0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#31686 - 04/04/2004 16:18
Re: Pas på herinde
[Re: Thomas-k]
|
Bruger
Reg.: 25/03/2004
|
Thomas jeg sys du er mærkelig....... men det er nok bare mig!
et lille selvskrevet stykke tekst...... til lige at bryde den så mærkelige stemning: The psychodramas and the traumas gone The songs have all been sung And hung upon the scars
Ellers et godt indlæg....... Jeg holder med dig!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#31687 - 04/04/2004 17:28
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Thomas-k
Det er fint at du henviser til at hver enkelt skal tjekke bibelen for påstande eller svar. Men det er desværre ikke så enkelt, som du henviser til. Hvis du ser rigtig godt efter, så vil du finde at det ikke engang er nok, for de forskellige mennesker du nævner bruger ofte bibelen til deres påstande ud fra enkelte skriftsteder. Det gælder lige fra reinkarnation til bevisførelse omkring Islam og koranens indhold, universets skabelse, Jesu død på korset og opstandelsen, Helligånden, ja, selv såkaldte kristne mener ud fra enkelte skriftsteder, at kvinders tjeneste i Guds øjne er ubibelsk. Eller at Helligåndens aktive funktion også gælder idag.
Det er tilsyneladende meget svært at få accepteret, at konteksten (helheden) i evangeliet i f.eks. i NT er en afgørende faktor og ikke de forskellige enkelte myter, traditioner og meninger, som mere har karakter af esklusivitet end af den kendsgerning, at Kristus døde og opstod for os alle og er det afgørende fundament for dem som er kommet til en personlig tro.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#31688 - 04/04/2004 18:15
[Re: carl]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Carl, du skriver - bl.a.: ja, selv såkaldte kristne mener ud fra enkelte skriftsteder, at kvinders tjeneste i Guds øjne er ubibelsk .. Jeg tror jeg bestemt ikke, der er nogen der mener! Jeg tror, at alle vi kristne er enige om, at både kvinder og mænd har ret, og også pligt, til at udbrede det glædelige budskab så vidt og bredt som vi nu kan, på hver vores måde ... og jeg læser i skabelsesberetningen og i det nye testamente, at der er en gudvillet orden- og opgavefordeling mellem de to køn ... (Jeg skriver dette fordi jeg tænker, at jeg nok er en af dem, du her i denne sammenhæng benævner "såkaldte kristne": Men ok, no bad feeling!  ) kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#31689 - 04/04/2004 21:28
Re: Evangeliet i ord og kraft
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Kristina
Nej, jeg skrev generelt og de anførte eksempler er blot nogle af de traditionelle påstande, holdninger og myter samt nye, som er dukket op i takt med samfundsudviklingen.
Jeg synes at alt for ofte bliver evangeliets ord og gerninger gjort til læresætninger, begreber og synspunkter blot på grund af nogle få skriftsteder, som bliver taget ud af deres sammenhæng (kontekst) og fremhævet. Og andre vigtige dele af NT bliver negligeret og nærmest gjort til ukristelige foreteelser. Ligeså kører mange frem og tilbage og blander enkelte skriftsteder fra GT og NT og glemmer, at Kristus gennem sin død og opstandelse har gjort os fri fra lovtrældom, som bl.a. Paulus skriver
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#31690 - 04/04/2004 23:09
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Ja, hvis man har personlige spørgsmål der nager én, så har du da ret. Så er det bedre at gå til en man kender og stoler på, ja.
Men har man derimod teologiske spørgsmål får man kun holdningen fra en side hvis man går til en ven. (selvfølgelig kan man godt være forklarende og se tingene fra begge sider, men holdningerne er for det meste klare) Her kan man møde mange forskellige syn.
Og inde på "Tro, Fornuft og Videnskab" kan man møde eksperter.
Selvfølgelig skal man ikke gå ud med personlige ting, hvis man er bange for forvirring eller at folk er uenige med én.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
|