Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#30901 - 25/03/2004 09:13 Re:kristendomskundskab [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Lars

Ja den der med kommunistagtige idealer, den passer godt nok ikke paa dig, det var synd at sige.

Men er folk i tvivl om hvorvidt der skjuler sig en lille kommunist i dig, kan man jo bare gaa ind paa ateist.org og faa det modsatte bekraeftet.:-))

Ellen

Til toppen 
#30902 - 26/03/2004 14:35 Re:kristendomskundskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Det er imponerende at du på baggrund af vores snævre debat føler dig i stand til at udtale dig så generelt om min "idealskole".

Altså, fordi jeg ikke ønsker religiøs forkyndelse i skolen, så bliver skolen "blottet for alt menneskelighed"?

Og blot fordi jeg ikke ønsker at børnene får præsenteret diverse fantasier som sandhed, så bliver det til at skolen "kun underviser i kolde fakts"?

Er overtro virkelig det eneste, der kan tilbyde børnene "afvigelser [og] spændende facetter"?

Har jeg forstået det ret når jeg har forstået det sådan at du - hvergang der er nogen som mener noget andet end det der undervises i skal have sin side af sagen nævnt? Sådan for objektivitetens skyld....
Sådan lyder det nemlig i mine øre - men måske tager jeg fejl af dine indlæg?

Hvis der hver gang der bliver nævnt noget som ikke lige er kolde fakts (2+2=4agtigt) så skal alles meninger nævnes..... DET er jo umuligt - tiden er ikke til det..... jeg kan slet ikke følge dine tanker om hvordan undervisningen burde være - - - giv mig et hint

Det er godt nok sjældent jeg bliver beskyldt for at have "kommunistagtig[e]" idealer.

Men netop af den grund er det måske et meget velvalgt skældsord, hvis du endelig skal svine mine holdninger til.

Det var nu ikke ment som skældsord - - - men mere som et forsøg på at forklare hvori min undren ligger..... jeg kan nemlig slet ikke få det til at hænge sammen med hvordan jeg ellers oplever dig....

Tjah... nu er der altså bare den forskel, at jeg ikke har udtalt mig på vegne af alle ikke-troende men udelukkende på egne vegne.

hmmm.. det bliver minoritets-gruppen jo ikke større af.....
Skal der tages hensyt efter gruppens størelse (fundamentalistiske kristne er en lille gruppe som ikke skal tages højde for - men du som enkeltperson skal høres....)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30903 - 26/03/2004 14:48 Re:kristendomskundskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Er du egl. grundlæggende enig med mig i, at konfirmationsforberedelsen som udgangspunkt er folkeskolen uvedkommende?

hhmmmmm..... godt spørgsmål...... min første indskydelse var at svare VED IKKE.... men synes ikke rigtig den går an..... så jeg tænker lige over det.....

Jeg tror jeg synes at skolen gerne skal være behjælpelig med at tilrettelægge timer/fritimer så konfirmanterne kan få den undervisning de skal have for at blive konfirmeret - jeg går her ud fra at det kun er unge som ønsker at blive konfirmeret som bliver det..... nonfirmation er blevet rimeligt in på det sidste.....

Jeg synes bestemt at det skal være en (troende) præst som skal forestå undervisningen...... ellers vil den jo være totalt nyttesløs.....

Min opfattelse er at skolen ikke blander sig noget særligt i konf-undervisningen..... de giver bare eleverne mulighed for at modtage den undervisning der skal til for at de kan opnå den ønskede konfirmation......

Jeg kender ingen skoler som har konf.u. på skolen.... alle har det i præstens konfirmantstue - hvilket jeg synes er det mest passende......

Min skole havde det fra morgenen af om onsdagen - de to andre skoler i byen havde det på andre tidspunkter....... alle som ønskede at blive konfirmeret deltog i undervisningen - resten havde fri.....

Hvad så, hvis størstedelen af eleverne gerne vil have passet en times koranlæsning ind om formiddagen? Skal det så også passes ind? Så kan de kristne elever jo have fritime imens.

umiddelbart ville jeg sige ja - hvis det kan lade sig gøre og hvis der kan blive enighed om det......

Jeg ved så ikke om det skal kunne være ret meget længere perioder i et helt skoleforløb end konf.u. er..... altså det skal ikke være hver dag i alle 9 klassetrin..... det bliver for meget........ Men hvis musliner skal have ekstra undervisning i en periode for at deltage i noget som svarer til konfirmationen - så synes jeg man skal prøve at passe det ind.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30904 - 26/03/2004 15:29 Re:kristendomskundskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Sted: København

Jeg tror jeg synes at skolen gerne skal være behjælpelig med at tilrettelægge timer/fritimer så konfirmanterne kan få den undervisning de skal have for at blive konfirmeret

Du undlader helt at forholde dig til mit udsagn om, at fritimer ikke er noget der planlægges og derfor heller ikke noget, der umiddelbart er tilgængelig for konfirmationsforberedelsen.

nonfirmation er blevet rimeligt in på det sidste.....

Er det?
Det glæder mig da at høre.

Min opfattelse er at skolen ikke blander sig noget særligt i konf-undervisningen.....

Hvilket skolen heller ikke skal, da konfirmationsforberedelsen er en kirkelig ting og skolen uvedkommende.

de giver bare eleverne mulighed for at modtage den undervisning der skal til for at de kan opnå den ønskede konfirmation......

Hvilket jeg virkelig ikke kan se skal være skolens opgave.

Iøvrigt mister eleverne jo på ingen måde deres "mulighed for at modtage den undervisning der skal til" blot fordi den ikke ligger i normal skoletid.
På alle andre områder (fodbold, blokfløjte, ridning osv.) kan det jo sagtens arrangeres, så børnene får den ønskede undervisning.
Det samme gælder for de afvigende trossamfunds religionsundervisning, der ikke ligger i skoletiden, men som børnene får alligevel.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30905 - 26/03/2004 15:40 Re:kristendomskundskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Sted: København

Har jeg forstået det ret når jeg har forstået det sådan at du - hvergang der er nogen som mener noget andet end det der undervises i skal have sin side af sagen nævnt?

Nej bestemt ikke.
Kun, hvor der er saglig grund til det - og altså ikke, hvor der er bred enighed om det videnskabelige standpunkt.
Hvis videnskaben står splittet mellem to eller flere ligeværdige hypoteser mener jeg det bør nævnes.
Men at der er nogen, der føler et eller andet i deres hjerter er altså ikke grund nok til at beskæftige sig med deres påstand.

Sådan lyder det nemlig i mine øre - men måske tager jeg fejl af dine indlæg?

Det gjorde du så.

Hvis der hver gang der bliver nævnt noget som ikke lige er kolde fakts (2+2=4agtigt) så skal alles meninger nævnes.....

Alles meninger tæller ikke lige meget.
At en eller anden hævder at have haft en åbenbaring om dette og hint tæller fx ikke.

DET er jo umuligt - tiden er ikke til det.....

Det er da bestemt heller ikke ønskværdigt, hvis enhver landsbytosse, TV-prædikant eller krystalhealer skal komme til orde.
Hvordan du seriøst kan tro det er mit ønske fatter jeg ganske enkelt ikke.

jeg kan slet ikke følge dine tanker om hvordan undervisningen burde være - - - giv mig et hint

Hint: Den skal ikke præsentere fantasier som fakta!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30906 - 26/03/2004 17:25 Re:kristendomskundskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Du undlader helt at forholde dig til mit udsagn om, at fritimer ikke er noget der planlægges og derfor heller ikke noget, der umiddelbart er tilgængelig for konfirmationsforberedelsen.

UPS - det gjorde jeg da også.....
Jeg har nu den oplevelse af det med fritimer at det delvist kan planlægges..... Hvis en klasse skal have 25(?) timer pr. uge men det kun kan lade sig gøre ved at sprede dem over 30(?) timer pr. uge så kan de sidste fem hultimer da planlægges lige så meget som dansktimer og alle de andre timer..... Ved du om der er en øvre grænse for hvor mange fritimer hver klassetrin må have? Hvis der er skal det hele jo også passes ind der....

Mine fritimer i folkeskolen (friskole) har altid ligget helt utroligt hensigtsmæssigt af tilfældige nødvendigheder at være...... og det er ikke kun konf.u. jeg her tænker på men for klassen som klasse.....

Er det?
    Det glæder mig da at høre.

Ja - nonfirmation er ved at være meget udbredt. Ifølge en radioudsendelse jeg hørte den anden dag havde 80% af de adspurgte konfirmant modne unge af deres forældre fået muligheden for at vælge om de ville konfirmeres eller nonfirmeres - begge dele udløste en fest

Jeg synes det er fint med muligheden for nonfirmation da en konfirmation er et ja til kristentroen og det er hykleri hvis man siger ja til noget man ikke tror på bare for at få en fest og gaver......

Størstedelen af de adspurgte havde dog valgt at blive konfirmeret..... af forskellige årsager...... overraskende få af den grund at de andre ville...... de unge tænker meget over tilværelsen og de får lov at gøre det.....

Iøvrigt mister eleverne jo på ingen måde deres "mulighed for at modtage den undervisning der skal til" blot fordi den ikke ligger i normal skoletid.
    På alle andre områder (fodbold, blokfløjte, ridning osv.) kan det jo sagtens arrangeres, så børnene får den ønskede undervisning.
    Det samme gælder for de afvigende trossamfunds religionsundervisning, der ikke ligger i skoletiden, men som børnene får alligevel.

Jeg er enig i at eleverne ikke mister muligheden bare fordi det ikke ligger indenfor normal skoletid...... men ændrer det på noget.....
De elever det drejer sig om ville så bare få to fritimer (spildtimer) mere i skoletiden og to færre fritimer efter skoletid......

Der er jo også flere steder hvor det er muligt at få musikundervisning i sine fritimer - af en underviser uden for skolens regi.....

Til toppen 
#30907 - 26/03/2004 17:42 Re:kristendomskundskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

hej ateist

Kun, hvor der er saglig grund til det

hvem skal beslutte hvornår der er saglig grund til det og hvornår der ikke er?
Hvad skal kreterierne være?

Hvad fx når der undervises i politik? Skal højrefløjens meninger mases ind i venstrefløjs undervisningen - og omvendt...... eller skal det kun gælde når der er religiøse spørgsmål?

Alles meninger tæller ikke lige meget.
    At en eller anden hævder at have haft en åbenbaring om dette og hint tæller fx ikke.

Det er jeg enig i - det vil blive alt for omfattende hvis alt skal med..... som jeg før har skrevet kan det slet ikke lade sig gøre....

Men hvis man taler om et fag der hedder religion - - - så må eleverne da vide at det drejer sig om religion..... eller hvad? Tror du de kan blive i tvivl om det måske alligevel var naturvidenskabsfag de sad til undervisning i? Midt i gennemgangen af Kristendom eller Islam?

Det er da bestemt heller ikke ønskværdigt, hvis enhver landsbytosse, TV-prædikant eller krystalhealer skal komme til orde.
    Hvordan du seriøst kan tro det er mit ønske fatter jeg ganske enkelt ikke.

Det troede jeg heller ikke seriøst..... jeg skrev at det på dine indlæg lød som om du mente sådan.....

Hint: Den skal ikke præsentere fantasier som fakta!

Hvem skal sidde som dommer over hvad der blot er fantasier og hvad der er fakta?

Samfundsfag: Er enhedslistens politik blot fantasier eller skal det tages med i undervisningen.... Venstre, Socialdem., CD´s politik????

Religion: Er kristendommen fantasier, Islam, Hinduisme...... Har naturvidenskab overhovedet noget at gøre i faget religion? Er naturvidenskab en religion..... hvis det ikke er så skal det jo slet ikke høre hjemme i et fag som omhandler religion.....

Når der skal undervises i kristendom mener jeg at der skal undervises i det, som det fakta der er - nemlig at skabelsen, syndfloden, synden, frelsen mv. vitterligt er det som kristne tror på..... Det er altså fakta (at vi tror på det)........ Ligesåvel som det også er fakta at muslimer tror på Allah og Muhamed......

Til toppen 
#30908 - 26/03/2004 19:38 Re: Kristendom og politik [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Nu har vi overskredet kvoten - 100 indlæg pr. tråd - så jeg lukker og slukker her.
Men velkommen til at starte på en frisk

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær