Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#3220 - 19/04/2002 16:01 Er Jesus opstået fra døden?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Paulus skriver i sit første brev til korintherne kap. 15:

... men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. v15 Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. v16 For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; v17 men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, v18 og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. v19 Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.

Hvad mener du? Er Jesus opstået fra døden?

På forsiden af Café Thomas kan du deltage i afstemningen om spørgsmålet. Og du kan debattere det her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3221 - 19/04/2002 18:42 Re: Er Jesus opstået fra døden? [Re: asas]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Opstandelsen er en af de grundlæggende ting i kristendom. Det er i min mening umuligt at være kristen og fornægte opstandelsen. Når du stiller dit spørgsmål i et kristent forum er det nok begrænset hvor mange forskellige svar du vil få.

Jeg er ikke i tvivl om at personen Kristus opstod fra døden. Spørgsmålet er om Paulus taler om fysisk opstandelse eller om den symbolske opstandelse der har eksisteret i religioner go myter i tusinde af år. Den opstandelse der stadigvæk idag eksisterer i symbolismen i forskellige loger og selskab.

Det er jeg i tvivl om.

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#3222 - 19/04/2002 22:39 Re: Er Jesus opstået fra døden? [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Min kristne tro står og falder med Jesu legemlige opstandelse fra de døde.
Det er altafgørende for mig.

Hvis Jesus ikke opstod fysisk, legemligt, men kun symbolsk eller åndeligt,
hvordan skulle vi fysiske skabninger så kunne følge ham og forvente at genopstå ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#3223 - 20/04/2002 00:07 Re: Er Jesus opstået fra døden? [Re: kristina]
joppe
Bruger

Hej Kristina

>>Hvis Jesus ikke opstod fysisk, legemligt, men kun symbolsk eller åndeligt,
hvordan skulle vi fysiske skabninger så kunne følge ham og forvente at genopstå ?

Hvis man tror på at Kristus opstandelse var symbolsk eller åndelig forventer man ikke at man selv skal opstå på anden måde end symbolskt eller åndeligt. Det vigtige for dem er, ligesom Paulus skriver, at man følger Kristus "eksempel".
Hvis ikke Kristus opstod symbolskt, hvordan skal vi opstå symbolskt.

Dette er ikke min personlige overbevisning om Kristus opstandelse, men jeg synes det er utroligt interessant at der findes folk der tror det hele var en symbolsk fortælning.

mvh

Joppe

Til toppen 
#3224 - 31/08/2002 20:51 Re: Er Jesus opstået fra døden? [Re: joppe]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Joppe!
I biblen står at Thomas først troede, at Jesus var genopstået da han så naglmærkerne. Hvordan kan dette forståes symbolsk??? Jeg ser dette som temmelig konkret/fysisk.

venlig hilsen
Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#3225 - 01/09/2002 23:31 Re: Er Jesus opstået fra døden? [Re: malli]
joppe
Bruger

Ja, hvis man tror på hele historien om Jesus bogstaveligt, så vil man nok også tage den del bogstavligt

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær