Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31952 - 10/04/2004 13:34 Troende - men ikke kristen
Anonym
Anonym

Jeg er ny her på jesusnet.dk - og jeg har været rundt at kigge på de forskellige emner og tråde. Jeg ved ikke helt hvor jeg skal henvende mig, men jeg vil gerne diskutere tro, hvad det er og hvad det betyder for mennesket. Samtidig vil jeg gerne diskutere det med kristne (selvfølgelig også gerne med ikke-kristne for krydderiets og nuancernes skyld).
Jeg spekulerer på, om tro ikke altid er tro og sendt fra Gud, om man så kalder sig kristen, eller ej.
Jeg spekulerer på, om ikke Gud er inde i alle mennesker. Jeg er enig i, at man kan vælge enten at ´vende sig mod lyset, eller vælge mørket´, - men jeg mener, at hvis jeg følger min vej og gør de ting jeg mener er rigtige og lever ud fra det, så har jeg fundet Gud - og dermed har valgt lyset.
For mig, handler tro om at turde at være individuel i en retlinet verden, som ret beset ikke tilbyder så mange andre muligheder, end at følge strømmen. Jeg ser vores samfund som ekstremt normstyret og man tilhører næsten altid en gruppe, om man vil det eller ej. Som jeg ser det, ligger den virkelige udfordring i, at frigøre sig selv fra de opstillede normer, tage stilling til hver og en af dem og skabe sit eget liv.
Og hvor hører kristendommen til i alt dette?

Her følger nogle spørgsmål:
Hvad er kristnes syn på normer?
Fordømmer kristne ikke-kristne?
Vil kristne gerne ´frelse´ ikke-kristne?
Bliver jeg sendt i Helvede - eller Skærsilden - efter livets ophør, hvis jeg ikke bekender mig til kristendommen, selvom jeg mener at jeg lever mit liv godt og bestræber mig på, at leve mit liv med god samvittighed?

Til toppen 
#31953 - 12/04/2004 15:22 Re: Troende - men ikke kristen
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Cecilie - og velkommen til

Hvad er kristnes syn på normer?
Bliver jeg sendt i Helvede - eller Skærsilden - efter livets ophør, hvis jeg ikke bekender mig til kristendommen, selvom jeg mener at jeg lever mit liv godt og bestræber mig på, at leve mit liv med god samvittighed?

Det var jo en masse spørgsmål....... jeg prøver at tage et ad gangen.....

- Normer - tjo..... hvis de ikke bryder med hvad der står i Bibelen kan de være ganske gode..... der er mere afslappet hvis man ved nogenlunde hvordan andre reagere og hvordan det forventes man selv reagere i forskellige situationer...... Men der er normer i det danske samfund som strider i mod Bibelens ord - og dem kan man som kristen ikke følge...... Nogle af de ting jeg oplever som normalt i samfundet - men forkert i følge Bibelen er skattesnyderier, sort arbejde, aborter, leve på polsk, oma.......

- fordømmelse af ikke-kristne....... tja den er svær - det vil jo sikkert tit opleves som om.... Men hvis vi var gode til at efterleve Bibelen ville svaret være NEJ kristne fordømmer ikke ikke-kristne......
Men nu er kristne ligeså "gode" til at gøre noget forkert som alle andre..... derfor kan vi jo også fejle på det område......

I følge kristendommen er det KUN Gud der kan/må dømme...... han har i Bibelen fortalt os om hvordan han vil gøre det - hvad han gerne vil have og hvad han ikke vil have...... DET viderebringer vi som kristne - både til hinanden og til ikke-kristne...... Det bliver ofte opfattet som fordømmelse - men det er (forhåbentligt) ment som en kærlig oplysning om at Gud ønsker at vedkommende lever et andet liv.

- om kristne vil frelse ikke-kristne....... næææ i vores dybeste syndighed slet ikke..... Men Gud vil..... der er intet Gud hellere vil end at alle blev frelst...... men det skal ikke foregå ved tvang - kun dem som frivilligt undlader at modstå frelsen bliver frelst.....
Jesus har befalet os at "gå ud til alverden med evangeliet" og det og det vil "det nye menneske" gerne gøre - kan slet ikke lade være med det faktisk...... Jesu kærlighed strømmer ned til os og videre ud til vore medmennesker........ der er bare det ved det at "det gamle mennske" har det med at prøve at ødelægge det hele.....

DEt nye og det gamle menneske er i strid med hinanden..... det nye ønsker at gøre Guds vilje - det gamle at gøre "min" vilje.....det der tjener mig mest.....

- Helvede eller skærsilden - i følge kristendom er der ingen skærsild..... det er enten eller. Der er én vej til himlen - det er gennem Jesus...... vil man gå en anden vej går man forkert......
Så ja - hvis man ikke har brug for Jesus, så ryger man i følge kristendom i helvede. Barskt. Der er ingen der bliver tvunget til at være sammen med JEsus i en hel evighed hvis de ikke vil være sammen med ham her på jorden......

Faktisk er det slet ikke rigtigt at sige "bekende sig til kristendommen" det er ikke kristendommen der har gjort noget afgørende.... Vi bekender os til Jesus Kristus og derfor ER vi kristne....... At være kristen vil sådan set bare sige at være afhængig af og tro på Jesus Kristus Guds Søn som frelser og Herre.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31954 - 12/04/2004 15:34 Re: Troende - men ikke kristen
Thomas-k
Bruger

Reg.: 25/03/2004
Hej C
lækkert at ha dig herinde så vi ka diskubatere lidt!

Jeg spekulerer på, om ikke Gud er inde i alle mennesker

Nix desværre er han ikke det, gid han var, men nej..... En af grundene til at jesus døde på korset for dig var netop for at han ku komme ind i dit liv!

hvis jeg følger min vej og gør de ting jeg mener er rigtige og lever ud fra det, så har jeg fundet Gud

Ja det er rigtigt!! Du har fundet din egen lille gud, lissom alle andre!! men det er bare en påfundet gud du går og skaber dig! der er en som altid har været her og bliver ved med at være det...... hvis du tager imod jesus og lader ham komme indenfor og følger ham og den livsstil han kaldte dig til at leve, så har du fundet gud.... ikke når du tror du lever godt eller når solen skinder extra på dig..... kun når du har taget imod jesus i dit hjerte!!

Nej vi gør ikke, vi har jo selv på et eller andet tidspunkt været ukristne.... nogle af os hvert fald...... nok nogle der vil citere mig for den udtalelse he he.....

og ja vi vil meget gerne "frelse" andre mennesker, på alle mullige måder vil vi gerne ha så mange med os i himmelen. Vi kan ikke frelse dig den afdeling står gud for, men vil gerne skubbe dig i den retning, fordi jeg ved hvad det har gjort ved mit liv!! Det er helt siikert langt federe og meget mere....... øhh live..... autentisk..... vågent..... nærværende........ in the face..... ved ikke lige ordet for det..... er ikke så sløret mere ka man sige.

For mig, handler tro om at turde at være individuel i en retlinet verden

jo mere du prøver på at være individuel i den her verden jo mere vil du komme til at ligne de andre........ kun igennem jesus kan vi skille os ud og gøre en forskel!!!

Fyr den a......

Batman

Til toppen 
#31955 - 12/04/2004 16:23 Re: Troende - men ikke kristen [Re: Thomas-k]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Thomas, du skriver:

... jo mere du prøver på at være individuel i den her verden jo mere vil du komme til at ligne de andre........ kun igennem jesus kan vi skille os ud og gøre en forskel!!!

Den bemærkning får du et point for, for her må jeg erklære mig enig med dig!

Det er faktisk ganske tankevækkende, at det er sådan, men det er det faktisk.

Når vi f.eks. ser på modebrancen, vil vi opdage, at når det er moderne at være individuel og utraditionel og helt uden normer - så er næsten alle individuelle og utraditionelle og uden normer på samme måde ... og ligner hinanden til forveksling!

Men hvis vi bøjer os for Guds ord og bestræber os på at holde os til den kristne etik ved at følge Jesus - som har sagt det samme til os allesammen - så får vi hver eget helt personlige udtryk, anderledes and alle andres .. tilsammen Jesu Kristi legeme!

Jeg synes det er glædeligt - og klædeligt! - at vi, som er kristne, slet ikke er som ensartede kloninger! Selv om vi vender vores sind i samme retning, er vi, heldigvis, rigtig meget forskellige!

Det tror jeg også er må være tydeligt for alle stamgæsterne her i Café Thomas!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31956 - 12/04/2004 17:33 Re: Troende - men ikke kristen [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

T: ... jo mere du prøver på at være individuel i den her verden jo mere vil du komme til at ligne de andre........ kun igennem jesus kan vi skille os ud og gøre en forskel!!!

K: Den bemærkning får du et point for, for her må jeg erklære mig enig med dig!
Det er faktisk ganske tankevækkende, at det er sådan, men det er det faktisk.

Ja, jeg er helt uenig.

Ikke i observationen af, at de, der gør alt for at skille sig ud fra mængden, i påfaldende grad kommer til at ligne hinanden.
Den er jeg faktisk helt enig i.
Jeg mener imidlertid at alle mennesker ligner en eller flere (subkulturelle) grupper i samfundet.
Det gælder kristne såvel som ikke kristne.

Jeg synes egl. det er et ret fordomsfuldt udsagn, da det jo indebærer en påstand om at ikke-kristne ikke kan "skille [sig] ud" eller "gøre en forskel".
Det er da iøvrigt så generaliserende overfor verdens 4,5 mia. vidt forskellige ikke-kristne, at det grænser til det tåbelige.

Men hvis vi bøjer os for Guds ord og bestræber os på at holde os til den kristne etik ved at følge Jesus - som har sagt det samme til os allesammen - så får vi hver eget helt personlige udtryk, anderledes and alle andres .. tilsammen Jesu Kristi legeme!

Det er da ikke mere "personligt" og "anderledes [e]nd alle andres" end så meget andet.
I kristne fundamentalister ligner jo, indenfor hver jeres gruppe, hinanden ligeså meget som enhver anden subkultur.

Jeg synes det er glædeligt - og klædeligt! - at vi, som er kristne, slet ikke er som ensartede kloninger! Selv om vi vender vores sind i samme retning, er vi, heldigvis, rigtig meget forskellige!

Det er folk i andre subkulturer vel også, når man lærer dem at kende (indefra) og ikke blot betragter dem kollektivt.

Det tror jeg også er må være tydeligt for alle stamgæsterne her i Café Thomas!

Ja, det bliver hurtigt tydeligt, at I skam er vidt forskellige - men da ikke mere end folk i alle andre subkulturer.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#31957 - 12/04/2004 20:18 Re: Troende - men ikke kristen [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
OK, Ateist, vi tager den lige en gang til:

Thomas skriver: .. jo mere du prøver på at være individuel i den her verden jo mere vil du komme til at ligne de andre........ kun igennem jesus kan vi skille os ud og gøre en forskel!!!

Det erklærede jeg mig enig i, og du erklærede dig uenig. Hvis jeg forstår dig ret, er du dog enig i første del af udsagnet, men ikke i sidste del.

Jeg må, med beklagelse, korrigere mig selv og tilstå, at det også kun var første del jeg er enig i. Hvert eneste menneske i denne verden er anderledes end alle andre, og gør naturligvis bare ved sin eksistens en forskel, uanset hvad.

Jeg synes egl. det er et ret fordomsfuldt udsagn, da det jo indebærer en påstand om at ikke-kristne ikke kan "skille [sig] ud" eller "gøre en forskel"

Det var heller ikke sådan ment - hvert eneste menneske er værdifuldt og gør under alle omstændigheder en forskel. Ifølge min kristne tro er alle mennesker skabt i Guds billede og elskede af Gud, som lader sin sol skinne på os alle.

Det jeg havde i tankerne var ikke ordentlig forklaret, og bliver det heller ikke hermed - det ville føre for vidt i denne sammehæng.

Jeg var for hurtig på tasterne her - undskyld!
Glem det, tak!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31958 - 12/04/2004 20:46 Re: Troende - men ikke kristen [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg var for hurtig på tasterne her - undskyld!

Alt forladt!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær