne, eller ved at overtage andres forestillinger. Nogen hæfter sig ved undere, andre ved synd og straf, nogen ved det ydre og nogen ved det indre. Som da Jesus vandrede i Kødet, er det også meget forskelligt, hvad mennesker får ud af mødet med ham i dag. Men mange søger at få bekræftet, på en eller anden måde, at de har fået del i Guds Nåde.
paulus giver svaret fere steder og Jesus ligesaa. Paulus f.eks. i rom 10, naar han spoerger hvor vi skal finde retfaerdigheden ved tro og svarer at vi ikke skal soege i himlen eller i afgrunden for at hente Jesus, men i ordet, som er os naer i munden og hjertet, troens ord som vi praediker, dvs. i evangeliet. Jesus kan ogsaa sige at hans ord er aand og liv og ordet kan kaldes en saed som virker i os og genfoeder os. Ordet, evangeliet er ikke blot information om noget,d er skete engang som vi saa ved vores anstregnelser eller forestillingsevne skal komme tilbage til og "loebe til korset" eller noget i den retning. Tvaertimod saa uddeler ordet den tilgivelse Jesus vandt paa korset og som gud erklaerede for alle mennesker ved jesu opstandelse. Her kan vi finde vsihed om sydnernes forladelse. Forkyndelsen giver tilgivelsen og aabenbarer Guds refaerdighed som paulus siger, dvs. den fremmede retfaerdighed som Jesus har vundet ved at iklaede sig vore synder under Guds vrede og doe i vores sted. Derved har han vundet en evig retfaerdighed som han giver os og iklaeder os ved ordet. Troen kommer derfor af det, der hoeres, fordi det,d er hoeres er ordet om korset og tilgivelsen af vore synder. herved virker Helligaanden troen, saa mennesker ogsaa tager imod den tilgivelse, der staar urokkeligt fast fra Guds side. Gud ved ogsaa atvi har brug for noget konkret, saa han har ydermere hgivet os daaben, hvori vi faar syndernes forladelse, renses fra synden, genfoedes, faar Helligaanden som gave, bliver iklaedt kristi retfaerdighed etc., samt nadveren, hvor Jesu legem og blod gives os helt konkret og dermed syndernes forladelse saa konkret som muligt. Derfor fejrer vi nadver, fordi det er Guds pant paa vbores frelse, hans ed sin tilgivelse. I disse naademidler kan vio finde sand vished om at vi er i naadens stand, netop fordi de uddeler den anade helt konkret.
Men for os i dag, med mennesker omkring os vi holder af: Hvornår og hvordan kan det egentlig afgøres, hvorvidt de var i naadens stand eller vredens stand da de doede. Hvis de var i en sygdom, eller bare blev revet bort, inden vi fik se og høre fra dem, at de var i nådens stand, hvordan bliver deres videre tilstand så. Hvad sker der i døden og i tilstanden efter? Det sker, at de døde viser sig for de levende, f.eks. under deltagelse ved deres begravelse. Det kan både være mennesker vi ved har været troende og mennesker, som medens de levede ikke troede, i hvert fald ikke som dét, de tog afstand fra og som kirken står for. Kan du fortælle lidt om, hvornår og hvordan de allígevel går til Gud.
Mennesker der doer i vantro og afvisning af evangeliet vil ikke blive frelst men gaar fortabt. Vi kan imidlertid ikke se troen, men kun menneskers bekendelse og vi ved at gud virker troen hvor og naar han vil det i dem, som har hoert ordet, selvom de stadig kan modstaa det. Derfor kan vi aldrig med sikkerhed vide om nogen er blevet omvendt paa doedslejet, hvis de ikke har sagt noget. Det er heldigvis heller ikke vores opgave, men det er noget der ligger os paa sinde isaer for dem vi har kaer. Men vi maa stole paa Gud og hans gode Aand og overlade det til ham. Vi ved at han vil at alle menensker skal frelses og virker ved evangeliet.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32674 - 06/05/2004 03:31
|
Bruger
|
Hej Jack med hensyn til apostlene, saa er det en ganske anden sag end os. tegn og undere var tegn paa deres apostolat, tegn fra Guds side paa at de var hans autoritative forkyndere som han gav ord, laert af Aanden(1.kor 2,13), dvs. som han gav sit ufejlbare ord at forkynde og nedskrive sammen med de profeter, der fulgte dem og var anerkendt af dem. Saadan fungerer tegn og undere fra Moses til apostlene. Derefter er den fuldkomne aabenbaring kommet i den Hellige Skrift og tegn og udnere sker derfor ikke paa nogens kommando, men alene som guds suveraene svar paa boen, hvor og naar det er hans vilje. Du kan ikke slutte fra deskriptiv til preskriptiv, fra at noget skete paa et tidspunkt til at det ogsaa vil ske idag og boer ske idag. Preskriptivt kan man alene slutte fra tekster, der er preskriptive og lover noget. Jesus har befalet at vi altid skal bede ske din vilje og Apostlen Johannes siger at Gud opfylder det, der er efter hans vilje. At sige at vi ikke maa bede ske din vilje er saaledes at modsige Herren selv og hans apostle. Det er falsk og antikristelig laere som ikke hoerer hjemme i Guds kirke.
I mangler desuden stadigvaek at besvare, hvorfor Paulus beder timotheus om at drikke vin til maven i stedet for at opbygge sin tro til at kommandere mavesmerterne vaek og i har stadig ikke fundet et skriftsted, der lover alle helbredelse.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32675 - 06/05/2004 11:51
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Chemnitz, Nogle gange giver Gud et praktisk råd, såsom "Dyrk motion", eller "spis mere grønt", og ja, kunne man forestille at det var det var et sådan råd Helligånden gav via Paulus til Timotheus?
Og hvorfor mon? Kunne det tænkes at han måske var et sted hvor drikkevandet sådan rent bakterielt ikke var helt OK, og at lidt vin til maven ville klare det problem?
...og stadigvæk Chemnitz, det der med nådegavernes forsvinden - profeti, helbredelse m.m., så lever og fungerer disse gaver i bedste velgående i de kredse der ikke ved at de er ophørt! Og specielt de steder i verden hvor der er enighed i kirken og hvor kirken aktivt missionerer.
Jeg tror personligt at Kirken i dag, kirken i Danmark oplever så lidt af Guds kraft, er at vi i høj grad har tilladt surdej at gennemsyre vores brød. Vi har ingen frygt for Gud længere i vores kirke, ingen tro og tillid til ham længere, vi tillader synden at hærge iblandt os og påtaler og irettesætter det kun sjældent, af frygt for at folk bliver fornærmede og vil forlade kirken. I stedet for at bruge kræfterne på at missionere, ligger vi i åbenlys strid med hinanden både indenfor og udenfor den lokale kirke, vi bagtaler og rakker ned på vores ledere og vore brødre, præster og pastorer slås indbyrdes, ja der er ingen enighed. Vi bærer nag mod hinanden og vi forsømmer at tilgive hinanden. Er det så mærkeligt at Guds kraft er på et så lavt blus som det er?
Jak 5:16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt.
Mvh. Carsten
P.S.: Ikke alt ovenstående passer på alle kirker og alle kristne i DK, men maler et bredt billede at Kristi Legeme i DK...
|
|
Til toppen
|
|
|
#32676 - 06/05/2004 12:45
[Re: Carsten]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Kære Carsten
Du skriver: "Jeg tror personligt at Kirken i dag, kirken i Danmark oplever så lidt af Guds kraft, er at vi i høj grad har tilladt surdej at gennemsyre vores brød" og " I stedet for at bruge kræfterne på at missionere, ligger vi i åbenlys strid med hinanden både indenfor og udenfor den lokale kirke, vi bagtaler og rakker ned på vores ledere og vore brødre, præster og pastorer slås indbyrdes, ja der er ingen enighed. Vi bærer nag mod hinanden og vi forsømmer at tilgive hinanden. Er det så mærkeligt at Guds kraft er på et så lavt blus som det er?"
Hvis vi ser på Korinthermenigheden, der nærmest svømmede over i nådegaver var "livsstilen" ikke stort anderledes end det du skriver:
"1. Kor. 1,10-11"Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at enes, så der ikke er splittelser iblandt jer, men så I holder sammen i tanke og sind. For Kloes folk har fortalt mig om jer, mine brødre, at I ligger i strid med hinanden.
1. Kor. 6 " Hvordan kan nogen af jer, der har en sag imod en broder, vove at bringe den for retten hos de uretfærdige og ikke hos de hellige? v6 I stedet for fører broder sag mod broder, og det for ikke-troende!v7 Allerede det, at I overhovedet har retssager med hinanden, er et nederlag for jer. Hvorfor finder I jer ikke hellere i uret? Hvorfor lider I ikke hellere tab? v8 I stedet for begår I uret og påfører andre tab, og det endda brødre!
1. Kor. 5,1-2" Det er almindelig kendt, at der forekommer utugt hos jer, og det af en sådan art, at den ikke engang forekommer hos hedninger, nemlig at en mand lever sammen med sin fars hustru. v2 Og så er I tilmed indbildske! Burde I ikke snarere være fortvivlede, så han, der har gjort dette, fjernes fra jeres midte?"
Utugt og splittelser!!. Gud straffer og belønner ikke med nådegaver. De er som ordet siger af nåde. Når alle nådegaver, tjenester var i funktion på apostlenes tid med fuld kraft, var det fordi det havde et formål for Gud, nemlig at bære evangeliet frem til det fuldkomne, Bibelen.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#32678 - 06/05/2004 17:58
|
Bruger
|
Hej!
Er det en anden sag med apostlene? Jesus sagde: "den som tror på mig skal gøre de samme gerninger...." "disse tegn skal følge dem der tror, i mit navn skal de uddrive onde ånder....." Jeg tror på nødvendigheden af bøn, men at kun bede til Gud i vore behøv er de egoistiske bønner. For mig er bønner først og fremmest tilbedelse og lovprisning af vor vidunderlige Herre. Jeg tror da at vi kan bede for de syge, og jeg tror at vi kan byde over de onde ånder, også hvis der er sygdomsånder, og bede dem forsvinde i Jesu navn. Gud har mange veje at gøre det på. Vi kan lægge hænderne på de syge, vi kan bede på afstand og Gud hører os. I andre tilfælde kan vi byde sygdomsånder forlade mennesker, hvis sådan nogle er tilstede. Det handler om at lade sig lede af Guds Ånd, og Guds Ånd vil fortælle os hvad der bør gøres i de enkelte tilfælde.
Jack
|
|
Til toppen
|
|
|
#32679 - 06/05/2004 19:11
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
A: Og, jeg vil så omvendt hævde, at jeg - i hvert fald, som tingene ser ud nu - er ude af stand til at tro. Dermed er jeg vel også "tvunget" til at lade være?
E: Jeg kom lige til at tænke på - hvem er det der tvinger dig til ikke at tro......
For mig at se er spørgsmål ikke "hvem" men "hvad". Som det er nu, er jeg ikke i stand til at tro på myterne uden beviser. Som det er nu, er jeg ikke blevet præsenteret for beviser. Ergo tror jeg ikke.
Det er for mig at se kun nogens skyld, hvis 1) nogen kan give mig et bevis, men underlader at gøre det, eller 2) nogen har skabt mig så jeg behøver et bevis for at acceptere myterne Gud lader til at være eneste bud på begge punkter.
Kunne det være djævelen som "sætter griller i hovedet på dig" (undskyld udtrykket) og bliver ved at hviske dig i øret at der ikke er nogen Gud og at kristendommen er noget værre noget.....
Hvad regner du egl. med at jeg svarer til dette? Da jeg jo selvsagt ikke tror på djævelen så kan jeg jo kun svare benægtende.
Og problemet er jo ikke at jeg er blevet overtalt til at "kristendommen er noget værre noget" - problemet er at der ingen beviser er for kristendommens dogmer.
Min påstand er at det i hvert fald ikke er Gud som sætter en grænse op for din evt. kommende tro....
Det må det da næsten være, hvis han eksisterer - jvf. ovenfor!
Derfor er der en stor tryghed i at overlade det til Gud at finde ud af hvilket bønnesvar der er bedst for mig og alle andre.....
Så der er ingen effekt af bønnen? Gud gør alligevel altid det Gud synes er rigtigt?
Konen kender mandens behov og ønsker og kan sagtens gå ud og sætte kaffe over og servere den....... Alligevel bliver hun glad da manden beder hende om at gøre det for ham...... Manden bliver straks honoreret med et smil og et ekstra klem inden sengetid...... Konen følte nemlig at manden værdsatte at hun laver kaffe - og ikke bare tog det (og dermed hende) for givet......
Så Gud har behov for at blive værdsat?
Og, bønnens formål er blot at tilfredsstille Guds behov for værdsættelse?
Guds behov for at blive værdsat må iøvrigt være ret stort, når han fx vil lade folk æde op af kræft såfremt dette behov ikke bliver opfyldt (her forudsætter jeg at bøn har en effekt). Vel ikke tegn på et alkærligt væsen?
Det er almindeligt i forhold der er baseret på kærlighed at man taler sammen...... viser sine behov..... værdsætter når de opfyldes...... takker når man hjælpes..... spørger når man ønsker noget..... respektere når man får afslag eller den anden ønsker noget andet...... sådan er bøn.......
Når mennesker kommunikerer - verbalt eller på anden vis (kropssprog etc.) - er det jo fordi det er nødvendigt, da den anden part ikke er alvidende. Da Gud er alvidende burde kommunikation fra mennesker til ham være totalt unødvendigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32680 - 07/05/2004 11:07
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Malli, Nej, Gud straffer og belønner ikke med Åndens gaver, men Åndens gaverne gives til dem der ihærdigt søger Gud, tjener Gud, og til dem der vandrer retsindigt for Hans ansigt. Måske ikke som en belønning, men for ikke at bringe skam over Guds navn. En uvorden søn vil jo bringe skam over sin Faders navn.
Vi ved ikke hvor stor Korinthermenigheden var, og vi ved slet ikke om det var de samme personer der dyrkede utugt, som besad Åndens gaver. Formentlig ikke, med mindre der var tale om nogle der var blevet stolte og var faldet derved.
Der går ögså gerne lidt tid inden Gud fortrækker sit lys fra en person eller en forsamling. Han giver plads og tid til omvendelse fra den synd man befinder sig i, men fortsætter man ufortrødent uden at lytte til formaninger og irettesættelse, så lader Gud sig altså ikke håne. Netop at tage imod formaning og irettesættelse er vores store svaghed i DK. Så snart der er nogen der er ude i dette ærinde - så kalder folk det fordømmelse... AK!
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#32681 - 07/05/2004 18:29
[Re: Carsten]
|
Bruger
|
Hej Carsten: Du skriver:
Nogle gange giver Gud et praktisk råd, såsom "Dyrk motion", eller "spis mere grønt", og ja, kunne man forestille at det var det var et sådan råd Helligånden gav via Paulus til Timotheus? Og hvorfor mon? Kunne det tænkes at han måske var et sted hvor drikkevandet sådan rent bakterielt ikke var helt OK, og at lidt vin til maven ville klare det problem?
Det er da muligt at drikkeandet var bakteriefyldt, ligesom det er muligt og endda sandsynlgit at alle de sygdomme Jesus helbredte havde en naturlig aarsag. Problemet er, at Paulus ehr begrunder det med at Timotheus altid er syg og at han ikke formaner ham til at have mere tro paa sin helbredelse, men til at drikke vin. Vin var faktisk og er ogsaa idag et godt middel mod mavesmerter, saa det er langt mere sandsynligt og mere i overensstemmelse med hvad teksten faktisk siger at det var for at bringe Timotheus til bedre helbred og ikke blot for at forebygge eller for at han skulle "beholde" sin helbredelse. Der er mange ting, der er mulgie, men naar vi laeser biblen skal vi laese, hvad der staar og ikke, hvad vi finder muligt.
...og stadigvæk Chemnitz, det der med nådegavernes forsvinden - profeti, helbredelse m.m., så lever og fungerer disse gaver i bedste velgående i de kredse der ikke ved at de er ophørt! Og specielt de steder i verden hvor der er enighed i kirken og hvor kirken aktivt missionerer.
Det er da muligt at der er enighed inden for karismatiske kirker, jeg tror nu ikke den er stoerre end f.eks. indenfor den evangelisk-lutherske frikirke og vi er lige uenige med hinanden, kirkerne imellem. Jeg saetter enighed hoejt, men netop sand enighed og ikke blot at man glemmer forskellene, som rent faktisk er der. Det er nemlgi ikke enighed, men en accept af uenighed, hvilket strider imod biblens befalinger, som entop er enighed og ikke blot ydre enhed. Mht. naadegaverne, saa har jeg andre steder arguemnteret for de profetiske naadegavers ophoer og mener ikke at jeg har faaet overbevisende modargumenter paa grundlag af Den hellige SKrift saa jeg fastholder min position paa det omraade, indtil Skriften overbeviser mig om noget andet.
Jeg tror personligt at Kirken i dag, kirken i Danmark oplever så lidt af Guds kraft, er at vi i høj grad har tilladt surdej at gennemsyre vores brød. Vi har ingen frygt for Gud længere i vores kirke, ingen tro og tillid til ham længere, vi tillader synden at hærge iblandt os og påtaler og irettesætter det kun sjældent, af frygt for at folk bliver fornærmede og vil forlade kirken. I stedet for at bruge kræfterne på at missionere, ligger vi i åbenlys strid med hinanden både indenfor og udenfor den lokale kirke, vi bagtaler og rakker ned på vores ledere og vore brødre, præster og pastorer slås indbyrdes, ja der er ingen enighed. Vi bærer nag mod hinanden og vi forsømmer at tilgive hinanden. Er det så mærkeligt at Guds kraft er på et så lavt blus som det er?
Jeg er delvis enig med dig her. Gudsfrygt og formaning er noedvendigt, men strid er ogsaa noednvendigt, da det er enighed og ikke falsk enhed skriten kraever, men et lige saa stort problem er det, naar man lader Guds kraft vaere afhanegig af menneskers straeben i stedet for Guds ord alene. Mennesker bliver ikke omvendt til en sand retfaerdiggoerende tro ved vores gerninger, men ved at hoere Guds ord i lov og evangelium, Guds vrede og naade, hvorved Helligaanden alene og ikke vores beslutning skaber troen i mennesker.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32682 - 07/05/2004 18:46
|
Bruger
|
Hej Jack
Er det en anden sag med apostlene? Jesus sagde: "den som tror på mig skal gøre de samme gerninger...."
Ciatet er fra Joh 14,12, som laeser: Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; Problemet med at forstaa dette om undere og tegn er at Johannes intet steds kalder disse gerninger, men i stedet tegn, semeion, og i stedet bruger udtrykket gerninger om sin egen doed og opstandelse, Helligaandes vaerk ved ordet, naar den skaber tro, Guds gerning er at I tror paa mig, siger han i Johannesevangeliet, saa dette skrfitsted handler snarere om at kirken, de troende skal evangelisere mere end Jesus gjorde.
"disse tegn skal følge dem der tror, i mit navn skal de uddrive onde ånder....."
Citatet er lidt loesrevet. Jesus taler specifikt til apostlene her og om dem, der kommer til tro ved apostlenes praediken, hvilket ogsaa er klart ud fra slutingen af markus 16, hvor der staar at dette er gaaet i opfyldelse. Hvis dette skriftsted skal forstaas ubegraenset i tid, maa det ogsaa forstaas ubegraenset mht. mennesker og steder, samt den aktuelle udoevelse af disse ting. Konsekvensen vil saa vere at enhver kristen skal uddrive midnst en ond aand, helbrede mindst en, drikke mindst et glas doedelig gift og tage paa mindst en slange uden at skader ham/hende. En saadan ubegraenset forstaael vil selv ikke de mest yderligtgaaende karismatikere acceptere. Forskellen er bare om man lader teksten selv vise begraensningen ved at se laengere nede i teksten og andre tekster eller om man begraenser efter sit eget hoved.
Paulus lader tegnet paa hans apostolat vaere tegn og udnere, hvilket det ikke kunne vaere, hvis alle have disse gaver, 2. Kor 12,12: Tegnene på, at jeg er apostel, er gjort hos jer med al udholdenhed, både ved tegn og undere og mægtige gerninger. Og Paulus skriver i sit brev til hebraerne: For når selv det ord, der var talt ved engle, havde gyldighed, og enhver overtrædelse og ulydighed fik sin velfortjente straf, v3 hvordan skal vi da kunne gå fri, hvis vi lader hånt om en frelse så stor, at den fra først af blev forkyndt af Herren selv og senere stadfæstet for os af dem, som havde hørt ham, v4 alt imens Gud føjede sit vidnesbyrd til ved tegn og undere og mange slags mægtige gerninger og ved tildeling af Helligånden efter sin vilje. 2,4 Her er det igen ved de som havde hoert Herren og Herren selv, Gud stadfaester og iver det synlige tegn paa Helligaanden.
Man kunne naevne andre skriftsteder som bekraefter dette, f.eks. 1. kor 13, Daniel 9,24 etc.
Jeg tror da at vi kan bede for de syge, og jeg tror at vi kan byde over de onde ånder, også hvis der er sygdomsånder, og bede dem forsvinde i Jesu navn. Gud har mange veje at gøre det på. Vi kan lægge hænderne på de syge, vi kan bede på afstand og Gud hører os. I andre tilfælde kan vi byde sygdomsånder forlade mennesker, hvis sådan nogle er tilstede. Det handler om at lade sig lede af Guds Ånd, og Guds Ånd vil fortælle os hvad der bør gøres i de enkelte tilfælde.
Jeg er enig i at vi kan bede til Gud om helbredelse og uddrivelse, saadan som jaobs brev fortaeller os, men jeg mener at naadegaven til at byde over disse ting forsvandt ved apostlene. Idag kan vi kun bede og lade Gud om at goere sin vilje, hvor og naar han vil.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32683 - 07/05/2004 20:17
|
Bruger
|
Hej chemnitz
Du skriver sidst i dit indlæg til carsten:
Citat: Mennesker bliver ikke omvendt til en sand retfaerdiggoerende tro ved vores gerninger, men ved at hoere Guds ord i lov og evangelium, Guds vrede og naade, hvorved Helligaanden alene og ikke vores beslutning skaber troen i mennesker. Citat slut.
Kommentar: Ja, forkyndelse er nødvendig, men hvad mener du med lov ....
For det andet, hvis forkyndelse og forvaltning af sakramenterne alene skaber efterfølgere af Kristus, hvorfor kommer der så ikke flere tilhørere i folkekirken ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32684 - 07/05/2004 20:21
|
Bruger
|
hej Jan Sloth
jeg proever lige at kigge lidt paa dine skrifsteder. Jeg naar nok ikke at genenmgaa alle idag og venter saa til naeste uge.
Du henvisaer til
mal 3,20
Jeg synes ikke det er helt klart om teksten der handler om jesu foerste eller andet komme. jeg synes imidlertid ikke der noget belaeg for at den handler om tiden immel Jesu foerste og andet komme so maa vaere forudsaetningen, hvis den handler om helbredelser idag, og hvis den goer er der heller ikke bevis for at helbredelse her skal forstaas legemligt, da hele sammenhaengen i saa fald er metaforisk, retfaerdighedens sol er Jesus, og helbredelsen skal vaere under hans vinger etc.
2. kroenike 2,14 handler slet ikke om legemlig helbredelse, hvilket sammenhaengen klart viser. Den handler om at Gud paa folkets boen ville lade det regne igen, efter toerke paa grund af ulydighed. Altsaa blot de generelle loefter til det mosaiske testamentes folk om oekonomisk velfaerde for israels folk naar de som nation var lydige. Det har intet at goere med kristnes helbredelse mellem jesu foerste og andet komme.
Hos 6,1 handler i sammenhaengen om folkets helbredlese som fol eller den aandelige helbredelse ved Messias' foerste komme. kapitelet foer taler om folkets helbredelse, fordi Gud har slaaet det og hvordan Assyrien ikke kan hjaelpe.
salme 41 er en profeti af og om messias og handler alene om ham og guds hjaelp til ham og kan derfor ikke bruges til dette.
ordspr. 3,8 fortaeller om noget meget generelt og lover ikke helbredelse for alle sygdomme her i tiden for enhver der frygter herren.
det samme kan siges om ordspr. 4,22
Esajas 61,1. Dette skriftsted involverer muligvis legemlig helbredelse, men Jesus siger selv at det gik i opfyldelse med hans foerste komme, Lukas 4 og det siger dermed intet om vores stilling efter det.
5. mos 11,21 handler om den mosaiske tid og siger intet om vores tid.
Salme 22 er en messiassalme og jege'et er derfor Jesus og ikke vi andre.
salme 25 handler om oekonomisk velstand under den gamle pagt
salme 30 handler om Jesus, da David rent faktisk blev i graven.
salme 118 er endnu en Mesisassalme
es 55,3 siger intet om helbredelse. De urokkelige loefter til david handlede om kirken, som er Jesu kongedoemme, hvor han regerer aandeligt,
Hos 6,2 naevner ikke helbredelse med et ord, men alene doedes opstandelse, om det er vores aandelige opstandelse i Jesus Kristus eller legenlige opstandelse paa Herrens dag er saa en anden sag.
Ez. 47,11 handler om tiden efter jesu andet komme, da det bliver opfyldt i Aab. 21
Liv og helbredelse i NT
maath. 10,8 er talt specifikt til de tolv.
Lukas 7,7 er netop hnvendt til Jesus og en direkte modsigelse af at man kan tro sig til en helbredelse. Troen er at Jesus kan havd han vil.
Lukas 10,9 handler om de tooghalvfjerds foer Jesu doed og opstandelse og siger intet om vores mandat.
Markus 2,17 handler om mennesker,d er har brug for tilgivelse og laegen og helbredelsen er et bilelde. At bruge det er simpelthen bevidst citatforvridning og afsloerer trosbevaegelsens falske grundlag mere end noget andet.
jakob 5,15. Her tales der om frelse og tilgivelse og ikke noedvendigvis om helbredelse.
3 joh 1,2 er et oesnke og oensket her staar jo netop i modsaetning til faktummet i det naeste vers at hans sjael har det godt.
Johannes 6 handler om troen paa jesus som giver evigt liv og ikke helbredelse her i livet.
Joh 11,25 handler om at vi har evigt liv selvom vores legeme doer og har derfor heller intet med sagen at goere.
Joh 14,19 Hvis du vil have denne til at handle om legemlig helbredelse nu og ikke evigt liv hos Faderen, maa det betyde at vi har legemligt evigt liv her og nu og ikke skal doe legemligt, hvilket du vel ikke haevder.
hermed en kommentar til alle dine skriftsteder der skulle handle om helbredelse i tiden mellem jesu foerste og andet komme. De fleste af dem handler slet ikke om helbredelse, en stor del ikke om denne tidsperiode og nogle faa siger at det kan ske, men lover intet. mange af dem er simpelthen saa loesrevede og handler saa oplagt om noget andet at jeg ikke kan forstaa at du kan faa dig selv til at skrive dem her. Enten er det gaaet meget hurtigt eller ogsaa er det bevidst vidlledning. Det borger i hvert tilfaelde ikke for serioesiteten af dit indlaeg. Hvis du vil ahve os til at tage det serioest maa der lidt mere begrudnelse til og ikke blot tilfaeldige indlaeg som oplagt handler om noget andet.
Jeg skriver nok igen om nogle flere af dine skriftsteder senere
mhv. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32685 - 07/05/2004 22:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, det sidste afsnit af dit indlæg til Chemnitz kan jeg måske bedre svare på end han, fordi han ikke, som jeg, er folkekirkelig. Du skriver der:
For det andet, hvis forkyndelse og forvaltning af sakramenterne alene skaber efterfølgere af Kristus, hvorfor kommer der så ikke flere tilhørere i folkekirken ?
Dertil kan jeg sige, at de bibeltro præster, der forkynder Guds ord - lov og evangelium - uden omsvøb, og forvalter sakramenterne ret, faktisk har pænt store menigheder og et varmt kristent fællesskab ..
Men det kan du jo ikke vide - du kommer der vist ikke ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32686 - 07/05/2004 22:35
|
Bruger
|
Hej carl
Ja, forkyndelse er nødvendig, men hvad mener du med lov ....
forkyndelsen af guds dom og vrede som baggrund for Jesu stedfortraedende doed under denne og hans opstandelse til vore retfaerdiggoerelse.
Se kristinas svar, men ioevrigt er det ikke op til os at vurdere vaeksten. Gud kalder hvor og naar han vil det og mennesker kan afvise det sande evangelium til fordel for et evangelium, der kildrer deres eorer, f.eks. et evangelium,d er ikke handler om Guds tilgivelse af vore synder, men alene om hvordan vi faar bedre selvvaerd, bedre pengepung eller bedre helbred.
Jeg er i Chicago weekenden over, saa jeg kan foerst frotsaette debatten paa mandag.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32687 - 08/05/2004 08:24
|
Anonym
Anonym
|
Bøn er ikke primært for at få, det er en stor misforståelse. Bøn er fortrolig samtale med Gud - alt hvad der ligger os på sinde må vi udøse for ham...Så Gud der ved ALT, også hvad vi har på sinde at fortælle Ham lige om lidt, mener at det er nødvendigt for os at recitere vores tanker og følelser for Ham igen og igen, selvom Han allerede har hørt det? Det minder mere om psykoterapi (f.eks. fri association) end det minder om at samtale med et guddommeligt væsen (ikke at jeg aner hvordan det er  ) Når nu ALLE religioner hvor bøn indgår har en positiv oplevelse med samme, kunne det så ikke tænkes at den måde at vende tankerne på var god, ikke fordi der sad en gud og lyttede med, men fordi det bare er godt at være lidt introspektiv en gang imellem. For mig at se, ser bønnen ud til at virke uanset religion, ikke som mirakelmiddel, men som en slags psykoterapi. Ja det var bare lige lidt tanker omkring bøn...
|
|
Til toppen
|
|
|
#32688 - 08/05/2004 11:23
Re: Evangeliet-ikke kun i ord, men i kraft
|
Bruger
|
Hej Kristina
Du skriver som svar på mit spørgsmål om, at hvis det kun er forkyndelse og sakramenter, der betyder noget, hvorfor kommer der så ikke flere tilhørere i folkekirken:
Citat: Dertil kan jeg sige, at de bibeltro præster, der forkynder Guds ord - lov og evangelium - uden omsvøb, og forvalter sakramenterne ret, faktisk har pænt store menigheder og et varmt kristent fællesskab .. Men det kan du jo ikke vide - du kommer der vist ikke .. Citat slut.
Svar: Ja, men det er godt nok ikke ret mange, jeg kender 2-3 af dem, der er i nærheden, nogle få på fyn og ligeledes på sjælland. Men når man hævder at ca. 80 % er døbte? medlemmer af folkekirken og kun meget få procent er almindeligt aktive så er der et paradoks.
Du kan jo heller ikke vide hvad jeg gør, idet jeg ofte kommer der lokalt og har også brugt min orgeluddannelse ved forskellige gudstjenester flere steder i landet.
At jeg så mener, at ordet udover at blive forkyndt også bør aktiveres gennem Helligånden i menigheden og at evangeliet derefter bør spredes UD til mennesker er en kendsgerning, som stemmer overens med konteksten i NT.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32689 - 08/05/2004 16:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver:
At jeg så mener, at ordet udover at blive forkyndt også bør aktiveres gennem Helligånden i menigheden og at evangeliet derefter bør spredes UD til mennesker er en kendsgerning, som stemmer overens med konteksten i NT.
Jeg tror nok, at jeg stort set er enig med dig i det du skriver ... og så måske alligevel ikke. Jeg kan ikke rigtig forlige mig med din anvendelse af "bør".
For når du mener, at Ordet bør aktiveres gennem Helligånden, og at evangeliet bør spredes ud ... så har jeg (måske forkert?) på fornemmelsen, at du mener, det er kristnes pligt at gribe ind og "bruge" Helligånden til aktivering og spredning.
Det mener jeg så ikke. Jeg mener at vi, som er kristne, skal bede til Gud om, at evangeliet må blive gjort kendt, og om at Gud vil åbne menneskehjerter for hans ord. Og hvis det er Guds vilje, vil det ske.
Vi kristne har forskellige kald, men jeg mener, at alle kald har med lydighed at gøre -med at vi stiller os til rådighed i de opgaver, som gives os - og ikke, bestemt ikke, med overtagelse af styringen!
Ingen af os kender Guds planer og "bør" principielt ikke være et hestehoved foran dem - eller måske endda, i al vores hæsblæsende evangeliseringsiver, på vej i en helt anden retning.
Det er meget muligt, at mit forsøg på at udtrykke min mening herom er ret mislykket, men det får så være - jeg kan ikke gøre det bedre lige nu i hvert fald ...
I øvrigt fortrød jeg i mit sidste svar til dig (om de nogle steder tyndt besatte folkekirkebænke) at jeg ikke fik gjort opmærksom på, at om der så alle landets kirker og missionshuse var stopfulde af begejstrede lovsyngende mennesker, så var det i sig selv ingen indikation af, at det var den fulde sandhed om Guds vrede over vores synder og Jesu stedfortrædende lidelse og død for os, der blev forkyndt.
Jeg vil næsten vove at sige tværtimod! For sandheden er som regel ilde hørt, og Guds sande ord er til forargelse for de fleste.
Matt 7,14: Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32690 - 08/05/2004 16:48
|
Bruger
|
Hej kristina
Du skriver:
For når du mener, at Ordet bør aktiveres gennem Helligånden, og at evangeliet bør spredes ud ... så har jeg (måske forkert?) på fornemmelsen, at du mener, det er kristnes pligt at gribe ind og "bruge" Helligånden til aktivering og spredning.
Det mener jeg så ikke. Jeg mener at vi, som er kristne, skal bede til Gud om, at evangeliet må blive gjort kendt, og om at Gud vil åbne menneskehjerter for hans ord. Og hvis det er Guds vilje, vil det ske.
Svar: Jamen, jeg mener intet med at "bruge" Helligånden, derimod er det bibelsk, at vi LADER/stiller os til rådighed og lader os bruge af Helligånden til forkyndelse og "at gøre ordet til kød".
Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at bemærke om Guds vilje: Den tidligere landstræner for landsholdet Piontek var for nogle år siden træner for et tyrkisk hold og lige inden spillerne skulle ud på banen, sagde han til een af dem: Nu du spille godt ! Ja, sagde den muslimske spiller, hvis Allah vil. Hvortil Piontek svarede, Gud vil altid, men vil du også?
Mener du at de første kristne alene bare forkyndte ordet og hvorfor skriver Paulus om at evangeliet ikke kun kom i ord, men også i kraft ???? Apostlenes Gerninger og Peter, Silas,Paulus og andres engagement vidner om, at de lod sig bruge af Helligånden til gennem forkyndelse og aktivering af troen, at nå mennesker med evangeliet til udfrielse, helbredelse til ånd, sjæl og legeme og til opbygning af nye menigheder.
Du skriver: I øvrigt fortrød jeg i mit sidste svar til dig (om de nogle steder tyndt besatte folkekirkebænke) at jeg ikke fik gjort opmærksom på, at om der så alle landets kirker og missionshuse var stopfulde af begejstrede lovsyngende mennesker, så var det i sig selv ingen indikation af, at det var den fulde sandhed om Guds vrede over vores synder og Jesu stedfortrædende lidelse og død for os, der blev forkyndt. Citat slut.
Svar:Jamen så er det da godt, at kirkerne ikke er fulde af begejstrede mennesker, for så var der åbenbart et problem med sandheden !!!!! Mig bekendt er der masser af glæde i forkyndelsen og menighedsfællesskabet i de folkekirker, der har mange tilhørere.
Det kunne være godt om du kort ville forklare, hvorfor du mener at det er et problem at være en glad personlig kristen, fordi man har oplevet at ordet om tilgivelsen i Kristus er virkelig.
Iøvrigt hvad er dit kriterium for at den fulde sandhed er tilstede og at mennesker har taget imod den ????
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32691 - 08/05/2004 19:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Carl - jeg tænkte nok, at det ikke lykkedes for mig at forklare hvad jeg mener - men jeg prøvede altså alligevel  Jeg er stadigvæk heller ikke sikker på, hvad du mener. Den med Piontek forstår jeg faktisk ikke. Det er selvfølgelig helt klart, at "Gud vil altid", men det er derimod bestemt ikke klart hvad Gud vil. Mener du at de første kristne alene bare forkyndte ordet og hvorfor skriver Paulus om at evangeliet ikke kun kom i ord, men også i kraft ???? Hvad mener du med "kun i ord"? Kraften er ikke adskilt fra ordet. Kraften er i ordet! Guds ord. Den, der taler, skal tale med ord fra Gud; den, der tjener, skal tjene med den kraft, Gud giver, for at Gud i alle ting må blive herliggjort ved Jesus Kristus. Gud giver kraften i sit ord - ikke foruden sit ord. Men det er klart, at en forkynder, der taler "tomme ord", altså ikke selv tror på hvad han siger, er en ringe forkynder. Dog skrev Paulus oven i købet - i Filipperbrevet - Men hvad! Kristus bliver i alle tilfælde forkyndt, hvad enten det er på skrømt eller oprigtigt, og det glæder jeg mig over. Apostlenes Gerninger og Peter, Silas,Paulus og andres engagement vidner om, at de lod sig bruge af Helligånden til gennem forkyndelse og aktivering af troen, at nå mennesker med evangeliet til udfrielse, helbredelse til ånd, sjæl og legeme og til opbygning af nye menigheder. Jeg har ingen indvendinger, bortset fra, at jeg ikke rigtig ved, hvad du mener med "aktivering af troen". "Jamen så er det da godt, at kirkerne ikke er fulde af begejstrede mennesker, for så var der åbenbart et problem med sandheden !!!!!" Du indlæser noget, jeg ikke har skrevet. Jeg skrev: ... om der så alle landets kirker og missionshuse var stopfulde af begejstrede lovsyngende mennesker, så var det i sig selv ingen indikation af, at det var den fulde sandhed om Guds vrede over vores synder og Jesu stedfortrædende lidelse og død for os, der blev forkyndt. Dermed mente jeg, at hvis der prædikes de ord som "gamle Adam" helst vil høre, så strømmer folk til! Nogle af Jesu disciple forlod Jesus med ordene: »Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?« Selvfølgelig ønsker jeg, som du, at der må ske en vækkelse, og at vores kirker og missionshuse må blive fyldte, men ikke på bekostning af Sandheden. Det er let at få masser af kunder i butikken, hvis man fortæller dem, hvad de helst vil høre - "ord som kildrer deres øren" - ord som mangler alvor. Det kunne være godt om du kort ville forklare, hvorfor du mener at det er et problem at være en glad personlig kristen, fordi man har oplevet at ordet om tilgivelsen i Kristus er virkelig. Det er skam ikke noget problem. Sådan én er jeg faktisk selv! Iøvrigt hvad er dit kriterium for at den fulde sandhed er tilstede og at mennesker har taget imod den ???? Det mener jeg, at jeg har skrevet om. Hvis den fulde bibelske sandhed om Guds ubegrænsede kærlighed til os syndere, og om Guds livsfarlige vrede over vores synder, og om Jesu stedfortrædende lidelse og død for os, bliver forkyndt, så er den fulde sandhed til stede. Om mennesker så i frelsende tro tager imod denne fulde sandhed, kan vi ikke vide -det ved kun Gud. Gamle Adam skal dø (i dåben) og kun ved Ordet, og ved at indtage Jesu Kristi legeme og blod (i nadveren) kan vi få evigt liv, i Ham. Det er sådan jeg mener det er. Hvordan mener du det er? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32692 - 09/05/2004 00:05
|
Bruger
|
Hej kristina
Du citerer fra mit indlæg: Mener du at de første kristne alene bare forkyndte ordet og hvorfor skriver Paulus om at evangeliet ikke kun kom i ord, men også i kraft ???? Du svarer: Hvad mener du med "kun i ord"? Kraften er ikke adskilt fra ordet. Kraften er i ordet! Guds ord.
Svar: Det står konkret i bibelen skrevet af Paulus og dermed mente Han at ord alene ikke vinder mennesker for Kristus.
Jesus siger i Apostlenes Gerninger kap. 1. vers 8:" Men når Helligånden kommer over jer, skal I få kraft og I skal være... og i kapitel 2 vers 33: Helligånden, som var forjættet os, har han udgydt,således som I både SER OG HØRER."
Du skriver: Det mener jeg, at jeg har skrevet om. Hvis den fulde bibelske sandhed om Guds ubegrænsede kærlighed til os syndere, og om Guds livsfarlige vrede over vores synder, og om Jesu stedfortrædende lidelse og død for os, bliver forkyndt, så er den fulde sandhed til stede. Citat slut. Citat slut.
Svar: Ja, selvfølgelig skal det fulde evangelium forkyndes, men var det alt hvad de gjorde i den første menighed ?? Nej, de handlede også ledt af Helligånden direkte på ordet. Det var derfor Paulus skrev sådan. Og det var derfor mennesker omvendte sig fordi de hørte og så evangeliets ord i handling.
Men det er jo ikke det normale i en dansk folkekirke ! Der er masser af prædikener hver søndag og andre tidspunkter og ofte endda uden evangeliets kerne og fulde sandhed og i flertallet af kirkerne mangler tilhørere og efterfølgere. Men hvor får Helligånden plads til at virke efter Guds vilje og overbevise mennesker om, at evangeliet er mere end New Age mystik og bedre end alverdens visdom og menneskelige meninger ??
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32693 - 09/05/2004 00:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl.
Du skriver (om Paulusordet i 1.Kor. 4,20: "For Guds rige afhænger ikke af ord, men af kraft"): "Dermed mente han, at ord alene ikke vinder mennesker for Kristus." Men dermed mener han ikke: Ordet alene er ikke nok, der må mirakler til! Han skriver om, at han snart vil komme til korintherne, og så vil han se, hvordan det forholder sig med de indbildske, der ikke regner med, at han kommer - og så vil han se, hvordan det forholder sig ikke med deres ord, men med deres kraft. Det havde ikke noget med mirakler modsat forkyndelse at gøre. Men Guds rige består ikke i en hel masse opblæste ord, som der ikke er nogen virkelighed bag. Tværtimod. Ligesom Kristina vil jeg også sige, at Guds ord og kraft ikke kan skilles ad. Hvis man læser hele kap. 4, får man et indtryk af noget af den indbildskhed, der rådede i menigheden. (Det kapitel skulle i øvrigt, om noget, være en kraftig advarsel til fremgangsteologien, men det er en anden side af sagen.) I øvrigt var korinthermenigheden meget optaget af nådegaver, også den slags, der så mere iøjnefaldende ud. Det ville ikke give mening, hvis Paulus´ mening var: I har kun ord, men ingen mirakler! Det er også bemærkelsesværdigt, hvor højt han vægter ordet om korset. (kap. 2.) Det ville han ikke gøre, hvis det ikke var "nok".
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32694 - 09/05/2004 09:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver:
... Nej, de handlede også ledt af Helligånden direkte på ordet. Det var derfor Paulus skrev sådan. Og det var derfor mennesker omvendte sig fordi de hørte og så evangeliets ord i handling.
Ja, hvis Helligånden kalder på en troende til at gå, tale, handle, skrive, hvadsomhelst, så går og handler og taler og skriver vi, det står fast!
Men vi skal turde lægge alt og alle i Herrens stærke, kærlige hænder. Vi skal sættes fra bestillingen, simpelthen, og krybe til korset og gemme os der, i Kristi kærlighed. Lige netop der er vi stærke!
Mange kan blive helt forpustede i bestræbelserne for at skabe vækkelse, for at få kirker og menighedshuse fyldt op ved meningsmålinger prøve at finde ud af, hvad der skal til, hvad "folk" vil have, hvilken musik vil de helst lytte til, og hvilke sange vil de helst synge. Og, endnu værre: Hvordan Guds ord kan forkyndes på en måde, der ikke foruroliger og ikke vækker forargelse.
Hvis vi forsøger at tilpasse og modernisere kirke og forkyndelse på den måde, så tror jeg ikke det er Guds kald, men vores egen (gamle Adams!) trang til at gøre os gældende i tjenesten, der er impulsen. Helligånden og tidsånden er vist så uforenelige størrelser, at tilpasning ikke bør forsøges ....
Gud skaber vækkelse ved Helligånden, når og hvor og hvordan han vil, og han kan gøre det helt uden dig og mig. Vi må ikke gøre ham til vores tjener i tjenesten, men bøje os for hans vilje, også når han forhærder og tilstopper ører ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32695 - 09/05/2004 09:59
Re: Aktivering af Helligånden, eller hvad
|
Bruger
|
Hej Carl
Du skriver: "At jeg så mener, at ordet udover at blive forkyndt også bør aktiveres gennem Helligånden i menigheden og at evangeliet derefter bør spredes UD til mennesker er en kendsgerning, som stemmer overens med konteksten i NT."
Hvad mener du, når du skriver UDOVER at forkynde ordet OGSÅ bør aktiveres gennem Helligånden?
Jeg forstår ikke hvordan du kan adskille tingene. Gud (og dermed naturligvis også Helligånden) virker jo i sit Ord, eks. "For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror." (1. Tess,2)
Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv.(Joh.6,63)
Mht tomme folkekirkebænke, er der to forklaringer: enten vil folk ikke tage imod Guds Ord, eller også bliver Ordet ikke forkyndt.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#32696 - 09/05/2004 13:48
|
Bruger
|
Der er åbenbart mange ting der forsvandt med apostlene!!!??? Hvad med dåben i Helligånden, hvad med frelsen?
Hvor i al verden står der at disse ting forsvandt med apostlene??
Jeg siger ikke, at kravet for at man er et troende mennesker, er at du lægger hænderne på de syge og drikker dødbringende gift, men Jesus siger, at dette kommer til at ske. Det er noget som kommer til at følge dem der tror. Men automatisk sker det vel ikke, at vi bare pludselig uden at vide det uddriver onde ånder og lægger hænderne på de syge? Når der står at vi skal tage på slanger og alt muligt, så mener jeg det er et symbol på djævelen og hans hær. Med hensyn til at drikke gift, så læg da mærke til, at der IKKE STÅR AT VI SKAL DRIKKE DØDBRINGENDE GIFT, men der står at hvis nogen af os drikker dødbringende gift, så skal det ikke skade os. Det betyder selvfølgelig, at hvis vi ved et uheld, eller hvis vil prøve at forgifte os, så vil Gud beskytte os, gøre så det ikke skader os, på samme måde som da Paulus blev bidt af slangen. Men tror vi ikke Gud beskytter os, som Paulus gjorde, så DØR vi. Nu havde de sikkert ingen modgift på Paulus' tid, så derfor opsøgte han ikke en læge. Det mindste vi idag kan gøre er at skynde sig afsted med fuld udrykning. Men hvis vi tror Gud beskytter os, så skal vi ikke dø af det, det skal ikke skade os. Der findes så mange eksempler på kristne, der har haft brug for at tro på dette skriftsted og de har set Gud virke for dem og beskytte dem helt overnaturligt.
Hvornår i al verden hørede det op, at man skulle byde over sygdomme, som de første kristne gjorde?? Jeg kan ikke se det! Der er ikke noget galt i at byde over en sygdom i Jesu navn, der er heller ikke noget galt i at bede Gud sende sin kraft til helbredelse.
Jack
|
|
Til toppen
|
|
|
#32697 - 09/05/2004 23:59
Re: Forkyndelse og Helligåndens kraft
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej malli
Du skriver og citerer fra mit indlæg: Du skriver: "At jeg så mener, at ordet udover at blive forkyndt også bør aktiveres gennem Helligånden i menigheden og at evangeliet derefter bør spredes UD til mennesker er en kendsgerning, som stemmer overens med konteksten i NT." og du kommenterer så:
Hvad mener du, når du skriver UDOVER at forkynde ordet OGSÅ bør aktiveres gennem Helligånden? Citat slut.
Svar: Jamen, jeg mener hvad Paulus skriver, at evangeliet ikke kun kom i ord, en også i kraft. Som Jesus sagde, at tegnene skal følge de som tror.
Du kan ikke forstå hvorfor jeg deler tingene ad !! Jamen, jeg deler netop ikke ord og gerning; jeg gentager :at ordet ikke kun bliver ord, men bliver levende i mennesker ved Helligånden. Bibelen taler og beskriver ikke kun om forkyndelse, men især om hvad Helligånden gjorde gennem ordet og Jesus beskrev ligeledes hvad Helligånden ville gøre ved mennesker.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32698 - 10/05/2004 00:06
|
Bruger
|
Hej kristina
Det er med stor undren jeg læser dine seneste indlæg. Det du skriver om hvad vi ikke skal gøre !
Jamen, undskyld altså, hvor har jeg dog skrevet om alt det VI skal gøre. Jeg har blot gjort opmærksom på en dimension ved evangeliet, at udover ordets forkyndelse; Helligåndens kraft i funktion gennem os magtesløse mennesker, en dimension som i alt for mange år har haft trange kår.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32699 - 10/05/2004 00:20
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej annepande
Jeg har desværre meget svært ved at genkende både dine og kristinas kommentarer om citat: Ligesom Kristina vil jeg også sige, at Guds ord og kraft ikke kan skilles ad. Citat slut.
Svar: For en god ordens skyld ville det være dejligt om du ville fortælle mig, hvor jeg skriver om at adskille de to ting. Jeg har hele tiden skrevet, at ordet ikke kan stå alene men , som bibelen - Jesus og Paulus- nævner er der en naturlig sammenhæng mellem ordet og Helligåndens funktion.
Du skriver også: Men Guds rige består ikke i en hel masse opblæste ord, som der ikke er nogen virkelighed bag. Tværtimod. Citat slut.
Svar: Ja, det er jo netop det jeg prøver at gøre opmærksom på. Og jeg sætter det fulde evangelium om korsets kraft , om opstandelskraften højt. Bibelen siger; den samme kraft som oprejste Jesus fra de døde, bor i os.
Og iøvrigt, hvor har jeg skrevet at det handler om mirakler ??
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32700 - 10/05/2004 12:15
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
For mig at se er spørgsmål ikke "hvem" men "hvad". Som det er nu, er jeg ikke i stand til at tro på myterne uden beviser. Som det er nu, er jeg ikke blevet præsenteret for beviser. Ergo tror jeg ikke.
Det er for mig at se kun nogens skyld, hvis 1) nogen kan give mig et bevis, men underlader at gøre det, eller 2) nogen har skabt mig så jeg behøver et bevis for at acceptere myterne Gud lader til at være eneste bud på begge punkter.
Du mangler et 3. punkt: nogen (slangen/Satan) har blandet sig og lagt et filter ind i dig og alle mennesker - et filter som gør at vi ikke bare kan se Gud og ikke bare kan tro..... men skal overbevises..... filteret = synden
Så der er ingen effekt af bønnen? Gud gør alligevel altid det Gud synes er rigtigt?
Som kristen tror/ved vi at Gud ved bedst - derfor ved vi også at han bedst kan beslutte hvad der er bedst at gøre i en given situation...... Men jeg tror at hvis vi beder Gud om noget og ikke beder "din vilje ske" så kan vi godt få hvad vi beder om selvom det egentlig ikke var Guds vilje....... med andre ord - jeg tror at bønnen har stor effekt og at der kan udrettes mangt og meget med bøn..... personlig er jeg mest tryg ved at overlade beslutningerne til Gud og "nøjes" med at fremkomme med mine forslag til en løsning af problemet.....
Så Gud har behov for at blive værdsat?
Nej - det tror jeg ikke...... men jeg tror vi har brug for at værdsætte Gud..... ellers glemmer vi ham og hans storhed.... har pludselig nok i os selv og mister derved frelsen....
Da Gud er alvidende burde kommunikation fra mennesker til ham være totalt unødvendigt.
Ja - Gud ved hvad vi tænker og beder om inden vi overhovedet beder om det...... den bønnen er nødvendig for er mennesket.....
Jeg tror ikke du forstod mit billede af ægteparret - men pyt med det. Det jeg prøvede at sige er at hvis vi aldrig beder om noget fordi vi ved at den anden ved hvad vi ønsker/behøver....... så kommer vi til at tage denne giver for givet..... vi værdsætter efterhånden ikke længere gaven - den plejer jo at være det...... Men hvis vi beder om at få gaven/tjenesten/ what ever så minder vi os selv om at det faktisk et en gave/tjeneste vi får og ikke bare noget vi kan kræve fordi sådan plejer det at være......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#32701 - 10/05/2004 13:31
|
Bruger
|
Hej Esmaralda!
