0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#30802 - 10/03/2004 22:07
Re: Kristendom og politik
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej malli!
Jeg har grundet lidt over dit gode spørgsmål.
Kunne du måske lægge ud med at sige lidt om, hvad det er for ideer, som du mener, at højrefløjen har, som "klart ikke støtter de svage?
Og hvem er egentlig de svage"? Og hvordan er de svage? Og hvordan mener du, at de svage bedst kan støttes?
Og når du skriver "højrefløjen", tænker du så på den kirkelige eller den politiske?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30803 - 11/03/2004 01:38
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Som gode lutheranere skal vi jo holde tingene adskilt. Men det er jo ikke altid lige let.
Jeg vil nok nærmest sige, at to-regimente-læren efterhånden har mistet sin eksistensberettigelse: Såvel Paulus som Luther formulerede jo denne lære i samfund, hvor styreformen var stærkt ikke-demokratisk, så der har været ganske god grund til ikke at opfordre kristne til et egentligt politisk engagement. I dagens DK har vi derimod en demokratisk styreform, og tingene står derfor ganske anderledes nu, end de gjorde for 2000 hhv. 450 år siden.
Når man på venstrefløjen har ideer, der klart er i modstrid med Kirkens [...]
Hvilke "ideer" fra "venstrefløjen ... er i modstrid med" med hvilken "Kirke[s]" "ideer"?
og på højrefløjen har ideer, der [...] positivt støtter kirken.
Hvilke "ideer" fra "højrefløjen" er det, der "positivt støtter kirken"? Og igen: hvilken "kirke.." taler vi om her? Jeg går selv ind for en separation af kirke og stat, og set i det perspektiv er det lidt svært ikke at komme til den konklusion, at Enhedslisten har mere "positivt" at byde Kristi legeme end fx Venstre. Var det i øvrigt ikke netop Venstres integrationsminister, der fik på puklen for at krænke religionsfriheden med sit forslag om en skærpet kontrol med udenlandske forkyndere i DK?
Hvordan navigerer I som kristne i det hurlumhej?
Stemmer ved valgene efter bedste overbevisning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30804 - 11/03/2004 06:21
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kristina Mht "højrefløj" tænker jeg ren politik!, jeg har endnu aldrig forstået den kirkelige opdeling  De svage er i første omgang de der ikke kan selv - de udstødte hvadenten årsagen er alder, arbejdsløshed, sygdom e.a., hvor meldingen er "noget for noget", som var det hunde, der kunne straffes/belønnes til at gøre en ekstra indsats!...i kraft af skattelettelser til de højeste indtægter  men jeg tænker også i forebyggelse, herunder både fysisk og psykisk arbejdsmiljø, og forebyggelse af kriminalitet (SPK), hvor jeg mener at vores nuværende regering gør forbavsende lidt. Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#30805 - 11/03/2004 06:39
[Re: gnomen]
|
Bruger
|
Hej Gnomen
Hvilke "ideer" fra "venstrefløjen ... er i modstrid med" med hvilken "Kirke[s]" "ideer"?
SF har jo et direkte krav om ægteskab for homoseksuelle i Folkekirken, Enhedslisten arbejder for en egentlig verdsliggørelse, og vil bl.a. have afskaffet kristendomsundervisningen http://www.enhedslisten.dk/nyhed.asp?nyhed=1656. Verdsliggørelsen i sin yderste konsekvens kender vi bla. fra Polen, hvor regeringen tidligere har bundet kirken på mund og hånd.
Du spørger "hvilken kirke", jeg mener ikke at vi her kan adskille Folkekirken fra andre kirker, for et slag eller angreb imod Folkekirken er samtidig et angreb imod de øvrige kristne kirker.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30806 - 11/03/2004 12:29
|
Bruger
|
SF har jo et direkte krav om ægteskab for homoseksuelle i Folkekirken,
Folkekirken er kun nævnt ét sted i SFs Princip- og perspektivprogram 2003, hvor der i pkt. 4.2.6. "Ligeværdighed og mangfoldighed" står:
"Trossamfund skal behandles ens af staten, og derfor skal folkekirkens særstatus ophæves gennem en adskillelse af kirke og stat. Der skal skabes ligestilling uanset seksuel orientering gennem oplysning og ved at fjerne lovgivningsmæssig forskelsbehandling, herunder fuldstændig ligestilling af homoseksuelle og heteroseksuelle par."
Heraf fremgår det, at SF vil arbejde for "en adskillelse af kirke og stat" og "fjerne lovgivningsmæssig forskelsbehandling" (min kursivering) mht. "homoseksuelle og heteroseksuelle par", og det sigter formentlig på adoptionsmuligheder. Der står intet om "et direkte krav om ægteskab for homoseksuelle i Folkekirken".
Enhedslisten arbejder for en egentlig verdsliggørelse,
Jeg kan ikke se noget i Enhedslisten forslag, som jeg ikke kan støtte. At binde dansk identitet og kristendom sammen er en anakronisme, der simpelthen ikke afspejler den virkelighed, vi lever i.
og vil bl.a. have afskaffet kristendomsundervisningen http://www.enhedslisten.dk/nyhed.asp?nyhed=1656.
Også et forslag, jeg kun kan støtte. Personligt så jeg helst, at man i stedet underviste i et kultur- eller idéhistorisk fag, hvor også børn med anden kulturel baggrund end 'dansk' ville kunne være med. Argumentet for at beholde kristendomsundervisningen i folkeskolen er som regel, at det styrker børnenes kulturelle identitet, men det er ikke rigtigt: I den konkrete undervisning gennemgås de bibelske fortællinger, så at sige som de 'direkte' står, uden at blive relateret til den brug, der senere er blevet gjort af dem, og dette kan næppe opfattes som andet end forkyndelse. Hvis det virkelig var et spørgsmål om at kende til det danske samfunds rødder, ville det være langt mere relevant at se bort fra Biblen og i stedet koncentrere sig om kristendommen som institution, hvilket jo passende kunne gøres i historietimerne.
Verdsliggørelsen i sin yderste konsekvens kender vi bla. fra Polen, hvor regeringen tidligere har bundet kirken på mund og hånd.
Jeg kender ikke til forholdene i Polen. Kan du uddybe?
Du spørger "hvilken kirke", jeg mener ikke at vi her kan adskille Folkekirken fra andre kirker, for et slag eller angreb imod Folkekirken er samtidig et angreb imod de øvrige kristne kirker.
Den kan jeg ikke følge. Kan du uddybe?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30807 - 11/03/2004 13:05
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Malli
Ja det kan unægteligt være svært at navigere i det politiske spektrum, men jeg har nu i mange år stemt på Kristendemokraterne (tidligere Kristeligt Folkeparti) og det har jeg da i sinde at blive ved med fordi jeg netop synes at det er det parti som har den bedste politik både etisk set og praktisk set, det parti arbejder virkelig for de svage og udstødte samtidig med at jeg vil karakterisere det som et midterparti som hælder mest til højrefløjen, altså med andre ord, at de kæmper for de svage og samtidig støtter kirken.
Hej fra Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30808 - 11/03/2004 17:25
|
Bruger
|
Hej Gnomen
Det er jo lidt af et projekt at navigere rundt på hjemmesiderne, men med hensyn til SF står det faktisk:
"Det registrerede partnerskab
Det er i dag et krav for at indgå registreret partnerskab i Danmark, at den ene part har bopæl i landet og er dansk statsborger eller er statsborger i et land med partnerskabslovgivning svarende til den danske, eller at parret har boet i Danmark i mindst 2 år. Disse krav stilles ikke til heteroseksuelle, der ønsker at indgå ægteskab. Det er ej heller muligt at indgå registreret partnerskab på danske ambassader i udlandet på samme måde, som man dér kan indgå ægteskab.
SF mener, at det registrerede partnerskab bør ligestilles fuldstændigt med ægteskab. Der er derfor heller ingen grund til, at der i lovgivningen opereres med begge begreber. Homoseksuelle skal kunne indgå ægteskab på fuldstændig samme måde som heteroseksuelle.
Danmark skal arbejde aktivt for, at registrerede partnerskaber/ægteskaber mellem homoseksuelle anerkendes i alle EU-lande. Som reglerne er i dag omfatter den fri bevægelighed (med familie) kun heteroseksuelle. Danmark bør ligeledes arbejde aktivt for, at registrerede par, som udsendes til tjeneste i internationale organisationer, skal have samme vilkår som heteroseksuelle ægtepar.
SF mener, at også Folkekirken bør indstifte ægteskaber mellem homoseksuelle/registrerede partnerskaber på samme måde som ægteskaber mellem heteroseksuelle"http://www.sf.dk/index.php?article=3554
Mht Polen er mit kendskab nu også temmelig begrænset, men jeg har da læst at det kommunistiske styre gjorde en stor indsats for at hindre den kristne kirkes virke i katolske kilder.
m:Du spørger "hvilken kirke", jeg mener ikke at vi her kan adskille Folkekirken fra andre kirker, for et slag eller angreb imod Folkekirken er samtidig et angreb imod de øvrige kristne kirker.
Jeg er egentlig lidt splittet på spørgsmålet om en deling´mellem stat/kirke. Rent umiddelbart lyder det jo fornuftigt....ikke mindst i forhold til læren, som ligger mig meget på sinde!!, hvor der er sket en opblødning på en række områder, jeg finder uacceptabel. Men omvendt har kirken jo fungeret som stødpude i en lang række situationer, og kirken har en i mine øjne positiv indflydelse på de beslutninger der bliver taget. Iflg kristendemokraterne har de haft stor indflydelse på Europas opbygning efter 2 verdenskrig - her tænker jeg specielt på det sociale område. Hvor et land som USA, der ellers kalder sig "kristne"- i hvertilfælde går der en storm gennem landet over Janet Jacksons ene bryst , tydeligvis mangler en højere etisk indflydelse i landets politik (stor analfabetisme, stor social armod med manglende muligheder for lægehjælp, dødstraf osv osv osv)....så det er ikke bare lige...
Med hensyn til at det påvirker andre kirker, mener jeg at det går ud over hele kristi legeme, hvis der foretages yderligere verdsliggørelse! i Folkekirken. Kristenheden er jo en organisme, og svækkelse et sted påvirker andre steder.
Mkh Malli
Ændret af malli (11/03/2004 17:29)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30809 - 11/03/2004 17:48
[Re: Maijannes]
|
Bruger
|
Hej Maijannes Tak for dit svar. Der er ingen tvivl om at jeg er stor tilhænger af KD på en lang række etiske områder...og jeg finder da i særdeleshed deres kristne livssyn yderst sympatisk!! Men øøøh, så kommer "bare lige" at de vil fjerne efterlønnen samt har et noget negativt syn på fagbevægelsen.....i hvertfald eksklusivaftaler, som de vil forbyde, hvilket betyder en svækkelse af fagbevægelsen på arbejdspladserne, hvilket alt andet lige kun kan skabe en svækkelse af løn og ansættelsesforhold for de ansatte. Men selvfølgelig var jeg kristen direktør ville det jo være helt fint  . Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30810 - 11/03/2004 21:40
|
Bruger
|
Det er jo lidt af et projekt at navigere rundt på hjemmesiderne,
Enig (se nedenfor).
men med hensyn til SF står det faktisk:
[...]
SF mener, at også Folkekirken bør indstifte ægteskaber mellem homoseksuelle/registrerede partnerskaber på samme måde som ægteskaber mellem heteroseksuelle http://www.sf.dk/index.php?article=3554
Der havde jeg så ikke lige kigget. Tak for henvisningen.
Mht Polen er mit kendskab nu også temmelig begrænset, men jeg har da læst at det kommunistiske styre gjorde en stor indsats for at hindre den kristne kirkes virke i katolske kilder.
OK, så forstår jeg bedre. Sammenstillingen af "[v]erdsliggørelsen i sin yderste konsekvens" (herfra) og "det kommunistiske styre" holder efter min mening ikke: Det styrende motiv for klapjagten på religiøse (samt i ligeså høj grad ateister, hvad enten de var intellektuelle, homoseksuelle, kunstnere, etc.) under "det kommunistiske styre" var primært blot at få lukket munden på kritiske røster, ikke at indføre en sekulær stat. Man kan måske sige, at "[v]erdsliggørelsen" i kommunismen fungerede som en god undskyldning for at få pløjet landskabet godt og grundigt igennem, så den egentlige dagsorden (=magtmonopolet) havde bedre vækstbetingelser.
Jeg er egentlig lidt splittet på spørgsmålet om en deling´mellem stat/kirke. Rent umiddelbart lyder det jo fornuftigt....ikke mindst i forhold til læren, som ligger mig meget på sinde!!, hvor der er sket en opblødning på en række områder, jeg finder uacceptabel.
Ja, det er da især mhp. den aktuelle læresump i Folkekirken, at en adskillelse lyder som det mest fornuftige. Bjerg og Steffensens karakterisering af folkekirken som "det oppegående dødsleje"*) er efter min mening ret præcis.
Men omvendt har kirken jo fungeret som stødpude i en lang række situationer, og kirken har en i mine øjne positiv indflydelse på de beslutninger der bliver taget.
Det tror jeg ikke. Forklaring: Ingen kan udtale sig på folkekirkens vegne, så der har i så fald været tale om, at enkelte medlemmer (evt. i større eller mindre sammenslutninger) har "fungeret som stødpude" og haft en "positiv indflydelse på de beslutninger der [er] bl[evet] taget". Dette ville fint kunne finde sted uden en sammenfiltring af kirke og stat.
Iflg kristendemokraterne har de haft stor indflydelse på Europas opbygning efter 2 verdenskrig - her tænker jeg specielt på det sociale område.
Som sagt tror jeg ikke, at det har været afgørende med en sammenfiltring af kirke og stat, men at det sagtens ville kunne finde sted uden.
Hvor et land som USA, der ellers kalder sig "kristne"-
Ja, ikke bare det: De taler ligefrem om at være Guds eget land. (Ironisk nok har samme nation skrevet "In God we trust" på pengesedlerne - i København er Børsen og Holmens kirke da i det mindste adskilt af en kanal på en 20-30 meters bredde. )
i hvertilfælde går der en storm gennem landet over Janet Jacksons ene bryst ,
Hvad havde de forventet, at der ville gemme sig derinde? - en sammenrullet sok? 
tydeligvis mangler en højere etisk indflydelse i landets politik (stor analfabetisme, stor social armod med manglende muligheder for lægehjælp, dødstraf osv osv osv)....så det er ikke bare lige...
Så vidt jeg husker, er det teologiske landskab i USA vist ret domineret af calvinismen, der til tider har prædiket materiel velfærd som tegn på at være blandt de frelste, så det virker ikke så ubegribeligt endda. I øvrigt går demokraternes John Kerry jo netop til valg på løfter om forbedring af bl.a. uddannelse og sociale forhold, så man må da håbe, at han vinder - og i så fald holder, hvad han lover. Bortset fra det, er USA juridisk set en sekulær stat, så ethvert indslag af kristen indflydelse (eller mangel på samme) på politiske beslutninger er udelukkende en følge af det sekulære demokratis præmisser.
Med hensyn til at det påvirker andre kirker, mener jeg at det går ud over hele kristi legeme, hvis der foretages yderligere verdsliggørelse! i Folkekirken. Kristenheden er jo en organisme, og svækkelse et sted påvirker andre steder.
Jeg mener ikke, at en adskillelse af kirke og stat er en "svækkelse" af kirken - tværtimod.
*) Bjerg, Svend & Steffensen, Palle H. (2003): "Nedlæg folkekirken - det oppegående dødsleje", Gylling: Høst & Søn. Det er en fremragende (meget polemisk) bog, der kort og præcist karakteriserer folkekirkens situation, for derefter at fremlægge et konkret forslag til dens nedlæggelse, og endelig kritisk undersøger de mest hyppige argumenter for folkekirkens bevarelse. Klart anbefalelsesværdig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30811 - 12/03/2004 06:52
|
Bruger
|
Hej Gnomen
OK, så forstår jeg bedre. Sammenstillingen af "[v]erdsliggørelsen i sin yderste konsekvens" (herfra) og "det kommunistiske styre" holder efter min mening ikke: Det styrende motiv for klapjagten på religiøse (samt i ligeså høj grad ateister, hvad enten de var intellektuelle, homoseksuelle, kunstnere, etc.) under "det kommunistiske styre" var primært blot at få lukket munden på kritiske røster, ikke at indføre en sekulær stat. Man kan måske sige, at "[v]erdsliggørelsen" i kommunismen fungerede som en god undskyldning for at få pløjet landskabet godt og grundigt igennem, så den egentlige dagsorden (=magtmonopolet) havde bedre vækstbetingelser.
Ja såmænd. Du har virkelig et godt argument her!!! Jamen så må jeg hellere komme på biblioteket. Tak for dit besyv, det har sat nogle tanker igang.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30812 - 12/03/2004 09:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
.. interessante betragtninger i denneher tråd, jeg er selv stadig uafklaret og læser med stor interesse hvad I skriver. Gnomen skriver: Jeg mener ikke, at en adskillelse af kirke og stat er en "svækkelse" af kirken - tværtimod Hm, muligvis. Det, som får mig til trods alle gode og tungtvejende argumenter for den store skilsmisse, indtil videre at stemme mod adskillelsen er, at jeg tror at færre i Danmark ville blive døbt, og færre komme til kristen tro, hvis ingen af "forkerte" (dvs. kulturelle, traditionsmæssige årsager" blev geleidet ind på kirkebænkene. (Jeg er selv en af dem, såeh ..). Jeg er fuldstændig klar over, at mange får stene for brød i folkekirken. Men der er altså også nogle, der får brød - livets brød - hvor de mindst havde ventet det. Men lad os holde samtalen varm og levende. Jeg synes det er et vigtigt emne. Mht. det partipolitiske landskab. Jo, jeg synes da også, at vores kristne tro må have nogle konsekvenser for, hvordan vi får anbragt vores krydser, men .. Malli, du skriver: Men øøøh, så kommer "bare lige" at de vil fjerne efterlønnen samt har et noget negativt syn på fagbevægelsen.....i hvertfald eksklusivaftaler, som de vil forbyde, hvilket betyder en svækkelse af fagbevægelsen på arbejdspladserne, hvilket alt andet lige kun kan skabe en svækkelse af løn og ansættelsesforhold for de ansatte. Men selvfølgelig var jeg kristen direktør ville det jo være helt fint .  Her må¨jeg sige dig imod!!! Solidariteten bør altid være hos de svageste! Som kristen lønmodtager bør du derfor sætte kryds ved det parti der forsøger at skabe de bedst betingelser for "erhvervslivet", dvs. de hårdtplagede arbejdsgivere, og som kristen arbejdsgiver bør man stemme på det parti, som især varetager lønslavernes interesser ... Jeg har selv prøvet begge roller. Nu er jeg så pensionist, og ved ikke hvor jeg skal krydse af næste gang. Men det bliver i hvert fald ikke på det parti, som primært markedsfører sig som "pensionistvenligt!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30813 - 12/03/2004 10:03
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Det, som får mig til trods alle gode og tungtvejende argumenter for den store skilsmisse, indtil videre at stemme mod adskillelsen er, at jeg tror at færre i Danmark ville blive døbt, og færre komme til kristen tro, hvis ingen af "forkerte" (dvs. kulturelle, traditionsmæssige årsager" blev geleidet ind på kirkebænkene. (Jeg er selv en af dem, såeh ..).
Sammenblandingen af kirke og stat geleider vel ikke folk til gudstjeneste? Kulturen og traditionerne ændrer sig vel heller ikke af at Folkekirken bliver uafhængig?
For mig at se er problemerne ved den nuværende ordning mere af principiel og økonomisk karakter: - vi er nogen, som ikke gider betale til andres overtro, - vi er nogen, som ikke kan acceptere at folkeskolerne skal forkynde en bestemt overtro, - vi er nogen, som ikke gider have en stat og nogle love der officielt bygger på andres overtro, - vi er nogen som ikke gider tvinges ned til degnen for at få opdateret vores folkeregisteroplysninger. - vi er nogen som ikke kan se det rimelige i, at visse foreninger har særrettigheder baseret på karakteren af deres overtro osv.
Hvad folk gør for egen regning og i privat regi kommer ingen ved, men staten skal ikke hverken støtte eller blåstemple det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30814 - 12/03/2004 10:57
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom Malli..
Jeg troede at du var kristen??
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#30815 - 12/03/2004 11:21
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver Sammenblandingen af kirke og stat geleider vel ikke folk til gudstjeneste? Kulturen og traditionerne ændrer sig vel heller ikke af at Folkekirken bliver uafhængig?
Jo, det tror jeg faktisk. At Danmark har papir på at være et kristent land, har en betydning, mener jeg. En nation er en enhed blandt andre lande, ligesom en person er en enhed i sit land. Men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Med hensyn til de økonomiske konsekvenser, som du vist synes er de væsentligste, ved jeg ikke, om det tal, der kommer til at stå på bundlinjen bliver rødt eller sort for kristne, hhv. ikke-kristne, hvis vi får ændret grundloven og adskilt stat og kirke. Staten betaler noget til kirken, som det er nu, og kirken betaler noget til staten. Og alle skal vel fortsat have et navn og et cpr-nr., og også begraves en dag ...
Angående dine øvrige betragtninger: Ja, sådan må du jo se på det, eftersom du er ateist.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30816 - 12/03/2004 11:46
|
Bruger
|
A: Hej ateist, du skriver Sammenblandingen af kirke og stat geleider vel ikke folk til gudstjeneste? Kulturen og traditionerne ændrer sig vel heller ikke af at Folkekirken bliver uafhængig?
K: Jo, det tror jeg faktisk. At Danmark har papir på at være et kristent land, har en betydning, mener jeg. En nation er en enhed blandt andre lande, ligesom en person er en enhed i sit land. Men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Lad os antage, at du har ret. Mener du så oprigtigt, at det bør være statens opgave at få folk geleidet til gudstjeneste? Eller er det blot fordi målet helliger midlerne?
Med hensyn til de økonomiske konsekvenser, som du vist synes er de væsentligste, ...
Nej, det er helt klart det principielle i det, som jeg synes er det væsentligste!
... ved jeg ikke, om det tal, der kommer til at stå på bundlinjen bliver rødt eller sort for kristne, hhv. ikke-kristne, hvis vi får ændret grundloven og adskilt stat og kirke.
Som nævnt er det principielle vigtigst for mig og jeg vil faktisk acceptere en økonomisk bet til Staten blot for at slippe for Folkekirken.
Jeg tror nu det bliver en økonomisk bet for Folkekirken.
Staten betaler noget til kirken, som det er nu, og kirken betaler noget til staten. Og alle skal vel fortsat have et navn og et cpr-nr., og også begraves en dag ...
Nu ved jeg ikke hvad det er kirken betaler til staten. Mig bekendt betaler den hverken skat eller moms.
Staten derimod betaler årligt omkr. 600 mio. til Folkekirken i direkte tilskud (og skatte-/momsfritagelsen udgør derudover et indirekte tilskud).
Du tænker måske på civilregistreringen men pga. stordriftsfordele etc. tror jeg nu det er begrænset, hvor meget ekstra det vil koste at lade folkeregisteret håndtere den sag. I sønderjylland fungerer det jo fint og jeg har ikke hørt nogen klage over, hvor dyr den sønderjyske ordning er.
I øvrigt trækker den statslige kontingentopkrævning for Folkekirken jo i den modsatte retning, hvilket ofte udelades af beregningerne.
Angående dine øvrige betragtninger: Ja, sådan må du jo se på det, eftersom du er ateist.
Det er nu ikke blot ateister, der har disse holdninger. Det er skam også folk i diverse trossamfund - ja sågar i Folkekirken selv.
Mener du iøvrigt at mine betragtninger er mindre relevante fordi jeg er ateist? Hvorfor ellers affeje dem med den begrundelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30817 - 12/03/2004 12:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver:
Mener du så oprigtigt, at det bør være statens opgave at få folk geleidet til gudstjeneste?
Jeg mener oprigtigt, at alle lovlige til rådighed stående midler skal bruges for at udbrede kendskabet til evangeliet, således at flest mulige mennesker frit kan tage stilling til budskabet, så at de ikke fravælger det på grund af uvidenhed.
Det er nu ikke blot ateister, der har disse holdninger. Det er skam også folk i diverse trossamfund - ja sågar i Folkekirken selv.
Mener du iøvrigt at mine betragtninger er mindre relevante fordi jeg er ateist? Hvorfor ellers affeje dem med den begrundelse?
Det var ikke min mening af "affeje" dine holdninger, og jeg synes bestemt dine betragtninger er relevante. Jeg tager dem til efterretning, men mener selvsagt, at du tager livsfarligt fejl.
Du har ret i, at der er mange, også kristne, som mener at stat og kirke bør skilles. Når jeg skrev, at dine betragtninger var udtryk for ateisme, var det ikke fordi du taler for, at stat og kirke skal adskilles, men fordi du konsekvent betegner kristendommen som overtro.
Alt det økonomiske har jeg en god grund til at lade være med at kommentere: Jeg har ikke beskæftiget mig med det og har derfor ingen kvalificeret mening om det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30818 - 12/03/2004 13:27
|
Bruger
|
Jeg mener oprigtigt, at alle lovlige til rådighed stående midler skal bruges for at udbrede kendskabet til evangeliet, ...
Og denne målsætning mener du tilsyneladende også skal gælde for staten og ikke blot troende private. Med andre ord mener du altså at den danske stat skal missionere for protestantismen?
I mine øjne er det faktisk at betragte som et statsligt overgreb på befolkningen.
... således at flest mulige mennesker frit kan tage stilling til budskabet, så at de ikke fravælger det på grund af uvidenhed.
Nu mindsker kendskabet til evangeliet ikke ligefrem folks uvidenhed. Evangeliet er en samling uunderbyggede påstande, som Staten på ingen måde kan legitimere at støtte.
Visse enkeltindivider mener at have en 'viden i hjertet' men en sådan "viden" kan Staten selvsagt ikke besidde og derfor må Staten nødvendigvis anlægge det synspunkt, at de kristne påstande ikke har noget på sig.
Det var ikke min mening af "affeje" dine holdninger, og jeg synes bestemt dine betragtninger er relevante. Jeg tager dem til efterretning, men mener selvsagt, at du tager livsfarligt fejl.
Tager jeg "livsfarligt fejl" ved at insistere på, at folks religiøse opfattelse må være deres egen sag og ske for deres egne midler?
Når jeg skrev, at dine betragtninger var udtryk for ateisme, var det ikke fordi du taler for, at stat og kirke skal adskilles, ...
Hvilket ellers var budskabet i mine betragtninger!
... men fordi du konsekvent betegner kristendommen som overtro.
Hvad den da helt klart også fremstår som i fraværet af beviser.
Alt det økonomiske har jeg en god grund til at lade være med at kommentere: Jeg har ikke beskæftiget mig med det og har derfor ingen kvalificeret mening om det.
Som tidligere nævnt er det altså også det principielle i sagen jeg specielt lægger vægt på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30819 - 12/03/2004 13:53
|
Bruger
|
Det, som får mig til trods alle gode og tungtvejende argumenter for den store skilsmisse, indtil videre at stemme mod adskillelsen er, at jeg tror at færre i Danmark ville blive døbt, og færre komme til kristen tro, hvis ingen af "forkerte" (dvs. kulturelle, traditionsmæssige årsager" blev geleidet ind på kirkebænkene. (Jeg er selv en af dem, såeh ..).
Helt klart vil færre blive døbt, det er der ingen tvivl om. Men om færre ligefrem vil "komme til tro"? Det tror jeg ikke: Aktuelt er det sådan, at Folkekirken de fleste steder i landet fungerer som formidler af kulturelle overgangsriter (dåb, konfirmation, bryllup og begravelse), der efter min mening kan sidestilles med værnepligten, det første besøg hos jordemoderen eller den 'obligatoriske' interrailtur efter gymnasiet. Evangeliet fungerer som regel kun som højtideligt folie om en kulturel praksis, og det er de færreste, der "komme[r] til kristen tro" ad den vej. Kirkerummet er i sig selv betydningsløst, for hvis det, det repræsenterer for den, der træder ind i det, ikke er andet end markeringen af vis højtidelighed - og ikke et bedehus -, så er der ikke mere i det end netop dét. En stor del af uviljen mod Folkekirken skyldes efter min mening, at dens kristne profil er alt for vag til, at man kan identificere sig med den som andet end et levn, man holder i hævd for at knytte en vis forbindelse til fortiden. Vi udstiller jo også stadig vinkingeskibe. Så hellere skære båndene til staten over og splitte kirken op i mindre enheder med hver deres profil (grundtvigsk, kulturkristen, luthersk, pinse etc.), som så til gengæld kan tegnes det klarere og dermed sørge for, at det hus, man i så fald træder ind i, har en fast betydning, så den der søger kan finde. Derudover skal man heller ikke undervurdere reklamens magt, og her er initiativer som fx Natkirke, søgergudstjeneste, gadeevangelisation etc., som også foregår i frikirkerne, jo oplagte muligheder for at få evangeliet ud - og frikirkerne lader jo ikke ligefrem til at have problemer med medlemstallene.
Jeg er fuldstændig klar over, at mange får stene for brød i folkekirken. Men der er altså også nogle, der får brød - livets brød - hvor de mindst havde ventet det.
Bestemt. Men har en Folkekirke sammenknyttet med staten været en nødvendig betingelse? Selvfølgelig er der et element af hjemfølelse, der spiller ind: Folkekirken er vi alt andet lige mere trygge ved end frikirkerne, men det rent administrative spørgsmål berøres ikke heraf, tror jeg: Der er stadig efter en adskillelse mulighed for bibeholdelse af den kulturkirke, de fleste kender, blot vil den være drevet af private initiativer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30820 - 12/03/2004 14:05
|
Bruger
|
Evangeliet er en samling uunderbyggede påstande, som Staten på ingen måde kan legitimere at støtte.
Dette er (selv hvis det var rigtigt ) ikke relevant: "Staten ... støtte[r]" også "uunderbyggede påstande" som fx menneskerettigheder, hvilket jo ikke er noget problem. Der, hvor problemet til gengæld ligger, er, at staten ved at fungere som protestantistisk missionsforening, grundlæggende overtræder den tanke om religionslighed, der bør være fundamental i et demokratisk samfund anno 2003. Som det er nu, kommer man til at tænke på den fabelagige sætning fra Orwells "Kammerat Napoleon": "Alle dyr er lige, men nogle er mere lige end andre". Det holder ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30821 - 12/03/2004 14:06
|
Bruger
|
Tak for dit besyv, det har sat nogle tanker igang.
I lige måde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30822 - 12/03/2004 14:33
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Malli  Grunden til, at KD vil af med eksklusivaftalerne er jo den, at disse aftaler forhindrer lønmodtagerne i at være medlem af den fagforening som de synes passer bedst til dem, her tænker jeg på den kristelige fagforening, som mange er imod fordi dens medlemmer ikke har strejkeret, hvilket jeg personligt heller ikke forstår eller er enig i, men jeg synes det er forkert at forhindre nogen i at være medlem af den fagforening, eller for den sags skyld enhver anden fagforening, men samtidig vil jeg da også sige at det ville alt andet lige være mest logisk at organisere sig i den fagforening som varetager de forskellige faggruppers interesser, det må enhver jo gøre op med sig selv. Du har måske ret i, at det ville svække fagforeningerne på arbejdspladserne, men mange vælger jo netop den kristelige fagforening bla. fordi kontingentet er billigere og at de heller ikke støtter et bestemt parti som f.eks. LO, SID der støtter socialdemokraterne, og hvis man ikke selv er socialdemokrat og ikke ønsker at støtte dem, så ville det da være nærliggende at melde sig ind i en fagforening som ikke støtter Socialdemokraterne. Hvad angår efterlønnen, så er KD imod den fordi den er alt for dyr, og at alt for mange går på efterløn selvom de måske havde kræfter til endnu nogle år på arbejdsmarkedet. Efterlønnen var oprindelig indført for at give nedslidte lønmodtagere mulighed for pension før tiden fordi de ikke havde/har kræfter til mere. Desuden skal man jo have betalt til ordningen i 25 år for at kunne få glæde af den. Det er måske meget godt, det kan måske være med til at forhindre at alt for mange der stadig har overskud til at arbejde går før tiden, jeg synes man skal reservere efterlønnen til dem den var tænkt til, nemlig de nedslidte lønmodtagere, og så lade dem der stadig har lyst og kræfter til at arbejde nogle år endnu gøre det til fælles gavn for hele samfundet. Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#30823 - 12/03/2004 14:43
|
Bruger
|
Hej Kristina
Her må¨jeg sige dig imod!!! Solidariteten bør altid være hos de svageste! Som kristen lønmodtager bør du derfor sætte kryds ved det parti der forsøger at skabe de bedst betingelser for "erhvervslivet", dvs. de hårdtplagede arbejdsgivere, og som kristen arbejdsgiver bør man stemme på det parti, som især varetager lønslavernes interesser ...
Den logik køber jeg godtnok ikke. Den hårdtplagede arbejdsgiver har selv valgt, og er oftest i en situation hvor han kan, det har og kan lønslaven sjældent...og det er oftest sidstnævnte der sidder tilbage med Sorteper i form af arbejdsskader (manganforgiftning for at tage et varmt emne ), og slås imod et system i årevis for at få skaden anerkendt - mens staklen, han arbejdede for kan nyde sin gode opsparede pension i sydens sol. Her vil min solidaritet være dem samme uanset hvilken stilling jeg besad.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30824 - 12/03/2004 15:09
[Re: Maijannes]
|
Bruger
|
Hej Maijannes
Som medlem af en fagforening har du frameldingsret http://www.lo-aarhus.dk/Files/Filer/Hverve.pdf, hvis du ikke ønsker at støtte Soc.dem.
Det er rigtigt at kristelig fagforening er billigere end de øvrige, men man glemmer her, at det er fagforeningerne der har tilkæmpet sig de løn og ansættelsesforhold der er gældende, så faktisk lukrerer man på andres arbejdsindsats.
Når kristelig fagforening, og evt andre via forbud imod eksklusivaftaler vil få større indflydelse, betyder dette, at de kollektive overenskomster bliver undergravet gennem fagforeningens iøvrigt lovlige! aktionsmulighed til gene for alle de ansattes bedre løn og arbejdsforhold. Kristelig fagforening bidrager hermed til at "enhver er sin egen lykkes smed".
Mht efterlønsordningen betaler man selv et beløb i måneden, om det er for dyrt eller ej, kommer vist an på hvem man taler med, og ikke mindst hvordan man prioriterer....måske skulle man indstille nogle af prestigebyggerierne (broer og metroer), og evt. lade nogle af de udenlandske firmaer betale, bare et symbolsk beløb, i statskassen.
Mkh Malli
Ændret af malli (12/03/2004 15:23)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30825 - 12/03/2004 15:46
|
Bruger
|
A: Evangeliet er en samling uunderbyggede påstande, som Staten på ingen måde kan legitimere at støtte.
G: ... (selv hvis det var rigtigt) ...
Jamen, hvis du kan underbygge påstanden om fx Guds eksistens så skal du da endelig sige til. Og, kan du ikke det, så må du vel give mig ret?
Dette er ... ikke relevant: "Staten ... støtte[r]" også "uunderbyggede påstande" som fx menneskerettigheder, hvilket jo ikke er noget problem.
Menneskerettighederne er ikke uunderbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed - det er et sæt holdninger. Så der er stor forskel på de to ting!
Der, hvor problemet til gengæld ligger, er, at staten ved at fungere som protestantistisk missionsforening, grundlæggende overtræder den tanke om religionslighed, der bør være fundamental i et demokratisk samfund anno 2003. Som det er nu, kommer man til at tænke på den fabelagige sætning fra Orwells "Kammerat Napoleon": "Alle dyr er lige, men nogle er mere lige end andre". Det holder ikke.
Denne del af dit indlæg er jeg enig i.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30826 - 12/03/2004 17:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver:
Og denne målsætning mener du tilsyneladende også skal gælde for staten og ikke blot troende private. Med andre ord mener du altså at den danske stat skal missionere for protestantismen? I mine øjne er det faktisk at betragte som et statsligt overgreb på befolkningen.
Statsligt overgreb? Vi har et folkevalgt ting, og jeg håber da, at du er enig med mig i, at jeg ikke er diskvalificeret på grund af min kristne tro, men inden for lovens rammer har samme ret som du til at propagandere og missionere.
Der er lande, hvor kristendommen er forbudt, og hvor mange forfølges og sidder i fængsel og endda dræbes som martyrer for deres tros skyld. Jeg er taknemmelig for at være så priviligeret at bo i et demokratisk land, hvor jeg har medindflydelse på, hvad staten skal eller ikke skal.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30827 - 12/03/2004 18:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist spurgte:
Tager jeg "livsfarligt fejl" ved at insistere på, at folks religiøse opfattelse må være deres egen sag og ske for deres egne midler?
Du er i din fulde ret til at insistere, og hvis du kan få tilstrækkelig mange mennesker til at insistere tilsvarende, vil du få gennemført hvad du ønsker. Men kristendommen kan ingen udrydde, det er jeg sikker på.
Med udtrykket "...... tager livsfarligt fejl" mente jeg fortabelsen af muligheden for et evigt liv hos Gud.
Og du behøver ikke at fortælle mig, at du anser min tro for at være rent knald i låget, for det ved jeg skam godt at du mener, og ikke kun det, men endda skadelig.
For ifølge din profil er dit anliggende jo at bekæmpe kristendommens indflydelse på det danske samfund. Og det er du i din fulde ret til.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30828 - 12/03/2004 19:20
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
hej kristina Du skriver:
Hm, muligvis. Det, som får mig til trods alle gode og tungtvejende argumenter for den store skilsmisse, indtil videre at stemme mod adskillelsen er, at jeg tror at færre i Danmark ville blive døbt, og færre komme til kristen tro, hvis ingen af "forkerte" (dvs. kulturelle, traditionsmæssige årsager" blev geleidet ind på kirkebænkene. (Jeg er selv en af dem, såeh ..).
For en gang skyld er jeg enig med Soeren Kierkegaard. Han skrev bla. at Statskirken snarere var en vaccination mod sand kristendom end en hjaelp til det(at jeg saa nok er uenig med subjektivisen, pietisten og lovtraellen Soeren Kierkegaard i hvad kristendom er, er en anden sag). En kirke som doeber boern, hvor foraeldrene ikke paa nogen maade opdrager dem i den kristne tro, som uddeler Herrens legeme og blod til enhver uanset bodfaerdighed, som velsigner aabenabr synd, herudner homofili, som tillader en hedning at praedike ateisme fra den praedikestole samt praester, der fornaegter forsoningen af Guds vrede paa korset og den evige fortabelse, hvorved de dybest set er antikrister, er ikke en hjaelp til at bevare troen i det danske folk. Det er en pervertering af evangeliet. Jeg ville hellere leve under et rigtigt hedensk styre end en statskirke, der bilder folk ind at de er kristne trods ubodfaedrighed og som praediker alles frelse og fornaegter kernen i kristendommen, forsoningen paa korset. Efter kommunismens fald, var der flere der fandt ud af, at det eneste sted kommunismens ateistiske projekt var lykkedes i befolkningen var skandinavien, hvor socialdemokrater var holdt op med at kraeve kirken loesrevet fra staten, men istedet infiltrerede den indefra. (Ellers er jeg ikke specielt anti-socialdemokratisk).
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#30829 - 12/03/2004 19:57
|
Bruger
|
Jamen, hvis du kan underbygge påstanden om fx Guds eksistens så skal du da endelig sige til.
Denne diskussion hører hjemme i ”Tro, fornuft og videnskab”. Jeg vender tilbage til den.
Menneskerettighederne er ikke uunderbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed - det er et sæt holdninger.
Så der er stor forskel på de to ting!
Jeg har svært ved at se, hvordan dette tilbageviser min pointe fra forrige indlæg: Hvis menneskerettighederne som "et sæt holdninger" ikke kan underbygges, så er de vel også "uunderbyggede"?
Ændret af gnomen (12/03/2004 20:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30830 - 12/03/2004 19:59
[Re: chemnitz]
|
Bruger
|
lovtraellen Soeren Kierkegaard
Hvem er det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30831 - 12/03/2004 20:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Magnus, ja, ja, ja - (trefoldigt) og så alligevel, for mit eget vedkommende: nej!
Du skriver: . Jeg ville hellere leve under et rigtigt hedensk styre end en statskirke, der bilder folk ind at de er kristne trods ubodfaedrighed og som praediker alles frelse og fornaegter kernen i kristendommen, forsoningen paa korset.
Jeg ville godt nok ikke hellere leve under et rigtig hedensk styre, jeg ville nødig sælge ud af arvesølvet og udskifte Dannebrogs hvide kors på kærlighedens røde farvegrund med et hedensk banner, dertil holder jeg for meget af mit fædreland.
Og vores med rette forkætrede folkekirke kan næppe bilde folk ret meget ind, for absolut ingen kan tale på dens vegne, det er nok de fleste klar over. Den er hverken Tove Fergos eller biskoppernes eller præsternes eller menighedsrådenes kirke. Egentlig synes jeg slet ikke det er nogen kirke overhovedet, men nærmere en slags administrativ pararaply-organisation for forskellige kirke-, sociale-, kulturelle og andre fællesskaber. Og trods sin helt håbløse organisation har den, for mig at se i al sin rummelighed en kvalitet, som jeg nødig ville undvære.
Det kirkefællesskab, jeg selv er med i, velsigner på ingen måde synd, "herunder homofili, tillader ikke en hedning at praedike ateisme og fornægter ikke forsoningen af Guds vrede paa korset og den evige fortabelse".
Der er mange huller i "Jerusalems mure", jfr. Guds bygmester (Nehemias), og jeg forbliver indtil videre ved mit "hul" - samtidig med at jeg fuldt ud påskønner og glæder mig over dit arbejde for vores fælles sag - den kristne forkyndelse - der hvor du nu befinder dig.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30832 - 12/03/2004 22:47
|
Bruger
|
A: Menneskerettighederne er ikke uunderbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed - det er et sæt holdninger. Så der er stor forskel på de to ting!
G: Jeg har svært ved at se, hvordan dette tilbageviser min pointe fra forrige indlæg: Hvis menneskerettighederne som "et sæt holdninger" ikke kan underbygges, så er de vel også "uunderbyggede"?
De er nok uunderbyggede men ikke påstande om verdens indretning.
Et krav om at mennesker bør være fri for slaveri er væsentligt forskellig fra en påstand om at der findes en gud.
Enhver lov er i et eller andet omfang udtryk for et sæt holdninger - det kommer man ikke udenom. Men love der støtter diverse vilde påstande om verdens indretning kan man langt hen ad vejen komme udenom.
Love der støtter protestantisk missionering falder i den sidste kategori!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30833 - 12/03/2004 23:07
|
Bruger
|
Du er i din fulde ret til at insistere, og hvis du kan få tilstrækkelig mange mennesker til at insistere tilsvarende, vil du få gennemført hvad du ønsker.
Jeg ved skam godt at jeg er i min gode ret til at insistere. Det er uinteressant.
Det, jeg er interesseret i, er hvor uenig du er med mig i, at "folks religiøse opfattelse må være deres egen sag og ske for deres egne midler".
Men kristendommen kan ingen udrydde, det er jeg sikker på.
Det kan kun tiden vise. Mange - hvis ikke de fleste - religioner er jo uddøde.
Med udtrykket "...... tager livsfarligt fejl" mente jeg fortabelsen af muligheden for et evigt liv hos Gud.
Så det knyttede sig til min personlige ateisme og ikke mit krav om adskillelse af kirke og stat? I så fald er der tale om en helt anden debat.
Og du behøver ikke at fortælle mig, at du anser min tro for at være rent knald i låget, for det ved jeg skam godt at du mener, og ikke kun det, men endda skadelig.
Jamen det plejer jeg vel heller ikke at fortælle dig?
For ifølge din profil er dit anliggende jo at bekæmpe kristendommens indflydelse på det danske samfund.
Det stemmer.
Og det er du i din fulde ret til.
Det ved jeg skam godt - og heldigvis for det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30834 - 12/03/2004 23:22
|
Bruger
|
A: Med andre ord mener du altså at den danske stat skal missionere for protestantismen? I mine øjne er det faktisk at betragte som et statsligt overgreb på befolkningen.
K: Statsligt overgreb?
Ja! At misbruge staten til at presse sin overtro ned over hovedet på andre mennesker er for mig at se et overgreb på disse mennesker. Det er ikke et overgreb i klasse med tortur, forsvindinger o.l. men ikke desto mindre et overgreb.
Vi har et folkevalgt ting, og jeg håber da, at du er enig med mig i, at jeg ikke er diskvalificeret på grund af min kristne tro, men inden for lovens rammer har samme ret som du til at propagandere og missionere.
Det burde fremgå ret klart, at jeg overhovedet ikke taler om din ret til, på privat basis, at propagandere og missionere.
Jeg taler om at statens ret til at propagandere og missionere.
Al snak om at du er diskvalificeret pga. din kristne tro er noget du har grebet ud af den blå luft.
Der er lande, hvor kristendommen er forbudt, og hvor mange forfølges og sidder i fængsel og endda dræbes som martyrer for deres tros skyld.
Og? Jeg kan virkelig ikke se relevansen.
Jeg er taknemmelig for at være så priviligeret at bo i et demokratisk land, hvor jeg har medindflydelse på, hvad staten skal eller ikke skal.
At vi har demokrati er ikke det samme som at flertallet har ret til at begå overgreb mod mindretallet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30835 - 13/03/2004 09:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver:
Jeg taler om statens ret til at propagandere og missionere.
Prøv at komme med et konkret eksempel.
Staten er jo ikke en størrelse som kan tale. Mennesker kan tale, det gør mange af os, både i og uden for de styrende organer, og det har vi vel alle ret til? Hvordan bærer man sig ad med at "misbruge staten til at begå overgreb"?
Jeg har også selv i væsentlige ting en udpræget minoritetsholdning og er underkastet love og regler og beslutninger, jeg bestemt ikke bryder mig om, men jeg vil ikke af den grund hævde, at vores styre ikke har ret til at styre, som de gør.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30836 - 13/03/2004 11:08
|
Bruger
|
A: Jeg taler om statens ret til at propagandere og missionere.
K: Prøv at komme med et konkret eksempel.
Som du måske husker startede dette med følgende:
K: Jeg mener oprigtigt, at alle lovlige til rådighed stående midler skal bruges for at udbrede kendskabet til evangeliet, ...
A: Og denne målsætning mener du tilsyneladende også skal gælde for staten og ikke blot troende private. Med andre ord mener du altså at den danske stat skal missionere for protestantismen?
Vi talte altså om det principielle i sagen - om "statens ret", som der står.
Når det er sagt så skal jeg gerne nævne både statens økonomiske støtte og kristendomsundervisningen som aktuelle eksempler på at staten (indirekte) propaganderer og missionerer for protestantismen.
Staten er jo ikke en størrelse som kan tale.
Staten er en størrelse, der kan tvangsinddrive mine penge og give dem til Folkekirken. Staten er en størrelse, der kan fastlægge linierne for folkeskolens undervisning. Etc.
Mennesker kan tale, det gør mange af os, både i og uden for de styrende organer, og det har vi vel alle ret til?
IGEN: Jeg taler altså ikke om jeres ret til, som privatpersoner, at missionere etc. - jeg taler om Statens ret til samme!
Du prøver hele tiden at gøre det til en sag om at undertrykke kristnes rettigheder men det er altså IKKE det, der er tale om her. Der er tale om at fjerne folkekirkekristnes særrettigheder, hvorved I kristne vil have de samme rettigheder som alle andre.
Hvordan bærer man sig ad med at "misbruge staten til at begå overgreb"?
Man skriver fx ind i Grundloven, at der skal være en bestemt religion, der har særstatus. Jeg siger ikke at du personligt har gjort det, men du hylder princippet, hvorfor det er dig jeg beder retfærdiggøre det.
Jeg har også selv i væsentlige ting en udpræget minoritetsholdning og er underkastet love og regler og beslutninger, jeg bestemt ikke bryder mig om, men jeg vil ikke af den grund hævde, at vores styre ikke har ret til at styre, som de gør.
Forskellen på demokrati og flertalsdiktatur er at flertallet ikke misbruger sin status som flertal. Hvor grænsen går er selvsagt uklart men i mine øjne er der en grænse for, hvad en demokratisk stat kan tillade sig.
At udbrede kendskabet til nogen form for religiøs overtro falder ikke indenfor denne grænse!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30837 - 13/03/2004 14:41
|
Bruger
|
A: Menneskerettighederne er ikke uunderbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed - det er et sæt holdninger. Så der er stor forskel på de to ting!
G: Jeg har svært ved at se, hvordan dette tilbageviser min pointe fra forrige indlæg: Hvis menneskerettighederne som "et sæt holdninger" ikke kan underbygges, så er de vel også "uunderbyggede"? A: De er nok uunderbyggede men ikke påstande om verdens indretning.
Nej, muligvis ikke, men hvorfor er det relevant? Min oprindelige pointe var, at hvis statens missionering for protestantismen skulle forbydes, fordi protestantismens påstande var "uunderbyggede", så måtte statens missionering for menneskerettighederne også skulle forbydes, da også menneskerettighederne, som du skriver, er "uunderbyggede".
Hvis kravet om underbyggelse på den anden side kun gælder for "påstande om virkelighedens beskaffenhed", således at staten kun bør missionere for underbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed, så gør du staten til en metafysisk smagsdommer på et meget tvivlsomt filosofisk grundlag: Kun det, der efter en nærmere angivet (og med garanti kontroversiel) metafysisk standard kan godtages som en underbygget påstand om virkelighedens beskaffenhed, er det tilladt for staten at missionere for. Med andre ord: Staten skal gå fra at missionere for én metafysik til at missionere for en anden.
Herimod vil jeg stille det alternativ op, at staten overhovedet ikke skal være nogen missionær for metafysik, men udelukkende koncentrere sig om at udstikke de juridiske og administrative rammer for en sådan missionering (religiøs eller ateistisk) i et ikke-statligt regi. Det er hvad jeg forstår ved religionsfrihed og -lighed: Hvad folk tror og tænker om, hvordan virkeligheden er skruet sammen, og hvordan de bruger deres ytringsfrihed til at meddele andre dette, er deres private sag og ikke noget, staten skal blande sig i, sålænge de pågældende holder sig inden for lovens rammer i deres handling, tanke og livsførelse.
Men love der støtter diverse vilde påstande om verdens indretning kan man langt hen ad vejen komme udenom.
Ja, man bør efter min mening også gøre det, jf. ovenfor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30838 - 13/03/2004 15:37
|
Bruger
|
A: De er nok uunderbyggede men ikke påstande om verdens indretning.
G: Nej, muligvis ikke, men hvorfor er det relevant? Min oprindelige pointe var, at hvis statens missionering for protestantismen skulle forbydes, fordi protestantismens påstande var "uunderbyggede", så måtte statens missionering for menneskerettighederne også skulle forbydes, da også menneskerettighederne, som du skriver, er "uunderbyggede".
Ja, det er yderst relevant. Når jeg siger at Staten ikke skal støtte udbredelsen af uunderbyggede påstande, så er det underforstået uunderbyggede påstande om verdens beskaffenhed. At mennesket er født frit er for mig at se ikke en påstand - det er et normativt krav.
Og, det er altså ikke så meget kravet om at man ikke må slå ihjel, der harmer mig. Det er påstandene om at der findes en gud, at denne gud skabte verden, at der var et syndefald, en syndflod og en opstandelse på tredjedagen. Den slags uunderbyggede påstande skal Staten ikke fremme!
Hvis kravet om underbyggelse på den anden side kun gælder for "påstande om virkelighedens beskaffenhed", således at staten kun bør missionere for underbyggede påstande om virkelighedens beskaffenhed, så gør du staten til en metafysisk smagsdommer på et meget tvivlsomt filosofisk grundlag: Kun det, der efter en nærmere angivet (og med garanti kontroversiel) metafysisk standard kan godtages som en underbygget påstand om virkelighedens beskaffenhed, er det tilladt for staten at missionere for. Med andre ord: Staten skal gå fra at missionere for én metafysik til at missionere for en anden.
Herimod vil jeg stille det alternativ op, at staten overhovedet ikke skal være nogen missionær for metafysik, men udelukkende koncentrere sig om at udstikke de juridiske og administrative rammer for en sådan missionering (religiøs eller ateistisk) i et ikke-statligt regi. Det er hvad jeg forstår ved religionsfrihed og -lighed: Hvad folk tror og tænker om, hvordan virkeligheden er skruet sammen, og hvordan de bruger deres ytringsfrihed til at meddele andre dette, er deres private sag og ikke noget, staten skal blande sig i, sålænge de pågældende holder sig inden for lovens rammer i deres handling, tanke og livsførelse.
Tjah... jeg synes nu staten har en pligt til at sikre at børn i dette land lærer ting som at Jorden er rund, i kredsløb om Solen og holdes fast af tyngdekraften. Så kan du vælge at kalde det missionering for en anden "metafysisk standard", hvis du vil. Da der imidlertid er tale om velunderbyggede påstande så rører det mig ikke det mindste. Påstandene om drager, dæmoner og talende æsler skal derimod ikke indgå i pensum!
A: Men love der støtter diverse vilde påstande om verdens indretning kan man langt hen ad vejen komme udenom.
G: Ja, man bør efter min mening også gøre det, jf. ovenfor.
Du er vel ikke i tvivl om, at det også var det jeg mente med min sætning? Staten skal ikke støtte religiøs missionering!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30840 - 14/03/2004 01:18
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Og "Marsmænd", måske?
Nu vidste jeg ikke, at det var en del af den protestantiske lære, men okay.
Drager? Hvordan kommer de ind i billedet? Drager er jo et kulturfænomen der er mange tusinde år gammelt og kommer fra den kinesiske kultur. Men når vi nu ikke er kinesere kan jeg godt se de ikke har meget at gøre i dagens Danmark.
Det er skam ikke et rent kinesisk fænomen:
Du bragte havet i oprør i din styrke og knuste dragehovederne på vandet. (Sl 74:13)
På den dag straffer Herren med sit skarpe, store og stærke sværd Livjatan, den flugtsnare slange, Livjatan, den bugtede slange; han dræber dragen i havet. (Es 27:1)
Et profetudsagn om dyrene i Sydlandet. Gennem nødens og trængslens land med hunløver og knurrende løver, med øgler og flyvende drager bringer de deres rigdomme på æslernes ryg og deres skatte på kamelernes pukler til et folk, der ikke kan gavne. (Es 30:6)
Talende æsler? Fra Peter Plys eller hvad?
Der hører det hjemme, men nej - det er faktisk fra Bibelen:
Da åbnede Herren æslets mund, og det sagde til Bileam: »Hvad har jeg gjort dig, siden du nu har slået mig tre gange?« Bileam sagde til æslet: »Du har tirret mig. Havde jeg haft et sværd i hånden, havde jeg slået dig ihjel!« Men æslet sagde til Bileam: »Er jeg ikke dit eget æsel, som du har redet på, lige fra du var lille til i dag! Plejer jeg måske at behandle dig på den måde?« »Nej,« svarede han. (4 Mos 22:28-30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30841 - 14/03/2004 14:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli!
Du skriver: Mht "højrefløj" tænker jeg ren politik!, jeg har endnu aldrig forstået den kirkelige opdeling ..
Næ, det er bestemt heller en betegnelse, jeg bryder mig om, da den let kan misforstås i partipolitisk retning.
Men Guds højre hånd er nævnt mange gange i Bibelen. Måske/måske ikke har den kirkelige betegnelse højrefløj sin oprindelse i Matt. 25,31-67 om verdensdommen, hvor folkene skal opdeles i bukkene ved Guds venstre side, og fårene ved Guds højre side.
Bukkene er her betegnelsen for dem, der ikke kom deres sultne, tørstige, fremmede, frysende, syge og fængslede medmennesker til undsætning, og fårene for dem, som hjalp dem. Jesus siger: "Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig."
Som det fremgår, er dette ikke nogen parallel til vores politiske højre/venstre-landskab, og heller ikke nogen diametral modsætning dertil.
Men den kirkelige højrefløj er i hvert fald mindre tilbøjelig end de liberale kirkefolk til at bøje og fortolke Bibelens tekster til bedre overensstemmelse med tidsånden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30842 - 14/03/2004 23:11
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Ateist  ..... dér fik jeg lige dét slået på plads. Jeg anede faktisk ikke der var ... talende æsler! ... i bibelen. Og angående drager: nåh dén drage.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30843 - 15/03/2004 00:07
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
..... dér fik jeg lige dét slået på plads.
Fint, hvis en ikke-kristen kan lære dig lidt om Bibelen. 
Jeg anede faktisk ikke der var ... talende æsler! ... i bibelen.
Nej, de fleste tror nok - som du gjorde - at den slags hører Peter Plys til.
Og angående drager: nåh dén drage.
Prøv hellere med flertalsformen:
Et profetudsagn om dyrene i Sydlandet. Gennem nødens og trængslens land med hunløver og knurrende løver, med øgler og flyvende drager bringer de deres rigdomme på æslernes ryg og deres skatte på kamelernes pukler til et folk, der ikke kan gavne. (Es 30:6)
Faktum er, at Bibelen taler om drager og et talende æsel - og mange andre ting, der heller ikke hører hjemme i folkeskolens pensum!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30844 - 15/03/2004 08:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver: Faktum er, at Bibelen taler om drager og et talende æsel - og mange andre ting, der heller ikke hører hjemme i folkeskolens pensum! Jamen sig mig, er det egentlig ikke kejserens skæg der her er til debat? Har du nogensinde oplevet, eller talt med nogen som har oplevet, nogen omtale endsige undervisning/fortolkning af disse prægtige æsel- og drage-tekster i folkeskolesammenhæng??? Spændende er de (jeg kendte dem godt, og du har faktisk givet mig lyst til yderligere fordybelse i dem!  - men de er meget langt fra kristendommens kerne, og eftersom den folkekirkelige undervisning i kristendom er særdeles sparsom, så tror jeg bestemt du kan være helt rolig for, at de ingen steder er med i pensum .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30845 - 15/03/2004 11:12
|
Bruger
|
Jamen sig mig, er det egentlig ikke kejserens skæg der her er til debat? Har du nogensinde oplevet, eller talt med nogen som har oplevet, nogen omtale endsige undervisning/fortolkning af disse prægtige æsel- og drage-tekster i folkeskolesammenhæng???
Spændende er de (jeg kendte dem godt, og du har faktisk givet mig lyst til yderligere fordybelse i dem! - men de er meget langt fra kristendommens kerne, og eftersom den folkekirkelige undervisning i kristendom er særdeles sparsom, så tror jeg bestemt du kan være helt rolig for, at de ingen steder er med i pensum ..
Lige netop historierne om drager og talende æsler er måske ikke pensum i folkeskolen, men de illusterer på udemærket vis den problematiske ånd, der gennemsyrer Bibelen: Fantasifulde eventyr der præsenteres som virkelighed. En del af disse eventyr er desværre pensum i folkeskolen.
For mig at se er skabelsen, syndefaldet, syndfloden, den brændende busk, Babelstårnet, Jonas i hvalen, opstandelsen og alle de andre myter i Bibelen lige så absurde som historierne om talende æsler og drager. Det er bare de færreste kristne, der kan se dette, hvorfor det i debat med kristne er dårlige eksempler at drage frem.
Det er derimod min erfaring, at mange (folkekirke)kristne bliver forlegne over at deres tro indholder så absurde ting som talende æsler og drager. Ja, de bliver som oftest helt overrasket over at sådanne ting er nævnt i Bibelen (de kender den dårligt og tror bare den rummer lidt hyggelig snak om "næstekærlighed"). Overfor kristne har disse ting derfor vist sig mere velegnede som eksempler på de absurditeter, jeg mener Bibelen er fuld af.
For mig er det ikke afgørende om det er den ene eller anden absurde myte børnene bliver præsenteret for. Jeg mener slet ikke at de i folkeskolesammenhæng skal præsenteres for nogen af dem. Hvis forældre ønsker at deres egne poder hører sådanne eventyr, må de altså arrangere det i privat regi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30846 - 15/03/2004 12:55
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej
Blot denne korte bemærkning:
Når GT omtaler forskellige slags dyr eller andre underlige væsener, så skyldes det ganske enkelt, at disse dyr symbolsk betød noget i folkets forståelse og derfor var en måde, som Gud brugte til at forklare ting som kunne være vanskelige. Ørnen og løven og det lydefri lam, som Jesus bl. a. senere bliver sammenlignet med. Heste osv. osv.
Mht. brug af æslet viser det Guds humor: At Gud ikke er afhængig af sin menneskeskabnings luner og at HAN iøvrigt kan alt.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30847 - 15/03/2004 13:15
Re: Symbolik i bibelen
|
Bruger
|
Hej Ateist
Jeg henviser til mit tidligere indlæg om dette emne.
Her er lidt ekstra:
Forskellig omtale af væsener, kvæg og fugle er symbolske i GT for grusomme herskere og onde konger. Bukke, tyre, geder og løver bruges enkeltvis til symbolsk til at angive et folkemængde, som er under et kongerige og horn bruges symbolsk om kraften i deres herredømme. Ligeså var det figurative sprog ofte fra landbrugsområdet, at så, høste, at træde vinpersen osv. Disse metaforer gav mening og forståelse til folk i mellemøsten, hvor disse ting gav kulturel mening.
Billedsproget er anvendt overalt i bibelen og blev ganske enkelt brugt til at forklare vanskelige ting til mennesker på den tid.
Du skriver: Det er derimod min erfaring, at mange (folkekirke)kristne bliver forlegne over at deres tro indholder så absurde ting som talende æsler og drager. Ja, de bliver som oftest helt overrasket over at sådanne ting er nævnt i Bibelen (de kender den dårligt og tror bare den rummer lidt hyggelig snak om "næstekærlighed"). Overfor kristne har disse ting derfor vist sig mere velegnede som eksempler på de absurditeter, jeg mener Bibelen er fuld af. Citat slut.
Kommentar: Ja, dine kommentarer viser den manglende viden om konteksten i bibelen, men det kommer jo efterhånden.
Så bibelen er også på dette punkt meget fornuftig i sin opbygning- også selv for mennesker i den senmoderne rastløse tid.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30848 - 15/03/2004 14:17
[Re: carl]
|
Bruger
|
Når GT omtaler forskellige slags dyr eller andre underlige væsener, så skyldes det ganske enkelt, at disse dyr symbolsk betød noget i folkets forståelse og derfor var en måde, som Gud brugte til at forklare ting som kunne være vanskelige. Ørnen og løven og det lydefri lam, som Jesus bl. a. senere bliver sammenlignet med. Heste osv. osv.
En ting er at sammenligne Jesus med et lam - noget andet er at tale om flyvende drager som væsener, der eksisterer på et givent sted. Der er intet i konteksten, der angiver at der er tale om billedsprog. Det virker ærligt talt blot som en efterrationalisering, der skal gøre kristendommen mere "spiselig".
Iøvrigt, hvis du mener at "underlige væsener" normalt blot er symbolsk tale, så gælder det vel også Gud, Satan, englene, djævlene og de onde ånder? Så er de vel også blot ting, der "betød noget i folkets forståelse og derfor var en måde, ... at forklare ting som kunne være vanskelige."?
Mht. brug af æslet viser det Guds humor: At Gud ikke er afhængig af sin menneskeskabnings luner og at HAN iøvrigt kan alt.
Såden ser det måske ud i visse kristne øjne.
For undertegnede virker det blot som fri fantasi. Og, indtil I kan underbygge påstanden, så må Statens officielle holdning også være, at det er fri fantasi og derfor ikke noget den kan blåstemple.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30849 - 15/03/2004 14:30
|
Bruger
|
Jeg henviser til mit tidligere indlæg om dette emne.
Og jeg henviser til mit svar på samme.
Billedsproget er anvendt overalt i bibelen og blev ganske enkelt brugt til at forklare vanskelige ting til mennesker på den tid.
Jamen, der findes mig bekendt også mange kristne, der mener at hele Bibelen er billedsprog.
Det med at identificere passager som billedsprog er vist ikke ligefrem nogen videnskab men nærmere et spørgsmål om personlig tro og præferencer. Det man ikke kan lide i Bibelen er enten "den gamle pagt" eller "billedsprog", hvorved det hele pludselig bliver meget mere spiseligt. I mine øjne virker det dog oftest ret arbitrært, hvad den enkelte kristne retning udpeger som "billedsprog". For nogen er skabelsen på syv dage den skinbarlige virkelighed - for andre er det "billedsprog".
Ja, dine kommentarer viser den manglende viden om konteksten i bibelen, men det kommer jo efterhånden.
Efterhånden som hvad?
Mig bekendt er I kristne rygende uenige om konteksterne i Bibelen, så den "viden om konsteksten" er vel nærmest blot en skoling i en given kirkeretnings foretrukne udlægning?
Så bibelen er også på dette punkt meget fornuftig i sin opbygning- også selv for mennesker i den senmoderne rastløse tid.
Det har jeg hørt før, men ingen har endnu redegjort overbevisende for den påstand. For mig virker Bibelen rodet, uklar, påståelig og ret dårlig til at formidle et budskab - specielt da til "mennesker i den senmoderne rastløse tid", der har et alternativt verdensbillede at holde myterne op imod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30850 - 15/03/2004 17:48
|
Bruger
|
Hej Ateist
Du skriver: Det med at identificere passager som billedsprog er vist ikke ligefrem nogen videnskab men nærmere et spørgsmål om personlig tro og præferencer. Det man ikke kan lide i Bibelen er enten "den gamle pagt" eller "billedsprog", hvorved det hele pludselig bliver meget mere spiseligt. I mine øjne virker det dog oftest ret arbitrært, hvad den enkelte kristne retning udpeger som "billedsprog". For nogen er skabelsen på syv dage den skinbarlige virkelighed - for andre er det "billedsprog". Citat slut.
Kommentar:
Metaforerne er videnskabelige og historisk korrekte, så din nedgørelse af moderne kristnes opfattelse idag har ikke noget at gøre med datidens sprogopfattelse.
Du skriver tilslut: For mig virker Bibelen rodet, uklar, påståelig og ret dårlig til at formidle et budskab - specielt da til "mennesker i den senmoderne rastløse tid", der har et alternativt verdensbillede at holde myterne op imod. Citat slut.
Kommentar: Jeg må desværre korrigere dig. Bibelens budskab om tro holder stadig og udbredes -trods enkeltes manglende forståelse- stadig i et hidtil ukendt tempo i Sydamerika, Rusland og Kina. Millioner af mennesker i den senmoderne rastløse tid kommer til tro på evangeliet og oplever, at det er mere end teorier og påstande. Danmark kunne nok også om nogle år komme i samme situation-Jesus og Josefine- gjorde jo som du ved- meget for børn vedrørende troen på Gud og at bede aftenbøn.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30851 - 15/03/2004 18:35
|
Bruger
|
Hej Carl!
Metaforerne er videnskabelige og historisk korrekte, så din nedgørelse af moderne kristnes opfattelse idag har ikke noget at gøre med datidens sprogopfattelse.
Tjah.. det kan jeg jo så tage dit ord for eller lade være.
Vil du benægte, at kristne i dag er rygende uenige om, hvad der er billedsprog og hvad der skal tolkes bogstaveligt?
Hvis ikke, så må du da medgive, at mit udsagn ikke er en "nedgørelse" men en fair beskrivelse af situationen i dag.
A: For mig virker Bibelen rodet, uklar, påståelig og ret dårlig til at formidle et budskab - specielt da til "mennesker i den senmoderne rastløse tid", der har et alternativt verdensbillede at holde myterne op imod. Citat slut.
C: Jeg må desværre korrigere dig.
Hvilket jeg så ikke synes du gør (se nedenfor!).
Bibelens budskab om tro holder stadig og udbredes -trods enkeltes manglende forståelse- stadig i et hidtil ukendt tempo i Sydamerika, Rusland og Kina.
At kristendommen er i vækst - såfremt den er det - siger ikke ret meget om Bibelens evne til at formidle et budskab. Jeg vil mene at det siger mere om missionærernes evner i samme retning. Jeg tvivler oprigtigt på, at det alene er læsning af Bibelen, der overbeviser konvertitterne. Mon ikke snarere, det er vækkelsesmøderne (evt. med indbygget mirakel?), fælleskabet, suppekøkkenerne etc. der lokker folk til, hvorpå missionærerne så kan bearbejde dem? Når så først folk er blevet overbevist om at Biblen er Guds ord, ja så giver den lige pludselig mening for dem. Sjovt nok bekræfter deres egen læsning af den (altid?) missionærens fortolkning. Mit bud er, at folk læser det de vil læse. Det er jo også ret sigende, at mange af de stærkt troende herinde gladeligt indrømmer at der stadigvæk er ting de ikke forstår, selv efter mange års intens bibellæsning. Næh, den bog kunne være skrevet bedre!
Millioner af mennesker i den senmoderne rastløse tid kommer til tro på evangeliet og oplever, at det er mere end teorier og påstande.
Deres subjektive oplevelser kan vi andre jo ikke bruge til noget.
Iøvrigt kan en mia. mennesker altså godt tage fejl! Faktisk er der mindst 4 mia mennesker i denne verden, der tager fejl - hvis nemlig I kristne har ret (og her gør jeg den tvivlsomme forudsætning af I er enige om budskabet).
Danmark kunne nok også om nogle år komme i samme situation-Jesus og Josefine- gjorde jo som du ved- meget for børn vedrørende troen på Gud og at bede aftenbøn.
Vi kan jo håbe at seertallet og det efterfølgende bibelsalg blot var udtryk for en kortvarig interesse.
Under alle omstændigheder så tror jeg nu ikke rigtigt på nogen større kristen vækkelse i Danmark. Danskerne lader til at være mere interesseret i bankeånder og reinkarnation end i Helligånden og kødets opstandelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30852 - 15/03/2004 20:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist,
Danskerne lader til at være mere interesseret i bankeånder og reinkarnation end i Helligånden og kødets opstandelse.
Ja, du har ret i, at der er mange her i landet - jeg vil dog ikke generalisere og sige noget om hvad danskerne mener - der er mere interesseret i diffus spiritualitet på den ene side (det du kalder bankeånder og reinkarnation) og i bankrådgivning og selvrealisering på den anden side, end i at forholde sig til hvad kristendommen har at sige om Gud og mennesker, om liv og død, om tid og evighed.
Men nu hvor vi har fået begravet Bileams forlængst afdøde æsel vil jeg gerne vende tilbage til din utilfredshed med folkeskolen, som du mener underviser sagesløse børn i kristendom. Det synes jeg ikke den gør. Jeg synes, at du og dine trosfæller - undskyld meningsfæller  - forlængst har vundet kampen. Heldigvis kunne du tilføje, og desværre kunne jeg tilføje.
Det, som der undervises i under faget "kristendomskundskab" (er det ikke en time om ugen?) er nemlig overhovedet ikke forkyndende. Bør folkeskoleeleverne efter din mening end ikke få at vide, hvad der stod på Jelling-stenene - om at "danerne blev gjort kristne"? Må de heller ikke vide, hvem Martin Luther var, og hvad reformationen betød? Og at det ifølge kristendommen var Gud der skabte verden, og at de første mennesker hed Adam og Eva og blev forvist fra Edens have ... osv.?
Og at alle kristne, uenige som vi er om mange detaljer, tror på den treenige Gud, Faderen, Sønnen, Jesus, som Herre og Frelser, og Helligånden.
Det hørte jeg om, da jeg gik i skole, og det er mere end et par år siden. Det blev jeg faktisk ikke troende af. Jeg hørte nemlig også om Thor og Odin og Kain og Abel og Hans og Grete og Jonas i hvalens bug ... - og alt blev præsenteret i ét sammensurium som gamle myter og eventyr.
Så jeg tror godt du kan nedlægge våbnene. Du og dine har vundet. Folkeskolen er sekulariseret for længe, længe, længe siden ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30853 - 15/03/2004 21:32
|
Bruger
|
Men nu hvor vi har fået begravet Bileams forlængst afdøde æsel...
Må jeg minde dig om, at alt levende, der nævnes i Bibelen, forlængst er dødt. 
... vil jeg gerne vende tilbage til din utilfredshed med folkeskolen, som du mener underviser sagesløse børn i kristendom. Det synes jeg ikke den gør.
Øhh...?  Mener du ikke at faget "kristendomskundskab" underviser børnene (sagesløse eller ej) i kristendom? Det er jeg nu ellers ret sikker på er hele formålet med netop dette fag.
du og dine trosfæller - undskyld meningsfæller

Jeg synes, at du og dine ... meningsfæller ... forlængst har vundet kampen. Heldigvis kunne du tilføje, og desværre kunne jeg tilføje.
Desværre? Du mener altså ikke at Staten skal være religiøst neutral? Hvordan begrunder du dog at den skal foretrække én overtro fremfor de øvrige?
Det, som der undervises i under faget "kristendomskundskab" (er det ikke en time om ugen?) er nemlig overhovedet ikke forkyndende.
Det er det da. Regelmæssig gennemgang af udvalgte Bibelhistorier er i høj grad forkyndelse. Specielt da, når der ikke på tilsvarende vis undervises i Koranhistorier, Vediske historier og Scientologys metoder.
Faget underviser ikke børnene i kristendommens effekt på samfundet (hvorved pensum jo hører hjemme i historie/samfundsfag) - det underviser børnene i kristendommens tankegods.
Hvor mange timer der er tale om, ændrer intet ved det principielle i det. Iøvrigt bliver en time om ugen i 5(?) år til temmelig mange timer.
Bør folkeskoleeleverne efter din mening end ikke få at vide, hvad der stod på Jelling-stenene - om at "danerne blev gjort kristne"?
Jo da, det er jo et historisk faktum at danerne blev gjort kristne. Det bør de lære i historietimerne, når vikingetiden/middelalderen gennemgås.
Må de heller ikke vide, hvem Martin Luther var, og hvad reformationen betød?
De må skam gerne lære om de politiske, sociale og kulturelle effekter af reformationen - det er endnu et oplagt emne for historietimerne.
Og at det ifølge kristendommen var Gud der skabte verden, og at de første mennesker hed Adam og Eva og blev forvist fra Edens have ... osv.?
Og at alle kristne, uenige som vi er om mange detaljer, tror på den treenige Gud, Faderen, Sønnen, Jesus, som Herre og Frelser, og Helligånden.
Både og...
Jeg mener ikke at de bør bibringes nogen særlig viden om kristendommen. "Kristendomskundskaben" bør altså højest være ét emne blandt mange i et mere generelt fag om forskellige religiøse og filosofiske retninger.
Jeg mener heller ikke at de bør bibringes nogen særligt indgående viden om kristendommen. En 10-20 timers undervisning i emnet bør være rigeligt til at trække hovedlinierne op. Og, hovedlinierne er alt rigeligt for de fleste. Dem, hvis forældre ønsker en dybere viden hos deres børn, må selv sørge for yderligere undervisning - ligesom Muslimer o.a. i dag gør det.
Det hørte jeg om, da jeg gik i skole, og det er mere end et par år siden. Det blev jeg faktisk ikke troende af. Jeg hørte nemlig også om Thor og Odin og Kain og Abel og Hans og Grete og Jonas i hvalens bug ... - og alt blev præsenteret i ét sammensurium som gamle myter og eventyr.
Nu lægges der altså særlig vægt på kristendommen, så din ligestilling med undervisningen i Thor og Odin er ikke retvisende.
Det samme gælder sammenligningen med Hans og Grete, der jo klart fremstår som fiktion. Det stempel gives kristendomsundervisningen desværre ikke.
Så jeg tror godt du kan nedlægge våbnene. Du og dine har vundet. Folkeskolen er sekulariseret for længe, længe, længe siden ...
Folkeskolen er ikke sekulariseret så længe faget kristendomskundskab eksisterer. Den dag der blot undervises i kristendom som én blandt mange religiøse og filosofiske opfattelser da kan vi begynde at tale om sekularisering. Men først den dag der slet ikke undervises i religion i folkeskolen kan vi tale om fuld sekularisering.
Folkeskolen er ikke sekulariseret så længe det tillades at konfirmationsforberedelserne finder sted i folkeskoleregi.
Så nej: Jeg og mine har ikke vundet og derfor nedlægger jeg heller ikke våbnene foreløbigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30854 - 16/03/2004 00:05
|
Bruger
|
Hej ateist
Du skriver: Mon ikke snarere, det er vækkelsesmøderne (evt. med indbygget mirakel?), fælleskabet, suppekøkkenerne etc. der lokker folk til, hvorpå missionærerne så kan bearbejde dem? Når så først folk er blevet overbevist om at Biblen er Guds ord, ja så giver den lige pludselig mening for dem. Sjovt nok bekræfter deres egen læsning af den (altid?) missionærens fortolkning.Citat slut.
Kommentar: Jeg beklager, men du tager altså fejl. I Kina er der ingen missionærer- der må man nemlig ikke forkynde evangeliet- og derfor kan missionærer ikke bearbejde folk. Nej, folk får fat i bibelen underhånden, ofte kun enkelte kapitler, men sammen med at de ser Guds kraft i funktion, helbredelse, udfrielse af åndsmagter og andet kommer de til tro gennem mund til øre metoden. Evangeliet fortælles ganske enkelt fra den ene til den anden og de begynder at mødes i undergrundskirker.
I Irak har der været få kristne men nu kommer mange muslimer til tro på evangeliet uden missionærer og kun enkelte bibler kan fås.
Du skriver også: Det er jo også ret sigende, at mange af de stærkt troende herinde gladeligt indrømmer at der stadigvæk er ting de ikke forstår, selv efter mange års intens bibellæsning. Næh, den bog kunne være skrevet bedre! Citat slut.
Kommentar: Det er vel ikke kun kristne der kan være uenige. Økonomerne på Københavns og Århus Universitet har i mange år været uenige om væsentlige spørgsmål indenfor økonomi selvom 2+2 stadig er 4. Ikke desto mindre er det jo så fantastisk at så mange tager imod bibelens kernebudskab, nemlig evangeliet om Kristus. Så bogens indhold og ordet i praksis fungerer godt nok.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30855 - 16/03/2004 11:08
Re:kristendomskundskab
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist og kristina Er der et fag der hedder kristendomskundskab??? Da jeg gik i skole (langt senere end kristina  og lidt senere end ateist  ) blev det så vidt jeg husker lavet om til at skulle hedde "religion" og der skulle undervises i flere forskellige religioner i løbet af skoleåret. Kristendom skulle være en af dem.... resten skulle lære, elever og forældre blive enige om ...... Men sådan er det måske ikke længere
Jeg mener heller ikke at de bør bibringes nogen særligt indgående viden om kristendommen. En 10-20 timers undervisning i emnet bør være rigeligt til at trække hovedlinierne op. Og, hovedlinierne er alt rigeligt for de fleste. Dem, hvis forældre ønsker en dybere viden hos deres børn, må selv sørge for yderligere undervisning - ligesom Muslimer o.a. i dag gør det.
Hvis kristne forældre overlader oplæringen af deres børn til kristen tro til folkeskolen så kan de være ret sikre på at de bliver fejl-ernærede .......... jeg kender ingen som har fået hmmm... hvad skal man lige kalde det.... kristen kristendomsundervisning i en folkeskole..... De kristne friskoler (som man jo bare kan vælge fra) giver en kristen kristendomsundervisning..... men de underviser også i hvad en del andre religioner går ud på.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#30856 - 16/03/2004 12:19
[Re: Esmaralda]
|
Ordstyrer
Bruger
|
... der kan man bare se, Ester, - visse historier gentager sig åbenbart. For da jeg gik i skole, i fyrrerne, hed det altså "religion" !!!
Og forkyndende var det bestemt ikke, heller ikke den gang - - det var en kæmpestor kommuneskole, med 7 spor á 32 elever - og jeg er helt overbevist om, at den undervisning vi modtog ikke kunne hjælpe nogen til kristen tro.
Og hvis nogen havde den med hjemmefra, turde de i hvert fald ikke sige det, for den blev i høj grad latterliggjort - også af religionslæreren, kan jeg huske ..
... men Ateist har ret i, at vi faktisk gik til konfirmationsforberedelse.
Jeg kan kun huske, at jeg der lærte at drikke te uden sukker, og at liste og hviske og fnise, når vi skulle ind i kirken og have det overstået ..
Resten har fortabt sig i glemsel, så det kan ikke have gjort noget særligt indtryk ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30857 - 16/03/2004 14:43
|
Bruger
|
Hej kristina Hi - sjovt egentlig..... det vil altså sige at ateist har været uheldig at gå i skole i nogen af de mellemliggende årgange hvor de timer hed kristendomskundskab  Ja - konfirmationsundervisningen - jo den er der da..... Og ja - jeg vil da godt gå med til at det er en lidt skæv fordeling i forhold til andre religioner...... MEN det er jo altså "kun" de elever som vælger at blive konfirmeret som skal gå til konfirmationsforberedelse...... det er ikke tvang for alle..... DA jeg gik i skole havde de resterende fri de to timer om ugen det halve år drejer sig om..... Der var to fra en ikke-folkekirkelig-sammenhæng, de brugte tiden på at få undervisning til dåb mens vi andre gik "til præst" som det blev kaldt..... Derudover var der - så vidt jeg husker - en som bare brugte tiden til at have fri (og han fik endda lov til at komme med på "blå mandag" alligevel
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30858 - 16/03/2004 17:34
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Jeg er temmelig overbevist om, at der er lidt erindringsforskydning på spil. Hvis man fx kigger på dette lovforslag så fremgår det rimelig tydeligt, at faget i dag hedder kristendomskundskab og at det så vidt jeg kan se har heddet det siden minimum 1937.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#30859 - 16/03/2004 19:57
|
Bruger
|
Hej Carl!
I Kina er der ingen missionærer- der må man nemlig ikke forkynde evangeliet- og derfor kan missionærer ikke bearbejde folk. Nej, folk får fat i bibelen underhånden, ofte kun enkelte kapitler, men sammen med at de ser Guds kraft i funktion, helbredelse, udfrielse af åndsmagter og andet kommer de til tro gennem mund til øre metoden. Evangeliet fortælles ganske enkelt fra den ene til den anden og de begynder at mødes i undergrundskirker.
Hvis 1) folk ser "helbredelse, udfrielse af åndsmagter og andet", 2) folk kommer "til tro gennem mund til øre metoden" 3) "evangeliet fortælles ... fra den ene til den anden" 4) folk "mødes i undergrundskirker." så sker der da en eller anden form for missionering - og vel egl. ikke så langt fra den jeg beskrev. I hvert fald tyder det på at det er det talte ord fremfor den skrevne tekst, der får folk indfanget.
Det er vel også et faktum, at områder med katolsk påvirkning får katolske konvertitter mens områder med baptist-påvirkning får baptist-konvertitter. Endnu et klart tegn på at det, der betyder noget, er "missionærernes" udlægning af teksten fremfor selve teksten.
I Irak har der været få kristne men nu kommer mange muslimer til tro på evangeliet uden missionærer og kun enkelte bibler kan fås.
Virkelig?
Det er vel ikke kun kristne der kan være uenige.
Nej, da.
Økonomerne på Københavns og Århus Universitet har i mange år været uenige om væsentlige spørgsmål indenfor økonomi selvom 2+2 stadig er 4.
Nu hævder økonomerne jo heller ikke at have en guddommeligt inspireret bog med alle svarene. De udforsker virkeligheden og er selv i gang med at skrive svarene ned. Din sammenligning er derfor ikke relevant - det er to vidt forskellige situationer.
Iøvrigt tror jeg ikke indholdet af nogen økonomisk lærebog udlægges på så mange og så vidt forskellige måder som Bibelen gør. Enhver økonomisk lærebog lader derfor til at være mere effektiv til at kommunikere sit budskab end Bibelen er.
Ikke desto mindre er det jo så fantastisk at så mange tager imod bibelens kernebudskab, nemlig evangeliet om Kristus. Så bogens indhold og ordet i praksis fungerer godt nok.
Du forholder dig på ingen måde til bogen selv. Du bruger blot kristendommens angivelige vækst som indikator for bogens kvalitet. Det holder imidlertid ikke, da der er talrige andre faktorer, der har betydning for religioners vækst.
Hvis du virkelig mener, at en religions vækstrate er udtryk for kvaliteten af dens hellige skrift, så er Koranen vel også af højere kvalitet end Bibelen? Det foresvæver mig i hvert fald, at islam vokser hastigere end kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30860 - 16/03/2004 20:04
[Re: øhlenschlæger]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Øhlenschläger, nej i 1937 gik jeg ikke i skole - så gammel er jeg altså heller ikke - og jeg husker ikke forkert:
på det trykte og af min skole udarbejdede skoleskema står der faktisk religion. Det hed det altså dengang .. men det var det ikke ..  .. hverken den ene eller den anden slags ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30861 - 16/03/2004 20:25
|
Bruger
|
Er der et fag der hedder kristendomskundskab??? Da jeg gik i skole (langt senere end kristina og lidt senere end ateist ) blev det så vidt jeg husker lavet om til at skulle hedde "religion"...
Ja, som Øhlenschlæger også skriver, så er der et fag, der hedder "kristendomskundskab"! Iflg. Folkeskolelovens §5 omfatter "undervisningen i den 9-årige grundskole ... for alle elever":
Kristendomskundskab på alle klassetrin bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted.
... og der skulle undervises i flere forskellige religioner i løbet af skoleåret. Kristendom skulle være en af dem.... resten skulle lære, elever og forældre blive enige om ......
Men sådan er det måske ikke længere
Folkeskolelovens §6 lyder:
Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom. På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.
Så du har måske også lært lidt om andre religioner men bestemt ikke i samme mængde og på samme vilkår som du har lært om kristendommen.
Hvis kristne forældre overlader oplæringen af deres børn til kristen tro til folkeskolen så kan de være ret sikre på at de bliver fejl-ernærede .......... jeg kender ingen som har fået hmmm... hvad skal man lige kalde det.... kristen kristendomsundervisning i en folkeskole.....
Jamen så vil I jo slet ikke savne faget. Hvorfor er I så imod at afskaffe det?
De kristne friskoler (som man jo bare kan vælge fra) giver en kristen kristendomsundervisning..... men de underviser også i hvad en del andre religioner går ud på.....
Jeg taler slet ikke om de kristne friskoler. Så længe friskoler lever op til det minimumskrav man fra statens side må stille til dem, så må de derudover undervise børnene i hvad de vil. Det er imidlertid noget andet med Folkeskolen, der er statens undervisningstilbud. Ligesom minimumskravet så bør den ikke på nogen måde fremme religiøs tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30862 - 16/03/2004 20:33
|
Bruger
|
Fine anekdoter, men hvad er relevansen? Altså udover måske at latterliggøre min modstand imod dette 'harmløse' fag?
Og forkyndende var det bestemt ikke, heller ikke den gang - - det var en kæmpestor kommuneskole, med 7 spor á 32 elever - og jeg er helt overbevist om, at den undervisning vi modtog ikke kunne hjælpe nogen til kristen tro.
Hvor meget eller lidt I fik ud af undervisningen ændrer intet ved det principielle i sagen.
Og, som tidligere skrevet: Hvis udbyttet af faget er så ringe, så kan I da umuligt savne det.
... men Ateist har ret i, at vi faktisk gik til konfirmationsforberedelse.
Jeg kan kun huske, at jeg der lærte at drikke te uden sukker, og at liste og hviske og fnise, når vi skulle ind i kirken og have det overstået ..
Resten har fortabt sig i glemsel, så det kan ikke have gjort noget særligt indtryk ..
Hvor meget eller lidt I fik ud af undervisningen ændrer intet ved det principielle i sagen.
Og: Hvis udbyttet af undervisningen er så ringe, så kan I da umuligt savne den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30863 - 16/03/2004 20:40
|
Bruger
|
Hi - sjovt egentlig..... det vil altså sige at ateist har været uheldig at gå i skole i nogen af de mellemliggende årgange hvor de timer hed kristendomskundskab
Eller også er jeg bare den eneste af os to, der kan huske fagets navn?
Ja - konfirmationsundervisningen - jo den er der da.....
Det er den nemlig.
Og ja - jeg vil da godt gå med til at det er en lidt skæv fordeling i forhold til andre religioner......
Lidt skæv?
Prøv at holde følgende sætning
Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom.
op imod denne her
På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.
Lidt skæv er noget af en underdrivelse.
MEN det er jo altså "kun" de elever som vælger at blive konfirmeret som skal gå til konfirmationsforberedelse...... det er ikke tvang for alle.....
At der ikke er tvang ændrer da intet ved, at konfirmationsforberedelsen intet har at gøre i Folkeskoleregi.
Mener du fx også at der bør være en times koranlæsning hver dag for dem, der ønsker dette?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30864 - 16/03/2004 21:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver:
Fine anekdoter, men hvad er relevansen? Altså udover måske at latterliggøre min modstand imod dette 'harmløse' fag?
Det var bestemt ikke min hensigt at latterliggøre din modstand, men at give udtryk for min sorg over, at den undervisning jeg modtog i min barndoms skole var ligeså mangelfuld, som den er i dag.
Jeg mener jo, at så længe Danmark har papir på at være et kristent land med en evangelisk-luthersk folkekirke, så har folkeskolen også en forpligtelse til at undervise i, hvad kristendommen handler om. Og ligesom en tonedøv person ikke bør undervise i musik, synes jeg ikke at en ateist skal undervise i religion.
Jeg godt tænke mig at spørge dig: Hvis vi nu forestiller os vores samfund helt renset for enhver religiøs indflydelse, det som du jo gerne ser, hvordan mener du så, at det ville være bedre, end det er i dag? Hvordan ville det være anderledes end nu, økonomisk, politisk, socialt, osv.? Ville befolkningen efter din opfattelse få bedre kår og trives bedre?
Jeg tror du må have nogle visioner, siden du bruger så megen energi på at bekæmpe vores tro. Måske har du lyst til at fortælle om dem ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30865 - 16/03/2004 21:56
|
Bruger
|
Jeg mener jo, at så længe Danmark har papir på at være et kristent land med en evangelisk-luthersk folkekirke, så har folkeskolen også en forpligtelse til at undervise i, hvad kristendommen handler om.
At der er problemer med Grundloven bliver da ikke bedre af at man også indbygger problemer i Folkeskoleloven.
For mig skal begge dele afskaffes så hurtigt som muligt. Rækkefølgen er ikke i sig selv afgørende, men da det er langt lettest at ændre Folkeskoleloven så vil jeg mene vi skal starte der.
Og ligesom en tonedøv person ikke bør undervise i musik, synes jeg ikke at en ateist skal undervise i religion.
Nu kan man altså sagtens vide noget om religion uden at være troende. Og man kan i hvert fald være mindst lige så objektiv i sin fremstilling.
Jeg godt tænke mig at spørge dig: Hvis vi nu forestiller os vores samfund helt renset for enhver religiøs indflydelse, det som du jo gerne ser, hvordan mener du så, at det ville være bedre, end det er i dag? Hvordan ville det være anderledes end nu, økonomisk, politisk, socialt, osv.? Ville befolkningen efter din opfattelse få bedre kår og trives bedre?
Fraværet af religiøs diskrimination gør samfundet bedre på samme måde som fraværet af kønsdiskrimination. Derfor må religionslighed (fremfor blot religionsfrihed) være et absolut minimum.
Jeg vil så - af principielle årsager - have at man fjerne al støtte fremfor at man optrapper støtten til de såkaldt "afvigende trossamfund" så de når Folkekirkens niveau. For mig er det, som tidligere nævnt, principielt forkert at staten støtter overtro og problemet bliver ikke just mindre hvis man støtter al overtro fremfor blot en enkelt overtro. Derfor skal al offentlig støtte til religion indstilles.
Jeg tror du må have nogle visioner, siden du bruger så megen energi på at bekæmpe vores tro. Måske har du lyst til at fortælle om dem ?
Min vision er ret simpel: Et samfund, hvor folks religion er et rent privat anliggende.
Allerhelst så jeg jo at folk helt droppede deres overtro men det anser jeg ikke for realistisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30866 - 17/03/2004 00:03
|
Bruger
|
Hej ateist
Du skriver: Hvis 1) folk ser "helbredelse, udfrielse af åndsmagter og andet", 2) folk kommer "til tro gennem mund til øre metoden" 3) "evangeliet fortælles ... fra den ene til den anden" 4) folk "mødes i undergrundskirker." så sker der da en eller anden form for missionering - og vel egl. ikke så langt fra den jeg beskrev. I hvert fald tyder det på at det er det talte ord fremfor den skrevne tekst, der får folk indfanget. Citat slut.
Kommentar: Der er ingen missionærer. Det første punkt har jo ikke med det talte ord at gøre og de øvrige punkter har ikke med missionærer at gøre i den form du beskrev.
Du skriver tilslut: Du forholder dig på ingen måde til bogen selv. Du bruger blot kristendommens angivelige vækst som indikator for bogens kvalitet. Det holder imidlertid ikke, da der er talrige andre faktorer, der har betydning for religioners vækst.
Hvis du virkelig mener, at en religions vækstrate er udtryk for kvaliteten af dens hellige skrift, så er Koranen vel også af højere kvalitet end Bibelen? Det foresvæver mig i hvert fald, at islam vokser hastigere end kristendommen. Citat slut.
Kommentar: Nej, du tager fejl eller også kan du ikke forstå det. Kristendommens udbredelse sker ved at "ordet bliver til kød", det vil sige at mennesker oplever at det de læser sker og således bliver evangeliet forkyndt, således som Jesus tusinder år før fortalte ville ske. Islam og jødedommen tror ikke på disse ting, idet de er lovreligioner, som lever efter religiøse regler og love, hvilket jeg kalder lovtrældom.
Det er ikke korrekt at Islam vokser hurtigere end kristendommen hvilket jeg har begrundet i det tidligere indlæg. Tværtimod vinder evangeliet frem blandt muslimer selv i muslimsk dominerede lande.
Bibelen er en beretning om Guds omsorg for sin skabning og evangeliet et budskab om Guds Faderhjerte. Den er IKKE en anvisning i livsførelse, men den peger i sin kontekst på hvem Gud er, hvad han har gjort for sin skabning og med hvilket formål vi er her på jorden. Om tilgivelse og nåde, om frelse og fred, om et liv fri for religiøse personers dominans og om at mennesker ikke på nogen måde kan indynde sig eller få fordele hos Gud gennem gerninger. Kun gennem tro kan vi blive retfærdiggjorte.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30867 - 17/03/2004 10:32
|
Bruger
|
Hej ateist
Ja, som Øhlenschlæger også skriver, så er der et fag, der hedder "kristendomskundskab"! Iflg. Folkeskolelovens §5 omfatter "undervisningen i den 9-årige grundskole ... for alle elever":
Hmmm... jeg undres - jeg har været "på loftet" og finde mine gamle skolesager frem og på mine skemaer står der "religion" (nogle årgange 1 time andre 2 timer om ugen) undtagen i syvende klasse hvor der står "konf.forb." 2 timer om ugen.....
Nå - men det kan da også bare have været min skole som har kaldt det noget andet end hvad der står i skoleloven??? (og det var endda en kristen friskole som jo egentlig burde være glad for at kunne kalde et fag for kristendomskundskab) Vi fik undervisning i: hinduisme, islam, islandske sagaer, odin og thor, indianer-kultur, budisme, sceintologi, og sikkert flere som jeg bare ikke kan huske(?) ja og så lige kristendom som jo var skolens grundlag - - - MEN det kan da godt være at "min" kristne friskole har været mere almen end folkeskolen hvor jeg jo ikke selv har gået og derfor ikke rigtig kan udtale mig om.....
Jamen så vil I jo slet ikke savne faget. Hvorfor er I så imod at afskaffe det?
Tja.... faget "kristendomskundskab" kan for min skyld godt slettes...... det er alligevel sjældent kristendom der undervises i - men ofte bare en gennemgang af "myter" og "eventyr" der bliver fremlagt i en mere eller mindre sarkastisk tone..... DET kan jeg godt være foruden 
MEN fager religion hvor man gennemgår hvad troende indenfor forskellige religioner tror på og hvorfor de tror - eventuelt med gæstelærere (det kunne være præster/ledere af forskellige trossamfund) til at fortælle om religionen indefra.... DET synes jeg er så stor en del at at være menneske at det bør man undervises i.....
Jeg vil hellere have at det var en totalt objektiv gennemgang af forskellige religioner end en vatten forvanskning af kristendommen under falsk varebetegnelse....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30868 - 17/03/2004 10:40
|
Bruger
|
Der er ingen missionærer. Det første punkt har jo ikke med det talte ord at gøre og de øvrige punkter har ikke med missionærer at gøre i den form du beskrev.
Jamen, så lad os kalde det noget andet end missionærere: Mirakelmager, prædikanter og kirkelige repræsentanter. Jeg er fleksibel, når bare vi kan blive enige om, at de hører om teksten gennem andre mennesker. Som du selv skriver: "fra den ene til den anden" og "gennem mund til øre metoden".
Nej, du tager fejl eller også kan du ikke forstå det.
Hvilket vel er ét og det samme?
Kristendommens udbredelse sker ved at "ordet bliver til kød", det vil sige at mennesker oplever at det de læser sker og således bliver evangeliet forkyndt, således som Jesus tusinder år før fortalte ville ske.
Tjah... Jeg og mange andre har læst ordet uden at det er blevet "til kød", så teksten alene gør det ikke.
Du overså min pointe med at "områder med katolsk påvirkning får katolske konvertitter mens områder med baptist-påvirkning får baptist-konvertitter" men for mig at se er det altså et meget klart tegn på at folks tro afhænger mere af 'forkynderens' udlægning af teksten fremfor selve teksten. Bl.a. derfor kan jeg ikke rigtigt acceptere din påstand om at "ordet bliver til kød".
Islam og jødedommen tror ikke på disse ting, idet de er lovreligioner, som lever efter religiøse regler og love, hvilket jeg kalder lovtrældom.
De har sikkert også nogle 'gode' øgenavne for kristendommen 
Men hvad er din pointe ved at nævne, at islam og jødedommen ikke tror på disse ting? Hvad fortæller deres tro os overhovedet om Bibelens kvaliteter?
Det er ikke korrekt at Islam vokser hurtigere end kristendommen hvilket jeg har begrundet i det tidligere indlæg.
Mig bekendt har du blot udtalt dig om kristendommens vækst - ikke sammenlignet den med andre religioners vækst.
Derudover så er dine påstande om kristendommens vækst ikke underbygget, hvorfor det blot fremstår som postulater. Du kan derfor ikke regne med, at jeg accepterer dem.
Tværtimod vinder evangeliet frem blandt muslimer selv i muslimsk dominerede lande.
Virkelig?
Bibelen er en beretning om Guds omsorg for sin skabning og evangeliet et budskab om Guds Faderhjerte.
Det påstås, men sådan kan jeg altså ikke rigtigt se den.
Den er IKKE en anvisning i livsførelse, men den peger i sin kontekst på hvem Gud er, hvad han har gjort for sin skabning og med hvilket formål vi er her på jorden. Om tilgivelse og nåde, om frelse og fred, om et liv fri for religiøse personers dominans og om at mennesker ikke på nogen måde kan indynde sig eller få fordele hos Gud gennem gerninger. Kun gennem tro kan vi blive retfærdiggjorte.
Tjah...
|
|
Til toppen
|
|
|
#30869 - 17/03/2004 10:43
|
Bruger
|
Jeg vil hellere have at det var en totalt objektiv gennemgang af forskellige religioner end en vatten forvanskning af kristendommen under falsk varebetegnelse....
Så kan vi måske alligevel finde fælles grund. Et altment orienterende fag om filosofi og religioner vil jeg godt kunne acceptere.
Dog tror jeg ikke vi nødvendigvis er helt enige om, hvad "en totalt objektiv gennemgang" vil sige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30872 - 17/03/2004 10:52
|
Bruger
|
A: At der ikke er tvang ændrer da intet ved, at konfirmationsforberedelsen intet har at gøre i Folkeskoleregi.
E: Det havde det så heller ikke på min skole.....
Nej, det havde det selvsagt ikke, når du gik på friskole.
Men når konfirmationsforberedelsen finder sted på skolens område i et tidsrum, svarende til normal undervisning og aktivt indpasses i skemalægningen så finder det altså i et eller andet omfang sted i skolens regi.
Hvis der derimod er tale om, at man - på lige vilkår med andre foreninger - låner skolens lokaler efter endt skoledag så vil det være noget andet. Men det er der jo ikke tale om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30873 - 17/03/2004 10:54
|
Bruger
|
Hvordan vil du definere "totalt objektiv gennemgang"
Jeg vil fx forvente at syndflodsberetningen følges op af en kommentar om, at der ikke findes spor efter en sådan syndflod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30874 - 17/03/2004 11:00
|
Bruger
|
Hej ateist Jeg kan se at tingene ikke foregår på samme måde alle steder.....  hvordan kunne jeg dog også tro det
Men når konfirmationsforberedelsen finder sted på skolens område i et tidsrum, svarende til normal undervisning og aktivt indpasses i skemalægningen så finder det altså i et eller andet omfang sted i skolens regi.
hmmm..... vi måtte selv (uden hjælp fra en lære) finde hen på præstegården og ind i konfirmand stuen (et rum i præstegården som var indrettet til konfirmand forberedelse) og der - i præstegården, uden for skolens område - fik vi undervisningen til at blive konfirmeret...... det foregik i skolens fritimer og uden nogen anden indblanding fra skolen end at de havde lagt fritimerne så det passede med at præsten havde tid at undervise......
Men det er åbenbart ikke sådan det foregår andre steder
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30877 - 17/03/2004 11:20
|
Bruger
|
uden nogen anden indblanding fra skolen end at de havde lagt fritimerne så det passede med at præsten havde tid at undervise......
Denne koordinering er i sig selv problematisk!
Det kan virkelig ikke være folkeskolens (friskoler er jeg ligeglad med) opgave at tilgodese præsters/kirkers interesser i deres skemalægning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30878 - 17/03/2004 12:38
|
Bruger
|
Hej Ateist
Du citerer mig: Kristendommens udbredelse sker ved at "ordet bliver til kød", det vil sige at mennesker oplever at det de læser sker og således bliver evangeliet forkyndt, således som Jesus tusinder år før fortalte ville ske.
og skriver så:
Tjah... Jeg og mange andre har læst ordet uden at det er blevet "til kød", så teksten alene gør det ikke. Citat slut.
Kommentar: Prøv at læse de 4 linier engang til. Nej, selvfølgelig gør teksten alene det ikke, det er jo netop det jeg har skrevet, at de oplever istedet for kun at læse det.
Jesus sagde, at vinden (Helligånden)blæser hvorhen den vil og ordet skal tages imod ellers bliver det ikke til virkelighed. Simple my dear Watson !
Så på den igen.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#30879 - 17/03/2004 13:15
|
Bruger
|
Prøv at læse de 4 linier engang til. Nej, selvfølgelig gør teksten alene det ikke, det er jo netop det jeg har skrevet, at de oplever istedet for kun at læse det.
Jeg har skam læst det. Du skriver, at "mennesker oplever at det de læser sker". Jeg har læst det uden at opleve, at det læste er sket.
Nu er det vel heller ikke just alle myterne i Bibelen, der kan "opleves". Fx er verdens skabelse på 7 dage vel svær at "opleve"? Og syndfloden. Det meste af det må altså være et spørgsmål om blot at acceptere påstandene ukritisk.
Jesus sagde, at vinden (Helligånden)blæser hvorhen den vil og ordet skal tages imod ellers bliver det ikke til virkelighed.
Så, hvis man på forhånd accepterer det som sandt, så vil man blive bestyrket i denne opfattelse? Ja, sådan er det jo ofte: Folk ser det, de gerne vil se.
Det forklarer også, hvorfor nogle folks "oplevelser" gør dem til katolikker mens andre folks "oplevelser" gør dem til baptister. For slet ikke at nævne dem, hvis "oplevelser" gør dem til Hare Krishnaer.
Simple my dear Watson !
Så på den igen.
What ever, 'Holmes'!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30880 - 18/03/2004 21:57
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej kristina Jeg troede egentlig jeg havde svart pa dt her indlaeg, men det var vist gaaet tabt. Derfor lidt forsinkelse.
Jeg ville godt nok ikke hellere leve under et rigtig hedensk styre, jeg ville nødig sælge ud af arvesølvet og udskifte Dannebrogs hvide kors på kærlighedens røde farvegrund med et hedensk banner, dertil holder jeg for meget af mit fædreland.
og dog har man haft mere held med at afkristne skandinavien, hvor socialdemokrater overtog og infiltrerede kirken end man havde i sovjet, hvor kirken blev undertryk og forfulgt og banneret havde hammer og segl i stedet for kors. Jeg holder ogsaa ganske meget af mit faerdeland, men ikke fordi det er kristent, det er det nemlig ikke. Det er et hedensk land. FOrskellen paa DK og andre hedenske nationer er alene er DK lader som om det er et kristent land.
Og vores med rette forkætrede folkekirke kan næppe bilde folk ret meget ind, for absolut ingen kan tale på dens vegne, det er nok de fleste klar over. Den er hverken Tove Fergos eller biskoppernes eller præsternes eller menighedsrådenes kirke. Egentlig synes jeg slet ikke det er nogen kirke overhovedet, men nærmere en slags administrativ pararaply-organisation for forskellige kirke-, sociale-, kulturelle og andre fællesskaber. Og trods sin helt håbløse organisation har den, for mig at se i al sin rummelighed en kvalitet, som jeg nødig ville undvære.
Daab, nadver, ordination, officielt og reelt aandeligt opsyn fra biskopper, gudstjenestefaellesskab, religioese forpligtelser er ting der kendetegner folkekirken som kirke og goer den til et kirke eller trossamfund. Dens praester er praester som indgaar i et religioest faellesskab med andre praester via ordination, indsaettelse, anerkendelse af biskoppers aandelige opsyn, gudstjeneste og nadverfaellesskab, baade reelt og officielt med hinanden. Der er tale om et kirkesamfund, hvorfor man ogsaa som kirkegaenger og medlem i dn kirke har kirkefaellesskab med resten af denne kirke.
Det kirkefællesskab, jeg selv er med i, velsigner på ingen måde synd, "herunder homofili, tillader ikke en hedning at praedike ateisme og fornægter ikke forsoningen af Guds vrede paa korset og den evige fortabelse".
Det er muligt at det ikke forekommer ved den praest du gaar til gudstjeneste ved, men i biblen er kirken en synlig stoerrelse, og ikke blot et aandeligt faellesskab(selvom det ogsaa og foerst og fremmest er det). Hvis din menighed har kirkefaellesskab med menigheder, der goer den slags, hvilket den har baade officielt(hvilket ikke er en mindre ting, men et spoergsmaal om bekendelse) og reelt da din praest har pligt til at tage folk fra andre menigehder til alters f.eks.
Der er mange huller i "Jerusalems mure", jfr. Guds bygmester (Nehemias), og jeg forbliver indtil videre ved mit "hul" - samtidig med at jeg fuldt ud påskønner og glæder mig over dit arbejde for vores fælles sag - den kristne forkyndelse - der hvor du nu befinder dig.
Jeg mener ikke man kan bruge den historiske beretning om Nehemias til dette. Hvis nogle af Nehemias' folk havde gudstjenstefaellesskab med det omgivende hedenske samfund og dette blev guddommeligt godkendt kunne man maaske, men det er ikke tilfaeldet, snarere tvaertimod. Nehemias' samtidige, Esra tordner i sin bog mod f.eks. blandede aegteskaber (hvilket vi ikke kan sige er forkert idag, jvf. 1. kor 7 men det indikerer, at ydre faellesskab har betydning).
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#30881 - 18/03/2004 22:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak for svar, Magnus. Ja, vi har jo været igennem detteher før. Og måske har du ret, det har jeg ikke belæg for at udelukke.
I så fald: Kyrie eleison ..
For her sidder jeg under alle omstændigheder .. og kan ikke andet ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30882 - 19/03/2004 13:31
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Malli  Ja, jeg ved godt at det er indført at medlemmer af f.eks. SID kan framelde sig at støtte Socialdemokraterne, det synes jeg iøvrigt er meget godt. Du har da også ret i, at medlemsskab af en fagforening som ikke direkte er med til at forhandle overenskomster lukrerer på andres indsats, men alligevel vil jeg mene, at da vi bor i et frit land skulle der også gerne være frihed til at være med i den fagforening som man vil, der er jo også nogle virksomheder hvor man ikke kan blive ansat hvis man ikke er eller vil være medlem af en bestemt fagforening, se, det kalder jeg fagforeningsdiktatur, og det fremmer da ikke ligefrem friheden i vort land til at vælge selv hvilken fagforening man vil være medlem af, og det kan jeg altså ikke stå inde for, så derfor siger jeg nej til eksklusivaftaler, jeg mener det burde være frivilligt hvilken fagforening man vil være medlem af. Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#30883 - 20/03/2004 10:37
|
Bruger
|
Hej ateist Jeg skrev "den videnskabelige trosretning" fordi jeg netop mener den har sin plads sideløbende med gennemgangen af religionerne - fordi den er et modstykke til dem...... Men den vil jo aldrig få plads i et fag som religion fordi videnskabsmændene ikke vil have at den bliver betegnet som en tro/religion..... Jeg mener der vil mangle noget hvis videnskabens teorier helt blev holdt uden for faget...... men samtidig synes jeg ikke de skal blandes ind i en religion...... hver ting til sin tid..... Hvis en flok elever får at vide at kristne tror på ....... og ...... og syndfloden..... og.... Derefter - eller inden får de at vide at videnskaben mener/tror ...... og.... at syndfloden ikke har ensisteret.... og ..... og.... Så er de vel heller ikke dummere end at de selv kan sammenfatte det og drage deres egen konklution...... vælge trosretning/side.....
Hvis man skal behandle myten om syndfloden objektivt så må det høre med til billedet, at der ikke er spor efter den.
Man er ikke loyal overfor sit emne hvis man kun er ude på at pille det ned...... Jeg mener at man skal være loyal over for krestendommen mens kristendommen gennemgås og derefter skal man være loyal over for naturvidenskaben når den gennemgås....... Hvis alle mulige andres tro skal blandes ind i kristendommen - så skal alle mulige andres tro også blandes ind i naturvidenskaben....... for mig at se vil det ende i et stort roderi hvor ingen til sidst kan finde hoved eller hale i noget som helst..... NEJ - hver ting til sin tid..... ikke alle de der sammenblandinger
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30885 - 20/03/2004 15:11
|
Bruger
|
A: Denne koordinering er i sig selv problematisk!
E: Hvorfor
Som jeg skriver:
Det kan virkelig ikke være folkeskolens (friskoler er jeg ligeglad med) opgave at tilgodese præsters/kirkers interesser i deres skemalægning.
Børns forhold til Folkekirken bør være folkeskolen totalt uvedkommende og derfor ikke noget den på nogen måde skal beskæftige sig med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30886 - 20/03/2004 15:18
|
Bruger
|
Hvis en flok elever får at vide at kristne tror på ....... og ...... og syndfloden..... og.... Derefter - eller inden får de at vide at videnskaben mener/tror ...... og.... at syndfloden ikke har ensisteret.... og ..... og....
Så er de vel heller ikke dummere end at de selv kan sammenfatte det og drage deres egen konklution...... vælge trosretning/side.....
De to synspunkter skal da på ingen måde præsenteres som ligestillede alternativer.
Børnene skal vide, at 1) der er talrige empiriske beviser på de videnskabelige modeller, der derfor kan betragtes som viden, mens 2) der ikke findes beviser for de religiøse forklaringer, der derfor ikke er andet end grundløse spekulationer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30887 - 21/03/2004 00:14
|
Bruger
|
Det, som der undervises i under faget "kristendomskundskab" (er det ikke en time om ugen?) er nemlig overhovedet ikke forkyndende.
Jeg læste netop følgende indlæg på Ateist.org:
Min yngste lillesøster, som er syv år, spurgte mig så: Tror du ikke på gud? Jeg svarede nej og hun så mærkeligt på mig. Så sagde hun "så kommer du ned til helvede, Det siger de oppe i skolen". Det havde hun lært i kristendom. At gud fandtes(SÅDAN ER DET BARE) og at hvis man ikke tror på ham kommer man i helvede. Det sidste er nok det værste. Man kan da ikke undervise børn sådan. Dette er en ganske almindelig folkeskole.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30888 - 21/03/2004 08:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver
Min yngste lillesøster, som er syv år, spurgte mig så: Tror du ikke på gud? Jeg svarede nej og hun så mærkeligt på mig. Så sagde hun "så kommer du ned til helvede, Det siger de oppe i skolen"... Hm ja, godt at høre, at du har en lillesøster, der har omsorg for dig  - men jeg tvivler nu på, at hendes lærer kan have undervist 7-årige på en så ukristelig måde - måske skulle familien tage kontakt med skolen for at høre nærmere .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30889 - 21/03/2004 15:18
|
Bruger
|
godt at høre, at du har en lillesøster, der har omsorg for dig
Det er skam ikke min lillesøster - som jeg også skrev, så citerede jeg fra et indlæg på Ateist.org.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30890 - 21/03/2004 16:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
.. ja, det står der jo ganske rigtigt! En anden ateists lillesøster, altså.
Så har "sagen" jo ingen personlig, men højst principiel interesse ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30891 - 21/03/2004 16:47
|
Bruger
|
.. ja, det står der jo ganske rigtigt! En anden ateists lillesøster, altså.
Så har "sagen" jo ingen personlig, men højst principiel interesse ...
Hvor relevant er det?
Iøvrigt har den personlig interesse - det var blot ikke min lillesøster, der blev nævnt i det citerede indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30892 - 22/03/2004 13:15
|
Bruger
|
Hej Ateist
Børnene skal vide, at 1) der er talrige empiriske beviser på de videnskabelige modeller, der derfor kan betragtes som viden, mens 2) der ikke findes beviser for de religiøse forklaringer, der derfor ikke er andet end grundløse spekulationer.
det kommer vel frem hvis man laver en grundig gennemgang af begge emner.....
desuden vil de videnskabelige modeller få et forspring i og med at de også(?) bruges i andre fag - som fx biologi, geografi og hvad de nu hedder......
Hvis forældrene vil være sikre på at deres børn kun opfatter religions undervisningen som eventyr-timer kan de jo sige det hjemme fra...... ligesom kristne forældre er nød til at forklare deres børn at det ikke er altid at videnskaben har ret.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30893 - 22/03/2004 13:16
|
Bruger
|
Hej ateist
Jeg kan nu stadig ikke se at det er forkert hvis skolen skæver til elevernes interesser når de planlægger skemaer......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30894 - 22/03/2004 13:33
|
Bruger
|
Jeg kan nu stadig ikke se at det er forkert hvis skolen skæver til elevernes interesser når de planlægger skemaer......
Det overrasker mig ikke.
Nu er det nok bare ikke ligefrem "elevernes interesser" der skæves til. Jeg tror det er de færreste elever, der er oprigtigt interesserede (i andet end gaverne).
Mener du det bør gælde alle "elevernes interesser"? Skal skemaet fx også indrettes efter at 3 af pigerne går til ridning, 5 af drengene går til fodbold mens 1 går til klaver?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30895 - 22/03/2004 13:42
|
Bruger
|
A: Børnene skal vide, at 1) der er talrige empiriske beviser på de videnskabelige modeller, der derfor kan betragtes som viden, mens 2) der ikke findes beviser for de religiøse forklaringer, der derfor ikke er andet end grundløse spekulationer.
E: det kommer vel frem hvis man laver en grundig gennemgang af begge emner.....
Da kun hvis man 1) nævner beviserne i de videnskabelige fag 2) nævner mangelen på beviser i det religiøse fag
Undlader man at nævne mangelen på beviser så kommer det ikke frem.
desuden vil de videnskabelige modeller få et forspring i og med at de også(?) bruges i andre fag - som fx biologi, geografi og hvad de nu hedder......
Et forspring de da så sandelig også fortjener.
Hvis forældrene vil være sikre på at deres børn kun opfatter religions undervisningen som eventyr-timer kan de jo sige det hjemme fra......
Jeg taler ikke om diverse forældres særlige ønsker - jeg taler om de krav, der må stilles til en "objektiv gennemgang".
En gennemgang af de kristne dogmer på kristendommens præmisser er ikke objektiv!
ligesom kristne forældre er nød til at forklare deres børn at det ikke er altid at videnskaben har ret....
Det er kristne forældre skam ikke nødt til - de fleste kristne i dette land har det mig bekendt fint med de videnskabelige teorier. Det er vist især jer fundamentalister, der har et problem med dem og I er jo immervæk et lille mindretal.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30897 - 24/03/2004 12:01
|
Bruger
|
hej ateist
Nu er det nok bare ikke ligefrem "elevernes interesser" der skæves til. Jeg tror det er de færreste elever, der er oprigtigt interesserede (i andet end gaverne).
Mener du det bør gælde alle "elevernes interesser"? Skal skemaet fx også indrettes efter at 3 af pigerne går til ridning, 5 af drengene går til fodbold mens 1 går til klaver?
jeg ser stadig ikke nogen grund til ikke at tage hensyn til hinanden når det er muligt.......
kommer størstedelen at en klasse (forældre eller elever selv) og beder om at deres fritimer kan blive lagt på et for dem pasende tidspunkt - så ser jeg ingen harme i at skolen har det med i tankerne og passer det ind hvis det er muligt.....
Nej jeg synes ikke at skemaet skal passen ind efter alle elever..... men hvis det gavner størstedelen at eleverne og hvis det kan lade sig gøre - tja så synes jeg da det er almindelig menneskeligt at tage det hensyn.....
På de fleste skoler er fritimer jo en nødvendighed for at få lærere, undervisning og alt til at hænge sammen...... så - jeg kan stadig ikke se hvad der sker ved at lytte til hinandens behov og ønsker.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30898 - 24/03/2004 13:44
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Ester
Jeg bryder lige ind med et kort bemaerkning.
Tilsyneladende er der maaske ikke saa mange ateister, det ser maaske ud til at vi er et meget lille mindretal, men jeg tror faktisk der er flere med vores ateistiske tankegang end man lige aabenbart tror, de har bare ikke taget konsekvensen af det, og meldt sig ud af den folkekirken.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#30899 - 24/03/2004 18:28
|
Bruger
|
Er du egl. grundlæggende enig med mig i, at konfirmationsforberedelsen som udgangspunkt er folkeskolen uvedkommende?
jeg ser stadig ikke nogen grund til ikke at tage hensyn til hinanden når det er muligt.......
Der er bare ikke tale om, at skolen "tage[r] hensyn" - det er skrevet ind i Folkeskoleloven:
§ 53. Tiden for konfirmationsforberedelsen fastsættes ved forhandling mellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne, træffes afgørelsen af kommunalbestyrelsen efter forhandling med de berørte menighedsråd.
Stk. 2. Der skal sikres konfirmationsforberedelsen den nødvendige tid inden for de rammer, der er fastsat, ...
kommer størstedelen at en klasse (forældre eller elever selv) og beder om at deres fritimer kan blive lagt på et for dem pasende tidspunkt - så ser jeg ingen harme i at skolen har det med i tankerne og passer det ind hvis det er muligt.....
Nu er det bare ikke noget krav at vi taler om "størstedelen af en klasse" - en enkelt elev er strengt taget nok. Der er heller ikke tale om at nogen "beder om" - det er et krav de har. Det er desuden ikke "et for dem [forældrene/eleverne selv] pas[s]ende tidspunkt" men et for præsterne passende tidspunkt - uanset, hvor passende forældre/elever måtte finde det.
Iøvrigt er der vel ikke tale om "fritimer" når det er planlagt. Som du selv er inde på så er fritimer blot huller, der indimellem er nødvendige for at få skemalægningen til at gå op - ikke noget der bør tilstræbes af hensyn til diverse uvedkommende aktiviteter. At indpasse et fag, som ikke alle har, skaber alt andet lige også flere fritimer, hvilket bestemt ikke kan være ønskværdigt.
Nej jeg synes ikke at skemaet skal passen ind efter alle elever..... men hvis det gavner størstedelen at eleverne og hvis det kan lade sig gøre - tja så synes jeg da det er almindelig menneskeligt at tage det hensyn.....
Hvad så, hvis størstedelen af eleverne gerne vil have passet en times koranlæsning ind om formiddagen? Skal det så også passes ind? Så kan de kristne elever jo have fritime imens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30900 - 24/03/2004 18:56
|
Bruger
|
For mig lyder det som om at din idealskole er blottet for alt menneskelighed og kun underviser i kolde fakts..... ingen afvigelser eller spændende facetter......
Det er imponerende at du på baggrund af vores snævre debat føler dig i stand til at udtale dig så generelt om min "idealskole". 
Altså, fordi jeg ikke ønsker religiøs forkyndelse i skolen, så bliver skolen "blottet for alt menneskelighed"?
Og blot fordi jeg ikke ønsker at børnene får præsenteret diverse fantasier som sandhed, så bliver det til at skolen "kun underviser i kolde fakts"?
Er overtro virkelig det eneste, der kan tilbyde børnene "afvigelser [og] spændende facetter"?
lidt kommunistagtigt synes jeg.....
Det er godt nok sjældent jeg bliver beskyldt for at have "kommunistagtig[e]" idealer.
Men netop af den grund er det måske et meget velvalgt skældsord, hvis du endelig skal svine mine holdninger til.
Hmmm...... jeg kan vende den om og sige at ..... mig bekendt har de fleste ikke-troende det fint med at der undervises i religion og dermed også kristendom i skolen
Tjah... nu er der altså bare den forskel, at jeg ikke har udtalt mig på vegne af alle ikke-troende men udelukkende på egne vegne. Du derimod udtalte dig helt generelt om, hvad kristne var nødt til at gøre. Derfor er det meningsløst at vende den om.
Jeg har jo iøvrigt selv tilkendegivet, at jeg ikke har noget imod et orienterende fag om religion. Blot skal det ikke være forkyndende men udelukkende tjene til at give børnene et så objektivt billede af religionerne som muligt.
jer "fundamentalister" (kunne ikke lige finde et bedre ord for "bekendende" ateister )
Stort set alle andre ord er vel bedre. Ateismen har jo ikke noget 'fundament' vi ateister kan klynge os til men siger tværtimod fra overfor tanken om noget sådant.
Iøvrigt er "fundamentalist" på ingen måde dss. "bekendende". Mange danskere bekender sig som kristne men det er heldigvis de færreste, der er fundamentalister.
|
|
Til toppen
|
|
|
|