0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#30448 - 26/02/2004 10:06
Passion Of Christ II
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej alle. Jeg var noget begejstret da jeg hørte, at Mel Gibsons film The Passion Of Christ alligevel kommer til Danmark. Men den seneste uge hvor filmen har kørt i andre lande, er begejstringen nok lumret en hel del af. For dem der ikke har hørt så meget om filmen eller den debat den har rest, er The Passion en film, der skildrer de sidste 12 timer af Jesus liv så nøjagtigt og detaljeret som muligt. Faktisk så detaljeret, at man hovedsageligt snakker "gadelatin" og aramæisk (?) i filmen. Den efterfølgende debat om filmen har kørt på 2 hovedpunkter: 1) Den er antisemitisk. Denne debat kan dog fejes af bordet uden større anstrengelser, da alt, hvad der på en hvilken som helst måde stiller sig kritisk i en hvilken som helst grad, overfor noget som helst, der har bare den mindste smule med jøder eller Israel at gøre, som antisemitisk. Så i dette tilfælde er det blot en kompliment til filmen og en hyldest til historien. 2) Den er sygeligt voldelig. Og det er så her at ... filmen knækker (?) Mange amerikanske aviser advarer ligefrem mod at se denne film - ikke på grund af dens budskab (der er ikke noget budskab, men det kommer vi ind på senere) men på grund af dens skildring af voldelige sekvenser, der har bevirket, at denne film er blevet placeret i filmgenren "splatter-kunst" hvor man ellers kun ser hovedsageligt Tarrantinos ultra-voldelige film. Jeg vil gerne citere The New Yorkers (citeret igen fra JP): En af de mest modbydelige film i filmhistorien. (..) et sygeligt dødstrip, en dyster, uoplyst kædereaktion af forræderi, tæv, blod og elendighed. (..) Gibson er så omhyggeligt fikseret på forfølgelsen og nedbrydningen af Kristus og er så nidkært optaget af den åndelige betydning af de sidste timer, at han er i fare for at ændre Jesu budskab om kærlighed til et budskab om had . Budskabet i citatet går tilsyneladende igen i mange anmeldelser af filmen, ofte sammen med dyb forfærdelse over, at filmen i kristne kredse forevises bredt aldersmæssigt, selv om filmen er forbudt for unge under 17 år p.g.a. vold. Jeg må sige efter at have læst en del anmeldelser både for og imod filmen, at jeg nok vil overveje temmelig længe, om jeg ikke bare skulle smutte på McD og få en BigMac i stedet. Med henvisning til specielt ovenstående citat samt diskutionen på en amerikansk filmside lavet af kirkelige foreninger, kan jeg (uden at have set filmen) absolut tilslutte mig den bekymrede skare, der frygter at filmen kan være med til at flytte fokus det sidste stykke fra Jesus ægte lidelse til Jesus ligegyldige lidelse. Det bemærkes at der ikke er udpenslet ret meget om omfanget af den fysiske ydmygelse af Jesus i Bibelen. Det er da beskrevet, men i store hele blot for at tilkendegive opfyldelsen af profetier. Grunden til dette virker soleklar: Det er ikke den fysiske lidelse, der er vigtig. Det vigtige er den åndelige lidelse, da Jesus tog vores synder på sig. En film som The Passion er med til at flytte fokus fra den åndelige lidelse til den fysiske lidelse. Det var forfærdeligt med Jesus død ... fordi han blev ydmyget, pisket, tortureret og henrettet på brutal vis. Vi skal faktisk have medlidenhed med Jesus, fordi han gennemgik disse lidelser. Og nåja, der var noget med at han gjorde det fordi at øhh... I grunden er det jo ligemeget, hvad Jesus blev udsat for, før hans død. Jesus blev ikke udsat for mere smerte end så mange andre. Der er ikke noget specielt i Jesus henrettelse. Andet end at han tog vores synder. Da jeg i sin tid startede i IMU som nyudsprunget kristen, var der meget fokus på Jesus fysiske lidelse. Det virkede næsten som om, at den fysiske lidelse var nødvendig for - og grunden til - vores synders tilgivelse. Da jeg heller ikke dengang var særlig imponeret over en korsfæstelse, bevirkede det blot, at jeg heller ikke var imponeret over Jesus død. Jeg kan godt være nervøs for, at dette er en kommende tendens. Og da lidelsen blev praktiseret uder et romersk styre, er det forbløffende så mange kristne (dengang jeg kom i IMU) der kastede et had på romerne, i stedet for at takke dem for, at de ikke havde en mere social-demokratisk politik og pure nægtede at henrette Jesus.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30449 - 26/02/2004 14:46
Re: Passion Of Christ II
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
De anmeldelser, som jeg har set, har også fremhævet, at der er for meget fokus på de fysiske lidelser og for lidt på budskabet. Fx på hollywoodreporter.com:
Hvis bare Gibson havde valgt at fremhævne åndelig sandhed frem for fysisk realisme. [...] Denne malende fremstilling af Kristi korsfæstelse forbigår enhver åndelig mening i denne rystende begivenhed.(min oversættelse)
Samtidig skulle den dog være glimrende rent teknisk ifølge samme anmeldelse:
Teknisk er filmen en skønhed (min oversættelse)
Nu havde filmen først premiere i går (den 25.), men jeg har da hørt fra et par kristne, at den skulle være så god, som man kunne håbe.
Personligt tror jeg lige, at jeg afventer situationen. Men jeg ender nok med at se den.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#30450 - 26/02/2004 23:56
|
Anonym
Anonym
|
Det bemærkes at der ikke er udpenslet ret meget om omfanget af den fysiske ydmygelse af Jesus i Bibelen. Det er da beskrevet, men i store hele blot for at tilkendegive opfyldelsen af profetier. Grunden til dette virker soleklar: Det er ikke den fysiske lidelse, der er vigtig. Det vigtige er den åndelige lidelse, da Jesus tog vores synder på sig.
Jeg vil netop gerne se filmen for at få lidt mere ind på livet hvor grusomt det egentlig var, da Jesus døde på korset. Hvor meget han gik igennem, for det kommer meget tit til at lyde så overfladisk (»Han døde på korset for mig« – jaja, men var korset nu også så slemt?). Og så tror jeg egentlig The Passion vil være god at se.
Min reservation til filmen er der i hvert fald endnu.
[...] denne film er blevet placeret i filmgenren "splatter-kunst" hvor man ellers kun ser hovedsageligt Tarrantinos ultra-voldelige film.
Hvor mange af de film har han nu også lavet? Sandsynligvis kun én indtil videre (Kill Bill vol. 1, som jeg desværre ikke har fået den set endnu).
|
|
Til toppen
|
|
|
#30452 - 27/02/2004 13:36
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej grinebidder
Hvor meget han gik igennem, for det kommer meget tit til at lyde så overfladisk (»Han døde på korset for mig« – jaja, men var korset nu også så slemt?).
Et eller andet sted kan det være relevant at få oplyst, hvad det vil sige at dø på korset. Alligevel vil jeg dog holde fast i, at korsfæstelse nok er en "bastialsk" handling, men at Jesus jo langt fra er den eneste, der er død på korset, og at der findes mange værre måder at blive henrettet på.
Ironisk mener jeg, at det netop ER "overfladisk" (eller rettere faktisk lidt ligemeget) at han døde som han gjorde. Det jeg mener er væsentligt, at HVORFOR han døde - ikke HVORDAN. Og grunden til min skepsis omkring denne film er netop, at den beskæftiger sig med hvordan i stedet for hvorfor. Reaktionen jeg kan frygte (og som jeg føler at have oplevet dengang jeg kom i en IMU forening) er så at man hengives over den lidelse, han gennemgik, frem for hvorfor han egentlig gjorde det.
I dag var han blot blevet skudt eller havde fået en sprøjte. Knap så imponerende?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30453 - 27/02/2004 13:41
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Hej øhlenschlæger
Jeg ender nok også med at se den, selv om jeg også lige afventer.
Teknisk er filmen en skønhed (min oversættelse)
Lidt tankevækkende, kan jeg godt syntes. Normalt ville man ikke betegne en "splatter-film" som en skønhed. Måske det alene skyldes at den handler om Jesus, at man er villig til at tilsidesætte principper? Jeg syntes lidt at kristne (altså dem der har anmeldt filmen - bl.a. via de link du og Ole giver) pludselig "glemmer" at de egentlig er imod ekstremt voldelige film.
Ligesom jeg vil betænke mig noget over at se Kill Bill, vil jeg også betænke mig noget over, om det er værd at sidde 2½ time og glo på en mand blive tortureret og pisket.
Men jeg har selvfølgelig ikke set den endnu.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30454 - 27/02/2004 23:07
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Machine A.
Du skriver: "Det er ikke den fysiske lidelse, der er vigtig. Det vigtige er den åndelige lidelse, da Jesus tog vores synder på sig." Det var selvfølgelig også en usigelig åndelig lidelse for Jesus, da han blev forladt af sin Far på korset. Men den fysiske lidelse er også vigtig. Det er af allerstørste vigtighed, at han led og døde (og opstod) fysisk, for på den måde overvandt han døden. Det var også vigtigt, at han udgød sit blod som det fuldkomne offerlam, så vi kunne blive renset fra synden. Så jo, hele lidelsen er vigtig, også hvordan.
Men derfor kan man selvfølgelig godt komme til at fremstille det mindre heldigt på film. Jeg har også læst gode og knap så gode anmeldelser. Men jeg vil nu selv ind og se den, så jeg kan danne mig min egen mening. Det kan anmeldelser ikke blive en erstatning for, selv om de kan være værd at lytte til.
Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30455 - 29/02/2004 21:27
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej AnnePande
Det er rigtigt han skulle overvinde døden. Men personligt syntes jeg dog stadig - som jeg skrev i et andet indlæg - at det ville have en uheldig virkning, hvis han "blot" var blevet skudt. Hvad skulle vi så ære ham for? (.... hvis den fysiske henrettelses-måde har betydning). Det vil i hvert fald give korsfæstelse som henrettelsesmiddel en næsten religiøs betydning (her underforstået, at der på den tid ikke var noget specielt i korsfæstelse (eller pæle-hængning), andet end en kejsers gode idé til at bortskaffe uønskede personer).
I hvert fald er jeg ikke særlig imponeret over en korsfæstelse, så jeg har noget svært ved at give Jesus kredit for dén handling. Men at han døde for mig og tog mine synder, skylder jeg ham alt for. Hvordan det så skete, er jeg lidt ligeglad med (med undtagelse af historisk interesse).
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30456 - 01/03/2004 12:22
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej M_A
I hvert fald er jeg ikke særlig imponeret over en korsfæstelse, så jeg har noget svært ved at give Jesus kredit for dén handling. Men at han døde for mig og tog mine synder, skylder jeg ham alt for. Hvordan det så skete, er jeg lidt ligeglad med (med undtagelse af historisk interesse).
Det jeg synes er det mest imponerende ved Jesu KORSFÆSTELSE er at det blev profeteret længe før korsfæstelser var opfundet - af David i Sl 22 (den salme Jesu fremsagde mens han hang på korset)
v1 For korlederen. Al-ajjelet-ha-shahar. Salme af David.
v2 Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig? Du er langt borte fra mit råb om hjælp og fra mit skrig. v3 Min Gud, jeg råber om dagen, men du svarer ikke, og om natten, men jeg finder ikke ro.
v4 Du troner som den hellige, du, som Israel lovsynger. v5 Vore fædre stolede på dig, de stolede på dig, og du udfriede dem. v6 De klagede til dig og blev reddet, de stolede på dig og blev ikke gjort til skamme.
v7 Men jeg er en orm, ikke en mand, en skændsel for mennesker, foragtet af folk. v8 Alle, der ser mig, spotter mig, de vrænger mund og ryster på hovedet: v9 »Han har overgivet sin sag til Herren, lad ham udfri ham, han må redde ham, han holder jo af ham!«
v10 Det var dig, der hjalp mig ud af moders liv og gav mig tryghed ved moders bryst. v11 Til dig var jeg overladt fra min fødsel, fra moders liv var du min Gud. v12 Hold dig ikke borte fra mig, for nøden er nær, og ingen hjælper mig!
v13 Stærke tyre omgiver mig, Bashanbøfler omringer mig; v14 rovgriske og brølende løver spærrer gabet op mod mig. v15 Jeg er som vand, der hældes ud, alle mine knogler falder fra hinanden, mit hjerte er som voks, det smelter i livet på mig. v16 Min gane er tør som et potteskår, min tunge klæber til gummerne, du lægger mig i dødens støv.
v17 Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret mine hænder og fødder, v18 jeg kan tælle alle mine knogler. De ser på mig med skadefryd, v19 de deler mine klæder mellem sig, de kaster lod om min klædning.
v20 Men du, Herre, hold dig ikke borte, du, min styrke, skynd dig til hjælp! v21 Red mit liv fra sværdet, mit dyrebare liv fra hundene, v22 frels mig fra løvens gab, fra vildoksernes horn!
Du har svaret mig! v23 Jeg vil forkynde dit navn for mine brødre, i forsamlingens midte vil jeg lovprise dig: v24 Lovpris Herren, I der frygter ham, vis ham ære, hele Jakobs slægt, frygt ham, hele Israels slægt! v25 For han viste ikke foragt og afsky for den hjælpeløses nød; han skjulte ikke sit ansigt for ham, men hørte, da han råbte om hjælp.
v26 Du er min lovsang i den store forsamling, jeg indfrier mine løfter for øjnene af dem, der frygter Herren. v27 De ydmyge skal spise og mættes, de, der søger Herren, skal lovprise ham, og de skal få nyt mod for evigt.
v28 Hele den vide jord skal huske Herren og vende tilbage til Herren; alle folkenes slægter skal kaste sig ned for dig. v29 For kongemagten tilhører Herren, han hersker over folkene. v30 Ja, alle, der sover i jorden, skal kaste sig ned for ham, alle, der stiger ned i støvet, skal falde på knæ for ham. v31 Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal tjene ham. Der skal forkyndes om Herren for kommende slægter, v32 man skal forkynde hans retfærdighed for folk, der fødes, for han greb ind!
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#30457 - 01/03/2004 20:54
Tak til jøderne :D
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Hvorfor bliver der talt om antisemitisme i forbindelse med filmen? De slog Jesus ihjel... eller gjorde romerne. Jeg hørte en gang en taler, der påpegede at det var romerne og ikke jøderne. Men hvorfor er det vigtigt? Uanset hvem det er, så må vi da takke dem. For hvis ikke Jesus var blevet henrettet, så var der ingen frelse. Men det er ikke det man hører! I pressen hører man derimod, at Mel Gibsons film giver jøderne skylden for mordet på Jesus. Ja og? Så er det jøderne vi må takke. Lidt mærkeligt at sige, når jeg elsker Jesus og arbejder meget for at udbrede hans evangelium. Men han skulle dø. Og så fik vi opstandelsen at se. Halleluja http://imdb.com/title/tt0335345/ En af mine yndlingssider er den meget omfattende hjemmeside imdb.com, hvor man kan stemme på film én gang, og de får gennemsnit. The Passion of Christ er på vej mod top 250 med stormskridt. Så jeg skal se filmen, helt sikkert. Og folk brokker sig over at filmen er blodig. Men Jesus blev altså korsfæstet, det er blodigt! Men tilbage til det med jøderne, som var min grund til at deltage på denne debat. Jeg vil sige tak til jøderne, og kan ikke forstå det skulle være antisemitisk at give dem skylden for Jesu død... Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30458 - 01/03/2004 22:21
Re: Tak til jøderne :D
[Re: Rasmus]
|
Bruger
|
Hej Rasmus
Hvorfor bliver der talt om antisemitisme i forbindelse med filmen?
Oooh, bare du ikke havde spurgt mig. Men så skal du få mit svar: Fordi jøder ikke kan tåle nogen som helst kritik på nogen som helst måde. Det er også kun jødiske sekter der siger, den er antisemitisk. De fleste holder heldigvis ved, at det er noget forkvaklet vås.
Og folk brokker sig over at filmen er blodig. Men Jesus blev altså korsfæstet, det er blodigt!
Det, jeg er bekymret for, er brugen af vold som underholdningsmiddel. Vi kan vel alle blive enige om, at døden og vold og elendighed er noget, livet ville være kedeligt uden. Jo mere detaljeret og udpenslet vi kan dyrke døden, jo bedre. Saving Private Ryan er helt klart en af mine ynglingsfilm, fordi den er så fantastisk livagtigt filmet. Det er simpelthen 2½ times orgie i blod, indvolde og død. Sidst jeg lejede den så jeg den to gange lige i træk...
Faktisk syntes jeg selv, at jeg er lidt vammel, når jeg ikke kan få nok af sådanne krigsfilm. Men hvis det ikke er fordi jeg dyrker døden, hvorfor så ellers sidde i 2½ time og se folk blive slagtet? Jeg ved jo hvem der vandt krigen! Og på samme måde, hvorfor sidde i 2 timer og se på en mand bliver tortureret?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30459 - 01/03/2004 23:36
[Re: Rasmus]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hvorfor bliver der talt om antisemitisme i forbindelse med filmen? De slog Jesus ihjel... eller gjorde romerne. Jeg hørte en gang en taler, der påpegede at det var romerne og ikke jøderne. Men hvorfor er det vigtigt?
Fordi det gennem historien har kostet fantastisk mange jøder livet, at de af nogle fanatiske grupper er blevet gjort ansvarlig for Jesu død. Fx en sejlivet myte om, at jøderne jævnligt udførte ritualmord på kristne som en efterligning af Jesu død på korset. I Europa kørte den faktisk rundt fra 1144-1913 og fik så en sidste opblomstring under Nazisterne. Den dag i dag eksisterer myten blandt nogle muslimer.
En kristen kirke som den russisk-ortodokse kirke kan selv i dag finde på at støtte et tv-program, hvor man kan høre spørgsmålet: "In the murder of Nicholas II did the two thousand year old struggle that has been conducted against Christianity since the crucifixion of Christ find its logical culmination?"
Selv i Danmark kan der findes eksempler på lignende antisemitisme baseret på, at jøderne slog Jesus ihjel.
Et folk, der gennem flere århundreder er blevet anklaget for alt muligt og forfulgt med "kristne" undskyldninger vil ganske naturligt blive lidt overfølsome overfor anklager. Og Mel Gibson tilhører en fraktion af den katolske kirke, som ikke godkender "Vatican II", hvor man tog afstand fra den forfølgelse af jøderne, som også den katolske kirke har været involveret i. Så jeg forstår egentlig godt, at jøderne bliver nervøse.
Jeg har heller ikke noget had til hverken romere eller jøder for at have henrettet Jesus. Imidlertid er det vist et eksempel på, at "hvis man ikke kender historien er man dømt til at gentage den", hvis man stiller sig uforstående til den jødiske bekymring. Selvom jeg faktisk ikke rent historie-teoretisk er tilhænger af det citat .
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#30462 - 02/03/2004 00:51
Re: Hmm, til genovervejelse
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Hej øhlenschlæger Øvm, det var ikke lige den reaktion jeg havde håbet ...  Det var egentlig mest ment som en provokation til, hvad vi egentlig skal med alt den vold. Normalt er jeg nemlig imod for meget sex og vold i film, da det egentlig ikke er noget jeg ønsker at dyrke. Jeg har dog en svaghed for visse krigsfilm - men det er nok en skade fra da jeg var i jugo
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30463 - 02/03/2004 08:13
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej MA
Måske er der en grund til at jøderne er lidt nærtagne omkring dette emne, historisk blev de jo beskyldt for at være "Gudsmordere" (bla af nazisterne, der jo til fulde mestrede filmens kunst i at skildre jøderne som bæster, utroværdige osv), og derfor var det kun "ret" og "rimeligt" at forfølge dem!! Så de er selvfølgelig bange for at filmen kan udnyttes af ekstreme grupper til at sprede en lignende stemning. Måske er de også bare trætte af at høre for at de var "Gudsmordere", hvem ved? - de har vel også kun hørt for det henved et par tusind år, hvorfor tage sådan på vej?
Der ligger vist den psykologiske forklaring på blod, splat og gysere (jeg er mest til sidstnævnte) at vi for det første identificerer os med nogle af personerne (heltene selvfølgelig  eller den der bliver forfulgt), der gennemgår en masse problemer (eller udfordringer) for derefter at sejre/overleve. Derfor sidder man jo med en træls smag i munden når helten dør. Når filmen så er slut kan man sige "Uha, godt det ikke var mig", og tage sig en kop kaffe. Mht pågældende films tiltrækning på folk (Jesus-filmen) er det utvivlsomt pga hovedpersonen. Hvem gad sidde i biffen bare for at se en Kaj Hansen i alle detaljer blive mishandlet og slået ihjel - i timevis?.(Gaaab).
Mkh Malli
Ændret af malli (02/03/2004 08:30)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#30464 - 02/03/2004 10:10
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej malli Måske er der en grund til at jøderne er lidt nærtagne omkring dette emne, historisk blev de jo beskyldt for at være "Gudsmordere" Det er i sig selv ironisk at nogen er efter jøderne (eller romerne) for at "have slået Jesus ihjel". Man kan jo opstille skrækscenariet med, hvis det foregik i dag. Ville DU så give Jesus et nakkeskud, hvis der ikke var andre til at gøre det? Hvis ikke, hvordan skulle man så blive frelst? Et efter min mening ikke særlig rart tankeeksperiment. Jeg har ikke behov for hverken at takke eller hade jøder (eller romere) for Jesus død. De var sådan set bare uheldige at være tilstede på det tidspunkt. Det var profeteret, så jeg tror ikke de egentlig kunne gøre meget for at undgå det. De var blot et af Guds redskaber. Der ligger vist den psykologiske forklaring på blod, splat og gysere (jeg er mest til sidstnævnte) at vi for det første identificerer os med nogle af personerne... Ja, det er selvfølgelig en væsentlig del. Alligevel syntes jeg man måske skal holde lidt igen med at "dyrke" det. Spænding kan man få masser af uden vold - man skal bare lige finde de rigtige film. Jeg er nok bekymret for hvor langt de andre film rykker folks accept af vold. Der er godt nok mindre vold nu, men til gengæld er den grovere (i samfundet). Gysere, malli? Dét havde jeg alligevel aldrig gættet
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30465 - 02/03/2004 12:11
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
... jo mere jeg læser om "The Passion .. ", jo mere tvivlende bliver jeg .. om jeg overhovedet kommer til at se den. Jeg er nemlig ikke ret garvet mht. visuelle oplevelser - synes at livet, også uden for biffen, som regel er mere end rigeligt "spændende". Og pengene til billetten er jo spildt, hvis jeg sidder det meste af tiden med blikket stift rettet ned i posen med skumbananer ...  Jeg vil i hvert fald vente til jeg hører fra jer andre, når I har set den film .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30466 - 02/03/2004 14:03
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Jeg har ikke behov for hverken at takke eller hade jøder (eller romere) for Jesus død. De var sådan set bare uheldige at være tilstede på det tidspunkt. Det var profeteret, så jeg tror ikke de egentlig kunne gøre meget for at undgå det. De var blot et af Guds redskaber.
Så meget for den frie vilje, eller hvad...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30467 - 02/03/2004 15:51
|
Bruger
|
Hej MA
De var sådan set bare uheldige at være tilstede på det tidspunkt. Det var profeteret, så jeg tror ikke de egentlig kunne gøre meget for at undgå det. De var blot et af Guds redskaber.
Lige præcis!
Jeg er nok bekymret for hvor langt de andre film rykker folks accept af vold. Der er godt nok mindre vold nu, men til gengæld er den grovere (i samfundet).
Grænsen for det uacceptable har rykket sig, så der skal mere og mere til før det er "forfærdeligt"...men jeg er ikke helt sikker på at det er splat -og gysernes skyld, selvom jeg vil give dig ret i at de ikke skal overdrives, men den dosis informationer vi præsenteres for dagligt fra hele verden (hungersnød, naturkatastrofer, krige), som vi ikke kan fordøje - vi kan ikke nå at bearbejde dem, vi kan ikke nå at handle på dem, derfor må vi lukke af. Men at vi ser gys og splat gør jo ikke at vi går ud på gaden, og slår pensionister ned (hvis de tør gå der) el.lign. Her tror jeg ikke at vi skal undervurdere narkoens indflydelse, eller undervurdere at forebyggende arbejde er skåret ned (samtidig med at importen af narko er stigende).
Gysere, malli? Dét havde jeg alligevel aldrig gættet
Øh, skal bare huske at sikre mig at jeg ikke er alene hjemme 
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30468 - 02/03/2004 16:20
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
Ja, det er en misforståelse at tro, at vi altid har krav (så at sige) på den frie vilje. Der er flere steder i Bibelen hvor folk direkte er blevet frataget deres frie vilje for at blive brugt til et eller andet formål. Dog mest i GT. Så vi har den frie vilje, fordi den er givet - ikke fordi den bare er der.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30469 - 02/03/2004 16:21
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg vil i hvert fald vente til jeg hører fra jer andre, når I har set den film .. Øv, jeg troede jeg kunne spørge dig ...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30470 - 03/03/2004 22:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Machine A. Mht. Jesu mordere, så er det jo også interessant, at man flere steder kan se, at de ikke kunne røre ham, før timen var kommet. Fx. de gange, hvor de ville gribe ham på tempelpladsen, Joh. 7,30 og 8,20. Men da "timen" så kommer, skal det ske, og end ikke Peter må forhindre det ved at hugge Malkus´ øre af. Det hele er med i Guds plan for at frelse os. Set i lyset af, at Jesus selv tilgav sine mordere og bad for dem, er det da lidt underligt, at de kristne op igennem tiden ikke synes, de også burde gøre det samme...  Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30471 - 03/03/2004 22:45
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil da i øvrigt lige smide et link til en meget god omtale af filmens fordele og ulemper, skrevet af en kristen amerikaner, der så filmen for nylig. http://cmcentral.com/features/298.htmlHan slutter artiklen af med ordene: »I give it my highest recommendation.«
|
|
Til toppen
|
|
|
#30472 - 03/03/2004 23:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Grinebidder. Tak for linket, det var interessant læsning (hvis man ellers kunne læse de bitte små bogstaver... eller er det bare mig der trænger til nye briller?  ) Jo jeg må hellere selv få den set, frem for at læse anmeldelser alene - især når det nu viser sig at ikke alle synes at filmen er dybt skrækkelig.  Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30473 - 05/03/2004 10:18
|
Bruger
|
Hej AnnePande
Set i lyset af, at Jesus selv tilgav sine mordere og bad for dem, er det da lidt underligt, at de kristne op igennem tiden ikke synes, de også burde gøre det samme...
Tja, det hele skyldes vel ofte, at vi (!?) går op i de forkerte ting eller bare leder efter en undskyldning, uden at tænke tingene igennem. Jeg tror de kristne der er sure på jøderne over mordet på Jesus, blot enten føler sig krænket af jøderne, der "slog den kristne gud ihjel" eller bruger det som undskyldning for race-had.
At nogen så vender det mod romerne i stedet, skyldes vist blot uvidenhed om, hvordan romerne faktisk var. En fordom er åbenbart altid nemmere at bygge videre på, end sandheden er!
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30474 - 05/03/2004 15:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Machine A. Jo jeg tror også det mest af alt er en dårlig undskyldning. Det er bare mærkeligt at der ikke var så mange der gennemskuede det, men sådan er det vel når noget går hen og bliver for almindeligt. Jeg tror ikke vi skal skyde skylden på hverken jøder eller romere. Bare nøjes med at være taknemmelige mod Gud , som planlagde hele frelsesværket, før der overhovedet var noget, der hed jøder eller romere.  Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30475 - 07/04/2004 15:49
|
Bruger
Reg.: 25/03/2004
|
Sys faktisk det er lidt skrammel det du siger med at man ikke skal se pa hans lidelser, fordi bibelen snakker ogsa en del om det og ligger også en del vægt pa det ¤ved hans sår er vi helbredt¤ sys det var lidt sørgeligt det du sagde fordi jeg sys a vi sk ligge endnu mere vægt pa hans lidelser end hvad vi gør i forvejen....... vi tror jo bare at han var for retten og så blev han dømt for blasfemi og blev banket op på et styk krydset bræt...... det var ikke sådan det foregik..... han blev uretfærdigt dømt af en ilteret folkeskare og han fik pisk, hvilke mange døde af...... dommeren troede han ku tilfredstille folkeskaren med det..... man næ næ, han sku bære sløjdlærens eksamensbevis op på en bakke og så sku han dingle på den!!! (undskyld, maler det bare lidt for dig) det var noget så voldeligt og noget næsten INGEN havde gennemgået før ham! der var intet ord der var smertevisende pa engelsk som beskrev smerten ved en korsfæstning, så pga korsfæstningen kom ordet Ekscrusiating pain (nåk ik stauet rikti) Alt den smerte var kun for at vi kunne få vores synder tilgivet....... Og han gjorde det med stil!! selv på korset var han fyldt af kærlighed da han sagde til røveren at idag skal vi være sammen i paradis....... KU DU HA GJORT DET EFTER 12 TIMERS TORTUR..... er stolt af at ha en gud der er blevet banket så meget af mig selv og at han stadig elsker mig!!!! Smerten som han fik pa sin krop viser den voldsomme kærlighed han havde til os!!! aldrig sig
Det er ikke den fysiske lidelse, der er vigtig.
Med henvisning til specielt ovenstående citat samt diskutionen på en amerikansk filmside lavet af kirkelige foreninger, kan jeg (uden at have set filmen) absolut tilslutte mig den bekymrede skare, der frygter at filmen kan være med til at flytte fokus det sidste stykke fra Jesus ægte lidelse til Jesus ligegyldige lidelse.
Som en der HAR set filmen, ka jeg sige at det der ikke holder en meter..... emen det finder du nok ud af når du har set filmen...... hyg dig med den, og husk lommeletterne!!!
Batman
|
|
Til toppen
|
|
|
#30476 - 07/04/2004 16:05
Rimli macho
|
Bruger
|
imod for meget sex og vold i film, da det egentlig ikke er noget jeg ønsker at dyrke
Ville ønske jeg var lissom dig der på ingen måde har lyst til at ha sex...... en slagssuperhuman må jeg sige.... har bare styr på alle dine tanker og fantasier og vil aldrig falde for fristelsen for at sidde sent ved flimmeren....... imponerende......
skejer ikke til en eneste pige der måske ku finde på at ha noget nedringet på..... det har de det jo med at gøre, skiderikker
Undskyld min ufuldkomne og menneskelige synspunkt..... skal nok blive perfekt en dag!!!!
Batman
Og til ordstyrerne: Ups jeg gjorde det igen, tag det med et smil! 
Og til alle andre folk: ville bare lige gynge båden lidt!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30477 - 07/04/2004 16:12
[Re: Thomas-k]
|
Bruger
|
... det var noget så voldeligt og noget næsten INGEN havde gennemgået før ham!
Så specielle var hans lidelser vist heller ikke. Barbariske straffe var ikke just noget ukendt i oldtidens samfund - eller i middelalderens for den sags skyld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30478 - 07/04/2004 16:17
????? Halloooo ????????
|
Bruger
|
I hvert fald er jeg ikke særlig imponeret over en korsfæstelse, så jeg har noget svært ved at give Jesus kredit for dén handling
Ja der var mange der blev korsfæstet på den måde på den tid, men prøv lige at vid i hele dit liv at du skal dø på et kors og voldpiskes og så stadig gøre det........ HAN SVEDTE BLOD fordi han var så angst for hvad der skulle ske med ham, ham bad gud om at det ikke måtte ske ham såden. HAN HAVDE IKKE LYST TIL DET NEJ, korsfæstelsen er den mest smertefulde måde at dø på mester...... tror kun den er stukket af den ægyptiske sygelige måde, med at begrave en i en kiste med en masse biller og så bare glemme dig!!!
Se filmen mester og så sig mig igen om du ikke gir ham kredit
Undskyld at jeg jager dig lidt på dine indlæg..... de er bare meget debatoplæggende.
tror også du ville ha lyst til at diskutere med mig hvis nu jeg sagde at det var fedt at jøderne blev gasset (hvilket er 100 gange mere humant end korset) og at hitler var en fed fætter der burde ha kultstatus........
|
|
Til toppen
|
|
|
#30479 - 07/04/2004 16:30
Forkert......
|
Bruger
|
Hele folkeskaren sagde at han skulle korsfæstes men det mente dommeren ikke der var grundlag for, sa lod han ham piske hvilket var en sygelig hård straf også, mange døde af det men jesus overlevede hvilket også var dommerens hensigt..... han troede det var nok men men..... farisærerne ilterede folkemængden endnu mere og fik ham så til at blive korsfæset!!! Hvis du har set filen, hvilket jeg kan anbefale, så vil du se at der, når de prikker hul i siden af ham, kommer vand ud af ham...... blodet og vandet havde skilt sig af..... spørg en læge hvor extrem smerte der skal til for at det sker!!!! Han hjerte brød forresten også sammen pga smerten...... jo det var meget voldeligt!!! allerede ved piskningen var han tæt på at dø! romerne var jo trænet til at holde ham i live så længe som muligt, og havde somregelt doktore ved deres side til at bedomme hvordan de sku gøre det så der var max smerte i længst tid!!! Har lige haft studie på jesu død he he  Batman
|
|
Til toppen
|
|
|
#30480 - 07/04/2004 16:34
heh
|
Bruger
|
Det var faktisk et godt svar!!! ka vi ikke lige få nogle skarpe lige til at forklare den!!! Dæn ska li krængles!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30481 - 07/04/2004 17:41
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
|
Hej Thomas-K!
Jeg vil lige informere dig om, at Machine_A faktisk har set filmen. Prøv at læse her.
Med venlig hilsen
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#30482 - 07/04/2004 22:32
Re: Forkert......
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Thomas K. Bare en lille oplysning. Da de stak Jesus i siden, og der kom både blod og vand ud, var det ikke pga. ekstrem smerte, men pga. at han var død, og at blodet derfor skilte sig ad. (Kan ikke lige huske hvad det hedder sådan medicinsk.  ) De knuste jo benene på de 2 røvere, fordi de ikke var døde endnu, og det skulle gå lidt hurtigt. Men de gjorde det ikke ved Jesus, fordi han allerede var død, men for alligevel at være helt sikre stak de ham i siden for at se om blodet havde skilt sig. Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30484 - 08/04/2004 05:43
|
Bruger
|
det var måske ikke en meget veldukomenteret begivelse?? Det er jo ikke bare bibelen der taler om denne begivenhed.... selv ukristne og andre former for begivenhedsbeskrivende bøger dokumenterer meget vel for at det har sket..... faktisk sætter jeg ingen tvivl ved det...... Men start et nyt indlæg om troværdigheden ved korset, så vil jeg nok gå lidt dybere....
|
|
Til toppen
|
|
|
#30485 - 08/04/2004 11:09
|
Bruger
|
Det er jo ikke bare bibelen der taler om denne begivenhed.... selv ukristne og andre former for begivenhedsbeskrivende bøger dokumenterer meget vel for at det har sket.....
Bortset fra Bibelen, hvilke andre kilder - kristne eller ej - beskriver så Jesu lidelser?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30486 - 08/04/2004 14:09
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej
Ja det skulle man godt nok tro, men det er da heldigvis kun film
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#30487 - 08/04/2004 14:13
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej
Jeg ved ikke hvad du mener med trovaerdigheden ved korset?
Korsfaestelse var en alm maade at straffe folk paa i oldtidens Rom.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#30488 - 08/04/2004 18:27
Re: ????? Halloooo ????????
|
Bruger
|
Hej med jer
Nu var det jo ikke selve korsfæstelsen (menneskers dom) Jesus frygtede og var angst for...... det var det at Guds vrede skulle rulle hen over ham - Guds vrede over mine og alles synder.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30489 - 12/04/2004 08:28
|
Bruger
|
Start et nyt topic som f.eks hedder troværdigheden ved korset så skal jeg nok forklare det der, men sys bare det er lidt spild at diskutere det herinde, sys det er et relevandt emne nemmerlig så stil det samme spørgsmål i et nyt topic og så vil jeg meget gerne svare på det...........
Hygge
Forresten NELLE, det lyder faktisk som om at du slet ikke tror på at det har sket?? måske har jeg bare misforstået dine svar, men er det rigtigt at du ikke tror det har sket?? muligvis bare mig!!
Batman
|
|
Til toppen
|
|
|
#30490 - 12/04/2004 08:32
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Lige godt hvor meget han var jesus så havde han altså fysiske følelser....... jeg tror han var voldsom bange for hvad der skulle ske med ham....... den smerte var da for vild.... men rigtigt, han var også bange for det du siger der!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30491 - 12/04/2004 11:19
|
Bruger
|
Start et nyt topic som f.eks hedder troværdigheden ved korset så skal jeg nok forklare det der, men sys bare det er lidt spild at diskutere det herinde, sys det er et relevandt emne nemmerlig så stil det samme spørgsmål i et nyt topic og så vil jeg meget gerne svare på det...........
Så har jeg oprettet en ny tråd for dig, så nu burde du kunne svare mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30492 - 12/04/2004 15:11
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#30493 - 12/04/2004 15:27
|
Bruger
|
Hej Thomas-k
Ja der hvor jeg ville hen var at det ikke var selve korsfæstelsen som var det altoverskyggende vilde store Jesus gjorde.......
Nej det var at han tog vores straf for synd - en straf som gik ud på to ting - fysisk død - korsfæstelsen - død i den betydning af fravær af Gud - en tur i Helvede !
Jeg tror stadig det var det sidste Jesus frygtede mest..... ikke at han ikke frygtede den fysiske smerte.... men fravær af Gud er det absolut værste nogen kan udsættes for - og det viste Jesus
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30494 - 12/04/2004 15:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Thomas, det er da meget hyggeligt at du stikker Ateist et smil, men jeg synes godt nok det er en mager forklaring .... når han nu har oprettet en særlig tråd for din skyld?
Kunne du ikke gøre dig lidt umage og forklare ved du mener ved at sætte nogle ord sammen til et par sætninger?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30495 - 12/04/2004 17:52
|
Anonym
Anonym
|
Verden nu om dage er meget hærdet hvad angår blod i film. Det er få mennesker, der har noget imod at se en mand blive slået ihjel i en film.
Jesus blev virkelig slået ihjel og banket op på et kors - det kan vi vist alle blive enige om. Vi har vel også alle prøvet at falde og slå knæet - det bløder. Det bløder rent faktisk når der går hul på huden... Aha...
Så når Jesus bliver pisket, gennemtæsket og han får søm gennem sine hænder og fødder er det vel meget logisk, at han bløder, ikke sandt?
Nogle kan måske ikke tåle at se filmen fordi "den er for blodig". Nej! Den er ikke FOR blodig. Den er blodig, ja, men det var langfredag også. Da jeg så The Passion gik det virkelig op for mig, hvor meget Jesus gik igennem. Der var blod over det hele! Jesu blod - det blev udgydt for os.
Hele Jesu liv er jo kæmpestort. Han levede kun for dig!
Dåben, korsfæstelsen, opstandelsen og himmelfarten var alle led i DIN frelse.
Korsfæstelsen - det værste torturelement på Jesu tid. Derfor skulle Jesus korsfæstes. Fordi det var det værste, det mest smertefulde.
Jesus blødte for din skyld. Lad være med at lukke øjnene for det. Gør ikke Jesu død til en glansbilledehistorie - men tænk over, hvad der virkelig skete!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30496 - 12/04/2004 19:13
|
Bruger
|
Verden nu om dage er meget hærdet hvad angår blod i film.
Det drejer sig sådan set ikke om, hvorvidt mængden af blod i filmen er berettiget, men om hvilket belæg der er for det afbillede handlingsforløb.
Jesus blev virkelig slået ihjel og banket op på et kors - det kan vi vist alle blive enige om.
Kan vi det? Har vi ikke blot Bibelens ord for dette?
Hele Jesu liv er jo kæmpestort. Han levede kun for dig!
Dåben, korsfæstelsen, opstandelsen og himmelfarten var alle led i DIN frelse.
Det påstår du - og dine ligesindede - i hvertfald.
Jesus blødte for din skyld. Lad være med at lukke øjnene for det.
Jeg lukker skam ikke øjnene - tværtimod er de åbne for mangelen på beviser for alle disse påstande.
Gør ikke Jesu død til en glansbilledehistorie ...
Det gør jeg skam heller ikke. Jeg er ret indifferent for, hvorvidt historien fremstilles i en splatter- eller glansbilledeversion. Jeg spørger blot til evt. troværdige kilder til alle detaljerne.
... men tænk over, hvad der virkelig skete!
Problemet er vist bare, at ingen ved, hvad der virkelig skete - og om der overhovedet skete noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30497 - 12/04/2004 21:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, jeg vil lige spørge dig, hvad der egentlig får dig til at afvise Bibelen (der er 66 bøger ialt, hvoraf en del er historisk materiale) som en troværdig kilde? Originalskrifterne findes ganske vist ikke, men der foreligger en hel masse afskrifter.
Hvad får dig til at have tilllid til, at at f.eks. kejser Nero har levet og opført sig nogenlunde som der står i historiebøgerne - - hvis du altså tror på det?
Hvordan adskiller oldtidens for dig at se troværdige skrifter sig fra de utroværdige (som du altså regner Bibelen for at være)? Er det fordi forekommer mere sandsynlige, eller ... ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30498 - 12/04/2004 23:46
|
Bruger
|
Hej Ateist, jeg vil lige spørge dig, hvad der egentlig får dig til at afvise Bibelen (der er 66 bøger ialt, hvoraf en del er historisk materiale) som en troværdig kilde?
Jeg afviser skam ikke totalt Bibelen som "en troværdig kilde". For mig at se er det imidlertid et menneskeskabt "værk" og vel at mærke et "værk", der er skabt af mange forskellige mennesker med mange forskellige motiver farvet af mange forskellige tider og situationer. I mine øjne er det egl. ikke noget samlet værk og derfor kan man vel ikke engang tale om Bibelens samlede troværdighed. Fordi én oplysning i én bog viser sig sand behøver andre oplysninger, evt. i andre af bøgerne, på ingen måde også at være sande.
Helt grundlæggende mener jeg, at man - ligesom med alle andre af oldtidens tekster - bør være ganske kritisk når man læser den: Visse dele er farvet af den tids overtro og begrænsede viden. Visse dele er farvet af den tids litterære tradition, hvor vægtningen af det faktuelle mod det poetiske var... ret tvivlsom. Visse dele er farvet af forfatterens motiver i en grad så det vel nærmest må betragtes som propaganda. osv.
Jeg afviser bestemt ikke at der findes visse sande oplysninger i Bibelen - det betyder blot ikke at alt i Bibelen er sandt. Det er ligesom med fx Homer, Saxo og de islandske sagaer, der også rummer rigtige oplysninger midt i al digtningen om helte, guder og fantastiske væsener.
Originalskrifterne findes ganske vist ikke, men der foreligger en hel masse afskrifter.
Jeg betvivler skam ikke at de kopier man har i dag ret nøje svarer til originalerne. Det er allerede i originalerne problemet opstår.
Hvad får dig til at have tilllid til, at at f.eks. kejser Nero har levet og opført sig nogenlunde som der står i historiebøgerne - - hvis du altså tror på det?
Hvordan adskiller oldtidens for dig at se troværdige skrifter sig fra de utroværdige (som du altså regner Bibelen for at være)? Er det fordi forekommer mere sandsynlige, eller ... ?
Det hjælper jo helt klart, hvis der er flere uafhængige kilder, der samstemmende giver samme oplysninger. Det hjælper også, hvis der er tale om 'tørre og kedelige' registreringer fremfor 'poetiske og propagandistiske' tekster. Bogholdere er alt andet lige mere troværdige end politikere. Endelig så hjælper det gevaldigt, hvis ikke det beskrevne strider mod den viden vi iøvrigt har - herunder de kendte naturlove.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30499 - 13/04/2004 11:29
|
Anonym
Anonym
|
Lidt tankevækkende, kan jeg godt syntes. Normalt ville man ikke betegne en "splatter-film" som en skønhed.
Er The Passion en splatterfilm? Tænk lidt over handlingen i splatterfilm. En stjernepsykopat dræber nogle unge mennesker for sjov - det minder ikke om The Passion. Ja, der er meget blod. Efter min mening er filmen en skønhed! Ikke en splatterfilm. Splatterfilm kendetegnes ved, at der bliver dræbt for sjov - og hvis der er nogen der IKKE bliver dræbt for sjov, så må det siges at være Jesus. Han gik i døden for dig!!
Ligesom jeg vil betænke mig noget over at se Kill Bill, vil jeg også betænke mig noget over, om det er værd at sidde 2½ time og glo på en mand blive tortureret og pisket.
Men jeg har selvfølgelig ikke set den endnu.
Hvordan kan du så læse i Bibelen? I det gamle testamente er der fyldt med vold, krig, død, mord osv. Er det ikke også for barskt, eller er det bare fordi der kommer billeder på, at det er for barskt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30500 - 14/04/2004 00:57
|
Bruger
|
Hej Thomas
det var noget så voldeligt og noget næsten INGEN havde gennemgået før ham!
Øhm, det er i hvert fald så forkert som det næsten kan blive. Korsfæstelse blev praktiseret i Indien og Babylon i 1500 år før romerne begyndte på det. Og romerne nåede at piske og korsfæste mange hundrede tusinde mennesker før det var Jesus' tur.
Til gengæld var det småt med andre, der i døden havde betalt vores gæld. Og det er vel dét, der er det væsentlige.
Men den fysiske smerte Jesus oplevede, ER noget særligt. Men den er det altså sammen med den smerte, ufatteligt mange andre mennesker har oplevet. Det er påtagelsen af synden til gengæld ikke.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30501 - 14/04/2004 00:59
Re: Rimli macho
|
Bruger
|
Hej Thomas.
Hvad i alverden snakker du om?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30502 - 14/04/2004 01:14
|
Bruger
|
Hej Stiern Nogle kan måske ikke tåle at se filmen fordi "den er for blodig". Nej! Den er ikke FOR blodig. Den er blodig, ja, men det var langfredag også. Det sker ikke så ofte, at forskellige TV-kanaler er så enormt heldige at have en mand på stedet (eller de kan købe bånd af en mand på stedet) når ting går galt forskellige steder. Efterfølgende, skal man vurdere, hvad man skal vise og hvad man skal sløre en anelse. Og hver gang flyver vi frem i stolen, for "vi vil også se". Sidste gang var da amerikanske lig i Irak blev smadret med jernstænger, slæbt forkullede gennem gaderne og hængt op i en bro. Og man slørede meget de første par gange, det blev vist. I den sene TV-avis slørede man knap så meget, og et par dage efter slørede man slet ikke. Vi VILLE nemlig se hvordan de så ud - disse folk der blev lemlestet og myrdet. Og HVER gang sidder vi helt oppe i skærmen for at få det hele med. Det bedste ville selvfølgelig have været, hvis der havde været et TV hold tilstede, da Jesus blev pisket og korsfæstet. Så kunne vi nemlig få en usløret version hver år til påske, som vi kunne vise frem til årets konfirmander og i børneklubberne. Har du forresten set kult-serien (der er så vidt jeg ved 7 klip) kaldet "Unknown Russian Soldier"? Du er ikke i tvivl om det, hvis du har! Og det er jo bare blod...! Hm. Flot pessimistisk indlæg der kom her...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30503 - 14/04/2004 01:18
|
Bruger
|
Hej Stiern
Er The Passion en splatterfilm?
Det er vist fra et indlæg jeg skrev FØR jeg havde set filmen, udtalt på baggrund af IMDb, en amerikansk site, anmeldelse i ... hmm ... Troldspejlet? og hende dér der står for indkøb af film til skandinaviske biografer. Efter selv at have set den vil jeg nu ikke kalde den en splatterfilm, men "blot" en voldsfilm.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30504 - 14/04/2004 01:20
|
Bruger
|
Øh, svar til mig selv: Og romerne nåede at piske og korsfæste mange hundrede tusinde mennesker før det var Jesus' tur.Rettelse: Der nåede at blive .... (bla bla) - ikke kun af romerne. SÅ travlt havde de vist heller ikke.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30505 - 14/04/2004 09:22
HAHAHAHAHAHAHA
|
Bruger
|
DET ER FORKERT!!!!!!
Kan vi det? Har vi ikke blot Bibelens ord for dette?
prov at laes mit naeste indlaeg pa det topic der hedder KORSFAESTELSEN....... det er meget forkert det du siger der...... ha ha...... traels ikke at ha laest sa meget va....... jeg laeser heller ikke...... men det jeg laeser har relevans..... haha
Den batman man aldrig sa pa film!!!!!!
Batman
|
|
Til toppen
|
|
|
#30506 - 14/04/2004 09:34
Re: HAHAHAHAHAHAHA
|
Bruger
|
prov at laes mit naeste indlaeg pa det topic der hedder KORSFAESTELSEN....... det er meget forkert det du siger der......
Du mener vist "dit første indlæg" ... Endnu har du i hvert fald ikke svaret mig.
ha ha...... traels ikke at ha laest sa meget va.......
Føler du virkelig, at du kender mig godt nok til at udtale dig om, hvor meget eller lidt jeg har læst?
jeg laeser heller ikke...... men det jeg laeser har relevans..... haha
Så er det jo desto mere ærgerligt, at du ikke formår at omsætte det til indlæg med relevans.
Den batman man aldrig sa pa film!!!!!!
Det virker nu mere og mere som den Jokeren man så på film. Der kommer ikke så meget seriøst fra din hånd, gør der?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30507 - 14/04/2004 10:38
|
Bruger
|
Hej Thomas-k Dette er en ordstyre bemærkning:
[Thomas-k til ateist] ha ha...... traels ikke at ha laest sa meget va.......
Thomas - jeg er nød til at sige til dig at vi ikke vil have personangreb her i debatten. Du har ingensom helst grundlag for at beskylde ateist for ikke at være belæst (faktisk er det min opfatelse at han er enddog meget belæst - om altmuligt)
Her på Jesusnet bestræber vi os på at gå efter bolden ikke efter manden...... vi må (meget) gerne erkælre os uenige i andres holdninger og meninger - men vi acceptere IKKE at man kalder andre for dumme, uvidende, ubelæste og andre negative personlige ting....... det ender med det rene mudderkastning hvis vi allesammen gør sådan........
Hvis du mener at have nogle beviser eller andre ting at vise frem - så kom med dem i stedet for at rakke ned på andre....... hvis du kommer med kildehenvisninger til andet end Bibelen på at Jesus af Nazareth virkelig bliv korsfæsten ville det virke betydeligt bedre end at slå (i dette tilfælde) ateist i hovedet med at han tilfældigvis ikke kender de kilder.
Kort sagt - må vi lige bede om kammertonen her
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30508 - 14/04/2004 15:28
|
Bruger
|
ups, jeg så virkeligt ik (af dumhed) at det var dig at ateist..... vi har allerede før kommet lidt skævt ind på hinanden....... dumt af mig ik lige at ha tjekket hvem det var jeg svarede til....... det var ikke en personlig een...... har læst flere af dine indlæg..... ved du har læst!
Hilsen Den joker man Så på fjernsyn
|
|
Til toppen
|
|
|
#30509 - 14/04/2004 15:54
|
Bruger
|
det er ikke så svært at finde ud af..... læs det igen......... men havde bare lige lyst til at skrive noget lidt ude af den normale firkant............. pøj pøj
|
|
Til toppen
|
|
|
#30510 - 14/04/2004 16:02
|
Bruger
|
ups, jeg så virkeligt ik (af dumhed) at det var dig at ateist..... vi har allerede før kommet lidt skævt ind på hinanden....... dumt af mig ik lige at ha tjekket hvem det var jeg svarede til....... det var ikke en personlig een...... har læst flere af dine indlæg..... ved du har læst!
Det er vel ikke så afgørende om det lige er mig du skriver sådan til. Med mindre det er en person du kender godt, så mener jeg ikke det er god tone at skrive sådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30511 - 14/04/2004 16:05
|
Bruger
|
nej ved godt hvad du mener men hvis du allerede 1 gang har været skæv ind på en person så vil du passe på mere anden gang...... men ved godt hvad du mener der
|
|
Til toppen
|
|
|
#30512 - 14/04/2004 21:10
|
Bruger
|
Hej Thomas-k Aaarh, nu tror jeg at jeg fattede den...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#30514 - 16/04/2004 12:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, tak for dit svar. Jeg er faktisk meget enig med dig i dine premisser - i din tilgang til Bibelen - selv om vi er kommet til forskellige konklusioner. Først og fremmest synes jeg det er vigtigt at have - og bevare - en sund skepsis.
Hvis jeg skulle tro alt, hvad flinke og hæderlige mennesker tror på, fordi de selv har oplevet det, set det, hørt det, læst det osv. ("det er ganske vist"!) så ville det nok gå mig som den kamæleon som blev anbragt på et stykke skotskternet stof og derved fik et grusomt endeligt! Mennesker er overbevist om mange forskellige, hinanden modsigende ting.
Men for mit eget vedkommende har jeg forsøgt at kombinere min skepsis med en åbenhed, som altså har ført mig dertil, hvor jeg nu befinder mig, i den kristne tro. Åbenhed i den forstand, at jeg ikke har villet danne mig en bestemt ramme for, hvad der kan være rigtigt, (fx. det vi kan se og høre med vores fem fysiske sanser og bevise ved den videnskabelige betode) og på forhånd afvise alt, hvad der ligger uden for den ramme. Mit udgangspunkt har således været "det ved jeg ikke" og aldrig et "det kan umuligt være sandt".
Jeg er faktisk ikke spor "religiøs" - jeg vil sige, at jeg næsten helt mangler det religiøse gen - så jeg har nok haft en anden indgang til min kristne overbevisning end de fleste andre, både til dem, der er født og opdraget i troen, og dem der på den ene eller anden måde har haft åndelige oplevelser/åbenbaringer ..
Du skriver: Det hjælper jo helt klart, hvis der er flere uafhængige kilder, der samstemmende giver samme oplysninger.
JA! Nemlig! Her kan jeg henvise til dit eget udsagn: For mig at se er det imidlertid et menneskeskabt "værk" og vel at mærke et "værk", der er skabt af mange forskellige mennesker med mange forskellige motiver farvet af mange forskellige tider og situationer. I mine øjne er det egl. ikke noget samlet værk og derfor kan man vel ikke engang tale om Bibelens samlede troværdighed. Fordi én oplysning i én bog viser sig sand behøver andre oplysninger, evt. i andre af bøgerne, på ingen måde også at være sande.
Ja, Bibelen er skrevet af mennesker. Og de fire evangelister skriver netop de fire evangelier med samme indhold, omend med forskellige ord, og vægtlægning på forskellige aspekter af, hvad der skete nede i Mellemøsten for kun et par tusind år siden. Det synes jeg styrker troværdigheden. De har ikke skrevet af efter hinanden, og der er forskellige mindre uoverensstemmelser.
Så skriver du:
Det hjælper også, hvis der er tale om 'tørre og kedelige' registreringer fremfor 'poetiske og propagandistiske' tekster. Bogholdere er alt andet lige mere troværdige end politikere.
OK, tørt og kedeligt synes jeg godt nok ikke det erg, det indrømmer jeg gerne. Og selvfølgelig har du ret i, at politikeres ord ikke pr. definition er troværdige.
Men overser du ikke, at apostlene, i stor modsætning til politikere, satte livet på spil for en sag, som hverken fik magt eller penge eller noget andet lignende for?
Det eneste, de fik ud af det, var slid og slæb og forfølgelse og, for mange af dem martyrdøden.
Og propaganda siger du ... Hmm - i så fald stod de med verdens dårligste sag: at ville forklare, i et ortodokst jødisk miljø, at den Jesus, som red ind i Jerusalem på et æsel og blev henrettet som forbryder, skulle være Messias og hele verdens frelser!! Den værst tænkelige gudsbespottelse ...
Der er meget mere at sige om det, som ville føre for vidt her. Der er så meget forskelligt, som vi kan lægge i begrebet "gud", f.eks. alt det vi ikke lige ved hvad er, og det ville for mig være et mangetydigt begreb med fortolkninger ad legio, hvis ikke lige det var for Jesus.
Trods al umage: Jeg kan ikke komme uden om Jesus af Nazareth Tror ikke han er en magtsyg galning, eller en tryllekunstner. Jeg er ad mange omveje endt i overbevisningen om, at han er den, han selv siger han er. Og den overbevisning har åbnet en del døre for mig, må jeg sige.
Til sidst skriver du:
Endelig så hjælper det gevaldigt, hvis ikke det beskrevne strider mod den viden vi iøvrigt har - herunder de kendte naturlove.
Jeg kan sagtens følge dig. Det ateistiske livssyn indebærer, at det ekstraordinære, det enestående, aldrig kan komme på tale, at der kun findes gentagelser af kendte livsytringer.
For mig at se vrimler det dog med mirakler for øjnene af os, men de af dem, der forekommer tit, har vi vænnet os til og kalder dem kendsgerningerninger. De mirakler, der forekommer sjældent, eller kun en enkelt gang, er det lettere at afvise.
Så ja, du har ret, det ville hjælpe gevaldigt, hvis det beskrevne ikke stred imod de kendte naturlove. I så fald var ingen tvivl mulig.
Så var det ikke en frivillig beslutning at bekende sig til Jesus som Herre og Frelser, og ikke mere en kærlig indbydelse, som det var muligt at sige nej til, men en naturgiven selvfølge, som ingen kunne komme uden om.
Kærlighed (= frivillig hengivelse) og tvang hører for mig at se ikke hjemme i samme begrebsverden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30515 - 17/04/2004 11:50
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Hej ateist, tak for dit svar. Jeg er faktisk meget enig med dig i dine premisser - i din tilgang til Bibelen - selv om vi er kommet til forskellige konklusioner.
Så vidt jeg ved har du dog yderligere en præmis: De menneskelige forfattere var guddommeligt inspirerede og Bibelen er derfor ufejlbarlig. Er det korrekt opfattet?
Først og fremmest synes jeg det er vigtigt at have - og bevare - en sund skepsis.
...
Men for mit eget vedkommende har jeg forsøgt at kombinere min skepsis med en åbenhed, som altså har ført mig dertil, hvor jeg nu befinder mig, i den kristne tro. Åbenhed i den forstand, at jeg ikke har villet danne mig en bestemt ramme for, hvad der kan være rigtigt, (fx. det vi kan se og høre med vores fem fysiske sanser og bevise ved den videnskabelige betode) og på forhånd afvise alt, hvad der ligger uden for den ramme. Mit udgangspunkt har således været "det ved jeg ikke" og aldrig et "det kan umuligt være sandt".
Sympatisk, men: Jo mere af åbenhed desto mindre skepsis.
Du skriver: Det hjælper jo helt klart, hvis der er flere uafhængige kilder, der samstemmende giver samme oplysninger.
JA! Nemlig! Her kan jeg henvise til dit eget udsagn: For mig at se er det imidlertid et menneskeskabt "værk" og vel at mærke et "værk", der er skabt af mange forskellige mennesker med mange forskellige motiver farvet af mange forskellige tider og situationer.
...
Ja, Bibelen er skrevet af mennesker. Og de fire evangelister skriver netop de fire evangelier med samme indhold, omend med forskellige ord, og vægtlægning på forskellige aspekter af, hvad der skete nede i Mellemøsten for kun et par tusind år siden. Det synes jeg styrker troværdigheden. De har ikke skrevet af efter hinanden, og der er forskellige mindre uoverensstemmelser.
De 4 evangelier kan vel ikke just siges at være uafhængige.
Der er så store overensstemmelser imellem Lukas, Matthæus og Markus at spørgsmålet ikke er om afskrift har fundet sted, men blot, hvordan det nøjagtigt er foregået. Hvem har skrevet af efter hvem og var der også en tidligere kilde ("Q") de har skrevet af efter.
Under alle omstændigheder så er evangelierne alle skrevet noget tid efter de eventuelle begivenheder har fundet sted og det af folk, der kun har 2. hånds kilder at bygge på. Der er altså god grund til at betragte dem som 4 versioner af de samme kristne myter.
Men overser du ikke, at apostlene, i stor modsætning til politikere, satte livet på spil for en sag, som hverken fik magt eller penge eller noget andet lignende for?
Det eneste, de fik ud af det, var slid og slæb og forfølgelse og, for mange af dem martyrdøden.
Nu kaldte jeg dem ikke nogen for politikere. Jeg skitserede en 'troværdighedsakse' med tørre bogholdere i den ene ende og politikere i den anden. At apostlene nok var tættest på politiker-enden af skalaen gør dem ikke til politikere.
At de blev forfulgt ændrer da intet ved troværdigheden af deres historier. Det eneste det fortæller os er, at de formentlig selv har troet på dem. Men at der er folk, der tror dem, betyder jo ikke at de er sande.
Og propaganda siger du ... Hmm - i så fald stod de med verdens dårligste sag: at ville forklare, i et ortodokst jødisk miljø, at den Jesus, som red ind i Jerusalem på et æsel og blev henrettet som forbryder, skulle være Messias og hele verdens frelser!! Den værst tænkelige gudsbespottelse ...
Hvilket ikke ændrer det mindste ved, hvorvidt der er tale om propaganda eller ej. Når nazisterne idag uddeler deres propaganda så er det da stadigvæk propaganda, selvom de har alle odds imod sig mht. en ny magtovertagelse.
Der er meget mere at sige om det, som ville føre for vidt her. Der er så meget forskelligt, som vi kan lægge i begrebet "gud", f.eks. alt det vi ikke lige ved hvad er, og det ville for mig være et mangetydigt begreb med fortolkninger ad legio, hvis ikke lige det var for Jesus.
Ja, jeg mener så ikke Jesus ændrer noget i den sammenhæng.
Trods al umage: Jeg kan ikke komme uden om Jesus af Nazareth Tror ikke han er en magtsyg galning, eller en tryllekunstner. Jeg er ad mange omveje endt i overbevisningen om, at han er den, han selv siger han er. Og den overbevisning har åbnet en del døre for mig, må jeg sige.
Tjah... jeg er ked af at sige det, men det kan jeg jo ikke bruge til noget. At du tror og er glad for at tro, det siger jo intet om rigtigheden af din tro.
At: Endelig så hjælper det gevaldigt, hvis ikke det beskrevne strider mod den viden vi iøvrigt har - herunder de kendte naturlove.
Kr: Jeg kan sagtens følge dig. Det ateistiske livssyn indebærer, at det ekstraordinære, det enestående, aldrig kan komme på tale, at der kun findes gentagelser af kendte livsytringer.
Det gør det strengt taget ikke. Det ateistiske livssyn udelukker kun at en guddom står bag. Hvis nemlig man accepterer den forklaring, så er man ikke længere ateist. Men skulle en eller anden ateist tro på, at fx et ekstraordinært og helt tilfældigt udbrud af "kosmiske energier" medførte det ene og det andet, så kan han strengt taget stadigvæk godt kalde sig ateist (af den mindre rationelle slags, men alligevel..).
For mig at se vrimler det dog med mirakler for øjnene af os, men de af dem, der forekommer tit, har vi vænnet os til og kalder dem kendsgerningerninger. De mirakler, der forekommer sjældent, eller kun en enkelt gang, er det lettere at afvise.
Hvad forstår du ved et mirakel, når nu du mener der er så mange af dem?
Hvad er det for mirakler, der forekommer så tit, at vi "kalder dem kendsgerninger"?
Så ja, du har ret, det ville hjælpe gevaldigt, hvis det beskrevne ikke stred imod de kendte naturlove. I så fald var ingen tvivl mulig.
Så var det ikke en frivillig beslutning at bekende sig til Jesus som Herre og Frelser, og ikke mere en kærlig indbydelse, som det var muligt at sige nej til, men en naturgiven selvfølge, som ingen kunne komme uden om.
Kærlighed (= frivillig hengivelse) og tvang hører for mig at se ikke hjemme i samme begrebsverden.
Denne påstand har jeg hørt så mange gange efterhånden og den giver stadigvæk absolut ingen mening i mine øjne.
Hvis jeg ser en kvinde, så ved jeg at hun findes. Det betyder imidlertid ikke at jeg er tvunget til at elske hende. Jeg kan rigtigt godt lide kvinder, men det er altså ikke dem alle jeg elsker. Jeg ved også, at der findes edderkopper, husstøvmider og bændelorme (uden nogen sammenligning med kvinder iøvrigt!) men der er faktisk ikke en eneste af disse skabninger jeg elsker. Vished om eksistens er på ingen måde det samme som påtvungen kærlighed.
Jeg vil faktisk tværtimod mene at vished om eksistens er en nødvendig forudsætning for at elske. Har man ikke vished om en skabnings eksistens så kan man højest elske ideen om skabningen - ikke skabningen selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30517 - 17/04/2004 17:44
Re: Evangelierne 2.hånds værk ?????
|
Bruger
|
Hvornår blev evangelierne skrevet efter de oplysninger du har - når du nu er så sikker på at det selvfølgelig er 2. håndsværk......
Ifølge de oplysninger jeg har om evangeliernes tilblivelses tidspunkt kan det sagtens være 1.hånds vidner som har skrevet det.....
De kan måske nok have været det, men har vi nogen som helst grund til at tro de var det?
Hævder de det selv?
Hvad med de begivenheder de beskriver, som ikke har haft øjenvidner (fx da Satan frister Jesus)? Eller dem, hvor Jesus var alene med en eller flere af sine disciple? Eller de ting, der skete før Jesus fik disciple?
Vil du virkelig hævde, at de alle 4 var øjenvidner til alt, hvad de beskriver?
og når de nu selv levede (og oplevede) da det skete
Ja, det vil du åbenbart hævde. Det må du så gerne underbygge for jeg synes ærligt talt ikke det virker det mindste sandsynligt.
A: Der er så store overensstemmelser imellem Lukas, Matthæus og Markus at spørgsmålet ikke er om afskrift har fundet sted, men blot, hvordan det nøjagtigt er foregået. Hvem har skrevet af efter hvem og var der også en tidligere kilde ("Q") de har skrevet af efter.
E: Ja - det er meget store overensstemmelser mellem evangelisternes nedskrivninger..... og når de nu selv levede (og oplevede) da det skete og mange af deres (første) læsere også levede da det virkelig skete - - - mon så ikke der er noget om det
Mit bud på "kilden Q" er at det er selve begivenheden udspillet for næsen af forfatterne....
Vi taler ikke blot om overensstemmelse imellem de faktuelle oplysninger. Vi taler om at de beskriver tingene i samme rækkefølge, med samme ordlyd osv. Altså ikke blot tegn på at de har oplevet det samme (og skrevet det ned med deres egne ord) men klare tegn på at de har skrevet af.
Hvem var deres første læsere iøvrigt og hvordan ved vi, at mange af dem også selv oplevede alt, hvad evangelisterne skrev? Det virker endog endnu mere usandsynligt end at evangelisterne selv skulle have oplevet det. Ham Jesus må da virkelig have haft en stor skare rendende i hælene af sig lige siden sin tidligste ungdom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30519 - 17/04/2004 22:23
|
Bruger
|
Der er ikke grund til andet end at antage at Johannes-evangeliet er førstehåndsberetning, i hvertilfælde er det den eneste der gør krav på at være det.
At han gør krav på at være det er da ikke bevis på at han også er det.
At han var jøde beviser ikke at han var øjenvidne. Der må have været 100.000'er af jøder, der ikke var øjenvidner.
Og, at han skriver mere detaljeret end de andre 3 gør ham ikke i sig selv mere troværdig. Specielt ikke når man tager alle de mange år mellem de påståede begivenheder og nedskrivningen i betragtning.
At han skulle have været "den discipel, som Jesus elskede" fremstår blot som en påstand. Umiddelbart virker det også som en temmelig underlig måde at omtale sig selv på.
Derudover hævder forfatteren til Lukas-evangeliet at være forfatter til denne samt Apostlenes gerninger.
Det er da muligvis sandt, men hvad beviser det?
Matthæus-evangeliet bekræftes ved Irenæus i år 185.
På hvad måde bekræftes det?
Og, vil du mene at en person, der skriver i år 185, kan have været øjenvidne? Hvis ikke, hvad bygger han så på?
|
|
Til toppen
|
|
|
#30520 - 18/04/2004 09:23
|
Bruger
|
Hej Ateisten
Du skriver:
"At han gør krav på at være det er da ikke bevis på at han også er det."
Men det krævede du sådan set ikke i dit tidligere indlæg, hvor du skrev:
"De kan måske nok have været det, men har vi nogen som helst grund til at tro de var det?
Hævder de det selv?"
Og det besvarer jeg så bekræftende.
Lige mht Johannes bekræftes dette desuden af John Ryland-papyrus fra omkring år 125.
Mht Matthæus skriver jeg i linket: "Kirkefaderen Irenæus har en interessant oplysning i et skrift fra ca 185: " Matthæus har blandt hebræerne endog udgivet et evangelieskrift på deres eget sprog, mens Peter og Paulus forkyndte evangeliet i Rom og grundlagde kirken" Dette fortæller to ting, som i det store og hele bekræftes af den oldkirkelige tradidion:
1. Matthæus skrev først sit evangelium på aramaisk, og siden blev det oversat til græsk.
2. Matthæus-Evangeliet blev skrevet engang i løbet af 60erne, da Peter og Paulus befandt sig i Rom!
Særdeles meget taler derfor for, at Irenæus beskrivelse af Mattæus-Evangeliets tilblivelse rammer plet!"
Næ, det beviser overhovedet intet, hvilket vel intet af så gammel herkomst kan siges at gøre, de kunne jo lyve hele banden... Men hvor meget skal der kræves for at der er tale om et sikkert bevis? Er Saxo en mere troværdig kilde? Det hele er jo vanskeligt i og med der ikke findes nogen nulevende, og så er dette heller ikke engang en sikkerhed. Jeg mener, måske er du ikke engang ateist, og jeg ikke engang kristen, selvom alt i vore indlæg indikerer det...., vi kunne begge have en skjult politisk dagsorden, det er i hvertilfælde svært at bevise!
Mkh Malli
Ændret af malli (18/04/2004 09:28)
|
|
Til toppen
|
|
|
#30521 - 18/04/2004 10:15
|
Bruger
|
Du skriver: "At han gør krav på at være det er da ikke bevis på at han også er det."
Men det krævede du sådan set ikke i dit tidligere indlæg, hvor du skrev:
"De kan måske nok have været det, men har vi nogen som helst grund til at tro de var det? Hævder de det selv?"
Og det besvarer jeg så bekræftende.
Fair nok! Men når jeg spurgte om de selv hævdede det, så var det egl. mest for at finde ud af, hvor opfattelsen stammede fra - kom den fra dem selv eller var den en senere opfindelse. Jeg har aldrig ment at det i sig selv ville være et bevis.
Lige mht Johannes bekræftes dette desuden af John Ryland-papyrus fra omkring år 125.
Men gentager forfatteren ikke bare den oprindelige påstand? Har han andet at have det i? Han har vel ikke selv været øjenvidne?
Mht Matthæus skriver jeg i linket: "Kirkefaderen Irenæus har en interessant oplysning i et skrift fra ca 185: " Matthæus har blandt hebræerne endog udgivet et evangelieskrift på deres eget sprog, mens Peter og Paulus forkyndte evangeliet i Rom og grundlagde kirken" Dette fortæller to ting, som i det store og hele bekræftes af den oldkirkelige tradidion:
1. Matthæus skrev først sit evangelium på aramaisk, og siden blev det oversat til græsk.
2. Matthæus-Evangeliet blev skrevet engang i løbet af 60erne, da Peter og Paulus befandt sig i Rom!
Særdeles meget taler derfor for, at Irenæus beskrivelse af Mattæus-Evangeliets tilblivelse rammer plet!"
Måske, men da det er skrevet små 150 år efter baserer det sig jo helt sikkert på andenhåndsinformation. Og, at Matthæusevangeliet er skrevet af en Matthæus på aramæisk omkr. år 60 betyder jo ikke at det er en øjenvidneberetning - eller at det er sandt. Matthæusevangeliet er jo netop et af dem, der bærer spor efter at være blevet skrevet af efter andre kilder.
Næ, det beviser overhovedet intet, hvilket vel intet af så gammel herkomst kan siges at gøre, de kunne jo lyve hele banden...
Når "hele banden" har fået historien fra hinanden og i visse tilfælde ligefrem skriver af efter hinanden, så gør antallet i sig selv ikke beretningen mere troværdig. Så er det jo reelt blot den samme påstand, der gentages igen og igen.
Uafhængige kilder, tak! Fx et officielt romersk notat om begivenhederne skrevet under eller lige efter de fandt sted.
Men hvor meget skal der kræves for at der er tale om et sikkert bevis? Er Saxo en mere troværdig kilde?
Saxo er bestemt ikke troværdig i alt, hvad han skriver. Der er bare ingen, der "jamrer" når man udsætter hans værk for kildekritik.
Det hele er jo vanskeligt i og med der ikke findes nogen nulevende, og så er dette heller ikke engang en sikkerhed. Jeg mener, måske er du ikke engang ateist, og jeg ikke engang kristen, selvom alt i vore indlæg indikerer det...., vi kunne begge have en skjult politisk dagsorden, det er i hvertilfælde svært at bevise!
Ja, intet kan jo bevises med 100% sikkerhed. Men vi kan sandsynliggøre ting.
At flere personer gentage den samme påstand sandsynliggør den imidlertid ikke yderligere. Uafhængige kilder, der siger det samme, gør!
|
|
Til toppen
|
|
|
#30523 - 18/04/2004 11:52
|
Bruger
|
Hej Ateisten
Nej, Jesus drog selv ud i ørkenen for at lade sig friste
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#30524 - 18/04/2004 12:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej, Ateist, mit nogenlunde kvalificerede gæt (tror jeg) mht. de begivenheder, som per. definition ikke havde øjenvidner, bl.a. Jesu fristelse i ørkenen, er, at Jesus har talt med sine venner om dem - de var jo sammen i årevis og må have udvekslet mange ord, som ikke direkte er refereret i i Bibelen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30525 - 19/04/2004 12:03
|
Bruger
|
Hej ateist
De kan måske nok have været det, men har vi nogen som helst grund til at tro de var det?
Har vi nogen grund til ikke at tro de var det?
Hvad med de begivenheder de beskriver, som ikke har haft øjenvidner (fx da Satan frister Jesus)? Eller dem, hvor Jesus var alene med en eller flere af sine disciple? Eller de ting, der skete før Jesus fik disciple?
Vil du virkelig hævde, at de alle 4 var øjenvidner til alt, hvad de beskriver?
Jesus gik sammen med sine disciple i 3 år...... der har været rigelig tid til at tale "om gamle dage" .......
Vi taler ikke blot om overensstemmelse imellem de faktuelle oplysninger. Vi taler om at de beskriver tingene i samme rækkefølge, med samme ordlyd osv. Altså ikke blot tegn på at de har oplevet det samme (og skrevet det ned med deres egne ord) men klare tegn på at de har skrevet af.
Klare tegn på at det er skrevet af????? Hvor......
HVis du, jeg og ti andre har været vidne til nogle vigtige begivenheder ville det da ikke være mærkeligt om vi gengav dem i samme rækkefølge alle sammen...... hvis vi alle kender hinanden (eller andre som også var til stede) ville det da heller ikke være mærkeligt om vi talte sammen om disse vigtige begivenheder....... Journalister fx er alle sammen enige om i hvilken rækkefølge målene blev scoret og af hvem og hvad tid i kampen...... men det betyder jo ikke at de har skrevet af fra hinanden.... bare at de har været der eller set det i TV.....
Hvem var deres første læsere iøvrigt og hvordan ved vi, at mange af dem også selv oplevede alt, hvad evangelisterne skrev?
Samtidens mennesker - hvem skulle det ellers være.....
Vi ved selvfølgelig ikke om alle deres læsere har oplevet alt hvad de skrev om..... men manden gjorde mirakler og rygtet om ham var spredt vidtomkring......
Hvad mener du grunden er til at ingen i de første kristnes tid har kunnet komme med modbeviser til det disciplene påstod...... hvorfor blev der ikke fremvist et lig af Jesus.... eller tilbagevist påstande om helbredelser...... Alle var enige om at helbredelserne virkelig havde fundet sted..... uenigheden lå i hvilekn kraft man mente at Jesus havde brugt til at gøre det med..... Guds eller dæmoners.....
Det virker endog endnu mere usandsynligt end at evangelisterne selv skulle have oplevet det.
Hvorfor virker det usandsynligt at disciplene skulle have oplevet det de skriver om..... og hvorfor virker det endnumere usandsynligt at andre også har oplevet noget af det?
Ham Jesus må da virkelig have haft en stor skare rendende i hælene af sig lige siden sin tidligste ungdom.
Fra den dag han blev døbt havde han en stor skare som fulgte med ham rundt omkring...... der har sikkert været udskiftning i denne skare, men det betyder jo ikke at der ikke var mange...... Der var tidspunkter hvor Jesus trak sig tilbage med sine disciple eller alene for at bede......
PS: Jeg kunne godt tænke mig at debatere kriterierne for hvordan man bedømmer et historisk skrifts troværdighed...... men det må vist blive i en ny tråd.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30526 - 20/04/2004 11:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Ateist, du spørger: Så vidt jeg ved har du dog yderligere en præmis: De menneskelige forfattere var guddommeligt inspirerede og Bibelen er derfor ufejlbarlig. Er det korrekt opfattet? Ikke helt. Jeg vil helst ikke kalde Bibelen for ufejlbarlig, men hellere sige, at den i sin helhed er troværdig, og at dens troværdighed for mig at se er så overbevisende, at jeg også tror på de dele af den som jeg ikke forstår, og regner med, at der er en eller anden forklaring. Jeg kunne også formulere sagen sådan: Jeg er overbevist om, at Bibelen indeholder det hvad vi behøver at vide og tage stilling til. Jeg vil ikke kalde denne min tro for "yderligere en præmis" - men en konsekvens af præmisserne. Det facit som jeg synes vi skal se bort fra det i denne dialog, for det tror jeg ikke du kan bruge til noget. "Jo mere af åbenhed desto mindre skepsis." Ikke nødvendigvis! Åbenheden kan være total, uden at skepsis forsvinder. Det er muligt at være åben for enhver tænkelig og utænkelig mulighed, give den en chance, og så kassere den bagefter, hvis man ad tankens vej når frem til, at den ikke holder vand. En slags åndelig bulimi, måske ... men når bare man husker at kaste op bagefter ... ! "Der er så store overensstemmelser imellem Lukas, Matthæus og Markus at spørgsmålet ikke er om afskrift har fundet sted, men blot, hvordan det nøjagtigt er foregået. Hvem har skrevet af efter hvem og var der også en tidligere kilde ("Q") de har skrevet af efter." Jeg synes din afskrivningshypotese falder på, at evangelierne netop ikke fremstår som kopier af hinanden. (I modsætning til de mange afskrifter af hver af evangelierne, som stemmer fint overens.) Under alle omstændigheder så er evangelierne alle skrevet noget tid efter de eventuelle begivenheder har fundet sted og det af folk, der kun har 2. hånds kilder at bygge på. Der er altså god grund til at betragte dem som 4 versioner af de samme kristne myter. Matthæus og Markus skriver ikke noget om, at det er andenhåndsviden. Lukas skriver at det er, men at det er skrevet ned efter samtaler med førstehåndsoplyserne, og Johannes siger direkte, at det er førstehånds. Hvordan kan du se helt bort fra, at dette kunne være rigtigt? Nu kaldte jeg dem ikke nogen for politikere. Jeg skitserede en 'troværdighedsakse' med tørre bogholdere i den ene ende og politikere i den anden. At apostlene nok var tættest på politiker-enden af skalaen gør dem ikke til politikere. Hvorfra har du egentlig din store tillid til tørre bogholdere? Italiensk dobbeltbogholderi er vist ikke nogen sjældenhed ..  ) At de blev forfulgt ændrer da intet ved troværdigheden af deres historier. Det eneste det fortæller os er, at de formentlig selv har troet på dem. Men at der er folk, der tror dem, betyder jo ikke at de er sande. Sandt nok. Vi kan jo også godt kalde deres forkyndelse for propaganda, selv om det er et lidt negativt ladet ord. Al forkyndelse kan vel i og for sig kaldes propaganda (også din ateistiske) og troværdigheden bør derfor ikke afgøres ud fra forkynderenes egen iver eller overbevisning. Når nazisterne idag uddeler deres propaganda så er det da stadigvæk propaganda, selvom de har alle odds imod sig mht. en ny magtovertagelse. Jeg synes der er en markant forskel. Nazisterne er jo ikke øjenvidner om noget. De tror på en ide , men ikke på begivenheder, de har set eller hørt om. De tror vel, at deres system vil gøre verden - eller deres eget liv - bedre. Apostlene og de mange andre, som vidnede om Jesus, vidste, at de risikerede liv og lemmer for det de forkyndte om de begivenheder som tusindvis af mennesker havde oplevet. Og de ønskede ikke nogen magtovertagelse. Har du noget bud på, hvad deres motiv til at forkynde som de gjorde kunne være, når de altså ikke selv kunne opnå nogen fordel af at blive troet, men i høj grad tværtimod? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30527 - 25/04/2004 10:59
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Jeg vil helst ikke kalde Bibelen for ufejlbarlig, men hellere sige, at den i sin helhed er troværdig, og at dens troværdighed for mig at se er så overbevisende, at jeg også tror på de dele af den som jeg ikke forstår, og regner med, at der er en eller anden forklaring.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se forskellen på 1) at tro, at Bibelen er ufejlbarlig 2) at tro, at Bibelen er troværdig fra ende til anden (hvilket vel er essensen af det du her skriver?)
Jeg kunne også formulere sagen sådan: Jeg er overbevist om, at Bibelen indeholder det hvad vi behøver at vide og tage stilling til.
Jeg vil ikke kalde denne min tro for "yderligere en præmis" - men en konsekvens af præmisserne. Det facit som jeg synes vi skal se bort fra det i denne dialog, for det tror jeg ikke du kan bruge til noget.
Det er ikke en konklusion du på logisk vis kan nå frem til ud fra de præmisser vi indtil nu har opstillet. Du må altså have yderligere nogle præmisser at bygge på, hvis du fortsat vil hævde at det er et "facit" og ikke en præmis.
A: Jo mere af åbenhed desto mindre skepsis.
K: Ikke nødvendigvis! Åbenheden kan være total, uden at skepsis forsvinder. Det er muligt at være åben for enhver tænkelig og utænkelig mulighed, give den en chance, og så kassere den bagefter, hvis man ad tankens vej når frem til, at den ikke holder vand.
Men, hvis man er åben for alting, hvilket kriterium vil du så anvende for "ad tankens vej" at nå "frem til, at den ikke holder vand"?
Jeg synes din afskrivningshypotese falder på, at evangelierne netop ikke fremstår som kopier af hinanden. (I modsætning til de mange afskrifter af hver af evangelierne, som stemmer fint overens.)
Det er bestemt ikke en hypotese, jeg selv har fundet på, så jeg synes ikke jeg kan tage ære ved at lade dig kalde den for min afskrivningshypotese. 
Matthæus og Markus skriver ikke noget om, at det er andenhåndsviden. Lukas skriver at det er, men at det er skrevet ned efter samtaler med førstehåndsoplyserne, og Johannes siger direkte, at det er førstehånds.
Hvordan kan du se helt bort fra, at dette kunne være rigtigt?
Jeg kan vel ikke se helt bort fra, at det kunne være delvist rigtigt. Men ingen af dem kan være rene førstehåndskilder da de jo beskriver situationer, hvor Jesus var alene, alene med Satan etc. Vi ved altså, at der er passager der er andenhåndsberetninger. Bl.a. set i det lys virker det ret spekulativt at hævde at resten er førstehåndsberetninger. Specielt da, for de tre andre end Johannes, der ikke selv hævder at være det - og som udviser tegn på at være delvise afskrifter.
A: Nu kaldte jeg dem ikke nogen for politikere. Jeg skitserede en 'troværdighedsakse' med tørre bogholdere i den ene ende og politikere i den anden. At apostlene nok var tættest på politiker-enden af skalaen gør dem ikke til politikere.
K: Hvorfra har du egentlig din store tillid til tørre bogholdere?
Ligesom "politikere" er "bogholdere" blot et billede jeg bruger på en bestemt mennesketype. Med ordet "bogholdere" hentyder jeg til den type mennesker, der sætter en stor ære i med sirlig pen at registere en stor mængde fakta så korrekt som muligt. Selvom der selvfølgelig er rådne æbler i enhver tønde, så er de er alt andet lige mere troværdige end den mennesketype ("politikere"/"brugtvognsforhandlere"/... - kald dem hvad du vil), der vil sige stort set hvad som helst for at sælge budskabet og som mener at målet helliger midlet. Du kan også sige, at for "bogholderne" er registreringen i sig selv et mål, mens det for "politikerne" blot er et middel til at opnå det egl. mål. Derfor er "bogholdernes" oplysninger generelt mere troværdige.
Italiensk dobbeltbogholderi er vist ikke nogen sjældenhed .. )
Nu er det dobbelte bogholderi jo ikke udtryk for noget utroværdigt - tværtimod rummer det en indbygget kontrol, der alt andet lige gør det mere troværdigt end evt. andre former for bogholderi.
Det dobbelte bogholderi betyder ikke, som du vist antyder her, at man fører to sæt bøger.
Men alt dette er vist temmelig OT
A: At de blev forfulgt ændrer da intet ved troværdigheden af deres historier. Det eneste det fortæller os er, at de formentlig selv har troet på dem. Men at der er folk, der tror dem, betyder jo ikke at de er sande.
K: Sandt nok.
Hvorfor så overhovedet nævne forfølgelser?
Det gør du egl. relativt ofte og jeg mindes endnu ikke det har været relevant for diskussionen. Plejer du mon et lille martyrium? 
Vi kan jo også godt kalde deres forkyndelse for propaganda, selv om det er et lidt negativt ladet ord.
Hvis skoen passer...
Al forkyndelse kan vel i og for sig kaldes propaganda (også din ateistiske) og troværdigheden bør derfor ikke afgøres ud fra forkynderenes egen iver eller overbevisning.
Man er da i høj grad nødt til at have afsenderens motiver med i sine overvejelser, når man vurderer hans troværdighed.
A: Når nazisterne idag uddeler deres propaganda så er det da stadigvæk propaganda, selvom de har alle odds imod sig mht. en ny magtovertagelse.
K: Jeg synes der er en markant forskel. Nazisterne er jo ikke øjenvidner om noget. De tror på en ide , men ikke på begivenheder, de har set eller hørt om.
Når visse af dem benægter at jødeudryddelserne fandt sted, så gør de da.
De tror vel, at deres system vil gøre verden - eller deres eget liv - bedre.
Ikke ulig de kristne!
Apostlene og de mange andre, som vidnede om Jesus, vidste, at de risikerede liv og lemmer for det de forkyndte om de begivenheder som tusindvis af mennesker havde oplevet. Og de ønskede ikke nogen magtovertagelse.
Lad os ikke diskutere apostlenes motiver - det har vi vist ikke de nødvendige forudsætninger for.
Nazisternes ønske om magtovertagelse var blot et eksempel. Min pointe var i al sin enkelthed, at der godt kan være tale om propaganda, selvom det tilsyneladende er en umulig opgave man har påtaget sig.
Har du noget bud på, hvad deres motiv til at forkynde som de gjorde kunne være, når de altså ikke selv kunne opnå nogen fordel af at blive troet, men i høj grad tværtimod?
Ja: De troede formentligt at det var deres pligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30528 - 25/04/2004 14:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, tak for dit indlæg. Jeg vil komme tilbage med nogle kommentarer på et senere tidspunkt, og bare her og nu rette en misforståelse. Du skriver nemlig:
Kr.: Italiensk dobbeltbogholderi er vist ikke nogen sjældenhed .. )
A: Nu er det dobbelte bogholderi jo ikke udtryk for noget utroværdigt - tværtimod rummer det en indbygget kontrol, der alt andet lige gør det mere troværdigt end evt. andre former for bogholderi.
Det dobbelte bogholderi betyder ikke, som du vist antyder her, at man fører to sæt bøger.
Jeg troede bestemt, at det var almindelig kendt, at italiensk dobbeltbogholderi er et slangudtryk som betyder det samme som kreativ bogføring - altså regnskabsfusk!
(Jeg er ikke ukendt med dobbelt bogholderi i almindelighed - har faktisk været erhvervsmæssigt beskæftiget med det i en årrække.)
Men lad det nu hvile, det er ganske rigtigt lidt off topic!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30529 - 25/04/2004 21:02
|
Bruger
|
Jeg troede bestemt, at det var almindelig kendt, at italiensk dobbeltbogholderi er et slangudtryk som betyder det samme som kreativ bogføring - altså regnskabsfusk!
Jeg kendte ikke udtrykket "italiensk dobbeltbogholderi" - jeg troede blot du hentydede til at det dobbelte bogholderi er en italiensk opfindelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30530 - 25/04/2004 23:17
|
Bruger
|
Har vi nogen grund til ikke at tro de var det [1.hånds vidner ]?
De færreste mennesker på den tid var førstehåndsvidner. Påstanden om, at evangelisterne var førstehåndsvidner kræver altså at blive underbygget - det er på ingen måde noget vi blot kan antage. Indtil påstanden bliver underbygget, så har vi rigelig grund til ikke at tro på den.
Jesus gik sammen med sine disciple i 3 år...... der har været rigelig tid til at tale "om gamle dage" .......
Du indrømmer altså, at i hvert fald de dele er andenhåndsberetninger. Hvorvidt vi må anse resten for at være det, afhænger af, om det kan påvises at evangelisterne var disciple.
HVis du, jeg og ti andre har været vidne til nogle vigtige begivenheder ville det da ikke være mærkeligt om vi gengav dem i samme rækkefølge alle sammen......
Det ville nu være mærkeligt. Hvis 10 mennesker oplever en længerevarende begivenhed så ville jeg blive endog meget overrasket, hvis de huskede alle periodens episoder i samme rækkefølge. Specielt da, hvis de først skrev dem ned 60 år senere.
Og, selv hvis de virkelig huskede det 100% ens, så ville de ikke skrive dem ned i samme rækkefølge. - samtidige hændelser kan beskrives i forskellig rækkefølge - strøtanker og henvisninger til andre begivenheder kan placeres forskelligt i beretningen. - optakten til den beskrevne episode kan beskrives først - eller den kan beskrives løbende. etc.
Og, hvis endelig rækkefølgen i beretningerne ved et tilfælde var ens, så ville ordlyden være forskellig.
A: Hvem var deres første læsere iøvrigt og hvordan ved vi, at mange af dem også selv oplevede alt, hvad evangelisterne skrev?
E: Samtidens mennesker - hvem skulle det ellers være.....
Måske nok samtidige men umiddelbart vil jeg ikke tro det har været almindelige mennesker. Jeg tvivler i hvert fald på at disse kunne læse.
Vi ved selvfølgelig ikke om alle deres læsere har oplevet alt hvad de skrev om.....
Nej, det ved vi helt klart ikke.
men manden gjorde mirakler og rygtet om ham var spredt vidtomkring......
Gjorde han mirakler? Hvordan ved vi det - uden at henvise til de tekster vi er i gang med at vurdere?
Og, selv hvis rygtet om ham var spredt beviser det da intet.
Hvad mener du grunden er til at ingen i de første kristnes tid har kunnet komme med modbeviser til det disciplene påstod......
Det kan der da være mange årsager til, fx: - Ikke alt lader sig modbevise - specielt ikke på den tid. - Dem, der har kunnet modbevise det, har måske blot affejet de første kristne som endnu en ubetydelig dommedagskult og ignoreret dem. - Der var måske slet ikke tradition for, at modbevise diverse gruppers vilde påstande
hvorfor blev der ikke fremvist et lig af Jesus....
Igen kan der være mange forklaringer: - måske var han slet ikke død - måske vidste dem, der måtte ønske at modbevise det ikke, hvor han var blevet begravet - måske havde nogle disciple fjernet liget fra graven - osv.
eller tilbagevist påstande om helbredelser......
Hvordan skulle de kunne det?
Alle var enige om at helbredelserne virkelig havde fundet sted.....
Var alle det? Hvor ved du det fra?
Og, selvom alle var enige, hvor vidste de det så fra? Rygter, måske?
Fra den dag han blev døbt havde han en stor skare som fulgte med ham rundt omkring......
Det hævdes måske... jeg ved det ikke. De fleste sekter lader imidlertid til at ville overdrive deres medlemstal, så sådanne påtande er vel ikke umiddelbart troværdige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30531 - 26/04/2004 21:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Vi har (mea culpa  ) bevæget os langt væk fra denne tråds emne, (the Passion of the Christ) så jeg kommer med lidt flere kommentarer i en ny tråd i "Bibelen" med titlen "Bibelens troværdighed". kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#30532 - 27/04/2004 13:33
|
Bruger
|
Hej ateist
De færreste mennesker på den tid var førstehåndsvidner.
Ja - klart - det er da også de færreste mennesker i dag som er førstehåndsvinder til noget som helst i dag...... MEN der er jo altid nogle der er......
Påstanden om, at evangelisterne var førstehåndsvidner kræver altså at blive underbygget - det er på ingen måde noget vi blot kan antage. Indtil påstanden bliver underbygget, så har vi rigelig grund til ikke at tro på den.
Hvad skal der til før du acceptere at de er førstehåndsvidner??? At nogen bekræfter det - Nej de kunne jo lyve, hvem ved At nogen bekræfter at de der bekræfter det ikke lyver - Nej de kunne jo lyve, hvem ved...... At nogen bekræfter at de der bekræfter at de der bekræfter ikke lyver - nej, vel.....
Jeg synes at et af de stærkeste vidner om at der er førstehåndsvinder er at de selv siger at de er og at ingen modsiger dem..... ikke engang dem som havde stor interesse i at forpludre Jesu opstandspøbel......
Du indrømmer altså, at i hvert fald de dele er andenhåndsberetninger. Hvorvidt vi må anse resten for at være det, afhænger af, om det kan påvises at evangelisterne var disciple.
Der er sådan set ikke rigtig noget at indrømme..... jeg har aldrig lagt skjul på at noget af det skrevne er nogen Jesus har fortalt sine desciple og som de så har skrevet ned...... Hvem siger iøvrigt at desciplene ikke tog notater med det samme...... mennesker var i det hele taget meget bedre til at huske beretninger dengang end vi er i dag.....
Hvis du ser i den anden tråd om troværdigheden af historiske dokkumenter kan du se at førstehåndsvidneberetninger og beretninger skrevet efter interview af førstehåndsvinder står næsten lige i den liste som Greg påstår bliver brugt til at vurdere dokumenterne..... og som du ikke har tilbagevist
Mener du forresten at det er andenhåndsvinder hvis en som har set noget lader sin sekretær skrive det????
Det ville nu være mærkeligt. Hvis 10 mennesker oplever en længerevarende begivenhed så ville jeg blive endog meget overrasket, hvis de huskede alle periodens episoder i samme rækkefølge. Specielt da, hvis de først skrev dem ned 60 år senere.
Og, selv hvis de virkelig huskede det 100% ens, så ville de ikke skrive dem ned i samme rækkefølge. - samtidige hændelser kan beskrives i forskellig rækkefølge - strøtanker og henvisninger til andre begivenheder kan placeres forskelligt i beretningen. - optakten til den beskrevne episode kan beskrives først - eller den kan beskrives løbende. etc.
Og, hvis endelig rækkefølgen i beretningerne ved et tilfælde var ens, så ville ordlyden være forskellig.
Så mener du altså at uoverensstemmelserne i evangelierne og den forskellige vægtning af hvad der har betydning taler for at det er førstehåndsvidner??? At det gør det hele mere troværdigt ???
Måske nok samtidige men umiddelbart vil jeg ikke tro det har været almindelige mennesker. Jeg tvivler i hvert fald på at disse kunne læse.
Hvem mener du så det er...... hvorfor tror du ikke de kunne læse.... eller kender nogen der kan læse..... det er altså kun 2000år siden..... og nogen kunne jo da skrive.....
Ester: Vi ved selvfølgelig ikke om alle deres læsere har oplevet alt hvad de skrev om..... Ateist: Nej, det ved vi helt klart ikke
Men nogle af dem havde...... Hvis jeg hørte en beretning om noget stort og som jeg selv havde været vidne til ville jeg da rette og skabe mig tosset hvis der var lavet om på historien......
Gjorde han mirakler? Hvordan ved vi det - uden at henvise til de tekster vi er i gang med at vurdere?
Nej i sig selv beviser det intet..... men præster som skulle syne spedalske som hævdede at være blevet raske vidnede ikke imod helbredelserne som Jesus gjorde..... Der er i det hele taget ikke meget som i sig selv beviser noget som helst..... men alt må og skal ses i større sammenhæng..... og hvis meget peget i samme retning nærmer det sig altså et bevis hvad enten du vil eller ej.....
- Ikke alt lader sig modbevise - specielt ikke på den tid.
det har du ret i - heller ikke i dag...... sandheden fx.....
Dem, der har kunnet modbevise det, har måske blot affejet de første kristne som endnu en ubetydelig dommedagskult og ignoreret dem.
Ja - det var nok derfor deres leder blev henrettet på grusom vis..... og at de første kristne blev stenet og led martyrdøden...... jo det var nok en ubetydelig sekt (IRONI)
Der var måske slet ikke tradition for, at modbevise diverse gruppers vilde påstande
Tror du selv på den???? Selvfølgelig ville enhver der kunne da modbevise noget sådant..... mennesker var altså ikke så forskellige dengang fra os nu......
- måske var han [Jesus] slet ikke død

måske vidste dem, der måtte ønske at modbevise det ikke, hvor han var blevet begravet
Tynd forklaring...... Romerne viste at der stod i de jødiske skrifter at messias skulle stå op fra de døde efter tre dage (de satte endda vagter op ved graven) ...... selvfølgelig fulgte modstanderne Jesus til graven, om ikke for andet så for at se han var ordentlig dør og virkelig blev begravet......
måske havde nogle disciple fjernet liget fra graven osv
Nååååja selvfølgelig..... de var gået forbi en hel masse romerske vagter og i al ubemærkethed rullet den store tunge sten væk og snuppet liget og skaffet sig af med det - hvorefter de er gået ud og ivrigt har forkyndt opstandelens til deres (martyr)død...... jo den er logisk - Nej vel.....
måske er du nød til at komme med nogle grunde fra "osv" - for jeg finder ingen af disse forklaringer særligt troværdige..... nærmest bare ønsketænkning.....for dem som helst så at alt det med Jesus ikke havde fundet sted.....
Var alle det? Hvor ved du det fra?
En del havde set det med egne øjne...... endnuflere ville have hørt det fra nogen de kender godt (familie og venner)..... resten har "kun" hørt det fra nogen de ikke kender eller naboen..... Jeg har læst i en bog engang (kan desværre ikke huske hvilken ) at der er flere "ikke-kristne" beretninger om denne mand som kunne helbrede og gøre mirakler...... ved godt at det ikke tæller så højt når jeg nu ikke kan huske hvor jeg har det fra.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30533 - 28/04/2004 11:41
|
Bruger
|
A: De færreste mennesker på den tid var førstehåndsvidner.
E: Ja - klart - det er da også de færreste mennesker i dag som er førstehåndsvinder til noget som helst i dag...... MEN der er jo altid nogle der er......
Korrekt, men hvis ikke vi gives en god grund kan vi ikke blot antage at skribenter var førstehåndsvidner. At de måske kunne have været er ikke grund nok til at antage, at de var.
Hvad skal der til før du acceptere at de er førstehåndsvidner???
Det ved jeg virkelig ikke. Det kan ikke være min opgave at finde på hypotetiske beviser for en påstand, der ikke er min.
Jeg synes at et af de stærkeste vidner om at der er førstehåndsvinder er at de selv siger at de er ...
Siger de virkelig alle 4 at de er førstehåndsvidner?
... og at ingen modsiger dem..... ikke engang dem som havde stor interesse i at forpludre Jesu opstandspøbel......
Det mener jeg så er et tvivlsomt argument. Det ville kræve at dem, der skulle modsige dem i rette tid 1) havde kendskab til påstanden, 2) så påstanden som et reelt problem, 3) skriftligt dementerede de påstande, de mente var forkerte. Jeg tvivler på at sådanne mennesker fandtes på den tid.
A: Du indrømmer altså, at i hvert fald de dele er andenhåndsberetninger. Hvorvidt vi må anse resten for at være det, afhænger af, om det kan påvises at evangelisterne var disciple.
E: Der er sådan set ikke rigtig noget at indrømme.....jeg har aldrig lagt skjul på at noget af det skrevne er nogen Jesus har fortalt sine desciple og som de så har skrevet ned......
Så lad mig omformulere sætningen: Du medgiver mig altså, at i hvert fald de dele er andenhåndsberetninger. Hvorvidt vi må anse resten for at være det, afhænger af, om det kan påvises at evangelisterne var disciple.
Hvem siger iøvrigt at desciplene ikke tog notater med det samme...... mennesker var i det hele taget meget bedre til at huske beretninger dengang end vi er i dag.....
Intet af dette ændrer ved, at det bliver en andenhåndsberetning, når de ikke selv var tilstede men blot har fået det fortalt.
Kan du underbygge påstanden om, at de var bedre til at huske beretninger dengang?
Mener du forresten at det er andenhåndsvinder hvis en som har set noget lader sin sekretær skrive det????
Det kommer helt an på, hvordan det i praksis foregår.
Hvis A dikterer historien til sin sekretær, der skriver den ned for derpå at læse den højt for A, der godkender det skrevne, så vil jeg acceptere det som værende A's førstehåndsberetning.
Hvis A beretter historien for sin sekretær, der ved en senere lejlighed skriver den ned uden at A efterfølgende godkender det skrevne så vil jeg betegne det som sekretærens andenhåndsberetning.
Så mener du altså at uoverensstemmelserne i evangelierne og den forskellige vægtning af hvad der har betydning taler for at det er førstehåndsvidner??? At det gør det hele mere troværdigt ???
På ingen måde. Jeg siger, at store ligheder er tegn på plagiat. Men at noget ikke er plagieret betyder jo på ingen måde at det så må være en førstehåndsberetning.
A: Måske nok samtidige men umiddelbart vil jeg ikke tro det har været almindelige mennesker. Jeg tvivler i hvert fald på at disse kunne læse.
E: Hvem mener du så det er...... hvorfor tror du ikke de kunne læse.... eller kender nogen der kan læse..... det er altså kun 2000år siden..... og nogen kunne jo da skrive.....
Det er overhovedet ikke mit indtryk, at almindelige mennesker kunne læse og skrive for 2000 år siden. Det var mig bekendt forbeholdt de relativt få uddannede mennesker - eliten og/eller visse betroede folk i deres tjeneste.
Og mht. at det "altså kun [er] 2000år siden" så må jeg sige, at jeg faktisk synes 2000 år er ret lang tid og verden har unægteligt forandret sig meget på den tid. I dag får alle - i denne del af verden - en grundlæggende skolegang, men det var bestemt ikke tilfældet for blot 300 år siden. Det er stadigvæk ikke tilfældet i store dele af den fattige verden. En veluddannet befolkning er et ret nyt fænomen!
Derfor tror jeg også umiddelbart at de første læsere af evangelierne har været den kristne sekts ledere rundt omkring.
E: Vi ved selvfølgelig ikke om alle deres læsere har oplevet alt hvad de skrev om.....
A: Nej, det ved vi helt klart ikke
E: Men nogle af dem havde......
Hvordan ved du dog det?
Hvis evangelierne blev skrevet mellem, lad os sige 30 og 60 år efter de påståede begivenheder så ville flertallet af evt. øjenvidner da være døde (middellevetiden dengang var altså ikke 75-80 år som i dag - vel nærmere 40-50).
Jeg finder det derfor ikke synderligt sandsynligt at teksten skulle være læst af eventuelle øjenvidner.
Hvis jeg hørte en beretning om noget stort og som jeg selv havde været vidne til ville jeg da rette og skabe mig tosset hvis der var lavet om på historien......
Det siger du nok, men det er vel reelt tvivlsomt, hvor mange der vil gøre det selv i dag. Og, vi kan ikke måle efter dagens standard. Det er formentlig langt mere tvivlsomt om du som en almindelig kvindelig indbygger i datidens samfund ville gøre ret meget væsen af dig. Og, selv hvis du gjorde er det formentlig også begrænset hvor mange, dit budskab ville nå ud til. 'Mediebilledet' dengang var unægteligt et noget andet end idag og du ville formentlig være analfabet (se ovenfor). Endelig er det vel også begrænset, hvor mange, der ville lytte til dit dementi af en beretning, der fandt sted 30-60 år tidligere. De eneste, der var interesserede i disse gamle begivenheder var Jesus-sekten og mon ikke dine argumenter ville prelle af på de troende? Det gør argumenter ofte!
A: Gjorde han mirakler? Hvordan ved vi det - uden at henvise til de tekster vi er i gang med at vurdere?
---
E: Nej i sig selv beviser det intet..... men præster som skulle syne spedalske som hævdede at være blevet raske vidnede ikke imod helbredelserne som Jesus gjorde.....
Her forudsætter du vist at begivenhederne fandt sted som beskrevet. Men, hvis de fx er det pure opspind så har præsterne jo aldrig synet disse mennesker og så er der selvfølgelig heller ingen dementier.
Og, hvis det er et fupnummer kan præsterne jo være blevet taget ved næsen.
Endelig så betyder det faktum, at der ikke findes skriftlige dementier, jo ikke nødvendigvis at præsterne ikke har dementeret - de kan have gjort det mundtligt uden at skrive det ned. Noget sektens medlemmer da ikke har fundet det formålstjensteligt at medtage i beretningen.
Der er i det hele taget ikke meget som i sig selv beviser noget som helst..... men alt må og skal ses i større sammenhæng..... og hvis meget peget i samme retning nærmer det sig altså et bevis hvad enten du vil eller ej.....
Så må du jo påvise at "meget pege[r] i samme retning"!
A: Ikke alt lader sig modbevise - specielt ikke på den tid.
E: det har du ret i - heller ikke i dag...... sandheden fx.....
Hvis noget lader sig bevise er det da netop sandheden.
Jeg tænkte mere på fantasifulde beretninger om væsener, der ikke er af denne verden.
A: Dem, der har kunnet modbevise det, har måske blot affejet de første kristne som endnu en ubetydelig dommedagskult og ignoreret dem.
E: Ja - det var nok derfor deres leder blev henrettet på grusom vis..... og at de første kristne blev stenet og led martyrdøden...... jo det var nok en ubetydelig sekt (IRONI)
Til at starte med var det vel nok en ubetydelig sekt.
"at de første kristne blev stenet" betyder jo ikke i sig selv at man så dem som andet og mere end en ubetydelig dommedagskult. Hvis der var et generelt forbud mod blasfemi, og de udtalte sig blasfemisk, så var de jo forbrydere, der skulle straffes i henhold til loven. At en forbryder straffes betyder som oftest ikke mere end blot at man straffer en forbryder. Var det iøvrigt kun de første kristne, der blev straffet sådan, eller var det alle, der kom med blasfemiske udtalelser?
A: Der var måske slet ikke tradition for, at modbevise diverse gruppers vilde påstande
E: Tror du selv på den???? Selvfølgelig ville enhver der kunne da modbevise noget sådant..... mennesker var altså ikke så forskellige dengang fra os nu......
Jeg vil da bestemt ikke afvise det. Mennesker er måske nok de samme dengang som nu, men samfundene er da så sandelig ikke. En offentlig imødegåelse giver god mening i en moderne demokratisk retsstat med massemedier, menneskerettigheder osv. I datidens diktatur gik magthavernes indskydelse måske mere i retning af blot at slå hårdt ned på de formastelige fremfor at bruge tid på at modbevise noget. Lidt ligesom Saddam Hussein, der vist også foretrak at bruge jernnæven fremfor at modbevise sine modstanderes påstande.
A: måske var han [Jesus] slet ikke død
E: 
Grin du bare smøret, men hvordan kan du vide at Jesus døde som beskrevet? Måske er det blot noget de øvrige sektmedlemmer har fundet på.
A: måske vidste dem, der måtte ønske at modbevise det ikke, hvor han var blevet begravet
E: Tynd forklaring...... Romerne viste at der stod i de jødiske skrifter at messias skulle stå op fra de døde efter tre dage (de satte endda vagter op ved graven) ...... selvfølgelig fulgte modstanderne Jesus til graven, om ikke for andet så for at se han var ordentlig dør og virkelig blev begravet......
Igen: Hvor ved du det fra? Du kan kun støtte dig til en langt senere beretning nedskrevet at nogle sektmedlemmer. Det kan være løgn! Det vil i så fald ikke være første gang at en sekt fortæller løgne.
A: måske havde nogle disciple fjernet liget fra graven
E: Nååååja selvfølgelig..... de var gået forbi en hel masse romerske vagter og i al ubemærkethed rullet den store tunge sten væk og snuppet liget og skaffet sig af med det - hvorefter de er gået ud og ivrigt har forkyndt opstandelens til deres (martyr)død...... jo den er logisk - Nej vel.....
Nu antager du igen, at sektmedlemmernes beretning er sand. Måske var der ingen vagter.
A: Var alle det? Hvor ved du det fra?
---
E: En del havde set det med egne øjne......
Påstår du!
endnuflere ville have hørt det fra nogen de kender godt (familie og venner).....
Påstår du!
resten har "kun" hørt det fra nogen de ikke kender eller naboen.....
Alså rygter!
Måske alle de første, der hørte rygtet, fik det fra sektens medlemmer.
Jeg har læst i en bog engang (kan desværre ikke huske hvilken ) at der er flere "ikke-kristne" beretninger om denne mand som kunne helbrede og gøre mirakler...... ved godt at det ikke tæller så højt når jeg nu ikke kan huske hvor jeg har det fra.....
Du har ret - det tæller ikke rigtigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30534 - 28/04/2004 12:42
|
Bruger
|
Hej ateist
Hele vores debat går i al sin simpelhed ud på at jeg siger noget er sket udfra at jeg regner Bibelen som et troværdigt historisk materiale - og du siger at det nok ikke er sket ud fra at du ikke regner Bibelen som troværdigt historisk materiale.......
Vi kommer ikke længere hvis vi ikke bliver enige om, om det er eller ikke er troværdige historiske skildringer i Bibelen (hvilket vi jo er begyndt at undersøge i en anden tråd) .......
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#30535 - 28/04/2004 15:26
|
Bruger
|
... jeg kommer med lidt flere kommentarer i en ny tråd i "Bibelen" med titlen "Bibelens troværdighed".
Tråden findes her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#30536 - 20/05/2004 19:04
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hej Ellen.
Ja en film om en virkelig hendelse.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#30537 - 20/05/2004 19:07
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hej Ellen
Ja, nok var den en almindelig måde at straffe på i Romertiden, men tegningen af den, var lagt før, nemmelig omkring Moses tid.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
|