Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#30422 - 25/02/2004 10:30 Det gode møde
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har nu været på IMB i næsten 2 måneder og vi har prøvet at lave vores eget møde, opbygning og emnevalg til prædikenen, vi har hørt om det gode møde om allle de elementer der kan være, men ér kommet til den konklusion at IMs møder er FOR fyldt op at mange STOPklodser her og der, nu skal vi det, og nu skal vi det, selv om at jeg kommer i IM så må jeg sige at jeg savner frikirkestilen hvor der er mere FLOW over møderne med lovprisning og Guds nærhed

Jeg mener at jo mere ligetil et møde er, jo mere fokus på lovprisnig af Gud og åbning overfor ham, jo bedre bliver mødet, at lovprisningen former mødet istedet for alle de elementer man kan sætte ind i et møde, det for mig er det gode møde

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#30423 - 25/02/2004 17:27 Re: Det gode møde [Re: Ole Madsen]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Ole!

Jeg har altid kommet i IM. Og der skal ikke herske nogen som helst tvivl om at jeg altid har været glad for det.

Jeg ved godt at det er en lidt stiv mødeform vi har i IM.

-2 sange fra hjemlandstoner.
-(Præcis) 45 min. tale.
-2 sange.
-Kaffe og dertilhørende snak om vind og vejr.
-Afslutning
-Og til sidst en aftensang.

Sådan har mødeformen været i alle de år jeg kan huske.

Vi er i IM e´n stor familie. Alle skulle kunne føle sig hjemme.
Lige fra de gamle der ønsker motionsorgelet genindført. Til de unge der ønsker rock i synagogen.

Det er lidt af en balancekunst. Tro mig, jeg har diskuteret emnet til hudløshed.

En ting er dog meget vigtigt. Vi må ikke give købt på forkyndelsen!
Sommetider kan jeg få en fornemmelse af, at nogen mener, at bare der er lovsang, så er alt godt.
Men lovsangen ville forstumme, hvis vi ikke ved hvorfor, vi har grund til lovsang.
Derfor skal der efter min bedste overbevisning, fokuseres overordentlig meget på forkyndelsen. Det ER der vi skal hente kraften.

Troen kommer af det der høres og det der udgår af Guds mund.

Der er ingen der kan leve af flødeskum alene. Vi skal også have rugbrød. Men det er da unægtelig, lidt festligere at spise lagkage end en klemme med leverpostej.

Der kunne sagtens være en lovsangsafdeling ved hvert møde.
Det behøvede heller ikke slavisk være 45 min. tale hver gang. Der kunne godt være lidt variation. Ex. kunne jeg da godt acceptere at talen kun var på 35 min.

Men det er da alletiders, at der er nogen der tænker gode tanker om gode møder.
Bliv endelig ved med det.

Kærlig hilsen
Løwendahl

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#30424 - 25/02/2004 20:07 Re: Det gode møde [Re: loewendahl]
Ole Madsen
Bruger

Hej Helle

Tak for svaret, jo man kan godt imødekomme både unge og gamle på en gang, i frikirke kredse er der noget der hedder vækkelsesmusik, musík som specielt har været lavet i vækkelsestider, eller af personer der virkelig var i tæt kontakt med Herren, jeg siger ikke at follk ikke er det i dag, men noget rammer mere end andet

Åge Samuelsens sange sang vi meget i den frikirke jeg først kom i, og de faldt i god smag både hos gamle som hos unge, jeg tror at det er noget med at få øje på hvad musik der virkelig gør en forskel, alle sangene var meget inspireret af det liv han selv levede, som udtrykte en inderlig kærlighed til Jesus

Ole

Til toppen 
#30425 - 25/02/2004 21:04 Re: Det gode møde [Re: loewendahl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Løvendahl, du skriver:

En ting er dog meget vigtigt. Vi må ikke give købt på forkyndelsen!

JA enig! I en tid, hvor det råbes så meget på fornyelse, at vi skal "følge med tiden", er det så vigtigt at holde fast på forkyndelsen, på det som netop ikke skal fornys, men tværtimod gentages hver eneste dag!

De ydre former kan, og skal, fornys. Vi taler ikke samme sprogd, som man talte på Chr. IV's tid, og vi har også noget andet tøj på, og spiller noget andet musik, og synger nogle andre sange. Men Guds ord forandres ikke.

Biskop Jan Lindhardt, som jeg ellers næsten altid er uenig med, sagde noget meget godt, synes jeg: "Det er ingen skam at blive stående, hvis man står det rigtige sted!"

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#30426 - 25/02/2004 21:56 Re: Det gode møde [Re: kristina]
loewendahl
Bruger

Hej Kristina!

Nå, jamen så er der da endelig noget, jeg også er enig med ham i!!
Jeg er helt enig i dit indlæg.

Hej Ole!

Ja, jeg er på trods af min alder nok lidt konservativ/gammeldags.
De "gamle" sange fra hjemlandstoner el. for den sags skyld salmebogen, kan jeg ikke se, der er noget i vejen med. Lige bortset fra at de er skrevet for over 100 år siden.
Jeg synes dog ikke, at det i sig selv er diskvalificerende.
Jeg synes ikke, at der for nuværende, er ret mange salme/sangdigtere der har den kvalitet, som de gamle havde.
Der er rigtig mange af de gamle sange som kan stå selv, hvis du forstår.
Er der ikke lidt af det der med, at bare fordi det er gammelt, så er det kedeligt. Hvorfor ikke virkelig prøve at se kvaliteten i dem i stedet??

Her for et par måneder siden, var vi til et samfundsmøde. Det var en sangaften.
I samfundet har vi 7-8 forskellige bibeltimegrupper. Vi er inddelt efter alder.
Hver gruppe skulle bruge 10 min. på et indslag. Forslag til sange. Vidnesbyrd om sange m.m.
Det blev en mangfoldighed af sange.
De "gamle" bibelgrupper foreslog fra hjemlandstoner. De lidt yngre foreslog nogle af de nye i hjemlandstoner. De unge tog fra Ung sang. Og Juniorene sang fra Syng med.
Der fik vi lige det hele med.
De "gamle" var glade, de fik de sange der betød noget for dem. Vi unge var glade for vi fik lidt rock i synagogen. Så det var idel lykke!!

Jeg tror en god blanding af det hele, vil være det bedste.
Med en stor indbyrdes respekt for hinandens/alderens forskelligheder, så skal det nok gå.

Kan du hygge dig!

Løwendahl

Til toppen 
#30427 - 09/03/2004 20:45 Re: Det gode møde [Re: Ole Madsen]
loewendahl
Bruger

Hej Alle!

Jeg kunne godt tænke mig at puste nyt liv i "Det gode møde".

Hvordan mener I rundt omk. i missionshusene, at et godt møde skal være.
Kom evt. med eksempler på nogle gode møder I har deltaget i.

Hygge hej
Løwendahl

Til toppen 
#30428 - 10/03/2004 11:42 Re: Det gode møde [Re: loewendahl]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej loewendahl

"Det gode møde" - - - hmmm... hvad er det.....

For et par uger siden havde vi møde række (onsdag til søndag) med en mand der hedder Hans Erik Nissen (tidligere forstander på LMH, Luthersk Missions Højskole)..... DET var gode møder.....

Selvom der var børn med til nogle af møderne kunne man have hørt en knappenål falde til jorden (hvis altså Hans Erik havde været stille)..... Jeg var ikke et øjebli i tvivl om at det han talte om var noget han brændte for - noget han ønskede inderligt at vi alle skulle have del i - noget han selv havde andel i....... Gud havde givet ham troens gave og nu ønskede han at vi alle sammen skulle forstå storheden i at have netop denne gave...... Han talte med en sådan indleven, entusiasme, glæde og iver...... det kom virkelig fra hjertet...... Da han så var færdig efter 3 kvarter (miljøskadet fra Højskolen og taler altid præcis tre kvarter som i skoletimer) kunne man kigge undrende på uret og tænke at det kun virkede som ti minutter.... og ønske at han fortsatte dobbelt så længe.....

Senere har jeg talt med andre fra kredsen om vores møderække - jeg har endnu ikke mødt nogen som ikke blev fanget af hans sprudlende glæde i Jesus....

Det der gør et møde til et godt møde er ikke hvad man får til kaffen - eller om dem man taler godt med også var der den aften......
NEJ det som gør et møde godt er hvis man går derfra styrket i troen og glæden i Jesus og hans frelse......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30429 - 10/03/2004 12:53 Re: Det gode møde [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Esmeralda

Det gode møde er beskrevet i Pauli 1. brev til Korinterne kap. 14. vers 26.

Iøvrigt lød din beskrivelse af det møde du var til som et godt møde.
Kunne du ikke forklare det du skrev:
"Gud havde givet ham troens gave og nu ønskede han at vi alle sammen skulle forstå storheden i at have netop denne gave...." Citat slut.

Hvordan blev det udlagt ?

mvh
carl

Til toppen 
#30430 - 11/03/2004 09:48 Re: Det gode møde [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Carl

Kunne du ikke forklare det du skrev:
    "Gud havde givet ham troens gave og nu ønskede han at vi alle sammen skulle forstå storheden i at have netop denne gave...." Citat slut.

Hvordan blev det udlagt ?

øøøhhhh.... udlagt - hvordan udlagt ???

NÅ - jeg prøver at komme med et svar - og så må du spørge igen hvis jeg rammer helt ved siden af

Hans Erik havde fået troens gave af Gud. HE har glæden i troen og i Jesus så det simpelthen stråler ud af ham. HE ønsker at alle andre kristne også skal se hvor stor en gave - nådegave - den Gud givne tro er. HE ønsker at alle kristne skal have samme glæde i troen og i Jesus som han selv har.

Der var ikke tale om at alle vi andre skulle se hvor stor HEs tro er eller hvor rigt Gud havde velsignet ham eller hvor meget HE var i forhold til os andre - nej vi skulle se hvor rigt Gud har velsignet os ved at give os tro og glæde i Jesus.....

Vi kan jo ligesom ikke rigtig bruge HEs tro til ret meget..... men hvor er det dog dejligt at lytte til en som virkelig brænder for det budskab han bringer ......

Håber dfet gav dig et svar.... ellers spørg igen

Du kan finde ud af mere om hvad HAns Erik Nissen mener og tror i hans bog
"Mellem liv & død". Det er udvalgte leder-artikler fra Båndet (båndet er skolebladet fra LMH hvor HE har været forstander i hmmm 33år(?) tror jeg nok) Han har skrevet mange flere bøger - og han har stor indsigt i Bibelen...... men han har jo også studeret den en hel menneskealder og undervist i stoffet næsten lige så længe

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#30431 - 11/03/2004 11:34 Re: Det gode møde [Re: Ole Madsen]
WESLEY
Bruger

Reg.: 11/03/2004
Hej!

Hvad er IMB??
Indre mission...... ???

Guds Fred
WESLEY

Metodistkirken i Danmark

"Do all the good you can, by all the means you can, in all the ways you can, in all the places you can, at all the times you can, to all the people you can, as long as ever you can." . J. Wesley

Til toppen 
#30432 - 11/03/2004 13:26 Re: Det gode møde [Re: WESLEY]
Ole Madsen
Bruger

http://www.imb.dk er en bibelskole

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær