Hej
Jeg læser dit spørgsmål som: Hvor meget blander Gud sig egentlig i naturens orden og verdens gang? Og jeg må sige at det er et godt spørgsmål, som jeg muligvis ikke kan give dig et helt tilfredsstillende svar på. Men noget er der da at sige.
Når vi læser i Bibelen, finder vi ud af at verden er skabt af Gud, men ikke som en færdig "maskine", der kan køre selv. Verden, alt det Gud har skabt, er stadig afhængig af Guds kraft for at kunne fungere. Det er rigtigt at Gud har skabt verden og naturen med en række lovmæssigheder, som vi kan studere og indrette os efter. Men Gud selv står ikke under de naturlove som han selv har skabt. Han kan bryde dem når han vil, men han gør det ikke ofte.
Verden går altså ikke af sig selv, selvom det kunne se sådan ud. Verden går dybest set efter Guds vilje. Og hans vilje rummer en orden som gør det muligt for os at iagttage visse naturlove og fx forudsige vejret nogle dage frem.
Mattæus 5,45: "for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige."
Du synes at nogle taler om Gud på en panteistisk måde. Ja, det er der mange der gør i dag, men denne tænkning er helt uforenelig med bibelsk kristendom. Gud er ikke lig med det skabte, men står over alt det han har skabt og har en personlig vilje og plan med alle ting.
Når dette er sagt, så må jeg indrømme at det ikke er muligt at gøre ordentligt rede for forholdet mellem Guds plan og vilje og vores evne til at handle og vælge frit. Heri ligger der et paradoks som jeg ikke forstår, og som Bibelen eller kristendommen ikke giver svar på.
Blot ved jeg at skaberværket henter sin livskraft fra Gud selv, og den dag Gud trækker sin kraft tilbage, da kollapser verden og alt liv. Intet kan bestå uden at Gud selv "opretholder" det.
Bibelen siger det fx sådan i Kollosenserbrevet 1, 16-17: "I ham blev alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt. Han er forud for alt, og alt består ved ham."
Dette er Bibelens "skabelsesteologi" i en nøddeskal.
Jeg håber du kan bruge dette svar. Ellers må du spørge igen.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)