Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30662 - 03/03/2004 13:05 Evolution og meningen med livet
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg er glad for, at du ikke mente at lyde opfarende. Tænk ikke mere over det.

Som jeg forstår dit indlæg, mener du at troen på en mening med livet er en tilpasning, der skal hjælpe os til at abstrahere fra vores viden om, at vi skal dø. Som du skriver, har de mennesker, der har haft denne tro, "været dem der har klaret sig og givet deres gener videre."

For det første kan jeg ikke se, hvad troen på en mening skulle have at gøre med frygten for at dø. Jeg ville til dels kunne forstå det, hvis du havde sagt, at en tro på et liv efter døden var en tilpasning, men en mening med livet?

For det andet er det ikke åbenlyst, at abstraktion og selvbedrageri er særlig gode strategier. Hvis der er hungersnød, vil det i det lange løb ikke være en særlig god idé at bruge energi på at ignorere dette faktum, hvis man i stedet kunne have forsøgt at løse problemet. Om noget kunne det påstås, at en evne til at abstrahere fra problemerne giver os færre grunde til at forsøge at løse dem, og dermed mindsker vores chancer for overlevelse. Der findes også eksempler på, at folk har ofret livet - enten i en højere sags tjeneste (som tibetanske munke, der sætter ild på sig selv i protest mod Kinas politik), eller simpelthen for at redde andre - ansporet af religiøse forestillinger om en mening med livet og/eller et liv efter døden. Havde det været tilfældet, at vi ikke havde haft `illusioner om en mening med livet', kunne jeg meget vel forestille mig dette forklaret som en tilpasning til at møde livets realiteter.

For det tredje er det ikke åbenlyst, at troen på en mening med livet overhovedet er nødvendig for at have et godt liv. Som du selv skriver: "Bare fordi at der overordnet ikke er en mening med tilværelsen ... betyder det ikke at vi ikke kan være lykkelige". Hvis det var tilfældet, at illusionen om en mening var nødvendigt for at have et godt liv, ville din evne til at gennemskue denne illusion være en skadelig variation, som den naturlige udvælgelse ville forsøge at fjerne. Faktisk ville det være direkte ondt at fortælle andre om din indstilling, da du kunne risikere at fratage dem en illusion, som ellers ville have givet dem et godt liv.

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#30663 - 04/03/2004 23:03 Re: Evolution og meningen med livet [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas...

Jeg tænkte på om vi kunne fortsætte denne meningsudveksling i en ny tråd, for det er lidt off topic. Oprindeligt startede jeg denne tråd for at høre hvorfor og hvordan folk tror eller ikke-tror.

Jeg starter på en ny tråd en af dagene, hvor jeg forhåbentligt mere overskueligt kan fortælle dig (og andre interesserede) hvad jeg mener med og om begreber som mening med tilværelsen osv.

Glæder mig til at fortsætte

Til toppen 
#30664 - 04/03/2004 23:26 Re: Evolution og meningen med livet [Re: ]
Andreas
Bruger

Café,

Hej CloudHands. Fint med mig. Hvis du ønsker at få din tråd `ren' igen, kan du også bede Kristina eller Esmaralda om at flytte off topic-delen ud i en ny tråd.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#30665 - 05/03/2004 09:37 Re: Evolution og meningen med livet [Re: Andreas]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Det lyder til at i gerne vil fortsæte denne debat i en ren tråd..... så versgo - her er den

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30666 - 08/03/2004 12:44 Re: Evolution og meningen med livet [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej folkens...

Jeg er oprigtigt ked af ikke at have stykket et udkast til denne diskussion sammen endnu, men jeg har meget om ørene lige pt. Jeg har lige startet ny virksomhed og læser op til en eksamen, som snart står for døren og meget andet...

Emnet er jo lidt omfattende, så det tager nok et stykke tid endnu. Jeg synes som sagt at diskussionen om hvorvidt der reelt er en overordnet mening med tilværelsen er spændende, så mit indlæg skal nok komme.

Til toppen 
#30667 - 09/03/2004 10:12 Re:pøj pøj [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej CloudHands

Jeg har lige startet ny virksomhed

TILLYKKE - og PØJ PØJ med det

og læser op til en eksamen, som snart står for døren

Held og lykke med det - god læselyst og PØJ PØJ med det også

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30668 - 09/03/2004 20:21 Re: Evolution og meningen med livet [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Andreas skrev:

[...]

AP>Om noget kunne det påstås, at en evne til at abstrahere fra problemerne giver os
>færre grunde til at forsøge at løse dem, og dermed mindsker vores chancer for
>overlevelse.

Mens vi venter, er hér en ateists humoristiske bud på, hvordan religiøse forestillinger forhindrer folk i at løse deres problemer:

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær