Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#32580 - 03/05/2004 12:05 Kan psykoanalyse forenes med kristendom?
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Asbjørn

Jeg har en ikke-troende bekendt som går meget op i psykoanalyse og hvad det kan gøre for hende, og det har gjort mig en del nysgerrig efter at vide hvordan man som kristen skal forholde sig til psykoanalyse, er det godt eller skidt? forkert eller ikke forkert? Kan det overhovedet forenes med en kristen tankegang?

Grunden til at jeg spørger er også, at jeg faktisk igennem det meste af mit liv har lidt meget under mindreværdskomplekser pga. mobning i skolen fordi jeg pga. en kromosomfejl er lille af vækst, og har en mindre hørenedsættelse på det ene øre, og gentagne hospitalsophold fra jeg var ca. 3 mdr. og indtil 9 års alderen har også været ret traumatiske. Jeg er vokset op i en ikke-kristen familie, men blev selv omvendt for 20 år siden, hvilket selvsagt ikke har været helt uden problemer indimellem, da min familie, specielt ikke min mor, ikke altid kan forstå eller følge mig i min tankegang. Det skal dog siges at min mor er vokset op i en kristen familie, men pga. dårlige oplevelser i sin ungdom er hun voldsomt meget i opposition til kristendommen og er involveret i nyreligiøsitet i stedet for.

Ved du om der findes psykoanalytikere med en kristen indgang/indstilling til tingene?

På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen Maijannes

Ændret af Netmissionæren (03/05/2004 16:01)

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#32581 - 04/05/2004 12:15 Re: Kan psykoanalyse forenes med kristendom? [Re: Maijannes]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Maijannes

Du spørger om psykoanalyse kan forenes med kristen tro og livssyn? Jeg må indrømme at jeg ikke kender så meget til selve psykoanalysen, som er en bestemt form for psykoterapi. Psykoterapi i almindelighed er både sundt og godt og så længe terapeuten har respekt for den religiøse og trosmæssige dimension i livet, så kan man som kristen roligt gå til psykoterapi. Der findes iøvrigt en hel del kristne psykoterapeuter i Danmark, og jeg vil personligt altid vælge en terapeut, som jeg grundlæggende deler livssyn og tro med.

Nu spørger du særligt til psykoanalysen som er en særlig behandlingsform indenfor psykoterapien. Her bliver jeg dig lidt svar skyldig og vil anbefale dig at stille spørgsmålet til vores svarpanel. Der er eksperter som kan svare meget bedre på dette end jeg kan.

Mht. kristne psykoterapeuter og psykoanalytikere, så vil jeg anbefale at du henvender dig til Foreningen Agape som har et netværk af kristne terapeuter at henvise til.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær