Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31948 - 10/04/2004 13:10 Skuffet – på den gode måde
Anonym
Anonym

Jeg må indrømme, at jeg blev en anelse skuffet, da jeg så filmen. Jeg havde nærmest forventet, at det var blod, vold, blod, vold, vold, vold, blod og så lidt mere blod og vold. At der nærmest ikke var nogen handling. Men det var jo ikke tilfældet. Heldigvis!

Filmen var kørt op til at være det rene blodbad, Kill Bill 3, en splatterfilm og hvad folk ellers har sagt. Tag jer lige lidt sammen! Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor folk (fx herinde) brokker sig SÅ meget over en film, inden de selv har haft muligheden for at se den. Det skuffer mig faktisk også.

Man skal gå ind og se filmen, hvis man gerne vil have Jesu lidelse lidt tættere ind på livet, forsøge at forstå, hvor grusomt det, han gjorde for dig og mig egentlig var. Hvor ondt det gjorde. Man skal ikke se filmen bare fordi man er kristen, men fordi man gerne vil (det er ikke sikkert, det er pga. lyst men pga. forståelse).

Jeg vil give filmen næsten topkarakter. En utrolig flot og følelsesladet film, som lader rigtig meget til eftertanke. Der var blod og vold, ja. Men den første time af filmen indeholdt stort set ikke noget, som man ikke kan se i en tilfældig krimiserie i fjernsynet. Og at filmen var krydret med små flashbacks gjorde da bare, at volden virkede endnu mindre.

Så skulderklap til Gibson, som turde gå imod verden – både kristne og ikkekristne – og lave en film, som sætter tanker i gang hos folk. Om folk så synes om filmen eller ej – det må være personlig smag, men alle dem, jeg kender, der har set den (og det er en del), har ikke været skuffede over den. Men det kommer måske også an på, om man ser filmen for at sætte sig ind i Jesu lidelse eller om man bare ser den for et komme med kritik bagefter.

Til toppen 
#31949 - 11/04/2004 14:37 Re: Skuffet – på den gode måde [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej grinebidder

Jeg ved ikke hvad det gør, om man kan lide filmen eller ej. Men jeg begynder at fornemme en vis skepsis hos dem, der kan lide filmen, omkring tros-erkendelsen hos dem, der ikke kan lide filmen. Må jeg anmode at man her passer bjælken i sit eget øje...

Vi var 3 inde og se filmen (en mand og to kvinder, om det kan have betydning) og vi karakterede alle filmen som en "Nå"-film. Hverken god eller dårlig. Kunne være både bedre og dårligere. Jeg hoppede både på, at filmen skulle være ultra-voldelig og at filmen skulle være en vækkelses-film. Den var ingen af delene.

På IMDb (http://us.imdb.com/title/tt0335345/) får filmen gode karakterer, primært af kvinder under 30 - men ikke nok til at komme på Top 250 - så ingen storfilm er det ikke, som mange amerikanske medier ellers proklamerede. Så derfor skal man nok bare se filmen som det den er: En film.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#31950 - 11/04/2004 14:46 Re: Skuffet – på den gode måde [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Men jeg begynder at fornemme en vis skepsis hos dem, der kan lide filmen, omkring tros-erkendelsen hos dem, der ikke kan lide filmen. Må jeg anmode at man her passer bjælken i sit eget øje...

Det gør du bare, så vidt jeg kan se har jeg ikke vist skepsis for det. Jeg brokker mig bl.a. bare over, at folk dømmer en film allerede inden de selv har haft mulighed for at danne en mening.

Jeg hoppede både på, at filmen skulle være ultra-voldelig og at filmen skulle være en vækkelses-film. Den var ingen af delene.

Ærgerligt for dig, vil jeg så sige. Men at den har været en vækkelsesfilm for andre synes jeg bare er fedt. Men desværre hører man bare ikke så meget om det - for størstedelen af de kommentarer, der kommer, er negative. Og det tvivler jeg meget stærkt på passer til virkeligheden. For nu er det jo ikke alle folk, der benytter dette forum.

Så ingen storfilm er det ikke, som mange amerikanske medier ellers proklamerede. Så derfor skal man nok bare se filmen som det den er: En film.

Jeg synes du trumfer din egen mening lige lovlig meget igennem her. »En film« – det er det for dig, ja! Men for mange andre er det mere end en film, og det skal de have lov til at synes uden at få én over nakken af dig.

Men lad for alt i verden være med at generalisere. Det er din mening om filmen, at den er dårlig og ikke levede op til dine forventninger. Men hos mig gjorde den og jeg synes det var en fremragende film.

Til toppen 
#31951 - 14/04/2004 14:36 Re: Skuffet – på den gode måde [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej grinebidder

Jeg brokker mig bl.a. bare over, at folk dømmer en film allerede inden de selv har haft mulighed for at danne en mening.

Nu skrev jeg min betænkning mod "de overvældedes" mistanke til oprigtigheden af troen hos "de ikke-overvældede" i et svar til dit indlæg, men det var nu ikke sigtet kun mod dig (men også mod dig) og var skrevet som resultat af, at jeg flere steder har mødt denne skepsis (aka: kan man ikke lide filmen, har man ikke set den med gode intentioner).

Det er naturligvis noget vrøvl.

Men at den har været en vækkelsesfilm for andre synes jeg bare er fedt.

Enig

... størstedelen af de kommentarer, der kommer, er negative. Og det tvivler jeg meget stærkt på passer til virkeligheden. For nu er det jo ikke alle folk, der benytter dette forum.

Hvad begrunder du det med? Det er jo ikke kun her, den får negativ omtale. Den negative omtale kommer sikkert af skuffelse over filmen, mens en oplevelse, der har levet op til forventningerne, sikkert ikke påkalder yderligere omtale. Så derfor kan der naturligvis godt være 10 tilfredse tilskuere for hver 1 utilfreds. Men det er jo uvist.

Jeg synes du trumfer din egen mening lige lovlig meget igennem her. (IMDb)

Det er rigtigt jeg hoverede en smule og det beklager jeg. I øvrigt vil jeg bemærke, at jeg netop for denne film vil tage let på bruger-anmeldelserne hos IMDb. Den får mange 10-taller som man må formode primært kommer fra kristne og den får mange 1-taller som man må formode primært kommer fra folk, der har noget imod kristendommen. Så egentlig er det svært for denne type film at få en objektiv bedømmelse, og således vil jeg trække mit "det er ikke en storfilm" i mig igen og i stedet konstarere, at det ikke kan afgøres objektivt, om det er eller ikke er en storfilm.

Men for mange andre er det mere end en film, og det skal de have lov til at synes uden at få én over nakken af dig.

Selvfølgelig. I samme omfang jeg har lov til at mene noget andet uden at få at vide, at jeg ikke har været oprigtig da jeg så filmen eller blot har set den for at kritisere den.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær