Kære mig81
Jeg kan godt se at du og din kæreste er havnet i lidt af et dilemma. Umiddelbart kunne det se ud som om du enten må opgive din uddannelse eller at I må finde en måde at leve med afstanden mellem Århus og København. Men er det virkelig alternativerne?
Måske har du undersøgt alt, snakket med studeíevejleder osv. Men har du fx overvejet at søge ind i Århus i stedet? Altså søge optagelse påny. Det du har været igennem i København kan du vel få kredit for i Århus - på een eller anden måde.
Eller hvad med at tage det som fjernstudie? Det findes der vel også modeller for? Jeg er ikke så meget inde i de aktuelle studieordninger og regler, men mon ikke der kunne findes en mulighed?
Hvis det bare er helt umuligt at flytte til Århus og fortsætte uddannelsen dér, ja så står du jo i en klassisk valgsituation, hvor du må opgive en ting til fordel for noget andet. Den slags valg kommer vi alle sammen ud for flere gange i vores liv. I sådan en situation er det afgørende at du finder ud af hvad der er vigtigt for dig. Hvordan er dine prioriteter i forhold til ægtefælle, uddannelse osv. Mao: Hvad vil du med dit liv? Det kan være en træls situation, når der ikke er nogen vej udenom.
Er du kristen, er det også naturligt at spørge (og bede): Hvad vil Gud med mit liv? Hvilke døre lukker han og hvilke åbner han?
Jeg kan derfor kun opfordre dig til dels for det første at undersøge grundigt: er der virkelig ingen muligheder for at kunne fortsætte eller genstarte uddannelsen i Århus - på een eller anden måde? For det andet skal du gøre op med dig selv, hvad der virkelig har betydning for dig, hvilke værdier der er vigtige for dig og endelig for det tredje, så skal du bede Gud om at lede dig og vise dig hvilken vej (eller veje) han vil åbne og velsigne for dig.
Ja, dette giver dig nok ikke meget svar og hjælp i situationen, men jeg håber at det alligevel kan bruges til noget.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)