Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31482 - 01/04/2004 08:26 Hvornår gav Jesus os evigt liv?
Thilde
Bruger

Reg.: 23/01/2004
Hejsa!

I forbindelsen med påsken og Passion of Christ, har jeg tænkt en hel del på, hvornår det egentlig var, at vi som kristne blev tilgivet og fik evigt liv.
Var det da Jesus døde på korset langfredag eller var det da han stod op påskemorgen (som førstegrøden af dem der siden skal opstå fra de døde)?

Hvad ville der være sket, hvis Jesus var død på korset, men ikke var opstået igen?

Guds fred!

- Thilde

Herren velsigne dig og forbavse dig!

Til toppen 
#31483 - 01/04/2004 16:25 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
Anonym
Anonym

Hvad ville der være sket, hvis Jesus var død på korset, men ikke var opstået igen?

Hvis Jesus ikke var opstået igen, så var der slet ingen frelse, og hele kristentroen ville være et stort bedrag! Paulus siger at vi så ville være de ynkeligste af alle skabninger.

Men Paulus siger også, at at Jesus ER opstået fra graven, og at vi derfor tror på en LEVENDE Frelser og ikke nogen død martyr eller lignende.

Til toppen 
#31484 - 01/04/2004 19:58 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv?
Thilde
Bruger

Hej AFA

Hvis Jesus ikke var opstået igen, så var der slet ingen frelse, og hele kristentroen ville være et stort bedrag!

Ud fra dette vover jeg at slutte, at du mener, at det var nødvendigt at Jesus både døde og opstod igen, for at vores synder kunne sones, og dermed at vi kunne blive frelst.

Umiddelbart vil jeg give dig ret, men hvorfor siger Jesus så på korset at "Det er fuldbragt", og hvorfor er det mens han hænger der - og ikke påskemorgen, at tæppet ind til det allerhelligste flænges?

Guds fred!

-Thilde

Til toppen 
#31485 - 01/04/2004 21:22 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
Anonym
Anonym

Umiddelbart vil jeg give dig ret, men hvorfor siger Jesus så på korset at "Det er fuldbragt", og hvorfor er det mens han hænger der - og ikke påskemorgen, at tæppet ind til det allerhelligste flænges?

Da vores Gud er en levende Gud er opstandelsen jo også en nødvendig del af frelsens "mysterium", og Paulus forklarer noget om dette i 1. Kor. kap. 15. Læs gerne hele kapitlet, langsomt, eftertænksomt og grundigt, idet du nøje overvejer hvad det er Paulus siger om Jesu død, og ikke mindst hans opstandelse.

I versene 1-4 siger Paulus at Jesu død OG opstandelse er sket efter skrifterne , og at Jesus selv har åbenbaret dette for Paulus.

Du skal også lægge særlig mærke til versene 14-19, hvor Paulus bl.a. siger at vi er de ynkeligste af alle, dersom Kristus ikke er opstået, for er Kristus ikke opstået, da vil heller ikke vi atter genopstå og få del i det evige liv.

Og hvad er egentlig frelsen værd dersom vi ikke gennem frelsen får del i det evige liv sammen med Jesus og hans Far i de kommende evigheders evigheder.

Derfor hænger Jesu opstandelse sammen med frelsen som opnas qua Jesu død. Tingene hænger sammen og er uadskillige som ærtehalm. Evangeliet ( = Bibelens samlede frelsesbudskab) handler ikke KUN om frelsen, men også hvad frelsen indebærer, nemlig det evige liv. Frelsen fås gennem Jesu død, og dette medfører at vi får det evige liv.

Håber det blev forståeligt og ikke alt for kringlet

Til toppen 
#31486 - 01/04/2004 22:37 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Thilde, jeg tror at Jesu ord i det øjeblik, hvor han udåndede på korset ("det er fuldbragt"), betød, at hans mission i inkarnationen var færdiggjort, da han ved sin lidelse og død havde betalt og gjort fyldest for hele menneskehedens synd. Al Guds vrede og forbandelse over synden var da udøst over Ham, og forhænget blev flænget, og indgangen til Gudsriget åbnet på vid gab.

Ved sin opstandelse overvandt Jesus døden og djævelen , så at enhver som vil følge ham, skal leve evigt, om han end dør.

Måske udtrykker jeg mig forkert her, og vil gerne modsiges, hvis du læser det anderledes, men det er sådan jeg opfatter det ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31487 - 01/04/2004 23:05 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej thilde

I Romerbrevet 4,25 staar der, korrekt oversat: han som doede paa grund af ore overtraedelser og opstod paa grund af vor retfaerdiggoerelse.
Ved sin doed forsonede Jesus Guds vrede, bar alle verdens synder og Gud udgoed sin vrede over alle verdens synder paa ham. Den aandelige lidelse paa korset var derfor den vigtigste, som bestod i, at Jesus smagte Guds utilsloerede vrede, Helvede selv foer sin doed. doeden var den endelige straf, det sidste, der manglede, horved alt ar fuldbragt. Derved var Guds vrede irkelig sonet og tilgivelsen vundet i Guds hjerte. Men konsekvensen af dette, resultatet maate blive Jesu opstandelse, han opstod, fordi den synd, der var lagt paa ham nu vr sonet. hvis han var blevet i doeden, kunne det kun vaere fordi verdens synder stadig laa paa ham. Opstandelsen er altsaa det umiddelbare og noedvendige resultat af forsoningen, hvorved Gudd erklarede verden retfaerdig overfor sig, opstandelsen var der, hvor gud erklaerede soningen for fuldt ud gyldig og dermed alle verdens syder for tilgivet. Derfor var opstandelsen noedvendig. Var Jesus ikke opstaaet, var vi stadig i vore synder, for saa ville vore synder ikke vaere sonet og gud ikke have erklaeret verden retfaerdig, som han gjorde ved Jesu opstandelse.

mvh. magnus

Til toppen 
#31488 - 02/04/2004 10:41 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej magnus

Men konsekvensen af dette, resultatet maate blive Jesu opstandelse, han opstod, fordi den synd, der var lagt paa ham nu var sonet. hvis han var blevet i doeden, kunne det kun vaere fordi verdens synder stadig laa paa ham.

Sådan har jeg aldrig tænkt på det før - men jeg tror du har ret.....

Jesus betalte for verdens synd på korset
Jesus vandt over døden = bevis for at synden virkelig er væk/sonet.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31489 - 02/04/2004 16:26 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Hej Esmaralda
Det er rigtigt, at man ikke hoerer det saadan idag saa meget. Ikke-desto mindre var det saadan Luther forkyndte det og saadan den lutherske kirke burde fokusere paa opstandelsen, isaer naar andre kirker beskylder os for at fokusere for lidt paa den. Forskellen boer vaere, at hovedfokus for os er, at Jesu opstandelse er Guds absolution af ham for alle verdens synder, som var lagt paa ham og dermed ogsaa af os, hvis synder laa paa ham. Netop derved har han overvundet doeden og djaevelen. Ofte tror jeg folk ser jesu overvindelse af doeden og djaevelen som en selvstaendig handling ved siden af soningen, hvorved man let faar et dualistisk verdenssyn, hvor detvar noedevendigt for jesus at slaaas direkte med djaevelen. Saadan ser man det i f.eks. den graesk-ortodokse kirke og saadan opfattes det for mig at se ogsaa ofte i nyere "lovsange", hvor der tales meget om sejr og jesu kongegerning, men meget lidtom soningen og tilgivelsen.

I stedet er det jo saadan at Jesus netop overvandt doeden og djaevelen ved at doe i vores sted og ved at opstaa og derved have vundet syndernes forladelse. For doedens magt er synden og djaevelens magt er at anklage os overfor Gud og i vores samvittighed samt at lokke os til at synde, saa han kan goere det, med det maal at faa os med sig i helevede, som ogsaa er hans straffested. Ved Jesu osptandelse er denne magt brudt, fordi vi kan sige til djaevelen: Vel er jeg en synder som du siger, men Se al synd er lagt paa Jesus og han er baade doed og opstaaet. Naar han lever, saa maa det vaere fordi synden er vaek, hvorved jeg er fri. Saa har du altsaa ikke noget at anklage mig for mere.

For mig at se boer vi altsaa laegge mere vaegt paa opstandelsen, men vi boer have det hovedfokus at opstandelsen var Guds absolution af hele verden, hans anerkendelse af sonofferet paa Golgatha og dermed en kilde til vor frelsesvished.
Som en dansk paaskeslame siger:
Krist stod op af doede
Afsonet er vore broede

mvh. magnus

Til toppen 
#31490 - 03/04/2004 15:46 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Thilde
Bruger

Hej Magnus

Jeg synes det er meget interessant, det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det.
Hvordan kan det være et bevis for, at vores synd er væk, at Jesus opstod? Umiddelbart ville jeg synes, at det var mere logisk, at den var væk, hvis han ikke var opstået. Så havde han taget synden med sig i graven, hvor den ville blive...
Nej, jeg forstår det ikke rigtigt. Kan du evt. underbygge det med nogle skriftsteder?

Guds fred!

- Thilde

Til toppen 
#31491 - 04/04/2004 11:03 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Hej Magnus

jo jo - jo jo - det med at opstandelsen er vigtig - meget vigtig - er skam noget jeg godt vidste....... Det var bare det at Jesu opstandelse beviser at synden er væk som jeg ikke havde tænkt på før....... Jeg viste jo godt at synden ER væk - nu er det bevist

Som Paulus siger - uden Jesu opstandelse var vi de ynkværdigste af alle mennesker - og vores tro ville være totalt tom og død......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31492 - 04/04/2004 11:36 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Magnus

"Opstandelsen er altsaa det umiddelbare og noedvendige resultat af forsoningen, hvorved Gudd erklarede verden retfaerdig overfor sig, opstandelsen var der, hvor gud erklaerede soningen for fuldt ud gyldig og dermed alle verdens syder for tilgivet. Derfor var opstandelsen noedvendig. Var Jesus ikke opstaaet, var vi stadig i vore synder, for saa ville vore synder ikke vaere sonet og gud ikke have erklaeret verden retfaerdig, som han gjorde ved Jesu opstandelse."

Dette kan også bekræftes i 1. Kor. 15,17 " men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder"

Med kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#31493 - 04/04/2004 12:16 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
malli
Bruger

Hej Thilde

Som jeg lige skrev til Magnus 1. Kor. 5,17" men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder".

Havde Jesus fortsat været i graven, havde synden fortsat været hos folket!!!, men graven var TOM, offerlammet var væk, det var steget op til Gud. Heri ligger tydelige parallel til GT:

" Når han er færdig med at skaffe helligdommen og Åbenbaringsteltet og alteret soning, skal han føre den levende buk frem. Aron skal lægge begge sine hænder på den levende buks hoved, og han skal bekende al israelitternes synd over den, alle deres overtrædelser og synder; dem skal han lægge på hovedet af bukken og derpå sende den ud i ørkenen med en mand, der står rede. Bukken skal bære alle deres synder ud i ødemarken, og manden skal slippe den løs i ørkenen.(3. Mos. 16) - det var syndofferet

Jesus BAR vore syner væk

...op til Gud - iøvrigt en anden parallel til GT "Præsten skal bringe det alt sammen som brændoffer på alteret, et offer, en liflig duft for Herren. (3. Mos. 1,8), - hvor stort set samtlige ofrer var til Herren!

Mkh

Malli

Til toppen 
#31494 - 05/04/2004 17:41 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
chemnitz
Bruger

Hej Thilde
Malli har henvist til nogle skriftsteder og jeg har selv henvist til Romerbrevet kapitel 4, vers 25, hvor der korrekt oversat staar: "Han som doede paa grund af vore overtraedelser og opstod paa grund af vor retfaerdiggoerelse." Retfaerdiggoerelse betyder at erklaere retfaerdig og handler om at Gud erklaerer nogle retfaerdig, eller som det defienres i Romerbrevet ikke at tilregne skyld eller tilgive. Jesus opstod altsaa paa grund af vor tilgivelse, fordi vi var tilgivet. Det var et resultat af vores tilgivelse, ligesom hans doed var et resultat af vore overtraedelser.

For at forklare det, kunne man henvise til f.eks. Olsebanden. Naar Egon Olsen i begyndelsen af filmene gaar ud af faengslet ved vi, at det er fordi han har afsonet sin straf og er blevet erklaeret fri. Naar det handler om Olsen var det straffen for hans egen synd, han afsonede, men naar det handler om Jesus doede han paa grund af vore overtraedelser og Gud tilregnede ham alle vore synder, dvs. doemte ham skyldig for vores synd. Straffen var dels Guds utilsloerede vrede da han hang paa korset og dels doeden. Begge dele bar han i vores sted. Men hvordan kan vi saa vide det. Jo, ligesom det at Egon Olsen kommer ud af faengslet er tegnet paa at han har afsonet sin straf og dermed er helt fri, saaledes er det at Jesus opstod fra de doede ogsaa beviset paa at Jesus har afsonet vores straf(For doede er straffen for synden), at han nu er sat fri fra alle de synder, han blev doemt for, vores synder. Hvis Jesus er fri fra vore synder, fordi han har afsonet straffen, betyder det, at vi ogsaa er frie, for det var jo vore synder han blev doemt for. Altsaa er opstandelsen beviset paa og resultatet af at straffen er afsonet, den er Guds offentlige erklaering af sin tilgivelse, ligesom det at de lod Egon Olsen komme ud af faengslet var tegnet paa at han ikke laengere var under statens dom.

haaber det var lidt mere fortsaaeligt.

Mvh. magnus

Til toppen 
#31495 - 07/04/2004 16:56 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Thilde
Bruger

hej Magnus

Tak for uddybningen! Nu forstår jeg det! Og jeg synes også at det lyder både fornuftigt og bibelsk, men jeg har lige endnu et spørgsmål.

Jo, ligesom det at Egon Olsen kommer ud af faengslet er tegnet paa at han har afsonet sin straf og dermed er helt fri, saaledes er det at Jesus opstod fra de doede ogsaa beviset paa at Jesus har afsonet vores straf(For doede er straffen for synden)

Men betyder det så, at de som selv må bære deres straf og dø, på et tidspunkt også vil opstå, fordi de er færdige med at sone deres straf?

Glæder mig til at høre dit svar!

Guds fred og god påske!

- Thilde

Til toppen 
#31496 - 08/04/2004 18:33 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
Esmaralda
Bruger

Hej Thilde

egentlig et lidt sjovt spørgsmål - som jeg aldrig har tænkt på før.....

Men betyder det så, at de som selv må bære deres straf og dø, på et tidspunkt også vil opstå, fordi de er færdige med at sone deres straf?

Mit svar er at - "selvfølgelig står de op fra de døde - - - HVIS de altså er stærkere end døden"

Men det er jo kun Gud som råder over liv og død - derfor er det kun Gud (i dette tilfælde Jesus) der kan stå op fra de døde...... altså uden at Gud befaler en person at gøre det (fx Lazarus)

men hvad Magnus svarer til dit spørgsmål kan jeg ikke lige regne ud - så jeg venter også spændt

Til toppen 
#31497 - 08/04/2004 19:07 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester og I andre,

Jeg er overbevist om, at alle uden undtagelse opstår fra de døde på dommens dag, og at alle kommer til at bøje knæ for Jesus og erkende, at han er Herre.

Men ifølge Bibelen vil kun de, der har troet på Jesus her i livet og stillet sig under hans beskyttelse, gå ind til den evige salighed i Guds rige.

De, som ikke har villet modtage Guds frelserhånd - som er Jesus Kristus - kommer heller ikke ved deres opstandelse til at se hans kærlige ansigt, men forbliver under Guds vrede over synden.

Vil man ikke have med Jesus at gøre her i livet, bliver man også fri i evigheden, hvor ingen omvendelse mere er mulig.

Men endnu er nådens tid .. !
Og vores dommer vil selv, som vores advokat, føre vores sag!

God påske !
(Har I forresten allesammen klikket ind og læst, hvad der står om "Påskemysteriet" her på JesusNets forside?)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31498 - 08/04/2004 20:34 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
chemnitz
Bruger

hej Thilde
Straffen for vore synder er jo den evige doed, dvs. helvede til evig tid, en evighed under Guds vrede. Pa blot nogle timer smagte Jesus helvede, dvs. Guds vrede, men han smagte Guds utilsloerede vrede over alle menneskers synder til alle tider, saa han smagte faktisk lige saa meget vrede fra Gud som der er mennesker, der maatte vaere under den for evigt, hvis det ikke var for ham.
Mennesker, der afviser tilgivelsen som jesus vandt derved skal opstaa legemligt, men de vil derefter blive kastet i den evige doed, helvede og vaere der for evigt. Der er ikke nogen begraensing i afsoningstiden, da et menneskes synd er lige saa stor, som ham det har syndet imod, og det har syndet imod Gud selv. Men fordi Jesus er Gud selv, kunne han afsone straffen, baade den legemlige doed og Guds vrede. Og hans opstandelse er beviset herpaa, ligesom ogsaa hans himmelfart og saede ved faderens hoejre haand kan siges at vaere et bevis paa at han har afvendt guds vrede og givet os barnekaar.

Mvh. magnus

Til toppen 
#31499 - 12/04/2004 14:43 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Hej kristina

Jeg er overbevist om, at alle uden undtagelse opstår fra de døde på dommens dag, og at alle kommer til at bøje knæ for Jesus og erkende, at han er Herre.

Ja - helt enig...... men INGEN (uden Jesus) står op af sig selv..... alle skal have en Gud given ordre for at kunne......

Jesus har magt over døden.... det er der ingen af os mennesker der har (de der kommer tættest på er læger og mordere).....

Så selvom et menneske selv vil betale sin straf for sin synd vil det ikke hjælpe for straffen indebære døden og den kan vi ikke selv rode os ud af igen - for vi har ikke magt over den......
Og straffen er jo ikke kun den fysiske død - men også den død der betyder "fravær af Gud"(helvede)........ der er der ingen mennesker som kan overvinde......

Vil man ikke have med Jesus at gøre her i livet, bliver man også fri i evigheden, hvor ingen omvendelse mere er mulig.

JA - der er alvorlige ord...... men Jesus tvinger ingen til hans selskab hvis de ikke vil.....

Har I forresten allesammen klikket ind og læst, hvad der står om "Påskemysteriet" her på JesusNets forside?

Jep - flot arbejde...... og nyt andagts/bederum......

Til toppen 
#31500 - 12/04/2004 20:14 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
jesper45
Bruger

Reg.: 12/04/2004

Må jeg lige komme med et indlæg her ?
på denne tråd som hedder: hvornår gav Jesus os evigt liv?

Nu skal vi passe på ikke at blande tingene sammen.

GUD er en personlighed, Jesus en anden.
GUD skabte dig,mig,os alle sammen samt Jesus for mange milioner af år siden !

DVS det var gud der gav os det evige liv..ikke Jesus

Jeg håber jeg har fået rettet op på en misforståelse

MVH.Jesper45

Til toppen 
#31501 - 12/04/2004 20:58 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jesper45, velkommen til!

Du skriver:

GUD er en personlighed, Jesus en anden.
GUD skabte dig,mig,os alle sammen samt Jesus for mange milioner af år siden !

Du har ret i, at Faderen, Sønnen og Helligånden er tre "personer", men det er een sand Gud: Treenigheden!

Ifølge kristendommen er Jesus således ikke en skabning, fordi han aldrig er blevet skabt. Sønnen var hos Faderen fra begyndelsen, og Faderen skabte alt ved Ham!

Se begyndelsen af Johannes evangeliet, hvor der står:

I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys.

Der står "han" om Ordet, og Ordet er Jesus, som selv er Gud, vor Herre og Frelser!

For godt 2000 år siden lod han sig føde af Jomfru Maria og blev sandt menneske, ligesom han også er sand Gud, undfanget ved Helligånden.

Han døde på korset for os og opstod fra de døde, og han lever og er til stede for os, også nu og her.

Jehovas Vidner, som ikke er med i nogen kristen kirke, lærer, at Jesus kun er en skabning - de tror ikke på, at han er guddommelig, og de har deres egen Bibel, hvor teksten er anderledes.

Men måske er du selv et Jehovas Vidne?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31502 - 13/04/2004 13:26 Re: Jesus er ordet [Re: jesper45]
Esmaralda
Bruger

Hej Jesper

Jeg er slet ikke enig i at Gud skulle have skabt Jesus...... Jesus er en del at treenigheden og dermed selv Gud.

Jesus er Ordet - skaber ordet - frelser ordet - Guds ordet...... som der står i Johs 1 var Ordet fra begyndelsen af og ordet var Gud og senere står der at Ordet blev kød og tog bolig blandt os (Jesus)
Jeg kopiere lige teksten ind
v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. v4 I ham var liv, og livet var menneskers lys. v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

v6 Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. v7 Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. v8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.

v9 Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. v10 Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. v11 Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. v12 Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; v13 de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.

v14 Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.

Til toppen 
#31503 - 13/04/2004 20:46 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
jesper45
Bruger

Hej alle

Først vil jeg sige: NEJ jeg er ikke et Jahova´s vidne
Jeg vil dog stagdig holde på at GUD er en personlighed og Jesus en anden.
Det med tre-ennighed...som har "sneget sig ind i biblien, ved jeg ikke rigtig hvor kommer fra...(dvs..det gør jeg men det er en helt anden historie )

Kristendommen er i den grad befængt med fejle påstande og løgne, idet kirkens vægt ligger på Pauli og ikke på Jesu lære. Jeg har med vilje ikke medtaget dogmet om den "ubesmittede undfangelse af Jesu legeme ved den Hellige Ånd" og "den hellige jomfru", da det simpelthen forekommer mig for tåbeligt at tro på noget sådant. Selvfølgelig blev spiren til Jesu jordiske legeme skabt på normal vis, dvs ved samleje mellem mand og kvinde.

Kristendommen trænger til en grundig udrensning, og til grund for denne udrensning, denne altgennemgribende reformation, hvor vægten må lægges tilbage på menneskets etiske ansvar overfor Gud og hinanden, det som Jesus bestandig søgte at gøre sine samtidige forståeligt. Ingen, absolut ingen skal gå fortabt, at Himlen, Paradis, Guds Rige er for os alle. Engang vil Gud modtage alle mennesker, der har levet, alle mennesker, der lever og alle, der vil leve, modtage alle sine børn ud fra sin dybe, uendelige, alle omfattende kærlighed. Guds kærlighed og Hans tålmod er uden grænse. Han kræver, at vi gør vort bedste, men er stadig parat til at tilgive os, når vi har fejlet og beder oprigtigt om tilgivelse.

Kristendommen hævder det modsatte. Hvis Gud virkelig var som kristendommen hævder, ville Han ikke være kærlighedens Gud, selv om de kristne selvfølgelig hævder dette. Hvad med alle de fortabte, spørger man, hvad med alle dem, der aldrig har hørt om Jesus, enten fordi de levede før ham, eller fordi de lever i dele af verden, hvortil kristendommen ikke har vundet udbredelse? Til svar fra de kristne får man som regel kun et svar, der dels kan være iblandet en del angst, dels, og det er det typiske, en selvretfærdig, selvgod overbevisning om at være "på den rette side".

Alle slige tåbeligheder må fare, hvis den sande Gud, der er kærlighedens Gud skal have større indflydelse på vor verden. Mennesket må opgive de gamle, kristne forestillinger og søge den sande Gud, søge den sandhedens, kærlighedens, mildhedens Gud, der alt for længe, i kraft af den kristne vranglære, har været sat i skyggen. Indtil mennesket lærer den sande Gud at kende, kan kærlighed, barmhjertighed, tilgivelse og fred ikke vinde indpas for alvor i vor verden. Men vejen til større fred, for alle Jordens mennesker og for den enkelte, går over denne erkendelse. Det er ikke nødvendigt, men det er en genvej til Gud.

Med de kristne dogmer korsfæster mennesket sig selv. Lad os snart se den dag, hvor denne lære bliver betragtet som det, den er: En formørket gudsvision, der har rod i tider, der var mere onde end vores, et levn fra tider, da man endnu ved trusler om evig lidelse kunne trælbinde millioner af mennesker i mørke og uvidenhed, en lære, som er den sande Gud, kærlighedens og fredens Gud ganske uværdig!

må disse tanker forny jeres syn

med ydmyg hilsen
Jesper45

Til toppen 
#31504 - 13/04/2004 21:43 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jesper45,

Du skriver, blandt meget andet: ... Jeg har med vilje ikke medtaget dogmet om den "ubesmittede undfangelse af Jesu legeme ved den Hellige Ånd" og "den hellige jomfru", da det simpelthen forekommer mig for tåbeligt at tro på noget sådant. Selvfølgelig blev spiren til Jesu jordiske legeme skabt på normal vis, dvs ved samleje mellem mand og kvinde.

Kristendommen trænger til en grundig udrensning ...

Tja, det står dig jo selvfølgelig frit for at tro, hvad du nu tror på, men du vil nok få alvorlige problemer med at udrense og omvende os kristne til din egen overbevisning!

Det hjælper ikke, at du skriver, at du synes vi er tåbelige, og at Jesu jordiske legeme naturligvis blev skabt ved samleje mellem mand og kvinde, og at vi har en formørket gudsvision, der har rod i tider, der var mere onde end vores ...

Kristendommen er en åbenbaringstro, og vi, som er kristne, tror på Guds nådefulde og kærlige indgriben. Vi tror på underet, og på at Jesus ved sin død har sonet og betalt for alles - også dine - synder, om du vil tage imod det i stedet for at prøve at klare dig uden.

Og vi mener også, at vi her i vor egen tidsalder er lige så onde som fortidens mennesker ..

Som jeg læser dit indlæg, er du ikke interesseret i at lytte til os andre, men kun i at missionere for din egen overbevisning? Ret mig, hvis jeg tager fejl - det håber jeg!

Husk i hvert fald, at du er gæst her i Café Thomas - og tal pænt til dine værtsfolk!

Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvad kristendommen har at sige, end du allerede ved, så er du velkommen til at spørge!

Vi kristne er ikke tåber - i hvert fald ikke allesammen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31505 - 14/04/2004 10:19 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
Esmaralda
Bruger

Hej Jesper

Du skriver at vi skal lytte mere til Jesu ord og mindre til Paulus...... Hvor er det du mener det ikke stemmer overens? Hvis de er enige kan det jo ikke gøre nogen forskel hvem man lytter til..... derfor går jeg ud fra at du mener at Jesus og Paulus ikke siger det samme......

Det med tre-ennighed...som har "sneget sig ind i biblien, ved jeg ikke rigtig hvor kommer fra...(dvs..det gør jeg men det er en helt anden historie )

Det kunne da ellers være interesant at høre din holdning til det...... Jeg mener at treenigheden (ikke selve ordet - men begrebet) står højt og tydeligt i Bibelen...... det mener du ikke så vidt jeg kan forstå...... ?

---------------------------------------------------------------

Alles frelse....... Jeg er enig med dig i at alle kan frelses...... det eneste der skal til er at Jesus bliver deres eneste frelsesvej......... "ingen kommer til Faderen uden ved mig" siger Jesus.............. MEN hvis alle mennesker kommer til Faderen ved Jesus - jamen så har du da ret - så frelses alle.............
Men Jesus taler om Helvede og at det er bedre at hugge sin hånd af eller rive sit øje ud end at komme i helvede fordi en legemsdel driver et menneske væk fra Jesus......... Jesus taler om Helvede som en reel mulighed/risiko ........ det kan vi ikke se igennem fingre med......

Men det er helt sikkert at Gud ønsker at alle skal frelses..... men det skal være frivilligt ikke som robotter af tvang eller forprogramering.....

Til toppen 
#31506 - 15/04/2004 00:07 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: kristina]
jesper45
Bruger

Kære Kristina
Tilgiv mig hvis du syntes at jeg ikke taler pænt..undskyld

Det er ingenlunde min hensigt at (som du skriver)"udrense og omvende os kristne til din egen overbevisning"! idet at det står enhver frit for at tro hvad hver enkel vil !

Kun vil jeg bede om at du/i gennem-tænker dette:

En Fader har mange Børn; blandt disse er der en Søn, men kun en eneste, der i sit Væsen er et fuldendt Udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og lærvillig Søn; alle de andre Børn er mere eller mindre vanartede: letsindige, ulydige, dovne, opsætsige, altid stridbare, altid uenige. På mange Måder har Faderen forsøgt at retlede sine Børn, at stifte Fred imellem dem, at bringe dem til at arbejde og til at være lydige. Men intet har hjulpet, de vil ikke høre og følger derfor ikke hans Anvisninger. Faderen kalder da på den kærlige og lydige Søn og siger: "Se, du er den eneste af alle mine Børn, der er som et Barn skal være, derfor er du også min kæreste Søn; men dine Søskende er vanartede, og de følger ikke mine Råd og Formaninger, intet kan forbedre dem. Men nu vil jeg give dig alle de Stokkeslag, som dine Søskende egentlig burde have, og som de ærligt fortjener. Jeg vil lade Nåde gå for Ret og straffe dig, og den Ydmyghed, hvormed du gør dig til dine Søskendes Stedfortræder og modtager deres Straf, skal sikkert forbedre dem; thi de vil glæde sig over at være gået fri af Straffen, de vil elske dig og søge at gå i dit Fodspor; og gennem den Straf, som jeg giver dig, der er uden Skyld i deres Forseelser, vil jeg finde en Udløsning for min Vrede imod dem."
Mon en sådan faderlig Handling ville blive efterfulgt af de øvrige Børns Forbedring? Og hvilken Menneskesøn, selv den bedste, den kærligste, vilde bøje sig for sin Faders Ønske og som Stedfortræder bære sine Søskendes Straf? Og hvad vilde andre Mennesker - Fædre og Mødre - sige, når de hørte om en Fader, at han vilde forbedre sine Børn på den Måde?

Men hvis denne Fader nu gik et Skridt videre og bød, at den kærlige og lydige Søn skulde have sit Liv forbrudt for de øvrige Børns Forsyndelser, og hvis Sønnen i sin Kærlighed til Faderen og til sine Søskende frivillig havde bøjet sig og givet sit Liv for at sone sine Søskendes Synder - hvad så?
Hvad ville andre Fædre og Mødre sige eller gøre? Mon ikke en sådan Handlemåde ville vække deres Harme og Afsky mod en så unaturlig Far? Mon de ikke hurtigst muligt ville gøre ham uskadelig ved at fratage ham Forældremyndigheden over sine børn?
Ingen Mennesker ville i deres Samfund tåle en sådan Far, ikke en eneste ville respektere ham eller takke ham for at have straffet sin søn !
Altså: intet Menneske ville finde sig i en sådan Handlemåde, hvis den fandt Sted i deres Midte!
Men det er denne Handlemåde, der tillægges Gud Og selv om Paulus Udlægning skal forstås ud fra en åndelig Opfattelse, så bliver dog Jesus Korsfæstelse stående som en virkelig Kendsgerning, der ikke på nogen Måde lader sig bortforklare; Korsfæstelsen er sket, hvad enten den skal betragtes fra et jordisk eller et åndeligt Synspunkt. Denne Jesus´s Dødsmåde må altså, hvis Paulus´s Udlægning skal lægges til Grund for Opfattelsen af Jesus Mission her på jorden, være forud bestemt af Gud og sanktioneret af Jesus, inden han kom i Kødet, d. v. s. blev Menneske. Hvad ingen jordisk Far og Søn vilde indlade sig på, det tillægger Menneskene uden videre deres Guddom!

Tro nu ikke at jeg ikke tror på Gud..det gør jeg..
men ikke alt i Bibelen kan jeg tage for gode varer idet at nedskrivningen af det som vi kender som Bibelen i dag, først begynte mange mange år efter Jesus´s død !
og der er sikkert kommet noget tildigtning til.

Hvad forstår du ved at Kristendommen er en åbenbaringstro ?

Jo, jeg vil gerne lytte..og hvis jeg kan bruge det jeg hører eller læsser så tager jeg det til mig...ellers ikke !
Jeg lader altid min "samvitighed" råde !

Med ydmyg og kærlig hilsen Jesper

Til toppen 
#31507 - 15/04/2004 00:40 Re: hvilke dele tror du på [Re: jesper45]
Esmaralda
Bruger

Hej Jesper

Du gør meget ud af at skrive at den Bibelske fader-søn rollefordeling meller Gud-Fader og Gud-Jesus er noget af det mest umenneskelige og menneskefjerne tankegang du kan forestille dig....... og jeg gir dig ret - det er ikke menneskelige tanker.....

Men når nu hele denne tanke med at den ene uskyldige Søn skulle tage straffen for alle de ulydige - og det endda frivilligt - ligge så fjernt for os...... hvorfor skulle mennesker da Bibelen bliv skrevet vælge lige netop den udlægning? hvorfor ikke vælge en mere tålelig handlemåde.....
Jeg ser det som et vidnesbyrd på at det netop ikke er menneskeværk..... det er så bisart - underligt - det kan umuligt være opdigtet af mennesker.....

------------------------------------------------------------------
Du skriver at du ikke tror på hele Bibelen. Hvilke dele tror du på og hvilke ikke?
Hvad med GT - som jo er skrevet før Jesus levede på jorden?

Til toppen 
#31508 - 15/04/2004 01:31 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
chemnitz
Bruger

Hej jesper

Tro nu ikke at jeg ikke tror på Gud..det gør jeg..
men ikke alt i Bibelen kan jeg tage for gode varer idet at nedskrivningen af det som vi kender som Bibelen i dag, først begynte mange mange år efter Jesus´s død !
og der er sikkert kommet noget tildigtning til.

Du goer dig altsaa klogere end baade Herren og hans apostle. Det virker for mig at se mildt sagt som hovmodigt.

mvh. magnus

Til toppen 
#31509 - 15/04/2004 09:35 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jesper45.

Tak for din forklaring! Jeg kan godt se, at du har en gennemtænkt holdning, og din overbevisning er ikke spor sjælden eller mærkelig.

Dine tanker er mennesketanker, hvilket ingen bør bebrejde dig - du er jo et menneske! Det er vi helt bestemt allesammen, men Gud er anderledes end os mennesker! Hans tanker er ikke mennesketanker, og hans kærlighed til sine skabninger kan ikke rummes af nogen menneskelig visdom.

I Joh. 3,16 (også kaldet "den lille Bibel" står der, at " ... således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til dit spørgsmål om "åbenbaringstro" vil jeg bare sige, at troen på, at Jesus, foruden at være Gud, vor Frelser og Herre, som lever nu og er opstået for os, ikke er en tro vi selv kan skabe eller beslutte os til. Det er simpelthen for underfuldt! Gud har skabt den tro i vores hjerter!

Og hvad er så tro ? Det er fast tillid til det der håbes, og overbevisning om det som vi ikke kan se.

Men hvad kan så de mennesker gøre, som ikke tror på evangeliet, men på en måde gerne vil sætte sig ind i det og måske komme til at tro at det alligevel er sandt?

Jeg ved jeg ikke. Jeg kan kun sige hvad jeg selv gjorde: Jeg satte mig ind i stoffet, beskæftigede mig meget med det for om muligt at begribe, hvad der dog fik nogen til at tro noget så tilsyneladende ulogisk!

Og så gik det altså langsomt op for mig, at det virkelig, virkelig er sandt, at Jesus selv er Sandheden, Vejen og Livet! Ved at lytte med åbent sind til kristne, som jeg havde tillild til, og ved at læse i Bibelen og den omliggende kristne litteratur.

Jeg har ikke svaret på alt i dit indlæg - så bliver det alt for langt, men du er meget velkommen til at spørge videre, hvis du har lyst ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31510 - 15/04/2004 09:57 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: jesper45]
malli
Bruger

Kære Jesper

Jeg har lige en kommentar til din "historie". Du skriver: "En Fader har mange Børn; blandt disse er der en Søn, men kun en eneste, der i sit Væsen er et fuldendt Udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og lærvillig Søn; alle de andre Børn er mere eller mindre vanartede: letsindige, ulydige, dovne, opsætsige, altid stridbare, altid uenige."

Det er ikke det Bibelen lærer om Gud. Bl.a. Ef.2 "Også jer har han gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, v2 som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. v3 Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre. v4 Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, v5 gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – v6 og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, v7 for i de kommende tidsaldre at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. v8 For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. v9 Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. v10 For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i."

Rom.3,23 "Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud"

Men Gud ønsker at samle menneskeheden i sit rige, og derfor sender Han den anden person i Guddommen hertil. Gud bliver menneske i Jesus Kristus, og er ikke kun menneske. Jesus er både Gud (i modsætning til os) og menneske. På vegne af os bliver Jesus ofret, Han bliver på vegne af os ramt af Guds vrede og dom. Jesus forsonede os med Gud, således at vi gennem Ham, og kun Ham passivt kan modtage frelsen gennem syndernes forladelse.

Kol.1,13 "Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse."

Jesus gav os evigt liv, da han døde på korset og genopstod. For den enkelte sker dette, når vi modtager det glædelige budskab i tro.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#31511 - 16/04/2004 03:39 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Thilde]
chemnitz
Bruger

hej igen Thilde
En kort maade at sige det pa kan vaere:
Jesus koebte og vandt syndernes forladelse paa korset, Gud accepterede offeret og erklaerede syndernes forladelse ved at oprejse Jesus fra de doede og Helligaanden uddeler syndernes forladelse og skaber og bevarer troen som modtager den ved ordetevangeliet i biblen, gode kristne boeger, salmer og praedikener), daaben og nadveren.
mvh. magnus

Til toppen 
#31512 - 16/04/2004 22:43 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

hej Esmaralda
Jeg tror maaske jeg er lidt uenig med dig her, men jeg ved ikke om det bare er formuleringen.

Du skriver:

Så selvom et menneske selv vil betale sin straf for sin synd vil det ikke hjælpe for straffen indebære døden og den kan vi ikke selv rode os ud af igen - for vi har ikke magt over den......
Og straffen er jo ikke kun den fysiske død - men også den død der betyder "fravær af Gud"(helvede)........ der er der ingen mennesker som kan overvinde......

Mener du, at hvis mennesket kunne betale ville det stadivaek doe og kastes i helvede paa dommedag. Det virker paa mig lidt som om doede er en magt fremmed fra Gud og ikke Guds straf som han ultimativt er Herre over, og som Jesus derfor foerste skulle blive Herre over ved at overvinde den. Hvis mennesket var i stand til at betale mener jeg ikke det ville doe eller ende i helvede. Doed og hevlede er Guds retfaerdige dom og derfor oprejste Gud jesus og satte ham ved sin hoejre haand, selv efter at jesus var blevet tilregnet alle verdens synder, fordi han havde betalt. Fordi jesus nu var retfaerdig overfor Gud i vores sted oprejste Gud ham foer dommedag.
At Doeden er en fjende og at jesus overvandt den betyder for mig at se, at han ved sin lidelde og doed under Guds vrede overvandt Guds dom, han vandt en retsag, som en salme siger: Du ved din dommer har foert din sag og fra sig selv den vundet.
Jeg il selv vaere meget forsigtigt med alt hvad der smager af en "kosmisk" kamp mellem Jesus og doeden. jesus behovede ikke at opstaa for at demonstrere sin magt over doede, den var han allerede Herre over som opvaekkelsen af lazarus og enkens soen fra nain viser. Den vigtigtse grund til at jesus opstod var altsaa ikke hans magt, men at han doede stedfortraedende og at straffen derfor var betalt, hvorfor Jesus ogsaa opstod stedfortraedende fordi gud i ham erklaerede verden ren og retfaerdig efter at have tilregnet ham alle verdens synder.

Blot lige en kommentar. Det er ikke sikkert vi er uenige.

mvh. magnus

Til toppen 
#31513 - 17/04/2004 16:22 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Hej MAgnus

Jeg tror det ligger i formuleringerne.... jeg kan nemlig ikke lige finde noget i din forklaring og uddybning som jeg ikke er enig i.......

Jeg mener at Gud (Fader. Søn og Helligånd) har magten over døden - og livet.....

Jeg mener ikke at noget menneske selv kan tage straffen fra Gud OG komme i Himlen.... heller ikke selvom de gerne vil.....

Hvis nogle mennesker selv vil tage deres straf får de lov til det...... men det betyder så at de ikke kan komme i Himlen..... fordi en del af straffen er at komme i Helvede (fravær af Gud) og der kan de ikke selv komme fra fordi de ikke har magt over det....... Jesus (Gud) havde magten over både døden og djævelen.....
Vil man klare sig selv må man det - men så er man nød til at klare sig selv hele vejen.... også overvindelsen af døden..... men den magt har intet menneske...
Vil man lade Jesus klare straffen må man det - men så må man lade ham klare det hele vejen.....
Der findes ingen deleordninger..... der er intet "jeg klarer så meget jeg kan selv så tager Jesus resten" ...... NEJ det er enten eller....

Til toppen 
#31514 - 17/04/2004 17:18 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej - jeg er enig med både dig, Ester, og Magnus i denne dialog. Jeg tror at tvivlen måske kom ind, fordi du skrev at Jesus vandt over døden. Det er en sætning man hører tit: "Jesus vandt sejr over døden og djævelen" - og som let kan misforstås i retning af, at Jesus for sit eget vedkommende måtte kæmpe den kamp. ("Uden kamp, ingen sejr ..")

Men vi er jo enige om, er jeg sikker på, at sådan var det ikke.

Jesus, Guds søn, var hos Faderen inden tidernes morgen, og derfor fra evighed til evighed Herre over dødens magt.

Så det var udelukkende som "stand-in" for os at Jesus vandt over døden - i den kamp som vi selv på forhånd var udelukket fra at vinde, fordi både død og djævel er stærkere end vi er.

I sin inkarnation døde Jesus jo faktisk! Men ved opstandelsen ser vi, at døden ikke kunne beholde ham, fordi han var/er/forbliver syndfri. Derfor ser jeg Jesu opstandelse som det altafgørende i den kristne tro. Hvis ikke opstandelsen havde fundet sted, havde vores tro været forgæves.

Ret mig, Ester / Magnus, hvis jeg formulerer mig forkert eller misforståeligt her ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31515 - 17/04/2004 20:51 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Hej Eser
jeg tror ogsaa vi er nogenlunde enige, men vil alligevel lige praecisere, der hvor jeg synes det kan vaere lidt uklart:

fordi en del af straffen er at komme i Helvede (fravær af Gud) og der kan de ikke selv komme fra fordi de ikke har magt over det....... Jesus (Gud) havde magten over både døden og djævelen.....

helvede er for mig at se ikke fraver af Gud i den forstand at Gud ikke er til stede, det er ikke et slarraffenland for forbryderne, men fravaer af Gud i sin naade og naervaer af Gud i sin evige vrede. Straffen for synden er saa stor som den synden har kraenket, dvs. Gud. Derfor er straffen evig. Grunden til at vi ikke selv kan kkomme ud af doeden og Jesus kunne er derfor for mig at se ikke foerst og fremmest en forskel i magt, hvis straffen nogensinde kunne sones af vores helvedsstraffe ville Gud helt sikkert oprejse os. Problemet er at straffen er evig. grunden til at Jesus opstod var foerst og fremmest at han paa korset modtog Guds utilsoerede vrede over alle verdens synder til alle tider, dvs. han led som alle mennesker ville have lidt i evigheden under Guds vrede hvis det ikke havde vaeret for ham. Fordi han var Gud selv kunne han holde til at smage helvedes helvede paa korset i vores sted. Grunden til at han opstod var altsaa at han havde sonet straffen som var lagt paa ham og ikke foerst og fremmest at han havde magt over doeden. Dt ville der ikke vaer noget nyt i. Det nye var at han opstod efter at have paataget sig verdens synder.
Naar folk alligevel ryger i helvede fordi de ikke tror, er grundne til at de bliver der foerst og fremmest at deres straf er evig. Selvfoelgelig har de heller ikke magt over doeden, men grunden er for mig at se foerst og fremmest at straffen for synd er evig som Gud er evig.

Mvh. magnus

Til toppen 
#31516 - 19/04/2004 11:41 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

Hej MAgnus

helvede er for mig at se ikke fraver af Gud i den forstand at Gud ikke er til stede, det er ikke et slarraffenland for forbryderne, men fravaer af Gud i sin naade og naervaer af Gud i sin evige vrede.

Egentlig plejer jeg at mene at Helvede er fravær af kærlighed ...... så jeg ved ikke helt hvorfor jeg skrev fravær af Gud......

Naar folk alligevel ryger i helvede fordi de ikke tror, er grundne til at de bliver der foerst og fremmest at deres straf er evig. Selvfoelgelig har de heller ikke magt over doeden, men grunden er for mig at se foerst og fremmest at straffen for synd er evig som Gud er evig.

Her er jeg enig...... grunden til at det hele har fået en lidt anden drejning i denne tråd er - tror jeg - at den er sprunget ud af et hypotetisk spørgsmål om hvorvidt mennesker ville kunne opstå fra døden hvis de selv kunne tage straffen......

Her mener jeg at hvis mennesker selv havde kunnet betale deres straf ville de stadig ikke kunne overvinde døden uden Guds hjælp.....

Jeg kan godt se at det ser ud til at jeg mener at mennesker selv kan betale deres straf sådan lidt ala skærsilden....... men det mener jeg ikke man kan.....

Til toppen 
#31517 - 20/04/2004 02:11 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

hej Esmarada
Du skriver;

Her er jeg enig...... grunden til at det hele har fået en lidt anden drejning i denne tråd er - tror jeg - at den er sprunget ud af et hypotetisk spørgsmål om hvorvidt mennesker ville kunne opstå fra døden hvis de selv kunne tage straffen......

Her mener jeg at hvis mennesker selv havde kunnet betale deres straf ville de stadig ikke kunne overvinde døden uden Guds hjælp.....

Men som jeg forstod det kaedede du det sammen med Jesu opstandelse, saa Jesu opstandelse var noedvendig for at gud kunne oprejse mennesker fra de doede(ret mig his jeg tager fejl). For mig at se har intet aendret sig i den henseende med Jesu opstandelse. Hvis mennesker var skyldfrie foer kunne de heller ikke opstaa uden Guds hjaelp og det vil de heller ikke paa dommedag, men de som er skyldfire il opstaa ved Guds almagt. Jesu opstandelse har altsaa ikke gjort os i stand til at overvinde doeden ved egen hjaelp og den har heller ikke givet Gud stoerre almagt end han havde foer mht. doeden.

Uanset hvad er Gud herre over doeden og hvis synden kunne sones paa anden is ville Gud vel ogsaa have oprejst os fra de doede og ladet os komme i himlen. Grunden til Jesu opstandelse kan altsaa ikke have vaeret at han skulle bemaegtige sig doeden, fordi vi ikke selv kunne, det havde han ikke behoevet at doe og opstaa for, som lazarus-historien jo iser. grunden maa derfor have vaeret at at Gud derved erklaerede at doedens "juridiske" krav paa mennesker som Guds lovs krav paa mennesker var ophoert paa grund af soningen paa korset, altsaa at verden som var blevet doemt i kristus nu stod retfaerdig overfor Gud og Gud dermed ophaevede doedsdommen. Derved overvandt jesus djaevelen, fordi djaevelens eneste magt er at at tage folk med sig i helvede og anklage os overfor Gud og i vores samvittighed med guds lov. Fordi Guds lovs krav nu er opfyldt har han mistet sit vaaben og ved evangeliet i ord og sakrament ovevrinder Jesus ved sin helligaand hans anklage i samvittigheden, naar han viser os sin doed i vores sted og tilgivelsen som gud har erklaeret ved opstandelsen.

mvh. magnus

Til toppen 
#31518 - 20/04/2004 09:01 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: chemnitz]
Esmaralda
Bruger

HEj Magnus

Men som jeg forstod det kaedede du det sammen med Jesu opstandelse, saa Jesu opstandelse var noedvendig for at gud kunne oprejse mennesker fra de doede(ret mig his jeg tager fejl).

Både ja og nej..... Gud kan til en hver tid oprejse hvem han vil..... Men var Jesus ikke opstået, havde han ikke vundet vores sejr - og dermed kunne vi ikke frelses...... "men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom." siger Paullus.... en tom prædiken opfatter jeg som en prædiken uden håb.... uden håb om evigheden sammen med Gud.....

Det var ikke JEsus der gav Gud magt til at oprejse døde ved selv at opstå...... Det Jesus gjorde - som ændrer noget - ved at opstå var at give os muligheden for en evighed i Himlen......

For mig at se har intet aendret sig i den henseende med Jesu opstandelse. Hvis mennesker var skyldfrie foer kunne de heller ikke opstaa uden Guds hjaelp

Nej - netop..... det var faktisk også det jeg skrev i det første(?) indlæg....... "selv hvis vi kunne tage straffen og derved blive syndfrie ville det ikke hjælpe os da vi ikke har magt over døden"

Jesu opstandelse har altsaa ikke gjort os i stand til at overvinde doeden ved egen hjaelp og den har heller ikke givet Gud stoerre almagt end han havde foer mht. doeden.

Fuldstændig enig men det har jeg faktisk skrevet hele tiden Jeg må se at få styr på mine formuleringer så de ikke så let misforstås

Til toppen 
#31519 - 23/04/2004 02:01 Re: Hvornår gav Jesus os evigt liv? [Re: Esmaralda]
chemnitz
Bruger

Hej Ester
jeg tror vi er enige
Du skriver:

Både ja og nej..... Gud kan til en hver tid oprejse hvem han vil..... Men var Jesus ikke opstået, havde han ikke vundet vores sejr - og dermed kunne vi ikke frelses...... "men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom." siger Paullus.... en tom prædiken opfatter jeg som en prædiken uden håb.... uden håb om evigheden sammen med Gud.....
Det var ikke JEsus der gav Gud magt til at oprejse døde ved selv at opstå...... Det Jesus gjorde - som ændrer noget - ved at opstå var at give os muligheden for en evighed i Himlen......

Det er jo netop om vores evighed bliver i himlen eller i helvede, der goer forskellen. Jesus har overvundet doeden ved at tage doedens straf. Doeden er jo ikke andet end Guds straf over synden og er ikke en magt fremmed fra Gud. Ved at doe under Guds vrede i vores sted har han overvundet Guds vrede og straf ved at erhverve syndernes forladelse og Gud har erklaeret verdens synder forladt ved Jesu opstandelse. Derfor er troen tom og vi er stadig i vore synder, hvis Jesus ikke er opstaaet. Djaevelens magt bestaar ogsaa alene i at faa os til at synde mod Guds lov og anklage os overfor Gud og i vores samvittighed. ved sin stedfortraedende doed har JEsus taget den dom, djaevelen anklager os med overfor Gud med Guds egen lov og Gud har erklaeret verden retfaerdig fra djaevelens anklager og fra sin egen dom ved hans opstandelse. Derved er vi ogsaa erklaeret fri fra doedens magt som ikke er andet end Guds dom. Ved evangeliet som virker troen overvinder Jesus djaevelenbs anklage i samvittigheden saa vi ved troen ogsaa staar individuelt retfaerdige overfor Gud, naar vi saetter vor lid til Jesu stedfortraedende doed og hans opstandelse paa grund af vor retfaerdiggoerelse.

Nej - netop..... det var faktisk også det jeg skrev i det første(?) indlæg....... "selv hvis vi kunne tage straffen og derved blive syndfrie ville det ikke hjælpe os da vi ikke har magt over døden"

Ja, jeg ved godt jeg nogen gange gaar lidt i petitesser. Der hvor jeg var lidt bekymret var hvis det du mente at Jesus havde overvundet doeden paa anden maade end ved at erhverve os syndernes forladelse, saadan at disse to ting var to separate ting og doeden blev andet og mere end Guds straf, altsaa en eller anden selvstaendig magt som ogsaa skulle besjres ved siden af Guds vrede. Saa jeg ville bare lige sikre mig.

Fuldstændig enig men det har jeg faktisk skrevet hele tiden Jeg må se at få styr på mine formuleringer så de ikke så let misforstås

Okay saa er vi enige, Jesu opstandelse har hverken givet os eller Gud mere magt over doeden, men er i stedet udtryk for at Jesus har erhvervet syndernes forladelse for hele verden hvorved Gud har erklaeret sin vrede for stillet og dermed doedens magt for at vaere ovre. Derved har Jesus overvundet doeden og djaevlen.

mvh. magnus

Til toppen 
#31520 - 09/05/2004 23:23 Re: Jesus er ordet [Re: Esmaralda]
jesper45
Bruger

Hej Esmaralda

Som jeg før har skrevet, så mener jeg at Gud er en personlighed og Jesus en anden.

Gud skabte den ånd som vi kender fra Bibelen som Jesus, senere skabte Han os menneske ånder.

Gud er en ! Jesus en anden, og os ( menneske ånder )Hans Børn (Markus 12, 29-34 )
Jesus selv har selvfølgelig ikke troet, at han på nogen måde var Gud, da en så blasfemisk tanke slet ikke kunne finde rum i hans sind.

Jesper

Til toppen 
#31521 - 10/05/2004 09:13 Re: Jesus er ordet [Re: jesper45]
Esmaralda
Bruger

Hej Jesper

Jesus selv har selvfølgelig ikke troet, at han på nogen måde var Gud, da en så blasfemisk tanke slet ikke kunne finde rum i hans sind.

Hvordan kan du så forliges med disse vers?

Johs 10 v30 Jeg og Faderen er ét.«

Matt 8 v28 Da Jesus var kommet over til den anden bred til gadarenernes land, kom to besatte hen imod ham; de kom fra gravhulerne og var så farlige, at ingen kunne komme forbi ad den vej. v29 De råbte og sagde: »Hvad har vi med dig at gøre, du Guds søn! Er du kommet her for at pine os før tiden?«
(dæmonerne var ikke i tvivl om at Jesus er Guds Søn - de er bange for ham)

Matt 14 v33 Og mændene i båden kastede sig ned for ham og sagde: »Sandelig, du er Guds søn.«
( Jesus benægter intet)

Matt 16 v16 Simon Peter svarede: »Du er Kristus, den levende Guds søn.« v17 Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene.
(Peter bliver saliggjort fordi han siger at Jesus er Guds Søn - fordi han er blevet det åbenbaret af Faderen og har taget det til sig)

Matt 26 v63 Men Jesus tav. Så sagde ypperstepræsten til ham: »Jeg besværger dig ved den levende Gud: Sig os, er du Kristus, Guds søn?« v64 Jesus svarede ham: »Du sagde det selv.
(igen benægter Jesus intet - faktisk bekræfter han det)

Johs 19 v7 Jøderne svarede: »Vi har en lov, og efter den lov skal han dø, fordi han har gjort sig selv til Guds søn.«
(Jesus var slet ikke blevet korsfæstet hvis han ikke havde sagt han var Guds Søn)

Som jeg læser alle disse (og mange flere) vers er det helt klart at JEsus er Guds Søn og at han ikke selv benægter det.

Jeg synes det kunne være spændende at høre hvordan du i disse vers læser at Jesus ikke er Guds Søn?

Til toppen 
#31522 - 10/05/2004 09:34 Re: Jesus er ordet [Re: jesper45]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jesper45

Ja, du har skrevet det før: du mener at Jesus er en skabning, at han er skabt af Gud, og at du tror på Gud.

Det er du ikke ene om (sådan har jeg faktisk også selv troet en gang!) - men det er altså ikke kristendommens lære, du tror på. Man bliver ikke kristen af at tro på Gud!

Hvis Jesus var en skabning, så ville det jo være afgudsdyrkelse at bede til ham! Men ifølge kristendommen var han netop ikke en skabning men Gud selv, som han også selv har sagt det. Gud er een, men har tre "ansigter", Faderen, Sønnen og Helligånden. Sønnen er, som Faderen, evig, udgår fra ham og er hierakisk underordnet ham.

Faderen har skabt alt og alle ved Sønnen. Helligånden udgår fra Faderen og Sønnen. De tre "personer" er Gud, den treenige Gud.

Kunne du ikke læse denne tråd igennem og eventuelt komme med dine modargumenter til, hvad vi har skrevet til dig? Mit første svar kan du finde her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=39017&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

Men - hvis du ikke regner Bibelen for Guds ord, bliver det nok svært for dig at acceptere den kristne tro.
Jeg vil dog alligevel varmt anbefale dig, at du giver dig tid til at læse Johannes evangeliet igennem og give det en chance - måske kunne dit sind derved blive åbnet for en ny indsigt ....

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær