Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31635 - 02/04/2004 14:48 Guds betydning i utviklingen
Anonym
Anonym

Jeg legger merke til at enkelte nesten har en panteistisk oppfatning av Gud. Når feks solen skinner så er det en velsignelse fra Gud osv.

Det er sikkert fint å ha det på den måten, men meteorologien har vel sine egne naturlover som går sin gang og noen ganger skinner solen og noen ganger regner det og regnet kan være en like stor " velsignelse" som solskinn avhengig av hva det er mest behov for i øyeblikket.

Og en ateist har like mye bruk for været som en kristen, men det ville ikke falle ham inn å se noe guddommelig i eller bak de skiftende værforholdene. Hvem har rett?

Tilsvarende er det når hvert hjerteslag og hver pust ses på som en Guds handling og gave. Vår biologi følger vel også sin egen kurs og sine egne lover og jeg er usikker på hvor mye Gud er tilstede i naturens (inklusive vår egen) gang slik den er til enhver tid.

Er det ikke mye som går av seg selv? Meteoritter og astroider har truffet jorden over milliarder av år - tilsvarende som vi ser spor av på månen eller Mars. Det har har tidvis gitt drastiske resultater og konsekvenser. Slik som da dinosaurene ble utryddet. Kanskje det har forårsaket starten på istidene mm. Hvor detaljert regner du med at Gud styrer dette og forholdene på månen og mars (om det engang har vært liv der?), og andre voldsomme hendelser i universet slik som supernovaer og sorte hull og andre astronomiske fenomener som kan tenkes å ødelegge jorden hvis de blir nærgående nok i forhold til vår planet.

Dette gjelder også de såkalte supervulkaner som kan mørklegge store deler av jorden og ødelegge omtrent all vegetasjon (og dermed liv) for en tid hvis feks hele Yellowstone Park går i luften - noe som visst nok skjer hvert 9 millionte år (sist gang var visst for ca. 9 millioner år siden). Hvor styrt er alt dette av Gud eller hvor mye skjer av seg selv i den stadig pågående utviklingen som hele tiden går sin gang?

Er dette noe teologien tar stilling til?
Inngår det i endetidstenkningen?
Er dette skapelsesteologi og i hvilken grad har frelsesteologien noe med alt dette å gjøre?

Til toppen 
#31636 - 02/04/2004 17:47 Re: Guds betydning i utviklingen
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej

Jeg læser dit spørgsmål som: Hvor meget blander Gud sig egentlig i naturens orden og verdens gang? Og jeg må sige at det er et godt spørgsmål, som jeg muligvis ikke kan give dig et helt tilfredsstillende svar på. Men noget er der da at sige.

Når vi læser i Bibelen, finder vi ud af at verden er skabt af Gud, men ikke som en færdig "maskine", der kan køre selv. Verden, alt det Gud har skabt, er stadig afhængig af Guds kraft for at kunne fungere. Det er rigtigt at Gud har skabt verden og naturen med en række lovmæssigheder, som vi kan studere og indrette os efter. Men Gud selv står ikke under de naturlove som han selv har skabt. Han kan bryde dem når han vil, men han gør det ikke ofte.

Verden går altså ikke af sig selv, selvom det kunne se sådan ud. Verden går dybest set efter Guds vilje. Og hans vilje rummer en orden som gør det muligt for os at iagttage visse naturlove og fx forudsige vejret nogle dage frem.

Mattæus 5,45: "for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige."

Du synes at nogle taler om Gud på en panteistisk måde. Ja, det er der mange der gør i dag, men denne tænkning er helt uforenelig med bibelsk kristendom. Gud er ikke lig med det skabte, men står over alt det han har skabt og har en personlig vilje og plan med alle ting.

Når dette er sagt, så må jeg indrømme at det ikke er muligt at gøre ordentligt rede for forholdet mellem Guds plan og vilje og vores evne til at handle og vælge frit. Heri ligger der et paradoks som jeg ikke forstår, og som Bibelen eller kristendommen ikke giver svar på.

Blot ved jeg at skaberværket henter sin livskraft fra Gud selv, og den dag Gud trækker sin kraft tilbage, da kollapser verden og alt liv. Intet kan bestå uden at Gud selv "opretholder" det.

Bibelen siger det fx sådan i Kollosenserbrevet 1, 16-17: "I ham blev alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt. Han er forud for alt, og alt består ved ham."

Dette er Bibelens "skabelsesteologi" i en nøddeskal.

Jeg håber du kan bruge dette svar. Ellers må du spørge igen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær