0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#31448 - 30/03/2004 17:58
Jesu opstandelse - en historisk virkelighed?
|
Anonym
Anonym
|
Foruden Bibelen er der mange dokumenter, der beretter om Jesu korsfæstelse, bl.a. år 115 eft.Kr. i Tacitus´ History of Rom Også i beretninger om kejser Nero findes der omtalt en Kristus, der blev korsfæstet under Pontius Pilatus. Og de fleste historikere fastslåt som en kendsgerning, at der levede en mand ved navn Jesus imellem år 2 før Kr. til omkring år 33 eft. Kr. Omkring år 112 eft. Kr. skrev en romersk guvernør i det, der nu er det nordlige Tyrkiet, til kejser Trajan om de kristne i dette distrikt: ”Jeg har aldrig selv været nærværende ved retssager mod kristne, derfor ved jeg ikke, i hvor høj grad de er skyldige eller ikke….” Han skriver omfattende også om dem, der slap for en retssag ved at forbande Kristus. Som det blev sagt, at oprigtige kristne ikke vil gøre. Det viser, at kristendommen var velkendt indenfor Roms grænser de første 80 år efter Jesu død. Den jødiske historiker Josefus var som sagt skriver for de romerske myndigheder i år 70 i vor tidsregning, hvor han fremkom med interessante oplysninger om Kristus og om menigheden. Han bekræfter, at Johannes Døber døde for Herodes´ hånd. Og at en ”broder til Jesus, som kaldtes Kristus, hvis navn var Jakob… blev overgivet til at stenes.” (Josefus, Antiquities of the Jews, Book XVIII, ch. V, side 20, Book XX, ch. IX, side 140) Alt dette er fra kilder udenfor Bibelen, der fortæller det samme som Bibelen. Josefus levede øjensynlig på Jesu tid, og indenfor 40 år var beretningen om Jesu liv og død blevet så kendt, at denne jødiske skriver meddelte en del af det, han vidste om Jesus. Kom gerne med dine kommentarer og bemærkninger. Læs resten af artiklen her: http://www.sda-net.dk/index.php?body=side_0016
|
|
Til toppen
|
|
|
#31449 - 31/03/2004 18:57
Re: Jesu opstandelse - en historisk virkelighed?
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Jeg har læst Michael Green's "Den Dag Døden Døde", så jeg vil sige: Ja, alle forsøg på at afvise optandelsen er slået fejl. Og jeg er sikker på det er sket i virkeligheden.
Man vil ikke kunne tale om bevis, for det er jo overnaturligt at stå op fra de døde, og dermed en trossag.
Men ja, jeg tror på det er historisk virkelighed.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#31450 - 31/03/2004 19:44
[Re: Rasmus]
|
Anonym
Anonym
|
Men ja, jeg tror på det er historisk virkelighed.
Det er da dejligt og skønt at høre, at der stadig er kristne der har den holdning. Den er nemlig tilsyneladende på retur en del steder
|
|
Til toppen
|
|
|
#31451 - 01/04/2004 11:04
Re: Hvad...!!!!
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej AFA
Det er da dejligt og skønt at høre, at der stadig er kristne der har den holdning [at Jesus virkelig stod op fra de døde]. Den er nemlig tilsyneladende på retur en del steder
Hvad...!!!!! Hvad tror de dog så på.....
Jamen - er det noget du ved... at nogle (såkaldte) kristne ikke tror på opstandelsen - sådan rigtigt......
Man kan da ikke være kristen uden at tro på opstandelsen.... og da slet ikke uden at tro på Jesu opstandelse.....
1 Kor 15 v14 men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. v15 Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. v16 For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; v17 men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, v18 og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. v19 Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker. Det er jo lige det Paulus taler om her..... Heldigvis fortsætter han: v20 Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. v21 Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#31452 - 01/04/2004 16:21
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Hvad...!!!!! Hvad tror de dog så på.....
Jamen - er det noget du ved... at nogle (såkaldte) kristne ikke tror på opstandelsen - sådan rigtigt......
Ja, det er noget jeg ved ud fra samtaler med en hel del der bekender sig til den kristne tro.
De siger lige ud, at som virkelig fysisk historisk begivenhed kan det ikke have fundet sted, for der findes ingen endegylde historiske eller naturvidenskabelige beviser for at den slags kan ske, ERGO siger de, så er det umuligt at Jesus sådan rent fysisk og bogstaveligt er blevet levende igen. Men vi skal kun have det som en tro i tankeverdenen, tilføjer de så, og fortsætter med at sådan skal man jo altså forstå, nu hvor vi har videnskaben til at fortælle os hvad der er muligt og umuligt, alt det der tangerer det overnaturlige.
Dette betyder f.eks. at da Jesus opvakte Lazarus fra de døde var Lazarus slet ikke sådan virkelig klinisk og videnskabeligt død. Og da Jesus gik på vandet, så gik han ikke rigtig på vandet, det var bare noget disciplene så med deres tros-øjne.
Man kan da ikke være kristen uden at tro på opstandelsen.... og da slet ikke uden at tro på Jesu opstandelse.....
Jamen jeg kan da ikke være andet end fuldstændig enig med dig. Uden Jesu virkelige opstandelse er der slet ikke noget at tro på for kristne, og vi kristne er så de ynkeligste af alle skabninger, som Paulus udtrykker det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31453 - 02/04/2004 00:03
|
Bruger
|
Man kan da ikke kalde sig kristen og afvise opstandelsen hvis man vil beholde sin selvrespekt.
Fra 1.kor 15: Er Kristus ikke opstået, er vores tro tom, og vi står tilbage som de mest ynkværdige mennesker i denne verden (ikke helt ordret, men det er det der bliver sagt)
Det er fair nok at folk der ikke er kristne ikke tror på opstandelsen. Men hvis man kalder sig kristne og afviser den..... så erklærer man sig selv for åndssvag, og det er ikke mine, men Paulus' ord. Paulus, en apostel, som Gud talte igennem når han prædikede.
Så hvis den er på retur visse steder, skal man vel råbe vagt i gevær!
Og hvis en menighed afviser opstandelsen, er der kun ét at gøre: At advare andre mod deres lære, og stemple deres prædikanter som vranglærere.
Rasmus
|
|
Til toppen
|
|
|
#31454 - 02/04/2004 00:33
[Re: Rasmus]
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Man kan da ikke kalde sig kristen og afvise opstandelsen hvis man vil beholde sin selvrespekt.
Nej, selv min underviser i (sekulær) kristendomshistorie skriver:
"Centrum i det evangelium, det glædelige budskab, Paulus forkynder, er påstanden om Kristi opstandelse. [...] At Jesu opstandelse for de første Kristus-forkyndere er alt, alt andet i sig selv intet, kommer klart til udtryk i de konsekvenser, Paulus drager af afvisning af Jesu opstandelse." - Carsten Breengaard, Kristenforfølgelser og kristendom, København: KUA Repro 2003 (Anis 1992), ss. 12-13, opr. kursivering
For så vidt man mener at forkynde det gældelige budskab, "de første Kristus-forkyndere" forkyndte, må man holde fast i opstandelsen som forkyndelsens sine qua non.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31455 - 02/04/2004 00:36
|
Bruger
|
Lidt du kan bruge mod vranglærere:
Husk at vi er skabt af Gud, og ikke omvendt. Hvis Gud skabte hele Jorden og alt der er derpå, burde det være en smal sag for ham at vække døde til live.
Og: Hvis jeg kun tror på det i evangeliet, der tiltaler mig, tror jeg slet ikke evangeliet, så tror jeg kun på mig selv.
Den sidste er det mit indtryk at mange har brug for i denne tid.... med lunkenheden....
Rasmus
|
|
Til toppen
|
|
|
#31456 - 02/04/2004 10:49
|
Bruger
|
Hej AFA Jeg må sige at jeg stadig er ret chokkeret Hvad forsvarer de deres holdning med..... hvordan kan de få det til at passe med Bibelen i øvrigt...... Er det videnskaben som skal passe med Bibelen eller Bibelen der skal passe med videnskaben........
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#31457 - 02/04/2004 11:50
|
Anonym
Anonym
|
Hvad forsvarer de deres holdning med..... hvordan kan de få det til at passe med Bibelen i øvrigt......
Er det videnskaben som skal passe med Bibelen eller Bibelen der skal passe med videnskaben........
De siger ganske klart, at med den OPLYSTE videnskab vi i dag har, og det verdensbillede dette giver, da er vi altså nødt til at skulle læse Bibelen gennem denne videnskabs briller.
Så i dag er det altså sådan for mange, at det er Bibelen man skal have tilpasset til videnskaben, for det er videnskaben der har ret, for det er jo den der har "beviserne", og Bibelen er dermed stort set ikke andet end myter og fromme digtninger i stil med historierne og Odin og Thor!
Jeg arbejder iøvrigt på en lille artikelserie om utroværdigheden i den såkaldte historisk-kritiske bibelforsknings metodikker, og som vil påvise hvor uvidenskabelig og utroværdig denne metode er i hele sin grundholdning, selv om den selv påstår det modsatte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31458 - 02/04/2004 13:04
|
Bruger
|
Hej AFA Det er skræmmende..... .... ikke så meget det at nogen tror mere på videnskaben..... men mere det at de samtidig tror at de er kristne.....  I øvrigt - spændende projekt - din artikkelserie - pøj pøj med den
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#31459 - 02/04/2004 13:58
|
Anonym
Anonym
|
Det er skræmmende..... .... ikke så meget det at nogen tror mere på videnskaben..... men mere det at de samtidig tror at de er kristne.....
Ja, det er skræmmende perspektiver for de kristne menigheder, at der findes en sådan voksende skare.
Jeg tror at den eneste måde at dæmme op for noget sådant, er at kristne menigheder går ud med en meget klar og tydelig forkyndelse om netop Bibelens troværdighed, også sådan som rent historisk dokument.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31460 - 03/04/2004 20:59
|
Anonym
Anonym
|
Jeg arbejder iøvrigt på en lille artikelserie om utroværdigheden i den såkaldte historisk-kritiske bibelforsknings metodikker, og som vil påvise hvor uvidenskabelig og utroværdig denne metode er i hele sin grundholdning, selv om den selv påstår det modsatte.Det glæder vi os til...
|
|
Til toppen
|
|
|
#31462 - 04/04/2004 04:24
Opstandelsen - en virkelighed?
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Det er noget underligt noget, at også kristne, skal komme i tvivl om opstandelsen og begynde at søge efter historiske beviser.
Det er vel på sin vis til at forstå, at man i dag søger bekræftelse i form af historiske beviser og en kritisk undersøgelse af dem, så man kan pege på nogen klare dokumenterede spor. Det vil selvfølgelig være rart, om begivenheden var blevet noteret i døgnrapporten på den lokale politistation. Men jeg synes det er spændende at høre om hvad disse Skrivere har at fortælle. Det kan da godt være tiden kan bringe nye brikker frem, som fører os nærmere på at kunne rekonstruere den historske virkelighed.
Hvad var evangeliet, om ikke dét kan føre til indsigt og vished om opstandelsen og det evige Liv hos Gud.
Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret:
Hvad vil kunne bekræfte, at opstandelsen er fundet sted som en historisk virkelighed?
Hvordan kan man afgøre, på hvilken måde opstandelsen er fundet sted, så man ved hvad man skal lede efter som bevis?
Nu er fokus på Jesu opstandelse For den, der er beriget med troen, er opstandelsen blevet virkelighed; måske som et håb og overbevisning om en ekstraordinær historisk begivenhed; måske som en oplevet nærværende virkelighed; men i særlig grad, som noget der har gjort indtryk.
Hvordan kan vi observere opstandelsen, som en virkelighed vi kan forholde os til i dag?
Hvordan stiller Du/I jer til opstandelsen for de som dør. De som skal Leve om de end dør.
Mener du, at man har observeret Liv efter Døden?
Hvordan opstår vi i Menneskesønnen?
Er mødet med afdøde, f.eks. i forbindelsen med deres begravelse, noget der kan bidrage til forståelse og accept af opstandelsen?
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#31463 - 04/04/2004 10:12
[Re: øhlenschlæger]
|
Anonym
Anonym
|
Umiddelbart minder det mig om en lille bog, der i 1977 blev udgivet af Dansk Bibel-Institut. Den er skrevet af Gerhard Maier og har titlen: "Den historisk-kritiske metodes endeligt".
En god afhandling om problemstillingen, som jeg allerede har haft maegen glæde af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31464 - 04/04/2004 15:31
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Esmaralda
Debatten viser overraskelse over "kristnes" holdninger til de kristne principper.
Det overrasker desværre ikke mig fordi sandheden om Kristus og evangeliets forvandlende kraft har haft trange kår under de sidste 30 år med relativisme og den kulturelle frisættelse: Vi læser om " healere som kalder sig kristne, Mew Age folk, som kalder sig kristne og andre der tror på reinkarnation, Spiritister, der kalder sig kristne, såkaldte kristne, der ikke tror på Helligåndens overnaturlige skabelse af Jesus i Marias liv, kristne, der ikke tror på korsfæstelsen eller opstandelsen osv. Det var bl. andet nogle forslag ved en "folkets" kirkehøring i Århus for et stykke tid siden, at de afgørende kristne grundprincipper var problemet så at mennesker ikke ville komme i kirke !!!! Gud bevare Danmark.
At være kristen er for mig, at anerkende en sund menneskelig viden men også at TRO på at Gud er langt større end vi fatter og forstår og at vi derfor bøjer os for Ham, som gav os Sin egen Søn Jesus på korset for at vi skulle gå fri for syndens dom og lod Jesus opstå fra graven for at give os et evigt liv.
At være en kristen er ikke et begreb, men en gennemgribende forvandling gennem en fornyelse af vort sind, som Paulus skriver i Romerbrevet kap. 12.vers 2
Det er rigtigt som der står i Prædikerens bog, at Gud skabte mennesker, som de burde være, men at de har så mange mærkelige ting for.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
|