A: Det er for mig at se kun nogens skyld, hvis 1) nogen kan give mig et bevis, men underlader at gøre det, eller 2) nogen har skabt mig så jeg behøver et bevis for at acceptere myterne Gud lader til at være eneste bud på begge punkter.
E: Du mangler et 3. punkt: nogen (slangen/Satan) har blandet sig og lagt et filter ind i dig og alle mennesker - et filter som gør at vi ikke bare kan se Gud og ikke bare kan tro..... men skal overbevises.....
Hvis nogen efterfølgende har indbygget et filter, så falder det ind under pkt. 2. I så fald er der blot 2 skabere af mig - og dermed har du jo ret i, at det ikke nødvendigvis er den første skaber, der har ansvaret.
Men jeg må nu sige, at hvis mit rationelle krav om et bevis skyldes et sådant filter, så er jeg yderst taknemmelig for dette filter. Jeg ville da nødig være min kritiske sans foruden.
filteret = synden
Så du mener det er fordi jeg er syndig, at jeg ikke kan tro uden et bevis?
Betyder det så, at folk, der godt kan tro ikke har dette filter (synd)?
... jeg tror at hvis vi beder Gud om noget og ikke beder "din vilje ske" så kan vi godt få hvad vi beder om selvom det egentlig ikke var Guds vilje....... med andre ord - jeg tror at bønnen har stor effekt og at der kan udrettes mangt og meget med bøn.....
Hvis bønnen har en reelt effekt, så må det jo betyde at den får Gud til at gøre noget, som han ikke ville gøre uden bønnen. Bønnen får ham altså til at ændre mening. Ellers ville bønnen jo ingen effekt have!
Men, da Gud jo i en evighed har vidst, at du en dag ville bede om dette, så har han jo også i en evighed vidst, at han ville efterkomme din bøn. Det ved han længe inden du beder den og bønnen bliver dermed overflødig.
Med mindre bønnen på en eller anden måde er et mål i sig selv. Fx fordi han vil have jer til at tigge om det før han giver jer det.
... personlig er jeg mest tryg ved at overlade beslutningerne til Gud og "nøjes" med at fremkomme med mine forslag til en løsning af problemet.....
Smart! Hvis man ikke er altfor specifik i det man ønsker sig, så bliver man heller ikke så let skuffet.
Men, hvis du blot beder Gud om at hans vilje må ske, så har bønnen jo ingen effekt - Guds vilje vil jo også ske, såfremt du ikke beder. Hvorfor så bede? Fordi det føles godt? I så fald er den eneste effekt af dine bønner jo en psykologisk effekt.
A: Så Gud har behov for at blive værdsat?
E: Nej - det tror jeg ikke...... men jeg tror vi har brug for at værdsætte Gud..... ellers glemmer vi ham og hans storhed.... har pludselig nok i os selv og mister derved frelsen....
-----
A: Da Gud er alvidende burde kommunikation fra mennesker til ham være totalt unødvendigt.
E: Ja - Gud ved hvad vi tænker og beder om inden vi overhovedet beder om det...... den bønnen er nødvendig for er mennesket.....
Så effekten af bønnen er altså, at den giver den bedende ydmyghed? Det er altså en psykologisk effekt?
Jeg tror ikke du forstod mit billede af ægteparret - men pyt med det. Det jeg prøvede at sige er at hvis vi aldrig beder om noget fordi vi ved at den anden ved hvad vi ønsker/behøver....... så kommer vi til at tage denne giver for givet..... vi værdsætter efterhånden ikke længere gaven - den plejer jo at være det...... Men hvis vi beder om at få gaven/tjenesten/ what ever så minder vi os selv om at det faktisk et en gave/tjeneste vi får og ikke bare noget vi kan kræve fordi sådan plejer det at være......
Hvis jeg misforstod dit billede, så skyldes det den vægt du lagde på det konen (Gud) fik ud af bønnen:
Konen kender mandens behov og ønsker og kan sagtens gå ud og sætte kaffe over og servere den....... Alligevel bliver hun glad da manden beder hende om at gøre det for ham...... Manden bliver straks honoreret med et smil og et ekstra klem inden sengetid...... Konen følte nemlig at manden værdsatte at hun laver kaffe - og ikke bare tog det (og dermed hende) for givet......
Da jeg læste det, fik jeg helt klart indtryk af, at det var fordi det glædede/bekræftede Gud (konen), at det var en god ting at bede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32702 - 10/05/2004 18:20
|
Bruger
|
Hej Jack Du skriver:
Der er åbenbart mange ting der forsvandt med apostlene!!!??? Hvad med dåben i Helligånden, hvad med frelsen?
Nu laeser du vist ting ind i mit indlaeg. Frelsen er der stadigvak. Den karismatiske "daab i Helligaanden" har aldrig eksisteret, saa den forsvandt heller ikke.
Jeg siger ikke, at kravet for at man er et troende mennesker, er at du lægger hænderne på de syge og drikker dødbringende gift, men Jesus siger, at dette kommer til at ske. Det er noget som kommer til at følge dem der tror. Men automatisk sker det vel ikke, at vi bare pludselig uden at vide det uddriver onde ånder og lægger hænderne på de syge?
I saa fald kan du ikke bruge stedet til at arguemntere for at det varer ved. Du ha allerede begaenset det mere, end man kan goere, hvis man vil fastholde en parallel til "Den som tror og bliver doebt..."
Når der står at vi skal tage på slanger og alt muligt, så mener jeg det er et symbol på djævelen og hans hær.
Nu ghaar dette jo faktisk i opfyldelse med paulus. Det er da mere sandsynligt at naar paulus bliver bidt af en doedbringende slange, at det saa er en opfyldelse af denne profeti end af profetien om at drikke doedbringende gift, eftersom Paulus ikke gjorde det. Desuden saa har uddrivelsen af onde Aander lige vaeret naevnt.
Med hensyn til at drikke gift, så læg da mærke til, at der IKKE STÅR AT VI SKAL DRIKKE DØDBRINGENDE GIFT, men der står at hvis nogen af os drikker dødbringende gift, så skal det ikke skade os. Det betyder selvfølgelig, at hvis vi ved et uheld, eller hvis vil prøve at forgifte os, så vil Gud beskytte os, gøre så det ikke skader os, på samme måde som da Paulus blev bidt af slangen. Men tror vi ikke Gud beskytter os, som Paulus gjorde, så DØR vi. Nu havde de sikkert ingen modgift på Paulus' tid, så derfor opsøgte han ikke en læge. Det mindste vi idag kan gøre er at skynde sig afsted med fuld udrykning.
Jeg tror da at Gud kan beskytte os og ogsaa vil, naar det tjenr evangeliet og os bedst. Men jeg tror ogsaa det kan haende at han i stedet tager os hjem til sig, hvilket jo er en beskyttelse af os fra djaevelens magt. Om gud hoerer vores boenner har intet at goere med om vi kan opbyde nok tro paa at han vil opfylde den saadan som vi gerne vil have dn opfyldt, men om vi stoler paa ham alene og derfor ogsaa stoler paa at hvad han end vaelger at goere er det, det bedste.
Det mindste vi idag kan gøre er at skynde sig afsted med fuld udrykning. Men hvis vi tror Gud beskytter os, så skal vi ikke dø af det, det skal ikke skade os. Der findes så mange eksempler på kristne, der har haft brug for at tro på dette skriftsted og de har set Gud virke for dem og beskytte dem helt overnaturligt.
Det er rigtigt at vi skal stole paa at gud kan beskyte os, men vi skal saa sandelig ogsaa stole paa at Alt virker til bedste for dem, der elsker Gud (Rom 8), saa selvom Gud ikke beskytter os fra legemlig doed, men i stedet frelser os fra vores syndige koed ved at tage os hjem til sig, saa kan vi stole paa ham. Der er mange kristne, der har haft brug for at stole paa det, ogsaa, nemlig at selv om de laa for doeden med sygdom, saa var de stadig Guds boern og Gud ville nu tage dem hjem i sit rige og oprjse dem igen paa den yderste dag, til evig salighed.
Hvornår i al verden hørede det op, at man skulle byde over sygdomme, som de første kristne gjorde?? Jeg kan ikke se det! Der er ikke noget galt i at byde over en sygdom i Jesu navn, der er heller ikke noget galt i at bede Gud sende sin kraft til helbredelse.
At du ikke kan se det, kan jeg jo ikke goere saa meget ved. Du maa specificere lidt mere, saa jeg ved hvad det er du ikke forstaar. Jeg har givet nogle skriftsteder, som begrunder det foer. Jeg ser intet i vejen med at bede Gud om at helbrede, men at byde over sygdomme er at goere sig selv til Gud eller give sig selv guddommelig autoritet, hvilket vi ikke har, naar det gaelder sygdomme. Det har vi, naar det gaelder tilgivelsen, da Gud har givet et generelt loefte om tilgivelse af synden ved ordet, daa ben og nadveren.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32703 - 10/05/2004 18:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl. Det med adskillelse af ord og kraft, det jeg hentydede til var der hvor du skriver: "Dermed mente han, at ord alene ikke vinder mennesker for Kristus." Det så for mig at se ud, som om du mente, at det var to adskilte ting. Det må du undskylde, hvis jeg har misforstået. Dog mener jeg stadig, at det er Guds ord, der skaber troen, og at evangeliet er en Guds kraft til frelse. Det tror jeg, vi er enige om. Mht. mirakler, nej det er ikke det ord du har brugt, men eftersom tråden handler om helbredelse eller ikke, så var det sådan nogle ting, jeg regnede med, du havde i tankerne. Men det kan godt være, det var en noget bastant fortolkning, jeg lavede. Eller kom til at blande nogle af de andres meninger ind i det. Det du mener, er det, at Guds rige ikke kun er "noget, man har i munden"? Så er jeg enig med dig, men jeg tror jeg misforstod dig, sådan at du mente, at Guds ord ikke var nok. Du må undskylde hvis jeg har taget fejl. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32704 - 10/05/2004 22:47
|
Bruger
|
Hej annepande
Tak for dit indlæg.
Du skrev: Det du mener, er det, at Guds rige ikke kun er "noget, man har i munden"?
Svar: JA. Tro er at evangeliet/forkyndelsen om Jesus og Helligåndens kraft skaber forvandling i menneskers liv, og at det er bl.a hvad Apost. Gerninger og Pauli breve omtaler. Og det kunne alle kristne kirker bruge mere af til velsignelse for mange mennesker, så at det hele ikke kun bliver ord. Som Paulus siger i 1. Kor. brev kapitel 2. vers 4-5: " Og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdom, men med ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft". Tro er aktiv handling på Guds ord. Håb er for fremtiden. Kærligheden er for altid.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32705 - 11/05/2004 01:48
|
Bruger
|
Hej jan Vi fortsaetter: Es 53,5: Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt. her er det nok den sidste saetning, du taenker paa. Set i sammenhaengen er der dog tale om et poetisk billede, da alternativet ville tvinge dig til ogsaa at mene at vi blev noedt til at roere ved Jesu saar.
2 Kor 13,4 For han blev korsfæstet i magtesløshed, men han lever ved Guds magt, og vi er magtesløse i ham, men for jer skal vi leve sammen med ham ved Guds magt. Paulus naevner ikke her korsfaestelsens forhold til helbredelse
1 Pet 2,24 på sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår blev I helbredt. Dette beviser jo meget godt forstaeelsen af Esajas 53,5, som der jo bliver henvist til her.
Synd ikke mere 3 Mos 18,5 I skal holde mine love og retsregler; det menneske, der følger dem, skal leve ved dem. Jeg er Herren! Hypotetisk set er det jo rigtigt, men ingen goer det, proev at laese Rom 1,18-3,20. Det er romersk-katolsk laere at tro at gode gerninger bidrager til frelsen.
5 Mos 4,1 Og nu, Israel, lyt til de love og retsregler, som jeg lærer jer, og følg dem, for at I må leve og komme ind og tage det land i besiddelse, som Herren, jeres fædres Gud, vil give jer. Her tales der jo om de nationale forhold under det gamle testamente og ikke om kristnes forhold, ja ikke ngang om individers.
5 Mos 5,33 I skal vandre ad den vej, Herren jeres Gud har befalet jer, for at I må leve, og det må gå jer godt, og I må få et langt liv i det land, som I skal tage i besiddelse. Det samme som sidste vers.
5 Mos 8,1 Alt det, jeg i dag befaler dig, skal I omhyggeligt gøre, for at I må leve og blive talrige og komme ind og tage det land i besidbesiddelse, som Herren lovede jeres fædre. det samme som sidste vers
5 Mos 11,21 for at både I og jeres børn må leve længe på den jord, som Herren lovede jeres fædre at give dem, ja, så længe himlen hvælver sig over jorden. Det samme igen.
5 Mos 16,20 Retfærdighed alene skal du stræbe efter, for at du må leve og tage det land i besiddelse, som Herren din Gud vil give dig. det samme igen
5 Mos 30,6 Herren din Gud vil omskære dit og dine efterkommeres hjerte, så du elsker Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl, for at du må leve. Dette betyder ikke at vi ikke synder, men at det nye menneske ikke synder. Det gamle er der stadig og synder stadig.
5 Mos 30,16 Hvis du lytter til Herren din Guds befalinger, som jeg giver dig i dag, og elsker Herren din Gud, vandrer ad hans veje og holder hans befalinger og love og retsregler, da skal du leve og blive talrig, og Herren din Gud vil velsigne dig i det land, du skal ind og tage i besiddelse. Igen er det nationen israel det handler om. Denne nation er ogsaa en god illustration paa at det ikke kan lade sig goere, da den netop endte med at blive frataget retten til at vaere Guds folk national og blev smict ud af det Hellige Land efter korsfaestelen af messias, aar 70.
5 Mos 30,19 Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve, Og vi ved hvordan det gik, se forrige vers.
5 Mos 30,20 og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved ham! Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem. Israel som nation igen.
Ordsp 4,4 han gav mig denne belæring: Dit hjerte skal holde fast ved mine ord, hold mine bud, så skal du leve. Det er sandt, men det kan du ikke
Ordsp 7,2 Hold mine bud, så skal du leve, min belæring skal være som din øjesten. Se sidste
Ordsp 9,6 Slip uerfarenheden, så skal I leve, slå ind på den forstandige vej. se forrige
Ordsp 15,27 Den, der skaffer sig uretmæssig vinding, styrter sit hus i ulykke, den, der hader bestikkelse, skal leve. Generel regel, som bliver eksekveret nogengange her i tiden, men nogengange ikke foer dommedag.
Es 55,3 Vend øret til mig, og kom, hør på mig, så skal I leve! Jeg vil slutte en evig pagt med jer, opfylde de urokkelige løfter til David; her er det evangeliet om vores frelse,d er handles om og ikke vores gode gerninger.
Ez 18,32 Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I leve! Her tales der heller ikke om at holde op med at synde
Am 5,4 Dette siger Herren til Israels hus: Søg mig, så skal I leve! At soege Herren vil sige at tro og ikke at holde op med at synde
Am 5,6 Søg Herren, så skal I leve... se forrige
Am 5,14 Søg det gode og ikke det onde, for at I må leve. Så vil Herren, Hærskarers Gud, være med jer, som I siger. Igen: det kan viikke, men ved Guds hjaelp kan vi begynde og de som tror vil ogsaa goere det.
Den gode bekendelse Ordsp 12,18 Uoverlagt tale er som sværdstik, vises tunge er lægedom. Dette sted siger intet om "bekendelse" og helbredelse Ordsp 13,17 En upålidelig budbringer styrter i ulykke, et pålideligt sendebud bringer lægedom. Har heller intet med sgen at goere
Ordsp 16,24 Liflige ord er flydende honning, sød for sjælen og lægedom for kroppen. Intet om bekendelse her.
rask som en lille drengs, Joh 5,6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: "Vil du være rask?" Jesus giver heller ikke noget loefe om at vi kan bekende os raske her.
Hebr 12,13 og gå den lige vej på jeres ben, så det lamme ikke vrides af led, men tværtimod bliver helbredt. oehhhhhhhh....det her er vist bare sat ind for at det skal se ud af mere.
Jak 5,16 Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er. Dette skriftsted siger jo netop at vi skal bede, hvilket er det modsatet af at byde over.
Hermed den naeste tredjedel af dine bibelvers. Der var heller ikke noget overbevisende i denne omgang. Kunne du ikke proeve at komme med bare nogle faa vers, som du mener beviser det, i stedet for en hel masse som kunne betyde det, hvis man vrider og drejer dem.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32706 - 11/05/2004 12:18
|
Bruger
|
Hej ateist
Men jeg må nu sige, at hvis mit rationelle krav om et bevis skyldes et sådant filter, så er jeg yderst taknemmelig for dette filter. Jeg ville da nødig være min kritiske sans foruden.
Det kan godt være det er min formulering den er gal med (igen ), men det jeg mente var nu ikke at filteret var ens rationelle "gen" (hvis man kan sige sådan)..... filteret er arvesynden som gør at vi mennesker naturligt vender os væk fra Gud fra starten....... måden vi vender os væk er forskellig - du gør det med rationelle krav (siger du selv) mit rationelle gen har sagt mig at troen på Gud er det bedste at sætte sin lid til...... men sådan er vi jo alle forskellige....
Så du mener det er fordi jeg er syndig, at jeg ikke kan tro uden et bevis?
Betyder det så, at folk, der godt kan tro ikke har dette filter (synd)?
Nej - jeg mener at fordi du er syndig vender du dig bort fra Gud..... ligesom alle os andre syndere
Nej - selv os der tror er stadig syndere, noget i os ønsker stadig at vende os væk fra Gud........
Hvis bønnen har en reelt effekt, så må det jo betyde at den får Gud til at gøre noget, som han ikke ville gøre uden bønnen. Bønnen får ham altså til at ændre mening. Ellers ville bønnen jo ingen effekt have!
Ja - det tror jeg faktisk han kan - og nogen gange gør....
Men, da Gud jo i en evighed har vidst, at du en dag ville bede om dette, så har han jo også i en evighed vidst, at han ville efterkomme din bøn. Det ved han længe inden du beder den og bønnen bliver dermed overflødig.
Ja - for Gud er bøn ikke nødvendigt for at opfylde vore ønsker og behov...... han ved (som du selv er inde på) hvad vi har behov for og hvad vi ønsker inden vi beder om det.....
Med mindre bønnen på en eller anden måde er et mål i sig selv. Fx fordi han vil have jer til at tigge om det før han giver jer det.
Jeg tror ikke at bønnen er et mål i sig selv - ikke at jeg helt forstår hvad du mener med det
Det lader til at du stadig kun har "vil-ha-bønner" i tankerne...... bøn er mange ting. Bøn er - at takke for noget - at undres over noget - at være vred på Gud over noget - at vise taknemmelighed for Gud - og - ja også at bede om noget - og alle de ting jeg ikke er kommet i tanke om lige nu.....
Smart! Hvis man ikke er altfor specifik i det man ønsker sig, så bliver man heller ikke så let skuffet.
sådan kan det jo godt se ud...... Men igen bøn er ikke kun "vil-ha-bønner"
Men, hvis du blot beder Gud om at hans vilje må ske, så har bønnen jo ingen effekt - Guds vilje vil jo også ske, såfremt du ikke beder. Hvorfor så bede? Fordi det føles godt? I så fald er den eneste effekt af dine bønner jo en psykologisk effekt.
Jeg vil ikke udelukke at der også er en psykologisk effekt ved at lægge alt over i nogle stærke faderhænder..... det letter jo også at betro sig til en hvilkensomhelst anden ven......
Hvorfor bede??? Jeg beder ikke særlig ofte om noget til min selv..... ikke fordi jeg ikke tror Gud kan give mig det, men mere fordi jeg ofte falder i søvn inden jeg er færdig med at sige tak for alt det gode han allerede har gjort for mig......
Så effekten af bønnen er altså, at den giver den bedende ydmyghed? Det er altså en psykologisk effekt?
mmjjjaaaeeejj tror jeg  Der var engang en som sidestillede bønnen med åndedraget..... et åndeligt åndedrag....... hvis vi ikke trækker vejret dør vi...... trækker vi ikke det åndelige vejr dør vi åndeligt......
Som ateist kan det sikkert se mest ud som en psykologisk effekt - tror jeg 
------------------- ang billedet med manden og konen - ja jeg kan godt se at jeg ikke helt fik mine egne intentioner med det ud på skrift
Jeg glemte at medtage den del som siger at manden (ved at bede konen om kaffen) ikke begynder at tage konen for givet og til sidst glemmer hvor taknemmelig han i virkeligheden er for det hun gør for ham.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#32707 - 11/05/2004 18:28
|
Bruger
|
Det kan godt være det er min formulering den er gal med (igen ), men det jeg mente var nu ikke at filteret var ens rationelle "gen" (hvis man kan sige sådan)..... filteret er arvesynden som gør at vi mennesker naturligt vender os væk fra Gud fra starten....... måden vi vender os væk er forskellig - du gør det med rationelle krav (siger du selv) ...
Jeg har ikke vendt mig væk fra Gud! Da jeg jo ikke tror på Guds eksistens har jeg selvfølgelig heller ikke vendt mig væk fra denne ikke-eksisterende størrelse.
Når du skriver "siger du selv" betyder det så, at du ikke anser mit krav om et bevis for rationelt?
mit rationelle gen har sagt mig at troen på Gud er det bedste at sætte sin lid til...... men sådan er vi jo alle forskellige....
Hvordan har dit "rationelle gen" sagt dig dette? Hvad er den rationelle argumentation?
Nej - jeg mener at fordi du er syndig vender du dig bort fra Gud..... ligesom alle os andre syndere
Tjah... nu vender jeg mig bare ikke bort fra Gud.
Nej - selv os der tror er stadig syndere, noget i os ønsker stadig at vende os væk fra Gud........
Så I har altså også "filteret" i jer. Ergo kan filteret ikke være forklaringen.
A: Hvis bønnen har en reelt effekt, så må det jo betyde at den får Gud til at gøre noget, som han ikke ville gøre uden bønnen. Bønnen får ham altså til at ændre mening. Ellers ville bønnen jo ingen effekt have!
E: Ja - det tror jeg faktisk han kan - og nogen gange gør...
Hvis Gud ændrer mening, må det jo betyde, at han opfatter sit første standpunkt som værende ringere end det efterfølgende standpunkt. Men, hvis Gud i første forsøg landede på et ikke-optimalt standpunkt, så må han vel have taget fejl?
Interessant!
A: Men, da Gud jo i en evighed har vidst, at du en dag ville bede om dette, så har han jo også i en evighed vidst, at han ville efterkomme din bøn. Det ved han længe inden du beder den og bønnen bliver dermed overflødig.
E: Ja - for Gud er bøn ikke nødvendigt for at opfylde vore ønsker og behov...... han ved (som du selv er inde på) hvad vi har behov for og hvad vi ønsker inden vi beder om det.....
Og, så er bønnen også overflødig - altså bortset fra evt. psykologiske effekter i hovedet på den bedende og/eller Gud.
A: Med mindre bønnen på en eller anden måde er et mål i sig selv. Fx fordi han vil have jer til at tigge om det før han giver jer det.
E: Jeg tror ikke at bønnen er et mål i sig selv - ikke at jeg helt forstår hvad du mener med det
Hvis bønnen har en effekt og hvis Gud ikke behøver bønnen for at vide, hvad der vil blive bedt om, så er der kun det faktum, at I rent faktisk beder, til forskel. Ergo må det betyde at det, at I beder, er af afgørende betydning for Gud. Ikke fordi det betyder noget, hvad indholdet af bønnen er (det har han kendt i en evighed) men fordi det er af afgørende betydning, at I falder på knæ og udtaler ordene, så at sige. Det er det, jeg kun kan se, som et ønske om at I tigger ham om det. Han ved udemærket godt, hvad I ønsker, men I får det altså kun, hvis I tigger - ellers så må I undvære. I givet fald, må det vel være et psykologisk behov, han dermed får tilfredsstillet.
Det lader til at du stadig kun har "vil-ha-bønner" i tankerne...... bøn er mange ting. Bøn er - at takke for noget - at undres over noget - at være vred på Gud over noget - at vise taknemmelighed for Gud - og - ja også at bede om noget - og alle de ting jeg ikke er kommet i tanke om lige nu.....
Det jeg har i tankerne er bønner, der har en reel effekt. Bønner, hvor det ikke blot er en psykologisk effekt i hovedet på den bedende, men hvor omverdenen påvirkes af bønnen.
A: Smart! Hvis man ikke er altfor specifik i det man ønsker sig, så bliver man heller ikke så let skuffet.
E: sådan kan det jo godt se ud...... Men igen bøn er ikke kun "vil-ha-bønner"
Men bønner med en reel effekt (dem du betegner som "vil-ha-bønner") er de eneste interessante. De andre bønner bliver jo altid "besvaret", da der blot er tale om en psykologisk mekanisme.
A: Men, hvis du blot beder Gud om at hans vilje må ske, så har bønnen jo ingen effekt - Guds vilje vil jo også ske, såfremt du ikke beder. Hvorfor så bede? Fordi det føles godt? I så fald er den eneste effekt af dine bønner jo en psykologisk effekt.
E: Jeg vil ikke udelukke at der også er en psykologisk effekt ved at lægge alt over i nogle stærke faderhænder.....
Ja, der er vel slet ikke andet end "en psykologisk effekt"?
Hvorfor bede??? Jeg beder ikke særlig ofte om noget til min selv.....
Spørgsmålet gik nu ikke på, hvad du beder om eller hvor tit du beder. Spørgsmålet går på, hvorfor bede, når nu bønnen ikke har nogen effekt (og det har den jo ikke, når man blot beder Gud gøre det han alligevel ville have gjort).
Der var engang en som sidestillede bønnen med åndedraget..... et åndeligt åndedrag....... hvis vi ikke trækker vejret dør vi...... trækker vi ikke det åndelige vejr dør vi åndeligt......
Som ateist kan det sikkert se mest ud som en psykologisk effekt - tror jeg
I allerhøjeste grad.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32708 - 11/05/2004 22:50
|
Bruger
|
hej Ateist Du skriver:
Jeg har ikke vendt mig væk fra Gud! Da jeg jo ikke tror på Guds eksistens har jeg selvfølgelig heller ikke vendt mig væk fra denne ikke-eksisterende størrelse.
Det er i hvert tilfaelde ikke rationelt, det du skriver her. Hvis Gud eksisterer, eksisterer han uanset om du tror paa ham eller ej, og saa har du vendt dig fra ham ved ikke at tro paa ham. Hvis Gud ikke eksisterer forholder det sig selvfoelgelig anderledes, men ingen af delene er afhaengig af menneskers tro eller vantro.
Til resten af dine argumenter kan man svare, at Gud har befalet at vi skal bede og lovet at opfylde dem, naar de sker efter hans vilje, men at han samtidig fra evighed har besluttet hvad han skal goere, og det er nok for kristne at vide. Boen er foerst og fremmest et udtryk for troen og ikke en kommanderen med Gud. Boen er simpelthen at bede gud lade sin vilje ske ogsaa for os og i os. Det er det nye menneskes underordning under Gud, og derfor foerst og fremmest menneskers stillen sig til raadighed, fremfor menneskers krav.
Ergo må det betyde at det, at I beder, er af afgørende betydning for Gud. Ikke fordi det betyder noget, hvad indholdet af bønnen er (det har han kendt i en evighed) men fordi det er af afgørende betydning, at I falder på knæ og udtaler ordene, så at sige. Det er det, jeg kun kan se, som et ønske om at I tigger ham om det. Han ved udemærket godt, hvad I ønsker, men I får det altså kun, hvis I tigger - ellers så må I undvære. I givet fald, må det vel være et psykologisk behov, han dermed får tilfredsstillet.
Nu er tigger jo et lidt negativt ord. men det er rigtigt at Gud nogengange ved ydre omstaendigheder presser os til at bede. dette sker dog til vores bedste og ikke til hans. Det sker for at vi maa laere at stole paa ham i alle ting og vores tro derfor maa styrkes. det er altsaa snarere for at opfylde vores aandelige behov end hans psykologiske. PRoev eventuelt at laese luthers forklaring til fadervor her: http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Katekismus.htm
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32709 - 12/05/2004 11:26
|
Bruger
|
Hej Magnus! Tak for dit svar!
A: Jeg har ikke vendt mig væk fra Gud! Da jeg jo ikke tror på Guds eksistens har jeg selvfølgelig heller ikke vendt mig væk fra denne ikke-eksisterende størrelse.
C: Det er i hvert tilfaelde ikke rationelt, det du skriver her. Hvis Gud eksisterer, eksisterer han uanset om du tror paa ham eller ej, og saa har du vendt dig fra ham ved ikke at tro paa ham.
Det er skam yderst rationelt, det jeg her skriver. At vende sig væk fra Gud er en aktiv handling og jeg har ikke aktivt vendt mig væk fra Gud. Da jeg nemlig ikke tror på Gud foretager jeg mig heller ikke aktivt noget i forhold til Gud.
Min manglende tro skyldes ikke nogen aktiv handling/beslutning fra min side. Jeg er født uden tro og har aldrig fået nogen grund til at tro - længere er den ikke. Mangelen på tro er altså ikke nogen reaktion vendt mod hverken Gud, Satan, kristendommen eller andet - den er simpelthen blot udtryk for manglende grund til at tro.
Hvis Gud ikke eksisterer forholder det sig selvfoelgelig anderledes, men ingen af delene er afhaengig af menneskers tro eller vantro.
Jeg er selvfølgelig helt enig i, at Guds eksistens er uafhængig af din tro og min mangel på tro. Det er bare ikke det, der er sagens kerne. Det er derimod påstanden om, at jeg aktivt har vent mig bort fra Gud.
Til resten af dine argumenter kan man svare, at Gud har befalet at vi skal bede og lovet at opfylde dem, naar de sker efter hans vilje, men at han samtidig fra evighed har besluttet hvad han skal goere, og det er nok for kristne at vide.
Så vidt jeg kan læse ud af dette, så medgiver du mig, at bønner ikke har nogen reel effekt. De er måske nok et krav fra Gud, men de influerer reelt ikke på Guds handlinger, da han nemlig "fra evighed har besluttet hvad han skal goere".
Boen er foerst og fremmest et udtryk for troen og ikke en kommanderen med Gud. Boen er simpelthen at bede gud lade sin vilje ske ogsaa for os og i os.
Men er det ikke det samme som at sige at bøn er at bede Gud gøre det Gud alligevel ville have gjort? Hvorved bøn altså er uden reel effekt. Det er bøn for bønnens egen skyld.
Nu er tigger jo et lidt negativt ord.
Enig, men mig bekendt findes der ikke et positivt ord for det samme.
men det er rigtigt at Gud nogengange ved ydre omstaendigheder presser os til at bede. dette sker dog til vores bedste og ikke til hans. Det sker for at vi maa laere at stole paa ham i alle ting og vores tro derfor maa styrkes. det er altsaa snarere for at opfylde vores aandelige behov end hans psykologiske.
Hvordan presser han jer? Hvis bønnen er uden reel effekt, så er manglende bøn jo også uden effekt. Ergo kan jeg ikke se at ydre omstændigheder kan udgøre noget pres i den retning.
Kan man ikke lære at stole på Gud uden at bede? Ved tillidsfuldt bare at lade Guds vilje ske - uden at bede om at Guds vilje sker?
PRoev eventuelt at laese luthers forklaring til fadervor her: http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Katekismus.htm
Jeg må indrømme, at jeg ikke blev meget klogere - det er vist lidt inforstået. Der står: Ske din vilje som i himlen således også på jorden
Det vil sige: Guds gode, nådige vilje sker vel uden vor bøn; men vi beder i denne bøn, at den også må ske hos os.
Men, hvad er lige forskellen på, at 1) Guds vilje sker, og 2) Guds vilje sker "hos os"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32710 - 12/05/2004 11:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jamen Magnus og Ateist dog, sidder I der og er enige om, at bønner ikke har nogen reel indflydelse på Guds beslutninger???  Vores bønner kan sætte universets kræfter i bevægelse! Gud er i interaktion med sine skabninger, for det har han besluttet at være. Det er i hvert fald min faste overbevisning. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32712 - 12/05/2004 13:17
|
Bruger
|
Jamen Magnus og Ateist dog, sidder I der og er enige om, at bønner ikke har nogen reel indflydelse på Guds beslutninger???
Ja, jeg er også lidt overrasket, men dog positivt overrasket.
Vores bønner kan sætte universets kræfter i bevægelse! Gud er i interaktion med sine skabninger, for det har han besluttet at være.
Du mener altså, at mennesket har "reel indflydelse på Guds beslutninger"!?
Det må jo betyde, at Gud gør noget han ellers ikke ville have gjort - altså at han skifter mening. Er du enig?
At Gud skifter mening på grund af bønnen undrer mig imidlertid såre, da han jo i en evighed har vidst at bønnen ville komme. Hvornår er det han skifter mening? For en evighed siden eller først i det øjeblik bønnen er bedt? Hvis det er før bønnen bliver bedt, så er bønnen jo overflødig som følge af sin egen effekt (et paradoks, der følger af, at virkningen ligger før årsagen). Hvis det først er efter at bønnen er bedt, så må det jo betyde, at Gud kræver bønner for bønnernes egen skyld - bønnerne er altså et formål i sig selv.
Betyder det, at Gud skifter mening, iøvrigt at han tog fejl i første omgang - til trods for, at han havde al nødvendig information tilgængelig?
Hvordan harmonerer dit udsagn "Vores bønner kan sætte universets kræfter i bevægelse! Gud er i interaktion med sine skabninger, ..." iøvrigt med dit tidligere udsagn om at "det er ganske rigtigt slet ikke nødvendigt at bede for at få! Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør, og her i verden er det ikke sådan, at de bedende i det ydre er raskere og rigere og lykkeligere end andre!" For mig at se modsiger de hinanden, men jeg kan meget vel have misforstået noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32713 - 12/05/2004 13:36
|
Bruger
|
Du er dygtig til at citere bibelen, men du springer let og elegant hen over andre skriftsteder. Hvad siger grundteksten i Esajas angående helbredelse? Jeg tror de fleste bibelforskere har fundet ud af, at det direkte menes fysisk sygdomme i flere tilfælde. Esajas skal IKKE forstås poetisk. Der står i Mattæus 8 at Jesus uddrev de onde ånder ved sit ord og helbredte alle lidende, for at det skulle gå i opfyldelse, som er talt ved profeten Esajas, der siger "han tog vore svagheder og bar vore sygdomme" Så selvfølgelig menes der fysisk sygdom.
Med hensyn til synd ikke mere, så er det da også Paulus' opfordring til os. Prøv også at læse Jakobs Brev og hvad det siger om tro og gerninger.
Ordsprogerne 4, 20 - 23 "Mærk dig min søn mine ord, bøj øret til hvad jeg siger; det slippe dig ikke af syne, du vogte det dybt i dit hjerte; thi det er liv for dem som finder det, helse for ALT DERES KØD. Vogt dit hjerte mere end noget andet, for derfra udspringer livet..." Guds ord er lægedom for vores kød vort legeme. Og vi bliver opfordret til at "grunde" på ordet, hvilket betyder at tale det sagte for sig selv. Grunden til at tale Guds ord for os selv er også, at troen jo kommer af det som høres. Når vi taler Guds ord til os selv vokser vores tro.
Bekendelse Ordsprogerne 18, 21 "Død og liv er i tungens vold, hvem der tøjler den, nyder dens frugt."
Ordsprogerne 21, 23 "Den der vogter sin mund og sin tunge, vogter sit liv for trængsler."
Jack
|
|
Til toppen
|
|
|
#32714 - 12/05/2004 13:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du stiller et godt spørgsmål (læs: jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal formulere et godt svar!) nemlig:
Hvordan harmonerer dit udsagn "Vores bønner kan sætte universets kræfter i bevægelse! Gud er i interaktion med sine skabninger, ..." iøvrigt med dit tidligere udsagn om at "det er ganske rigtigt slet ikke nødvendigt at bede for at få! Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør, og her i verden er det ikke sådan, at de bedende i det ydre er raskere og rigere og lykkeligere end andre!"
Men jeg mener jo, at begge udsagn er korrekte. Vi får rige gaver, allesammen, men jeg tror, at der ligger mange uafhentede gaver til os hos Gud ...
Jeg håber, at der er en anden, der kan forklare det bedre.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32715 - 12/05/2004 14:07
|
Bruger
Reg.: 10/10/2002
Sted: Galten
|
Hej Kristina!
Jeg synes, du gør en meget kompliceret sag ganske klar - så der er egentlig ikke grund til uddybning. Men alligevel giver jeg lige mit bidrag til debatten.
Det er jo vigtigt, at vi ikke tror, at dem der har det hele, de beder meget. Og dem der er syge og svage, de har nok bedt for lidt. For sådan hænger det ikke sammen. Så nærmer vi os jo tilstande, hvor en syg bliver beskyldt for ikke at have tro nok og at have bedt nok. Det er jo til at blive syg af.
Men samtidig kan det betale sig at bede. Ikke kun får at få det, man beder om, men også for at være i kontakt med Herren, for at snakke med ham og fortælle ham, hvordan man har det.
Rikke
Rikke Thomassen
|
|
Til toppen
|
|
|
#32716 - 12/05/2004 14:46
[Re: reggae]
|
Bruger
|
Hej Reggae!
Det er jo vigtigt, at vi ikke tror, at dem der har det hele, de beder meget. Og dem der er syge og svage, de har nok bedt for lidt. For sådan hænger det ikke sammen. Så nærmer vi os jo tilstande, hvor en syg bliver beskyldt for ikke at have tro nok og at have bedt nok. Det er jo til at blive syg af.
Skal dit udsagn forstås sådan at I skal tilpasse jeres opfattelse af virkeligheden (troen) efter, hvilke konsekvenser en given opfattelse kan tænkes at have? Det kan vel ikke passe, for det er jo noget nær definitionen af ønsketænkning: Jeg kan ikke lide konsekvensen, så jeg vælger at tro det ikke er sådan.
Men samtidig kan det betale sig at bede. Ikke kun får at få det, man beder om, men også for at være i kontakt med Herren, for at snakke med ham og fortælle ham, hvordan man har det.
Det kan altså have en reel effekt at bede? Det er ikke bare noget man bør gøre for den psykologiske effekt (for at få afløb, ydmyge sig selv eller lign.)?
Når du skriver "ikke kun" så lyder det for mig som om du mener, at man, i hvert fald ind imellem, får det man beder om, fordi man beder om det. Gud stiller i så fald bønnen som betingelse for den pågældende effekt. Hvad er hans formål med det? Hvorfor er det så afgørende for Gud, at der bedes?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32717 - 12/05/2004 14:51
|
Bruger
|
Ateist, du stiller et godt spørgsmål (læs: jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal formulere et godt svar!) nemlig:
Hvordan harmonerer dit udsagn "Vores bønner kan sætte universets kræfter i bevægelse! Gud er i interaktion med sine skabninger, ..." iøvrigt med dit tidligere udsagn om at "det er ganske rigtigt slet ikke nødvendigt at bede for at få! Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør, og her i verden er det ikke sådan, at de bedende i det ydre er raskere og rigere og lykkeligere end andre!"
Men jeg mener jo, at begge udsagn er korrekte. Vi får rige gaver, allesammen, men jeg tror, at der ligger mange uafhentede gaver til os hos Gud ...
Det er jo et paradoks, hvis du anser begge udsagn for korrekte.
Dit billede med gaver er umiddelbart meget godt, men alligevel ikke. Det lægger jo op til, at de "uafhentede gaver" går til dem, der beder. Men i dit tidligere udsagn sagde du jo "Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør". Altså ikke noget med ekstra gaver til dem, der beder.
Jeg håber, at der er en anden, der kan forklare det bedre.
Lad os håbe det - så lærer vi begge lidt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32718 - 12/05/2004 15:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du skriver: Men i dit tidligere udsagn sagde du jo "Solen skinner i lige høj grad på dem der beder, og dem der ikke gør". Altså ikke noget med ekstra gaver til dem, der beder. "Kan du ikke rette dit udsagn til "Ikke noget med ekstra solskin til dem, der beder". Jeg har vist selv aldrig bedt om solskinsvejr, men godt nok glædet mig over det og takket for det, når den skinnede ...
Mht. vejrliget, kunne jeg dog godt bede for fx. regn til tørkeramte områder, eller opholdsvejr til områder, der er ramt af oversvømmelser .. det ser jeg ikke som noget individuelt og personligt .. vi er ikke kun individder, men også med i fællesskaber og underkastet de samme naturlove. Mirakler, såkaldte brud på naturlovene, (f.eks. at solen kun skinnede på min kornmark, forekommer muligvis, men dem vil jeg nærmere betegne som hændelser, der forekommer meget meget sjældent ..
Hændelser, der forekommer tit, kalder vi ikke for mirakler, selv om de egentlig er lige så mirakuløse. (For mig at se er alt liv ét stort mirakel.)
Hvis vi fx. så et æg blive til en høne for allerførste gang i verden, ville det nok blive betragtet som et mirakel. Nu synes vi jo bare, at det er ganske naturligt, for det sker jo hele tiden ...
Jeg mener også, at når bedende mennesker er forkølede lige så tit som ikke- bedende mennesker (det ved jeg forresten ikke om vi er - det er der vist aldrig udarbejdet nogen statistik over), så kan du ikke se det som et tegn på, at bøn er "virkningsløs". Kristnes bønner er nemlig lige så tit bønner for andet og andre end lige os selv ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32719 - 12/05/2004 16:07
|
Bruger
|
Kan du ikke rette dit udsagn til "Ikke noget med ekstra solskin til dem, der beder". Jeg har vist selv aldrig bedt om solskinsvejr, men godt nok glædet mig over det og takket for det, når den skinnede ...
Jeg troede faktisk, at din snak om solskin var billedlig - ikke bogstavelig. Men okay, hvis du kun vil tale om vejret, så ...
Reelt snakker du vist bare udenom her? 
Mht. vejrliget, kunne jeg dog godt bede for fx. regn til tørkeramte områder, eller opholdsvejr til områder, der er ramt af oversvømmelser .. det ser jeg ikke som noget individuelt og personligt ..
Jeg taler altså ikke om noget "individuelt og personligt" jeg taler om effekt i det hele taget - hvad enten det er dig selv eller andre, der mærker den.
Men, hvis vi nu for eksemplets skyld, forestillede os, at du bad for regn til et tørkeramt område. Kunne Gud da tænkes at give dette område regn, fordi du (og evt. andre) bad om det? Hvorfor ville Gud, i så fald, give området regn, såfremt I bad om det, men ikke såfremt I ikke bad om det? Hvorfor betyder bønnen så meget for Gud, at han er villig til at lade tørken fortsætte, såfremt ingen beder? Er han alvidende, ved han jo udemærket godt, at de tørkeramte ønsker regn, så informationsindholdet i bønnen kan altså ikke være forklaringen. Det må være bøn for bønnens skyld - hvilken anden forklaring er der?
Mirakler, såkaldte brud på naturlovene, (f.eks. at solen kun skinnede på min kornmark, forekommer muligvis, men dem vil jeg nærmere betegne som hændelser, der forekommer meget meget sjældent ..
Hændelser, der forekommer tit, kalder vi ikke for mirakler, selv om de egentlig er lige så mirakuløse. (For mig at se er alt liv ét stort mirakel.)
Tjah.. det afhænger jo helt og holdent af, hvilken definition af "mirakel"/"mirakuløs" man anvender.
For mig er definitionen på et mirakel ikke, hvilket indtryk det gør på dem, der betragter det, eller hvorvidt de forstår det eller ej, men derimod hvorvidt der er tale om et viljebestemt brud på en naturlov. Derfor betragter jeg ikke udviklingen fra æg til høne for et mirakel - mig bekendt strider det ikke mod nogen naturlov.
Jeg mener ikke, at et mirakel principielt behøver at være sjældent, men det er klart, at hvis det er normalt forekommende så er det svært i praksis at skelne fra en naturlov.
Jeg mener også, at når bedende mennesker er forkølede lige så tit som ikke- bedende mennesker ..., så kan du ikke se det som et tegn på, at bøn er "virkningsløs". Kristnes bønner er nemlig lige så tit bønner for andet og andre end lige os selv ..
Det er ikke tegn på, at bøn generelt er virkningsløst, da man jo er nødt til at sammenholde den ønskede effekt med den opnåede effekt. Det gælder både mht. subjektet og effektens natur.
Men, hvis mennesker, for hvem der bliver bedt om, at de må undgå/blive kureret for forkølelse er lige så forkølede som alle andre mennesker, så kan vi da i høj grad se det som et tegn på, at disse bønner har været virkningsløse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32720 - 13/05/2004 10:40
|
Bruger
|
Hej Ateist!
Jeg har endnu ikke lært at lave smarte bokse, men jeg håber alligevel du kan finde rundt i mit svar :-)
Du skrev: Skal dit udsagn forstås sådan at I skal tilpasse jeres opfattelse af virkeligheden (troen) efter, hvilke konsekvenser en given opfattelse kan tænkes at have?
Nej, det skal selvfølgelig ikke forstås sådan. Jeg forsøger blot at fortælle, at vores lykke ikke er afhængig af, at vi beder. Samtidig med at der ligger lykke i at bede. Det er et paradoks, men ikke desto mindre er begge dele sandt. Måske vil du mene, at du har alt, hvad du har brug for - og du har sandsynligvis ikke engang bedt om at få det. Hvis du veder om en ting, du mangler, så kunne det være, Gud blev opmærksom på, at du gerne ville have det, og derfor gav dig det.
Egentlig er det ikke så mærkeligt endda ... forestil dig et barn og dets far. Faren ved, at barnet ønsker sig en ny cykel. Han ved det, fordi han kan se det på barnet. Og han ved det, fordi han har hørt barnet sige det til en af sine kammerater. Han kan så vælge at overraske barnet med at give barnet cyklen. "Jeg ved du ønsker dig en cykel, så her er den". Men han kan også vente til barnet beder faren om en ny cykel. "Du har bedt om en cykel, her er den". Hvorfor venter faren med at give barnet cyklen til barnet har bedt om den? Tjaahh ... det kan der vel være flere grunde til. Faren ønsker at snakke med barnet. Faren ønsker at barnet skal være åben om sine behov og ønsker ... Det kan være nogle af grundene til at Gud ønsker, vi skal bede. Der er sikkert også andre og bedre grunde.
Vi får somme tider, selvom vi ikke beder. Mens det somme tider er nødvendigt at bede for at få. Og spørg mig ikke hvornår, hvad er tilfældet. Det har Gud styr på.
Dermed har jeg vist også svaret på dit spørgsmål om, om det kan have reel effekt at bede. Ja, det kan det.
Venlig hilsen Rikke
Rikke Thomassen
|
|
Til toppen
|
|
|
#32721 - 13/05/2004 11:43
[Re: reggae]
|
Bruger
|
Hej Rikke! Tak for dit svar!
Jeg forsøger blot at fortælle, at vores lykke ikke er afhængig af, at vi beder. Samtidig med at der ligger lykke i at bede. Det er et paradoks, men ikke desto mindre er begge dele sandt.
Det er vel kun et paradoks, hvis bøn giver yderligere lykke samtidig med at en persons 'lykkeniveau' er totalt upåvirket af om vedkommende beder eller ej.
At nogen kan få lykke uden bøn, eller at bøn giver yderligere lykke er jo ikke i sig selv paradoksalt.
Men er bøn et paradoks?
Måske vil du mene, at du har alt, hvad du har brug for - og du har sandsynligvis ikke engang bedt om at få det. Hvis du veder om en ting, du mangler, så kunne det være, Gud blev opmærksom på, at du gerne ville have det, og derfor gav dig det.
Men en alvidende gud bliver vel ikke opmærksom på noget fordi jeg beder om det - med mindre da at han er distræt og glemsom. Jeg antager, at en sådan gud udemærket godt kender mine ønsker.
Dermed er det jo også helt op til ham, om han vil opfylde dem eller ej.
Faren ønsker at snakke med barnet. Faren ønsker at barnet skal være åben om sine behov og ønsker ... Det kan være nogle af grundene til at Gud ønsker, vi skal bede. Der er sikkert også andre og bedre grunde.
Så formålet med bøn er I bund og grund at tilfredsstille et mentalt/følelsesmæssigt behov hos den bedende og hos Gud?
Og, dette prioriteres så højt, at Gud er villig til at lade folk dø af sult, eller æde af kræft, hvis ikke der bedes?
Vi får somme tider, selvom vi ikke beder. Mens det somme tider er nødvendigt at bede for at få. Og spørg mig ikke hvornår, hvad er tilfældet. Det har Gud styr på.
Dermed har jeg vist også svaret på dit spørgsmål om, om det kan have reel effekt at bede. Ja, det kan det.
Det kan du jo reelt ikke vide, når det somme tider har en effekt og somme tider ikke har en effekt - og når ikke-bedende også får. Det ville jo kræve, at du ved, hvad Gud havde tænkt sig at gøre, såvel i tilfælde af bøn som i tilfælde af ingen bøn. Det I ser som svaret på en bøn var måske sket alligevel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32722 - 13/05/2004 12:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
"Det I ser som svaret på en bøn var måske sket alligevel."
Ok ja, det kan sagtens være! Men hvis du deraf konkluderer, at så er der ingen grund til at bede, så har du misforstået bønnens væsen. Vi beder ikke til Gud for at få beviser for, at han findes! (Det ved vi nemlig godt!)
Vi jo beder især for helt enkelt at være sammen med vor Herre og Frelser. Bøn er samvær - at lytte og at udtrykke sig.
Desuden er Gud ikke et begreb - han er personlig, levende, elskende, og kan glædes og bedrøves. Gud længes efter at være sammen med sine skabninger, og vi længes at være sammen med Gud.
Bøn handler om kærlighed og tillid - ikke om at aflevere sin rekvisition til en leverandør - eller en ønskeseddel til julemanden! .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32723 - 13/05/2004 13:17
|
Bruger
|
Hej Kristina!
"Det I ser som svaret på en bøn var måske sket alligevel."
Ok ja, det kan sagtens være! Men hvis du deraf konkluderer, at så er der ingen grund til at bede, så har du misforstået bønnens væsen. Vi beder ikke til Gud for at få beviser for, at han findes! (Det ved vi nemlig godt!)
Jeg er helt på det rene med, at I ikke søger noget bevis for Guds eksistens - eller bønners effekt.
Vi jo beder især for helt enkelt at være sammen med vor Herre og Frelser. Bøn er samvær - at lytte og at udtrykke sig.
Nu udsprang debatten her af en debat om bønners helbredende virkning, så der må være kristne, der beder for at opnå en effekt.
Desuden er Gud ikke et begreb - han er personlig, levende, elskende, og kan glædes og bedrøves. Gud længes efter at være sammen med sine skabninger, og vi længes at være sammen med Gud.
Hvordan kan et alvidende væsen egl. glædes og bedrøves? Glæde og bedrøvelse er vel knyttet til positive og negative overraskelser. Men, et alvidende væsen bliver ikke overrasket.
Bøn handler om kærlighed og tillid - ikke om at aflevere sin rekvisition til en leverandør - eller en ønskeseddel til julemanden! .
Som sagt må der være kristne, der beder for at opnå en effekt. Du var også selv inde på at bede om regn til en tørkeplaget region. Andre beder mig bekendt om at deres nære må have det godt etc. Disse bønner er altså i et eller andet omfang en "ønskeseddel til julemanden".
|
|
Til toppen
|
|
|
#32724 - 13/05/2004 15:41
|
Bruger
|
Hej Ateist!
Tak for dine kommentarer.
Men er bøn et paradoks? spørger du om.
Tjooo ... altså for mig at se, så er det i hvert fald en kompliceret sag, som kan være ganske svær at forklare. For bøn kan for eksempel helbrede. Og hvis ikke man beder, kan det være, at helbredelsen ikke sker. Derfor ligger der yderligere lykke i at bede, samtidig med at vores lykke ikke nødvendigvis afhænger af bønnen.
Du har allerede givet dit svar til denne påstand. Vil Gud virkelig lade nogen dø, bare fordi man ikke beder ham om at gøre noget. Og ja, det vil han måske. Død er jo ikke nødvendigvis det værste, der kan ske.
Igen må jeg ty til mit billede med faren og barnet. Det er muligt, at faren ved alt om barnet. Men barnet har også brug for at vide, at faren er der for ham, og han vil ham det gode. Hvis barnet aldrig beder faren om noget, hvorfra skal barnet så vide, om faren er god ved ham. Så er det hele blot tilsyneladende tilfældigheder, når der dumper en cykel ned i hovedet på barnet. Og barnet ser ingen grund til at kontakte Gud. Måske ikke før den dag, hvor det virkelig brænder på, og barnet står magtesløs og mangler en til at hjælpe sig.
Ligsom de gode ting, der sker i dit liv, måske for dig virker som tilsyneladende tilfældigheder. Du har ikke bedt faren om noget, men alligevel giver han dig ting. Men dermed går du også glip af at opleve Guds godhed. Du oplever det ikke som gaver fra Gud, og du går glip af kontakten med ham. Ligesom Gud savner at være i kontakt med dig.
Er du med på, hvad jeg mener? Eller forklarer jeg det skidt?
Men en alvidende gud bliver vel ikke opmærksom på noget fordi jeg beder om det - med mindre da at han er distræt og glemsom.
Nej, at jeg brugte ordet "opmærksom på" er nok også forkert ... men det skaber nogle sjove billeder i mit hoved af en fortravlet distræt Gud.
Det er nok mere korrekt at kalde det, at du gør Gud ekstra opmærksom på, at du mener det her ønske meget alvorligt.
Jeg antager, at en sådan gud udemærket godt kender mine ønsker. Dermed er det jo også helt op til ham, om han vil opfylde dem eller ej.
Jo, han kender dine ønsker, og det er også op til ham, om han vil opfylde dem. Men det ændrer ikke ved, at jeg tror, han vil høre dig sige det. Han ønsker, at du skal få oplevelsen af, at han hører dig. Når du fortæller ham, at du ønsker noget, og han derefter giver dig det, så får du jo en dejlig oplevelse af, at Gud virkelig findes, og han ønsker dig det godt og opfylder dine ønsker.
Sådan oplever jeg det i hvert fald, når jeg får svar på mine bønner. Det er muligt, at noget af det ville være sket, selvom jeg ikke bad. Det kan jeg, som du også skriver, ikke vide. Men det ændrer ikke ved, at jeg bad, og Gud hørte og handlede. Det styrker min tro på Gud. Dermed er formålet med bøn også et mentalt behov. Jeg bliver mentalt (åndeligt, vil jeg nok nærmere kalde det) opbygget af at få bønnesvar.
Venlig hilsen Rikke
Ændret af reggae (13/05/2004 15:44)
Rikke Thomassen
|
|
Til toppen
|
|
|
#32725 - 13/05/2004 17:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du skriver: Nu udsprang debatten her af en debat om bønners helbredende virkning, så der må være kristne, der beder for at opnå en effekt. Ja, det gør jeg da også - selv om jeg godt nok synes det er en lidt kølig måde at udtrykke det på. Hvis du f.eks. beder din elskede om et knus, ville du så formulere det sådan, at du gør det for at opnå en effekt?
Når nogen jeg kender er syge, beder jeg til Gud om de må blive raske og beder også om, at Gud, hvis det ikke skal ske (underforstået hvis det ikke er til det bedste for den syge at blive helbredt nu) vil styrke og trøste den syge til at komme igennem trængslerne på bedste måde.
Hvordan kan et alvidende væsen egl. glædes og bedrøves? Glæde og bedrøvelse er vel knyttet til positive og negative overraskelser. Men, et alvidende væsen bliver ikke overrasket.
Kan du ikke glæde dig uden at blive overrasket? Det gør jeg da tit. Jo, Gud er personlig, vi er skabt i hans billede, han elsker os alle grænseløst og ønsker at frelse os alle for at gå fortabt. Han kan blive vred, glad, bedrøvet .. mere end nogen af hans skabninger ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32726 - 13/05/2004 18:13
|
Bruger
|
A: Nu udsprang debatten her af en debat om bønners helbredende virkning, så der må være kristne, der beder for at opnå en effekt.
K: Ja, det gør jeg da også ...
I så fald minder det vel også indimellem om at aflevere en ønskeseddel til Julemanden 
... selv om jeg godt nok synes det er en lidt kølig måde at udtrykke det på. Hvis du f.eks. beder din elskede om et knus, ville du så formulere det sådan, at du gør det for at opnå en effekt?
Det er et lidt køligt udtryk, men sådan bliver det jo ofte, når man taler helt generelt og nøgternt. Og, det er min erfaring i denne tråd, at jeg er nødt til at være endog meget generel, da jeg ellers blot får et svar i retning af "Jamen, det er ikke altid X man beder om". Det besvarer ikke rigtigt mine spørgsmål, og derfor har jeg valgt den helt genrelle formulering.
Men det er klart, at i en specifik situation, ville jeg ikke udtale mig så generelt.
Når nogen jeg kender er syge, beder jeg til Gud om de må blive raske og beder også om, at Gud, hvis det ikke skal ske (underforstået hvis det ikke er til det bedste for den syge at blive helbredt nu) vil styrke og trøste den syge til at komme igennem trængslerne på bedste måde.
Men du forventer vel ikke nogen effekt af bønnen - udover en eller anden følelse?
Hvis Gud vil have at vedkommende bliver rask, så bliver vedkommende rask - bøn eller ej. Hvis Gud vil styrke og trøste den syge, så bliver vedkommende styrket og trøstet - bøn eller ej. Eller?
A: Hvordan kan et alvidende væsen egl. glædes og bedrøves? Glæde og bedrøvelse er vel knyttet til positive og negative overraskelser. Men, et alvidende væsen bliver ikke overrasket.
K: Kan du ikke glæde dig uden at blive overrasket? Det gør jeg da tit.
"Overrasket" er måske for stærkt et udtryk, men jeg mener umiddelbart at der er nødt til at være tale om en eller anden nyhedsværdi for at bevæge os. Og, for et evigt og alvidende væsen findes der vel ikke nyhedsværdi?
Jo, Gud er personlig, vi er skabt i hans billede, han elsker os alle grænseløst og ønsker at frelse os alle for at gå fortabt. Han kan blive vred, glad, bedrøvet .. mere end nogen af hans skabninger ..
Så selvom han i en evighed har vidst, at en person ville synde på en given måde, så bliver han alligevel vred når det sker?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32727 - 13/05/2004 23:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
Men du forventer vel ikke nogen effekt af bønnen - udover en eller anden følelse?
Jo, det gør jeg da rigtignok! Jeg forventer ikke nogen følelse og jeg er ikke fatalist eller determinist. Jeg mener at have skrevet det før, men det er min overbevisning, at Gud er i interaktion med sine skabninger, fordi han har villet det sådan. Den kristne tro handler ikke om psykologi, og jeg håber sandelig ikke at have bidraget til den fejlopfattelse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32728 - 14/05/2004 02:31
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det er skam yderst rationelt, det jeg her skriver. At vende sig væk fra Gud er en aktiv handling og jeg har ikke aktivt vendt mig væk fra Gud. Da jeg nemlig ikke tror på Gud foretager jeg mig heller ikke aktivt noget i forhold til Gud. Min manglende tro skyldes ikke nogen aktiv handling/beslutning fra min side. Jeg er født uden tro og har aldrig fået nogen grund til at tro - længere er den ikke. Mangelen på tro er altså ikke nogen reaktion vendt mod hverken Gud, Satan, kristendommen eller andet - den er simpelthen blot udtryk for manglende grund til at tro.
Hvis Gud eksisterer er det muligt at du ikke bevidst vender dig fra ham, men alligevel vender du dig jo fra ham i og med at du ikke tror paa ham. Jeg er enig i at du ikke er foedt med troen, jeg emner snarere at du er foedt som en fjende af Gud, som alle mennesker er det og dermed mener jeg ogsaa at du vender dig fra Gud, ligesom du vel kan mene at vi kristne "lukker oejnene" for virkeligheden.
Så vidt jeg kan læse ud af dette, så medgiver du mig, at bønner ikke har nogen reel effekt. De er måske nok et krav fra Gud, men de influerer reelt ikke på Guds handlinger, da han nemlig "fra evighed har besluttet hvad han skal goere".
Jeg mener at Gud hoerer vores boenner og samtidig at han ikke goer noget mod sin egen vilje. Det er ikke et problem vi faar loest paa denne side af dommedag.
Men er det ikke det samme som at sige at bøn er at bede Gud gøre det Gud alligevel ville have gjort? Hvorved bøn altså er uden reel effekt. Det er bøn for bønnens egen skyld.
I helliggoerelsen, dvs. det som foelger paa troen, som alene er virket af Gud, mener jeg at mennesket samarbejder emd Gud, dvs. i gode gerninger, vidnesbyrdet om evangeliet etc. samrabejder menensket med Gud. I Boennen stiller det sig saa til raadighed for Gud.
Hvordan presser han jer? Hvis bønnen er uden reel effekt, så er manglende bøn jo også uden effekt. Ergo kan jeg ikke se at ydre omstændigheder kan udgøre noget pres i den retning.
Boennen er med effekt men aldrig mod Guds vilje. Gud vil have os til at bede for at stole paa ham i alle ting.
Kan man ikke lære at stole på Gud uden at bede? Ved tillidsfuldt bare at lade Guds vilje ske - uden at bede om at Guds vilje sker?
Kan man ikke elske en kvinde uden at sige det til hende. Bare ved at lade staa til. At bede er jo netop blot at stole paa Guds vilje, oftest med ord. Problemet er at vi menensker er syndere som altid er paa vej vaek fra Gud og derfor bliver noedt til at udnertvinge vores eget koed til at stole paa Gud. Dette sker foerst og fremmest ved ordet og sakramenterne som skaber og bevarer troen, men at tvinge os selv til at bede er at tvinge os selv til at udoeve den tro.
Jeg må indrømme, at jeg ikke blev meget klogere - det er vist lidt inforstået. Der står: Ske din vilje som i himlen således også på jorden
Det vil sige: Guds gode, nådige vilje sker vel uden vor bøn; men vi beder i denne bøn, at den også må ske hos os.
Men, hvad er lige forskellen på, at 1) Guds vilje sker, og 2) Guds vilje sker "hos os"?
At Gud kan goere hvad han vil, men vi kan afvise at goere hans vilje og tro hans ord og stole paa ham. I fadervor beder vi dvs. vi stiller os til raadighed for Gud for at lade Helligaanden virke i os til styrkelse i troen og trofastheden mod Gud i kampen mod vores syndige koed.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32729 - 14/05/2004 08:29
|
Bruger
|
Hej Anne
Læser man bibelen er der ingen tvivl om at Gud ønsker at ALLE skal helbredes. Men det kræver at man tror Gud helbredelse.
Og jo man kan godt opbygge ens tro. Du skulle prøve at læse Kenneth Hagins bøger om tro. Trosbevægelsens undervisning om hvordan vi kan opbygge vores tro og så derved modtage vores helbredelse er fantastisk god.
Er vi frelst og lever ret for Herren, da har vi krav på at blive helbredt. Men vi skal tro det og ikke tvivle.
Og mht til Paulus: han var ikke syg. Hans lidelser bestod i forfølgelser.
Det er også et meget dårligt vidnesbyrd hvis os krisnte går rundt og er syge og siger at ja det er nok Guds vilje at vi skal være syge. Sådan er Gud ikke. Han ønsker at hans herlige børn skal være sunde og raske og han er klar med sin helbredende kraft når vi angribes af sygdom.
Du siger at selvom Jesus bar vores synder på korset , så er vi stadig ikke syndfrie. Sikke noget vrøvl. Er vi frelst, da er vi ikke længere syndere. Da er vi retfærdiggjorte. Jo vi kommer stadig til at synde, men ligeså vel som Gud er klar til at tilgive når vi bekender vores synd og omvender os, da er han også klar til at helbrede os når vi blive syge.
venlig hilsen Jan
Ændret af Jan Sloth (14/05/2004 08:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32730 - 14/05/2004 10:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Åh, Jan, det er da en helt uhyggelig teologi, du er faldet for der  - hvor jeg dog ønsker for dig, at du snart må se det i øjnene! Det er tæt på, at jeg ønsker for dig, at du må blive syg, for det er dog bedre, end at du en gang skal forlade denne verden med den overbevisning, at det er muligt for dig at opbygge din tro, og at du har krav på helbredelse og frelse, når du "lever ret for Herren", som du skriver. Kristne er på samme tid syndere og retfærdiggjorte. Retfærdiggørelse betyder, at Jesu ved sin gerning for dig ( slet ikke i dig har skaffet soning for vores synd. Det betyder, at vores synd tilregnes os ikke, hvis vi tror på Jesus. Men så længe du lever i denne verden er du fortsat en uhelbredelig synder Det drejer sig slet ikke om, hvor mange eller hvor få synder du begår - store eller små - bevidst og/eller ubevidst - men at din allerinderste kerne er ondskab - synden selv. Du er, som os alle, fra Mother Theresa til bin Laden, af Adams slægt, vi er født som syndere og dør som syndere, nogle af os under Guds loven, og andre under Guds frie og frelsende nåde. Hvis du regner med at kunne blive helliggjort ved at "leve (næsten!) ret for Herren", så er du på livsfarlig vej! Jesus siger, at hvis vi gør os skyldig i bare et eneste lovbrud - stort eller lille - så er vi ikke mere under nåden, men dømmes under loven, skyldig i alt . Alt det gode vi gør, når vi endnu ikke er fuldstændig fri af al umage for at opfylde den lov, er selviske gerninger, som fører til dom og fortabelse. Uanset hvor godt og kristeligt det kan se ud, er det egenkærlighed, selvretfærdighed og hovmod. Den eneste sande vej til at kunne bære frugt for Gud er erkendelsen af, at din allerinderste kerne er synden selv, og at du må give op, helt og aldeles, og krybe til korset. Først når du har erkendt det og opgivet enhver tænkelig mulighed for at blive frelst, kan du nå til at leve i den frie nåde og betragte Guds lov som en rettesnor som du vil følge i taknemmelighed og kærlighed så, og af hjertens lyst. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32731 - 14/05/2004 12:25
|
Bruger
|
Hvis Gud eksisterer er det muligt at du ikke bevidst vender dig fra ham, men alligevel vender du dig jo fra ham i og med at du ikke tror paa ham.
Det er for mig at se ikke et spørgsmål om, hvorvidt jeg er bevidst eller ubevidst om min handling. Min påstand er, at da jeg ikke tror, så handler jeg slet ikke. Derfor vender jeg mig heller ikke fra ham. Hvis du endelig vil sætte sådanne ord på, så kan du sige, at jeg ikke vender mig mod ham.
Jeg er enig i at du ikke er foedt med troen, jeg emner snarere at du er foedt som en fjende af Gud, som alle mennesker er det ...
Jeg er ikke en fjende af Gud, da jeg jo ikke tror på ham. Hvis der er fjendskab mellem Gud og jeg så kan det udelukkende skyldes at Gud betragter mig som sin fjende. Jeg har ingen følelser for Gud - hverken for eller imod.
... dermed mener jeg ogsaa at du vender dig fra Gud, ligesom du vel kan mene at vi kristne "lukker oejnene" for virkeligheden.
Nu tror I jo på virkelighed (går jeg ud fra) og derfor giver det mening at tale om, at I handler i forhold til denne. Herunder at I "lukker øjnene", såfremt I vælger Bibelens ord fremfor det vi kan observere.
Jeg mener at Gud hoerer vores boenner og samtidig at han ikke goer noget mod sin egen vilje. Det er ikke et problem vi faar loest paa denne side af dommedag.
Så må vi jo bare væbne os med tålmodighed.
Men sådanne paradokser (selvmodsigelser) virker altså ikke særligt overbevisende.
A: Men er det ikke det samme som at sige at bøn er at bede Gud gøre det Gud alligevel ville have gjort? Hvorved bøn altså er uden reel effekt. Det er bøn for bønnens egen skyld.
C: I helliggoerelsen, dvs. det som foelger paa troen, som alene er virket af Gud, mener jeg at mennesket samarbejder emd Gud, dvs. i gode gerninger, vidnesbyrdet om evangeliet etc. samrabejder menensket med Gud. I Boennen stiller det sig saa til raadighed for Gud.
Var det et ja?
A: Hvordan presser han jer? Hvis bønnen er uden reel effekt, så er manglende bøn jo også uden effekt. Ergo kan jeg ikke se at ydre omstændigheder kan udgøre noget pres i den retning.
C: Boennen er med effekt men aldrig mod Guds vilje. Gud vil have os til at bede for at stole paa ham i alle ting.
Her stikker det ovennævnte paradoks vist atter hovedet frem, så vi må vel bare vente til dommedag med at få svar.
A: Kan man ikke lære at stole på Gud uden at bede? Ved tillidsfuldt bare at lade Guds vilje ske - uden at bede om at Guds vilje sker?
C: Kan man ikke elske en kvinde uden at sige det til hende. Bare ved at lade staa til.
En væsentlig forskel på Gud og en kvinde er jo, at Gud er alvidende og at kvinder kun tror de er det.
Problemet er at vi menensker er syndere som altid er paa vej vaek fra Gud og derfor bliver noedt til at udnertvinge vores eget koed til at stole paa Gud. Dette sker foerst og fremmest ved ordet og sakramenterne som skaber og bevarer troen, men at tvinge os selv til at bede er at tvinge os selv til at udoeve den tro.
Så bønnens effekt er ikke at Gud påvirkes, men at den bedende via bønnen underkaster sig?
A: Men, hvad er lige forskellen på, at 1) Guds vilje sker, og 2) Guds vilje sker "hos os"?
C: At Gud kan goere hvad han vil, men vi kan afvise at goere hans vilje og tro hans ord og stole paa ham. I fadervor beder vi dvs. vi stiller os til raadighed for Gud for at lade Helligaanden virke i os til styrkelse i troen og trofastheden mod Gud i kampen mod vores syndige koed.
Så, hvis ikke I jævnligt siger, at I stiller jer til rådighed for Gud, så lader han ikke Helligånden virke i jer? Heller ikke selvom han jo udemærket godt er klar over, hvorvidt I ønsker at stå til rådighed eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32732 - 14/05/2004 19:34
|
Bruger
|
Læser man bibelen er der ingen tvivl om at Gud ønsker at ALLE skal helbredes. Men det kræver at man tror Gud helbredelse.
Kunne du ikke lige proeve at fortaelle os, hvor det er vi skal laese dette i biblen, da dine tilfaeldige skriftsteder jo er blevet tilbagevist og du aabenbart ikke har oensket at forsvare dem.
Og jo man kan godt opbygge ens tro. Du skulle prøve at læse Kenneth Hagins bøger om tro. Trosbevægelsens undervisning om hvordan vi kan opbygge vores tro og så derved modtage vores helbredelse er fantastisk god.
Du skulle proeve at laese biblen i stedet for New Age i krsten klaededragt. AT tro at man kan opbygge sin tro paa at man rent faktisk bliver helbret og derved bliver det, minder mere om shamanisme end kristendom.
Er vi frelst og lever ret for Herren, da har vi krav på at blive helbredt. Men vi skal tro det og ikke tvivle.
Unskyld ordvalget, men du har ikke krav paa en skid overfor Gud. Du har hvaerken krav paa at blive frelst i veigheden eller helbretd her og nu. Det er alene af Guds naade det sker. Hvis du tror du kan kraeve det af Gud, er du paa en farlig vej, som kan foere dig til helvede.
Og mht til Paulus: han var ikke syg. Hans lidelser bestod i forfølgelser.
Du har endnu ikke svaret paa hans brev til Timotheus, hvor han opfordrer Timotheus til at drikke vin for atkurere sit maveonde i stedet for at sige at han bare skal opbygge sin tro.
Det er også et meget dårligt vidnesbyrd hvis os krisnte går rundt og er syge og siger at ja det er nok Guds vilje at vi skal være syge. Sådan er Gud ikke. Han ønsker at hans herlige børn skal være sunde og raske og han er klar med sin helbredende kraft når vi angribes af sygdom.
Det er et meget daarligt vidnesbyrd at nogen render rundt og bilder folk ind at de har krav paa noget overfor Gud.
Du siger at selvom Jesus bar vores synder på korset , så er vi stadig ikke syndfrie. Sikke noget vrøvl. Er vi frelst, da er vi ikke længere syndere. Da er vi retfærdiggjorte. Jo vi kommer stadig til at synde, men ligeså vel som Gud er klar til at tilgive når vi bekender vores synd og omvender os, da er han også klar til at helbrede os når vi blive syge.
Det passer simpelthen ikke. AT vaere retfaerdiggjort vil sige at vaere erklaeret retaferdig eller tilregent retfaerdighed og har intet med at blive gjort retfaerdig at goere. Det er simpelthen romersk-katolsk laere at sige at arvesynden forsvinder ved retfaerdiggoerelsen. Vi er erklaerede fri fra syndens skyld og Guds vrede og derved har synden mistetsin brod, ligesom doed og sygdom har mistet deres brod, fordi doeden betyder at vi skal leve med Herren og ikke ender i helvede.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#32733 - 15/05/2004 10:17
|
Bruger
|
Hej Jan
Du skriver "Er vi frelst, da er vi ikke længere syndere. Da er vi retfærdiggjorte. Jo vi kommer stadig til at synde,"
Og hvorfor kommer man da til at synde??? Når man nu iflg dig skulle være syndfri? Det hænger jo ikke sammen.
Vi kommer selvfølgelig til at synde, fordi vi ikke er syndfri, men syndere - disciplene er vel det største eksempel herpå
Paulus siger i 1. Tim. 1 "For Kristus Jesus kom til verden for at frelse syndere, og af dem er jeg den største" Dette ville Paulus næppe sige hvis han betragtede sig selv som syndfri.
Vi er syndere så sandt vi er af efterkommere af Adam, derfor kan vi fortsat begære, bande, slå ihjel med ord osv. Det er vores kødelighed som ikke bare er forsvundet. Var vi syndfri var vi alle (kristne) som Jesus, men det er vi jo ikke, og derfor vidergiver Jesus da også i sit Fadervor " og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere" (Matt. 6,12)
Mkh Malli
Ændret af malli (15/05/2004 10:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32734 - 15/05/2004 22:56
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth
Du skriver:Citat Læser man bibelen er der ingen tvivl om at Gud ønsker at ALLE skal helbredes. Men det kræver at man tror Gud helbredelse.
Er vi frelst og lever ret for Herren, da har vi krav på at blive helbredt. Men vi skal tro det og ikke tvivle. Citat slut.
Kommentar: Hvor står det i bibelen at Gud ønsker at alle skal helbredes? Hvorfor læse K.Hagins bøger, når den ægte vare bibelen taler om tro masser af steder, ja stort set hele NT er fuld af tro.
Jeg mangler stadig et konkret svar på om du mener, at de kristne, som på trods af tro på helbredelse og som bliver bedt for mange gange IKKE BLIVER HELBREDT har synd i deres liv eller har for lidt tro ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#32735 - 17/05/2004 15:27
|
Bruger
|
Hej ateist
Enig - du har ikke vendt dig væk fra Gud - det jeg mente var at du (ligesom alle andre) er født vendt bort fra Gud....... Det mest naturlige for et menneske er at være vendt bort fra Gud - vi er det i fødslen og vi vedbliver at være det (med mindre vi bliver kristne og derved bliver vendt hen til Gud af Jesus)
Når du skriver "siger du selv" betyder det så, at du ikke anser mit krav om et bevis for rationelt?
Jeg skrev det fordi jeg ikke ville pådutte dig en grund til at vedblive at være vendt bort fra Gud. Du havde jo selv givet svaret.....
Hvordan har dit "rationelle gen" sagt dig dette? Hvad er den rationelle argumentation?
Min logik siger mig at det er klogest at tro på at der er en Gud. Hvis Gud findes er det jo godt - findes han ikke er intet spildt.
På mit spørgsmål om kristendommen er den sande tro har jeg fået svaret ved at læse i Bibelen. Bibelen har givet mig de svar her i livet jeg har brug for for at tro. (til orientering har jeg forsøgt samme prucedure med Koranen uden resultat)
Ester: Nej - jeg mener at fordi du er syndig vender du dig bort fra Gud..... ligesom alle os andre syndere
Ateist:Tjah... nu vender jeg mig bare ikke bort fra Gud.
Nej - jeg burde have skrevet: "jeg mener at fordi du er synder er du født vendt bort fra Gud...... ligesom alle os andre syndere"
Så I har altså også "filteret" i jer. Ergo kan filteret ikke være forklaringen.
JA - alle mennesker er født med dette filter som gør at vi er vendt bort fra Gud...... i kristendommen kalder vi det arvesynd....... sikkert fordi vi har den fra undfangelsen.....begrebet står vist ikke i Bibelen......
Forskellen på en kristen og en ikke-kristen er at som kristen har Jesus vendt os mod Gud - som ikke-kristen vil man ikek lade ham gøre det......... bortset fra det er vi ens...... født i synd borte fra Gud.....
Hvis Gud ændrer mening, må det jo betyde, at han opfatter sit første standpunkt som værende ringere end det efterfølgende standpunkt. Men, hvis Gud i første forsøg landede på et ikke-optimalt standpunkt, så må han vel have taget fejl?
Interessant!
Nej Gud tager ikke fejl. Men jeg tror godt at vore bønner kan få ham til at ændre sin beslutning. Min søn kan da også få mig til at ændre en beslutning hvis han beder mig om det.
Ja, der er vel slet ikke andet end "en psykologisk effekt"?
Jeg hat tænkt en del over det med den psykologiske del af bønnens væsen...... og ser ikke noget galt i at den er der og at den nogengange er meget kraftig...... Gud har skabt os med en psyke og jeg kan dårligt tro at han ikke ønsker at vi skal have det godt i psyken...... så det er jo en god gave vi får af Gud når vi beder..... at vi får det trygt og godt i psyken....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#32736 - 17/05/2004 17:43
|
Bruger
|
Min logik siger mig at det er klogest at tro på at der er en Gud. Hvis Gud findes er det jo godt - findes han ikke er intet spildt.
Dette er Pascal's væddemål og det tæller ikke som et rationelt argument. Dels holder det ikke når der er mere end 1 gud at vælge imellem og dels er det jo blot ønsketænkning, hvis man indretter sit verdensbillede efter, hvilke konsekvenser (herunder risici) de forskellige alternativer har.
På mit spørgsmål om kristendommen er den sande tro har jeg fået svaret ved at læse i Bibelen. Bibelen har givet mig de svar her i livet jeg har brug for for at tro. (til orientering har jeg forsøgt samme prucedure med Koranen uden resultat)
Dette udsprang af en reference til dit "rationelle gen". Hvad er det i Bibelen, du mener udgør rationelle argumenter for at tro på kristendommen?
A: Så I har altså også "filteret" i jer. Ergo kan filteret ikke være forklaringen.
E: JA - alle mennesker er født med dette filter som gør at vi er vendt bort fra Gud...... i kristendommen kalder vi det arvesynd....... sikkert fordi vi har den fra undfangelsen.....begrebet står vist ikke i Bibelen......
Forskellen på en kristen og en ikke-kristen er at som kristen har Jesus vendt os mod Gud - som ikke-kristen vil man ikek lade ham gøre det......... bortset fra det er vi ens...... født i synd borte fra Gud.....
Det er ikke sandt, at jeg som ikke-kristen, ikke vil lade Jesus vende mig mod Gud. Jeg tror ikke på hverken Gud eller Jesus og har derfor ikke nogen modvilje imod dem. Jeg kæmper faktisk ikke imod Gud og Jesus - det står dem frit for at vende mig imod sig, hvis de vil.
Hvis filteret er årsagen til at folk ikke kan tro uden grund, og alle er født med dette "filter", hvad får så nogle folk - men ikke alle - til alligevel at begynde at tro? Jesus?
Men, hvis Jesus kan mindske "filterets" kraft, så er han jo medskyldig, såfremt han kun gør det i nogle mennesker, men ikke i alle. Selv, hvis vi accepterer at Satan har installeret det, så gør Jesus sig jo medskyldig ved sin passivitet.
"Filterhypotesen" virker altså lidt for bekvem, sådan a la: Lad os skyde skylden på Satan!
Nej Gud tager ikke fejl. Men jeg tror godt at vore bønner kan få ham til at ændre sin beslutning. Min søn kan da også få mig til at ændre en beslutning hvis han beder mig om det.
Men du er jo heller ikke alvidende. Du har ikke i en evighed vidst, at din søn ville bede dig om det og derfor har du heller ikke kunnet tilpasse din beslutning til dette faktum. Det har Gud derimod kunnet. Så hvis han beslutter ét, velvidende at du vil bede om noget andet, for så at ombestemme sig - uden at have fået ny information - så må hans første beslutning da have været forkert.
Jeg hat tænkt en del over det med den psykologiske del af bønnens væsen...... og ser ikke noget galt i at den er der ...
Jeg siger skam heller ikke, at der er noget galt i bønnens psykologiske effekt - jeg prøver blot at fastslå om det er den eneste effekt I reelt mener der er.
Og, når I lægger alt over i Guds hænder, så er der jo blot den psykologiske effekt - da gør Gud nemlig blot det han alligevel ville have gjort. Der er altså ingen mærkbare resultater af at I har bedt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32737 - 17/05/2004 17:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jan.
Du skriver: "Læser man Bibelen, er der ingen tvivl om, at Gud ønsker, at ALLE skal helbredes."
Det kan jeg godt sige ja til. Men spørgsmålet er, hvornår. Der er ingen tvivl om, at alle, der ender hjemme hos Gud, bliver helbredt, for så skal der ikke være sorg og pine. Men at alle skulle helbredes i dette liv, det kan jeg ikke finde belæg for.
Jeg har ikke lyst til at læse Kenneth Hagins bøger. I hvert fald ikke som opbyggelig læsning. Hellere som kritisk læsning for at kunne advare mod den lære.
Hagin taler nok om at man kan opbygge sin tro, men Bibelen gør ikke.
Vi kan ikke vide at Paulus ikke var syg. (Evt. var tornen i kødet en sygdom, selv om vi retfærdigvis ikke kan være sikre på det.)
Han var ikke syg, men blev forfulgt, siger du. Men hvori består den principielle forskel?
Du siger, at Gud ikke ønsker sygdom for sine børn, sådan er Gud ikke. Hvorfor ønsker han så forfølgelser for sine børn? Er Gud da sådan?
Jeg mener det er en meget kunstig skelnen at lave mellem sygdom og forfølgelser. Det sidste kan vel endda være værre, fordi der udover fysisk smerte også er bevidst ydmygelse indblandet fra menneskers side.
I Jak.5, lige før det om bøn for syge, står der (v.10-11):
"Brødre, tag profeterne, der talte i Herrens navn, som jeres forbillede, når det gælder at lide ondt og bære det tålmodigt. Vi priser jo dem salige, der holdt ud; -"
ja, det er forfølgelser, vil du så nok sige, men Jakob fortsætter:
"-I har hørt om Jobs udholdenhed..."! Altså udholdenhed i sygdom side om side med de forfulgtes udholdenhed nævnes som forbillede for os!
Her er altså ikke denne skelnen.
Rom. 8,28 siger, at alle ting virker sammen til gode for dem, der elsker Gud. Hvad undtager sygdom fra "alle ting"? Og hvad er den principielle forskel på at ligge med dårlig ryg af diskusprolaps og så at ligge med dårlig ryg af bank for troens skyld?
Jo, vidnesbyrdet fra et troende menneske, der af Gud har fået kraft til at bære sin sygdom, kan faktisk være enormt stærkt.
Nu vi er i gang med at anbefale bøger, synes jeg du skulle prøve at læse noget af Joni Eareckson Tada som eksempel på den slags vidnesbyrd.
Jeg forstår dig ikke, når du først siger, at det er noget vrøvl at vi ikke er syndfrie - og dernæst at vi stadig kommer til at synde. Det hænger ikke sammen.
Vi er dels retfærdiggjort af nåde, dels syndere. Ånden og kødet ligger i strid med hinanden, siger Paulus. Gal.5,17. Og Paulus selv måtte erkende sin elendige tilstand som synder, selv om han var kristen. Rom.7.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (17/05/2004 17:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32738 - 18/05/2004 17:02
|
Bruger
|
hej jack Jeg beklager dets ene svar, jeg troede egentlig jeg havde svaret paa dette indlaeg, men kunne ikke finde mit svar, saa jeg har nok glemt det. Jeg springer ikke over noget, jeg har kommenteret de skrifsteder, jan Sloth har henvist til, saa det kan kun vaere ham, der har sprunget over noget. Du skriver:
Esajas skal IKKE forstås poetisk. Der står i Mattæus 8 at Jesus uddrev de onde ånder ved sit ord og helbredte alle lidende, for at det skulle gå i opfyldelse, som er talt ved profeten Esajas, der siger "han tog vore svagheder og bar vore sygdomme" Så selvfølgelig menes der fysisk sygdom.
jeg har kun forholdt mig til vers 5, som rent sprogligt maa vaere billedtale for mig at se. Vi blev ikke helbredt ved hans saar. Det kan baade du og jeg se. Du har ikke roert ved hans saar og du blev ikke helbredt for 2000 aar siden. Mht. at han bar vore sygdomme, saa er jeg da enig i hvad du skriver med henvising til matthaeus. Jesus bar syndens konsekvenser, herunder sygdomme og han heblbredte mennesker som tegn herpaa. Det siger dog intet om helbredelse foer dommedag, hvor al sygdom skal forsvinde og vi ser himmeriget i sin fulde konsekvens.
Du skriver:
Ordsprogerne 4, 20 - 23 "Mærk dig min søn mine ord, bøj øret til hvad jeg siger; det slippe dig ikke af syne, du vogte det dybt i dit hjerte; thi det er liv for dem som finder det, helse for ALT DERES KØD. Vogt dit hjerte mere end noget andet, for derfra udspringer livet..." Guds ord er lægedom for vores kød vort legeme. Og vi bliver opfordret til at "grunde" på ordet, hvilket betyder at tale det sagte for sig selv. Grunden til at tale Guds ord for os selv er også, at troen jo kommer af det som høres. Når vi taler Guds ord til os selv vokser vores tro.
Den nye oversaettelse skriver: Min søn, lyt til mine ord, vend dit øre mod det, jeg siger, v21 lad det ikke vige fra dine øjne, bevar det i dit hjerte; v22 for det er livet for den, der har fundet det, lægedom for hele hans legeme. v23 Frem for alt: Vogt dit hjerte, for derfra udgår livet. v24 Hold dig fra falsk tale, lad svigefulde ord være fjernt fra dig. v25 Dine øjne skal se lige frem, dit blik skal være rettet lige ud. v26 Giv agt på den vej, du går, du skal styre hele din færden; v27 bøj ikke af til højre eller venstre, hold din fod fra det onde! Her er tale om nogle ganske betsmte ord, nemlig de gode raad, Salomon giver gennem hele ordsprogenes bog, som er til legedom for vores legeme, simpelthen fordi det er gode gudfrygtige raad, der vil spare os for meget besvaer. der staar intet om at vi skal viske ordene for os selv for at opbygge vores tro til helbredelse. Dete r det rene digteri.
Bekendelse Ordsprogerne 18, 21 "Død og liv er i tungens vold, hvem der tøjler den, nyder dens frugt."
Ordsprogerne 21, 23 "Den der vogter sin mund og sin tunge, vogter sit liv for trængsler."
Dette her taler ikke om bekendelse, men om hvordan ens mundtoej kan foere en i ulykke.
mvh. magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
|