0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#31078 - 18/03/2004 08:23
De udstødte
|
Bruger
Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
|
I denne morgenstund tillader jeg mig, at blande jer ind i de tanker jeg i morges vågnede op med. I skal først få en baggrundshistorie.
Da undertegnede fra det mørke jydeland flyttede til København, så hun alt med nye og friske øjne. Hun undrede sig over storbyens upersonlighed, forjagethed og muthed. Hun lagde også hurtigt mærke til de, der skilte sig ud fra massen: ved deres beklædning og "væremåde" - de hjemløse. Provinsboeren med de blå øjne forbarmede sig over dem, og undrede sig over, hvorfor der var nogle mennesker i vores velfærdssamfund, der ikke havde tag over hovedet (her tænkes der ikke på den almentkendte bolignød i Kbh), nedværdigede sig til at stå på gaden og tigge, mens alle mennesker ulykkeligvis gik forbi dem uden at skænke dem et blik.
I starten gav jeg de hjemløse en skærv af og til, og jeg tænkte over hvad jeg dog kunne gøre for disse mennesker, jeg bad meget for dem, og var faktisk engang forbeder for en alkoholiker på åben gade. At de fleste hjemløse var misbrugere fandt jeg dog hurtigt ud af, og jeg var dog klog nok til at tænke, at give dem penge nok ikke var det bedste jeg kunne gøre for dem. Efterhånden blev de hjemløse en instans i min hverdag, og min magtesløshed over dem forandrede sig til ligegyldighed, irritation og foragt.
Det er meget svært for et barn af et velfærdssamfund at forstå, at man i dette land kan leve på denne måde - på gaden med en tiggerskål i hånden.
Efterhånden blev jeg irriteret over de hjemløses facon, deres snavs, deres pågåendehed. Faktisk blev min foragt så stor, at jeg i dag skammer mig over at jeg som kristen fik disse følelser.
Jeg takker af hele mit hjerte for, at der er nogle som har hjerte, udholdenhed, overbærenhed over for de hjemløse - og vilje til at hjælpe dem.
Jeg kom til at tænke på hvordan det var på Jesu tid: der var der jøderne på den ene side og Jesus og samfundets udstødte (spedalske, psykisk syge, besatte, "horefolk" m.fl.) på den anden. Og i dag er det egentlig næsten det samme (generaliseret): folket/de kristne på den ene side og Jesus og samfundets udstødte på den anden (psykisk syge, hjemløse, misbrugere, kriminelle m.fl.).
Jeg tror på kærlighedsbuddet, men jeg tror at det undertiden er blevet til blot en teori/et ideal/en tanke for mig i stedet for en kristen pligt. Jeg har vitterligt tænkt: jeg elsker min familie, mine venner og min kæreste - er det ikke nok? Ifølge evangeliet, Jesus, Gud, kærlighedsbuddet: nej! Er din næste ikke ALLE mennesker omkring dig? At elske min næste er virkelig en udfordring og et ansvar og en pligt for mig, en kristen.
Det er en udfordring for mig er at føle på ny en barmhjertighed for de mennesker, hvis virkelighed ligger så uforståeligt og langt fra min.
Hvad mener du?
|
|
Til toppen
|
|
|
#31079 - 18/03/2004 10:03
Re: De udstødte
[Re: Vandrer i lyset]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer i Lyset
Jeg kender godt dine tanker igen også selvom jeg ikke er kristen. Jeg har også et meget ambivalent forhold til de "udstødte".
På den ene side vil jeg gerne gøre det godt igen, være der for dem, hjælpe og støtte dem, men på den anden side så er det også let at forhærde sit sind og hjerte, så det næsten bliver til foragt og væmmelse.
Jeg har ikke nogen konklusion omkring hvad der for mig er den rigtige holdning, men behandler det på en case by case basis.
Én ting er jeg sikker på og det er at det ikke hjælper at smide mønter i deres hatte og papæske. Deres liv bliver ikke bedre af den slags hjælp. Det vil være som at tisse i bukserne for at holde varmen.
De der er hjemløse i Danmark er det på grund af misbrug eller psykiske sygdomme. De kan ikke få deres liv til at hænge sammen og kan ikke skabe sig en hverdag og varetage et almindeligt job.
Den eneste hjælp der tilnærmelsesvis kan nå disse mennesker er vedvarende psykisk og social støtte. Hvem udbyder dette? Hvem har råd og overskud til at udbyde dette? Hvis ikke det er frivillige, så er det betalt af staten og staten er ikke ligefrem rundhåndet i den retning.
Der må et større frivilligt hjælpe arbejde til suppleret af kompetente mennesker, der kan håndtere de ofte meget psykisk tunge mennesker, der udgør det hjemløse/misbruger miljø.
Hvor meget jeg end gerne ville, så er det bare ikke mig den opgave hviler på og som jeg nævnte tidligere så mener jeg ikke at det hjælper dem en tøddel at få mine penge.
Det "eneste" jeg gør er at behandle dem med respekt, smile til dem, tiltale dem pænt, tale med dem hvis de søger kontakt, men ellers lader dem være til de mennesker der bedre har tid og overskud til at sætte sig ned hos dem og hjælpe dem.
Jeg er af den overbevisning at man skal starte indefra med forandringer. Hvis man starter med sig selv og får en oprigtig følelse af at være god nok, elsket og accepteret, for dernæst at bevæge sig ud til sine nærmeste og videre derfra med overksuddet, så tror jeg at man gør det i den rigtige rækkefølge.
Jeg mener at det er nytteløst at starte ud med at redde verden, så kristen pligt eller ej, er det efter min mening en tosset idé at elske alle, hvis det hjerte man er i besiddelse af ikke kender kærlighed.
Hvis du af religiøs pligt påtager dig opgaver indenfor dette område, uden at dit hjerte er fuldstændigt med, så ender du med at hade det du laver og de mennesker du beskæftiger dig med, med det resultat at de endnu en gang vil bliver forladt af et andet menneske de var begyndt at stole på.
Det er hverken de eller du tjent med og gør som jeg ser det kun ondt værre. Det er det jeg mener med en frivillig skare af hjælpere der bare ER der 100%... Men hvor skulle den komme fra? De kristne måske?
Tak for det spændende og velformulerede spørgsmål...
|
|
Til toppen
|
|
|
#31080 - 18/03/2004 11:37
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Cloud Hands og Vandrer i Lyset .. jeg har det også tit dårligt over at have det så godt .. når du "de andre" har det så dårligt - - og man oven i købet går lige forbi, som jeg som regel gør. Det hjælper ikke at gå over på det andet fortov .. forfulgt af tanken om, at manden med hunden og kasketten og hjemløs-skiltet jo lige nu er min næste..
For ikke at tale om, at man let kommer til at tænke videre over "tilværelsens ulidelige lethed", at vi tilhører det lille mindretal af verdens befolkning, som ikke lider nød, og som bliver rigere og rigere, medens flertallet bliver fattigere og fattigere. Man føler sig så magtesløs .. manden med hunden sanser ikke, at jeg beder Gud om at gribe ind ..
CH skriver: Én ting er jeg sikker på, og det er at det ikke hjælper at smide mønter i deres hatte og papæske. Deres liv bliver ikke bedre af den slags hjælp. Det vil være som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Tjah ... det har du vel ret i. Og så alligevel ikke helt .. Ikke altid.
Vi vil gerne være så langsigtede i vores hjælp, hvis vi da ikke helt har opgivet at hjælpe. Men der også noget der hedder akut nød. Jeg har lyst til at fortælle en lille historie fra det virkelige liv, en historie om en tyver:
Det var en mand på Kbh. Hovedbanegård, som standsede mig og høfligt bad og lidt hjælp: Han havde fået stjålet sin tegnebog med penge og legitimation, og nu ventede hans moster med frokost... hun havde fødselsdag og boede i Slagelse ... Han havde allerede fået samlet de fleste penge til en billet, og toget kørte lige om et par minutter, og han manglede faktisk kun 10 kroner .. osv. .. kort sagt: En rigtig historie fra de varme lande ...
En indskydelse fik mig til at kigge i min pung. Der lå 20 kroner, som jeg gav ham dem med bemærkningen: "Her er 20 kr., men la' nu vær' med at smide dem ud på togbilletter ..!"
Han så først lidt forarget ud og prøvede at fortsætte sin beretning, men tog sig så i det, kiggede på mig med det mest taknemmelige blik jeg nogensinde har set, og rakte mig så hånden og sagde tak, meget stille.
Måske, som du skriver, som at tisse i bukserne .. men han følte sig i hvert fald både set og gennemskuet og accepteret og smilet til - det var et par sekunders glæde for os begge.
Og hvad er egentlig alternativet?
En narkoman, som beder om en tier, får før eller senere penge til sit næste fix, på den ene eller anden måde .. skulle jeg, som er så forkælet af Gud, ikke takke, fordi det ikke var mig, der var ham, som sad og frøs på bænken, og fordi manden ikke snuppede min pung og forsvandt i mylderet - - der lå faktisk et par hundrede kroner foruden den tyver ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#31081 - 18/03/2004 12:41
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kristina, Vandrer i lyset og Cloudhands
Jeg tænker lidt over denne:
Én ting er jeg sikker på, og det er at det ikke hjælper at smide mønter i deres hatte og papæske. Deres liv bliver ikke bedre af den slags hjælp. Det vil være som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Måske er det sandt. Men måske er det vores ego, vores indre fedtsyl, der ad denne vej vil undskylde vores nærighed eller i det mindste "sparsommelighed" når vi nu selv er økonomisk trængte. Er det ikke samme undskyldning vi bruger når vi ikke vil bidrage økonomisk til katastrofer, sult og anden elendighed i u-landene. "Det hjælper jo ikke, pengene går i de forkerte lommer", "pengene går alligevel til militær", "Det er jo en dråbe i havet", "Det er jo håbløst at hjælpe, fordi de får en masse børn" osv.?
Jeg læste på et tidspunkt at hvis ressourcerne blev fordelt ligeligt kunne alle i verden brødfødes, have tag over hovedet. Det er jo værd at tænke over.
Tilbage til de udstødte i Danmark. Vi har vist alle et ringeagtende syn på disse mennesker, selvom vi udadtil fornægter det. Dybst set foragter vi disse mennesker, der bare dalrer rundt uden arbejde, ofte påvirket af det ene eller andet, snavset i tøjet og ildelugtende. "Så tag jer da sammen"! siger en indre stemme.
Men mon ikke mange af dem ihærdigt HAR forsøgt at "tage sig sammen", men af ukendte årsager bare ikke har magtet mere, og derpå har meldt pas?
Min egen far var alkoholiker. Social arv, gen, ydre omstændigheder, jeg ved det ikke. Han havde prøvet at "tage sig sammen", kunne være tørlagt i perioder hvor han ellers passede arbejde osv. Men så tog "dæmonen" pludselig fat i ham, han skulle have noget at stive sig af på, have "ro på nerverne" - alt med alkohol skulle ned, om det så var barbersprit. Dette medførte at han ikke kunne passe sit arbejde, og alle øvrige forpligtelser. I perioder var han hjemløs. Han fortalte mig, at han i flere år havde overnattet i opgange i København, men ellers stort set holdte til på Hovedbanegården sammen med de andre "stoddere", som han kaldte sine kammerater. Men på trods af sit forhutlede liv, havde han af ukendte årsager sin barnetro intakt, og den delte han gerne med de andre. Mange års misbrug ødelagde min far, han blev kun 59 år.
Hver gang jeg ser en "stodder" tænker jeg:
"Det kunne have været din far"!
Giver ham en skilling, som han formentlig bruger til en bajer eller flere, "for at få ro på nerverne".
Men hvad, jeg er jo ikke hans bankrådgiver, bare et medmenneske.
Med kærlig hilsen
Malli
Ændret af malli (18/03/2004 12:44)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#31082 - 18/03/2004 12:55
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Også tak til dig, malli, fordi du delte dine tanker om dette svære emne.
Jeg vil lige her anbefale et lille hefte af Agne Norlander, 62 små sider om kristen etik. Den hedder "Kristen i velfærdssamfundet - i lys af Bjergprædikenen." Credo, 1980.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31083 - 18/03/2004 13:47
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
jeg har det også tit dårligt over at have det så godt .. når du "de andre" har det så dårligt
Hvorfor dog have det dårligt over det?
Jeg har det bestemt ikke godt med at se andre have det dårligt. Men andres nød får mig altså ikke til at have det dårligt med min egen gode situation - tværtimod gør det blot at jeg sætter ekstra pris på den. Jeg er ikke skyld i deres nød og derfor kan jeg heller ikke se noget dårligt ved at jeg har det godt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31084 - 18/03/2004 13:53
|
Bruger
|
Jeg læste på et tidspunkt at hvis ressourcerne blev fordelt ligeligt kunne alle i verden brødfødes, have tag over hovedet. Det er jo værd at tænke over.
Måske, men en simpel fordeling ville ikke ændre noget - det ville blot ødelægge vores velstand. De underliggende mekanismer bag verdens økonomiske skævhed er jo, at der er nogen (Vesten + visse asiatiske nationer), der er i stand til at skabe stor værdi mens der er andre, der (endnu) ikke evner det. Det forhold ville ikke ændres af en fordeling.
Man fristes til at citere det velkendte kinesiske ordsprog:
Giv en mand en fisk, og han bliver mæt en dag. Lær ham at fiske, og han kan selv skaffe mad hele livet.
Hvor besnærende det end kan se ud "hvis ressourcerne blev fordelt ligeligt", så svarer det vist til at 'tisse i bukserne'.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31085 - 18/03/2004 14:07
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
"Giv en mand en fisk, og han bliver mæt en dag. Lær ham at fiske, og han kan selv skaffe mad hele livet.
Hvor besnærende det end kan se ud "hvis ressourcerne blev fordelt ligeligt", så svarer det vist til at 'tisse i bukserne'."
Det ene udelukker jo ikke det andet. Men tilsyneladende har man været mere interesseret i at udbytte og udvinde naturrigdomme (bl.a. i Afrika) end at lære folk at fiske.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#31086 - 18/03/2004 15:32
|
Bruger
|
Det ene udelukker jo ikke det andet. Men tilsyneladende har man været mere interesseret i at udbytte og udvinde naturrigdomme (bl.a. i Afrika) end at lære folk at fiske.
Jeg kan jo blot citere dig: Det ene udelukker jo ikke det andet. Udvinding af naturrigdomme udelukker ikke undervisning - tværtimod kan det jo være med til at betale for undervisningen.
Nu bruger du ordet "udbytte" og antyder derved at det er de rige landes skyld, at de fattige lande er fattige (jeg antager her, at du med "man" mener de rige lande). Men i sidste ende er ansvaret for egen velstand da de fattige landes. Kolonitiden, "udbytningen" osv. er for mig at se blot dårlige undskyldninger for egen inkompetence.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31087 - 18/03/2004 16:06
|
Bruger
|
Hej Ateist
Kolonitiden, "udbytningen" osv. er for mig at se blot dårlige undskyldninger for egen inkompetence.
Nå ja de var bare for dumme!!
Her står jeg fuldstændig af.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#31088 - 18/03/2004 16:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, nu ved jeg ikke om jeg er uretfærdig, men jeg har en lille mistanke om at du godt ved, at jeg ikke har det dårligt over ikke at have det dårligt ... det ville jo være helt absurd. Jeg er bare, som vel de fleste andre forkælede mennesker, anfægtet af ikke at være mere aktiv for at hjælpe de mindre priviligerede. Selvfølgelig er jeg glad og taknemmelig for at bo i Danmark med alle de goder det indebærer, men jeg synes det er en forpligtende gave. Det mindste vi som er kristne kan gøre er at se os selv som forvaltere, og ikke som godsejere .. Vores nødlidende næste bor ikke så mange timer væk ... men ok, han kunne jo også bare have ladet sig føde af nogle bedre forældre, i et bedre hjem, i et bedre land -- og skaffet sig en bedre uddannelse og en højere IQ .. eller hur ?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31089 - 18/03/2004 19:03
|
Bruger
|
Her står jeg fuldstændig af.
Så når dine foretrukne forklaringer udfordres, så står du fuldstændig af? Jamen, det kan jeg vel blot tage til efterretning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31090 - 18/03/2004 19:10
|
Bruger
|
Hej ateist, nu ved jeg ikke om jeg er uretfærdig, men jeg har en lille mistanke om at du godt ved, at jeg ikke har det dårligt over ikke at have det dårligt ... det ville jo være helt absurd.
Det ville ganske rigtigt være absurd, men det udelukker jo ikke, at der er folk, som føler sådan. Og, da du selv beskrev dine følelser sådan...
Det mindste vi som er kristne kan gøre er at se os selv som forvaltere, og ikke som godsejere ..
Hvordan I som kristne ser jer selv blander jeg mig ikke i.
Vores nødlidende næste bor ikke så mange timer væk ...
Det ved jeg skam godt - jeg passerer en hel del af dem hver dag.
men ok, han kunne jo også bare have ladet sig føde af nogle bedre forældre, i et bedre hjem, i et bedre land -- og skaffet sig en bedre uddannelse og en højere IQ .. eller hur ?
Jeg skriver at der ikke er grund til at have det dårligt over at have det godt. På den baggrund mener du åbenbart at kunne danne dig et billede at min opfattelse af årsagerne til deres "udstødelse". Hvem skulle dog have troet det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#31091 - 18/03/2004 19:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver: Jeg skriver at der ikke er grund til at have det dårligt over at have det godt. På den baggrund mener du åbenbart at kunne danne dig et billede at min opfattelse af årsagerne til deres "udstødelse". Hvem skulle dog have troet det? Undskyld!  Det var nok ikke helt fair, det jeg skrev. Men det var nu en anden baggrund, der fik mig til at skrive det, nemlig din bemærkning i et andet indlæg, hvor du, til malli, skrev: Nu bruger du ordet "udbytte" og antyder derved at det er de rige landes skyld, at de fattige lande er fattige (jeg antager her, at du med "man" mener de rige lande). Men i sidste ende er ansvaret for egen velstand da de fattige landes. Kolonitiden, "udbytningen" osv. er for mig at se blot dårlige undskyldninger for egen inkompetence. I øvrigt er jeg ikke helt så uenig med dig, som det umiddelbart kan se ud til. Jeg tror nemlig heller ikke, at det er de rige landes "skyld" at de fattige anlæg er fattige. Jeg tror ikke at min "skyld" som priviligeret, er større end de underpriviligeredes "skyld". Men jeg mener, at mit ansvar er større, fordi jeg har fået (som gave, og ikke ved egen fortjeneste) nogle flere ressourcer. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31092 - 18/03/2004 20:16
|
Bruger
|
det var nu en anden baggrund, der fik mig til at skrive det, nemlig din bemærkning i et andet indlæg, hvor du, til malli, skrev:
Nu bruger du ordet "udbytte" og antyder derved at det er de rige landes skyld, at de fattige lande er fattige (jeg antager her, at du med "man" mener de rige lande). Men i sidste ende er ansvaret for egen velstand da de fattige landes. Kolonitiden, "udbytningen" osv. er for mig at se blot dårlige undskyldninger for egen inkompetence.
Nuvel, men jeg mener altså ikke man meningsfyldt kan sammenlige årsagerne til et lands sitauation og en persons ditto.
Jeg tror ikke at min "skyld" som priviligeret, er større end de underpriviligeredes "skyld".
Men jeg mener, at mit ansvar er større, fordi jeg har fået (som gave, og ikke ved egen fortjeneste) nogle flere ressourcer.
Jeg taler skam heller ikke imod at vi i den priviligerede del af verden skal gøre noget for at hjælpe de underpriviligerede egne. Jeg mener bare ikke at donationer (bortset fra akut nødhjælp) er vejen frem. Jeg tror langt mere på adgang til vores markeder. Intet hjælper dog, hvis ikke de har en fornuftig ledelse, så det bør vi også støtte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31093 - 18/03/2004 22:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver:
Jeg mener bare ikke at donationer (bortset fra akut nødhjælp) er vejen frem. Jeg tror langt mere på adgang til vores markeder. Intet hjælper dog, hvis ikke de har en fornuftig ledelse, så det bør vi også støtte. OK, så landede vi, med lidt besvær, på noget, vi godt kan blive enige om! Det håber jeg du trods alt kan trives med!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31094 - 18/03/2004 22:48
|
Bruger
|
OK, så landede vi, med lidt besvær, på noget, vi godt kan blive enige om!
Det tydede alt jo også på, at vi ville.
Det håber jeg du trods alt kan trives med!
Trods alt? Trives med? At vi er enige (om dette) betragter jeg skam ikke som noget problem. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#31095 - 18/03/2004 23:32
|
Bruger
|
Hej Malli
Dejligt at høre fra en der kender mere til miljøet.
Det beundrer mig at du kan give en skilling til en hjemløs, selv om du ved at den går til druk.
Men måske er en skilling af og til også den eneste vej til et møde med den hjemløse.
Til Malli og alle jer andre (dejligt at mange responderer på mit indlæg :-)
Jeg vil vende tilbage til episoden med forbønnen. En grønlænder bad mig om penge, og jeg spurgte ham hvad han skulle bruge dem til. Han sagde, at han var sulten, og jeg spurgte ham hvorfor han ingen penge havde. Han svarede at han drak for meget. Jeg synes sjældent man møder sådan en ærlighed og bekendelse. Jeg spurgte om jeg måtte be for ham, det måtte jeg godt. Jeg bad for ham, at måtte blive løst fra sit misbrug, han blev vist meget rørt. Bagefter gav jeg ham tyver - i håb om at han brugte den til mad og ikke til øl. Jeg ved ikke hvad der er hændt siden eller om jeg har set ham.
Noget lignende har jeg ikke oplevet efter det. Den aften havde jeg været i kirke, fyldte mig fyldt af Gud, og jeg tror hændelsen skete med påvirkelse af Helligånden.
Noget tid efter havde jeg en oplevelse med en hjemløs på Hovedbanegården. En mand spurgte efter penge, og jeg fandt min pung frem og fandt en tier, han så at jeg havde flere mønter, og ville have mine tyvere. Han sagde grimme og mærkelige ting, der tydede på at han var psykisk syg. Jeg var helt rystet og skræmt, og derefter blev min holdning til de hjemløse mere og mere frygt, afvisning, lukkethed og foragt.
Jeg har også været træt af at høre på løgnehistorier. Og at den samme mand igen og igen kom hen til mig og fortalte den samme historie til mig, for jeg havde give ham en mønt engang.
Jeg har aldrig troet at jeg kunne redde nogen ud fra halvt livs misbrug. Men måske håbet på at gøre en forskel, vise et glimt af et varmt hjerte, dele Guds lys med dem. Men efterhånden har virkeligheden overmandet mig, og jeg har fået laissé faire-holdningen. Siger til mig selv at jeg ikke kender eller forstår deres livssituation og ikke kan hjælpe dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31096 - 18/03/2004 23:37
|
Bruger
|
Jeg tror jeg startede denne debat for at tage hul på et problem, mange har lukket øjnene for. Og for at sætte en streg i den ligegyldighed, man føler, når alt står stille, intet gør fra eller til og næsten ingen kan gøre noget. Jeg tror bare at ligegyldighed gør ting værre. Jeg var til et møde i dag, hvor taleren sagde, at det modsatte af kærlighed ikke var had, men ligegyldighed. Jeg påstår ikke at vi kan løse problemet eller vi kan gøre noget eller ret meget, men håber at prikke lidt til nogen, fordi vi ikke kan blive ved med at lade tingene ligge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31097 - 19/03/2004 09:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, det var, som du garanteret har forstået, kun for sjov. Det jeg skrev var affødt af at du en gang i en anden anledning skrev "hvad gør jeg galt?" fordi der var noget andet vi var enige om ...  Men, men, alt dette er jo kun delfacitter, som ikke rører ved, at vi fundamentalt er så uenige som tænkes kan, da vores ærinder er stik modsat hinandens ..  Lad mig benytte lejligheden til at spørge ind til noget du skrev for nylig: Jeg spurgte dig, hvorledes, helt konkret, du mente vores samfund ville blive bedre helt uden kristen indflydelse, siden du bruger så megen energi på af bekæmpe den. Du svarede noget i retning af, at religiøs indflydelse principielt var at anskue på samme måde som kønsdiskrimination. (Undskyld hvis jeg ikke citerer dig helt korrekt - det er kun efter hukommelsen) Det svar blev jeg ikke meget klogere af, Jeg gør mig virkelig umage for at sætte mig ind i din tankegang, så kunne du ikke uddybe lidt? Jeg synes jo, at kønsdiskrimination, i modsætning af kristendom, betyder undertrykkelse af en gruppe samfundsborgere .. Har du fx. nogensinde følt dig undertrykt pga. din ikke-tro? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31098 - 19/03/2004 13:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer i Lyset
Det er ikke for at lyde som en pessimist eller at betvivle dine motiver, men ærligt talt så lyder din historie i det lys du her beskriver, som om du er drevet af ønsket om at være en god person og ikke drevet af kærlighed til og barmhjertighed for andre mennesker.
Det virker som om du gør det for dig selv og jeg tror at sådan er det med laaangt de fleste mennesker, hvis ikke alle der donerer til den slags projekter (hjemløse, stofmisbrugere etc.).
Jeg giver af og til penge til mennesker der har brug for det, jeg er ikke fuldstændig rigid når det kommer til den slags, men jeg er bare ret "picky" omkring hvem jeg giver pengene til og hvorfor.
Det at man giver penge til en misbruger kommer ALDRIG til at redde eller ændre hans liv. Misbrug er ikke bare noget der kommer til, sådan hen ad vejen. Misbrug og alt det dertilhørende armod både fysisk og psykisk er en integreret del af deres væsen, som de uanset om de fortsætter misbruget eller ej vil kæmpe med resten af deres liv.
Når man er kommet så langt ud i sin psykiske sygdom og sit misbrug som dem der ender på gaden, så skal der speciel pleje til for at gøre nogensomhelst forskel.
Den forskel kommer IKKE af at man giver en tyver istedet for en tier.
Tænk hvor mange mennesker der i løbet af dag tænker det samme som dig. For ham er du bare endnu en af dem der giver penge.
Hvis ikke du sætter dig ned med vedkommende, forudsat at han overhovedet gider det, og skaber en relation, som du kan holde ud at holde fast ved, så har du intet bygget op som ikke bliver revet ned næste gang han går ud og køber sprut eller stoffer.
Det er derfor jeg mener at du gør det for dig selv og for at polere dit selvbillede. Det er som jeg har sagt før vitterligt som at pisse i bukserne for at holde varmen.
Når det er sagt er der selvfølgeligt ingen grund til at behandle dem som dårligere mennesker eller noget, bare så vi har det på det rene. Jeg prøver bare at forklare det absolut nytteløse i at tro at man kan gøre en forskel med penge i en psykisk syg, hjemløs, misbrugers liv.
Der er ikke noget Guds lys og kærlighed eller hjerte varme i de penge du dumper i hans hat. Det kan være at du føler at du har rørt noget i vedkommende og går derfra "opfyldt af Helligåndens indflydelse", men jeg forsikrer dig om at den eneste forskel der reelt er gjort er at det tager ham én mindre person at spørge, før han kan drikke sig endnu en kæp i øret.
Har du ikke et reelt alternativ til hans sølle tilværelse på parkbænke med hatten fremme for at tigge, så lad være med at give ham penge.
Sådan ser jeg i hvert fald på det og det er min erfaring fra både evangelisering blandt hjemløse og almindelige gåen-forbi-uden-at-smide-penge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#31100 - 19/03/2004 17:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du spørger: Er det sigende, at din hukommelse tilsyneladende sætter lighedstegn mellem "religiøs indflydelse" og "religiøs diskrimination" (se også nedenfor!). Sigende? Det er jo det udtryk du selv bruger i din profil, det var derfra jeg tog det. Der står, at din fritidsinteresse er "bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund". Så når du nu skriver: Jeg sætter religiøs diskrimination (altså kristne særrettigheder) op imod kønsdiskrimination. Der er en væsentlig forskel, som du (ubevidst antager jeg) overser igen og igen. .. så forekommer det mig, at du er i modstrid med hvad du skriver i din profil, hvor det for mig ser ud som om du kun ville være tilfreds, hvis der ikke var nogen religiøs indflydelse overhovedet (uanset trosretning). medens du i debatten kun kritiserer kristendommens særrettigheder og gerne vil have grundloven ændret. Grundloven kunne jo ligeså godt sige at mænd ansås for at være fundamentet for samfundet og som sådan skulle understøttes af staten. Ville du ikke finde det problematisk? Jo det ville jeg finde problematisk. Men jeg kan ikke se, at det er særlig relevant. Der står ikke noget i grundloven om, at kristendommen er fundamentet for samfundet. Det virker faktisk meget som om du oprigtigt betragter det som forfølgelse såfremt man fjerner jeres privilegier - at man gør jer fortræd såfremt man kræver at I underlægger jer de samme vilkår som alle andre. Det er i hvert fald forkert opfattet. Jeg er ikke det mindste paranoid, men argumenterer efter bedste evne for mine synspunkter, samtidig med at jeg forsøger at begribe dine. Og med hensyn til kristnes privilegier synes jeg de er så begrænsede, at jeg dårligt kan få øje på dem .. måske skal jeg have stærkere briller .. Eller måske kan du fortælle mig lidt om, hvad det er for privileger, som du mener jeg har, og som du ikke har .. bare så jeg kan glæde mig over dem  .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#31101 - 20/03/2004 15:01
|
Bruger
|
Hej Kristina!
A: Er det sigende, at din hukommelse tilsyneladende sætter lighedstegn mellem "religiøs indflydelse" og "religiøs diskrimination" (se også nedenfor!).
K: Sigende? Det er jo det udtryk du selv bruger i din profil, det var derfra jeg tog det. Der står, at din fritidsinteresse er "bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund".
Men min profil sætter ikke lighedstegn mellem de to og sammenligningen med kønsdiskrimination omhandlede altså kun "religiøs diskrimination".
Lovgivningen skal for mig at se ændres, så Folkekirken og andre trossamfund ikke har særrettigheder men blot er en forening som alle andre. Lovgivningen skal ikke ændres, så kristnes rettigheder undertrykkes. Dette burde du ikke være i tvivl om på baggrund af vores debat.
Det må derfor også følge at "bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund" ikke skal ske via en diskrimerende lovgivning.
... når du nu skriver:
Jeg sætter religiøs diskrimination (altså kristne særrettigheder) op imod kønsdiskrimination. Der er en væsentlig forskel, som du (ubevidst antager jeg) overser igen og igen.
.. så forekommer det mig, at du er i modstrid med hvad du skriver i din profil, hvor det for mig ser ud som om du kun ville være tilfreds, hvis der ikke var nogen religiøs indflydelse overhovedet (uanset trosretning).
Det er skam også det jeg helst så, men det betyder ikke at jeg vil undertrykke religion, hverken via lovgivningen eller på anden måde. Jeg håber på, at fornuften vil sejre til sidst.
medens du i debatten kun kritiserer kristendommens særrettigheder og gerne vil have grundloven ændret.
Ja, for fjernelsen af trossamfunds særrettigheder er et væsentligt delmål, hvortil der ret let kan opstilles en vej.
Det store forkromede endemål er mere en utopi, der formentlig ikke lader sig nå.
A: Grundloven kunne jo ligeså godt sige at mænd ansås for at være fundamentet for samfundet og som sådan skulle understøttes af staten. Ville du ikke finde det problematisk?
K: Jo det ville jeg finde problematisk. Men jeg kan ikke se, at det er særlig relevant. Der står ikke noget i grundloven om, at kristendommen er fundamentet for samfundet.
Der står at den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og at den som sådan understøttes af staten. De to udsagn er for mig at se sammenlignelige. Det ene finder du problematisk men ikke det andet.
A: Det virker faktisk meget som om du oprigtigt betragter det som forfølgelse såfremt man fjerner jeres privilegier - at man gør jer fortræd såfremt man kræver at I underlægger jer de samme vilkår som alle andre.
K: Det er i hvert fald forkert opfattet. Jeg er ikke det mindste paranoid, men argumenterer efter bedste evne for mine synspunkter, samtidig med at jeg forsøger at begribe dine.
Alligevel får du indimellem sneget en lille antydning af paranoia ind. Som fx da du i vores ordveksling om statens ret til at missionere kom med en lidt usmagelig henvisning til forfølgelser af kristne i andre lande - som om en ikke missionerende stat var at sammenligne med denne undertrykkelse.
Og med hensyn til kristnes privilegier synes jeg de er så begrænsede, at jeg dårligt kan få øje på dem .. måske skal jeg have stærkere briller
Sådan er det formentlig ofte med de privilligeredes briller. 
Eller måske kan du fortælle mig lidt om, hvad det er for privileger, som du mener jeg har, og som du ikke har .. bare så jeg kan glæde mig over dem ..
Der er mange, bl.a.:
Den prominente placering i Grundloven samt det faktum at alle love indledes med at slå fast, at Margrethe - der skal være medlem af Folkekirken - er dronning af Guds nåde.
Der er også den økonomiske understøttelse som vi har vendt nogle gange - både den direkte og den indirekte (administrativ, skattemæssig etc.).
Så er der den kirkelige civilregistrering, der tvinger ikke-kristne til at henvende sig til kirken.
Folk er de fleste steder tvunget til at lade sig begrave på kirkelig jord.
Der er retten til at foretage vielser.
Der er retten til at 'kalde til bøn'.
Der er 'missioneringen' i skolerne.
Der er den offentlige uddannelse af teologer.
|
|
Til toppen
|
|
|
|