0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32038 - 14/04/2004 17:17
Respekt?????
|
Bruger
Reg.: 25/03/2004
|
JesusNet.dk vil drive kristen mission i respekt for det enkelte menneskes egen tro og holdninger.
Ja det er meget flot at vi respektere mennesker men...... jeg er ikke helt enig i det med at respektere deres anderledes religioner......
Tænk over det ik....... "sys bare det er iorden at du har den tro der........ Det er bare VILDT cool at du kommer i helvedet" tror ikke vi skal være så tolerante som vi er....... hvis der er en der er budist eller en der tror på allah, så er det ik ok, han er en fin fyr og skal ikke dømmes........ men hans religion burde aldrig ha værep opfundet! det leder ham bag lyset og han vil gå til helvedet med den overbevisning! Skal vi respektere noget der får folk til at gå i helvedet.......
citatet kommer fra nogle af de udgangspunkter jesusnet går ud fra og kan findes på hjemmesiden....... surf lidt rundt så skal du nok finde det.
hmmmmmmmm.........
|
|
Til toppen
|
|
|
#32040 - 14/04/2004 18:06
Re: Der er forskel på respekt og accept
[Re: Nardus]
|
Bruger
|
lagde faktisk en del vægt på i mit indlæg at det var personen man SKULLE respektere..... der er der overhovedet ingen tvivl om...... men det var deres tro vi ikke skulle respekter, så det du siger har jeg lige sagt........ ja vi skal respektere mennesker..... men skal vi respektere deres tro som kører dem i helvedet! jeg har bare ikke meget tilovers for noget der får folk til at gå glip af herlighederne vel........
burde man som kristen respektere en anden mans tro hvilket vil indvirke i at man passivt ser på at han ryger i helvedet, fordi man har valgt at sige at man respektere hvad han tror på........ det er hans valg.....
|
|
Til toppen
|
|
|
#32041 - 14/04/2004 21:14
Re: Respekt?????
[Re: Thomas-k]
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Som kristne kan vi kun komme til mennesker i kærlighed. Selvom vi tror på deres tro er forkert, så må respektere at andres ret til at tage fejl. Smertende, men hvad er alternativet? Tvang? Nej, for hvis vi skulle tvinges til tro, så havde Gud nok vist sig i al sin magt på himlen foran alle mennesker.
Men kan ikke tvinge andre til tro, så derfor må en venlig dialog og måske en provokation lokke folk ind i vore menigheder.
Vi kan ærligt fortælle folk hvad kristendom går ud på. Så har vi gjort vores pligt, og så er det op til folk selv.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32042 - 15/04/2004 00:27
Re: Der er forskel på respekt og accept
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Thomas
lagde faktisk en del vægt på i mit indlæg at det var personen man SKULLE respektere..... der er der overhovedet ingen tvivl om...... men det var deres tro vi ikke skulle respekter, så det du siger har jeg lige sagt........ ja vi skal respektere mennesker..... men skal vi respektere deres tro som kører dem i helvedet!
gjorde du??? Tjaaa... sådan opfattede jeg det faktisk ikke...... men det kan jo da være en misforståelse fra min side...... Du skrev: Ja det er meget flot at vi respektere mennesker men...... jeg er ikke helt enig i det med at respektere deres anderledes religioner......
Tænk over det ik....... "sys bare det er iorden at du har den tro der........ Det er bare VILDT cool at du kommer i helvedet" tror ikke vi skal være så tolerante som vi er....... hvis der er en der er budist eller en der tror på allah, så er det ik ok, han er en fin fyr og skal ikke dømmes........ men hans religion burde aldrig ha værep opfundet! det leder ham bag lyset og han vil gå til helvedet med den overbevisning! Skal vi respektere noget der får folk til at gå i helvedet.......
citatet kommer fra nogle af de udgangspunkter jesusnet går ud fra og kan findes på hjemmesiden....... surf lidt rundt så skal du nok finde det. Faktisk opfattede jeg det som om du mener at vi her på jesusnet opfordrer til at vi skal være ligeglade med at andre mennesker går mod helvede...... at vi bare ser passivt på med den holdning vi lægger op til i udgangspunkterne - retningslinjerne...... Bare lige for en ordens skyld - det er IKKE det vi mener ...... hvorfor skulle vi være her hvis vi var ligeglade?
burde man som kristen respektere en anden mands tro hvilket vil indvirke i at man passivt ser på at han ryger i helvedet, fordi man har valgt at sige at man respektere hvad han tror på........ det er hans valg.....
Ja - vi er nød til at respektere andre menneskers valg i livet...... det gør Gud også......
Men der er milevidt forskel på at respektere at et andet menneske har valgt anderledes......... og så at være ligeglad med det menneske. Jeg mener at vi som kristne har pligt til at fortælle andre om vejen, sandheden og livet (Jesus) og vi har pligt til at fortælle dem at vi udfra kristent synspunkt mener at de tager fejl......
Som Nardus skrev: Husk på Thomas, at der er stor forskel på at respektere mennesker med en anden holdning og så at acceptere selve holdningen. Heri er jeg fuldstændig enig...... jeg kan sagtens respektere at andre mennesker vælger anderledes end jeg har gjort...... men jeg kan ikke acceptere samme holdning...... Jeg kan også sagtens i respekt for dette menneske fortælle hvad og hvorfor jeg er uenig i deres valg........
Noget der hjælper mig til at respektere andre er at tænke på hvordan Jesus gjorde når han mødte mennesker som mange synes var anderledes af forskellige årsager..... han mødte dem hvor de var - med kærlighed og respekt for hvor de stod...... men samtidig med en kærlig opfordring til at følge ham (Jesus) i stedet...... Jesus elsker alle mennesker lige højt og han døde lige meget for alle mennesker....... vi som kristne har ingen særstatus med ekstra kærlighed og sonoffer......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#32043 - 15/04/2004 15:54
Sådan!
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Fede svar i kommer med! satte dette emne på spidsen af kniven, fordi jeg tror at det er noget som folk virkelig har brug for idag....... der er tusindvis af muligheder og vi lærer næsten coop med dem...... men tit bliver vi bare lullet lidt i søvn af det og glemmer af vores nabo kommer i helvedet!
ved jo godt at i ikke opfordrer til at vi skal passivt se på at folk render i helvedet...... fik bare drejet sætningerne lidt så de passede i den her debat, og MANGE gode svar kom ud af det...... ku meget godt li den fra Rasmus.....
nogen gange skal man sætte tingene lidt på kanten, så man kommer til at tænke lidt! det er sundt
Hilsen Thomas-k 41.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32044 - 16/04/2004 00:02
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
JesusNet.dk vil drive kristen mission i respekt for det enkelte menneskes egen tro og holdninger.
Ja det er meget flot at vi respektere mennesker men...... jeg er ikke helt enig i det med at respektere deres anderledes religioner......
...klip...
hmmmmmmmm.........
Det er meget enkelt. Hvis du nægter at respektere et andet menneskes tro, har du nægtet at respektere selve troens kraft. At så denne kraft er rettet i en anden retning en den du ønsker er en anden sag.
Du kan derfor IKKE tillade dig at komme med nogen mission for din egen tro, for du har på forhånd underkendt/fordømt det andet menneskets evne til tro og vedkommendes styrke i at tro.
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32045 - 16/04/2004 09:55
[Re: Sandheds-søger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Sandhedssøger,
Hmmm ja, jeg har også siddet og grundet lidt over denne formulering:
"JesusNet.dk vil drive kristen mission i respekt for det enkelte menneskes egen tro og holdninger."
Måske kan den misforstås - respekt er muligvis et flertydigt ord. Det betyder ikke nødvendigvis "holde for sandt."
Der er vistnok almindelig enighed om, hvad det betyder at respektere et menneske: det må være at anerkende det som det nu engang er, og anse det for ligeværdigt med en selv. I den kristne tro anerkender vi alle mennesker som værdifulde skabninger, elsket af Gud.
Men når det kommer til at respektere alle de handlinger som mennesker foretager sig?
Nej vel? Bestemt ikke altid.
Og at "respektere" religioner , som vi mener er livsfarlige? Hmmmm
Så jeg mener, at ovennævnte citat skal forstås sådan, at vi skal anse alle mennesker som ligeværdige med os selv, uanset hvad de tror, og hvad de foretager sig, sommetider på trods af hvad de tror, og hvad de foretager sig.
Men når vi mener, at andre tager fejl, har vi har som kristne bestemt både ret og pligt til at modsige deres tro og gerninger.
Ellers bliver alting lige gyldigt, og dermed ligegyldigt,
for så er vi ude i en sandhedsrelativisme, hvor alting flyder!
Men vi skal, i respekt for mennesker (til tider på trods af detres tro og gerninger, altid modsige i kærlighed, uden nedgørende, hånlig og fjendtlig tale!
Sådan mener jeg det skal forstås. Jeg kan se, at jeg er enig med de andre, som har skrevet om sagen her i denne tråd, men jeg synes det er så vigtigt at fastholde, og at det ikke kan siges for tit!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#32046 - 16/04/2004 19:17
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Du skrev:
Hej Sandhedssøger,
Hmmm ja, jeg har også siddet og grundet lidt over denne formulering:
"JesusNet.dk vil drive kristen mission i respekt for det enkelte menneskes egen tro og holdninger."
Måske kan den misforstås - respekt er muligvis et flertydigt ord. Det betyder ikke nødvendigvis "holde for sandt."
Det har intet at gøre med at være enige om den samme sandhed, tro eller overbevisning.
...
Men når det kommer til at respektere alle de handlinger som mennesker foretager sig?
Nej vel? Bestemt ikke altid.
Og at "respektere" religioner , som vi mener er livsfarlige? Hmmmm
Prøv at se det på den måde jeg skrev i mit forrige indlæg, nemlig som en respekt for et andet mennskes tro, selve denne kvalitet som ligger i at dette menneske har en tro eller overbevisning.
Mangel på respekt overfor andres tro er hvad der er livsfarligt.
Det er fanatismens svøbe.
...
Men når vi mener, at andre tager fejl, har vi har som kristne bestemt både ret og pligt til at modsige deres tro og gerninger.
Man kan både modsige andre mennesker i en atmosfære af respekt og i en atmosfære af respektløshed. Mon ikke du kommer længst med det første?
(Du kommer iøvrigt ind på noget lignende senere i dit indlæg, citeret til sidst i dette indlæg.)
Ellers bliver alting lige gyldigt, og dermed ligegyldigt,
for så er vi ude i en sandhedsrelativisme, hvor alting flyder!
Mangel på respekt overfor et andet menneskes tro antyder noget en retning af en ligegyldighed overfor dette menneske. Hvis man selv har en stærk skulle det vel ikke være så vanskeligt at forstå et andet menneske som har en stærk tro og dermed være klar over hvor vigtigt et emne der faktisk er tale om. Men hvis man fastholder den manglende respekt samtidig med at man siger at den andens ve og vel ligger en på sinde er det spøgsmålet om det lyder troværdigt.
Men iøvrigt er du inde på et svært område, idet relativisme netop kan være et problem og gøre en situation svær at klare.
Det kan være betydeligt lettere blot at tage et sort/hvidt synspunkt.
Det kan være noget af en kunst at finde balancen mht hvordan man skal forholde sig.
Men vi skal, i respekt for mennesker (til tider på trods af detres tro og gerninger, altid modsige i kærlighed, uden nedgørende, hånlig og fjendtlig tale!
Et godt råd.
Mvh,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32047 - 16/04/2004 21:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter - tak for dit svar! Jeg tror faktisk vi er enige, men helt sikker er jeg ikke.
Du skriver, at mangel på respekt overfor andres tro er hvad der er livsfarligt. Det er fanatismens svøbe.
Hvis vi nu forestiller os et menneske, hvis religion byder dem at forfølge dem, der har en anden religion, så synes jeg ikke jeg kan respektere det menneskes tro.
Jeg kan respektere mennesket selv, tage til efterretning at han tror som han gør, og forsøge at modsige ham efter bedste evne. Aldrig ved nogen form for magtanvendelse, men udelukkende ved "ordets sværd".
Jeg mener, at det negative ord fanatisme - men det er så igen et spørgsmål om ord-fortolkning - indebærer, at man er parat til at bekæmpe og bekrige og nedvurdere andre, som har en anden tro end ens egen.
Men måske mener du, at jeg med rette kan kaldes fanatiker, når jeg altså har den overbevisning, at ikke-kristne tager fejl og kan gå fortabt?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32048 - 16/04/2004 21:55
Re: Sådan!
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Thomas-k
men tit bliver vi bare lullet lidt i søvn af det og glemmer af vores nabo kommer i helvedet!
Ja det har du ret i...... det er egentlig forfærdeligt hvor hurtigt vi "glemmer" at alle mennesker vi møder på vores vej er vores næste...... En god bøn at bede er at Gud vil give os nød for vores næste (især) i hverdagen.....
ved jo godt at i ikke opfordrer til at vi skal passivt se på at folk render i helvedet...... fik bare drejet sætningerne lidt så de passede i den her debat
Hmmmm..... det er ikke så heldigt at tviste andres ord for at få det til at passe ind...... man føler sig ret hurtigt trådt over tæerne på den måde...... og så ryger debatten hurtigt op i en spids i stedet for at blive konstruktiv....... Det er bedre at citere hvad folk reelt har skrevet og så sige at det fik mig til at tænke sådan og sådan....... eller undlade at citere andre for en mening i det hele taget - og bare fremkomme med sin egen......
nogen gange skal man sætte tingene lidt på kanten, så man kommer til at tænke lidt! det er sundt
Enig når tingene kommer på spidsen er vi ofte nød til at spekulere over det - bare det ikke sker ikke under påskud af at andre har sagt/ment det.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#32049 - 17/04/2004 01:31
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Lars Peter - tak for dit svar! Jeg tror faktisk vi er enige, men helt sikker er jeg ikke.
Hej Kristina,
Jeg tror også at vi er enige.
Du skriver, at mangel på respekt overfor andres tro er hvad der er livsfarligt. Det er fanatismens svøbe.
Hvis vi nu forestiller os et menneske, hvis religion byder dem at forfølge dem, der har en anden religion, så synes jeg ikke jeg kan respektere det menneskes tro.
Jeg kan respektere mennesket selv, tage til efterretning at han tror som han gør, og forsøge at modsige ham efter bedste evne. Aldrig ved nogen form for magtanvendelse, men udelukkende ved "ordets sværd".
Jeg mener, at det negative ord fanatisme - men det er så igen et spørgsmål om ord-fortolkning - indebærer, at man er parat til at bekæmpe og bekrige og nedvurdere andre, som har en anden tro end ens egen.
Det var også det jeg lagde op til med udtrykket "fanatismens svøbe", og du gav faktisk et glimrende eksempel, idet de mennesker hvis religion byder dem at forfølge dem, der har en anden religion, netop er et eksempel på en sådan "fanatismens svøbe".
Men måske mener du, at jeg med rette kan kaldes fanatiker, når jeg altså har den overbevisning, at ikke-kristne tager fejl og kan gå fortabt?
kristina
Du kan efter min mening IKKE kaldes fanatiker på den ovenfor nævnte måde.
Med hensyn til ordfortolkning så kan der selvsagt være flere måder at forstå ordet "fanatisme" på. Det behøver ikke nødvendigvis at blive brugt negativt. Hvis det f.eks. betyder at man tror stærkt på noget uden at man generer andre af den grund, er der tale om et levende og stærkt engagement og så kan det sagtens tænkes at virke inspirerende på andre også selvom de har en anden overbevisning.
Man kan også være fanatiker på den måde at man går med skyklapper på og helst ikke lytter til andre meninger, måske derfor til en hvis grad afskåret fra anderledes tænkende, men iøvrigt opfører sig på alle måder anstændigt. Skyklapperne kan endda være nødvendige, hvis man er ny inden for et emne. Så kan det være at man senere smider skyklapperne og opdager at andre meninger kan være oveordentlig interessante og ligefrem lærerige.
Iøvrigt, hvis man snakker med mennesker, der har en anden tro, er der vel altid den "risiko" at man ændrer sin egen tro. Måske en risiko man må vælge om man er villig til at løbe.
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#32050 - 17/04/2004 09:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter, ja nu er jeg helt sikker på at vi er enige!  Det er altid en fornøjelse at kunne få sat tydelige og forståelige ord på tankerne - i øvrigt også i de tilfælde, hvor det måske ender med, at man kun kan blive enige om at være uenige .. "Iøvrigt, hvis man snakker med mennesker, der har en anden tro, er der vel altid den "risiko" at man ændrer sin egen tro. Måske en risiko man må vælge om man er villig til at løbe." Ja og amen til det! Det var lige netop den risiko, jeg selv løb for en årrække siden - og som, hvad jeg ville have forsvoret - endte med at jeg blev kristen! Så ja, hvis vi ud fra hvert vores fundament frygtløst og fordomsfrit lytter med åbent sind til hinanden, er der altid den mulighed - håb eller risiko!? - at vi bliver omdannet ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#32051 - 02/10/2004 00:47
|
Anonym
Anonym
|
Heysa
Din holdning bygger vel på omsorg for det enkelte menneske, altså at du ønsker det bedste for dine medmennesker. Men er det også det du giver udtryk for, fx over for en kammerat der har en anden tro? Nogle gange tror jeg, at ikke-kristne er af den opfattelse, at kristne fordømmer deres livsholdninger. Og det kommer der jo i hvert fald ikke noget godt ud af. Jeg tror kommunikationen ville forbedres væsentligt, hvis kristne ville udvise lidt større forståelse og respekt overfor ikke-kristne. Det er jo det samme kristne beder ikke-kristne om - forståelse og at blive respekteret selv om man har forskellige holdninger - med andre ord: gensidig respekt!
Men jeg er selvfølgelig helt enig i, at man aldrig skal lade være med at fortælle hvad man tror og synes - og at man altid skal ønske det bedste for sine medmennesker.
Venlige hilsner
|
|
Til toppen
|
|
|
|