0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32074 - 18/04/2004 20:28
Undertrykkelse på universitetet
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Endnu en grund til at jeg går stille med dørene om mine ID-holdninger på min uddannelse: En studerende, hvis hovedfag var mikrobiologi, kom med en kommentar om intelligent design i en opgave, og blev fratrukket to karaktergrader og smækket med denne kommentar: "Jeg tror du alvorligt skulle overveje at skifte hovedfag. Det er sindsygt at dit hovedfag er biologi. Vælg et andet hovedfag, hvor personlige holdninger er det eneste, der betyder noget. Jeg antager, at mine kommentarer vil øge dit martyrkompleks, men det er der ikke noget at gøre ved. Fra http://headlines.agapepress.org/archive/4/142004a.aspGuds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32075 - 18/04/2004 23:52
Re: Undertrykkelse på universitetet
[Re: Andreas]
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Selv om jeg ved, disse ting foregår overalt, så er det alligevel chokkerende at høre om. Mange evolutionister har en meget fanatisk, dogmatisk tilgang til deres tro, evolutionsteorien. Jeg er i øjeblikket ved at læse en bog, som har mange gode eksempler på, hvordan anomaliske arkæologiske fund systematisk er blevet holdt uden for offentligthedens kendskab. Når jeg får tid, så vil jeg nedskrive nogle af eksemplerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32076 - 19/04/2004 00:06
[Re: Ajita]
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Når jeg får tid, så vil jeg nedskrive nogle af eksemplerne.
Indtil da kan man evt. læse Mikael Rothsteins anmeldelse. Som en sjælden fugl er Rothstein ikke blind for betydningen af læserens egne forudfattede meninger i en vurdering af så kontroversiel en sag:
Anderledes vanskeligt er det - også for mig - at acceptere, at den evolutionistiske barnetro ikke er så nagelfast endda, selv hvis der kan føres bevis for det. Nogle glæder sig imidlertid over provokationen.
Man må nok hellere få læst bogen, når der engang bliver tid til det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32077 - 19/04/2004 00:16
|
Bruger
Sted: Danmark
|
Andreas skrev:
Café,
Endnu en grund til at jeg går stille med dørene om mine ID-holdninger på min uddannelse:En studerende, hvis hovedfag var mikrobiologi, kom med en kommentar om intelligent design i en opgave, og blev fratrukket to karaktergrader og smækket med denne kommentar: "Jeg tror du alvorligt skulle overveje at skifte hovedfag. Det er sindsygt at dit hovedfag er biologi. Vælg et andet hovedfag, hvor personlige holdninger er det eneste, der betyder noget. Jeg antager, at mine kommentarer vil øge dit martyrkompleks, men det er der ikke noget at gøre ved.
En af mine venner sagde engang noget retning af: Det man skal gøre for at bestå en eksamen er at give de svar der passer til den eksamen.
Dette kan så yderligere uddybes:
Hvis den eksamen ikke betyder noget for ens videre uddanelse behøver man ikke gå på kompromis ved at give de mulige åndsvage svar der kræves hvis man ikke mener de er rigtige eller seriøse, men hvis den eksamen faktisk er af betydning kan man vælge at "spille spillet", levere "vrøvlet", bestå sin eksamen med topkarakter og komme videre. 
Desværre er det langtfra alle der ville kunne klare en situation på den måde og så kan det jo ske at et geni får en dårlig eksamen.
Genier er ofte mennesker der kommer med nyer ideer og indfaldsvinkler. Nogle steder bliver noget sådant belønnet med et 13-tal. Andre steder fatter man det ikke rigtigt.
Om vedkommende i dit citat er et geni kan man selvfølgelig ikke vide, men det kunne jo tænkes. Om du selv er et geni ved jeg heller ikke, men at du går stille med dørene er forståeligt.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32078 - 19/04/2004 00:43
Forbudt arkæologi
[Re: gnomen]
|
Bruger
|
Café, Martin, dette emne var blandt de ting, jeg diskuterede med radiomanden til debataftenen om ID i København (og som jeg senere fandt ud af hed Yadunandan das). Det var ærgeligt, at du var nødt til at gå. Martin skrev: [...] Ma>Indtil da kan man evt. læse Mikael Rothsteins anmeldelse. Som en sjælden >fugl er Rothstein ikke blind for betydningen af læserens egne forudfattede meninger i en >vurdering af så kontroversiel en sag:Wow! Rothstein er betydelig mindre fordomsfuld, end når han skriver om sit eget fagområde, religion. Hvem ved, måske kunne man få en interessant tomandssnak med ham om emnet "darwinisme som en religion". For balancens skyld har palæoantropologen Colin Groves et noget køligere syn på bogen i sin anmeldelse i The Skeptic, hvor han påpeger, at bogen kan bruges til at blive pillet fra hinanden i arkæologi- eller palæoantropologiklasser. I øvrigt skulle Cremo have skrevet en bog, "Forbidden Archeology's Impact", hvori han tager til genmæle overfor anmeldelserne af hans og Thompsons "Forbidden Archeology". Det bliver spændende at følge (og måske deltage i) diskussionen når/hvis Ajita gør alvor af sine trusler om at bringe nogle eksempler. Så vidt jeg ved er "Geden" palæontolog (med speciale i blomster?), og skal nok have nogle interessante ting at sige. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32079 - 19/04/2004 13:54
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Café, Ajita skrev: Aj>Selv om jeg ved, disse ting foregår overalt, så er det alligevel chokkerende at høre >om.Da jeg `sprang ud' som ID-tilhænger for snart to år siden (indtil da havde jeg deltaget i internetdiskussioner for at kritisere ID), drejede den første diskussion sig om, hvorvidt jeg havde grund til ikke at fortælle mine lærere om min holdningsændring. Siden da har jeg som hobby haft at samle på disse historier om professorer og studerende, der får problemer fordi de udtaler sig kritisk om darwinismen. Der er adskillige eksempler: - Dean Kenyon, der mistede retten til at undervise en introduktionsklasse i biologi, fordi han også fortalte eleverne om problemerne med teorier om livets oprindelse og nævnte sin egen accept af ID. Først efter at både universitetets egen Academic Freedom Committee og American Association of University Professors konkluderede, at Kenyons akademiske frihed var blevet krænket, fik han sin klasse tilbage.
- Forrest Mims, der mistede klummen "Amateur Scientist" i Scientific American, da han indrømmede, at han ikke accepterede Darwins evolutionsteori. Dette på trods af, at han ikke engang havde i sinde at give udtryk for denne holdning i sin klumme, og at redaktøren Jonathan Piel beskrev hans klummer som "fantastiske" og "førsteklasses".
- Michael Dini, der på sin hjemmeside skrev, at hvis studerende ikke personligt accepterede menneskets udvikling, kunne de lige så godt lade være med at bede ham om en skriftlig anbefaling. Uanset hvor godt de så ellers forstod den teori, de skulle acceptere. Efter den negative omtale ændrede Dini sin hjemmeside, så studerende blot skulle vise, at de forstod teorien. Selvom den linkede artikel omtale det som sådan, anser jeg ikke denne sag som værende om religiøs diskrimination, men snarere akademisk diskrimination.
- Nancy Bryson, der blev fyret få dage efter at have holdt et foredrag med titlen "Critical Thinking on Evolution". Selvom universitetet insisterede på, at Bryson var blevet afskediget af andre grunde, valgte de dog at genansætte hende efter sagen kom frem i medierne.
Og så er der naturligvis alle de historier man hører fra folk, der selv har oplevet noget lignende eller kender nogen der har, men hvor sagen ikke har været i medierne. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32080 - 19/04/2004 14:21
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Café, Sandheds-søger skrev: [...] SS>Genier er ofte mennesker der kommer med nyer ideer og indfaldsvinkler. Nogle >steder bliver noget sådant belønnet med et 13-tal. Andre steder fatter man det ikke >rigtigt.Om ID-tilhængere er at ligne med genier som Einstein, Newton og Pascal, er nok tvivlsomt. Men ID har en ting til fælles med geniale idéer, nemlig at det adskiller sig fundamentalt fra det gængse syn på, hvordan tingene hænger sammen. Kombinér dette med de mange stereotyper og misforståelser af ID blandt forskere, og et krav til at `stå sammen i kampen for den sande videnskab', og du har et miljø, der ikke er gunstigt for diskussionen af ID. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32081 - 19/04/2004 15:26
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Siden da har jeg som hobby haft at samle på disse historier om professorer og studerende, der får problemer fordi de udtaler sig kritisk om darwinismen.
Findes der lignende danske eksempler (ang. darwinisme-kritik)?
|
|
Til toppen
|
|
|
#32082 - 19/04/2004 18:44
[Re: gnomen]
|
Bruger
|
Café, Martin skrev: [...] Ma>Findes der lignende danske eksempler (ang. darwinisme-kritik)?Jeg har ihvertfald ikke hørt om nogen. Det kan der være flere grunde til: - Danmark er et mindre område end USA, hvor alle mine beretninger stammede fra. - Danmark har ikke så mange kritikere af darwinismen, og antallet af konfrontationer vil derfor være mindre. - I USA er modstanden mod darwinismen kraftigere, og artikler om undertrykte darwin-kritikere have større læserskarer. I Danmark er der ikke den samme tilskyndelse til at forfølge sådanne artikler. - Endelig er der også den mulighed, at det danske forskermiljø simpelthen er mere tolerant over for afvigere, fordi vi herhjemme ikke har den samme `videnskaben under angreb fra religiøse fanatikere'-tone. Men jeg har ikke lyst til at agere testballon for denne tese. ;-) Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32083 - 19/04/2004 21:39
|
Bruger
|
Café,
Sandheds-søger skrev:
[...]
SS>Genier er ofte mennesker der kommer med nyer ideer og indfaldsvinkler. Nogle >steder bliver noget sådant belønnet med et 13-tal. Andre steder fatter man det ikke >rigtigt.
Om ID-tilhængere er at ligne med genier som Einstein, Newton og Pascal, er nok tvivlsomt. Men ID har en ting til fælles med geniale idéer, nemlig at det adskiller sig fundamentalt fra det gængse syn på, hvordan tingene hænger sammen.
Ja, jeg må indrømme at jeg skrev mit indlæg på en stærkt overdrevet måde, men pointen er som du skriver.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32084 - 19/04/2004 23:50
|
Bruger
Reg.: 19/04/2004
|
Hm. Først må jeg heller lige melde klart ud: Jeg er temmeligt overbevist om, at selvom darwin's teorier formentligt har sine fejl, så er det lige nu det bedste bud vi har på en teori om, hvorledes livets forskellighed kan forklares. Men, når det så er sagt, så er det jo helt rigtigt, at det der giver såkaldte "kvantespring" i naturvidenskaberne jo netop er rebelske og (i starten) kontroversielle teorier - man skal blot ikke lade sig forlede til at tro, at en teori er et "kvantespring" bare fordi den er kontroversiel og "uaccepteret" - videnskabens historie indeholder mange geniale ideer, som i starten var uglesete, men den indeholder mange, mange flere eksempler på ting, som det videnskabelige miljø i starten anså for værende det rene vås, og som så senere viste sig rent faktiskt at være det rene vås  Artiklen, som du henviser til andreas, er for mig at se temmeligt politisk i sit udgangspunkt: der er vist ingen tvivl om, at den er til den konservative del af USA's politiske spektrum, hvilket leder mig hen til et problem, som i særlig grad "hærger" evolutions/ID debatten: Den voldsomme polemik fra begge lejre. Imens det er helt normalt (nærmest på forhånd givet), at naturvidenskabelige spørgsmål bliver diskuteret med nærmest fanatisk overbevisning imellem forskellige akademiske "skoler", så virker det som om netop denne debat altid medfører en gudsjammerligt masse snak om religiøsitet vs. ateisme, gud vs. djævlen, republikanere vs. demokrater og andre ting af tvivlsom relevans. Det forekommer mig, at hvis i "rebeller" vil videre end bare at overbevise alle og enhver om rigtigheden i ID, og rent faktisk vil lave et naturvidenskabeligt argument for det, så er i nødt til at gå en anden vej: I må fremskaffe (biologiske) eksperimenter, som enhver evolutionstilhænger kan eftergøre, og på ingen rimelig måde forklare ud fra evolutionsteorien! Nogle sådanne, indiskutable eksperimenter er mig bekendt endnu ikke fundet. Derefter kan man begynde at diskutere alternativer/modifikationer til evolutionsteorien - det giver ingen mening at forsøge at forklare alle evolutionsteoriens resultater ud fra ID, dels fordi der er så mange resultater at det er praktiskt håbløst, dels fordi det på ingen måde argumenterer for ID - det er allerhøjest et manglende modbevis. Fysikken har glimrende eksempler at gå efter: relativitetsteorien og kvantemekanikken. Begge er usædvanligt besværlige at acceptere (og som fysikstuderende har jeg været nødt til at gøre det med dem begge  ): Begge disse kom som reaktion på eksperimenter, som var uforenelige med Newtons teorier, og som selv de dygtigste fysikere ikke kunne forklare. Da de hver især kan forklare alle de eksperimenter som Newton kan forklare, og flere til, blev de efterhånden accepterede som "sande". I stedet for at spilde tiden på diverse mere eller mindre polemiske (og derfor diskutable) indlæg imod evolutionsteorien, burde I gå ud og modbevise den: hvis I kunne det, ville enhver akademisk støtte til Darwin ret hurtigt forsvinde - selv den mest "religiøse" darwinist vil ikke i længden kunne argumentere imod moder natur. Det er der nemlig ikke nogen (naturvidenskabsmand) der kan  /Dr. Strangelove
|
|
Til toppen
|
|
|
#32085 - 19/04/2004 23:55
|
Bruger
Reg.: 13/10/2001
|
Hvorfor fortælle historien ikke hvad han skrev i opgaven? Det kunne jo være hans "kommentar" var en tåbelig konklussion, som berettigede en dårlig karakter (og kommentarer om at han burde skifte linie).
