0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#31286 - 20/03/2004 23:23
Darwinismens kollaps
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej med jer her på debatten Selv om jeg nu ikke er kristen, føler jeg alligevel, at det er på sin plads, at støtte mine kristne venner hvad angår troen på Gud. Jeg fandt en lille film frem som afkræfter evolutions teorien, og kaster lys over hvorfor, i lyset af moderne videnskab. Klik på nedenstående link for at se filmen. Meget interessant www.evolutiondocumentary.comMvh. og Guds fred Shakir (dansk konvertit)
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#31287 - 21/03/2004 03:59
Re: Darwinismens kollaps
[Re: Shakir]
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Indledningscitat fra filmen:
"Dette er planeten jord, hvor millioner af planeter og forskellige organismer lever sammen i perfekt harmoni"
Med sådant et oplæg, er det vanskeligt at tage resten alvorligt, Der bogstaveligt været millioner af tidligere organismer, der er udryddet af avolutionen.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#31288 - 22/03/2004 00:52
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
|
Hej Xenofanes
Du skrev:
Med sådant et oplæg, er det vanskeligt at tage resten alvorligt, Der bogstaveligt været millioner af tidligere organismer, der er udryddet af avolutionen.
svar:
Hvad bygger du det på? Og i såfald vil det jo hverken be- eller afkræfte noget som helst, i forhold til det du selv citerede fra, nemlig dette:
"Dette er planeten jord, hvor millioner af planeter og forskellige organismer lever sammen i perfekt harmoni"
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31289 - 22/03/2004 04:25
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Jeg har svært ved at tage en udtalelse om perfekt harmoni alvorligt når der bogstaveligt talt i samme system har eksisteret millioner af forskellige organismer, der nu er udryddet. Kan du forklare harmonien i at ca 97% af alle organismer er udryddet gennem evolutionen?
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#31290 - 22/03/2004 08:34
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Shakir,
Xenofanes har ret. Indledningen til den film er noget vrøvl: 1) Planeter LEVER ikke, så hvordan kan de "leve i perfekt harmoni med hinanden"? 2) Planter og dyr lever ikke i harmoni med "hinanden" eller hin tredje for den sags skyld: De æder hverandre, udnytter hverandre, udkonkurrerer hverandre, snyder andre (utroskab er ikke begrænset til mennesker)........ hvis de får mulighed for det! Eksempel: Er det måske et udtryk for en særlig harmoni, at den med birkebarkbillen overførte svamp er ved at udrydde elmetræerne i Europa? (Den kan vist godt klare et par "?" mere:-))?????????????
Og de tusinder af uddøde fossile arter (ved overgangen mellem Perm og Tertiær uddøde størstedelen af det besående liv) tyder heller ikke på "perfekt harmoni" på jorden gennem tiderne. Harmonien består i så fald alene i, at 'livet' overlever. Ikke de enkelte arter: Gennemsnits"leve"tiden for en art er ca 1 mio. år. Der har været liv på Jorden i mindst 3.5 mia år.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#31291 - 22/03/2004 14:51
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Skal vi ikke lige få tingene i det rette perspektiv? For det første siger programmet ikke noget om, at planeter er levende. Sætningen lyder ordret: "Millions of different plant and animal species live on Earth in perfect harmony." Altså: Millioner af forskellige plante- og dyrearter lever på Jorden i perfekt harmoni. Lars, lyttede du overhovedet til programmet, før du kaldte indledningen for "vrøvl"? Hvad angår det om den perfekte harmoni, er dette et ganske almindeligt (og ja, ikke særligt korrekt) udtryk, som også kan findes i mange andre naturprogrammer. I "The Extended Phenotype" kalder Dawkins ovenikøbet denne fejl for "the BBC Theorem", fordi BBC's naturprogrammer, især før i tiden, indeholdt referencer til `naturens balance'. Så på dette punkt er "The Collapse of Darwinism" i godt selskab. Ingen film (og især ikke en rettet mod et bredt publikum) kan være perfekt, og hvis man blot lytter efter for at finde en fejl, uanset hvor lille, skulle man ifølge mig ikke have tændt for programmet til at starte med. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#31292 - 22/03/2004 20:54
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Hej Andreas, Jeg svarer på den del, der var rettet mod mig. Jeg behøver altså ikke lytte til HELE programmet for at høre at indledningen er noget vrøvl. Men lige den sætning har jeg haft under eksamination: Du har søreme ret, Andreas. Han siger minsandten 'plant species'. Jeg gider ikke komme med åndsvage undskyldninger men indrømmer blankt, at præcis den sætning var ikke kun vrøvl.
Det glæder mig da overmåde, at du fandt det værd at se denne pæne og nydelige film i flotte farver med den dejlige og troværdige bariton-speaker. Jeg tror nu, jeg vil følge dit råd og lade den være.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#31293 - 22/03/2004 22:51
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Café, LarsBj skrev: [...] LB>Jeg gider ikke komme med åndsvage undskyldninger men indrømmer blankt, at >præcis den sætning var ikke kun vrøvl.Tak, selvom jeg hverken fiskede efter "undskyldninger" eller "indrømme[lser]". Jeg mente, at misseren ikke skyldtes lydkvaliteten, men snarere at Xenofanes havde lavet en slåfejl, og ville blot have det bekræftet. Et citat, der i øvrigt var usædvanligt sløset, hvad angår nøjagtigt at gengive, hvad der blev sagt. Betyder det, at jeg nu kan ignorere resten af, hvad Xenofanes skriver? ;-) LB>Det glæder mig da overmåde, at du fandt det værd at se denne pæne og nydelige >film i flotte farver med den dejlige og troværdige bariton-speaker.Misforstå mig ikke; jeg synes også, at den behandlede emnet alt for simplistisk (nok en manifestation af "Den forståelige, men flade diskussion", som vores egen gnom nævner her) - og jeg kunne ikke lade være med at grine, da billedet af Darwin tonede frem til den uhyggelige underlægningsmusik. På den anden side må jeg også trække på smilebåndet, når både du og Xenofanes kan udtale jer så skråsikkert om filmen, angiveligt uden at have set meget mere end indledningen. [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#31294 - 22/03/2004 22:58
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Dramatisk musik, og tom snak, det minder mig om de alvorlige scener i de nye starwars film. Hvad skal man sige om "dokumentaren" tja, jeg har set et par afsnit, og den er fuld af de samme fejlagtige gentagelser man støder på hos andre kreationister. Et lille udpluk Kapitel 1
Karl Marx beundrede Darwin
Aha så da kommunisme er ondt, var Darwin ond, og derfor er evolutionsteorien ond?
Since life is planned, designed and organised it must have a creator
"siden livet er designet må der være en designer". Ganske enkelt et uimodstrideligt argument!
Kapitel 2
Darwins teori omhandlede ikke livets opståen, men forskning i livets opståen har tilbagevist Darwin
"Du siger du selv er gået op af trappen, da du derved ikke fortæller mig hvordan trappen er bygget, så tror jeg ikke på dig!"
I Kapitel 2 bruges Pasteur til at tilbagevise abiogenese!
Stanley Miller eksperimentet afvises da nyere forskning har vist at jordens atmosfære ikke var sammensat, som man troede da Miller laved eksperimentet - men det nævnes ikke at aminosyrer findes i f.eks meteorer.
I Kapitel 3 omtales celle membrane som "næsten bevidst"?
Derudover tages Francis Crick i ed for at have hævdet at DNA ikke kunne være opstået tilfældigt. Nu havde Crick den ide at livet kunne være opstået (uden indgriben) i universet, og være spredt til jorden, men bortset fra det så har han f.eks sagt:
An honest man, armed with all the knowledge available to us now, could only state that, in some sense, the origin of life appears at the moment to be almost a miracle so many are the conditions which would have had to have been satisfied to get it going. But this should not be taken to imply that there are good reasons to believe that it could not have started on the earth by a perfectly reasonable sequence of fairly ordinary chemical reactions. The plain fact is that the time available was too long, the many microenvironments on the earth's surface too diverse, the various chemical possibilities too numerous and our own knowledge and imagination too feeble to allow us to be able to unravel exactly how it might or might not have happened such a long time ago, especially as we have no experimental evidence from that era to check our ideas against
Kapitel 4
Her påstås det at ingen gavnlige mutationer er observeret.
Bakterier resistens, HIV's spredning til nye arter, seglcelle anæmi, den italienske mutation som giver bedre modstandsdygtighed overfor hjerte/kar sygdomme. Bakterien som er i stand til at fordøje nylon.
Desværre de er ikke gavnlige?
DNA koden er perfekt
Um right.
I kapitel 5 påstås det at mellemformer mangler totalt, samt at en mellemform vil have
incomplete halfdeveloped organs
F.eks et øje som har et blindt punkt, er det sådan de forestiller sig et "incomplete" organ?
Endelig tages Dawkins til indtægt for at sige:
It is as though they [fossils] were just planted there, without any evolutionary history.
Sjovt nok nævnes det ikke at det var i en diskussion omkring gradualisme kontra punctuated equillibrium, og at et fyldigere citat ville være:
It is as though they [fossils] were just planted there, without any evolutionary history. Needless to say this appearance of sudden planting has delighted creationists Evolutionists of all stripes believe, however, that this really does represent a very large gap in the fossil record, a gap that is simply due to the fact that, for some reason, very few fossils have lasted from periods before about 600 million years ago. One good reason might be that many of these animals had only soft parts to their bodies: no shells or bones to fossilize. If you are a creationist you may think that this is special pleading. My point here is that, when we are talking about gaps of this magnitude, there is no difference whatever in the interpretations of 'punctuationists' and 'gradualists'."
Længere nåede jeg ikke, men der var da nogle pæne billeder undervejs!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#31295 - 23/03/2004 00:28
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Søren
Du skrev: Tom snak
svar: Det må stå for din egen regning.
Der er vist nogle ting du har misset i farten. Islam benægter ikke at jorden er mere end en 600 millioner år gammel, blot at livet skulle være opstået tilfældigt.
Du skrev: Darwins teori omhandlede ikke livets opståen, men forskning i livets opståen har tilbagevist Darwin
svar: Hvad er det for noget sludder? Det er jo lissom to sider af samme sag. Hvis ikke Darwins teori omhandlede livets opståen, tror jeg du må få dine skolepenge tilbage.
Du skrev: Kapitel 1 Karl Marx beundrede Darwin Aha så da kommunisme er ondt, var Darwin ond, og derfor er evolutionsteorien ond?
svar: Prøv at være lidt seriøs. Er det en konklusion du drager her?
Du skrev: "Du siger du selv er gået op af trappen, da du derved ikke fortæller mig hvordan trappen er bygget, så tror jeg ikke på dig!"
svar: Hvad vil du fortælle med det tågesnak?
Men jeg skal da ikke blande mig i dine famileforhold, blot forsikre dig, at mine forfædre i hvertfald IKKE stammer fra aberne.
Mvh. og Guds fred
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31296 - 23/03/2004 10:43
|
Bruger
|
Hej Andreas,
"og jeg kunne ikke lade være med at grine, da billedet af Darwin tonede frem til den uhyggelige underlægningsmusik."
Eller da Marx tonede frem!
"På den anden side må jeg også trække på smilebåndet, når både du og Xenofanes kan udtale jer så skråsikkert om filmen, angiveligt uden at have set meget mere end indledningen."
Tak! Jeg for min part er altid glad for at kunne bidrage til underholdningen. Men som sagt har jeg kun udtalt mig om indledningen.
Og hvis det skulle knibe, kan jeg altid dykke ned i 555 humørpiller fra 1965: Bakteriebarnet til bakteriemoren: Jeg spiser det IKKE. Det smager af streptomycin.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#31297 - 23/03/2004 10:56
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Søren Du skrev: Tom snak svar: Det må stå for din egen regning.
Jeg har vist heller givet udtryk for at jeg udtalte mig på andres vegne?
Der er vist nogle ting du har misset i farten. Islam benægter ikke at jorden er mere end en 600 millioner år gammel, blot at livet skulle være opstået tilfældigt.
Tak for oplysningen, men hvor har jeg udtalt mig om islam, eller om hvad islam mener om jordens alder?
Du skrev: Darwins teori omhandlede ikke livets opståen, men forskning i livets opståen har tilbagevist Darwin svar: Hvad er det for noget sludder? Det er jo lissom to sider af samme sag. Hvis ikke Darwins teori omhandlede livets opståen, tror jeg du må få dine skolepenge tilbage.
Jeg citerer skam bare videoen, hvor de selv nævner at Darwin ikke behandlede livets opståen. Hans teori omhandlede ifølge videoen kun livets udvikling, men alligevel mener de at problemer omkring livets opståen tilbageviser en teori, som ikke omhandler livets opståen. Det er altså ikke mig der skal have skolepengene tilbage, men vdem der har lavet videoen!
Du skrev: Kapitel 1 Karl Marx beundrede Darwin Aha så da kommunisme er ondt, var Darwin ond, og derfor er evolutionsteorien ond?
svar: Prøv at være lidt seriøs. Er det en konklusion du drager her?
Nej, jeg prøver at gøre videoens implicitte konklusion explicit. Vi kan vel godt være enige om at det er en fejlslutning at sige at fordi Marx angiveligt beundrede Darwin, så er evolutionsteorien grundlagt på Marx' ideologi! Men det er præcis hvad videoen antyder - altså igen noget makværk!
Du skrev: "Du siger du selv er gået op af trappen, da du derved ikke fortæller mig hvordan trappen er bygget, så tror jeg ikke på dig!"
svar: Hvad vil du fortælle med det tågesnak?
Det var et forsøg på at anskueliggøre hvor tåbelig videoens slutninger er. En teori som beskriver livets udvikling, men som ikke beskæftiger sig med livets opståen, kan ikke tilbagevises med en påstand om livets opståen. Ligesom alle andre påstande ikke kan tilbagevises med henvisninger til ting som ikke har relevans for påstanden.
Men jeg skal da ikke blande mig i dine famileforhold, blot forsikre dig, at mine forfædre i hvertfald IKKE stammer fra aberne.
Tillykke med det.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#31298 - 23/03/2004 11:18
Re: Darwin og Eva
|
Bruger
|
Shakir skrev: "Hvad er det for noget sludder? Det er jo lissom to sider af samme sag. Hvis ikke Darwins teori omhandlede livets opståen, tror jeg du må få dine skolepenge tilbage."
Darwins teori omhandlede: "Arternes oprindelse ved naturlig selektion eller ved de heldigste formers sejr i kampen for tilværelsen". (Oversat af JP Jacobsen). Ikke "livets oprindelse". Det omtaler han ikke. Han gik (i bogen) ud fra, det var skabt.
Man vidste godt før Darwin, at der havde været en udvikling af livet. Cuvier havde allerede i 1804 beskrevet en fossil pungrotte, der var fundet i udgravningerne ved Montmartre, og som man kendte fossilt fra Nordamerika, men hvor levende slægtninge kun kendtes fra Sydamerika og Australien. Det overbevidste mange om, at livet havde forandret sig kraftigt gennem tiderne.
Det blev mere og mere rodfæstet fra 1800-tallets begyndelse, men man havde ikke en mekanisme, hvorved dette kunne ske. Både Darwin og Wallace fik øjde på Malthus' befolkningsteori, og observerede, at der i naturen fødes langt flere individer, end der er "brug for", hvis slægten skal føres videre.
De kunne så regne ud, at der måtte gå mange individer til (og det gælde alt lige fra planter og alger til dyr, og i dag ved vi det også gælder bakterier), der ikke fik afkom. Derfra er der ikke langt til at regne ud, at hvis man er særlig god til at undgå at blive ædt, eller særlig god til at få meget afkom, vil der videreføres mange individer med netop de egenskaber, mens andre forsvinder. Forudsat egenskaber kan nedarves. Og det fandt Darwin ud af ved studier af dyreavl, og forbedrede Lamarcks tanker, der ellers også var en evolutionsteori, formuleret FØR Darwin.
Evolutionsteorien som sådan er ikke Darwins opfindelse. Det er en grov simplificering at tilskrive Darwin hele æren. Han har æren for at formulere begrebet naturlig selektion (NS) og at samle mange eksempler til støtte for sin påstand om, at NS kunne have drevet udviklingen af nye arter.
Du skulle nu ikke være så ked af at nedstamme fra aberne. Vær i stedet glad for, at det ikke var andre dyr: visse gnavere eller visse parrettåede hovdyr, der bl.a. holdes som et omdiskuteret, grisende husdyr i Dannevang. Tro mig: Du kunne have værre slægtninge end de adrætte primater med de kønne øjne. Jeg kan da selv godt gyse lidt ved tanken om, hvad Eva EGTL foretog sig med den slange! Nej, så hellere en Bonobo!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#31299 - 23/03/2004 13:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Shakir og andre interesserede
Nu kan det jo være at også dette misforståes, men jeg har en enkelt betragtning omkring måden hvorpå vi mennesker kommunikere, som ikke nødvendigvis har noget som helst med emnet "Darwinismens Kollaps" at gøre.
Du skrev:
"Du siger du selv er gået op af trappen, da du derved ikke fortæller mig hvordan trappen er bygget, så tror jeg ikke på dig!"
svar:
Hvad vil du fortælle med det tågesnak?
Nu ved jeg ikke hvilke tanker der strøg igennem hovedet på dig, da du læste det som Søren skrev til dig, men dit svar giver ikke megen plads til at forestille sig andet end: "Uh?"
Jeg forstod meningen med det Søren skrev første gang jeg læste det og syntes at pointen ud over at være sjov også ret præcist skar igennem til det essentielle, at videoens argumentation er noget hullet, i hvert flad på det område.
Når du så prøver at formidle din mangel på forståelse for Sørens måde at formulere sig på, så er det ikke ligefrem befordrende for en saglig og dybdegående debat, at du uden videre kalder det Søren i et velovervejet øjeblik har forfattet, for tågesnak!
Der er tusindvis af andre måder hvorpå du med større indsigt kunne kommentere på en sådan udtalelse og ikke nødvendigvis blotte din manglende evne til at fatte et simpelt illustreret modargument, ved at holde dig til en beskyldning om tågesnak istedet for at skabe en dialog omkring emnet.
Måske du skulle genoverveje dine forfædres ophav...
Det er så typisk menneskeligt at gå ud fra at det man forstå ved det man læser er den måde det er ment forstået på og det ovenstående citat er et pragt eksempel.
Shakir læser noget han ikke forstår og derfor bliver det til: Tågesnak...
Hjælp
Det ville ikke overraske mig at du Shakir i bagklogskabens lys og efterrationaliseringens skærende indsigt, nu må fortælle mig at JEG jo også kunne have misforstået DIN udtalelse...
Men se der kom jeg dig i forkøbet  Det ved jeg godt og det er jeg åben for, men du har intet givet os/mig der antyder noget andet, så indtil da...
|
|
Til toppen
|
|
|
#31300 - 24/03/2004 03:32
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej ClodsHans
Tak for din mail.
Indledningsvis vil jeg gerne undskylde hvis mit sprogbrug var lidt i angrebstonen, det var ikke hensigten.
Jeg var selv lidt træt da jeg skrev mit indlæg, da kl. var over midnat. Dernæst var jeg lidt trist over det der skete i mellemøsten, terrorangrebet på Sheikh Yasin du ved.
Men det er jo ikke en undskyldning for ikke at svare for høfligt i en debat.
Jeg fatter bare ikke hvordan man kan få sig selv til at tro at livet, jorden, universet mm, blev til ved en tilfældighed. At mennesket blev til ved en tilfældighed.
At det er umuligt for verden at være opstået ved et tilfælde, er en kendsgerning fastslået af videnskablige studier og undersøgelser. Jeg vil citere nogle af de beviser, som afslører det manglende grundlag for tilfældighedernes og evolutionens teori. Videnskaben beviser at der er visdom, vilje og planlægning bag verdens skabelse.
Jorden roterer rundt om sig selv en gang hver 24. time med en gennemsnitlig hastighed på ca. 1500 km/t
Lad os prøve at forestille os at den roterer med en hastighed på 150 km/t.... Hvorfor ikke?
Vores dage og nætter ville blive ti timer længere end nu. I det tilfælde ville den brændende sommersol dagligt brænde vore planter og fryse dem og natten.
Solen som er kilde til al liv, har en hed overflade på 12.000.000 grader celsius. Afstanden mellem jorden og solen er så tilpas perfekt, at den giver vores jord den tiltrængte mængde sol og ikke mere. Igennem mio. af år var forandringen af denne balance så sjælden, at livet ikke ophørte med at eksistere på jorden.
Hvis temperaturen på jorden med bare 50 grader i løbet af et år, ville resultatet være døden for både mennesker, dyr og planter.
Jorden drejer rundt med en gennemsnitshastighed på ca. 28 km/sek. Hvis den roterer med en hastighed på 10 eller 60 km/sek, ville alle typer liv ophøre.
Stjernerne er forskellige i deres lysstrålers styrke. De fleste af dem kunne ødelægge al form for liv på jorden hvis de var tætte nok på. Deres lysstyrkes intensitet og styrke rangerer mellem noget under vores sols lysstyrke og 10.000 gange mere end den.
Jordens position i forhold til solen er perfekt. Enhver ændring i denne afstand ville betyde enden på livet. Hvis solens stråling blev reduceret til det halve, ville vi fryse ihjel, og hvis den forøgedes med bare en halvdel, ville vi blive til aske.
Jorden er skæv, idet den hælder i en vinkel på 23 grader. Der er mange grunde til dette. Hvis jorden ikke var skæv, ville de to poler have været i bestandig mørke, og dampene fra havene ville bevæge sig fra syd til nord. I sit kølvand ville den efterlade store kontinenter af sne og det kunne have efterladt en ørken mellem ækvator og sneen. Dette ville skabe store snefloder, som så ville vælte igennem dale til den saltdækkede bund af oceanet. Derved ville den danne en kortvarig saltbunke.
Månen er ca 365.000 km fra jorden. Hvis denne afstand fx var 75.000, ville tidevandet blive så højt at alle områder som normalt er over vandoverfladen, blive oversvømmet to gange dagligt. Jorden ville have blevet ødelagt og tidevandet ville have forårsaget hvirvelvinde hver dag.
Ilt er et glimrende eksempel på at livet på jorden ikke er en tilfældighed. Luften over jorden er en blanding af oxygen, nitrogen, argon, xenon og krypton. Den indeholder damp og carbondioxod på ca. 0,03% for hver 1% luft eller 3 dele i 10.000. De sjældne gasser forekommer i røde, grønne og blå farver.
Argon som findes i koncentrationen i forholdet 0,9 til 1%, giver os den klarhed der skal bruges til flere formål og som har hjulpet menneskelige fremskridt.
Nitrogen svarer til 78% af luften og mængden af oxygen anslås normalt till ca 21%. Oxygen er nødvendig for alt levende på jorden, og det kan ikke opnås fra andre kilder end luften.
Nu er det jeg gerne vil stille følgende spørgsmål til dem der ikke tror på Gud har skabt verden.
Hvordan kan dette element være fri i luften i præcis passende mængder for vores liv???
Hvis der var 50% oxygen i luften istedet for de 21%, ville alle brandfarlige materialer være på grænsen til at blive sat i brænd, fx hvis en gnist fra et tordenslag rammer et træ, ville det brænde hele skoven til aske.
Hvis procentdelen var 10% mindre, ville livet være næsten det samme, men mange af de elementer som bidrager til menneskets fremskridt, som fx ild, ville være en sjældenhed.
Hvis jorden drejede hurtigere rundt om sig selv, end den gør, ville husene blive smadret og jorden ville blive splindret i småstykker, som et resultat af den centrifugale kraft der produceres af jorden omdrejninger osv.
Og sådan kunne jeg blive ved til utrættelighed.
Hvis disse observationer er "tilfældigheder" hvad kan vi så vente os imorgen?
Mvh. og Guds fred
Shakir (dansk konvertit)
|
|
Til toppen
|
|
|
#31301 - 24/03/2004 08:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Shakir
Ja man kan sagtens have en dårlig dag, så der er no hard feelings overhovedet, jeg kan bare godt lide at være lidt sarkastisk...
Der er ingen tvivl om at det, når man som en lille bitte prik i universet kikker op på himmelens tusind stjerne eller mængden og forskelligheden i livet omkring os på jorden, at man har svært ved at forestille sig at det hele er en tilfældighed.
Det kan være svært at forestille sig, specielt fordi det føles som om der er en mening med tilværelsen. Livet har jo et mål for de fleste, i hvert fald på overfladen. (Angående mål og mening med livet, så er jeg i gang med at forfatte et indlæg til tråden "Evolution og mening med livet" i forummet Andre emner, så jeg vil ikke uddybe min mening om det her.)
Jeg synes personligt ikke at det ligger implicit i naturens skønhed og mangfoldighed at der er en Gud til. Det er ikke en del af min natur, sociale eller kulturelle arv at antage det og jeg har endnu ikke mødt beviser eller argumenter, der skulle give mig grund til at tænke eller tro andet.
Når det er sagt, så vil jeg godt kommentere på det du frembringer som "bevis" for Guds eksistens.
Du kan kun bruge de eksempler som bevis på Guds eksistens når du allerede HAR besluttet dig for at tro på Gud.
Hvis du lader dine eksempler stå alene, uden forudfattede meninger, betyder de bare, at ud af de milliarder og atter milliarder af solsystemer der findes i vores univers, så var der mindst ét sted (her på jorden), hvor forholdene tilfældigvis var optimale for udviklingen af organisk liv.
Chancen for at tilfældet (som nu ikke er så tilfældigt igen. En ret almindelig fejltagelse fra kreationisters side i øvrigt, at antage at livet opstod, ja i det hele taget at universet opstod ved en tilfældighed) skulle frembringe liv på mindst én planet i hele det enorme univers er faktisk ret stor.
Jeg er overbevist om at man ikke kan bruge dine argumenter omkring iltkoncentration, afstand fra solen, jordens hældning, månens afstand fra jorden osv. til at bevise eller overhovedet hinte mod at Gud er til.
Hvis der er nogen der har en bedre modargumentation omkring det her hører jeg det gerne. Jeg så det en gang opstillet som, var det antropisk, antro-et eller andet argumentation?
|
|
Til toppen
|
|
|
#31302 - 24/03/2004 09:30
|
Bruger
Sted: København
|
Hej Shakir!
Det eneste vi reelt ved er vel 1) at der er liv på Jorden. 2) at Jorden er velegnet til jordisk liv.
På denne baggrund konkluderer du så, at fordi det var bestemt, at der skulle være liv på Jorden så er den skabt velegnet til dette. En mere oplagt konklusion (idet den ikke kræver yderligere antagelser om en skaber etc.) er, at fordi Jorden er velegnet til liv, så er der liv på den. For mig at se bytter du rundt på årsag og virkning.
Iøvrigt lader du til at antage, at de livsformer, der i øjeblikket er fremherskende på Jordens overflade er de eneste former for liv. Fx skriver du: "Oxygen er nødvendig for alt levende på jorden, og det kan ikke opnås fra andre kilder end luften", hvilket ikke er korrekt.
Når du så spørger: "Hvordan kan dette element være fri i luften i præcis passende mængder for vores liv???", så stiller du det også forkert op. Det er mere korrekt at sige, at vi har tilpasset os mængden af ilt i luften. Havde andelen af ilt været anderledes havde livet blot tilpasset sig dette. Livet på Jorden opstod mig bekendt før vi fik (de nuværende mængder af) ilt i atmosfæren.
For mig at se gør du dig skyldig i to grundlæggende fejl: 1) du betragter Jorden isoleret fremfor at se på Universet som helhed. Det svarer til kun betragte vinderloddet i et lotteri. 2) du lader til, helt arbitrært, at antage det nuværende liv på Jorden - herunder vel specielt mennesket - som det 'rigtigste'. Derved bliver de forhold, der bedst understøtter dette liv også de 'rigtigste'. Alene på Jorden findes der imidlertid talrige - og vidt forskellige - livsformer og havde betingelserne været anderledes ville der formentlig stadigvæk have været et varieret liv - det ville blot være nogle andre livsformer, der dominerede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31303 - 24/03/2004 12:23
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
Du skrev: Livet på Jorden opstod mig bekendt før vi fik (de nuværende mængder af) ilt i atmosfæren.
svar: Hvad bygger du det på?
Du skrev: På denne baggrund konkluderer du så, at fordi det var bestemt, at der skulle være liv på Jorden så er den skabt velegnet til dette. En mere oplagt konklusion (idet den ikke kræver yderligere antagelser om en skaber etc.) er, at fordi Jorden er velegnet til liv, så er der liv på den. For mig at se bytter du rundt på årsag og virkning.
svar: Ja, sådan er vi jo så forskellige. For mig at se er det dig der bytter om på årsag og virkelighed. Du præsenterer din personlige mening som en kendsgerning.
Du skrev: Det er mere korrekt at sige, at vi har tilpasset os mængden af ilt i luften. Havde andelen af ilt været anderledes havde livet blot tilpasset sig dette.
svar:
Se, det er jo en påstand, som du bliver nødsaget til at forklare/bevise. Er der idag liv eller tegn på liv i rummet? Og i såfald, har det liv tilpasset sig den mængde, eller mangel på samme, i rummet?
Du skrev: og havde betingelserne været anderledes ville der formentlig stadigvæk have været et varieret liv - det ville blot være nogle andre livsformer, der dominerede.
svar: Hvis ord endnu har nogen mening, behøver jeg jo ikke tilføje yderligere til det allerede sagte for at bringe bevisførelse i denne debat hvad angår tilfældighederne omkring livets og universets opståen.
Det svarer til at du lader en stor bombe springe i en skoforretning, og når du bagefter ser efter hvad der er sket, opdager du et bibliotek stående med bøger i den perfekte orden. Hvor stor tror du sandsynligheden er for det?
Nu ser jeg denne debat udfra et islamisk synspunkt, da jeg antager Koranen for at være Guds ord. Der er intet i Koranen der modsiger videnskaben. Koranen har faktisk givet anledning til mange videnskabelige opdagelser.
Fx siger Gud i Koranen at Han har skabt alt i par, mennesker, dyr og endda planter. Først i det 20. århundrede fandt videnskaben ud af, at planter også var tvekønnet.
I islam er man ikke fjende af videnskaben, da Gud opfordrer os til at blive klogere på alting.
Men videnskaben er ikke i sig selv målestok for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, fordi den er relativ. Fx sagde videnskaben tidligere, at atomer ikke kunne deles. Idag siger ved vi at det er muligt. Så hvad der er 'rigtigt' i dag, kan være 'forkert' i morgen og omvendt.
Gud Selv er ikke bundet til de naturlove Han Selv har skabt. Derfor er Han ikke bundet til tid og sted, da det er Ham der er Skaberen af disse begreber.
Ure og kalendere og noget vi selv har opfundet for at holde styr på tiden. Tid måler vi fra solen går op til den går ned. Gud er ikke begrænset til disse begreber, da Han har sin Egen tid.
Du skrev: For mig at se gør du dig skyldig i to grundlæggende fejl: 1) du betragter Jorden isoleret fremfor at se på Universet som helhed. Det svarer til kun betragte vinderloddet i et lotteri.
svar: Nej, det er ikke korrekt. Tværtimod gør jeg jo netop opmærksom på hvordan hele universet er en del af en helhed.
Du skrev: 2) du lader til, helt arbitrært, at antage det nuværende liv på Jorden - herunder vel specielt mennesket - som det 'rigtigste'. Derved bliver de forhold, der bedst understøtter dette liv også de 'rigtigste'.
svar: Nej. Sagen er den at jeg tager udgangspunkt i livet som helhed og derved også mennesket. Når du tager fejl, formoder jeg at det grunder i dit manglende kendskab til termodynamikkens love.
Hr. Isaac Newton kom til den konklusion at universet bevæger sig imod ødelæggelse. Det grænser til et punkt, hvor temperaturen på alle elementer er lige. Han udledte, at der må have været en begyndelse på universet og at det må være skabt efter et specielt skema og et planlagt system. Termiske studier støtter denne teori og hjælper os med at skelne mellem energi (som kan kontrolleres til mennskets interesser) og mere indviklede former for energi. Han opdagede at enhver termisk ændring tillader at en bestemt mængde energi omdannes til en mere kompleks energi, MEN AT DEN OMVENDTE PROCES IKKE KAN FOREKOMMEN I NATUREN. Dette er termodynamikkens anden lov.
Derfor er er det en umulig tanke at noget, af sig selv, kan indtræde som en energi for noget andet.
Der tillægges den kendsgerning at enhver ændring fører til en slags spild af orden. Dette kan IKKE ske undtaget på bekostning af en større splittelse i systemet og forandring et andet sted i kæden.
Men at tro, er selvfølgelig en privatsag.
” Der må ikke være tvang i religionen, thi sandheden er visselig let at skelne fra løgnen ” Qur’an 2:256
Mvh. og Guds fred
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31304 - 24/03/2004 13:10
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Café, Som allerede nævnt, finder jeg "The Collapse of Darwinism" for simplistisk, og havde egentlig ikke tænkt mig at deltage mere i denne tråd. Men jeg kunne alligevel ikke nære mig for at kommentere nogle af disse punkter. Kongstad skrev: [...] SK> Karl Marx beundrede Darwin >Aha så da kommunisme er ondt, var Darwin ond, og derfor er evolutionsteorien ond?Sådan opfattede jeg bestemt ikke kommentaren. Prøv i stedet at lytte til det, speakeren siger lige før han nævner Marx: "Darwin's book was an instant succes, but its popularity was due more to the ideological implications of the book, rather than its scientific worth. Darwin's idea provided considerable support for the materialistic philosophy which denied the existence of God. Thus, materialists became Darwin's most vocal supporters." Og så kommer Marx. Altså, folk støttede darwinismen fordi de godt kunne lide de ideologiske implikationer, ikke nødvendigvis fordi det var godt videnskab. Noget helt andet er, at Marx's dedikation af "Das Kapital" til Darwin så vidt jeg ved er en vandrehistorie. Men hans accept af darwinismen er ganske velkendt. [...] SK> DNA koden er perfekt > >Um right.Um, jo: "Hvis vores definition af biosyntetisk begrænsning er en god vurdering af den mulige variation, fra hvilken den kanoniske kode [dvs. standard-koden] opstod, lader den til at befinde sig på eller tæt på et globalt optimum, hvad angår at minimere fejl: den bedste af alle mulige koder." (Freeland S.J. et al., 2000, "Early Fixation of an Optimal Genetic Code", Molecular Biology and Evolution 17(4):511-8, p. 515. Min oversættelse og fremhævelse) [...] Sk>Endelig tages Dawkins til indtægt for at sige: > > It is as though they [fossils] were just planted there, without any evolutionary > history. > >Sjovt nok nævnes det ikke at det var i en diskussion omkring gradualisme kontra >punctuated equillibrium,Hvilken forskel gør det? Ændrer det på, at fossilerne (i Kambria) ikke lader til at have nogen `evolutionær historie'? [...] SK> Evolutionists of all stripes believe, however, that this really does represent a very > large gap in the fossil record, a gap that is simply due to the fact that, for some > reason, very few fossils have lasted from periods before about 600 million years ago. > One good reason might be that many of these animals had only soft parts to their > bodies: no shells or bones to fossilize.Et glimrende eksempel på Dawkins' manglende evne til at sætte sig ind i, hvad folk, der mener noget andet end ham, siger. At den kambriske eksplosion ikke blot kan forklares som tilføjelsen af hårde skaller til bløddyr, var netop hvad afdøde Stephen Gould (nok den bedst kendte tilhænger af "punctuated equillibrium", og en af dem, som Dawkins specifikt nævner i "The Blind Watchmaker") sagde: "En musling uden en skal er ikke levedygtig; man kan ikke omsvøbe noget simpelt bløddyr og få et sådant. De sarte gæller og den komplekse muskulatur udviklede sig tydeligt i sammenhæng med en hård ydre skal. Hårde dele kræver ofte en øjeblikkelig og kompleks modifikation af en hvilken som helst blødhudet forfader, man kan forestille sig; deres pludselige opdukken i Kambria peger dermed klart på, at de organismer, der bærer dem, gennemgik en i sandhed rivende udvikling." (Gould S.J., 1977, "An Unsung Single-Celled Hero", i "Ever Since Darwin: Reflections in Natural History", W. W. Norton: NY, p. 122. Min oversættelse) Og Dawkins skal forestille at være professor for offentlighedens videnskabsforståelse! [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#31305 - 24/03/2004 14:38
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Andreas skrev: An> >SK> Evolutionists of all stripes believe, however, that this really does represent a very > large gap in the fossil record, a gap that is simply due to the fact that, for some > reason, very few fossils have lasted from periods before about 600 million years ago. > One good reason might be that many of these animals had only soft parts to their > bodies: no shells or bones to fossilize.
An> Et glimrende eksempel på Dawkins' manglende evne til at sætte sig ind i, hvad folk, der mener noget andet end ham, siger. At den kambriske eksplosion ikke blot kan forklares som tilføjelsen af hårde skaller til bløddyr, var netop hvad afdøde Stephen Gould (nok den bedst kendte tilhænger af "punctuated equillibrium", og en af dem, som Dawkins specifikt nævner i "The Blind Watchmaker") sagde:
"En musling uden en skal er ikke levedygtig; man kan ikke omsvøbe noget simpelt bløddyr og få et sådant. De sarte gæller og den komplekse muskulatur udviklede sig tydeligt i sammenhæng med en hård ydre skal. Hårde dele kræver ofte en øjeblikkelig og kompleks modifikation af en hvilken som helst blødhudet forfader, man kan forestille sig; deres pludselige opdukken i Kambria peger dermed klart på, at de organismer, der bærer dem, gennemgik en i sandhed rivende udvikling." (Gould S.J., 1977, "An Unsung Single-Celled Hero", i "Ever Since Darwin: Reflections in Natural History", W. W. Norton: NY, p. 122. Min oversættelse)
Og Dawkins skal forestille at være professor for offentlighedens videnskabsforståelse!
Hvad er den direkte sammenhæng mellem Dawkins-citatet og Gould-citatet? For mig at se udtaler de sig ikke om det samme. Dawkins skriver da vist ikke, at man bare tager et bløddyr og smækker skaller uden på; som jeg læser det skriver han blot, at bløddyr efterlader sig langt færre fossiler end dyr med skaller eller knogler, så det derfor er forventeligt, at ved overgangen vil det se ud som en 'eksplosion'. Men måske læser jeg ikke citaterne korrekt?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#31306 - 24/03/2004 16:24
Punktualismen og den kambriske eksplosion
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Café, Zaphod skrev: [...] Za>Dawkins skriver da vist ikke, at man bare tager et bløddyr og smækker skaller uden >på; som jeg læser det skriver han blot, at bløddyr efterlader sig langt færre fossiler end >dyr med skaller eller knogler, så det derfor er forventeligt, at ved overgangen vil det se >ud som en 'eksplosion'.Hele pointen med kapitlet "Puncturing punctuationism" (hvorfra Dawkins-citatet er hentet) er at vise, at teorien om punkteret ekvilibrium ikke er så radikal, og at Gould og Eldredge ikke så revolutionære, som alle ellers tror. En af punktualisternes opsigtsvækkende påstande var, at fossilrækken er langt bedre, end det ofte påstås, og at hullerne i den ikke blot kan forklares som resultatet af dårlig bevaring af fossiler. Dawkins forsøger at prikke hul i deres ballon ved at påpege, at der er nogen huller, som selv punktualisterne ikke tror er `rigtige': "Eldredge og Gould ville bestemt være enige i, at nogle meget vigtige huller virkelig skyldes fossillagenes mangelfuldhed. Også meget store huller. For eksempel de kambriske lag af sten ..." (Dawkins R., 1996, "The Blind Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without Design", 2nd ed., W. W. Norton: NY, p. 229. Min oversættelse) Men det er netop dette mangelfuldheds-argument, som Gould argumenterer imod i den artikel, jeg citerede: "Det sidste århundredes argumenter har kun resulteret i grundlæggende strategier for at forklare den kambriske ekspolision videnskabeligt. For det første kan vi argumentere for, at det er et synsbedrag. Udviklingen var virkelig langsom og gradvis, som den vestlige forventning dikterer. ... Alle de tidlige metazoaer var bløddyr. Kambrium repræsenterer udviklingen af hårde dele, der var i stand til at forstene." (Gould S.J., 1977, "An Unsung Single-Celled Hero", i "Ever Since Darwin: Reflections in Natural History", W. W. Norton: NY, pp. 121-2. Min oversættelse) Og så kommer muslingen med sin hårde skal. Gould har meget mere sympati for det synspunkt, at der var tale om en virkelig eksplosion: "Som en anden strategi kan vi påstå, at den kambriske eksplosion er en virkelig begivenhed, som er udtryk for den ekstremt hurtige udvikling af kompleksitet. Noget må være sket for de kambriske metazoaers simple, blødhudede forfærdres miljø, der har forårsaget en sådan rivende udvikling." (Gould, 1977, p. 122) [...] Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#31307 - 24/03/2004 19:58
Re: Punktualismen og den kambriske eksplosion
|
Bruger
|
OK, tak for afklaringen.
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#31308 - 24/03/2004 22:22
|
Bruger
Sted: København
|
A: Livet på Jorden opstod mig bekendt før vi fik (de nuværende mængder af) ilt i atmosfæren.
S: Hvad bygger du det på?
Så vidt jeg ved regner man med, at anaerobe bakterier var de første former for liv på Jorden. Introduktionen af fri ilt i atmosfæren udgjorde dermed en enorm miljøkatastrofe, der banede vejen for de aerobe bakterier og dermed det meste af det liv vi kender i dag. Måske nogle af de biologi-kyndige herinde kan be- eller afkræfte.
Ja, sådan er vi jo så forskellige. For mig at se er det dig der bytter om på årsag og virkelighed.
Nu skrev jeg altså årsag og virkning.
A: Det er mere korrekt at sige, at vi har tilpasset os mængden af ilt i luften. Havde andelen af ilt været anderledes havde livet blot tilpasset sig dette.
S: Se, det er jo en påstand, som du bliver nødsaget til at forklare
Hvis livet har tilpasset sig en ændring af atmosfæren startende med ingen fri ilt og sluttende på det nuværende niveau, så må det jo i hvert fald have været tilpasset de mellemliggende andele.
Hvis ord endnu har nogen mening, behøver jeg jo ikke tilføje yderligere til det allerede sagte for at bringe bevisførelse i denne debat hvad angår tilfældighederne omkring livets og universets opståen.
Det svarer til at du lader en stor bombe springe i en skoforretning, og når du bagefter ser efter hvad der er sket, opdager du et bibliotek stående med bøger i den perfekte orden.
Hvordan svarer de to ting til hinanden?
Nu ser jeg denne debat udfra et islamisk synspunkt, da jeg antager Koranen for at være Guds ord. Der er intet i Koranen der modsiger videnskaben.
Mig bekendt taler videnskaben ikke om at solen går ned i et vandhul:
Until when he reached the place where the sun set, he found it going down into a black sea, and found by it a people. We said: O Zulqarnain! either give them a chastisement or do them a benefit. (Sura 18:86)
Mig bekendt taler videnskaben ikke om at stjernerne er til for at holde sataner fra at smuglytte til den himmelske forsamling:
Surely We have adorned the nearest heaven with an adornment, the stars, and (there is) a safeguard against every rebellious Shaitan. They cannot listen to the exalted assembly and they are thrown at from every side, (Sura 37:6-8).
And certainly We have adorned this lower heaven with ( lamps and We have made these missiles for the Shaitans, and We have prepared for them the chastisement of burning. (Sura 67:5)
Mig bekendt taler videnskaben ikke om at solen roterer omkring Jorden:
Neither is it allowable to the sun that it should overtake the moon, nor can the night outstrip the day; and all float on in a sphere. (Surah 36, Ayah 40)
Fx siger Gud i Koranen at Han har skabt alt i par, mennesker, dyr og endda planter. Først i det 20. århundrede fandt videnskaben ud af, at planter også var tvekønnet.
Altså hantræer og huntræer?
Mig bekendt findes der liv med kun 1 samt liv med flere end 2 køn og da kan man så ikke tale om "par".
Men videnskaben er ikke i sig selv målestok for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, fordi den er relativ. Fx sagde videnskaben tidligere, at atomer ikke kunne deles. Idag siger ved vi at det er muligt. Så hvad der er 'rigtigt' i dag, kan være 'forkert' i morgen og omvendt.
Videnskaben er ikke nogen absolut sandhed - det er det mest kvalificerede bud på, hvad sandheden er.
A: du betragter Jorden isoleret fremfor at se på Universet som helhed. Det svarer til kun betragte vinderloddet i et lotteri.
S: Nej, det er ikke korrekt. Tværtimod gør jeg jo netop opmærksom på hvordan hele universet er en del af en helhed.
På hvad måde? Du beskrev da udelukkende Jordens egenskaber.
A: du lader til, helt arbitrært, at antage det nuværende liv på Jorden - herunder vel specielt mennesket - som det 'rigtigste'. Derved bliver de forhold, der bedst understøtter dette liv også de 'rigtigste'.
S: Nej. Sagen er den at jeg tager udgangspunkt i livet som helhed og derved også mennesket.
Hvordan det? Du antog da ingen steder i din argumentation, at liv kunne være anderledes end de nuværende livsformer. Tværtimod antydede du at kun de nuværende betingelser kan huse liv.
Når du tager fejl, formoder jeg at det grunder i dit manglende kendskab til termodynamikkens love.
Hvorfor formoder du dog det? Hvad var det i mit indlæg, der gav dig den idé?
|
|
Til toppen
|
|
|
#31309 - 24/03/2004 22:39
|
Bruger
|
Shakir skrev: [...] Sh> Nej. Sagen er den at jeg tager udgangspunkt i livet som helhed og derved også mennesket. Når du tager fejl, formoder jeg at det grunder i dit manglende kendskab til termodynamikkens love.
Det er noget spøjst noget at skrive, når man så læser din beskrivelse af "termodynamikkens love". Dels er det temmeligt uklart, hvad du mener, dels er det ligeså uklart, hvad det har af relevans for diskussionen. Hvis du har tænkt dig at hive den gamle traver med, at evolutionen er umulig pga. termodynamikkens anden hovedsætning frem, tror jeg virkelig ikke, du har forstået "termodynamikkens love". [...]
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#31310 - 25/03/2004 00:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Shakir Nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger, for man skal ikke smide med sten når man selv bor i glashus. Jeg har først nu opdaget at du kalder mig ClodsHans i starten af dit indlæg. Det er ikke fordi jeg ikke synes at det er sjovt, for jeg grinede godt nok da jeg så det, men jeg vil bede dig om venligst at undlade øgenavne. Uanset hvad din bagtanke var, om det var med vilje eller ej, så synes jeg grundlæggende ikke at det er en god måde at starte en samtale på, selvom jeg ikke er særligt selvhøjtidelig og sådan set ikke bliver hverken ked eller irriteret over det. Det forholder sig bare sådan at hvis du eller andre ikke i det mindste viser jeres meddabttanter bare den lille respekt at titulere dem ved rette navn, så tror jeg hurtigt at debatten kan tage en ubehagelig drejning. Det kan selvfølgelig også være en stave/tryfejl fra din side, i hvilket tilfælde du kan se bort fra dette indlæg og bare glæde dig over at din trykfejl var årsag til et billigt grin i denne her ende... Uanset hvad, så er mit navn her på debatten: CloudHands, Sky Hænder på dansk. Sky Hænder er navnet på en række afværgende bevægelser i den kinesiske kampkunst Tai Chi Chuan og er symbolsk for min intention i deltagelse i disse debatter. Jeg afværger og ruller med slaget, forsøger at udligne den energi der kommer udefra, for at skabe mere harmoniske omgivelser. Ja det er højtravende motiver, men jeg er ikke bange for at tage byrden på mine skuldre
|
|
Til toppen
|
|
|
#31311 - 25/03/2004 00:44
|
Bruger
|
Kære CloudHands Jeg kan godt se at jeg har lavet en brøler og det er jeg ked af. Jeg må have siddet i mine egne tanker, i en iver efter at svare dit indlæg, og måske på den måde have haft noget andet i underbevidstheden. Jeg undskylder igen og kan forsikre dig for, at jeg respekterer dig for din høflige og rolige måde at håndtere denne sag på. Selv om jeg selv ser mig som en rolig mand, ville jeg nok ikke have reageret så roligt og høfligt som dig. Al respekt for dig  Jeg undskylder endnu engang, og ved hvor plat og irreterende øgenavne kan være. Mit navn Shakir er mit islamiske navn, og på den måde er det også et 'øgenavn'. Mvh. og Guds fred Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31312 - 25/03/2004 00:59
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Hej Zaphod Du skrev: Hvis du har tænkt dig at hive den gamle traver med, at evolutionen er umulig pga. termodynamikkens anden hovedsætning frem, tror jeg virkelig ikke, du har forstået "termodynamikkens love". svar: Så så, ikke blive sur. Men det kunne da være rart hvis DU så kunne fortælle lidt om 'termodynamikkens love'  Mvh. og Guds fred Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31313 - 25/03/2004 09:04
|
Anonym
Anonym
|
*bukker erkendende og ærbødigt* Tak skal du have Shakir...
|
|
Til toppen
|
|
|
#31314 - 25/03/2004 11:12
Termodynamik
|
Bruger
|
Shakir skrev: [...] Sh> Så så, ikke blive sur. Men det kunne da være rart hvis DU så kunne fortælle lidt om 'termodynamikkens love' Jeg er skam ikke sur  Jeg ved ikke, hvad du vil vide, men jeg kan henvise dig til et indlæg, jeg har skrevet og en artikel, jeg har oversat om termodynamik. Hvis du har nogle konkrete spørgsmål eller sådan noget, vil jeg med glæde svare. [...] Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#31315 - 25/03/2004 11:30
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Tak, CloudHands for din forklaring. Jeg har længe haft lyst til at spørge hvad der havde fået dig til at vælge netop det brugernavn - mine egne associationer gik ikke lige til Klodshans, men nærmere i retning af en indianerhøvding i en western  Jeg synes ligesom du at vi skal undgå øgenavne her i debatten, men vil dog gå ind for dispensation, hvis de er sjove nok til minimum tre af de grimme gule grinehoveder:  Jeg har stor respekt for Tai Chi-kunsten - måske var det en ide at oprette et hold med undervisning i denne ædle kampsport her i caféen! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#31316 - 25/03/2004 12:22
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har lavet et indlæg om Tai Chi Chuan HER
|
|
Til toppen
|
|
|
#31317 - 28/03/2004 01:48
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
Du skrev: Mig bekendt taler videnskaben ikke om at solen går ned i et vandhul:
Until when he reached the place where the sun set, he found it going down into a black sea, and found by it a people. We said: O Zulqarnain! either give them a chastisement or do them a benefit. (Sura 18:86)
svar:
Af Yusuf Ali – en oversætter og fortolker af Koranen: “Al-Qur’an, 18:86: “He saw the sun set in a piece of murky water” which is described as a spring. Most commentators have understood the “spring” to be the sea, and takes the “murky water” to be the dark blue water……..to the west of the town of Lychnis is a lake 170 square miles in area fed by underground springs that issue through limestone rocks and give out murky water. Both town and lake is now called Ochrida, about 50 miles west of Monastir. The water is so dark that the river which forms the outlet of the lake to the north is called the Black Drin. Looking at the Sun-set from the Town, the observer would see the sun set in a pool of murky water (Quran-18:86).
Der er altså tale om billedsprog, og hvordan synet ser ud rent udsigtsmæssigt.
Du skrev: Mig bekendt taler videnskaben ikke om at stjernerne er til for at holde sataner fra at smuglytte til den himmelske forsamling:
Surely We have adorned the nearest heaven with an adornment, the stars, and (there is) a safeguard against every rebellious Shaitan. They cannot listen to the exalted assembly and they are thrown at from every side, (Sura 37:6-8).
And certainly We have adorned this lower heaven with ( lamps and We have made these missiles for the Shaitans, and We have prepared for them the chastisement of burning. (Sura 67:5)
svar: Der hentydes til astrologer og andre spåmænd, som vil skaffe sig viden om fremtiden. Sammenlign 15:17-18
(Rajm) i flertal Rujum kan på arabisk oversættes som 'gætteri' Så også verset i 67:5 hentyder til hedningene og deres astrologiske forudsigelser.
Du skrev: Mig bekendt taler videnskaben ikke om at solen roterer omkring Jorden:
Neither is it allowable to the sun that it should overtake the moon, nor can the night outstrip the day; and all float on in a sphere. (Surah 36, Ayah 40)
svar:
Der tager du desværre fejl. Ved referencen til solen og månen i Koranen, er det fremhævet at hver bevæger sig i et bestemt kredsløb.
It is He Who created the Night and the Day, and the sun and the moon: all (the celestial bodies) swim along, each in its rounded course. (Surah al-Anbiya, 33)
Det er nævnt i et andet vers at solen ikke er statisk men bevæger sig i et bestemt kredsløb:
And the sun runs his course for a period determined for him: that is the decree of (Him), the Exalted in Might, the All-Knowing. (Surah Ya Sin, 38)
Disse kendsgerninger kommunikeret i Koranen er blevet opdaget af astronomiske observationer i vores tidsalder. Ifølge astronomiske eksperternes beregninger, bevæger solen sig med den enorme hastighed af 720.000 km/t i retningen af stjernen Vega i en særlig bane. Dette betyder at solen rejser tilnærmelsesvist 17.280.000 kilometer om dagen. Sammen med solen, rejser alle planeter og satellitter i tyngdevirkningssystemet af solen også den samme afstand. Desuden, er alle stjernerne i universet i lignende planlagte bevægelse.
At hele universet er fuld af baner og kredsløbe som denne er meddelt i Koranen som følgende:
By the Sky with (its) numerous Paths, (Surah adh-Dhariyat, 7)
Der er omkring 200 milliarder galakser i universet bestående af næsten 200 milliarder stjerner hver. Alle disse himmellegemer bevæger sig i meget præcist beregnede kredsløbe. For millioner af år har de hver især ”svømmet” af sted i sin egen perfekte harmoni og orden med alle de andre. Endvidere, bevæger mange kometer sig også af sted i baner bestemt for dem.
Kredsløbene i universet er ikke kun for himmellegemerne. Galakserne bevæger sig også ved enorme hastigheder i beregnede, planlagte baner. Under disse bevægelser, bevæger ingen af disse himmellegemer sig ind over hinandens bane, eller kolliderer med en anden. I sandhed er det blevet observeret at nogle galakser bevæger sig igennem hinanden uden at nogen af deres komponenter rører hinanden.
Uden tvivl, besad menneskeheden ikke som i dag teleskoper eller avanceret observationsteknologier for at observere rummet i millioner af kilometers rækkevidde, eller den moderne viden af fysik eller astronomi, da Koranen blev åbenbaret. Derfor, var det på det tidspunkt ikke muligt at fastslå videnskabeligt at rummet er ”fuld af baner og kredsløbe” som meddelt i verset. Dog var dette åbent konstateret i Koranen der blev åbenbaret i den tid: Fordi Koranen er Guds ord.
Du skrev:
Mig bekendt findes der liv med kun 1 samt liv med flere end 2 køn og da kan man så ikke tale om "par".
Svar:
På profeten Muhammeds tid var den botaniske viden på et meget lavt niveau. Alligevel kan man læse i Koranen dette vers 20:53;
" Det er Gud alene, der har sendt vand ned fra skyen og derved bragt frem, PAR af planter, alle forskellige fra hverandre"
Idag ved vi at frugter kommer fra planter med sexuelle kendetegn, selv når frugterne stammer fra ubefrugtede blomster som fx fra bananer.
Det er nødvendigt atter engang at understrege det faktum, at det kun er i moderne tid at videnskabens fremgang har gjort indholdet af sådanne vers mere forstålige for os. Andre vers er mere forstålige, men skjuler væsentlige biologiske informationer. Sådanne oplysninger forekommer i Koranen 21:30. Der står:
"Og Vi bragte alt liv ud af vand, vil I da så tro?"
Dette er en bekræftelse af den moderne teori, om at oprindelsen til al liv er akvatisk.
Mvh. og Guds fred
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#31318 - 16/04/2004 23:44
|
Bruger
Reg.: 13/10/2001
|
Jeg fatter bare ikke hvordan man kan få sig selv til at tro at livet, jorden, universet mm, blev til ved en tilfældighed. At mennesket blev til ved en tilfældighed.
At det er umuligt for verden at være opstået ved et tilfælde, er en kendsgerning fastslået af videnskablige studier og undersøgelser. Jeg vil citere nogle af de beviser, som afslører det manglende grundlag for tilfældighedernes og evolutionens teori. Videnskaben beviser at der er visdom, vilje og planlægning bag verdens skabelse.
............
Og sådan kunne jeg blive ved til utrættelighed
Hvorfor bede os forestille os alt muligt, når du skal illustrerer umuligheden af livets eksistens på jorden?
For mig at se ville det være 10 gange lettere at forestille sig at jorden var en brændende pulserende gaskugle, og derefter spørge: Kunne du måske leve på den?
Eller vi kunne forestille os at jorden havde en diameter på 10 cm ... men så havde gud nok bare skabt os meget små. Eller kaldes det at tilpasse sig miljøet? At tilpasse sig sine omgivelser lyder som noget kætterisk evolutionært sludder, så det må vel forkastes.
Geden
Ps: Hvorfor er det bedre at tro at du blev skabt frem for at tro du er et produkt af udvikling?
Ændret af Geden (16/04/2004 23:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
|