Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31972 - 11/04/2004 19:06 dømme og vurdere
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Prøv alt, hold fast ved det gode

Men enhver se til hvordan han lytter

Hvor er grænsen for hvad der er at dømme og hvad der er at vurdere? er det hvad man gør med det man vurdere der går om man dømmer?

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#31973 - 12/04/2004 12:15 Re: dømme og vurdere [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole

Jesus taler jo meget om at vi ikke må dømme, og hans sidste bøn beder han for at vi alle må være ét. Dette med at dømme gentages ved Paulus eks. Rom.14,13.

Men så omvendt:

1. Kor. 5 "Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. v12 Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? v13 Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.«

2. Tess.3 "Vi påbyder jer, brødre, i vor Herre Jesu Kristi navn at holde jer fra enhver broder, der lever et uordentligt liv og ikke holder sig til den overlevering, de modtog af os."

Titus 3,10 "Et kættersk menneske skal du vise bort efter en første og en anden advarsel. "

Når vi taler "lære"!! er vi forpligtede på at dømme eller vurdere om du vil!!.

Så bliver det straks vanskeligere når vi taler mennesker, når Paulus siger at vi skal holde os fra enhver "der lever et uordentligt liv" (hvor går grænsen??)... i 1.kor.5 nævnes nogle af de vi skal holde os fra, bl.a. kristne der er griske eller spottere (hånden på hjertet, hvem kan sige sig fri her?). Så er det jo straks lettest at se hvem der lever utugtigt eller er drukkenbolte. Og omvendt er vi som kristne ikke forpligtede til at hjælpe alkoholikere??

Nej, det er virkelig ikke let det her.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#31974 - 12/04/2004 13:25 Re: dømme og vurdere [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det som jeg mener er, hvis man kender en menighed hvor forkynderne er gået forkert, hvad har jeg så lov til, hvis jeg snakker med andre om dem, har jeg så lov til at sige "måske er de ikke sekteriske, men deres baggrund for at gøre somd e gør er ubibelsk"?

Jeg ved jeg har lov at vurdere og derefter at gøre med det som jeg vil overfor mig selv, "men enhver se til hvordan han hører", altså tage stilling til hvad jeg gør med det jeg hører

Ole

Til toppen 
#31975 - 12/04/2004 13:47 Re: dømme og vurdere [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Jo selvfølgelig har man lov at sige, når der er noget man mener er ubibelsk. Det var da ikke godt andet.
Men det er jo ikke det samme som at man dømmer de mennesker, det drejer sig om.
Jeg kan fx. godt sige at jeg mener det baptistiske dåbssyn er ubibelsk, men det betyder ikke, at jeg frakender baptister m.fl. kristennavn.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær