Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31238 - 18/03/2004 22:25 Fremtidens kirke
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har mens jeg har været på IMB været i nogle forskellige folkekirker, vi har haft om det gode møde og om folkekirkens fremtid, men idag hørte jeg om http://www.strandkirken.dk/ hvor de holder 2 møder, et for dem som kommer men ikke er med i menigheden, og så et møde bagefter for menigheden, de har nadver hver gang, det syntes jeg er vidunderligt

Har i nogle bud på hvordan kirken kan fornyes?

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#31239 - 27/03/2004 12:49 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
Czack
Bruger

Reg.: 11/03/2004
Sted: Kalundborg
Hvis det er folkekirken du hentyder til så ville det klart være en fordel hvis at det blev "skilt" fra staten. Staten burde ikke styre en kirke. Det skal kirken selv.
Det er min idé om hvordan man kan fornye en kirke. Det er vel en start...

Til toppen 
#31240 - 20/04/2004 13:10 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Udover at jeg som god lutheraner gerne så kirken adskilt fra staten, så kunne jeg da lettere provokerende godt forestille mig at stille et par modspørgsmål.

Skal kirken overhovedet fornyes?
Er det ikke kirkens styrke at den aldrig fornyes, men altid bliver den samme?
Er ønsket om en fornyelse af kirken ikke blot en tanke i rækken af tanker om kirken og menigheden, som ikke vil være kirke men være det som verden er?

Disse spørgsmål er selvsagt provokerende, og tager alle afsæt i at spørgsmålet om fremtidens kirke er generelt og ikke specifikt vedrører folkekirken, for er det tilfældet er der ikke grund til modspørgsmål eller nærmere overvejelse, vi skal med alt hvad der kan kravle og gå bekæmpe vranglæren som den kommer til udtryk hos biskopper, præster etc. Vi skal sige nej når man ikke længere forkynder Kristus som Bibelen forkynder Kristus, sige nej når man af bekvemmelighed accepterer kvindelige præster, sige fra når alle syn på Ordet betragtes som lige gode. Med dette sagt har jeg vel dybest set tegnet et billede af fremtidens kirken som en stridsplads, hvilket det vitterligt allerede er.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#31241 - 20/04/2004 17:05 Re: Fremtidens kirke [Re: Grev Lindgren]
Ole Madsen
Bruger

nej, provokerende var du nu ikke

fornyelse skal der tilellers kommer der til at være som på dit værelse, rodet og ildelugtende hvis du ikke lufter ud

Ole

Til toppen 
#31242 - 21/04/2004 08:52 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Fornyelse er ikke noget negativt så længe vi er enige om hvad fornyelse er. Grunden til at jeg reagerer på ønsket om fornyelse skyldes flere ting, men primært at den fornyelse som for tiden sker mange steder er baseret på noget andet end det der er bibelens hovedanliggende. Argumentationen derfor, kan findes allerede i formålserklæringen for de mange nye tiltag, man ønsker en stærk og sejrende kirke udfra menneskelige succeskriterier, faktum er dog at Guds kirke altid vil være den sejrende kirke, fordi den er Guds og ikke behøver nogen fornyelse da Gud er tidløs. Det betyder selvfølgelig ikke at vi som tilhører menigheden skal tale hebraisk eller arimæisk eller latin, vi skal tale dansk som dansk tales 2004, men vi skal sige det samme som altid er blevet sagt. Hvis fornyelsen er at vi går nye mennesker i de gamle spor, så giv mig al den fornyelse vi kan opdrive, ellers ikke.

Til toppen 
#31243 - 21/04/2004 10:14 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole!

Jeg er enig med Grev Lindgren her, for jeg er helt sikker på, at han i sin modvilje mod kirkefornyelse ikke tænker på, at der ikke skal luftes ud, gøres rent og sættes friske blomster i vaserne!

Den fornyelse, som mange ønsker sig, er at vi skal imødekomme alle dem, der gerne vil komme i kirken, hvis kirken bare vil stemme bedre overens med tidsånden.

Så kan man blive fri for at høre ord om synd, død, nåde, fortabelse og frelse - og i stedet lægge hovedvægten på underholdning i form af fornøjeligt socialt og kulturelt fællesskab - og musik og sang med gang i den!

Der kommer helt sikkert mange flere i kirke, hvis den bliver markedsført på den måde. Men man får stene for brød - også selv om kirkekaffen og kagen er af høj kvalitet! - hvis den kristne forkyndelse reduceres til overfladiske, uforpligtende ord om Guds kærlighed!

Ægte glæde i Kristus forudsætter alvor og fordybelse i, hvad evangeliet handler om, og det forbliver det samme fra evighed til evighed.

Så det skal hverken fornys eller opdateres!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31244 - 21/04/2004 10:29 Re: Fremtidens kirke [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

det har jo intet med fornyelse at gøre, det det drejer sig om er Guds ord, det du siger kan jeg ikke forene med ordet fornyelse

Ole

Til toppen 
#31245 - 21/04/2004 10:49 Re: Fremtidens kirke [Re: kristina]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Kristina!

Kunne simpelthen ikke sige det bedre selv!!

Personligt er jeg altid kommet i folkekirken.
Jeg er vant til liturgien og ritualerne. Og jeg ser en rigtig stor rigdom deri.
Jeg nyder højtideligheden i kirken. Jeg bliver højstemt af at komme i kirke. Vel at mærke, hvis det altså er en ordentlig præst.......
Jeg elsker salmerne, jeg synes de har en stor værdi, selvom de fleste er over 200 år gamle.

Har lidt det der med "rør ikke ved mine traditioner".

Men når så det er sagt, kan jeg også godt se, at der er brug for lidt fornyelse.
Vi ser det tit, når der er barnedåb. De stakkels dåbsgæster, de aner ikke deres levende råd. For hvornår skal de rejse sig og hvilke salmer skal nu synges......
Kirken er en verden, som folk ikke kender idag.

Kan man afhjælpe det og hvordan??

Jeg er fuldstændig enig med, at der IKKE skal gåes på komprimis med Guds ords forkyndelse. Grunden til, at vi har en kirke er jo netop, at Guds ord skal forkyndes, rent og purt.
Men kan vi på en el. anden måde gøre liturgien og ritualerne lidt mindre stive?? Gøre dem lidt mere forståelige??
Kan vi som menighed få nyankommende til at føle sig velkomne. Også når deres "uopdragne møgunger" larmer?
Kan vi med lidt andre virkemidler, måske evt. med lidt andre musikinstrumenter og en gang imellem en sang der relaterer lidt mere til de unge. Ikke altid slavisk køre frem efter salmebogen?

Kom med nogen gode ideer!

Jeg er for så vidt enig i, at vi skal af med statskirken. Men jeg tror ikke i sig selv, at det vil hjælpe på fornyelsen. Der skal hårdt fodarbejde til.

Det var min mening.

Hygge hej Løwendahl

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#31246 - 21/04/2004 13:46 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

At skifte vandet i vaser og døbefont er jeg ganske klar over ikke er den fornyelse som der efterlyses, det jeg nu efterlyser er en nærmere beskrivelse af hvad det så er man ønsker, for enhver fornyelse der rører ved Ordets placering og sakramenternes forvaltning er ikke fornyelse men tilbagegang.
Så hvad skal fornyelsen være, og kan fornyelsen nogensinde blive andet og mere end den enkeltes møde med Kristus og besindelse på Ordet og bekendelserne, som den hellige Ånd åbenbarer det i den enkeltes liv?

Til toppen 
#31247 - 21/04/2004 15:36 Re: Fremtidens kirke [Re: Grev Lindgren]
Ole Madsen
Bruger

du kommer med noget godt her, det er nemlig noget med den enkeltes forhold til Gud det drejer sig om, præsterne skal vækkes til at tale Guds Ord mere rammende så folk vækkes til at tjene ham

Ole

Til toppen 
#31248 - 21/04/2004 18:19 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nemlig, Ole!
Så er vi alligevel enige!
Hvis vi ikke har troende, engagerede præster til at forestå
gudstjenesterne i vores kirker, så kan alt det udenoms være helt ligemeget, for så kan vi lige så godt gå i skoven og plukke anemoner, eller sætte os ind på bodegaen, hver efter sin lyst.

Så ja, lad os se at få noget præstevækkelse!

Vi, som er så priviligerede at have troende og engagerede præster med forkyndelsens nådegave inden for rækkevidde, bør ikke slå os til tåls med det, men bede og arbejde for, at der ikke er et eneste sogn i Danmark, der ikke har mindst een præst, der tager det store ansvar på sig, som han er kaldet til.

Og det kræver, at han tager sit præsteløfte alvorligt og kan meget mere end sit Fadervor!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31249 - 22/04/2004 02:00 Re: Fremtidens kirke [Re: Ole Madsen]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej ole
Jeg er enig i en del af det Grev lindgren og Kristina og Loewendal har vaeret inde paa.
Fornyelse efter Guds ord, vil sige at det gamle bliver nyt igen, at det gamle budskab bliver genopdaget, at Guds ord i lov og evangelium bliver genopdaget, saa mennesker ser sig som fortabte syndere frelst ved Guds naade i Jesus kristus ved hans stedfortraedende doed under Guds vrede og Guds retfaerdiggoerelseserklaering af hele verden i hans opstandelse, en naade, der bliver dem til del ved Guds ords praediken og sakramenternes forvaltning. Der er brug for at mennesker ser hvor vigtig denne forkyndelse og disse sakramenter er, at det er deraf Herrens menighed lever. Problemet er, at mennesker begynder at tro, at fornyelse gaar ud paa hvad vi mennesker skal goere, at vi skal blive bedre til det ene og det andet, finde nyere og friskere musik, blive bedre til at bede, bruge mere tid paa dit og dat. Fornyselse handler om at vi lader Gud virke i os med lov og evangelium, at Gud faar lov at doemme vores syndige koed, saa vi ser at vi ikke er i stand til at goere noget som helst selv, men fraroeves alt vores selvros og aandelige selvtillid, samt at Gud faar lov til at give os evangeliet, dvs. tilgivelsen vundet paa korset og erklaeret i opstandelsen betingelsesloest gennem ordet om korset og daaben og nadveren og at mennesker der alene finder troest for deres samvittigheder, saa Gud kan begynde at nyskabe dem i sin Soens billede.
Der er brug for at mennesker faar fornyet syn for vigtigheden af ordets rette forkyndelse og sakramenternes rette forvaltning, saa ordet ikke blot bliver aandelige peptalks, men lov og evangelium uden sammenblanding og at sakramenterne bliver forvaltet baade saa man undgaar msibrug ved at give dem til ubodfaerdige syndere, men ogsaa paa en saadan maade at man undgaar at de goeres betingede, dvs. igen lov og evangelium, og der er brug for at mennesker ser vigtigheden af hele den kristne laere, saa kristendom ikke bliver reduceret til "et personligt forhold til jesus" og "helligaandens vejledning", men faar lov at vaere den laere som engang er overgivet de hellige, det ord, hvorved Herren vil kalde og bevare disciple.

Hermed mine tanker om emnet

Magnus

Til toppen 
#31250 - 22/04/2004 10:36 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Der er ingen tvivl om, at fremtidens kirke vil blive af en hel anden karakter end det vi har set i et par hundrede år.
Kristi legeme (alle de hellige) vil få samme hjerte og koncentrere sig om en levende kristendom, som ikke kun vil benytte sig af forkyndelsen af Guds ord, men som ogå vil handle på det.

Det betinger dog følgende:
Romerbrevet kapitel 12 vers 2: "Og tilpas jer ikke denne verden, men LAD JER FORVANDLE, ved at SINDET FORNYES, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne ".

Derved vil kirken (Kristi legeme) blive relevant for folket, en reel valgmulighed, et legeme i funktion, som er i stand til at række ud både i kommunikation og handling til moderne mennesker og stadig fastholde evangeliet i dets fulde betydning.
Derved vil kirken igen gøre indtryk og få indflydelse på samfundet sådan som evangeliet har gjort til forskellige tider siden Jesus gav sit eget liv og opstod fra graven.

Hvis ikke kirken er istand til vise hen til sandheden og dermed afsløre djævelens forførende løgne, hvem skulle så gøre det ???

mvh
carl

Til toppen 
#31251 - 22/04/2004 17:26 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du skriver:
Der er ingen tvivl om, at fremtidens kirke vil blive af en hel anden karakter end det vi har set i et par hundrede år.
Kristi legeme (alle de hellige) vil få samme hjerte og koncentrere sig om en levende kristendom, som ikke kun vil benytte sig af forkyndelsen af Guds ord, men som ogå vil handle på det.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dig rigtigt. Mener du, at kirken (den danske?) for mere end et par hundrede år siden i højere grad var som du synes den bør være? Og tror du at mennesker nogensinde har kunnet - eller kan komme til at - handle i overensstemmelse med Guds ord? Og mener du, at vi skal koncentrere os om at handle?

Det tror jeg faktisk ikke.
I Romerbrevet 3,10-12 står der:

– som der står skrevet:
Der er ingen retfærdig,
ikke en eneste.
Der er ingen forstandig,
ingen, der søger Gud.
De er alle kommet på afveje,
alle er fordærvede;
ingen gør godt,
ikke en eneste.

Hvordan mener du, at fremtidens kirke vil blive mere "levende"?
Kan man overhovedet være mere eller mindre levende? Enten er man vel levende, eller også er man ikke. I Bibelen benævnes de, der lever bortvendt fra Gud som "døde".