Geden
|
|
Til toppen
|
|
|
#32086 - 20/04/2004 00:43
[Re: Geden]
|
Bruger
|
Café, Geden skrev: Ge>Hvorfor fortælle historien ikke hvad han skrev i opgaven?Ja, det irriterer også mig, at det ikke er med. Jeg mener dog godt, at vi kan udlede nogle konklusioner fra episoden alligevel. Ge>Det kunne jo være hans "kommentar" var en tåbelig konklussion, som berettigede >en dårlig karakter (og kommentarer om at han burde skifte linie).Den studerende fik ikke blot "en dårlig karakter", men blev dukket med to karakterer - det er en ret alvorlig nedgang over en enkelt kommentar. Og der var ikke blot en opfordring til at skifte hovedfag, men en opfordring til at skifte til et hovedfag, "hvor personlige holdninger er det eneste, der betyder noget" - en besynderlig konklusion at drage ud fra en enkelt kommentar i en opgave, der angiveligt indeholdt andet end den studerendes "personlige holdninger". Og så er der kommentaren om elevens "martyrkompleks". Jeg kan ikke forestille mig nogen anden situation, hvor en professor returnerer en skriftlig opgave med en psykologisk analyse af den studerende. Beklager, men jeg har svært ved at se kommentaren som værende andet end et udtryk for professorens fordomsfuldhed og på forhånd stemplende interesse for ID som inkompetence. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32087 - 20/04/2004 01:58
Hvad er et modbevis?
[Re: Dr. Strangelove]
|
Bruger
|
Café, Hej "Dr. Strangelove", og velkommen til Café Thomas. Enig, at en teoris radikalitet ikke er bevis på dens sandhed - dette forsøgte jeg også at gøre klart i mit svar til Sandheds-søger. Som jeg også forklarede, i mit svar til Ajita "Theological", udspringer dette emne fra min ret personlige interesse i diskrimination af darwin-kritikere. Du kan synes, at dette emne ikke er det vigtigste at diskutere, men jeg ser ikke noget, der retfærdiggør stemplingen af det som polemik. Hvad angår darwinismen, er det min opfattelse, at den fungerer på visse områder, ligesom newtoniansk mekanik fungerer for objekter på en hvis størrelse. Men ligesom Newton må afløses af Einstein, når man bevæger sig ned på det subatomare niveau, er der områder i biologien, hvor jeg ser darwinismen som værende utilstrækkelig. Det er simpelthen ikke blevet demonstreret, at den er nyttig på disse områder. Jeg har ikke nogen problemer med, at vi har en fælles forfader med fiskene, men når jeg kigger på ting som DNA-replikation, ribosomet, centriolerne og den bakterielle flagel, hjælper det mig på ingen måde at forestille mig, at de skulle være produkterne af naturlig udvælgelse af tilfældige mutationer. Problemet med at modbevise darwinismen er, at uanset hvilke argumenter man bringer på banen, kan de altid besvares på samme måde: "Det ved vi ikke - endnu", "Mangel på bevis er ikke bevis på mangel", "Videnskaben ville være kedelig, hvis vi havde alle detaljerne" og så videre. Dette har fået mig til at stille darwinister et spørgsmål, som jeg meget få gange har fået svar på: Hvad skulle der til for at overbevise dig om at darwinismen er utilstrækkelig? Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32088 - 20/04/2004 02:20
Re: Hvad er et modbevis?
|
Bruger
|
Andreas skrev:
Café,
Hej "Dr. Strangelove", og velkommen til Café Thomas.
Enig, at en teoris radikalitet ikke er bevis på dens sandhed - dette forsøgte jeg også at gøre klart i mit svar til Sandheds-søger.
Dette er ganske klart eftersom jeg er helt enig og Andreas's svar til mig var en korrekt fortolkning af mit indlæg.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32089 - 20/04/2004 09:56
|
Bruger
|
Hej "Dr. Strangelove", og velkommen til Café Thomas.
Tak . Jeg har nu været forbi før, men det var før der kom egentlige et egentligt brugersystem.
Som jeg også forklarede, i mit svar til Ajita "Theological", udspringer dette emne fra min ret personlige interesse i diskrimination af darwin-kritikere. Du kan synes, at dette emne ikke er det vigtigste at diskutere, men jeg ser ikke noget, der retfærdiggør stemplingen af det som polemik.
Det er nu ikke fordi jeg anser "diskriminations debatten" for specielt polemisk - det er nærmere de argumenter som man (i hvert fald normalt) hører fra ID'ere, som plejer at være af polemisk karakter.
Men ligesom Newton må afløses af Einstein, når man bevæger sig ned på det subatomare niveau, er der områder i biologien, hvor jeg ser darwinismen som værende utilstrækkelig.
Det er nu kvantemekanik man bruger på det subatomare niveau... relativitetsteorien drejer sig om fysik med med meget høje hastigheder/store masser. Men jeg forstår godt hvad du mener.
Problemet med at modbevise darwinismen er, at uanset hvilke argumenter man bringer på banen, kan de altid besvares på samme måde: "Det ved vi ikke - endnu", "Mangel på bevis er ikke bevis på mangel", "Videnskaben ville være kedelig, hvis vi havde alle detaljerne" og så videre. Dette har fået mig til at stille darwinister et spørgsmål, som jeg meget få gange har fået svar på: Hvad skulle der til for at overbevise dig om at darwinismen er utilstrækkelig?
Det er sandeligt ikke mit problem at svare på det. Det er dig der vil overbevise mig om ID's overlegenhed over darwinisme, ikke omvendt - og så ligger "bevisbyrden" altså på dig (og på dig alene ). Du må tilgive mig at jeg hele tiden springer over i fysik, men jeg har ikke nogen videre viden om biologi, og har derfor svært ved at gå ind i en meningsfuld debat om det, MEN i tilfældet med Einsteins vs. Newtons teori kan man faktisk sige. at et hvert forsøg som involverer bevægelse er et bevis for Einsteins teori og et modbevis imod Newton. Hvorfor gik der så flere hundrede år, før Einstein lavede relativitetsteorien? Fordi forskellen i langt de fleste tilfælde er forsvindende og derfor altid kunne bortforklares med et "Jamen det er jo bare statistisk usikkerhed" eller et "han har nok bare klokket i det da han lavede eksperimentet" eller sådan noget (meget lig de argumenter fra darwinisterne som du beskriver). Først i starten af sidste århundrede var der to forskere som, mere eller mindre tilfældigt, gav et fuldstændigt utvetydigt dødsstød til "æterteorien" (en fejlagtig hypotese, som var bredt accepteret blandt fysikere omkring år 1900) - så kunne einstein lave en teori, som forklarede dette resultat, og så desuden viste manglerne i Newtons teorier. Men der gik altså en 3-4 århundreder før det skete...
Det forekommer mig, at det ID'ere forsøger at gøre er først at lave en hypotese, og derefter gå ud og lede efter det utvetydige eksperiment som kan overbevise alle andre om teoriens rigtighed. Mig bekendt indeholder naturvidenskabens historie ingen eksempler på, at den arbejdsmetode har virket - ikke fordi den principielt er umulig, men den er håbløs ineffektiv: Man kan uden tvivl producere millioner af hypoteser som forklarer i hvert fald noget af det, som darwinismen forklarer - men bagefter er man så i det problem, som I ID'ere finder jer selv i: så skal man fremskaffe et eller andet eksperiment, som den klart forklarer, og som darwinismen overhovedet ikke kan forklarer (selvom den forsøger nok så hårdt). At finde et sådant eksperiment er temmeligt svært, hvad du (så vidt jeg læser dit indlæg) også blevet klar over.
/Dr. Strangelove
|
|
Til toppen
|
|
|
#32090 - 20/04/2004 15:40
|
Bruger
|
Café, Dr. Strangelove skrev: [...] DS>Jeg har nu været forbi før, men det var før der kom egentlige et egentligt >brugersystem.Ja, nu har jeg fundet dig. Du startede en tråd om homoseksualitet, ikke? [...] DS>Det er nu ikke fordi jeg anser "diskriminations debatten" for specielt polemisk - det >er nærmere de argumenter som man (i hvert fald normalt) hører fra ID'ere, som plejer >at være af polemisk karakter.Enig, at der er nogle ID-tilhængere, der udtaler sig polemisk og trækker debatten over på alle mulige andre områder. Men hele diskussionen om oprindelse er meget polemisk, og ID-tilhængerne reagerer på udtalelser fra darwinister som Dawkins og Provine, der har brugt teorien til at understøtte deres tvivlsomme påstande om religion. Jeg har givet nogle eksempler i dette indlæg. Men hvis du vil holde dig til emnet, vil jeg forsøge det samme. :-) [...] DS>Det er nu kvantemekanik man bruger på det subatomare niveau...OK, tak for rettelsen. [...] AP>>Dette har fået mig til at stille darwinister et spørgsmål, som jeg meget få gange >>har fået svar på: Hvad skulle der til for at overbevise dig om at darwinismen er >>utilstrækkelig?
DS>Det er sandeligt ikke mit problem at svare på det. Det er dig der vil overbevise mig >om ID's overlegenhed over darwinisme, ikke omvendt - og så ligger "bevisbyrden" altså >på dig (og på dig alene ).For det første husker jeg ikke at have udtrykt nogen interesse i at "overbevise" dig. Jeg startede denne tråd for at diskutere et eksempel på akademisk diskrimination af interesse i ID, og så kom du og begyndte at snakke om modbevis af darwinismen. Hvilket da er et emne, jeg altid er villig til at diskutere, men hvis denne diskussion ender, uden at vi er nået til en enighed, vil jeg ikke miste noget søvn over det. :-) For det andet beder jeg dig ikke om komme med argumenter imod darwinismen. Jeg beder dig blot om fortælle mig om dine egne krav, så jeg ved hvor `målet' ligger. Hvis det er sådan, at dine krav er så høje, at intet i realiteten vil overbevise dig om darwinismens fejlagtighed, vil enhver diskussion være spild af tid for mit vedkommende. [...] DS>så skal man fremskaffe et eller andet eksperiment, som den klart forklarer, og som >darwinismen overhovedet ikke kan forklarer (selvom den forsøger nok så hårdt).Problemet er, at klokkeklare modbeviser sjældent findes i historiske videnskaber, og da slet ikke indenfor den bløde videnskab, som biologi stadig er. "Arternes Oprindelse" indeholder ikke nogen observationer, som teorien om adskilt skabelse overhovedet ikke kan forklare, men er snarere ét langt argument for, at Darwins teori giver en bedre forklaring på disse observationer. Langt de fleste af de ting, Darwin beskrev, var velkendte på det tidspunkt, og han forventede da heller ikke at "overbevise erfarne naturhistorikere, hvis tanker er fyldt med en mængde kendsgerninger, som igennem mange år er blevet betragtet fra et synspunkt, som er direkte modsat mit", som han skrev i slutningen af sin bog. Det samme er tilfældet i dag, når argumenter mod darwinismen bliver diskuteret. Den genetiske kode, som organismer bruger til at `oversætte' gener til proteiner, blev i starten anset for at være universel, hvilket blev set som et argument for evolutionsteorien, da darwinister ikke mente, at man kunne ændre på koden uden samtidig at gøre organismens proteiner ubrugelige. Men i 70'erne og 80'erne blev det opdaget at en række organismer havde genetiske koder, der havde ændret sig fra standardkoden. Men dette blev ikke set som et problem for evolutionsteorien, da den genetiske kode åbenbart godt kunne ændre sig alligevel. Som videnskabsfilosoffen David Hull bemærker: "Gang efter gang siger forskere, at dette eller hint ville være ødelæggende for min teori, men så snart det bliver klart, at sådanne problematiske sager faktisk finder sted, omarbejder forskere deres teori til at tage højde for disse fænomener." ( Biology and Philosophy, 1999, 14:481-504, p. 488) [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32091 - 20/04/2004 21:45
Re: Forbudt arkæologi
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Jeg har netop belemret forumet med afsnittet 'Missing links' i min føljeton om Evolution versus ID, og efter planen skal det næste afsnit netop handle om Forbudt Arkæologi. Som indledning kan jeg dog sige, at Forbidden Archeology af Richard Thompson og Michael Cremo er et absolut must for enhver, der vil tale med om evolution og livets oprindelse. Bogen er et resultat af 8 års ransagning af 150 års videnskabelige journaler. Graham Hancock kaldte den 'en intellektuel milepæl i den sidste del af det 20ende århundrede'. Vil man have en forsmag på Forbidden Archeology, er Michael Cremos hjemmeside et godt sted at starte: http://www.mcremo.com/
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#32092 - 20/04/2004 21:57
|
Bruger
|
> Ja, nu har jeg fundet dig. Du startede en tråd om homoseksualitet, ikke? Netop. Selvom jeg nu ikke kan finde den selv længere: er afgrænsningen af debatforaerne ikke blevet ændret? > Enig, at der er nogle ID-tilhængere, der udtaler sig polemisk og trækker debatten over på alle mulige andre områder. Men hele diskussionen om oprindelse er meget polemisk, og ID-tilhængerne reagerer på udtalelser fra darwinister som Dawkins og Provine, der har brugt teorien til at understøtte deres tvivlsomme påstande om religion.Udtalelser fra naturvidenskabsmænd om deres naturvidenskabelige resultaters betydning for religionen er som regel tåbelige - religion er en trossag, og naturvidenskaben udtaler sig således ikke om den. > For det første husker jeg ikke at have udtrykt nogen interesse i at "overbevise" dig. Jeg startede denne tråd for at diskutere et eksempel på akademisk diskrimination af interesse i ID, og så kom du og begyndte at snakke om modbevis af darwinismen. Hvilket da er et emne, jeg altid er villig til at diskutere, men hvis denne diskussion ender, uden at vi er nået til en enighed, vil jeg ikke miste noget søvn over det. :-)Ditto. Men nuvel, for at komme tilbage til diskutionen om diskrimination, så mener jeg at huske fra dit startoplæg (og din diskution med "geden"), at vi ikke har adgang til selve opgaven - og så er der vel ikke noget at komme efter? Hvis studenten er kommet med et "positivt" udsagn om ID, og ikke derefter har underbygget det meget grundigt (da det formentligt er et relativt "opsigtsvækkende" udsagn) er det vel helt rimeligt at han "får et hak i tuden"? Men det er selvfølgeligt noget andet hvis han er kommet med en argumentation, som ikke nødvendigvis var korrekt, men som trods alt var logisk og funderet på en konsistent fortolkning af eksperimenter... Det, jeg vel forsøger at sige er, at når emnet er så kontroversielt som ID i en naturvidenskabelig kontekst, så skal man være fantastisk varsom med at tale om diskrimination: Det er helt nødvendigt at videnskaben (og dermed de studerende, som jo er fremtidige videnskabsmænd) er "træg", dvs. at den først accepterer nye ting, når den faktisk er tvunget til det, ellers ville den skulle bruge alt tiden på at tilbagevise diverse mere eller mindre obskure teorier om dette eller hint. >Jeg beder dig blot om fortælle mig om dine egne krav, så jeg ved hvor `målet' ligger. Hvis det er sådan, at dine krav er så høje, at intet i realiteten vil overbevise dig om darwinismens fejlagtighed, vil enhver diskussion være spild af tid for mit vedkommende. [...] Problemet er, at klokkeklare modbeviser sjældent findes i historiske videnskaber, og da slet ikke indenfor den bløde videnskab, som biologi stadig er.Mit mål for hvornår jeg er "overbevist" er, at du skal komme med et eksperiment, som klart modbeviser evolutionsteorien. At sådanne eksperimenter er sjældne er jeg helt enig med dig i - i Newton/Einstein tilfældet tog det som sagt 3 århundreder før det dukkede op. Mht. hvad du siger om det, jeg kalder for "teori modificering" (altså at man bare laver om på sin teori, efterhånden som den bliver skudt ned af eksperimenter), er det en disciplin, som vi også har i fysikken  . Vurderingen af, hvorvidt den er rimelig er til en hvis grad subjektiv - det er jo klart rigtigt at vi ikke kan forvente at darwin nedskrev den åbenbarede evigtgyldige sandhed i "arternes oprindelse" - langt de fleste teorier skal "hugges til" efterhånden. På den anden side kan en teori også blive så modificeret, at den er indholdsløs: den skal på et eller andet plan give den samme forklaring på en række eksperimenter, og hvis den tvinges ud i for mange specialtilfælde og "klausuler" er man nødt til at droppe den. Så vidt jeg kan se, er evolutionsteorien stadigvæk ret "sund": den giver en "mekanisme", som, udfra rimelige antagelser, forklarer hvordan tilpasning til omgivelserne kan forklare den genetiske varians mellem de forskellige levende organismer her på jorden. Hvis du kan give mig et eksempel på en genetisk variation, som slet ikke giver mening i forhold til tilpasning til forholdende, så er jeg i hvert fald parat til at se på det. Om teorien så må droppes eller modificeres, kommer an på, hvor klodset en "modificeret evolutionsteori" vil komme til at se ud. /Dr. Strangelove
|
|
Til toppen
|
|
|
#32093 - 21/04/2004 00:16
|
Bruger
|
Café, Dr. Strangelove skrev: [...] DS>Selvom jeg nu ikke kan finde den selv længere: er afgrænsningen af debatforaerne >ikke blevet ændret?Jo, "Fri debat" er blevet fjernet. Men som ordstyrer kan jeg stadig læse indlæggene. [...] DS>Hvis studenten er kommet med et "positivt" udsagn om ID, og ikke derefter har >underbygget det meget grundigt (da det formentligt er et relativt "opsigtsvækkende" >udsagn) er det vel helt rimeligt at han "får et hak i tuden"?Hvorfor? Hvorfor skulle det være tilladeligt at fremsætte uunderstøttede påstande, hvis blot de er uinteressante, mens "opsigtsvækkende" udsagn med en lignende mangel på understøttelse straffes? Desuden er der antagelserne om eleven, at "personlige holdninger er det eneste, der betyder noget" og vedkommendes "martyrkompleks", som simpelthen ikke kan konkluderes ud fra en enkelt kommentar. Dette tyder på, at professoren blot har reageret per refleks, uden at hæfte sig ved selve kommentarens indhold. [...] DS>Det er helt nødvendigt at videnskaben (og dermed de studerende, som jo er >fremtidige videnskabsmænd) er "træg", dvs. at den først accepterer nye ting, når den >faktisk er tvunget til det, ellers ville den skulle bruge alt tiden på at tilbagevise diverse >mere eller mindre obskure teorier om dette eller hint.Hvorfor det? I det sidste århundrede er antallet af forskere steget kraftigt (f.eks. er der nu tusind gange så mange fysikere), så dette folkefærd er ikke just en knap resource. Det betyder, at det nok ikke vil være noget tab, hvis en minoritet blandt hver årgang forkaster det gængse verdensbillede og beskæftiger sig med et radikalt alternativ. Størstedelen af disse alternativer vil sikkert være tåbelige og dø en stille død, men indimellem vil en forsker falde over en lovende ny teori. Mange succesfulde teorier var ret tvivlsomme, da de først blev fremsatte. Meget af diskussionen over Galileos teorier drejede sig i virkeligheden om, at han fremstillede sin sag meget stærke, end forskere mente kunne understøttes. Moderne historikere har peget på, at det forslag, som datiden afviste, var langt mere spekulativ end senere genfortællinger af affæren tillader. Alligevel er det i dag opfattelsen, at Galileo blev udsat for diskrimination, og at dette hindrede videnskaben. [...] DS>Hvis du kan give mig et eksempel på en genetisk variation, som slet ikke giver >mening i forhold til tilpasning til forholdende, så er jeg i hvert fald parat til at se på det. >Om teorien så må droppes eller modificeres, kommer an på, hvor klodset en "modificeret >evolutionsteori" vil komme til at se ud.For det første ville dette være en observation, som i lige så høj grad, eller mere, er problematisk for ID, da en designer også kan forventes at tilpasse organismerne til deres omgivelser. For det andet besidder darwinismen allerede en mængde forklaringsforslag, der kan bruges til at forklare træk, der ikke giver mening i forhold til tilpasninger. - Måske kommer organismen fra et anden niche og besidder stadig tilpasninger til denne. Som med pandaens tandsæt og fordøjelsessystem, der peger tilbage på dens tid som kødæder. - Måske er de negative træk i virkeligheden forbundet med et positivt træk, som er blevet udvalgt. Som med de små kiwifugle, hvis gigantiske æg tvinger hunnen til at vralte med spredte ben i dagene op til æglægningen. Blot fordi de er blevet selekteret for mindre størrelser og fordi allometrien ikke lader æg mindskes med samme hast som kroppe. - Handikapprincippet: En organisme viser, hvor stærk den er, ved at bære rundt på noget, der hæmmer dens overlevelse. Som med påfuglehannens lange hale, der tiltrækker hunner. - Måske fik organet fra starten en uheldig form, som det siden ikke har været muligt at ændre på. Dette menes at være grunden til den `omvendte' nethinde hos hvirveldyr, der angiveligt skulle være en dårlig tilpasning. - Og hvis alt andet slår fejl: De nødvendige mutationer fandt aldrig sted, og evolutionen var nødt til at klare sig med, hvad den havde. Endnu et argument mod intelligent design! Det interessante er, at jeg ikke engang mener, at de ovenstående forklaringer er `klodsede' - ihvertfald ikke dem alle sammen. De fleste er ganske fornuftige forklaringer på, hvorfor vi ikke altid kan forvente gode tilpasninger. Så hvis dårlige tilpasninger kan få dig til at genoverveje darwinismens sandhed, er der masser af eksempler at tage af. Men du binder dig altså til en møllesten, som ikke engang jeg, der forkaster teorien, finder nødvendig. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32094 - 21/04/2004 01:07
"Fri debat" er her stadig
|
Bruger
|
Café, Andreas skrev: [...] AP>Jo, "Fri debat" er blevet fjernet. Men som ordstyrer kan jeg stadig læse indlæggene.Der tog jeg fejl; "Fri debat" er tilgængelig for alle brugere. Din tråd er her. Grunden til, at du ikke kunne finde den, er nok, at du har søgt efter brugernavnet "Dr. Strangelove", og da du ikke havde en profil dengang, kan systemet ikke finde brugernavnet. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32096 - 01/05/2004 14:40
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Ge>Hvorfor fortælle historien ikke hvad han skrev i opgaven?
Ja, det irriterer også mig, at det ikke er med. Jeg mener dog godt, at vi kan udlede nogle konklusioner fra episoden alligevel.
Det eneste du med sikkerhed kan udlede, er at bemærkningerne er fremkommet på en Amerikansk hjemmeside der støtter religion og ID, og at bemærkningerne er fuldstændigt udokumenteret.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#32097 - 02/05/2004 18:34
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
|
Café, Xenofanes skrev [...] Xe>Det eneste du med sikkerhed kan udlede, er at bemærkningerne er fremkommet på >en Amerikansk hjemmeside der støtter religion og ID, og at bemærkningerne er >fuldstændigt udokumenteret.Det er klart, at man altid kan antage, at nogen, der beretter noget, ikke fortæller sandheden. Men da beretningen giver udtryk for en holdning, som jeg kender andre steder fra - som nævnt er der mange andre beretninger som denne, og på et andet forum bemærkede en darwinist: "Det var da ellers en meget fornuftig kommentar til den studerende!" - vil jeg antage, at beretningen er sand. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#32098 - 03/05/2004 12:23
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
vil jeg antage, at beretningen er sand
Og der har vi nok forskellen på vore måder at læse en tekst på. Jeg kan ikke bruge løsrevne sætninger til noget, og hvis en studerende er blevet bedømt dårligt af sin professor til en eksamen vil jeg indtil det er blevet effektivt dokumenteret anse - at den studerende har leveret en dårlig præstation. Alt andet vil være paranoia.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
|