Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31042 - 16/03/2004 02:34 hader du synd?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg tror at der er alt for mange der elsker deres egen synd, åh kan de bare komme til at synde en gang imellem så er alt godt, men hader man ikke synd så kommer man jo bare til at gøre det samme igen og igen også selvom der måske går længere og længere imellem at man gør det, Gud står synd imod fordi at han hader den, men elsker os, had til synd hører med til vores liv fordi at Gud hader den, når han får os til hade synden er vi så også mere i samarbejde på vores egen sjlæls frelse

så hader du ikke synden så kan du ligeså godt tage skridtet nu som senere, du vil komme til at tage det alligevel på et tidspunkt fordi at Gud vil det som en proces af modenhed

Ole

Til toppen 
#31043 - 16/03/2004 13:27 Re: hader du synd? [Re: Ole Madsen]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Ole,
I stedet for at forsøge at lære at hade synd, så er det stadig bedre at lære Jesus at kende. Jo bedre du kender Ham, vandrer og lever med Ham, kender Ham som Herre (som engang skal dømme dig), Hyrde og som kærlig Fader, jo mere vil dit liv I HAM bære frugt, og en af disse frugter er at du kommer til at hade synd!

For mange såkaldte kristne, forsøger at leve det kristne liv udenfor Jesus, adskilt fra Ham, udenfor Hans fårefold, og det kan bare ikke lade sig gøre.

Johannes 15:4-5
"Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. v5 Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre."

1 Johannesbrev 2:3
Og deraf kan vi vide, at vi kender ham: hvis vi holder hans
bud...

...at kende Ham vil resultere i at vi holder Hans bud, og ikke omvendt!!!

Hvis vi forsøger af egen styrke, uden at have et reelt forhold til Jesus, uden at have hele vores liv i Ham, overgivet til Ham, og underlagt Ham, så kan vi ikke bære de frugter som omvendelsen kræver...

...men det er der desværre alt for mange der prøver på, og når jeg siger dette, så er det ikke for at pege fingre, for når jeg siger dette, så siger jeg det af egen erfaring.

Mvh. Carsten

Til toppen 
#31044 - 16/03/2004 14:16 Re: hader du synd? [Re: Carsten]
Ole Madsen
Bruger

Jeg er enig i dig at vi ikke kan gøre noget adskilt fra Gud, men jeg mener ikke at vi behøver at skille tingene ad, jeg mener at had til synd er en naturlig modning

Ole

Til toppen 
#31045 - 17/03/2004 00:18 Naturlig modning [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Hej Ole
Her er lige nogen spørgsmål, bare sådan for at give din interessante påstand nogen relevante indgangsvinkler.

jeg mener at had til synd er en naturlig modning

Det kunne være interessant at vide, hvilke processer denne naturlige modning omfatter. Man kunne f.eks. afdække hvad det er der sker med spørgsmål som disse:

Hvordan identificerer og karakteriserer vi dette had..?
Hvilke føleleser prøver man af..?
Hvad er det for størrelser der sættes op imod hinanden..?
Hvad er det for en personlig forandring der sker..?

Hvordan er "had til synd" kommet til udtryk, f.eks. i klosterlivet, samfundslivet, fællesskabet, familien.
Her er det interessant at finde ud af om der er særlige teknikker, brugbar adfærd, som understøtter denne proces, samt hvad omverden gør for at støtte den enkelte.

Hvordan kommer det til udtryk i de forskellige livsaldre; spædbarnealderen, tidlig barndom, legealder, skolealder, adolescense, tidlig voksendom, modne alder, alderdom.
Her er det interessant at finde ud af hvilken karakter processen antager i de enkelte perioder og hvad det er der sker, når den skifter, fra et niveau til et andet niveau.

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#31046 - 17/03/2004 01:55 Re: Naturlig modning [Re: Vandrer]
Ole Madsen
Bruger

Kære V

Jeg tror at det har lidt at gøre med hvor tæt man er på Gud, så alder behøver måske ikke at have noget med det at gøre (selvom at jeg måske ikke tror så meget på at børn har det samme forhold til synd som vi har)

Jeg er bestemt ikke færdig med at få dannet en mening om emnet synd, jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i mener Paulus mener om synd og det at synde.

Ole

Til toppen 
#31047 - 24/03/2004 14:19 Re: hader du synd? [Re: Ole Madsen]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Ole

Kan du ikke proeve at uddybe hvad du mener.

Har du taenkt paa foelgende: Hvad der maaske er synd for dig er det maaske ikke synd for mig, synd er jo relativ.

Ellen

Til toppen 
#31048 - 24/03/2004 14:39 Re: hader du synd? [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nelle - - nej det er lige netop det der er sagen:

Synd er ikke noget relativt, hvis vi taler ud fra vores kristne tro, og det gør vi jo her!

Synd absolut noget absolut, nemlig at føle, tænke, handle imod Guds vilje.
Af natur er der ingen af os, der søger Gud og elsker ham. Ikke en eneste!

Vi synder allesammen, uanset al den umage vi måske gør os, og skal gøre os.

Netop derfor har vi brug for tilgivelse, for Jesus Kristus, som har banet vej gennem døden for enhver som vil følge ham.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31049 - 05/04/2004 04:32 Re: Naturlig modning [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Hej Ole

Du har ret i, at det handler om hvor tæt man er på Gud og alder behøver måske ikke at have noget med det at gøre.

Men mon ikke du giver udtryk for en holdning, når du siger; had til synd hører med til vores liv. Jeg vil endda kalde det en erfaringsbaseret holdning, hvor du har draget den lære; at Gud hader synden, når han får os til hade synden er vi så også mere i samarbejde på vores egen sjæls frelse.

Jeg mangler at du fortæller lidt om, hvordan dette kan udtrykke sig i troslivet, hvad det er for nogen processer du ser der indgår i denne naturlige udviklingsproces.

Nelle beder dig uddybe hvad du mener og siger:
synd er jo relativ.

Dette reagerer vor kære Kristina på og er egentlig med til at bestyrke Nelles påstand, selvom den er hende meget imod. Det gør hun med ordene:
Det er altså på basis af et møde med Guds Vilje i vort liv, hvor synden vil være at handle imod. En handling relateret til en erkendelse givet af Gud, som fornægter hans Vilje med os, trods det at vi kender den. Det er absolut relativ synd.

Læg mærke til du selv siger:
...når han får os til at hade synden...
Det er vigtigt Gud er igangsætteren af de processer vi arbejder med.
Guds Vilje med os, kan vi bekende i Sind og Gerning, og så bliver synden i dette perspektiv, snarere en undladelsessynd, end et diffust moralsk problem.

Et had der afspejler vor frygt for Guds dom, dækker ofte over psykologiske problemer, som vel mest forstår at udtrykke sig i selvpineri. Man konstruerer hadet, ofte for at tilfredsstille sit eget sind, og gør hadet til et redskab, hvormed man søger at kontrollere sine drifter og sanser.
Dette kan få udtryk på mange måder, men de mest ekstreme religiøse forestillinger af den type, har jeg set blandt psykiatriske klienter, der har eller har haft kontakt med missionske samfund. Jeg mener, at den holdning de får indplantet med syndskomplekset, udtrykker de hver især på meget forskellige måder. Holdningerne udtrykkes f.eks. i kunst, ritualer, recitationer og andre tvangshandlinger, som de omgiver sig med for at betvinge synden. De tager imod de troendes holdninger og driver dem til det ekstreme. Jeg mener vi har meget at lære ved at iagttage netop disse mennesker, ofte forstærker de blot læren og synliggør hvilken rod holdningerne kan føres tilbage til.

Mon ikke det er det samme du, Carsten, også peger på, skønt du sikkert hentyder til de mindre ekstreme udtryk. Det er dog stadig drevet af temperamentet og karakteren, hvor du siger:
Hvis vi forsøger af egen styrke, uden at have et reelt forhold til Jesus, uden at have hele vores liv i Ham, overgivet til Ham, og underlagt Ham, så kan vi ikke bære de frugter som omvendelsen kræver... en af disse frugter er at du kommer til at hade synd! ...

Her skelner du mellem hadet som frugt og det som er troens kærne, med ordene:
I stedet for at forsøge at lære at hade synd, så er det stadig bedre at lære Jesus at kende.

Det er når vi forholder os sådan til problemet, at Synden gøres relativ og nærmest teoretisk.
Ved at stå med Livet og muligheden for at følge med ind i det, har du et reelt valg. Det er ikke samfundet eller kulturen der presser det ned over dig. Men undlader du at lade dig tale over i Livet, så at du bekender i Sind og Gerning, er det undladelsessynden for den der har fået indsigt i Kristus.

Der er en lille sætning som jeg synes er udtrykt så dejligt:
I Stilhed og Omvendelse skal du Frelses.

Jeg mener at ordene kan afrunde dette indlæg, og binde det hele sammen. Det kan fremhæve betydningen af det Kristina sagde; at synd ligger i at handle mod Guds Vilje. Carsten antydede at Kraften kommer fra Gud.

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#31050 - 05/04/2004 23:29 Re: Naturlig modning [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer, du skriver (til Liv) at jeg er med til at bestyrke Nelles påstand om, at synd er noget relativt, selv om jeg siger, at synd er noget absolut.

Det er muligt, at jeg er lidt fattesvag her, men kunne du ikke uddybe det lidt, for jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.

Hvis vi taler om kulturelt bestemt synd, så er jeg enig med Nelle, så er det ganske rigtigt en relativ sag - i nogle kulturer er det syndigt at slå andre ihjel, i andre kulturer - og andre religioner - er det under visse omstændigheder syndigt at lade være.
Synd kan vi kalde at handle imod kultur, traditioner eller egen samvittighed, og i så fald er det ikke noget absolut, fordi det varierer med tid og sted og kultur og religiøs orientering.

Men i kristen sammenhæng (ifølge Bibelen) - og det er jo den jeg skriver om - er den helt fundamentale synd, at vi ikke tror på (= har tillid til) Kristus og ikke følger ham. Eftersom Gud er den samme fra evighed til evighed, må Guds vilje også være den samme, og ikke tidsbestemt eller kulturbestemt.

I Joh. 16, 7-9 siger Jesus:
..Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig ..

Nu må I endelig ikke høre mig i relativitetsreorien, men som kristen tror jeg jo selvfølgelig ikke på, at "alt er relativt" - at den ene sandhed kan være lige så sand som den anden sandhed, selv når de to "sandheder" udelukker eller modsiger hinanden. Kort sagt, at alt flyder.

Som kristne har vi et klippefast holdepunkt, som står fast, selv når himmel og jord forgår, nemlig Jesus Kristus, som er Guds åbenbaring, Guds ord, og ikke spor relativ.

Iflg. Matt. 24,35 siger Jesus: Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31051 - 06/04/2004 04:51 Re: Naturlig modning [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Hej Kristina
Det var også en invitation til dig, jeg ved godt jeg var lidt frækt, sådan at dreje det hele en omgang, men lad mig svare på dit indlæg, så skal vi nok fidne ud af hvad det er vi er inde på....

Det ser ud til at vi nu kan skelne mellem to typer synd.
Vi kan prøve at kalde dem; en kulturel synd og en fundamental synd. Den ene er bevægelig, den kan ændre sig gennem tiden og fra sted til sted, den anden er en fundamental synd i forhold til Livet.

kulturelt bestemt synd
Det er vist det helt rigtige begreb, for forsyndelser mod omgivelserne, hvor vi som Menneske er overgivet til samfundets love. Til dette syndsbegreb, kan vi føje forsyndelser mod den isolerede kulturelle gruppe, hvor vi som Menneske er overgivet til gruppens interne love og moralbegreber.
Du peger meget flot på relativiteten i en kulturelt bestemt synd:
Synd kan vi kalde at handle imod kultur, traditioner eller egen samvittighed, og i så fald er det ikke noget absolut, fordi det varierer med tid og sted og kultur og religiøs orientering.

den helt fundamentale synd
Det er vist også det helt rigtige begreb, for den synd at vi ikke tror på (= har tillid til) Kristus og ikke følger ham. Det er den undladelsessynd, hvor det i særlig grad er de som har fået troen, og som har set det evige Liv, kan ramme fundamentalt ved siden af, ved ikke at bære frugt.
Han siger; Den som tror på mig, det er den, som gør hvad jeg siger! Deri er det en fundamental synd, for den der har modtaget Menneskesønnen, rent og uforfalsket, ikke kendes ved Ham, gennem den bekendelse vi kan give; nemlig i Sind og Gerning. At blive ét med Faderen, opnås gennem at Guds Vilje får pladsen, hvilket indebærer en total forvandling af Mennesket.
Netop derfor er denne synd på en gang absolut, som undladelsessynd, og samtidig er den relativ, idet den er oplysnings betinget. Den som er givet meget, af ham skal der kræves meget. Kernen i denne problemstilling er; at Mennesket i kraft af Kristus, atter kan vandre for Guds åsyn og have evigt Liv. Dette realiseres i det personlige møde med Gud, vor Fader, hvor Hans Sind bliver vort Sind og Hans Gerning bliver vor Gerning.

Helligånden skal overbevise verden om Synd
Det lykkes ikke uden problemer for nogen, som føler sig sat til dommere over verden, at blande sig i denne sag. Dem skal I ikke ligne, de sætter menneske bud mellem Menneske og Gud, de gør vejen kroget at gå på.

Menneskesønnens Sky af Vidner bærer Kristus i sig.
Forkynd fred, oplær Menneskene så at de kan kende Guds Sind og Gerning, og holde sig til Ham. I den tilstand i selv er forvandlet og ér i Kristus, kan I forkynde Kristus rent og uforfalsket.

Hvis Menneskene i Verden ikke tager imod jer, er det så fordi I kommer i Hans Navn, eller er det fordi de ikke kender Ham ved jer?

Hvordan kan dette ses i forhold til at hade Synd...?

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#31052 - 06/04/2004 10:57 Re: Naturlig modning [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer, tak for dit svar - nej, jeg synes ikke det er spor frækt af dig at vende mine ord imod mig,
tværtimod da!

Jeg mener at være kommet lidt nærmere til at forstå hvad du mener. Jeg synes du taler om det vi kalder helliggørelse.

At blive ét med Faderen, opnås gennem at Guds Vilje får pladsen, hvilket indebærer en total forvandling af Mennesket.

Ja, og denne totale forvandling af mennesket sker aldrig, ikke i denne verden.
Helliggørelsen er en proces, som aldrig færdiggøres. Kampen mod synden er livslang. Som du siger: den der er givet meget, at ham skal der kræves meget - og hvis det er der, det relative kommer ind i billedet, så er jeg enig, men så er det en kvantitativ og ikke en kvalitativ relativitet.

Og hader vi så synden? Ja og nej!
Vi hader den, og vil gerne være fri for den, men det lykkes aldrig, fordi vi også elsker den.
Vi begår synd, igen og igen og igen, fordi vi er syndere - fordi vi i udgangspunktet fra fødslen, fra undfangelsen, er Guds fjender og hellere selv vil være (som) Gud.

Vi bliver ikke syndere, fordi vi begår synd, men lige omvendt!
Vi fødes og dør som syndere. Nogen af os som retfærdiggjorte (=frikendte) i Kristus.

Men syndere under alle omstændigheder - i modsat fald ville vi ikke dø.
Syndens løn er døden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31053 - 07/04/2004 04:43 Re: Naturlig modning [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Hej Kristina

Jeg synes du taler om det vi kalder helliggørelse.
Ja, det passer fint med at vi taler om helliggørelsen.

Her kan vi tage udgangspunkt i Jesu ord (mat.5,48.); Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! Han indskærper disciplene at praktisere fuldkommenheden i Sind og Gerning, og at netop dette kendetegner

vores himmelske Faders børn, blandt alle andre Folk.

Synd i forhold til helliggørelsen, kan vi karrakterisere som en undladelsessynd:
At have fået erkendelse om Lyset og ikke modtage det, eller vælge at sætte noget andet i dets sted, det kan være at gå fejl af målet.

Synd i forhold til de kulturbestemte adfærds normer, kan karrakteriseres som både undladelses- og overtrædelsessynd:
At have viden om Loven; om gøre og ikke gøre; og at handle i modstrid med denne viden, til skade for sig selv og andre, det kan være at gå fejl af målet.

Det burde være indlysende, at vi nødvendigvis må skelne mellem to forskellige syndsbegreber.
Det ene handler om forholdet til Gud og det evige Liv, det andet handler om forholdet til omverden og Gud.
Begge former for synd er kvantitativt relative, fordi de må ses i forhold til dét, der er givet hver enkelt. Dette kan forstås således, at synden er udviklings- og åbenbaringsrelateret, og må bedømmes ud fra den enkeltes forudsætninger.

Dette udelukker ikke, at der kan være andre definitioner på synd, men det bidrager til, at vi kan forholde os analyserende til problemet.

Skal vi hade synden?

At hade
Had giver sig udtryk i forfølgelse og at hade, giver sig desuden udtryk i at opfordre til forfølgelse.

Der er i hvert fald nogen, som oplever et behov for at kunne hade synd, skønt synden netop den de vil undfly.
Nogen anbefaler at søge mere oplysning for at undfly, skønt dette i bund og grund vil forøge muligheden for synd.

Det er altså spørgsmålet, om vi gennem at forfølge synden, kan forbedre vore muligheder for, at vige fra ondt og klynge os til Gud.
Løsningen må for de fleste være en kombination, mellem at forholde sig til og arbejde med sine handlemønstre og tilegne sig Guds Sind.

Er der nogen der kan have interesse i, at undgå vi forfølger synden?

Jeg mener det vil være interessant at inddrage begreber som, antikrist, omvendelse, lovmæssighed, og desuden kom ind på praktiske muligheder for at gøre noget og opleve det virker....!

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#31054 - 08/04/2004 18:24 Re: Naturlig modning [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer,

Nu tænker og skriver jeg jo ud fra min bibelske orientering, så jeg er ikke enig med dig i det du skriver her:

Had giver sig udtryk i forfølgelse og at hade, giver sig desuden udtryk i at opfordre til forfølgelse.

Ligesom ordet elske har ændret indhold i århundredernes løb, ligeså med ordet hade

F.eks. står der i Luk 24,16, at Jesus siger:

»Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel.

Det er udlagt sådan, at vi skal elske Jesus højere end noget menneske, selv vores nærmeste.

I øvrigt, at hade er på ingen måde det modsatte af at elske. Det har det aldrig været, og er det efter min mening heller ikke i vores nutidige forståelse af ordet.

Det modsatte af kærlighed er, mener jeg, ligegyldighed.

Dem vi elsker, og dem vi hader, er vi knyttet til.
Dem vi hader, kan vi sagtens også elske .. De har betydning for os. Vi ønsker bare, at de skal være - eller opføre sig - anderledes end de faktisk gør.

Kun dem, der er os ligegyldige, har vi ingen tilknytning til og ønsker heller ikke at have det.

Sådan mener jeg det er.

Med hensyn til definitionen af synd skriver du:

synden er udviklings- og åbenbaringsrelateret, og må bedømmes ud fra den enkeltes forudsætninger.

Mmnjerg .. hmm .. jeg mener stadig, at synd, i kristen forstand, er noget absolut, noget principielt kan vi også sige, og kun i mellem-menneskelig forstand relativ. Over for Gud er det noget helt og aldeles absolut. Synd er at overtræde Guds bud, og det gør vi alle uden undtagelse.

Selv den allermindste overtrædelse fører til fortabelse, hvis vi ikke modtager tilgivelsen ved Guds nåde - ved Kristi gerning for os.

Så vi er alle syndere.

Men de af os, som tror på ham, dvs. har tillid til ham, som har gjort fyldest og betalt for al vor synd, og følger ham og stiller sig under hans beskyttelse, er frikendte syndere.

Det er, i ultrakort version, hvad kristendommen har at sige om synd og nåde, og om frelse og fortabelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31055 - 16/05/2004 04:27 Selv den allermindste overtrædelse [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Dette indlæg er ikke personligt rettet mod nogen, men jeg søger at finde frem til synderen, synden og mennesket, der føler trang til at hade synden....

For lige at slå stemningen an, har jeg plukket nogen få ord fra de omkringliggende debatter, der kan sætte det hele i gang:

Lyt en gang!
Selv den allermindste overtrædelse fører til fortabelse. Vi kommer selvfølgelig til at synde, fordi vi ikke er syndfri, men syndere - disciplene er vel det største eksempel herpå. Så vi er alle syndere. For Kristus Jesus kom til verden for at frelse syndere, og af dem er jeg den største. Vi er syndere så sandt vi er af efterkommere af Adam, derfor kan vi fortsat begære, bande, slå ihjel med ord osv. Det er vores kødelighed som ikke bare er forsvundet. Var vi syndfri var vi alle (kristne) som Jesus, men det er vi jo ikke.

Hørte du dette; tankerne nærmest kappes om den ære, at være en stor synder, så meget mere for at påkalde sig en særlig nåde derved. Det gøres ligefrem til en magelig livsstil, hvor man manes tilbage i den syndige kødelighed, hvis man sku komme i tanke om at rejse sig i Kristus.

Straks vil de sige i bedste mening; det kan du godt opgive, du kan ikke leve op til det der menes om Kristus. Slå dig ned; vil de sige; og vær glad for at du er blandt syndere.

Skulle man nu ud af al mageligheden komme i tanke om, at rejse sig i Synderen, bare for at se om det kan bryde ensformigheden og se tingene fra en anden vinkel. Så finder man hurtigt ud af, at man endelig må undgå at tro man kan blive den største synder; for dén er der én der har gjort krav på.

Og så vil snakken fortsætte.
En og anden vil tænke ved sig selv; det var li godt grov, ku man ikke bare hade synden? Det jo svært at blive ved med sådan at tilpasse sig med kødeligheden, når det er det særligt kristne man vil kendes ved.

Der kan da synes en god grund til at forfølge synden i sit liv, for at grive de spæde ved roden og knuse dem på klippen. Et sted må man jo begynde, hvis ikke det er nok hvad andre har gjort eller mener og siger, og man ser synden gro op omkring sig. Så må man selvfølgelig finde på en måde at forholde sig til det.

Man kan f.eks. lukke øjnene og sige for sig selv; Han har vasket mig ren, det er der ikke mere; og hvis man virkelig ikke ser det når man åbner øjnene igen, så må der ligge udbredte grønne enge så langt øjet rækker.

Om end vi er i Kødet, er vi i Kristus født i Ånden og er blevet sat fri.

At forlade synderne
Syndernes forladelse er ikke bare en vaskepolet, der kan ligge ubrugt hen i skuffen og en gang skal hives frem (på "Den store Dag"). Syndernes forladelse er en udvej som gives, hvor mennesket rejser sig i Kristus og forlader Synderene. Nok kan man komme ud for at kæmpe mod synderne, men; at forlade Synderne er en forandring som sker i Hjertet og som har virkning for kødelighedens menneske. Øh, ... i det indre Menneske, ja, altså det er fuldbragt, og som sådan er det lige nu det sker, så dét der modtages i Ånden åbenbarer sig i Kødet!

Den Nåde Gud har givet, er at regne for Brudens Skønhed og Sønnens Kongeværdighed, som har taget bolig i Mennesket og udfolder sig i den i Sandhed Troende.

Jo bedre du kender Ham, vandrer og lever med Ham, kender Ham som Herre ... Hyrde og som kærlig Fader, jo mere vil dit liv I HAM bære frugt, og en af disse frugter er at du kommer til at hade synd!

Du må forlade den (antikristelige) tanke; du kan ikke være som Ham; og lade; men det er vi jo ikke ; være en konstatering der ikke skal holde dig tilbage fra at gribe Livet. Vi trænger nogen som vil tage Ham på ordet. Der er god grund til at udfolde Skønheden og Værdigheden, som er kommet og har taget bolig i Mennesket. Kristus kan nok tage pladsen op, for tanker som kører i ring. Hvis man derpå føler trang til at hade synden, kan man se det som en nådesgave. Det kan måske komme til udtryk på en sund måde.

Man kan bare ikke blive siddende og falde tilbage uden kraft til at gøre noget ved den synd man ser, for ikke at tale om den man ikke ser....

Lad ikke Skønheden og Værdigheden kun drage forbi, bliv Lys og slut op i Følget...

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#31056 - 18/05/2004 23:41 Re: Selv den allermindste overtrædelse [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer,

Du skriver at du gerne vil finde frem til synderen, synden og mennesket, der føler trang til at hade synden.

Ja, lad os prøve at forske lidt i emnet. Det er nok lidt umoderne at tale om synd, men lad det nu være, begrebet er reelt nok, for mig at se, så her kommer et lille indspark til overvejelse:

Synd er, i kristen forståelse af ordet: tanker, ord eller gerninger, som er i modstrid med Guds vilje. Guds vilje kender vi fra Guds lov, de ti bud, som Jesus har bekræftet den fortsatte gyldighed af - hver eneste tøddel - og har sammenfattet i det dobbelte kærlighedsbud: Du skal elske Gud af hele dit hjerte (altså: HELE dit hjerte!) og din næste som dig selv.

Du skriver: Hørte du dette; tankerne nærmest kappes om den ære, at være en stor synder, så meget mere for at påkalde sig en særlig nåde derved. Det gøres ligefrem til en magelig livsstil, hvor man manes tilbage i den syndige kødelighed, hvis man sku komme i tanke om at rejse sig i Kristus.

Er der mon noget debatindlæg her i Café Thomas, der har givet anledning til det udsagn? Det er jeg ærlig talt forundret over, og jeg er ikke sikker på, om jeg forstår dig rigtigt. Kampen mod synden er - og skal være - livsvarig. Men overskriften "selv den allermindste overtrædelse ... " er rigtig. Hvis vi skal dømmes efter loven, er det ude med os, fordi ingen undgår at synde.

Søren Kierkegaard skriver et sted:
"Problemet er ikke at blive helbredt, men at blive til gavns syg." .

For at vi kan blive helbredt - frelst - til at blive Guds frie kongebørn, som du så smukt skriver om, må vi først nå til at blive klar over, at vi er "til gavns syge" og ser, at vi ikke kan klare os uden en frelser. Først da kan der åbnes for lægedom. Kristus flytter ind i det knuste hjerte. Kun de syge har brug for læge, ikke de, der (tror at de) er raske.

Vores erkendte egen åndelige fattigdom er en forudsætning for, at vi kan få liv i Gud.

Når vi har smidt kortene og opgivet at opbygge os selv, styrke os selv og løfte vores hoveder i tillid til os selv - når vi har overgivet os, erkendt vores magtesløshed og rakt vores helt tomme hænder ud mod Jesus i bøn om nåde - SÅ bliver vi modtaget med åbne arme som frie, stærke kongebørn. Ikke stærke i os selv, men i Kristus, som har gjort fyldest for al vores synd. Og så er vi frelst og har Gud til far og er Jesu medarvinger til evigt liv hos Gud.

Jo, vi skal bestremt stræbe efter at lade være med at synde. Guds lov er er hans kærlighedsbrev til os: vejviseren til et liv i glæde, i Hans lys, også her i denne faldne verden.

Den lov skal vi altid have for øje, ikke for at blive frelst fra fortabelse, men fordi vi ER blevet frelst fra fortabelsen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31057 - 03/08/2004 23:43 Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Kristina:

Synd er ikke noget relativt, hvis vi taler ud fra vores kristne tro, og det gør vi jo her!

Af natur er der ingen af os, der søger Gud og elsker ham. Ikke en eneste!

For mig at se er syndsbegrebet i det nye testamente humanistisk funderet. Et gennemgående tema er, at man synder mod Gud ved at skade sin næste, og at man gør noget godt i Guds øjne ved at tjene sin næste. I flg. NT siger Jesus (da han bliver anklaget af farisæerne for ikke at overholde sabbaten) at menneskene ikke er skabt for at tjene et lovsystem, men at lovene er et hjælpemiddel til at tjene mennesker.

Men enhvert moralsystem, der har menneskers velbefindende som sit højeste mål, må vel i sagens natur være relativt. Hvad der er godt for ens næste afhænger i høj grad af den aktuelle situation.

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#31058 - 04/08/2004 10:29 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas, du skriver:

Men enhvert moralsystem, der har menneskers velbefindende som sit højeste mål, må vel i sagens natur være relativt. Hvad der er godt for ens næste afhænger i høj grad af den aktuelle situation.

Det du her giver udtryk for, er det vi kalder situationsetik - hvor vi i vores stillingtagen og handlinger vurderer fra sag til sag, hvad vi mener er til næstens velbefindende.

Det er ikke det samme som kristen næstekærlighed , for det, som er til næstens velbefindende her og nu i denne verden er bestemt ikke altid sammenfaldende med Guds kærlige vilje. Her må vi kigge i Bibelen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31059 - 04/08/2004 20:43 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Kristina:

Det er ikke det samme som kristen næstekærlighed , for det, som er til næstens velbefindende her og nu i denne verden er bestemt ikke altid sammenfaldende med Guds kærlige vilje. Her må vi kigge i Bibelen!

En relativ humanistisk funderest etik kan da sagtens være langsigtet i sin tankegang. At du som kristen tror på, at Gud er klogere end mennesker, og at man derfor bør lytte til ham, er en anden sag. Det ændrer ikke ved det principielle spørgsmål om, hvorvidt etik er absolut eller relativ.

Men hvis kristen næstekærlighed er absolut, hvad er det så for nogle absolutte størrelser, du finder i bibelen - absolut nej til skilsmisse - absolut nej til abort - absolut nej til sex udenfor ægteskab - eller ???????????

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#31060 - 04/08/2004 23:43 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas, du spørger ... hvad er det så for nogle absolutte størrelser, du finder i bibelen - absolut nej til skilsmisse - absolut nej til abort - absolut nej til sex udenfor ægteskab - eller ???????????

Om skilsmisse: Hvad Gud har sammenføjet, må mennesker ikke adskille, så i princippet betyder det et klart nej til skilsmisse.
Dette for at beskytte det hellige ægteskab, som Gud indstiftede allerede inden syndefaldet.

Men pga. menneskers hårdhjertethed - syndefaldet - (jfr. Matt. 19,8) er det alligevel muligt som en afsolut nødløsning at opløse et ægteskab, dog kun på grund af utroskab.
Og et nyt ægteskab kan, selv om parterne lever adskilt fra hinanden, først finde sted, når den første ægtefælle er død.

Om abort: Absolut nej. Provokeret abort er det samme som fosterdrab.

Om sex uden for ægteskab: : Absolut nej.

Jo mere jeg tænker over den kristne etik og forestiller mig, hvordan vores liv med hinanden ville udforme sig, hvis den blev efterlevet, jo mere sørger jeg over, at det i vores samfund ligger de allerfleste så fjernt at rette sig efter den.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31061 - 05/08/2004 08:44 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Kristina:

Om skilsmisse: Hvad Gud har sammenføjet, må mennesker ikke adskille, så i princippet betyder det et klart nej til skilsmisse.
Dette for at beskytte det hellige ægteskab, som Gud indstiftede allerede inden syndefaldet.
Men pga. menneskers hårdhjertethed - syndefaldet - (jfr. Matt. 19,8) er det alligevel muligt som en afsolut nødløsning at opløse et ægteskab, dog kun på grund af utroskab.

Hvad så med en kvinde, der er gift med en voldelig mand?

Kristina:

Og et nyt ægteskab kan, selv om parterne lever adskilt fra hinanden, først finde sted, når den første ægtefælle er død.

Hvad nu når et ægteskab af en eller anden grund er gået galt, og det er fuldstændig udelukket at de to parter kan finde sammen igen? Hvor er så næstekærligheden i at forlange at de skal leve enlige resten af deres liv?

Kristina:

Om abort: Absolut nej. Provokeret abort er det samme som fosterdrab.

Hvad nu hvis kvindens liv er i fare?

Kristina:

Om sex uden for ægteskab: : Absolut nej.

Hvorfor?

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#31062 - 05/08/2004 09:58 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas, du stiller nogle spørgsmål til den kristne etik:

1) Skal en kvinde blive i et ægteskab med en voldelig mand?

Det kommer vel an på. Hvis jeg var gift med en mand der var voldelig over for mig eller børnene, og problemet ikke kunne løses her og nu, ville jeg flytte. Det er ikke det samme som at opløse ægteskabet. Og det kan efter min mening aldrig anses for udelukket, at problemet kan løses på et senere tidspunkt.

2) Om provokeret abort, når kvindens liv er i fare?

Ja, her er den eneste indikation, en nødværgesituation, som er en absolut undtagelse, og som formentlig yderst sjældent kommer på tale.

En af de vanskelige, hvor der ud fra lægelig vurdering må vælges mellem to onder. Og med kvindens liv, må her menes biologisk liv (i modsætning til død) ikke hendes livskvalitet, generelle helbred, hensyn til andre børn eller psykiske eller økonomiske situation.

Ethvert menneskeliv, i lige så høj grad et hjælpeløst og forsvarsløst ufødt barns i lige så høj grad som et voksent menneskes, er nemlig gudskabt, helligt og ukrænkeligt.

Men der kan, ganske rigtigt, i sjældne tilfælde forekomme situationer, som sætter et menneske i en vanskelig personlig valgsituation, hvor man må tage en afgørelse for Guds ansigt i bøn om, at det må være den rette.

3) Om sex uden for ægteskab: Du spørger hvorfor Guds ord forbyder det.

Mit korte svar er: Fordi Gud vil os give det allerbedste, nemlig lykkelige ægteskaber, som beskyttes ved, at parterne kan leve med hinanden kærlighed, tillid og tryghed "til døden dem skiller".

---------------------------------------------------------------------------

De nævnte spørgsmål er en del af et stort emne. Jeg kan henvise til Aksel Valen-Sendstads "Kristen Etik" (Lohses forlag), hvor alle kristne hovedspørgsmål om moral udførligt behandlet i form af kommentarer til de 10 bud. Valen-Sendstad er professor i systematisk teologi og religionsfilosofi.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31063 - 05/08/2004 12:59 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Kristina:

Ja, her er den eneste indikation, en nødværgesituation, som er en absolut undtagelse, og som formentlig yderst sjældent kommer på tale.

En af de vanskelige, hvor der ud fra lægelig vurdering må vælges mellem to onder.

Når du taler om to onder, er det så to onder ud fra noget der er ondt i Guds øjne - altså et valg mellem to ting som i sig selv er absolut forkerte og begge går Guds vilje imod. Eller er der tale om et valg mellem to onder ud fra en almindelig medmenneskelig (humanistisk) betragtning?

Kristina:

Mit korte svar er: Fordi Gud vil os give det allerbedste, nemlig lykkelige ægteskaber, som beskyttes ved, at parterne kan leve med hinanden kærlighed, tillid og tryghed "til døden dem skiller".

Hvormange kristne kender du, som ikke har haft en eller anden form for sex før de blev gift?

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#31064 - 05/08/2004 13:34 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Sted: København

1) Skal en kvinde blive i et ægteskab med en voldelig mand?

Det kommer vel an på. Hvis jeg var gift med en mand der var voldelig over for mig eller børnene, og problemet ikke kunne løses her og nu, ville jeg flytte. Det er ikke det samme som at opløse ægteskabet. Og det kan efter min mening aldrig anses for udelukket, at problemet kan løses på et senere tidspunkt.

Hvis de flytter fra hinanden, hvad er så formålet med ægteskabet?
Hvorfor opretholde en sådan tom facade?
Blot fordi det måske kan løses i fremtiden?
Men, hvis kærligheden, tilliden og trygheden er væk? Hvad er der så at bygge på?
Da er det da mere reelt også nominelt at opløse det ægteskab, der reelt er opløst forlængst.
Komme videre med resten af sit liv istedet for at hænge fast i en kuldsejlet fortid.

Så abort i tilfælde af graviditet som følge af en voldtægt er også udelukket?

Så fordi han ønsker det bedste for folk, så forbyder han det næstbedste?

Og dem, der ikke kan finde det bedste, de må helt undvære?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#31065 - 05/08/2004 20:31 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

Jeg er blevet spurgt om, hvad kristen etik er ifølge Bibelen, og det er det, jeg forsøgeer at besvare.
Det er noget absolut og noget ganske andet end situationsetik, utilitarisme, samvittighedsetik, filosofi osv. osv.m som alt sammen er variable subjektive størrelser, afhængige af tider, steder, kulturer, traditioner osv.

Da er det da mere reelt også nominelt at opløse det ægteskab, der reelt er opløst forlængst.
Komme videre med resten af sit liv istedet for at hænge fast i en kuldsejlet fortid.

Ja, sådan må man se på sagen, hvis man ikke er kristen. Men et kristent ægteskab kan ikke være "reelt opløst" - det er Gud der har sammenføjet manden og kvinden, så de er blevet ét kød. (Og personlig mener jeg at risikoen for at komme til at befinde sig i et ægteskab, som føles kuldsejlet, er minimal, hvis ægteskabet indgås på kristne præmisser.)

"Så abort i tilfælde af graviditet som følge af en voldtægt er også udelukket?"

Ja.

" Så fordi han ønsker det bedste for folk, så forbyder han det næstbedste?"

Nej, utugt er ikke "det næstbedste", (hvis det er det du mener) men synd. Og syndens løn er døden.

"Og dem, der ikke kan finde det bedste, de må helt undvære?"

Nej, på ingen måde.
Her vil jeg svare med et skriftsted, Matt. 7, 9-11: Eller hvem af jer vil give sin søn en sten, når han beder om et brød, eller give ham en slange, når han beder om en fisk? Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres fader, som er i himlene, give gode gaver til dem, der beder ham!

Det betyder, at når et Guds barn beder sin himmelske far, som elsker ham, om at få opfyldt et ønske, så vil Gud altid give ham det, som er det bedste for ham, (ikke nødvendigvis det, som han selv mener, han har godt af!) og aldrig nogen sinde "det næstbedste" ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31066 - 05/08/2004 20:55 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men et kristent ægteskab kan ikke være "reelt opløst" - det er Gud der har sammenføjet manden og kvinden, så de er blevet ét kød.

Så et kristent ægteskab er ikke "reelt opløst" selvom de to personer flytter fra hinanden og derefter ikke nogensinde har noget at gøre med hinanden?

Og personlig mener jeg at risikoen for at komme til at befinde sig i et ægteskab, som føles kuldsejlet, er minimal, hvis ægteskabet indgås på kristne præmisser.

Vil du benægte at det forekommer?
At det overhovedet kan forekomme?

" Så fordi han ønsker det bedste for folk, så forbyder han det næstbedste?"

Nej, utugt er ikke "det næstbedste", (hvis det er det du mener) men synd. Og syndens løn er døden.

Nu er "utugt" ikke et ord, jeg ville bruge, men det dækker vel.
Vi taler i hvert fald om sex udenfor ægteskab.

Og, det er vel "synd" fordi Gud har forbudt det?

"Og dem, der ikke kan finde det bedste, de må helt undvære?"

Nej, på ingen måde.
...

Det betyder, at når et Guds barn beder sin himmelske far, som elsker ham, om at få opfyldt et ønske, så vil Gud altid give ham det, som er det bedste for ham, (ikke nødvendigvis det, som han selv mener, han har godt af!) og aldrig nogen sinde "det næstbedste" ...

Jamen så er deres liv jo altid det bedst tænkelige for dem.
Selv hvis de må gå igennem livet uden at møde den store kærlighed, glæden ved børn, glæden ved sex etc.
Skulle de have oplevet disse ting ville det simpelthen ikke have været godt for dem?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#31067 - 05/08/2004 21:04 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Engelsted, du spørger

"Når du taler om to onder, er det så to onder ud fra noget der er ondt i Guds øjne - altså et valg mellem to ting som i sig selv er absolut forkerte og begge går Guds vilje imod. Eller er der tale om et valg mellem to onder ud fra en almindelig medmenneskelig (humanistisk) betragtning?"

Jeg tror ikke, der er noget der "i sig selv" altid er forkert. Ingen handling kan vurderes isoleret fra sin sammenhæng.

Men det jeg prøver at forklare så godt jeg kan, er Guds vilje, som, ifølge kristendommen er at læse i Bibelen. Almindelige medmenneskelige (humanistiske) betragtninger er jo netop ikke absolutte, men skiftende og subjektive.

"Hvormange kristne kender du, som ikke har haft en eller anden form for sex før de blev gift?"

Det ved jeg ikke - jeg har ikke spurgt alle de kristne jeg kender. Men jeg kender dog nogle par, om hvem jeg ved, at de har valgt at vente med sexuelt samliv, til de blev gift.

Men det er for så vidt ikke relevant, hvor mange eller hvor få, for om der så ikke eksisterede ét eneste menneske, der fulgte Guds bud herom, ville det ikke lave om på budet.

"Gud er Gud, om alle mand var døde", står der i en dejlig salme. Guds ord kan intet menneske lave om på, det er som skrevet står i Bibelen. Men det står os frit for at lade være med at rette os efter det.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31068 - 05/08/2004 21:36 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Kristina:

Jeg tror ikke, der er noget der "i sig selv" altid er forkert. Ingen handling kan vurderes isoleret fra sin sammenhæng.

Det kan jeg kun være helt enig i. Men er det ikke det samme som at anerkende, at etik må være situationsbestemt?

Kristina:

Men det jeg prøver at forklare så godt jeg kan, er Guds vilje, som, ifølge kristendommen er at læse i Bibelen. Almindelige medmenneskelige (humanistiske) betragtninger er jo netop ikke absolutte, men skiftende og subjektive.

Jamen når handlinger ikke kan vurderes løsrevet fra deres sammenhæng, hvordan kan Guds vilje så for en moderne dansker være at finde i bibelen, som jo er skrevet i en helt anden tid og i en helt anden kultur?

Jeg vil ikke modsige, at man måske kan finde en vis inspiration i bibelen, men man kan da næppe finde færdige formler klar til anvendelse.

Thomas:

"Hvormange kristne kender du, som ikke har haft en eller anden form for sex før de blev gift?"

Kristina:

Det ved jeg ikke - jeg har ikke spurgt alle de kristne jeg kender. Men jeg kender dog nogle par, om hvem jeg ved, at de har valgt at vente med sexuelt samliv, til de blev gift.

Men det er for så vidt ikke relevant, hvor mange eller hvor få, for om der så ikke eksisterede ét eneste menneske, der fulgte Guds bud herom, ville det ikke lave om på budet.

Selvfølgelig kan man godt mene at et bestemt valg (seksuel afholdenhed indtil ægteskabet) er rigtigt, selvom de fleste måtte vælge noget andet.

Men har man et absolut bud (om seksuel afholdenhed) som praktisk taget ingen overholder, så burde det vil give anledning til nogle overvejelser.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#31069 - 05/08/2004 22:11 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Engelsted,

Men er det ikke det samme som at anerkende, at etik må være situationsbestemt?

Jo! Med undtagelse af kristen etik!
Guds ord er gældende for alle mennesker til alle tider og skal ikke opdateres, kun fortolkes.

Jamen når handlinger ikke kan vurderes løsrevet fra deres sammenhæng, hvordan kan Guds vilje så for en moderne dansker være at finde i bibelen, som jo er skrevet i en helt anden tid og i en helt anden kultur?

Det hænger netop sammen med, at Gud er suveræn, hævet over sine elskede skabninger, og at han er den samme fra evighed til evighed.

hvordan kan Guds vilje så for en moderne dansker være at finde i bibelen, som jo er skrevet i en helt anden tid og i en helt anden kultur?

Ja, er det ikke forunderligt?
Men sandt!

Jeg finder i Bibelen alt hvad jeg har brug for som moralsk vejledning i mit liv som moderne dansker A.D 2004 !

"Men har man et absolut bud (om seksuel afholdenhed) som praktisk taget ingen overholder, så burde det vil give anledning til nogle overvejelser.

Ja, netop, i høj grad!
For mig at se er det så tydeligt, at netop det, at så få overholder det, er årsag til rigtig mange ulykkelige skæbner. De fleste lever efter deres egen moral, som fører dem hid og did som vinden blæser. De bygger på sand og ikke på klippen, hvad der som regel medfører megen sorg og elendighed. Men også det kan man læse om i Bibelen (Matt 7):

Jesu lignelsen om huset på klippen og huset på sand:

Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen. Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort.«

Da Jesus var færdig med denne tale, var skarerne slået af forundring over hans lære; for han underviste dem som en, der har myndighed, og ikke som deres skriftkloge ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#31070 - 05/08/2004 22:58 Re: Absolut / relativt ???? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Shalom aleychem..

Ikke kun kristen etik, men også jødisk...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#31071 - 06/08/2004 08:29 Re: Absolut / relativt ???? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Peter - eller Shalom Kefas -

Ja, du har ret (tror jeg da!) også jødisk etik, som jeg ganske vist ikke kender så meget til ...

Jeg vil spørge dig om noget, som jeg ikke rigtig kan finde ud af, og som du selvfølgelig kun skal svare på, hvis du har lyst: Du har i dine indlæg lagt stor vægt på at repræsentere en jødisk baggrund, som, så vidt jeg da forstår, slet ikke er din egen personlige.

Hvordan hænger det sammen?

Skal det forstås som en kamp for modarbejde den triste tendens, som vi finder i megen overfladisk "moderne" kristendom, til vi glemmer "Kristendommens Jødiske Rødder" - cf. Skarsaunes gode bog om emnet - og nøjes med at beskæftige os med det nye testamente, hvorved vi netop skærer rødderne over, og dermed også begrænser forudsætningerne for en helhedsforståelse af evangeliet?

Eller er der andet og mere i det?
Lever du i praksis dit liv efter jødiske regler og traditioner?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær