Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30738 - 08/03/2004 22:53 Tro som mål eller middel
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Hej Carl!

Dette er svar på dit indlæg i tråden "Hvordan vurderer man, om en religion er effektiv?"

Michael Falch sagde det så smukt i et interview," at gennem bønnen fandt han troen" .

Hvilket nu er det stik modsatte.
Han har jo i så fald søgt troen, hvorfor den for ham må være enten et middel eller et mål.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30739 - 09/03/2004 00:12 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej ateist

Du citerer mig:
Michael Falch sagde det så smukt i et interview," at gennem bønnen fandt han troen" .
________________________-
Du svarer:
Hvilket nu er det stik modsatte.
Han har jo i så fald søgt troen, hvorfor den for ham må være enten et middel eller et mål.
Citat slut.

Kommentar:
Utroligt.
Nu skal vi jo ikke debattere om MF, men
Det står sort på hvidt, at han gennem bønnen fandt troen, så hvorfor i alverden stiller du så sagen på hovedet ?

Iøvrigt svarede jeg på din påstand om de kristnes mål og midler i forhold til den kristne tro, hvilket jeg gjorde dig opmærksom på ikke var tilfældet i min situation og ikke havde noget med min tro at gøre.

mvh
carl

Til toppen 
#30740 - 09/03/2004 09:00 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carl!

Jeg er langt på vej enig med dig i din konklusion, men jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan følge dig i din argumentation.

For en person, der henvender sig til Gud i bøn, har jo da, som Ateist skriver, søgt Gud - i de mindste som en mulighed?

Inden jeg selv blev kristen, fandt jeg i hvert fald ikke på at bede om at "finde troen".

Men måske mener du forbøn, altså at det var en anden der bad for MF?
Eller måske misforstår jeg dig helt?

For mit eget vedkommende har jeg aldrig søgt nogen tro, men er kronisk optaget af at finde ud af, hvad der er sandt. (Så langt det nu lader sig gøre med de brikker jeg har at flytte rundt med ..)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30741 - 09/03/2004 10:36 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
Ateist
Bruger

Utroligt.
Nu skal vi jo ikke debattere om MF, men
Det står sort på hvidt, at han gennem bønnen fandt troen, så hvorfor i alverden stiller du så sagen på hovedet ?

Jeg stiller skam ikke sagen på hovedet - jeg forstod (og forstår) blot ikke, hvordan du ser MF-citatet som en illustration af dit udsagn.
Det var ikke noget angreb og det var heller ikke nogen opfordring til at debattere MF.

Iøvrigt svarede jeg på din påstand om de kristnes mål og midler i forhold til den kristne tro, hvilket jeg gjorde dig opmærksom på ikke var tilfældet i min situation og ikke havde noget med min tro at gøre.

Ja, og sådan forstod jeg også den del af dit indlæg: Du har ikke noget motiv med at tro - det er blot et faktum, at du tror.
Det har jeg intet problem med at acceptere, da jeg i bund og grund ikke mener at tro er noget man bevidst kan vælge - det er noget man under de givne omstændigheder har eller ikke har.

Det, der volder mig problemer er dit udsagn om, at "at Gud giver Helligånden til dem som beder om den." - der jo er helt i tråd med MF-citatet - men som for mig at se bryder med udsagnet om, at der ikke er noget mål med troen.
Hvis en ikke-troende beder om Helligånden, så må det jo være fordi vedkommende har et ønske om at komme til at tro og dermed er det at tro altså enten et mål i sig selv eller et middel til at opnå et andet mål (frelse eller lign.).
For mig at se er der i denne sammenhæng himmelvid forskel på aktivt, at have opsøgt troen og på blot at have (fået) den.

Når jeg betegnede min egen ikke-tro som "bare sådan tingene er" er det jo netop fordi det altid (dvs. i min levetid) har været tingenes tilstand og altså ikke er noget jeg har opsøgt.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#30742 - 09/03/2004 10:48 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
Ateist
Bruger

For mit eget vedkommende har jeg aldrig søgt nogen tro, men er kronisk optaget af at finde ud af, hvad der er sandt.

Men den 'sandhed' man finder afhænger jo i høj grad af, hvor man søger og hvilke kriterier man anvender til at afgøre hvad, der er sandt.
Denne indvending gælder selvsagt begge veje, men de religiøse sandhedskriterier fremstår nu noget mere 'luftige' og diffuse end de rationelle kriterier.
Da de ydermere ofte er helt subjektive ("jeg ved i mit hjerte, at det er sandt") lader de sig ikke udefra adskille fra fantasi, ønsketænkning og deslige.
For mig kan den religiøst betonede søgen efter 'sandhed' derfor være ret vanskelig at skelne fra en søgen efter 'tro'.

Til toppen 
#30743 - 09/03/2004 11:43 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver: Denne indvending gælder selvsagt begge veje, men de religiøse sandhedskriterier fremstår nu noget mere 'luftige' og diffuse end de rationelle kriterier.
Da de ydermere ofte er helt subjektive ("jeg ved i mit hjerte, at det er sandt") lader de sig ikke udefra adskille fra fantasi, ønsketænkning og deslige.
For mig kan den religiøst betonede søgen efter 'sandhed' derfor være ret vanskelig at skelne fra en søgen efter 'tro'.

Hm ja, det er jeg faktisk også enig med dig i. Det er nok også derfor min egen tilgang til kristendommen var mere rationelt betonet, noget med logiske overvejelser, lytning og læsning.

Jeg har egentlig aldrig haft nogen religiøst betonet søgen - mangler vist næsten helt det religiøse gen .. Så det vil for mit vedkommende være mere rigtigt at sige, jeg blev opsøgt og fundet og - meget modstræbende! - båret ind i folden.
Men andre - formentlig de fleste andre - kristne kommer til tro ad helt andre veje.

For mig er kristendommen ikke en religion blandt andre religioner, men en helt konkret nede-på-jorden historisk, geografisk og logisk kendsgerning, åbenbaret ved Jesus Kristus for kun et par tusind år siden ...

Det med "jeg ved i mit hjerte at det er sandt", som du skriver, kom efterfølgende, og det er som regel ikke noget jeg siger til nogen
For hvad skulle "nogen" kunne bruge det til?

Hjerter er svigefulde, og mennesker tror så meget forskelligt .. vi tror at vi ved det ene og det andet, og ved at vi (måske) tror .. Vores hjerner og vores hjerter er ikke så store ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30744 - 09/03/2004 12:06 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej ateist

Nej, MF søgte ikke troen, han brugte bønnen i en hård periode af hans liv og dette bragte ham til at tro.
Er det virkeligt så vanskeligt at forstå denne proces?

Tro kommer normalt af at høre og derefter bliver man af Guds Ånd troende.
Jeg kender faktisk ingen, som bevidst har søgt troen, men de er gennem ordet og Guds Ånds virke kommet til det punkt, hvor de valgte at tro uden betingelser.

Du skriver:
Det, der volder mig problemer er dit udsagn om, at "at Gud giver Helligånden til dem som beder om den." - der jo er helt i tråd med MF-citatet - men som for mig at se bryder med udsagnet om, at der ikke er noget mål med troen.
Hvis en ikke-troende beder om Helligånden, så må det jo være fordi vedkommende har et ønske om at komme til at tro og dermed er det at tro altså enten et mål i sig selv eller et middel til at opnå et andet mål (frelse eller lign.).
For mig at se er der i denne sammenhæng himmelvid forskel på aktivt, at have opsøgt troen og på blot at have (fået) den.
Citat slut.

Kommentar:
Der er mig bekendt ingen ikke-kristne som beder om Helligånden, det gør de som allerede er kommet til tro, fordi Kristus sagde at Faderen (Gud) ville sende Helligånden til dem som bad om den. Kristus siger det direkte: Bed til Jeres himmelske fader.

Ingen kan tilegne sig troen på menneskelig vis, det er kun ved at Guds Ånd åbenbarer ordet og den pågældende person giver det lov til at blive til "kød" ,altså at lade det tage bolig i een.

mvh
carl

Til toppen 
#30745 - 09/03/2004 12:48 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Hej Kristina,

Du skriver:

For mit eget vedkommende har jeg aldrig søgt nogen tro, men er kronisk optaget af at finde ud af, hvad der er sandt.

Er det nu også rigtigt? Jeg synes ofte jeg har set dig forkaste naturvidenskabelige observationer som ikke passer ind i dit verdensbillede, selv om disse observation tilsyneladende er 'sande'. Du har altså langt nogen præmisser ind i hvad du vil acceptere som 'sandt'. F.eks. at der findes en metafysisk virkelighed ud over det univers vi kan observere. Det simple svar at der simpelthen ingen mening er med universet, livet og alt det der, forkaster du jo per default! Selv om dette også kunne være sandt(Men det håber og tror vi jo heldigvis ikke på)

mvh

Steen

Til toppen 
#30746 - 09/03/2004 14:21 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
Ateist
Bruger

Nej, MF søgte ikke troen, han brugte bønnen i en hård periode af hans liv og dette bragte ham til at tro.

Jeg forstår skam godt processen.
Jeg påpeger blot, at MF (og andre i samme situation) altså har et formål med at opsøge troen på den måde (at bede) - og at troen derved bliver til et mål/middel.
Er det virkelig så vanskeligt at forstå?

Tro kommer normalt af at høre og derefter bliver man af Guds Ånd troende.
Jeg kender faktisk ingen, som bevidst har søgt troen, men de er gennem ordet og Guds Ånds virke kommet til det punkt, hvor de valgte at tro uden betingelser.

Det med ordet og ånden er en påstand man ofte hører - jeg tror den dog selvsagt ikke.

Du lægger her op til at valget er en ubevidst handling (ellers er dit udsagn selvmodsigende) - er det korrekt forstået?

Ingen kan tilegne sig troen på menneskelig vis, det er kun ved at Guds Ånd åbenbarer ordet og den pågældende person giver det lov til at blive til "kød" ,altså at lade det tage bolig i een.

Selvom jeg accepterede denne påstand, så ændrer det vist heller ikke noget - det rykker vel blot mål/middel-spørgsmålet hen til afgivelsen af tilladelsen til at "ordet ... tage[r] bolig i een".
Hvis tilegnelse af troen involverer en bevidst handling/et bevidst valg, vil der for mig at se også være et formål.

Til toppen 
#30747 - 09/03/2004 16:24 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hm ja, det er jeg faktisk også enig med dig i.

Jamen dog - hvad gør jeg galt?

Det er nok også derfor min egen tilgang til kristendommen var mere rationelt betonet, noget med logiske overvejelser, lytning og læsning.

Din tilgang til kristendommen virker bare ikke (længere?) særligt rationelt betonet (logisk/empirisk) men tværtimod ret dogmatisk ("Det står skrevet at ...") og føle-føle-betonet ("Det er altså hvad jeg tror").

For mig er kristendommen ikke en religion blandt andre religioner, ...

Det er ingen religion vel for de troende?

... men en helt konkret nede-på-jorden historisk, geografisk og logisk kendsgerning, åbenbaret ved Jesus Kristus for kun et par tusind år siden ...

For det står nemlig skrevet ...

Det med "jeg ved i mit hjerte at det er sandt", som du skriver, kom efterfølgende, og det er som regel ikke noget jeg siger til nogen
For hvad skulle "nogen" kunne bruge det til?

Du har ganske ret: Det kan andre ikke bruge til noget som helst.

Men ikke desto mindre slutter du jo ofte dine argumenter af med at slå fast, at det er hvad du tror.
Det virker altså som om du langt hen ad vejen baserer (den ikke Bibelciterende del af) din argumentation på det, du 'ved i dit hjerte' fremfor på rationelle overvejelser.
Jeg har derfor svært ved at se din tilgang til troen som anderledes end så mange andres.

Hjerter er svigefulde, og mennesker tror så meget forskelligt ..

Ja, der er nærmest ingen grænser

Til toppen 
#30748 - 09/03/2004 17:24 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej ateist

Du skriver:(Min udtalelse)

Jeg forstår skam godt processen.
Jeg påpeger blot, at MF (og andre i samme situation) altså har et formål med at opsøge troen på den måde (at bede) - og at troen derved bliver til et mål/middel.
Er det virkelig så vanskeligt at forstå?

Kommentar:
Nu begynder det altså at blive svært at bevare optimismen med hensyn til forståelsen:
Du skriver at du skam godt forstår processen, hvorefter du gentager misforståelsen:Citat: et formål med at opsøge troen på den måde (at bede) ?????

Nej, her er ikke tale om at opsøge troen, det var styrken i bønnen, det drejede sig om. Troen kom igennem bønnen, som personen overraskende opdagede førte til troen som en realitet.

mvh
carl

Til toppen 
#30749 - 09/03/2004 18:40 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
Ateist
Bruger

Nej, her er ikke tale om at opsøge troen, det var styrken i bønnen, det drejede sig om. Troen kom igennem bønnen, som personen overraskende opdagede førte til troen som en realitet.

At bede til Gud er da at opsøge troen.

Til toppen 
#30750 - 09/03/2004 20:14 Re: Tro som mål eller middel [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, du skriver:

Jeg synes ofte jeg har set dig forkaste naturvidenskabelige observationer som ikke passer ind i dit verdensbillede, selv om disse observation tilsyneladende er 'sande'

Det kan jeg ikke tro. Mon ikke du husker forkert? Jeg har ikke belæg for at forkaste naturvidenskabelige observationer. Og jeg tror da, at videnskabsmænd og -kvinder generelt er hæderlige folk, og at deres observationer er, som de beskriver dem.

Men det er muligt, at jeg har stillet spørgsmålstegn ved nogle af deres på observationerne baserede konklusioner. Ikke meget anderledes end videnskabsfolks kritik af hinandens konklusioner.

Det simple svar at der simpelthen ingen mening er med universet, livet og alt det der, forkaster du jo per default

Mening? Det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige til.
Lad mig nøjes med at citere Piet Hein:

For livets mening livet sørger
præcis så længe
til vi spørger ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30751 - 09/03/2004 20:45 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, jeg må tilstå at at jeg også har problemer med dit udsagn. Jeg er blevet nysgerrig efter at finde ud af, hvor det er vi taler forbi hinanden.

Måske kunne du forklare, hvad der fik manden til at bede? Når han altså ikke troede der var nogen at bede til?

Hvem/hvad fik ham dog til at sætte sig til at bede sådan ud i den klare luft?

Men måske opfatter vi ordet "bøn" forskelligt. Mener du, at det bare var et fortvivlet nødskrig helt uden adresse? For så kan jeg sådan set godt følge dig ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30752 - 09/03/2004 21:26 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du skriver:

Din tilgang til kristendommen virker bare ikke (længere?) særligt rationelt betonet (logisk/empirisk) men tværtimod ret dogmatisk ("Det står skrevet at ...") og føle-føle-betonet ("Det er altså hvad jeg tror").

Jamen på mig virker den skam helt rationel. Jeg har ganske rigtigt tit citeret at
"det står skrevet at ... ". Men jeg tror ikke på det, fordi det står skrevet. Der er skrevet så meget, som jeg ikke tror på, fordi jeg synes det er for usandsynligt at det skulle passe.

Jeg tror på det, fordi det i Bibelen skrevne for mig at se udgør en meningsfuld sammenhæng.

Jeg tror på mange ting, som jeg kun har læst og fået fortalt, men ikke selv oplevet. F.ex. at de krige, som er beskrevet i historiebøgerne, faktisk har fundet sted, at pindsvin ikke lægger æg, men føder levende unger etc. etc.

Om min tro er "føle-føle-betonet", som du skriver? Ja, det er den også blevet, selv om den ikke var det i udgangspunktet. Den er en kilde til jublende glæde og fred, og det er da helt bestemt en følelse.

Så jo, vi da for min skyld godt kalde den føle-føle-betonet, hvis du synes.

... ikke desto mindre slutter du jo ofte dine argumenter af med at slå fast, at det er hvad du tror.

Ja, det skriver jeg tit.
Dels af respekt for jer, som tror noget andet, og dels for at forebygge krav om beviser.
Sådanne kan jeg nemlig ikke levere.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30753 - 09/03/2004 21:30 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

For nu ikke at debatten løber helt af sporet;
jeg ved kun at vedkommende ikke havde tro før, men havde brug for at bede og vist nok havde haft et troende familiemedlem.

Den citerede person havde egentlig oplevet, at andre var blevet troende og derefter havde begyndt at bede, hvorimod hans oplevelse var omvendt.

Om det har noget med mål eller middel at gøre, som jeg også skrev i mit første indlæg, har ikke haft indflydelse på min tro.

mvh
carl

Til toppen 
#30754 - 09/03/2004 22:30 Re: Tro som mål eller middel [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK Carl, helt i orden! Jeg er med nu. Tror jeg nok!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30755 - 09/03/2004 22:54 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Så jo, vi da for min skyld godt kalde den føle-føle-betonet, hvis du synes.

Ja, jeg beklager - det blev vist lidt nedladende.
Det er et udtryk jeg bruger om de 'new age'-folk, der "lissom føler at jeg er ét med universet".
Den sammenligning er ikke fair imod dig, omend 'viden i hjertet' jo egl. er at sammenligne med deres 'følen'.

A: ... ikke desto mindre slutter du jo ofte dine argumenter af med at slå fast, at det er hvad du tror.

K: Ja, det skriver jeg tit.
Dels af respekt for jer, som tror noget andet, og dels for at forebygge krav om beviser.
Sådanne kan jeg nemlig ikke levere.

Hvorfor din tilgang til tingene vel heller ikke er mere rationel end andre troendes.

Til toppen 
#30756 - 09/03/2004 23:12 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver: Hvorfor din tilgang til tingene vel heller ikke er mere rationel end andre troendes.

JO, DEN ER SÅ ! (Caps lock ) I den forstand at den er mere sandsynliggjort i hvert fald, jfr. de mange kildeskrifter, incl. profetierne. Jeg tror ikke der er mange seriøse forskere der betvivler, at Jesus levede og virkede her på denne jord for godt 2000 år siden.

Spørgsmålet er så, om han er/var den han selv sagde han var, eller noget helt andet, og i så fald hvad. Og det spørgsmål har vi jo hver sit svar på. Du kender
mit - jeg kender ikke dit. Måske har du lyst til at fortælle, hvad du tror om det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30757 - 10/03/2004 00:18 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Hvorfor din tilgang til tingene vel heller ikke er mere rationel end andre troendes.

K: JO, DEN ER SÅ ! (Caps lock ) I den forstand at den er mere sandsynliggjort i hvert fald, jfr. de mange kildeskrifter, incl. profetierne.

Hvordan er den sandsynliggjort af "de mange kildeskrifter"?

Jeg tror ikke der er mange seriøse forskere der betvivler, at Jesus levede og virkede her på denne jord for godt 2000 år siden.

Det er da muligt, at der eksisterede en Jesus for 2000 år siden, men hvad beviser det dog?

Zarathustra har formentlig også levet, men betyder det at mazdaismen er sand?

L. Ron Hubbard er også en veldokumenteret person, men betyder det at Scientology er sand?

Vi ved jo med sikkerhed at Moon eksisterer, men betyder det at 'moonierne' har ret i deres tro?

Vi ved også at Sai Baba eksisterer, men betyder det at hans kult har ret?

Og, hvad med Muhammed og Islam?
Eller alle de andre eksempler på historiske religionsgrundlæggere, der uden tvivl findes.

Spørgsmålet er så, om han er/var den han selv sagde han var, eller noget helt andet, og i så fald hvad. Og det spørgsmål har vi jo hver sit svar på. Du kender
mit - jeg kender ikke dit. Måske har du lyst til at fortælle, hvad du tror om det?

Jeg tror - selvsagt - ikke at han var hverken Gud eller Gud's søn.
Men, jeg har egl. ikke nogen synderlig forestilling om hvem en evt. historisk Jesus var. Man kan jo forestille sig meget i fravær af egl. viden og i bund og grund er det vel lidt spild af tid.
Leder af en af datidens talrige dommedagssekter er et muligt bud, men jeg ved det ærligt talt ikke.
Jeg finder det egl. heller ikke særligt interessant - det interessante er, for mig at se, udelukkende, hvorvidt han, hvis han levede, var guddommelig eller ej.
Og, det har jeg absolut ingen grund til at tro, at han var.

Til toppen 
#30758 - 10/03/2004 15:54 Re: Tro som mål eller middel [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist!

Modsat dig fandt jeg det i udgangspunktet bemærkelsesværdigt, at en mand ved navn Jesus (ganske almindeligt navn - det er der stadig mange der hedder) - som angivelig

- blev født i en ret ukendt by af helt almindelige forældre

- aldrig har efterladt sig noget skriftligt

- aldrig har ejet noget jordisk gods

- ikke havde anden uddannelse end lidt erhvervspraksis i sin fars tømrerværksted -

- blev korsfæstet (ganske almindelig henrettelsesmetode dengang)

- i lighed med mange andre omvandrende prædikanter havde en lille flok tilhængere, som dog stort set allesammen svigtede ham til sidst, da det gjaldt ..

at lige netop han i så høj skulle sætte sig spor i verdenshistorien.

Du skriver: .. jeg har egl. ikke nogen synderlig forestilling om hvem en evt. historisk Jesus var.
Man kan jo forestille sig meget i fravær af egl. viden og i bund og grund er det vel lidt spild af tid.

Ja, fuldstændig enig! (igen! )
- man kan forestille sig mangt og meget i fravær af viden!

Og hvis man finder spørgsmålet dybt uinteressant,
så er der jo slet ingen grund til at beskæftige sig mere med det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30759 - 11/03/2004 22:26 Re: Tro som mål eller middel [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Modsat dig fandt jeg det i udgangspunktet bemærkelsesværdigt, ... at lige netop han i så høj skulle sætte sig spor i verdenshistorien.

Det er da også ret sjældent at myterne om en person lever så længe.
Men, det beviser da ikke hverken at historierne om ham er sande eller at han er guddommelig.

Ja, fuldstændig enig! (igen! )
- man kan forestille sig mangt og meget i fravær af viden!

Og, det gør folk jo også i rigt mål.

Og hvis man finder spørgsmålet dybt uinteressant,
så er der jo slet ingen grund til at beskæftige sig mere med det ...

Jeg beskæftiger mig skam heller ikke ret meget med en evt. historiske ikke-guddommelig person ved navn Jesus.
Det var kun fordi du spurgte til ham.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær