Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#31039 - 15/03/2004 19:22 læstadianer hvem er de ? brug for hurtig svar.
Katen
Bruger

Reg.: 10/10/2002
Sted: tja
Hejsa

Sidder pt. og skriver danskopgave over Populærmusik fra Vittula.
I romanen omtales læstadianerne - er der nogle der kan fortælle lidt om denne tro de har ?
Udfra bogen kan jeg læse at de ikke må drikke og skal opfører sig som ordentlige kristne.

Desuden er der nogle der kender navnet på Sveriges statsreligion eller hvad man kalder det.

Håber der er nogle der har et godt bud - da jeg skriver et mindre tema i opgaven om religion i opgaven.

Venlig Hilsen Katharina

Ps: Håber på hurtig svar - da som I nok kan regne ud sidder midt i opgaven.

Til toppen 
#31040 - 15/03/2004 19:33 Re: læstadianer hvem er de ? brug for hurtig svar. [Re: Katen]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej katen
Da du skal bruge det hurtigt svarer jeg blot efter hukommelsen.

Laestadianerne er en vaekkelsebevaegelse blandt lapperne/samerne i nordsverige, nordnorge og Finland startet af Laestadius i 1800-tallet. De fungerer indenfor de lutherske statskirker, men er mere separatistiske end de fleste andre vaekkelsesbevaegelser. De laegger saerligt meget vaegt paa skriftemaalet og bruger Luthers Huspostille en hel del.

Sverige har ikke en statsreligion emre, da kirke og stat blev adskilt for et par aar siden. Indtil da var Statsreligionen officielt evangelisk-luthersk(ligesom Dk er det officielt) med det officielle navn "Svenska Kyrkan".

mvh. Magnus

Til toppen 
#31041 - 16/03/2004 01:14 Re: læstadianer hvem er de ? brug for hurtig svar. [Re: Katen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Som en tilføjelse til Magnus' svar føjer jeg lige et par links til. Om ikke andet kan det jo være, at du har brug for en notehenvisning.

artikler om læstadianismens baggrund og historie
(kik under "artikkelsamling")

artikelsamling om læstadianismen

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær