Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#32010 - 12/04/2004 14:29 bogen er bedre end filmen
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Ja så blev det min tur til at se filmen - og så på selveste langfredag aften......

Min klare konklusion er at bogen er væsentlig bedre end filmen.

At filmen skulle være så gennemført bibeltro som nogle anmeldere har sagt kan jeg ikke helt genkende...... der var en del småfejl hele vejen igennem.... men om det lå i oversættelserne eller i filmen kan jeg ikke udtale mig om......

En af de ting som jeg ikke kan genkende i Bibelen var at Jesus talte meget under forhøret - men på den anden side hvis han ikke havde gjort det i filmen ville man slet ikke have fundet ud af hvorfor han skulle dø...... Men det "lydefri lam" gik ligesom fløjten synes jeg.......

Noget andet som jeg studsede over var at Maria (Jesu mor) hele tiden var så tæt på Jesus og ligesom ledte og støttede ham hele vejen igennem..... så vidt jeg kan læse mig til fulgte hun det hele på afstand....... Jeg synes heller ikke at hun lignede en kone på 50(?) - snarere en ung jomfru på 20...... Hendes sorg over Jesu lidelser forsvandt i hendes rolige og fredfyldte ansigts folder.... kun en enkelt tåre så man løbe ned af hendes kind....... Hver gang Jesus var ved at bukke under stod hun lige i nærheden og sendte ham de kærligste og mest fredfyldte øjne og for mig at se var det helt tydeligt at det var hende som hjalp ham igennem..... (undskyld katolikker) Jeg synes simpelthen der var alt for meget "Helgen - hellig jomfru Maria" over det...... som om Jesus aldrig ville have klaret det uden Maria.....
Enhver mor som så sin søn få den behandling ville være forpint af smerte og pine og forfærdelse..... men ikke Maria...... jeg synes det er kunstigt.....

Gennem hele filmen kunne jeg godt have brugt nogle flere og mere uddybende flash-backs...... noget som virkelig fortalte hvad Jesu lidelse drejer sig om...... alle de detaljer får man i bogen - men ikke ret meget i filmen......

JO forresten så savnede jeg også den engel som kom og trøstede Jesus i Getsemane have..... selvom Satan helt sikkert også har været der for at lokke Jesus til at droppe Guds plan......

Vejen ud til korset var utrolig lang - også noget længere (tidsmæssigt) end Bibelen beskriver..... mens det der foregik på selve korset var præsset sammen på meget kort tid.......
Og så kunne jeg godt have tænkt mig at filmen havde fortsat helt til pinsedag...... men så ville titlen jo ikke ramme helt så godt...... grunden til jeg gerne ville have mere efter opstandelsen er nok at jeg savnede mere forklaring.......

Alt i alt var filmen dog helt god..... den giver et godt/barskt visuelt billede af hvad det egentlig var Jesus fysisk gennemgik - og hvad han ofrede for MIN (alles) skyld......

Jeg vil ikke se den igen..... har jeg brug for at få det genopfrisket kan jeg bare læse bogen...... som er meget bedre

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#32011 - 01/07/2004 18:56 Re: bogen er bedre end filmen [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ester - nu har jeg omsider også fået set den, og hvor er jeg dog glad for, at jeg tog mig samme til det (selv om jeg måtte se væk et par gange ..)

Jeg var meget stille resten af dagen, og kan ikke tilslutte mig nogen af indvendingerne mod filmen.

Kun ville jeg gerne se fortsættelsen .. opstandelsen - håber det kommer engang.

Men det er forkert at kritisere en film fordi det ikke handler om noget andet end det, den handler om, synes jeg.

Og som jeg oplevede filmen:
På helt forunderligvis vis var der en særegen og ubegribelig æstetisk skønhed over Jesu blødende, mishandlede krop. Jeg vil aldrig glemme det blik, og det sønderslåede ansigt. Ufattelig smukt ..

Se den!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær