Menu
Hvem er online
1 registrerede (matthias) og 11 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115513 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31909 - 09/04/2004 23:23 Meget hård film
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Så skulle jeg også se The Passion. Jeg ventede en stærk film, og at se hvad Jesus havde gjort for mig. Og det fik jeg.

Den grædende Jesus i Getsemane, der helst vil undvære korsfæstelsen. Den uretfærdige rettergang. Judas' forræderi. Peters fornægtelse. Hvordan han beder for sine bødler. Alt sammen noget der passede godt.

Jeg kan muligvis godt forstå at nogen kalder filmen antisemitisk, for jøderne er meget hårde overfor Jesus, men ikke i forhold til romerne. Romerne griner jo mens de lemlæster ham, men man kan forsvare jøderne med at Jesus kommer og er en rebel og handler imod meget af det de tror på. Her kan vi spørge, om vi selv ville have været bedre, hvis det var os. Mit syn på det er at hverken romere eller jøder har skylden. Det var mig. Min synd han skulle dø for, og det var menneskeheden, ikke et specielt folk der dræbte ham.

Jeg er også glad for scenerne med djævelen. Jesus er jo Gud og dermed i stand til at helbrede sig selv og dræbe alle i en kilometers omkreds ved at blinke med øjnene, hvis han ville. Gud ske lov gjorde han det ikke, men djævelen forsøgte at få ham til det, ingen tvivl om det.

Der er lagt for meget vægt på lidelsen, hvis I spørger mig. Jeg ville godt have lidt mere forklaring omkring de andre scener. Scenen hvor folk kaster deres sten på jorden og lader Maria Magdalene gå, vil man nok ikke forstå hvis man ikke kender så meget til Bibelen. Da han hænger på korset er det derimod fremragende at se der bliver klippet til bjergprædikenen, da han siger: "Elsk jeres fjender og bed for dem der forfølger jer" og at han så faktisk selv følger det på korset.

Men igen, for meget lidelse. At det bliver så udpenslet er ikke nødvendigt, jeg holdt mig allerede for øjnene under piskningen og tornekroningen, og holdt mig for øjnene MANGE gange senere i filmen. Opstandelsen ser man knap nok, og der knækker filmen lidt, for det er det vigtigste!

Men når det er sagt må vi sige ligesom Jesus og Josefine. Vi kan muligvis finde teologiske problemer, men det er intet i forhold til den interesse der bliver skabt om ordet, og budskabet er klart. Jesus døde for vores skyld. Og til alle dem der mener kristendommen og kirken bare er noget hyggeligt, neutralt noget, er her en tyk pæl gennem den tankegang. Mange siger at måske gik han ikke på vandet, og måske lavede han ikke vand til vin, men man kan umuligt nedtone en korsfæstelse! Meget klogt af JesusNet at gøre meget ud af at filmen kommer, for der er noget mange ikke-kristne har hørt om.

Konklusion: Tjaa, jeg er ikke sikker på jeg vil se den igen, for historien kender jeg, nu har jeg også set det med billeder. Det er svært at sige "en god film" for hvis den varer 2 timer er det 1 time og 55 minutter rå vold. Men det var stærkt at se, og jeg vil aldrig kunne synge sange om korsfæstelsen igen uden at tænke på det jeg har set her, og så er jeg så glad for den debat der er skabt i samfundet omkring den...

Men hvis du kan klare at se vold, så se den! Det er en kæmpe film-oplevelse. Ellers så vent til du bliver lidt ældre, eller se den alligevel, og under alle omstændigheder, så husk, at han gjorde det for DIG!

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#31910 - 10/04/2004 02:22 Re: Meget hård film [Re: Rasmus]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
det med 1 time og 55 min rå vold er nu ikke rigtigt, i løbet af den første time blev Jesus kun slået i en scene

hvad angår alt den for meget vold i forhold til at Jesus døde for mig, så siger bibelen jo ikke så meget om det, men dens sprog er meget klar, og dette kommer Gibson meget godt afsted med at sige syntes jeg

det med at der var scener som kun vi kristne forstod, syntes jeg var godt, man tvinges til at kunne sin bibel for at forstå det, det kunne måske have en effekt af at man måske læste sin bibel

jeg selv syntes det var en god film som bestemt skulle være lavet, som du selv siger, så vil der komme mange ind og se den og derved meget omtale, jeg glæder mig til at se hvad effekt filmen vil få

Ole

Til toppen 
#31911 - 10/04/2004 13:31 Re: Meget hård film [Re: Rasmus]
Anonym
Anonym

Men igen, for meget lidelse. At det bliver så udpenslet er ikke nødvendigt, jeg holdt mig allerede for øjnene under piskningen og tornekroningen, og holdt mig for øjnene MANGE gange senere i filmen. Opstandelsen ser man knap nok, og der knækker filmen lidt, for det er det vigtigste!

Men nu hedder filmen altså "Kristi Lidelse", så er det vel det, den skal handle om.

Det er, såvidt jeg ved, kun i Danmark, der fokuseres så kraftigt på opstandelsesteologien, som netop IKKE er det centrale i historien.

Til toppen 
#31912 - 10/04/2004 17:17 Re: Meget hård film
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anonym, du skriver:

Det er, såvidt jeg ved, kun i Danmark, der fokuseres så kraftigt på opstandelsesteologien, som netop IKKE er det centrale i historien.

Det tager du nu fejl i, opstandelsestroen er ikke noget dansk fænomen, men det helt centrale i det kristne evangelium.

I sit første brev til menigheden i Korinth skrev Paulus:

... For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.

Vores kristne tro står og falder med opstandelsen fra de døde - så lad os gå i kirke i morgen, Påskedag, og lytte til det glædelige budskab!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31913 - 14/04/2004 22:54 Re: Meget hård film
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Jo, opstandelsen er det centrale i kristendommen. Tjek disse skriftsteder:

1 Kor 15, 3-20
1 Pet 1, 3-8
1 Pet 1, 21

Specielt den første med Paulus - hvis ikke Jesus er opstået, så er alle mennesker stadig i deres synder, og så er vores tro forgæves. Sagt på en anden måde er det ligegyldigt hvor meget glæde og livskvalitet man har fået ud af kristendommen, hvis Jesus ikke er opstået.

Men nu er Jesus opstået... siger Paulus heldigvis også.

Det er ikke kun i Danmark - det er alle steder, hvor der prædikes sand kristendom, at opstandelsen er i centrum.

Hvis du kan lide at læse bøger, kan du undersøge: Michael Green - Den Dag Døden Døde. Han forklarer om opstandelsen, og den fornuftige person vil sige, at det er urealistisk at et menneske vil stå op af døde. Michael Green forsøger at samle alle anklagepunkterne, og ingen af dem holder vand... De er også urealistiske.

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#86369 - 27/08/2007 15:13 Re: Meget hård film [Re: Ole Madsen]
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
 Oprindeligt skrevet af: Ole Madsen
det med 1 time og 55 min rå vold er nu ikke rigtigt, i løbet af den første time blev Jesus kun slået i en scene

Det er måske rigtig nok, jeg har ikke siddet med et stopur. Men sidste halvdel af filmen er en snuff film.

Filmen fortsætter et sadomasochistisk lidelsestema i kristendommen, jf. fx. Matthias Grünewalds maleri af korsfæstelsen,
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...Cnewald_022.jpg

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#91393 - 09/02/2008 21:31 Re: Meget hård film [Re: Morten_M]
mar
Bruger

Reg.: 09/02/2008
jeg syntes den
er god

Til toppen 
#99348 - 05/11/2008 04:46 Re: Meget hård film [Re: Rasmus]
mershieta
Bruger

Reg.: 04/11/2008
Denne film har rørt mit liv så meget. Jeg har set det mere end 4 gange allerede, men det har stadig den samme virkning på mig. Denne film altid få mig til at græde, jeg er klar over hvordan jeg er ikke værdig for alle Kristi lidelser. Den bedste historie, jeg nogensinde har kendt er historien om Jesus Kristus ;\)

Til toppen 
#108834 - 30/12/2009 21:44 Re: Meget hård film [Re: mershieta]
Assyrianlion
Bruger

Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
Det er en god film ja, men det er ikke den bedste jesus film nogensinde som er blevet skildret på film. Jeg kan fortælle jer at der er en anden jesus film som er den bedste nogensinde og den er vist fra 80´erne eller 70´erne hvor hele de 4 evangelier bliver skildret autentisk og hvor der bliver talt aramæisk i hele filmen. Den bliver tit vist juleaften på Assyrist satellit tv. Den kunne jeg godt anbefale jer, hvis I havde muligheden for at se den smil selvfølgelig med oversættelse.

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 
#108836 - 30/12/2009 21:47 Re: Meget hård film [Re: Assyrianlion]
Assyrianlion
Bruger

Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
Til Kristina

lige en side bemærkning.

Forleden læste jeg i paulus brev til Galaterne at det rigtigt nok kun var på troen og ikke af lovgerninger at man blev frelst.

Det blev jeg mere klogere af, og forstod bedre, så du havde vitterlig ret. For som du rigtigt nok sagde tidligere, så har vi arvesynden, og hvis vi kunne være retfærdige kun ved vores gerninger så var Jesus overflødige og vi kunne frelse os selv, som vi jo ikke kan.

Så jeg har misforstået det med gerninger og tro.

K.H Assyrianlion din bror og godt nytår

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær