Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31102 - 18/03/2004 10:41 Søvn og drømme...
Anonym
Anonym

Kom lige til at tænke på det... Hvordan kan det være at Gud har skabt os til at tilbringe 1/3 del af vores liv sovende? Hvorfor nævner Gud næsten ikke søvnen i bibelen?

Der er lavet undersøgelser blandt mennesker der aktivt bruger søvnen og drømmene til at arbejde med personlig udvikling og disse mennesker er i modsætning til kontrolgrupperne mere afklarede og i balance med sig selv, har større overskud og bedre forståelse af sig selv og de indre mekanismer der styrer deres liv.

Hvordan kan det være at en så frugtbar teknik ikke er nævnt med ét ord i bibelen, til trods for at Gud tilsyneladende skabte os til at sove 8 ud af døgnets 24 timer? (med mindre at i kristne som sædvanligt bortforklarer, den slags med: Det var ikke Guds oprindelige mening at vi skulle sove så meget, det er del af syndefaldet... eller et eller andet andet søgt)

Det er korrekt at drømme spiller en vigtig rolle i bibelen, men det er når de bliver SENDT fra Gud, altså ikke en aktiv brug af det, men en passiv modtagelse af en ordre (eller lad os kalde det et forslag, så jeres billede af hyggepapsen i skyen ikke bliver stødt alt for meget ).

Er der nogen der kender til arbejdet med sindet gennem drømme i forbindelse med kristendommen og bibelen?

Når det konkrete arbejde med søvnen og drømmene nu stort set, hvis overhovedet, ikke er nævnt i bibelen, er det så ikke noget der grænser til okkultisme etc. Hvem ved hvad man kan komme i kontakt med derinde???

Ca. antal gange de enkelte ord er nævnt i bibelen...
dream:
66 gt
7 nt

dreamed:
19 gt
0 nt

sleep:
60 gt
20 nt

Til toppen 
#31103 - 20/03/2004 14:09 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej CloudHands

Kom lige til at tænke på det... Hvordan kan det være at Gud har skabt os til at tilbringe 1/3 del af vores liv sovende? Hvorfor nævner Gud næsten ikke søvnen i bibelen?

1: det ved jeg ikke..... vi er skabt så vi har brug for hvile.... måske har Gud indlagt muligheden for at vi skal blive stille nok til at høre ham..... Var vi blevet skabt så vi slet ikke skulle sove, men bare kunne fortsætte i en uendelighed med at arbejde..... så tror jeg at vi havde gjort det.... uden at opdage at livet er meget mere end at arbejde..... Nu har vi chancen for at opleve flere sider af livet - og så endda fordi vi bare ikke kan leve uden (søvn)

2: Jeg tror ikke der tales ret meget om søvn fordi det er en helt naturlig ting for ALLE - troende som ikke troende - jøde som græker...... ligesom det at aftræde på naturens vejne mig bekendt slet ikke er nævnt så meget som én eneste gang....

Der er lavet undersøgelser blandt mennesker der aktivt bruger søvnen og drømmene til at arbejde med personlig udvikling og disse mennesker er i modsætning til kontrolgrupperne mere afklarede og i balance med sig selv, har større overskud og bedre forståelse af sig selv og de indre mekanismer der styrer deres liv.

Jeg tror at drømme - i almindelighed - er signaler fra vores underbevisthed om hvordan vi går og har det her i livet...... Hvis man er god til at lytte til de signaler kan man afhjælpe uheldige situationer inden de bliver katastrofer...... hvis ikke udvikler det sig..... måske.....
Får man stoppet en uheldig "løbebane" i livet - ja så har man det jo bedre... ret logisk synes jeg...... om det sker vha en drøm, en psykolog eller blot ved sund fornuft... tja det er nok lidt ligemeget.....

Hvordan kan det være at en så frugtbar teknik ikke er nævnt med ét ord i bibelen, til trods for at Gud tilsyneladende skabte os til at sove 8 ud af døgnets 24 timer? (med mindre at i kristne som sædvanligt bortforklarer, den slags med: Det var ikke Guds oprindelige mening at vi skulle sove så meget, det er del af syndefaldet... eller et eller andet andet søgt)

Jeg tror faktisk at drømme altid har været der..... men kan selvfølgelig ikke vide det..... Igen - jeg tror at drømme er en direkte forbindelse til vores underbevisthed.....og et godt redskab til at finde ud af om vi har det godt eller om noget skal ændres..... om vores liv trænger til en revidering..... store eller små ændringer....

jeg tror også at Gud har skabt os til at sove cirka som vi gør i dag.... måske endda lidt mere(?) Hvorfor skulle han ellers skabe nat.....

Det er korrekt at drømme spiller en vigtig rolle i bibelen, men det er når de bliver SENDT fra Gud, altså ikke en aktiv brug af det, men en passiv modtagelse af en ordre (eller lad os kalde det et forslag, så jeres billede af hyggepapsen i skyen ikke bliver stødt alt for meget ).

Tak for din hensyntagen

Jeg tror at Gud kan sende drømme - men jeg tror bestemt ike at alle drømme er sendt som en direkte besked fra Gud....
Jeg tror også at de ting andre siger til mig kan være sendt af Gud - men jeg tror bestemt ikke at alt hvad andre siger til mig er fra Gud....
Om det hedder en ordre eller et forslag...... jeg bryder mig egentlig ikke om nogen af ordene i denne sammenhæng....... Når Gud siger noget vi skal gøre er det nærmere "et bud" ..... sådan vil jeg det skal gøres - du kan vælge at gøre det og blive i mig - eller du kan vælge at undlade at gøre det og fjerne dig fra mig.....
Sådan en slags jeg-gør-opmærksom-på-hvordan-jeg-vil-have-det-hvis-du-vil-være-her-agtigt.....

Er der nogen der kender til arbejdet med sindet gennem drømme i forbindelse med kristendommen og bibelen?

Jeg kender ikke de der metoder du omtaler..... men jeg er meget opmærksom på hvad mine drømme siger og viser.....
Jeg retter mig endda nogengange efter dem

Jeg tror også at Gud har sendt nogle drømme til mig om nogle ting jeg skulle se at få gjort..... eller givet mig noget gennem drømme - vejledning og sådan....

Når det konkrete arbejde med søvnen og drømmene nu stort set, hvis overhovedet, ikke er nævnt i bibelen, er det så ikke noget der grænser til okkultisme etc. Hvem ved hvad man kan komme i kontakt med derinde???

hmmmm... jeg tror ikke det er okkultisme at lytte til sine drømme..... men jeg tror heller ikke man skal hæve dem op til noget de ikke er......

Hvem man kommer i kontakt med..... ja det er jo lige det.....

de fleste gange er det "bare" ens underbevisthed er jeg sikker på..... men jeg tror også at der kan sendes budskaber gennem drømme fra den åndelige verden - god som ond

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31104 - 20/03/2004 16:22 Re: Søvn og drømme... [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

ligesom det at aftræde på naturens vejne mig bekendt slet ikke er nævnt så meget som én eneste gang....

Mig bekendt er der faktisk et tidspunkt hvor David er ude og nifle i en hule... Kan meget desværre ikke huske stedet hvor jeg fandt det. Jeg har i mit hjertes godhed lånt min nudanske oversættelse af bibelen ud til en veninde, som endnu ikke har afleveret den tilbage. Mine notater omkring netop dette sted er desværre gemt i den bog...

Men jeg er sikker på at der er nogle andre herinde der kan finde stedet. Den nudanske oversættelse er specielt morsom synes jeg...

Til toppen 
#31105 - 20/03/2004 21:03 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen

jeg fandt stedet første samuelsbog 24:4 "Han kom til fårefoldene ved vejen, hvor der var en hule. Der gik Saul ind for at forette sin nødtørft. Men inderst i hulen sad David og hans mænd."

Til toppen 
#31106 - 20/03/2004 21:35 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Nu er vi godt nok ved at bevæge os ud af et sidespor, men jeg kom lige i tanke om et sted mere med omtale af toiletbesøg, nemlig i 1 Kong 18, 25-27. For en god ordens skyld skal det dog siges, at udtrykket "forette et ærinde" selvfølgelig også kan hentyde til andre ting...

v25 Så sagde Elias til Ba'al-profeterne: »Vælg I først jeres tyr, og bring den som offer, for I er jo de mange, og påkald jeres guds navn; men I må ikke sætte ild til.« v26 De tog så den tyr, som han havde givet dem, ofrede den og påkaldte Ba'als navn fra morgen til middag med ordene: »Ba'al, svar os!« Men der lød ingen stemme, intet svar, og de dansede haltende foran det alter, de havde bygget. v27 Ved middagstid gav Elias sig til at håne dem og sagde: »Råb dog højere, han er jo en gud! Han har vel et ærinde at forrette og er nok gået afsides! Eller måske sover han og skal først vågne!«

Det er vist også et af de bedre eksempler på humor i Bibelen.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#31107 - 20/03/2004 23:26 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Cloud Hands du skriver:

Der er lavet undersøgelser blandt mennesker der aktivt bruger søvnen og drømmene til at arbejde med personlig udvikling og disse mennesker er i modsætning til kontrolgrupperne mere afklarede og i balance med sig selv ..

Ved du hvad det er for undersøgelser? Jeg er lidt nysgerrig, fordi de ikke stemmer med mine egne erfaringer. For en årrække siden beskæftigede jeg mig i en periode i forbindelse med jungianske studier meget med drømme, og selvfølgelig især mine egne.

Jeg havde blyant og papir parat ved sengen og skrev og skrev. Det var den mest anstrengende periode jeg nogen sinde har haft, for mine drømme udviklede sig helt forrygende og blev mere og mere kreative og fulde af spændende symboler ..

Men jeg blev ikke spor mere afklaret og i balance med mig selv, men tværtimod overtræt og ret pirrelig, for mine drømme var så interessante, at jeg ikke havde tid til meget andet end at tyde og fortolke og udveksle med andre drømmere.

En dag besluttede jeg mig i min udmattelse til at lade drømme være drømme og smed hele det fantastisk interessante materiale ud.

Det hjalp!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31108 - 21/03/2004 09:29 Re: Søvn og drømme... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg skal nok se om jeg kan grave nogle navne frem på dem der har foretaget undersøgelserne, men lige nu kan jeg desværre ikke huske det.

Der er mange måder at fordybe sig i sine drømme på og nogle er mere forvirrende end andre. De mennesker der deltog i de førnævnte undersøgelser, både kontrolgrupperne og "drømmerne" gik i psykoterapi samtidigt med.

De havde alle en terapeut, der kunne hjælpe dem gennem processen og vel i nogen grad "holde dem på sporet".

Hvis man bare i sin newage forvirring kaster sig ud i drømmetydning og drømmesymbolik uden at have et eller andet udgangspunkt i en saglig og videnskabelig tilgang til emnet, så kan jeg let forestille mig at man ender mere drænet end da man begyndte.

Ikke dermed sagt at det var det du gennemgik.

Jeg ved at det i sådan en process er super duper vigtigt at man ikke, som du beskriver det, bare lader sig lede af sine drømmes interessanthed alene.

Det undrer mig at du bruger dit eget eksempel, som i mine øjne tydeligt bærer præg af at du ikke havde særligt meget styr på hvad du lavede, for at fortælle mig at det med drømme måske ikke er en ubetinget success.

Der vil iøvrigt altid være mennesker der falder udenfor statestikken og det er ikke umuligt at du er en af dem, men jeg tror ærligt talt ikke på baggrund af din skildring at det var der hunden lå begravet.

På samme måde som kristne let fejer mine indvendinger mod kristendommen af bordet med: "At jeg nok bare ikke er kommet i den rigtige kirke eller har bedt nok eller har læst nok i bibelen eller...", så kan jeg sige til dig, at jeg tror reelt ikke at din manglende success med drømmearbejdet skyldes, at arbejde med drømme generelt er dårligt eller bare svært tilgængeligt, men bare at du ikke har haft en ordentlig guide og at du ikke personligt har været fuldstændig afklaret omkring hvad det var du ville opnå med drømmearbejdet...

Men som min signatur siger, så kan jeg jo tage fejl... Sig det endelig

Til toppen 
#31109 - 21/03/2004 14:32 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Cloud .. tak for dit svar ..

Du skriver:
Det undrer mig at du bruger dit eget eksempel, som i mine øjne tydeligt bærer præg af at du ikke havde særligt meget styr på hvad du lavede, for at fortælle mig at det med drømme måske ikke er en ubetinget success.

Jeg beklager, at jeg kom til at køre denne tråd af sporet.

Men du indlæser faktisk noget, jeg ikke skrev. Jeg prøvede ikke indirekte at fortælle dig, at det med drømme måske ikke er en ubetinget succes. Jeg spurgte tværtimod interesseret, hvad det var for undersøgelser, du henviste til, for jeg synes stadig emnet er interessant, selv om det ikke har spor med Bibelen at gøre.

Bibelen fortæller ganske rigtigt ikke noget om emnet, ligesom der heller ikke står noget om fx. gestaltterapi og afspændingsøvelser og andre gode terapeutiske teknikker til afhjælpning af sjælelige og fysiske lidelser. Bibelen handler primært om det åndelige.

Men - for nu igen at komme så langt væk fra sagen som muligt - min egen tilgang til drømmetydning var slet ikke af terapeutisk art, men udsprang af et universitets-kursus i billedkunst. Læreren var en kunsthistoriker med baggrund i mytologi og jungiansk symbolik, og der var en række kursusdage omkring dyresymbolik. Hele holdet drømte om dyr og Jung-symboler, og vi tegnede og analyserede og blev meget selvoptagede ...

Interessant nok, men meget anstrengende, og for mit vedkommende ikke spor selvudviklende. Snarere selvindviklende hvis der er noget der hedder sådan ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31110 - 22/03/2004 12:19 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CH

Ja - jeg kan se at det alligevel står der..... var da også ved at blive helt i tvivl om de nu også "skulle" på Bibelens tid...... men det skulle de - pyha

Men OK - det er nævnt nogle få gange..... for at pointere en særlig situation.... hvorfor i al verden skulle Saul dog gå ind i en hule..... for at se sig omkring eller hva???...... nej for at træde af på naturens vejne..... OK - så er det på plads.....
Alle de andre gange hvor det ikke er nævnt er det vel fordi det slet ikke havde nogen betydning og fordi det jo er noget temmelig naturligt noget som alle kender til....

Drømme er nævnt få gange - og alle de andre gange er det noget naturligt som alle kender til....

Bibelen bruger i det hele taget ikke ret meget tid på at beskrive det almindelige som alle (med en smule fornuft) kan regne ud (toiletbesøg, drømme, sovescener, spisetider, handel, mv .....) ...... Bibelen beskriver alt det som er mærkeligt og det som er værd at hæfte sig ved....... MEN det betyder jo ikke at alt det andet ikke skete sideløbende

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#31111 - 30/03/2004 22:17 Re: Søvn og drømme... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg er ked af at jeg læste noget ind i det du sagde, som ikke skulle stå der. Jeg kan huske at jeg da jeg formulerede mig faktisk tænkte over om du mente noget andet, så jeg skulle vist have lyttet til min intuition

Jeg kan stadig ikke lige finde en konkret undersøgelse at henvise til, men jeg er sikker på at du kan finde meget godt i bl.a. Ole Vedfeldts bøger, hvor "Drømmenes Dimensioner", "Bevidsthed" og "Ubevidst Intelligens" er mine bedste bud på gode titler.

Iøvrigt så bekræfter resten af dit indlæg, bare min "mistanke" om at din tilgang til drømmene, var af en mere poppet art end den hardcore-terapeutiske tilgang, som er den jeg snakker om i mit første indlæg. Ikke dermed sagt at jungiansk symbolik og mytologi ikke kan hjælp gevaldigt på kunstforståelse og udtryk

Til toppen 
#31112 - 30/03/2004 23:09 Re: Søvn og drømme... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, tak for dine drømme-henvisninger!

"Drømmenes dimensioner" har jeg faktisk læst, og jeg har også hørt Ole Vedfeldts foredrag - han er nok den mest seriøse drømmeforsker. Det jeg bedst husker ham for er hans gode hjælp til mit perceptionspskologi-liniestudie: at vi opfatter verden ud fra hver vores perspektiv og derfor let kommer til forskellige resultater, selv om det er den selvsamme virkelighed vi observerer:

Jeg husker ham især for følgende redegørelse om fodring af akvariefisk:

En person, der observerer fodring af fisk i et akvarie kan se, at fisk bevæger sig fra venstre til højre, når de bliver fodret.
En anden person, der observerer fodringen fra en anden position kan se, at fisk bliver større og større, når de får mad. Ingen af delene er sandheden om fodring af fisk. Men sandheden findes, og er entydig.

Efter samme princip, men i det ultimative perspektiv, mener jeg at Guds rige er det samme, uanset fra hvilket perspektiv vi ser det, men at det bestemt ikke betyder, at vi alle har ret når vi fortæller om vores observationer og oplevelser og tydninger, men tværtimod at ingen af os har ret - ingen har sanser til at begribe Gud på anden måde end ved tro.

Og det med at tro, det kan jeg selv ikke finde ud af, jeg dur faktisk slet ikke til det - mangler næsten helt det religiøse gen (sig det ikke til nogen!).

Hvis min tro skulle frelse mig, var det ude med mig. Det er derfor jeg har så hårdt brug for Jesus, min frelser og Herre, som jeg altid klynger mig til, og som har banet vej for alle mennesker gennem forhænget, og gjort fyldest og betalt for alle vores synder og derved retableret det brudte forhold til Gud.

Jesus har jo lovet at han aldrig vil vise mig bort, når jeg kommer til ham, så der må være tilgivelse også for manglende tro.

Og hermed fik jeg vist debatten bugseret tilbage på JesusNet-sporet ...
- og nu er det snart påske!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31113 - 31/03/2004 17:10 hmmmm..... [Re: Esmaralda]
Thomas-k
Bruger

Reg.: 25/03/2004
Tror lige jeg skal ha et par skriftsteder pa hvor bibelen forklare maerkelige ting!!!

Tror bibelen er en af de mest nede pa jorden boger, og mest generelt forklarende boger ever!!! hvordan du behandler penge! din kone! din ven! alle dine ting!!!

hmmmmmm.............

Batman

Til toppen 
#31114 - 01/04/2004 10:38 Re: hmmmm..... [Re: Thomas-k]
Esmaralda
Bruger

Hej Thomas-k

Tror bibelen er en af de mest nede pa jorden boger, og mest generelt forklarende boger ever!!! hvordan du behandler penge! din kone! din ven! alle dine ting!!!

Jeg er enig med dig i at Bibelen er meget konkret og - tja man kan vel godt sige "helt-nede-på-jorden".......

De situationer hvor jeg mener at Bibelen kun beskriver noget hvis det er mærkeligt/særligt er når det ellers er nogen som er SÅ almindeligt at det slet ikke bliver nævnt.......

Bibelen nævner sjældent når noget træder af på naturens...... men når den gør er det fordi der sker noget særligt i forbindelse med.... noget vi skal lægge mærke til....(måske en forklaring på en handling - fx hvorfor Saul gik ind i en hule midt på en rejse) alle de andre gange hvor folk træder af på naturens bliver det ikke nævnt - fordi det ikke er noget særligt, men blot noget alle gør og alle ved at alle gør, men ellers ikke taler så meget om......

Jeg tror at det samme gælder drømme.... drømme er noget alle har (mere eller mindre) ..... alle har dem og alle ved at alle har dem..... når de er nævnt er det fordi de viser noget særligt..... eller fordi der sker noget særligt i forbindelse med dem...... alle de andre drømme nævnes ikke da de bare er almindelige....

hmmm - mon det var det du ønskede svar på?

Til toppen 
#31115 - 01/04/2004 21:02 Re: Søvn og drømme... [Re: kristina]
Xenofanes
Bruger

Reg.: 20/03/2004
Søvn er en nødvendighed for alle levende organismer med et fungerende nervesystem. Der er varienter og undtagelser, men søvnen og måske drømmen er vigtig for livets opretholdelse. Drømme - vi drømmer alle og nogle vier deres liv til tydning at de oplevelser vi har under søvnen, men jeg kan ikke opfatte det som andet end opfyldelse af et fysiologisk behov som eks. ernæring perseption erkendelse tc.

Xenofanes

Til toppen 
#31116 - 02/04/2004 03:22 Betragtninger over Søvn og drømme... [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Betragtninger over Søvn og Drømme...

Det konkrete arbejde med Søvnen og Drømmen, finder jeg antydet i følgende tekst, som i øvrigt ikke ville dukke op med dine søge ord.
5 mos. 6, 4-9, mere præcist i vers 7.:

v4 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. v5 Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke. v6 Disse ord, som jeg i dag befaler dig, skal ligge dig på sinde, v7 og du skal gentage dem for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når du er ude,
når du går i seng, og når du står op . v8 Du skal binde dem om din hånd som et tegn, de skal sidde på din pande som et mærke, v9 og du skal skrive dem på dørstolperne i dit hjem og i dine porte.

Mon ikke denne tekst kan falde inden for, hvad vi kan kalde en metodisk beskrivelse af, hvordan man kan arbejde med sindet. I denne, nærmest meditative, mentalt og praktisk orienteret metode, indgår søvnen og drømmen, som et ikke uvæsentligt element. Man kan tolke dette; når du går i seng, og når du står op ; som en anbefaling af at man udvikler sig en praksis omkring Søvnen og Drømmen.
Det nok meget forskelligt, hvordan denne praksis kommer til udtryk, men det er vel her Kulturen og de individuelle forudsætninger kan være med. Man må selv sammensætte sit program, efter hvad man har behov for og kan understøtte praksis med. Hver tid vil søge at gøre det på sin egen måde, og må ind imellem se sig om efter noget der kan fungere. Jesus sagde; Bed uden ophør; hvilket jeg synes bidrager til forståelsen af ovenstående tekst, som en helhedsorienteret metode der indbefatter Søvnen og Drømmen.

Jeg mener også at bibelen rummer beskrivelser, som kan bruges til at danne sig begreb om, hvad det er for processer der indgår i søvn og drøm.

Det første sted søvnen eller dvalen nævnes tydeligt er i 1 mos. 2,21.-22. :
Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til med kød. Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam, byggede han en kvinde og førte hende til Adam.

Det vi skal lægge mærke til her, at igennem søvnen er det muligt at skabe en deling, som i øvrigt ikke betyder at Adam og Kvinden oplevede sig selv som adskilte, men de så sig som ét.
Søvnen er vigtig, for at potentialerne, her i Mennesket delt i det mandlige og kvindelige, kan nå en ny udfoldelsesgrad.

Det er værd at hæfte sig ved, at en form for deling kan opstå i søvnen.
Dette ligger helt i tråd med psykologiens betragtninger, omkring f.eks. at man i søvnen skaber en drøm, gennem noget man vel kan kalde; en udspaltning af drømmerens egen personlighed.

I Højsangen 5, 2., kan vi så småt ane den deling der er sket for Mennesket, udtrykt med ordene:
Jeg sov, men mit hjerte var vågent. Hør, min elskede banker på: »Luk op for mig,….
Når jeg læser dette, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det i grunden også er en meget udbredt drøm/virkelighed. Læser man videre i teksten, følger en drømmeagtig jagt på den elskede. Jeg mener teksten er drømmeagtig, fordi den bevæger sig på grænsen mellem det indre og det ydre; det de andre personer vi møder oplever i situationen, kan være noget helt andet end det jeg personen oplever. Måske er alt en drøm. Men ét kan vi i hvert fald sige; det ultimative mål for denne drøm er genforeningen.

Med de uddrag i tanke fremgår det formentligt; at der igennem Søvnen kan ske en deling, evt. fulgt af en proces hvor vi kan søge en form for genforening, eller eksistentiel selvrealisering igennem Drømmen.

Tager vi atter fat i skabelsesberetningen, hvor Gud gennem Adams Søvn, sørger for at delingen kan opstå, bliver det endnu mere interessant, når vi kikker på hele beretningen.
Ud fra en betragtning hvor vi forudsætter; at det der sker for Mennesket afspejler Gud; vil vi kunne antage; at vi kan drage paralleller fra Adams Søvn til Gud. Dette mener jeg er indlysende at gøre til det første vers i skabelsesberetningen:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.

Ordet Begyndelsen har på hebraisk rod i ordet Hoved.
Når vi ser Himmelen og Jorden optræde her, kan det lede tanken hen på, om det hele virkelig ér en Drøm. Der er de rigtige elementer til stede, og i hvert fald åbner det for nogen spørgsmål….

Vi ser at Gud hviler på den syvende dag og kan spørge; er den næste del af beretningen, hvor Adam dannes, et udtryk for at Gud stiger ned i sit Skaberværk?

Er det sådan, at Gud forlader sig selv gennem at dykke ned i Skabningen, for at frembringe og manifestere sin Vision?

Er vor oplevelse på Jorden her, som en drøm, hvorfra vi skal vende tilbage og genvinde vor bevidsthed i en fornyet tilstand?

I hvert fald føler jeg, at det nok kan være nødvendigt, at kikke efter sammenhænge og mønstre, samt finde beslægtede søgeord, hvis man skal komme rigtigt i dybten med emnet i forhold til Bibelen. Der skal såmænd også nok være nogen anvisninger på, hvordan man ydderligere kan arbejde med sindet og personligheden, og for ikke at forglemme Temperamenterne og Karakteren, gennem Drømme og Søvn.

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær