Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31583 - 01/04/2004 13:50 Børsteorm på Mars
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg har ved tidligere lejligheder (her og her) udtalt mig negativt om muligheden liv på Mars, og ovenikøbet benyttet det som et argument mod livets naturalistiske oprindelse. Men det lader til, at jeg har taget fejl. Berlingske Tidende beretter i denne artikel om fundet af en forstenet børsteorm på Mars:
    "Astrobiologer og palæontologer, eksperter i bedømmelse af fossile tegn på liv, vurderer at børsteormen på Mars har lighedstegn med den sjældne belgiske børsteorm, Nereis belgica, der kun findes i ferskvandssøer i det sydlige Flandern. Den belgiske organisme, der er beskyttet af FNs biodiversitets konvention, menes isoleret til de næringsfattige belgiske søer, fordi ormen kom til Jorden for mange hundrede millioner år siden med en isholdig komet. Kometen kan også have skabt de lavninger i Flandern, der nu udgør de søer, hvor ormen findes. ... Astrofysikeren Michael Martian fra universitetet i Salt Lake City i staten Utah sagde i nat, at fundet af børsteormen er det hidtil største fremskridt i udforskningen af selve livets opståen i universet."
Hvis jeg ikke havde haft så stor religiøs modvilje mod livets naturalistiske oprindelse, ville jeg nok have taget den logiske konsekvens af mine egne argumenter og i det mindste anset dette for et argument for naturalismen. Men efter at have tænkt nærmere over det, har jeg fundet ud af, at dette faktisk er et endnu større problem for naturalismen: Det er svært nok at forklare livets oprindelse én gang, og med fundet af liv på Mars er problemet kun blevet dobbelt så stort.

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#31584 - 01/04/2004 13:55 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Hej Andreas

Der må jeg nok give dig ret.

Det er klart at hvis livet er almindeligt i universet, så peger dette entydigt på en skabergud.

Faktisk kan jeg godt se hvordan den kristne tro forudsiger børsteorme på Mars.

Selv om jeg i min arrogance tidligere har kæmpet mod det, må jeg nok se i øjnene at stillet over for så alvorlige beviser, så må jeg erkende at gud er den eneste forklaring på livet, og livets mangfoldighed!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#31585 - 01/04/2004 14:22 Re: Børsteorm på Mars [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Ja jeg bukker mig også i støvet... Det må være den eneste forklaring, Gud ER til!!!

Hvornår stopper i religiøse mennesker med at læse jeres egen overtro ind i hvad som helst. Som det ser ud kan i jo bruge hvad som helst til at understøtte jeres idé om at Gud er til.

Hvorfor ikke bare kikke på verden som den er og tage udgangspunkt i det, istedet for at prøve at få alt til at passe ind med de religiøse forklaringer.

Til toppen 
#31586 - 01/04/2004 14:41 Re: Børsteorm på Mars [Re: ]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Cloudhands skrev:
Cl> Ja jeg bukker mig også i støvet... Det må være den eneste forklaring, Gud ER til!!!

Hvornår stopper i religiøse mennesker med at læse jeres egen overtro ind i hvad som helst. Som det ser ud kan i jo bruge hvad som helst til at understøtte jeres idé om at Gud er til.

Hvorfor ikke bare kikke på verden som den er og tage udgangspunkt i det, istedet for at prøve at få alt til at passe ind med de religiøse forklaringer.

Kan du ikke se det, Cloudhands? Når oddsene er så små på jorden, er de da endnu mindre på to planeter (ss i anden).

Tak for alle kampene, jer, der har diskuteret med mig her på Jesusnet. Jeg må, videnskabeligt indstillet som jeg er, bøje mig for argumenterne. Der må eksistere et almægtigt væsen, der har skabt livet. I mangel af bedre navn, kan vi kalde dette væsen 'Gud'. Jeg er ked af, at jeg har forsøgt at lede jer fra sandhedens sti.

KH
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#31587 - 01/04/2004 15:17 Re: Børsteorm på Mars [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej!

Har I tænkt på, at det er den 1. april i dag???

Liv

Til toppen 
#31588 - 01/04/2004 15:29 Re: Børsteorm på Mars [Re: kongstad]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej

Ja det er ikke rart for os ikke religioese, men forresten, er der egentlig naevnt noget om Mars i bibelen? maaske jeg har overset et par tekster.

Ellen

Til toppen 
#31589 - 01/04/2004 15:35 Re: Børsteorm på Mars
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Liv,
1. april! Må jeg være fri. Dette er et seriøst forum, for folk der dybt alvorligt på argumentets basis prøver at afgøre nogle af livets vigtigste spørgsmål og som er hævet langt over realiteternes verden, herunder datomærkninger. Tror du virkelig der er nogen her, der synes, noget er morsomt? LÆSER du overhovedet indlæggene? Kan du da ikke se, at vi næsten er enige, og så skal du ikke komme her og gøre alle til grin! Fy!

Kan du gå ud og læse Berlingskes Boligtillæg fra i søndags 10 gange bagfra som straf!

misvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#31590 - 01/04/2004 15:37 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Nu skal vi jo ikke glemme den gode hermeneutiske pointe, at al sandhed har sin tid.

Til toppen 
#31591 - 01/04/2004 15:40 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
Sara_M
Bruger

Reg.: 08/02/2004
Du er godt klar over at det er den første april så du skal nok regen med det er en aprils nar.

Til toppen 
#31592 - 01/04/2004 15:49 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
void
Bruger

Ja,

Jeg vil gerne benytte lejligheden til, at beklage mine ateistiske aktiviteter. Jeg tør dårligt gisne om den skade jeg har påført det glade budskab. Kun visheden om mine brødres og søstres sande tilgivelse i Herren er en trøst i denne for mig så svære tid.

Pris Herren.

mvh void www.ateist.org

Til toppen 
#31593 - 01/04/2004 16:22 Re: Børsteorm på Mars [Re: LarsBj]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Ved I nu hvad!

Livet har da altid eksisteret og er ikke skabt.

Livet var til før menneskenes Gud, så hvordan kan Gud dog skabe noget der var til før ham?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#31594 - 01/04/2004 16:26 Re: Børsteorm på Mars [Re: void]
gnomen
Bruger

Jeg vil gerne benytte lejligheden til, at beklage mine ateistiske aktiviteter.

Adventavit asinus - pulcher et fortissimus!

Til toppen 
#31595 - 01/04/2004 16:34 Re: Børsteorm på Mars [Re: gnomen]
void
Bruger

Saltu vincit hinnulos...

mvh void www.ateist.org

Til toppen 
#31596 - 01/04/2004 17:11 Re: Børsteorm på Mars [Re: void]
LarsBj
Bruger

Hej I to tyskkyndige ateist/gnomer:
(Orientis partibus, adventavit asinus, pulcher et fortissimus
Saltu vincit hinnulos, damos et capricolos)

Det kræver vist en oversættelse:
"Il nous est venu de l'orient un âne plein de puissance et de grâce
cet âne a devancé à la course les faons, les daims, les chevreuils"

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#31597 - 01/04/2004 17:39 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
hehe... det ser ud til at nogen har hoppet på aprilsnaren!!!

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#31598 - 01/04/2004 18:05 Re: Børsteorm på Mars [Re: LarsBj]
gnomen
Bruger

Ah, så skidt da:

"Llegó del Oriente el burro altivez y venerable. En sus pasos les supera a los mulos, los corzos y los ciervos reales."

Ændret af gnomen (01/04/2004 18:20)

Til toppen 
#31599 - 01/04/2004 18:49 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
BØRSTEORM PÅ MARS!

næææ nu har jeg aldrig - DER ER MÅSKE OGSÅ FUNDET GULD PÅ BORNHOLM???

Chancen for at finde liv på Mars: Tjaaaa, hvad er chancen for tilfældigt at træde ind på en natklub i København og se John F. Kennedy, Elvis Presley og Jimmy Hoffa få sig en fyraftenspilsner...

Nå ja, det er jo også 1. April...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#31600 - 01/04/2004 19:31 Re: Børsteorm på Mars [Re: Carsten]
LarsBj
Bruger

"hvad er chancen for tilfældigt at træde ind på en natklub i København og se John F. Kennedy, Elvis Presley og Jimmy Hoffa få sig en fyraftenspilsner?"

Ja, hvis man nu holder sig til at ryge kvalivarer, så............. pænt høj!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#31601 - 01/04/2004 19:33 Re: Børsteorm på Mars [Re: gnomen]
LarsBj
Bruger

Olé!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#31602 - 01/04/2004 20:58 Re: Børsteorm på Mars [Re: Andreas]
Xenofanes
Bruger

Reg.: 20/03/2004
Inponerende, lige så opfindsom og troværdig som kreationisne og ID tilsammen.

Xenofanes

Til toppen 
#31603 - 01/04/2004 23:49 Re: Børsteorm på Mars [Re: LarsBj]
gnomen
Bruger

Olé!

Ole?? Nej, ham kender jeg ikke.

Til toppen 
#31604 - 02/04/2004 00:06 Aprilsnar [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Som andre allerede har gjort opmærksom på, er der tale om årets aprilsnar fra Berlingske Tidende. Dette var jeg godt klar over, da jeg skrev mit indlæg, og tilføjede min egen lille aprilsnar ("Hvis jeg ikke havde haft så stor religiøs modvilje mod livets naturalistiske oprindelse..."). Tak til alle, der deltog i løjerne. :-)

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#31605 - 02/04/2004 00:30 Re: Børsteorm på Mars [Re: ]
Rasmus
Bruger

Tjaa, Jesus gennemsyrer en kristen persons tankegang, det er i hvert fald min erfaring. Og jeg har læst bøger om videnskab, og min mening er at Jorden, solsystemet og planeterne ikke kan være opstået ved en tilfældighed. Og hvis vi finder liv andre steder, forstærker det vores synspunkt.

Fordi vi mener: Det er fuldstændig urealistisk at liv kan opstå af sig selv, må det vel være mere urealistisk at det er opstået to steder. Derfor vil en eventuel eksistens af rumvæsner styrke min tro.

Jeg ved ikke hvad du tror på, mit gæt er ateist. (ret mig endelig hvis det er forkert) Vi er i samme situation. Den ene kunne godt tænke sig at den anden tror det samme som mig. Jeg respekterer dit valg, men så hellere at du var kristen, det skal jeg da ikke lægge skjul på. Og sådan tror jeg alle har det, at man gerne så de andre var enige med mig. Det er ikke alle der kæmper lige meget for det, men det er MEGET få der kan den kunst at være 100% objektive, hvis overhovedet nogen kan.

Fordi jeg tror på kristendommen, og finder at det er sandheden. Kristendommen ændrer menneskers verdensbillede, når først man tror. Mange steder i Bibelen er åbne, og kan sagtens passe ind til flere ting. Et sted i Bibelen nævner 4 verdenshjørner, og det gjorde at mange kristne engang var sikre på at Jorden var flad, og man henrettede folk der mente den var rund.

Det var en kæmpe fejl, og i dag er det opfattelsen, at med de 4 verdenshjørner menes at man skal rejse ud i alle kanter og områder af verden.

Bibelen nævner på intet tidspunkt rumvæsener, så de er hermed hverken be- eller afkræftet, så det må være op til den enkelte kristne i dette tilfælde hvad man tror.

Men faktum er, at hvis man tror på evolutionen, så er det lidt sværere at forklare nu. Fordi det er så urealistisk at liv skulle opstå, så hvis det er sket to steder....

Og for os der tror på en skabende Gud, er der jo intet problem i den sammenhæng. Hvis Gud kan skabe en kat, kan han jo også skabe en hund - og en hest - og en ko - og så også lige en ting på en anden planet.

Jeg ved godt det med ormen er en aprilsnar, men jeg måtte alligevel lige svare dig, for jeg mener at som kristen er det naturligt at vi tænker vores tro ind i alt.

Jeg tænker min tro ind i karriere, politisk holdning (og dermed menneskesyn), hvordan jeg opfører mig over for andre mennesker, hvad jeg anser for troværdigt, og hvad jeg synes er sjovt. Det kan man da ikke stoppe med når det gælder livets opståen og udvikling...

Rasmus

Til toppen 
#31606 - 02/04/2004 00:44 Mange kristne var sikre på at Jorden var flad? [Re: Rasmus]
Andreas
Bruger

Café,

Nu vi er ved aprilsnare...

Rasmus skrev:

[...]

Ra>Et sted i Bibelen nævner 4 verdenshjørner, og det gjorde at mange kristne engang
>var sikre på at Jorden var flad, og man henrettede folk der mente den var rund.

Nej, det var der faktisk ikke særlig mange, der troede. Som beskrevet her, er der tale om en vandrehistorie.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#31607 - 02/04/2004 09:44 Re: Børsteorm på Mars [Re: LarsBj]
kongstad
Bruger

Ja, hvis man nu holder sig til at ryge kvalivarer, så............. pænt høj!

Takket været Amerikanernes befrielseskrig er det heldigvis igen muligt at få sig en god afghaner!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#31608 - 02/04/2004 13:58 Re: Børsteorm på Mars
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Liv skrev:
Liv> Har I tænkt på, at det er den 1. april i dag???

Ja. Har du tænkt på, at jeg kunne være ironisk, netop fordi det var den 1. april?(??)

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#31609 - 02/04/2004 14:25 Re: Aprilsnar [Re: Andreas]
LarsBj
Bruger

Ja, det var meget sjovt. Informations aprilsnar var en historie om, at den danske bataillon havde fundet det bíologiske kampstof, Saliva, i Irak. Beregnet på Under-coveraktioner i Israel. Fogh skulle synke lidt, og Holger K blev helt tør i munden. De vidste dog godt, at der produceres store mængder Saliva (mundsekret) i Østen!

Jeg kunne ikke finde Dr1's. Alle nyhederne var lige absurde (også) i går! Der var dog en, hvor de interviewede stod og grinede. Eller var det mavepine????
mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#31610 - 02/04/2004 15:21 Re: Aprilsnar [Re: LarsBj]
kongstad
Bruger

Jeg blev ret overrasket over at finde ud af at min arbejdsplads producerer og sælger kemiske våben

/Søren

Til toppen 
#31611 - 02/04/2004 15:44 Re: Mange kristne var sikre på at Jorden var flad? [Re: Andreas]
Rasmus
Bruger

Tak for oplysningerne, Andreas! Det er bare noget man altid har hørt, men det er altid rart at lære noget nyt!

Men jeg synes at vi skal passe på med at drage konklusioner over ting, vi ikke kan være helt sikre på. Jeg kunne ikke lige komme på andre eksempler...

Rasmus

Til toppen 
#31612 - 02/04/2004 16:21 Re: Aprilsnar [Re: LarsBj]
Andreas
Bruger

Café,

Martin "Gnomen" sendte et link, der berettede om denne historie fra Rummet.dk, om fundet af et stenansigt på Mars, lig dem fra Påskeøen:
    "At denne klippeformation skulle være skabt ved naturlige processer er nogenlunde lige så sandsynligt, som at 20 gibbonaber skulle kunne skrive 'Romeo og Julie'", udtaler Humperdinck Pumpernagel fra Humburger Universität i Tyskland.
Nu var det jo bare en aprilsnar, men hvis et sådant fund nogensinde skulle blive gjort, er jeg overbevist om, at forskere ville benytte de samme argumenter som ID-tilhængere til at argumentere for deres konklusion.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#31613 - 02/04/2004 16:27 Re: Mange kristne var sikre på at Jorden var flad? [Re: Rasmus]
Andreas
Bruger

Café,

Rasmus skrev:

[...]

Ra>Men jeg synes at vi skal passe på med at drage konklusioner over ting, vi ikke kan
>være helt sikre på.

Det ved jeg godt, og jeg er også enig. Jeg er bare træt af at se historien gentaget alle mulige steder (ikke mindst af kristne), og kunne ikke lade muligheden gå min næse forbi. :-)

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær