0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#32029 - 13/04/2004 13:34
kristnes spisevaner
|
Bruger
Reg.: 08/02/2004
|
Her i dag sad jeg og spise en god burger med skinke salat og tomat og en masse andet, men midt i det helle siger en til mig, vidste du egenligt at man ikke som kritsen må spise svin eller hare go for at være ærlig vidste jeg det ikke, jeg er ret ny inde for kristendommen har kun været kritsen i 1 år ca. det der undre mig nu er at jeg aldrig før har hørt det, eller set nogen kristen der siger nej tak til en gang flæskesteg. Der står i 3 Mos 11.1-8 v1 Herren talte til Moses og Aron og sagde til dem: v2 Sig til israelitterne: Af alle dyr på jorden må I spise følgende: v3 Alle, som har spaltede hove og kløft i hovene, og som tygger drøv, må I spise. v4 Men af dem, som kun tygger drøv, eller som kun har spaltede hove, må I ikke spise følgende: kamelen, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren; v5 klippegrævlingen, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren; v6 haren, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren; v7 svinet, for det har ganske vist spaltede hove og kløft i hovene, men tygger ikke drøv; det skal I regne for urent. v8 I må ikke spise deres kød og ikke røre ved ådslet. Dem skal I regne for urene. Hvorfor er der så ingen efter min mening der holder det, af kristen mennesker?  Måske er jeg fokerte på den, men ved det ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#32030 - 13/04/2004 13:55
Re: kristnes spisevaner
[Re: Sara_M]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hvorfor er der så ingen efter min mening der holder det, af kristen mennesker?  Måske er jeg fokerte på den, men ved det ikke.
Det er helt rigtigt, at Gud satte en række spiseregler op for israelitterne. Når vi som kristne alligevel ikke ser noget forkert i fx at spise svinekød, hænger det bl.a. sammen med et syn, som apostlen Peter fik. Det er beskrevet i ApG 10,9-16:
v9 Den næste dag, da de var undervejs og nærmede sig byen, gik Peter ved den sjette time op på taget for at bede. v10 Da blev han sulten og ville have noget at spise. Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse, v11 og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden. v12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og krybdyr og af himlens fugle. v13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og spis!« v14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.« v15 Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.« v16 Dette skete tre gange, og straks efter blev det hele taget op til himlen.
Der er også et par svar i svararkivet, som kommer ind på det emne, du her tager op.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#32031 - 13/04/2004 13:56
Re: kristnes spisevaner
[Re: Sara_M]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Sara Du har ret i at der i GT står en MASSE regler om hvad der er rent og urent og hvordan man skal rense sig for Gud hvis man har gjort dit og dat osv..... Det var den gamle pagt...... Den pagt som Jesus opfyldte og afsluttede og erstattede med den nye pagt som faktisk groft sagt kun har én regel: "Den der tror på Herren Jesus Kristus Guds Søn skal frelses" Angående det med svinekød og altmuligt andet mad kan du læse om det i MArk 7 - her kommer et udsnit af det: v14 Og han kaldte atter skaren til sig og sagde: »Hør mig, alle sammen, og forstå: v15 Der er intet, som kommer ind i et menneske udefra, der kan gøre det urent, men det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. v16 Har nogen ører at høre med, skal han høre!«
v17 Da han var kommet inden døre, væk fra skaren, spurgte hans disciple ham om lignelsen. v18 Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren. v20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et menneske, der gør et menneske urent. v21 For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, v22 ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed. v23 Alt dette onde kommer indefra og gør et menneske urent.« Håber det hjælper lidt på forvirringen
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
|