Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#3058 - 05/04/2002 16:17 Hvad mener du om Islam?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Den aktuelle meningsmåling på Café Thomas handler om Islam og kan debatteres her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3059 - 05/04/2002 22:46 Re: Hvad mener du om Islam? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jeg har brugt en del tid på at se det efter i sømmene ligesom jeg gør det med kristendommen, og syntes at Islam er en sund relegion, med Gud i centrum for enhver af menneskets handlinger.
Det islam vi ser praktiseret mange steder i dag er forurenet af primitiv kultur, specielt afrikanske muslimer og muslimer fra visse arabiske egne. Og disse er tit direkte i strid med Islams doktriner.

Et godt citat som jeg stødte over i min søgen er fra en tale Mohammad holdte hvor han sagde til folkene fra mecca..."Jer som tror, i skal være som frugt træet, folk kan binde jer og kaste jer til med sten, men i skal svare dem med frugter"

det er nok noget mange troende fra enhver relegion kan nikke genkendende til...

men muslimer bliver også bedt om at forsvare sig selv, deres fammilie og dems om trænger, også med vold hvis der overhovedet ikke er andre muligheder, og fornuft og rationel forhandling ikke længere er en mulighed..

for mig at se er summen af det at du skal vende den anden kind til, men at der ikke er nogen grund til at være idiot og at man kun har to kinder, derefter må man tale det sprog de andre taler, også voldens hvis det er det eneste de kan forstå, men at det ikke er ønsket, er ret tydeligt syntes jeg.

Jeg har udelukkende gode erfaringer med praktiserende muslimer, ethvert muslimsk hjem jeg har været i har taget imod mig som en ven, uanset hvor godt de kendte mig, og uanset at jeg ikke bekender mig til en bestemt tro, men kun Guden alene.

de prøver aldrig at overbevise mig om noget, men fortæller gerne om deres tro hvis jeg spørger...og det er netop kriteriet, jeg kommer til dem, og de svarer med glæde. de fortæller mig ikke at jeg er fortabt og at helvede venter mig og det der er værre, som jeg har oplevet det med en del kristne, som kan blive direkte ubehagelige når man stiller ? ved deres tro.

de holder på at ens tro er ens sag imellem Gud, en selv, og ens samvittighed overfor Gud, og det nærer jeg dyb respekt for. Det er synd for deres tros samfund at der nu er grupperinger som opfører sig ligesom korstogene, og den spanske inkvisation, men det er vel netop faren ved blind tro (noget som iøvrigt ikke er velset i koranen, skal lige siges...)

MVH
MRN

Til toppen 
#3060 - 07/04/2002 02:36 Re: Hvad mener du om Islam? [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Øh, det var da ikke ligefrem nogle oplyftende svarmuligheder. Jeg kan da næsten gætte mig til opfattelsen hos den, der har valgt svarmulighederne.

Nedtur til den, Asbjørn. Vær nu lidt objektiv. Du kan da ikke forvente folk skal forholde sig til Islam med svarmulighederne "Styrker min tro", "samme som kristendom" eller "er roden til alt ondt". Eller ved ikke. Du kan da lige så godt spørge, om man er muslim eller ateist eller kristen med foragt til alle andre.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#3061 - 07/04/2002 17:02 Re: Hvad mener du om Islam? [Re: Machine_A]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Enig

Den afstemmning har næsten lige så dårlige og subjektive svarsmuligheder som "Undersøgelse om satanisme"

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#3062 - 07/04/2002 18:35 3 tendenser [Re: joppe]
asas
GlobalModerator
Bruger

Til Machine A og Joppe

Jeg indrømmer at der sagtens kunne være flere svarmuligheder, men der er jo tale om en simpel meningsmåling og ikke en egentlig "undersøgelse". Samtidig mener jeg at de 3 anførte svar dækker over 3 hovedtendenser i vores forhold til Islam:

1) Enten ser jeg på Islam som en udfordring der hjælper mig (og danskerne) til at bevidstgøre mig om den kristne tro og kirkens ansvar for mission. Altså en rimelig pragmatisk og imødekommende holdning, der på mange måder byder muslimerne velkommen.

2) Eller jeg opfatter Islam og kristendom som to måder at tilbede den samme Gud på. Altså en rimelig ligegyldig holdning, der vel mest udtrykker en areligiøs eller multireligiøs livsforståelse.

3) Eller jeg opfatter Islam som noget der skal bekæmpes og modarbejdes . Altså en fjendtlig og ekskluderende holdning.

Er det for simpelt at stille det sådan op? Har I forslag til hvordan svarmulighederne bedre kan opstilles og formuleres?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3063 - 08/04/2002 09:40 Re: Hvad mener du om Islam?
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg kender for lidt til Koranen til at kunne kommentere dit indlæg ordentligt, men det er mit indtryk at Islam på mange måder en en enklere og mere logisk religion end kristendommen, som godt kan forekomme både mystisk og indviklet. LIgesom for islams vedkommende er også kristendommen i mange tilfælde blandet op med kulturelle traditioner og menneskelige tanker som forvansker den sande kristne lære. Derfor er det altid godt at prøve at skrælle disse "ydre lag" af og se på hvad Koranen og Bibelen egentlig siger om tingene.

Jeg er helt enig med dig i at Gud er i centrum i islam. Men muslimernes Gudsbillede er et andet end kristendommens / Bibelens. På den glimrende hjemmeside www.kivik.dk er der en interessant lille artikel om Logisk Gudsåbenbaring som kan være med til at kaste lidt lys over dette. Spørgsmålkassen på KIVIK's hjemmeside rummer også en masse andre svar ang. forholdet mellem Islam og kristendom.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3064 - 08/04/2002 13:48 Re: 3 tendenser [Re: asas]
joppe
Bruger

NM>>Jeg indrømmer at der sagtens kunne være flere svarmuligheder, men der er jo tale om en simpel meningsmåling og ikke en egentlig "undersøgelse". Samtidig mener jeg at de 3 anførte svar dækker over 3 hovedtendenser i vores forhold til Islam:

Du skriver "vores" forhold"? Hvem er I? Jeg troede du ville have os andres holdning til Islam. Ellers er der vel ikke rigtigt nogen mening med at spoørge. Hvis I allerede har svaret...eller?

NM>>1) Enten ser jeg på Islam som en udfordring der hjælper mig (og danskerne) til at bevidstgøre mig om den kristne tro og kirkens ansvar for mission. Altså en rimelig pragmatisk og imødekommende holdning, der på mange måder byder muslimerne velkommen.

Det vil sige at Islams funktion er at være så langt ude at man kan bruge den for at bevise at kristendom er bedre? De må godt være her men deres religion viser hvor galt de er på den..og hvor ret jeg har?

NM>>2) Eller jeg opfatter Islam og kristendom som to måder at tilbede den samme Gud på. Altså en rimelig ligegyldig holdning, der vel mest udtrykker en areligiøs eller multireligiøs livsforståelse.

Islam og Kristendom dyrker Abrahams gud. Jeg vi ikke mene det er en ligegyldig holdning. Det er da ikke nogen der er i tvivl om at de er samme gud de to religioner tilbeder. Egentlig skal alle der kender lidt til Islam og Kristendom svare det her alternativ da det er ren fakta.

NM>>3) Eller jeg opfatter Islam som noget der skal bekæmpes og modarbejdes . Altså en fjendtlig og ekskluderende holdning.

Jeg synes det alternativ mere eller mindre er det samme som alternativ 1. Islam er falskt, det viser at kristendom er sandt. Det falske skal bekæmpes ifølge bibelen.

NM>>Er det for simpelt at stille det sådan op? Har I forslag til hvordan svarmulighederne bedre kan opstilles og formuleres?

I min mening er giver du os en svarsmulighed og en information.

Det ville være interessant at se resultatet på afstemmningen.

Et forslag på alternativer kune være

1. En udmærket religion på lige fod med Kristendom
2. En religion jeg ikke kender ret meget til
3. En religion med sandheder, men der har misforstået meget
4. En religion uden nogle sandheder

mvh

joppe

Til toppen 
#3065 - 08/04/2002 15:30 Re: 3 tendenser [Re: joppe]
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
Jeg vil give dig ret, også selvom jeg fornæmmer at min egen position nok er mere Islam kritisk og mere por kristen end din Jobbe.

F.eks kunne jeg fristes til at ville svare Ja til alle svar mulighederne på Netmisionærens liste.

Jesper.

Til toppen 
#3066 - 09/04/2002 18:09 Re: 3 tendenser [Re: joppe]
asas
GlobalModerator
Bruger

Nu ikke så negativ - du tolker mit indlæg på værst mulige måde.

Du skriver "vores" forhold"? Hvem er I? Jeg troede du ville have os andres holdning til Islam. Ellers er der vel ikke rigtigt nogen mening med at spoørge. Hvis I allerede har svaret...eller?

Med "vores holdning" mener jeg vi danskeres holdning.

Det vil sige at Islams funktion er at være så langt ude at man kan bruge den for at bevise at kristendom er bedre? De må godt være her men deres religion viser hvor galt de er på den..og hvor ret jeg har?

- det var lissom ik lige det jeg skrev, joppe!

Det er da ikke nogen der er i tvivl om at de er samme gud de to religioner tilbeder. Egentlig skal alle der kender lidt til Islam og Kristendom svare det her alternativ da det er ren fakta.

jamen, så ved vi da hvad du mener :-)

Lad mig lige benytte lejligheden til at gøre opmærksom på en ny artikel: Hvad tror kristne og muslimer?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3067 - 09/04/2002 20:54 Re: 3 tendenser [Re: asas]
joppe
Bruger

Hej Asbjørn

En lille kommentar over det du skrev.

--------------------------------------------------------------------------

Nu ikke så negativ - du tolker mit indlæg på værst mulige måde.

--------------------------------------------------------------------------

Det er svært at være positiv over en afstemmning der bygger på fordomme, snæversynhed og mangel på viden.
Jeg vil forklare hvorfor jeg har den holdning.

--------------------------------------------------------------------------------

Med "vores holdning" mener jeg vi danskeres holdning.

--------------------------------------------------------------------------------

Har alle dansker have samme holdning, eller som du selv siger, en af de tre tendenser? Tilhører alle dansker samme religion?

Undskyld jeg spørger. Er det kun dansker der må svare? Er det kun danskernes holdninger du er interesseret i? Er der andre krav? Skal man være døbt i folkekirken? Betale kirkeskat?

Jeg er ikke dansker. Jeg troede ikke nationalitet havde noget med religion at gøre.

- det var lissom ik lige det jeg skrev, joppe!

Nej. Hvis du læser indlægget igen så vil du måske finde et spørgsmålstegn i slutet af sætningen. Det betyder at jeg stiller et spørgsmål. Jeg konstaterer intet i den sætning. Jeg fortolker din udtalelse og spørger dig om min fortolkning er rigtig. Hvis du er uenig må du gerne forklare hvad du mener.

jamen, så ved vi da hvad du mener :-)

Hvad mener du Asbjørn? Mener du ikke at muslimerne tilbeder samme gud som de kristne?

I Koranen taler Abraham om Allah:

"Jeg har sandelig vendt mit ansigt i al oprigtighed til Ham, som har skabt himlene og jorden, og jeg er ikke en af afgudsdyrkerne." (6:76-78).

Muslimerne tror at Jesus var Allahs profet. I mine øjne er der ikke noget tvivl om at den kristne og den muslimske Gud er den samme.

Måske har Asbjørn nogle ting der kan modbevise mit påstand.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lad mig lige benytte lejligheden til at gøre opmærksom på en ny artikel: Hvad tror kristne og muslimer?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, det er en god artikel. Desværre fortæller den ikke ret meget om gudsbegrepet i Islam som vi netop er igang med at diskutere. Jeg vil anbefalde at du læser noget af det der står på http://www.islam.dk/

mvh

joppe

Til toppen 
#3068 - 09/04/2002 22:08 Re: 3 tendenser [Re: asas]
Anonym
Anonym

indlægget om kristne og Islam er på mange punkter rigtigt godt, men på enkelte skinder en forenklet og i mine øjne lidt fordoms fuld fortolkning igennem.

"For kristne forholder det sig anderledes. Kristne ønsker også at følge Jesu eksempel, men de vil for eksempel ikke spørge, hvor langt Jesu skæg var, eller hvordan han spiste morgenmad. Den slags spørgsmål er irrelevante."

det er faktisk også de færreste muslimer som tager sig af den slags, da det på ingen måde udgør en af islams fem søjler. Mange muslimer forsøger når de store brede træk i loven og retningslinierne er opfyldt, at gøre endnu mere. Og så er det vi når til den slags. men det er altså de færreste. Det er meget mere end der bedes om fra Gud, men der er selvfølgelig ekstra belønning for ekstra indsats, det er da kun rimeligt. hvilket så er hvorfor der er nogle der går op i det.
Men man skal have opfyldt de mange første betingelser som god og kærlig opførsel, at betale penge til dem som mangler osv osv ..før den slags tæller. Det nytter ikke noget at være et blålys, der har nøjagtigt samme længde skæg som mohammad og så tro at den hellige ko er vel begravet, for så vil man sandsynligvis blive kaldt hykler på dagen både kristne og muslimer frygter....endetiden, eller dommedagen.

"For kristne er Guds rige ikke af denne verden. For muslimer skal Guds rige være af denne verden. Det er en afgørende forskel mellem kristendommen og islam, selv om der også har været tidspunkter op gennem historien, hvor forholdet mellem kirke og stat har lignet den islamiske model - for eksempel i det byzantinske rige."

Guds rige er OGSÅ på jorden, og det er her muslimers realitet er, og derfor her de forholder sig til den. Jorden er prøven som viser hvem der er værdige til at gå videre til Guds 7 himle hvor der i den første er Gud selv, engle, profeter af høj status og nedefter,. og ifølge muhammad som så himlene, 'ønskede han mindre en et hjørne af den 1ste himmel, det ville være mere end nok, mere glæde end han kunne rumme. Så selvom muslimer forholder sig strengt til de realiteter der omgiver dem, bærer de alle drømmen om jhenna...paradiset som Gud har lovet de retfærdige.

Så i den sidste her mener jeg faktisk at kristne og muslimer har endnu en ting til fælles som forfatteren af indlægget har overset, eller fortolket på en anden måde end jeg selv er stødt på den.

mvh
MRN

Til toppen 
#3069 - 10/04/2002 23:48 Re: Hvad mener du om Islam? [Re: asas]
Noah
Bruger

Reg.: 03/03/2002
Sted: Odense
Jeg synes der mangler svar muligheder til spørgeundersøgelsen. Man kan f. eks da godt synes at islam ikke er en trussel, og ikke betyder så meget for kristendommen og dennes budskab.

Til toppen 
#3070 - 17/04/2002 23:35 Re: 3 tendenser [Re: joppe]
asas
GlobalModerator
Bruger

Det er svært at være positiv over en afstemmning der bygger på fordomme, snæversynhed og mangel på viden.

Jeg tolker mere din kritik som udtryk for en misforståelse af afstemningens spørgsmål og formål. Om det er så er dig eller mig der er snævertsynet og uvidende, må vi vist lade andre afgøre.

Hvad mener du Asbjørn? Mener du ikke at muslimerne tilbeder samme gud som de kristne?

Både ja og nej. Vi er enige om at der kun findes een Gud. I forlængelse af dette kan det være rigtigt at sige at den muslimske og den kristne Gud er den samme. Men samtidig må jeg svare nej, da det kristne og det muslimske gudsbillede ikke kan forenes. Den kristne Gud åbenbarer sig endegyldigt i Jesus Kristus, som for den kristne er langt mere end en profet. Som kristen tror jeg på at Jesus er en åbenbaring af Gud selv. Og den Gud jeg møder i Jesus Kristus er ikke den samme som Koranen fortæller om.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær