Hvorfor i en kirke? Hvordan kan man være tæt på Gud i en bygning der er menneskeskabt? Er man ikke tættere på ham ude i den smukke natur som han selv har skabt?
#31399 - 27/03/200418:48Re: Hvorfor beder man i en bygning?
[Re: Czack]
loewendahl
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Czack!
Hvorfor man beder i en bygning?
Nu kan vi jo tilbede Gud alle steder, uanset om det er en kirke en bus eller ved stranden. Grunden til at det er i en bygning, vil jeg tro er af bekvemmelighedsgrunde. Det kan jo blive lidt koldt og vådt udenfor.
At der bedes i en kirke er fordi der er mennesker samlet i et fællesskab, men iøvrigt tror jeg der er mere bøn i hjemmet, i bilen, i naturen og alle andre steder. Ingen steder i hele verden er særlig hellige, fordi Gud er allestedsnærværende og din bøn når Gud uanset hvor den kommer fra.
Bøn er Troens åndedræt og ligesom du som menneske naturligt trækker vejret hvorsomhelst, således er det også med bøn.
v5 Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Hvorfor ber vi så i en kirke når jesus hamselv ikke var meget glad for denne for for "bedesamkomst"
#31403 - 16/04/200422:00Re: Hvorfor beder man i en bygning?
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Czack
Matt 6,5-8:
v5 Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
Hvorfor ber vi så i en kirke når jesus hamselv ikke var meget glad for denne for for "bedesamkomst"
Jeg tror nu ikke det var det at de stod på gadehjørner og i synagoerne og bad at Jesus havde noget i mod........ jeg tror at det Jesus var modstander af var at nogen bad for at vise sig for andre mennesker...... for at vise hvor gode og hellige de var......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#31405 - 17/04/200420:46Re: Hvorfor beder man i en bygning?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Czack, jeg håber følgende kan hjælpe dig lidt... For det første, så er netop den tekst, du hiver frem møntet på bøn for at vise sin fromhed. Pointen kommer jo netop til sidst, at den, der beder for at vise sig, allerede har fået sin løn, mens man, hvis man beder i det skjulte, får løn af den Gud, der ser i det skjulte.
Grunden til, at kristne samles i kirker for at bede og lære mere om Gud skal findes andetsteds. Jeg er ikke kæmpestærk i, hvor bibelsteder er placeret. Men et siger Jesus, at hvad to kristne bliver enige om at bede om i mit navn, det skal de få, for hvor to eller tre er sammen i hans navn, der er han midt iblandt os. (næsten ordret, men formen er ændret og jeg har sikkert glemt et par ord).
En anden grund til, at vi samles i kirken er, at vi der er sammen med vores brødre og søstre i Herren. Vi er som kristne knyttet til hinanden som en familie, fordi vi har samme far... Og som en del af den samme familie er det vel kun naturligt, at vi er sammen engang imellem. Og at vi beder, når vi er sammen er sådan set heller ikke så mærkeligt, for det er jo Gud, der er vores fælles far, og når vi så er sammen i familien, ville det vel være mærkeligt holde far udenfor.
#31406 - 19/04/200412:20Re: Hvorfor beder man i en bygning?
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Czack
Det vers du henviser til er en direkte afslutning på stykket om at bede for at vise andre hvor god man er...... hvis det er grunden for din bøn er det bedre at gå ind i sit kammer..... ellers får man sin løn her på jorden og ikke i Himlen.....
Et andet sted siger Jesus: Matt 18 v19 Jeg siger jer også: Alt, hvad to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få af min himmelske fader. v20 For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.« det er altså ikke forbudt at være flere sammen når man beder...... sålænge det ikke er for at prale af sin fromhed altså....
Og Jesus bad i disciplenes påhør: Luk 11 v1 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede: »Herre, lær os at bede, ligesom Johannes lærte sine disciple det.« Hvilket jo så helelr ikke er forkert...... så længe det ikke er for at prale af sin fromhed.....
Luk 18 v10 »To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder. v11 Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. v12 Jeg faster to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt. v13 Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! v14 Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden. For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.«
Her fremhæves det at ham som bad ydmygt gik retfærdig hjem...... selvom han bad i samme tempel som han der pralede og dermed ikke gik retfærdig hjem....
Det er vigtigt at læse bud og forbud i den sammenhæng det står i...... ellers vil vi hurtigt løbe vild i det.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige