Hej Dorland
Tak for det udemærkede spørgsmål.
Luthersk protestant tror jeg, at Gud er allestedsnærværende. At han altid er der og overalt, får mig dog ikke til at mene at jeg altid kan erfare ham. Han forekommer mig ofte skjult og mystisk, ubegribelig og større end mine forgængelige sanser, følelser, tanker og ræsonnementer, netop fordi jeg ikke umiddelbart kan erfare ham, men tror på at han eksisterer. Jeg tror, ligesom Kierkegaard, at Gud er synlig for TROENS øje, for at "se" eller "høre" Gud, må man nødvendigvis tro at han eksisterer, i og med at han ikke kan bevises. Og tror man ikke at han eksisterer, vil man nok prøve at bortforklare mirakler og andre fantastiske ting med fx. psykologi og videnskab.
Dog er der dog tidspunkter hvor jeg vil påstå, at jeg erfarer Gud, og det er især via mit hjerte: når jeg forundres over livet og et storslået naturbillede, når jeg føler nogle bibelvers taler til mig (eller det kan også være musik eller et billede). Når jeg møder andre menneskers kærlighed, synes jeg også at jeg ser Gud i disse mennesker. Enkelte gange føler jeg Guds tilstedeværelse under bøn, lovsang eller til en gudstjeneste, men det er sjældent. Jeg tror ikke, Gud er mere tilstede nogle steder end andre steder.
Jeg mener, at jeg finder Gud i alt hvad der er smukt, sandt, rent og kærligt. For jeg tror at Gud er smuk, sand, ren og kærlig, og når jeg finder "ting" i verden der har disse egenskaber - smukke, sande, rene og kærlige -, må det betyde at de er skabt af Gud og dermed har en lille del af hans guddommelige væsen!