Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31692 - 05/04/2004 12:36 Er danskerne kristne?
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Overskriften i avisen (JP 5/4-200) lyder: De fleste er kristne.

Stor bliver overraskelsen så, når man læser, at 55,2% af danskerne opfatter sig som kristne, yderligere 19,9% svarer "ja, måske", og så ser, at begrundelserne er disse:

1. De er døbt.
2. De er medlem af folkekirken
3. De lever efter de kristne moralbegreber
4. De tror på, at Jesus er Guds Søn.

pkt. 1 og 3 er vel ok, men det at være medlem af folkekirken betyder vel ikke nødvendigvis, at man er kristen i snæver betydning.
Afgørende må være, om de de tror på, at Jesus er Guds Søn, og at han døde for vores skyld, påtog sig alle vore synder, og at Gud tilgav og accepterede sonofferet, ved at lade Jesus overvinde døden for vores skyld.
Joh. 3.16. siger det ganske klart: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv."

Desværre er der ingen procenter på, hvor mange, der tror på den måde.

Så lad os bede for, at alle i Guds kirke må blive bevaret i Sandheden, Vejen og Livet, som er Jesus Kristus, vor frelser, som har gjort fyldest og betalt for alle vores synder og derved banet vej for os gennem døden.

Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Med ønsket om alt godt til dig og Guds Velsignelse

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#31693 - 05/04/2004 18:09 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej

Hvis en person mener han/hun er kristen udfra den def. han/hun giver, saa er vedkommende vel kristen.

Der er vel ikke mere eller mindre rigtige kristne, men der er fundamentalistiske og ikke fundamentalistiske kristne.

Ellen

Til toppen 
#31694 - 06/04/2004 02:31 Re: Er danskerne kristne? [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hvis en person mener han/hun er kristen udfra den def. han/hun giver, saa er vedkommende vel kristen.

Hvad gør en person kristen? At man kalder sig kristen, eller at man ER en kristen?

Til toppen 
#31695 - 06/04/2004 10:02 Re: Er danskerne kristne?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej AFA - godt spørgsmål!

Nu er ordet kristen jo ikke nogen beskyttet titel.
Der er uenighed om, hvad det betyder, og det skaber megen forvirring.

Det ville være dejligt, hvis vi kunne nå frem til en klar definition.

Det mindste må vel være at tro på Kristus, det ligger i navnet.
Men hvad betyder så tro, og hvordan skal man tro? Er det nok at tro, at Jesus Kristus har levet? Nej vel?

Jeg har godt nok aldrig hørt en muslim kalde sig kristen, selv om muslimer jo tror på Jesus og ærer ham som en profet, en stor profet endda, vistnok den næststørste ..

Og jøderne - de kalder sig heller ikke kristne, selv om deres trosgrundlag er langt den største del af Bibelen, nemlig det gamle testamente. Men de tror ikke på, at Jesus Kristus er den ventede Messias ..

Men f.eks. Jehovas Vidner kalder sig kristne, selv om de benægter både treenigheden og Jesu guddommelighed og har korrigeret bibelen, så den stemmer bedre med deres måde af tro på.

Også mange reinkarnations-troende newage mennesker kalder sig for kristne ..
foruden mange bibelkritikere, som slet ikke regner Bibelen for Guds ord, men mener det er en blanding af gamle myter, jødernes historie og diverse misforståelser, skrevet som den er af fejlbarlige mennesker ...

Og nogle af os frakender andre kristennavnet, fordi vi mener at "de andre" slet ikke er kristne, men bare kalder sig kristne ...

Og så er der også alle dem, der diffust tror på Gud, og mener, at så er de kristne ..

Har du noget bud på, hvad vi skal stille op med det?
Hvordan kan vi overhovedet tale sammen om vores kristne tro, hvis der ikke er enighed om indholdet af ordet kristen?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31696 - 06/04/2004 11:18 Re: Er danskerne kristne?
nelle
Bruger

Hvis man foeler sig som kristen fordi man er doebt og konfirmeret eller fordi man er gift i folkekirken, saa er man vel kristen.

Ingen har vel patent paa, at def hvad en rigtig kristen er, det er vel en foelelse det enkelte mennesker har.

Ellen

Til toppen 
#31697 - 06/04/2004 12:33 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Xanadu

Jeg giver dig ret i, at den som er kristen må nødvendigvis tro at Jesus er Guds søn og at han døde og opstod for at frelse os fra vore synder og genoprette fællesskabet mellem mennesker og Gud og derved give os evigt liv sammen med ham.

Jeg mener at forskellen på om man er kristen eller ej må stå og falde med hvordan ens forhold til Jesus er, om man tror på ham eller ej, længere er den sådan set ikke for mig at se, men der er dem der har en anden mening, det vil jo så i sidste ende vise sig den dag Jesus kommer igen, for så hjælper det ikke en ret meget at man er både døbt og konfirmeret hvis man ikke har taget personlig stilling til personen Jesus og hvem han er.

Som folk betragtet ser jeg mere danskerne som postkristne, dvs. at det danske folk har været kristent som helhed, men er det ikke mere, vore love og moralske levevis synes jeg ikke er særlig kristne synes jeg ikke, at den enkelte dansker så for nogens vedkommende ihvertfald har taget en personlig stilling til Jesus er så en anden sag, men som folk betragtet, så siger jeg at danskerne ikke er kristne.

Hej fra Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#31698 - 07/04/2004 13:33 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Nej, den løgn forsøger jeg at få af vejen hver gang jeg får chancen.

Danmark er IKKE et kristent land! Ellers ville vi jo ikke skille os ud som kristne, og det føler jeg vi gør.

Det var os der var først med loven om fri abort.

Så vil mange sige, at 80-85% er medlemmer af Folkekirken, men så prøv at høre hvad mange af folkene i folkekirken siger (bl.a Thorkild Grosbøll og Jan Lindhardt), og det slipper de godt fra og har stadig sit arbejde der. Ingen tvivl om at der også er mange gode folkekirker, og Gud ske lov for det, men der er et problem når alle får lov til at sige hvad de vil.

Jeg hørte en gang at Platon sagde: (Og I må endelig rette mig, for jeg er ikke sikker på det var ham) Hvis en kirke skal stå for det den tror på, skal det være en kæmpende kirke.

Hvis kirken og staten hænger sammen er kirken nødt til at gå på kompromis med mange ting.

Det ser vi ALT FOR TYDELIGT i dag.

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#31699 - 07/04/2004 22:42 Re: Er danskerne kristne? [Re: Rasmus]
nelle
Bruger

hej Rasmus

Ja og naar kirke og stat ikke er adskilt, saa maa kirken jo foelge med tiden.

Jeg kender mange mennesker som er glade for at komme i den danske folkekirke, og de mener ogsaa de er kristne, det maa jo i sidste ende vaere det vaesentligste.

Ellen

Til toppen 
#31700 - 08/04/2004 00:08 Re: Er danskerne kristne? [Re: Rasmus]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Som begreb kalder vi os kristne, men i praksis er kirken en serviceforanstaltning, som flertallet bruger ved barnedåben, konfirmation, vielse, døden og så når det skal være festligt ved juletid, men at tage evangeliets indhold og liv alvorligt, det gør vi ikke som folk.
Vi trænger sikkert til en ny reformation eller en Søren A. Kirkegaard, men begge dele vil nok blive kaldt inhumane for at sige sandheden om nationens almene tilstand.

Men det kan jo være at sulten eller tørsten efter sandheden snart bliver så stor, at evangeliet om Kristus bliver levende og at folket omvender sig og at samfundsudviklingen bliver præget af troen på Guds ord istedet for mammon (penge, magt og image).

mvh
carl

Til toppen 
#31701 - 30/04/2004 01:28 Re: Er danskerne kristne? [Re: kristina]
jakob_tjf
Bruger

Reg.: 14/04/2004
Sted: Aalborg
Det er selvfølgelig svært at sige hvem der er kristen, for hvordan definerer man en kristen, hvem er kristen?

Jeg mener personligt ikke at det er nok bare at sige at man er kristen eller bare have den opfattelse at man er kristen, man bliver også nødt til at leve som en kristen. Jeg tror godt at man tilnærmelsesvis kan finde hovedtrækkene i en kristen ud fra bibelen, det er jo trods alt den bog kristendommen er bygget ud fra.

"vær ordets gørere og ikke blots dets hørere ellers bedrager i jer selv"

Hvis bibelen er sand er det altså muligt at leve i en opfattelse af at man er kristen uden at være det, eller sagt på en anden måde: "Man bliver ikke en bil af at stå i en garage" (klassikeren der i denne sammenhæng bare må være med)

jeg tror der er skræmmende lidt danskere der lever i henhold til ordet, ikke at de nødvendigvis er fejlfrie, det er der jo ikke nogen der er, men de som minimum lever i omvendelse...
Spørgsmålet er så hvad vi gør ved det, hvis vi tror på at himmel og helvede er en realitet... jeg synes det er ret skræmmende...
Jakob

Til toppen 
#31702 - 30/04/2004 03:48 Re: Er danskerne kristne? [Re: kristina]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej Kristina og I andre
Der er flere spoergsmaal involveret her tror jeg.
Et er hvem der boer have en eller anden form for almen ret til at kalde sig kristen.
Et andet er, hvem der set ud fra en bestemt "kristen" trosretnings perspektiv er en sand kristen og hvad det vil sige.
Et tredje er hvorledes man erkender og hvor langt man kan erkende hvem der er kristen ifoelge punkt to.

Pkt. 1 rent historisk er kristendom noget andet end f.eks. joededom eller buddhisme. Det kan godt vaere at copyright-loven ikke gaelder her, men jeg synes nu alligevel at folk maa acceptere at kristendom ikke er alt muligt og dermed ingenting. En person er heller ikke buddhist og kan ikke goere krav paa at blive betragtet som saadan hvis personen ikke passer i den historsike definition paa en saadan. Mht. at vaere kristen saa maa de fleste indroemme at det har noget at goere med jesus og at man paa en eller anden maade bekender sig til at jesus er KRISTUS, det var derfor de foerste kristne blev kaldt saadan. Flere haevder imidlertid at have deres roedder her men er indbyrdes uenige og det endda i saa central en ting som i hvilken forstand Jesus er Kristus.

pkt. 2. Her maa man jo svare for sig selv og sin trosretning. Som evangelisk-luthersk mener jeg at enhver i hvem helligaanden gennm ordet har virket den tro at deres synder er forladt for Kristi stedfortraedende lidelse og doeds skyld er kristen. Som forudsaetning herfor er andre noedvendige dogmer som dog ikke i sig selv er troen objekt, det man saetter sin lid til, men kun basis for dette objekt, nemlig tilgivelsen for kristi skyld. Saadanne dogmer er treenigheden, at Jesus var sandt Gud og sandt menneske, at han led og doede paa korset og derved forsnede gud med hele verden, at Gud oprejste ham fra de doede, at mennesket er en synder, som af naturen er under Guds vrede og dom, at det er skabt af Gud og andre basale ting. Dertil kommer saa dogmer som ikke er noedvendige forudsaetninger men som troen kan eksistere uden, men som ikke desto mindre er givet for troens skyld og hvis benaegtelse kan oedelaegge troen. Men det er tilliden til tilgivelsen for jesu skyld, der goer en kristen. Her kan man altsaa kun skelne mellem kristen og ikke-kristen, men det er et skel man ikke kan foretage paa denne side af dommedag.

pkt. 3. Eftersom vi ikke kan se troen, men kun dens frugt, mundens bekendelse og haandens gerning, kan vi altsaa ikke se selve det at mennesker er kristne og kan derfor ikke have en 100% sikker viden om dette. Ikke desto mindre kalder skriften ogsaa mennesker kristne og grupper kirker og taler ikke kun om dem som usynlige, selvom de er det. Kendetegnet paa kirken og de kristne maa saaledes vaere det som skaber troen og det som foelger af troen. Det som skaber og bevarer troen er for mig at se forkyndelsen af evangeliet om syndernes forladelse for Kristi skyld og den umiddelbare frugt er mundens bekendelse af det selvsamme. Hvor dette forkyndes vil der kunne findes kristne, selvom dogmer som ikke er noedvendige forkludres. Dette er dog en alvorlig sag og man maa derfor indfoere et yderligere skel indefor kirker, der forkynder det basale, nemlig mellem retlaerende og vranglaerende kirker og personer. Fordi falsk laere underminerer troens grundvold er det en aarsag til fortabelse, selvom mennesker der holder sig til vranglaere ikke noedvendigvis gaar fortabt. For ikke at forkludrer denne definition af kristne med punkt to synes jeg her at man snarere boer bruge udtrykket bekendende kristne da dettte begreb ikke forsoeger at sige mere end man kan og saa skelne mellem bekendende retlaerende kristne, bekendende vranglaerende kristne og bekendende hedninger.

mvh. magnus

Til toppen 
#31703 - 30/04/2004 08:45 Re: Er danskerne kristne? [Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Magnus, ja fin redegørelse, så fik vi det på plads, håber jeg!
Jeg er enig med dig i, at det helt centrale udtryk for kristen tro må være dette:

..... enhver i hvem helligaanden gennem ordet har virket den tro at deres synder er forladt for Kristi stedfortraedende lidelse og doeds skyld er kristen.

.. og det uanset vores synder !

Og til Jakob: Tak for den med, at man ikke bliver en bil af at stå i en garage - den havde jeg ikke hørt før!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31704 - 13/06/2004 23:36 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Joh 3,21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«

Mat 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#31705 - 07/07/2004 16:21 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
Sovetryne
Bruger

Reg.: 23/12/2003
Sted: Ølgod
Jeg har ikke læst alle indlæg igennem, det vil jeg gøre om lidt. Jeg vil bare reagere på det Xanadu2000 skriver.

Da jeg stadig boede i Nederlandene, og overvejede at flytte til Danmark, tvivlede jeg også meget på kirken jeg "tilhørte". Jeg kiggede selvfølgelig rundt omkring men (som jeg også har skrevet i emnet "Forpligtelser") den rigtige kirke fandt jeg ikke. Jeg vidste mere om Danmark end de fleste nederlændere, men det fleste af hvad jeg vidste var baseret på officielle oplysninger. Jeg fandt engang en hjemmeside, med oplysninger om Danmark: størrelsen, antal mennesker i landet, klima, valuta, osv. osv. Jeg læste også noget om religion: 95% af danskerne er kristen (protestants), 0,8% = kristen (katolsk), 1,1% = islam, 2% = ateist, 1,1% = andet (har ikke mere adressen til hjemmesiden, og desuden var den på nederlandsk, men jeg har en fotografisk hukommelse ).
Jeg tænkte: "SÅDAN skal det være! 95% er af samme religion som jeg er! Det er noget andet end de 4% prot. kristne i Nederlandene.
Nu har jeg boet i Danmark i 16 måneder. Det er klart at jeg ser Danmark med andre øjne end en dansker, men jeg tror nok at det ikke bliver svært at blive enige om med de fleste, at Danmark absolut IKKE er et kristent land. Jeg tror at omkring 4% (lige som i Nederlandene) er kristen. Et medlemsskab af Folkekirke siger intet. At leve efter kristne moralbegreber har intet at gøre med at være kristen. At være døbt er en "invitation" eller noget fra Gud, til at blive Hans barn, men man skal også tage den imod, så at være døbt siger intet. Og det gælder også for det fjerde punkt: "at tro på at Jesus er Guds Søn" er ikke nok, man skal tage imod Jesus som Frelser!

Albert

Husk: Jesus står foran dig, bag dig og ved siden af dig. Han elsker dig, uanset hvad. Stol på Ham!

Til toppen 
#31706 - 07/07/2004 18:04 Re: Er danskerne kristne? [Re: Sovetryne]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Jeg tænkte: "SÅDAN skal det være! 95% er af samme religion som jeg er! Det er noget andet end de 4% prot. kristne i Nederlandene.

De 4 % i Nederlandene stemmer nu heller ikke helt med de normalt opgivne tal. Cia Factbook opgiver talene til at være:

Roman Catholic 31%, Protestant 21%, Muslim 4.4%, other 3.6%, unaffiliated 40% (1998)

Den høje andel af nominelle protestantiske kristne i Danmark (eller mere præcist: lutheranere) har nogle historiske årsager, som man kunne bruge lang tid på at udrede. Kort fortalt er Danmark, Norge og Sverige de eneste lande, der historisk har haft en luthersk statskirke, som man kun undtagelsesvist kunne undgå at være medlem af. Det har skabt grundlaget for de vanvittig høje medlemsprocenter, som man via traditionen kan fremvise i de lutherske kirker i Skandinavien (Danmark: 84,7%; Sverige: 87%; Norge: 86%).

For enhver fremmed, som kommer til de skandinaviske lande, vil der være et vist element af chock over, at der er så markant forskel på medlemsprocenten og antallet af aktive i den lutherske kirke (jf. forøvrigt tvprogrammet "Folkekirkechock" på DR). Allerede da Indre Mission blev dannet tilbage i slutningen af 1850'erne var der en indbygget protest over vantro præster, hvorfor IM fra 1861 blev en form for "samarbejdsorganisation" for troende præster og lægfolk. Efterhånden har mange af os nok vænnet os til, at det er "normalt".

Du har fuldstændig ret i, at det reelt er ret få, som er kristne i Danmark.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#31707 - 07/07/2004 22:55 Re: Er danskerne kristne? [Re: øhlenschlæger]
Sovetryne
Bruger

Protestant 21%, Muslim 4.4%, other 3.6%, unaffiliated 40% (1998)

Er det tallene om DK eller om NL?

Husk: Jesus står foran dig, bag dig og ved siden af dig. Han elsker dig, uanset hvad. Stol på Ham!

Til toppen 
#31708 - 07/07/2004 23:15 Re: Er danskerne kristne? [Re: Sovetryne]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Er det tallene om DK eller om NL?

NL. Imidlertid kan selv CIA jo nogle gange tage fejl .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#31709 - 07/07/2004 23:21 Re: Er danskerne kristne? [Re: øhlenschlæger]
Sovetryne
Bruger

Hmmm, tja... "De Nederlands Hervormde Kerk" har mange medlemmer der heller aldrig kommer i kirken, så hvis man tæller dem med, så passer CIA's tal vist nok. Men en undersøgelse af IKON (Interkerkelijke Omroep Nederland), en kristen TV-organisation i Nederlandene har vist i 2001 at kun 4% af Nederlænderne kommer regelmæssigt i kirken.

//Albert

Til toppen 
#31710 - 04/01/2005 00:30 Re: Er danskerne kristne? [Re: nelle]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Nelle.
Da vil jeg sige at det kan godt være at du kender mange som er glade for at komme i folkekirken, og de mener de er kristne, men er man kristen, så skal man have ønsket om at læse i bibelen, helst dagligt, søge Gud i hverdagen, bede til ham, og komme tit i kirke, hvis det er muligt, ja have fællesskab med de kristne, men der er mange som siger at de er kristne, kalder sig kristne, fordi de er døbt og konfirmeret, går i kirke til jul, begravelse, bryllup og dåb, og da må jeg sige nej, for det er ikke nok. Der er mange teenager idag der bare bliver konfirmeret for gavernes skyld, fordi det er en tradition, og det er ikke nok, konfirmationen er en bekendelse på sin dåb, at man tror på Gud, kristendommen og de ting, og det er der ikke ret mange af dem der gør. Folk døber også tit bare deres børn af tradition og ikke tro.
Men ja, der er jo også præster der ikke tror på Gud, som bare tager uddannelsen for pengenes skyld vil jeg mene, for der har jo været meget snak på tv, om den præst der mistede sin stilling ved at han bekendte han ikke troede på det han stod og sagde søndag efter søndag.
Og nu hvor der også er snak om at det skal være lovligt at vie homoseksuelle, så mener jeg de er gået for langt, hvis nogle præster går med til det, så er de ikke kristne vil jeg sige, for bibelen taler en del om at det er imod Guds ord, måske ikke direkte ordret, men stykkerne hentyder til det. Feks. Romerne kap. 7 og et vers fra 3 Mosebog kap. 20 v. 13: "Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed"
Nå det var vist alt for denne gang.
PS. Jeg kommer fast i en frikirke, men er lidt i folkekirken, da jeg er opvokset der, og min mor kommer der.
MVH. Korintherbrevet.

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#31711 - 05/01/2005 12:56 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
Preacher
Bruger

Reg.: 07/09/2004
And the correct answer is..........(drums),.,.,.,.,.,.,. number 4
and you have won salvation for all eternity

_p_

I Tjeneste for Gud, har betalt med mit liv

Til toppen 
#31712 - 05/01/2005 13:05 Re: Er danskerne kristne? [Re: Rasmus]
Preacher
Bruger

Må jeg tilføje.

At vi her i Danmark (som de første) legaliserede Pornografi, og blev et forgangs land for resten af verden??
Og vi her i Danmark blandt unge har den højeste selvmordsrate

Seneste opgørelse viser af Unge (og) del voksne, i en eller anden grad har et misbrug, sig værende stoffer, alkohol, lykkepiller. m.m.
Vi ved ikke op eller ned i forholdet til lebiske og bøsser i kirken...
Og at vi acceptere at en inkompetent kirkelige ledelse i regeringen..

Danmark kristent? Ikke enig Danmark meget frit? Ja mon ikke..

Og sådan kunne vi blive ved...
Og intet fører det til..

Min velsignelse og bønner for/til dem som kæmper for Danmarks frelse...
"brothers and sisters" lets return Dk to Heaven, where it belongs.

In the spirit.
Preacher

Til toppen 
#31713 - 05/01/2005 13:07 Re: Er danskerne kristne? [Re: carl]
Preacher
Bruger

I support that..

blessings..

Preacher

Til toppen 
#31714 - 05/01/2005 13:17 Re: Er danskerne kristne? [Re: nelle]
Preacher
Bruger

Hej Nelle..

Jeg finder helt klart fornuft i det du mener og siger.
Dog kan jeg ikke undlade et par bemærkninger.......

Kirken skal følge med tiden, helt enig, eller måske kunne man sige Tiden skulle følge med kirken.. hvem ved. Kirken skal kunne appelere til de mennsker der lever omkring den. Altså tag sin forholds regler... MEN kirken skal være konstant, ikke som en garderobe som ændre sig efter årstid og mode.........

Jo, godt at der er folk der er glade for at komme i kirke, det kan ingen bebrejde.
Men at en håndfuld mener at kirken er god, og at de iøvrigt er frelst kan man måske godt lige rive lidt i. (ikke om de kristne, men det generelle)

1) Vi skal ikke definere hvem der og ikke er kristne, men med en folkekirke med styrke som en stegt banan, er det klart at vi idag ikke som kristen eller kirke kan trænge igennem til folket, kort sagt vi er blevet kedelige og måske lidt bagefter (min mening, uenighed er iorden :-) )

2) Det kan ikke i mine øjne være væsentligt, at en gruppe som mener kirken er god som den. Det må være væsentligt at kirken "skal fungere" sådan at "folk" kom i den, at den igen har sin plads, og repræsentere "folket"

Den danske folkerkirke er nemlig ikke på bølgelængde med den almene dansker, men det kunne den snildt komme igen....
Og jeg er sikker på at det er Guds vilje...(igen, din uenighed er iorden)

in the spirit-

Preacher

Ændret af Preacher (05/01/2005 13:19)

Til toppen 
#31715 - 05/01/2005 14:41 Re: Er danskerne kristne? [Re: Preacher]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Preacher

Mener ikke at vi har talt sammen før, under alle omstændigheder velkommen til

Jeg kan altså ikke lade være med at notere mig din underskrift "I Tjeneste for Gud, har betalt med mit liv" Er det ikke Jesus, der har betalt med sit liv, for at du kunne være i tjeneste for Gud?

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#31716 - 06/01/2005 03:15 Re: Er danskerne kristne? [Re: xanadu2000]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Først så vil jeg lige sige, at jeg tror på at der findes gode mennesker som tror på Kristus i alle trossamfund, incl. Ifolkekirken. Men da jeg for mange år siden læste på handelshøjskolen i Århus, viste læreren på overhead projektoren et stolpediagram over besøg i folkekirken hver måned i det pgl. år. Jeg sad bagest i lokalet og den eneste stolpe jeg kunne se rage helt op i top, var den for december måned. Alle de andre måneder var der kun en lille bitte prik nede i bunden.

Selvom vi danskere har taget mange gode værdinormer til os, fra bibelen, så er dette ikke ensbetydende med at vi som nation kan kaldes kristen. Eller sagt på en anden måde, har den almindelige dansker en så aktiv tro på Kristus at forsoningen er løbende aktiv i hans eller hendes liv? Eller er det blot traditioner? Der er en der har sagt at en religion som ikke kræver ofre af sine medlemmer ikke har magt til at frelse dem i Guds rige. Og det tror jeg på er sandt.

Mvh
John

Til toppen 
#31717 - 06/01/2005 15:08 Re: Er danskerne kristne? [Re: malli]
Preacher
Bruger

Takker for velkomsten.

Jesus betalte med sit liv på korset for at jeg kunne blive frelst.
Og mange tak Gud, keep up the good work..
Jeg ser mig selv som en brændende kristen som tjener Gud, og har valgt at leve i tjeneste for min og Guds visioner...
Jeg har fået hans vision og betalt med mit liv...
Dette skal tolkes Posivtivt... alt hvad jeg kunne give tilbage til Gud var mig selv, min tid og mit legeme...

Preacher... Reach, preach and pray

Til toppen 
#31718 - 06/01/2005 15:11 Mail.. [Re: malli]
Preacher
Bruger

Ohh, by the way...

Siden dette er et personligt spørgsmål, vil jeg mene det er bedst hvis du skriver det til mig i min Jesusnet mail...
Da dette intet har med debatten om Danske kristne at gøre..

just to let you know..

Take Care, Preacher ...reach, preach and pray

Til toppen 
#31719 - 06/01/2005 15:41 Re: Mail.. [Re: Preacher]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Preacher

Det var nu bare af nysgerrighed

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#31720 - 06/01/2005 16:36 Re: Mail.. [Re: malli]
Preacher
Bruger

:-)
Det er skam også helt iorden.
Det var bare fordi jeg ikke syntes det hørte til
i debat tråden..

Blessings, preacher

Til toppen 
#31721 - 06/01/2005 17:05 Re: Er danskerne kristne? [Re: Preacher]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Preacher, når du skriver
"alt hvad jeg kunne give tilbage til Gud var mig selv, min tid og mit legeme..."

- så klinger det for mig som cool business - for nu at blive i det udenlandske - (mon du alligevel ikke er dansker, du skriver i hvert fald fint dansk, indimellem .. )

- altså: Gud giver dig en vision, og du giver ham så til gengæld dig selv og dit arbejde? Fair nok .. noget for noget ...

Gerningsretfærdighed?
Har jeg misforstået dig?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31722 - 14/01/2005 15:14 Re: Er danskerne kristne? [Re: Preacher]
nelle
Bruger

Hej

Ja selvfølgelig skal kirken da følge med, og kristendommen skulle også helst tilpasses til det samfund vi har i år 2005, man
skal jo til stadighed huske på, at kristendommen er blevet opfundet for 2000 år siden, i en tid, som heldigvis ikke kan sammenlignes med idag.

Biblen er en gammel bog, og de historier og myter der er beskrevet fortæller vel lidt om den samtid hvori bogen er skrevet. Derfor tror jeg, at det ville være en god ide at tilpasse biblen efter den tid vi lever i nu, således mange af de meget uheldige ting kunne blive slettet i biblen, det tror jeg ville være en fordel, så flere bedre kunne forstå og forlige sig med budskabet.

Ellen

Til toppen 
#31723 - 15/01/2005 02:40 Re: Er danskerne kristne? [Re: nelle]
Johanna
Bruger

Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
Hvorvidt man er kristen eller ej, er vel et definitionsspørgsmål som kun, den enkelte, kan svare på. Der findes mange måder at være kristen på, og den ene er vel ikke mere rigtig end den anden, så længe man tror på Gud, jesus og helligånden... eller hvad?

Man kan vel godt være kristen selv om man kun kommer i kirken når der er barndåb, konfirmation, bryllup, begravelse, julegudstjenester mv. ?

Citat rasmus: Det var os der var først med loven om fri abort.

Hvem Rasmus, de kristne?

Til toppen 
#31724 - 15/01/2005 10:33 Re: Er danskerne kristne? [Re: Johanna]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Johanna, du skriver:

Hvorvidt man er kristen eller ej, er vel et definitionsspørgsmål som kun, den enkelte, kan svare på. Der findes mange måder at være kristen på, og den ene er vel ikke mere rigtig end den anden, så længe man tror på Gud, jesus og helligånden... eller hvad?

Man kan vel godt være kristen selv om man kun kommer i kirken når der er barndåb, konfirmation, bryllup, begravelse, julegudstjenester mv. ?

Du har ret i, at det er svært at sætte et kriterium for, hvornår man er kristen. Bibelen giver heller ikke noget svar. Som du siger, er det et spørgsmål, kun den enkelte kan svare på; men ikke den enkelte alene. Den enkelte og Gud ved i fællesskab, om man er en kristen. Det er nemlig det vigtigste ved troen: Det personlige fællesskab med Gud.

Citat rasmus: Det var os der var først med loven om fri abort.

Hvem Rasmus, de kristne?

Nu er jeg jo ikke Rasmus, men jeg vil umiddelbart gætte på, at han mener den danske befolkning i det hele taget (gennem de folkevalgte repræsentanter i Folketinget).

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#31725 - 15/01/2005 20:37 Re: Er danskerne kristne? [Re: Nikolaj]
Johanna
Bruger

Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.

Citat Nicolaj:[/] Det personlige fællesskab med Gud.

Helt enig!

----
Ja det må være befolkningen han mener, så vidt jeg kan gennemskue, det lyder ikke helt rigtigt

Til toppen 
#31726 - 19/01/2005 10:53 Re: Er danskerne kristne? [Re: nelle]
Preacher
Bruger

1) Jeg kunne aldrig gå med til at slette i i biblen, eller prøve at undlade
de ting som kan synes mærkværdige... hvis vi gjorde sådan ville fortsætte folkekirkens elendige sky-hed, eller nærmere minde om Jehovas vidner, med egen litt.

2)Kirken skal tilpasse sig nutiden, men biblen skal ikke...
Præsterne skal kunne formidle Jesus lære, uanset hvilken tid, kultur paradigme
de lever i... Dog skal kirken som instans og konstant, appelere til de mennesker omkring den.

Regards- Preacher

Til toppen 
#31727 - 19/01/2005 10:56 Re: Er danskerne kristne? [Re: Johanna]
Preacher
Bruger

Rasmus tænkte nok mest på folket "danskerne"

Sjovt nok, synes jeg du siger lige præcis det jeg lige sagde.....

Om man kan være kristen uden at komme regelmæssigt i kirken, er en klar selvfølge.. men det undlader ikke vigtigheden af kirkens plads og arbejde.

Mission given - kind regards-
Preacher

Til toppen 
#31728 - 19/01/2005 11:04 Re: Er danskerne kristne? [Re: kristina]
Preacher
Bruger

1) Først vil jeg rette i din opfattelse, for at det kan gavne dig:
Nej, jeg er ikke Dansker... Min forældre har lært mig dansk, og jeg studere i Danmark.

2)
Cool business, Jeg finder det ikke spændende at kommentere lavsatte provokationer, det lader jeg børn og teenagere om... og til dels gamle forstokkede mennesker

3) Jeg synes selv jeg gav en børnevenlig forklaring på min opfattelse.
Jeg gav tilkende at jeg ikke vil diskutere personlige ting på en åbenchat.
Anderledes kunne det være hvis jeg selv valgte at bibringe det.

4)
Gerningsretfærdighed?
Er det noget typisk indremissionsk?
Jeg ved ikke hvordan du tolker hårdt arbejde og ofrelse for Guds rige
til gerningsretfærdighed?......

5)
Did i make myself clear?

Kind greetings..

Preacher

Til toppen 
#31729 - 04/04/2006 22:02 Re: Er danskerne kristne? [Re: Rasmus]
Anonym
Anonym

Sagde Platon det?

Levede han ikke før der overhovedet var noget der hed en kirken? Eller mente han bare en religiøs menighed?

stud.theol
Lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær