Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31626 - 02/04/2004 10:48 Hvorfor er det et skib i kirkerummet?
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Kan nogen fortælle mig, hvorfor der er et kirkeskib i kirkerummet?
7 af Jesu disciple var fiskere, og mange steder optræder fiskere, hav og skibe i Biblens fortællinger. Hvad symboliserer skibet?

Guds Velsignelse til alle.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#31627 - 02/04/2004 11:41 Re: Hvorfor er det et skib i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej!

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har hørt, at det skulle symbolisere båden som Jesus stod op i, da han engang prædikede ved Geneserath sø.
Det kunne jo også symbolisere det, at vi som kristne skal være menneskefiskere. Hvad ved jeg.......

Hygge hej Løwendahl

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#31628 - 03/04/2004 16:04 Re: Hvorfor er det et skib i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
Thilde
Bruger

Reg.: 23/01/2004
Hej

Jeg har fået skibet udlagt som et symbol på menneskelivet. At vi kan sejle i både storme og stille vand og Jesus har kontrol over begge dele, så derfor er det vigtigt at have ham med i båden.
Og så er man i et skib altid på vej mod et andet sted. Det er jo ikke særlig attraktivt bare at fise rundt på må og få i et skib. Man er nødt til at have et mål, og et kort (eller Bibelen) til at vise målet og hvordan man kommer sikkert frem.

Jeg ved ikke, om dette er grunden til at man har et skib i folkekirkerne, men det er i hvert fald en mulighed. Men den afdeling hvor menigheden sidder, kaldes jo også for skibet eller midterskibet, og der findes noget der hedder sideskibe, så der må vel næsten findes en "officiel" tolkning af skibet, og hvad det beyder.

Guds fred!

- Thilde

Herren velsigne dig og forbavse dig!

Til toppen 
#31629 - 03/04/2004 19:18 Re: Hvorfor er det et skib i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Xanadu2000.

Jeg tror der er noget om Thildes forklaring.
Vil bare lige tilføje, at jeg har også hørt, at nogle af skibene (særlig i kirkerne nær havet) er givet til kirken som taknemlighedsgave efter en vel overstået søfart, evt. i en situation hvor man var blevet reddet fra havsnød. Men jeg er ikke helt sikker på det.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#31630 - 03/04/2004 23:13 Re: Hvorfor er det et skib i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Der er en lille artikel om kirkeskibe her. Den drejer sig godt nok om nordfynske af slagsen, men der er nogle generelle historiske bemærkninger.

Skibet har været brugt som et symbol på kirken ret tidligt. Vel ofte i sammenligning med Noas ark, som bragte frelse til dem ombord. Og nok også lidt påvirket af en beretning som stormen på søen, hvor skibet med Jesus ombord er sikkert (Matt 8,23-27; Mark 4,37-41; Luk 8,22-25).

Kirkernes Verdensråd bruger skibet som et symbol på tværkirkelighed. Det kan fx ses her.

Et andet udtryk for symbolet er, at hovedrummet i kirken kaldes "skibet" (engelsk: nave; latin: navis).

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær