#31126 - 18/03/200421:54kvindelige præster og lærere
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
hvad er forskellen på at lære andre eller forkynde for andre?
jeg har her strongs def for at lære 1 Tim 2.12
"men at være Lærer tilsteder jeg ikke en Kvinde, ikke heller at byde over Manden, men at være i Stilhed."
det skal siges at de første der talte om at Jesus var opstået var kvinder, dette mener jeg er en indikation af at Gud stadfæster kvinders forkynder tjeneste
1321 didaskw didasko did-as’-ko
a prolonged (causative) form of a primary verb dao (to learn); TDNT-2:135,161; v
AV-teach 93, taught + 2258 4; 97
1) to teach
1a) to hold discourse with others in order to instruct them, deliver didactic discourses
1b) to be a teacher
1c) to discharge the office of a teacher, conduct one’s self as a teacher
2) to teach one
2a) to impart instruction
2b) instill doctrine into one
2c) the thing taught or enjoined
2d) to explain or expound a thing
2f) to teach one something
ap 5.42 Og de holdt ikke op med hver Dag at lære i Helligdommen og i Husene og at forkynde Evangeliet om Kristus Jesus.
2097 euaggelizw euaggelizo yoo-ang-ghel-id’-zo
from 2095 and 32; TDNT-2:707, *; v
AV-preach 23, preach the Gospel 22, bring good tidings 2, show glad tidings 2, bring glad tidings 1, declare 1, declare glad tidings 1, misc 3; 55
1) to bring good news, to announce glad tidings
1a) used in the OT of any kind of good news
1a1) of the joyful tidings of God’s kindness, in particular, of the Messianic blessings
1b) in the NT used especially of the glad tidings of the coming kingdom of God, and of the salvation to be obtained in it through Christ, and of what relates to this salvation
1c) glad tidings are brought to one, one has glad tidings proclaimed to him
1d) to proclaim glad tidings
1d1) instruct (men) concerning the things that pertain to Christian salvation
Jeg mener ikke at biblen skelner mellem at laere og forkynde. Det er forskellige aspekter af det samme. SKriften siger jo ogsaa, at kvinder ikke maa tale i menigheden, hvilket jeg vil forstaa som forkynde og om de tilsynsfoerende, samt Paulus selv og hans foelgesvende, Timotheus og Titus siges det jo baade at de skulle forkynde og laere. Det er to sider af samme sag. Missionsbefalingen hos Mattheus siger laere, mens den hos Lukas siger fokynde. Jesus har altsaa sagt begge ting til apostlene. Der er imidlertid for mig at se en forskel paa at forkynde/laere i menighedens forsamling og saa at aabne munden og f.eks. vidne om at man har moedt den opstandne Jesus eller at forklare nogle evangeliet i en mere privat sammenhaeng, sadan som det blev gjort for Apollos. Jeg mener ikke vi finder noget mandat til at have kvinder (eller folk i al almindelighed, som ikke er kaldet til praedike- og laereembedet) til at forkynde i menighedens offentlige forsamling.
#31128 - 19/03/200417:32Re: kvindelige præster og lærere
[Re: chemnitz]
Ole Madsen
Bruger
Hej Magnus
men hvordan forklarer du så at nogle at de største forkyndere i verdenen faktisk har været kvinder som Gud har velsignet så de havde en tjeneste som var utrolig velsignet så mennesker blev mødt af Gud?
#31131 - 19/03/200418:51Re: kvindelige præster og lærere
[Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger
Jeg har brugt indlægget her til at finde ud af hvad jeg selv skulle mene, men efter at have talt med en ven tror jeg at det er mere indlysende for mig
en præst er en myndighedsperson som selv tager stilling til læren, så derfor kan en præst ikke være en kvinde jeg mener ikke at jeg er færdig med at få vendt og drejet det men jeg kan bedre se hvorfor
Hej Ole Jeg kender ikke Joyce Meyer, men Kathryn Kuhlmann er for mig at se en svaermer, hvis mirakler ogsaa er blevet draget en hel del i tvivl.
Spoergsmaalet for mig at se er: Kan vi bruge vores erfaringer til at aendre en ellers klar tale i skriften. Mit svar er nej. Om Gud bruger kvinder, der ikke adlyder hans forbud mod kvindelige forkyndere, ved jeg ikke. Det goer han sikkert. Uanset hvad har dog forbudt os at bruge dem.
mht. teorien om praesteremebedet som myndighed, i IM ofte kaldet laereansvar/hyrdeansvar, har jeg svaert ved at forene denne skelnen mellem at laere og have laereansvar med biblens forbud mod at kvinder laerer og taler i menigheden. Jeg kan ikke finde noget sted i biblen, hvor der laegges op til denne skelnen. For mig at se er der i biblen indstiftet et embede til at forkynde ordet og forvalte sakramenterne, et embede som det er forbudt kvinder at udoeve.
I forlaengelse heraf vil jeg da ogsaa lige tilfoeje at jeg anser laegpraedikanter som en uskik, der ogsaa underminerer biblens ene praedikeembede og i praksis ogsaa forvirrer menighedernes laere.
#31133 - 19/03/200419:19Re: kvindelige præster og lærere
[Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole, du skriver:
... derfor kan en præst ikke være en kvinde jeg mener ikke at jeg er færdig med at få vendt og drejet det men jeg kan bedre se hvorfor
Enig! En præst kan ikke være en kvinde! Jeg tror nok, at jeg selv er færdig med at finde ud af hvorfor, for jeg synes det er tilstrækkeligt, at det fremgår så tydeligt at Bibelen, at det er forkert.
At jeg personligt heller ikke har lyst til at lytte til en præst af hunkøn og at modtage den hellige nadver af en kvindes hånd - for det har jeg ikke - er ikke så vigtigt ..
Du skriver, at du mener, at lægprædikanter er en uskik som kan forvirre kirkens lære, deri er jeg ikke helt enig. En lægprædikant kan godt forkynde sandt og mange gør det også. Selvfølgelig kan de også skabe forvirring om læren, men det kan lærde forkyndere så sandelig også
Jeg mener, at man selvfølgelig for at virke som lægmandsforkynder også burde modtage undervisning i prædikenlære og sand forkyndelse i det hele taget, men jeg mener ikke ubetinget at lægmandsforkyndere er en uskik, der findes da for eksempel fritidsforkyndere i IM, tror du ikke at de kan forkynde sandt selvom de ikke ligefrem er præster?
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
#31135 - 22/03/200419:39Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Hej magnus.
Herren være med dig.
Lægprædikanter er ikke en uskik, tværtimod, de er en absolut nødvendighed for enhver kirkes overlevelse og åndelige ægthed. Det er ellers også sådan at de allerværst tænkelige og mest autreret ateistiske vranglærere er sprunget ud af Lutherdommem. At man har lægprædikanter betyder ikke at de prædiker hvad de har lyst til og uden tilsyn. Det sker ikke ret mange steder. Der findes ikke noget forbud imod at kvinder underviser i skriften. Der findes et lokalt forbud som paulus kommer med men det er jo helt implicit at der i det tilfælde menes lokalt. Hele brevet er jo heller ikke til alle men til en bestemt modtager. At vi så kan bruge det Paulus siger til modtageren andre steder i verden er så en anden sag. Der findes ikke EN ENESTE kirke som praktiserer forbudet mod kvindelige undervisere. Heller ikke dem der siger at de praktiserer dette forbud overholder det. de har for eks. selv søndagsskole lærere. Og den undervisning der bliver givet DER er pm noget den vigtigste og den der kommer til at gøre størst forskel i børnenes senere liv. Det er rent hykleri ikke at have kvindelige undervisere. det har kirken brug for og ser vi på kirkehistorien har der specielt i den katolske kirke været mægtige kvindelige undervisere og lærere kaldet frem af Helligånden men vi ser også dette i stort set alle andre kirkesamfund. Hermed er ikke sagt at kvinder skal være præster. Det har vi ingen præcædens for i skriften og heller ikke historien. Den værst tænkelige uskik er at lukke af for lægprædikanterne. Der er få der har forvirret kristenheden så meget som Lutherdommens lærde men trosløse præsteskab. De tror de kan erstatte Helligånden med en uddannelse men det kan man ikke. De 12 apostle havde ingen uddannelse og de forandrede verden. Jeg er selvfølgelig udmærket godt klar over at der findes troende og meget gode lutherske præster men de hører til de absolutte sjældenheder. Lægprædikanter er en mangelvare i Kirken/Kirkerne i dag.
#31136 - 23/03/200400:09Re: kvindelige præster og lærere
[Re: Katolikken]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Katolik
Jeg kan, ligesom Magnus, ikke tro, at det i praksis skulle være muligt at skelne mellem at være forkynder/præst, og at være lærer, dvs. undervise i den kristne lære, og jeg kan heller ikke forstå, at du ikke i Bibelen kan finde forbud mod kvinder som lærere/forkyndere.
Det kan da vist ikke være et lokalt forbud, som Paulus skriver om, for det er i fuld overensstemmelse med den gudsskabte orden med manden som kvindens hoved.
Selvfølgelig kan søndagsskolelærere sagtens være kvinder - de underviser jo ikke voksne mænd i læren.
Jeg er ked af, at du skriver: Det er rent hykleri ikke at have kvindelige undervisere. .
Det er et respektløst udsagn, og desuden er det forkert. Der er ikke mange bibelske påbud, som det har kostet så dyrt at holde fast ved, og jeg kan garantere dig for, at der ikke er tale om hykleri, men om en dyb overbevisning i erkendelse af, at der faktisk står det, der står. De fleste af dem, som holder fast og retter sig efter Guds ord, (det er nok ikke ret mange) ville så inderligt ønske, at det ikke stod der.
Det er også hård kost at læse hvad du skriver her:
Der er få der har forvirret kristenheden så meget som Lutherdommens lærde men trosløse præsteskab. De tror de kan erstatte Helligånden med en uddannelse men det kan man ikke. [.............] Jeg er selvfølgelig udmærket godt klar over at der findes troende og meget gode lutherske præster men de hører til de absolutte sjældenheder.
Er der noget i vejen med at være "lærd", dvs. at have en teologisk uddannelse?
At en del af vores præster er troløse (ved "troløse" forstår jeg, at de ikke forkynder i overensstemmelse med Guds ord og bekendelsesskrifterne) er desværre sandt. Men at nogen af dem skulle tro, at de kan "erstatte Helligånden med en uddannelse" synes jeg er helt usandsynligt.
Det er heller ikke min erfaring, at gode lutherske præster skulle høre til de absolutte sjældenheder, som du skriver, men det er nok svært at lave statistik over ..
#31137 - 23/03/200408:30Re: kvindelige præster og lærere
Ole Madsen
Bruger
Der er få der har forvirret kristenheden så meget som Lutherdommens lærde men trosløse præsteskab. De tror de kan erstatte Helligånden med en uddannelse men det kan man ikke. De 12 apostle havde ingen uddannelse og de forandrede verden. Jeg er selvfølgelig udmærket godt klar over at der findes troende og meget gode lutherske præster men de hører til de absolutte sjældenheder.
det sværd man slår andre med er spids i begge ender, har du nogen sinde ladet Gud dømme dig selv med den dom du dømmer andre med? har du ikke fået bjælken væk fra dit eget øje kan du jo ikke se klart til at fjerne splinten i dit eget øje
Hvad troløshed angår, så skal den katolske kirke vist ikke råbe for højt, du ved sikert godt hvad jeg mener
Hvad angår uddannelse, så kan man ikke arbejde så meget med Guds Ord uden at Gud velsigner, så er du ikke bare misundelig?
#31138 - 23/03/200409:52Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Katolikken
De fleste ting er kommenteret af hhv. Kristina og Ole, men du skriver:"De 12 apostle havde ingen uddannelse ....." Det er faktisk ikke korrekt, Lukas var læge ved vi. At uddannelse og viden på nogen måde skulle være Helligåndens modsætning passer ganske enkelt ikke. Jesus profterer i Matt. 23 "Derfor, se, jeg sender profeter og vise og skriftkloge til jer". Jeg forbavses meget over denne udtalelelse, da I jo som katolikker selv har teologisk lærde præster i jeres kirker. Du ret i at der findes "lutherske" præster, der er utro, ja, sågar offentligt indrømmer at de ikke har den mest fundamentale del af troen. De ikke bare mangler og indrømmer det, men legaliserer det, og lokker dermed ubefæstede sjæle i fortabelse.
Dette er ganske enkelt uforenelig med lutherdommen!!! Disse præster er ikke lutherske, hvorfor jeg da også har sat det i kursiv, de er ikke engang kristne, og er derfor en hån og skændsel imod kirken, og skulle sættes på porten!...og her kunne de meget passende gøre følgeskab med de "katolske" præster, der ikke kan holde fingrene fra små børn, der får smadret deres sjæl for livstid - dette er bestemt ikke en mindre hån og skændsel imod kirken.
Ud med dem!!!
Og hvorfor er det ikke sket for lang tid siden? Svaret er at disse anti-kristelige præster har opbakning i åndsmagter af et anti-kristeligt system, der holder hånden over dem... - hhv. indenfor og udenfor kirken.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Du skriver til katolikken: Selvfølgelig kan søndagsskolelærere sagtens være kvinder - de underviser jo ikke voksne mænd i læren.
Jeg er ked af, at du skriver: Det er rent hykleri ikke at have kvindelige undervisere. .
Det er et respektløst udsagn, og desuden er det forkert. Der er ikke mange bibelske påbud, som det har kostet så dyrt at holde fast ved, og jeg kan garantere dig for, at der ikke er tale om hykleri, men om en dyb overbevisning i erkendelse af, at der faktisk står det, der står. De fleste af dem, som holder fast og retter sig efter Guds ord, (det er nok ikke ret mange) ville så inderligt ønske, at det ikke stod der. Citat slut.
Kommentar: Det er utroligt her i år 2004 at der stadig er nogle, som ikke kan acceptere kvindelige præster/lærere. Udover søndagsskoler så er de kvindelige missionærer nogle af de mest effektive og de UNDERVISER i Guds ord. Iøvrigt står der flere steder i Paulus`s breve om kvinder der udøvede en aposteltjeneste og således underviste.
Gud ser på hjertets villighed og de kvinder der anvender de talenter Gud har givet dem velsignes af Gud. Modstand mod kvinders tjeneste ligner desværre alt for meget jødedom og islam og skyldes, at man (mændene) anvender nogle få skriftvers, medens man ser bort fra endnu flere, der fremhæver ligheden i Kristus og nødvendigheden af, at alle de troende bruger deres talenter.
Selvfølgelig skal de -i lighed med mænd- underordne sig Kristus og deres medtjenere og menighedens ledelse.
Hvad tror du Gud vælger: En elendig mandlig og vantro præst eller en troende kvinde, som bruger indenlands/udenlands de gaver Gud har givet hende?
#31140 - 23/03/200413:02Re: Nej, til kvindelige præster og lærere !!
[Re: carl]
malli
Bruger
Hej Carl
Hvad tror du Gud vælger:
En elendig mandlig og vantro præst eller en troende kvinde, som bruger indenlands/udenlands de gaver Gud har givet hende?
Gud vælger/kalder hverken vantro mandlige præster (1. Tim. 3,2+6) eller troende kvindelige præster (1. Tim. 2,11-12, 1. Kor. 14,34) for så ville han gå imod sit eget Ord!!...også selvom vi skriver 2004, han følger nemlig ikke Tidsånden.
Mkh Malli
Ændret af malli (23/03/200413:07)
#31141 - 23/03/200414:34Re: kvindelige præster og lærere
[Re: malli]
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Katolikken
De fleste ting er kommenteret af hhv. Kristina og Ole, men du skriver:"De 12 apostle havde ingen uddannelse ....." Det er faktisk ikke korrekt, Lukas var læge ved vi.
Lukas var heller ikke apostel, men forfatter til et evangelium. Hvis vi regner Paulus som apostel (og der er vist ingen grund til at lade være) så har vi vist derimod en apostel med en teologisk uddannelse.
#31142 - 23/03/200414:36Lidt forligende
Ole Madsen
Bruger
Nu vil jeg lige sige at jeg ikke er ude efter den katolske kirke, Luther har også blod på hænderne ved den måde han var ude efter jøderne, men jeg mener bare at man skal være ærlig om det man taler om og ikke sige noget ssom alligevel ikke holder
#31144 - 23/03/200415:18Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej Malli.
Herren være med dig.
Ja de skal da ikke bare på porten, de skal i fængsel. har man forbrudt sig imod små er man ikke andet end en gemen forbyder. Længere er den ikke. Men den gik nu mere på læren og ikke denne eller hin præsts personlige livsførelse. men ellers har du selvfølgelig ret.
Ang. uddannelse har jeg måske udtalt mig lidt uklart i forhold til det jeg ville sige. Jo de 12 hvde sikkert alle en håndværksmæssig uddannelse, det havde jesus selv. Lukas var læge hvilket på den tid i høj grad var en håndværksmæssig uddannelse. Jeg har selvfølgelig ikke noget imod uddannelse, hverken den eller eller den anden slags. Min point var bare den at når en teroretisk uddannelse erstatter troen ja så er det at det ender galt. Ellers har de største prædikanter af Guds ord verden til dags dato har set aldrig haft nogen som helst form for teologisk eller filosofisk uddannelse.
Ang. et evt antikristeligt system som du nævner er det er i den forbindelse værd at bemærke at man i i den danske folkekirke og ellers blandt Lutherranere i DK hverken kunne ledsage paven eller tillade ham at holde en lille prædikken i en dansk folkekirke da han besøgte DK. Men at man samtidg uden det mindste problem åbner prædikkestoler alle mulige steder for Dalai Lama og det ikke for at sige noget ondt om ham, slet ikke, burde da i det mindste hjælpe til med at lukke munden bare lidt på de lutherranere der hysterisk skriger antikrist hver gang de ser et billede af paven. Hvis den danske folkekirke eller Lutherranere med det som udgangspunkt vil kalde hellig Moderkirke for antikrist så er vi så langt ude på overdrevet at jeg slet ikke ved hvor jeg skal begynde. Skal retteligvis lige sige at jeg kender naturligvis mange protestanter som slet ikke giver udtryk for sådanne holdninger og skal også lige sige at jeg også ved om katolikker der er lige så hysteriske bare den anden vej men jeg er slet ikke int i at bruge tid på den slags mennesker hvad enten de er protestanter eller katolikker. Det er at kaste perler for svin. Engang imellem kan det dog lige være at man prøver lidt, bare lige for at prøve at forstå hvordan de tænker.
#31145 - 23/03/200415:23Re: kvindelige præster og lærere
[Re: øhlenschlæger]
Katolikken
Bruger
Hej Øhlenschlæger
he he jo du har selvfølgelig helt ret. Det kommer jo af at man, når man tænker på "de 12" ikke regner Paulus med men han havde om nogen en gedigen teologisk uddannelse. Det var lige en svipser men jeg tror nok alligevel at min point holder vand så at sige. Specielt hvis vi tænker på hvordan han jo opførte sig inden omvendelsen med al sin telogiske ekspertise. Men ellers er uddannelse naturlivgis en god ting.
#31146 - 23/03/200415:40Re: kvindelige præster og lærere
[Re: kristina]
Katolikken
Bruger
Hej Kristina.
Herren være med dig.
Jeg vil da gerne give dig at den med hykleriet skulle have være forklaret bedre. Men jeg står ved det af den enkle grund at jeg til dags dato ikke har set et eneste kirkesamfund der ikke har haft bønnegrupper hvor kvinder også eller søndagsskolelærere. men jeg har tit og ofte hørt om disse. Jamen det ER da hykleri at sige at vi har ikke kvindelige undervisere når de jo alligevel har dem. Det var bare det der var min point og det var ikke ment som et personligt angreb imod nogen som helst.
Indre mission har alt det jeg ved om har kvindelige søndagsskolelærere og hvor i verden bliver det ikke at have kvindelige lærere praktiseret? Hvor i kristendommens ortodokse historie ser vi dette?? (mener ikke med den ortodoskse kirke)
Så kan vi godt lave om på de tekniske ting så som ikke at kalde en eller anden kvinde for underviser selv om hun reelt er det for ligesom at redde den men det er det rene pjat. Kirken har aldrig haft kvindelige præster, men lærere eller undervisere har der altid været masser af og heldigivs. Jeg beklager meget hvis mit tidligere indlægt virkede respektløst men jeg kan forsikre dig om at det ingenlunde var min intetion.
#31147 - 23/03/200415:43Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej ole.
Herren være med dig.
Nej bare rolig, he he he ingen skade sket men nej da, misundelig er ja ikke fordi katolske præster har den samme uddannelse som Lutherske selv om den ikke er helt ens. Jo jo alle har vi fejl.
Lægprædikanter er ikke en uskik, tværtimod, de er en absolut nødvendighed for enhver kirkes overlevelse og åndelige ægthed. Det er ellers også sådan at de allerværst tænkelige og mest autreret ateistiske vranglærere er sprunget ud af Lutherdommem.
Saa vidt jeg husker var den foerste rationalist og bibelkritiker fransk katolik. Dernaest bredte oplysningen sig i de reformerte lande, hvorefter den kom til de lutherske lande efter at disse var blevet forpestet af pietismen, som var inspireret af baade romersk og reformert fromhed. At de skandinaviske navnelutherske statskirker(og den engelske anglikanske) saa i dag er nogle af de mest liberale skyldes nok snarere bundetheden til en verdslig stat, som bevidst har forsoegt at bekaempe kikren indefra end den lutherske bekendelse. Men i modsaetning til Romerkirken har ingen af disse statskirker udtalt sig positivt officielt om hedningers frelse.
Mht. laegpraedikanter, saa kan jeg ikke se hvad forskellen er paa en praedikant og en praest. Kirkens embede er emebedet til at forkynde evangeliet og raekke sakramenterne.
Der findes ikke noget forbud imod at kvinder underviser i skriften. Der findes et lokalt forbud som paulus kommer med men det er jo helt implicit at der i det tilfælde menes lokalt. Hele brevet er jo heller ikke til alle men til en bestemt modtager. At vi så kan bruge det Paulus siger til modtageren andre steder i verden er så en anden sag. Der findes ikke EN ENESTE kirke som praktiserer forbudet mod kvindelige undervisere. Heller ikke dem der siger at de praktiserer dette forbud overholder det. de har for eks. selv søndagsskole lærere. Og den undervisning der bliver givet DER er pm noget den vigtigste og den der kommer til at gøre størst forskel i børnenes senere liv.
Der staar ikke noget om at det er lokalt. Paulus henviser til skabelsen som begrundelse og ikke lokale forhold. Det du kalder implicit kalder jeg bibekritik. Mht. soendagsskolelaerere, saa er det jo dig, der nu ikke vil laese konteksten. Begrundelsen er kvinders underordning under maend, ikke boern, hvorfor det gaelder at kvinder ikke maa tage autoritet i kirken over maend, hvilket de goer, hvis de udoever laererembedet, men ikke soendagsskoleembedet.
Det er rent hykleri ikke at have kvindelige undervisere. det har kirken brug for og ser vi på kirkehistorien har der specielt i den katolske kirke været mægtige kvindelige undervisere og lærere kaldet frem af Helligånden men vi ser også dette i stort set alle andre kirkesamfund. Hermed er ikke sagt at kvinder skal være præster. Det har vi ingen præcædens for i skriften og heller ikke historien. Den værst tænkelige uskik er at lukke af for lægprædikanterne.
Der staar mere i biblen om at kvinder ikke maa laerer og forkynde end om at de ikke maa vaere praester.
Der er få der har forvirret kristenheden så meget som Lutherdommens lærde men trosløse præsteskab. De tror de kan erstatte Helligånden med en uddannelse men det kan man ikke. De 12 apostle havde ingen uddannelse og de forandrede verden. Jeg er selvfølgelig udmærket godt klar over at der findes troende og meget gode lutherske præster men de hører til de absolutte sjældenheder. Lægprædikanter er en mangelvare i Kirken/Kirkerne i dag.
De 12 apostle havde tre aars uddanelse fra Guds Soen selv, og deres opgave var at forkynde evangeliet, ligesom deres efterfoelgeres opgave var det. Deres emebede var at forkynde evangeliet foerst og fremmest, hvorfor de som forkyndte det efter dem, var praester/presbytere/tilsynsfoerende etc., de havde de hellige praedikemebede, som er de gudsindstiftede mebede i kirken. At den romerske kirke saa senere fandt paa, at praestemeebdet i virkeligheden blot handlede om at ofre Jesus om soendagen, saa Helligaanden kunne komme dirkete ned over folk udenom Guds ord og man derfor sagtens kunne have laegpraedikanter til at praedike hvad som helst, saa lange folk troede paa paven og Maria, det er en helt anden sag.
Lægprædikanter er ikke en uskik, tværtimod, de er en absolut nødvendighed for enhver kirkes overlevelse og åndelige ægthed. Det er ellers også sådan at de allerværst tænkelige og mest autreret ateistiske vranglærere er sprunget ud af Lutherdommem.
Saa vidt jeg husker var den foerste rationalist og bibelkritiker fransk katolik. Dernaest bredte oplysningen sig i de reformerte lande, hvorefter den kom til de lutherske lande efter at disse var blevet forpestet af pietismen, som var inspireret af baade romersk og reformert fromhed. At de skandinaviske navnelutherske statskirker(og den engelske anglikanske) saa i dag er nogle af de mest liberale skyldes nok snarere bundetheden til en verdslig stat, som bevidst har forsoegt at bekaempe kikren indefra end den lutherske bekendelse. Men i modsaetning til Romerkirken har ingen af disse statskirker udtalt sig positivt officielt om hedningers frelse.
Mht. laegpraedikanter, saa kan jeg ikke se hvad forskellen er paa en praedikant og en praest. Kirkens embede er emebedet til at forkynde evangeliet og raekke sakramenterne.
Der findes ikke noget forbud imod at kvinder underviser i skriften. Der findes et lokalt forbud som paulus kommer med men det er jo helt implicit at der i det tilfælde menes lokalt. Hele brevet er jo heller ikke til alle men til en bestemt modtager. At vi så kan bruge det Paulus siger til modtageren andre steder i verden er så en anden sag. Der findes ikke EN ENESTE kirke som praktiserer forbudet mod kvindelige undervisere. Heller ikke dem der siger at de praktiserer dette forbud overholder det. de har for eks. selv søndagsskole lærere. Og den undervisning der bliver givet DER er pm noget den vigtigste og den der kommer til at gøre størst forskel i børnenes senere liv.
Der staar ikke noget om at det er lokalt. Paulus henviser til skabelsen som begrundelse og ikke lokale forhold. Det du kalder implicit kalder jeg bibekritik. Mht. soendagsskolelaerere, saa er det jo dig, der nu ikke vil laese konteksten. Begrundelsen er kvinders underordning under maend, ikke boern, hvorfor det gaelder at kvinder ikke maa tage autoritet i kirken over maend, hvilket de goer, hvis de udoever laererembedet, men ikke soendagsskoleembedet.
Det er rent hykleri ikke at have kvindelige undervisere. det har kirken brug for og ser vi på kirkehistorien har der specielt i den katolske kirke været mægtige kvindelige undervisere og lærere kaldet frem af Helligånden men vi ser også dette i stort set alle andre kirkesamfund. Hermed er ikke sagt at kvinder skal være præster. Det har vi ingen præcædens for i skriften og heller ikke historien. Den værst tænkelige uskik er at lukke af for lægprædikanterne.
Der staar mere i biblen om at kvinder ikke maa laerer og forkynde end om at de ikke maa vaere praester.
Der er få der har forvirret kristenheden så meget som Lutherdommens lærde men trosløse præsteskab. De tror de kan erstatte Helligånden med en uddannelse men det kan man ikke. De 12 apostle havde ingen uddannelse og de forandrede verden. Jeg er selvfølgelig udmærket godt klar over at der findes troende og meget gode lutherske præster men de hører til de absolutte sjældenheder. Lægprædikanter er en mangelvare i Kirken/Kirkerne i dag.
De 12 apostle havde tre aars uddanelse fra Guds Soen selv, og deres opgave var at forkynde evangeliet, ligesom deres efterfoelgeres opgave var det. Deres emebede var at forkynde evangeliet foerst og fremmest, hvorfor de som forkyndte det efter dem, var praester/presbytere/tilsynsfoerende etc., de havde de hellige praedikemebede, som er de gudsindstiftede embede i kirken. At den romerske kirke saa senere fandt paa, at praestemeebdet i virkeligheden blot handlede om at ofre Jesus om soendagen, saa Helligaanden kunne komme dirkete ned over folk udenom Guds ord og man derfor sagtens kunne have laegpraedikanter til at praedike hvad som helst, saa lange folk troede paa paven og Maria, det er en helt anden sag.
#31150 - 23/03/200416:23Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Katolikken
Nej, naturligvis skal intet erstatte troen...men det er da vist sådan at enten har man den (troen) eller også har man ikke, og så er det iøvrigt uafhængig af hvor meget viden og uddannelse man ellers har. Men jeg vil give dig ret i at det er en meget uheldig cocktail med manglende Gudstro (og hvad deraf følger) og stor teoretisk viden/uddannelse...ikke mindst fordi disse mennesker ofte vinder gehør.
Mht det du skriver om Paven og Dalai Lama kan man jo kun ryste på hovedet.... Hvem der er "Anti-krist" skal jeg ikke kunne udtale mig om, har nok lidt svært ved at forestille mig at hyrden, til verdens største kristne kirke, som bekender Jesus Kristus som verdens Frelser, som han siger "I særdeleshed er Kirken ikke bange for at råbe til verden at Kristus er "Vejen, Sandheden og Livet" (Joh. 14,6); den frygter ikke at forkynde med glæde "den gode nyhed, hvis centrum, endnu mere end selve indholdet, er Kristi person, Ordet, der blev kød, verdens eneste frelser"
#31151 - 23/03/200420:25Re: Ja, til kvindelige præster og lærere !!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Ja, Carl, jeg tænkte nok der ville falde brænde ned! Lad mig prøve at samle noget af det op:
1) Alle Guds børn uanset køn og alder, har ikke kun ret, men også pligt , til at vidne om evangeliet så vidt og bredt i ind- og udland, som deres talenter nu rækker til, jfr. Bibelen. Her er vi enige.
2) Gud er den samme fra evighed til evighed. Hans ord skal derfor ikke opdateres, Det er helt ligegyldigt, hvilket årstal vi befinder os i. Her er vi ikke evige.
3) Det læremæssige ansvar påhviler mænd (præster) jfr. Bibelen. Her er vi vist heller ikke enige.
4) Vi skal bøje knæ for Guds suveræne majestæt og ikke for tidsånden, som har det med at skifte mening fra tid til anden. Her er vi vist heller ikke enige.
For mig at se er det slet ikke et spørgsmål om, hvad vi hver især har lyst eller ulyst til at acceptere her i år 2004. Det afgørende er Guds Ord (som jeg dels har læst og lyttet mig til, dels fået udlagt af bibeltro præster (mænd) som jeg har tillid til).
Der er meget i Bibelen, som jeg er usikker på. Det lader jeg ligge, og lader være med at tage stilling. Måske kommer jeg til erkendelse på et senere tidspunkt, måske aldrig. Og det kan jeg sagtens leve med .. :-)
Hej Maijannes Jeg er enig med dig i, at laegpraedikanter godt kan forkynde sandt, ligesom teologer kan forkynde falskt.
Der er to spoergsmaal, som beroeres her. 1. Spoergsmaalet om praedikanter, som ikke er kaldet af menigheden til at forvalte det fulde hyrdeansvar. 2. Spoergsmaalet om hyrders uddannelse.
En af grundene til min afvisning af laegpraedikanter har at goere med punkt 1. Det er faktsik der jeg vil laegge hovedvaegten. Ifoelge skriften er der ingen forskel paa laereansvar og at laere, hyrdeansvar og at fungere som hyrde, forkydneransvar og at forkynde. Apostlene var forkydnere og efter dem blev der kaldet forkyndere/laerere/hryder, som simpelthen var det samme. Man boer derfor for mig at se ikke have praedikanter, som ikke samtidigt er kladet af menigheden til at vaere helt og fuldt hyrder, dvs. som forkydner, underviser, oever sjaelseorg, forvalter sakramenterne etc. Og man boer ikke have forkydnere som ikke er kadet af menigehden til at vaere det, dvs. til at vaere praester. Ved kaldet forpligter forkydneren sig paa at praedike det menigehden tror og bekender, dvs. i en luthersk menighed evangelisk-luthersk kristendom, og menigheden proever praesten ved kaldelsen, om han ved, hvad der skal forkyndes og vil goere det. Ved omrejsende laegpraedikanter fidner der ikke en saadan proevelse sted og man kan ikke sikre, hvad der bliver forkyndt. I systemer som LM og IM er det ovenikoebet ofte en eller anden central organisation, der kalder disse forkyndere, saa menigehderne oftest intet evd om, hvad de skal hoere, foer de faar det at hoere.
Dernaest hyrdernes uddannelse. Jeg vil ikke sige at en kandidatgrad i teologi er en absolut noedvendighed for at forkynde, men for at forkynde evangeliet skal man vide mere end blot, hvad der er noedvendigt for ens egen frelse. Man skal vaere oplaert i skriften, og have overblik over hele skriftens laere og saa vidt mulgit vaere i stand til at laese skriften paa grundsprogene eller i hvert tilfaelde saa meget at man kan tjekke, hvad en kommentar f.eks. siger. Man skal altsaa have adgang til foerstehaandsviden. Som praest/forkynder skal man jo baad vaere i stand til at praedike over hele skriften og til at forsvare den sunde laere overfor de som siger imod, som paulus jo ogsaa formaner Timotheus.
Desuden mener jeg (dette ikke ment som et argument i sig selv men en reminder til folk som ser sig som evangelisk-lutherske) at vores bekendelsesskrifter ligeledes laere at man skal vaere kaldet som hyrde og laerer for at kunne forkynde evangeliet og forvalte sakramenterne (Augsburgske bekendelse artikel 14)
Jeg mener at en af grundene til den karismatiske bevaegelses udbredelse i Im og specielt IMU skal findes i konceptet lagpraedikanter, fordi den laeremaessige forpligtelse per definition maa vaere lavere ved laegpraedikanter, baade fordi de ikke er blevet kaldet og proevet af lokalmenigheden og fordi de ikke har nok uddannelse paa omraadet. At mange af dem saa forkynder mere sandt end folkekirens praester skyldes ikke saa meget spoergsmaalet om uddannelse som at folkekirken er en vranglaerende kirke, der kalder sine vranglaerende praester paa et vranglaerende grundlag. Deres vranglaere er derimod ofte klar nok (medmindre intentionen er en anden). De har fuldt ud overblik over deres falske laere og er ofte ogsaa i stand til at forkynde den saerdeles godt, i kraft af deres uddannelse paa omraadet.
Lad mig kort kommentere der hvor du skriver vi er uenige: ) Gud er den samme fra evighed til evighed. Hans ord skal derfor ikke opdateres, Det er helt ligegyldigt, hvilket årstal vi befinder os i. Her er vi ikke evige.
Kommentar: Ja, Hans ord er evigt, men måden de udøves på ændres jo. Mange ting i bibelen forstår vi bedre, der er f.eks. mange ting i GT, som vi bestemt ikke følger idag og som evangeliet gjorde op med. Så det er ikke ligegyldigt hvor i tidsaldrene vi befinder os. Helligånden er kreativ og inspirerer de hellige til at kunne tale ind i moderne menneskers tilværelse for at troen på Kristus kan komme til live. Jesus talte ofte om, at man ikke skulle lade overleveringer styre vore liv, hvilket den kristne filosof Søren A. Kirkegaard og skrev om.
3) Det læremæssige ansvar påhviler mænd (præster) jfr. Bibelen. Her er vi vist heller ikke enige.
Kommentar: At ansvaret ligger hos mændene ændrer ikke praksis. Realiteterne viser at der er utroligt mange kvinder (ofte som missionærer, fordi de ikke accepteres herhjemme) som er kvalificerede på grund af Helligåndens udrustning, som Gud har givet dem.
4) Vi skal bøje knæ for Guds suveræne majestæt og ikke for tidsånden, som har det med at skifte mening fra tid til anden. Her er vi vist heller ikke enige.
Kommentar: Jamen det har jo intet med tidsånden at gøre. Selvfølgelig skal vi ikke "lade os drive hid og did som for vinden", men troende seriøse kristne prøver i disse år, at opnå forståelse for, hvorledes de med ord og gerning kan nå ind til moderne, stressede, rastløse, gudløse mennesker med evangeliets forvandlende kraft.
Jesus var jo et godt forbillede, for Han fandt hvergang den rigtige måde til at få mennesker i tale og det var mange og de var forskellige fra alle af samfundets sociale lag. Beretningen -som du sikkert kender- om den samaritanske kvinde ved brønden er et klart eksempel herpå.
#31154 - 24/03/200402:07Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej Magnus.
Herren være med dig.
Jeg synes det er overraskende at du som teologi studerende tillader dig en SÅ stor portion af fordomme om Hellig Moderkirke og en SÅ stor blindhed. Man plejer at sige at Ignorance is bliss. Jeg ved ikke lige om det er på plads her i denne forbindelse men det er tæt på. Som telogistuderende burde du vide lidt mere til kirkehistorien end du gør. Har du ikke Hørt om Scott Hahn og hans begundelser for at konvertere? Han var den førende protestantiske teolog og mest autrerede fanatiker ang den katolske Kirke der fandtes i USA??
Kvinder har ALTID undervist, helt fra de første tider til i dag. Der har aldrig været problemer des angående. Ihvertfald ikke mere end hvad der vil være til enhver tid. og hvis der var større problemer end normalt så var det jo netop fordi den kvindelige stemme for en stund var forsvundet. At kvinder skal undervise har ingenting at gøre med at de har et officielt lederansvar som naturligvis i sidste ende skal hænge på manden. Igen er du så enestående blind overor den faktiske historie. Du ved lige så godt som jeg at der var en kvindelig profet i GT og at der op igennem kristendommens historie var kvinderne der stod for nogle af de mest effekfulde reformer i kristendommen. At kvinder skal undervise betyder ikke at de absolut SKAL stå på prædikkestolen om søndagen i præstens sted. Det ved du vistnok at det er ikke det jeg her taler om. Ikke at tillade kvinden at undervise er ren og skær tåbelighed og fundamentalisme som er fuldstændig ubibelsk, selvfølgelig skal kvinden da undervise. Kvinden har umådelig meget at give meneigheden. Det er Paulus ikke imod og det er bibelen heller ikke. Luthersk fundamentalisme er ikke særlig skøn ligesom ingen fundamentalisme er det. Så kvinder må gerne undervise børn, men ikke mænd??? Må kvinden så gerne undervise kvinder?? Eller hvor går grænsen? 12 år? eller 12½?? Det er da noget underligt noget du kommer med Magnus. Mænd har BRUG for at blive undervist af kvinder og SELVFØLGELIG er bibelen ikke imod det. Kvinder har BRUG for at blive undervist af mænd og selvfølgelig er bibelen heller ikke imod det. Lederksabet i kirken er mandens men hvis du siger at kvinder gerne må undervise børn men ikke mænd og retfærdiggør en sådan uanstændig doppeltstandard så er det i mine øjne ikke andet end udtryk for legalistiske teknikaliteter som ikke holder en eneste dråbe vand når det kommer til bibelens ånd og det vi alle sammen VED er virkeligheden.
#31155 - 24/03/200408:04Re: Ja, til kvindelige præster og lærere !!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, jeg har kun en enkelt kommentar ud over hvad jeg allerede har skrevet, nemlig til det du skriver her:
Jamen det har jo intet med tidsånden at gøre. Selvfølgelig skal vi ikke "lade os drive hid og did som for vinden", men troende seriøse kristne prøver i disse år, at opnå forståelse for, hvorledes de med ord og gerning kan nå ind til moderne, stressede, rastløse, gudløse mennesker med evangeliets forvandlende kraft.
Her mener jeg, som du, at mange ting er ændret siden Jesu tid. For eksempel står der ikke noget i Bibelen om, hvordan vi skal forholde os til mission på internettet. Påklædning og hårlængde osv. er også noget tids- og modebestemt, men ikke det, som de udtrykker.
Derfor skal kvinder principielt ikke handle, eller være, eller bestræbe sig på at ligne, mænd. Og omvendt.
Vi må skelne mellem hvad der er tidsbestemt og hvad der er principielt, og til det principielle hører, at vi er to forskellige køn. Den forskel stammer fra skabelsen og er ikke spor tidsbestemt!
Du skriver: Vi må skelne mellem hvad der er tidsbestemt og hvad der er principielt, og til det principielle hører, at vi er to forskellige køn. Den forskel stammer fra skabelsen og er ikke spor tidsbestemt! Citat slut.
Kommentar: Det er jo lige netop hvad jeg har prøvet at udtrykke. Vi skal bestemt ikke lave om på det. Gud skabte begge køn med deres principielle forskelligheder og muligheder.
Derfor er en fastholden i traditionelle læreopfattelser om kvinders tjeneste- besluttet af mænd fra fortiden- kun mennesketanker, som bestemt ikke fremmer Guds Rige`s udbredelse. Såfremt både troende mænd og kvinder underordner sig hinanden og Guds vilje, som Han åbenbar gennem Helligåndens ledelse, så vil kirken-Kristi legeme- blive åbenbaret for alt folket i ord og kraft.
#31157 - 24/03/200412:32Re: kvindelige præster og lærere
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle i tråden
Da jeg har læst denne tråd "fladt" smider jeg lige en kommentar ind på et tilfældigt sted.....
Det er det med begreberne jeg ikke synes der er særlig enighed om.....
Hvad vil det sige at være lære/underviser????
- jeg mener det er at udlægge bibeltekster - altså direkte tekstgennemgang
Hvad vil det sige at være vidne????
- jeg mener det betyder at fortælle om troen - sin egen, andres - og "dukomentere" det udfra Bibelen..... øhhhh..... svært at forklare - hm......
- det kan være personligt vidnesbyrd
- det kan være bibelske vidnesbyrd
- det kan være videregivelse af budskabet i Bibelen - ikke at forveksle med undervisning
Hvad vil det sige at være hyrde????
- Jeg mener at hyrden i en menighed er den der har ansvaret for at forkyndelsen og læren og vidnesbyrdene og alt andet sker i overensstemmelse med Guds ord.
- Hyrden skal lede hjorden til de rette græsgange (rette prædikanter) og hyrden skal lede hjorden til hvile og i det hele taget sørge for det enkelte fårs ve og vel.
-----------------------
Jeg mener at hyrden og underviseren/læren skal være mænd
Jeg mener at vidnerne er alle kristne - mænd som kvinder
-----------------------
Jeg synes det er et svært emne at udtale sig om - især på skrift - så jeg håber ikke jeg har fået formuleret mig så det har skabt mere forviring end gavn .....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Ja, ord bliver ofte forstået udfra ens baggrund og derfor bliver det ofte traditionen, som hindrer en ny forståelse af Guds ords betydning i praksis. Jeg tror derfor det er nødvendigt at skelne mellem teologiske viden og forskning af bibelen og så kristendom i praksis.
Paulus skriver i Romerbrevet kap. 12.vers 2: " Og tilpas jer ikke denne verden, MEN LAD JER FORVANDLE, VED AT SINDET FORNYES,så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager Ham, det fuldkomne".
Apostlenes Gerninger viser kristendommen/evangeliet omsat i praksis uden teologiske forklaringer og begræsninger og religiøse traditioner røg omkuld. Et eksempel er Peter som ser et syn og derefter besøger "hedningen" Cornelius`s hus.
Efeserbrevet kapitel 4. vers 1-16 taler om de forskellige tjenester der er givet til Kristi legeme. Hvor er de ? De er ganske enkelt i hver lokal menighed/kirke, hvor deres åndelige vækst sker ved Helligåndens funktion og hvor tjenesten åbenbares i sin funktion. Og dermed er diskussionen om mænd og kvinder ufrugtbar. Men dette sker kun hvis menigheden forstår betydningen heraf.
Teologien er vigtig og den kan bekræfte sammenhængen og troværdigheden i Guds rige, men Guds rige ses allermest, når den gennem Helligånden er i funktion gennem ordet og de tegn, som skal følge dem som tror.
Ja, ord bliver ofte forstået udfra ens baggrund og derfor bliver det ofte traditionen, som hindrer en ny forståelse af Guds ords betydning i praksis. Jeg tror derfor det er nødvendigt at skelne mellem den teologiske viden og forskning af bibelen og så kristendom i praksis.
Paulus skriver i Romerbrevet kap. 12.vers 2: " Og tilpas jer ikke denne verden, MEN LAD JER FORVANDLE, VED AT SINDET FORNYES,så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager Ham, det fuldkomne".
Apostlenes Gerninger viser kristendommen/evangeliet omsat i praksis uden teologiske forklaringer og begræsninger og religiøse traditioner røg omkuld. Et eksempel er Peter som ser et syn og derefter besøger "hedningen" Cornelius`s hus.
Efeserbrevet kapitel 4. vers 1-16 taler om de forskellige tjenester der er givet til Kristi legeme. Hvor er de ? De er ganske enkelt i hver lokal menighed/kirke, hvor deres åndelige vækst sker ved Helligåndens funktion og hvor tjenesten åbenbares i sin funktion. Og dermed er diskussionen om mænd og kvinder ufrugtbar. Men dette sker kun hvis menigheden forstår betydningen heraf.
Teologien er vigtig og den kan bekræfte sammenhængen og troværdigheden i Guds rige, men Guds rige ses allermest, når den gennem Helligånden er i funktion gennem ordet og de tegn, som skal følge dem som tror.
#31160 - 24/03/200415:39Re: Nej til kvindelige præster og lærere ..
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, som skriver:
Derfor er en fastholden i traditionelle læreopfattelser om kvinders tjeneste- besluttet af mænd fra fortiden- kun mennesketanker, som bestemt ikke fremmer Guds Rige`s udbredelse. Såfremt både troende mænd og kvinder underordner sig hinanden og Guds vilje, som Han åbenbar gennem Helligåndens ledelse, så vil kirken-Kristi legeme- blive åbenbaret for alt folket i ord og kraft.
Her udtrykker du meget klart, hvor det er vi ser forskelligt på det:
Du mener, at mænds og kvinders tjenester er traditionelle opfattelser, altså mennesketanker.
Jeg mener derimod, at de er Guds vilje, som vi skal underordne os og lade være med at ændre på, selv om det for nogen af os kan se ud, som om en anderledes ordning ville være mere "effektiv".
Du mener, at Gud gennem Helligånden hen ad vejen åbenbarer hvad han vil, at vi skal gøre.
Det mener jeg også, men hver gang vi får "åbenbaring", skal vi se efter i Guds ord, om den er i overensstemmelse med skriften eller ej.
Hvis den er i strid med Bibelen (= Guds ord) mener jeg, at vi skal se bort fra den, fordi den så nok kommer enten fra vores egen kreative fantasi eller fra denne verdens hersker.
Kristne har mange meninger og tanker og oplevelser, som strider imod hinanden, og de kan derfor ikke alle være guddommelige. Så jeg er glad for Bibelen, det eneste grundlag, som alle kristne er fælles om.
Blot dette: Kan du forklare hvorfor holdningen til kvinders tjeneste hos nogle kristne stort set svarer til Jødedommen og Islam ??
Du skriver tilslut: Hvis den er i strid med Bibelen (= Guds ord) mener jeg, at vi skal se bort fra den, fordi den så nok kommer enten fra vores egen kreative fantasi eller fra denne verdens hersker.
Kristne har mange meninger og tanker og oplevelser, som strider imod hinanden, og de kan derfor ikke alle være guddommelige. Så jeg er glad for Bibelen, det eneste grundlag, som alle kristne er fælles om. Citat slut.
Kommentar: Jamen, bibelen er fantastisk, men fortolkningen er altid foretaget af mennesker og Paulus skriver, at stykkevis erkender vi og også at det fuldkomne engang skal komme !!
Intet troende kirkesamfund har hele sandheden, men hver især er de en del af sandheden og derfor har Gud givet de forskellige tjenesters mangfoldighed for at lede os henimod Hans endelige plan - Kristi legeme (som er bruden) i enhed. Der hvor disse tjenester fungerer i Helligåndens enhed kommer der ikke kaos og svajer de ikke for vinden, men giver Helligånden lov til at formane, trøste, opmuntre og udfordre menigheden.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Carl, du spørger:
Kan du forklare hvorfor holdningen til kvinders tjeneste hos nogle kristne stort set svarer til Jødedommen og Islam ??
Nej, det kan jeg ikke forklare, men hvad mærkeligt er det i det? Er det pr. definition forkert, fordi de to andre monoteistiske religioner siger det samme? Dem som vi i hvert fald har en del af Bibelen tilfælles med?
I øvrigt mener jeg ikke der er tale om "holdning" men om at læse hvad der står i Bibelen.
Du har ret i, at vi ikke kender hele sandheden - det meste er skjult for os.
Men, som jeg tidligere har prøvet at forklare: Det, som er i direkte modstrid med Bibelen tager jeg ikke for gode varer, heller ikke selv om der er nogen, der har oplevet det som budskaber fra Helligånden.
Du skriver: Men, som jeg tidligere har prøvet at forklare: Det, som er i direkte modstrid med Bibelen tager jeg ikke for gode varer, heller ikke selv om der er nogen, der har oplevet det som budskaber fra Helligånden. Citat slut.
Kommentar: Det kunne være interessant på nuværende tidspunkt at høre, om der er nogen og i givet fald hvem fortæller dig hvad der er i direkte modstrid med bibelen ?
Hvis du konkret oplever med dine egne øjne og ører, at det der står i bibelen bliver til virkelighed vil du så stadig sige at det er i modstrid med bibelen ?
Og da du hævder at bibelens ord og principper gælder også i vor tid så må jeg spørge: Mener du f.eks. at det der står og sker i Apostlenes Gerninger og Korinthermenigheden er gældende idag ?
Blot dette: Kan du forklare hvorfor holdningen til kvinders tjeneste hos nogle kristne stort set svarer til Jødedommen og Islam ??
Kan du forklare hvorfor andre kristnes holdning til kvinders tjeneste i menigheden svarer til hedningers og gnostikeres holdning.
Jamen, bibelen er fantastisk, men fortolkningen er altid foretaget af mennesker og Paulus skriver, at stykkevis erkender vi og også at det fuldkomne engang skal komme !! Intet troende kirkesamfund har hele sandheden, men hver især er de en del af sandheden og derfor har Gud givet de forskellige tjenesters mangfoldighed for at lede os henimod Hans endelige plan - Kristi legeme (som er bruden) i enhed. Der hvor disse tjenester fungerer i Helligåndens enhed kommer der ikke kaos og svajer de ikke for vinden, men giver Helligånden lov til at formane, trøste, opmuntre og udfordre menigheden.
Du skiller Helligaanden fra Guds ord og erklaerer Guds ord for uklart og utilstraekkeligt. Det er dybest set forskellen mellem os. Jeg anser Guds ord, biblen for at indeholde hele Guds aabenbarede sandhed og for at vaere tilstraekkelig til alt, hvad vi kan vide om Gud, hvorimod du anser den for uklar og utistraekkelig, saa den behoever at blive oplyst af ikke-bibelske "kilder" hvad enten det er historiske gaetterier eller hvad du foeler helligaanden siger til dig.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl.
Hvad tænker du specielt på mht. ApG og Korintherbrevet?
En stor del af teksten er jo en regulær historiebog - med himmelsk ovenlys! - en beretning om hændelserne for et par tusind år siden ..
Du spørger mig, hvorfra jeg ved, hvad der er i modstrid med Bibelen. Jamen det læser jeg i Bibelen! Jeg lader de helt klare tekster forklare de uklare.
Og hvis jeg ikke kan forstå det, spørger jeg min præst. Måske kan han svare, måske ikke. Og måske forstår jeg ikke hans svar, og så må jeg lade det være ubesvaret og lade nogle af teksterne forblive uklare. Som du så rigtigt selv skriver: vi forstår kun stykkevis - .
Men det med mænds og kvinders opgaver synes jeg ikke er uklart ...
Og da du hævder at bibelens ord og principper gælder også i vor tid så må jeg spørge: Mener du f.eks. at det der står og sker i Apostlenes Gerninger og Korinthermenigheden er gældende idag ?
Der er forskel paa praescriptive tekster og deskriptive. Der er forskel paa naar biblen siger at vi skal goere noget og at noget skete, og der er forskel paa naar en tekst anvender et generelt princip i en saerskilt situation som er forskellig efter tiden (som f.eks. naar paulus den ene dag kan omskaere Timotheus og den anden dag naegte at omskaere Titus), men naar en tekst forbyder kvinder at laere og herske over maend med direkte henvisning til skabelsen og syndefaldet og ikke involverer nogen specifik situation i sin argumentation, er det en indlaesning i teksten og decideret gammeldags bibelkritik at haevde at tekstn i virkeligheden skal forstaas andeledes. Teksten er simpel og klar. Hvis nogen foeler sig "udsrustet" til at gaa imod dette skriftsteds klare laere, er det ganske enkelt ikke Helligaanden, der har udrustete dem, men enten deres eget koed, eller de, der er vaerre.
Jeg anser Guds ord, biblen for at indeholde hele Guds aabenbarede sandhed og for at vaere tilstraekkelig til alt, hvad vi kan vide om Gud, hvorimod du anser den for uklar og utistraekkelig, saa den behoever at blive oplyst af ikke-bibelske "kilder" hvad enten det er historiske gaetterier eller hvad du foeler helligaanden siger til dig.
Biblen bliver da altid "oplyst af ikke-bibelske "kilder"" og "historiske gaetterier", hvad enten man anerkender det eller ej. Ellers kunne dens tekster ikke sige et menneske i Danmark i 2004 nogetsomhelst. Det er der ikke noget odiøst eller bemærkelsesværdigt i.
Jeg synes det er overraskende at du som teologi studerende tillader dig en SÅ stor portion af fordomme om Hellig Moderkirke og en SÅ stor blindhed. Man plejer at sige at Ignorance is bliss. Jeg ved ikke lige om det er på plads her i denne forbindelse men det er tæt på. Som telogistuderende burde du vide lidt mere til kirkehistorien end du gør. Har du ikke Hørt om Scott Hahn og hans begundelser for at konvertere? Han var den førende protestantiske teolog og mest autrerede fanatiker ang den katolske Kirke der fandtes i USA??
Jeg maa indroemme, at jeg ikke kan huske ret meget om denne Scott hahn, udover at jeg har hoert navnet, men jeg kan altsaa ikke se, hvad en eller anden amerikaner har med sagen at goere. mht. mine fordomme, saa ved jeg godt at de var sat paa spidsen, og at Romerkirken ikke er saa entydig endda og ikke er saa teologi-foragtende som du laegger op til. Men sammenhaengen er der. Romerkirken minder ret meget om de reformerte prostestanter paa mange omraader.
Kvinder har ALTID undervist, helt fra de første tider til i dag. Der har aldrig været problemer des angående. Ihvertfald ikke mere end hvad der vil være til enhver tid. og hvis der var større problemer end normalt så var det jo netop fordi den kvindelige stemme for en stund var forsvundet. At kvinder skal undervise har ingenting at gøre med at de har et officielt lederansvar som naturligvis i sidste ende skal hænge på manden. Igen er du så enestående blind overor den faktiske historie. Du ved lige så godt som jeg at der var en kvindelig profet i GT og at der op igennem kristendommens historie var kvinderne der stod for nogle af de mest effekfulde reformer i kristendommen.
At profetere og at undervise er to helt forskellige ting. Profeterne fik ord direkte af Gud, hvilke hyrder og laerere ikke goer. Der staar helt enkelt i biblen at kvinder ikke maa laere med henvisning til skabnelsen, loven og syndefaldet.
At kvinder skal undervise betyder ikke at de absolut SKAL stå på prædikkestolen om søndagen i præstens sted. Det ved du vistnok at det er ikke det jeg her taler om. Ikke at tillade kvinden at undervise er ren og skær tåbelighed og fundamentalisme som er fuldstændig ubibelsk, selvfølgelig skal kvinden da undervise. Kvinden har umådelig meget at give meneigheden. Det er Paulus ikke imod og det er bibelen heller ikke. Luthersk fundamentalisme er ikke særlig skøn ligesom ingen fundamentalisme er det. Så kvinder må gerne undervise børn, men ikke mænd??? Må kvinden så gerne undervise kvinder?? Eller hvor går grænsen? 12 år? eller 12½?? Det er da noget underligt noget du kommer med Magnus.
VEd du mere om hvad paulus og biblen mener, end havd der staar direkte i skriften. For der staar, at kvinder ikke maa laere eller herske over maend. Konsekvensen er at de ikke maa forvalte det hellige hyrde og laere-embede. Hvor graensen saa praecis skal saettes ladersmaessigt er en anden sag. Du kan ikke bevise udfra graazonen her, at paulus ikke forbyder kvinder at optraede som laerere, DET GOEr han. Indtil du har modbevist det ud fra skriften selv, anser jeg din laere for ubibelsk og kaettersk, et oproer mod den Hellige Moderkirke, DEn Bibelske Kirke paa jorden, Den evangelisk-lutherske kirke.
Mænd har BRUG for at blive undervist af kvinder og SELVFØLGELIG er bibelen ikke imod det. Kvinder har BRUG for at blive undervist af mænd og selvfølgelig er bibelen heller ikke imod det. Lederksabet i kirken er mandens men hvis du siger at kvinder gerne må undervise børn men ikke mænd og retfærdiggør en sådan uanstændig doppeltstandard så er det i mine øjne ikke andet end udtryk for legalistiske teknikaliteter som ikke holder en eneste dråbe vand når det kommer til bibelens ånd og det vi alle sammen VED er virkeligheden.
Hvorfra faar du biblens "aand" hvis ikke fra biblens klare tale. At skille biblens aand fra biblens tale og tilmudre dens tale er endnu en af papismens loegne.
Du skriver: Du skiller Helligaanden fra Guds ord og erklaerer Guds ord for uklart og utilstraekkeligt. Det er dybest set forskellen mellem os. Jeg anser Guds ord, biblen for at indeholde hele Guds aabenbarede sandhed og for at vaere tilstraekkelig til alt, hvad vi kan vide om Gud, hvorimod du anser den for uklar og utistraekkelig, saa den behoever at blive oplyst af ikke-bibelske "kilder" hvad enten det er historiske gaetterier eller hvad du foeler helligaanden siger til dig. Citat slut.
Svar: Det er dog utroligt hvad du ved om hvad andre mennesker gør !! Tror du ikke lidt ydmyghed ville være godt ?
Eftersom du skriver: Citat: Jeg anser Guds ord, biblen for at indeholde hele Guds aabenbarede sandhed .. Citat slut.
Kommentar: Det er jo ikke korrekt at du anser Guds ord, bibelen for at indeholde hele Guds åbenbarede sandhed. Du nægter jo at Helligånden idag er i samme funktion som i NT samt andre ting du ikke tror på. Så du trækker noget fra bibelen-(hvad der netop advares imod sidst i Åbenbaringens Bog) alt det du ikke kan lide, så er hele bibelen sand eller er det kun det som du tror på ?
Undskyld mig, men dit indlæg er een lang bortforklaring af evangeliets indhold og fordømmelse af anderledes troende, som har oplevet evangeliet ikke kun i ord, men i kraft.
Det er ikke underligt at ikke- kristne har svært ved at have tillid til de kristne.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver: Det er ikke underligt at ikke-kristne har svært ved at have tillid til de kristne.
Det er da vist heller ikke meningen, at ikke-kristne skal have tillid til alle som er, eller mener at være, eller siger de er, kristne?
Kristnes opgave er at udbrede kendskabet til evangeliet, så de bliver Jesu disciple (ikke vores!).
Og så vil jeg sige, at jeg er ked af, at du beskylder andre (in casu Magnus) for at være fordømmende. Du kan mene at de/vi tager fejl, og forklare hvorfor du mener, at Guds ord kan fortolkes anderledes.
Men fordømmende .. ? Denne udtalelse er i sig selv fordømmede!
Vi har ingen ret til hverken at dømme eller fordømme mennesker, men må gerne bedømme hvad de siger og skriver, og vi må gerne (har oven i købet pligt til at) protestere, hvis det forekommer os at være i modstrid med Guds ord.
Måske har du også selv, ligesom jeg, oplevet at blive kaldt fordømmende, hvis du f.eks. siger, at du tror, at der er nogen, der går fortabt, eller hvis du ikke stemmer for f.eks. fri sex og fri abort og homoseksuelle vielser og andre overtrædelser af Guds bud ...
Kvinders underordning under maend, vi er ikke underordnet maend, det var dog en grufuld tanke, som jeg synes I snart skal til at forholde jer til i aar 2004. I kan ikke bruge de gamle tekster i vores samfund idag.
De tekster er blevet skrevet som de er, fordi de er skrevet af maend, og kvindesynet var paa den tid meget negativt.
Kvinder er glimrende praester, maaske endda bedre end maend, og jeg, hvis jeg endelig skal forvilde mig i kirke, ser da helst at det er en kvindelig praest.
Synes I ikke snart, at det er paa tide I for revideret jeres fundamentalistiske negative syn paa kvindekoennet, og faar det grimme koenshieraki gemt vaek, det er til skade for alle, idet det fastholder mennesker i nogle frygtelige baand som snerrer samtidig med de virker meget frastoedende paa mennesker der ikke har den diskriminerende holdning til kvinder.
Maaske, hvis man begyndte at se lidt mere nuanceret paa mennesker og ikke delte dem op i fastlagte rammer, ville I maaske moede lidt mere sympati for mennesker med en anden holdning.
Ingen bryder sig om at blive diskrimineret fordi man tilhoerer en bestemt gruppe, og maaske skulle I ogsaa tage manden lidt ned fra piedestalen, det ville vaere en stor hjaelp.
Saa en sidste ting til jer som tror paa guds ord i bibelen: Har I gjort jer den tanke at gud maaske er en KVINDE, og det hele er fejlfortolket, der er jo fortolkninger nok at tage af i forvejen, alene det viser jo, at det hele er menneskers fantasiverden/oenskeverden, flugt fra virkeligheden, med et formaal at holde mennesker i et jerngreb.
Undskyld, min aggressivitet, men saadanne holdninger faar altsaa mit blod til at koge af forargelse.
Du skriver:citat Det er da vist heller ikke meningen, at ikke-kristne skal have tillid til alle som er, eller mener at være, eller siger de er, kristne?
Kristnes opgave er at udbrede kendskabet til evangeliet, så de bliver Jesu disciple (ikke vores!). Citat slut.
Kommentar:Jeg mener det er utroligt at benægte dele af NT medens andre dele -endog skriftsteder, der henviser til traditioner, som kun hørte tiden til- synes man godt om.!! Om tillid: Hvis du læser Apostlenes Gerninger kapitel 2. vers 47, at de (kristne)havde yndest hos hele folket !!!! Det kan man just ikke sige om ret mange kristne kirker- måske bortset fra Frelsens Hær !!
Hvad angår Chemnitz indlæg:Citat Teksten er simpel og klar. Hvis nogen foeler sig "udsrustet" til at gaa imod dette skriftsteds klare laere, er det ganske enkelt ikke Helligaanden, der har udrustete dem, men enten deres eget koed, eller de, der er vaerre. Citat slut.
Kommentar: Prøv at læse den "hovmodige" tekst eengang til, hvis det ikke er fordømmelse og bedreviden overfor andre kristne, så må du belære mig.
Saa lige et uddrag taget fra De europaeiske Socialdemokraters gruppe.
KVINDER OG FUNDAMENTALISME
Fundamentalisme uanset religion spiller en vaesentlig rolle for kvindernes frigoerelse og kan foere til overtraedelse af deres grundlaeggende rettigheder ( og man kan jo sige , hvis kvinder ikke kan virke fx som praest, saa er hun udsat for diskriminering pga koen, og hendes rettigheder er blevet overtraadt) i parentes, min kommentar.
Religion, traditionelle kulturer og saedvane samt lovgivning som er uforenelig med kvinders rettigheder, maa ikke kraenke de rettigheder, som er vedtaget gennem internationale traktater og konventioner. Vi foreslaar derfor at regler og tradition som kraenker kvinders grundlaeggende rettigheder skal vaere forbudt i hele EU.
Saa laeser man bibelen maa man jo sige den er dybt kraenkend e for kvinders rettigheder, og kan ikke forsvares i vores kultur. Kristendommens fordomme stammer fra den kultur hvor kristendommen opstod. Et par eksempler paa det undertrykkende af kvinder.
Manden er ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden er skabt for mandens skyld ( Paulus 1. korinth brev 11.9)
Al religion uanset om det er den ene eller anden er kvindediskriminerende, og skulle vaere forbudt, hvis ikke den blev revideret og blev tilpasset saa halvdelen af jordens bef. ikke bliver diskrimineret i fundamentalismens navn. Hvis det der staar i bibelen stod i en anden bog, saa blev den hurtigt taget ned af hylderne.
#31176 - 25/03/200414:03Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej Magnus.
Så du mener at bibelen siger at vi mænd ikke har brug for at blive undervist af kvinder??
Du mener heller ikke at kvinder skal undervise selv om de ALTID i kirkehistorien har gjort det??
Det at en kvinder underviser er ikke ensbtydende med at hun lærer uden ansvar til hyrden i menigheden som naturligvis er en mand. Kvinder kan godt have pastorale funktioner i menigheden uden at hun dermed er PASSTOR og har ALTID haft det. Kvinder udgør halvdelen af hele menneskeheden.
Du mener ikke selv at have brug for at høre kvindens tilgang til forskellige aktuelle emner som menigheden står i?
Det du siger er så langt ude på overdrevet at jeg ikke vil kommentere det yderligere. Det er i mine øjne blind fundamentalisme og bogstavslovtrældom.
Meget ofte glemmer fundamentalisterne at der altsaa findes kvinder, endda at de udgoer halvdelen af bef.
Jeg fortroed ogsaa jeg kommenterede indlaeggene, da det skriger til himlen at mennesker i aar 2004 kan taenke saaledes.slet ikke vaerd at kommentere faktisk.
#31178 - 25/03/200417:27Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Katolikken
Det kan da meget vel være, at Magnus har "joinet" nogle af de fundamentalistiske grupper, der bomber abortklinikker over there....ellers er det da vist at skyde over målet at kalde det fundamentalisme. Naturligvis kan mænd lære noget af kvinder og vica-versa, men det var nu ikke det tråden handlede om.
Gud skabte manden først, Gud skabte kvinden af Adams ribben, men det er værd at notere at kvinden først får navn efter syndefaldet, ved uddrivelsen fra Edens have, og det er Adam der navngiver kvinden "Adam gav sin kvinde navnet Eva, for hun blev mor til alle mennesker." Gud henvendte sig kun til manden...og kun til kvinden GENNEM manden. Paulus forbyder kvindelige lærere med henvisning til syndefaldet "For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet" og Paulus påbyder at kvinden skal LADE sig belære.
Ligeledes byder Paulus kvinden at tie i de kristne forsamlinger med henvisning til Guds Lov, " Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger." Og her er der så en krydshenvisning til uddrivelsen af Edens have "Til kvinden sagde han: »Jeg vil gøre dit svangerskab plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du føde børn. Du skal begære din mand, og han skal herske over dig.« (1. Mos. 3)
Som en krølle på halen valgte Jesus udelukkende mandlige disciple.
Hvordan man kan få alle disse ting til at harmonere med kvindelige lægprædikanter og kvindelige præster skal jeg lade være usagt. Men skulle det være fundamentalistisk at kristne, der tror, lærer og praktiserer det, der står tydeligt og klart i Guds Ord, er det vel ikke mindre fundamentalistisk at forbyde sex før ægteskab, abort, homovielser osv. i kristne sammenhænge.
Mkh Malli
Prøv at læse Apostlenes Gerninger kapitel 18. vers 26. Den ene som underviste var en kvinde ( fastslået af bibelforskere).
Du skriver til katolikken: Men skulle det være fundamentalistisk at kristne, der tror, lærer og praktiserer det, der står tydeligt og klart i Guds Ord, er det vel ikke mindre fundamentalistisk at forbyde sex før ægteskab, abort, homovielser osv. i kristne sammenhænge. Citat slut.
Kommentar: Nej, men hvorfor er det kun noget af Guds ord I mener som gælder idag,(som du selv skriver lærer og praktiserer) men undlader andre dele, f.eks. at Helligåndens funktion beskrevet i Apostlenes Gerninger eller nådegaverne, som er beskrevet både i Romerbrevet, Apostlenes Gerninger, Korinterbrevet og Efeserbrevet.
#31180 - 25/03/200418:56Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Carl
Ordet er klart, Paulus siger direkte, at det er et bud fra Herren!. Der skal således temmelig tungtvejende grunde til at underkende dette ord, og begrundelser med at det er umoderne eller at nogle sætninger kunne INDIKERE et eller andet er at tilsløre Guds klare ord. Der er er intet der fortæller os at kvinder har haft en læretjeneste, at kvinder på nogen måder har undervist i menigheden, på samme måde som det ingen steder fremgår at kvinder skulle have haft et menighedsansvar.
Det du henviser til " Han begyndte nu frimodigt at tale i synagogen. Da Priskilla og Akvila hørte ham, tog de ham med sig og forklarede ham Guds vej mere udførligt." fortæller om et ægtepar!! , der tager Paulus til sig og underviser Paulus "mere udførligt". Hertil kan bemærkes 1. At der både er tale om en mand og en kvinde, men det væsentligste er nu: 2. Det foregik ikke i menigheden eller i menighedsregi !!
Mkh Malli
Ændret af malli (25/03/200419:00)
Al religion uanset om det er den ene eller anden er kvindediskriminerende, og skulle vaere forbudt, hvis ikke den blev revideret og blev tilpasset saa halvdelen af jordens bef. ikke bliver diskrimineret i fundamentalismens navn. Hvis det der staar i bibelen stod i en anden bog, saa blev den hurtigt taget ned af hylderne.
Og hvad skulle snaktionen saa vaere. Skulle kristne betale en boede, i faengsel, paa psykiatrisk hospital som i sovjet-diktaturet eller slaas ihjel som i romerriget.
#31182 - 25/03/200422:49Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej malli
Tak for din kommentar.
nej nje altså det var ikke på den måde jeg mente med fundamentalisme. Slet ikke. Jeg kan ikke se at det er andet en fundamentalisme og bogstavtrældom. Der er absolut ingenting i kirkehistorien der bevidner at kvinder ikke kan eller skal undervise. Absolut ingenting. At kvinden skal ha det officielle lederansvar og SELVE hyrdeembeddet er jo slet slet ikke det vi snakker om. Eller ihvertfald ikke jeg. Jeg har selv siddet og hørt på mægtige Guds kvinder som både har talt og lært. Der er noget forkvaklet med tanken om at den der underviser hersker over manden. Altså hvad er det for noget. Den der underviser TJENER manden og menigheden. Vedkommende hersker da ikke. Og hvis man mener at hyrdeembedet er til for at herske så kan jeg godt se logikken i at kvinden ikke skal lære men bare tie stille men disse to er fuldstændig forksellige. Det har aldrig været skik at kvinder ikke også måtte undervise og på den måde lede under menighedens ansvar og myndighed. De menigheder der har kvinder som undervisere og rådgivere er konsekvent dem der er stærkest og det er helt naturligt at det forholder sig sådan. I den danske folkekirke kan man stort set aldrig lave nogen forandringer uden helt konsekvent at gå imod den kirkelige tradition og Guds ord. Den er virkelig et ubegribleigt fænomen på alle tænkelige måder og hvis man i tankerne har den som konsekvensen af at kvindens stemme bliver hørt så er man kørt helt ved siden af og så tror man at den kan sammenlignes bare lidt med hvad en kirke egentlig skulle være og dette siger jeg lige med det in mente at der findes meget gode og åndelige folkekirker derude som jeg holder meget af og jeg tænker naturligvis heller ikke på Indre Mission i denne forb. I vatikanet er paven gået i gang med at indsætte kvinder i de allerhøjeste embedder, dvs embeder som ikke kræver nogen præstelig vielse afr nogen som helt art. jeg synes det er et aldeles tiltrænkt og glimrende tiltag. Gør ikke spør om mandehørmen i vatikanet bliver tyndt lidt ud hvis du ved hvad jeg mener. der findes i tusinder af kvindelige lægprædikanter som gør et MILDT sagt uerstatteligt og uvurderligt pastoralt arbejde som kristi legeme simpelthen bare ikke kan være foruden. Dette betyder ike at de ar freaks som vandrer rund og laver ballade. nej det sker i tæt samerbejde med kirkens ledelse. Hvorfor er det dog så svært, SELV FOR OS KRISTNE at lade kvinden komme til på den rette måde og gi hende den palds hun skal have?? jeg forstår det ikke. Enten så udelukker man hende og så skal hun bare tie i forsamlingen eller også så indstætter man den Gudhjælpe mig ind i det officielle præste og hyrdeembedde. Altså, jeg spørger bare, for Guds skyld, kan man dog ikke finde ud af at GØRE NOGET SOM HELST RIGTIGT? (var ment generelt Malli og ikke til din person)
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver:
Kommentar: Prøv at læse den "hovmodige" tekst eengang til, hvis det ikke er fordømmelse og bedreviden overfor andre kristne, så må du belære mig.
OK, det har jeg gjort nu.
Prøv så også du at læse mit indlæg en gang til, og prøv at gå efter bolden (sagen) og spark den derhen, hvor du synes den skal være, i stedet for at gå efter manden.
Du går slet ikke ind i en argumentation om skriftstederne, som I ikke fortolker på samme måde, men angriber din modspiller med ord som hovmodig, fordømmende og, nu også bedrevidende.
Hvem der er bedrevidende vil jeg ikke indlade mig på at udtale mig om, jeg er ikke lærer, men egentlig er det vel nærmest en kompliment, selv om jeg godt ved, at det ikke er sådan ment ..
Du skriver: Du går slet ikke ind i en argumentation om skriftstederne, som I ikke fortolker på samme måde, men angriber din modspiller med ord som hovmodig, fordømmende og, nu også bedrevidende. Citat slut.
Kommentar: Nej, jeg angriber ikke, det var ikke mig der forfattede sætningen om andre kristnes tro, men jeg gjorde opmærksom på, at jeg syntes den pågældende debatdeltager anvendte betegnelser for andre kristne, som ikke var rimelige.
Iøvrigt har der været brugt utallige skriftsteder tidligere, uden det har medført en udvikling i debatten.
Det du henviser til " Han begyndte nu frimodigt at tale i synagogen. Da Priskilla og Akvila hørte ham, tog de ham med sig og forklarede ham Guds vej mere udførligt." fortæller om et ægtepar!! , der tager Paulus til sig og underviser Paulus "mere udførligt". Hertil kan bemærkes 1. At der både er tale om en mand og en kvinde, men det væsentligste er nu: 2. Det foregik ikke i menigheden eller i menighedsregi !! Citat slut.
Kommentar: Tror du det havde nogensomhelst betydning i den forbindelse, at det skete i hjemmet? Der er intet der tyder på, at indledningen foregik i en menighed !!! Det er vel naturligt at de ikke kunne forblive på det første sted i flere dage. Det skader bestemt ikke at bruge logikken og fornuften, når vi læser bibelen, selv om vi er bibeltro.
Iøvrigt har der været brugt utallige skriftsteder tidligere, uden det har medført en udvikling i debatten.
Hjaelp lige min hukommelse lidt. Hvor var skriftstedet, der sgade at Paulus tilladte en kvinde at laere og at herske over sin mand samt at tale i menigheden ligesom i alle de helliges menigheder. Jeg kunne nemlig kun finde skriftsteder, der sagde det modsatte, nemlig at disse ting var forbudt, med henvisning til Guds lov, et bud fra Herren, skabelsen og syndefaldet.
#31187 - 26/03/200400:13Re: kvindelige præster og lærere
[Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nelle, du skriver:
Saa en sidste ting til jer som tror paa guds ord i bibelen: Har I gjort jer den tanke at gud maaske er en KVINDE, og det hele er fejlfortolket, der er jo fortolkninger nok at tage af i forvejen, alene det viser jo, at det hele er menneskers fantasiverden/oenskeverden, flugt fra virkeligheden, med et formaal at holde mennesker i et jerngreb.
Jo, vi har da gjort os en del tanker om Gud om er nået frem til, at Gud er Gud og hverken kvinde eller mand. Det mener jeg der hersker bred enighed om.
Dine tanker om, at den kristne religion er kvindeundertrykkende er du ikke alene om, men jeg, som jo tilhører samme køn som du, kan måske så overraske dig med at sige, at de tanker er ganske forkerte, da det forholder sig lige omvendt:
Det er en helt fantastisk befrielse at være, og leve som, en kristen kvinde!
Og den eneste undertrykkelse jeg har oplevet i mit liv kom faktisk fra det store gruppepres fra selvcentrerede, feministiske kønsfæller. "En kvinde uden en mand er som en fisk uden en cykel", hed det da jeg var ung og forventedes at gå ud i verden og realisere mig selv ..
Nu tror jeg efterhånden at de fleste af mine medsøstre synes, at mænd tit kan være gode og nyttige at have - til flere forskellige formål ..
Undskyld, min aggressivitet, men saadanne holdninger faar altsaa mit blod til at koge af forargelse.
Helt i orden, Nelle, blow off steam, det letter! Men hvad er du egentlig bange for, siden du bliver så vred?
Din forargelse er helt efter bogen - kristendommen er og bliver til forargelse, det må vi leve med!
Så du mener at bibelen siger at vi mænd ikke har brug for at blive undervist af kvinder??
Jeg mener at biblen med henvisning til loven, et bud fra Herren, skabelse og syndefald forbyder kvinder at laere i menighedens forsamling. At maend kan faa forklaret noget privat af kvinder, som Apollos fik det, ser jeg ikke noget problem i, tvaertimod ser jeg det da som en god ting, at man kan faa lidt hjaelp der. Derfor ser jeg ogsaa praestekoner som naesten uundvaerlige.
Du mener heller ikke at kvinder skal undervise selv om de ALTID i kirkehistorien har gjort det??
I menighedens forsamling nej. soendagsskole mm. mener jeg godt kvinder kan undervise i.
Det at en kvinder underviser er ikke ensbtydende med at hun lærer uden ansvar til hyrden i menigheden som naturligvis er en mand. Kvinder kan godt have pastorale funktioner i menigheden uden at hun dermed er PASSTOR og har ALTID haft det. Kvinder udgør halvdelen af hele menneskeheden.
Nu taler biblen faktisk ikke specifikt om hyrdeansvaret, naar det gaelder kvinder, men om funktionen at laere og tale i menigehden. Grunden til at vi ikke kan have kvindelige hyrder er, at det netop er hyrdens opgave at laere og forkynde.
Du mener ikke selv at have brug for at høre kvindens tilgang til forskellige aktuelle emner som menigheden står i?
Jeg mener udemaerket man kan hoere kvinders mening uden at give dem hyrde- og laerer opgaver. I vores menighed taler vi i vert tilfaelde sammen, men det kan vaere det kun er hos os.
Det du siger er så langt ude på overdrevet at jeg ikke vil kommentere det yderligere. Det er i mine øjne blind fundamentalisme og bogstavslovtrældom.
Tjaah, hvis det at tro paa biblen er fundamentalisme, gaar jeg jo nok ind under den betegnelse. Jeg finder det dig ikke overbevisende at du mener at det at tro paa biblens bogstaver skulle vaere lovtraeldom, samtidig med at du kraever at jeg skal tro paa dine bogstaver i stedet for. Saa tror jeg altsaa mere paa biblens. Beklager.
Ja der skulle vaere en sanktion af en eller anden art, ligesom naar Mogens Glistrup udtaler sig nedladende og racistisk om muslimerne.
Naar du udtaler dig som du goer eller frembringer dine holdninger, ja saa traeder du paa mig som kvinde, det er en diskriminerende holdning som du fremfoerer, fordi du har laest nogle gamle mandschauvinistiske tekster, og det kan jeg som kvinde ikke acceptere. Det maa jeg bede dig om at forstaa.
Gad vide hvordan du ville reagere hvis det omvendte var tilfaeldet?
Du ramte helt rigtigt, jeg er nemlig bange, jeg er bange for religion, naermere livsensraed for den, da jeg har set hvad religion kan goere ved mennesker, og det jeg har set og hoert har alt andet end vaeret positivt. Jeg er saa bange for, at religion skal faa mere indflydelse end den har nu, det skraemmer mig virkelig, og det er min oprigtige mening.
Jeg skelner ikke imellem religioner, for mig, er kristendommen ligesaa neg. og undertrykkende for menneskeheden som Islam, isaer naar den bliver dyrket fundamentalistisk, det skraemmer mig virkelig naar jeg opdager der er mennesker der i aar 2004 har disse holdninger, men jeg forarges ogsaa, fordi jeg foeler mig kraenket pga mit koen.
Det er ingen hemmelighed jeg er det man kalder en staerk ateist, og tidligere var jeg tilhaenger af en adskillelse af kirke og stat, men jeg ved ikke rigtigt laengere. Den Danske Folkekirke bliver holdt i oeerne af staten saa det ikke udvikler sig til noget helt forfaerdeligt, den danske folkekirke er blevet verdsliggjort i en saadan grad at den passer til det samfund vi har idag og det er godt, og jeg tror det er farligt at aendre paa det. Jeg diskuterede det engang med en af mine laerere paa uni, og han sagde til mig, taenk dig nu om, taenk paa hvad du siger, fordi, saa laenge stat og kirke er forbundet, saa laenge har staten haand og hanke i kirken, og det er jo rigtigt.
Jeg skriver ikke alt dette her for at forarge jer kristne, eller for at chikanere, men det skraemmer mig fra vid og sans, hvis religion skulle faa en stoerre plads i samfundet.
Saa skal vi lige have en misforstaaelse ryddet af vejen.... Jeg har skam intet imod maend, og jeg ville da vaere ulykkelig hvis jeg skulle leve uden min mand, men vi lever paa lige vilkaar, der er ikke opsat uskrevne koensbestemte regler for os, vi goer det vi hver isaer er bedst til, og saadan skal det vaere.
#31191 - 26/03/200408:24Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Carl
Nej, det skader ikke at bruge logik og fornuft for det er Guds gode gaver til os. Men disse gode egenskaber skal jo ikke bruges til at overrule de klare befalinger fra Gud. At et ægtepar underviser Paulus individuelt fortæller os jo ikke at det er OK med kvindelige lærere i menigheden... specielt ikke når det klart forbydes andet steds.
Mkh Malli
Du skriver: Nej, det skader ikke at bruge logik og fornuft for det er Guds gode gaver til os. Men disse gode egenskaber skal jo ikke bruges til at overrule de klare befalinger fra Gud. At et ægtepar underviser Paulus individuelt fortæller os jo ikke at det er OK med kvindelige lærere i menigheden... specielt ikke når det klart forbydes andet steds. Citat slut.
Kommentar: For det første var det ikke Paulus, men en jøde, som hed Apollos, som kun kendte Johannes`s dåb, men han forkyndte frimodigt i jødernes SYNAGOGE , ikke for en kristen menighed. Da han ikke vidste nok om "Guds vej", som der står tog Priskilla og Akvila ham med hjem og underviste ham. Om Priskilla-hustruen og Akvila manden kan du læse om i Apostlenes Gern. kap. 18. vers 1-2-3 og igen i vers 18, hvor de begge to sejler med Paulus til Syrien.
Iøvrigt er du så klar over, at påbudene til kvinderne har Paulus ikke skrevet til alle de nye menigheder ? Så muligheden for at det blot er sted og tidsbestemt foreligger.
#31193 - 26/03/200409:57Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Nelle skriver:
Du ramte helt rigtigt, jeg er nemlig bange, jeg er bange for religion, naermere livsensraed for den,
Fat mod, Ellen, frygt ikke, vi vil dig intet ondt!
"If you can't beat us, join us!" - følg vejen og sandheden ! gå over fra døden til livet, så skal du aldrig i evighed frygte noget mere .. !
Nånej - jeg stopper her, for jeg har ikke mere på hjerte, og jeg tænker ikke du vil følge mit forslag - ikke lige i dag - men tak for kampen, tak fordi du tænkte og læste og lyttede!
#31195 - 26/03/200413:18Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Carl
OK, men hvorom alting er foregik det ikke i menighedsregi ligesom det ikke var en kvinde alene der underviste.
Når Paulus siger: "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger." er der intet der indikerer at det skulle være for en tidsbegrænset periode eller kulturbetinget, at han ligeledes henviser til Guds Lov og videre siger at det er et bud fra Herren stadfæster dette. 1. Tim.2,11 " En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed. For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet." fortæller os ligeledes at det ikke handler om tradition. Dette kan så sammenlignes med 1.Kor.11, hvor Paulus om tildækkede hoveder siger "døm selv"om det passer sig.
Mkh Malli
Du skriver: OK, men hvorom alting er foregik det ikke i menighedsregi ligesom det ikke var en kvinde alene der underviste. Citat slut.
Kommentar: Du skriver som om de havde velorganiserede menigheder og kirker på den tid- det havde de ikke, hvilket både Apostlenes Gerninger og Pauli breve beskriver.
Det fortæller samtidig at vi som kristne bør bedømme ordet ret i forhold til vor egen tid uden at gå på kompromis. Men det betyder at vi sagtens kan være bibeltro uden at være bundet af bestemte læresætninger eller lovtrældom.
Iøvrigt er du så klar over, at påbudene til kvinderne har Paulus ikke skrevet til alle de nye menigheder ? Så muligheden for at det blot er sted og tidsbestemt foreligger.
Biblen siger, 1. kor 14,32-33 Som i alle de helliges menigheder v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. Det er derfor klart, at dette var et universelt forbud i alle menigheder denagng, -og ogsaa idag.
Du skriver: Biblen siger, 1. kor 14,32-33 Som i alle de helliges menigheder v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. Det er derfor klart, at dette var et universelt forbud i alle menigheder denagng, -og ogsaa idag. Citat slut.
Kommentar: Du kan ikke ud af teksten konkludere at påbudet vedrørte menighederne i Efesus, Philippi, Rom, Jerusalem, Makedonien og andre steder. Herudover mødtes menighederne oftest i synagogerne, hvor jødedommen var gældende lov. Og der var holdningen ligesom din.
#31200 - 27/03/200408:43Re: kvindelige præster og lærere
Katolikken
Bruger
Hej magnus.
Det at kvinder må undervise i søndagsskolen men ikke i menigheden er ganske enklet en farisæisk doppeltstandard som taler for sig selv. Det er lige meget hvordan man vender og drejer det, der er ingen vej udenom. Praksis igennem 2000 år viser os at kvindens undervisning er mere end kærkommen, ja nødvendig. Søndagsskolen er måske ikke en del af menigheden?? Her kan kvinden da herske over manden i en langt voldsommere grad hvis det er herskeri det kommer an på hvilket det naturligvis ikke er. Den undervisning (du vil jo nok kalde det undervisning selv om det reelt er det) som bliver givet der er om noget det der kommer til at styre disse menneskers trossliv resten af deres tilværelse. Vi ved allesammen at søndagsskolen er det sted hvor Guds ord og karakter bliver lagt ned i os. Hvis dem der er imod kvinderlige undervisere vil fremstå troværdige så skal i være konsekvente hele vejen igennem og også droppe dem i søndagsskolen. Det er ikke overbevisende med doppeltstadarder og legalistiske teknikaliteter og bortforklaringer. Enten eller.
Det at kvinder må undervise i søndagsskolen men ikke i menigheden er ganske enklet en farisæisk doppeltstandard som taler for sig selv.
Naeeh. Soendagsskole kan ikke kaldes menighedens forsamling og indebaerer ikke at kvinder tager laererautoritet over maend.
Det er lige meget hvordan man vender og drejer det, der er ingen vej udenom. Praksis igennem 2000 år viser os at kvindens undervisning er mere end kærkommen, ja nødvendig.
Men biblen siger nej. Saa tror jeg mere paa biblen. Beklager.
Søndagsskolen er måske ikke en del af menigheden?? Her kan kvinden da herske over manden i en langt voldsommere grad hvis det er herskeri det kommer an på hvilket det naturligvis ikke er. Den undervisning (du vil jo nok kalde det undervisning selv om det reelt er det) som bliver givet der er om noget det der kommer til at styre disse menneskers trossliv resten af deres tilværelse.
Hvis praesten ikke har tid nok til at faa boernene godt indokrtineret i konfirmandundervisningen eller minkonfirmander, mener jeg ogsaa at han boer tage sig af soendagsskolen. Men hvis soendagsskolen blot er et supplement til konfirmandundevrisning/minikonfirmandundervisning og foraeldrenes undervisning, mener jeg godt praesten kan uddelegere til andre, herunder evt. kvinder. Da det ikke er maend, men boern, de udoever autoritet over og det kan kvinder godt. Det er jo heller ikke i strid med underordningsprincippet at kvinder udoever autoritet over deres egne boern i hjemmet. At du er euening er en ting, men jeg mener ikke du har vist at der er tale om en dobbeltstandard, tvaertimod er princippet gennemfoert, selvom der graazoner mht. hvornaar boern bliver voksne, hvor man maa vurdere. Disse graazoner kan dog ikke ophaeve skriftens princip.
Hej gnomen Jeg er neig med dig i at biblen altid bliver oplyst af ikke-bibelske kilder og at vi kan komme til en dybere forstaaelse af mange ting og begivenehder herved. Men om biblen behoever disse ikke-bibelske kidler for at blive klar er en anden sag og om disse ikke-bibelske kilder kan tilfoere skriften en anden mening(og ikke blot dybere forstraaelse afg de problemstillinger skriften addreserer) end den der kan laeses ud af skriften alene, er en anden sag. her vil jeg svare nej. Skriften er tilstraekkelig og behoever intet andet til at oplyse den for at kunne give kirken enhver noedvendig laere. Men ikke-bibelske kilder kan hjaelpe til at forstaa uklare skriftsteder og faa en dybere forstaaelse af historiske forhold som skriften addreserer.
#31206 - 28/03/200418:22Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Magnus, du skriver
... der er graazoner mht. hvornaar boern bliver voksne, hvor man maa vurdere. Disse graazoner kan dog ikke ophaeve skriftens princip.
Kan vi ikke tillade os at hævde, at børn mht. den kristne lære får voksenstatus ved konfirmationen? Ved den lejlighed mener jeg, at de selv overtager ansvaret for den tro, som de blev døbt til, og som de siden er oplært i?
Hvis du er enig i det, er der vel egentlig ingen gråzone?
Du og Chemnitz bevæger jer længere og længere ud på det dybe vand med hensyn til emnet.
Du skriver og citerer Chemnitz: ... der er graazoner mht. hvornaar boern bliver voksne, hvor man maa vurdere. Disse graazoner kan dog ikke ophaeve skriftens princip.
Du skriver så: Kan vi ikke tillade os at hævde, at børn mht. den kristne lære får voksenstatus ved konfirmationen? Ved den lejlighed mener jeg, at de selv overtager ansvaret for den tro, som de blev døbt til, og som de siden er oplært i? Citat slut.
Kommentar: Voksenstatus og selv at overtage ansvaret for troen, de blev døbt til (som børn) !!! ??????
Kunne du ikke være så venlig og oplyse os andre, hvor i bibelen det begreb er beskrëvet ???
#31209 - 28/03/200423:42Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver:
Du og Chemnitz bevæger jer længere og længere ud på det dybe vand med hensyn til emnet.
Dybt vand? Det kan da ikke være dåben du mener? Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad problemet er?
Du spørger:
Voksenstatus og selv at overtage ansvaret for troen, de blev døbt til (som børn) !!! ?????? Kunne du ikke være så venlig og oplyse os andre, hvor i bibelen det begreb er beskrëvet ???
Jeg er vist stadig ikke med. Jeg synes da det er klart nok, hvis du læser de foregående indlæg i dialogen. Når børnene bliver døbt, udtaler præsten netop de ord, at det er forældrenes (subs. faddernes) ansvar at oplære dem i, hvad kristendommen handler om, indtil de ved deres konfirmation selv skal overtage ansvaret for deres kristne liv.
De små børn, som er døbt til at tilhøre Jesus, skal jo også lære, forældrene skal lære dem at bede og fortælle dem om den gave, de har modtaget ved at være "podet ind på stammen" som Guds børn. Mange vælger så at sende børnene i søndagsskole, hvor de kan få en ordentlig undervisning tilpasset deres alderstrin og lære kristne børnesange osv.
Du spørger efter en bibelhenvisning, den kommer her:
Mattæus 28,18-19: Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Dybt vand? Det kan da ikke være dåben du mener? Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad problemet er? Citat slut.
Kommentar: Nej, det er ikke dåben jeg taler om, det er emnet kvindelige præster og lærere, som mere og mere bliver krydret med påstande, som ikke kan berigtiges i bibelen.
Du har jo selv bragt dåben ind i emnet her og skriver: Citat: Jeg er vist stadig ikke med. Jeg synes da det er klart nok, hvis du læser de foregående indlæg i dialogen. Når børnene bliver døbt, udtaler præsten netop de ord, at det er forældrenes (subs. faddernes) ansvar at oplære dem i, hvad kristendommen handler om, indtil de ved deres konfirmation selv skal overtage ansvaret for deres kristne liv. Citat slut.
Kommentar:
De sidste linier har jo intet med bibelen at gøre, det står der intet om, hverken om konfirmation eller at de på det tidspunkt selv skal overtage ansvaret for deres kristne liv. Og dit bibelvers siger heller ikke noget om den påstand. At det så er blevet en traditionel opfattelse har intet med evangeliet at gøre. Iøvrigt er der masser af bibelvers bl.a Markus Evangeliet kapitel 16 vers 15-16- og 18 og Romerbrevet kapitel 10 vers 9-10-11-12, som mere detaljeret beskriver Jesu tanker om modtagelsen af troen og frelsen og de kristnes funktion funktion.
Hej Carl Du har ret i, at konfirmationen ikke staar beskrevet i biblen. Derfor er det heller ikke alderen eller ritualet, der er vaesentligt, men at boernene viser at de har den mest basale kristendomskundskab, saa de kan proeve sig selv og modtage Herrens Legeme og Blod i nadveren. Naar man mener at boern er i stand til at proeve sig selv, mener jeg ogsaa at man kan betragte dem som voksne i forhold til laereembedet. Jeg er enig i at det stadig er en vurdering, men det er ikke desto mindre det bedste graense jeg kan se.
Mht. biblen, saa mener jeg der er mere belaeg for dette end der er for, at kvinder skal kunne undervise. Det har du stadig ikke understoettet med bibelcitater, der modsiger de to klare skriftsteder, der har vaeret bragt frem.
Tak for erkendelsen omkring konfirmationen m.m og din konstatering af, at det ikke står i bibelen, men er en vurdering eller tradition (som jeg skrev).
Med hensyn til det aktuelle emne med kvinder, så har jeg og andre bragt mange henvisninger uden at det har givet en positiv respons.
#31214 - 29/03/200414:19Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver:
De sidste linier har jo intet med bibelen at gøre, det står der intet om, hverken om konfirmation eller at de på det tidspunkt selv skal overtage ansvaret for deres kristne liv. Og dit bibelvers siger heller ikke noget om den påstand. At det så er blevet en traditionel opfattelse har intet med evangeliet at gøre. .
Jo, mit bibelvers (missionsbefalingen) siger da helt tydeligt, at Guds børn både skal døbes til og oplæres i den kristne tro.
Og du mener da sikkert, ligesom jeg, at vi på Herrens dag hver især selv står til ansvar for, om vi har valgt Jesus til eller fra i vores liv?
Der er ganske rigtigt ikke noget bibelsk påbud om konfirmation, det er på ingen måde noget sakramente, og der er ikke noget forkert i at vælge konfirmationen fra, bare man sørger for, at de børn, man har ansvar for, får undervisning i hvad kristendommen handler om, så de er fri til at vælge at blive i deres dåbspagt eller at vælge den fra, jfr. 1.Pet 5, 2-3:
Vær hyrder for Guds hjord hos jer, vogt den, ikke af tvang, men frivilligt, som Gud vil det, ikke for ussel vindings skyld, men glad og gerne.
Gør jer ikke til herskere over dem, I har ansvaret for, men vær forbilleder for hjorden ...
Gode ord at fordybe sig i, synes jeg: Ingen tvang, men frivilligt!
Med hensyn til det aktuelle emne med kvinder, så har jeg og andre bragt mange henvisninger uden at det har givet en positiv respons.
Hverken du eller andre har frembragt beviser fo at skriften tillader kvinder at undervise eller forkynde i menighedens forsamling. Der er to skriftsteder, der eksplicit siger det modsatte og som alene er blevet bortforklaret med brug af bibelkritiske metoder. Du kan ikke kraeve at vi kommer med et positivt respons, hvis du ikke har bevist noget. Og ingen af dine eller andres skriftsteder har sagt at kvinder kan undervise i mengihedens forsamling.
Ja der skulle vaere en sanktion af en eller anden art, ligesom naar Mogens Glistrup udtaler sig nedladende og racistisk om muslimerne.
Jeg har hverken udtalt mig nedladende eller racistisk om kvinder. Der er en verden til forskel paa at sige at der er noget kvinder ifoelge skabelsesordningen ikke er skabt til og derfor ikke skal goere og paa at udtale sig nedladende overfor dem. Jeg betragter kvinder som skabt i Guds billede paa lige fod med maend og som havende samme vaerdi som maend. Men deres opgaver og stilling er forskellig. Kvinden skal underordne sig manden, men paa den anden side skal manden elske kvinden, som kristus elskede kirken, dvs. vaere villig til atr doe for dem og det er deres pligt at vaerne om deres hustruer og beskytte dem samt at aere dem og elske dem. Det er du selvfoelgelig i din gode ret til at vaere uenig i, det mener jeg ikke der boer vaere sanktioner for, da jeg ikke mener det er statens opgave at blande sig i den slags. Men jeg mener ikke der er tale om mandschauvinisme eller nedladenhed og hvis du mener der boere vaere sanktioner mod at have den slags holdninger er det fordi du er totalitaer og har chauvinistiske og nedladende holdninger overfor anderledes troende. Saa faktum er, at det omvendte er tilfaeldet, ja mere end det, jeg udtrykte mig ikke chauvinistisk eller totalitaer, hvilket du derimod har gjort. Jeg er parat til at taale folk der er uenige i mit verdenssyn og mener ikke det boer sakntioneres fra statens side, mens du aabenbart er tilhaenger af meningsdiktatur som i sovjetunionen og vil have kristendommen forbudt. Der er jo ikke meget jeg kan sige til det, andet end at jeg haaber ikke at det er noget der bliver gennemfoert i DK, men hvis det er, haaber og ber jeg til at min Herre og frelser ma give mig mod og styrke til at baere sanktionerne, for man boer adlyde Gud mere end mennesker.
Naar der staar i en bog at kvinden skal underordne sig manden, saa er det diskrimination af kvinden, uanset om man vil det eller ej, og man er derfor ikke lige.
Efterlever man saa en bog der tilskynder til diskriminaton, ja saa billiger man, at der skal goeres forskel paa mennesker fordi de tilhoerer et bestemt koen, og det er og bliver diskrimination pga koen.
Saa skal du jo ogsaa huske paa, at bibelen er skrevet af maend.
Al religion er menneskeskabt og alle former for religion er kvindediskriminerende, og kristendommen med kirken som god foelgesvend har vaeret med til at undertrykke kvinder i aarhundreder, gjort det legalt.
Derfor mener jeg, at det er godt, at den danske folkekirke bliver holdt i ave af staten, saa der ikke er en risiko for en tilbagevenden til den dogmatiske kristne laere.
Jeg tror paa lighed blandt mennesker uanset koen og ikke paa gud, og det er jeg lykkelig for.
Jeg gaar saa sandelig ikke ind for meningsdiktatur, hvorfor mener du det er meningsdiktatur at ville have sanktioner for kvindediskriminerende religioner mere end det er, naar man har sanktioner mod neg. udtalelse af mennesker paa grund af race, i bund og grund er det akkurat det samme. Det ene er bare sexisme hvor det andet er racisme, og begge dele er blvet brugt til at undertrykke en bestemt gruppe af mennesker, og det finder jeg uhyrligt.
Men der er jo allerede kommet forbud mod den dogmatiske kristne holdning i Folkekirken. Der er kvindelige praester, ja endda biskopper, og det gamle vielsesritual blvet stroeget i 1912, saa helt forkert er jeg jo ikke paa den, naar jeg tager afstand fra disse kvindeundertrykkende holdninger. Det har den danske stat altsaa ogsaa gjort.
Det ved jeg saa ikke om du kalder meningsdiktatur?
#31219 - 31/03/200408:56Re: kvindelige præster og lærere
malli
Bruger
Hej Nelle
Du glemmer at i nævnte bibelcitat står der skrevet at vi skal underordne os hinanden, og at Paulus sammenligner mandens rolle med Jesus i forhold til kirken - Jesus GAV sit eget liv!! - Og manden bydes villighed til at gøre det samme - at give sit eget liv. - Dét kan jeg virkelig godt se er kvindeundertrykkende!!! (ironisk).
"Efterlever man saa en bog der tilskynder til diskriminaton, ja saa billiger man, at der skal goeres forskel paa mennesker fordi de tilhoerer et bestemt koen, og det er og bliver diskrimination pga koen." Sludder og vrøvl, bibelen opfordrer ikke til diskrimination, den omtaler en struktur i hhv. ægteskab og menighed. Gud har indstiftet begge dele, og derfor har han retten til at ytre sig desangående. Bemærk venligst at der ikke er tale om samfundsforhold, som kvinde kan du således blive statsminister.
"Saa skal du jo ogsaa huske paa, at bibelen er skrevet af maend." Og?? Det samme kan siges om Maos lille røde, en del bøger af Dalai Lama, og "Mein kampf", hvad er pointen?
"Al religion er menneskeskabt" Du udtaler dig med generaliserende floskler ud fra et ateistisk normsæt, ikke særlig smart når man er i dialog med kristne på Jesusnet.
" alle former for religion er kvindediskriminerende" - Ditto.
"kristendommen med kirken som god foelgesvend har vaeret med til at undertrykke kvinder i aarhundreder, gjort det legalt." Hvem har bildt dig det ind? Det er tværtimod naturvidenskabens gamle mænd der har undertrykt kvinden i flere århundrede (kvinder har mindre hjerne end mænd = er derfor mindre kloge = ingen valgret)....Det hverken kirkens ansvar/skyld at kvinder ikke ønsker høje samfundsposter, ligeså lidt som det er kirkens skyld at kvinder udsættes for hustruvold.
"Derfor mener jeg, at det er godt, at den danske folkekirke bliver holdt i ave af staten, saa der ikke er en risiko for en tilbagevenden til den dogmatiske kristne laere." Heri er jeg ikke enig, den kristne lære bliver verdsliggjort gennem statens indblanding, og det er bestemt ikke godt!!
"Jeg tror paa lighed blandt mennesker uanset koen og ikke paa gud, og det er jeg lykkelig for." Jeg tror på lighed blandt mennesker, og på Gud og det er jeg lykkelig for.
Mkh Malli
Ændret af malli (31/03/200409:00)
Jeg har ikke sagt at kristendommen alene er skyld i kvindeundertrykkelsen, men sagt, den har vaeret med til det, og gjort det legalt, det er en kaempe forskel.
Har du taenkt over, at videnskabens gamle maend ligesaavel var et produkt af deres samtid som bibelen er et produkt af den samtid den er skrevet i?
Har du ogsaa taenkt over, hvis nu ikke bibelen/kristendommen havde haft den indgangsvinkel til kvindekoennet, saa havde videnskabsmaendene indgangsvinkel maaske ogsaa vaeret anderledes? Ofte er det saadan, at noget bliver forklaret med noget andet eller rettere er praeget af noget andet.
Mener du saa ikke det var undertrykkende, at i det gamle vielsesritual skulle kvinden love manden underdanighed?
Uanset om dette forhold gaelder kun i aegteskabet/menigheden og ikke i samfundsforhold, saa kan du ikke skille de 2 ting ad, de haenger sammen, og paavirker hinanden. Bibelen opstiller et koenshieraki om vi vil det eller ej.
#31221 - 31/03/200409:54Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nelle, du kan tro at det gør indtryk på mig, alt det du skriver om kvindeundertrykkelse:
Hele min lange fortid ruller sig op for mine øjne, og jeg bliver - her set i bakspejlet - mere og mere bevidst om, hvor undertrykkende det har været for mig at leve i det feministiske 20. årh. med kvindekamp og jeg-skal-komme-efter-dig!
Så skete der jo det, at jeg blev kristen og forstod, hvad Guds kærlige skaberorden mht. de to køn gik ud på, og hvor megen elendighed for begge køn, og for vores børn, det har været at se bort fra den.
Det var en befrielse, ja, en ophøjelse, som du nok ikke kan fatte, at komme ud af den herskende tidsånd på det område. Nu er jeg virkelig, virkelig fri til at være den jeg er! (Men lidt sent, desværre ... )
Jamen synes du virkelig det 20 aarhundrede har vaeret saa feministisk? det synes jeg faktisk ikke. Kvinderne har da bare forlangt at faa nogle basale rettigheder som maend altid har haft.
Nu er feminisme jo heller ikke et fy fy ord, det er mange gange fortolket meget neg. og i grunden hvorfor det? har der ikke vaeret grund til at kvinder kom paa barrikaderne og blev betragtet som ligevaerdige individer? hvorfor er det ikke accepteret at man som kvinde vil have de samme rettigheder som menneske, det kan jeg ikke foelge.
Jeg synes jo nok, at vi altid har levet i en mandsdomineret verden, og det kan da ikke vaere rigtigt, naar halvdelen af klodens bef. altsaa er kvinder.
Hvad mener du med frihed? jeg mener jo ikke der er nogen frihed, foer mennesker kommer ud af alle de baase som de saetter sig selv og andre i. Frihed maa da vaere, at leve udfra de evner og interesser man har, og ikke udfra at man er kvinde eller mand. Jeg tror ikke vi faar reel frihed foer vi begynder at se hinanden kun som mennesker og ikke dele verden op i kvinder og maend.
#31223 - 31/03/200413:12Re: kvindelige præster og lærere
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nelle!
Jamen synes du virkelig det 20 aarhundrede har vaeret saa feministisk Nej faktisk ikke. Kvinder har ikke stræbt efter at opfylde deres køns bestemmelse, og ligesom mænd heller ikke har stræbt efter at opfylde deres køns bestemmelse. Anstrengelserne er nærmere gået i retning af "intetkøn" ..
De fleste kvinder, og også en del mænd, har stræbt efter netop det, som du ønsker dig: At vi skal se hinanden kun som mennesker og ikke op delt i kvinder og mænd. Det er det jeg opfatter som kønsundertrykkende.
Hvad mener du med frihed? jeg mener jo ikke der er nogen frihed, foer mennesker kommer ud af alle de baase som de saetter sig selv og andre i.
Enig! Helt enig! At betragte kvindelighed og kvindelig livsførelse som en bås, uha, det vil jeg da tillade mig at kalde kvindeundertrykkelse!
Jeg er jo nemlig så glad for, at der faktisk er forskel på de to køn - udover den anatomiske .. at vi ikke er ens, men absolut ligeværdige. Lige værdige og dermed også lige uværdige!
Jamen hvad er et koens bestemmelse? det er der jo ingen regler for, det er jo regler vi har paaduttet hinanden, at man som kvinde ikke kan goere dit og dat og det samme gaelder for maend, det ser jeg som undertrykkende, meget endda.
Og naar man siger, at fordi man er kvinde kan man ikke vaere praest, saa undertrykker man netop det menneske som maaske gerne vil vaere praest, men som ikke kan faa muligheden ene og alene fordi hun er kvinde. Der er altsaa kvinder som maaske er bedre til dette hverv end maend og omvendt. Her er det man deler op i koen og ikke ser alle som mennesker paa lige vilkaar, og her gaar ligevaerdigheden altsaa floejten i mit univers.
Naar man i flg bibelen forlanger det ene koen skal vaere det andet koen underordnet, saa opstiller man ogsaa en verden, hvor det ene koen skal herske over det andet, og det er heller ikke ligevaerd, saa ser man heller ikke mennesker kun som mennesker uanset koen.
Jeg gaar saa sandelig ikke ind for meningsdiktatur, hvorfor mener du det er meningsdiktatur at ville have sanktioner for kvindediskriminerende religioner mere end det er, naar man har sanktioner mod neg. udtalelse af mennesker paa grund af race, i bund og grund er det akkurat det samme. Det ene er bare sexisme hvor det andet er racisme, og begge dele er blvet brugt til at undertrykke en bestemt gruppe af mennesker, og det finder jeg uhyrligt.
At mene at kvinder ikke kan vaere praster og at de boer underordne sig manden(samtidig med at man ogsaa mener manden har seriose pligter overfor kvinden) er maaske diskriminerende i den forstand, at man dermed siger at maend og kvinder ikke skal det samme, men det er aldeles ikke nedladende eller negtivt overfor kvinder. At sammenligne det med racisme, hvo man har et negativt syn paa folk pa grund af deres etniske baggrund er simpelthen absurd. At mene at der boer vaere sanktioner mod religioner, der mener der er en forskel paa maend og kvinder er en gang totalitaer meningsfascisme der til forveksling ligner det, der foregik i sovjetunionen. Hvis jeg gik ind for at kvinder mistede deres borgelige rettigheder kunne jeg forstaa dit synspunkt, men at jeg mener at kvinder ikke kan vaere praester og derfor ikke er medlem af folkekirken er en ganske anden sag. At ville udoeve sanktioner overfor andre trossamfund er totalitaer ateistisk fascisme, saadan som det blev udoevet efter den franske revolution, i sovjet, i mao-kina etc.
Men der er jo allerede kommet forbud mod den dogmatiske kristne holdning i Folkekirken. Der er kvindelige praester, ja endda biskopper, og det gamle vielsesritual blvet stroeget i 1912, saa helt forkert er jeg jo ikke paa den, naar jeg tager afstand fra disse kvindeundertrykkende holdninger. Det har den danske stat altsaa ogsaa gjort.
Det er faktisk satdivaek tilladt at vaere imod kvindelige praester i Folkekirken, selvom det bliver svaerere og svaerere for dem, der vaelger at blive der. Den danske stat har ikke paatvunget nogen i folkekirken at aendre mening i disse spoergsmaal (men det skal nu nok komme) og den har ikke forbudt folk at mene og udtale sig ikke-unisexet. mvh. Magnus