Blot en kort notits i min evige vaklen mellem at elske og hade denne film.
Når jeg hører de mange kristne, der elsker denne film (og har sågar læst i IMT, at den er velegnet til konfirmander !!!???) kommer jeg til at spekulere på, om det er målet der helliger midlet. Og der tænker jeg selvfølgelig på Gibsons volds-forherligelse.
Er brugen af vold underordnet, når blot meningen med en films budskab er "i orden" ? Jeg syntes dette virker at være tilfældet, når man læser de mange anmeldelser af filmen.
Men hvis volden i filmen er underordnet, syntes jeg det virker noget underligt med alt den snak der har været om at der er for meget vold i film og computerspil. Er man rigtig dygtig, kan man sikkert med en hårfin ballance skille det i fiktion og non-fiktion. Ikke destomindre virker det hele en anelse Rambo-agtigt. For det er vel volden der er et problem, og ikke oprigtigheden i en film?
Husk nu - alle der endnu ikke har set Saving Private Ryan - at se den. den kommer nemlig i TV her i påsken (ha ha ha) og er efter min mening et glimrende modstykke / medstykke til The Passion. SPR er teknisk en virkelig flot voldsfilm. Autentisk, dokumentarisk, som at være der selv, blot man er fri for at rende rundt og forsøge at holde indvoldene inden for jakken med ens egen afsprængte arm. Men hvad skal man egentlig bruge det til? Og hvad skal vi egentlig bruge The Passion til? Andet selvfølgelig, end at nyde gyset af andres elendighed uden selv at risikere liv og lemmer.
Undskyld ulejligheden