Café,
Jeg er glad for, at du ikke mente at lyde opfarende. Tænk ikke mere over det.
Som jeg forstår dit indlæg, mener du at troen på en mening med livet er en tilpasning, der skal hjælpe os til at abstrahere fra vores viden om, at vi skal dø. Som du skriver, har de mennesker, der har haft denne tro, "været dem der har klaret sig og givet deres gener videre."
For det første kan jeg ikke se, hvad troen på en mening skulle have at gøre med frygten for at dø. Jeg ville til dels kunne forstå det, hvis du havde sagt, at en tro på
et liv efter døden var en tilpasning, men en mening med livet?
For det andet er det ikke åbenlyst, at abstraktion og selvbedrageri er særlig gode strategier. Hvis der er hungersnød, vil det i det lange løb ikke være en særlig god idé at bruge energi på at ignorere dette faktum, hvis man i stedet kunne have forsøgt at løse problemet. Om noget kunne det påstås, at en evne til at abstrahere fra problemerne giver os færre grunde til at forsøge at løse dem, og dermed
mindsker vores chancer for overlevelse. Der findes også eksempler på, at folk har ofret livet - enten i en højere sags tjeneste (som tibetanske munke, der sætter ild på sig selv i protest mod Kinas politik), eller simpelthen for at redde andre - ansporet af religiøse forestillinger om en mening med livet og/eller et liv efter døden. Havde det været tilfældet, at vi
ikke havde haft `illusioner om en mening med livet', kunne jeg meget vel forestille mig dette forklaret som en tilpasning til at møde livets realiteter.
For det tredje er det ikke åbenlyst, at troen på en mening med livet overhovedet er
nødvendig for at have et godt liv. Som du selv skriver: "Bare fordi at der overordnet ikke er en mening med tilværelsen ... betyder det ikke at vi ikke kan være lykkelige". Hvis det var tilfældet, at illusionen om en mening var nødvendigt for at have et godt liv, ville din evne til at gennemskue denne illusion være en skadelig variation, som den naturlige udvælgelse ville forsøge at fjerne. Faktisk ville det være direkte ondt at fortælle andre om din indstilling, da du kunne risikere at fratage dem en illusion, som ellers ville have givet dem et godt liv.
Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse