0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#30903 - 26/03/2004 14:48
Re:kristendomskundskab
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Er du egl. grundlæggende enig med mig i, at konfirmationsforberedelsen som udgangspunkt er folkeskolen uvedkommende?
hhmmmmm..... godt spørgsmål...... min første indskydelse var at svare VED IKKE.... men synes ikke rigtig den går an..... så jeg tænker lige over det.....
Jeg tror jeg synes at skolen gerne skal være behjælpelig med at tilrettelægge timer/fritimer så konfirmanterne kan få den undervisning de skal have for at blive konfirmeret - jeg går her ud fra at det kun er unge som ønsker at blive konfirmeret som bliver det..... nonfirmation er blevet rimeligt in på det sidste.....
Jeg synes bestemt at det skal være en (troende) præst som skal forestå undervisningen...... ellers vil den jo være totalt nyttesløs.....
Min opfattelse er at skolen ikke blander sig noget særligt i konf-undervisningen..... de giver bare eleverne mulighed for at modtage den undervisning der skal til for at de kan opnå den ønskede konfirmation......
Jeg kender ingen skoler som har konf.u. på skolen.... alle har det i præstens konfirmantstue - hvilket jeg synes er det mest passende......
Min skole havde det fra morgenen af om onsdagen - de to andre skoler i byen havde det på andre tidspunkter....... alle som ønskede at blive konfirmeret deltog i undervisningen - resten havde fri.....
Hvad så, hvis størstedelen af eleverne gerne vil have passet en times koranlæsning ind om formiddagen? Skal det så også passes ind? Så kan de kristne elever jo have fritime imens.
umiddelbart ville jeg sige ja - hvis det kan lade sig gøre og hvis der kan blive enighed om det......
Jeg ved så ikke om det skal kunne være ret meget længere perioder i et helt skoleforløb end konf.u. er..... altså det skal ikke være hver dag i alle 9 klassetrin..... det bliver for meget........ Men hvis musliner skal have ekstra undervisning i en periode for at deltage i noget som svarer til konfirmationen - så synes jeg man skal prøve at passe det ind.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#30904 - 26/03/2004 15:29
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Jeg tror jeg synes at skolen gerne skal være behjælpelig med at tilrettelægge timer/fritimer så konfirmanterne kan få den undervisning de skal have for at blive konfirmeret
Du undlader helt at forholde dig til mit udsagn om, at fritimer ikke er noget der planlægges og derfor heller ikke noget, der umiddelbart er tilgængelig for konfirmationsforberedelsen.
nonfirmation er blevet rimeligt in på det sidste.....
Er det? Det glæder mig da at høre.
Min opfattelse er at skolen ikke blander sig noget særligt i konf-undervisningen.....
Hvilket skolen heller ikke skal, da konfirmationsforberedelsen er en kirkelig ting og skolen uvedkommende.
de giver bare eleverne mulighed for at modtage den undervisning der skal til for at de kan opnå den ønskede konfirmation......
Hvilket jeg virkelig ikke kan se skal være skolens opgave.
Iøvrigt mister eleverne jo på ingen måde deres "mulighed for at modtage den undervisning der skal til" blot fordi den ikke ligger i normal skoletid. På alle andre områder (fodbold, blokfløjte, ridning osv.) kan det jo sagtens arrangeres, så børnene får den ønskede undervisning. Det samme gælder for de afvigende trossamfunds religionsundervisning, der ikke ligger i skoletiden, men som børnene får alligevel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30905 - 26/03/2004 15:40
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Har jeg forstået det ret når jeg har forstået det sådan at du - hvergang der er nogen som mener noget andet end det der undervises i skal have sin side af sagen nævnt?
Nej bestemt ikke. Kun, hvor der er saglig grund til det - og altså ikke, hvor der er bred enighed om det videnskabelige standpunkt. Hvis videnskaben står splittet mellem to eller flere ligeværdige hypoteser mener jeg det bør nævnes. Men at der er nogen, der føler et eller andet i deres hjerter er altså ikke grund nok til at beskæftige sig med deres påstand.
Sådan lyder det nemlig i mine øre - men måske tager jeg fejl af dine indlæg?
Det gjorde du så.
Hvis der hver gang der bliver nævnt noget som ikke lige er kolde fakts (2+2=4agtigt) så skal alles meninger nævnes.....
Alles meninger tæller ikke lige meget. At en eller anden hævder at have haft en åbenbaring om dette og hint tæller fx ikke.
DET er jo umuligt - tiden er ikke til det.....
Det er da bestemt heller ikke ønskværdigt, hvis enhver landsbytosse, TV-prædikant eller krystalhealer skal komme til orde. Hvordan du seriøst kan tro det er mit ønske fatter jeg ganske enkelt ikke.
jeg kan slet ikke følge dine tanker om hvordan undervisningen burde være - - - giv mig et hint
Hint: Den skal ikke præsentere fantasier som fakta!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30907 - 26/03/2004 17:42
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
hej ateist
Kun, hvor der er saglig grund til det
hvem skal beslutte hvornår der er saglig grund til det og hvornår der ikke er? Hvad skal kreterierne være?
Hvad fx når der undervises i politik? Skal højrefløjens meninger mases ind i venstrefløjs undervisningen - og omvendt...... eller skal det kun gælde når der er religiøse spørgsmål?
Alles meninger tæller ikke lige meget. At en eller anden hævder at have haft en åbenbaring om dette og hint tæller fx ikke.
Det er jeg enig i - det vil blive alt for omfattende hvis alt skal med..... som jeg før har skrevet kan det slet ikke lade sig gøre....
Men hvis man taler om et fag der hedder religion - - - så må eleverne da vide at det drejer sig om religion..... eller hvad? Tror du de kan blive i tvivl om det måske alligevel var naturvidenskabsfag de sad til undervisning i? Midt i gennemgangen af Kristendom eller Islam?
Det er da bestemt heller ikke ønskværdigt, hvis enhver landsbytosse, TV-prædikant eller krystalhealer skal komme til orde. Hvordan du seriøst kan tro det er mit ønske fatter jeg ganske enkelt ikke.
Det troede jeg heller ikke seriøst..... jeg skrev at det på dine indlæg lød som om du mente sådan.....
Hint: Den skal ikke præsentere fantasier som fakta!
Hvem skal sidde som dommer over hvad der blot er fantasier og hvad der er fakta?
Samfundsfag: Er enhedslistens politik blot fantasier eller skal det tages med i undervisningen.... Venstre, Socialdem., CD´s politik????
Religion: Er kristendommen fantasier, Islam, Hinduisme...... Har naturvidenskab overhovedet noget at gøre i faget religion? Er naturvidenskab en religion..... hvis det ikke er så skal det jo slet ikke høre hjemme i et fag som omhandler religion.....
Når der skal undervises i kristendom mener jeg at der skal undervises i det, som det fakta der er - nemlig at skabelsen, syndfloden, synden, frelsen mv. vitterligt er det som kristne tror på..... Det er altså fakta (at vi tror på det)........ Ligesåvel som det også er fakta at muslimer tror på Allah og Muhamed......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#30908 - 26/03/2004 19:38
Re: Kristendom og politik
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Nu har vi overskredet kvoten - 100 indlæg pr. tråd - så jeg lukker og slukker her. Men velkommen til at starte på en frisk  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|