Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31073 - 17/03/2004 18:19 LUKSUSSULT!
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Hej Alle !
Vi luksusultne danskere, der kun kender til at sulte, hvis vi absolut
gerne vil tabe os - hvad skal vi med bønnen: Giv os i dag vort daglige brød? Giver det nogen mening for os at bede den, når det er en selvfølge, at
der ikke er én eneste dansker, der behøver at sulte?
Jeg er sikker på, at hvis nigen sulter her, så er det han/ hendes egen
skyld!

Den eneste sult, vi kender til her, det er den, der kan mærkes, hvis man er på afmagringskur

I øvrigt! Kan man bede den bøn , når der er så mange mennesker, der er ved at død af sult i verden, hvis man ikke er villig til at dele med dem....
Er du det?
Og hvordan kan det lade sig gøre at dele med dem?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#31074 - 17/03/2004 21:42 Re: LUKSUSSULT! [Re: ærten]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom aleychem...

Det er trist, at der er folk der sulter i verden... Derfor bør vi også bede for dem... Ikke kun stoppe dér, men også gøre vores for at hjælpe dem... Desværre er der jo folk, der ikke er interesserede i at hjælpe, fordi det ikke "vedkommer" dem...

Du spørger om vi overhovedet kan tillade os at bede: Giv os i dag, vores daglige brød... Man kan også spørge: Hvordan kan vi tillade os at sove i en seng, når der er folk der mangler et sted at bo??
Men er det essentielle ikke at spørge: Hjælper det de sultende, at jeg sulter?? Eller ligger svaret et andet sted??
Gud har en mening med alt... Også sult.. Vi ved hvad vi kan gøre og hvad vi bør gøre... Så lad os gøre det...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#31075 - 17/03/2004 22:40 Re: LUKSUSSULT! [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ærten,

Ifølge Luthers fortolkning inkluderer bønnen om vort daglige brød ikke kun selve brødet, men alt hvad der hører til livets opretholdelse, altså alle jordiske fornødenheder. Vi beder ikke om rigdom og overflod, men kun om det nødvendige. I Ordspr. 30,8 står der:

"Giv mig hverken armod eller rigdom, men giv mig det der tilkommer mig for at jeg ikke skal blive så mæt at jeg fornægter dig og siger "Hvem er Herren?", og for at jeg ikke skal forarmes og blive en tyv og krænke min Guds navn."

Vi skal også lægge mærke til, at vi i Fadervor kun beder om at få hvad vi behøver i dag - altså er det en bøn, der skal bedes hver dag. Vi skal ikke samle til bunke, og ikke bekymre os om dagen i morgen.

På samme måde måtte israelitterne på deres ørkenvandring kun samle manna til een dag ad gangen. Undtagen dagen før sabbatten, hvor de måtte samle til to dage .. !

Jeg tror ikke, at vi som Guds børn nødvendigvis skal være totalt ejendomsløse, men at vi til enhver tid skal være forberedt på at komme i en situation, hvor vi må give afkald på alt hvad vi har. Det må bero, hvordan vi hver især bedst kan tjene Gud og næsten.

1. Kor. 7,7: Kristi efterfølgelse fordres af alle, men på forskellig måde efter den enkeltes individuelle kald.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31076 - 20/03/2004 11:59 Re: LUKSUSSULT! [Re: Kefas Ben-Adam]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Vi ved hvad vi kan gøre og hvad vi bør gøre... Så lad os gøre det...

....Og hvad er det så lige du og jeg kan gøre....?
Man hører jo oftere og oftere, at pengehjælpen ikke når ud?

De kloge mener også, at der er mad til alle, hvis vi bare vil dele det, der er!
Hvis man i de områder, hvor man sulter benytter sig af gensplejsning, så vil de lettere kunne skaffe sig mad selv!
Bør vi benytte gensplejsning - ?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#31077 - 24/03/2004 13:56 Re: LUKSUSSULT! [Re: ærten]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Aert

Nej, desvaerre har vi jo set , det ikke hjaelper at bede om det daglige broed, men det kommer jo ikke som nogen overraskelse, for mig ihvertfald.

Men hvem siger vi ikke vil dele? vores del af verden forsoeger da at hjaelpe, men det er altsaa ikke saa ligetil.

Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær