c
eller beredelse til tjenesten, at opbygge Kristi legeme

Ef 4
11 Og han gav nogle som Apostle, andre som Profeter, andre som Evangelister, andre som Hyrder og Lærere,
12 til de helliges fuldkomne Beredelse, til en Tjenestegerning, til Kristi Legemes Opbyggelse,
13 indtil vi alle nå til Enheden i Troen på og Erkendelsen af Guds Søn, til Mands Modenhed, til Kristi Fyldes Mål af Vækst,

Det drejer sig for os at vide hvordan vi har menighed, bibelen er meget specifik hvad det angår, vi kan ikke så så meget på en måde uden også at høste af det, så det er vigtigt at vi fordeler byrden af vores prædiken så godt som muligt. Det jeg ønsker at gøre i dag er noget mange forkyndere slet ikke er klar over at de skal gøre, nemlig at berede de hellige til den tjenestegerning, at opbygge krist legeme.

Men vil vi være Guds menighed og gøre hans vilje må vi gå videre end dette end bare at opbygge, vi må simpelthen finde ud af hvordan vi bliver en menighed der hænger sammen i liv og gerning, dette gøre kun ved at berede menigheden til tjeneste.

Men hvordan gør vi så, jo, vi starter med at finde ud af at vi hænger sammen, der står et sted at når et lem lider, så lider hele legemet. Jeg fik en gang en træls oplevelse, jeg skulle til at vaske op og pludselig sprang et ovnfastfad i hånden på mig, jeg fik en dyb flænge i min finger, jeg kunne virkelig mærke at hele mit legeme var i oprør over at der var sket noget et
sted som gjorde ondt, det er på samme måde det er i menigheden, det liv vi har fået i vort indre er som nerverne der går igennem hele legemet, hvad der rør sig i en legemsdel kan røre sig i os til medfølelse i en anden legemsdel, fordi at det er det nye livs virke, og det liv vi skal leve.

Altså liv, vi må have vores liv gennemsyret af Jesus for at leve i den gerning det er at opbygge Kristi legeme,

Vi må som der står i Ef 5.18 lade os fylde af Ånden så vi korsfæster vort eget kød og spiller i vort hjerte for Herren, i kan godt høre at der her er tale om hengivenhed.

Jeg ved godt at vi ikke er under loven, men, skylder vi ikke Gud at være brændende? Lunkenhed hader Gud, i ved jo godt at der står i Åbenharingsbogen, "gid du var kold eller varm", Gud ønsker at gøre noget i vort liv, og føre os ind i et land som flyder med mælk og honning.

Bort fra synden for at tjene Gud:

Galaterne 5:24
men de, som høre Kristus Jesus til, have korsfæstet Kødet med dets Lidenskaber og Begæringer.

Vi kan nemlig ikke regne med Gud velsignelse til tjeneste uden at kødet og synden mister sin magt over os.

Korsfæstelsen er tjenestens begyndelse, magtesløshed, der er der Guds kraft udfolder sig helt, vi er nemlig korsfæstet med Jesus for at vort liv og tjeneste skal være af Jesus og ikke af os selv.

Når vi lever således at vi giver os hen for Jesus går vi i Jesu gerninger, de gerninger som er til velsignelse for andre og Gud glædes

Ef 5
1 ¶ Vorder derfor Guds Efterlignere som elskede Børn,
2 og vandrer i Kærlighed, ligesom også Kristus elskede os og gav sig selv hen for os som en Gave og et Slagtoffer, Gud til en velbehagelig Lugt.

Jesus var en velduft fordi at han gav sig selv hen i et liv der tjente andre. Vi må afskrive os selv for at være noget for andre, men for at dette kan lade sig gøre, må Gud skal tjene dig i bønnen, vaske dine fødder og opbygge dig så du kan gå ud og give andre det de har brug for.

Men tilbage til begyndelsen:

Ef 3
14 ¶ For denne Sags Skyld bøjer jeg mine Knæ for Faderen,
15 fra hvem enhver Faderlighed i Himle og på Jord har sit Navn,
16 at han vil give eder efter sin Herligheds Rigdom mægtigt at styrkes ved hans Ånd i det indvortes Menneske;
17 at Kristus må bo ved Troen i eders Hjerter,
18 for at I, rodfæstede og grundfæstede i Kærlighed, kunne sammen med alle de hellige formå at begribe, hvor stor Bredden og Længden og Dybden og Højden er,

Paulus siger her at han ønsker at menigheden skal leve i kærlighed og udfylde den plads, at Kristus må bo ved troen betyder at vi lever i overensstemmelse med at vi er et legeme der er sammenføjet ved kærlighed som er virksom i gerning.

Som man skal hengive sig til sin hustru skal man hengive sig for menigheden som Kristus også hengav sig for os, elske menigheden. Johannes siger at man ikke kan elske Gud og hade sin broder, så derfor må ens hengivenhed, eller Guds forhold give sig udtryk i hengivenhed for menigheden.

Dette er bare starten til et større emne, nemlig tjeneste i menigheden, at opbygge kristi legeme, men det begynder med at vi ser os korsfæstet til tjeneste for Gud og indtager vores plads i menigheden hvor vi så er virksomme ved Guds nåde.

Del 1 af en artikel serie jeg er ved at lave og som jeg gerne vil have respons på

Ole