Jeg mener ikke, at vi selv skal koncentrere os om levedegøre kirken eller kristendommen, det er den sandelig i forvejen, men lægge sagen i hænderne på ham, som selv er livgiveren.

Det altafgørende er forkynde evangeliet til omvendelse til frelsende tro på Kristus, og dette udvirkes først og fremmest ved forbøn, ved troende præsters sande forkyndelse og ved de hellige sakramenter, dåb og nadver.

Måske er vi enige, men det du skriver er lidt uklart for mig ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31252 - 22/04/2004 21:00 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Du skriver:
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dig rigtigt. Mener du, at kirken (den danske?) for mere end et par hundrede år siden i højere grad var som du synes den bør være? Og tror du at mennesker nogensinde har kunnet - eller kan komme til at - handle i overensstemmelse med Guds ord? Og mener du, at vi skal koncentrere os om at handle? Citat slut. Citat slut.

Svar:
Det jeg hentydede til var at kirken f.eks. da IM på godt og ondt blev en bevægelse og andre kirkesamfund fik indflydelse gennem hospital og plejeomsorg, skoler, højskoler osv.

Ja, jeg tror at vi kristne har gjort og kan komme til at handle i overensstemmelse med Guds ord. Det er vel det troen udvirker selv i vor magtesløshed.
Og at handle- ja, Jesus sagde og Paulus skrev, at tegnene skulle følge dem som tror og evangeliet er jo ikke blot et begreb, men noget som sker i og gennem mennesker.
Hvis det hele kun bliver prædiken og teorier ! Sådan opfatter jeg ikke evangeliets mål- Jakobs brev taler også tydeligt om tro, der ikke bliver virksom i handling.

Du skriver videre:
Hvordan mener du, at fremtidens kirke vil blive mere "levende"?
Kan man overhovedet være mere eller mindre levende? Enten er man vel levende, eller også er man ikke. I Bibelen benævnes de, der lever bortvendt fra Gud som "døde". Citat slut.

Svar:
I Apostlenes Gerninger står i kapitel 2 og vers 47, at menigheden havde yndest hos hele folket.
Der må have været en grund hertil, for kirken i dag kan vel ikke sige, at den har yndest hos hele folket.
Nogle fungerer fremragende og har masser af liv og betyder noget i deres nabolag, men det er mildt sagt vist ikke normalt.

Du slutter:
Det altafgørende er forkynde evangeliet til omvendelse til frelsende tro på Kristus, og dette udvirkes først og fremmest ved forbøn, ved troende præsters sande forkyndelse og ved de hellige sakramenter, dåb og nadver. Citat slut.

Svar:
Forkyndelse af evangeliet til omvendelse, forbøn, troende præster, dåb og nadver, ja, vi er helt enige, men kendsgerningerne i vort land er jo desværre, at der ingen vækst har vist sig tværtimod.
I Afrika, Sydamerika, Kina vokser antallet af troende derimod med eksplosiv hast gennem aktive kristne, som gennem relationer får evangeliet ud både i ord og kraft til andre, som tager imod evangeliet, fordi de kan se at det gør en forskel i andre menneskers liv.

mvh
carl

Til toppen 
#31253 - 22/04/2004 22:57 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du skriver "I Afrika, Sydamerika, Kina vokser antallet af troende derimod med eksplosiv hast gennem aktive kristne, som gennem relationer får evangeliet ud både i ord og kraft til andre, som tager imod evangeliet, fordi de kan se at det gør en forskel i andre menneskers liv."

Ja, den omvendelse, der finder sted i andre verdensdele, er helt bestemt tankevækkende, det er mange steder som en steppebrand, og især der, hvor kristne bliver forfulgt, og hvor bibler er smuglergods.
Jo stærkere forfølgelse, jo flere nye kristne!

Så ja, du har ret, der kan det sandelig ses, at kristendommen gør en forskel i andre menneskers liv: de risikerer nemlig fængselsstraffe og tortur, og mange sætter deres og deres familiers liv på spil, når de bekender sig til den kristne tro ... (men det var vist ikke lige det, du havde i tankerne?).

Jeg sidder her med et kort fra organisationen Åbne Døre (www.forfulgt.dk) som viser de 50 lande, hvor forfølgelsen er værst - der hvor troen på Jesus koster mest.

Øverst på listen står Nord-Korea, Saudi-Arabien, Laos, Vietnam og Iran.
Man mener, at der på verdensplan er mellem 200 og 400 millioner mennesker, der i større eller mindre grad forfølges for deres kristne tros skyld.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31254 - 22/04/2004 23:36 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Du skriver:
Så ja, du har ret, der kan det sandelig ses, at kristendommen gør en forskel i andre menneskers liv: de risikerer nemlig fængselsstraffe og tortur, og mange sætter deres og deres familiers liv på spil, når de bekender sig til den kristne tro ... (men det var vist ikke lige det, du havde i tankerne?). Citat slut.

Svar:
Også det- i Kina er det visse steder farligt at forkynde evangeliet og i Irak er nyomvendte kristne i hastig vækst, men jeg mener ikke at evangeliets udbredelse er betinget af forfølgelse. John Wesleys bevægelse af Metodister i England siger man var årsagen til, at England fik en ublodig revolution, hvorimod den var blodig i Frankrig, hvor katolicismen altid har været stærkest.
Men at kristendommen gør en forskel for mange mennesker også i Danmark og de vestlige lande er der masser af eksempler på.

Men igen, årsagen til den manglende vækst og "kristne begejstring" og gøre forskel er måske, at vi er blevet åndeligt dovne på grund af den megen velstand og udviklingen i familiemønstret, hvor fællesskabet er gået fløjten.
Det er ihvertfald tankevækkende at disse elementer viser sig i samme tidsperiode.
Men islams tilstedeværelse er måske den udfordring, som kan skabe reflektion i befolkningen og anskueliggøre troens tilstand i landet. Mange analyser viser at de helt unge faktisk synes om kirken og at mange mennesker er åndeligt søgende.
Men heldigvis blæser Helligånden hvor den vil.

Det er en kolossal udfordring til de kristne samfund/kirker at vise vejen til et levende evangelium, så den nye åndelige interesse ikke ender i New Age lignende aktiviteter eller spiritisme.

mvh
carl

Til toppen 
#31255 - 23/04/2004 09:13 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl,
... men jeg mener ikke at evangeliets udbredelse er betinget af forfølgelse.

Nej, det skulle nødig være sådan. Jeg er i hvert fald heller ikke parat til at bede Gud om forfølgelse af kristne her i vores priviligerede og forkælede land.

Men jeg mener ikke, at evangeliets udbredelse vil få bedre kår ved at vi tager os sammen og sørger for at imødekomme de åndeligt dovne, som du skriver om, ved at gøre evangeliet lettere fordøjeligt, og sørge for, at det bliver sjovere at komme i kirke ...

i 1.kor.1,22-23 står der: ... jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger ... - ja, og sådan er det vel stadigvæk, også her.

Vi må indstille os på at være til forargelse, og at blive anset for tåber, og alligevel fortsætte ufortrødent med at prædike det sande evangelium uden omsvøb.

Det er en kolossal udfordring til de kristne samfund/kirker at vise vejen til et levende evangelium, så den nye åndelige interesse ikke ender i New Age lignende aktiviteter eller spiritisme

Ja, det er jeg meget, meget enig med dig i!
Men det er min overbevisning, at atsolut intet menneskeligt kirkefornyelses-initiativ kan nytte den mindste smule.

Her må alle engagerede kristne folde hænderne og bede til Gud om, at Helligånden vil åbne hjerterne hos både præster og menigheder ... og alle dem, der hverken er det ene eller det andet!

Kirkedørene er allerede åbne - hver søndag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31256 - 23/04/2004 14:00 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Du skriver:
Men jeg mener ikke, at evangeliets udbredelse vil få bedre kår ved at vi tager os sammen og sørger for at imødekomme de åndeligt dovne, som du skriver om, ved at gøre evangeliet lettere fordøjeligt, og sørge for, at det bliver sjovere at komme i kirke ...
Citat slut.

Svar: Jeg skriver ikke at vi skal imødekomme de åndeligt dovne, ej heller at vi skal gøre det letfordøjeligt eller sjovere at gå i kirke.
Tværtimod siger jeg det drejer sig om at evangeliet bliver forkyndt og praktiseret for alvor. Altså at vi ikke trækker noget fra fordi det ikke lige passer ind i vor forståelse.

Du skriver:
Men det er min overbevisning, at atsolut intet menneskeligt kirkefornyelses-initiativ kan nytte den mindste smule.
Citat slut.

Svar: Jo, at de kristne tager evangeliet "alvorligt" og dermed gør en forskel, det vil nytte vældig meget.
Evangeliet kom jo ikke kun i ord, men også i kraft, altså må evangeliet omsættes i praksis førend mennesker både kan høre og se at Guds rige er midt iblandt os.

Du skriver videre:

Her må alle engagerede kristne folde hænderne og bede til Gud om, at Helligånden vil åbne hjerterne hos både præster og menigheder ... og alle dem, der hverken er det ene eller det andet! Citat slut.

Svar:
Fremtidens kirke -Kristi legeme er Guds vision, dens enhed er opgaven og en manifestation af dens liv og kraft er Hans mål.

mvh
carl

Til toppen 
#31257 - 23/04/2004 17:23 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Carl, jeg tror jeg stort set er enig med dig, men er i tvivl om, hvad du mener med kraften. Livskraften er jo Gud selv! Gud som ved Helligånden skænker os troen på Jesus som vores Frelser!

Du skriver:
"Kr.: Men det er min overbevisning, at atsolut intet menneskeligt kirkefornyelses-initiativ kan nytte den mindste smule.
Citat slut.
Svar: Jo, at de kristne tager evangeliet "alvorligt" og dermed gør en forskel, det vil nytte vældig meget."

Ja, enig. Hvis du med "tager alvorligt" mener at de modtager de hellige sakramenter, dåb og nadver, og fortæller sandheden om evangeliet og selv tror på det. Det er jo sådan set det, jeg hele tiden har sagt, håber jeg.

"Evangeliet kom jo ikke kun i ord, men også i kraft, altså må evangeliet omsættes i praksis førend mennesker både kan høre og se at Guds rige er midt iblandt os."

Omsætter i praksis? Hvordan mener du egentlig, helt konkret?
Hvordan forestiller du dig, at fremtidens forvandlede kirke skal være i praksis?

Jeg tror ikke, at et kristent menneske, der tager evangeliet alvorligt - som vi jo er enige om er en forudsætning - finder på at indrette sit liv på at lyve, stjæle, slå ihjel, begå ægteskabsbrud etc etc - men mon ikke f. eks. ateistiske humanister har en kan have en ligeså tårnhøj (læs: ligeså problematisk!) etik, som udmønter sig i næstekærlige handlinger?

Kristne adskiller sig egentlig ikke i deres ydre adfærd i særlig udstrækning fra ikke- kristne - selv om vi nok som regel er en del stærkere og gladere, fordi vi både har et levende evighedshåb og et klippefast holdepunkt i livet her og nu.

Forskellen ligger ikke i det ydre, men i det indre, i det personlige Gudsforhold og .. nåja: i Ordet! Jeg har en fornemmelse af, at du adskiller Guds ord fra kraften - hvordan det så skal forstås - og mener, at kristne i sig selv kan blive "bedre" end ikke-kristne? Eller måske endda så godt som syndfri?

Måske tager jeg fejl, måske er det bare dine formulereringer, der er anderledes end mine. Det er stadig lidt uklart for mig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31258 - 23/04/2004 21:45 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Du skriver:
Omsætter i praksis? Hvordan mener du egentlig, helt konkret?
Hvordan forestiller du dig, at fremtidens forvandlede kirke skal være i praksis? Citat slut.

Svar:
Som i Apostlenes Gerninger, det var evangeliet i ord og kraft, derfor hedder det gerninger.

Du skriver:
Forskellen ligger ikke i det ydre, men i det indre, i det personlige Gudsforhold og .. nåja: i Ordet! Jeg har en fornemmelse af, at du adskiller Guds ord fra kraften - hvordan det så skal forstås - og mener, at kristne i sig selv kan blive "bedre" end ikke-kristne? Eller måske endda så godt som syndfri? Citat slut.

Svar:
Korrekt, men når der i dit indre er sket en forvandling, så må det nødvendigvis vise sig i det ydre liv.
Og nej, jeg skiller ikke Guds ord fra kraften, jeg gør lige nøjagtig det modsatte. Jeg siger at Guds ord skal forkyndes og praktiseres ellers er det hele bare teorier.
Det er måske det der er humlen i folkekirken og andre kirker, at man har det hele i ord og begreber og ritualer, men kraften i Guds ord er ukendt; at Helligånden gør Guds ord levende og til lægedom for både ånd, sjæl og legeme.
Det er det Paulus siger; At evangeliet ikke kun kom i ord, men også i kraft.

mvh
carl

Til toppen 
#31259 - 23/04/2004 23:55 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du skriver

Det er måske det der er humlen i folkekirken og andre kirker, at man har det hele i ord og begreber og ritualer, men kraften i Guds ord er ukendt;

Hmm ... grmpfh .... så kraften i Guds ord er ukendt for mig folkekirkelige?

... når jeg nu har sunket spyttet, så vil jeg sætte mig til at fundere over, hvad det mon så kan være, der driver mig til at sidde her ved JesusNet-skærmen langt over min sengetid ....

(Jeg kan se, at dette er mit indlæg nr. 3.102)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31260 - 24/04/2004 00:46 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Du skriver:
Hmm ... grmpfh .... så kraften i Guds ord er ukendt for mig folkekirkelige?

... når jeg nu har sunket spyttet, så vil jeg sætte mig til at fundere over, hvad det mon så kan være, der driver mig til at sidde her ved JesusNet-skærmen langt over min sengetid ....
Citat slut.

Svar:
Du spurgte mig konkret om fremtidens og ikke kun folkekirken men også andre kirker !!
Jeg svarede; som i Apostlenes Gerninger, hvor Guds ord ikke alene blev blev levendegjort i prædiken, men også i omvendelse og dåb, helbredelse og undere, nådegaverne i funktion, udfrielse fra fængslet (Paulus og Silas)
hedningerne blev omvendt og nye menigheder blev plantet osv.
Du kender jo udmærket NT og det er jo ikke Helligåndens kraft, der holder dig til skærmen, derimod en god portion viljestyrke og så dit engagement i evangeliet.

mvh
carl

Til toppen 
#31261 - 24/04/2004 09:04 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, som skriver ... det er jo ikke Helligåndens kraft, der holder dig til skærmen, derimod en god portion viljestyrke og så dit engagement i evangeliet.

Tak for komplimenten, men altså viljestyrke .. næh, hvis sandheden skal frem: min rygrad er som en regnorms!

Men engagement i evangeliet? Ja, det kan du tro!! Og hvem tror du har givet mig det engagement? .. Nej, jeg tror jeg stopper her - vi kommer ikke rigtig på bølgelængde med vores "kraftopfattelser", men er ved at køre i tomgang.

Så jeg vil bare sige tak for vores samtale, som jeg vil tænke lidt videre over

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31262 - 24/04/2004 15:40 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carl.

Du skriver til Kristina:
"...det er jo ikke Helligåndens kraft, der holder dig til skærmen, derimod en god portion viljestyrke og så dit engagement i evangeliet".
Hmmm... jo, men hvor skulle man egentlig få engagement i evangeliet fra, hvis ikke fra Helligånden? Det er jo ikke noget, vi mennesker kan være engagerede i af natur, endsige tro på af natur - om vi så har nok så megen viljestyrke. Det må Guds Ånd virke i os.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#31263 - 31/05/2004 17:31 Re: Fremtidens kirke [Re: Grev Lindgren]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Kære Grev Lindgren

Godt indlæg. Vil dog gerne komme med en lidt anden vinkel. Biblen har en klar fornyelse i sig. GT skulle der ofres for at komme Gud nær, hvor det bliver ændret til at vi ikke længerer skal ofre men i nåde gennem Jesus kan være Gud nær.

GT var det en af Israels stammer som skulle fremlægge Guds Ord, i NT er det alle der tager imod Guds nåde.

Der er sikkert flere, men det er lige dem jeg hurtigst kan komme på.

Omkring kvindelige præster er det en mulighed, for de har lige som mændne fået ordre på at bringe Guds ord til andre. Når man siger at der ikke kan være kvindelige præster, bruger man oftest stedet, hvor Biblen siger at kvinder skal tie i forsamlinger. Hvis man har været syd på, vil man opdage at kvinder oftest taler ubegrænset meget, så når nogen er ved at fremlægge noget, at det bliver overdøvet af kvinderne. Det er grunden til at kvinder skal tie. En kvinde som er blevet kaldet til at forkynde Guds ord, har vi som mennesker ingen ret til at nægte denne gerning, med mindre vi mener at vores mening er mere værd end Guds, når Gud mener at en given kvinde skal være præst.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#31264 - 31/05/2004 17:57 Re: Den forvandlede kirke i fremtiden [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Her må alle engagerede kristne folde hænderne og bede til Gud om, at Helligånden vil åbne hjerterne hos både præster og menigheder ... og alle dem, der hverken er det ene eller det andet!

Kirkedørene er allerede åbne - hver søndag!

Nu har jeg ikke set hvad Carl har skrevet på det her. Men det er lige her, jeg tror Carl mener vi er dovne kristne. For hvad hjælper det at vi beder til Gud, men ikke gør det Han siger, Gå ud og forkynd (en handling). Elske din næste (en handling) Hjælp den der har brug for det (en handling). Det er alle handlinger som dig og mig må gøre. At bede Gud om det, er at fralægge os vores ansvar. (vil lige sige at det jeg skriver her er lige så meget til mig selv ) At kirken har åbne døre om søndagen. Virker Gud kun den dag? Nej det gør Han ikke, Han virker alle dage og er en levende Gud. At være levende betyder jo ikke Han er død 6 dage og levende den 7. hvor vi mødes i kirken. Gud kræver at vi tager vores kors op og følger Ham. Der gør vi ikke ved kun at bede, men at flytte det ene ben foran det andet. Give en hånd hvor der er brug for det. Sætte sine egne behov til side for at nå en der har brug for Jesus kærlighed gennem os.
Desværre er vi dovne kristne her i Danmark, i forhold til de lande som Carl nævner. Vi sidder dejligt her bag skærmen og uddeler holdninger om Guds kærlighed eller Guds had, mens der findes mennesker som har problemmer der er ved at kvæle dem, p.g.a. at de er sunket så dybt i synd (deres ego), at de har brug for en hjælp der kun kan udføres i handling. For gennem den handling viser vi vores tro.

K.h.
Kim

Til toppen 
#31265 - 31/05/2004 18:01 Re: Fremtidens kirke [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim velkommen tilbage - du skriver: ... En kvinde som er blevet kaldet til at forkynde Guds ord, har vi som mennesker ingen ret til at nægte denne gerning, med mindre vi mener at vores mening er mere værd end Guds, når Gud mener at en given kvinde skal være præst.

Hvad Gud mener, læser jeg i Bibelen, og kun der!

Jeg tror at mange hører forkert mht. hvad de mener at være kaldet til, det har jeg set rigtig mange skræmmende eksempler på.

Hvis nogen hører noget, som er i modstrid med Guds Ord i Bibelen, så er jeg overbevist om, at stemmen kommer fra deres eget indre - eller i hvert fald ikke fra Gud.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31266 - 31/05/2004 18:17 Re: Fremtidens kirke [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Hjertelig tak skal du have. Dejligt at være sammen med jer her inde.

Det er godt at læse, hvad Gud mener i Biblen. Men jeg læser ingen steder at Gud siger kvinder ikke må forkynde Guds ord. Som sagt, så siger Gud at vi skal tie når Hans ord bliver forkyndt.

Jeg tror ikke at Gud kun ønsker at velsigne mænd. Jeg tror at det lige så meget gælder kvinder. Ser vi hvad Biblen siger, så er det mænd der velsignes. Både mand og kvinde er skabt i Guds billed, så når der står kvinde eller mand, gælder det for begge køn. Til gengæld når både mand og kvinde står der, er de enkelte formaninger køns bestemt (f.eks. husorden).

Nu kender jeg også til mange som her hørt noget og ment det var fra Gud, hvilket der i nogle tilfælde er Bibelsk bevis for at det ikke er Gud. Her skal vi selvfølgelig tage afstand fra det. Til gengæld når det kommer frem at Gud har kaldet en person til noget (f.eks. forkynde Guds Ord), så skal det selvfølgelig starte i det små (evt. fællesmøderne i hjemmene) for at det skal have lov til at vokse. Vi er jo ikke Gud og kan ikke stå til ansvar for om Gud har kaldet et menneske eller ej, da vi ikke kender Guds planer for det enkelte menneske, i at Hans rige får den ære som Han ejer.

K.h.
Kim

Til toppen 
#31267 - 02/06/2004 13:01 Re: Fremtidens kirke [Re: steincke]
carl
Bruger

Hej steincke

Godt brølt, det er faktisk fantastisk at vi mænd skal forsvare kvinders tjeneste i menigheden.

Modstandere bruger Pauli ord om kvinder, MEN på den tid samledes menigheden i synagogerne, hvor der var strenge regler for kvinder, ligesom det gælder for muslimske troende kvinder idag.
Paulus advarer derfor menighederne omkring disse ting, for kvinder der ikke overholdt de jødiske forskrifter blev stenet. Man måtte ikke tale og man skulle dække sit hår til. Men samtidig bør man læse hvad Paulus skriver om kvinder i øvrigt.
Paulus anvendte iøvrigt et ægtepar hvor kvinden var en meget dygtig underviser og teksten taler endog om, som om hun betragtedes som en apostel.

Jeg tror vi bliver meget forbavsede over hvad Gud vil gøre ved sin kirke gennem Helligåndens påvirkning og hvilke mennesker Han vil bruge for at berede Kristi legeme til Hans andet komme for at hente sin brud.

mvh
carl

Til toppen 
#31268 - 02/06/2004 21:48 Re: Fremtidens kirke [Re: carl]
steincke
Bruger

Hej Carl

Måske er det for at de har det som Moses. De tror ikke at Gud vil bruge dem på det område, men vi kan jo se hvad der sker hvis de nu vælger at lægge Gud ned i en kasse og begynder at bringe Guds Ord i forsamlinger. Så tror jeg, at kvinderne kan føre en stor skare ud af "Ægypten". De skal se, at Gud virkelig er med dem når de bringer Guds Ord.

K.h.
Kim

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær