Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31976 - 12/04/2004 11:17 Korsfæstelsen
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Thomas-k!

Da du åbenbart kun vil svare i en ny tråd, og da du åbenbart ikke selv starter nye tråde, så har jeg hermed åbnet denne for dig.

Du skrev om de detaljerede beskrivelser af Jesu pinsler, der afbilledes i The Passion:

Det er jo ikke bare bibelen der taler om denne begivenhed.... selv ukristne og andre former for begivenhedsbeskrivende bøger dokumenterer meget vel for at det har sket.....

Mit spørgsmål var så:

Bortset fra Bibelen, hvilke andre kilder - kristne eller ej - beskriver så Jesu lidelser?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#31977 - 14/04/2004 15:35 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Thomas-k
Bruger

Reg.: 25/03/2004
Ja ja det var lige det med korsfæstelsen vi kom fra!
Mange tror at det kun er bibelen der omtaler jesus´ lic og død og opstandelse..... Nix, det er forkert!
For bare at lave det her til et nogenlunde kort vil jeg plukke nogle få mennesker ud som var vidne eller som havde kendskab til det der skete!

Bare for at gøre det endnu ere pålidligt, så vælger jeg kun at tage UKRISTNE skribenter med!!! Så det der kommer til at stå
kan være meget negativt talende om jesus og noget af det kan være bespottende..... men det er ikke det der er viktigt her. Det der er viktigt det er at i får en fornemmelse af hvor veldokumenteret hans liv og død var.....
Hvis jeg valgte kristne, ville alle jo ku stille spørgsmål ved det ikke, og sige..... Aja ja han fik sat gøbben for panden af
de der superfanatikere af kristne a være ik........ her er der ingen tvivl!!!

Vi starter med:

CORNELIUS TACITUS (ÅR 55-120)'

han van en romersk historiker og var meget anerkendt for at være en der var en go person og en der havde meget integritet! var meget anset af de lærer der var på den tid!

Han skriver i en af hans fortællinger/analer (XV,44):

Christus, the founder og the name, were put to death by pontius pilate, procurator of judea in the raign of tiberius: but the pernicious superstition, repressed for a time, broke out again, not only through judea, where the mischief originated, but through the city of rome also

En ikke jesus glad person har lige beskrevet jesus der...... han vil ikke på nogen måde få noget ud af det..... i forhold til en kristen.... ik......

så var der en græsk fyr der også nævner ham!

LUCIAN OF SAMOSATA (The death of peregrine)

han var en slags komiker og sagde en masse "vittigheder" om jesus. men aldrig gik han ud i at sige at det han gjorde var en skrøne eller var noget der ikke tog sted!

Til dem der ikke har ret meget tålmodighed så prøver jeg sån lidt på at holde mig lidt på den korte ende af en novelle.......

vil ikke gøre det alt for kedelig at læse det her nemmerlig..... Måske en lille vits ville hjælpe: hvad sagde bien da den fløj forbi et spejl........ Hej IB..... Morfar joke over alle døde jokes..... AMEN

SUETONIUS (LIVES OF THE CAESARS, 26,2)

MARA BAR-SERAPION (BREV TIL HANS SØN)

Han opfordrer sin son til at jage visdom i hans brev, det menes at faren er en filosof. han sammenligner jesus med andre

filosoffer som Socrates og Pythagoras...... nå, et pluk af hvad han skriver..... :

What advantage did the athenians gain from putting socrats to death? Famine and plague came upon them as a judgement for their crime. what advantage did the men of samos gain from burning pythagoras? In a moment thair land was covered whit sand.

What advantage did the jews gain from executing their wise king? its was just after that that their kingdom was abolished......

Det her er kun nogle få af dem der har skrevet om jesus og hans død...... der er mange fler...... men vil ik gøre det for langt.......

Men lige et par fler!

PHLEGON (CHRONICLES)

THALLUS.... Preserved by JULIUS AFRICANUS (CHRONOGRAPHY, 18,1)

jesus var en meget omtalt og velnedskrevet fyr på den tid..... det kan jo ikke undgås at en så stor figur ku gå så længe og
ikke blive skrevet ned af nogle vel.........

Så det er ikke bare bibelen der skriver om jesus, det vil være en kæmpe fejl af sige!

Grunden til at der er blevet skrevet på engelsk er fordi at det er ikke til at opdrive cool nok bøger på dansk!

Hilsen

Flagermusmanden......

PS. ik tro på mig, undersøg det selv, og igen igen hold det op imod guds ord, ved det er mærkelig at gøre med det her, men
gør det alligevel...... læs mit indlæg om "pas på herinde" så vil du forstå hvad jeg mener!

Til toppen 
#31978 - 14/04/2004 15:38 jokeren [Re: Ateist]
Thomas-k
Bruger

Så lige at det var til dig at der skulle svares til........ blev lige nødt til at slette en del........ men men...... det blev da husket denne gang...... Hyg dig

Thomas

Til toppen 
#31979 - 14/04/2004 16:32 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Ateist
Bruger

Til dem der ikke har ret meget tålmodighed så prøver jeg sån lidt på at holde mig lidt på den korte ende af en novelle.......

vil ikke gøre det alt for kedelig at læse det her nemmerlig..... Måske en lille vits ville hjælpe: hvad sagde bien da den fløj forbi et spejl........ Hej IB..... Morfar joke over alle døde jokes..... AMEN

Du citerer ikke ret mange af dine kilder, hvorfor jeg ikke kan forholde mig til dem.
Kom venligst med nogle relevante citater fra de nævnte kilder fremfor morfar-jokes o.l.!
Og du behøver ikke at være bange for at det vil kede mig: Indlæg med indhold er ikke nær så kedelige som indlæg uden.

PS. ik tro på mig, undersøg det selv, og igen igen hold det op imod guds ord, ved det er mærkelig at gøre med det her, men gør det alligevel...... læs mit indlæg om "pas på herinde" så vil du forstå hvad jeg mener!

Jeg har skam læst det nævnte indlæg men fandt ikke rigtigt noget jeg kunne bruge.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#31980 - 14/04/2004 17:43 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Thomas-k
Bruger

Der er heldigvis rigtig mange der kommer til at se dette indlæg (derfor var det at jeg sagde det skulle laves i et nyt topic fordi der vil være fler der så det så) så det er ikke kun skrevet til dig..............der er mange der finder sån noget her kedelig..... men sys bare det er relevandt så derfor gjorde jeg det lettyggeligt!!!

Du siger at mine kilder ikke er ret goe...... tja, måske ik det jeg lagde vildt meget vægt i....... tog lige een søgning på google....... på The Death of Peregrine........ der kom voldsomt meget...... her er den øverste på listen der kom frem.......http://www.biblehistory.net/newsletter/crucified.htm

Bare søg lidt på dem så skal du meget nok finde dem på nettet...... så ved du at de er ægte.....

en anden side der sprang mig i hovedet...... http://www.layhands.com/EvidenceForTheResurrection.htm

ik svært..... det var det jeg mente med det sidste jeg skrev! undersøg det selv.... vær ikke tilfreds med hvad jeg skriver men se selv med dine egne øjne på nettet eller bibleo at det jeg siger er sandt........

Alle der ikke forstår hvad jeg lige sagde der, se mit indlæg der hedder "pas på herinde"

Tudelu......

Til toppen 
#31981 - 14/04/2004 19:27 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Thomas-k, du skriver:

Der er heldigvis rigtig mange der kommer til at se dette indlæg (derfor var det at jeg sagde det skulle laves i et nyt topic fordi der vil være fler der så det så) så det er ikke kun skrevet til dig..............der er mange der finder sån noget her kedelig..... men sys bare det er relevandt så derfor gjorde jeg det lettyggeligt!!!

Thomas, du behøver ikke at gøre det "lettyggeligt" - jeg tror ikke der er nogen her i Café Thomas, som behøver læse-let-indlæg.

Du har derimod nok grund til at at frygte, at "der er mange der finder sån noget her kedelig ..", som du skriver.

Det, som jeg personlig finder kedeligt, er, at du skaber så megen opmærsomhed omkring din meget specielle hat-og-briller-udtryksmåde, når du skriver som du gør .. Jeg synes, du tivoliserer og latterliggør evangeliet, og også at du håner dine medmennesker, både os som tror på det, og dem der ikke gør.

Så jeg vil foreslå, at du, inden du skriver flere indlæg her, ser dig omkring her på JesusNet og læser nogle af artiklerne og debatindlæggene. Hvis du så har spørgsmål eller tilføjelser, eller konkrete indvendinger, er du velkommen til at sige frem.

Bare husk, at almindelig venlighed og høflighed er et must, især når man henvender sig til nogen, man ikke på forhånd er enig med, og at vores livsanskuelse, uanset hvad den går ud på, ikke er pjat og pjank men for de fleste af os en dybt alvorlig sag.

Og måske kunne du lære et og andet, også af nogen af dem, du ikke er enig med!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31982 - 14/04/2004 20:49 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Ateist

Må jeg komme med en nyttesløs kommentar fuldkommen ude at trit med tråden: Jeg ved godt det er svært på ... "utroværdigt"?! ... niveau bare at tage for gode varer, når noge påstår at nogen engang sagde ditten og datten. Til trods for tonen hos nogle, syntes jeg at de seneste debatter mellem dig og Thomas er rimelig spændende at følge med i.

Nu savner du så en uddybning af de kilder, Thomas giver, hvilket du i senere indlæg kun delvist får frembragt. Og du afviser de citater, Thomas har brugt tidligere. Det, der har fået mig til delvist at stoppe med at skrive i jesusnet, er den hos nogle store mangel på tiltro. Jeg er udemærket klar over man ikke skal tage alt for gode varer, men personligt gider jeg ikke bruge lang tid på at søge efter en bestemt information, jeg har læst engang eller hørt på TV eller lignende, blot fordi nogle ikke tror på hvad jeg siger, uden det er dokumenteret "på videnskabeligt niveau" (nåja, det sidste var nok mest henvist til forumet tro og videnskab, hvor man godt kan kradte af hvis man ikke er i besiddelse af studiebøger fra Århus Universitet). Jeg har ikke behov for at have dokumenteret videnskabeligt belæg på skriftligt niveau for alt hvad jeg siger, og vi kan vel blive enige om, at det ville være umuligt at debatere, hvis det skulle være tilfældet. Hvis nogle ikke tror på hvad jeg siger, er det naturligvis deres problem - ikke mit.

Så i stedet for blot at antage at Thomas er fuld af løgn indtil det modsatte er bevist, kunne det da være rart hvis du tog stilling til de ting han skriver, nu du i første omgang selv spurgte. Det syntes jeg ville kunne føre debatten videre i stedet for at kvæle den.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#31983 - 15/04/2004 09:43 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Ateist
Bruger

Når jeg antog, at vi skulle debattere emnet, så var jeg altså forkert på den.
Du ville blot bruge mig og tråden til at præsentere lidt læse-let-propaganda for de "rigtig mange" andre, der måtte følge tråden.
Da føler jeg helt ærlig at du holder mig for nar og spilder min tid.

Du siger at mine kilder ikke er ret goe......

Jeg har (endnu) ikke forholdt mig til kvaliteten af dine kilder. At jeg skulle sige, at dine "kilder ikke er ret goe" er altså noget du selv har fundet på.

Jeg har alene kritiseret din præsentation af kilderne.
Tråden her blev oprettet så du kunne underbygge dine påstande. At liste en lang række forfattere udgør altså ikke en underbyggelse af påstanene.
Du er nødt til at fortælle mig, hvilke relevante ting forfatteren siger - og evt. også, hvorfor det sagte er relevant (hvis ikke det er selvindlysende).

tja, måske ik det jeg lagde vildt meget vægt i.......

Hvilket kan undre, når nu det var formålet med tråden.

tog lige een søgning på google....... på The Death of Peregrine........ der kom voldsomt meget...... her er den øverste på listen der kom frem.......http://www.biblehistory.net/newsletter/crucified.htm

Bare søg lidt på dem så skal du meget nok finde dem på nettet...... så ved du at de er ægte.....

<...>

ik svært..... det var det jeg mente med det sidste jeg skrev! undersøg det selv.... vær ikke tilfreds med hvad jeg skriver men se selv med dine egne øjne på nettet eller bibleo at det jeg siger er sandt........

Selvfølgelig kan jeg da selv undersøge sagen på nettet og biblioteket.
Men tråden her blev oprettet for at du kunne underbygge dine påstande - ikke for at jeg kunne gøre det for dig.

Det er ærligt talt for billigt at fremføre en masse påstande og så blot henvise folk til biblioteket, når de spørger dig om du kan underbygge påstandene.

Til toppen 
#31984 - 15/04/2004 10:05 Re: Korsfæstelsen [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Nu savner du så en uddybning af de kilder, Thomas giver, hvilket du i senere indlæg kun delvist får frembragt.

Ja, det gør jeg da i høj grad.
Jeg kan da ikke forholde mig til et navn eller til oplysningen om, at "han ... sagde en masse "vittigheder" om jesus".
Hvad sagde han og på hvilket grundlag sagde han det?

Og du afviser de citater, Thomas har brugt tidligere.

Hvilke citater har jeg afvist?

Det, der har fået mig til delvist at stoppe med at skrive i jesusnet, er den hos nogle store mangel på tiltro.

Den skal jo ses i lyset af den hos nogle store grad af påståelighed.

Jeg er udemærket klar over man ikke skal tage alt for gode varer, men personligt gider jeg ikke bruge lang tid på at søge efter en bestemt information, jeg har læst engang eller hørt på TV eller lignende, blot fordi nogle ikke tror på hvad jeg siger, uden det er dokumenteret "på videnskabeligt niveau" (nåja, det sidste var nok mest henvist til forumet tro og videnskab, hvor man godt kan kradte af hvis man ikke er i besiddelse af studiebøger fra Århus Universitet). Jeg har ikke behov for at have dokumenteret videnskabeligt belæg på skriftligt niveau for alt hvad jeg siger, og vi kan vel blive enige om, at det ville være umuligt at debatere, hvis det skulle være tilfældet.

Vi kan vel også godt blive enige om, at det ville være umuligt at debattere, hvis alle blot fremførte deres synspunkt uden at underbygge det:
"Det forholder sig sådan og sådan!"
"Nej, det forholder sig lige modsat!"
"Nej, det gør ej!"
"Jo, det gør så, det har jeg selv læste engang!"
etc.
etc.

Hvis nogle ikke tror på hvad jeg siger, er det naturligvis deres problem - ikke mit.

Jeg vil faktisk også mene at det er dit problem, såfremt du tager debatten seriøst.
Det er altså den, der fremfører en påstand, der er forpligtet til at underbygge den.

Så i stedet for blot at antage at Thomas er fuld af løgn indtil det modsatte er bevist, ...

Nu har jeg altså aldrig hævdet at Thomas er fuld af løgn.
Det ville kræve at han udtaler sig imod bedre vidende, og det har jeg ikke grund til at tro, at han gør.
Jeg er da som udgangspunkt overbevist om, at han tager fejl, men jeg tror egl. han selv er overbevist om, at han har ret.

... kunne det da være rart hvis du tog stilling til de ting han skriver, nu du i første omgang selv spurgte. Det syntes jeg ville kunne føre debatten videre i stedet for at kvæle den.

Problemet er bare at han ikke skriver ret meget konkret - af de 6 listede navne er der kun angivet et citat for 2 af dem.
Det meste af hans indlæg er altså rene påstande og verbal tomgang.
Derfor bad jeg ham netop også om at uddybe sit indlæg, så jeg havde noget mere konkret at forholde mig til.
Det krav bør ikke kunne kvæle debatte men tværtimod kun kunne føre den videre.

Til toppen 
#31985 - 15/04/2004 11:01 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Starter lige ud midt i indlægget:

MA: Det, der har fået mig til delvist at stoppe med at skrive i jesusnet, er den hos nogle store mangel på tiltro.

At: Den skal jo ses i lyset af den hos nogle store grad af påståelighed.

Vi kan vel også godt blive enige om, at det ville være umuligt at debattere, hvis alle blot fremførte deres synspunkt uden at underbygge det [...]

Det er vi enige om, ja. Og jeg kan også godt se problematikken i, hvis man skulle tage alt for gode varer. Jeg savner nok at man tager "lidt mere" for gode varer og argumenterer ud fra det, frem for først at ville argumentere, når en tilstrækkelig dokumenteret bevisbyrde er fremlagt foran en. Jeg må personligt indrømme, at jeg tager folks ustalelser for reelle og derfor godt kan diskutere dem. Det er selvfølgelig uheldigt, hvis det viser sig at være forkert, men det er jo op til den enkeltes tiltro.

Og derfor er:

Det forholder sig sådan og sådan!"
"Nej, det forholder sig lige modsat!"
"Nej, det gør ej!"
"Jo, det gør så, det har jeg selv læste engang!"
etc.

Både relevant og urelevant. Argumentation er jo ikke identisk med bevisførelse. Hvis man argumenterede sig igennem debatten, ville man sagtens kunne forstå hinanden ude at skulle have 3.part ind og blande sig med skriftlige kilder. Det er jo ikke et spørgsmål om dokumentation i sidste ende, men mere et spørgsmål om at ville argumentere og diskutere.

Det er altså den, der fremfører en påstand, der er forpligtet til at underbygge den.

Men man bliver også nød til at være åben. Forestil dig situationen: Min gamle far og jeg er på andejagt og ser en albansk elg med dobbeltskruget spidsgevind på geviret (??!?!?). Uheldigvis dør min gamle far, før vi får det fortalt. At fortælle om denne albanske elg til visse personer her på jesusnet ville være omsonst, når min gamle far er død. Og selv om han levede, var det ikke sikkert, hans ville blive accepteret på pålideligt vidne. Ergo ville det være nødvendigt med et billede, der med sikkerhed ikke er forfalsket. Eller at en tilpas stor menneskeskare har set det samme elg.

Men jeg ved da også godt at det at se før man tror er fundamentalt. Selv da Jesus opvakte Lazarus fra døden - udelukkende for at overbevise en flok mennesker om at han var Guds søn - var det langt fra alle der troede på dén.

Ejh, nu når jeg ikke mere i dette indlæg. Hvor kikset - Nåmen for at slutte brat - jeg kan som sagt godt se det fra begge sider. Man skal ikke tro på alt hvad man hører - men man skal heller ikke være mistroisk.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#31986 - 15/04/2004 12:12 Re: Korsfæstelsen [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Og jeg kan også godt se problematikken i, hvis man skulle tage alt for gode varer. Jeg savner nok at man tager "lidt mere" for gode varer og argumenterer ud fra det, frem for først at ville argumentere, når en tilstrækkelig dokumenteret bevisbyrde er fremlagt foran en.

Jeg føler egl. ikke behov for at skulle tage ""lidt mere" for gode varer". Jeg betragter nemlig 'en sund skepsis' som en god ting. Tiltro afhænger af mange ting, herunder ikke mindst påstandens karakter.
Hvis folk påstår de har set en ræv i en skov på Koldingegnen, så tror jeg dem umiddelbart. Det stemmer nemlig overens med, hvad jeg i forvejen ved: Ræve lever naturligt i Danmark.
Hvis folk imidlertid påstår de har set en puma i en skov på Koldingegnen, så tror jeg dem umiddelbart ikke. Det stemmer nemlig ikke overens med, hvad jeg i forvejen ved: Pumaer lever ikke naturligt i Danmark.
Og, som Carl Sagan (?) sagde: Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser. Derfor må jeg, når fx personer hævdes at have vækket de døde til live, insistere på at påstandene underbygges. Da rækker min tiltro ikke.

Jeg kan iøvrigt sagtens argumentere ud fra et standpunkt jeg ikke har accepteret. Herinde argumenterer jeg jo fx temmelig ofte ud fra den antagelse, at Gud findes selvom jeg ikke er det mindste i tvivl om, at han ikke findes.
Så at jeg ikke tager tingene for gode varer er ikke i sig selv nogen hindring for debatten.

"Problemet" i den aktuelle situation er blot, at kilderne er selve det vi debatterer. Hvis derfor ikke vi får kilderne på bordet er selve debattens kerne fraværende og dermed er debatten død.
Citaterne er altså altafgørende, hvilket vil sige, at enten skal han finde dem eller også skal jeg. Da det er hans påstande, bør han også være den, der finder citaterne.

Argumentation er jo ikke identisk med bevisførelse. Hvis man argumenterede sig igennem debatten, ville man sagtens kunne forstå hinanden ude at skulle have 3.part ind og blande sig med skriftlige kilder. Det er jo ikke et spørgsmål om dokumentation i sidste ende, men mere et spørgsmål om at ville argumentere og diskutere.

Argumentation er ganske rigtigt ikke identisk med bevisførelse.
Men argumentation alene har også sine klare begrænsninger.
Du kan ikke argumentere dig frem til viden om omverdenen - på et eller andet tidspunkt er du nødt til at have nogle observationer at støtte dig til.

Det samme gør sig gældende i den aktuelle debat: Vi kan ikke argumentere os frem til, hvorvidt Jesu liv og levned er veldokumenteret - vi er nødt til at se på de påståede kilder.

Men man bliver også nød til at være åben. Forestil dig situationen: Min gamle far og jeg er på andejagt og ser en albansk elg med dobbeltskruget spidsgevind på geviret (??!?!?). Uheldigvis dør min gamle far, før vi får det fortalt. At fortælle om denne albanske elg til visse personer her på jesusnet ville være omsonst, når min gamle far er død. Og selv om han levede, var det ikke sikkert, hans ville blive accepteret på pålideligt vidne. Ergo ville det være nødvendigt med et billede, der med sikkerhed ikke er forfalsket. Eller at en tilpas stor menneskeskare har set det samme elg.

Hvorfor er jeg nødt til at være åben? At du påstår noget usandsynligt er vel ikke noget jeg nødvendigvis skal tage for gode varer?
Ikke fordi du lyver men du og din far kan jo have taget fejl.
I dit eksempel forudsætter du at din beretning er sand og da er det jo åbenbart at jeg gør ret i at tro dig.
Men i virkeligheden er det mig bekendt kun en ganske lille del af usandsynlige påstande, der rent faktisk er sande. Ergo gør man som hovedregel ret i at være skeptisk.

Men jeg ved da også godt at det at se før man tror er fundamentalt. Selv da Jesus opvakte Lazarus fra døden - udelukkende for at overbevise en flok mennesker om at han var Guds søn - var det langt fra alle der troede på dén.

Folk der rent faktisk overværede det havde god grund til at være skeptiske jvf. fx Sai Babas "mirakler".

Folk i dag, der kun har en 2000 år gammel teksts ord for at det skete, har al mulig grund til at være skeptisk og affærdige det.

Til toppen 
#31987 - 15/04/2004 16:22 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Thomas-k
Bruger

ville ikke lave det for langt...... og sys egentlig det var nok, det er jo bar lige at søge lidt på dem på google...... troede faktisk det lød ret troværdigt, derfor sparede jeg alle de høje detaljer som normen alligevel ik gider læse........ sys faktisk også det var lidt mere end tomgang.......

Til toppen 
#31988 - 16/04/2004 10:34 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist.

Tak for dit gode svar. Jeg må efterhånden indrømme, at min oprindelige kritik her nok mest var ubegrundet - eller i hvert fald har det kritikken drejede sig om med forklaring taget toppe af kritikken.

Herinde argumenterer jeg jo fx temmelig ofte ud fra den antagelse, at Gud findes selvom jeg ikke er det mindste i tvivl om, at han ikke findes.

Dét er rigtigt, og det skal du faktisk have tak for. Jeg oplever ofte det er svært at opstille et scenarie der forudsætter Gud ikke findes og efterfølgende diskutere det blandt kristne, hvilket kan være irriterende nogle gange. Så det er rart med folk der kan se .... objektivt?

Da det er hans påstande, bør han også være den, der finder citaterne.

Ja ok. Det kan jeg egentlig godt se.

Men i virkeligheden er det mig bekendt kun en ganske lille del af usandsynlige påstande, der rent faktisk er sande.

Tiltro er en god ting. Uheldigvis er tiltro også en af de ting, der er mest udbytterig at udnytte. Jeg syntes nok man skal være uskyldig til det modsatte er bevist, men jeg kan (efterhånden) godt se, at man dækker sig selv bedst ind ved at mene, andre er skyldige til det modsatte er bevist. Nåja måske ikke i straffesager.

Du kan ikke argumentere dig frem til viden om omverdenen ...

Mnaej det kan man nok ikke. Men snakker man udover naturlige regler (måle/veje) kræver tingene god argumentation.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#31989 - 17/04/2004 13:28 Re: Korsfæstelsen [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej Machine_A

Tak for dit gode svar. Jeg må efterhånden indrømme, at min oprindelige kritik her nok mest var ubegrundet - eller i hvert fald har det kritikken drejede sig om med forklaring taget toppe af kritikken.

Det er dejligt at høre.

At: Herinde argumenterer jeg jo fx temmelig ofte ud fra den antagelse, at Gud findes selvom jeg ikke er det mindste i tvivl om, at han ikke findes.

M_A: Dét er rigtigt, og det skal du faktisk have tak for. Jeg oplever ofte det er svært at opstille et scenarie der forudsætter Gud ikke findes og efterfølgende diskutere det blandt kristne, hvilket kan være irriterende nogle gange.

Det kan ganske rigtigt være vanskeligt.
Det første indlæg i en debat er lettest men efterhånden som debatten skrider frem er det let at glide tilbage til de antagelser og tankemønstre man føler sig hjemme i.

Derudover hjælper det også, hvis det standpunkt man skal tage i det mindste virker nogenlunde logisk - selvom også man mener det er forkert.
Hvis man for diskussionens skyld accepterer tanken om magiske kræfter så det godt give en slags mening at gå på vandet eller vække en død til live godt.

Der er imidlertid synspunkter, jeg ikke rigtigt kan argumentere ud fra, fordi jeg ganske enkelt mener det er noget nonsens. Det kan være begreber som Treenigheden, arvesynd etc. For mig at se giver alt dette lige så lidt mening som en firkantet cirkel og derfor er det ikke rigtigt noget jeg kan forholde mig fornuftigt til. Jeg kan blot spørge til andres opfattelse af det i et forsøg på at forstå dem samt prøve at forklare, hvorfor jeg mener det er nonsens.

Det kan også være ting, der egl. ikke i sig selv er så vanskelige at antage, men som i den givne kontekst bliver til nonsens: fri vilje og alvidenhed i sameksistens, Guds alkærlige natur sammenholdt med nødvendigheden af Jesu sonoffer etc.

Så det er rart med folk der kan se .... objektivt?

Det vil jeg nu ikke hævde at jeg kan.
Jeg prøver da, men objektivitet er vist et uopnåeligt mål.

At: Men i virkeligheden er det mig bekendt kun en ganske lille del af usandsynlige påstande, der rent faktisk er sande.

M_A: Tiltro er en god ting. Uheldigvis er tiltro også en af de ting, der er mest udbytterig at udnytte. Jeg syntes nok man skal være uskyldig til det modsatte er bevist, men jeg kan (efterhånden) godt se, at man dækker sig selv bedst ind ved at mene, andre er skyldige til det modsatte er bevist. Nåja måske ikke i straffesager.

Jeg vil helst ikke tale om skyld/uskyld i denne sammenhæng.
Når jeg siger at påstandene ikke er sande, siger jeg ikke at de er løgne. Den der fremfører dem kan sagtens være i god tro selvom han tager fejl. Dermed er han ikke skyldig - i hvert fald ikke i andet end at tage fejl.

I skyldsspørgsmål tager jeg principielt det udgangspunkt, at en person er uskyldig til andet er bevist.

I 'sandhedsspørgsmål' tager jeg principielt det udgangspunkt, at en påstand er usand til den er bevist.
Alternativet, at alt er sandt til det er modbevist, fører til intellektuelt anarki, hvor talrige indbyrdes modstridende udsagn på samme tid alle regnes for sande.

For mig at se er disse to udgangspunkter ikke det mindste i modstrid med hinanden, da det første jo også kan formuleres sådan at påstanden om skyld regnes for usand til den er bevist.

At en person regnes for uskyldig til andet er bevist og at Gud regnes for ikke-eksisterende til andet er bevist er altså i virkeligheden samme princip.

At: Du kan ikke argumentere dig frem til viden om omverdenen ...

M_A: Mnaej det kan man nok ikke. Men snakker man udover naturlige regler (måle/veje) kræver tingene god argumentation.

Jeg taler skam på ingen måde imod god argumentation.
Jeg mener blot at viden om omverdenen kræver både god argumentation (logik) og pålidelige observationer.
At udtale sig om verdenens beskaffenhed på baggrund af logik alene er i mine øjne blot intellektuelt lir.

Til toppen 
#31990 - 17/04/2004 22:48 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Ateist
Bruger

ville ikke lave det for langt......

Hvis nu du havde droppet vitsen og din evindelige henvisning til "Pas på herinde"-indlægget, så var der såmænd rigelig plads til noget reelt indhold på den plads du rent faktisk anvendte.

og sys egentlig det var nok, det er jo bar lige at søge lidt på dem på google......

Jamen, så kan du jo hurtigt gøre det.

troede faktisk det lød ret troværdigt, derfor sparede jeg alle de høje detaljer som normen alligevel ik gider læse........

Du må jo gøre op med dig selv, hvem din målgruppe er.

Hvis du ønsker at debattere med mig, og ønsker at jeg skal bruge tid på at svare dig , så må du gøre dig klart, hvad jeg behøver - nemlig noget konkret at forholde mig til.

Hvis din målgruppe blot er alle mulige andre tilfældige forbipasserende, så vær ærlig at sige det - så gider jeg nemlig ikke tage del i din prædiken.

sys faktisk også det var lidt mere end tomgang.......

Ja, der var jo trods alt de to citater.

Til toppen 
#31991 - 17/04/2004 23:46 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Ateist
Bruger

CORNELIUS TACITUS (ÅR 55-120)'

...

Han skriver i en af hans fortællinger/analer (XV,44):

Christus, the founder og the name, were put to death by pontius pilate, procurator of judea in the raign of tiberius: but the pernicious superstition, repressed for a time, broke out again, not only through judea, where the mischief originated, but through the city of rome also

Det virker nu mest som om han blot kort refererer den kristus-myte han har hørt de tidligste kristne fortælle. (se evt. her for en lidt mere detaljeret gennemgang)

En ikke jesus glad person har lige beskrevet jesus der...... han vil ikke på nogen måde få noget ud af det..... i forhold til en kristen.... ik......

Han ville måske ikke få noget ud af det og han har sikkert også selv troet på det han har hørt de kristne fortælle, men det beviser jo bare ikke, at det var rigtigt.

MARA BAR-SERAPION (BREV TIL HANS SØN)

Han opfordrer sin son til at jage visdom i hans brev, det menes at faren er en filosof. han sammenligner jesus med andre filosoffer som Socrates og Pythagoras...... nå, et pluk af hvad han skriver..... :

What advantage did the athenians gain from putting socrats to death? Famine and plague came upon them as a judgement for their crime. what advantage did the men of samos gain from burning pythagoras? In a moment thair land was covered whit sand.

What advantage did the jews gain from executing their wise king? its was just after that that their kingdom was abolished......

Ud fra det du her har citeret fremgår det ikke at det er Jesus, der tales om.

Og, selv hvis det er Jesus, så fremgår det ikke af citatet, at MBS er øjenvidne til den nævnte begivenhed.
Han bygger altså formentlig på den historie han har hørt fra (andre?) kristne.

Til toppen 
#31992 - 21/04/2004 15:28 Re: Korsfæstelsen [Re: Ateist]
Thomas-k
Bruger

ville det ikke bare være nemmere hvis du sagde fra starten at lige meget hvad du siger så vil jeg ikke tro på det, fordi min kop er fyldt op!
kommer ikke til at skrive mere i dette indlæg fordi jeg kan se at jeg taler for døve øre, og det gider jeg ikke spilde min tid på............. undskyld min ærlighed!
kommer ikke til at læse dit svar på den post her, fordi da du overhovedet ikke tager det til overvejelse hvad jeg siger, så synes jeg at jeg har kastet mine perler det forkerte sted, og har ikke rigtig lyst til at høre hvad du mere har og sige.......
bliver sikkert smidt ud for dette indlæg, men hvad, er bare lige en lille smule ærlig!

Hilsen
Klovnen med følelser

Til toppen 
#31993 - 21/04/2004 17:20 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Thomas-k

bliver sikkert smidt ud for dette indlæg, men hvad, er bare lige en lille smule ærlig!

Nej - ærlighed står ikke på listen af grunde til at bortvise brugere

Vi må gerne sige vores mening og gerne være uenige med alle andre herinde...... når vi altså bare siger det på en pæn måde og ikke går efter manden - men bolden

Vi må også gerne give udtryk for frustration over misforståelser fra andre og vi må gerne sige at vi føler de ikke høre/læser hvad vi skriver...... men det er ikke heldigt at sige det er fordi vedkommende ikke vil...... en anden debatør har jo en anden "kameravinkel" til livet - andre erfaringer og oplevelser - og ser ting derfra..... det må vi acceptere og det må vi debatere ud fra......

Jeg synes det er god tone at sige fra i en debat man ikke ønsker at fortsætte..... fremfor bare at synke i jorden på mystisk vis.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31994 - 22/04/2004 06:47 Re: Korsfæstelsen [Re: Esmaralda]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej,
Hvis der havde været internet og debatforaer for omkring 2000 år siden, så ville en hvis Herre fra Nazareth sikkert være blevet smidt ud for at kalde et par af meddebattørerne "Øgleyngel" og andre spændende ting!!!

Mvh. Carsten

Til toppen 
#31995 - 22/04/2004 10:17 Re: Korsfæstelsen [Re: Carsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, sikkert nok, og han blev som bekendt endda korsfæstet for det, han sagde.

Men der er en væsensforskel på Gud og hans skabninger.

Og vi er ikke kaldet til at kritisere eller supplere Guds ord, kun JesusNets brugeres, og kun når vi mener, at de er en belastning for udbredelsen af det glædelige budskab ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31996 - 25/04/2004 10:18 Re: Korsfæstelsen [Re: Thomas-k]
Ateist
Bruger

ville det ikke bare være nemmere hvis du sagde fra starten at lige meget hvad du siger så vil jeg ikke tro på det, fordi min kop er fyldt op!

Hvis det var, hvad jeg mente, så ville det da utvivlsomt være nemmere.
Det er imidlertid ikke, hvad jeg mener.

Hvor mener du at jeg har givet udtryk for dette standpunkt?

Er du så uvant med, at dine tilhører afkræver dig beviser for dine påstande, at du tager det som en total afvisning, når det endelig sker?

kommer ikke til at skrive mere i dette indlæg fordi jeg kan se at jeg taler for døve øre, og det gider jeg ikke spilde min tid på.............

Hvordan kan du dog se at du taler for døve øren?

Fordi jeg bad dig uddybe og underbygge dine påstande?

Fordi jeg forholdte mig kritisk til de to citater du kom med?

Fordi jeg bad dig om at debattere med mig - og ikke blot prædike for tilfældige forbipasserende?

Fordi jeg påpegede at "vitsen" kunne have været erstattet af reelt indhold - når nu du angav manglende plads som begrundelse for det lidt tynde indhold?

Jeg kan ærligt talt ikke se, at jeg på nogen måde har spildt din tid - tværtimod.

undskyld min ærlighed!

Hvis du er ærlig, har du da ingen grund til at undskylde.

kommer ikke til at læse dit svar på den post her, fordi da du overhovedet ikke tager det til overvejelse hvad jeg siger, så synes jeg at jeg har kastet mine perler det forkerte sted, og har ikke rigtig lyst til at høre hvad du mere har og sige.......

Nå!

Hvilke perler er det iøvrigt du har kastet?

Til toppen 
#31997 - 29/04/2004 09:34 Til ateisten [Re: Ateist]
jakob_tjf
Bruger

Reg.: 14/04/2004
Sted: Aalborg
Hej Ateist

Jeg har fulgt lidt med i nogle af dine diskussioner..

Jeg har lige et spørgsmål som nok ikke lige har så meget med denne diskussion at gøre (håber ikke det gør noget)...

Hvad er det du håber at opnå ved at skrive herinde på jesusnet.dk? Er du en "missionær" der vil overbevise kristne om at Gud ikke findes? Hvad skal der til for at overbevise dig om at Gud findes?

Jakob

Til toppen 
#31998 - 29/04/2004 09:54 Re: Til ateisten [Re: jakob_tjf]
Ateist
Bruger

Hej Jakob!

Jeg har lige et spørgsmål som nok ikke lige har så meget med denne diskussion at gøre (håber ikke det gør noget)...

Det gør ikke mig noget.

Hvad er det du håber at opnå ved at skrive herinde på jesusnet.dk?

Hvorfor antager du at jeg vil opnå noget?
Måske finder jeg det blot hyggeligt og sjovt?
Måske føler jeg at jeg bliver klogere på emnet og mine "modstandere"?
Jeg har ikke noget klart mål med at være her - jeg kom af nysgerrighed og er her så længe jeg finder det interessant.

Finder du det suspekt, at en ateist færdes herinde?

Er du en "missionær" der vil overbevise kristne om at Gud ikke findes?

Jeg ville meget gerne overbevise kristne om at Gud ikke eksisterer, men det tror jeg nu ikke på jeg kan.
Det er i bedste fald et sekundært mål.

Hvad skal der til for at overbevise dig om at Gud findes?

Et bevis.

Til toppen 
#31999 - 29/04/2004 12:35 Re: Til ateisten [Re: Ateist]
jakob_tjf
Bruger

hej igen...

Okey, det kunne godt være at der var en "evangelistisk" tilgang du havde til debatforumet, og det er selvfølgelig også i orden at der interesse (ikke at jeg skal bestemme det...)

Jeg har bare et spørgsmål, du siger at for at du skulle kunne tro på Gud, så skal du have et bevis, men hvad er et bevis? Hvis Gud findes, er han ikke af en fysisk karakter, men derimod af en åndelig og kan dermed ikke måles eller vejes, eller hvad? ville et mirakel være et bevis eller et det bare tilfælde? Er hele skabningen et bevis eller bare tilfældighedernes spil?

Jeg vil jo mene at det er fuldstændig urealistisk rent videnskabeligt at det hele er et rent tilfælde, oddsene er simpelthen alt for små.... Det ville være mere logisk hvis der var en designer bag designet eller en skaber bag skabningen, eller hvad?

Jakob

Til toppen 
#32000 - 29/04/2004 14:11 Re: Til ateisten [Re: jakob_tjf]
Ateist
Bruger

Okey, det kunne godt være at der var en "evangelistisk" tilgang du havde til debatforumet, ...

Hvordan kunne det næsten være det?
Ateismen har jo ingen evangelier.

Jeg har bare et spørgsmål, du siger at for at du skulle kunne tro på Gud, så skal du have et bevis, men hvad er et bevis?

Jeg føler ikke det er op til mig at udtænke hypotetiske beviser for en påstand, der ikke er min.

At bevise påstanden om Guds eksistens vil jeg lade være op til jer troende.
Gud selv skal, såfremt han eksisterer, også være mere end velkommen til at sende mig et bevis.
Men, da jeg jo ikke tror at Gud eksisterer, bruger jeg ærligt talt ikke selv ret meget tid på at udtænke beviser for hans eksistens.

Hvis Gud findes, er han ikke af en fysisk karakter, men derimod af en åndelig og kan dermed ikke måles eller vejes, eller hvad?

Det ved jeg ikke.
Han er jeres opfindelse, så I må fortælle mig, hvordan han er defineret.

Personligt tror jeg ikke på eksistensen af noget "åndelig[t]" og opererer derfor ikke med ikke-fysiske størrelser.
Indtil andet er bevist så behandler jeg faktisk alt ikke-fysisk som fiktion.

ville et mirakel være et bevis eller et det bare tilfælde?

Hvis du kan bevise det er et mirakel, så har du vel også bevist Guds eksistens.

Hvis det blot er en hændelse som vi ikke kan forklare, så beviser det ingenting.

Er hele skabningen et bevis eller bare tilfældighedernes spil?

"Skabningen" er ikke et bevis.

Jeg vil jo mene at det er fuldstændig urealistisk rent videnskabeligt at det hele er et rent tilfælde, oddsene er simpelthen alt for små....

Tjah... det kommer jo i sidste ende helt an på, hvordan man regner.
Jeg kan ikke se, at nogen på troværdig vis kan regne de odds ud.

Det ville være mere logisk hvis der var en designer bag designet eller en skaber bag skabningen, eller hvad?

Nej!

Til toppen 
#32001 - 29/04/2004 16:03 Re: Til ateisten [Re: Ateist]
jakob_tjf
Bruger

hej ateist..

Lige først... grunden til at jeg satte evangelistisk i anførselstegn var jo at det jo ikke er noget evangelium du tror på, og altså ikke er noget evangelium du vil udbrede.

Jeg synes det er lidt skræmmende at du ikke vil overveje eksistensen af en Gud, som om du allerede har beviset for at han ikke findes, og det er der så vidt jeg ved endnu ikke fundet...
Jeg som kristen tager hele tiden stilling til om Gud overhovedet findes, det er jo noget jeg bliver nødt til at undersøge både i mit hjerte og min hjerne, for du kan ikke bevise/modbevise eksistensen af et ikkefysisk væsen...

Jeg vil lige prøve at spørge igen, hvad ville du betragte som et bevis på at Gud eksisterer?

Lige mht til odds... det må være muligt at udregne hvordan oddsene er for at jorden blev til ved ren tilfældighed, ligsom det også er muligt at udregne hvad sandsynligheden er for at vinde i lotto..

At bevise påstanden om Guds eksistens vil jeg lade være op til jer troende.

hvis vi skal bevise påstanden om at Gud eksisterer (hvilket jeg(ingen) ikke kan med mattematik og logik, så skal du vel også bevise at han ikke eksisterer...

Til toppen 
#32002 - 29/04/2004 17:09 Re: Til ateisten [Re: jakob_tjf]
Ateist
Bruger

Hej Jakob!

Lige først... grunden til at jeg satte evangelistisk i anførselstegn var jo at det jo ikke er noget evangelium du tror på, og altså ikke er noget evangelium du vil udbrede.

Det havde jeg måske nok på fornemmelsen, men så må jeg indrømme, at ikke ved, hvad du mener med "evangelistisk".

Jeg synes det er lidt skræmmende at du ikke vil overveje eksistensen af en Gud, ...

Hvorfor er det dog "skræmmende"?

Jeg synes tværtimod det er lovende, at der er folk som jeg, der kræver beviser fremfor blindt at acceptere de religiøse dogmer.

... som om du allerede har beviset for at han ikke findes, og det er der så vidt jeg ved endnu ikke fundet...

Sagen er, at jeg ikke behøver et bevis for at han ikke findes.
Så længe I ikke kan underbygge jeres påstand ordentligt er det eneste rationelle at forkaste den.

Jeg som kristen tager hele tiden stilling til om Gud overhovedet findes, det er jo noget jeg bliver nødt til at undersøge både i mit hjerte og min hjerne, for du kan ikke bevise/modbevise eksistensen af et ikkefysisk væsen...

Hvis ikke den, i det mindste i teorien, lader sig underbygge/bevise, så er det jo en grundløs påstand, der derfor ikke fortjener at blive taget alvorligt.

At undersøge ting "i [s]it hjerte" mener jeg heller ikke vi kan bygge noget på.

Jeg vil lige prøve at spørge igen, hvad ville du betragte som et bevis på at Gud eksisterer?

Jeg kan kun svare nogenlunde som før: Det ved jeg da virkelig ikke.

Men, hvis Gud findes, så er jeg sikker på at han nok kan komme i tanke om et bevis han kan give mig.

Lige mht til odds... det må være muligt at udregne hvordan oddsene er for at jorden blev til ved ren tilfældighed, ligsom det også er muligt at udregne hvad sandsynligheden er for at vinde i lotto..

Det vil jo kræve, at du kender både processen og udgangspunktet nøje.
Udvælgensen af lottotal er ganske veldefineret og kun derfor kan man beregne sandsynligheden så nøjagtigt.

A: At bevise påstanden om Guds eksistens vil jeg lade være op til jer troende.

J: hvis vi skal bevise påstanden om at Gud eksisterer (hvilket jeg(ingen) ikke kan med mattematik og logik, så skal du vel også bevise at han ikke eksisterer...

I påstår at han ikke eksisterer - denne påstand er I nødt til at underbygge.
Jeg påstår sådan set intet, men afviser blot jeres påstand pga. manglende beviser. Derfor har jeg intet at bevise.

Til toppen 
#32003 - 29/04/2004 17:54 Re: Til ateisten [Re: Ateist]
jakob_tjf
Bruger

Hej ateist

Jeg tror det her blir den sidste..

Grunden til at jeg synes at det er skræmmende, er at du kunne stå og se Jesus gå på vandet uden at tro på at der en Gud, eller du kunne blive helbredt fra en sygdom uden at tro på Gud... Du skulle nok finde en eller anden grund til det ikke er et bevis... har jeg ret? Derfor er du urokkelig og umulig at overbevise...

i bibelen står der:
"I tro fatter vi, at ver blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af noget synligt."
Hebræerbrevet 11:3
Tro går altså forud for forstand og vi må komme til Gud inden vi får beviset, altså må vi give Gud "en chance" for at bevise sig for én..

Jakob

Til toppen 
#32004 - 29/04/2004 18:42 Re: Til ateisten [Re: jakob_tjf]
Ateist
Bruger

Hej Jakob!

Grunden til at jeg synes at det er skræmmende, er at du kunne stå og se Jesus gå på vandet uden at tro på at der en Gud, eller du kunne blive helbredt fra en sygdom uden at tro på Gud... Du skulle nok finde en eller anden grund til det ikke er et bevis... har jeg ret?

Jeg ville da selvsagt starte med at lede efter alternative forklaringer.
Men, hvis der nu ingen alternative forklaringer findes, så må jeg jo begynde at overveje, hvorvidt jeres påstande er rigtige.

Jeg har imidlertid ikke set Jesus gå på vandet.

Og, hvis jeg på uforklarlig vis bliver rask, så er det eneste at sige om den sag vel, at vi ikke kan forklare det.

Man kan ikke forsvare, at slutte fra en uforklarlig hændelse til at Gud eksisterer.

Iøvrigt synes jeg ikke du forklarer hvorfor du finder det "skræmmende" - du beskriver blot hvad det er du finder "skræmmende".

Derfor er du urokkelig og umulig at overbevise...

Jeg er ikke urokkelig og umulig at overbevise - jeg er bare aldrig blevet præsenteret for et ordentligt bevis.
Vilde påstande er der nok af men overbevisende argumenter glimrer ved deres fravær.

i bibelen står der:
"I tro fatter vi, at ver blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af noget synligt."
Hebræerbrevet 11:3

Jamen dog!

Her står der: "Tro ikke på alt, hvad du hører!"

Tro går altså forud for forstand ...

Gør den "altså" det?
Jeg er selvsagt helt uenig.

... vi må komme til Gud inden vi får beviset, altså må vi give Gud "en chance" for at bevise sig for én..

Er det du siger virkelig, at din almægtige gud ikke magter at bevise sig for en ateist som mig?

Hvis ikke, jamen så har han jo den "chance" han behøver.
Hvad holder ham så tilbage?

Til toppen 
#32005 - 29/04/2004 19:09 Re: Til ateisten [Re: Ateist]
jakob_tjf
Bruger

hej igen

Er det du siger virkelig, at din almægtige gud ikke magter at bevise sig for en ateist som mig?

Det jeg siger er: At Gud allerede har bevist sig for dig, og det er så op til dig om du vil tro eller ej. Jeg gider ikke at diskutere hvad der er et "bevis" mere, for jeg tror ikke vi kan blive enige.
hvis du vil vide mere end hvad jeg ved om skabelses teorien kan du evt. prøve www.drdino.com som er lavet af en amerikansk videnskabsmand eller www.gluefox.com som er lavet af en svensk fysiker
Jakob

Til toppen 
#32006 - 29/04/2004 19:35 Re: Til ateisten [Re: jakob_tjf]
Ateist
Bruger

Hej Jakob!

A: Er det du siger virkelig, at din almægtige gud ikke magter at bevise sig for en ateist som mig?

J: Det jeg siger er: At Gud allerede har bevist sig for dig, og det er så op til dig om du vil tro eller ej.

Hvis du nu havde været typen, der gider diskutere, så ville jeg have bedt dig om at underbygge den påstand.

Jeg har nemlig ikke set et eneste bevis!

Jeg gider ikke at diskutere hvad der er et "bevis" mere, for jeg tror ikke vi kan blive enige.

Det har vi da (endnu) ikke diskuteret.
Du har blot udtalt dig om, hvad du mener, jeg vil acceptere som bevis.

hvis du vil vide mere end hvad jeg ved om skabelses teorien ...

Det føler jeg nu ikke noget generelt behov for.

... kan du evt. prøve www.drdino.com som er lavet af en amerikansk videnskabsmand eller www.gluefox.com som er lavet af en svensk fysiker

Jo tak, jeg har hørt om Dr. Dino - men aldrig noget godt.

Til toppen 
#32007 - 30/04/2004 11:23 Re: Til ateisten [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Jakob: Jeg gider ikke at diskutere hvad der er et "bevis" mere, for jeg tror ikke vi kan blive enige.

Ateist: Det[Guds bevis] har vi da (endnu) ikke diskuteret.

Er det så mærkeligt ...... hver gang Jakob har prøvet at komme i debat om emnet og har spurgt dig hvad der ville være et bevis for dig har du jo blot svaret et bevis! eller Det ved jeg ikke. Han er jeres opfindelse, så I må fortælle mig, hvordan han er defineret eller Jeg kan kun svare nogenlunde som før: Det ved jeg da virkelig ikke.

Du har blot udtalt dig om, hvad du mener, jeg vil acceptere som bevis.

Hvilket du jo har tvunget ham til ved selv at nægte at udtale dig om det.....

Det er selvfølgelig også mere risikofyldt selv at formulere hvordan et bevis skal være - tænk hvis det blev opfyldt .... så stod man jo der og var nød til enten at tro eller trække sin påstand om at det var bevis nok tilbage.....
SÅ er det jo da langt nemmere at få andre til at foreslå hvordan et bevis skal være for så bare at pille det fra hinanden.....

Tag dog udfordringen op og find ud af hvad/hvilket bevis der ville kunne rokke dig til at overveje om Gud eksistere.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#32008 - 30/04/2004 11:36 Re: Til ateisten [Re: Esmaralda]
jakob_tjf
Bruger

Tak for det...

Det var noget af det jeg mente, det er bare lækkert det fra en anden side...

Jakob

Til toppen 
#32009 - 30/04/2004 12:44 Re: Til ateisten [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

J: Jeg gider ikke at diskutere hvad der er et "bevis" mere, for jeg tror ikke vi kan blive enige.

A: Det[Guds bevis] har vi da (endnu) ikke diskuteret.

E: Er det så mærkeligt ......

Jeg har altså ikke hævdet det var mærkeligt eller andet - jeg har blot konstateret, at vi ikke - som hævdet af Jakob - har diskuteret emnet.

hver gang Jakob har prøvet at komme i debat om emnet og har spurgt dig hvad der ville være et bevis for dig har du jo blot svaret et bevis! eller Det ved jeg ikke. Han er jeres opfindelse, så I må fortælle mig, hvordan han er defineret eller Jeg kan kun svare nogenlunde som før: Det ved jeg da virkelig ikke.

Og?

Jeg ved det virkelig ikke (hvilket jeg har det fint med), så jeg kan da dårligt svare ham anderledes.

A: Du har blot udtalt dig om, hvad du mener, jeg vil acceptere som bevis.

E: Hvilket du jo har tvunget ham til ved selv at nægte at udtale dig om det.....

Jeg har ikke nægtet at udtale mig - jeg har udtalt, at det ved jeg ikke.
Der er forskel!

Men, selv hvis ikke jeg havde udtalt mig, så tvinger det ham da på ingen måde til at finde på holdninger at tillægge mig.
Hvad enten jeg ikke svarer eller svarer "det ved jeg ikke" er han nødt til at acceptere, at han så ikke kan vide det.
Han kan selvfølgelig have nogle fordomme og formodninger, men disse kan han ikke tillade sig at fremføre som fakta.

Det er selvfølgelig også mere risikofyldt selv at formulere hvordan et bevis skal være - tænk hvis det blev opfyldt .... så stod man jo der og var nød til enten at tro eller trække sin påstand om at det var bevis nok tilbage.....

Men, hvorfor skulle jeg bruge tid på at finde et hypotetisk bevis for en påstand jeg i bund og grund finder grotesk i al sin mangel på logik?
Specielt da, når mange af de, der accepterer på påstanden hævder at den slet ikke lader sig bevise?

Jeg bruger jo heller ikke tid på at finde på mulige koordinater for det strandede rumskib på bunden af Bermudatrekanten.
Det lader jeg tilhængerne af denne påstand om at gøre.

Det er heldigvis op til dem, der fremfører en påstand, at bevise den.

SÅ er det jo da langt nemmere at få andre til at foreslå hvordan et bevis skal være for så bare at pille det fra hinanden.....

Jeg kan vel kun pille deres "bevis" fra hinanden, hvis ikke det holder?

Tag dog udfordringen op og find ud af hvad/hvilket bevis der ville kunne rokke dig til at overveje om Gud eksistere.....

1 mia. euro, der materialiserede sig på gulvet i min lejlighed, ville da være en god start

Tilføjet: I store sedler, tak!

Ændret af Ateist (30/04/2004 12:50)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær